Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:50
ibmpc schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Niet alleen foutief, er zijn ook organisaties waar de keuze is gemaakt om bijv. wel toegang via een browser toe te staan, dus dat de compliant device policy alleen geldt voor Modern Auth apps. Omdat het bijvoorbeeld wordt toegestaan om op een thuiscomputer wel via de Office Web Apps te werken.
Ja hopelijk gaat MAM for edge daar wat security brengen komende tijd.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:37
HKLM_ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:18:
[...]

Klopt! Alleen ik kom heeeeeel veel bedrijven tegen die dat niet op orde hebben :+ of überhaupt geen CA op orde hebben…
Ik kom niet bij dat soort bedrijven O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:45:
[...]

Ik kom niet bij dat soort bedrijven O-)
Haha wees blij -O-

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Dat ben ik ook. Keerzijde is wel weer is dat er heel goed over dat soort zaken moet worden nagedacht, maar goed dat doen we graag. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 15:49

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ha eindelijk, weer eens een IT forum op GOT die ik in mijn bookmarks wil hebben.

Heeft er al iemand ervaring met file shares beschikbaar maken via global acces?

Is het aan te raden om dit via een file server te doen of met Azure file storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
Sjod schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 01:23:
Ha eindelijk, weer eens een IT forum op GOT die ik in mijn bookmarks wil hebben.

Is het aan te raden om dit via een file server te doen of met Azure file storage.
Beiden alleen los van elkaar getest. Ik ben redelijk biased, want ik vind fileservers echt ouderwets en legacy, dus ik zou by default al voor Azure Files gaan los van wat nou eigenlijk de beste keuze is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Sjod schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 01:23:

Eh…file shares? Ken eigenlijk geen klant die richting Intune gaat en niet gelijk naar OneDrive/Teams/Sharepoint gaat en daarbij verdwijnen vaak de netwerk shares en filmservers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:31:
[...]

Eh…file shares? Ken eigenlijk geen klant die richting Intune gaat en niet gelijk naar OneDrive/Teams/Sharepoint gaat en daarbij verdwijnen vaak de netwerk shares en filmservers.
Jij zit niet in het MKB of MKB+ daar komt dat echt voor. Intune is een ander project dan de fileserver migreren naar OneDrive/SharePoint/Teams etc vaak door capaciteit in het MKB bij de beheerder die soms ook nog eens alleen is.

En dan krijg je de situatie dat de on-prem fileshare gekoppeld moet worden in het proces :7

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 14-05-2024 21:48 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

ibmpc schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:19:
[...]

Beiden alleen los van elkaar getest. Ik ben redelijk biased, want ik vind fileservers echt ouderwets en legacy, dus ik zou by default al voor Azure Files gaan los van wat nou eigenlijk de beste keuze is :+
Ik ben het met je eens. Daarom heb ik me nog nooit in azure files shares verdiept. Uiteindelijk gaat die fileshare namelijk weg. En azure file shares dus ook (in het segment waar wij opereren)

Vaak is het dan goedkoper om een lift en shift te doen van de fileserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Sjod schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:55:
[...]

Ik ben het met je eens. Daarom heb ik me nog nooit in azure files shares verdiept. Uiteindelijk gaat die fileshare namelijk weg. En azure file shares dus ook (in het segment waar wij opereren)

In het verleden heb ik weleens migraties naar Azure Files gedaan. Toen was er een beperking dat de sync latency Azure-->OnPrem iets van 8 uur was. Maar OnPrem-->Azure een paar minuten. Is dat nog steeds een beperking? Het is in ieder geval nooit een probleem geweest, want migraties van Azure naar OnPrem komen niet zo vaak voor.

M'n gevoel is wederom biased, maar lift en shift is voor m'n gevoel wel duurder. Je wil die server niet beheren. De built-in tools van Microsoft maken een migratie naar Azure Files makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:59

Quad

Doof

Ik ben juist bezig om een klant van Azure Files naar Sharepoint om te zetten. Kosten voor 100GB opslag lopen op tot over de 200 euro per maand.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
Quad schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:10:
Ik ben juist bezig om een klant van Azure Files naar Sharepoint om te zetten. Kosten voor 100GB opslag lopen op tot over de 200 euro per maand.
Interessant. SharePoint storage is voor mijn gevoel juist duur. Daarnaast is SharePoint geen fileserver, of is het 100 GB aan Office documenten in Azure Files? Is de reden puur de kosten? Of speelt collaberatie ook mee, wat in SharePoint fenomenaal, maar in Azure Files subpar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

ibmpc schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:19:
[...]

Interessant. SharePoint storage is voor mijn gevoel juist duur. Daarnaast is SharePoint geen fileserver, of is het 100 GB aan Office documenten in Azure Files? Is de reden puur de kosten? Of speelt collaberatie ook mee, wat in SharePoint fenomenaal, maar in Azure Files subpar is?
Kosten, passend maken in huidige licentievorm (Business Premium), eenvoudiger werken met documenten.
Zover ik het kan beoordelen zijn er weinig technische bestanden.
Maar het overzetten naar SharePoint bevindt zicjh ergens achteraan in de totale optimalistatie en omzetting. Eerst Intune MDM inrichten, uitvoeren zodat CA policies, BitLocker, AV enz vast staat.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Felyrion

goodgoan!

TheVMaster schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:31:
[...]

Hoe doen jullie dat dan bij klanten die bijvoorbeeld met CAD data werken of andere latency gevoelige datastructiren?
In mijn ervaring is Sharepoint verre van geschikt voor dat soort dynamische data.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:58
Sjod schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:55:
[...]

Het meest gebruikelijke is een verplaatsing van je profiles en home dir naar OneDrive en de fileserver naar Sharepoint. Je machines gaan tegelijk naar Intune en je mail gaat ergens naar EXO.

In dit geval Sharepoint omdat het integreert met zo ongeveer alles. Even een documentje delen met iemand of een groepje. Samenwerken. Het wordt allemaal zo makkelijk mogelijk gemaakt en het integreert ook met alles.

Waar je Sharepoint niet voor moet gebruiken is het opslaan van iets anders dan Office documenten, filmpjes etc. Ik weet een geval waarin iemand een OneDrive van 1TB over de gier wist te krijgen met een paar 100MB aan GIS bestanden. Dat moet je anders regelen.

Maar als je uise case word, excel, powerpoint en wat multimedia is, Sharepoint.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Felyrion schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:25:
[...]

Hoe doen jullie dat dan bij klanten die bijvoorbeeld met CAD data werken of andere latency gevoelige datastructiren?
In mijn ervaring is Sharepoint verre van geschikt voor dat soort dynamische data.
Sinds 2019 zou Microsoft dat op orde moeten hebben als je het juist inricht.

Integrations with Autodesk AutoCAD for Microsoft OneDrive and SharePoint

https://www.microsoft.com...soft-onedrive-sharepoint/

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 14-05-2024 22:35 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Het was niet mijn bedoeling om een fileshare VS sharepoint/teams discussie te starten. 😀

Alles draait daar al jaren in Teams/Onedrive . Er is nog een specifieke fileshare nodig. Deze draait nu nog in een datacenter samen met een aantal domain controllers en nps servers. Dit wordt nu ook uitgefaseerd, naar een managed domain en dus een fileshare die in azure moet gaan draaien.

En ik was benieuwd of iemand al ervaring had met deze te publiceren via global acces ipv een vpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:48:
[...]

Jij zit niet in het MKB of MKB+ daar komt dat echt voor. Intune is een ander project dan de fileserver migreren naar OneDrive/SharePoint/Teams etc vaak door capaciteit in het MKB bij de beheerder die soms ook nog eens alleen is.

En dan krijg je de situatie dat de on-prem fileshare gekoppeld moet worden in het proces :7
Maar dan begin je toch andersom? EERST de fileshares migreren naar OneDrive en daarna Autopilot en Intun uitrollen. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
We hebben een aantal devices die niet usergebonden zijn. Met een AutoPilot Self Deploy rollen die goed uit en alle device policies doen het.

Ik probeer iets heel simpels te doen in Azure, maar volgens mij probeer ik het te ingewikkeld op te lossen of ik zie alleen het bos, maar niet de bomen: Ik probeer een Windows 11 VM in Azure te enrollen in Intune, zonder user affinity. Bij een AVD hostpool selecteer je gewoon Enroll to Intune. Hoe kan ik een normale VM enrollen in Intune? Dit gaat om userless devices of een userless VM. Er draait gewoon een simpel service account op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:33:
[...]

Maar dan begin je toch andersom? EERST de fileshares migreren naar OneDrive en daarna Autopilot en Intun uitrollen. 😎
Ja zou je zeggen inderdaad maar vaak ligt de prio in deze organisaties toch anders. Ze hebben bijvoorbeeld moeite met het managens van devices of het "inspoelen" van devices en gaan dan naar Intune om dat makkelijker te maken en een IT afdeling te ontlasten in het klaarmaken van spullen.

Ik heb zelf bij een MKB+ gewerkt bijvoorbeeld daar kwam op den duur 30 man/vrouw per maand bij... we werden heel snel groter en groter en dan is het A falend beleid want we hadden eerder moeten beginnen :+ maar als je dan de keuze hebt de fileserver migreren of de werkdruk bij support / werkplekbeheer verlagen met autopilot dan is die keuze snel gemaakt.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ibmpc schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 01:29:
We hebben een aantal devices die niet usergebonden zijn. Met een AutoPilot Self Deploy rollen die goed uit en alle device policies doen het.

Ik probeer iets heel simpels te doen in Azure, maar volgens mij probeer ik het te ingewikkeld op te lossen of ik zie alleen het bos, maar niet de bomen: Ik probeer een Windows 11 VM in Azure te enrollen in Intune, zonder user affinity. Bij een AVD hostpool selecteer je gewoon Enroll to Intune. Hoe kan ik een normale VM enrollen in Intune? Dit gaat om userless devices of een userless VM. Er draait gewoon een simpel service account op.
Een hyper-v vm kun je ook niet gebruiken voor self-deployment. Dus ik verwacht een azure vm ook niet…

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ZeRoC00L schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:00:
[...]

Een hyper-v vm kun je ook niet gebruiken voor self-deployment. Dus ik verwacht een azure vm ook niet…
Naar mijn weten kan je een Azure VM alleen via het Windows instellingen menu enrollen in Intune maar inderdaad geen autopilot of pre-provision proces.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
ZeRoC00L schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:00:
[...]

HKLM_ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:15:
[...]

Naar mijn weten kan je een Azure VM alleen via het Windows instellingen menu enrollen in Intune maar inderdaad geen autopilot of pre-provision proces.
Het is mij inmiddels wel gelukt met een omweg. Ik voeg de VM gewoon toe via een AVD hostpool en daarna verwijder ik hem weer uit de hostpool. De Azure VM is daarmee gewoon Intune enrolled en Entra joined.

AVD Intune enrollment is een ander soort enrollment dan via AutoPilot Self Deploy. Als je namelijk een AutoPilot Self Deploy verplaatst naar nieuwe hardware, dan is de Intune enrollment niet meer geldig (want je TPM 2.0 verplaatst niet mee). Als je een Azure VM uitgerold via een AVD hostpool downloadt en in Hyper-V uitvoert, dan blijft de Intune enrollment gewoon actief. Azure kan dus wel degelijk een self deployment doen zonder TPM 2.0 op een virtuele machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:15:
[...]

Klopt dat kan inderdaad niet. Heb dat ooit wel eens geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Voor wie het nog niet gezien heeft:

Windows deployment with the next generation of Windows Autopilot
https://techcommunity.mic...ws-autopilot/ba-p/4148169

[ Voor 18% gewijzigd door HKLM_ op 22-05-2024 20:05 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

HKLM_ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:04:

De grootste vraag: wanneer?

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Quad schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:10:
[...]

Ik heb Lior op linkedin zien schrijven dat eind deze maand de eerste dingen zouden moeten komen. Ik verwacht dus eigenlijk met de 2405 release van Intune volgende week (woensdag / donderdag denk ik als ik de releases een beetje ken)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Quad schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:10:
[...]

Met de 2405 release, die nu aan het uitrollen is (of de komende dagen gaat beginnen).
Each monthly update can take up to three days to rollout and will be in the following order:

Day 1: Asia Pacific (APAC)
Day 2: Europe, Middle East, Africa (EMEA)
Day 3: North America
Day 4+: Intune for Government
Bron: https://learn.microsoft.c...ne/fundamentals/whats-new en nog wat meer info over de update release https://techcommunity.mic...rvice-updates/ba-p/358728

[ Voor 52% gewijzigd door TheVMaster op 22-05-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReZpie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:38
Ben benieuwd, ik ben alleen bang dat deze features alleen voor w365 en avd zijn. En je nog steeds hashes moet gaan harvesten voor fysieke devices. Is dit iemand bekend?

[ Voor 5% gewijzigd door ReZpie op 22-05-2024 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

ReZpie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:27:
Ben benieuwd, ik ben alleen bang dat deze features alleen voor w365 en avd zijn. En je nog steeds hashes moet gaan harvesten voor fysieke devices. Is dit iemand bekend?
Omdat Windows 365 en AVD vanuit portal worden gestart normaliter en nu geen Autopilot hebben, lees ik het als dat ze het Autopilot proces breder gaan trekken. Dus de nieuwe versie zal voor devices en W365/AVD beschikbaar zijn.

Wb de hashes, het is natuurlijk het idee dat de distributeur of fabrikant deze voor je in je portaal plaatst of levert.

[ Voor 10% gewijzigd door Quad op 22-05-2024 22:33 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReZpie
Quad schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Omdat Windows 365 en AVD vanuit portal worden gestart normaliter en nu geen Autopilot hebben, lees ik het als dat ze het Autopilot proces breder gaan trekken. Dus de nieuwe versie zal voor devices en W365/AVD beschikbaar zijn.

Wb de hashes, het is natuurlijk het idee dat de distributeur of fabrikant deze voor je in je portaal plaatst of levert.
Dat snap ik, en dat doen we meestal ook wel. Alleen is dit niet altijd zo handig als je in 45 landen zit, en veel hiervan geen aparte it afdeling heeft, die even bij een dell/hp/microsoft accountant een laptopje kunnen aanschaffen en te laten bezorgen.
Kleine kantoortjes in indonesie bijvoorbeeld.

Het verkrijgen van een id/hash mag wat mij betreft wel makkelijker.

Ze zeggen dat de hashes niet meer nodig zijn in die nieuwe autopilot versie. Vandaar mijn vraag en hoop of dit voor fysieke devices ook geldt. Ik ben benieuwd hoe dit dan zou werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ReZpie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Dat snap ik, en dat doen we meestal ook wel. Alleen is dit niet altijd zo handig als je in 45 landen zit, en veel hiervan geen aparte it afdeling heeft, die even bij een dell/hp/microsoft accountant een laptopje kunnen aanschaffen en te laten bezorgen.

Ze zeggen dat de hashes niet meer nodig zijn in die nieuwe autopilot versie. Vandaar mijn vraag en hoop of dit voor fysieke devices ook geldt. Ik ben benieuwd hoe dit dan zou werken
Waar zie jij dat de hashes niet meer nodig zijn? Ik lees alleen een verandering in dynamic groep gebruik?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReZpie
HKLM_ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 03:44:
[...]

Waar zie jij dat de hashes niet meer nodig zijn? Ik lees alleen een verandering in dynamic groep gebruik?
Post van Rudy Ooms op linkedin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
ReZpie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:35:
[...]

Post van Rudy Ooms op linkedin.
A ik zie hem! Dat is wel beter denk ik, die hwid uploaden etc was altijd een gedoe :+

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:34
ReZpie schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Ben er wel erg benieuwd naar. Helaas doe ik niet zo veel meer met endpoints, maar die hashes zijn altijd een uitdaging..

Ook erg nieuwsgierig naar de gebruikerservaring. Die was tot nu toe traag en onbetrouwbaar. Hopelijk wordt dat beter.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
Wederom een Entra vraag.
We krijgen regelmatig verzoeken van externe consultants voor Global Admin omdat er iets moet worden geimplementeerd (heel diverse zaken) in een Entra P1 tenant (dus geen PIM). Men MOET GA hebben want anders gaat men als een klein kind huilend rollen over de grond. Soms hebben ze ook wel gelijk, dan heeft men net te weinig rechten en moeten we weer extra rollen toekennen. Daar gaan we mee stoppen en als ze blijven springen om Global Admin dan tekenenen ze een extra waiver en krijgen ze van ons een account met alle rollen behalve:
• Global Admin
• Privileged Auth
• Privileged Role
• Partner Tier1
• Partner Tier2
• Guest User
• Restricted Guest User
• User
• Device Users
• Device Join
• Workplace Device Join
• Directory Synchronization Accounts
• Device Managers
• Dynamics 365 Business Central Administrator

Het doel is om alsnog een account aan te leveren wat alle rechten heeft behalve:
• Rechten om de tenant te kapen
• Rechten om de tenant te verwijderen
• Rechten om andere adminaccounts te resetten, van een TAP te voorzien, of om uberhaupt te kapen
• Rechten om iets te doen wat niet vanuit een backup kan worden teruggezet

Ze kunnen alsnog alles kapotmaken, maar dan is er een audit trail en ze kunnen niet de tenant wissen (en dus de audit trail verwijderen). Doet bovenstaande wat ik wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
ibmpc schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 00:23:
Wederom een Entra vraag.
We krijgen regelmatig verzoeken van externe consultants voor Global Admin omdat er iets moet worden geimplementeerd (heel diverse zaken) in een Entra P1 tenant (dus geen PIM). Men MOET GA hebben want anders gaat men als een klein kind huilend rollen over de grond. Soms hebben ze ook wel gelijk, dan heeft men net te weinig rechten en moeten we weer extra rollen toekennen. Daar gaan we mee stoppen en als ze blijven springen om Global Admin dan tekenenen ze een extra waiver en krijgen ze van ons een account met alle rollen behalve:
• Global Admin
• Privileged Auth
• Privileged Role
• Partner Tier1
• Partner Tier2
• Guest User
• Restricted Guest User
• User
• Device Users
• Device Join
• Workplace Device Join
• Directory Synchronization Accounts
• Device Managers
• Dynamics 365 Business Central Administrator

Het doel is om alsnog een account aan te leveren wat alle rechten heeft behalve:
• Rechten om de tenant te kapen
• Rechten om de tenant te verwijderen
• Rechten om andere adminaccounts te resetten, van een TAP te voorzien, of om uberhaupt te kapen
• Rechten om iets te doen wat niet vanuit een backup kan worden teruggezet

Ze kunnen alsnog alles kapotmaken, maar dan is er een audit trail en ze kunnen niet de tenant wissen (en dus de audit trail verwijderen). Doet bovenstaande wat ik wil?
Om eerlijk te zijn zou ik dat zo 123 niet weten. Maar ik heb Copilot even om z'n inzichten gevraagd en hij zegt dit :
Het lijkt erop dat u een goed doordachte strategie heeft om de beveiliging van uw Entra P1 tenant te beheren. Door de genoemde rollen uit te sluiten, vermindert u inderdaad het risico dat externe consultants ongeautoriseerde acties kunnen uitvoeren die de tenant kunnen schaden of kapen.
bron: Copilot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
TheVMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Om eerlijk te zijn zou ik dat zo 123 niet weten. Maar ik heb Copilot even om z'n inzichten gevraagd en hij zegt dit :
Thanks, ik heb er nu zelfs een PowerShell scriptje voor gemaakt. Binnenkort krijgt geen enkele externe meer Global Admin en gaan we bestaande Global Admins volledig intrekken.

Alweer een Entra vraag, niet Intune gerelateerd.
Copilot geeft mij gelijk, maar toch een dubbelcheck.
Ik wil toegang vanaf priveapparaten toestaan (staat nu helemaal dicht) en daarvoor heb ik de volgende Conditional Access policy getest:

• Users: All users, break glass excluded
• Target resources: All cloud apps
• Network: Any network or location and all trusted locations excluded
• Conditions: Browser
• Grant one of these controls:
• Require phishing resistant MFA en One Time TAP
• Require device to be marked as compliant
• Persistent browser session: Never persistent

Dus is een device compliant, dan krijg je toegang.
Is een device niet compliant, bijvoorbeeld een prive Windows, dan moet je een van de onderstaande doen:
• De device bekend maken als Entra Registered en met Windows Hello inloggen (Settings - Accounts - Email & accounts - Add a work or school account)
• Een Yubikey gebruiken
• Een TAP aanvragen
• Je prive apparaat naar een trusted IP adres meenemen (kantoor IP adressen zijn niet als trusted gemarkeerd)

Verder is er natuurlijk een MFA for all en een Compliance for all, waarvan de laatste wordt omgezet van Modern Auth+Browser naar Modern Auth only. Ook is er een Enrollment restriction zodat je niet een eigen apparaat aan Entra kunt joinen.

Voor guest users zal ik in B2B moeten instellen dat niet alleen externe MFA maar ook externe compliance wordt geaccepteerd. Het is een acceptabel risico om de externe partijen te laten bepalen wat wel/niet compliant is, als ze maar compliant zijn aan hun eigen organisatie.

Het doel is toegang vanaf een prive apparaat toestaan via de browser als je prive apparaat maar bekend is in de tenant en inlogt met een methode die niet vatbaar is voor bijv. AITM.

Gaat dit bereiken wat ik wil bereiken en zet ik niet iets onbedoeld meer open dan het open moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ibmpc schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:48:
[...]

Thanks, ik heb er nu zelfs een PowerShell scriptje voor gemaakt. Binnenkort krijgt geen enkele externe meer Global Admin en gaan we bestaande Global Admins volledig intrekken.

Alweer een Entra vraag, niet Intune gerelateerd.
Copilot geeft mij gelijk, maar toch een dubbelcheck.
Ik wil toegang vanaf priveapparaten toestaan (staat nu helemaal dicht) en daarvoor heb ik de volgende Conditional Access policy getest:

• Users: All users, break glass excluded
• Target resources: All cloud apps
• Network: Any network or location and all trusted locations excluded
• Conditions: Browser
• Grant one of these controls:
• Require phishing resistant MFA en One Time TAP
• Require device to be marked as compliant
• Persistent browser session: Never persistent

Dus is een device compliant, dan krijg je toegang.
Is een device niet compliant, bijvoorbeeld een prive Windows, dan moet je een van de onderstaande doen:
• De device bekend maken als Entra Registered en met Windows Hello inloggen (Settings - Accounts - Email & accounts - Add a work or school account)
• Een Yubikey gebruiken
• Een TAP aanvragen
• Je prive apparaat naar een trusted IP adres meenemen (kantoor IP adressen zijn niet als trusted gemarkeerd)

Verder is er natuurlijk een MFA for all en een Compliance for all, waarvan de laatste wordt omgezet van Modern Auth+Browser naar Modern Auth only. Ook is er een Enrollment restriction zodat je niet een eigen apparaat aan Entra kunt joinen.

Voor guest users zal ik in B2B moeten instellen dat niet alleen externe MFA maar ook externe compliance wordt geaccepteerd. Het is een acceptabel risico om de externe partijen te laten bepalen wat wel/niet compliant is, als ze maar compliant zijn aan hun eigen organisatie.

Het doel is toegang vanaf een prive apparaat toestaan via de browser als je prive apparaat maar bekend is in de tenant en inlogt met een methode die niet vatbaar is voor bijv. AITM.

Gaat dit bereiken wat ik wil bereiken en zet ik niet iets onbedoeld meer open dan het open moet?
Waarom zou je prive apparaten willen toestaan? En waarom op deze manier?

Als je al iets gaat doen met prive apparaten gebruik dan gewoon MAM

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:54:
[...]

Waarom zou je prive apparaten willen toestaan? En waarom op deze manier?
Omdat men vanwege beleid al toegang moet hebben vanaf prive apparaten, bijvoorbeeld om vanaf een privecomputer Teams Web te benaderen. Wij hebben het alleen een hele tijd geleden dichtgezet, wat net een stap te ver was
Als je al iets gaat doen met prive apparaten gebruik dan gewoon MAM
MAM voorkomt niet AITM. Ik heb de policy gebouwd met AITM in het achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ibmpc schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:57:
[...]
Omdat men vanwege beleid al toegang moet hebben vanaf prive apparaten, bijvoorbeeld om vanaf een privecomputer Teams Web te benaderen. Wij hebben het alleen een hele tijd geleden dichtgezet, wat net een stap te ver was
[...]

MAM voorkomt niet AITM. Ik heb de policy gebouwd met AITM in het achterhoofd.
Hoe ga je dan je data beschermen op pc devices? Ga je die dan ook uitrollen met MDE? en beleid volgens de organisatie? Hoe zorg je ervoor dat ze

Leuk dan mensen met prive computers teams web moeten hebben maar daar kan je gewoon MAM for Edge inzetten of zorg dat mensen een Windows 365 pc krijgen.

Privé apparatuur enrollen in je zakelijke omgeving is vragen om problemen wat mij betreft.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

HKLM_ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:04:

Kan het zijn dat het niet in de 2405 release is gekomen?
Ik zit op m'n eigen tenant op 2405, maar windows autopilot device preparation is niet aanwezig.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:00:
[...]

Hoe ga je dan je data beschermen op pc devices? Ga je die dan ook uitrollen met MDE? en beleid volgens de organisatie? Hoe zorg je ervoor dat ze

Leuk dan mensen met prive computers teams web moeten hebben maar daar kan je gewoon MAM for Edge inzetten of zorg dat mensen een Windows 365 pc krijgen.

Privé apparatuur enrollen in je zakelijke omgeving is vragen om problemen wat mij betreft.
MAM voor Edge is uit zichzelf niet bestand tegen AITM en heeft dus additionele policies nodig.
Prive apparaten worden niet Entra joined maar Entra registered.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Quad schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:04:
[...]

Kan het zijn dat het niet in de 2405 release is gekomen?
Ik zit op m'n eigen tenant op 2405, maar windows autopilot device preparation is niet aanwezig.
Klopt! Ze communiceren eind mei momenteel en 2405 is wat vroeger deze maand.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ibmpc schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:06:
[...]

MAM voor Edge is uit zichzelf niet bestand tegen AITM en heeft dus additionele policies nodig.
Prive apparaten worden niet Entra joined maar Entra registered.
Oke, maar nogmaals de vraag hoe ga je je data op dit soort devices beveiligen?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:07:
[...]

Oke, maar nogmaals de vraag hoe ga je je data op dit soort devices beveiligen?
Niet :)
Org heeft geaccepteerd dat MAM voldoende is, ik heb er zelf doorheen getrapt dat er minimaal AITM bescherming nodig is voordat ik het implementeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ibmpc schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Niet :)
Org heeft geaccepteerd dat MAM voldoende is, ik heb er zelf doorheen getrapt dat er minimaal AITM bescherming nodig is voordat ik het implementeer.
Oké bijzonder, goed dat je iets doet maar wel een kansloos beleid wat mij betreft :+

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:06:
[...]

Thanks! Waar kijk je voor dergelijke updates als ik vragen mag? Mss valt er ergens te abonneren dmv rss oid.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:06:
[...]

Vind dat wel raar. Ze zeiden dat het onderdeel was van de 2405 volgens mij. Hmm....dus kan ik mijn Autopilot workshop met de klant toch beter een week uitstellen, want die nieuwe features wil ik wel graag ff meenemen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Quad schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:13:
[...]

Thanks! Waar kijk je voor dergelijke updates als ik vragen mag? Mss valt er ergens te abonneren dmv rss oid.
Ik kijk heel veel op Linkedin en volg wat prominente Microsoft medewerkers uit het Intune Team en volg op X Intune Support. (Die geven via x echt goede support als je het nodig hebt)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Quad schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:13:
[...]

https://aka.ms/intunewhatsnew

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:15:
[...]

Ik kijk heel veel op Linkedin en volg wat prominente Microsoft medewerkers uit het Intune Team en volg op X Intune Support. (Die geven via x echt goede support als je het nodig hebt)
Ja, maar hij bedoelde deze denk ik: https://aka.ms/intunewhatsnew

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:15:
[...]

Vind dat wel raar. Ze zeiden dat het onderdeel was van de 2405 volgens mij. Hmm....dus kan ik mijn Autopilot workshop met de klant toch beter een week uitstellen, want die nieuwe features wil ik wel graag ff meenemen. :P
Jij zou de memo toch wel moeten hebben :D Ik heb Lior eind mei zien communiceren in hun berichten.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Mja eigenlijk wil je wat ze op korte termijn gaan implementeren, dat zijn de leuke dingen. Die what's new ken ik al en is dezelfde pagina als uit het Intune portaal.
Desalniettemin bedankt!

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:17:
[...]

Jij zou de memo toch wel moeten hebben :D Ik heb Lior eind mei zien communiceren in hun berichten.
eh...ik quote :
The next generation of Windows Autopilot is now official! Thrilled to share that 'Windows Autopilot Device Preparation' will be available in this month's Intune update, with more features to follow.
Bron: https://www.linkedin.com/...ivity:7199090442670387200

Dus nee, ik had daar niet gelezen dat het eind mei zou zijn. Maar goed, ik zit ook op de 2405 en heb die features ook nog niet. :'(

[ Voor 28% gewijzigd door TheVMaster op 24-05-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Quad schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Mja eigenlijk wil je wat ze op korte termijn gaan implementeren, dat zijn de leuke dingen. Die what's new ken ik al en is dezelfde pagina als uit het Intune portaal.
Desalniettemin bedankt!
Check je DM :D

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Waarom niet gewoon hier plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Oké bijzonder, goed dat je iets doet maar wel een kansloos beleid wat mij betreft :+
Wat achtergrondinfo: Men heeft veel last van kwijtgeraakte laptops. We opereren over 50 staten en men reist enorm veel. Het is niet altijd mogelijk om snel genoeg een apparaat bij iemand te krijgen. Het komt best vaak (wekelijks) voor dat men zelf even een laptop haalt bij de Best Buy en dan is er nu eenmaal toegang nodig. Die toegang moet met AITM worden beschermd. Yubikeys zijn ook niet altijd een oplossing want zelfs die raken kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:20:
[...]

eh...ik quote :

[...]

Bron: https://www.linkedin.com/...ivity:7199090442670387200

Dus nee, ik had daar niet gelezen dat het eind mei zou zijn. Maar goed, ik zit ook op de 2405 en heb die features ook nog niet. :'(
Mmmm ik weet zeker dat ik het gelezen heb maar ik kan het helaas niet voor je terug vinden op LinkedIn :/

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
ibmpc schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:23:
[...]

Wat achtergrondinfo: Men heeft veel last van kwijtgeraakte laptops. We opereren over 50 staten en men reist enorm veel. Het is niet altijd mogelijk om snel genoeg een apparaat bij iemand te krijgen. Het komt best vaak (wekelijks) voor dat men zelf even een laptop haalt bij de Best Buy en dan is er nu eenmaal toegang nodig. Die toegang moet met AITM worden beschermd. Yubikeys zijn ook niet altijd een oplossing want zelfs die raken kwijt.
Wel slordig btw, maar los daarvan? Ze kunnen dan toch (als een laptop bij de Best Buy kopen) ook gewoon Autopilot doen (helemaal met de v2 die er aankomt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:24:
[...]

Mmmm ik weet zeker dat ik het gelezen heb maar ik kan het helaas niet voor je terug vinden op LinkedIn :/
Geeft niet, ik weet zeker dat ik het niet heb gelezen. Zou ook wel raar zijn, aangezien dit soort functionaliteiten meestal gewoon onderdeel zijn van de maandelijkse release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:25:
[...]

Geeft niet, ik weet zeker dat ik het niet heb gelezen. Zou ook wel raar zijn, aangezien dit soort functionaliteiten meestal gewoon onderdeel zijn van de maandelijkse release.
Normaal wel maar ze hebben Cloud PKI ook buiten de normale release in de ux van Intune gezet en geactiveerd bijvoorbeeld. Dus dat alles om in de “grote” release zit lijkt soms te kunnen afwijken.

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 24-05-2024 21:28 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:27:
[...]

Normaal wel maar ze hebben Cloud PKI ook buiten de normale release in de ux van Intune gezet en geactiveerd bijvoorbeeld.
Ja, dat is ook weer waar. :9 Maar goed, ik heb APv2 nodig, want zit in een druk project waarbij we AP gaan doen en ik dus wel de nieuwe features wil kunnen inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
TheVMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:24:
[...]

Wel slordig btw, maar los daarvan? Ze kunnen dan toch (als een laptop bij de Best Buy kopen) ook gewoon Autopilot doen (helemaal met de v2 die er aankomt)?
En Bitlocker is vrij makkelijk te hacken als je een beetje handig kunt solderen. Dus ja, slordig.
We hebben een tijdje laptops die men ter plekke aanschaft gewoon toegevoegd aan AutoPilot. Mijn wens is om Windows 365 in te zetten voor dit soort situaties, maar zo ver ben ik over een tijdje pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:28:
[...]

Ja, dat is ook weer waar. :9 Maar goed, ik heb APv2 nodig, want zit in een druk project waarbij we AP gaan doen en ik dus wel de nieuwe features wil kunnen inzetten.
Haha eigenlijk same. Ik ga later dit jaar live met 3500 devices en wil eigenlijk over op V2 :D

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
ibmpc schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:30:
[...]

En Bitlocker is vrij makkelijk te hacken als je een beetje handig kunt solderen. Dus ja, slordig.
We hebben een tijdje laptops die men ter plekke aanschaft gewoon toegevoegd aan AutoPilot. Mijn wens is om Windows 365 in te zetten voor dit soort situaties, maar zo ver ben ik over een tijdje pas :)
Wacht even bitlocker is vrij makkelijk te haken en [i[als je een beetje handig kunt solderen[/i] in een zin? Ik weet niet, maar je slaat denk ik ff een paar stappen over.

Je beschrijft nu overigens ook iets wat theoretisch een mogelijkheid zou kunnen zijn, al vraag ik me wel af of moderne laptops echt zo makkelijk te 'hacken' zijn door een 'leek'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:31:
[...]

Haha eigenlijk same. Ik ga later dit jaar live met 3500 devices en wil eigenlijk over op V2 :D
hehe ik ben nu net begonnen met een project met 40.000 devices O-). Ach, we hoeven de MVP pas eind augustis klaar te hebben, dus dat moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:32:
[...]

Wacht even bitlocker is vrij makkelijk te haken en [i[als je een beetje handig kunt solderen[/i] in een zin? Ik weet niet, maar je slaat denk ik ff een paar stappen over.

Je beschrijft nu overigens ook iets wat theoretisch een mogelijkheid zou kunnen zijn, al vraag ik me wel af of moderne laptops echt zo makkelijk te 'hacken' zijn door een 'leek'.
Die bitlocker soldeer hack kan je inderdaad uitvoeren maar sjors die de laptop in de bus vindt kan dat echt niet doen nee. Een state hacker met meer faciliteiten kan dag makkelijk maar dan heb je al andere zorgen denk ik.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
[...]

hehe ik ben nu net begonnen met een project met 40.000 devices O-). Ach, we hoeven de MVP pas eind augustis klaar te hebben, dus dat moet wel lukken.
Hehe ja ik zou ook wel zoveel devices willen :9~

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Die bitlocker soldeer hack kan je inderdaad uitvoeren maar sjors die de laptop in de bus vindt kan dat echt niet doen nee. Een state hacker met meer faciliteiten kan dag makkelijk maar dan heb je al andere zorgen denk ik.
Zo is dat. Maar als je idd een state hacker achter je aan hebt, dan heb je wel andere zorgen. Verwacht ook wel dat er voor de laptops van dat soort 'targets' ook wel andere maatregelen genomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
[...]

99.9% van de gestolen laptops wordt gewoon opnieuw geinstalleerd en verkocht. Op 0.1% zou een poging kunnen worden gedaan om alsnog bij de data te komen.

Ik weet dat Secureboot een koude aanval een beetje kan beperken, maar is het niet zo dat als je een laptop opstart, dat de decryption keys gewoon in het RAM geheugen staan? We hebben geen pre-boot PIN dus missen we die bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
HKLM_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Hehe ja ik zou ook wel zoveel devices willen :9~
Ach, ik zie ze niet allemaal hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
ibmpc schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:35:
[...]

99.9% van de gestolen laptops wordt gewoon opnieuw geinstalleerd en verkocht. Op 0.1% zou een poging kunnen worden gedaan om alsnog bij de data te komen.

Ik weet dat Secureboot een koude aanval een beetje kan beperken, maar is het niet zo dat als je een laptop opstart, dat de decryption keys gewoon in het RAM geheugen staan? We hebben geen pre-boot PIN dus missen we die bescherming.
Klant waar ik nu mee werkt die gebruikt in ieder geval al Secured Core pc's. Pre-boot PIN zie ik eigenlijk niemand gebruiken, behalve sommige MKB'ers. Wij gebruiken het in onze projecten eigenlijk zelfden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
TheVMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:36:
[...]

Klant waar ik nu mee werkt die gebruikt in ieder geval al Secured Core pc's. Pre-boot PIN zie ik eigenlijk niemand gebruiken, behalve sommige MKB'ers. Wij gebruiken het in onze projecten eigenlijk zelfden.
Die pre-boot pin discussie is in dit topic als een ruim besproken en de bitlocker hack volgens mij ook haha :D

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

[...]

Oef, ik vind het wel interessant hoe daarmee om te gaan.. Mijn projecten zijn stuk kleiner, van 5 tot 100 werkplekken op dit moment.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Quad schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:51:
[...]

Oef, ik vind het wel interessant hoe daarmee om te gaan.. Mijn projecten zijn stuk kleiner, van 5 tot 100 werkplekken op dit moment.
Ik doe eigenlijk alleen maar projecten van deze omvang :+ Soms verlang ik wel eens terug naar de tijd van de projecten met < 500 devices :P Komt zoveel meer bij kijken bij projecten van die omvang. Voordeel is wel dat ik dan alleen het Intune deel doe en een groep andere collega's de hele security en/of identity stack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Maar is dat qua Intune dan zoveel anders dan kleinere omgevingen? Je target natuurlijk heel veel policies op heel veel groepen. De basis zal wel hetzelfde zijn.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Quad schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:53:
Maar is dat qua Intune dan zoveel anders dan kleinere omgevingen? Je target natuurlijk heel veel policies op heel veel groepen. De basis zal wel hetzelfde zijn.
Nou, in de basis is het natuurlijk hetzelfde. Maar vaak heb je te maken met verschillende groepen die dan weer delen kunnen beheren. Daarnaast is er vaak veel meer oog voor security. Dus je wilt niet dat een 'gewone' Intune beheerder ook de management werkstations (die in een SOC gebruikt worden etc) kan beheren/wipen.

Veel Scope tags en veel RBAC rollen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:49
Voor mij inmiddels al weer 3-4jaar geleden dat ik Intune/AutoPilot heb uitgerold voor een organisatie van 400-500man.

Ik ben nu aan het voorsorteren op implementatie bij een organisatie van 80-100man...

Het is een puinhoop, zie sysadmin topic.

Ik heb alleen vrij weinig gedaan met Intune de laatste jaren.
Iemand die een tip heeft voor een basic set policies enzo die voldoen aan ISO27001 of iets van CIS ofzo waar ik mee kan beginnen?

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
Csotranme schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:00:
Voor mij inmiddels al weer 3-4jaar geleden dat ik Intune/AutoPilot heb uitgerold voor een organisatie van 400-500man.

Ik ben nu aan het voorsorteren op implementatie bij een organisatie van 80-100man...

Het is een puinhoop, zie sysadmin topic.

Ik heb alleen vrij weinig gedaan met Intune de laatste jaren.
Iemand die een tip heeft voor een basic set policies enzo die voldoen aan ISO27001 of iets van CIS ofzo waar ik mee kan beginnen?
CIS kun je hier vinden : https://www.cisecurity.org/benchmark/intune

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Csotranme kijk vanuit toegang voor wie, toegang tot en toegang vanaf. Dat is allemaal conditional access gerelateerd.

Qua Intune ligt die focus op basissets als bitlocker, E/X DR denk ik, veel meer niet.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:34
@Csotranme Gelaagd aanpakken is mijn advies.
Eerst een fundament bouwen (laag 1), zodat de medewerkers van de klant niet teveel in de weerstand modus zitten.

MFA hoeft trouwens niet altijd in laag 1 in te zitten, maar zonder MFA is je cyber verzekering exit

Verder kan je de Microsoft Security Score ook als prima uitgangspunt gebruiken

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Qua iso, zorg dat gebruikers geen localadmin zijn. En voor de rest is het ISO verhaal vooral interne procedure voor die partij op gebied van risicomanagement.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Conditional Access heb ik aardig op de korrel. Daar ben ik toevallig vorig jaar nog wel mee bezig geweest.

Het gaat me echt om het Intune deel en het deployen en de app protection policies eigenlijk.

Is het nog steeds zo'n gelazer met apps bouwen? Ik ben namelijk sterk geneigd om Liquit of PatchMyPC te adviseren ongeacht er schijnbaar een oplossing vanuit MS komt dit jaar.

@Quad uiteraard :+ ze zijn nu allemaal local admin en dat wil ik eigenlijk volgende week er al uit slopen maar meneer de hobby bob heeft die rechten met het handje op de laptop zelf ingesteld dus ikke kan weer gaan scripten...

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Csotranme schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:11:
Conditional Access heb ik aardig op de korrel. Daar ben ik toevallig vorig jaar nog wel mee bezig geweest.

Het gaat me echt om het Intune deel en het deployen en de app protection policies eigenlijk.

Is het nog steeds zo'n gelazer met apps bouwen? Ik ben namelijk sterk geneigd om Liquit of PatchMyPC te adviseren ongeacht er schijnbaar een oplossing vanuit MS komt dit jaar.

@Quad uiteraard :+ ze zijn nu allemaal local admin en dat wil ik eigenlijk volgende week er al uit slopen maar meneer de hobby bob heeft die rechten met het handje op de laptop zelf ingesteld dus ikke kan weer gaan scripten...
Wat voor gelazer met app bouwen bedoel je? Je doelt op updates voor apps zoals 7-Zip, Adobe Reader enzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
D_Jeff schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:06:
@Csotranme Gelaagd aanpakken is mijn advies.
Eerst een fundament bouwen (laag 1), zodat de medewerkers van de klant niet teveel in de weerstand modus zitten.

MFA hoeft trouwens niet altijd in laag 1 in te zitten, maar zonder MFA is je cyber verzekering exit

Verder kan je de Microsoft Security Score ook als prima uitgangspunt gebruiken
Microsoft Exposure management die is leuker om te kijken dan de secure score tegenwoordig :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Qua monitoring werkplek leveren wij RMM oplossingen ernaast, zoiets vind ik wel een pre.

App protection werk in zelden mee, zijn toch meer enterprise opties helaas. Wel qua protection binnen Android /iOS, werkt wel weer goed.

PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Csotranme schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:11:

Die oplossing is er al Enterprise App management zitten nu rond de 200 apps in dacht ik.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@TheVMaster exact en het twijfelachtige karakter van Intune waar je maar moet afwachten wanneer hij eens wat gaat doen.
iets zoals Liquit is vrijwel instant als je er een update uit trapt en 10x makkelijk te bouwen.
Ik heb vaak zat destijds met Intune gehad dat ik aan mezelf begon te twijfelen en dat ik een fout gemaakt had. Was gewoon de delay van Intune.

@HKLM_ hmm moet ik toch eens bekijken dan. Wellicht dat dat een hoop kopzorgen scheelt.

Hoe zit het nu met AutoPilot? v2 komt eraan wat een verbetering lijkt maar is een mix van verschillende soorten apps nog steeds gezeik? Ik had destijds de meest random timeouts en errors tijdens OBE en software install.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Csotranme schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:18:
@TheVMaster exact en het twijfelachtige karakter van Intune waar je maar moet afwachten wanneer hij eens wat gaat doen.
iets zoals Liquit is vrijwel instant als je er een update uit trapt en 10x makkelijk te bouwen.
Ik heb vaak zat destijds met Intune gehad dat ik aan mezelf begon te twijfelen en dat ik een fout gemaakt had. Was gewoon de delay van Intune.

@HKLM_ hmm moet ik toch eens bekijken dan. Wellicht dat dat een hoop kopzorgen scheelt.

Hoe zit het nu met AutoPilot? v2 komt eraan wat een verbetering lijkt maar is een mix van verschillende soorten apps nog steeds gezeik? Ik had destijds de meest random timeouts en errors tijdens OBE en software install.
Apps blijft een soort haat liefde verhouding maar is wel verbeterd in mijn ogen de laatste twee jaar ofzo. Er zitten nu ook wat meer mogelijkheden in het ESP mbt apps.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@Csotranme je kan wel users weg mikken via Intune uit de local admin groep. 👍 Check account protection onder security in intune.

Anders even scripten dat elke user uit de local admin groep wordt gegooid muv van wat je wilt uitsluiten.

Kan chatgpt wel mee helpen. 👍

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Csotranme schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:18:

Ik moet zeggen dat Intune eigenlijk altijd wel responsive is, qua policies en apps. Enige wat ik soms mis is 'realtime' reporting. Sommige zaken zijn gewoon niet realtime, al worden daar wel enorme slagen gemaakt.

Enterprise App management is idd wel iets wat je kan helpen idd. De vernieuwde Autopilot gaat wel verbeteringen brengen, maar ik weet zo ff (nog) niet wat dat precies gaat betekenen m.b.t. mixen van apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
TheVMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:21:
[...]

Ik moet zeggen dat Intune eigenlijk altijd wel responsive is, qua policies en apps. Enige wat ik soms mis is 'realtime' reporting. Sommige zaken zijn gewoon niet realtime, al worden daar wel enorme slagen gemaakt.

Enterprise App management is idd wel iets wat je kan helpen idd. De vernieuwde Autopilot gaat wel verbeteringen brengen, maar ik weet zo ff (nog) niet wat dat precies gaat betekenen m.b.t. mixen van apps.
hmm mijn ervaring is anders :9
Ik heb destijds menig pc bijna het raam uit gegooid omdat Intune gewoon een policy of app niet wilde deployen...
Of in het geval van AutoPilot een laptop enrollen: 1ste keer gaat prima, 2de keer timeout of error. En Intune gaf je natuurlijk de random typische MS errorcode waar je geen reet me kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Csotranme schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:25:
[...]

hmm mijn ervaring is anders :9
Ik heb destijds menig pc bijna het raam uit gegooid omdat Intune gewoon een policy of app niet wilde deployen...
Of in het geval van AutoPilot een laptop enrollen: 1ste keer gaat prima, 2de keer timeout of error. En Intune gaf je natuurlijk de random typische MS errorcode waar je geen reet me kon.
Tja, dat is volgens mij ook de reden dat ze Autopilot hebben aangepakt. Maar ik ben het wel met je eens, er zijn genoeg zaken die nog beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
TheVMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:28:
[...]

Tja, dat is volgens mij ook de reden dat ze Autopilot hebben aangepakt. Maar ik ben het wel met je eens, er zijn genoeg zaken die nog beter kunnen.
Inderdaad. Anders zijn er ook geen 3rd party oplossingen die in dat gat springen.
Als er geen gat is...

Nu we hier toch zijn: gevalletje klok/klepel hier en heb het nog niet uitgezocht maar is er een meerwaarde om Samsung Knox erbij te pakken ofzo voor Android?
Wat is de meerwaarde t.o.v. gewoon een Enterprise corporate owned workprofile enrollment te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Csotranme schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:34:
[...]

Inderdaad. Anders zijn er ook geen 3th party oplossingen die in dat gat springen.
Als er geen gat is...

Nu we hier toch zijn: gevalletje klok/klepel hier en heb het nog niet uitgezocht maar is er een meerwaarde om Samsung Knox erbij te pakken ofzo voor Android?
Wat is de meerwaarde t.o.v. gewoon een Enterprise corporate owned workprofile enrollment te doen?
Ik zie de meerwaarde zo direct niet, vooral omdat lang niet alle Android telefoons Knox ondersteunen. Voor Apple doen we wel vaak ABM, maar voor Android volstaat Enterprise Corporate Owned with Work Profile idd vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
TheVMaster schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Ik zie de meerwaarde zo direct niet, vooral omdat lang niet alle Android telefoons Knox ondersteunen. Voor Apple doen we wel vaak ABM, maar voor Android volstaat Enterprise Corporate Owned with Work Profile idd vaak.
Dank, bevestigd mijn idee :)

Klant had al een quote van een toko die MDM kon doen als uitbesteding maar moest er grof geld bij voor (verplicht) Knox.

ABM snap ik maar hier hebben ze maar 2 iphones in omloop. de rest, 40-50, is Samsung. die iphones gaan er dus gewoon uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Naja ik vind het inderdaad wel bijzonder dat Microsoft geen realtime communicatie tussen endpoint en Intune heeft. Het zou zoveel schelen en bepaalde tooling (shadow it?) overbodig maken.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Quad schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:55:
Naja ik vind het inderdaad wel bijzonder dat Microsoft geen realtime communicatie tussen endpoint en Intune heeft. Het zou zoveel schelen en bepaalde tooling (shadow it?) overbodig maken.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat ze van SCCM hergebruikt hebben aan de achterkant.

SCCM was ook altijd zo log en traag (nogsteeds) en maar gokken wanneer hij een keer wakker werd en ging applyen met 0 info.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster
Quad schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:55:
Vergeet niet dat we het hebben over een cloud platform wat miljoenen endpoints bediend. Realtime communicatie is volgens mij best lastig op die schaal. Daarnaast moet ik zeggen dat zaken toch best vaak goed gaan, heb (behalve de reporting op sommige vlakken) maar weinig het gevoel dat het traag en SCCM-like reageert. :P
Pagina: 1 ... 8 ... 22 Laatste