Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Fantastic_fox wat is het minimale vermogen van die 4 en 6kw units?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:12
Fantastic_fox schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 07:06:
@D-dark @JBtL @mkleinman ok het wirdt langzaamaan iets minder wazig, wat zou jullie advies zijn? 4kw zou moeten kunnen echter de 6kw zou meer gasverbruik wegnemen met als nadeel dat er eerder gependeld wordt.

Martinbgeeft aan dat er op de laagste stand ongeveer 2400wafgegeven moet kunnen worden met minimaal vermogen op de 6kw, bij de 4 kw elga zal dit dan ongeveer neerkomen op 1600w en een opgenomen vermogen van 266w.

Afhankelijk van de temperatuur die ik moet gaan gebruiken zal dat er dus aan radiator ongeveer moeten zijn met aanvoer 35 (even als meest extreme uitgangspunt). Dat is het idee toch?

Als ik voor de daikin zou kiezen waar toch mijn voorkeur misschien ligt zou de 8kw denk ik echt overkill zijn daar zij de 5kw denk ik wel het mooiste passen
Ik ga even terug naar deze gegevens

@Hookipa Ik snap je gevoel en redenatie volledig echter ik zit in een vergelijkbare situatie gasverbruik afgelopen jaar 1750 (thuiswerken) -324 SWW= 1426*8/1650=6.9kw beta factor van 0.5= 3.5kw

Het jaar ervoor was het gasverbruik (1400 -324)*8/1650=5.2*0.5=2.6kw

Ik stook alles op cv max temperatuur 54graden (en door het hoge minimal vermogen stookt hij aan uit om te verkomen dat hij gaat overshoten). Het huis is van 1972 voorzien van naisolatie in spouw en kruipruimte, dak si redelijk slecht geisoleerd (asbest dus das niet best maar wordt opgelost in de toekomst).

Het belangrijkste voor jou is voor nu flink op gas besparen en niet een oplossing welke 15 jaar meegaat.
Een 4 Kw Elga zou daarvoor al flink moeten helpen. Die kan met de echt koude dagen niet alles trekken maar komt een heel eind. Met een 5 Kw Daikin is ook niets mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:29

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 07:06:
@D-dark @JBtL @mkleinman ok het wirdt langzaamaan iets minder wazig, wat zou jullie advies zijn? 4kw zou moeten kunnen echter de 6kw zou meer gasverbruik wegnemen met als nadeel dat er eerder gependeld wordt.

Martinbgeeft aan dat er op de laagste stand ongeveer 2400wafgegeven moet kunnen worden met minimaal vermogen op de 6kw, bij de 4 kw elga zal dit dan ongeveer neerkomen op 1600w en een opgenomen vermogen van 266w.

Afhankelijk van de temperatuur die ik moet gaan gebruiken zal dat er dus aan radiator ongeveer moeten zijn met aanvoer 35 (even als meest extreme uitgangspunt). Dat is het idee toch?

Als ik voor de daikin zou kiezen waar toch mijn voorkeur misschien ligt zou de 8kw denk ik echt overkill zijn daar zij de 5kw denk ik wel het mooiste passen
Je zit op 1750m3 gas op dit moment? Volgens mij is dan de keuze heel eenvoudig; ELGA ACE 6. Ik zat op 1100m3 en de ELGA doet bij mij dus nu 100% van de verwarming. Met 1750m3 zal de ACE 6 veel langer door kunnen dan de ACE 4.

Ook met de situatie rondom de Oekraine en de stijgende gasprijzen lijkt de ACE 6 dan een betere keuze.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 21:58
mkleinman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Je zit op 1750m3 gas op dit moment? Volgens mij is dan de keuze heel eenvoudig; ELGA ACE 6. Ik zat op 1100m3 en de ELGA doet bij mij dus nu 100% van de verwarming. Met 1750m3 zal de ACE 6 veel langer door kunnen dan de ACE 4.

Ook met de situatie rondom de Oekraine en de stijgende gasprijzen lijkt de ACE 6 dan een betere keuze.
Even deze en de overige posts hierboven aangrijpen:
wij hebben geen vloerverwarming. Conventionele radiatoren die het huis goed warm krijgen met aanvoertemp ~55 graden. Duurzaamheidsboer gaf aan: "all electric kan niet want geen VVW, je moet ook je huis warm kunnen krijgen bij -10 graden en zelfs met lage temp.afgifte radiatoren wordt dit lastig dus wij doen het niet".

Ergo, het wordt voor ons (helaas) een hybride, met eventueel een WPboiler voor SWW. We koken nog op gas, dus dit zal ook eens in de toekomst vervangen moeten worden. Op dit moment is een extra investering qua vloerverwarming gewoon too much bovenop de extra zonnepanelen en hyb.WP.

Maar, stel ik neem de 6kw (960 m3 gas p.j.) variant en die doet 90-100% van de verwarming; in hoeverre is dit dan geschikt voor op de lange termijn? Want je zou kunnen beargumenteren dat als de hybride WP en WPboiler + inductiekookplaat je gasloos maken, dit toch ook prima alternatief is t.o.v. all-electric WP+boiler? Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
honda-noob schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:05:
[...]

wij hebben geen vloerverwarming. Conventionele radiatoren die het huis goed warm krijgen met aanvoertemp ~55 graden. Duurzaamheidsboer gaf aan: "all electric kan niet want geen VVW, je moet ook je huis warm kunnen krijgen bij -10 graden en zelfs met lage temp.afgifte radiatoren wordt dit lastig dus wij doen het niet".

Ergo, het wordt voor ons (helaas) een hybride, met eventueel een WPboiler voor SWW. We koken nog op gas, dus dit zal ook eens in de toekomst vervangen moeten worden. Op dit moment is een extra investering qua vloerverwarming gewoon too much bovenop de extra zonnepanelen en hyb.WP.

Maar, stel ik neem de 6kw (960 m3 gas p.j.) variant en die doet 90-100% van de verwarming; in hoeverre is dit dan geschikt voor op de lange termijn? Want je zou kunnen beargumenteren dat als de hybride WP en WPboiler + inductiekookplaat je gasloos maken, dit toch ook prima alternatief is t.o.v. all-electric WP+boiler? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Met een hybride warmtepomp moet je behoorlijk wat kunstgrepen uithalen om deze ook bij temperaturen onder de 0 graden te laten werken. Ook is het koppelen van een boiler eraan niet mogelijk.

Maar 960 m3 gas is nog wel te overzien qua kosten. Voor een paar jaar kan een hybride met de hoge gas prijzen dan break even zijn. Maar idealiter kan je beter doorsparen voor vloerverwarming en inductie koken en daarna kijken voor een full electric oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:52
@D-dark em @mkleinman

Afgelopen jaar was 1750 (met heel veel thuiswerken) bij 2900graaddagen, 2020 was het 1400 bij 2600 graaddagen het schommelt nogal afhankelijk van de hoeveelheid thuiswerk. Als ik dan kijk naar gasverbruik vs graaddagen vanaf 1/1/2020 dan kom ik ergens rond de 0.56 kuub per graaddag.

Kijk ik op https://www.kwa.nl/diensten/graaddagen-en-koeldagen dan kom ik in de laatste 10 jaar op 2750 graaddagen = 2750*0.56=1540 kuub -(12*30 Juni gas) ~ 1200kuub enkel voor verwarming in een gemiddeld jaar.

Koevlaas levert dan = 1200*8/1650=5.8*0.5beta=2.9kw. Dus ik denk dat ik zowiezo met alle opties veel ga besparen en mijn stroomoverschot zinvol kan gaan inzetten.

Punt is alleen wat @mkleinman aangeeft dat de 6kw weliswaar een extra investering is maar dat hij het wel langer zal vol houden qua vermogen. als de minimal stand van de 6kw 400w is dan zal de 4kw misschien 250-300w zijn dus dat ligt beide erg dicht bij elkaar. (en is trouwens ook best wel een lage warde eigenlijk).

Wat me wel heel erg duidelijk is geworden is dat de Daikin 8kw overkill zal zijn, bij Elga neig ik nog steeds naar de 6kw omdat deze lange door kan gaan met mogelijke nadelen in pendelen.

@MikeyMan ik durf het niet te zeggen, ik heb er al veel naar gezocht om de keuze tussen elga+nieuwe cv vs daikin voor mezelf te maken maar ik vind voor beide merken dit niet.

@mkleinman zegt dat hij bij hem op de 6kw elga 400w als laagste ziet (en de 4kw dus iets van 250-300w ?) Daikin heb ik nog even geprobeerd na te vragen in het Daikin intergas topic.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@honda-noob hoe oud is je huidige ketel? met andere woorden kan deze nog even mee dan is door werken aan isolatie en vvw misschien een optie. loopt de ketel naar einde levensduur is het Hybride verhaal misschien niet zo slecht, ander moet je dadelijk tijdelijk een cv ketel nemen en dan alsnog naar FE....

Het blijft lastig de toekomst te voorspellen ;-)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

honda-noob schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:05:
[...]

Je zou nog speedcomforts kunnen gaan gebruiken op je radiatoren om het afgiftevermogen te verhogen.

En pas je nachtverlaging toe op je thermostaat? Mogelijk dat daar ook een sleutel zit als je die nachtverlaging kleiner maakt of zelfs helemaal niet meer toe past kan een warmtepomp het misschien ook prima warm houden.

Een warmtepomp houdt van laag en traag, en misschien met 35 graden aanvoer 24/7 dat je je woning gewoon prima op temperatuur kan houden, zelfs met radiatoren.

En is het geschikt? Pfoe. Het blijft een risico. Het kan ontzettend goed werken. Oud gediende Eric-PVT hier van het forum heeft ook alleen radiatoren hangen en houd zijn huis warm met een oude ELGA met Carrier buitenunit, en dat in een hoekwoning uit de jaren 70.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:34
D-dark schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Met een hybride warmtepomp moet je behoorlijk wat kunstgrepen uithalen om deze ook bij temperaturen onder de 0 graden te laten werken. Ook is het koppelen van een boiler eraan niet mogelijk.

Maar 960 m3 gas is nog wel te overzien qua kosten. Voor een paar jaar kan een hybride met de hoge gas prijzen dan break even zijn. Maar idealiter kan je beter doorsparen voor vloerverwarming en inductie koken en daarna kijken voor een full electric oplossing.
Dan ga je dus enorm veel geld uitgeven, en nu installatie uitstellen (dus in de komende tijd nog meer uitgeven aan gas) voor een paar uur per jaar dat je dit nodig zou hebben. Met de 6kW Elga Ace variant heb je bij -10 nog ongeveer 3.9 kW over - voor een beta-factor van ca. 0.85 in dit geval. Dat laatste beetje vermogen wat je dan nog nodig hebt (700 W) in die paar uurtjes per jaar hoeft echt niet per se uit je CV-systeem te komen (en dan hoef je dus niet per se vloerverwarming/extra radiatoren aan te leggen). Een infraroodpaneeltje op een strategische plek, een airco-tje, een propaankacheltje, een elektrische sfeerhaard - als je het per se via de CV wilt doen kan een elektrische CV-ketel ook prima, voor mijn part ga je je toeleggen op het bakken van koekjes en taarten . Mogelijkheden te over om dit op een veel goedkopere manier te doen. En je kan inderdaad met een inductiekookplaat en een warmtepompboiler prima van het gas af als je het moet of eerder wil.

Ja, vloerverwarming helpt bij een warmtepomp, en ja de installatie gaat efficienter draaien. En als je de vloer toch al open hebt liggen dan zou ik het zeker doen.

Edit: ik zie hieronder dat bij -10 zelfs nog 6kW over is - dat is wel bij vloerverwarming meen ik (en daardoor lagere aanvoertemperatuur en betere COP). Maar 3.9kW is wellicht nog laag geschat dus (en alleen als de radiatoren weinig vermogen kunnen afgeven)

[ Voor 11% gewijzigd door JBtL op 09-03-2022 12:07 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:45:
@D-dark em @mkleinman

Afgelopen jaar was 1750 (met heel veel thuiswerken) bij 2900graaddagen, 2020 was het 1400 bij 2600 graaddagen het schommelt nogal afhankelijk van de hoeveelheid thuiswerk. Als ik dan kijk naar gasverbruik vs graaddagen vanaf 1/1/2020 dan kom ik ergens rond de 0.56 kuub per graaddag.

Kijk ik op https://www.kwa.nl/diensten/graaddagen-en-koeldagen dan kom ik in de laatste 10 jaar op 2750 graaddagen = 2750*0.56=1540 kuub -(12*30 Juni gas) ~ 1200kuub enkel voor verwarming in een gemiddeld jaar.

Koevlaas levert dan = 1200*8/1650=5.8*0.5beta=2.9kw. Dus ik denk dat ik zowiezo met alle opties veel ga besparen en mijn stroomoverschot zinvol kan gaan inzetten.

Punt is alleen wat @mkleinman aangeeft dat de 6kw weliswaar een extra investering is maar dat hij het wel langer zal vol houden qua vermogen. als de minimal stand van de 6kw 400w is dan zal de 4kw misschien 250-300w zijn dus dat ligt beide erg dicht bij elkaar. (en is trouwens ook best wel een lage warde eigenlijk).

Wat me wel heel erg duidelijk is geworden is dat de Daikin 8kw overkill zal zijn, bij Elga neig ik nog steeds naar de 6kw omdat deze lange door kan gaan met mogelijke nadelen in pendelen.

@mkleinman zegt dat hij bij hem op de 6kw elga 400w als laagste ziet (en de 4kw dus iets van 250-300w ?) Daikin heb ik nog even geprobeerd na te vragen in het Daikin intergas topic.
Houdt er ook rekening mee dat een ACE 6 nog 6kW warmte kan geven bij -10! Ik zie met enige regelmaat pieken naar 10kW warmte met een max van 10.5kW bij 10 graden buiten.

Dus de ACE 6 heeft veel meer in zijn mars dan wat de brochure zegt. De brochure zegt maximaal vermogen van 1,35kW opgenomen vermogen, ik heb toch echt 2.4kW gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@mkleinman die 400w minimum is elektrisch vermogen neem ik aan?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 09-03-2022 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

MikeyMan schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:13:
@mkleinman die 400w minimum is elektrisch vermogen neem ik aan?
Klopt, elektrisch opgenomen vermogen ligt ergens rond de 400W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 21:58
Verschillende reacties, dank daarvoor!

Even terugkoppeling:
vloerverwarming staat gepland, maar in de toekomst en nu nog niet. Daarnaast is de HR-ketel ruim 20 jaar oud. Speedcomforts hebben we al hangen onder de radiatoren.

Wij zijn aan het sparen voor onze trouwerij welke in september plaats vind. We kunnen dus niet sparen voor alle andere energiemaatregelen. Hiervoor zullen wij dan een lening afsluiten via Energiebespaarlening. In deze lening zit dan de hyb.WP + extra panelen. Ongeveer 12k = na vermindering subsidie WP = 83 euro p.m. als ik het goed heb. Plus gas+electra+netwerkkosten = minder p.m. dan GEEN lening en 960m3 aan gas betalen...

Een all-electric + boilervat + vloerverwarming + panelen is al snel 20k. Dan is die lening pm (afbetalen in 10 jaar) nogal hoog. Veel hoger dan wat wij met de huidige prijzen voor gas zouden moeten betalen... Ergo, het is gewoon te veel voor nu. En dat is nog los vd inductiekookplaat + extra groep + 750 euro betalen om de gasverbinding af te sluiten.

Ik meende trouwens dat het wel mogelijk is om hyb.WP te koppelen aan een WPboiler voor SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@honda-noob wpboiler draait normaal gesproken apart van de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@honda-noob WP boiler is normaal niet gekoppeld aan hybride, wat je wel veel ziet is een secundaire bron die dan via de zoneboiler kan worden gevoed of via een cv ketel (om het laatste stukje wat veel COP kost na te verwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ik kreeg net van iemand te horen dat de daikin intergas combi terug kn tot 300w (8kw) versie.

Eigenlijk zou dat betekenen dat de daikin dus eigenlijk een veel ruimer modulatiebereik heeft. De vraag is dan natuurlijk wel hoeveel modulatie stappen er zijn voor beide machines.

Het bijzondere vind ik persoonlijk dat ik deze info in geen enkel technische specs document heb kunnen vinden. Voor cv ketels is dit normale info echter voor wp is dit niet te vinden althans niet door mij

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70885290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:49
Dit is een fijn topic waar ik veel van leer en mensen met kennis aanwezig zijn. Hopelijk kunnen jullie mij adviseren in deze kwestie.

Sinds vorig jaar verhuisd naar een woning eind jaren 80 met een gemiddelde isolatie (dak, spouw, vloer met tempex) en dubbel glas van ongeveer 150 m3 met op de begane grond volledig vloerverwarming en 1e en 2e verdieping radiatoren die nauwelijks worden gebruikt. Er hangt een vrij nieuwe CV ketel en ventilatie unit (1 jaar oud).
Er zijn eind vorig jaar zonnepanelen geplaatst, waarmee ik jaarlijks meer zou moeten opwekken dan verbruiken. Verder is het de bedoeling dat over enkele maanden de spouwmuren nog meer geisoleerd worden (zit nu tempex in met een ruimte van 4-5 cm). Jaarlijks gasverbruik zit rond de 1300m3. Zou hiermee worden kunnen verlaagd naar 1100

Nu ben ik in dubio om meer te verduurzamen met een warmtepomp, dan wel hybride of full electric.
Omdat de CV ketel zo goed als nieuw is vind ik het ook weer zonde om deze teniet te doen als ik op FE overga. Of zou ik deze weer kunnen verkopen op marktplaats/ of een andere instantie voor een redelijke prijs? (Nefit Trendline HRC30 CW5)
Daarnaast, mocht ik kiezen voor hybride en dit 10-15 jaar lang gebruiken, kan ik de buitenunit ook gebruiken voor FE of moet je alles in zijn geheel vernieuwen? De vraag is of de buitenunit in beide gevallen hetzelfde zijn en alleen het verschil in de warmtepomp (binnen) zit.

Puur financieel gezien ben ik benieuwd wat de beste oplossing is. Met beide opties kan ik besparen op het gasverbruik. Maar is het beter om in 1x volledig gasloos te gaan, waar ik niet zeker weet of de woning voldoet aan de isolatie eisen, de CV ketel met verlies verkoop en een boilervat moet aanschaffen, of toch hybride waarbij je altijd gaskosten zou houden en later toch over moet gaan op FE.

Alvast dank voor antwoord/ advies

Kenmerken:
Bouwjaar huis: 1989
Isolatie: Gemiddeld (tempex) en dubbel glas; 2022 extra spouwmuur isolatie
Verwarming: Vloerverwarming begane grond, de rest radiatoren
Oppervlakte: 150 m3, waarvan het meest beneden 60m3.
CV Ketel: Nefit Trendline HRC30 CW5 (2021 geplaatst)
Zonnepanelen: 12x375kwh (2021)
Gasverbruik: 1300 m3
Elektra verbruik: 2300 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Toml83 Ik ben er zelf ook nog niet uit. Maar objectief gezien, stel dat je met FE goedkoper uit bent dan met gas, waarom dan niet zo snel mogelijk overstappen. Het voelt alsof het zonde is om de ketel weg te doen, maar als je die langer houdt puur vanwege “zonde want hij is nieuw” en om die reden hogere jaarlijkse kosten gaat maken dan is dat ook niet zinvol. Ik denk dat je beide scenario’s gewoon eens moet doorrekenen.

(En daarmee zeg ik tegen mezelf dat ik dat ook moet doen :) )

Overigens is mijn huis uit 2005, vergelijkbaar in grootte en een vergelijkbaar gasverbruik. Wel met 4 personen en bijna altijd iemand thuis. Maar in elk geval, als je de boel nu via vloerverwarming goed warm houdt dan zou je het met FE moeten kunnen doen toch.

[ Voor 21% gewijzigd door mddd op 10-03-2022 15:19 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Dat zou kunnen met full electric al valt er nog veel winst op je ramen te behalen.
Indien de kozijnen nog goed zijn vervangen door Hr++ glas.

De CV ketel moet je helaas afschrijven en vergeten. Besparing op vastrecht over 10 a 15 jaar is meer dan de cv ketel kost -> Mits je ook electrisch kookt.

Indien je nog op gas kookt dan is hybride een optie

Daarnaast, mocht ik kiezen voor hybride en dit 10-15 jaar lang gebruiken, kan ik de buitenunit ook gebruiken voor FE of moet je alles in zijn geheel vernieuwen? De vraag is of de buitenunit in beide gevallen hetzelfde zijn en alleen het verschil in de warmtepomp (binnen) zit.

Helaas volledig vervangen. Is niet uitbreidbaar

[ Voor 46% gewijzigd door D-dark op 10-03-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
bedankt voor antwoord allen.
Ik ga het zelf uiteraard berekenen en kijken waar ik op uit kom.

Is HR++ glas echt een noodzaak?
Het zal inderdaad wat kunnen besparen, maar dit wil ik pas vervangen als de kozijnen ook minder zijn.
En dat duurt nog wel even.
Ik kook elektrisch, dus dan valt optie hybride dus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toml83 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:28:

Het zal inderdaad wat kunnen besparen, maar dit wil ik pas vervangen als de kozijnen ook minder zijn.
Hoe sneller je het vervangt, hoe sneller het geld gaat besparen. Daarnaast, als je nu een warmtepomp neerzet, en later gaat isoleren heb je wellicht overcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Toml83 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:28:

Vergelen met oud dubbelglas welke in de beginperiode van de jaren 80 gebruikt werd scheelt het behoorlijk
Je gaat je spouwmuur ook isoleren dus glas kan je dan gebruiken als 2e isolatiemaatregel.
Vervang je meer dan 10 m2 dan kom je in aanmerking voor de ISDE subsidie

https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeG
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-06 13:15

GeG

Hoi allen

Ik heb een vraag over de capaciteit van de hybride die ik nodig heb voor mijn situatie.

Mijn situatie: huis 1943, verbouwd 2010 goed geïsoleerd, vloerverwarming begane grond en boven thermostaat kranen. 116 M2 totaal oppervlakte woning en woonkamer 49 M2.
CV ketel Nefit trendline ll hrc 30/cw5 geplaatst in feb 2018.
Verbruik 2019/2020=1664 M2 nuon okt/sept
Verbruik 2020/2021=1288 M2. Nuon okt/sept
Verbruik 2019=1890 M2 easy control app Jan/dec
Verbruik 2020=1640 M2 easy control app Jan/dec
Verbruik 2021=1460 M2 easy control app Jan/dec
Ongeveer 190 M2 aan warmwater/koken
Ketel staat op toevoer 55° weersafhankelijk.

Als ik reken met het jaar 2020 1640 -190x8/1650= 7.07/0.5=3.53 Je

Nu heb ik een Nefit zou dat met een Bosch monoblok 4kw volstaan ???

Gr GeG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
Zijn er hier mensen die een pre order hebben lopen bij de Quatt?
Ik zit daar ook aan te denken. Ben benieuwd hoe de communicatie met hen verloopt en/of er al een datum is ingepland voor installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
Toml83 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:49:
Ik zit daar ook aan te denken. Ben benieuwd hoe de communicatie met hen verloopt en/of er al een datum is ingepland voor installatie.
Ik en een kennis van mij. Die €99 is refundable dus ik durfde het wel aan. Nu afwachten op het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Wie van jullie heeft een hybride met enkel radiatoren? Zou je dan eens je watertemp van de elga willen delen en de (s)cop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:28:
Wie van jullie heeft een hybride met enkel radiatoren? Zou je dan eens je watertemp van de elga willen delen en de (s)cop
Oude gediende hier op het forum Eric-PVT heeft een ELGA/Carrier hangen sinds 2013 met alleen radiatoren in huis. Hij krijgt het voor elkaar, in zijn situatie, om rond de 40 graden aanvoer te krijgen met alleen radiatoren.

Hij heeft dus alleen het geluk dat de afgifte in zijn woning precies gelijk valt bij die hoge aanvoertemperatuur. Dus die hoge temperaturen zijn geen garantie om te halen.

De oude ELGA stookt puur op een dT van 4 graden. Als bij 35 graden aanvoer de warmtepomp zijn volledige warmte kwijt kan ontstaat rond die situatie dus een evenwicht en gaat je aanvoertemperatuur niet verder omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@mkleinman
Je schrijft onderstaande, echter ik snap je laatste zin niet eigelijk, kun je dit nader toelichten?

Weet jij zo of eric pvt ooit iets heeft gedeeld over cop of scop?

Hij heeft dus alleen het geluk dat de afgifte in zijn woning precies gelijk valt bij die hoge aanvoertemperatuur. Dus die hoge temperaturen zijn geen garantie om te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:41
Ik woon in een twee onder een kap huis uit 1989 en heb door allerlei maatregelen het gasverbruik teruggebracht naar ongeveer 800 m3 gas, incl. sww en koken voor twee personen. De Remeha Calenta combiketel is van 2010 en ik vraag me af of en wanneer ik deze zou moeten vervangen door een hybride warmtepomp. Op dit moment is het gas wel buitensporig duur, maar hoe lang blijft dat zo?
Elektriciteit is ook heel duur geworden en de opbrengst van mijn zonnepanelen gaan al op aan verlichting en huishouden.

[ Voor 15% gewijzigd door Rocketman op 14-03-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Wie van jullie
heeft een hybride met enkel radiatoren? Zou je dan eens je watertemp van de elga willen delen en de (s)cop
Alleen radiatoren hier, stooklijn staat op een helling van 0.9, met als voetpunt 20 graden. D.w.z. dat bij -10 er een aanvoertemperatuur wordt gevraagd van 47 graden, bij 0 graden buiten is dat 38 graden, bij 10 graden is dat 29 graden. Hiermee haal ik tot nu toe deze winter een sCOP van 4.36, dat zal de komende tijd nog iets oplopen (heb gisteren een COP van >8 gezien :o) , ik verwacht een sCOP van 4.5 voor het hele stookseizoen. Bij vloerverwarming zal dit hoger zijn, ongeveer een sCOP van 5. Dat scheelt ca. 250 kWh per jaar. Voor mij reden om geen vloerverwarming of radiatoren met extra vermogen te installeren. De komende 30-60 jaar zou ik de investering niet terugzien, en we hebben geen last van koude voeten. Wel XXL 'antieke' gietijzeren radiatoren, dat scheelt.

edit: ik verwarm wel het hele huis nu (radiatoren op de bovenverdieping staan nu ook open), heb ook getest met alleen de radiatoren in de woonkamer + badkamer open, en dan moest de stooklijn naar een helling van 1.3 (dus 33 graden bij 10 graden buiten, 46 graden bij 0 graden, 59 graden bij -10 (maar dat moet de CV dan doen). Dus als je niet het hele huis gebruikt, kan het wel voordelig zijn om vloerverwarming of LTV radiatoren te installeren (want daarmee ga je dan gas besparen).

[ Voor 19% gewijzigd door JBtL op 14-03-2022 18:25 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
Rocketman schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:12:
Ik woon in een twee onder een kap huis uit 1989 en heb door allerlei maatregelen het gasverbruik teruggebracht naar ongeveer 800 m3 gas, incl. sww en koken voor twee personen. De Remeha Calenta combiketel is van 2010 en ik vraag me af of en wanneer ik deze zou moeten vervangen door een hybride warmtepomp. Op dit moment is het gas wel buitensporig duur, maar hoe lang blijft dat zo?
Elektriciteit is ook heel duur geworden en de opbrengst van mijn zonnepanelen gaan al op aan verlichting en huishouden.
Houd er rekening mee, dat energiebelasting steeds meer gekoppeld gaat worden aan de CO2-uitstoot. Die is voor gas ongeveer 2kg/m3, voor elektriciteit is het nu 0,35 en wordt het in 2030 naar schatting 0,18 kg/kWh. Je mag verwachten dat verwarmen op gas t.o.v. een warmtepomp relatief steeds duurder gaat worden de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:01:
@mkleinman
Je schrijft onderstaande, echter ik snap je laatste zin niet eigelijk, kun je dit nader toelichten?

Weet jij zo of eric pvt ooit iets heeft gedeeld over cop of scop?

COP of SCOP weet ik niet, dat boeit Eric ook niet echt, hij heeft zoveel elektriciteit over van zijn PV panelen dat hij letterlijk iets zoekt om het op te fikken. Wat ik wel weet is dat zijn ELGA ongeveer evenveel per maand uit het net haalde als mijn ELGA, alleen zijn COP weet ik dus niet.

De oude ELGA/Carrier en ELGA/Toshiba hadden een heel simpel regelmechanisme om altijd +4 graden aanvoer te realiseren tot maximaal 42 graden aanvoer en daarna moduleerde de unit terug, tenzij eerder ergens een evenwicht tussen aanvoer/retour ontstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:02
@mkleinman bij mij +3 tm +15 obv deltaT (Truimte vs Tgewenst) - elga carrier

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakeljanai
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-06-2023
graag een eigen topic openen, of jezelf eerst even inlezen in de warmtepomp topics. Liever niet in meerdere (oude) topics je vraag dumpen. Thanks!

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 29-03-2022 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvdhoeven
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-05 20:54
Ik hoor over een nieuwe Intergas hybride warmtepomp, eventueel in combinatie met een CV-ketel. Dus niet de Daikin-Intergas.

Weet iemand misschien meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinTeNdO_FrEaK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik ben hier ook benieuwd naar, volgens website intergas wordt meer bekend gemaakt tijden de VSK half mei.

Ps4/switch gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hallo allen. Heeft iemand ervaring of kennis van Airwell L/W monoblock apparaten voor hybride gebruik? Een 6 kW unit wordt ons aangeboden door onze airco leverancier. Op papier lijken specs wel interessant maar niks gaat boven werkelijke ervaring natuurlijk!

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookipa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-04-2023
D-dark schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Ik ga even terug naar deze gegevens

@Hookipa Ik snap je gevoel en redenatie volledig echter ik zit in een vergelijkbare situatie gasverbruik afgelopen jaar 1750 (thuiswerken) -324 SWW= 1426*8/1650=6.9kw beta factor van 0.5= 3.5kw

Het jaar ervoor was het gasverbruik (1400 -324)*8/1650=5.2*0.5=2.6kw

Ik stook alles op cv max temperatuur 54graden (en door het hoge minimal vermogen stookt hij aan uit om te verkomen dat hij gaat overshoten). Het huis is van 1972 voorzien van naisolatie in spouw en kruipruimte, dak si redelijk slecht geisoleerd (asbest dus das niet best maar wordt opgelost in de toekomst).

Het belangrijkste voor jou is voor nu flink op gas besparen en niet een oplossing welke 15 jaar meegaat.
Een 4 Kw Elga zou daarvoor al flink moeten helpen. Die kan met de echt koude dagen niet alles trekken maar komt een heel eind. Met een 5 Kw Daikin is ook niets mis.
Sorry, was ff een tijdje 'offline', maar ben nu alles weer aan het teruglezen... Ja ws komt het inderdaad neer op 'flink gas besparen'. Ik ga ws idd voor de hybride oplossing: cv is 2 jaar oud, er moet hier nog na isolatie uitgevoerde worden. Wel zo dat een boiler in de toekomst op de hybride situatie naadloos aangesloten kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
Alleen radiatoren hier, stooklijn staat op een helling van 1,6 met als voetpunt 23 graden. (Deze temperatuur staat linksonder te lezen)

Dit kan ik zien op de E twist en is ingesteld door onze installateur. Na twee weken na installatie van de Elga Ace 4kw door hem ingesteld.

Nu de zomer eraan komt kan dit worden aangepast?

Geen idee wat dit allemaal inhoudt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQM-QWUDjhHWjmtwwRWMBKKyIck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EIQuc42qCPCUk9NKdz84nck.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Johan14 op 23-04-2022 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
👍🏻 Volgens mijnhoef je hier niets mee te doen betekend dat hij bij koud weer 70cv maakt en bij en bepaalde warmte stopt met verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fantastic_fox schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:16:
👍🏻 Volgens mijnhoef je hier niets mee te doen betekend dat hij bij koud weer 70cv maakt en bij en bepaalde warmte stopt met verwarmen
Vraag is of je niet wat eerder af kunt kappen. 55-60 graden lukt vaak ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-07 23:30
Toml83 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:49:
Er is zelfs een eigen topic voor! ;)

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Johan14 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 07:47:
[...]
Alleen radiatoren hier, stooklijn staat op een helling van 1,6 met als voetpunt 23 graden. (Deze temperatuur staat linksonder te lezen)

Dit kan ik zien op de E twist en is ingesteld door onze installateur. Na twee weken na installatie van de Elga Ace 4kw door hem ingesteld.

Nu de zomer eraan komt kan dit worden aangepast?

Geen idee wat dit allemaal inhoudt.[Afbeelding]
Als je in de monitoring ziet dat de warmtepomp vaak uit staat, zou ik aanraden om die 70 te veranderen in 55 en dan kijken of je de volgende winter weer door komt.
Als de verwarmers dan 24/7 aanstaan maar je houdt het toch niet warm, dan weer 5 graden omhoog.
Dat kan 20% stookkosten schelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
Proton_ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:33:
[...]

Als je in de monitoring ziet dat de warmtepomp vaak uit staat, zou ik aanraden om die 70 te veranderen in 55 en dan kijken of je de volgende winter weer door komt.
Als de verwarmers dan 24/7 aanstaan maar je houdt het toch niet warm, dan weer 5 graden omhoog.
Dat kan 20% stookkosten schelen.
Je bedoelt 55 graden instellen op de CV ketel? Deze staat nu op 45 graden. Op de meegezonden foto staat de zwarte stip ⚫️ bij 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:17
mddd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:10:
Ik volg diverse topics rond dit onderwerp al even, maar ik zie niet heel veel verhalen van mensen die een traditioneel (hoge temperatuur) CV systeem hybride hebben gemaakt. Onze woning is uit 2005, dus redelijk goed geisoleerd. Maar nog wel voorzien van traditionele radiatoren. Toen we hier een paar jaar geleden kwamen wonen hebben we de CV ketel vervangen voor een zo zuinig modelijk model. Maar het blijft natuurlijk wel op gas. Ik wil dus graag de volgende stap zetten, als mensen praktijk ervaring hebben zou ik het graag horen.

De ketel stond na installatie nogal hoog afgesteld (70 graden). Ik hoor dat dat wel vaker zo is, een installateur gaat voor 'lekker snel warm'. Ik heb hem de afgelopen week op 55 graden staan, hij brandt dus langer op lager vermogen en dat gaat ok bij deze temperaturen van lichte nachtvorst. Maar ik denk dat heel veel lager maken van de CV temperatuur lastig zal worden.

Als ik nu een hybride system wil maken dan zal ik dus met de WP het water tot 35 graden krijgen en het laatste stukje moet de ketel dan doen? Hoe werkt dit in de praktijk? Stel dat de aanvoer 55 graden is en retour 45. Kan de WP dan nog veel doen om die 10 graden op te warmen? Hoe zou de verhouding elektrisch/gas in zo'n situatie zijn?

Wat ik volgens mij nog niet goed begrijp is dit: ik lees vaak dat de WP het meest efficient werkt tot een temperatuur van 35 graden ofzo. Maar ligt dat dan aan de delta tussen bron (buitenlucht) en CV temperatuur of komt het door het absolute niveau van de CV temperatuur? Met andere woorden heeft het zin om je WP te gebruiken om CV water van 45 naar 55 graden te krijgen of kan dat fundamenteel eigenlijk niet.
Eigenlijk een vergelijkbaar verhaal hier.
Huidige stroom tarief: 0.07175/KWh
Huidige gas tarief: 0.31085/m3

Dit gaat worden:
0.544740/kwh
1.842230/m3

Verbruik afgelopen jaar:
3023 kWh
1155 m3

(bedragen zijn alleen alleen de variable leveringskosten normaal tarief dus geen belasting vasterecht etc.)

Ik ga dus extreem omhoog in kosten.
Overal gewone plaatverwarmingen en ketel is 3 jaar oud.
Houten vloer beneden dus warme voetjes.

Wat ga ik nu eigenlijk besparen per jaar door hybride te gaan?
De elektriciteit kosten zijn ook van 7 cent naar 54 cent per kwh gegaan.

En ben ik niet beter af met zone regeling (dus elk ruimte een eigen thermostaat kraan en alleen daar verwarmen waar nodig?
Kinderen zijn er zelden dus die kamers hoef ik niet te verwarmen als ze er niet zijn.
Verder heb ik een hout kachel met 110Kg steen er omheen die heel zuinig stookt.

De planning is hier nog zo'n 4 jaar te wonen.

Geen zonnepanelen want ongunstig dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIuyIj56bSXFb6WPoFA-yzem4M4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1beSeFd5vmPAMdRZP4fsYKiz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

agraaff schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Eigenlijk een vergelijkbaar verhaal hier.
Huidige stroom tarief: 0.07175/KWh
Huidige gas tarief: 0.31085/m3

Dit gaat worden:
0.544740/kwh
1.842230/m3

Verbruik afgelopen jaar:
3023 kWh
1155 m3

(bedragen zijn alleen alleen de variable leveringskosten normaal tarief dus geen belasting vasterecht etc.)

Ik ga dus extreem omhoog in kosten.
Overal gewone plaatverwarmingen en ketel is 3 jaar oud.
Houten vloer beneden dus warme voetjes.

Wat ga ik nu eigenlijk besparen per jaar door hybride te gaan?
De elektriciteit kosten zijn ook van 7 cent naar 54 cent per kwh gegaan.
[...]
En ben ik niet beter af met zone regeling (dus elk ruimte een eigen thermostaat kraan en alleen daar verwarmen waar nodig?
Houd er rekening mee dat het knijpen van je systeem omvang pendelen tot gevolg kan hebben. Zeker in combinatie met radiatoren.
Kinderen zijn er zelden dus die kamers hoef ik niet te verwarmen als ze er niet zijn.
Verder heb ik een hout kachel met 110Kg steen er omheen die heel zuinig stookt.

De planning is hier nog zo'n 4 jaar te wonen.

Geen zonnepanelen want ongunstig dak.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@agraaff wat is er precies ongunstig aan je dak dan?
Je hebt zo te zien een project-tussenwoning dus stoken op 45 graden is geen probleem met wat eenvoudige radiatorupgrades en 24/7 constante temperatuur.
Hybride scheelt dan per jaar ca 900 m³ gas en kost ca 1800 kWh.

All electric scheelt je ook vastrecht en kost je een boiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Proton_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:38:
@agraaff wat is er precies ongunstig aan je dak dan?
het dak van de buren geeft bij lage zon veel schaduw. en om een uur of 2 staat de zon recht achter en pakt het dak geen direct licht meer (althans dat is mijn beredenering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
Proton_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:38:
Hybride scheelt dan per jaar ca 900 m³ gas en kost ca 1800 kWh.
even snel gerekend een besparing van 648 euro per jaar.

10 radiatoren vervangen, en warmtepomp en zonnepanelen = 10.000 euro?
15 jaar voor je het er uit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@agraaff voor PV, ik kijk op de luchtfoto... Bel bij een willekeurige buur aan en vraag of ze teleurgesteld zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Een kick van dit topic.

Ik heb deze winter voor het eerst met L/L warmtepompen verwarmd, maar ik vind het toch niet ideaal.

Mijn grootste knelpunten:
- De bovenverdieping krijg ik niet voldoende warm met de unit die er hangt;
- Ik heb 2 motoren draaien voor 2 units, en ik denk dat 1 hybride pomp zuiniger gaat zijn dan de 2 die nu draaien.

Installatie
- Normale radiatoren, maar ik krijg het huis met een lage temperatuur warm;
- CV ketel: Nefit Trendline HRC30/CW5
- Wek 8.700kWh op met de zonnepanelen

Ik verbruik aan gas nog maar een 150m2 op jaarbasis (warm water).

Wat zou jullie advies zijn?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-07 22:59
Een beetje zonde van de vaste kosten van gas en dan maar 150 M3 gebruiken. Als je aansluiting het kan trekken is een elektrische doorstroomgeiser misschien een optie? Of als de terugverdientijd niet te lang duurt een warmtepompboiler? Of gewoon een simpele elektrische boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Dean Martin schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:06:
Een kick van dit topic.

Ik heb deze winter voor het eerst met L/L warmtepompen verwarmd, maar ik vind het toch niet ideaal.

Mijn grootste knelpunten:
- De bovenverdieping krijg ik niet voldoende warm met de unit die er hangt;
- Ik heb 2 motoren draaien voor 2 units, en ik denk dat 1 hybride pomp zuiniger gaat zijn dan de 2 die nu draaien.

Installatie
- Normale radiatoren, maar ik krijg het huis met een lage temperatuur warm;
- CV ketel: Nefit Trendline HRC30/CW5
- Wek 8.700kWh op met de zonnepanelen

Ik verbruik aan gas nog maar een 150m2 op jaarbasis (warm water).

Wat zou jullie advies zijn?
Hier een kleine (officieel hybride) warmtepomp samen met 1 airco (in de woonkamer). Ook als het vriest geen gas meer nodig om te verwarmen, en het hele huis wordt verwarmd en blijft op temperatuur, met alleen de airco lukt dat niet. In de praktijk doet de hybride 80% van de verwarming (zonder geluid/luchtstroming in de woonkamer vind ik wat comfortabeler, maar je kan het ook anders verdelen, ik heb het idee dat de airco wat efficiënter verwarmt dan de hybride icm radiatoren - ik denk dat een paar ventilatoren op de radiatoren dat wel kan verbeteren), alleen als het vriest zetten we de airco erbij aan. En als het kouder dan -5 wordt dan draaien we de radiatoren in de woonkamer uit. Het idee daarvan is dat het vermogen van de hybride naar de andere kamers gaat, terwijl de woonkamer alleen verwarmd wordt door de airco. Beetje trial en error, maar werkt prima en zonder veel gedoe. In jouw geval waarschijnlijk aan te raden boven een volledig elektrische warmtepomp voorlopig, zeker gezien de kosten t.o.v. de verwachte besparing (geen). Als je al op inductie kookt is het dan nog maar een kleine stap om volledig van het gas te gaan. Afhankelijk van de ruimte en de behoefte kan je een doorstroomverwarmer pakken, een boiler of een kleinere warmtepompboiler, 150 m3 gas voor warm water is niet echt veel, dus dan is een gewone elektrische boiler misschien nog te verdedigen (randgevalletje). Een heatcycle is misschien ook nog een (wat meer exotische) optie.

Dat van het verbruik van de pomp valt nog te bezien, een waterpomp heeft meestal wat meer vermogen nodig dan een ventilator, dus 2 airco binnenunits zullen waarschijnlijk minder hiervoor gebruiken dan een (hybride) lucht/water warmtepomp.

[ Voor 14% gewijzigd door JBtL op 06-02-2023 17:40 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste