-
[ Voor 100% gewijzigd door Retrospect op 18-04-2025 16:15 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Retrospect op 18-04-2025 16:15 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
[ Voor 18% gewijzigd door GermanPivo op 30-09-2021 11:49 ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Dank je voor de tip. Daar had ik nog niet over nagedacht. Maar als ik me zo inlees denk ik niet dat dit iets is voor mij.GermanPivo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:49:
Andere optie: al nagedacht over een l/l warmtepomp (airco)? Kan je in de koude maanden ook meer dan prima mee verwarmen en bijkomend voordeel van koelen in de warme maanden.
Interessant om te lezen, ik wist niet dat hybride/volledige warmtepomp de moeite waard is voor slecht geisoleerde huizen. We hebben hier zelf een huis van '59 en die olieprijzen (Duitsland) gaan alle kanten op. Gas is geen optie (nog duurder ...) dus ik ben ook eens aan het rondkijken wat de opties zijn.Koekfabriek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:29:
In ons vorige huis (bouwjaar 1917, geen spouwmuur, wel overal dubbelglas) hadden wij een hybride warmtepomp laten plaatsen. Wij vonden het een prima ding. Licht gezoem alleen hoorbaar in de uitbouw(daar stond hij op, was badkamer/berging).
Gasverbruik ging met de helft naar beneden. Het is helemaal ideaal met vloerverwarming maar dat hadden wij niet. Ik zou er zo weer 1 nemen.
When life gives you lemons, start a battery factory
Wij hadden een X bedrag voor verduurzaming van mijn schoonfamilie ontvangen. Wij kende via via een "groene" aannemer en hebben het voorgelegd. We hebben bedrag X wat zijn de beste opties.De_Bastaard schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:32:
[...]
Interessant om te lezen, ik wist niet dat hybride/volledige warmtepomp de moeite waard is voor slecht geisoleerde huizen. We hebben hier zelf een huis van '59 en die olieprijzen (Duitsland) gaan alle kanten op. Gas is geen optie (nog duurder ...) dus ik ben ook eens aan het rondkijken wat de opties zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Koekfabriek op 30-09-2021 15:42 ]
Kan je dit iets toelichten?Koekfabriek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:41:
[...]
Wel een iets anders stookregime dan ik gewend was maar werkte prima.
[ Voor 38% gewijzigd door Ebayzo op 30-09-2021 15:44 ]
Default blanke hetero
Ja tuurlijk.Ebayzo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:43:
Zat toevallig vandaag ook over na te denken maar krijg er nog niet echt een warm gevoel bij. Denk dat we nog maar voor een rondje gas gaan, maar kijk toch even mee in dit topic.
[...]
Kan je dit iets toelichten?
Mijn tweejarige contract is deze maand afgelopen. De stroomprijs is iets gestegen, de gasprijs zo'n 33%.KabouterSuper schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:33:
De elektra prijs is harder omhoog gegaan dan de gasprijs, dus elektrificeren geeft op deze korte termijn geen financieel voordeel.
Kan je in plaats van zo voorzichtig te zijn met de thermostaat het gas verstoken niet blokkeren? Dat alles dan langzamer gaat, maar wel puur op stroom?Koekfabriek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:55:
[...]
Ja tuurlijk.
Hiervoor altijd geleerd om de CV laag te houden als je weg was voor werk/ snachts. Dus vaak graad of 15-16 en dan bij thuiskomst naar 20. Vaak kleine appartementjes binnen no time warm dus werkte uitstekend. Uiteindelijk verwarm je dan paar uur per dag je woning.
Als je met die hybride wil verwarmen met zo min mogelijk gas dan werkt dat niet. Dus de verwarming hielden wij structureel op 18 graden en bij thuiskomst is stappen van 0.5 graad naar 20~21 graden. Die Elga kon dat prima zonder gas te verbruiken alleen duurt wat langer. Het is immers lage tempratuur en dus traag. Wanneer je de cv bij thuiskomst direct naar 20 knalde schakelde de Elga in en na een paar minuten sprong het gas bij. Kon natuurlijk ook maar dan is het doel van minder gas gebruiken minimaal (elga verwamt wel bij). Het op temperatuur houden was geen probleem met een buitentemperatuur van 5 graden of hoger. Daaronder werkte hij niet en was het 100% gas, werkt opzich goed voor de Nederlandse winters die niet echt (meer) koud zijn.
Zoals nu met vloerverwarming hebben we de verwarming structureel op 20 staan, daarvoor is hybride ideaal.
[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 30-09-2021 16:08 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zou vast kunnen maar heb het nooit geprobeerd. Aan het begin deden we het handmatig opdenduur gewoon zon programma ingesteld toen we wat structurele op dezelfde tijden thuis kwamen.Fairy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:02:
[...]
Kan je in plaats van zo voorzichtig te zijn met de thermostaat het gas verstoken niet blokkeren? Dat alles dan langzamer gaat, maar wel puur op stroom?
Volgens mij kunnen moderne thermostaten schakelen.Koekfabriek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:18:
[...]
Zou vast kunnen maar heb het nooit geprobeerd. Aan het begin deden we het handmatig opdenduur gewoon zon programma ingesteld toen we wat structurele op dezelfde tijden thuis kwamen.
Dank voor de input. Maar is een monoblock warmtepomp dan zoveel beter dan een hybride warmtepomp?migjes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:08:
@Retrospect
lol jij schrikt van de 1,10€/m3 lol.
ik kocht mijn warmtepomp met een gasprijs van 0,55€/m3.![]()
ik heb zelf een hybride warmtepomp, het heeft voordelen, maar vandaag de dag kan een tweaker ook een monoblock warmtepomp aan schaffen voor amper meer geld.
en dan gewoon 100% over gaan op elektra.
(check zelf de panasonic of mitsubischi topics er over.)
Zonnepanelen zijn idd een volgende stap. Op het vorige huis gehad maar in dit huis is onze electraprijs slecht 1/3 (en straks dus richting 1/4 van de energiekosten.het hebben van zonnepanelen, is met warmtepompen wel een erg toffe, maar het hoeft niet.
Op https://besparen.remeha.nl/ heb ik mijn gegevens ingevoerd en kom uit op een terugverdientijd van 6,1 jaar. Dat zal vast 7 zijn oid. Maar alsnog vind ik het best snel en de investering is ook niet zo groot (3 a 3,5k na aftrek subsidie).1m3 gas vervang je met een wamtepomp voor 2 a 3 kWh.
1m3 gas = 1,10€ en 3kWh = 0,78€
dus ja het kan wel uit, moet alleen een relatieve dure investering doen.
gas = duur gebruik per jaar, goedkoop apperaat.
warmtepomp = goedkoop gebruik per jaar, dure aanschaf.
geen gouden bergen, maar kleine verschillen.
maar dan mijn situatie:
ik gebruik 120m3 gas (koken en een beetje rest verwarming)
dat kost mij 120x1,10 + 175€ vastrecht + 35 leverancier = 342€
dus eigenlijk 342 / 120 = 2,85€ per m3 gas als je ook de aansluitkosten mee neemt.
ga je helemaal los van het gas, dan heb je al elk jaar 235€ vastrecht wat je niet hoeft te betalen en geen 35€ leverancier.
dit is na 10 jaar al 235+35 x 10 = 2700€
gaat best rap, dat is het meer bedrag wat je mag betalen boven hybride.
(ik heb de warmtepomp gekocht voor 3k€, en daar komt dan nog 1k€ aan materiaal bij, maar kreeg ook 1k€ snoepsidie. en door de zonnepanelen heb ik alles al terugverdiend.
was een flinke investering, maar betaald nu goed uit moet ik zeggen.
grofweg zit ik tussen de 1500-2000€ per jaar wat ik bespaar op de hele rekening.)
Ik heb net even gecheckt. Bij mij gaat elektra 31% stijgen en gas 34% ten opzichte van het vorige jaarcontract.Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:56:
[...]
Mijn tweejarige contract is deze maand afgelopen. De stroomprijs is iets gestegen, de gasprijs zo'n 33%.
Normaaltarief stroom is nu € 0,28850 / kWh was € 0,23121 / kWhKabouterSuper schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:59:
[...]
Ik heb net even gecheckt. Bij mij gaat elektra 31% stijgen en gas 34% ten opzichte van het vorige jaarcontract.
[ Voor 9% gewijzigd door Retrospect op 30-09-2021 17:17 ]
Dus 25% en 34%. Ik vind je stijging in elektra ook niet mis. Mijn elektra was goedkoper € 0,2091 / kWh, vandaar dat die bij mij harder gaat stijgen.Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:12:
[...]
Normaaltarief stroom is nu € 0,28850 / kWh was € 0,23121 / kWh
Gas is nu € 1,01853 / m³ was € 0,75909 / m³
Verwacht verbruik is 3185 kWh (€476,97) en 2005m³ (€1892,99)
Yep, stijgingen zijn niet mals. Ik maak me zorgen om minima met deze energieprijzen.KabouterSuper schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:16:
[...]
Dus 25% en 34%. Ik vind je stijging in elektra ook niet mis. Mijn elektra was goedkoper € 0,2091 / kWh, vandaar dat die bij mij harder gaat stijgen.
Ik ook. Volgens het ad (https://www.ad.nl/geld/en...-middeninkomens~ae2d0190/) zijn er nu al 650.000 huishoudens die moeite hebben om hun energierekening te betalen, die gaan in de problemen komen. En sommige bedrijven zullen het ook heel moeilijk krijgen (https://www.ad.nl/economi...or-hoge-prijzen~a6915cbb/).Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:17:
[...]
Yep, stijgingen zijn niet mals. Ik maak me zorgen om minima met deze energieprijzen.
Slechts 150m². Maar allebei thuiswerken hakt erin. Plus alle binnendeuren open ivm katBarrycade schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:28:
Wow 2K m3 en dat in een klasse A woning, dan is het een kast van een huis.
Maar mijn schoonouders hebben zo'n hybride Elga.
Ze hebben ondertussen ventilatoren op de radiatoren en nu gaat het prima, zonder die radiatoren waren ze meer aan het gebruiken (qua geld) dan op gas, dus kijk even goed of je radiatoren er geschikt voor zijn.
Buitendeel hoor je zoemen, staat bij hun op een uitbouw dus geeft wat resonantie, maar vooralsnog niet opvallend.
[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 30-09-2021 17:33 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Maar hoe wordt het tapwater dan verwarmt?CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:32:
Dit jaar volledig over op een Panasonic monoblock WP. Daarbij had ik het dak al vol liggen met zonnepanelen.
Besparing elektra t.o.v. gas: € 452,-
Besparing met of zonder PV: € 864,-
Voorschot is gezakt van € 125,- naar € 18,- p/m
Allemaal op basis van oude energieprijzen.
Je bent wel erg snel. Ik heb mijn reactie iets aangevuldRetrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:33:
[...]
Maar hoe wordt het tapwater dan verwarmt?
[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 30-09-2021 17:42 ]
[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 30-09-2021 17:56 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Ik zal wel abuis zijn. We hebben het eerst over een zonneboiler gehad, die is enkel voor tapwater. Daar zit ook een vat bij.migjes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:50:
@Retrospect
een aantal hybride warmtepompen zijn monoblokken.
je hebt 2 soorten warmtepompen.
split en monoblock.
split, dan gaat er koelmiddel tussen de binnen en buiten unit.
mono, dan gaat er water tussen de binnen en buiten unit. (en soms heb je niet eens een buiten unit.)
en daarna natuurlijk een nog veel langer verhaal, maar dat vind je wel met google.![]()
voordeel van monoblock is elke tweaker met 2 juiste handen kan hem aan sluiten.
split unit, daar heb je speciale apparatuur en diploma's voor nodig.
split en mono kunnen tapwater doen.![]()
grof weg, dan gesteld, ongeveer.
elektrisch verwarmen VS gas.
1m3 gas is 9,2-9,6kWh.
maar gas ketels zijn niet 100% effectief dus je kunt beter zeggen.
1m3 gas is 8kWh met een elektra element.
een warmtepomp transporteert warmte van buiten naar binnen. (ja ook 0 graden buiten is warmte, pas bij -273 graden is die er niet meer.)
dit doet hij met een COP (of beter de sCOP)
die kan soms 3 zijn of soms 5.
dit maakt
1m3 gas = 8kWh / 4 (gemiddelde cop) = 2-3kWh warmtepomp.
en helaas daar legt @KabouterSuper het een beetje af.
maar aan de andere kant, een warmtepomp kost helaas een aardige duit.
dus ook geen gouden bergen en daar heeft @KabouterSuper wel een puntje.![]()
dus wil je 2000m3 gas vervangen, dan 2000 x 8 = 16000kWh met elektra kachels
met warmtepomp delen door de sCOP kom je weer op 16000/4=4000kWh.
tja 4000kWh is goedkoper als 2000m3 gas.
edit:
ik betaal nu maandelijks 9€, lager wou mijn leverancier niet.![]()
maar ach dan krijg ik op het einde van het jaar nog iets terug.
hoewel ik denk dat ik dit jaar een beetje bij moet betalen![]()
grofweg betaal ik iets tussen de 100 en de 200€ per jaar voor gas + elektra.
maar 6000kWh komen van de zonnepanelen, 2400kWh voor de warmtepomp rest voor het thuis werken.
ach, niks mis met zelf knutselen.Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:05:
[...]
Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Ik zal wel abuis zijn. We hebben het eerst over een zonneboiler gehad, die is enkel voor tapwater.
Vraag ik me nog wel af hoe een hybride warmtepomp genoeg warm water kan leveren voor een fijne douche.
En hoe dat met aansluitingen gaat dan lees ik wel in een ander topic denk ik.
Zal eens informeren wat dat gaat kosten. En nee, ik ga niet zelf lopen knutselen.
[ Voor 20% gewijzigd door Retrospect op 30-09-2021 18:22 ]
Vergis je niet hoe duur je vastrecht is. Zie mijn voorbeeld hierboven: € 228,96 voor 13m3. Dus als je echt gasloos gaat win je alleen al die ~ € 200,- per jaar. Ook als je WP net zo onzuinig is als je ketel.Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:22:
Een tussenoplossing is geen probleem, ben niet van plan hier decennia te blijven wonen.
Maar ik zal me eens gaan inlezen over zo'n monoblock warmtepomp.
En of ik het kan of niet, ik ga zelf niet knutselen aan dit soort installaties.
Anoniem: 1004743
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1004743 op 01-10-2021 14:02 ]
En daar heb je de valkuil te pakken.Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:05:
[...]
Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Ik zal wel abuis zijn. We hebben het eerst over een zonneboiler gehad, die is enkel voor tapwater. Daar zit ook een vat bij.
Vraag ik me nog wel af hoe een hybride warmtepomp genoeg warm water kan leveren voor een fijne douche.
En hoe dat met aansluitingen gaat dan lees ik wel in een ander topic denk ik.
Zal eens informeren wat dat gaat kosten. En nee, ik ga niet zelf lopen knutselen.
Men probeert me hier juist te vertellen dat een monoblock genoeg is en je dan helemaal van het gas af kan.D-dark schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:08:
[...]
En daar heb je de valkuil te pakken.
Douchen en warm water leveren gaat dan nog via de cv-ketel + verwarming huis bij grote warmtevraag.
De hybride warmtepomp doet alleen een stuk van de verwarming voor het huis als de buitentemperatuur niet altelaag is.
Wat men zegt is goed. Een monoblock zou een prima oplossing zijn.Retrospect schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:25:
[...]
Men probeert me hier juist te vertellen dat een monoblock genoeg is en je dan helemaal van het gas af kan.
Ik dacht altijd dat je daarvoor een warmtepomp nodig hebt waarbij je een 100+ meter diepe put moet slaan.
[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 01-10-2021 15:41 ]
Louzy#2475
Gewoon beginnen om je ketel op max 50 graden aanvoertemp. te zetten en kijken of je de winter comfortabel doorkomt. Na verbouwing nog een jaar en eventueel nog lagere aanvoertemperatuur. Zonde als je nu geld uitgeeft aan een hybride en dat je na verbouwing makkelijk uit had gekunt met een wamtepomp.louzy82 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:06:
Ik lees ook even mee in dit topic.
We hebben een vrijstaand huis uit 1988. Er zit beperkte isolatie onder de betonvloer, de spouwmuur is goed gevuld (maar zal wellicht alsnog niet een hele hoge rc waarde hebben, het is een soort groen EPS), overal dubbelglas en de dakplaten zijn ook best redelijk.
Ons verbruik:
ca. 5300 kwH stroom en genereren 6000 kwH met zonnepanelen.
ca. 1600 m3 Gas
We hebben plannen om volgend jaar een grote verbouwing te doen waarbij we willen kijken om de kruipruimte extra te isoleren en nieuwe vloerverwarming als hoofdverwarming aan te leggen.
De reden dat ik nu toch al aan het kijken ben naar een Hybride warmtepomp is o.a. de stijgende gasprijzen (al heb ik gelukkig in Juli een nieuw jaar contract afgesloten)
Maar ook het feit dat er zowel vanuit de overheid als vanuit mijn lokale gemeente subsidies beschikbaar zijn.
Als ik dan even een berekening maak:
Aanschaf: 5000 euro
ISDE subsidie: -1800 euro
Lokale subsidie: -1000 euro (20% vd aanschaf met een max van 1000)
Netto te betalen: 2200 euro
Besparing op gas.... ca. 400 m3 x 0,80 euro = 320 euro per jaar?
Wellicht komt het electra verbruik dan wel iets voorbij wat we op het moment opwekken.
Lijkt me best een prima investering zo nietwaar?
Vooral met het oog op de verbouwing als vloerverwarming de hoofdverwarming wordt.
Nu installeren is dan vooral om zeker van de subsidie te zijn want wellicht is die er volgend jaar niet meer.
Ik heb nog niet geprobeerd om te kijken of mijn radiatoren met 50 graden het huis lekker kunnen verwarmen. wel heb ik radiator ventilatoren aangeschaft die ik nog moet installeren (ook ooit met een subsidie tegoedbon van de gemeente gekocht).
Wat betreft de optie om volledig op electrisch over te stappen, wat ik ervan begrepen heb moet je huis daar beter geisoleerd voor zijn.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Remeha Mercuria hybride 8kw NIEUW! 1900 EURO subsidielouzy82 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:06:
Ik lees ook even mee in dit topic.
We hebben een vrijstaand huis uit 1988. Er zit beperkte isolatie onder de betonvloer, de spouwmuur is goed gevuld (maar zal wellicht alsnog niet een hele hoge rc waarde hebben, het is een soort groen EPS), overal dubbelglas en de dakplaten zijn ook best redelijk.
Ons verbruik:
ca. 5300 kwH stroom en genereren 6000 kwH met zonnepanelen.
ca. 1600 m3 Gas
We hebben plannen om volgend jaar een grote verbouwing te doen waarbij we willen kijken om de kruipruimte extra te isoleren en nieuwe vloerverwarming als hoofdverwarming aan te leggen.
De reden dat ik nu toch al aan het kijken ben naar een Hybride warmtepomp is o.a. de stijgende gasprijzen (al heb ik gelukkig in Juli een nieuw jaar contract afgesloten)
Maar ook het feit dat er zowel vanuit de overheid als vanuit mijn lokale gemeente subsidies beschikbaar zijn.
Als ik dan even een berekening maak:
Aanschaf: 5000 euro
ISDE subsidie: -1800 euro
Lokale subsidie: -1000 euro (20% vd aanschaf met een max van 1000)
Netto te betalen: 2200 euro
Besparing op gas.... ca. 400 m3 x 0,80 euro = 320 euro per jaar?
Wellicht komt het electra verbruik dan wel iets voorbij wat we op het moment opwekken.
Lijkt me best een prima investering zo nietwaar?
Vooral met het oog op de verbouwing als vloerverwarming de hoofdverwarming wordt.
Nu installeren is dan vooral om zeker van de subsidie te zijn want wellicht is die er volgend jaar niet meer.
Ik heb nog niet geprobeerd om te kijken of mijn radiatoren met 50 graden het huis lekker kunnen verwarmen. wel heb ik radiator ventilatoren aangeschaft die ik nog moet installeren (ook ooit met een subsidie tegoedbon van de gemeente gekocht).
Wat betreft de optie om volledig op electrisch over te stappen, wat ik ervan begrepen heb moet je huis daar beter geisoleerd voor zijn.
ik ben niet voornemens om naast kruipruimte isolatie nog meer te gaan isoleren.GermanPivo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:17:
[...]
Gewoon beginnen om je ketel op max 50 graden aanvoertemp. te zetten en kijken of je de winter comfortabel doorkomt. Na verbouwing nog een jaar en eventueel nog lagere aanvoertemperatuur. Zonde als je nu geld uitgeeft aan een hybride en dat je na verbouwing makkelijk uit had gekunt met een wamtepomp.
Louzy#2475
Nouja, je hoeft ook niet meer te isoleren hoor.louzy82 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:49:
[...]
ik ben niet voornemens om naast kruipruimte isolatie nog meer te gaan isoleren.
Is vloerverwarming als hoofdverwarming aanleggen dan voldoende om de stap richting gasloos te maken?
Ook wat betreft douchen met 5 bewoners?
hm.... moet ik nu wel ineens snel gaan beslissen.. ben ik niet zo goed inRamon_1984 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:41:
[...]
Remeha Mercuria hybride 8kw NIEUW! 1900 EURO subsidie
€ 3.750,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Wellicht is dit een optie voor je, mocht je in de toekomst gasloos willen dat is het met dit apparaat mogelijk om sww te bereiden.
Louzy#2475
Subsidie kan je gewoon aanvragen, mits het laten installaeren door een erkend installateur.louzy82 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:13:
[...]
hm.... moet ik nu wel ineens snel gaan beslissen.. ben ik niet zo goed in![]()
zou het een risico zijn voor wat betreft de subsidie er nog van te ontvangen?
Voor mijn lokale subsidie moet ik het wel eerst aanvragen voor ik het aan zou schaffen (dus datum van de factuur moet later zijn dan datum aanvraag verwacht ik). Die loop ik dan wel mis a 1000 euro.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
[ Voor 4% gewijzigd door Toml83 op 08-10-2021 16:25 ]
Nu of over 15 jaar maakt weinig uit. Het zijn die tussenstappen die het verschil maken. Eerst isoleren en afgifte fixen, dan aan de warmtepomp. En eerlijk gezegd zou ik dan het hybride systeem als het even mogelijk is even overslaan.Anoniem: 1004743 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:08:
Het gelijk overgaan naar volledig warmtepomp systeem is gewoon vaak niet haalbaar, daarom heb je dit stukje forum.
Huizen die ouder zijn dan 30-40 jaar, kosten wat meer moeite om van het gas af te krijgen.
De warmte vraag van dit soort huizen kan makkelijk 20kwatt zijn.
Bij mijn vorige huis is het in een winter voor gekomen, dat de CV ketel 20 uur achter elkaar aanstond.
De buurman had nog meer vermogen nodig dan ik, daar ging de CV ketel gewoon niet uit.
Dan is een hybride pomp een goede uitkomst en kan je gedurende enkele jaren je huis verbeteren zodat je op een bepaald moment wel over kan naar een volledig elektrisch warmte systeem.
Je ziet momenteel veel nieuwe concepten ontstaan op dit gebied.
Daarom is een hybride systeem zo slecht nog niet als tussen oplossing.
Over 15 jaar zal ik waarschijnlijk wel een volledig elektrisch gestookt huis hebben.
Het maakt vrij veel uit voor de financiële haalbaarheid bij veel mensen.MikeyMan schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:35:
[...]
Nu of over 15 jaar maakt weinig uit. Het zijn die tussenstappen die het verschil maken. Eerst isoleren en afgifte fixen, dan aan de warmtepomp. En eerlijk gezegd zou ik dan het hybride systeem als het even mogelijk is even overslaan.
Het is idd een nadeel dat het geen tapwater kan maken maar wel gewoon iets waar je rekening mee kan houden. Tapwater is vaak nog geen kwart van je totale gasverbruik. Een hybride wartepomp heb je voor zo'n 3k geïnstalleerd na aftrek subsidie.koevlaas2 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:10:
Sowieso zou ik geen hybride systeem kopen, nadeel is namelijk dat deze geen warm water kan maken.
Beter dat je direct een monovalente WP koopt en die hybride opstelt, met genoeg vermogen.
Na een jaar of 2 ben je er diefinitief achter dat je van het gas kan en dan hoef je er alleen maar een boiler aan te knopen.
Integenstelling tot hybride dan moet je een aparte WP boiler en afhankelijk van het type hybride soms zelfs een totaal nieuwe WP, zonde van je investering in hybride dus.
Dat is niet helemaal waar, met een hybride remeha mercuria kan je gewoon sww maken.koevlaas2 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:10:
Sowieso zou ik geen hybride systeem kopen, nadeel is namelijk dat deze geen warm water kan maken.
Beter dat je direct een monovalente WP koopt en die hybride opstelt, met genoeg vermogen.
Na een jaar of 2 ben je er diefinitief achter dat je van het gas kan en dan hoef je er alleen maar een boiler aan te knopen.
Integenstelling tot hybride dan moet je een aparte WP boiler en afhankelijk van het type hybride soms zelfs een totaal nieuwe WP, zonde van je investering in hybride dus.
Maar met nu halve maatregelen houd je het haalbaarheidsvraagstuk toch in stand?Retrospect schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:39:
[...]
Het maakt vrij veel uit voor de financiële haalbaarheid bij veel mensen.
Het komt mij nu goed uit om een hybride warmtepomp te nemen, volgend jaar of het jaar erop zonnepanelen te laten leggen en zo met nog wat aanpassingen over 10 jaar eens te kijken of ik volledig van het gas af kan.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2021 19:54 ]
Interessant. Sta op het punt om een Remeha Elga Ace te laten installeren. Heb ook het idee dat Remeha vol inzet op dat model.Ramon_1984 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:52:
[...]
Dat is niet helemaal waar, met een hybride remeha mercuria kan je gewoon sww maken.
Klopt helemaal, de elga is leuk maar je kan geen sww maken.Retrospect schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:03:
[...]
Interessant. Sta op het punt om een Remeha Elga Ace te laten installeren. Heb ook het idee dat Remeha vol inzet op dat model.
Dat zou kunnen aangezien het technisch een Mitsubishi ecodan is, maar alle Elga's die in grote getalen verkocht worden kunnen dit niet ?Ramon_1984 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:52:
[...]
Dat is niet helemaal waar, met een hybride remeha mercuria kan je gewoon sww maken.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Kijk je wel uit dat je niet het r410a model neemt want dat is de oude lawaaiige puhz-sw75vha ecodan model ?Retrospect schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:03:
[...]
Interessant. Sta op het punt om een Remeha Elga Ace te laten installeren. Heb ook het idee dat Remeha vol inzet op dat model.
Elga ACE gebruikt een buiten deel van Toshiba , de mercuria inderdaad Mitsubishi electric ecodan power inverterkoevlaas2 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:35:
[...]
Kijk je wel uit dat je niet het r410a model neemt want dat is de oude lawaaiige puhz-sw75vha ecodan model ?
R32 is gebaseerd op de suz-swm80va, die is veel stiller en ook compacter trouwens.
Remeha heeft een aantal jaren geleden techneco overgenomen, en de oude elga doorontwikkeld naar het huidige ace model.Retrospect schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:01:
De Elga ACE zal dus in basis stiller zijn dan de Mercuria begrijp ik. Het laatste wat ik wil is overlast bezorgen in de buurt. Alhoewel dat met mijn opstelling verwaarloosbaar is denk ik. Goede montage blijft altijd een ding. Zodra die hangt laat ik alles ook waterzijdig inregelen. Ook daar schijn je winst mee te kunnen behalen zowel qua verbruik als comfort.
Maar wel gek dat Remeha dus 2 hybride warmtepompen levert waarvan de nieuwste de stilste en efficiëntste is maar geen watervat kan verwarmen en de oudere dat wel kan.
Huis is inderdaad 30 jaar oud en is qua isolatie niet te vergelijken met nieuwbouw.Anoniem: 1004743 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:08:
Het gelijk overgaan naar volledig warmtepomp systeem is gewoon vaak niet haalbaar, daarom heb je dit stukje forum.
Huizen die ouder zijn dan 30-40 jaar, kosten wat meer moeite om van het gas af te krijgen.
De warmte vraag van dit soort huizen kan makkelijk 20kwatt zijn.
Bij mijn vorige huis is het in een winter voor gekomen, dat de CV ketel 20 uur achter elkaar aanstond.
De buurman had nog meer vermogen nodig dan ik, daar ging de CV ketel gewoon niet uit.
Dan is een hybride pomp een goede uitkomst en kan je gedurende enkele jaren je huis verbeteren zodat je op een bepaald moment wel over kan naar een volledig elektrisch warmte systeem.
Je ziet momenteel veel nieuwe concepten ontstaan op dit gebied.
Daarom is een hybride systeem zo slecht nog niet als tussen oplossing.
Over 15 jaar zal ik waarschijnlijk wel een volledig elektrisch gestookt huis hebben.
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Mooi. Maar qua netbelasting. Dat belooft nog wat. Deze regering zet in op 150.000 nieuwe hybride warmtepompen per jaar t/m 2030. Zal me helemaal niets verbazen als ze geen rekening hebben gehouden met netverzwaring.Copitano schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:20:
Voor de liefhebbershttps://www.installatiemonitor.nl/
De doelstelling van het project Installatiemonitor is informatie te verkrijgen over de praktijkprestaties van
(hybride) warmtepompen.
Tsjonge, dat is zonde van de besparing die je al had kunnen halenRetrospect schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:15:
[...]
Mooi. Maar qua netbelasting. Dat belooft nog wat. Deze regering zet in op 150.000 nieuwe hybride warmtepompen per jaar t/m 2030. Zal me helemaal niets verbazen als ze geen rekening hebben gehouden met netverzwaring.
In de tussentijd wacht ik nog steeds op mijn Remeha Elga Ace 4kw die afgelopen november geïnstalleerd zou worden....
Zijn er alternatieven voor de Elga Ace die wel geleverd kunnen worden?
Hb je als eens gekeken naar de afschakeltemperatuur van zo’n Elga Ace?Retrospect schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:15:
[...]
Mooi. Maar qua netbelasting. Dat belooft nog wat. Deze regering zet in op 150.000 nieuwe hybride warmtepompen per jaar t/m 2030. Zal me helemaal niets verbazen als ze geen rekening hebben gehouden met netverzwaring.
In de tussentijd wacht ik nog steeds op mijn Remeha Elga Ace 4kw die afgelopen november geïnstalleerd zou worden....
Zijn er alternatieven voor de Elga Ace die wel geleverd kunnen worden?
Volgens mij kan je dat instellen bij de Elga Ace. Je kan zelfs je gasprijs en elektriciteitprijs invoeren zodat het ding de afweging zelf maakt op basis van kosten.macfocus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:51:
[...]
Hb je als eens gekeken naar de afschakeltemperatuur van zo’n Elga Ace?
Die gaat bij +4 graden uit en dan ga je gas stoken.
Vandaar dat ik eens ga kijken naar de Bosch-nefit. Die schakelt af bij -7,4, scheelt nogal. Is wel een heel stuk duurder, maar je vangt ook meer subsidie.
[ Voor 6% gewijzigd door Retrospect op 18-01-2022 23:37 ]
Met een degelijk verbruik is all electric prima mogelijk. Je vaste kosten voor de gasleiding drukken vrij fors op je tvt.djames6 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:09:
Hier ook met het zelfde bezig kwa oriënteren,
geen vloer verwarming maar radiators met boosters en folie aan de muur(flink over capaciteit)
muur geïsoleerd, nieuwe dak met isolatie, boven hr++ glas en beneden dubbel glas
dit in een vrijstaandhuis +- 200m2
ketel is een nefit trendline +- 5 jaar oud en gas verbruik gedaald van 1500m3 naar 900m3 temperatuur staat 2 jaar op 45 ingesteld en krijg het daar makkelijk warm mee ook op koude dagen.
nu word er een offerte gemaakt voor een nefit 7kw split warmtepomp (hybride) ik denk dat deze de verwarming volledig voor rekening kan nemen met als backup de ketel en warm water ook via de ketel
gezien ik het idee heb dat waterstof de toekomst heeft wil ik nog niet van de gasleiding af en het enige wat op gas is, is dan nog mij backup ketel dan en warmwater
nu nog kijken wat de prijs doet voor de hybride opstelling met subsidie
Al stookt ie het dubbele is het nog prima te doen. Een kleine nachtverlaging zou ik sowieso altijd ook met een warmtepomp toepassen. Anders is je vloer snachts warm en overdag koud.Fantastic_fox schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:39:
@MikeyMan ben je daar echt van overtuigd wat je zegt? Ook als blijkt dat @djames6 bv nachtverlaging doet en eventueel verlaging bij niet aanwezigheid en zo op 900kuub komt. Dat gasverbruik ligt nl veel hoger bij 24u per dag verwarmen zoals je straks met all electric gaat doen?
Ik bedoel het niet rot trouwens maar een oprechte vraag:-)
[ Voor 17% gewijzigd door djames6 op 22-01-2022 10:14 ]
Ja, dit is zo - warm water (door CV) gaat dan onafhankelijk van verwarmen door warmtepomp (tenzij de CV ketel gevraagd wordt om bij te springen - warm water heeft voorrang in een CV ketel).Fantastic_fox schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:52:
Kan een van de elga eigenaren even iets uitleggen?
Als je een cv hebt en iemand gaat douche dan gaat het cv deel even uit en zorgt de ketel voor warm water voor de douche.
Hoe werkt dit met een elga, buitenunit pruttelt om eea op temp te houden, vervolgens gaat iemand douche uiteraard wordt het sww door de ketel gedaan maar gaat het verwarmen dan door omdat dit door de warmtepomp wordt gedaan? Of is dit toch niet zo?
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW
Ik heb er 1 (4kW versie - 6 kW maakt waarschijnlijk iets meer geluid) geinstalleerd aan een schuttingmuurtje, onder een slaapkamerraam. Heb geen problemen met de plaatsing (en was het dichtst bij de binnenunit - probeer deze afstand zo kort mogelijk te maken ivm efficientie en vermogen).Hier mijn 2 cents.BruceMW schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:37:
Hallo,
Wij zijn ook voornemens om de Elga aan te schaffen. Echter, ik moet mijn vrouw nog over de streep trekken, en die maakt zich zorgen over het geluid van de buitenunit. We hebben drie keuzes voor de plaatsing; aan de zijgevel, maar ter hoogte van een slaapkamer; op het dak van de bijkeuken, houten dakconstructie, ik werd wel gewaarschuwd voor resonantie; en als laatste aan de voorkant van het huis, dus straatkant, op de grond, onder een voorraam.
Wat is jullie ervaring met het geluid, m.n. de compressor? Hebben jullie ideeën over de plaatsing van de buitenunit?
Ik ben benieuwd.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW
Heb je al offertes? Want tenzij je zelf handig bent, ga je de full-e niet meer redden voor wat jij nu denkt. Sterker nog; ook voor hybride moest ik al veel zoeken voor ik 'normale' prijzen krijg. Dat zou namelijk nog wel wat roet in je berekeningen kunnen gooien. Maar laat je je desondanks zeker niet weerhouden!honda-noob schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:13:
hoi mensen,
ook ik heb een vraag over hybride warmtepompen. Zit in in de volgende situatie
HR-ketel van 20 jaar oud, moet vervangen worden en binnenkort loopt mijn huidige energiecontract af.
Dus daarop dacht ik, waarom geen (hybride) warmtepomp?
Lang verhaal kort: ik weet niet wat wijsheid is. Hieronder een bierviltje berekening die ik voor mijzelf en mijn situatie gemaakt heb.
***members only***
Iemand een idee wat nu beter is? Wat ik niet meegenomen heb is de inductie kookplaat + SWW boilervat 200 liter (een extra €2500-3000k als ik zou gaan voor een all-electric WP. Dit moet ik dan zelf bekostigen.
Anderzijds heb ik ook niet meegenomen dat ik bij een hybride WP een nieuwe HR-ketel zelf moet bekostigen (€2k). Verschil is dus klein, maar op lange termijn al vrij snel groot (€600 euro p.j. voordeel voor all-electric WP tov hybride WP)
[ Voor 15% gewijzigd door jurjen_g op 01-03-2022 14:27 ]
Naja, het voordeel van all-e is dat je maandelijkse besparing het hoogste is en mocht gas nog duurder worden, je daar geen last van hebt. Het voordeel van hybride is dat je ook al maandelijks bespaart en nog de 'voordelen' van stoken hebt (geen boiler nodig, eenvoudige backup bij extreme weersomstandigheden).honda-noob schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:25:
Nog geen offertes, ben nog maar in een zeer vroeg stadium. Maar eerst een beetje een ballpark idee hebben van wat nou wijsheid is om te doen mbt kosten en rendement, etc.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq