Vraag

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
-

[ Voor 100% gewijzigd door Retrospect op 18-04-2025 16:15 ]

Beste antwoord (via Retrospect op 08-10-2021 17:59)

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-04 01:09

Copitano

Hoorn NH

Neem hier eens een kijkje voor ervaringen met de nieuw Elga (volgens mij 6 kW). @mkleinman heeft daar ook ervaring met oude type Elga (5 kW). Zelf heb ik sinds december 2017 een Elga. Met een beetje tweaken kom je een heel eind. Mijn huis (bouwjaar 2000) is bijna 800 m³ energielabel A. Het eerste jaar (2018) was een beetje expirimenteren met instellingen. De CV kun je afknijpen door de starttemperatuur in de instellingen terug te schroeven naar bijvoorbeeld 0 of 2 graden buitentemperatuur en de stoptemperatuur van de Elga naar bijvoorbeeld -8 graden. De Elga gaat dan gewoon door alleen met een wat lager rendement (COP). Ik kan het huis er prima mee op 21 graden tot een buitentemperatuur van ca. 2 graden. Draait hier 24/7. Alleen de badkamers zijn voorzien van vloerverwarming de rest overal convectoren. Die laatste heb ik voorzien van zelf gemaakte boosters die aangaan zodra de temperatuur van de convector boven 24 graden komt en gaan weer uit bij 22 graden. Werkt perfect. Gasverbruik is teruggelopen met 70%. Bijkomend voordeel: ik zit daarmeen onder 500m³ gas per jaar en dat betekent in een lager capaciteitstarief (50% lager).
Hieronder een plaatje van het gas verbruik over een periode vanaf 2009. Gem. is excl. de jaren met WP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXeoGFlc_PJZa3TATwBmcnLBybg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tfHFtWJLnFsQUqWGMSetwvH6.png?f=user_large
En het elektraverbruik over dezelfde periode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoUgARG3dmrOKjVpO5rPN3-WS7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JfEYtvMindmZVT2sDgdXVIi3.png?f=user_large
De rare uitschieter in 2015 is veroorzaakt door twee grote bouwdrogers die hier een tijdje gedraait hebben na een forse (aanvankelijk onopgemerkte) lekkage van de riolerng waardoor de zandcementvloer van de begane grond verzadigd was met water.
In de zomer van 2020 is 8,6 kWp zonnepanelen geinstalleerd. Daar kan ik nu mijn jaarverbruik elektra mee dekken (voor zolang ik nog volledig kan salderen). Energierekening nog slechts € 30 per maand.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:05
Andere optie: al nagedacht over een l/l warmtepomp (airco)? Kan je in de koude maanden ook meer dan prima mee verwarmen en bijkomend voordeel van koelen in de warme maanden.

[ Voor 18% gewijzigd door GermanPivo op 30-09-2021 11:49 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Retrospect
GermanPivo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:49:
Andere optie: al nagedacht over een l/l warmtepomp (airco)? Kan je in de koude maanden ook meer dan prima mee verwarmen en bijkomend voordeel van koelen in de warme maanden.
Dank je voor de tip. Daar had ik nog niet over nagedacht. Maar als ik me zo inlees denk ik niet dat dit iets is voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

In ons vorige huis (bouwjaar 1917, geen spouwmuur, wel overal dubbelglas) hadden wij een hybride warmtepomp laten plaatsen. Wij vonden het een prima ding. Licht gezoem alleen hoorbaar in de uitbouw(daar stond hij op, was badkamer/berging).

Gasverbruik ging met de helft naar beneden. Het is helemaal ideaal met vloerverwarming maar dat hadden wij niet. Ik zou er zo weer 1 nemen.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:29
Koekfabriek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:29:
In ons vorige huis (bouwjaar 1917, geen spouwmuur, wel overal dubbelglas) hadden wij een hybride warmtepomp laten plaatsen. Wij vonden het een prima ding. Licht gezoem alleen hoorbaar in de uitbouw(daar stond hij op, was badkamer/berging).

Gasverbruik ging met de helft naar beneden. Het is helemaal ideaal met vloerverwarming maar dat hadden wij niet. Ik zou er zo weer 1 nemen.
Interessant om te lezen, ik wist niet dat hybride/volledige warmtepomp de moeite waard is voor slecht geisoleerde huizen. We hebben hier zelf een huis van '59 en die olieprijzen (Duitsland) gaan alle kanten op. Gas is geen optie (nog duurder ...) dus ik ben ook eens aan het rondkijken wat de opties zijn.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De elektra prijs is harder omhoog gegaan dan de gasprijs, dus elektrificeren geeft op deze korte termijn geen financieel voordeel.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Koekfabriek
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

De_Bastaard schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:32:
[...]

Interessant om te lezen, ik wist niet dat hybride/volledige warmtepomp de moeite waard is voor slecht geisoleerde huizen. We hebben hier zelf een huis van '59 en die olieprijzen (Duitsland) gaan alle kanten op. Gas is geen optie (nog duurder ...) dus ik ben ook eens aan het rondkijken wat de opties zijn.
Wij hadden een X bedrag voor verduurzaming van mijn schoonfamilie ontvangen. Wij kende via via een "groene" aannemer en hebben het voorgelegd. We hebben bedrag X wat zijn de beste opties.

Die kwam toen met Elga hybride warmtepomp. Vanaf een graad of 5 buiten hield hij ons huis comfortabel op 20 graden. Kouder of bij snelle verwarming schakelde de CV in. Wel een iets anders stookregime dan ik gewend was maar werkte prima. Helaas waren zonnepanelen geen optie, anders was het helemaal leuk geweest.

Of het echt de moeite waard was zonder die gift is niet te zeggen. Was toch een behoorlijke investering wat slechts 600m3 per jaar bespaarde. Terugverdien tijd durf ik niet te noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Koekfabriek op 30-09-2021 15:42 ]

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Zat toevallig vandaag ook over na te denken maar krijg er nog niet echt een warm gevoel bij. Denk dat we nog maar voor een rondje gas gaan, maar kijk toch even mee in dit topic.
Koekfabriek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:41:
[...]

Wel een iets anders stookregime dan ik gewend was maar werkte prima.
Kan je dit iets toelichten?

[ Voor 38% gewijzigd door Ebayzo op 30-09-2021 15:44 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ebayzo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:43:
Zat toevallig vandaag ook over na te denken maar krijg er nog niet echt een warm gevoel bij. Denk dat we nog maar voor een rondje gas gaan, maar kijk toch even mee in dit topic.
[...]
Kan je dit iets toelichten?
Ja tuurlijk.
Hiervoor altijd geleerd om de CV laag te houden als je weg was voor werk/ snachts. Dus vaak graad of 15-16 en dan bij thuiskomst naar 20. Vaak kleine appartementjes binnen no time warm dus werkte uitstekend. Uiteindelijk verwarm je dan paar uur per dag je woning.

Als je met die hybride wil verwarmen met zo min mogelijk gas dan werkt dat niet. Dus de verwarming hielden wij structureel op 18 graden en bij thuiskomst is stappen van 0.5 graad naar 20~21 graden. Die Elga kon dat prima zonder gas te verbruiken alleen duurt wat langer. Het is immers lage tempratuur en dus traag. Wanneer je de cv bij thuiskomst direct naar 20 knalde schakelde de Elga in en na een paar minuten sprong het gas bij. Kon natuurlijk ook maar dan is het doel van minder gas gebruiken minimaal (elga verwamt wel bij). Het op temperatuur houden was geen probleem met een buitentemperatuur van 5 graden of hoger. Daaronder werkte hij niet en was het 100% gas, werkt opzich goed voor de Nederlandse winters die niet echt (meer) koud zijn.

Zoals nu met vloerverwarming hebben we de verwarming structureel op 20 staan, daarvoor is hybride ideaal.

• Retrospect
KabouterSuper schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:33:
De elektra prijs is harder omhoog gegaan dan de gasprijs, dus elektrificeren geeft op deze korte termijn geen financieel voordeel.
Mijn tweejarige contract is deze maand afgelopen. De stroomprijs is iets gestegen, de gasprijs zo'n 33%.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Koekfabriek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:55:
[...]

Ja tuurlijk.
Hiervoor altijd geleerd om de CV laag te houden als je weg was voor werk/ snachts. Dus vaak graad of 15-16 en dan bij thuiskomst naar 20. Vaak kleine appartementjes binnen no time warm dus werkte uitstekend. Uiteindelijk verwarm je dan paar uur per dag je woning.

Als je met die hybride wil verwarmen met zo min mogelijk gas dan werkt dat niet. Dus de verwarming hielden wij structureel op 18 graden en bij thuiskomst is stappen van 0.5 graad naar 20~21 graden. Die Elga kon dat prima zonder gas te verbruiken alleen duurt wat langer. Het is immers lage tempratuur en dus traag. Wanneer je de cv bij thuiskomst direct naar 20 knalde schakelde de Elga in en na een paar minuten sprong het gas bij. Kon natuurlijk ook maar dan is het doel van minder gas gebruiken minimaal (elga verwamt wel bij). Het op temperatuur houden was geen probleem met een buitentemperatuur van 5 graden of hoger. Daaronder werkte hij niet en was het 100% gas, werkt opzich goed voor de Nederlandse winters die niet echt (meer) koud zijn.

Zoals nu met vloerverwarming hebben we de verwarming structureel op 20 staan, daarvoor is hybride ideaal.
Kan je in plaats van zo voorzichtig te zijn met de thermostaat het gas verstoken niet blokkeren? Dat alles dan langzamer gaat, maar wel puur op stroom?

Ik kom zelf van een nieuwbouw tussenwoning af en heb nu een grote hoekwoning van 32 jaar oud. Dat vereist heel ander gedrag. Waar ik met mijn tussenwoning de kachel bijna de hele winter uit kon laten staan moest ik nu wel stoken, maar ik zette voor de nacht alles weer uit. Gevolg was enorm veel condens (en schimmelvorming) op de kozijnen,

Aangezien ik flinke overcapaciteit heb met PV (Met ook op warmtepomp in de toekomst) wil ik op termijn over naar een hybride maar liefst nog all electric, dus ik volgt dit wel met aandacht.

Tot het zover is ga ik denk ik puur elektrisch bijverwarmen met een simpele elektrische kachel in de woonkamer, want ik heb zo'n 6000kWh over die niets opbrengt maar ik stook me wel arm aan gas.

Dat is misschien niet zo eco, maar als ik het niet doe naai ik mezelf ook een oor aan in de portemonee.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 30-09-2021 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 18:26
@Retrospect
lol jij schrikt van de 1,10€/m3 lol.
ik kocht mijn warmtepomp met een gasprijs van 0,55€/m3. >:)

ik heb zelf een hybride warmtepomp, het heeft voordelen, maar vandaag de dag kan een tweaker ook een monoblock warmtepomp aan schaffen voor amper meer geld.
en dan gewoon 100% over gaan op elektra.
(check zelf de panasonic of mitsubischi topics er over.)

het hebben van zonnepanelen, is met warmtepompen wel een erg toffe, maar het hoeft niet.

1m3 gas vervang je met een wamtepomp voor 2 a 3 kWh.
1m3 gas = 1,10€ en 3kWh = 0,78€
dus ja het kan wel uit, moet alleen een relatieve dure investering doen.
gas = duur gebruik per jaar, goedkoop apperaat.
warmtepomp = goedkoop gebruik per jaar, dure aanschaf.
geen gouden bergen, maar kleine verschillen.

maar dan mijn situatie:
ik gebruik 120m3 gas (koken en een beetje rest verwarming)
dat kost mij 120x1,10 + 175€ vastrecht + 35 leverancier = 342€
dus eigenlijk 342 / 120 = 2,85€ per m3 gas als je ook de aansluitkosten mee neemt.

ga je helemaal los van het gas, dan heb je al elk jaar 235€ vastrecht wat je niet hoeft te betalen en geen 35€ leverancier.
dit is na 10 jaar al 235+35 x 10 = 2700€
gaat best rap, dat is het meer bedrag wat je mag betalen boven hybride.

(ik heb de warmtepomp gekocht voor 3k€, en daar komt dan nog 1k€ aan materiaal bij, maar kreeg ook 1k€ snoepsidie. en door de zonnepanelen heb ik alles al terugverdiend.
was een flinke investering, maar betaald nu goed uit moet ik zeggen.
grofweg zit ik tussen de 1500-2000€ per jaar wat ik bespaar op de hele rekening.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Koekfabriek
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Fairy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:02:
[...]

Kan je in plaats van zo voorzichtig te zijn met de thermostaat het gas verstoken niet blokkeren? Dat alles dan langzamer gaat, maar wel puur op stroom?
Zou vast kunnen maar heb het nooit geprobeerd. Aan het begin deden we het handmatig opdenduur gewoon zon programma ingesteld toen we wat structurele op dezelfde tijden thuis kwamen.

• Retrospect
Koekfabriek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:18:
[...]

Zou vast kunnen maar heb het nooit geprobeerd. Aan het begin deden we het handmatig opdenduur gewoon zon programma ingesteld toen we wat structurele op dezelfde tijden thuis kwamen.
Volgens mij kunnen moderne thermostaten schakelen.
Bij de hybride warmtepomp die ik zag kan je ook de elektriciteitsprijs en de gasprijs invoeren zodat er een keuze wordt gemaakt wat het voordeligst verwarmen is op dat moment.

• Retrospect
migjes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:08:
@Retrospect
lol jij schrikt van de 1,10€/m3 lol.
ik kocht mijn warmtepomp met een gasprijs van 0,55€/m3. >:)

ik heb zelf een hybride warmtepomp, het heeft voordelen, maar vandaag de dag kan een tweaker ook een monoblock warmtepomp aan schaffen voor amper meer geld.
en dan gewoon 100% over gaan op elektra.
(check zelf de panasonic of mitsubischi topics er over.)
Dank voor de input. Maar is een monoblock warmtepomp dan zoveel beter dan een hybride warmtepomp?
Voor beide ga je geen put van 100+ meter diep slaan (wat de echte gasloze oplossing is).
En wordt je tapwater dan ook verwarmt door zo'n monoblock? Bij een splitunit namelijk niet.
het hebben van zonnepanelen, is met warmtepompen wel een erg toffe, maar het hoeft niet.
Zonnepanelen zijn idd een volgende stap. Op het vorige huis gehad maar in dit huis is onze electraprijs slecht 1/3 (en straks dus richting 1/4 van de energiekosten.
1m3 gas vervang je met een wamtepomp voor 2 a 3 kWh.
1m3 gas = 1,10€ en 3kWh = 0,78€
dus ja het kan wel uit, moet alleen een relatieve dure investering doen.
gas = duur gebruik per jaar, goedkoop apperaat.
warmtepomp = goedkoop gebruik per jaar, dure aanschaf.
geen gouden bergen, maar kleine verschillen.

maar dan mijn situatie:
ik gebruik 120m3 gas (koken en een beetje rest verwarming)
dat kost mij 120x1,10 + 175€ vastrecht + 35 leverancier = 342€
dus eigenlijk 342 / 120 = 2,85€ per m3 gas als je ook de aansluitkosten mee neemt.

ga je helemaal los van het gas, dan heb je al elk jaar 235€ vastrecht wat je niet hoeft te betalen en geen 35€ leverancier.
dit is na 10 jaar al 235+35 x 10 = 2700€
gaat best rap, dat is het meer bedrag wat je mag betalen boven hybride.

(ik heb de warmtepomp gekocht voor 3k€, en daar komt dan nog 1k€ aan materiaal bij, maar kreeg ook 1k€ snoepsidie. en door de zonnepanelen heb ik alles al terugverdiend.
was een flinke investering, maar betaald nu goed uit moet ik zeggen.
grofweg zit ik tussen de 1500-2000€ per jaar wat ik bespaar op de hele rekening.)
Op https://besparen.remeha.nl/ heb ik mijn gegevens ingevoerd en kom uit op een terugverdientijd van 6,1 jaar. Dat zal vast 7 zijn oid. Maar alsnog vind ik het best snel en de investering is ook niet zo groot (3 a 3,5k na aftrek subsidie).

• KabouterSuper
  • Niet online
Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:56:
[...]

Mijn tweejarige contract is deze maand afgelopen. De stroomprijs is iets gestegen, de gasprijs zo'n 33%.
Ik heb net even gecheckt. Bij mij gaat elektra 31% stijgen en gas 34% ten opzichte van het vorige jaarcontract.

• Retrospect
KabouterSuper schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:59:
[...]

Ik heb net even gecheckt. Bij mij gaat elektra 31% stijgen en gas 34% ten opzichte van het vorige jaarcontract.
Normaaltarief stroom is nu € 0,28850 / kWh was € 0,23121 / kWh
Gas is nu € 1,01853 / m³ was € 0,75909 / m³

Verwacht verbruik is 3185 kWh en 2005m³

[ Voor 9% gewijzigd door Retrospect op 30-09-2021 17:17 ]

• KabouterSuper
  • Niet online
Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:12:
[...]

Normaaltarief stroom is nu € 0,28850 / kWh was € 0,23121 / kWh
Gas is nu € 1,01853 / m³ was € 0,75909 / m³

Verwacht verbruik is 3185 kWh (€476,97) en 2005m³ (€1892,99)
Dus 25% en 34%. Ik vind je stijging in elektra ook niet mis. Mijn elektra was goedkoper € 0,2091 / kWh, vandaar dat die bij mij harder gaat stijgen.

• Retrospect
KabouterSuper schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:16:
[...]

Dus 25% en 34%. Ik vind je stijging in elektra ook niet mis. Mijn elektra was goedkoper € 0,2091 / kWh, vandaar dat die bij mij harder gaat stijgen.
Yep, stijgingen zijn niet mals. Ik maak me zorgen om minima met deze energieprijzen.

• KabouterSuper
  • Niet online
Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:17:
[...]

Yep, stijgingen zijn niet mals. Ik maak me zorgen om minima met deze energieprijzen.
Ik ook. Volgens het ad (https://www.ad.nl/geld/en...-middeninkomens~ae2d0190/) zijn er nu al 650.000 huishoudens die moeite hebben om hun energierekening te betalen, die gaan in de problemen komen. En sommige bedrijven zullen het ook heel moeilijk krijgen (https://www.ad.nl/economi...or-hoge-prijzen~a6915cbb/).

Komt nog eens bij dat er energiemaatschappijen failliet gaan omdat ze niet genoeg gas hebben ingekocht tegen een lage prijs (https://www.ad.nl/wonen/l...-energieprijzen~a6f1f8b5/).

Het gaat een slagveld worden helaas.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Barrycade

Through the...

Wow 2K m3 en dat in een klasse A woning, dan is het een kast van een huis.

Maar mijn schoonouders hebben zo'n hybride Elga.
Ze hebben ondertussen ventilatoren op de radiatoren en nu gaat het prima, zonder die radiatoren waren ze meer aan het gebruiken (qua geld) dan op gas, dus kijk even goed of je radiatoren er geschikt voor zijn.

Buitendeel hoor je zoemen, staat bij hun op een uitbouw dus geeft wat resonantie, maar vooralsnog niet opvallend.

• Retrospect
Barrycade schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:28:
Wow 2K m3 en dat in een klasse A woning, dan is het een kast van een huis.

Maar mijn schoonouders hebben zo'n hybride Elga.
Ze hebben ondertussen ventilatoren op de radiatoren en nu gaat het prima, zonder die radiatoren waren ze meer aan het gebruiken (qua geld) dan op gas, dus kijk even goed of je radiatoren er geschikt voor zijn.

Buitendeel hoor je zoemen, staat bij hun op een uitbouw dus geeft wat resonantie, maar vooralsnog niet opvallend.
Slechts 150m². Maar allebei thuiswerken hakt erin. Plus alle binnendeuren open ivm kat :o . Maar die kat moet maar even wennen aan dichte deuren denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:57
Dit jaar volledig over op een WP en aparte WPB en dus van het gas af. Daarbij had ik het dak al vol liggen met zonnepanelen.

Besparing elektra t.o.v. gas: € 452,-
Besparing met t.o.v. zonder PV: € 864,-

Voorschot is gezakt van € 125,- naar € 18,- p/m

Allemaal op basis van oude energieprijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 30-09-2021 17:33 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Retrospect
CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:32:
Dit jaar volledig over op een Panasonic monoblock WP. Daarbij had ik het dak al vol liggen met zonnepanelen.

Besparing elektra t.o.v. gas: € 452,-
Besparing met of zonder PV: € 864,-

Voorschot is gezakt van € 125,- naar € 18,- p/m

Allemaal op basis van oude energieprijzen.
Maar hoe wordt het tapwater dan verwarmt?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Belangrijkste vragen zijn denk ik: wat verbruik je nu aan gas, en wat voor afgifte systeem heb je?

Hybride is vaak een tussenstap die niet echt de moeite is.

• CurlyMo
Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:33:
[...]

Maar hoe wordt het tapwater dan verwarmt?
Je bent wel erg snel. Ik heb mijn reactie iets aangevuld :)

Overigens was de investering € 3700,- voor de WP (uit Duitsland) + WPB (uit België) + installatie (deels zelf).

Nog ter referentie. Ik heb na het opzeggen van mijn gascontract nog een laatste afrekening gehad: € 228,96 voor 13m3 :/

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 30-09-2021 17:42 ]

• migjes
@Retrospect
een aantal hybride warmtepompen zijn monoblokken.

je hebt 2 soorten warmtepompen.
split en monoblock.
split, dan gaat er koelmiddel tussen de binnen en buiten unit.
mono, dan gaat er water tussen de binnen en buiten unit. (en soms heb je niet eens een buiten unit.)
en daarna natuurlijk een nog veel langer verhaal, maar dat vind je wel met google. ;)

voordeel van monoblock is elke tweaker met 2 juiste handen kan hem aan sluiten.
split unit, daar heb je speciale apparatuur en diploma's voor nodig.

split en mono kunnen tapwater doen. ;)

grof weg, dan gesteld, ongeveer.

elektrisch verwarmen VS gas.
1m3 gas is 9,2-9,6kWh.
maar gas ketels zijn niet 100% effectief dus je kunt beter zeggen.
1m3 gas is 8kWh met een elektra element.
een warmtepomp transporteert warmte van buiten naar binnen. (ja ook 0 graden buiten is warmte, pas bij -273 graden is die er niet meer.)
dit doet hij met een COP (of beter de sCOP)
die kan soms 3 zijn of soms 5.
dit maakt
1m3 gas = 8kWh / 4 (gemiddelde cop) = 2-3kWh warmtepomp.
en helaas daar legt @KabouterSuper het een beetje af.
maar aan de andere kant, een warmtepomp kost helaas een aardige duit.
dus ook geen gouden bergen en daar heeft @KabouterSuper wel een puntje. ;)

dus wil je 2000m3 gas vervangen, dan 2000 x 8 = 16000kWh met elektra kachels
met warmtepomp delen door de sCOP kom je weer op 16000/4=4000kWh.
tja 4000kWh is goedkoper als 2000m3 gas. ;)

edit:
ik betaal nu maandelijks 9€, lager wou mijn leverancier niet. :-(
maar ach dan krijg ik op het einde van het jaar nog iets terug.
hoewel ik denk dat ik dit jaar een beetje bij moet betalen :?
grofweg betaal ik iets tussen de 100 en de 200€ per jaar voor gas + elektra.
maar 6000kWh komen van de zonnepanelen, 2400kWh voor de warmtepomp rest voor het thuis werken. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 30-09-2021 17:56 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Retrospect
migjes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:50:
@Retrospect
een aantal hybride warmtepompen zijn monoblokken.

je hebt 2 soorten warmtepompen.
split en monoblock.
split, dan gaat er koelmiddel tussen de binnen en buiten unit.
mono, dan gaat er water tussen de binnen en buiten unit. (en soms heb je niet eens een buiten unit.)
en daarna natuurlijk een nog veel langer verhaal, maar dat vind je wel met google. ;)

voordeel van monoblock is elke tweaker met 2 juiste handen kan hem aan sluiten.
split unit, daar heb je speciale apparatuur en diploma's voor nodig.

split en mono kunnen tapwater doen. ;)

grof weg, dan gesteld, ongeveer.

elektrisch verwarmen VS gas.
1m3 gas is 9,2-9,6kWh.
maar gas ketels zijn niet 100% effectief dus je kunt beter zeggen.
1m3 gas is 8kWh met een elektra element.
een warmtepomp transporteert warmte van buiten naar binnen. (ja ook 0 graden buiten is warmte, pas bij -273 graden is die er niet meer.)
dit doet hij met een COP (of beter de sCOP)
die kan soms 3 zijn of soms 5.
dit maakt
1m3 gas = 8kWh / 4 (gemiddelde cop) = 2-3kWh warmtepomp.
en helaas daar legt @KabouterSuper het een beetje af.
maar aan de andere kant, een warmtepomp kost helaas een aardige duit.
dus ook geen gouden bergen en daar heeft @KabouterSuper wel een puntje. ;)

dus wil je 2000m3 gas vervangen, dan 2000 x 8 = 16000kWh met elektra kachels
met warmtepomp delen door de sCOP kom je weer op 16000/4=4000kWh.
tja 4000kWh is goedkoper als 2000m3 gas. ;)

edit:
ik betaal nu maandelijks 9€, lager wou mijn leverancier niet. :-(
maar ach dan krijg ik op het einde van het jaar nog iets terug.
hoewel ik denk dat ik dit jaar een beetje bij moet betalen :?
grofweg betaal ik iets tussen de 100 en de 200€ per jaar voor gas + elektra.
maar 6000kWh komen van de zonnepanelen, 2400kWh voor de warmtepomp rest voor het thuis werken. ;)
Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Ik zal wel abuis zijn. We hebben het eerst over een zonneboiler gehad, die is enkel voor tapwater. Daar zit ook een vat bij.
Vraag ik me nog wel af hoe een hybride warmtepomp genoeg warm water kan leveren voor een fijne douche.

En hoe dat met aansluitingen gaat dan lees ik wel in een ander topic denk ik.
Zal eens informeren wat dat gaat kosten. En nee, ik ga niet zelf lopen knutselen. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:05:
[...]

Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Ik zal wel abuis zijn. We hebben het eerst over een zonneboiler gehad, die is enkel voor tapwater.
Vraag ik me nog wel af hoe een hybride warmtepomp genoeg warm water kan leveren voor een fijne douche.

Zal eens informeren wat dat gaat kosten. En nee, ik ga niet zelf lopen knutselen. :p
ach, niks mis met zelf knutselen.
lol, zo moeilijk is het allemaal niet. ;)

vrijwel alle warmtepompen, die werken met een boiler.
je verwarmt de boiler een uur met de warmtepomp en je kunt 15 minuten douchen.
en er zijn 24 uur in een dag, en jij doet nooit 6 uur douchen per dag dus no prob dit kan.
die boiler kan ook nog uitgevoerd worden met een spiraal en daar sluit je dan weer een zonnecollector op aan, en is hij meteen een zonneboiler, kan in 1 de zelfde boiler als je wil.

maar begrijp goed: door mijn ervaring hybride raad ik je die niet aan.
probeer echt voor de volle stap te gaan of doe een tussen stap.
(tussen stap kan zijn: alleen warmtapwater maken als klein stapje.
of alleen je huis verwarmen.)
uiteindelijk ben je daar het beste mee af. ;)

• Retrospect
Een tussenoplossing is geen probleem, ben niet van plan hier decennia te blijven wonen. :)
Maar ik zal me eens gaan inlezen over zo'n monoblock warmtepomp.
En of ik het kan of niet, ik ga zelf niet knutselen aan dit soort installaties.

[ Voor 20% gewijzigd door Retrospect op 30-09-2021 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:22:
Een tussenoplossing is geen probleem, ben niet van plan hier decennia te blijven wonen. :)
Maar ik zal me eens gaan inlezen over zo'n monoblock warmtepomp.
En of ik het kan of niet, ik ga zelf niet knutselen aan dit soort installaties.
Vergis je niet hoe duur je vastrecht is. Zie mijn voorbeeld hierboven: € 228,96 voor 13m3. Dus als je echt gasloos gaat win je alleen al die ~ € 200,- per jaar. Ook als je WP net zo onzuinig is als je ketel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Betreffende oude huizen met radiatoren en een Hybride warmtepomp.
Ik zag dat iemand iets schreef over ventilatoren plaatsen in/op bestaande radiatoren.
Dit is een punt waar vaak niet naar word gekeken, maar wel veel invloed heeft op het rendement.
Om een goed rendement te bereiken in een oud huis, zal je iets met de de radiators moeten doen.
Je kan gelijk nieuwe kopen, makkelijk maar duur.
Of kijken of je met een paar extra radiator ventilatoren weg kan komen.
Bij mij is het gebleken dat een paar ventilators het rendement goed doen.
De bestaande radiators leveren niet genoeg capaciteit bij een lage temperaturen van een warmte pomp.
Het duurde te lang, waardoor de CV ketel weer aansprong.
Helaas is het aanbod niet erg groot en is het zelf maken is vaak een goede optie.
Als je de ventilatoren op een USB voeding laat draaien, lopen ze halve snelheid en veroorzaken ze geen geluid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgBtKOM7WBYFLKrOmoFqdjoaKlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/geXB4xoVRuNMEmC7Go3ltlLj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1004743 op 01-10-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 15:27
Retrospect schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:05:
[...]

Dankjewel voor de uitgebreide reactie. Ik zal wel abuis zijn. We hebben het eerst over een zonneboiler gehad, die is enkel voor tapwater. Daar zit ook een vat bij.

En daar heb je de valkuil te pakken.
Douchen en warm water leveren gaat dan nog via de cv-ketel + verwarming huis bij grote warmtevraag.
De hybride warmtepomp doet alleen een stuk van de verwarming voor het huis als de buitentemperatuur niet altelaag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
D-dark schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:08:
[...]

En daar heb je de valkuil te pakken.
Douchen en warm water leveren gaat dan nog via de cv-ketel + verwarming huis bij grote warmtevraag.
De hybride warmtepomp doet alleen een stuk van de verwarming voor het huis als de buitentemperatuur niet altelaag is.
Men probeert me hier juist te vertellen dat een monoblock genoeg is en je dan helemaal van het gas af kan.

Ik dacht altijd dat je daarvoor een warmtepomp nodig hebt waarbij je een 100+ meter diepe put moet slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 15:27
Retrospect schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:25:
[...]

Men probeert me hier juist te vertellen dat een monoblock genoeg is en je dan helemaal van het gas af kan.

Ik dacht altijd dat je daarvoor een warmtepomp nodig hebt waarbij je een 100+ meter diepe put moet slaan.
Wat men zegt is goed. Een monoblock zou een prima oplossing zijn.
Binnen warmtepompen zijn er verschillende mogelijkheden

Monoblock: Een buitenunit waarin alle onderdelen zijn geïntegreerd inclusief buffervat water. Evt te combineren met een binnenshuis buffervat voor extra capaciteit
Split unit: Een kleine buitenunit waarin wordt samengewerkt met een binnenunit en evt buffervat
Hybride warmtepomp. Een lichte / middelzware split buitenunit die samenwerkt met een CV installatie. (maar niet zwaar genoeg is om 100% van de tijd aan de verwarmingsvraag van een huis te voldoen of hogere temperaturen te leveren voor Douchen.

Op deze site wordt het wel redelijk uitgelegd.
https://www.klimate.nl/wa...htwater-warmtepompen.html

Dan heb je nog de verschillen in warmtepompen.
Lucht -Lucht -> de airco die gebruikt wordt voor verwarming
Ventilatie warmtepomp Combinatie van lucht lucht met boilervat
Lucht- Water. Meest gebruikte type en tot welke familie de hybride en split en monoblocks behoren
Water - Water . Warmtepomp welke aardwarmte als bron gebruikt. Putten slaan voor leidingen met koelmiddel

Qua prijs en watervoorziening is de lucht-water monoblock of Split op dit moment de meest rendabele oplossing. Verkijk je er niet op wat vastrecht voor gas is als je over een periode van 15 jaar rekent.
Dat bedrag kan je prima gebruiken voor een zwaardere warmtepomp of boilervat

[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 01-10-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 20-04 04:56
Ik lees ook even mee in dit topic.

We hebben een vrijstaand huis uit 1988. Er zit beperkte isolatie onder de betonvloer, de spouwmuur is goed gevuld (maar zal wellicht alsnog niet een hele hoge rc waarde hebben, het is een soort groen EPS), overal dubbelglas en de dakplaten zijn ook best redelijk.
Ons verbruik:
ca. 5300 kwH stroom en genereren 6000 kwH met zonnepanelen.
ca. 1600 m3 Gas

We hebben plannen om volgend jaar een grote verbouwing te doen waarbij we willen kijken om de kruipruimte extra te isoleren en nieuwe vloerverwarming als hoofdverwarming aan te leggen.

De reden dat ik nu toch al aan het kijken ben naar een Hybride warmtepomp is o.a. de stijgende gasprijzen (al heb ik gelukkig in Juli een nieuw jaar contract afgesloten)
Maar ook het feit dat er zowel vanuit de overheid als vanuit mijn lokale gemeente subsidies beschikbaar zijn.

Als ik dan even een berekening maak:
Aanschaf: 5000 euro
ISDE subsidie: -1800 euro
Lokale subsidie: -1000 euro (20% vd aanschaf met een max van 1000)
Netto te betalen: 2200 euro

Besparing op gas.... ca. 400 m3 x 0,80 euro = 320 euro per jaar?
Wellicht komt het electra verbruik dan wel iets voorbij wat we op het moment opwekken.

Lijkt me best een prima investering zo nietwaar?

Vooral met het oog op de verbouwing als vloerverwarming de hoofdverwarming wordt.
Nu installeren is dan vooral om zeker van de subsidie te zijn want wellicht is die er volgend jaar niet meer.

Ik heb nog niet geprobeerd om te kijken of mijn radiatoren met 50 graden het huis lekker kunnen verwarmen. wel heb ik radiator ventilatoren aangeschaft die ik nog moet installeren (ook ooit met een subsidie tegoedbon van de gemeente gekocht).

Wat betreft de optie om volledig op electrisch over te stappen, wat ik ervan begrepen heb moet je huis daar beter geisoleerd voor zijn.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
louzy82 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:06:

We hebben een vrijstaand huis uit 1988. Er zit beperkte isolatie onder de betonvloer, de spouwmuur is goed gevuld (maar zal wellicht alsnog niet een hele hoge rc waarde hebben, het is een soort groen EPS), overal dubbelglas en de dakplaten zijn ook best redelijk.
Ons verbruik:
ca. 1600 m3 Gas

We hebben plannen om volgend jaar een grote verbouwing te doen waarbij we willen kijken om de kruipruimte extra te isoleren en nieuwe vloerverwarming als hoofdverwarming aan te leggen.

De reden dat ik nu toch al aan het kijken ben naar een Hybride warmtepomp is o.a. de stijgende gasprijzen (al heb ik gelukkig in Juli een nieuw jaar contract afgesloten)
Maar ook het feit dat er zowel vanuit de overheid als vanuit mijn lokale gemeente subsidies beschikbaar zijn.

Wellicht komt het electra verbruik dan wel iets voorbij wat we op het moment opwekken.

Vooral met het oog op de verbouwing als vloerverwarming de hoofdverwarming wordt.
Nu installeren is dan vooral om zeker van de subsidie te zijn want wellicht is die er volgend jaar niet meer.

Ik heb nog niet geprobeerd om te kijken of mijn radiatoren met 50 graden het huis lekker kunnen verwarmen. wel heb ik radiator ventilatoren aangeschaft die ik nog moet installeren (ook ooit met een subsidie tegoedbon van de gemeente gekocht).

Wat betreft de optie om volledig op electrisch over te stappen, wat ik ervan begrepen heb moet je huis daar beter geisoleerd voor zijn.
Gewoon beginnen om je ketel op max 50 graden aanvoertemp. te zetten en kijken of je de winter comfortabel doorkomt. Na verbouwing nog een jaar en eventueel nog lagere aanvoertemperatuur. Zonde als je nu geld uitgeeft aan een hybride en dat je na verbouwing makkelijk uit had gekunt met een wamtepomp.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Neem hier eens een kijkje voor ervaringen met de nieuw Elga (volgens mij 6 kW). @mkleinman heeft daar ook ervaring met oude type Elga (5 kW). Zelf heb ik sinds december 2017 een Elga. Met een beetje tweaken kom je een heel eind. Mijn huis (bouwjaar 2000) is bijna 800 m³ energielabel A. Het eerste jaar (2018) was een beetje expirimenteren met instellingen. De CV kun je afknijpen door de starttemperatuur in de instellingen terug te schroeven naar bijvoorbeeld 0 of 2 graden buitentemperatuur en de stoptemperatuur van de Elga naar bijvoorbeeld -8 graden. De Elga gaat dan gewoon door alleen met een wat lager rendement (COP). Ik kan het huis er prima mee op 21 graden tot een buitentemperatuur van ca. 2 graden. Draait hier 24/7. Alleen de badkamers zijn voorzien van vloerverwarming de rest overal convectoren. Die laatste heb ik voorzien van zelf gemaakte boosters die aangaan zodra de temperatuur van de convector boven 24 graden komt en gaan weer uit bij 22 graden. Werkt perfect. Gasverbruik is teruggelopen met 70%. Bijkomend voordeel: ik zit daarmeen onder 500m³ gas per jaar en dat betekent in een lager capaciteitstarief (50% lager).
Hieronder een plaatje van het gas verbruik over een periode vanaf 2009. Gem. is excl. de jaren met WP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXeoGFlc_PJZa3TATwBmcnLBybg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tfHFtWJLnFsQUqWGMSetwvH6.png?f=user_large
En het elektraverbruik over dezelfde periode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoUgARG3dmrOKjVpO5rPN3-WS7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JfEYtvMindmZVT2sDgdXVIi3.png?f=user_large
De rare uitschieter in 2015 is veroorzaakt door twee grote bouwdrogers die hier een tijdje gedraait hebben na een forse (aanvankelijk onopgemerkte) lekkage van de riolerng waardoor de zandcementvloer van de begane grond verzadigd was met water.
In de zomer van 2020 is 8,6 kWp zonnepanelen geinstalleerd. Daar kan ik nu mijn jaarverbruik elektra mee dekken (voor zolang ik nog volledig kan salderen). Energierekening nog slechts € 30 per maand.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:45
louzy82 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:06:

Ons verbruik:
ca. 1600 m3 Gas

Remeha Mercuria hybride 8kw NIEUW! 1900 EURO subsidie
€ 3.750,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Wellicht is dit een optie voor je, mocht je in de toekomst gasloos willen dat is het met dit apparaat mogelijk om sww te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
GermanPivo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:17:
[...]

Gewoon beginnen om je ketel op max 50 graden aanvoertemp. te zetten en kijken of je de winter comfortabel doorkomt. Na verbouwing nog een jaar en eventueel nog lagere aanvoertemperatuur. Zonde als je nu geld uitgeeft aan een hybride en dat je na verbouwing makkelijk uit had gekunt met een wamtepomp.
ik ben niet voornemens om naast kruipruimte isolatie nog meer te gaan isoleren.
Is vloerverwarming als hoofdverwarming aanleggen dan voldoende om de stap richting gasloos te maken?
Ook wat betreft douchen met 5 bewoners? :X

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
louzy82 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:49:
[...]

ik ben niet voornemens om naast kruipruimte isolatie nog meer te gaan isoleren.
Is vloerverwarming als hoofdverwarming aanleggen dan voldoende om de stap richting gasloos te maken?
Ook wat betreft douchen met 5 bewoners? :X
Nouja, je hoeft ook niet meer te isoleren hoor. ;) Het ligt ook aan je huis. Ik heb een tweekapper uit '79 (originele isolatie (geen vloer isolatie), maar wel hr++) en die kon ik afgelopen winter al prima verwarmen met 50 graden aanvoertemperatuur. Wel de nieuwe radiatoren/convector voorzien van fans om ze te boosten.

Vloerverwarming is sowieso altijd een goede stap. Douchen staat natuurlijk los van je verwarming, maar kwestie van zorgen dat je voorraadvat groot genoeg is en als het even kan een douche WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Ramon_1984 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:41:
[...]

Remeha Mercuria hybride 8kw NIEUW! 1900 EURO subsidie
€ 3.750,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Wellicht is dit een optie voor je, mocht je in de toekomst gasloos willen dat is het met dit apparaat mogelijk om sww te bereiden.
hm.... moet ik nu wel ineens snel gaan beslissen.. ben ik niet zo goed in :|

zou het een risico zijn voor wat betreft de subsidie er nog van te ontvangen?

Voor mijn lokale subsidie moet ik het wel eerst aanvragen voor ik het aan zou schaffen (dus datum van de factuur moet later zijn dan datum aanvraag verwacht ik). Die loop ik dan wel mis a 1000 euro.

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
louzy82 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:13:
[...]

hm.... moet ik nu wel ineens snel gaan beslissen.. ben ik niet zo goed in :|

zou het een risico zijn voor wat betreft de subsidie er nog van te ontvangen?

Voor mijn lokale subsidie moet ik het wel eerst aanvragen voor ik het aan zou schaffen (dus datum van de factuur moet later zijn dan datum aanvraag verwacht ik). Die loop ik dan wel mis a 1000 euro.
Subsidie kan je gewoon aanvragen, mits het laten installaeren door een erkend installateur.
Voor de lokale subsidie is het inderdaad wel zonde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Als je over wil gaan van een C.V. naar een warmte pomp, zal je een heleboel kleine dingen moeten aanpassen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan.
Isolatie verbeteren, start met de dingen die redelijk snel en makkelijk te doen zijn en elk jaar een beetje Uitbreiden.
Radiators inregelen, intelligentie radiator knoppen plaatsen, CV ventilatoren geplaatst omdat de stook temperatuur naar benden gaat. ( beneden de 50 graden)
Pomp snelheid aangepast. Een goede intelligente thermostaat kopen, zodat je een goed stook programma kan maken voor de warmte pomp. Je zal echt anders moeten stoken.
Zo zijn er nog vele kleine dingen die je kan aanpassen om de overgang van CV naar warmte pomp te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
Sowieso zou ik geen hybride systeem kopen, nadeel is namelijk dat deze geen warm water kan maken.
Beter dat je direct een monovalente WP koopt en die hybride opstelt, met genoeg vermogen.
Na een jaar of 2 ben je er diefinitief achter dat je van het gas kan en dan hoef je er alleen maar een boiler aan te knopen.
Integenstelling tot hybride dan moet je een aparte WP boiler en afhankelijk van het type hybride soms zelfs een totaal nieuwe WP, zonde van je investering in hybride dus.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:43
interessante discussie. Ben mijzelf ook aan het orienteren om het gasverbruik te verlagen en uiteindelijk helemaal niet te gebruiken.
Echter is de aanwezige CV ketel nog vrij nieuw en zou deze liever in combinatie zien met een warmtepomp.
Het betreft een nefit ketel. Van Nefit zijn er ook warmtepompen in combinatie met CV ketel.
Zouden onderstaande geschikt zijn? Of beter toch voor de all-eletric? Huis is van eind jaren 80. Isolatie is verder niet uitgebreid, dus niet slecht maar ook niet heel goed. Huis is 160m3. Beneden verdieping heeft vloerverwarming, oppervlakte 60m3, rest wordt niet verwarmd. Boven ook nog een stort/ regendouche.

Nefit Bivalent monoblock
Nefit all-eletric monoblock

Je hebt keus in monoblock en split. Lees hier dat monoblock de voorkeur geniet.
Ben benieuwd naar welke kw klasse ik zou moeten kijken en of dit in combinatie met CV ketel een goede aanvulling is.

ps. sinds kort ook zonnepanelen. Lees iets van smart grid pv systeem. Kan dit hier direct op worden aangesloten?

[ Voor 4% gewijzigd door Toml83 op 08-10-2021 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Het gelijk overgaan naar volledig warmtepomp systeem is gewoon vaak niet haalbaar, daarom heb je dit stukje forum.
Huizen die ouder zijn dan 30-40 jaar, kosten wat meer moeite om van het gas af te krijgen.
De warmte vraag van dit soort huizen kan makkelijk 20kwatt zijn.
Bij mijn vorige huis is het in een winter voor gekomen, dat de CV ketel 20 uur achter elkaar aanstond.
De buurman had nog meer vermogen nodig dan ik, daar ging de CV ketel gewoon niet uit.
Dan is een hybride pomp een goede uitkomst en kan je gedurende enkele jaren je huis verbeteren zodat je op een bepaald moment wel over kan naar een volledig elektrisch warmte systeem.
Je ziet momenteel veel nieuwe concepten ontstaan op dit gebied.
Daarom is een hybride systeem zo slecht nog niet als tussen oplossing.
Over 15 jaar zal ik waarschijnlijk wel een volledig elektrisch gestookt huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 1004743 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:08:
Het gelijk overgaan naar volledig warmtepomp systeem is gewoon vaak niet haalbaar, daarom heb je dit stukje forum.
Huizen die ouder zijn dan 30-40 jaar, kosten wat meer moeite om van het gas af te krijgen.
Bij mijn vorige huis is het in een winter voor gekomen, dat de CV ketel 20 uur achter elkaar aanstond.
De buurman had nog meer vermogen nodig dan ik, daar ging de CV ketel gewoon niet uit.
Dan is een hybride pomp een goede uitkomst en kan je gedurende enkele jaren je huis verbeteren zodat je op een bepaald moment wel over kan naar een volledig elektrisch warmte systeem.
Over 15 jaar zal ik waarschijnlijk wel een volledig elektrisch gestookt huis hebben.
Nu of over 15 jaar maakt weinig uit. Het zijn die tussenstappen die het verschil maken. Eerst isoleren en afgifte fixen, dan aan de warmtepomp. En eerlijk gezegd zou ik dan het hybride systeem als het even mogelijk is even overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
MikeyMan schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:35:
[...]

Nu of over 15 jaar maakt weinig uit. Het zijn die tussenstappen die het verschil maken. Eerst isoleren en afgifte fixen, dan aan de warmtepomp. En eerlijk gezegd zou ik dan het hybride systeem als het even mogelijk is even overslaan.
Het maakt vrij veel uit voor de financiële haalbaarheid bij veel mensen.
Het komt mij nu goed uit om een hybride warmtepomp te nemen, volgend jaar of het jaar erop zonnepanelen te laten leggen en zo met nog wat aanpassingen over 10 jaar eens te kijken of ik volledig van het gas af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:10:
Sowieso zou ik geen hybride systeem kopen, nadeel is namelijk dat deze geen warm water kan maken.
Beter dat je direct een monovalente WP koopt en die hybride opstelt, met genoeg vermogen.
Na een jaar of 2 ben je er diefinitief achter dat je van het gas kan en dan hoef je er alleen maar een boiler aan te knopen.
Integenstelling tot hybride dan moet je een aparte WP boiler en afhankelijk van het type hybride soms zelfs een totaal nieuwe WP, zonde van je investering in hybride dus.
Het is idd een nadeel dat het geen tapwater kan maken maar wel gewoon iets waar je rekening mee kan houden. Tapwater is vaak nog geen kwart van je totale gasverbruik. Een hybride wartepomp heb je voor zo'n 3k geïnstalleerd na aftrek subsidie.

Wat kost een monovalente warmtepomp die je hybride opstelt, inclusief installatie door een installatiebedrijf?
En lang niet iedereen zal er na 2 jaar achter komen dat hij/zij zonder aanpassingen van het gas af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:10:
Dat is niet helemaal waar, met een hybride remeha mercuria kan je gewoon sww maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Retrospect schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:39:
[...]

Het maakt vrij veel uit voor de financiële haalbaarheid bij veel mensen.
Het komt mij nu goed uit om een hybride warmtepomp te nemen, volgend jaar of het jaar erop zonnepanelen te laten leggen en zo met nog wat aanpassingen over 10 jaar eens te kijken of ik volledig van het gas af kan.
Maar met nu halve maatregelen houd je het haalbaarheidsvraagstuk toch in stand?

Ik zou denk ik nog eerder een gewone CV ketel ophangen en de rest in isolatie steken.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Ramon_1984 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:52:
[...]

Dat is niet helemaal waar, met een hybride remeha mercuria kan je gewoon sww maken.
Interessant. Sta op het punt om een Remeha Elga Ace te laten installeren. Heb ook het idee dat Remeha vol inzet op dat model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Halve maatregelen is een beetje vreemde uitspraak, soms moet je het gewoon in meer stappen doen.
Bij een redelijk modern huis kan je de stap in één keer maken, bij een ouder huis in meerdere.
Dit jaar weer dubbel glas vervangen voor HR++ en een stukje beganegrond vloer geïsoleerd.
Volgend jaar de isolatie van de beganegrond vloer afmaken en waarschijnlijk de hoeverlheid zonne panelen uitbreiden.
Elk jaar een beetje verder, gebruik nu nog 600m3 gas en hoop dat het dit jaar weer minder is.
Deze winter gebruik ik om de centraleverwarming beter in te regelen, besparing met comfort verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Retrospect schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:03:
[...]

Interessant. Sta op het punt om een Remeha Elga Ace te laten installeren. Heb ook het idee dat Remeha vol inzet op dat model.
Klopt helemaal, de elga is leuk maar je kan geen sww maken.
En dat is jammer als je in de toekomst volledig van het gas wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:52:
[...]

Dat zou kunnen aangezien het technisch een Mitsubishi ecodan is, maar alle Elga's die in grote getalen verkocht worden kunnen dit niet ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Retrospect schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:03:
[...]

Kijk je wel uit dat je niet het r410a model neemt want dat is de oude lawaaiige puhz-sw75vha ecodan model ?
R32 is gebaseerd op de suz-swm80va, die is veel stiller en ook compacter trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het laatste model Elga kopen lijkt me logisch.
Er moet wel een heel groot prijs verschil zijn, zou je de oude versie willen installeren.

Maar om nu te zeggen dat de oude versie veel geluid maakt.
Dit heeft eerder te maken hoe alles is geïnstalleerd.
Een veel voorkomend probleem bij warmte pompen, hier worden te veel fouten bij gemaakt.
Helaas heb ik zelf ook de steunen van de buiten unit moeten aanpassen om de geluid productie binnen de perken te houden,

Binnen is hij nu stiller dan de C.V. unit, het kan dus wel, met een beetje aandacht.

Maar dan kom je bij het volgende probleem, hoeveel installaties worden netjes afgeleverd.
Krijgen de Firmware en Software een update, worden de pomp goed in geregeld.

Over het algemeen worden C.V. ketel en Warmte pompen aan de muur gehangen en zijn ze daarna snel weg. De meest installateurs zijn niet geïnteresseerd in hoe goed de installatie werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:35:
[...]

Kijk je wel uit dat je niet het r410a model neemt want dat is de oude lawaaiige puhz-sw75vha ecodan model ?
R32 is gebaseerd op de suz-swm80va, die is veel stiller en ook compacter trouwens.
Elga ACE gebruikt een buiten deel van Toshiba , de mercuria inderdaad Mitsubishi electric ecodan power inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
De Elga ACE zal dus in basis stiller zijn dan de Mercuria begrijp ik. Het laatste wat ik wil is overlast bezorgen in de buurt. Alhoewel dat met mijn opstelling verwaarloosbaar is denk ik. Goede montage blijft altijd een ding. Zodra die hangt laat ik alles ook waterzijdig inregelen. Ook daar schijn je winst mee te kunnen behalen zowel qua verbruik als comfort.

Maar wel gek dat Remeha dus 2 hybride warmtepompen levert waarvan de nieuwste de stilste en efficiëntste is maar geen watervat kan verwarmen en de oudere dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Retrospect schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 12:01:
De Elga ACE zal dus in basis stiller zijn dan de Mercuria begrijp ik. Het laatste wat ik wil is overlast bezorgen in de buurt. Alhoewel dat met mijn opstelling verwaarloosbaar is denk ik. Goede montage blijft altijd een ding. Zodra die hangt laat ik alles ook waterzijdig inregelen. Ook daar schijn je winst mee te kunnen behalen zowel qua verbruik als comfort.

Maar wel gek dat Remeha dus 2 hybride warmtepompen levert waarvan de nieuwste de stilste en efficiëntste is maar geen watervat kan verwarmen en de oudere dat wel kan.
Remeha heeft een aantal jaren geleden techneco overgenomen, en de oude elga doorontwikkeld naar het huidige ace model.

Ik heb zelf een mercuria 6 en die is niet super stil, maar heel veel herrie maakt het ook weer niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:43
Anoniem: 1004743 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:08:
Huis is inderdaad 30 jaar oud en is qua isolatie niet te vergelijken met nieuwbouw.
Het nadeel is hier dat er wel isolatie is en om dit te verbeteren vaak eerst het oude moet worden weggehaald om het nieuwe toe te voegen. Bij de spouwmuur is dat namelijk het geval. Komt neer op hogere kosten en langere TVT.
Wanneer zou je optimaal gebruik kunnen maken van een warmtepomp?
Nieuwste spouwmuur, kruipruimte en dakisolatie, HR+++ glas, etc.

Wellicht is hybride een tussenoplossing. Maar ik ga eerst monitoren wat komende winter het gasverbruik is. Met een hybride pomp zou je 20% aan kosten kunnen besparen. Aanschaf - subside = gemiddeld 3K. Stel ik bespaar 200 m3 = € 200 (afgerond). Dan duurt het 15 jaar voordat het terugverdiend is.
Misschien toch maar inzetten op isolatie en dan kijken naar warmtepomp. Hopelijk zijn deze dan ook iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-04 10:50
Mooi om de gesprekken te lezen hoe iedereen zich aan het oriënteren is.

Ook wij staan voor een besluit. Kort eerst de situatieschets:
- Tussenwoning 2004, géén vloerverwarming
- Meest recente jaarverbruik aan gas, 1300m3. Maar dit zal eerder meer dan worden vanwege gezinsuitbreiding/opgroeiende kids
- Huidige HR ketel zit er sinds de bouw in, en die moet links-of rechtsom sowieso vervangen worden.
- Zonnepanelen, maar geen overcapaciteit (meer ivm thuisladen elektrische auto)

Idee is dus om te vervangen met hybride tussenoplossing. Wil geen grote aanpassingen doen aan het huis, fornuis nog op gas etc. Dus iets voor komende 15-20jr is prima.

Ik wil alleen investeren in het meekoppelen van de hybride warmtepomp als het goed dicht te rekenen is. Tvt hoeft geen 7 jr te zijn, maar moet wel in 10-12 jr (incl. subsidie) kunnen anders geloof ik het wel.

Ik ben a-technisch en baseer me op informatie via bijv: https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/beste-warmtepomp

Vanwege de combinatie die ik zoek, heb ik nu een offerte laten opstellen voor
- cv Atag I28ECZ;
- hwp Atag Energion M Hybrid zone 5

Inclusief montage, maar exclusief breken (en dat is nog wel nodig om de leidingen mooi weg te werken via de trap-koof) kom ik nu uit op 9850 euro incl. btw.

Als ik dan kijk naar 'kale webshop prijzen' zoals:
https://www.warmtepompen-...g-energion-m-hybrid-all-5 (zeg 3700 euro)
en zeg 1500 euro voor de cv ketel (https://cvketelcollectief...bond.nl/atag-i-28-ec-zone)

Dan zie ik wel een erg groot gat (5200 kaal vs 9850...). ruim 4000 euro voor installatie en extra marge lijkt me wat veel van het goede zeg maar.

Via https://www.woonkostenwijzer.nl/tools/verwarming/ een inschatting gemaakt van mijn besparing, dat zou ca 250 euro p/j zijn.

Ben benieuwd of jullie:
A - wat vinden jullie van de prijsstelling
B - wat zijn de verwachtte ontwikkelingen/verbereringen in efficiency van de hybride warmtepomp (COP, maar ook geluid.. - oftewel loont het wachten (vgl efficiency ontwikkelingen met zon pv..)
B - Suggesties/tips etc. altijd welkom.

Ik laat nog een 2de offerte opmaken komende week als referentie en dan hoop ik dat ik voldoende informatie heb om een besluit te kunnen maken. Desnoods wordt het alleen maar het vervangen van de CV en stellen we het nog bijv. 2 jaar uit. Dan wel dubbele installatiekosten...

Tot slot nog het vergelijk van gas/elektra ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_gcsqpNExLQSetypuW_FfyVRaw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wmmeGS42OKuG0j6djaIolxLs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-04 16:14
@Eriklu ik weet niet of je perse de atag combinatie wilt hebben of dat het slechts een voorbeeld is?

Ik ben trouwens geen expert maar sta voor een vergelijkbaar dilemma dus ben er wel(veel) mee bezig.

Wat met opvalt is het volgende: de website waar jij de prijs van Nederland noemt vind ik niet bepaald concurrerend qua prijs. Als ik kijk naar een elga met installatie dan komt die daar op 3900 inc installatie en subsidie . Ik heb vorige week nog een offerte gekregen voor dezelfde elga en die was 3000 inc installatie inc subsidie (nu weet ik alleen niet of de 400 cashback hier al vanaf is). Maargoed layen we even aannemen van wel dan is hij 900€ goedkoper en dat is inc voorrijkosten etc.

Ander voorbeeld de groot, daikin hubride pomp met intergas cv ketel 4000 euro ongeveer.

https://www.degrootservic...as-hybride-5kw-27kw/p148/

Uiteraard is dat zonder het breekwerk wat je aangeeft maar dit is wat ik je wilde voorhouden ter vergelijking

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-04 13:16
@Eriklu Ik heb ook een offerte voor een ATAG WP (7T) laten maken. Ik ben niet zeker of dit een vergelijkbaar systeem is maar de offerte was behalve de wp: 4k installatie + 3k materiaal + 1k 3fasen groep.
Dat heb ik dus niet gedaan...

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:08
Ook ik heb het hele topic met interesse gelezen.
Situatie:
Nieuw oud huis uit 1965, we hebben de sleutel nog niet, dus her en der aannames/gegevens van huidige bewoner)
Nageisoleerd mbt. Wanden en dak.
800m3 en 2 bouwlagen, vrijstaand.
Dubbelglas

Keuken is een betonvloer (geen idee over isolatie)
Overige benedenruimte (woonkamer/werkkamer ong.65m2) gaan we de houten vloer isoleren via de schuimbeton methode enn daar meteen vloerverwarming inleggen.

Cv ketel van een jaar oud.
15 zonnepanelen die naar zeggen een 3800 Kw oplvern (hoop dat ik de eenheid goed noteer)
Geen idee hoe groot de omvormer is .

Omdat we van een standsverwarmingssituatie komen, mag ik een gas contract gaan afsluiten.
Een belletje met Essent (huidige elektra leverancier), leert me dat gas nu €2,23/ m3 kost.
Bij een geschat verbruik van 2700m3 p/j, wordt dat een maandbedrag van ong. 480,- (alleen voor het gas!)
Let op, dit is een indicatie, geen offerte.

Ergo, toch maar heel snel gan kijken naar alternatieven.
Volledig gasloos hoeft niet, lijkt me ook niet reeel met deze woning.

Vraag is eigenlijk: hoe kan ik het beste de warmwater voorziening regelen?
Gas?
Of toch meteen proberen om dat via de warmtepomp te doen?
Eerste idee was een simpele hybride pomp en water via de CV.

Overigens is het idee om de keuken indien mogelijk ook meteen te voorzien van vloerverwarming. Gezien de grootte (7,5x5mtr), wel zinvol.

Tips, linkjes en ervaringen welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:42
1/ Als je vloerverwarming beneden hebt en daar het huis mee warm kan houden (zonder radiatoren erbij), dan kan je gewoon naar volledig warmtepomp (want je verwarmingswater mag dan toch niet boven de ca. 40 graden komen.

2/ Zoals je het beschrijft is het verstandig om het dubbel glas op te waarderen naar HR++ (warm edge), dan ga je van een Uwaarde van 2,8 naar 0,8-0,9 (ca. 15m3 gas per m2 per jaar besparen). Dit kan in bestaande houten kozijnen. Voor de mooi de glaslatten wat dunner maken of het kozijn infrezen zodat het raam wat dieper in het kozijn komt (nb. kan je subsidie op krijgen).
3/ voor warm water gebruik is een boiler een goede optie. gezien de subsidieregelingen is een zonneboiler dan handig. Die sluit je dan ook aan op je warmtepomp om de boiler bij te verwarmen in de winter.

Je eerste idee met hybride pomp kan ook, maar waarschijnlijk is het slimmer om gelijk door te stappen naar volledig warmtepomp. (Dit is mijn ervaring: in 2014 een hybride WP gekocht, omdat alle installateurs zeiden dat volledig WP niet kon. Ik weet nu beter)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Glas gaan we nu niet doen. Er moet al zoveel gebeuren dat daar ff geen budget voor is (tenzij mijn huidige woning idd voor de taxatiewaarde weggaat), dan hebben we zo maar 50k extra (wat dan weer niet meteen op hoeft natuurlijk).

Net even de test van de consumentenbond mbt. Hybride warmte pompen door zitten spitten en dan lijkt in ons geval ondanks de kosten, de Bosch Compress 7400i 5 B, 5 kW en hele goede keuze indien we voor hybride gaan.
Grote besparing van gas, schakelt pas af ruim onder 0gr. (-7,4) en is stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@macfocus als ik je iets mag adviseren zou ik toch ook even kijken naar het glas. Waarom de subsidie is dit jaar ongeveer 50% hoger vergeleken met vorig jaar. En het beperkt je energie verlies, minder energieverlies is minder verwamingsvermogen = minder gas of een hogere cop=minder stroom.

Maar alles staat of valt met het soort dubbelglas (u waarde) wat @BarryH zegt. Het voorkomt ook koude val =meer comfort.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel meter glas je hebt maar ik was voor 12m2 1300€ kwijt. Dubbelglas subsidie is 53per m2 triple is 170m2.

Op zich vallen die kosten dus misschien wel heel erg mee.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Snap ik, maar we doen nu wat verbouwtechnisch moet/ logisch is. Als er ergens budget overblijft (zal wel niet na vloerisolatie/vloerverwarming/ keuken/ garage vergroten/ nieuwe haard en wat je sowieso doet (parket, stuccen, etc) dan gaan we aan dingen denken, die geen grote impact op de rest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Begrijp ik en dit zijn idd geen goedkope zaken, ga je de vloer zelf isoleren? Of laat je dit doen? Als je het laat doen is er eventueel isde subsidie mogelijk. Succes iig met de verbouwing!

Ps ik zou ook meteen even kijken naar leiding isolatie kost niet de wereld maar heeft een korte tvt

https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
De vloer laten we doen (schuimbeton, wellicht met Faber). ISDE subsidies zijn me bekend en nu we ook aan een warmtepomp denken, komt dat effectief ook in beeld (want 2 maatregelen). Als de vloer open ligt kunnen we zien wat daar evt. Aan leidingen in licht en daar idd ook iets aan doen. Zal beperkt zijn aangezien de verwarming dan daar geheel nieuw wordt.
Bedankt voor die tip anyway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Voor de liefhebbers :*) https://www.installatiemonitor.nl/
De doelstelling van het project Installatiemonitor is informatie te verkrijgen over de praktijkprestaties van
(hybride) warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Copitano schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:20:
Voor de liefhebbers :*) https://www.installatiemonitor.nl/
De doelstelling van het project Installatiemonitor is informatie te verkrijgen over de praktijkprestaties van
(hybride) warmtepompen.
Mooi. Maar qua netbelasting. Dat belooft nog wat. Deze regering zet in op 150.000 nieuwe hybride warmtepompen per jaar t/m 2030. Zal me helemaal niets verbazen als ze geen rekening hebben gehouden met netverzwaring.

In de tussentijd wacht ik nog steeds op mijn Remeha Elga Ace 4kw die afgelopen november geïnstalleerd zou worden....

Zijn er alternatieven voor de Elga Ace die wel geleverd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Retrospect schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Mooi. Maar qua netbelasting. Dat belooft nog wat. Deze regering zet in op 150.000 nieuwe hybride warmtepompen per jaar t/m 2030. Zal me helemaal niets verbazen als ze geen rekening hebben gehouden met netverzwaring.

In de tussentijd wacht ik nog steeds op mijn Remeha Elga Ace 4kw die afgelopen november geïnstalleerd zou worden....

Tsjonge, dat is zonde van de besparing die je al had kunnen halen :P
Maar het is nog niet zo bont als mijn (inbouw) Siemens oven met stoomfunctie. In juli besteld en nog steeds niet binnen. Ze beloven nu weer eind februari. Helaas ben ik tot dat ding veroordeeld omdat de koffienachine in zelfde stijl er al in zit :+ Dat zijn Ali levertijden bij gratis transport :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Retrospect schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Hb je als eens gekeken naar de afschakeltemperatuur van zo’n Elga Ace?
Die gaat bij +4 graden uit en dan ga je gas stoken.
Vandaar dat ik eens ga kijken naar de Bosch-nefit. Die schakelt af bij -7,4, scheelt nogal. Is wel een heel stuk duurder, maar je vangt ook meer subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
macfocus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:51:
[...]

Hb je als eens gekeken naar de afschakeltemperatuur van zo’n Elga Ace?
Die gaat bij +4 graden uit en dan ga je gas stoken.
Vandaar dat ik eens ga kijken naar de Bosch-nefit. Die schakelt af bij -7,4, scheelt nogal. Is wel een heel stuk duurder, maar je vangt ook meer subsidie.
Volgens mij kan je dat instellen bij de Elga Ace. Je kan zelfs je gasprijs en elektriciteitprijs invoeren zodat het ding de afweging zelf maakt op basis van kosten.

En kan die Nefit op een Remeha ketel? En is die dan wel snel leverbaar?

[ Voor 6% gewijzigd door Retrospect op 18-01-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Geen idee of dat instelbaar is, volgens mij heb ik het gelezen in de consumentenbond test.
Hoe goed die het snappen weet ik ook niet.
Maar het procentuele vermindering van gasverbruik was significant hoger voor de Bosch-Nefit.
Logisch ook als ie 12 graden later naar gas overschakelt. Daar heb je overigens alleen last van als het een jaar een beetje normaal wintert. Dit jaar zou het vooralsnog niets uitmaken lijkt me.
Levertijden geen idee, bel een paar cv boeren zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Ik heb een daikin altherma 8kw gebruikt. In maart geïnstalleerd en heeft tot 6 december gedraaid. Heeft in die tijd het gasverbruik voor verwarmen bijna tot 0 gereduceerd. Je kunt door het spelen met instellingen de warmtepomp dwingen tot ver onder nul elektrisch te draaien. In basis maakt hij zelf de keuze op basis van de ingegeven energie tarieven. Ik had nogal problemen met een cv leiding die van boven naar beneden liep en veel overlast gaf omdat een warmtepomp meer flow heeft dan een cv ketel. Daarom moest de binnenunit verplaatst naar beneden. Toen direct de stap naar volledig electrisch gemaakt. Ik merk dat we nu van een cop van 3,7 naar een cop van 4,1 zijn gegaan. Ik denk dat hybride een prima oplossing is voor mensen zonder een lage temperatuur verwarmingssysteem. Heb je al vloerverwarming en kun je daarmee verwarmen dan is full electric de juiste richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Geen idee of dat instelbaar is, volgens mij heb ik het gelezen in de consumentenbond test.
Hoe goed die het snappen weet ik ook niet.
Maar het procentuele vermindering van gasverbruik was significant hoger voor de Bosch-Nefit.
Logisch ook als ie 12 graden later naar gas overschakelt. Daar heb je overigens alleen last van als het een jaar een beetje normaal wintert. Dit jaar zou het vooralsnog niets uitmaken lijkt me.
Levertijden geen idee, bel een paar cv boeren zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djames6
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-12-2024
Hier ook met het zelfde bezig kwa oriënteren,

geen vloer verwarming maar radiators met boosters en folie aan de muur(flink over capaciteit)
muur geïsoleerd, nieuwe dak met isolatie, boven hr++ glas en beneden dubbel glas
dit in een vrijstaandhuis +- 200m2

ketel is een nefit trendline +- 5 jaar oud en gas verbruik gedaald van 1500m3 naar 900m3 temperatuur staat 2 jaar op 45 ingesteld en krijg het daar makkelijk warm mee ook op koude dagen.

nu word er een offerte gemaakt voor een nefit 7kw split warmtepomp (hybride) ik denk dat deze de verwarming volledig voor rekening kan nemen met als backup de ketel en warm water ook via de ketel :)

gezien ik het idee heb dat waterstof de toekomst heeft wil ik nog niet van de gasleiding af en het enige wat op gas is, is dan nog mij backup ketel dan en warmwater

nu nog kijken wat de prijs doet voor de hybride opstelling met subsidie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

djames6 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:09:
Hier ook met het zelfde bezig kwa oriënteren,

geen vloer verwarming maar radiators met boosters en folie aan de muur(flink over capaciteit)
muur geïsoleerd, nieuwe dak met isolatie, boven hr++ glas en beneden dubbel glas
dit in een vrijstaandhuis +- 200m2

ketel is een nefit trendline +- 5 jaar oud en gas verbruik gedaald van 1500m3 naar 900m3 temperatuur staat 2 jaar op 45 ingesteld en krijg het daar makkelijk warm mee ook op koude dagen.

nu word er een offerte gemaakt voor een nefit 7kw split warmtepomp (hybride) ik denk dat deze de verwarming volledig voor rekening kan nemen met als backup de ketel en warm water ook via de ketel :)

gezien ik het idee heb dat waterstof de toekomst heeft wil ik nog niet van de gasleiding af en het enige wat op gas is, is dan nog mij backup ketel dan en warmwater

nu nog kijken wat de prijs doet voor de hybride opstelling met subsidie :)
Met een degelijk verbruik is all electric prima mogelijk. Je vaste kosten voor de gasleiding drukken vrij fors op je tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@MikeyMan ben je daar echt van overtuigd wat je zegt? Ook als blijkt dat @djames6 bv nachtverlaging doet en eventueel verlaging bij niet aanwezigheid en zo op 900kuub komt. Dat gasverbruik ligt nl veel hoger bij 24u per dag verwarmen zoals je straks met all electric gaat doen?

Ik bedoel het niet rot trouwens maar een oprechte vraag:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fantastic_fox schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:39:
@MikeyMan ben je daar echt van overtuigd wat je zegt? Ook als blijkt dat @djames6 bv nachtverlaging doet en eventueel verlaging bij niet aanwezigheid en zo op 900kuub komt. Dat gasverbruik ligt nl veel hoger bij 24u per dag verwarmen zoals je straks met all electric gaat doen?

Ik bedoel het niet rot trouwens maar een oprechte vraag:-)
Al stookt ie het dubbele is het nog prima te doen. Een kleine nachtverlaging zou ik sowieso altijd ook met een warmtepomp toepassen. Anders is je vloer snachts warm en overdag koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djames6
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-12-2024
@MikeyMan
Klopt, dat kan alleen dan zou ik wel een flink voorraad vat moeten hebben voor warm water en een behoorlijke investering moeten doen,

wat ik aangaf ik verwacht eigenlijk dat waterstof meer toekomst heeft omdat de Nederlandse electra net het al behoorlijk zwaar heeft en men ook nog straks elektrisch moet gaan rijden, de gasleidingen worden niet onbenut in de grond gelaten.

@Fantastic_fox klopt ik heb trouwens geen vloerverwarming vanwege de kelder maar met de radiators doe ik in de nacht verlagen naar 19 graden en overdag 20 graden, lager zet ik hem niet dan kost het namelijk juist meer.

ps nog een aanvulling met me cv gaat hij soms uit omdat hij niet zolaag kan moduleren (laagste vermogen is nog te hoog) en dat is heel mooi op te vangen met de warmtepomp :)

[ Voor 17% gewijzigd door djames6 op 22-01-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@djames6 boiler heb je gelijk in. Qua investering loopt het niet enorm veel uit elkaar normaal gesproken. Zeker niet als je het over tien jaar neemt. Kon weleens goedkoper zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@MikeyMan @djames6 misschien een raar idee maar voor warm water een atlantic explorer wp boiler 200 of 270 liter? En dan een kiezen met een zonneboiler ingang deze bv https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector kost 1740 ex installatie (gaat wel nog denk ik iets van 650€ Subsidie af). Komt het aansluiten natuurlijk wel bij en je moet er plaats voor hebben.

Waarom ik het zeg 250€ vast recht per jaar zou je eventueel kunnen besparen en dan later een zonnecollector bijleggen indien je toch teveel cop/stroom kwijt bent. De versie zonder zonneboiler aansluiting is nl maar 100 goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Vandaag van de installateur die ik had uitgenodigd (woont 5 huizen verderop) begrepen dat de Bosch die ik op het oog had, niet gaat passen op onze Intergas HRE ketel.

Hij raadde LG aan omdat die wel met de ketel kon. Of de Elga Ace.
Hij raadde me ook aan om toch Essent nog maar eens te contacten en te vragen wat die kunnen. Die tarieven kon hij niet matchen en als nieuwe buurman vond ie dat dat voor mij beter was. (Leuk in een dorpje gaan wonen😉)
Als het verschil niet al te groot is, mag ie alsnog plaatsen.

Ergo, we zoeken nog even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceMW
  • Laatst online: 25-04 23:15
Hallo,
Wij zijn ook voornemens om de Elga aan te schaffen. Echter, ik moet mijn vrouw nog over de streep trekken, en die maakt zich zorgen over het geluid van de buitenunit. We hebben drie keuzes voor de plaatsing; aan de zijgevel, maar ter hoogte van een slaapkamer; op het dak van de bijkeuken, houten dakconstructie, ik werd wel gewaarschuwd voor resonantie; en als laatste aan de voorkant van het huis, dus straatkant, op de grond, onder een voorraam.
Wat is jullie ervaring met het geluid, m.n. de compressor? Hebben jullie ideeën over de plaatsing van de buitenunit?
Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Goed nieuws voor de mensen die wachten op een Elga Ace. Schijnbaar zijn er weer leveringen geweest. De mijne die in november geïnstalleerd zou worden is eindelijk geleverd en wordt komende week geïnstalleerd. Had er deze winter eigenlijk niet meer op gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Kan een van de elga eigenaren even iets uitleggen?

Als je een cv hebt en iemand gaat douche dan gaat het cv deel even uit en zorgt de ketel voor warm water voor de douche.

Hoe werkt dit met een elga, buitenunit pruttelt om eea op temp te houden, vervolgens gaat iemand douche uiteraard wordt het sww door de ketel gedaan maar gaat het verwarmen dan door omdat dit door de warmtepomp wordt gedaan? Of is dit toch niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:15
Fantastic_fox schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:52:
Kan een van de elga eigenaren even iets uitleggen?

Als je een cv hebt en iemand gaat douche dan gaat het cv deel even uit en zorgt de ketel voor warm water voor de douche.

Hoe werkt dit met een elga, buitenunit pruttelt om eea op temp te houden, vervolgens gaat iemand douche uiteraard wordt het sww door de ketel gedaan maar gaat het verwarmen dan door omdat dit door de warmtepomp wordt gedaan? Of is dit toch niet zo?
Ja, dit is zo - warm water (door CV) gaat dan onafhankelijk van verwarmen door warmtepomp (tenzij de CV ketel gevraagd wordt om bij te springen - warm water heeft voorrang in een CV ketel).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:15
BruceMW schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:37:
Hallo,
Wij zijn ook voornemens om de Elga aan te schaffen. Echter, ik moet mijn vrouw nog over de streep trekken, en die maakt zich zorgen over het geluid van de buitenunit. We hebben drie keuzes voor de plaatsing; aan de zijgevel, maar ter hoogte van een slaapkamer; op het dak van de bijkeuken, houten dakconstructie, ik werd wel gewaarschuwd voor resonantie; en als laatste aan de voorkant van het huis, dus straatkant, op de grond, onder een voorraam.
Wat is jullie ervaring met het geluid, m.n. de compressor? Hebben jullie ideeën over de plaatsing van de buitenunit?
Ik ben benieuwd.
Ik heb er 1 (4kW versie - 6 kW maakt waarschijnlijk iets meer geluid) geinstalleerd aan een schuttingmuurtje, onder een slaapkamerraam. Heb geen problemen met de plaatsing (en was het dichtst bij de binnenunit - probeer deze afstand zo kort mogelijk te maken ivm efficientie en vermogen).Hier mijn 2 cents.

Straatkant - zou ik checken met de gemeente ivm mogelijke omgevingsvergunningsplicht. Als het mag dan is dit de beste plek. (en je kan er een mooie kast omheen bouwen zodat hij niet zo opvalt).

Onder slaapkamer - bij een koude nacht ga je het waarschijnlijk binnen horen als hij op max vermogen draait. Om die reden staat de warmtepomp bij ons op de 'stille modus' 's-nachts. De Elga geeft dan nog de helft van het vermogen af, omdat het 's-nachts buiten ook kouder is,is deze instelling ook beter voor de efficientie (overdag wordt de warmteproductie dan meestal weer 'ingehaald' bij hogere buitentemperaturen.

Op houten dak - alleen doen als het boven een ruimte is die je nauwelijks gebruikt - en die geen open verbinding heeft met een woonkamer. In de ruimte onder de warmtepomp ga je dit schijnbaar onvermijdelijk horen (zelf geen ervaring mee, maar ik lees van meerdere mensen dat ze de buitenunit uiteindelijk toch verplaatst hebben).

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 23:08
hoi mensen,

ook ik heb een vraag over hybride warmtepompen. Zit in in de volgende situatie
HR-ketel van 20 jaar oud, moet vervangen worden en binnenkort loopt mijn huidige energiecontract af.
Dus daarop dacht ik, waarom geen (hybride) warmtepomp?

Lang verhaal kort: ik weet niet wat wijsheid is. Hieronder een bierviltje berekening die ik voor mijzelf en mijn situatie gemaakt heb.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Iemand een idee wat nu beter is? Wat ik niet meegenomen heb is de inductie kookplaat + SWW boilervat 200 liter (een extra €2500-3000k als ik zou gaan voor een all-electric WP. Dit moet ik dan zelf bekostigen.

Anderzijds heb ik ook niet meegenomen dat ik bij een hybride WP een nieuwe HR-ketel zelf moet bekostigen (€2k). Verschil is dus klein, maar op lange termijn al vrij snel groot (€600 euro p.j. voordeel voor all-electric WP tov hybride WP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:39
honda-noob schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:13:
hoi mensen,

ook ik heb een vraag over hybride warmtepompen. Zit in in de volgende situatie
HR-ketel van 20 jaar oud, moet vervangen worden en binnenkort loopt mijn huidige energiecontract af.
Dus daarop dacht ik, waarom geen (hybride) warmtepomp?

Lang verhaal kort: ik weet niet wat wijsheid is. Hieronder een bierviltje berekening die ik voor mijzelf en mijn situatie gemaakt heb.

***members only***

Iemand een idee wat nu beter is? Wat ik niet meegenomen heb is de inductie kookplaat + SWW boilervat 200 liter (een extra €2500-3000k als ik zou gaan voor een all-electric WP. Dit moet ik dan zelf bekostigen.

Anderzijds heb ik ook niet meegenomen dat ik bij een hybride WP een nieuwe HR-ketel zelf moet bekostigen (€2k). Verschil is dus klein, maar op lange termijn al vrij snel groot (€600 euro p.j. voordeel voor all-electric WP tov hybride WP)
Heb je al offertes? Want tenzij je zelf handig bent, ga je de full-e niet meer redden voor wat jij nu denkt. Sterker nog; ook voor hybride moest ik al veel zoeken voor ik 'normale' prijzen krijg. Dat zou namelijk nog wel wat roet in je berekeningen kunnen gooien. Maar laat je je desondanks zeker niet weerhouden!

De consensus op het forum is dat je eigenlijk full-e moet gaan als je kan, maar ik ga zelf eerst hybride. Dit omdat de Full-e weliswaar makkelijk kan, maar de investering zodanig veel hoger is, terwijl het mij maximaal 200 - 250 Euro per jaar extra (t.o.v. hybride) gaat besparen vooralsnog, dat dit echt buiten proportie is (als in: 10k extra betalen om 250 euro per jaar te besparen - nee).

Ik ga wel voor een variant die uitbreidbaar is naar full-e op een later moment.

[ Voor 15% gewijzigd door jurjen_g op 01-03-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 23:08
Nog geen offertes, ben nog maar in een zeer vroeg stadium. Maar eerst een beetje een ballpark idee hebben van wat nou wijsheid is om te doen mbt kosten en rendement, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:39
honda-noob schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:25:
Nog geen offertes, ben nog maar in een zeer vroeg stadium. Maar eerst een beetje een ballpark idee hebben van wat nou wijsheid is om te doen mbt kosten en rendement, etc.
Naja, het voordeel van all-e is dat je maandelijkse besparing het hoogste is en mocht gas nog duurder worden, je daar geen last van hebt. Het voordeel van hybride is dat je ook al maandelijks bespaart en nog de 'voordelen' van stoken hebt (geen boiler nodig, eenvoudige backup bij extreme weersomstandigheden).

In beide gevallen is het rendement hoger dan een spaarrekening. Echter omdat je leent voor de investering, is het meer aan jezelf denk of je iets meer maandopbrengst tegen een wellicht lager rendement wil of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
De Elga Ace 4 kW is vandaag geïnstalleerd. Hij is netjes opgehangen en de buitenunit ook (ipv staand op de betonnen vloer van de uitbouw)
Het waterzijdig inregelen laat nog even op zich wachten maar ik vraag me af of ik nu al wat optimalisatie kan instellen. Als thermostaat heb ik een Nest v3. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:42
@Retrospect zoek even bij familie-kleinman.nl

korte versie:
1/ flow hoog zetten
2/ overschakelpunt naar de gasketel zo laat mogelijk (dus geen minimum temperatuur en veel graadminuten voor bijschakelen ketel)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Retrospect moo! Wat vind je ervan qua geluid?

Is het een beetje vergelijkbaar met een airco of is het toch meer?

Pagina: 1 2 3 Laatste