@
JBtL
1. Die 0,4 was eigenlijk gedurende de dag (in de nacht pas ik nachtverlaging toe) nadat de woning op temperatuur was zeg maar dus dat is zonder het impact van het aanwarmen in de morgen na de nachtverlaging.
2. Die 0,4 is exclusief koken en SWW daar had ik al over nagedacht en gecorrigeerd gemeten op de data van de slimme meter (ik neem aan dat de uur verbruiken hiervan "heilig zijn"
3. Qua zoninstraling heb je gelijk echter onze woning heeft geen ramen op het zuiden dus van zon instraling is enke in het oosten even spraken maar dit is beperkt. Wat het een koel huis maakt in de zomer, met de nadelen dat je op dit soort mooie dagen er ook geen voordeel van hebt.
Wellicht is afgelopen zondag wel geen goede referentie dag voor onze woning in het kader van de WP, maar ik zou juist op dit soort dagen wel graag de WP willen toepassen (en dus eventueel kiezen voor een 6kw vs 4kw Elga of een 8 kw vs 5kw Daikin/intergas.
@
D-darkDan jouw berekening.
0,4 kuub per uur maal 8 is 3,2 kw per uur.
Maar een warmtepomp haalt met deze temperaturen nog wel een goede cop van laten we zeggen 3.
Dan heb je een minimaal vermogen van rond de 1 kw per uur nodig om te draaien.
En daar heb je het dilemma van de warmtepomp te pakken.
Je wil voldoende max vermogen om ook bij de zeldzame lage temperaturen nog genoeg warmte te generen en een zo laag mogelijk minimaal vermogen om lange runs te kunnen maken. (minimaal aantal stop - starts)
jij neemt 0.4*8= 3,2 kuub terwijl de gasomreken factor wettelijk meen ik 9.8 is dit zou betekenen dat er een rendements verlies op de HR ketel is van 17% is dat reëel? installatie is waterzijdig ingeregeld, draait op aanvoer max 54 graden dus in condensatiebereik. voor mijn gevoel is de 8 die jij gebruikt nogal "negatief.
De COP van 3 ben ik met je eens op een dag als zondag met redelijk wat zon en lekker open weer, echter als ik met 9.8 reken zit ik op 4kw afgegeven vermogen en zou ik tegen de max zitten van de 4kw elga versie toch (of mis ik nu iets in mijn redenatie?)
Wat je zegt over de max vermogen en minimaal vermogen ben ik met je eens, daarom dat ik me ook afvraag of een 6kw misschien niet beter geschikt is?
Dus een Elga 6kw ipv 4kw of als ik een Diakin koop een 8kw ipv een 5kw. om zo meer vermogen te hebben in winterdagen. Ik heb wel iets over qua stroom 1000kwh per jaar die ik "gratis kan inzetten voor gas te vervangen"
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen