Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:50
Fantastic_fox schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 06:13:
@Retrospect moo! Wat vind je ervan qua geluid?

Is het een beetje vergelijkbaar met een airco of is het toch meer?
Ik had je graag een positief verhaal willen vertellen maar dat is het nog niet. Flink wat uurtjes wakker gelegen.
Buiten valt het geluid best wel mee, ik denk niet iets waar mijn buren aan de overkant van de straat zullen gaan klagen. Binnen hoor ik hem licht. En op de eerste verdieping wat meer. En dan 's nachts als het stil is is het heel vervelend aanwezig. Persoonlijk denk ik omdat ze hem aan de buitenmuur hebben opgehangen en dat dat trillingen door geeft. Ook als de Elga Ace op slechts 1000 watt draait (dus lang geen vol vermogen volgens mij) hoor ik die diepe brom. Dus een nachtstand heeft dan geen zin lijkt mij.

Wellicht moet je er aan wennen maar dat ga ik niet afwachten. Vanmiddag komt er een monteur langs om de installatie op dat vlak te bekijken. Zal vast ergens wat rubber tussen gezet moeten worden of de unit moet op het dak komen te staan ipv aan de muur. Ze lossen het vast wel op.

Qua warmte is het volgens mij een prima ding, heerlijk aangenaam in huis. De binnenunit is ook stil. Instellingen zijn makkelijk te wijzigen door het redelijk gebruiksvriendelijke menu en de duidelijke display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Retrospect schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:18:
[...]

Ik had je graag een positief verhaal willen vertellen maar dat is het nog niet. Flink wat uurtjes wakker gelegen.
Buiten valt het geluid best wel mee, ik denk niet iets waar mijn buren aan de overkant van de straat zullen gaan klagen. Binnen hoor ik hem licht. En op de eerste verdieping wat meer. En dan 's nachts als het stil is is het heel vervelend aanwezig. Persoonlijk denk ik omdat ze hem aan de buitenmuur hebben opgehangen en dat dat trillingen door geeft. Ook als de Elga Ace op slechts 1000 watt draait (dus lang geen vol vermogen volgens mij) hoor ik die diepe brom. Dus een nachtstand heeft dan geen zin lijkt mij.

Wellicht moet je er aan wennen maar dat ga ik niet afwachten. Vanmiddag komt er een monteur langs om de installatie op dat vlak te bekijken. Zal vast ergens wat rubber tussen gezet moeten worden of de unit moet op het dak komen te staan ipv aan de muur. Ze lossen het vast wel op.

Qua warmte is het volgens mij een prima ding, heerlijk aangenaam in huis. De binnenunit is ook stil. Instellingen zijn makkelijk te wijzigen door het redelijk gebruiksvriendelijke menu en de duidelijke display.
Airco buitenunit aan de muur leverde bij mij een enorme resonantie op. Ontkoppelrubbers hebben dit niet opgelost. Met een paar veren ertussen is het uiteindelijk wel gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:21:
[...]

Airco buitenunit aan de muur leverde bij mij een enorme resonantie op. Ontkoppelrubbers hebben dit niet opgelost. Met een paar veren ertussen is het uiteindelijk wel gelukt.
Kijk, dat is een mooie tip.
Wat voor veren, dan kan ik dat gelijk adviseren aan de monteur hoeft hij niet morgen weer terug te komen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:52
@Retrospect ter hoogte van welke verdieping heb je hem hangen? klikt voor mij zoals je het verteld dat er inderdaad ergens iets van dempingsrubbers of dergelijke geplaatst moeten worden.

Wellicht door het ontbreken van deze trilling dempers dat de muur de resonantie van de buitenuni "opneemt en of versterkt".

Wellicht zoiets Remeha adviseerde deze ook in een you tube video meen ik https://www.cvkoopjes.nl/...-soft-rubber-4-stuks.html

[ Voor 21% gewijzigd door Fantastic_fox op 02-03-2022 09:25 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Fantastic_fox schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:23:
@Retrospect ter hoogte van welke verdieping heb je hem hangen? klikt voor mij zoals je het verteld dat er inderdaad ergens iets van dempingsrubbers of dergelijke geplaatst moeten worden.

Wellicht door het ontbreken van deze trilling dempers dat de muur de resonantie van de buitenuni "opneemt en of versterkt".
Hij hangt aan de verdieping waar het het meeste kabaal maakt en waar we ook slapen (de 1e).
Maar als het simpel is op te lossen met rubbers of veren ben ik al heel blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Retrospect schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:23:
[...]

Kijk, dat is een mooie tip.
Wat voor veren, dan kan ik dat gelijk adviseren aan de monteur hoeft hij niet morgen weer terug te komen. ;)
https://www.mijnklimaatsh...llingen/trillingsdempers/

Veervoet wordt het genoemd. Let wel; niet iedereen is er fan van ivm de trillingen die dan in het apparaat kunnen ontstaan.

Wellicht eerst proberen met slappe rubbers. Veren kan altijd nog. Maar laat de installateur daar maar een uitspraak over doen ivm garantie ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 02-03-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:26:
[...]

https://www.mijnklimaatsh...llingen/trillingsdempers/

Veervoet wordt het genoemd. Let wel; niet iedereen is er fan van ivm de trillingen die dan in het apparaat kunnen ontstaan.

Wellicht eerst proberen met slappe rubbers. Veren kan altijd nog. Maar laat de installateur daar maar een uitspraak over doen ivm garantie ;)
Maar dan staat de unit? Of kan hij hangen aan die veren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Retrospect schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Maar dan staat de unit? Of kan hij hangen aan die veren?
De veren zitten tussen muurbeugel en buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:34
@Retrospect Heb je een 4kW uitvoering? dan is ca. 1000watt al redelijk richting het maximum (Wat ook logisch is gezien de lage temperatuur vannacht).

Als het straks is opgelost, graag foto's en specificaties van de ophanging/plaatsing.
Want dit onderwerp speelt bij velen.

[ Voor 29% gewijzigd door BarryH op 02-03-2022 09:34 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
BarryH schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:33:
@Retrospect Heb je een 4kW uitvoering? dan is ca. 1000watt al redelijk richting het maximum (Wat ook logisch is gezien de lage temperatuur vannacht).
Ja 4kW. Dan zal ik toch maar de nachtstand ook eens proberen.
Maar al het geluid wat het ding geproduceerd heeft vannacht (er was verschil in gevraagd vermogen te horen) heb ik als zeer vervelend ervaren. Ben benieuwd wat de monteur zegt.

Ik zal nu even wat foto's maken en als het morgen is opgelost nog wat. En dan uploaden wanneer de oplossing er is.

[ Voor 10% gewijzigd door Retrospect op 02-03-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Retrospect Nu inderdaad eerst ervoor zorgen dat de unit zo goed mogelijk geplaatst wordt. Daarna pas evt. afknijpen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Retrospect schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:18:
[...]

Ik heb de Elga Ace 4kw inmiddels ruim een jaar en herken dit.
BIj ons ook met beugel opgehangen aan de buitenmuur.
Plaatsen van rubbers heeft zeker geholpen.
Daarnaast heb ik nog wat extra rubber tussen onderkant-beugel en muur geplaatst.

Echter, groot deel van de resonantie komt van de leidingen die in ons geval 2 a 3 meter over de gevel lopen.
Daar ook wat isoalatie tussen gedaan en dat hielp.

Vorige week een buitenkabel (stroom) langs deze leidingen naar buiten geleid en is de resonantie weer extra hevig terug en moet ik dus dringend iets aan doen want opeens weer klachten over irritant geluid hier in huis :P

Had al gezocht naar opties.... Hier nog mogelijk wat tips:
https://warmtepomp-panel....ntagetips_warmtepomp.html

[ Voor 4% gewijzigd door ollem op 02-03-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
ollem schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Ik heb de Elga Ace 4kw inmiddels ruim een jaar en herken dit.
BIj ons ook met beugel opgehangen aan de buitenmuur.
Plaatsen van rubbers heeft zeker geholpen.
Daarnaast heb ik nog wat extra rubber tussen onderkant-beugel en muur geplaatst.

Echter, groot deel van de resonantie komt van de leidingen die in ons geval 2 a 3 meter over de gevel lopen.
Daar ook wat isoalatie tussen gedaan en dat hielp.

Vorige week een buitenkabel (stroom) langs deze leidingen naar buiten geleid en is de resonantie weer extra hevig terug en moet ik dus dringend iets aan doen want opeens weer klachten over irritant geluid hier in huis :P

Had al gezocht naar opties.... Hier nog mogelijk wat tips:
https://warmtepomp-panel....ntagetips_warmtepomp.html
Fijn om te horen dat er iig een oplossing is.
Ik zal de monteur die langskomt ook na zijn werk binnen laten luisteren of het opgelost is. Anders mag er elke keer een monteur terugkomen, denk niet dat ze dat willen. En zelf ben ik niet van plan om er iets aan te gaan doen, ondanks dat ik best handig ben.

Wel stom dat ze niet gelijk rubbers er tussen plaatsen om de eerste klachten te voorkomen. Die dingen kosten niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Het is inmiddels gekkenhuis op de warmtepompenmarkt. Afgelopen december een aanvraag gedaan bij de Energiewacht, Kunnen pas komen kijken in mei en installatie wordt niet eerder dan tweede helft dit jaar!

Paar aandachtspuntjes omdat men nu wel heel erg geneigd is om de kantjes qua tijd eraf te lopen:

- Laat je cv systeem spoelen omdat anders je magneet/vuilfilter ( verplicht!) om de haverklap vol zit.
- Zorg dat de zaak zo aangelegd wordt dat je de warmtepomp en cv ketel hydraulisch onafhankelijk kunnen werk bij een storing in ee van de twee. Bij een systeem met binnenunit waar de cv ketel doorheen gaat, twee driewegkranen plaatsen zodat je buiten de binnenunit om kan en twee afsluiters tussen cv ketel en binnenunit. Na de binnenunit nog twee afsluiters naar je cv systeem.
- Uiteraard zorgen dat de CV ketel nog op een eigen thermostaat kan draaien.
- Magneet/vuilfilter gebruiken die je in bedrijf kan reinigen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retrospect
MikeyMan schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:30:
[...]

De veren zitten tussen muurbeugel en buitenunit.
Dit wordt de oplossing die ze toe gaan passen.
Er zit nu wel wat hard rubber tussen maar dat is dus niet afdoende voor de trillingen. Moet besteld worden en er moet een nieuwe afspraak ingepland worden met de onderaannemer.
In de tussentijd zal ik de thermostaat 's nachts gewoon naar beneden draaien zodat het ding niet aanslaat als er geslapen wordt.

De buizen die over de muur lopen zijn al geïsoleerd met een dikke laag zacht materiaal eroverheen. Ik verwacht niet dat dat de resonantie veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookipa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-04-2023
Goedendag... wat een enorm interessant topic is dit... zeker nu ik inzicht heb gekregen in de nieuwe gasprijzen die voor ons gaan gelden bij het aflopend contract in juni dit jaar... Een vast contract wordt op dit moment niet meer aangeboden door energieleveranciers (ivm de onzekerheden in Europa en daar uit volgend de onzekerheid in gas levering). Energiebedrijven geven op dit moment alleen maar een indicatie obv een modelcontract waarin een m3 gas zo'n 2,73 euro gaat kosten. Een investering nu in een hybride wp levert wel een lage tvt op... (obv een snelle berekening obv gasprijs, verbruik en investering wp) > binnen 1,5 jaar. Vandaar ook de gekte op de 'warmtepomp markt'.

Onze situatie:
2-onder-1-kap, verbruik afgelopen jaar 1800 m3 gas, 24 zonnepanelen waarvan de helft gemonitord wordt (3840 kWh), kooktoestel elektrisch, woning is redelijk tot goed geïsoleerd en in het bezit van een 2 jaar oude ATAG i36ce zone en:
UPDATE 1: niet onbelangrijk: vloerverwarming in woonkamer en keuken.
UPDATE 2: slaapkamers, zolder, kantoor, wasruimte, hal beschikken over radiatoren.

Ik orienteer mij dus ook op een ATAG hybride wp > ATAG M HYBRID-ALL 5 OF ATAG M HYBRID-ALL 7 (deze laatste om de huidige cv ketel minder te laten werken gedurende de koudere maanden). Heb inmiddels een aantal installateurs om een advies gesprek en offerte gevraagd...

Ik heb nog heel veel vragen, waaronder deze:
Heeft iemand al ervaring met deze ATAG hybride pompen?
En waar moeten de afgifte systemen aan voldoen om een meest efficiënt rendement te halen?
Hoe kan een Evohome van Honeywell hierin nog de efficiëntie verhogen?

[ Voor 4% gewijzigd door Hookipa op 03-03-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hookipa schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:46:
Goedendag... wat een enorm interessant topic is dit... zeker nu ik inzicht heb gekregen in de nieuwe gasprijzen die voor ons gaan gelden bij het aflopend contract in juni dit jaar... Een vast contract wordt op dit moment niet meer aangeboden door energieleveranciers (ivm de onzekerheden in Europa en daar uit volgend de onzekerheid in gas levering). Energiebedrijven geven op dit moment alleen maar een indicatie obv een modelcontract waarin een m3 gas zo'n 2,73 euro gaat kosten. Een investering nu in een hybride wp levert wel een lage tvt op... (obv een snelle berekening obv gasprijs, verbruik en investering wp) > binnen 1,5 jaar. Vandaar ook de gekte op de 'warmtepomp markt'.

Onze situatie:
2-onder-1-kap, verbruik afgelopen jaar 1800 m3 gas, 24 zonnepanelen waarvan de helft gemonitord wordt (3840 kWh), kooktoestel elektrisch, woning is redelijk tot goed geïsoleerd en in het bezit van een 2 jaar oude ATAG i36ce zone.

Ik orienteer mij dus ook op een ATAG hybride wp > ATAG M HYBRID-ALL 5 OF ATAG M HYBRID-ALL 7 (deze laatste om de huidige cv ketel minder te laten werken gedurende de koudere maanden). Heb inmiddels een aantal installateurs om een advies gesprek en offerte gevraagd...

Ik heb nog heel veel vragen, waaronder deze:
Heeft iemand al ervaring met deze ATAG hybride pompen?
En waar moeten de afgifte systemen aan voldoen om een meest efficiënt rendement te halen?
Hoe kan een Evohome van Honeywell hierin nog de efficiëntie verhogen?
Waarom geen all-electric?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Hookipa Lees eerst het volgende topic, minimaal de OP:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

En qua afgifte: hoe lager de Ta (aanvoertemperatuur in je afgiftesysteem) hoe beter de efficientie: dus langzaam en langdurig verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hookipa
Tja, om een aantal redenen:
1. onze huidige cv is nog maar 2 jaar oud, dat zou zonde van die investering zijn.
2. diverse mensen om ons heen, die wel volledig van gas zijn gegaan, geven toch aan dat het warmte comfort toch tegen valt... dat willen wij hier voorkomen, m.a.w. we willen wel in koudere dagen dat een cv bij kan springen mocht het nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hookipa
BarryH schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:00:
@Hookipa Lees eerst het volgende topic, minimaal de OP:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

En qua afgifte: hoe lager de Ta (aanvoertemperatuur in je afgiftesysteem) hoe beter de efficientie: dus langzaam en langdurig verwarmen.
Dit topic was ik inderdaad mee begonnen, ga ik zeker doorspitten. Oh... mis een cruciaal onderdeel in mijn beschreven situatie: vloerverwarming. Deze hebben wij op een constante temperatuur van 21 graden waarbij Ta op 35 graden in de ketel is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hookipa schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:31:
[...]

Tja, om een aantal redenen:
1. onze huidige cv is nog maar 2 jaar oud, dat zou zonde van die investering zijn.
2. diverse mensen om ons heen, die wel volledig van gas zijn gegaan, geven toch aan dat het warmte comfort toch tegen valt... dat willen wij hier voorkomen, m.a.w. we willen wel in koudere dagen dat een cv bij kan springen mocht het nodig zijn.
Wat is de reden dat dat comfort tegenvalt? Slechte installatie? Te weinig capaciteit? Slecht ingeregeld?
Hookipa schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Dit topic was ik inderdaad mee begonnen, ga ik zeker doorspitten. Oh... mis een cruciaal onderdeel in mijn beschreven situatie: vloerverwarming. Deze hebben wij op een constante temperatuur van 21 graden waarbij Ta op 35 graden in de ketel is ingesteld.
Hiermee bevestig je al klaar te zijn voor all electric. Je hebt het al in de praktijk bewezen. 35 graden uit een warmtepomp is exact hetzelfde als 35 graden uit een ketel.

Gooi die oude ketel op marktplaats en bevrijd jezelf van de tiet van Putin ;)

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:46:
[...]

Wat is de reden dat dat comfort tegenvalt? Slechte installatie? Te weinig capaciteit? Slecht ingeregeld?

[...]

Hiermee bevestig je al klaar te zijn voor all electric. Je hebt het al in de praktijk bewezen. 35 graden uit een warmtepomp is exact hetzelfde als 35 graden uit een ketel.

Gooi die oude ketel op marktplaats en bevrijd jezelf van de tiet van Putin ;)
Iemand kiest x of y. Of twijfelt. Voor mensen die al y gekozen hebben ipv x zijn topics met een duidelijke topic naam als dit.

We vragen ons ook niet af in Android topics waarom iemand niet voor iPhone kiest. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Retrospect schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:59:
[...]

Iemand kiest x of y. Of twijfelt. Voor mensen die al y gekozen hebben ipv x zijn topics met een duidelijke topic naam als dit.

We vragen ons ook niet af in Android topics waarom iemand niet voor iPhone kiest. Toch?
Wel als de gebruiker beter af is met een iPhone lijkt me?

Er zijn best redenen om bij hybride te blijven. Maar ook goede redenen om hier niet voor te kiezen. Mag (moet!) M.i. gewoon bediscussieerd kunnen worden.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:01:
[...]

Dat is enkel aan de persoon zelf om te bepalen. Ook of zijn/haar argumenten voor hem/haar doorslaggevend zijn. Wat je nu eigenlijk zegt is dat je de overweging en keuze van de ander over zijn/haar eigen investering niet respecteert.

Het is geen religie, je hoeft niemand te bekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Retrospect schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:08:
[...]

Dat is enkel aan de persoon zelf om te bepalen. Ook of zijn/haar argumenten voor hem/haar doorslaggevend zijn. Wat je nu eigenlijk zegt is dat je de overweging en keuze van de ander over zijn/haar eigen investering niet respecteert.

Het is geen religie, je hoeft niemand te bekeren.
Dat mes snijdt aan twee kanten. Het is geen religie, dus valt er m.i. normaal over te discussiëren.

Jij zegt nu dat die argumenten niet besproken of ter discussie gesteld mogen worden. Dat is onzin.

Kies je dan na het uitwisselen van die argumenten alsnog voor het een of het ander, prima, veel plezier ermee.

Objectief gezien is de business case voor hybride nogal beperkt. Als je het goed ingeregeld hebt, betaal je voor het kleine beetje gas dat je verbruikt nogal veel vastrecht. En steeds meer verbruikskosten.

Mocht je nou echt perse op gas willen koken, wat ik me zeer goed kan voorstellen, is de situatie anders. Hetzelfde geldt als je het logistiek niet kwijt kunt of qua afgifte niet redt.

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Dat mes snijdt aan twee kanten.

Jij zegt nu dat die argumenten niet besproken of ter discussie gesteld mogen worden. Dat is onzin.

Kies je dan na het uitwisselen van die argumenten alsnog voor het een of het ander, prima, veel plezier ermee.
Die argumenten zijn al tientallen keren in de algemene warmtepomp reeks langs gekomen en zijn tot in den treuren uitgekauwd, iedereen kent ze wel. Dit topic heet Hybride warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hookipa
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:01:
[...]

Er zijn best redenen om bij hybride te blijven. Maar ook goede redenen om hier niet voor te kiezen. Mag (moet!) M.i. gewoon bediscussieerd kunnen worden.
Voor veel mensen spelen meerdere factoren mee, waarom zij in dit geval kiezen voor hybride. In ons geval staat woon/warmte comfort voorop... niet dat wij perse van het gas af willen. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar hybride omdat wij onze cv als backup willen houden.. laat ik het zo zeggen. Daarnaast kan niemand mij de garantie geven dat in onze woonsituatie (groot huis, deels vloerverwarming, geen optimale isolatie, persoonlijk warmte behoeft per kamer, etc) dat een hybride pomp in onze situatie voldoet aan ons warmte comfort (dat is voor ieder heel persoonlijk). Vandaar de keuze (vooralsnog) voor een hybride wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Retrospect schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Die argumenten zijn al tientallen keren in de algemene warmtepomp reeks langs gekomen en zijn tot in den treuren uitgekauwd, iedereen kent ze wel. Dit topic heet Hybride warmtepomp.
Manmanman... Als je het over bekeren hebt 8)7

Dat die argumenten uitgekauwd zijn, zegt niet dat iemand die hier op zoek naar informatie komt ze ook al tot zich heeft genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookipa
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:46:
[...]

Het fijne weet ik niet. Wel weet ik dat het nieuwbouw woningen zijn die gasloos zijn. Dan kan het dus liggen aan alle 3 de zaken die je noemt. Al ga ik er vanuit dat 'capaciteit' wel goed berekend zou moeten zijn in nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Hookipa als je alleen met vloerverwaming verwarmd dan zou ik zeker voor een 6 of 8 kW hybride WP gaan (of 9kW full electric met een boilervat)

de hybride is makkelijker te krijgen (meer installateurs) en kan eigenlijk niet fout gaan. Om er het meeste uit te halen is het essentieel dat je kan instellen:
1/ bij welke temperatuur de cv het moet overnemen (was in 2010 vast 4 graden uit/7 graden aan, modern is instelbaar en verstandig is zo laag mogelijk (b.v. -5? ))

2/ regelstrategie laag en traag

Als atag geen opentherm aansturing heeft maar een eigen protocol is bij atag blijven waarschijnlijk wel slim. Maar geen must, want de gasketel kan je ws. ook wel aan/uit aansturen

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 03-03-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hookipa schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Voor veel mensen spelen meerdere factoren mee, waarom zij in dit geval kiezen voor hybride. In ons geval staat woon/warmte comfort voorop... niet dat wij perse van het gas af willen. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar hybride omdat wij onze cv als backup willen houden.. laat ik het zo zeggen. Daarnaast kan niemand mij de garantie geven dat in onze woonsituatie (groot huis, deels vloerverwarming, geen optimale isolatie, persoonlijk warmte behoeft per kamer, etc) dat een hybride pomp in onze situatie voldoet aan ons warmte comfort (dat is voor ieder heel persoonlijk). Vandaar de keuze (vooralsnog) voor een hybride wp.
Wat ik aan wilde geven is dat je al bewezen hebt dat comfort niet iets is waar je je druk over hoeft te maken. Dat heb je proefondervindelijk al aangetoond door de temperatuur van je ketel te verlagen.

De CV ketel houden voor SWW en/of backup is uiteraard een persoonlijke overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
@Hookipa
Met jouw gasverbruik zou ik voor de 7kW gaan.
Als je het dit jaar laat plaatsen kun je de volgende winter uitproberen.
Daarna een WPB erbij, ketel op marktplaats en je bent gasloos.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookipa
BarryH schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:20:
@Hookipa als je alleen met vloerverwaming verwarmd dan zou ik zeker voor een 6 of 8 kW hybride WP gaan (of 9kW full electric met een boilervat)

de hybride is makkelijker te krijgen (meer installateurs) en kan eigenlijk niet fout gaan. Om er het meeste uit te halen is het essentieel dat je kan instellen:
1/ bij welke temperatuur de cv het moet overnemen (was in 2010 vast 4 graden uit/7 graden aan, modern is instelbaar en verstandig is zo laag mogelijk (b.v. -5? ))

2/ regelstrategie laag en traag

Als atag geen opentherm aansturing heeft maar een eigen protocol is bij atag blijven waarschijnlijk wel slim. Maar geen must, want de gasketel kan je ws. ook wel aan/uit aansturen
Dank voor je reactie... Allen de benedenverdieping (woonkamer/keuken) heeft vloerverwarming. Overige vertrekken (kantoor, slaapkamers, badkamer, wasruimte, hal, zolder) hebben radiatoren, maar heb het vermoeden dat ik ook wel met een 6 of 8 uitkom.

Het kunnen instellen van temperatuur voor aan/uit cq overname van cv is inderdaad ook een voorwaarde, en die wil ik dan ook zo laag mogelijk instellen...

Onze Atag is inderdaad OT, maar zou ook aan/uit gestuurd kunnen worden. En beide van ATAG (wp en cv) geniet mijn voorkeur, zodat alles goed ingelezen kan worden door installateur (evt op afstand).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hookipa
ron321 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:21:
@Hookipa
Met jouw gasverbruik zou ik voor de 7kW gaan.
Als je het dit jaar laat plaatsen kun je de volgende winter uitproberen.
Daarna een WPB erbij, ketel op marktplaats en je bent gasloos.
Ik ga idd, ook naar de toekomst kijkend, op dit moment voor een hogere kW inderdaad... en wil de investering die ik nu doe wel toekomstbestendig zijn > WPB toevoegen Thnx!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hookipa
MikeyMan schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:20:
[...]

Wat ik aan wilde geven is dat je al bewezen hebt dat comfort niet iets is waar je je druk over hoeft te maken. Dat heb je proefondervindelijk al aangetoond door de temperatuur van je ketel te verlagen.

De CV ketel houden voor SWW en/of backup is uiteraard een persoonlijke overweging.
Ik begrijp wat je bedoelt met 'proefondervindelijk' en fijn dat je dat aangeeft dat het verlagen van temp een goede stap in de richting is. Toch denk ik, ook gezien overige reacties, dat deze stap vooralsnog voor ons de beste is... en in de toekomst eea kan uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Hookipa Prima stap. en idd, met een 6 of 8kW hybride kan je in principe zonder gas voor verwarming en is op termijn een WPB een goede aanvulling.

Verder kan je stapsgewijs kijken of je in vertrekken (werkkamers) waar je kort het warm wil hebben de afgifte capaciteit kan verhogen (met b.v. van T11 naar T33 radiator of ventilatoren).

Overigens heb je in dat soort vertrekken wellicht airco, dan kan je daar ook mee verwarmen. Luchtverwarming is heel effectief voor korte periodes verwarmen (sneller dan via water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:05:
@Hookipa Prima stap. en idd, met een 6 of 8kW hybride kan je in principe zonder gas voor verwarming ...
En ook met een 7kW.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookipa
BarryH schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:05:
@Hookipa Prima stap. en idd, met een 6 of 8kW hybride kan je in principe zonder gas voor verwarming en is op termijn een WPB een goede aanvulling.

Verder kan je stapsgewijs kijken of je in vertrekken (werkkamers) waar je kort het warm wil hebben de afgifte capaciteit kan verhogen (met b.v. van T11 naar T33 radiator of ventilatoren).

Overigens heb je in dat soort vertrekken wellicht airco, dan kan je daar ook mee verwarmen. Luchtverwarming is heel effectief voor korte periodes verwarmen (sneller dan via water)
Dan hebben we het hier voorlopig qua keuze denk ik wel in orde. Het tijdelijk verwarmen op de werkkamer en slaapkamers wil ik gaan regelen met een Evohome van Honeywell (de juiste keuze van een thermostaat icm wp is een ander 'hot topic' heb ik gelezen).

Radiatoren (zowel T11 en T33) hebben we inmiddels geplaatst. Airco wordt in diverse kamers wordt nog weer een heel ander verhaal. Verwarmen zal niet het probleem zijn via een airco systeem, maar dan wil je eigenlijk ook koelen in de zomer... Ik begrijp dat dat via WP nog wel een dingetje is en niet altijd goed werkt. Maar dat laat ik nog even in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookipa
inderdaad... die levert ATAG ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hookipa
... is is nu mijn eerste keus ;)

[ Voor 100% gewijzigd door Hookipa op 03-03-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Is er hier toevallig iemand die zo de minimale vermogens weet van de elga in 4en 6 kw? Zit daar veel verschil in?

En eventueel ook bij de daikin intergas 5 vs 8kw? Ik zit nl naar beide te kijken en in eerste instantie zou ik eigenlijk liever de zwaardere hebben omdat deze bij lagere temperaturen iets meer vermogen over heeft. Pendelen kan dan weer een probleem zijn vandaar de vraag Of er veel verschil zit innde minimal vermogens.

Bij de elga meen ik ergens te hebben gezien 4=0,97kw en de 6=1,24 maar van daikin kan ik hier niets over vinden

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 18:56
Fantastic_fox schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:37:
Is er hier toevallig iemand die zo de minimale vermogens weet van de elga in 4en 6 kw? Zit daar veel verschil in?

En eventueel ook bij de daikin intergas 5 vs 8kw? Ik zit nl naar beide te kijken en in eerste instantie zou ik eigenlijk liever de zwaardere hebben omdat deze bij lagere temperaturen iets meer vermogen over heeft. Pendelen kan dan weer een probleem zijn vandaar de vraag Of er veel verschil zit innde minimal vermogens.

Bij de elga meen ik ergens te hebben gezien 4=0,97kw en de 6=1,24 maar van daikin kan ik hier niets over vinden
Van de Elga Ace 4kW is het minimale electrische vermogen ca. 250W -> 1 tot 2kW afgegeven warmte afhankelijk van verschil tussen de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur van de CV (COP4 tot 8 ). Het maximale electrische vermogen wat ik meet is ongeveer 1 kW -> dit wordt 2.5-8kW warmte (COP2.5 tot 8 )

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Hookipa schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Dank voor je reactie... Allen de benedenverdieping (woonkamer/keuken) heeft vloerverwarming. Overige vertrekken (kantoor, slaapkamers, badkamer, wasruimte, hal, zolder) hebben radiatoren, maar heb het vermoeden dat ik ook wel met een 6 of 8 uitkom.

Het kunnen instellen van temperatuur voor aan/uit cq overname van cv is inderdaad ook een voorwaarde, en die wil ik dan ook zo laag mogelijk instellen...

Onze Atag is inderdaad OT, maar zou ook aan/uit gestuurd kunnen worden. En beide van ATAG (wp en cv) geniet mijn voorkeur, zodat alles goed ingelezen kan worden door installateur (evt op afstand).
Niet al te belangrijk om hier hetzelfde merk voor te nemen, neem vooral een hybride met een beta-factor >0.5 zodat hij >97% van alle verwarming op zich neemt. De aansturing van de laatste 3% is echt niet zo belangrijk, en aan/uit is dan prima. Bij mij is de aansturing wel opentherm, maar de CV draait hoogstens 5 min - in de praktijk is de aansturing dus gewoon aan/uit. Alleen als het in een winter een dag of wat echt goed gaat vriezen zal het wat efficienter zijn met OpenTherm of merkspecifieke aansturing, maar dat is dus maar een paar dagen per 3-5 jaar oid.

[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 03-03-2022 23:23 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Hookipa schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:46:
Onze situatie:
2-onder-1-kap, verbruik afgelopen jaar 1800 m3 gas, 24 zonnepanelen waarvan de helft gemonitord wordt (3840 kWh), kooktoestel elektrisch, woning is redelijk tot goed geïsoleerd en in het bezit van een 2 jaar oude ATAG i36ce zone en:
UPDATE 1: niet onbelangrijk: vloerverwarming in woonkamer en keuken.
UPDATE 2: slaapkamers, zolder, kantoor, wasruimte, hal beschikken over radiatoren.

Ik orienteer mij dus ook op een ATAG hybride wp > ATAG M HYBRID-ALL 5 OF ATAG M HYBRID-ALL 7 (deze laatste om de huidige cv ketel minder te laten werken gedurende de koudere maanden).
Wij zaten ruim een jaar geleden in vergeklijkbare situatie.
Toen gekozen voor een Remeha Elga 4kw icm onze 2 jaar oude Remeha CV ketel.
Door hele woning vloerverwarming, per kamer geregeld met Plugwise - en daardoor uit te lezen.
Eigenlijk verwarmt de woonkamer beneden (constant op 21/21.5 graden - CV temp op 35 graden) hele huis en staat de vloerverwarming boven zelden aan (badkamer wel).

De Elga kan het eigenlijk zonder hulp van de CV ketel wel aan, behalve bij extreme koude.
Achteraf gezien toch beter full-electric?
Misschien wel, maar daar hangt ook meteen een flinke investering aan...

We douchen nu nog steeds op gas... dus anders hadden we ook voor ww een andere oplossing moeten aanschaffen.
Terugkijkend hadden we dat wellicht toch beter moeten onderzoeken, maar de hybride warmtepomp scheelt ons nu in ieder geval al heel veel gas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookipa
JBtL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:12:
[...]

Niet al te belangrijk om hier hetzelfde merk voor te nemen, neem vooral een hybride met een beta-factor >0.5 zodat hij >97% van alle verwarming op zich neemt. De aansturing van de laatste 3% is echt niet zo belangrijk, en aan/uit is dan prima. Bij mij is de aansturing wel opentherm, maar de CV draait hoogstens 5 min - in de praktijk is de aansturing dus gewoon aan/uit. Alleen als het in een winter een dag of wat echt goed gaat vriezen zal het wat efficienter zijn met OpenTherm of merkspecifieke aansturing, maar dat is dus maar een paar dagen per 3-5 jaar oid.
Klopt... in principe is een zelfde merk niet noodzakelijk. Ik heb mij even verdiept in die beta factor. Volgens onderstaande formule die ik tegenkwam is het wel belangrijk om zo hoog mogelijk te nemen om in de toekomst naar full-electric te kunnen gaan. Das ook weer afhankelijk van de mate waarin je huis is geïsoleerd (waardoor je benodigde vermogen per m2 omlaag gaat).

Capaciteit warmtepomp (in kW) = benodigde vermogen per m2 * opp van te verwarmen ruimtes in m2 * beta factor / 1000

Ons huis heeft een woonoppervlak van 180 m2, energielabel B (55 W/m2):

Capaciteit warmtepomp (in kW) = 55 * 180 * 0.5 / 1000 = 4,96 kW aan capaciteit WP (minimaal)

dus... tja... met een beta-factor van 0.5, zit ik al boven de 90% van alle verwarming die de WP op zich neemt....

(eventueel warmte verlies in de woning per m2 is hierin niet meegenomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookipa
ollem schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Wij zaten ruim een jaar geleden in vergeklijkbare situatie.
Toen gekozen voor een Remeha Elga 4kw icm onze 2 jaar oude Remeha CV ketel.
Door hele woning vloerverwarming, per kamer geregeld met Plugwise - en daardoor uit te lezen.
Eigenlijk verwarmt de woonkamer beneden (constant op 21/21.5 graden - CV temp op 35 graden) hele huis en staat de vloerverwarming boven zelden aan (badkamer wel).

De Elga kan het eigenlijk zonder hulp van de CV ketel wel aan, behalve bij extreme koude.
Achteraf gezien toch beter full-electric?
Misschien wel, maar daar hangt ook meteen een flinke investering aan...

We douchen nu nog steeds op gas... dus anders hadden we ook voor ww een andere oplossing moeten aanschaffen.
Terugkijkend hadden we dat wellicht toch beter moeten onderzoeken, maar de hybride warmtepomp scheelt ons nu in ieder geval al heel veel gas...
Gezien de enorme vraag met bijbehorende levertijden op dit moment icm de huidige gasprijs denk ik dat je er toch goed aan hebt gedaan... Zoals eerder mij ook is geadviseerd kan je er een boiler bij aanschaffen en cv naar het plaatselijk museum brengen. Wij kijken het ws nog even aan om de cv definitief de deur uit te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Hookipa schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Klopt... in principe is een zelfde merk niet noodzakelijk. Ik heb mij even verdiept in die beta factor. Volgens onderstaande formule die ik tegenkwam is het wel belangrijk om zo hoog mogelijk te nemen om in de toekomst naar full-electric te kunnen gaan. Das ook weer afhankelijk van de mate waarin je huis is geïsoleerd (waardoor je benodigde vermogen per m2 omlaag gaat).

Capaciteit warmtepomp (in kW) = benodigde vermogen per m2 * opp van te verwarmen ruimtes in m2 * beta factor / 1000

Ons huis heeft een woonoppervlak van 180 m2, energielabel B (55 W/m2):

Capaciteit warmtepomp (in kW) = 55 * 180 * 0.5 / 1000 = 4,96 kW aan capaciteit WP (minimaal)

dus... tja... met een beta-factor van 0.5, zit ik al boven de 90% van alle verwarming die de WP op zich neemt....

(eventueel warmte verlies in de woning per m2 is hierin niet meegenomen)
Vergeet niet dat het warmteverlies bij energielabel B een schatting is (zijn bijvoorbeeld je zonnepanelen meegenomen in de bepaling van het energielabel dan klopt deze schatting niet meer). Je kan het vermogen ook baseren op het huidige gasgebruik - vrij naar de zgn. Koevlaas formule (https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule)

huidige gasverbruik voor verwarmen (Ih)= totale gasverbruik in een jaar - 12x gasverbruik in bijv. juni (of een andere maand waarin je niet verwarmt en ook niet op vakantie bent)

vermogen hybride warmtepomp (beta factor = 0.5) = 0.5* Ih* 8/1650

Heb je dus een gasverbruik per jaar van 1800 m3, en verbruik van 25 m3 in juni 2021, dan is de hoeveelheid gas voor verwarmen 1800-12*25 = 1500 m3

het minimale vermogen voor de hybride warmtepomp (bij een beta factor van 0.5) = 0.5*1500*8/1650 = minimaal 3.6kW.

Je kan inderdaad overwegen om een iets groter vermogen te nemen, maar om volledig via de warmtepomp te verwarmen heb je dan een vermogen nodig van 7.2kW (voor die laatste 3% wordt het benodigde vermogen dus veel groter. Dit vermogen moet je via het afgiftesysteem wel bij max. 45 graden af kunnen geven aan de woning, en daar zit bij veel woningen vaak het probleem.

Behalve een volledig elektrische warmtepomp is ook een optie om een hybride warmtepomp (betafactor 0.5) te combineren met een airco (l/l warmtepomp) (ook betafactor 0.5) in de woonkamer. In combinatie met een warmtepompboiler (en inductiekookplaat) ben je dan stap-voor-stap gasloos. De hybride l/w warmtepomp draait dan 97% van de tijd om te verwarmen, de airco 3% van de tijd als het vriest - en om te koelen in de zomer.

[ Voor 21% gewijzigd door JBtL op 04-03-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hookipa
JBtL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:19:
[...]

Vergeet niet dat het warmteverlies bij energielabel B een schatting is (zijn bijvoorbeeld je zonnepanelen meegenomen in de bepaling van het energielabel dan klopt deze schatting niet meer). Je kan het vermogen ook baseren op het huidige gasgebruik - vrij naar de zgn. Koevlaas formule (https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule)

huidige gasverbruik voor verwarmen (Ih)= totale gasverbruik in een jaar - 12x gasverbruik in bijv. juni (of een andere maand waarin je niet verwarmt en ook niet op vakantie bent)

Heb je dus een gasverbruik per jaar van 1800 m3, en verbruik van 25 m3 in juni 2021, dan is de hoeveelheid gas voor verwarmen 1800-12*25 = 1500 m3

het minimale vermogen voor de hybride warmtepomp (bij een beta factor van 0.5) = 0.5*1500*8/1650 = minimaal 3.6kW.

Je kan inderdaad overwegen om een iets groter vermogen te nemen, maar om volledig via de warmtepomp te verwarmen heb je dan een vermogen nodig van 7.2kW (voor die laatste 3% wordt het benodigde vermogen dus veel groter. Dit vermogen moet je via het afgiftesysteem wel bij max. 45 graden af kunnen geven aan de woning, en daar zit bij veel woningen vaak het probleem.

Behalve een volledig elektrische warmtepomp is ook een optie om een hybride warmtepomp (betafactor 0.5) te combineren met een airco (l/l warmtepomp) (ook betafactor 0.5) in de woonkamer. In combinatie met een warmtepompboiler (en inductiekookplaat) ben je dan stap-voor-stap gasloos. De hybride l/w warmtepomp draait dan 97% van de tijd om te verwarmen, de airco 3% van de tijd als het vriest - en om te koelen in de zomer.
Hai JBtL, dank voor het meedenken... mijn gevoel zegt dat een 3.6kW 'te licht' is om ook kijkend naar de toekomst op dit moment aan te schaffen. Om 100% gebruik te maken voor verwarmen (dus die laatste 3%) ben ik bang (i.c.m. warmteafgifte in de woning) dat het systeem gaat pendelen. Dus ja het is een beetje een middenweg zoeken. Maar ben wel blij met je redenering. Een airco installeren wordt m hier niet. Dat zou te veel 'verbouwing' met zich meebrengen. Wellicht in de toekomst, maar voorlopig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hookipa schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:39:
[...]

Hai JBtL, dank voor het meedenken... mijn gevoel zegt dat een 3.6kW 'te licht' is om ook kijkend naar de toekomst op dit moment aan te schaffen. Om 100% gebruik te maken voor verwarmen (dus die laatste 3%) ben ik bang (i.c.m. warmteafgifte in de woning) dat het systeem gaat pendelen. Dus ja het is een beetje een middenweg zoeken. Maar ben wel blij met je redenering. Een airco installeren wordt m hier niet. Dat zou te veel 'verbouwing' met zich meebrengen. Wellicht in de toekomst, maar voorlopig niet.
Pendelen komt door teveel vermogen, niet door te weinig.

Daarom wel interessant om te kijken op welk vermogen een wamtepomp minimaal kan draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Hookipa Ik snap je gevoel en redenatie volledig echter ik zit in een vergelijkbare situatie gasverbruik afgelopen jaar 1750 (thuiswerken) -324 SWW= 1426*8/1650=6.9kw beta factor van 0.5= 3.5kw

Het jaar ervoor was het gasverbruik (1400 -324)*8/1650=5.2*0.5=2.6kw

Ik stook alles op cv max temperatuur 54graden (en door het hoge minimal vermogen stookt hij aan uit om te verkomen dat hij gaat overshoten). Het huis is van 1972 voorzien van naisolatie in spouw en kruipruimte, dak si redelijk slecht geisoleerd (asbest dus das niet best maar wordt opgelost in de toekomst).

Wellicht wordt je gevoel ook verstoord door het traditionele vermogen van de CV ketels in NL (die er eigenlijk allemaal hangen voor SWW te maken).

Is er hier iemand die de minimale vermogens weet van de Elga 4 en 6kw ? En van de daiking intergas combi? je zou nl net als bij een nieuwe cv ketel willen nar een pomp met een heel laag minimaal vermogen. zodat hij zo lang mogelijk kan door brommen op standje laag.

Dit levert minder pendelen, waarschijnlijk minder geluid, en een stabielere temperatuur op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik volg diverse topics rond dit onderwerp al even, maar ik zie niet heel veel verhalen van mensen die een traditioneel (hoge temperatuur) CV systeem hybride hebben gemaakt. Onze woning is uit 2005, dus redelijk goed geisoleerd. Maar nog wel voorzien van traditionele radiatoren. Toen we hier een paar jaar geleden kwamen wonen hebben we de CV ketel vervangen voor een zo zuinig modelijk model. Maar het blijft natuurlijk wel op gas. Ik wil dus graag de volgende stap zetten, als mensen praktijk ervaring hebben zou ik het graag horen.

De ketel stond na installatie nogal hoog afgesteld (70 graden). Ik hoor dat dat wel vaker zo is, een installateur gaat voor 'lekker snel warm'. Ik heb hem de afgelopen week op 55 graden staan, hij brandt dus langer op lager vermogen en dat gaat ok bij deze temperaturen van lichte nachtvorst. Maar ik denk dat heel veel lager maken van de CV temperatuur lastig zal worden.

Als ik nu een hybride system wil maken dan zal ik dus met de WP het water tot 35 graden krijgen en het laatste stukje moet de ketel dan doen? Hoe werkt dit in de praktijk? Stel dat de aanvoer 55 graden is en retour 45. Kan de WP dan nog veel doen om die 10 graden op te warmen? Hoe zou de verhouding elektrisch/gas in zo'n situatie zijn?

Wat ik volgens mij nog niet goed begrijp is dit: ik lees vaak dat de WP het meest efficient werkt tot een temperatuur van 35 graden ofzo. Maar ligt dat dan aan de delta tussen bron (buitenlucht) en CV temperatuur of komt het door het absolute niveau van de CV temperatuur? Met andere woorden heeft het zin om je WP te gebruiken om CV water van 45 naar 55 graden te krijgen of kan dat fundamenteel eigenlijk niet.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mddd
De b.v. 50 graden aanvoer temperatuur van je Gasketel is alleen nodig bij flinke vorst.
Op de dagen dat het warmer is regelt de gasketel zn vermogen terug (maar dat is vaak nog ca 5kW) en/of verwarmt niet continu maar met tussenpozen.

Als je bij -10 etmaaltemperatuur met 50 graden je huis warm kan houden, dan is bij 0 graden ca. 35 graden voldoende (Want minder warmteverlies)

De hybride WP verwarmt het water tot temperatuur X en merkt dan of het huis voldoende (snel) warm wordt, zoniet dan gaat die een standje hoger. Dit tot zn maximale vermogen. Als het dan nog niet warm genoeg wordt schakelt de hybride WP de gasketel bij (en verhoogt de temperatuur daarmee) of schakelt over naar de gasketel (en de WP zelf gaat uit). Dit is instelbaar.

[n.b. als zoiets als dit niet in de OP staat, wellicht de OP uitbreiden]

En verder zou ik eerder voor een grotere hybride WP gaan. dan kan je een groter deel van je gasverbruik afvangen.

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 07-03-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@BarryH Kun jij misschien eens je oude gasberuikt delen, en dan de koevlaas methode met een beta naar het hybride vermogen?

Zie mijn eerdere post (vandaag 10:01) waarin ik me afvraag of ik niet iets fout doe door vanuit netto gasvebruik via koevlaa naar Full electric te gaan en dan een beta toe te passen naar hybride vermogen?

Waarom ik het vraag is het volgende, koevlaa zal werken echter als ik in het huidige gasverbuik wel of niet doe aan nachtverlaging dan betekend dit iets in de vermogens behoefte in KW bij Full electric, als ik dan deze uitkomst *0.5 doe dan heb ik ergens het gevoel dat ik niet goed meer ga uitkomen vandaar de vraag aan jouw hoe jij vanuit oude gasverbruik naar WP vermogen bent gegaan en hoe dit voor je werkt (pendelen ? defrosts?)

Hoop dt je iets kunt delen hiervan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Ik zat op ca. 1500m3, waarvan 50 SWW (door zonneboiler) en 60 voor koken. En verwarmde alleen beneden, met nachtverlaging. Verder verwarmen met radiatoren (T22/T33 en 2 ledenradiatoren)

Dus
1390 m3*8/1650 = ~6,8
*0,5 = 3,5kW

Ik heb een ELGA (2014), toen was dat de enige hybride WP. Dit is het model met een Carrier buitenunit (geleverd tot 2015). Volgens de A7/W35 norm heeft deze 4,2kW vermogen. En bij A0/W35 ca. 3,4kW.

Ik gebruik de ELGA maximaal: geen uitschakeltemperatuur (Standaard is uit bij 4 graden en weer aan bij 7 graden) en ik stook 24x7 20 graden (dat deed ik daarvoor niet, toen had ik nachtverlaging).

Zodra het gaat vriezen kan de ELGA het niet meer alleen en springt de gasketel bij.
De ELGA krijgt de Ta tot ca. 33 graden. Ik heb de flow vrij hoog staan.

Verbruik: ca. 3000kWh-3500kWh en 50-200m3 Gas (maar 2 kinderen inmiddels puber en hele huis 20 graden ipv alleen beneden).

Ik zou achteraf gezien voor volledig WP gaan, want met ca. 45 graden kan ik -10 aan.
Daarnaast altijd een wat grote hybride nemen, mits je Ta dan niet te hoog wordt (niet boven de 40 graden), bij het minimum vermogen. Het minimum vermogen is vaak ca. 30% van het maximum. Staat in de installatiehandleiding/specificatiebladen.

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 07-03-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Retrospect Hoe is het met het geluid van je unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@BarryH merci voor je informatie laat ik daar eens mee beginnen, met hetgeen wat je deelt denk ik dat je in deze energiekosten crisis een lachende derden bent (voor zover dat kan met alle ellende natuurlijk).

Wat ik me wel afvraag is of je ooit heb overwogen ene WP boiler bij te plaatsen (atlantic met Boiler na zonneboiler naverwarming) zit nog subsidie op ook, en ene inductieplaat...

Ketel verkopen en klaar is Barry :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:15:
@mddd
De b.v. 50 graden aanvoer temperatuur van je Gasketel is alleen nodig bij flinke vorst.
Op de dagen dat het warmer is regelt de gasketel zn vermogen terug (maar dat is vaak nog ca 5kW) en/of verwarmt niet continu maar met tussenpozen.
Inderdaad moduleert de ketel snel terug, ik heb expres een model gekozen dat dat behoorlijk kan (3.8 kW minimum dacht ik). Maar alsnog is de water temperatuur dan best hoog vergeleken met bv 35 graden. Ik maak me dus het meest zorgen of je bij lagere temperatuur nog voldoende afgifte kunt krijgen. Als de kamer 19 graden is en CV water is 35 of 50 graden dan scheelt dat immers een hoop.

Kortom het produceren van de warmte zal wel los lopen maar is mijn huis (radiatoren) geschikt om op lagere temperatuur dat vermogen over te brengen dat is mijn grootste vraag.

Om dat uit te vinden moet ik hem dus nog lager stellen.. "helaas" wordt het de komende dagen weer warmer buiten. Ik heb hem nu maar eens op 45 gezet, kijken of er iemand in huis gaat klagen dat het niet snel genoeg warm wordt.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Fantastic_fox Ja, hier loop ik tegen de remmende voorsprong aan.

Achteraf gezien had ik een 9kW WP moeten kopen.
Bij koude dagen (zoals februari 2021, met aantal keer gemiddeld -5) heb ik nog best veel gas nodig.
De Koevlaas formule werkt bij mij niet goed door de zonneboiler. Die heeft verwarmingsondersteuning, maar in november tot en met februari doet die niet veel (oa. door de lage hellingshoek van 25 graden en ligging op oost).

Ik heb inmiddels een inductieplaat, dat is gedaan.

Maar ik gebruik nu nog gas voor:
1/ verwarming bij vorst
2/ SWW in wintermaanden.

Ik kan dus mn ELGA vroegtijdig vervangen (maar dat scheelt dan een beetje gas en vastrecht)
Alternatief een WP boiler plaatsen (maar SWW is maar 30-50m3 gas) en een kleine WP erbij of een airco beneden.
Mijn vrouw heeft geen zin in een airco en een kleine WP erbij (Voor de missende 6kW) wordt technisch ingewikkelde installatie met ook weer standbyverbruik etc.
Andere optie is electrisch bijverwarmen, maar ja, COP1 met E is wel een knullige oplossing...

Kortom:
- Ik wacht nog maar even tot de elga versleten is en dan een 9kW WP die ook de boiler warmt houdt.
- En ik vertel mensen altijd dat hybride een goed idee is, maar volledig WP nog veel beter. Alleen als je warmte afgifte echt hoge temperaturen nodig heeft is hybride een nodige tussenstap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mddd Je kan hier ook aan rekenen
- spreadsheets downloaden bij de radiatorfabrikant, en daarin warmteafgifte bij Ta=35, Tr=30 modelleren
- gasverbruik data van feb. 21, de koude dagen, om je totale warmteverlies (=gasverbruik x 8-8,5) te bepalen.
etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@BarryH ik snap je punt nu inderdaad logische keuze en de nood om direct naar een FE nu te gaan is er niet.

Ik vind hybride eigenlijk een tussenoplossing en dat is het volgens mij ook gewoon, niet mer niet minder en daardoor ook niet perse een slecht plan.

Immers je kunt gas uitwisselen voor E wat je vervolgens duurzamer kunt oplossen middels panelen en het geeft je de tijd om rond te kijken ar de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Fantastic_fox Snap ik, snel naar hybride en die optimaal uitnutten bespaart veel gas. Dus prima stap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 21:58
Aansluitend op het bovenstaande, en mijn eerdere posts (in verschillende topics) mbt keuze all-electric vs hybride; het wordt hybride

De duurzaamheidsboer heeft laten weten geen all-electric te plaatsen als er geen sprake is van vloerverwarming. Zelfs met Jaga's LT-radiatoren doen ze het niet. VVW is een vereiste. Wat jammer is want het huis is erg goed geisoleerd voor bouwjaar 1974 en krijg het op een koude dag snel warm, met aanvoertemp van ~50 graden...

Dus het wordt hybride en nog vastrecht/netwerkkosten betalen aantal jaren, met ongeveer 300 m3 gas per jaar (van een totaalverbruik van 960).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@honda-noob Als je duurzaamheidsboer een grote hybride wil leveren, wordt je wellicht toch gasloos voor verwarming... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Hookipa schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:39:
[...]

Als je geen airco kan installeren, dan kan je inderdaad een wat zwaardere warmtepomp overwegen.

Nog een reden hiervoor zou kunnen zijn dat je de warmtepomp 's-nachts uit wil zetten of op halve kracht wil laten draaien ivm geluid. Dan heb je overdag dus wat meer vermogen nodig om de nacht te compenseren.

Pendelen hoef je bij moderne warmtepompen eigenlijk nauwelijks zorgen over te maken, die kunnen nl. allemaal moduleren (meestal is het minimum vermogen 20-30% van het maximale vermogen). Er zal altijd een buitentemperatuur zijn waarbij er gedrag optreedt wat je 'pendelen' zou kunnen noemen, maar in de praktijk betekent het dat hij 1x per uur aangaat op het minimum vermogen. Dit merk je echt niet aan de binnentemperatuur, en voor de levensduur van de warmtepomp heeft dit ook nauwelijks invloed (100.000 starts moet de warmtepomp wel halen - en ik denk dat er hier max 1000 starts per jaar zijn. Mijn koelkast (ook een warmtepomp) start elk uur, het hele jaar door en heeft per jaar zon'n 10.000 starts, 10x zoveel dus). Pendelen was vroeger overigenswel een probleem, omdat warmtepompen toen vaak op vol vermogen konden draaien, en bijvoorbeeld elke 10 minuten opnieuw opstartten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
BarryH schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:01:
@honda-noob Als je duurzaamheidsboer een grote hybride wil leveren, wordt je wellicht toch gasloos voor verwarming... :)
Ze bieden, net zoals bijna alle anderen, de Remeha Elga Ace 4 of 6 kWh aan. Dus nu eens even kijken wat daar te behalen valt. Mij is verteld dat het rendement ongeveer 70% is. Vandaar dat ik uitkom op een resterend gasverbruik van ~288 m3 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@honda-noob Heb je je gasverbruik per dag over 2 jaar?

Mijn sommetje zou zijn: de 6kWh zal ws. 5kW leveren bij 0 graden buiten (ook afh. van je afgiftetemperatuur).
Dan is bij 24x7 gelijke temperatuur in huis:
5kW x 24 = 120kWh per dag -> /8 = ca. 15m3 gas per dag (Excl. SWW/koken) met E te vervangen.
Dus op de dagen dat je meer dan 15m3 gebruikt heb je gas (erbij) nodig.
bij mij (3.5kW capaciteit bij 0 graden, en ca. 1500m3/jr voor WP, 9kW warmtebehoefte bij -10graden): stook ik gas bij temperatuur rond 0 graden en lager. EN als ik, onder de 5 graden, mn huis snel wil opwarmen.
in 2020/2021 winter: 200 m3 incl. SWW. In 2021/2022 ca. 50m3 incl SWW.

de "70%" is sterk afhankelijk van
a/ je behoefte aan piekvermogen, door b.v. nachtverlaging
b/ omslagpunt dagtemperatuur waarbij de gasketel nodig is voor "op temperatuur houden"

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 07-03-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
BarryH schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:48:
@Retrospect Hoe is het met het geluid van je unit?
Nog niet opgelost. De monteur heeft geconstateerd maar de onderaannemer moet oplossen. Die moet nog contact opnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
Helder!

Gasverbruik heb ik enkel sinds afgelopen april 2021 ivm verhuizing. Dat gezegd hebbende, afgelopen januari en februari gasverbruik van 147 m3 en 132 m3, respectievelijk. Inclusief SWW. Ik zit zelf op max 6,5 m3 per dag en dat is niet vaak voorgekomen. Meestal hangt het rond 3,2-5,5 m3

In dat geval dus wss alsnog een erg goede investering, zo een hybride van 6kw...
Sterker nog, afgaande op jouw berekening zou een 4kw (dus 3kw bij 0 graden?) dus ook voldoende moeten zijn voor mijn gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door honda-noob op 07-03-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
honda-noob schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:32:
[...]

Ze bieden, net zoals bijna alle anderen, de Remeha Elga Ace 4 of 6 kWh aan. Dus nu eens even kijken wat daar te behalen valt. Mij is verteld dat het rendement ongeveer 70% is. Vandaar dat ik uitkom op een resterend gasverbruik van ~288 m3 per jaar.
Die 70% wordt een beetje als veilige standaard aangehouden, maar jouw situatie is erg vergelijkbaar met die van mij (huis uit 1970 - flink nageisoleerd), nog 900-1000 m3 gasgebruik voor verwarming. Met de Elga Ace 4kW deze winter nog 25 m3 gas gebruikt (en ik verwacht geen gas meer te gebruiken dit stookseizoen). D.w.z. een besparing van ca. 97.5% op het gasverbruik. Als het een winter echt koud wordt zal ik misschien nog 100 m3 gebruiken, maar gemiddeld 95% besparing op gas voor verwarming lijkt me wel realistisch.

Wat is het prijsverschil tussen de 4kW en 6kW versie? Voor 6kW krijg je meer subsidie, dus als het verschil niet te groot is zou ik die wel overwegen (6kW variant doet het wat beter bij vorst volgens mij - en maakt het wat makkelijker om helemaal van het gas af te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@honda-noob wat @BarryH zegt, eventueel kun je het gasverbruik per uur nemen op een koude dag (vaak via je leverancier wel per uur te vinden die data.

Stel als voorbeeld gisteren was mijn huis op termperatuur en toen verbruikte ik 0.4kuub per uur (zonder dat iemand aan het koken of douche was. 0.4kuub *9.8= 3.92 kw aan verwarmingsvermogen.

Let hierbij wel even op dat de meeste CV ketels veel te zwaar zijn voor het CV deel en daarom bij bepaalde milde temperaturen aan uit stoken war niet bepaald het meest zuinig is dus dit kan eea redelijk vertekenen naa mijn persoonlijk mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JBtL schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:59:
[...]

Die 70% wordt een beetje als veilige standaard aangehouden, maar jouw situatie is erg vergelijkbaar met die van mij (huis uit 1970 - flink nageisoleerd), nog 900-1000 m3 gasgebruik voor verwarming. Met de Elga Ace 4kW deze winter nog 25 m3 gas gebruikt (en ik verwacht geen gas meer te gebruiken dit stookseizoen). D.w.z. een besparing van ca. 97.5% op het gasverbruik. Als het een winter echt koud wordt zal ik misschien nog 100 m3 gebruiken, maar gemiddeld 95% besparing lijkt me wel realistisch.

Wat is het prijsverschil tussen de 4kW en 6kW versie? Voor 6kW krijg je meer subsidie, dus als het verschil niet te groot is zou ik die wel overwegen (6kW variant doet het wat beter bij vorst volgens mij - en maakt het wat makkelijker om helemaal van het gas af te gaan).
Die 100m3 die je overhoudt is wel relatief enorm duur natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@honda-noob met je gasverbruik van 960m3 (eerste post) kan je met een 6kW ws. bijna altijd zonder gas voor verwarming.
De 6kW is, subsidie verrekend, ca. eur 300-400 duurder.
Dus ik zou voor de 6kW gaan en dan op termijn kijken of het idd lukt zonder gas voor verwarming (Evt. na wat extra isoleren). Dan kan je ook nog een WPB nemen voor je SWW en ben je gasloos.
Als je de 4kW versie neemt, is deze optie er niet, want zal je ergens tussen 0 en -5 je gasketel moeten bijschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
Helder, bedankt voor de antwoorden!

Dan steek ik in op een 6kw met eventueel in de toekomst nog een WPB. Betaal dan alleen nog voor koken en vastrecht/netwerkkkosten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen, is het niet langzaam aan tijd aan het worden voor een aparte versie van

Het Grote Hybride warmtepomp topic? aangezien er heel veel verschillende kleinere topics zijn over hybride wp echter nergens een grote verzameling voor enkel hybride?

of ben ik nu de enige die dit zo ziet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
Fantastic_fox schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:56:
Allen, is het niet langzaam aan tijd aan het worden voor een aparte versie van

Het Grote Hybride warmtepomp topic? aangezien er heel veel verschillende kleinere topics zijn over hybride wp echter nergens een grote verzameling voor enkel hybride?

of ben ik nu de enige die dit zo ziet?
Ben ik met je eens, zeker omdat als je in het algemene l/w warmtepomptopic je steevast een discussie krijgt met voorstanders van full-electric warmtepompen als je over hybride begint. Full electric is ook vaak de beste optie - maar zeker niet altijd - bijvoorbeeld als er dan veel moet worden gedaan aan het afgiftesysteem - of andere praktische redenen, zoals geen ruimte is voor een boilervat binnen, leidingwerk wat dan moet worden veranderd, gashaard/wokbrander aanwezig waardoor er nog altijd een gasaansluiting nodig is etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retrospect
JBtL schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:03:
[...]

Ben ik met je eens, zeker omdat als je in het algemene l/w warmtepomptopic je steevast een discussie krijgt met voorstanders van full-electric warmtepompen als je over hybride begint. Full electric is ook vaak de beste optie - maar zeker niet altijd - bijvoorbeeld als er dan veel moet worden gedaan aan het afgiftesysteem - of andere praktische redenen, zoals geen ruimte is voor een boilervat binnen, leidingwerk wat dan moet worden veranderd, gashaard/wokbrander aanwezig waardoor er nog altijd een gasaansluiting nodig is etc.
Ik denk dat als we naar de Nederlandse huizen kijken de hybride warmtepomp de komende 10-15 jaar de haalbare keuze zal zijn voor veel Nederlanders itt de full electric.
Een appart topic met daarin de verschillende modellen van de verschillende fabrikanten en algemene informatie zou zeker wenselijk zijn. Zeker aangezien de overheid vol inzet op de hybride warmtepomp en er dus steeds meer mensen zullen gaan zoeken naar informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@Retrospect Vooral haalbaar door kennisniveau en bereidheid installateurs. Het is de "koudwatervrees" optie.

Mij valt op dat al best veel huizen bij -10 graden buiten met 50 graden water het huis warm kunnen houden.

En die kunnen dan prima Full Electric.

De huis eigenaar moet dit overigens wel echt goed checken. Want anders gaat ie nat.

Eerste hobbel is overigens dat de installateurs leren om buitenunits goed te plaatsen. Dus niet op de erfgrens met de buren en geplaatst met het allergoedkoopste bevestigingsmateriaal.

Maar goede plek en gemonteerd met wellicht eur 100,- extra aan materiaal, maar wel geluidsarm. B.v. https://wesselinkisolatie...ro-phonex-ankers-pluggen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
BarryH schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:30:
@Retrospect Vooral haalbaar door kennisniveau en bereidheid installateurs. Het is de "koudwatervrees" optie.
Nonsens. En juist daarom is een groot hybride warmtepomp topic zo hard nodig. Zodat mensen hun weloverwogen keuze niet steeds hoeven te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Mooi, een generiek topic over hybride systemen. Vraag: is het mogelijk om warmtepomp en cv ketel op een andere plek te hangen? Ik wil een warmtepomp en SWW boiler in de bijkeuken plaatsen, naast de badkamer en verdelers voor de vloerverwarming terwijl ik de cv ketel wil laten hangen waar ie hangt, namelijk op zolder. Er lopen cv buizen van zolder naar bijkeuken, dit zijn de cv buizen die nu vanaf de zolder de vloerverwarming voeden.

Andere optie is dat ik een klein cv keteltje ophang speciaal voor de radiatoren op de bovenverdieping en dus een warmtepomp laat installeren voor alleen de vloerverwarming (14 groepen).

Helemaal van het gas af is vanuit financieel oogpunt niet nodig omdat we de gasaansluiting delen met een mantelzorgwoning die niet van het gas af kan. Dus de vaste kosten hebben we toch al ik vermoed dat gezien het aantal radiatoren en matige isolatie boven er een tamelijk forse WP nodig gaat zijn om het hele huis van het gas af te halen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
Wokschotel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:40:
Mooi, een generiek topic over hybride systemen. Vraag: is het mogelijk om warmtepomp en cv ketel op een andere plek te hangen?
Jazeker is dat mogelijk. Hoe het precies werkt weet ik niet maar heb er al meerdere keren hier over gelezen. Een medetweaker die zo'n opstelling heeft heeft ook een eigen site; https://www.familie-kleinman.nl/energie/dossier-elga/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@Retrospect Lees maar eens door het L/W WP topic deel 1 tm 10 heen. De mensen die in 2013-2015 hybride hebben gekozen (waaronder ikzelf) komen bijna allemaal tot de conclusie dat ze beter FE hadden kunnen doen.

Echter: de informatievoorziening en installateurs schieten nog tekort.

Ik stel voor dat ik even je woordje "nonsens" vergeet. En dat jij er over 2-3 jaar nog eens op terugkomt.
Nogmaals: hybride is prima, maar echt een tussenstap.

En in de tussentijd kan je de onderaannemer van je installateur eens vragen waarom hij geen goede pluggen (zie mn vorige post) heeft gebruikt voor het ophangen van de beugel.

16db verschil lijkt me nuttig voor jouw situatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
BarryH schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:55:
@Retrospect Lees maar eens door het L/W WP topic deel 1 tm 10 heen. De mensen die in 2013-2015 hybride hebben gekozen (waaronder ikzelf) komen bijna allemaal tot de conclusie dat ze beter FE hadden kunnen doen.

Echter: de informatievoorziening en installateurs schieten nog tekort.

Ik stel voor dat ik even je woordje "nonsens" vergeet. En dat jij er over 2-3 jaar nog eens op terugkomt.
Nogmaals: hybride is prima, maar echt een tussenstap.
Sorry, dit soort welhaast religieuze discussies ga ik niet aan. Je hebt de keuze van anderen maar gewoon te respecteren ook al zou het niet je eigen keuze zijn.
En in de tussentijd kan je de onderaannemer van je installateur eens vragen waarom hij geen goede pluggen (zie mn vorige post) heeft gebruikt voor het ophangen van de beugel.

16db verschil lijkt me nuttig voor jouw situatie....
Het gaat om de trillingen niet om het geluid. Maar zal het meenemen als de oplossing nog niet naar wens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen,

Ik berekende vandaag nog ergens dat met een beta van 0,5 en 1750kuub -350(sww) 1400*8/1650=7kw met beta van 50% betekend dit hybrife vermogen van 3,5kw=4kw.

Echter gisteren overdag zat ik op 0,4 kuub per uur wat neerkomt op 0,4*9,8=4kw.

Obv de koevlaa methode zou ik 4kw zeggen obv de tweede Benadering eerder 6kw.

Doe ik nu ergens een verkeerde aanname? Of kan iemand me het verschil tussen beide benaderingen uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:12
Fantastic_fox schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:05:
Allen,

Ik berekende vandaag nog ergens dat met een beta van 0,5 en 1750kuub -350(sww) 1400*8/1650=7kw met beta van 50% betekend dit hybrife vermogen van 3,5kw=4kw.

Doe ik nu ergens een verkeerde aanname? Of kan iemand me het verschil tussen beide benaderingen uitleggen?
De koevlaas methode is ook om bij lagere temperaturen het met een warmtepomp nog te kunnen redden. -10 a 20 Dan heb je meer capaciteit nodig daar de COP dan lager is.

8 is aantal kw wat uit gas kan worden opgewekt
1650 is aantal graaduren
Die uitkomst rond je naar boven af voor een indicatie van vermogen van de warmtepomp.

Dan jouw berekening.
0,4 kuub per uur maal 8 is 3,2 kw per uur.
Maar een warmtepomp haalt met deze temperaturen nog wel een goede cop van laten we zeggen 3.
Dan heb je een minimaal vermogen van rond de 1 kw per uur nodig om te draaien.

En daar heb je het dilemma van de warmtepomp te pakken.
Je wil voldoende max vermogen om ook bij de zeldzame lage temperaturen nog genoeg warmte te generen en een zo laag mogelijk minimaal vermogen om lange runs te kunnen maken. (minimaal aantal stop - starts)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
@Retrospect en @BarryH

Beiden hebben jullie gelijk in deze discussie.

Een hybride warmtepomp is een prima tussenoplossing in de volgende situatie:
- De afgifte in een huis moet nog verbeterd worden
- Er moeten nog extra isolatie maatregelen genomen worden.
- Gas is nog benodigd om op te koken
- Er is nog niet voldoende budget om naar een volledige warmtepomp overteschakelen.

Zijn deze voorwaarden van toepassing dan is het een prima methode om het gas verbruik flink te verlagen zodat je over een paar jaar kan verder kijken. (wel met de kanttekening dat je een redelijk nieuwe cv ketel dient te hebben die nog een paar jaar meekan)

Maar zijn de eerste 3 condities al in orde en kan er budget voor worden vrijgemaakt dan is volledig overstappen op termijn rendabeler.
Genoeg voorbeelden van mensen te vinden die het geprobeerd hebben met hybride en er achter komen dat een zwaarder model dan 4 kw benodigd is of een 6 kw het met gemak aankan. En dan kom je in de situatie terecht dat een hybride niet naar volledig electrisch kan worden omgebouwd maar volledig vervangen dient te worden. Daar probeert men voor te waarschuwen.

Ben het ermee eens dat het ieder zijn keuze is. Maar als er ooit een topic inleiding komt is dat wel de kanttekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Fantastic_fox schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:05:
Allen,

Nog twee opmerkingen/vragen.
1. Was die 0.4 m3 gemiddeld over 24 uur, of alleen overdag? Bij een warmtepomp zou je hem eerder 's-nachts ook (gedeeltelijk) laten draaien, dan heb je overdag dus minder vermogen nodig.
2. Heb je bij de 0.4 m3/uur SWW of gas voor koken meegerekend? Zo ja, dan moet je daarvoor corrigeren.
3. Zou deze inschatting op meerdere dagen in het jaar doen, zondag was er bijvoorbeeld relatief veel zoninstraling en weinig wind. Wel was het een van de koudste dagen van het afgelopen stookseizoen.

[ Voor 10% gewijzigd door JBtL op 08-03-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@JBtL

1. Die 0,4 was eigenlijk gedurende de dag (in de nacht pas ik nachtverlaging toe) nadat de woning op temperatuur was zeg maar dus dat is zonder het impact van het aanwarmen in de morgen na de nachtverlaging.
2. Die 0,4 is exclusief koken en SWW daar had ik al over nagedacht en gecorrigeerd gemeten op de data van de slimme meter (ik neem aan dat de uur verbruiken hiervan "heilig zijn"
3. Qua zoninstraling heb je gelijk echter onze woning heeft geen ramen op het zuiden dus van zon instraling is enke in het oosten even spraken maar dit is beperkt. Wat het een koel huis maakt in de zomer, met de nadelen dat je op dit soort mooie dagen er ook geen voordeel van hebt.

Wellicht is afgelopen zondag wel geen goede referentie dag voor onze woning in het kader van de WP, maar ik zou juist op dit soort dagen wel graag de WP willen toepassen (en dus eventueel kiezen voor een 6kw vs 4kw Elga of een 8 kw vs 5kw Daikin/intergas.

@D-dark
Dan jouw berekening.
0,4 kuub per uur maal 8 is 3,2 kw per uur.
Maar een warmtepomp haalt met deze temperaturen nog wel een goede cop van laten we zeggen 3.
Dan heb je een minimaal vermogen van rond de 1 kw per uur nodig om te draaien.

En daar heb je het dilemma van de warmtepomp te pakken.
Je wil voldoende max vermogen om ook bij de zeldzame lage temperaturen nog genoeg warmte te generen en een zo laag mogelijk minimaal vermogen om lange runs te kunnen maken. (minimaal aantal stop - starts)
jij neemt 0.4*8= 3,2 kuub terwijl de gasomreken factor wettelijk meen ik 9.8 is dit zou betekenen dat er een rendements verlies op de HR ketel is van 17% is dat reëel? installatie is waterzijdig ingeregeld, draait op aanvoer max 54 graden dus in condensatiebereik. voor mijn gevoel is de 8 die jij gebruikt nogal "negatief.

De COP van 3 ben ik met je eens op een dag als zondag met redelijk wat zon en lekker open weer, echter als ik met 9.8 reken zit ik op 4kw afgegeven vermogen en zou ik tegen de max zitten van de 4kw elga versie toch (of mis ik nu iets in mijn redenatie?)

Wat je zegt over de max vermogen en minimaal vermogen ben ik met je eens, daarom dat ik me ook afvraag of een 6kw misschien niet beter geschikt is?

Dus een Elga 6kw ipv 4kw of als ik een Diakin koop een 8kw ipv een 5kw. om zo meer vermogen te hebben in winterdagen. Ik heb wel iets over qua stroom 1000kwh per jaar die ik "gratis kan inzetten voor gas te vervangen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Fantastic_fox schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:59:
@JBtL

1. Die 0,4 was eigenlijk gedurende de dag (in de nacht pas ik nachtverlaging toe) nadat de woning op temperatuur was zeg maar dus dat is zonder het impact van het aanwarmen in de morgen na de nachtverlaging.
Ik zou eerdere het gemiddelde verbruik over 24h gebruiken. Dat geeft het minimum vermogen dat je nodig hebt. Een hoger vermogen geeft je dan flexibiliteit om nachtverlaging etc toe te passen (en tot lagere temperaturen te verwarmen), maar heeft niet alleen maar voordeel. Vaak hogere aanschafprijs, hogere eisen voor elektra-aansluiting, misschien hoger minimum debiet in de CV-leidingen (of grotere leidingdiameter nodig, en je moet er vooral ook rekening mee houden dat een hoger vermogen meestal (niet altijd) meer geluid geeft, dus van invloed kan zijn op waar je de unit plaatst. Zo kon de 4kW versie van de Elga Ace bij mij nog net vlak naast de erfgrens achter een muurtje, terwijl de 6kW unit daar niet meer mocht komen, en 8 meter verder, in het zicht zou komen. Maar daar kan de installateur je vast wel meer informatie over geven (je kan eventueel hier zelf kijken: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Fantastic_fox schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:59:
@JBtL

@D-dark

[...]

jij neemt 0.4*8= 3,2 kuub terwijl de gasomreken factor wettelijk meen ik 9.8 is dit zou betekenen dat er een rendements verlies op de HR ketel is van 17% is dat reëel? installatie is waterzijdig ingeregeld, draait op aanvoer max 54 graden dus in condensatiebereik. voor mijn gevoel is de 8 die jij gebruikt nogal "negatief.

De COP van 3 ben ik met je eens op een dag als zondag met redelijk wat zon en lekker open weer, echter als ik met 9.8 reken zit ik op 4kw afgegeven vermogen en zou ik tegen de max zitten van de 4kw elga versie toch (of mis ik nu iets in mijn redenatie?)

Wat je zegt over de max vermogen en minimaal vermogen ben ik met je eens, daarom dat ik me ook afvraag of een 6kw misschien niet beter geschikt is?

Dus een Elga 6kw ipv 4kw of als ik een Diakin koop een 8kw ipv een 5kw. om zo meer vermogen te hebben in winterdagen. Ik heb wel iets over qua stroom 1000kwh per jaar die ik "gratis kan inzetten voor gas te vervangen"
9,8 is de maximale hoeveelheid energie die een m3 gas bevat.
In de praktijk heb je met stoken nooit 100% rendement qua omzetting in warmte energie aan het water.
Als vuistregel wordt 8 aangehouden (daar komt de 8 in de koevlaas formule vandaan) Er gaat altijd een gedeelte door de schoorsteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
JBtL schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:28:
[...]

Ik zou eerdere het gemiddelde verbruik over 24h gebruiken. Dat geeft het minimum vermogen dat je nodig hebt. Een hoger vermogen geeft je dan flexibiliteit om nachtverlaging etc toe te passen (en tot lagere temperaturen te verwarmen), maar heeft niet alleen maar voordeel. Vaak hogere aanschafprijs, hogere eisen voor elektra-aansluiting, misschien hoger minimum debiet in de CV-leidingen (of grotere leidingdiameter nodig, en je moet er vooral ook rekening mee houden dat een hoger vermogen meestal (niet altijd) meer geluid geeft, dus van invloed kan zijn op waar je de unit plaatst. Zo kon de 4kW versie van de Elga Ace bij mij nog net vlak naast de erfgrens achter een muurtje, terwijl de 6kW unit daar niet meer mocht komen, en 8 meter verder, in het zicht zou komen. Maar daar kan de installateur je vast wel meer informatie over geven (je kan eventueel hier zelf kijken: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking)
Dat is nog netter.
En als je het echt goed wil doen dan je gasverbruik over meerdere dagen pakken en daar de gemiddelde temperatuur bijpakken.
Plot je dat in een excel grafiek dan kan je goed zien wat je bij 20 - 15 - 10 -5 -0 -5 -10 -15 ongeveer nodig hebt.

Voor een warmtepomp is het van belang dat deze zo passend mogelijk is.
Meer vermogen kan als dat maar niet teveel ten opzichte van het minimum vermogen gaat.

Met een hybride warmtepomp wil je zoveel mogelijk vermogen zo efficiënt mogelijk opwekken.
En alleen de cv ketel voor douchen en de echt koude dagen.
Dat verschil in warmtebehoefte bepaald of je een 4 of een 6 kw model nodig hebt.

Met een volledige warmtepomp moet je je ietsje minder op efficiëntie richten en van echt slechte omstandigheden al dan niet met electrisch element rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 15:49
JBtL schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:19:
[...]

Om dit even op ons eigen verhaal te betrekken en dit stukje even te kapen, aangezien ik al een tijdje mee lees.

Wij hebben een verbruik van ongeveer 1400m3 gas, 300m3 voor douche en koken. Blijft over 1200m3 verwarmen. Dan zouden wij hier genoeg moeten hebben aan de 4kW ELGA. Beneden hebben we vloerverwarming en een goed geisoleerd huis. Verwarmen boven nog nooit gebruikt in 12 jaar tijd (enkel badkamer). Verder hebben we in de kamer een gashaard van Faber met een vermogen van max 7kW. Het is voor ons ook niet de bedoeling om gasloos te worden. Dan zou die ELGA naast de huidige Remeha Calenta 40C een prima oplossing zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fantastic_fox schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 06:13:
@Retrospect moo! Wat vind je ervan qua geluid?

Is het een beetje vergelijkbaar met een airco of is het toch meer?
Ik heb een ACE 6 hangen, je bent in Lelystad meer dan welkom om te komen luisteren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@mkleinman vanuit limburg is dat nog een flinke afstand maar evengoed dank! Ik heb je geluid gehoord op youtube maar zoiets blijft lastig in te schatten vind ik.

@JBtL als ik het 24 uur gemiddelde pak vs gemiddelde temp dan is dat toch helemaal verstoord omdat ik nachtverlaging doe (en overdag als er niemand thuis is 3 dagen per week ) of zie ik dat verkeerd?

@D-dark ik heb 2 jaar data per dag met verbruiken in kuubs vs graaddagen. Als ik verschillende groepen maak van graaddagen vs gas omgerekend naar kwh/24 dan zou dat een betere benadering zijn om te komen tot een juiste selectie qua vermogen?

Weet iemand van jullie de laagste vermogensstand van de elga 4kw vs 6kw? Max opgenomen ( 1250w voor de 6kw meen ik) vermogen heb ik wel gevonden maar min vermogen niet echt.

@mkleinman jij hebt de 6kw toch wat is de laagste vermogenstand die je weet?

Allen, zowiezo dank voor jullie ideeën zienswijze en input uiteraard!!

[ Voor 4% gewijzigd door Fantastic_fox op 08-03-2022 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
coldasice schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Om dit even op ons eigen verhaal te betrekken en dit stukje even te kapen, aangezien ik al een tijdje mee lees.

Wij hebben een verbruik van ongeveer 1400m3 gas, 300m3 voor douche en koken. Blijft over 1200m3 verwarmen. Dan zouden wij hier genoeg moeten hebben aan de 4kW ELGA. Beneden hebben we vloerverwarming en een goed geisoleerd huis. Verwarmen boven nog nooit gebruikt in 12 jaar tijd (enkel badkamer). Verder hebben we in de kamer een gashaard van Faber met een vermogen van max 7kW. Het is voor ons ook niet de bedoeling om gasloos te worden. Dan zou die ELGA naast de huidige Remeha Calenta 40C een prima oplossing zijn toch?
Volgens de koevlaas formule
1400*8/1650= 6,8 naar boven afgerond 7

Aangezien je vloerverwarming hebt en een geïsoleerd huis is je enig nadeel voor nu het koken op gas.
Een hybride kan dan als tussenoplossing maar volledig electrisch heeft wel de voorkeur.

Met een 6 Kw warmtepomp kan je al bijna 100% je huis electrisch warm houden.
Houd je dan nog een 300 m3 gas over met vastrecht dan tikt dat toch erg aan.

In deze situatie kan je kijken naar een 7 of 8 Kw monoblock welke je later kan uitbreiden met een boiler.
Dat kost iets meer geld maar geeft je wel meer flexibiliteit in de toekomst.
Je cv gebruik je dan alleen voor douchen.

Kan je voor een redelijke prijs een ELGA krijgen ook niets mis mee.
Maar die kan je later niet uitbreiden en gaat je cv kapot dan moet je alsnog overschakelen.
Is je cv recent dan voor een paar jaar niets mis mee en kijken wat dan op de markt is.

[ Voor 8% gewijzigd door D-dark op 08-03-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Fantastic_fox schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:28:

@D-dark ik heb 2 jaar data per dag met verbruiken in kuubs vs graaddagen. Als ik verschillende groepen maak van graaddagen vs gas omgerekend naar kwh/24 dan zou dat een betere benadering zijn om te komen tot een juiste selectie qua vermogen?

Weet iemand van jullie de laagste vermogensstand van de elga 4kw vs 6kw? Max opgenomen ( 1250w voor de 6kw meen ik) vermogen heb ik wel gevonden maar min vermogen niet echt.
Met een warmtepomp kan je 24 uur per dag stoken indien nodig.
Alleen in de praktijk gebruikt men vaak nog een energiezuinigere nachtstand of helemaal uit daar het kouder is en je dan een lagere COP hebt. Pas met de echt lagere temperaturen van de winter van vorig jaar zijn sommigen echt naar een 24 uurs regime gegaan.
Voor 0 tot 20 graden kan je met laten we zeggen 14 a 16 uur rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

@mkleinman vanuit limburg is dat nog een flinke afstand maar evengoed dank! Ik heb je geluid gehoord op youtube maar zoiets blijft lastig in te schatten vind ik.

@JBtL als ik het 24 uur gemiddelde pak vs gemiddelde temp dan is dat toch helemaal verstoord omdat ik nachtverlaging doe (en overdag als er niemand thuis is 3 dagen per week ) of zie ik dat verkeerd?

@mkleinman jij hebt de 6kw toch wat is de laagste vermogenstand die je weet?

Allen, zowiezo dank voor jullie ideeën zienswijze en input
uiteraard!!
Limburg is inderdaad een dingetje qua afstand. Maar geluid valt echt enorm mee. Je hoort hoofdzakelijk de frequentie van de compressor.

Laagste vermogensstand is ongeveer 400W in wat 2600W warmte geeft. Maximale stand is 2.4kW opgenomen vermogen

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
coldasice schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Gashaard is weer een ander verhaal - als dat de reden is om de gasaansluiting te behouden, dan moet je gaan kijken wanneer de gemeente van plan is in je wijk van het gas te halen - en wat er voor in de plaats gaat komen. (zoek op 'Transitievisie Warmte") in je gemeente. Tegen die tijd wil je je gashaard waarschijnlijk ombouwen naar (bio)propaan, maar daarvan wil je weer niet te veel gaan gebruiken (zou best eens prijzig kunnen worden). Als backup dus niet heel erg geschikt om veel van te gebruiken op lange termijn (maar wel ideaal voor de echt koude winters! ). Ik zou zeggen dat een Elga Ace 4kW perfect zou passen als het niet binnen 15 jaar te verwachten is dat de wijk van het gas gehaald wordt. Denk je dat het eerder is, dan zou ik wat meer vermogen nemen zodat je minder backup nodig hebt, en eigenlijk alleen nog een warmtepompboiler neer hoeft te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 09-03-2022 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL

Allen, zowiezo dank voor jullie ideeën zienswijze en input uiteraard!!
Graag gedaan, goed dat je ze op een forum stelt, denk dat er meer mensen zijn met vergelijkbare vragen.

Nachtverlaging verstoort het nauwelijks, tenzij je huis slecht geisoleerd is en de temperatuur erg zakt na de nacht - maar dan zou ik sowieso geen (hybride) warmtepomp overwegen. Je moet vooral niet overschatten hoeveel energie je in een geisoleerd huis bespaart met nachtverlaging.

Rekenvoorbeeld:

Binnentemperatuur 20 graden, zakt na een nacht (8 uur) (met buitentemperatuur 4 graden - gemiddelde in stookseizoen) naar 18 graden. De gemiddelde temperatuur tijdens de nacht is dan 19 graden. Het verschil in warmteverlies is dan (19-4)/(20-4)=0,94. 6% gewonnen dus.

Maar de rest van de dag (16 uur) is het in beide gevallen binnen 20 graden. Over de hele dag is de winst dan (0.94*8+1*16)/24 = 0.98. Ofwel 2% minder - en zo precies ga je je benodigde vermogen niet geschat krijgen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@D-dark @JBtL @mkleinman ok het wirdt langzaamaan iets minder wazig, wat zou jullie advies zijn? 4kw zou moeten kunnen echter de 6kw zou meer gasverbruik wegnemen met als nadeel dat er eerder gependeld wordt.

Martinbgeeft aan dat er op de laagste stand ongeveer 2400wafgegeven moet kunnen worden met minimaal vermogen op de 6kw, bij de 4 kw elga zal dit dan ongeveer neerkomen op 1600w en een opgenomen vermogen van 266w.

Afhankelijk van de temperatuur die ik moet gaan gebruiken zal dat er dus aan radiator ongeveer moeten zijn met aanvoer 35 (even als meest extreme uitgangspunt). Dat is het idee toch?

Als ik voor de daikin zou kiezen waar toch mijn voorkeur misschien ligt zou de 8kw denk ik echt overkill zijn daar zij de 5kw denk ik wel het mooiste passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
D-dark schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:09:
@Retrospect en @BarryH

Beiden hebben jullie gelijk in deze discussie.

Een hybride warmtepomp is een prima tussenoplossing in de volgende situatie:
- De afgifte in een huis moet nog verbeterd worden
- Er moeten nog extra isolatie maatregelen genomen worden.
- Gas is nog benodigd om op te koken
- Er is nog niet voldoende budget om naar een volledige warmtepomp overteschakelen.

Zijn deze voorwaarden van toepassing dan is het een prima methode om het gas verbruik flink te verlagen zodat je over een paar jaar kan verder kijken. (wel met de kanttekening dat je een redelijk nieuwe cv ketel dient te hebben die nog een paar jaar meekan)

Maar zijn de eerste 3 condities al in orde en kan er budget voor worden vrijgemaakt dan is volledig overstappen op termijn rendabeler.
Genoeg voorbeelden van mensen te vinden die het geprobeerd hebben met hybride en er achter komen dat een zwaarder model dan 4 kw benodigd is of een 6 kw het met gemak aankan. En dan kom je in de situatie terecht dat een hybride niet naar volledig electrisch kan worden omgebouwd maar volledig vervangen dient te worden. Daar probeert men voor te waarschuwen.

Ben het ermee eens dat het ieder zijn keuze is. Maar als er ooit een topic inleiding komt is dat wel de kanttekening.
De oplossing: pak een normale wp zet hem naast de cv ketel en als dan blijkt dat je lauwwatervrees voor jan met de korte achternaam was, dan flikker je alsnog je cv ketel de deur uit. Je eitjes in een vendor lockin hybrid mandje doen is voor de meeste mensen gewoon niet verstandig om diverse redenen. al helemaal als budget een probleem is lijtk het mij niet verstandig om te investeren in een doodlopende straat.

isolatie heeft vrij weinig met het plaatsen van een wp te maken. Uiteraard altijd handig en verstandig, maar het gaat zuiver om de verhouding tussen afgifte en warmteverlies. Is die verhouding uit balans kan je of je afgifte aanpassen of je warmteverlies. Maar er is niet zoiets als maatregelen die nog genoemen MOETEN worden voordat er een wp een huis in kan.

Als het zuiver om wat gas besparen gaat en gasloos ook niet een doel zou ik gewoon een L/L Wp "naast" de cv ketel hangen, heb je het nog lekker koel in de zomer ook. zo heb ik in mijn eerste jaar L/L wp ook bijna het hele gas gebruik laten verdwijnen.
het grootste probleem van dingen in stapjes doen is ook dat de laatste stap het duurste gaat worden er valt nog maar weinig te besparen dus weinig terug te verdienen.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 09-03-2022 07:43 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste