Toon posts:

Het grote onbeschofte collega's en werkgevers topic

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:
  • 186.902 views

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:47
@XyperActive Dat eerste stukje kan ik het me wel voorstellen dat ze het gevoel heeft dat er over haar gepraat wordt. Idem op straat dat er ineens andere talen gesproken worden. Niet dat ze het niet mogen, maar kan me wel voorstellen dat je dan het gevoel hebt dat er over je gepraat wordt, of dat het iets is wat je niet mag horen. Het is nu ook weer niet zo dat Friezen geen ABN kunnen spreken. Andersom zal er door een Hagenees ook geen Haags gepraat worden als er anderen bij zijn op de werkvloer.
Uiteraard ben ik het er wel mee eens dat vragen en proberen het dialect te begrijpen als je daar regelmaat zit, toch wel iets is wat je moet doen.
Mijn Frans is bijvoorbeeld ook niet heel top, maar ondertussen als ik een week in Frankrijk ben, begrijp ik wel wat er gezegd wordt. Terug praten is dan weer een ander ding.

• Uzuhl
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:29

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

XyperActive schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:55:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar waar je zelf vandaan komt.

Ik ben geen echte Fries, want ben er niet geboren en spreek de taal niet. Maar ik woon er al wel praktisch mijn hele leven en kan het dus wel verstaan. Ik werkte in Leeuwarden bij een grote verzekeraar. mijn afdeling bestond uit ongeveer 15 personen. Het merendeel waren "echte" Friesen, die dus ook Fries spraken onderling. Wij hadden één collega die oorspronkelijk uit Den Haag kwam. Die kon hier absoluut niet tegen. Die ging ervanuit dat iedere keer als collega's onderling wat in het Fries tegen mekaar zeiden het over haar ging. Terwijl dit absoluut niet het geval was. Deze collega heeft het daar uiteindelijk niet lang volgehouden.
In het kader van onbeschofte collega's.

• XyperActive
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 26-11 12:56
Ik zie nu dat ik het niet helemaal goed verwoord heb. Met onderling Fries spreken bedoel ik met name het bespreken van privé dingen. Zodra er iets was wat iedereen moest weten ging het in ABN.

• PB-powell
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:58

PB-powell

Mr. Laziness

XyperActive schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:18:
Ik zie nu dat ik het niet helemaal goed verwoord heb. Met onderling Fries spreken bedoel ik met name het bespreken van privé dingen. Zodra er iets was wat iedereen moest weten ging het in ABN.
In Limburg gaat het er niet anders aan toe. Wij werken voor de provincie dus ik kom nog wel eens op het provinciehuis daar (of gouvernement zoals ze zelf zeggen) en prive dingen of gewoon onderling geklets gaat op z'n Limburgs, maar zakelijk of als ik er bij betrokken ben is het gewoon ABN.
Dat is wel iets waar je tegen moet kunnen als 'buitenstaander'.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Uzuhl

Uzuhl

Fair enough, ik ken een branche, waar bijvoorbeeld in London meerdere nationaliteiten samen kwamen en je echt op je klote kreeg als je je eigen taal sprak. Op de werkvloer één voertaal, daarbuiten veel plezier.

Sommige mensen kunnen daar eenmaal minder goed tegen, ik heb bijvoorbeeld weer een gruwelijke hekel aan fluisteren op de werkvloer.

Het komt nu eenmaal over alsof men iets te verbergen heeft.
PB-powell schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:24:
[...]

In Limburg gaat het er niet anders aan toe. Wij werken voor de provincie dus ik kom nog wel eens op het provinciehuis daar (of gouvernement zoals ze zelf zeggen) en prive dingen of gewoon onderling geklets gaat op z'n Limburgs, maar zakelijk of als ik er bij betrokken ben is het gewoon ABN.
Daar gaat het toch om. wat je buiten het zakelijke doet, veel plezier, maar op de werkvloer spreek je gewoon een voor iedereen toegankelijke taal.

Ik kan het ook omkeren, de niet Limburger of Fries is geen buitenstaander maar een meerderheid, dus pas je maar aan. Dat schreeuwen we uiteindelijk ook zo hard tegen de buitenlanders die het vertikken Nederlands te spreken. :9

[Voor 37% gewijzigd door Uzuhl op 09-11-2021 10:32]

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:52

-tom-562

Oliesjeik

Dat is gewoon niet prettig als buitenstaander, zeker als het een klein clubje is.
Hetzelfde heb ik ook meegemaakt bij een klant in Duitsland (in Stuttgart). Ik kan aardig Duits verstaan, dus bij wat grotere meetings (waar niet direct topics van mij voorbij kwamen) werd er Duits gepraat of toch Engels (om dat ik er bij zat). Alleen had je er ook van die horken tussen zitten (voornamelijk oudere werknemers) die plat Swäbisch gingen praten, soms direct tegen mij. Daar kan je dus geen zak van maken 8)7 (gelukkig was de manager daar best wel fel op, die kapte dat meteen af). Ik vond dat best asociaal altijd
PB-powell schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:24:
[...]

Mijn vorige werkgever heeft ook een vestiging in Limburg, daar gingen we wel eens naartoe voor overleg. Dan begon het in het Nederlands, maar tijdens zo'n meeting schakelden ze dan soms (ik denk onbewust) onderling over op het Limburgs. Rete irritant. Meestal riepen we dan gewoon heel overdreven 'vloai vloai vloai, enne, mosse kieke' o.i.d., dan stopte het vanzelf wel O-)

[Voor 31% gewijzigd door -tom-562 op 09-11-2021 10:26]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• PB-powell
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:58

PB-powell

Mr. Laziness

@Uzuhl maar als inwoner de taal niet spreken of als gast is wat anders :p maar wel een goede manier om als Friezen als overige Nederlanders buiten de deur te houden :+

@-tom-562 Wij deden ook zoiets als ze weer eens een opmerking naar elkaar maakten in het Limburgs, je merkt dat het voor die gasten onbewust gaat om niet ABN te praten. Nou komt mijn vader uit Geleen en woonden er wat ooms en tantes in die regio dus geheel onbekend is het Limburgs niet voor mij en kon ik het vaak nog wel aardig volgen, maar bij mijn collega's klapperden de oren alle kanten op :D

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Uzuhl

Uzuhl

PB-powell schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:43:
@Uzuhl maar als inwoner de taal niet spreken of als gast is wat anders :p maar wel een goede manier om als Friezen als overige Nederlanders buiten de deur te houden :+
Daar hoeven zij geloof ik weinig voor te doen :+

• Arloid
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21:52
Blijft realiteit dat je in een ander vloeitaal gebied zit, nu praten ze in veel bedrijven in de randstad vloeiend ABN, echter onder de vaklui is algemeen beschaafd Haags meer de voertaal. Spreek ook geen Haags, Westlands of Flodders al versta ik het prima zolang het niet te plat wordt. Een Fries, Brabander of Limburger zal dat ook in de randstad hebben.

Off-topic
En tja, hoewel de randstad veel steden kent loop ik toch liever in Groningen of Limburg. Aanbod aan steden en winkelstraten is er niet minder om, iets horizontaler aangelegd. Amsterdam heeft niet de charmen om een bosche bol te halen zegmaar.

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Uzuhl schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:24:
[...]

Daar gaat het toch om. wat je buiten het zakelijke doet, veel plezier, maar op de werkvloer spreek je gewoon een voor iedereen toegankelijke taal.
Dus alles in het Engels?
Ik kan het ook omkeren, de niet Limburger of Fries is geen buitenstaander maar een meerderheid, dus pas je maar aan. Dat schreeuwen we uiteindelijk ook zo hard tegen de buitenlanders die het vertikken Nederlands te spreken. :9
Dus alles in het Engels?

Als "Hollander" in Friesland ben je geen meerderheid en dus pas je je maar aan. Leer Fries. Dat zeggen we ook tegen de buitenlanders die het vertikken Nederlands te spreken.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Arloid schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:49:
Blijft realiteit dat je in een ander vloeitaal gebied zit, nu praten ze in veel bedrijven in de randstad vloeiend ABN, echter onder de vaklui is algemeen beschaafd Haags meer de voertaal. Spreek ook geen Haags, Westlands of Flodders al versta ik het prima zolang het niet te plat wordt. Een Fries, Brabander of Limburger zal dat ook in de randstad hebben.

Off-topic
En tja, hoewel de randstad veel steden kent loop ik toch liever in Groningen of Limburg. Aanbod aan steden en winkelstraten is er niet minder om, iets horizontaler aangelegd. Amsterdam heeft niet de charmen om een bosche bol te halen zegmaar.
Haags, Brabants, Amsterdams en mijn part Nijmeegs (Weur? Deur!)zijn geen talen, maar overduidelijk accenten die eigenlijk voor heel Nederland gewoon verstaanbaar zijn. Limburgs en Fries is nauwelijks verstaanbaar als je er niet vandaan komt :P

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Uzuhl

Uzuhl

downtime schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:59:
[...]

Dus alles in het Engels?

[...]

Dus alles in het Engels?

Als "Hollander" in Friesland ben je geen meerderheid en dus pas je je maar aan. Leer Fries. Dat zeggen we ook tegen de buitenlanders die het vertikken Nederlands te spreken.
Sorry maar dat is de Hollander wel, je wilt dat 17,4 mil Hollanders Fries leren zodat ze de 700 duizend Fries sprekende kunnen verstaan?

P.s. Fries is letterlijk een erkende minderheidstaal :+

Edit: ik kap hiermee, ik hou van jullie allemaal, laten weer zeiken over onze collega's en werkgevers :>
8)7 thanks

[Voor 18% gewijzigd door Uzuhl op 09-11-2021 11:10]

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:12

• Arloid
-tom-562 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:01:
[...]

Haags, Brabants, Amsterdams en mijn part Nijmeegs (Weur? Deur!)zijn geen talen, maar overduidelijk accenten die eigenlijk voor heel Nederland gewoon verstaanbaar zijn. Limburgs en Fries is nauwelijks verstaanbaar als je er niet vandaan komt :P
Mij apart klinkt het allemaal als gebrabbel, bij sommige na 6 biertjes, de ander heeft al ondertiteling nodig voordat ie de kroeg in loopt. Dat het als accent of dialect erkend wordt betekent nog niet dat het verstaanbaar is, zie de hierboven genoemde voorbeelden wat betreft de Duitse taal, Nederlands en de meeste andere talen zijn geen uitzondering op het fenomeen. Erkenning heeft geen praktische invloed of het in de praktijk wel of niet verstaanbaar is.

[Voor 5% gewijzigd door Arloid op 09-11-2021 11:24]

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:27

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Zullen we de taaldiscussie maar achterwege laten, het gaat hier om onbeschofte collega's of werkgevers. Dat ze dit via een andere taal/dialect doen is bespreekbaar, maar laat de rest aub achterwege

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 21:15
Modbreak niet gezien :X, mn scherm stond nog open (was aan t bellen met een vervelende klant :+ )

[Voor 87% gewijzigd door Bouke-p op 09-11-2021 11:37]

• migchiell
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23:54
(jarig!)
XyperActive schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:55:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar waar je zelf vandaan komt.

Ik ben geen echte Fries, want ben er niet geboren en spreek de taal niet. Maar ik woon er al wel praktisch mijn hele leven en kan het dus wel verstaan. Ik werkte in Leeuwarden bij een grote verzekeraar. mijn afdeling bestond uit ongeveer 15 personen. Het merendeel waren "echte" Friesen, die dus ook Fries spraken onderling. Wij hadden één collega die oorspronkelijk uit Den Haag kwam. Die kon hier absoluut niet tegen. Die ging ervanuit dat iedere keer als collega's onderling wat in het Fries tegen mekaar zeiden het over haar ging. Terwijl dit absoluut niet het geval was. Deze collega heeft het daar uiteindelijk niet lang volgehouden.

Wij hadden ook een aantal afdelingen in Den Haag zitten. Van die afdelingen kwam 1 collega om het één en ander uit te leggen over het systeem. De reis vanuit Den Haag werd omschreven als een halve wereldreis, terwijl wij regelmatig de andere kant op gingen. net of dat dan korter is. Ik weet niet precies welke verwachtingen hij had van Friesen, maar het kwam niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Hij legde het één en ander uit over een onvoordelig pensioenproduct. Dus ik reageerde daarop met "je wordt dus genaaid waar je bij zit". Toen stond hij daar toch even met zijn oren te klapperen dat wij dat soort dingen ook zeggen en niet alleen maar "nette taal" (zijn woorden) gebruiken. Het mooiste was dat hij in zijn pauze even een blokje ging lopen richting het centrum, kwam hij uit bij de Weaze, hij had niet verwacht dat zoiets er ook in Friesland is. Uiteindelijk was het dus zowel voor hem als voor ons een leerzaam dagje. ;)
offtopic:
Afgelopen zomervakantie in Friesland doorgebracht, Elfstedentocht gefietst, ik vond de Friezen over het algemeen vriendelijker dan de westerlingen die ikzelf dagelijks tegenkom (Den Haag). Werd steeds gegroet op straat, dat ben ik hier niet gewend. Moest "Weaze" even googlen :)

Maar als "Hollander" is Frysk toch wel enigszins te verstaan? De talen lijken behoorlijk veel op elkaar, ook al versta je het niet echt, je moet toch een aardig idee kunnen hebben of er over je geroddeld wordt of niet

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 26-11 16:54
(ondanks de modbreak toch een taal-onderwerp, maar met een onbeschofte collega twist - dus on-topic, lijkt me)
Dat is bij mij op het werk wel de algemeen geaccepteerde voertaal. Veel collega's uit Nederland, maar ook wel wat uit Frankrijk, Italië, Spanje en een flinke hoeveelheid uit India. En ongetwijfeld nog wel meer landen.

Dus op een gegeven moment stuurde een hoge manager een mail dat het belangrijk was om allemaal engels te praten, niet alleen tijdens werkdiscussies maar ook daarbuiten bij bijvoorbeeld de koffieautomaat, zodat niemand zich buitengesloten voelt.

En op zich was ik het daar wel mee eens... maar enkele dagen na die mail stond ik in de rij bij de koffieautomaat - en stond vooraan de desbetreffende manager met een collega, vrolijk in het Nederlands te praten. Tja, mooi sociaal doen in een mail en in de praktijk niet toepassen - het respect voor de desbetreffende manager verdween bij mij wel. Heb niet het lef gehad om hem daar ter plaatse correct te wijzen (en dat was misschien ook wel zo verstandig...)

• AlphaRomeo
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:32
vanaalten schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:47:
(ondanks de modbreak toch een taal-onderwerp, maar met een onbeschofte collega twist - dus on-topic, lijkt me)

[...]
Dus op een gegeven moment stuurde een hoge manager een mail dat het belangrijk was om allemaal engels te praten, niet alleen tijdens werkdiscussies maar ook daarbuiten bij bijvoorbeeld de koffieautomaat, zodat niemand zich buitengesloten voelt.
Dat zou voor mij reden zijn om iets anders te zoeken.

Wij hebben ook Engelstalige collega's (weinig native speakers trouwens) van over de hele wereld en we spreken allemaal best aardig Engels. Af en toe is het gewoon prettig om je in je moedertaal te kunnen uitdrukken. Bovendien gaan er best wat nuance verschillen verloren bij communicatie in het Engels. Ik zie soms twee Nederlandse collega's een gesprek voeren in het Engels omdat er een buitenlandse collega bij zit, maar de luisteraar verstaat iets anders dan wat de spreker probeert te zeggen.

Wat niet helpt is dat een deel van ons er van overtuigd is dat ze even correct Engels als Nederlands spreken en schrijven wat gewoon pertinent niet waar is. Aan iedereen die denkt van wel: lees eens een juridisch document door of een onderzoek buiten je eigen vakgebied.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 26-11 18:46
AlphaRomeo schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:52:
[...]

Dat zou voor mij reden zijn om iets anders te zoeken.

Wij hebben ook Engelstalige collega's (weinig native speakers trouwens) van over de hele wereld en we spreken allemaal best aardig Engels. Af en toe is het gewoon prettig om je in je moedertaal te kunnen uitdrukken. Bovendien gaan er best wat nuance verschillen verloren bij communicatie in het Engels. Ik zie soms twee Nederlandse collega's een gesprek voeren in het Engels omdat er een buitenlandse collega bij zit, maar de luisteraar verstaat iets anders dan wat de spreker probeert te zeggen.

Wat niet helpt is dat een deel van ons er van overtuigd is dat ze even correct Engels als Nederlands spreken en schrijven wat gewoon pertinent niet waar is. Aan iedereen die denkt van wel: lees eens een juridisch document door of een onderzoek buiten je eigen vakgebied.
Je moet de middelweg dus kiezen.

Meetings en werkgesprekken met internationale collega's: Engels
Gesprekken tussen 2 nederlanders of 2 polen: taalkeuze

Ik doe af en toe wel eens een meeting in het Duits, maar Pools of Chinees lukt me niet echt.... :+

• morritz34
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19:44
Waar dit topic begon als een leuk topic met vermakelijke verhalen is dit topic nu verzand in saaie (en veelal irrelevante)discussies over talen.....

Kunnen we aub weer on topic gaan?

• Galosh_
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22-11 14:51
O.k. back on topic.

Een verhaaltje over een euvel in de buitendienst.
Misschien niet mijn collega's maar toch toch een mooi voorbeeld van onbeschofte collega's

Kom een laptopje repareren on site bij een al bekende klant van mij. Machine doet niets meer. Krijg het laptopje mee naar het reparatiebureau. Doe hem los en leg hem op zijn kop om de schroeven eruit te halen. Komt een dikke klap koffie uit de machine gelopen.... dus ik maar even terug naar mijn contact persoon, ehm kleine waarschuwing was leuk geweest :( qua reparatie geen probleem want Accidental Damage Service, maar mijn kleren waren dan nu nog schoon geweest.

Haha die kerel helemaal uit zijn plaat, GVD die gebruiker gaf aan dat er er niets raars gebeurd was met die laptop en dat die zomaar ophield met werken. Mocht ik in plaats van een reparatie uitvoeren model staan voor koffie vlekken voor een manager en de gebruiker die bleef volhouden dat er echt geen koffie overheen was gegaan. Gelukkig had ik zelf dit keer geen koffie genomen anders had die het ook vast nog mijn proberen in de schoenen te schuiven.

Daarna mocht ik gelukkig gewoon verder met werk en wat er voor de rest met die beste man is gebeurd, ik weet het niet. Maar een goede collega was het in ieder geval niet.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:21
Na ruim 20 jaar werkzaam geweest te zijn mijn baan opgezegd. Het heeft 2 dagen en een reminder van HR geduurd voordat ik deze mail terug kreeg van de directie.

Beste Daniël
Spijtig om te moeten vernemen. We hebben je enorm gewaardeerd voor je inzet en toewijding en willen je hier bijzonder voor bedanken.

Het ga je goed bij je nieuwe werkgever.

Bij deze bevestig ik jouw verzoek tot het opzeggen van het arbeidscontract.

Met vriendelijke groet
……..

Daar heb je je dus 20 jaar voor ingezet en mij voor naar de kloten laten gaan, onpersoonlijk stuk vreten.

• Tommie12
D.deJong schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:32:
Na ruim 20 jaar werkzaam geweest te zijn mijn baan opgezegd. Het heeft 2 dagen en een reminder van HR geduurd voordat ik deze mail terug kreeg van de directie.

Beste Daniël
Spijtig om te moeten vernemen. We hebben je enorm gewaardeerd voor je inzet en toewijding en willen je hier bijzonder voor bedanken.

Met vriendelijke groet
……..

Daar heb je je dus 20 jaar voor ingezet en mij voor naar de kloten laten gaan, onpersoonlijk stuk vreten.
Heb je dan niet zien aankomen dat ze je er uit wouden?
Zelfs dan hadden ze wel eens een gesprekje kunnen doen denk ik...

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:46

Beste Daniël

Met vriendelijke groet
……..

Toch niks mis met deze mail? Of had je een paar digitale veren willen hebben?

• D.deJong
Tommie12 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:36:
[...]

Heb je dan niet zien aankomen dat ze je er uit wouden?
Zelfs dan hadden ze wel eens een gesprekje kunnen doen denk ik...
Of ze blij waren dat ik ga weet ik niet en boeit mij eigenlijk niet heel erg meer want er is op het moment een totale leegloop, alle uitvoerders en werkvoorbereiders stappen op. Leuk een aannemer zonder personeel.
Een persoonlijk praatje had wel het minste geweest inderdaad.

• Wozmro
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22:53
Nog eentje.

Een tijd geleden had ik op verplaatsing bij een klant een arbeidsongeval, brandwonde op mijn hand.
Tijdens het koelen onder koud water met de andere hand bellen naar de baas dat ik naar het spoed ging gaan voor verzorging.
Vanzelfsprekend geen enkel probleem, maar kan je indien mogelijk en haalbaar foto’s nemen van je hand en plaats ongeval?
Voor latere afhandeling en zo. Geen probleem, dat ging nog best. Daarna een maandje thuis tot het wat genezen was want werken ging echt niet.

Op de eerstvolgende opleiding met al mijn collega's was ik onderwerp van de opleiding, mijn foto’s op de powerpoint. En werd ik nog eens door mijn baas bedankt voor de mooie foto’s die goed van pas gingen komen voor de volgende opleidingen.

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:54

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Wozmro schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:31:
Nog eentje.

Een tijd geleden had ik op verplaatsing bij een klant een arbeidsongeval, brandwonde op mijn hand.
Tijdens het koelen onder koud water met de andere hand bellen naar de baas dat ik naar het spoed ging gaan voor verzorging.
Vanzelfsprekend geen enkel probleem, maar kan je indien mogelijk en haalbaar foto’s nemen van je hand en plaats ongeval?
Voor latere afhandeling en zo. Geen probleem, dat ging nog best. Daarna een maandje thuis tot het wat genezen was want werken ging echt niet.

Op de eerstvolgende opleiding met al mijn collega's was ik onderwerp van de opleiding, mijn foto’s op de powerpoint. En werd ik nog eens door mijn baas bedankt voor de mooie foto’s die goed van pas gingen komen voor de volgende opleidingen.
Is het uiteindelijk wel goed gekomen met je hand? Geen blijvende schade? Wel mooi dat je als leermateriaal voor nieuwe opleiding gebruikt kon worden 😉

• Arloid
Sta ook in een of ander ondernemersblad met voornaam als pauwenveer vermeld, iets met de participatiewet en groen ondernemen. Dat het fatsoen ontbreekt dat ik het in de zoveelste druk moet lezen zegt wel hoe ze er tegenaan kijken.

• Wozmro
Panzer_V schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:11:
[...]

Is het uiteindelijk wel goed gekomen met je hand? Geen blijvende schade? Wel mooi dat je als leermateriaal voor nieuwe opleiding gebruikt kon worden 😉
Is goed gekomen.

Maar er kwam wel wat bij kijken op gebied van dagelijkse zorg door thuisverpleging, enkele afspraken bij plastische chirurgie voor opvolging, gelukkig geen huidtransplantie nodig maar het scheelde niet veel.

Dan besef je echt wel hoe steengoed de zorg in België is. Geen wachttijden, topzorg, en zelfs zonder terugbetaling via verzekering werkgever was het totale zelf te betalen bedrag laag.

Je betaalt er voor maar als het nodig is dan is het er ook wel.

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 05:22
Nog eentje.

Wat?

• 82ndalltheway
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 26-11 14:46

Beste Daniël

Met vriendelijke groet
……..

Mijn laatste HR manager (ik was terecht een nagel aan zijn doodskist) keek naar mij opzegbrief, keek naar mij, terug naar brief weer naar mij "staat hier dat ik over zes weken geen last meer van je heb???"
Het andere MT lid waarmee hij in gesprek zat je want nog de verontschuldigingen brengen. Of dat altijd zo onbeschoft ging. Ik hem kort verteld wat eraan vooraf was gegaan, volgens hem had ik gelijk.
De beste man was nog in de proeftijd, hij was 2 weken later al weg.

• Lanfear89
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:53
82ndalltheway schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:41:
[...]

Mijn laatste HR manager (ik was terecht een nagel aan zijn doodskist) keek naar mij opzegbrief, keek naar mij, terug naar brief weer naar mij "staat hier dat ik over zes weken geen last meer van je heb???"
Het andere MT lid waarmee hij in gesprek zat je want nog de verontschuldigingen brengen. Of dat altijd zo onbeschoft ging. Ik hem kort verteld wat eraan vooraf was gegaan, volgens hem had ik gelijk.
Het enige correcte antwoord op die gladiool was geweest "Nee, dat betekend dat ik over 6 weken geen last meer heb van jou/jullie" (afhankelijk van de relatie met de rest v/d toko). En dan nog net niet met een opgestoken middelvinger weglopen :+

• Luxurydiver
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 26-11 05:57
Wat een verhalen hier, echt genieten met een koffie erbij tijdens lunchtijd.
Ik zal er ook een delen.
In de jaren 90 had Nederland een bekende internet modem fabrikant en leverancier.
Ik was stagiair en mocht toen Service Desk en support activiteiten gaan doen. Het bedrijf had verschillende familie leden werken in het Management Team en de producten werden gefabriceerd in een mooi land in Azie (Nee geen china).
Op de helpdesk kwam het voor dat we sommige klanten helaas niet adequaat konden helpen, daar we in de laatste maanden voordat de Toko werd overgenomen, producten verkochten welke niet grondig getest waren. Gevolg eenmaal een hele boze klant die letterlijk zijn bestelde producten door de glazen voordeur gooide.
Het "Management Team" waren soort Amsterdamse woonwagenkamp figuren, allemaal hadden ze hele dikke BMWs, gouden konings kettingen en leuke horloges.
Jaarlijks bedrijfs uitje, dik uit eten in het Okura Hotel Amsterdam , daarna kreeg iedereen een leuk bedrag om ff zich te laten verwennen in de Rose buurt. Helaas mochten externen en stagiaires niet mee.
Een van de leden van het Management Team vroeg op een dag aan me, wil je met mn BMW ff langs Schiphol rijden en wat gasten van het fabrieksland oppikken en bij hun hotel afzetten. Prima dacht ik , ik rij graag.
Niet wetende dat deze gasten, "gastvrouwen" waren uit het productieland en ik de na werktijd avontuurtjes van het Management Team (Sommige getrouwd en kids) hiermee ondersteunde. Er stond in de loods ook nog een Container waar wat verhalen omheen gingen dat daar een speciale kamer in was gebouwd voor rose avontuurtjes, zelf helaas nooit van binnen gezien.
Het mag wel duidelijk zijn dat het Management Team voor de overname het er dik van nam om de bedrijfswinst volledig weg te naaien. Veel geleerd hoe je niet een bedrijf moet runnen. Het was er werkelijk lang leve de lol en nooit gestresste baasjes ;)

Apple, AP, Porsche and Panerai

• Tommie12
@Luxurydiver

Dergelijke dingen heb ik ook gezien.
Onze eerste CFO van een lokale unit (bedrijfje met omzet van 20 mio en 20-tal werknemers) kwam zowat elke middag rond 14-15h half zat terug van restaurantbezoek en zat dan zijn roes uit te slapen.
En ooit mocht een collega samen met hem 's morgens zijn auto gaan zoeken.... in de rosse buurt van Brussel. Man was total loss gaan neuken en wist zijn auto niet meer staan.

Ik wil niet weten hoe veel van die kosten met bedrijfscreditkaarten betaald werden.

• HSG
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 26-11 10:32
Luxurydiver schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:35:
Wat een verhalen hier, echt genieten met een koffie erbij tijdens lunchtijd.
Ik zal er ook een delen.
In de jaren 90 had Nederland een bekende internet modem fabrikant en leverancier.
Ik was stagiair en mocht toen Service Desk en support activiteiten gaan doen. Het bedrijf had verschillende familie leden werken in het Management Team en de producten werden gefabriceerd in een mooi land in Azie (Nee geen china).
Op de helpdesk kwam het voor dat we sommige klanten helaas niet adequaat konden helpen, daar we in de laatste maanden voordat de Toko werd overgenomen, producten verkochten welke niet grondig getest waren. Gevolg eenmaal een hele boze klant die letterlijk zijn bestelde producten door de glazen voordeur gooide.
Het "Management Team" waren soort Amsterdamse woonwagenkamp figuren, allemaal hadden ze hele dikke BMWs, gouden konings kettingen en leuke horloges.
Jaarlijks bedrijfs uitje, dik uit eten in het Okura Hotel Amsterdam , daarna kreeg iedereen een leuk bedrag om ff zich te laten verwennen in de Rose buurt. Helaas mochten externen en stagiaires niet mee.
Een van de leden van het Management Team vroeg op een dag aan me, wil je met mn BMW ff langs Schiphol rijden en wat gasten van het fabrieksland oppikken en bij hun hotel afzetten. Prima dacht ik , ik rij graag.
Niet wetende dat deze gasten, "gastvrouwen" waren uit het productieland en ik de na werktijd avontuurtjes van het Management Team (Sommige getrouwd en kids) hiermee ondersteunde. Er stond in de loods ook nog een Container waar wat verhalen omheen gingen dat daar een speciale kamer in was gebouwd voor rose avontuurtjes, zelf helaas nooit van binnen gezien.
Het mag wel duidelijk zijn dat het Management Team voor de overname het er dik van nam om de bedrijfswinst volledig weg te naaien. Veel geleerd hoe je niet een bedrijf moet runnen. Het was er werkelijk lang leve de lol en nooit gestresste baasjes ;)
Tsja..dat waren de gouden internettijden. Bedrijven konden een godsvermogen verdienen aan internet.

• D.deJong
Een van mijn vorige directeuren had 2 auto’s ( dikke Volvo en een dikke Audi) waarvan er standaard 1 van de 2 bij de schadehersteller stond.
Er moest een keer geklust worden bij zijn woning dus een van de timmermannen ging daar heen, belde aan en toen deed de directeur poedeltjenaakt de deur open met in iedere hand een glas champagne. Hij dacht dat het een van zijn maîtresses was die aanbelde.
Bij het afscheid van de beste man moesten 2 collega’s hem tijdens zijn speech ondersteunen zo dronken was hij.
Wel altijd goed voor het personeel en hij deed geen vlieg kwaad met zijn fratsen.

• cyberbetica
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 24-11 22:52

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

dj.verhulst schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:10:
[...]

Was dat een gemeente in Friesland ? heb daar ook wel eens rond gehangen ,, ze doen ook lullig tegen tukkers ,, terwijl ik best goed Fries kan volgen en de cultuur wel een beetje ken dus ook de do's en don't omdat ik ooit een Friese vriendin had.
U gaat door voor de koelkast >:)

• dj.verhulst
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:36
Wat snapte je niet aan de modbreak?

[Voor 95% gewijzigd door Ardana op 11-11-2021 13:27]

niet gehindert door enige vorm van inzicht

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:30

[Voor 97% gewijzigd door Ardana op 11-11-2021 13:27]

• dj.verhulst
82ndalltheway schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:41:
[...]

Ik ben ook wel een nagel aan iemand z'n kist genoemd, die chef die mijn kop van m'n romp wilde trekken :+
Dat zei ie ook tijdens vergaderingen en ook wel dat ik geen nagel was maar een vuist vol ...

Collega's van andere afdelingen dan buitendienst zeiden altijd, iemand die geen problemen heeft met die persoon is geen schop voor de broek waard.
We dekte elkaar ook als het even kon, had iemand een conflict en ze konden iets doen deden ze het.
soms werden er van verslagen 2 versies gemaakt , wat er echt gebeurt was en een gefilterde voor die chef omdat anders iemand onredelijk in de problemen kwam, en dat wist ie op een gegeven moment ook.

• upje
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 22:39

[Voor 90% gewijzigd door Ardana op 11-11-2021 13:27]

• dj.verhulst
Ook off-topic.

[Voor 97% gewijzigd door Ardana op 11-11-2021 16:01]

• morritz34
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 19:44
Dien een TR in en negeer het. Door er op in te gaan draag je alleen maar bij.

[Voor 85% gewijzigd door Ardana op 11-11-2021 13:27]

• Roozzz
  • Laatst online: 22:57

Roozzz

Plus ultra

dj.verhulst schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:19:
[...]

Ik ben ook wel een nagel aan iemand z'n kist genoemd, die chef die mijn kop van m'n romp wilde trekken :+
Dat zei ie ook tijdens vergaderingen en ook wel dat ik geen nagel was maar een vuist vol ...

Collega's van andere afdelingen dan buitendienst zeiden altijd, iemand die geen problemen heeft met die persoon is geen schop voor de broek waard.
We dekte elkaar ook als het even kon, had iemand een conflict en ze konden iets doen deden ze het.
soms werden er van verslagen 2 versies gemaakt , wat er echt gebeurt was en een gefilterde voor die chef omdat anders iemand onredelijk in de problemen kwam, en dat wist ie op een gegeven moment ook.
Ik ben toch wel gefascineerd naar alle belachelijke "bedrijven" waar jij kennelijk werkt. En vooral hoe weet je ze te vinden? Is dit een bijzondere sector, of heb jij daar gewoon een neusje voor? :> :+

• dj.verhulst
Roozzz schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:39:
[...]

Ik ben toch wel gefascineerd naar alle belachelijke "bedrijven" waar jij kennelijk werkt. En vooral hoe weet je ze te vinden? Is dit een bijzondere sector, of heb jij daar gewoon een neusje voor? :> :+
Nergens is het perfect, overal is er wel iets aan de hand of verkeerd. mensenwerk.
Als beheerder zit je altijd in het hart van een bedrijf of instelling, werk je in de buitendienst en doe je detachering/projecten dan kom je bij tientallen bedrijven of instellingen over de vloer en kom je meer tegen dan als je ergens vast werkt.

Mijn indruk is dat de MKB bedrijven gevoeliger zijn voor bepaalde types, die bij de grote bedrijven die vaak hun hrm beter in vorm hebben geen kans zouden hebben, al kom je de wonderlijkste types overal wel tegen.
als je een boekhouder heb die ook aanspreekpunt is voor ICT omdat ie zo handig is maar ook hrm taken moeten zonder de ervaring en specifieke skills worden vaker de verkeerde mensen aangenomen of een familie bedrijf.

Dat betreft heb ik echt van alles gedaan MKB tot multinationals, overal waar je met een auto binnen een dag heen kunt rijden. overheid diensten en defensie.
Dat doe ik al ruim 25 jaar dan heb je veel gezien en mee gemaakt.

• HKLM_
* HKLM_ werkte destijds bij een partij (zelfde als dat kantine verhaal) en de manager daar had wat aangepaste regels voor zichzelf uiteraard :+ maar mijn collega en ik vonden dat niet zo netjes :D

Die gast was echt altijd zoek… maar dan ook altijd. Hij zat i.i.g zeer weinig op zijn werkplek. Niet dat die dan aan het vergaderen was ofzo maar dan was die weer auto onderdelen kopen enzo…. Nu waren we niet een heel groot bedrijf +- 180 ofzo en de directie kwam vaak gewoon ff binnen en vroeg naar manager x. Mijn collega en ik zijn toen begonnen met zeggen dat x vrij was :P Dit hebben we een paar maanden vol gehouden en toen kwam hij verhaal halen waarom ze telkens zeiden dat hij vrij was? De directrice had namelijk gezegt jij bent wel veel vrij hè? Maar hoe zit dat met je uren? Kon die dus mooi al zijn shop avonturen van zijn vakantie uren af gaan boeken :+ was die niet heel blij mee i.i.g maar hij deed verder ook niks (want hij kon ook niks eigenlijk.. was een echte IT’r met jaren 90 gedachten..)

Die zelfde manager werkte soms ook thuis. Thuiswerken was vies maar hij deed het zelf wel. Vaak op woensdag. Hij was een klein gebouwtje aan het bouwen en daar was die al een tijd mee bezig. Dan kwam die donderdags weer op de zaak en tijdens de lunch pauze was die vergeten dat die thuis werkte :+ Manager x: Random filmpje van graafmachine met hem erop. kijk gisteren dit en dit en dit… Mijn collega droog ow maar je werkte toch thuis gisteren? Manager x staat op en loopt weg. De volgend dag tijdens de lunch manager x zit aan tafel en ook eerder genoemde directrice. Staat mijn collega op en zet het 75 inch scherm in de kantine aan :D En die begint de reclame van Cup-a-Soup te streamen waarom die gast thuis werkt en een zwembad graaft of zo iets.. Hé Kijk deze meneer werkt ook thuis net als jij gisteren roept die door de kantine :X Manager x wist niet waar die het moest zoeken maar de directrice wist waar we het over hadden :+

Uiteindelijk had die wel door dat wij het niet zo tof vonden dat hij onder werktijd ging klussen en spullen ging shoppen voor zijn verbouwing en is het op dringend advies van de directie wel aangepast en zat die weer gewoon achter zijn bureau dingen te doen.

Achteraf is het misschien niet heel netjes van ons geweest maar ach :P

• Arloid
Hoop hier nog een maand of 2 aan de bak te kunnen voordat m'n contract afloop en ik de biessen pak. Verwacht echter geen spontane gesprekken of uitlatingen meer van m'n leidingevende, niet zonder afspraak of mediator tenminste.

Inmiddels wachten op de zielenknijper om een diagnose en behandelplan op te stellen, meer als reminder naar m'n leidingevende en arbo arts. Maar goed 34 dagen hoewel lang is wel te overzien met 1,5 jaar wachttijd elders. Als dat niets wordt praten ze het maar uit met het UWW en IZW.

offtopic:
Deze hele discussie wordt inderdaad wel vervelend, moet ook af en toe kijken of ik niet in het vakantie in Friesland topic zit.

• dj.verhulst
HKLM_ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:56:
* HKLM_ werkte destijds bij een partij (zelfde als dat kantine verhaal) en de manager daar had wat aangepaste regels voor zichzelf uiteraard :+ maar mijn collega en ik vonden dat niet zo netjes :D

Die gast was echt altijd zoek… maar dan ook altijd. Hij zat i.i.g zeer weinig op zijn werkplek. Niet dat die dan aan het vergaderen was ofzo maar dan was die weer auto onderdelen kopen enzo…. Nu waren we niet een heel groot bedrijf +- 180 ofzo en de directie kwam vaak gewoon ff binnen en vroeg naar manager x. Mijn collega en ik zijn toen begonnen met zeggen dat x vrij was :P Dit hebben we een paar maanden vol gehouden en toen kwam hij verhaal halen waarom ze telkens zeiden dat hij vrij was? De directrice had namelijk gezegt jij bent wel veel vrij hè? Maar hoe zit dat met je uren? Kon die dus mooi al zijn shop avonturen van zijn vakantie uren af gaan boeken :+ was die niet heel blij mee i.i.g maar hij verder ook niks (want hij kon ook niks eigenlijk.. was een echte IT’r met jaren 90 gedachten..)

Die zelfde manager werkte soms ook thuis. Thuiswerken was vies maar hij deed het zelf wel. Vaak op woensdag. Hij was een klein gebouwtje aan het bouwen en daar was die al een tijd mee bezig. Dan kwam die donderdags weer op de zaak en tijdens de lunch pauze was die vergeten dat die thuis werkte :+ Manager x: Random filmpje van graafmachine met hem erop. kijk gisteren dit en dit en dit… Mijn collega droog ow maar je werkte toch thuis gisteren? Manager x staat op en loopt weg. De volgend dag tijdens de lunch manager x zit aan tafel en ook eerder genoemde directrice. Staat mijn collega op en zet het 75 inch scherm in de kantine aan :D En die begint de reclame van Cup-a-Soup te streamen waarom die gast thuis werkt en een zwembad graaft of zo iets.. Hé Kijk deze meneer werkt ook thuis net als jij gisteren roept die door de kantine :X Manager x wist niet waar die het moest zoeken maar de directrice wist waar we het over hadden :+

Uiteindelijk had die wel door dat wij het niet zo tof vonden dat hij onder werktijd ging klussen en spullen ging shoppen voor zijn verbouwing en is het op dringend advies van de directie wel aangepast en zat die weer gewoon achter zijn bureau dingen te doen.

Achteraf is het misschien niet heel netjes van ons geweest maar ach :P
Heb me er altijd wel over verbaast dat in veel werkkringen er van die lui rondlopen die in de baas z'n tijd van alles erbij doen , handeltjes erbij , klussen bedrijfje.

Had een collega's die op marktplaats en ebay zat met onderdelen handel van onderdelen pc's en servers, we namen wel eens spul mee van klanten wat dan vernietigd moest worden ,, meneer was er als de kippen bij om dingen veilig te stellen , en diverse collega waren een soort scout als een klant materiaal wilde afvoeren soms deed ie een zwart klusje of een krat bier of een fles drank of wat anders of ie dan mocht ie het mee nemen dan kregen die scout collega's ook een soort provisie.

Of een collega die naast zijn ict baan ergens als kelner erbij werkte

• loonatick78
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 26-11 10:03
dj.verhulst schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:07:
Of een collega die naast zijn ict baan ergens als kelner erbij werkte
Is het dan zo raar als iemand een bijbaan heeft?
Vroeger ook regelmatig na m'n reguliere baan bij aan het werk geweest als chauffeur.

Ik heb er ook één, lang geleden maar wel erg vermakelijk.

In werkte destijds bij een installateur en plaatste door het hele land luxe douch cabines/sauna's.
Deze dingen zaten in een groot krat, welke op de ophangen of in de bus meegenomen werden naar de klant
en vervolgens ook door mij weer mee terug genomen werden.

Op een gegeven moment moest ik er één in Limburg plaatsen, maar de plaatselijke verkoper leverde de sauna dus zelf. Deze stond keurig op de oprit in het krat op ons te wachten.
Na installatie, ben ik bezig het krat te slopen en met de bedoeling om het mee terug te nemen en bij ons op de zaak weg te gooien.

Komt de verkopende installateur eraan gelopen (was daar ook aan het werk) en zegt tegen mij. Joh laat maar staan dat krat, die voeren wij wel af. Dus ik zeg bedankt, groet de vriendelijke man en stap in en rij weg.

En nu komt het, 2 dagen later (vrijdagmiddag half 4) word ik gebeld door de zoon van de baas (planner). En zegt: "Waarom heb je dat krat in Limburg niet meegenomen woensdag? Die mensen willen hem afgevoerd hebben. Ik hem het verhaal uitgelegd, dat de plaatselijk installateur deze zou afvoeren. Nee, daar had meneer niets mee te maken, hoorde bij mijn taak en ik moest gelijk maar even daarheen rijden (2 uur heen en 2 uur terug) om het krat alsnog af te voeren.

Ik nogmaals verteld hoe het gegaan was, maar daar had hij geen boodschap aan, ik moest en zou die avond dat krat gaan ophalen. Toen maar boos opgehangen en hem verteld dat hij het zelf mocht gaan doen als het zo nodig moest.

Uurtje later belde z'n vader (eigenaar) en vroeg van hoe en wat, hem rustig het verhaal verteld en hoe zijn zoon mij uit stond te foeteren, terwijl ik gemiddelde weken draaide van 60 uur. Ik moest me maar niks van zijn zoon aantrekken en hij zou het wel regelen.

Hoorde ik maandag dat hij zijn zoon een behoorlijke veeg uit de pan gegeven heeft en dat die zoon dus 's avonds dat krat is wezen ophalen. hahahaha
En dat heb ik hem subtiel nog wel even laten weten...

Eigenaar was oprecht een leuke man om voor te werken, die zoon een over het paard getilde eigenwijze kwast. Ben vlak na dit voorval ook weggegaan.

[Voor 4% gewijzigd door loonatick78 op 11-11-2021 11:43]

• dj.verhulst
Leuke zaak was dat met zo'n zoontje van de baas.

Nee raar niet , maar als je structureel zoveel uur in de week overwerkt , heb je er nog puf voor ?
Die collega die als kelner erbij werkte was ergens gedetacheerd ik sprong af en toe daar bij , komt die klant/directeur bij me, zegt ie , dat hij met zijn vrouw ergens uit eten was in een zeer chic tent en ie door hem prima bediend was, vroeg ie aan mij worden jullie zo slecht betaald dan iemand er bij werkt ?
ICT word toch vorstelijk betaald ? ehh ik wist dat ie een huis wilde kopen en meer eigen vermogen wilde opbouwen om iets goeds te kunnen kopen , dat maar gezegd. onze werkgever betaalde slecht, pas toen we weg waren werd dat echt duidelijk hoe groot het verschil wel was.

Ik ken wel mensen die meerdere banen hebben omdat ze anders niet kunnen bestaan na een scheiding en zo een periode willen overbruggen tot dingen afbetaald zijn of gespaard .
maar ook mensen die belachelijk weinig verdienen en studerende kinderen hebben en een ex die zijn of haar verplichtingen niet nakomt.

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19:08
Nog eentje.

Privacy schending en zelfs schending auteursrecht. Volgens mij kan je vrij duidelijk hier een zaak van maken.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jazco2nd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:06:
[...]

Privacy schending en zelfs schending auteursrecht. Volgens mij kan je vrij duidelijk hier een zaak van maken.
Schending auteursrecht kun je vergeten. Was arbeidsongeval en foto's zijn dus tijdens werktijd genomen en daarmee automatisch eigendom van de werkgever :+

• sugarlevi01
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:18
loonatick78 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:39:
[...]

Is het dan zo raar als iemand een bijbaan heeft?
Vroeger ook regelmatig na m'n reguliere baan bij aan het werk geweest als chauffeur.

Ik heb er ook één, lang geleden maar wel erg vermakelijk.

In werkte destijds bij een installateur en plaatste door het hele land luxe douch cabines/sauna's.
Deze dingen zaten in een groot krat, welke op de ophangen of in de bus meegenomen werden naar de klant
en vervolgens ook door mij weer mee terug genomen werden.

Op een gegeven moment moest ik er één in Limburg plaatsen, maar de plaatselijke verkoper leverde de sauna dus zelf. Deze stond keurig op de oprit in het krat op ons te wachten.
Na installatie, ben ik bezig het krat te slopen en met de bedoeling om het mee terug te nemen en bij ons op de zaak weg te gooien.

Komt de verkopende installateur eraan gelopen (was daar ook aan het werk) en zegt tegen mij. Joh laat maar staan dat krat, die voeren wij wel af. Dus ik zeg bedankt, groet de vriendelijke man en stap in en rij weg.

En nu komt het, 2 dagen later (vrijdagmiddag half 4) word ik gebeld door de zoon van de baas (planner). En zegt: "Waarom heb je dat krat in Limburg niet meegenomen woensdag? Die mensen willen hem afgevoerd hebben. Ik hem het verhaal uitgelegd, dat de plaatselijk installateur deze zou afvoeren. Nee, daar had meneer niets mee te maken, hoorde bij mijn taak en ik moest gelijk maar even daarheen rijden (2 uur heen en 2 uur terug) om het krat alsnog af te voeren.

Ik nogmaals verteld hoe het gegaan was, maar daar had hij geen boodschap aan, ik moest en zou die avond dat krat gaan ophalen. Toen maar boos opgehangen en hem verteld dat hij het zelf mocht gaan doen als het zo nodig moest.

Uurtje later belde z'n vader (eigenaar) en vroeg van hoe en wat, hem rustig het verhaal verteld en hoe zijn zoon mij uit stond te foeteren, terwijl ik gemiddelde weken draaide van 60 uur. Ik moest me maar niks van zijn zoon aantrekken en hij zou het wel regelen.

Hoorde ik maandag dat hij zijn zoon een behoorlijke veeg uit de pan gegeven heeft en dat die zoon dus 's avonds dat krat is wezen ophalen. hahahaha
En dat heb ik hem subtiel nog wel even laten weten...

Eigenaar was oprecht een leuke man om voor te werken, die zoon een over het paard getilde eigenwijze kwast. Ben vlak na dit voorval ook weggegaan.
Over zoontjes gesproken.
Directeur/Eigenaar, van een bedrijf dat hier in het pand zit. Heeft een zoontje van een jaar of twintig. Wat een wijsneus, kwam ooit eens een zomer zijn pa 'helpen'. Stelde zich voor als mede-directeur aan iedereen die hij hier tegenkwam. Was nog niet eens aan zijn studie begonnen, maar ging wel iedereen vertellen, hoe ze hun werk moesten doen.

Wat een figuur. Serieus wel sneu. Pa is aan zijn derde huwelijk toe, en heeft volgens mij een ding voor jongere vrouwen. Heeft nog behoorlijk hard met mij proberen te flirten, 'misschien moeten we eens nummers uitwisselen, als je ooit eens met iemand wilt praten *winkwink*' 'Anders gaan we eens samen wat drinken!'. Totdat ik een keer liet vallen dat ik in de dertig ben, toen rolden zijn ogen bijna terug zijn hoofd in. En was het meteen afgelopen met dat soort voorstellen. _O-
Financieel heeft zoonlief het wel goed, maar ik geloof niet dat die emotioneel geheel onbekommerd door zijn jeugd heen is gekomen, en dat gedrag heeft hij ook duidelijk niet van een vreemde.

Heeft hier ook lange tijd gratis in het pand mogen zitten, ruimte is toch over. Maar de zaken gaan goed. En langzaam maar zeker namen ze steeds meer ruimte in beslag, en begonnen onze jongens als eigen personeel te behandelen. Dat wekte al wat wrevel op.
Kwam hij vorig jaar ook nog eens met een wel héle dikke audi aanzetten. Dus ik geloof dat ze nu huur betalen.

• Arloid
downtime schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:26:
[...]

Schending auteursrecht kun je vergeten. Was arbeidsongeval en foto's zijn dus tijdens werktijd genomen en daarmee automatisch eigendom van de werkgever :+
Schending portretrecht, zonder permissie voor een ander doel gebruikt. Paar jaar geleden was dat nog in het nieuws ivm. bestelbus reclame, ben even kwijt of het de welbekende oranje of blauwe busjes waren. Komt op neer dat ze toestemmingen moeten krijgen voor publicatie.

Keuze voor meerdere banen kan ik wel begrijpen, maakt het makkelijker om bij een slechte werkgever weg te gaan zonder financieel eronderuit te gaan. Afhankelijk van het salaris, kan je dan op één baan teren of meer uren maken tot je wat nieuws hebt.

• dj.verhulst
Lastig ,, als een baas mij een foto laat maken in zijn tijd met zijn spullen van een object van hem,, dan heb je niks.

Maar als ik met mijn eigen spullen wel in zijn tijd maar van een openbaar object een foto laat maken kon het auteursrecht toch nog van mij zijn, zaak is om zoiets vast te leggen. daarom gebruik ik alleen eigen foto's op websites en folders en andere publicaties

Maar ze hadden het eigenlijk eerst moeten bespreken dan domweg de foto's opvragen en dan verwerken in iets.

• Andrejan
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 00:18
Als ik het bericht van @Wozmro goed begrijp ging het om foto's van zijn hand, daar zou ik me niet druk om maken in verband met de AVG of copyright. Het is m.i. juist positief dat dit geval meteen wordt verwerkt in de opleidingsstof.

• Wozmro
Ik vond de actie van mijn werkgever ook niet direct erg. Die heeft het goed aangepakt.

Maar wel een beetje het feit dat ik in het middelpunt van de belangstelling stond tijdens de opleiding. Mijn werkgever is nogal verbaal sterk en die maakte er een uitgebreid verhaal/toneel van met mij als verbale schietschijf.
Het werd niet vervelend of zo maar het moest voor mij zolang niet duren. Mijn collega's vonden het wel grappig.

Een paar jaar er voor heb ik ook eens een arbeidsongeval gehad maar dan was ik nog zzp’er. In een productielijn ergens van gestapt en blijven haken met mijn enkel. Kon er nog net op lopen maar het voelde niet goed aan.
Ik zat wel bij een klant op een 2,5h van huis. Terug naar de firma gereden met de bestelwagen met grote aanhanger, was leuk iedere keer als ik de koppelingspedaal moest indrukken..
(misschien niet verantwoord, maar het was echt zo’n twijfelgeval; wat zou ik best doen om zo snel mogelijk zorg te krijgen met zo weinig mogelijk gedoe)

Uitleg gedaan bij de firma, in eigen auto gestapt, naar spoed gereden, 3 weken gips, een barstje in een of andere bot.

De opdrachtgever wenste mij veel beterschap en dat ik maar een seintje moest geven wanneer ik weer kon beginnen.

• loonatick78
  • Laatst online: 26-11 10:03
sugarlevi01 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:29:
[...]

Heeft nog behoorlijk hard met mij proberen te flirten, 'misschien moeten we eens nummers uitwisselen, als je ooit eens met iemand wilt praten *winkwink*' 'Anders gaan we eens samen wat drinken!'. Totdat ik een keer liet vallen dat ik in de dertig ben, toen rolden zijn ogen bijna terug zijn hoofd in. En was het meteen afgelopen met dat soort voorstellen. _O-
Daar heb ik ook nog wel een paar verhalen over.

Bepaalde huisvrouwen die met weinig tot geen kleding de deur open doen en nogal laten blijken dat ze er wel even zin in hebben.
Kwam regelmatig bij behoorlijke villa's en heb dat meer dan eens meegemaakt.

Ook wel eens een hulpmonteur meegehad van een jaar of 16, wiens ogen bijna uit hun kassen vielen, als mevrouw even vooroverboog om wat aan te wijzen....

• Schildpadje
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
dj.verhulst schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:00:
Leuke zaak was dat met zo'n zoontje van de baas.

Nee raar niet , maar als je structureel zoveel uur in de week overwerkt , heb je er nog puf voor ?
Die collega die als kelner erbij werkte was ergens gedetacheerd ik sprong af en toe daar bij , komt die klant/directeur bij me, zegt ie , dat hij met zijn vrouw ergens uit eten was in een zeer chic tent en ie door hem prima bediend was, vroeg ie aan mij worden jullie zo slecht betaald dan iemand er bij werkt ?
ICT word toch vorstelijk betaald ? ehh ik wist dat ie een huis wilde kopen en meer eigen vermogen wilde opbouwen om iets goeds te kunnen kopen , dat maar gezegd. onze werkgever betaalde slecht, pas toen we weg waren werd dat echt duidelijk hoe groot het verschil wel was.

Ik ken wel mensen die meerdere banen hebben omdat ze anders niet kunnen bestaan na een scheiding en zo een periode willen overbruggen tot dingen afbetaald zijn of gespaard .
maar ook mensen die belachelijk weinig verdienen en studerende kinderen hebben en een ex die zijn of haar verplichtingen niet nakomt.
Ik heb ooit eens een manager gehad (CFO officeel, lid MT, goed voor +150K), die in het weekend serveerster was in de luchroom van haar man. Gewoon omdat ze dat zo leuk vond. Paar keer met een collega in het weekend naar die tent gegaan om me door haar te laten bedienen :9. Tof mens trouwens.. Werkte door de weeks +50 uur, en zag dat werk als ontspanning (en zo zag ze haar man ook nog eens)

• Sunn0)))
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 26-11 15:16
Ik kende vroeger wel collega's die naast hun fulltime beveiligingsbaan veelal bijklusten. Sommigen werkten op afroep 's avonds bij evenementen. Ik ken er ook één die had een - volgens eigen zeggen - succesvolle online shop, waar hij veel geld mee verdiende. Dat was een soort van voorloper van wat nu dropshipping wordt genoemd. Een huidige collega klust naast zijn fulltime IT baan 's avonds en in de weekenden bij als ZZP'er (ook IT en ja dat mag bij ons als je dat hebt onderhandelt). Die zit letterlijk alleen maar achter zijn laptop.

Ik heb wel eens een manager gehad die nogal de pik had op een andere collega die een bepaalde alternatieve levenswijze had. Maakte hem belachelijk achter zijn rug om. Andere collega's gingen daar in mee en deden hetzelfde. Die collega was ook regelmatig ziek en op een gegeven moment overspannen thuis geloof ik. Toen ook nog eens in die periode zijn moeder overleed kon er niet eens een gezamenlijk condoleance kaartje vanaf. En maar zeuren dat hij best wel weer aan het werk kan gaan... compassie en medeleven was ver te zoeken daar.

... en dat is ook de manager die het persoonlijk neemt en boos wordt op het moment dat je je ontslag indient en zegt dat je binnenkort ergens anders gaat beginnen ... haha toedeledokie eikel!

• onno oliver
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 21-11 11:49
Ik heb diverse collega's gehad die in de tijd van de "baas" kluste of sliepen tijdens het werk.
Een handelde op MP in zelfgemaakte Zundap brommer onderdelen die hij als draaier/frezer in werktijd maakte.
Zolang zijn werk er niet onder lijden was er volgens de werkplaats chef niks aan de hand.
Deze was ook altijd zoek omdat hij voor de rest van het bedrijf klusjes deed.

Slapen in de tijd van de baas omdat je in de nacht in een postsorteercentrum werkt.

Begrijp niet dat ze er mee weg kwamen en geen rekening hielden hun directe collega's
Terug kijkend zou ik nu hier niet meer aan meewerken omdat wat ouder en wijzer ben geworden.

• AlphaRomeo
Sunn0))) schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:31:
Een huidige collega klust naast zijn fulltime IT baan 's avonds en in de weekenden bij als ZZP'er (ook IT en ja dat mag bij ons als je dat hebt onderhandelt). Die zit letterlijk alleen maar achter zijn laptop.
Waarom zou dat niet mogen zonder er over te onderhandelen? Je schaadt toch de belangen van je baas niet?

• Prx
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:58

Prx

⭐⭐⭐⭐⭐

AlphaRomeo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:02:
[...]

Waarom zou dat niet mogen zonder er over te onderhandelen? Je schaadt toch de belangen van je baas niet?
Nou, mijn contract stelt toch echt dat ik geen werkzaamheden mag verrichten die ook plaats hebben binnen onze organisatie. Sterker nog, er zit zelfs een beding in dat alles wat in het verlengde van mijn werk ligt, maar wel in de avonduurtjes is gemaakt, ook intellectueel eigendom is van mijn werkgever. Redelijk standaard in deze business en bij dat soort grote toko's. Dus dat zelf anders onderhandelen is zeker aan te raden als je ambities hebt en/of aan opensource meewerkt.

[Voor 6% gewijzigd door Prx op 11-11-2021 20:07. Reden: Link naar artikel Arnoud Engelfriet toegevoegd]

• AlphaRomeo
Prx schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:05:
[...]

Nou, mijn contract stelt toch echt dat ik geen werkzaamheden mag verrichten die ook plaats hebben binnen onze organisatie. Sterker nog, er zit zelfs een beding in dat alles wat in het verlengde van mijn werk ligt, maar wel in de avonduurtjes is gemaakt, ook intellectueel eigendom is van mijn werkgever. Redelijk standaard in deze business en bij dat soort grote toko's. Dus dat zelf anders onderhandelen is zeker aan te raden als je ambities hebt en/of aan opensource meewerkt.
Kan wel waar zijn, maar dat houdt geen stand bij de rechtbank. Zelfs de meeste concurrentiebedingen houden geen stand. Als jou werkgever er niet aantoonbaar schade van ondervindt is het sowieso kansloos volgens mij. Maar ik ben geen jurist...

• dj.verhulst
Ik sprak een oud collega die werkt ergens waar ie absoluut niet verder wil maar zijn contract is zo dicht gespijkerd dat ie eigenlijk in de ICT niet verder kan. Dat ie niet blij een klant mag beginnen is duidelijk, maar dat ie 3 jaar niet nergens anders mag beginnen. De zaak waar ie werkte was overgenomen in zijn oude contract stonden meer redelijke bepalingen concurrentie bepalingen toen ie over ging hebben ze dat blijkbaar aangepast had ie niet door, Nu zit ie bij een advocaat te kijken wat ie kan doen. Hij is nu zo ver dat ie wel als taxi chauffeur de tijd wil volmaken , want zelfs als ie ontslagen word is ie niet helemaal transfer vrij ,, heb hem al gezegd ga anders 3 jaar in het buitenland zitten op zo'n groot vliegveld in het midden oosten betaald heel erg goed , aan gezien zijn contract het alleen over europa heeft en de VS en Canada.

• Outerspace

Outerspace

Moderator General Chat

dj.verhulst schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:08:
Ik sprak een oud collega die werkt ergens waar ie absoluut niet verder wil maar zijn contract is zo dicht gespijkerd dat ie eigenlijk in de ICT niet verder kan. Dat ie niet blij een klant mag beginnen is duidelijk, maar dat ie 3 jaar niet ergens anders mag beginnen ,, de zaak waar ie werkte was overgenomen in zijn oude contract stonden meer redelijke bepalingen toen ie over ging hebben ze dat blijkbaar aangepast had ie niet door, nu zit ie bij een advocaat te kijken wat ie kan doen ,, hij is nu zo ver dat ie wel als taxi chauffeur de tijd wil volmaken , want zelfs als ie ontslagen word is ie niet helemaal transfer vrij ,, heb hem al gezegd ga anders 3 jaar in het buitenland zitten op zo'n groot vliegveld in het midden oosten betaald heel erg goed , aan gezien zijn contract het alleen over europa heeft en de VS en Canada.
Mag ik je vragen wat je betoog te maken heeft met dit topic? Het is een warboel aan informatie en totaal niet relevant tot dit topic ;)

• dj.verhulst
Outerspace schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:56:
[...]

Mag ik je vragen wat je betoog te maken heeft met dit topic? Het is een warboel aan informatie en totaal niet relevant tot dit topic ;)
wel ik zal het je uitleggen ,, het gaat over onbeschofte werkgever die een oud collega op een vervelende manier bejegend..

Dus past prima in dit topic, snap niet wat jij nou wil :?

• ralpje
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:01

ralpje

Deugpopje

Die collega heeft toch zelf bij z'n volle verstand dat contract getekend? Hoe maakt dat de werkgever onbeschoft?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Outerspace

Outerspace

Moderator General Chat

dj.verhulst schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:14:
[...]

wel ik zal het je uitleggen ,, het gaat over onbeschofte werkgever die een oud collega op een vervelende manier bejegend..

Dus past prima in dit topic, snap niet wat jij nou wil :?
Hij tekent toch dat contract? In hoeverre is dan de werkgever onbeschoft?

• dj.verhulst
ralpje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:17:
Die collega heeft toch zelf bij z'n volle verstand dat contract getekend? Hoe maakt dat de werkgever onbeschoft?
Hij werkte bij een zaak en tekende daar een contract, met redelijke voorwaarden, niks aan de hand.
Die zaak word overgenomen door een andere zaak , hij en het andere personeel worden overgenomen.
Hij moest iets tekenen waar hij toen niet duidelijk was dat er nieuwe voorwaarden waren.Hij dacht het puur voor de transactie was, er was gezegd dat alleen de naam op de loonstrook veranderde , de rest bleef gelijk.
Toen ie besloot om weg te willen zag ie het in de papieren , dat is knap stom.

Het is geen fatsoenlijke manier van doen als je 3 jaar eigenlijk bij geen enkele grote ICT detacheer kan beginnen. Hij moet hun toestemming hebben, maar ze willen hem aan zijn contract houden en als het verloopt zitten er nog bepaalde restricties op ( kreeg zo'n leuke brief van de bedrijfs jurist )

[Voor 9% gewijzigd door dj.verhulst op 11-11-2021 22:28]

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens mij vindt de rechter ook wel wat van een onredelijk concurrentiebeding. Daar lijkt me in dit geval mogelijk wel sprake van ;)

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• dj.verhulst
Boudewijn schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:27:
Volgens mij vindt de rechter ook wel wat van een onredelijk concurrentiebeding. Daar lijkt me in dit geval mogelijk wel sprake van ;)
Dat is ie nu aan het uitzoeken, maar zo'n verhaal kost ook wat, en je loopt het risico dat je het niet wint. en al die tijd kan ie niet verder ,

• wauskoek
  • Registratie: november 2021
  • Laatst online: 03:14
Nog eentje.

Dat is eigenlijk wel netjes :P

Bij mijn vorige werkgever kreeg een collega iets zwaars op zijn voet en schreeuwde het uit als een speenvarken. Directeur kwam gelijk en vertelde dat ze hem even op een bureaustoel moesten zetten en naar buiten moesten rollen en iemand hem even langs het ziekenhuis moesten brengen.
Directeur was natuurlijk des doods dat als ze de ambulance lieten komen dat de arbodienst dan ook langs moest komen. :D En dat hij in de shit beland. Best wel een hufter streek achteraf |:(

• Tommie12
wauskoek schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:47:
[...]

Dat is eigenlijk wel netjes :P

Bij mijn vorige werkgever kreeg een collega iets zwaars op zijn voet en schreeuwde het uit als een speenvarken. Directeur kwam gelijk en vertelde dat ze hem even op een bureaustoel moesten zetten en naar buiten moesten rollen en iemand hem even langs het ziekenhuis moesten brengen.
Directeur was natuurlijk des doods dat als ze de ambulance lieten komen dat de arbodienst dan ook langs moest komen. :D En dat hij in de shit beland. Best wel een hufter streek achteraf |:(
En dan gaat je collega in het ziekenhuis verzwijgen dat het om een werkongeval gaat? Zo dom is toch niemand om dan zelf alle kosten te gaan ophoesten.

• wauskoek
  • Registratie: november 2021
  • Laatst online: 03:14
Tommie12 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:18:
[...]

En dan gaat je collega in het ziekenhuis verzwijgen dat het om een werkongeval gaat? Zo dom is toch niemand om dan zelf alle kosten te gaan ophoesten.
Geen idee hoe dat afgelopen is behalve dat hij wat gebroken had in zijn voet. Heeft er toen ook niet zo lang gewerkt. Kon me van toen wel herinneren dat er onder de collega's te spraken kwam dat als je eenmaal in het ziekenhuis bent zonder dat de ambulance op het arbeidsplaats is gekomen dat dan de arbo niet hoefde te komen.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 06:26
wauskoek schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:35:
[...]

Geen idee hoe dat afgelopen is behalve dat hij wat gebroken had in zijn voet. Heeft er toen ook niet zo lang gewerkt. Kon me van toen wel herinneren dat er onder de collega's te spraken kwam dat als je eenmaal in het ziekenhuis bent zonder dat de ambulance op het arbeidsplaats is gekomen dat dan de arbo niet hoefde te komen.
Arbo kan niet komen, omdat ze geen weet hebben. Overigens ontslaat dat werkgever nog steeds niet van de plicht om arbeidsongevallen te registreren. Of er een meldingsplicht is, durf ik niet te zeggen.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ja, er is meldingsplicht. https://www.inspectieszw....een-arbeidsongeval-melden

Dus ja, die werkgever was een draak.

• Schildpadje
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
Dit hoeft ook niet gemeld te worden. Ziekenhuis/eerste hulp is geen ziekenhuisopname natuurlijk.. Alleen bij potentieel blijvend letsel wel. Uitdraard moeten dit sooet ongevallen wel intern geregistreerd worden.
Mijn oude werkgever heeft zo wel eens een forse boete gehad (of voorwaardelijk, geen idee). Een medewerker was in een dienstauto met zijn vingertopje tussen het raam en de deur gekomen.. Had niks bij de baas gemeld maar direct met een collega naar het ziekenhuis gegaan. Vingerkootje/nagel kwijt = blijvend letsel.. Maarja dat was pas na 2 weken gemeld.

• sjroorda
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:00

Beste Daniël

Met vriendelijke groet
……..

Netjes toch? De eerste woorden van mijn baas, ook na 20 jaar, waren "dat had je eerder moeten doen." Nog genoeg andere verhalen over te vertellen, maar dat doe ik later nog wel eens een keer (ben nog niet helemáál weg :)). Klinkt overigens slechter dan het was: ik heb het altijd goed naar mijn zin gehad daar. Redenen om te vertrekken waren niet persoons-gerelateerd.

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Schildpadje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:07:
Dit hoeft ook niet gemeld te worden. Ziekenhuis/eerste hulp is geen ziekenhuisopname natuurlijk.. Alleen bij potentieel blijvend letsel wel. Uitdraard moeten dit sooet ongevallen wel intern geregistreerd worden.
Mijn oude werkgever heeft zo wel eens een forse boete gehad (of voorwaardelijk, geen idee). Een medewerker was in een dienstauto met zijn vingertopje tussen het raam en de deur gekomen.. Had niks bij de baas gemeld maar direct met een collega naar het ziekenhuis gegaan. Vingerkootje/nagel kwijt = blijvend letsel.. Maarja dat was pas na 2 weken gemeld.
Als je hem binnen 3 werkdagen weer aan het werk krijgt hoef je het zelfs niet te registreren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Wozmro
Ik heb korte tijd bij een groot bedrijf gewerkt waar een uitgebreide ’veiligheidscultuur’ aanwezig was.

Ongevalvrije (met werkverlet) dagen werden geregistreerd en als een afdeling een bepaald streven bereikte kregen ze een beloning.
Op een keer kreeg een collega een arbeidsongeval, ook iets aan zijn voet dacht ik. Moest normaal een paar dagen thuisblijven maar werd iedere dag met de taxi opgehaald en teruggebracht om dan de hele dag aan zijn werkbank te zitten, babbelen met de collega's.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002

T-Infinity

Heen en weer....

Wozmro schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:05:
Ik heb korte tijd bij een groot bedrijf gewerkt waar een uitgebreide ’veiligheidscultuur’ aanwezig was.

Ongevalvrije (met werkverlet) dagen werden geregistreerd en als een afdeling een bepaald streven bereikte kregen ze een beloning.
Op een keer kreeg een collega een arbeidsongeval, ook iets aan zijn voet dacht ik. Moest normaal een paar dagen thuisblijven maar werd iedere dag met de taxi opgehaald en teruggebracht om dan de hele dag aan zijn werkbank te zitten, babbelen met de collega's.
Precies datzelfde heb ik ook meegemaakt inderdaad. Dagenlang werd een collega met taxi opgehaald. Bedrijf had heel wat over om te teller op 0 arbeidsongevallen te laten staan.

Dat er wel uitzendkrachten gewond waren geraakt maakte niet uit, want 'die tellen niet mee' omdat ze niet direct bij het bedrijf in dienst zijn en op de loonlijst staan.
Je kreeg dan echt gesprekken als 'Ja maar laatst is er toch iemand van die trap af gevallen?'.
'Ja klopt maar dat was een uitzendkracht, dus de teller blijft op 0'

Ook mooi, een verplichte 'inclusiviteitsenquite' die iedereen dus moest invullen. Echter werden de uitzendkrachten uitgesloten, terwijl ze wel de uitnodiging kregen.

Echt hoe duidelijk kun je maken dat je uitzendkrachten geen volwaardige medewerkers zijn.

[Voor 10% gewijzigd door T-Infinity op 12-11-2021 14:01]

• D.deJong
sjroorda schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:47:
[...]

Netjes toch? De eerste woorden van mijn baas, ook na 20 jaar, waren "dat had je eerder moeten doen." Nog genoeg andere verhalen over te vertellen, maar dat doe ik later nog wel eens een keer (ben nog niet helemáál weg :)). Klinkt overigens slechter dan het was: ik heb het altijd goed naar mijn zin gehad daar. Redenen om te vertrekken waren niet persoons-gerelateerd.
Na ruim 20 jaar mag het toch wel meer zijn dan een mailtje lijkt mij, het is maar een clubje van 40 man.
Geen behoefte aan een veer of iets dergelijks maar al hoor je maar even aan waarom de zaak leegloopt.

• Aganim
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:01

Aganim

I have a cunning plan..

D.deJong schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:38:
[...]

Na ruim 20 jaar mag het toch wel meer zijn dan een mailtje lijkt mij, het is maar een clubje van 40 man.
Geen behoefte aan een veer of iets dergelijks maar al hoor je maar even aan waarom de zaak leegloopt.
Wat mij betreft ook. Ik heb het bij mijn vader ook zo zien gaan. 30 jaar dienstverband, waarin hij alle extra klussen oppakte, veel (seizoensgerelateerd) overwerk heeft gedaan, ervoor zorgde dat de machines op de werkvloer onderhouden bleven, aantal ziektedagen in al die tijd zijn letterlijk op 1 hand te tellen. Op de laatste dag heeft hij zijn sleutels op kantoor achtergelaten (waar iedereen er uiteraard al vantussen was) en de deur achter zich dichtgetrokken. 30 jaar maximale inzet, geen afscheid, geen bedankje voor je trouwe dienst, niets.

Hij is geen klager, maar dat steekt hem nog steeds. Ik heb als uitzendkracht na 2 maanden vakantiewerk een warmer afscheid gehad dan hij daar na 30 jaar kreeg. :r

• dj.verhulst
T-Infinity schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:58:
[...]

Precies datzelfde heb ik ook meegemaakt inderdaad. Dagenlang werd een collega met taxi opgehaald. Bedrijf had heel wat over om te teller op 0 arbeidsongevallen te laten staan.

Dat er wel uitzendkrachten gewond waren geraakt maakte niet uit, want 'die tellen niet mee' omdat ze niet direct bij het bedrijf in dienst zijn en op de loonlijst staan.
Je kreeg dan echt gesprekken als 'Ja maar laatst is er toch iemand van die trap af gevallen?'.
'Ja klopt maar dat was een uitzendkracht, dus de teller blijft op 0'

Ook mooi, een verplichte 'inclusiviteitsenquite' die iedereen dus moest invullen. Echter werden de uitzendkrachten uitgesloten, terwijl ze wel de uitnodiging kregen.

Echt hoe duidelijk kun je maken dat je uitzendkrachten geen volwaardige medewerkers zijn.
Heb vroeger veel als uitzendkracht gewerkt,, je werkte er maanden, je hoort dat er een personeels feest is., maar jij mag niet komen, maar wel oud medewerkers en gepensioneerden, en de volgende dag mag je wel de zooi opruimen ,, mooi dat ik dat gewoon niet deed.
Was toen best pissig , wat ze wel niet dachten, zo met je om gaan en dan verwachten dat je zonder kik hun rommel opruimde ,, uitzend bureau vond dat je maar gewoon moest doen,, heb ze gewoon uitgelachen aan de telefoon. heb er nog weken gewerkt tot ik wat beters vond.

Heb het ook gehad dat ik ergens werkte inmiddels als ICT'er we deden een migratie traject , de oude pc's mochten de medewerkers hebben maar ik als ingehuurde kracht niet, vond dat zeer kinderachtig.
Het project heb ik netjes afgemaakt maar dacht er het mijne van.

Of we moesten overwerken , en er word discussie gevoerd waar je bij bent of ze ook voor de uitzendkrachten eten moeten halen en het uitzendbureau dat moet betalen wij wij dat maar moeten voorschieten.
Iemand zei als men dat doet , gaan ze gelijk naar huis en werken ze geen minuut meer over, en komt het werk niet af.

• HKLM_
dj.verhulst schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:48:
[...]

Heb vroeger veel als uitzendkracht gewerkt,, je werkte er maanden, je hoort dat er een personeels feest is., maar jij mag niet komen, maar wel oud medewerkers en gepensioneerden, en de volgende dag mag je wel de zooi opruimen ,, mooi dat ik dat gewoon niet deed.
Was toen best pissig , wat ze wel niet dachten, zo met je om gaan en dan verwachten dat je zonder kik hun rommel opruimde ,, uitzend bureau vond dat je maar gewoon moest doen,, heb ze gewoon uitgelachen aan de telefoon. heb er nog weken gewerkt tot ik wat beters vond.

Heb het ook gehad dat ik ergens werkte inmiddels als ICT'er we deden een migratie traject , de oude pc's mochten de medewerkers hebben maar ik als ingehuurde kracht niet, vond dat zeer kinderachtig.

Of we moesten overwerken , en er word discussie gevoerd waar je bij bent of ze ook voor de uitzendkrachten eten moeten halen en het uitzendbureau dat moet betalen wij wij dat maar moeten voorschieten.
Iemand zei als men dat doet , gaan ze gelijk naar huis en werken ze geen minuut meer over, en komt het werk niet af.
Zeer triest inderdaad… ik ken een bedrijf wat geen kerstpakketten doet voor hun uitzendkrachten. Zo kinderachtig vindt ik dat.

• HSG
[...]

Zo'n situatie was ooit bij de een groot bedrijf in het noorden dat aan het transport van aardgas doet. Dat bedrijf vond het leuk om alle interne medewerkers een Ipad cadeau te doen. Dus alleen interne medewerkers.

Dus als je net een maand intern in dienst was kreeg je een Ipad maar als externe kon je er naar fluiten ook al zat je daar al 10 jaar.

• dj.verhulst
HKLM_ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:52:
[...]

Zeer triest inderdaad… ik ken een bedrijf wat geen kerstpakketten doet voor hun uitzendkrachten. Zo kinderachtig vindt ik dat.
Dat heb ik ook gehad, of niks voor hun stagiaires die wel productie draaien en echt wel iets presteerden.
Of een bedrijf dat dicht gaat tussen kerst en oud en nieuw, en omdat je niet kan werken krijgt gewoon niks en het toenmalige GAK zei omdat je gemiddeld een bepaald bedrag krijgt geen aanvulling WW. best lullig.

Waar ik echt eens iemand bijna over de tafel getrokken heb was ik werkt ergens als uitzendkracht ICT, had een bepaald loon afgesproken was begonnen bij een klus het ging prima. werd ik opgebeld door het uitzendbureau dat het de laatste week was ( op de vrijdag ) dus ik laat het uren briefje aftekenen zeggen ze jammer dat je weg gaat van ons had je nog wel mogen blijven, maar ze hebben al iemand anders die maandag komt , ik verbaast ? dus op naar het uitzendbureau briefje inleveren en vragen hoe dat zit.
zeggen ze ,, we verdienen eigenlijk niet genoeg aan dit traject omdat jij zoveel kan vragen maar we hebben besloten dat er een goedkopere kracht het maar moet overnemen, maar als jij je mondje houd vinden we misschien wel iets anders voor je,, zo gaan die dingen :( de stoom kwam uit mijn oren.

Heb die klant gebeld thuis , die was niet zo blij ,, wat hebben die gedaan , die nieuwe laten beginnen maar na een paar dagen weg gestuurd , ruzie gemaakt met het uitzendbureau ,, week laten zat ik er weer via een ander uitzendbureau voor meer loon ook nog , klus afgemaakt en nog wat andere klussen gedaan tot ik een baan kreeg

• Arloid
Hier wel eens tot 6u gestaan vanwegen een onderdeel wat laat geleverd werd. Kon geen pizza vanaf, al is dat één van de minder erge streken hier.

offtopic:
Ben benieuwd of mij nog een kerstpakket aangeboden wordt dit jaar. Krijg zwaar de neiging deze niet aan te nemen, ze kunnen stikken in hun kaasstengel.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

HSG schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:02:
[...]

Zo'n situatie was ooit bij de een groot bedrijf in het noorden dat aan het transport van aardgas doet. Dat bedrijf vond het leuk om alle interne medewerkers een Ipad cadeau te doen. Dus alleen interne medewerkers.

Dus als je net een maand intern in dienst was kreeg je een Ipad maar als externe kon je er naar fluiten ook al zat je daar al 10 jaar.
Toch te begrijpen? Externen zijn vaak tijdelijk, die kunnen ook een week na kerst vertrokken zijn, nogal logisch dat je ze geen iPad heeft... Als je 10 jaar als extern persoon nog steeds bij dezelfde opdrachtgever zit, heb je het zelf ook niet helemaal begrepen overigens....

• dj.verhulst
-tom-562 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:13:
[...]

Toch te begrijpen? Externen zijn vaak tijdelijk, die kunnen ook een week na kerst vertrokken zijn, nogal logisch dat je ze geen iPad heeft... Als je 10 jaar als extern persoon nog steeds bij dezelfde opdrachtgever zit, heb je het zelf ook niet helemaal begrepen overigens....
Sommige branches werken veel meer dit soort constructies , net zo als misbruik ZZP constructies
Vooral waar de positie van werknemers niet zo sterk is.

Sommige projecten bij grote bedrijven en overheid kunnen soms jaren duren

[Voor 6% gewijzigd door dj.verhulst op 12-11-2021 23:18]

• HSG
-tom-562 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:13:
[...]

Ik heb daar even als externe gewerkt en ik moet zeggen buiten dat Ipad-gedoe is het verder een prettige opdrachtgever. Er hangt gewoon een zeer prettige sfeer dus ik snap wel dat mensen daar graag willen blijven. Zelf denk ik "als iemand daar zo lang zit neem ze dan intern aan". Voor met IT wil je kennis in huis houden.

De overheid is dat wel gaan doen. Collega van mij heeft 10 jaar extern gezeten en is 3 jaar geleden intern aangenomen. Ze wilden hem eerder intern aannemen vanwege zijn kennis voor Linux en mainframe systemen maar moest wel 500 netto inleveren. Dus hij heeft daar een aantal keren "nee" op beantwoord totdat ze een senior-functie in het leven riepen zodat hij er netto er niet op achteruit ging.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01:45

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

HSG schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:02:
[...]

Ik zou het raar vinden als de externe 2 kerst pakketten zou krijgen en de vaste mensen maar 1.
De externe krijgt die al van de inhuurtoko die extra veel geld beurt om iemand daar als externe weg te zetten?

/zie net dat er geen kerst in de post stond, dacht dat het over een kerstpakket ging iig :)

[Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 12-11-2021 23:24]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

dj.verhulst schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:17:
[...]

Sommige branches werken veel meer dit soort constructies , net zo als misbruik ZZP constructies
Vooral waar de positie van werknemers niet zo sterk is.

Sommige projecten bij grote bedrijven en overheid kunnen soms jaren duren
Een paar jaar, ok.. maar 10 jaar lijkt mij wel heel uitzonderlijk. Bij mijn vorige werkgever kon je (als je zelf wilde en de klant het wilde) ook wel voor een paar jaar bij intern hetzelfde bedrijf zitten. Maar dat was nooit meer dan 4 jaar ofzo.
Ik heb er ook wel een aantal gezien die al b.v. bijna 10 jaar bij 's lands grootste lithografiemachine fabrikant ;) zaten, of bij dat ene bedrijf wat ooit Philips was in Nijmegen. Sowieso dat je er qua arbeidsvoorwaarden een flinke stap vooruit maakt als je daar direct in dienst gaat.

• HSG
YakuzA schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:22:
[...]

Ik zou het raar vinden als de externe 2 kerst pakketten zou krijgen en de vaste mensen maar 1.
De externe krijgt die al van de inhuurtoko die extra veel geld beurt om iemand daar als externe weg te zetten?

/zie net dat er geen kerst in de post stond, dacht dat het over een kerstpakket ging iig :)
Het was geen kerstpakket maar gewoon een cadeau. Kerstpakket zou ik ook aan externen geven tenzij ik weet dat een detacheerder dat niet geeft.

Voor mij hoefde dat niet waar ik als externe zat. Mijn laatste detacheerder was heel gul met pakketten. Kreeg je een grote zware doos mee met van alles en nog wat. :P

• dylan111111
  • Laatst online: 00:37
HKLM_ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:52:
[...]

Dit heb ik ook een keer mee gemaakt als externe medewerker, echt super lullig gevoel, en dan ook nog van die collega's die uitgebreid hun kerstpakket gaan uitpakken op kantoor luidkeels :/

Bij hetzelfde bedrijf werd het ook een lange tijd verplicht voor externe IT medewerkers om winkel kleding te dragen op kantoor om zo meer connectie te krijgen met het bedrijf ofzo. Interne collega's lachte zich dood en het was ook gewoon beschamend niet normaal. Van een nette polo of deels in pak naar een blauwe T-shirt met het bedrijfsnaam in witte letters.

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 05:22
[...]

Oh, bij het bedrijf waar ik werk (als uitzendkracht) flikken ze het om je 10 uur te laten inplannen. Na deze 10 uur laten ze je ook min-of-meer gedwongen onbetaald overwerken.

Het zit zo: ik start om 8.15 of 13.15 en eindig om 18.15 of 23.15. Als je rond een uur of 18.00 terug komt van een order, heb je nog 15 minuten dat je officieel moet werken. Het probleem is echter, dat een order soms ook 15 minuten fietsen is en ook weer 15 minuten terug of er meerdere orders in één rit zitten. Als je zegt dat je over 15 minuten klaar bent en dus mogelijk (eigenlijk overduidelijk) moet overwerken en je geen zin hebt om onbetaald te overwerken, is het zogenaamd een hele korte order, gaat je echt lukken (onee toch niet).

Eigenlijk best achterbaks. Je hebt net 10 uur gewerkt voor het bedrijf, ze weten dat je nog dik een uur terug moet fietsen (en dus ook al om 7 uur van huis vertrokken bent), maar toch laten ze je niet gaan. Als extraatje: ze weten dat 23.15 te vroeg is. In plaats van dat ze er voor zorgen dat er ook nog na 23 uur (dan sluiten we) genoeg mensen zijn om orders weg te brengen, laten ze mensen overwerken.

Heeft niks te maken met bovenstaand relaas, maar wel met overwerken: ik heb ook eens gehad dat ik om 23 uur terug kwam (oké, was maar een 5 uur shift, maar toch) en ze doodleuk gingen verkondigen dat iedereen mocht gaan overwerken, omdat we nog teveel orders hadden open staan. Ik heb gezegd dat ik die week nog met moeite m'n overuren uitbetaald had gekregen van de week er voor en niet meer mag overwerken van het uitzendbureau en er dus ook niks voor betaald krijg. Zegt die hark dat ik dat toch moet doen en als ik weiger er een klacht volgt. Ik heb gezegd dat ik de bus moest halen(eigenlijk was m'n vader aan het wachten, omdat hij me gebracht had, omdat ik anders te laat zou zijn, maar ja, die kan natuurlijk wel even wachten, laat mij dit soort harken leren kennen). Ik ben gewoon weggelopen. Tot de dag van vandaag (meer dan 6 weken later niks van een klacht gehoord. Dit ook aangegeven bij het uitzendbureau en zij hebben ook helemaal niks van een klacht ontvangen. Oja, ik moest maar naar huis lopen (1,5 uur, deels over een stuk fietspad), want hij zou ook zogenaamd naar huis moeten lopen, en krijgt zogenaamd ook niet doorbetaald (ze klokken in, dus je gaat mij niet wijs maken dat zij niet betaald worden )

Oja, en als je dan eens vraagt of je wat eerder mag gaan, dan hebben ze geen tijd om naar je vraag te luisteren... Vorige week moest ik weer overwerken, dat gedaan in de hoop dat ik ergens anders wel korter zou kunnen werken, maar toen ik later wilde vragen of ik eerder mocht gaan, mocht ik geen vragen stellen. Ging letterlijk zo:
Ik: <naam manager>
Manager: ik ben bezig wacht even (wacht even betekent bij hem, je kunt een eeuwigheid even wachten, maar ik kom niet terug op jouw vraag)

[Voor 9% gewijzigd door hoi1234 op 13-11-2021 00:01]

• dj.verhulst
hoi1234 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:55:
[...]

Oh, bij het bedrijf waar ik werk (als uitzendkracht) flikken ze het om je 10 uur te laten inplannen. Na deze 10 uur laten ze je ook min-of-meer gedwongen onbetaald overwerken.

Het zit zo: ik start om 8.15 of 13.15 en eindig om 18.15 of 23.15. Als je rond een uur of 18.00 terug komt van een order, heb je nog 15 minuten dat je officieel moet werken. Het probleem is echter, dat een order soms ook 15 minuten fietsen is en ook weer 15 minuten terug of er meerdere orders in één rit zitten. Als je zegt dat je over 15 minuten klaar bent en dus mogelijk (eigenlijk overduidelijk) moet overwerken en je geen zin hebt om onbetaald te overwerken, is het zogenaamd een hele korte order, gaat je echt lukken (onee toch niet).

Eigenlijk best achterbaks. Je hebt net 10 uur gewerkt voor het bedrijf, ze weten dat je nog dik een uur terug moet fietsen (en dus ook al om 7 uur van huis vertrokken bent), maar toch laten ze je niet gaan. Als extraatje: ze weten dat 23.15 te vroeg is. In plaats van dat ze er voor zorgen dat er ook nog na 23 uur (dan sluiten we) genoeg mensen zijn om orders weg te brengen, laten ze mensen overwerken.

Heeft niks te maken met bovenstaand relaas, maar wel met overwerken: ik heb ook eens gehad dat ik om 23 uur terug kwam (oké, was maar een 5 uur shift, maar toch) en ze doodleuk gingen verkondigen dat iedereen mocht gaan overwerken, omdat we nog teveel orders hadden open staan. Ik heb gezegd dat ik die week nog met moeite m'n overuren uitbetaald had gekregen van de week er voor en niet meer mag overwerken van het uitzendbureau en er dus ook niks voor betaald krijg. Zegt die hark dat ik dat toch moet doen en als ik weiger er een klacht volgt. Ik heb gezegd dat ik de bus moest halen(eigenlijk was m'n vader aan het wachten, omdat hij me gebracht had, omdat ik anders te laat zou zijn, maar ja, die kan natuurlijk wel even wachten, laat mij dit soort harken leren kennen). Ik ben gewoon weggelopen. Tot de dag van vandaag (meer dan 6 weken later niks van een klacht gehoord. Dit ook aangegeven bij het uitzendbureau en zij hebben ook helemaal niks van een klacht ontvangen. Oja, ik moest maar naar huis lopen (1,5 uur, deels over een stuk fietspad), want hij zou ook zogenaamd naar huis moeten lopen, en krijgt zogenaamd ook niet doorbetaald (ze klokken in, dus je gaat mij niet wijs maken dat zij niet betaald worden )

Oja, en als je dan eens vraagt of je wat eerder mag gaan, dan hebben ze geen tijd om naar je vraag te luisteren... Vorige week moest ik weer overwerken, dat gedaan in de hoop dat ik ergens anders wel korter zou kunnen werken, maar toen ik later wilde vragen of ik eerder mocht gaan, mocht ik geen vragen stellen. Ging letterlijk zo:
Ik: <naam manager>
Manager: ik ben bezig wacht even (wacht even betekent bij hem, je kunt een eeuwigheid even wachten, maar ik kom niet terug op jouw vraag)
wat een verschrikkelijke hork , je zou hem bijna grijpen bij z'n strot ,, hey heb ik nu je aandacht ? denk dat je beter bij zo'n zaak kan vertrekken. dit is pure minachting ,, en dit soort gasten zijn eigenlijk totaal niet aanspreekbaar.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HSG schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:21:
[...]

Er hangt gewoon een zeer prettige sfeer dus ik snap wel dat mensen daar graag willen blijven. Zelf denk ik "als iemand daar zo lang zit neem ze dan intern aan". Voor met IT wil je kennis in huis houden.
Dat ligt soms wat complexer. Zo zijn er werkgevers die willen dat een bepaald percentage medewerkers extern blijft - zodat ze die bij "zwaar weer" meteen buiten kunnen zetten. En daarnaast zijn de mensen die je graag wilt vaak bewust extern geworden en die willen helemaal niet in vaste dienst.
Ik heb zelfs wel meegemaakt dat interne krachten op vrijdag afscheid namen bij hun oude werkgever en een week later weer op dezelfde functie bij hun oude werkgever zaten - maar nu voor veel meer geld ingehuurd via een detacheerder of een ZZP-constructie. Al heeft HR daar later wel een stokje voor gestoken.
Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is geen Lieve Mona dagboek en blijf ontopic. Wanneer er teveel offtopic gereageerd wordt en dat het op dit moment niks mee bijdraagt aan Algemene Zaken wordt het topic gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee