S60 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:31:
[...]
Ben toch wel erg benieuwd hoe jij naar jezelf kijkt nadat je de keuze hebt gemaakt voor een Zeekr 001. Het kan toch niet anders dat jij jezelf oliedom vindt na het kopen of leasen van zo''n verschrikkelijk slechte auto. Jij hebt je voorwerk / research voor aankoop in ieder geval niet goed gedaan, lijkt mij. Met zo'n negatieve mindset zal het ook lastig zijn en blijven om pluspunten te ontdekken. Maar ik gok erop dat dit bij jou niet alleen is beperkt tot een auto
Dat geldt ook voor Zeekr001 die allerlei serieuze problemen beschrijft die ik (gelukkig) niet herken. Als je je auto niet kunt openen en op slot kunt doen, dan zet je hem toch neer in Zeist en haal je hem weer op nadat dit is opgelost?!
Ik kon tijdens de proefrit de software niet testen, want er was nog amper wat klaar toen. Gezien mijn ervaringen met tig merken en de software van al deze merken had ik geen enkele reden om ervan uit te gaan dat de firma Zeekr zon broddelprodukt op de markt zou zetten aangezien men goede componenten gebruikt, de auto vrij degelijk in elkaar zit, produkt en produktiekennis van Geely en Volvo aan boord heeft en men zich presenteert als premium.
Ook al omdat de zeer ervaren verkoop crew mij met alle zeekrheid wist te vertellen dat Zeekr met hun eigen team en eigen software produkt veel en veel beter en eens per 4-6 weken met updates zou komen en dit beter zou gaan functioneren dan collega Geely merken zoals Volvo of Polestar.
Als ik had geweten dat de software ook na meer dan een jaar nog amper het beta niveau is ontstegen dan had ik uiteraard never nooit voor dit produkt gekozen.
Aangezien men bij Zeekr niets wil doen aan service richting hun klanten en die gewoon volledig wil laten betalen voor dit half fabrikaat, of uitmelken zoals ik dat zie, rest me weinig anders dan dit via juridische procedures aan te vliegen.
Eerste korte ervaring met versie 1.2 stemt me ook niet echt vrolijker helaas. Het is weer superknullig en met halfbakken oplossingen voor het “herstellen” van tekortkomingen opgeleverd.
Het premium Alibaba gevoel straalt er helaas dus weer vanaf, op zich ook niet zo heel verwonderlijk gezien dat men dat platform en aanpak ook gebruikt voor de software ontwikkeling.
Zag wel 1 heel groot voordeel, in de bebouwde kom mag ik nu 80 van de firma Zeekr.
Aan de andere kant, verbruik is ineens met gem 0.5kwh gedaald en bereik is met kleine 10-15% ineens is verlaagd..dan is 80 ipv 50 of 30 vwbt range niet zo handig….
Het handmatig voorverwarmen van de accu lijkt volgens de software te werken, idioot dat men hier niet gelijk een snelkoppeling voor heeft aangemaakt trouwens of dat je dat zelf kunt aanmaken want de huidige plek onder het opladen schermpje is niet echt handig in het gebruik en teveel onnodig gedruk op knoppen in dat grote scherm.
Dat is nu exact wat ik bedoel met halfbakken, aanzet is eindelijk ok wat dit betreft omdat de navigatie incl laadstations wel beter is dan voorheen echter nog steeds onvoldoende bruikbaar en instelbaar, bv tav percentage accu en gebruik van pre heating en keuze aanbieders snelladen. Je vraagt je af welke sufkoppen dit uitvoeren en ook testen op bv gebruiksgemak, logisch gebruik en consistentie.
Of dat men op het dash “persoonlijk” vertaald heeft naar individueel ipv persoonlijk, en dat op het grote scherm dit nog steeds iets anders wordt genoemd. Voegt dus echt helemaal niks toe.
Ik noem bewust even aantal vertalingen aangezien dit veelal bij slecht functionerende software clubs een probleem is en blijft totdat men het proces en architectuur in orde heeft, naast mensen die de taal ook spreken en snappen. Dat zie je ook goed bij de firma Zeekr helaas.
Zo zijn er nog serie zaken die nog steeds niet (goed werken) zo merkte ik al gelijk. Mij is het een raadsel waarom deze update maanden en maanden heeft moeten duren eerlijk gezegd, maar wie weet kom ik tot een andere opvatting zodra ik wat meer kilometers heb gereden. U never know, ik ben en blijf een ras optimist