Sjaak1990 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:20:
[...]
Het maken van auto’s is wat anders dan software ontwikkelen. Hardware is prima in orde bij Zeekr. Daarnaast vraag ik mij af wat jou het idee geeft dat de auto niet af is? Geen enkel EV merk op Tesla en Mercedes na heeft de software op orde. Tesla is bijvoorbeeld al sinds 2013 met auto’s in Nederland. Zij lopen dus al 11 jaar voor op software ontwikkeling. Een prijs voor een auto zegt niks over de software. De klassieke fabrikanten hebben altijd al focus gehad op hardware ipv software. Gelukkig is er druk vanuit consumenten om het software niveau omhoog te brengen bij auto’s.
Maar je koopt geen losse hardware of software, je koopt de combinatie.
Software bij Tesla op orde? Geen enkel ander merk voert zoveel updates door (positief en negatief).
Op zich geen verkeerde strategie om je product tijdens gebruik beter te maken, maar liever zie ik iets wat (in ieder geval zo goed als) af is wanneer je het koopt. Daar hebben ze ook strenge APQP en PPAP procedures voor, en ook de standaarden focussen steeds meer op software, dus dat trekt vast wel weer bij.
Ik snap dat de ontwikkelingen hard gaan en dat er gebrek aan personeel is om de software robuust te maken, maar ik vind het raar dat we dat met auto's in deze mate accepteren.
Ik snap ook dat fabrikanten hun product toch op de markt moeten zetten als het nog niet af is, de planning is heilig, vertragingen kosten miljarden. Maar blij ben ik daar niet mee, persoonlijk wacht ik dan liever een jaartje.
Eenmaal gelanceerd zal de druk ook afnemen om er nog uren in te steken, dus die laatste procentjes worden niet of traag gedaan.