Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:56
@HenkHA22 ik heb vandaag gebeld met Vattenfall en men ging het doorgeven maar er bleek niet echt urgentie uit want de p1 poort zou nog niet officieel worden ondersteund. Misschien helpt het als meer mensen een melding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkHA22
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-09 09:22
Ik kreeg vorige week hetzelfde antwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-08 20:35
Ascension schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:27:
@HenkHA22 ik heb vandaag gebeld met Vattenfall en men ging het doorgeven maar er bleek niet echt urgentie uit want de p1 poort zou nog niet officieel worden ondersteund. Misschien helpt het als meer mensen een melding doen.
Ook ik heb gebeld, maar op de website lees ik: https://www.vattenfall.nl/stadsverwarming/warmtelink/
Ondersteunt de warmtelink ook energieverbruiksmanagers?

Ja, onze Warmtelinks zijn voorzien van een consumentenpoort. Op deze poort in het kastje kun je met een RJ-12 connector de meeste typen energieverbruiksmanagers aansluiten. In alle gevallen zijn de verbruiksdata op deze manier uitleesbaar, maar soms is voor de voeding van de energieverbruiksmanager nog wel een externe voeding nodig. Veel van die apparaatjes in de markt zijn nog niet geschikt voor het uitlezen van warmteverbruik in gigajoules (GJ’s).

• wobwob
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
PtrO schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:18:
[...]

Thx, ik heb (net) een heel ander kastje gekregen 12*12*3,5cm/diep.
Als iemand meer specs heeft, hoor ik dat graag.

Verder geen specificaties (gehad), zwaar vastgezet en mocht ook geen foto's maken van de achterkant, laat staan erin te "kijken" of het eventjes in mijn O-) CSI-lab vast te mogen bekijken e.d. Monteur kon verder ook niet vertellen of het een cdma of gsm link bevatte. Ik vermoed de laatste want bij power-off/on (stekker uit/in) zit dat ding een minuut of knipperend wat te zoeken. Weet verder niet of de gegevens als (worden) doorgestuurd.

[Afbeelding]

Het kastje mocht beslist niet laag/ter hoogte van cq naast de warmtewisselaar geplaatst worden en ik moest rapido ruimte maken naast elektriciteitsaanvoer. Vattenvall wil de meterkast onderin vrijhouden voor (warm)waterzaken. De monteur - hagelnieuw Knipex-gereedschap - zelf was weinig mededeelzaam (of wist het gewoon niet).

Het kastje wordt gevoed door een haakse 12V adapter en heeft zit onderin een RJ11 (ws soort "P1") poort.
Los daarvan werd een nieuwe flowsensor geplaatst en kreeg ik ook een nieuwe Kamstrup warmtemeter (mijn oude diy, infrarood uitleeseenheid - was al onbetrouwbaar - doet het daarop helemaal niet meer).
Wel weer balen dat mijn domotica weer op 0/nul start .... nog iets om over na te denken dat die - ter vergelijking - kan doortellen.

Ga de komende tijd wel (be)kijken of ik die P1 poort kan aanzwengelen. Ik vrees dat dat WL-kastje alleen de stand doorstuurt en niet de andere waarden zoals aan/afvoer en doorstroom gegevens.

Wanneer iemand wat meer weet, let's share IoT.

Update 21sep22: ding van de muur gehaald, frontzegel zat lekker los.... (eerder had ik al gezien bij de monteur dat er geen tampering/detectie op zit).

Achterzijde bevat:
1) Power plug
2) Aangesloten Mbus kabel (insteek clips) naar Kamstrup 403
3) RJ45 gemerkt als ModBus , alleen spanning (1.5v tussen pin 4 & 8 en idem 5 & 8 ).
4) security seal die de boel afdicht.

Onderzijde:
5) RJ12 (dus geen rj11) met 6 contacten , kan er geen kaas van maken
... pin3 is met pin6 verbonden, pin5 = doet -22/+52Ohm tov pin6, de rest doet niets
... NB ik had mijn P1 kabel er op gezet die helaas de meetprint opblies, niet zeker of dit door wat anders werd veroorzaakt (ga dat eerst verder onderzoeken met een buspirate)
6) reset knop (gaatje vooor paperclip)
7) een drukknop aangemerkt met WPS (clickt ook) en doet verder qua wifi/autoconnect niets.
Ik heb deze vandaag ook ontvangen. Aangesloten met een P1 USB-kabel op m'n RPi, maar krijg er geen data uit. Helemaal niks. Bij mij knippert het middelste lampje oranje.

Achter het klepje staat 'Warmtelink VI1' vermeld. Klopt het dat Vattenfall eerst de basisdata nog moet inschakelen?

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
wobwob schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Ik heb deze vandaag ook ontvangen. Aangesloten met een P1 USB-kabel op m'n RPi, maar krijg er geen data uit. Helemaal niks. Bij mij knippert het middelste lampje oranje.

Achter het klepje staat 'Warmtelink VI1' vermeld. Klopt het dat Vattenfall eerst de basisdata nog moet inschakelen?
Vaag dus. Weet je zeker dat je P1 in orde is ?
Bij het uit/inpluggen van de adapter moet er gedurende een minuut of zo bijna zeker wat signaal uitkomen, in de tussentijd kan het een tijd erg stil zijn.

Technisch; om de Warmtelink optimaal via P1 goed uit te lezen met een esp8266 (inverted bit-banging) moest ik het signaal (tussen t.o.v. Vcc+3.3v) wat afdempen met een weerstand van 6,8KOhm.

Bij mij kwam er gelijk na installatie allerlei gereutel uit, wat begon met maandenlang 0.0m³ en nu sinds een paar weken de momentele waterverbruik aangeeft in m³ (ipv warmte in GJ) zoals ook wordt afgelezen op de Kamstrup.

Links en recht zijn groen en middelste ledje is . Elke minuut wanneer de MBus (2draads) naar de Kamstrup even tot leven wordt gewekt, brandt het rechter ledje van groen naar 2xkort uit/rood en weer terug naar groen.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkHA22
Net weer met Vattenfall gebeld en na lang wachten kreeg ik iemand over de Warmtelink aan de lijn.
Heb de situatie uitgelegd.
Ze zei dat het mogelijk te maken heeft met de software-update die vorige week op de Warmtelink is uitgevoerd. Heb gereageerd door te zeggen dat niet alleen ik maar een heleboel gebruikers hetzelfde probleem hebben vanaf hetzelfde moment.
Toen zei ze dat ze helaas de P1 poort niet ondersteunen…….
Mijn reactie: het staat letterlijk als faciliteit genoemd op de Vattenfall website! Dan ondersteun je toch die functie??
Dat was voor haar nieuw. Gaat ze uitzoeken en belt mij terug en als klopt wat ik beweer gaat ze een officieel klachtenformulier maken.
Ben benieuwd!
Mogelijk wordt binnenkort de tekst op de website aangepast…..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HenkHA22
Update:
Warmte afdeling Vattenfall heeft terug gebeld met de volgende info:
- het klopt dat de P1 WEL wordt ondersteund zoals ook op de website staat vermeld, dus heeft ze een klachtenformulier ingevuld over het uitleesprobleem na de software-update op de Warmtelink van vorige week
- probleem is ook doorgespeeld naar de desbetreffende afdeling en er is een terugbel afspraak gemaakt voor volgende week donderdag waarop ik meer hoop te horen.
So far so good!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
HenkHA22 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:29:
....
Toen zei ze dat ze helaas de P1 poort niet ondersteunen…….
Mijn reactie: het staat letterlijk als faciliteit genoemd op de Vattenfall website! Dan ondersteun je toch die functie??
:*) Dat niet (willen)ondersteunen is vooral een wegduikactie.

Ik ken situaties waarbij bedrijven dat soort "problemen & klachten oplost" door dergelijke "teksten" dan simpelweg van hun website te verwijderen. Daarna is dan (als dat al waarde heeft) WebArchive nodig hebt om het te bewijzen. Soms heb ik situaties dat ik toch zeer overtuigd was dat ergens iets zo wel was vermeld en dan een 'dienstbare' callcenter medewerker aantpoont dat het er niet (meer) zo staat.
Voordeel van (afgedrukte) boeken en toegezonden documenten is dat ze niet zijn te miskennen.

Los daarvan is P1 uit kunnen lezen (door gebruikers) voor elektrameter een verplichte voorziening.
Of en hoe dat zit met energie/warmtewetten, is dan weer een ander verhaal.
Ik vermoed echter stellig dat bedrijven die (gaan/straks) factureren op basis van Px-data, er niet mee weg gaan komen dat ze die uitleesfunctie conform niet bieden aan de betrokken gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guarana
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-08 16:50
Hier (036) na plaatsing vorige week alleen kubieke meters zonder hoeveelheden:
code:
1
2
3
4
5
6
1-3:0.2.8(50)
0-0:1.1.0(230226151743W)
0-1:24.1.0(012)
0-1:96.1.0(*******)
0-1:24.2.1(230226151743W)(*m3)
!62E3

Betreft dus het nieuwe formaat warmtelink (met het grijze klepje).

[ Voor 14% gewijzigd door guarana op 27-02-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guarana
Sinds gisteren inmiddels data, weliswaar alleen de kubieke meters.
guarana schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:24:
Hier (036) na plaatsing vorige week alleen kubieke meters zonder hoeveelheden:
code:
1
2
3
4
5
6
0-0:1.1.0(230226151743W)
0-1:24.1.0(012)
0-1:96.1.0(*******)
0-1:24.2.1(230226151743W)(*m3)
!62E3

Betreft dus het nieuwe formaat warmtelink (met het grijze klepje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobwob
  • Niet online
PtrO schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:51:
[...]

Vaag dus. Weet je zeker dat je P1 in orde is ?
Bij het uit/inpluggen van de adapter moet er gedurende een minuut of zo bijna zeker wat signaal uitkomen, in de tussentijd kan het een tijd erg stil zijn.

Technisch; om de Warmtelink optimaal via P1 goed uit te lezen met een esp8266 (inverted bit-banging) moest ik het signaal (tussen t.o.v. Vcc+3.3v) wat afdempen met een weerstand van 6,8KOhm.

Bij mij kwam er gelijk na installatie allerlei gereutel uit, wat begon met maandenlang 0.0m³ en nu sinds een paar weken de momentele waterverbruik aangeeft in m³ (ipv warmte in GJ) zoals ook wordt afgelezen op de Kamstrup.

Links en recht zijn groen en middelste ledje is . Elke minuut wanneer de MBus (2draads) naar de Kamstrup even tot leven wordt gewekt, brandt het rechter ledje van groen naar 2xkort uit/rood en weer terug naar groen.
Sorry, reactie gemist.

Ik heb dezelfde P1-kabel in gebruik voor m'n DSMR. Zal deze voor de zekerheid eens omwisselen om vast te stellen of de kabel op zich deugdelijk is.

Een ESP8266-module gebruik ik niet. In plaats daarvan had ik bedacht de Warmtelink op dezelfde manier aan te sluiten als de DSMR; via een P1 USB-kabel op m'n RPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobwob
  • Niet online
guarana schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:14:
Sinds gisteren inmiddels data, weliswaar alleen de kubieke meters.

[...]
Hoe lees jij dit nu uit dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guarana
wobwob schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:28:
[...]
Hoe lees jij dit nu uit dan?
Via DSMR reader op een RPI 3. Lees het nu uit via een testmeting, zie https://dsmr-reader.readt...tional-your-first-reading

Krijg de data niet in Home Assistant tot nu toe, niet via DSMR Reader of de DSMR Slimme meter applicatie van HA. Nog geen idee waar dat aan ligt, niet genoeg kennis erover en helaas op dit moment niet voldoende tijd om me erin te verdiepen. (tips welkom uiteraard :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Inmiddels mijn esp8266 voorzien van een tweede inverted RX2 (bitbanging)poort die rechtstreeks de P1 van de WarmteLink op 115K2-8N1 uitleest.

Het vierkante WarmteLink kastje stuurt elke seconde via de P1, een datastream (ca 162bytes) met daarin het m³-waterveld zoals die actueel via het MBus-protocol wordt opgevraagd bij de Kamstrup.
De esp8266 nu zo in gesteld dat die zich vooral bezig houdt met P1 van de elektra meter (elke 10s uitlezen) en andere (domotica)activiteiten. De warmtelink lees ik nu ongeveer elke minuut, één keer uit.

Opvallend is dat de P1-datastream van de WarmteLink een stuk stabieler is dan die van de Elektrameter die gedurende ene uitleesactie soms plus of minus 50baud kan afwijken. Iets dat ook kan komen omdat de lengte van WL-datastream korter is dan die van de elektrameter.
Verder opmerkelijk dat ondanks de verwarmingsklep/warmwater dichtstaat, er toch soms zomaar een 'litertje' doorstroming wordt gedetecteerd. Mogelijk is dit een effect in de (ultrasoon)flowsensor van de Kamstrup-warmtemeter die t.g.v. water-afkoeling (dat dan kouder mogelijk) wat gaat resoneren. Een beetje zoals bij een (koud)watermeter wanneer de druk in het leidingsnetwerk fluctueert, het telnetwerkje soms kan/gaat vibreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkHA22
Update:
Vandaag niet terug gebeld door Vattenfall ondanks toezegging dat ik zou worden gebeld door firmware ontwikkelaar.
Wel ontdekten we vandaag dat plotseling de gateway weer informatie doorspeelt naar Home Assistant.
Op proef even de warmteklep open gestuurd en 0,004 GJ afgenomen. Even later werd een klein piekje zichtbaar in de grafiek die het verbruik vandaag weergeeft. Hoewel het middelste ledje uit blijft lijkt er toch meer info te worden doorgegeven door de Warmtelink dan zoals afgelopen week eens per 24 uur om middernacht.
Zal straks eens de signalen uitlezen.
Proof of the pudding zal komende middernacht zijn. Als er dan geen verbruikspiek zichtbaar is maar wel verbruik in de loop van de dag wordt weergegeven dan lijkt het probleem met de datastroom op de P1 poort van de Warmtelink opgelost te zijn!
Als er meer info is meld ik mij.

@PtrO: dat zo nu en dan een piekje verbruik te meten is wordt door Vattenfall verklaard door het feit dat de warm water warmtewisselaar automatisch periodiek even bijwarmt om de heater boven een minimumtemperatuur te houden. Uitgerekend dat dit tot wel 2 GJ per jaar kan zijn! Advies: tijdens vakantie stadsverwarming waterzijdig dicht zetten en drinkwater verwarmer doorspoelen tot hij koud water geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@HenkHA22 heb dat verbruik voor de warmtewisselaar nooit waar genomen. 0,000GJ verbruik na 3 weken vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pooh22
ook hier sinds 19:30 weer elke 5 minuten updates in de meterstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkHA22
Net nog even een testje gedaan.
Thermostaat eind opgedraaid om warmte afname te krijgen.
Na paar minuten thermostaat weer omlaag (afname stopte)
In het HA dashboard werd vrijwel meteen een verbruikspiekje in het afgelopen kwartier gemeten (zie screenshot)
Problem solved!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMqurQZJ4w6_okyqELrXvlMGcmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugQ57nWd6JQZ6aZfjUkyVBWG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herre Zwart
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-03-2023
Ik heb eerder deze week via een omweg contact gehad (met Vattenfall) met de mensen van Warmtelink. Het was een onbedoelde actie dat de meter slechts een keer per dag werd uitgelezen. Het zou een paar weken duren om de boel hersteld te krijgen, maar sinds donderdagmiddag is het kennelijk met een software-update weer gelukt. Mijn standen worden weer realtime doorgegeven. Yeah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
HenkHA22 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:41:
Net nog even een testje gedaan.
Thermostaat eind opgedraaid om warmte afname te krijgen.
Na paar minuten thermostaat weer omlaag (afname stopte)
In het HA dashboard werd vrijwel meteen een verbruikspiekje in het afgelopen kwartier gemeten (zie screenshot)
Problem solved!!

[Afbeelding]
Vraagje, heb jij het vierkante of rechthoekige model Warmtelink ?

Ik probeer even in beeld te houden wie momenteel wel/niet met GJ's kan uitlezen. Ttot op heden heb zich volgens mij nog niemand gemeld met een vierkante warmtelink die GJ's uitspuugt.
Mijn vierkante model WL doet momenteel alleen in kubieke meters op 3 decimalen.

Er zit wel een relatie tussen mijn warmteduur en doorgestroomde liters (bij verwarming aan: ca 1 liter/10sec met vanuit eigen DS18B20 sensors op de leidingen; ca 68°C in en ca 22°C retour).
Ben FF kwijt of en hoe je met die flowwaarden dan de - theoretische - afgenomen GJ's kan benaderen, (een poging: calorie = (1°C/1g van 68-22)*1000/10s= 47kCal/10sec --> 4.2J/cal*16920kCal/h = ca 0,071GJ/h = 19kWh (warmte))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkHA22
@PtrO wij hebben de rechthoekige warmtelink met midden onder de P1 poort.
Afgelopen nacht heeft alles normaal gewerkt.
Het enige zichtbare verschil met de periode vòòr het gedoe is dat nu het middelste ledje niet continu aan is.
Zal straks de telegrammen uitlezen bij wisselende afname en kijken hoe het ledje dan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Rechthoekige warmtelink hier maar nog niks veranderd. Kastje uit- en aangezet. Krijg nu 0.000GJ door, verwacht dat ik dan vannacht weer de actuele stand krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guarana
Vierkante warmtelink hier, nog steeds alleen m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkHA22
@Ascension : hoe heb je de Warmtelink P1 poort aangesloten? Ik heb een Warmtegateway van Smartgateway op de P1 poort aangesloten en dan via de router naar Homa Assistant. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@HenkHA22 same here! Maar ik heb het vermoeden dat de software update in batches wordt uitgerold dus ik wacht het nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkHA22
@Ascension : “here” is bij mij Almere Muziekwijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:36
guarana schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:34:
Vierkante warmtelink hier, nog steeds alleen m3.
Same here. Ik vermoed dat alle vierkantje kastjes nog niet de juiste software hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 07:10
Herre Zwart schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:12:
Ik heb eerder deze week via een omweg contact gehad (met Vattenfall) met de mensen van Warmtelink. Het was een onbedoelde actie dat de meter slechts een keer per dag werd uitgelezen. Het zou een paar weken duren om de boel hersteld te krijgen, maar sinds donderdagmiddag is het kennelijk met een software-update weer gelukt. Mijn standen worden weer realtime doorgegeven. Yeah!
Hier nog steeds niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Ik heb de warmtelink maar weer eens herstart. Dat is meestal het moment dat er iets veranderd. En ja hoor, ook dit keer. Alleen niet ten goede. Ik krijg nu een vrijwel leeg bericht, zonder m3 of Gj in ieder geval:

code:
1
2
3
4
5
/ISk5\2MT382-1000

0-0:1.1.0(230307180618W)
!DC26

Ik heb hem ruim 15 minuten geleden herstart. Voor alle duidelijkheid; ik heb het vierkante model dat tot op heden alleen m3 doorgaf.

[ Voor 11% gewijzigd door stefxx op 07-03-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ric
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik woon in Almere in de kruidenwijk voorzien van warmtenet en in de meterkast een warmtelink 'kastje' met een p1 aansluiting heb ik een aansluiting gemaakt met een 8266 en een opzetprintje met https://github.com/aiolos/ESPHome-config p1-heat.
Hiermee wordt de wartelink uitgelezen en de warmte in GJ en de time stamp verzonden naar mijn HA.
Werkt goed maar...
De GJ en de time stamp is in text vorm en geen values, hierdoor kan HA hier niet mee 'rekenen' of grafisch een voorstlling maken, Volgens mij loopt ook het geheugen een beetje vol.

- platform: template
name: "GJ"
update_interval: 30s
lambda: |-
String str = String(id(uartLine).state.c_str());
return {str.substring(26, 32).c_str()};

Heeft iemand hier een oplossing voor? (ik ben geen programmeur die even een paar regels aanpast in de lambda delen).

of is er een betere oplossing voor warmtelink icm HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Kweet niet veel van HA maar wellicht kan je de boel via pipe naar float als nummer converteren en dat terugsturen:
code:
1
return {(str.substring(26, 32).c_str())|float};

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
stefxx schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:09:
Ik heb de warmtelink maar weer eens herstart. Dat is meestal het moment dat er iets veranderd. En ja hoor, ook dit keer. Alleen niet ten goede. Ik krijg nu een vrijwel leeg bericht, zonder m3 of Gj in ieder geval:

code:
1
2
3
4
5
/ISk5\2MT382-1000

0-0:1.1.0(230307180618W)
!DC26

Ik heb hem ruim 15 minuten geleden herstart. Voor alle duidelijkheid; ik heb het vierkante model dat tot op heden alleen m3 doorgaf.
Sindsdien meerdere malen herstart. Probleem is dat het rechterledje rood blijft knipperen, wat betekend dat er geen contact is met de meter. Hebben andere dit ook (gehad)?

Ik kan wel Vattenfall bellen maar die gaan vast zeggen dat hij nog niet actief is of iets anders stompzinnigs. Weinig zin om daar mijn energie in te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
stefxx schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:11:
[...]

Sindsdien meerdere malen herstart. Probleem is dat het rechterledje rood blijft knipperen, wat betekend dat er geen contact is met de meter. Hebben andere dit ook (gehad)?

Ik kan wel Vattenfall bellen maar die gaan vast zeggen dat hij nog niet actief is of iets anders stompzinnigs. Weinig zin om daar mijn energie in te steken.
De vierkante WL bij mij geherstart, met leds groen-uit-groen spuugt gewoon weer elke seconde, de bijbehorende kubieke-m³'s uit.

Ms heb je - er aan gezeten >:) - een kabel/contactprobleem.

Zelf heb ik op de Mbus kabel, die achter in de WL worden gestoken, twee draadjes parallel bijgeprikt om indien nodig/gewenst het signaal op de scope de kunnen bekijken. Ook kan ik daarmee dan (be)kijken of er op die Mbus - terwijl ze in de WL zitten - een actieve 36V-gelijkspanning zit. De Kamstrup zal sws alleen kunnen reageren op comando's indien die basisspanning aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
pooh22 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:09:
ook hier sinds 19:30 weer elke 5 minuten updates in de meterstand
Hier (Hoogvliet Rotterdam) nog steeds eens per 24h updates :(

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markee
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-09 13:23
Ik vind dat Vattenfall de meters wel in een laag tempo plaatst en dat hier als klant niet op ingeschreven kan worden. Het is nu maar de vraag wanneer Vattenfall mijn gemeente (0320) eens gaat oppakken.

Als gebruiker van Home Assistant heb ik inzicht in koud water en energie (verbruik en opwekken). Dus een compleet energie dashboard met stadswarmte gegevens zou en welkome toevoeging zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:25
Ik heb er iets meer dan een jaar terug flink om lopen zeuren bij Vattenfall.

Hier in mijn wijk in Almere waren ze die dingen steeds meer aan het uitrollen bij buren, ook buren die er eigenlijk helemaal niet op zaten te wachten (iets tegen slimme meters). Terwijl ik al jaren bij Vattenfall zeur (desgevraagd, als ik weer een enquete in moest vullen) voor mogelijkheden om die Kamstrup uit te lezen.

Uiteindelijk op die manier toch een plaatsing van zo'n ding kunnen regelen (heb wel de rechthoekige). Deze stuurt gewoon frequent de GJ standen over de P1 poort. Stiekem wel een beetje jammer dat niet ook dingen zoals aanvoer, retour en flow e.d. worden doorgestuurd. Maar ja, je kan niet alles hebben.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandmman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-12-2024
Bijna 1 april, maar geen grap, nog immer geen GJ uit de WarmteLink, de Kamstrup doet z'n best (zijn er goede ModBus oplossingen?) En Vattenfall houdt vol dat de WL dit "nooit heeft gedaan meneer" &^%$#

Anyway ik hoop dat het nog enigzins tijdig wordt opgelost. IS het misschien een firmware ding (Gebruik een SlimmeLezer voor de GJ meter)

Inmiddels van 1x24h naar 0,0000000......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Sinds vorige week krijg ik weer direct updates uit mn Warmtelink ipv 1x per dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorBazinga
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-08 10:42
Ascension schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:07:
Sinds vorige week krijg ik weer direct updates uit mn Warmtelink ipv 1x per dag :)
Bij mij hetzelfde. Of misschien minstens eens per 2 á 3 uur een update.
Nog steeds wel GJ. Heb Vattenfall in 036 gebieden.

Ik ben nog niet zeker hoe vaak.

Daarvoor is mijn Homey PRO 2023 nog te instabiel en mijn smartgateways(.nl) WarmteNet WiFi Gateway voor Stadsverwarming apparatuur krijg ik op een of andere manier niet werkend/geïntegreerd op mijn Home Assistant installatie.(Kan iemand me erbij uitgebreid helpen aub.)

[ Voor 19% gewijzigd door DoctorBazinga op 17-04-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:42
Bij mij wilden ze ook de.warmtelink komen installeren.
Zie voor mezelf nog geen voordeel omdat ik homewizard gebruik.
Zodra die daarmee uit te lezen is via warmtenet gateway of iets van homewizard zelf, dan laat ik hem wel plaatsen

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorBazinga
Qosmic schreef op woensdag 19 april 2023 @ 20:53:
Bij mij wilden ze ook de.warmtelink komen installeren.
Zie voor mezelf nog geen voordeel omdat ik homewizard gebruik.
Zodra die daarmee uit te lezen is via warmtenet gateway of iets van homewizard zelf, dan laat ik hem wel plaatsen
Bij het huidige tekort aan technici/monteurs zou ik een gegeven/aangeboden paard niet in de bek kijken en het nu aanvaarden/laten installeren.
Later als jij het zou willen hebben zou het aanbod niet meer kunnen gelden of heel lang erop moeten wachten.
En je kunt alles direct via zo’n smartgateways warmtenet apparatuur via wifi aflezen.
Bovendien jan Vattenfall je dan een maandelijkse verbruikssamenvatting van de vottige maand en vergelijking met dezelfde maand vorig jaar sturen. (Maandelijks energierapport).
Dus ook zonder enige extra apparatuur krijg dan meer inzicht op je verbruik omdat Vattenfall deze nu krijgt en je deze kan sturen.

[ Voor 18% gewijzigd door DoctorBazinga op 19-04-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:42
Ja maar ik wil dat die smartgateways in home wizard te zien is.
En m'n verbruik log ik al. Dus dat kan ik zelf ook wel vergelijken met maanden van vorige jaren.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorBazinga
Qosmic schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:51:
Ja maar ik wil dat die smartgateways in home wizard te zien is.
En m'n verbruik log ik al. Dus dat kan ik zelf ook wel vergelijken met maanden van vorige jaren.
Hoe meer mensen de warmtelink hebben des te meer interessant wordt het ook voor andere fabrikanten om zoiets als de apparatuur van smartgateways te maken respectievelijk te ondersteunen.

Al eens over nagedacht om te switchen naar Home Assistant/Domotitcz of Athom Homey Pro ??
HomeWizard was vroeger wel interessant maar is links en rechts ingehaald door deze Smart Home hubs/-systemen.

[ Voor 9% gewijzigd door DoctorBazinga op 20-04-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-08 10:15
Ik heb ook een uitnodiging gekregen voor het plaatsen van de warmte link in Almere Filmwijk. Volgende week (31 mei) wordt deze geplaatst. Heb de smartgateway gelijk besteld en ga deze gebruiken met Home Assistant. Ik ben benieuwd. In de brief van Vattenfall staat dat ze alleen een 'slim' kastje komen plaatsen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, daar mijn huidige meter een oude Kamstrup is zonder enige aansluiting. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
pendragon1 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:13:
Ik heb ook een uitnodiging gekregen voor het plaatsen van de warmte link in Almere Filmwijk. Volgende week (31 mei) wordt deze geplaatst. Heb de smartgateway gelijk besteld en ga deze gebruiken met Home Assistant. Ik ben benieuwd. In de brief van Vattenfall staat dat ze alleen een 'slim' kastje komen plaatsen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, daar mijn huidige meter een oude Kamstrup is zonder enige aansluiting. We gaan het zien.
Je 'krijgt' ook een nieuwe Kamstrup en check even - zal al wel - of de voedingdadapter een plekje heeft. Ws zullen er nog geen GJ's als meting uit het kastje komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
PtrO schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:43:
[...]

Je 'krijgt' ook een nieuwe Kamstrup en check even - zal al wel - of de voedingdadapter een plekje heeft. Ws zullen er nog geen GJ's als meting uit het kastje komen.
Dat verwacht ik ook inderdaad. Anders wordt het niks :) Ik heb nog genoeg aansluitingen in de meterkast om het kastje aan te sluiten, maar dank voor de tip!

Wat betreft GJ: wat kan de smartgateway er wel uithalen als GJ's niet werkt? Dat is toch wat we willen weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoctorBazinga
Ik raad trouwens iedereen aan om zo’n klein ups’je erbij/-voor te installeren/gebruiken :

Er komen steeds meer stroomstoringen voor in Nederland en een daarvan heeft wat apparatuur respectievelijk de voedingen ervan bij mij kapot gemaakt toen opeens met een grote klap de stroom weer werd aangezet.
En ook kun je voor een korte tijd nog je verwarming dan instellen met de accu.

Mijn noodstroom en beveiliging in mijn meterkast.

Aan deze heb ik dan 2 Allocacoc Powercubes met USB aangesloten voor voldoende aansluitpunten.

[ Voor 14% gewijzigd door DoctorBazinga op 23-05-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
eymey schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:52:
Waar in 036 zit je precies?

Ik ben letterlijk al jaren Nuon (nu Vattenfall) aan het bestoken met gezeur om eindelijk ook eens de warmtemeter 'slim' te maken (en dan het liefst wel op een manier dat ik hem ook zelf met eigen software kan uitlezen).

Voor de bestaande (batterij-gevoede) warmtemeter bestaat er wel een kabeltje dat via IR met de meter kan communiceren, maar Nuon geeft altijd aan dat dat absoluut verboden is omdat dan de batterij van de meter zo snel leeg is.

Ik ben dus zeer geinteresseerd in die "warmtelink". Ik heb echter nog niets van Vattenfall vernomen. Zit zelf in 036, 1325 (Filmwijk).
Ik zit dus ook in 1325 en nu een brief ontvangen. Jij ook? Aankomende woensdag wordt de warmtelink geinstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoctorBazinga
Ik zit op 131x en kan vanuit mijn balkon een steenje tegen de gevel van de Primark gooien als ik dat zou willen. 😎

[ Voor 11% gewijzigd door DoctorBazinga op 23-05-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
DoctorBazinga schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:05:
Ik zit op 131x en kan vanuit mijn balkon een steenje tegen de gevel van de Primark gooien als ik dat zou willen. 😎
8)7 8)7 Sorry, was alleen nieuwsgierig of hij het nu ook al had of zou krijgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
pendragon1 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:29:
[...]

Ik zit dus ook in 1325 en nu een brief ontvangen. Jij ook? Aankomende woensdag wordt de warmtelink geinstalleerd.
Nee, nog geen brief ontvangen. Maar ik heb de Warmtelink inmiddels al sinds maart 2022 ( zie eymey in "Vattenfall stadsverwarming slimme meter(Warmtelink)", al is de boodschap dat ik hem na wat aandringen heb gekregen wel iets 'verscholen' door andere vragen van mij :P ).

Het verbaast me overigens niet dat ze nu op grotere schaal aan het uitrollen zijn in Filmwijk. Ik zie bij ons in de de wijk en straat nu geregeld wagens van Vattenfall voor huizen staan. Hopelijk vervangen ze dan ook meteen die aftandse gele kunststoffen warmte lekkende units die er al sinds de aanleg van Filmwijk Zuid in de huizen zitten. Een zelfde soort unit in ons huis heb ik, toen we het in 2012 kochten, direct al op kosten van Nuon laten vervangen omdat het ding zo lek was dat het in de meterkast een graad of 45 was (zonder verdere elektrische apparatuur ingeschakeld).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
eymey schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:40:
[...]

Nee, nog geen brief ontvangen. Maar ik heb de Warmtelink inmiddels al sinds maart 2022 ( zie eymey in "Vattenfall stadsverwarming slimme meter(Warmtelink)", al is de boodschap dat ik hem na wat aandringen heb gekregen wel iets 'verscholen' door andere vragen van mij :P ).

Het verbaast me overigens niet dat ze nu op grotere schaal aan het uitrollen zijn in Filmwijk. Ik zie bij ons in de de wijk en straat nu geregeld wagens van Vattenfall voor huizen staan. Hopelijk vervangen ze dan ook meteen die aftandse gele kunststoffen warmte lekkende units die er al sinds de aanleg van Filmwijk Zuid in de huizen zitten. Een zelfde soort unit in ons huis heb ik, toen we het in 2012 kochten, direct al op kosten van Nuon laten vervangen omdat het ding zo lek was dat het in de meterkast een graad of 45 was (zonder verdere elektrische apparatuur ingeschakeld).
Ik ga het zo even lezen. Beetje offtopic, maar dat gele ding is de warmtewisselaar. In Filmwijk is maar 1 binnenkomende buis voor warmte. De warmtewisselaar zorgt voor heet tapwater. In Muziekwijk (waar ik eerst woonde) waren 2 gescheiden buizen voor warm tapwater en warm water voor verwarming. Die warmtewisselaar is idd een ding wat veel warmte afgeeft helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
pendragon1 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:45:
[...]

Ik ga het zo even lezen. Beetje offtopic, maar dat gele ding is de warmtewisselaar. In Filmwijk is maar 1 binnenkomende buis voor warmte. De warmtewisselaar zorgt voor heet tapwater. In Muziekwijk (waar ik eerst woonde) waren 2 gescheiden buizen voor warm tapwater en warm water voor verwarming. Die warmtewisselaar is idd een ding wat veel warmte afgeeft helaas.
idd beetje off-topic, maar toch beetje achtergrond:

Ik snap dat dat gele ding de warmtewisselaar is ;). Het grote probleem is echter dat dat ding heel, heel, heel (nee, zelfs heel extreem) zwaar verouderd is.

Al toen ik in 2005 in die containerwoningen langs de Cinemadreef ging wonen, hadden die woningen een 'moderne' warmtewisselaar met een flink blok piepschuim er omheen, van AGH. Zo ook de woning in Stedenwijk Midden waar ik van 2008 tot 2012 heb gewoond. En die dingen lekken echt nauwelijks warmte. Vandaar dat ik in 2012 wist hoe het ook kan ;)

In het najaar van 2021 kreeg ik overigens spontaan van Vattenfall wéér een nieuwe warmtewisselaar (toen nog wel zonder de upgrade van de meter en zonder de warmtelink). De AGH die ik in 2012 ook in deze woning kreeg had een 'passieve' drukverschilregelaar die ieder najaar, bij aanbreken van het verwarmingsseizoen, vast zat en waardoor ik alleen warm tapwater kreeg. De huidige warmtewisselaar is een nog veel compacter apparaat, wel nog steeds met zeer goede isolatie er omheen, van Aquaheat. Daar zit ook een actieve drukverschilregelaar op, waardoor ook de warmtewisselaar zelf een stopcontact nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
eymey schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Ik snap dat dat gele ding de warmtewisselaar is ;). Het grote probleem is echter dat dat ding heel, heel, heel (nee, zelfs heel extreem) zwaar verouderd is.

Al toen ik in 2005 in die containerwoningen langs de Cinemadreef ging wonen, hadden die woningen een 'moderne' warmtewisselaar met een flink blok piepschuim er omheen, van AGH. Zo ook de woning in Stedenwijk Midden waar ik van 2008 tot 2012 heb gewoond. En die dingen lekken echt nauwelijks warmte. Vandaar dat ik in 2012 wist hoe het ook kan ;)

In het najaar van 2021 kreeg ik overigens spontaan van Vattenfall wéér een nieuwe warmtewisselaar (toen nog wel zonder de upgrade van de meter en zonder de warmtelink). De AGH die ik in 2012 ook in deze woning kreeg had een 'passieve' drukverschilregelaar die ieder najaar, bij aanbreken van het verwarmingsseizoen, vast zat en waardoor ik alleen warm tapwater kreeg. De huidige warmtewisselaar is een nog veel compacter apparaat, wel nog steeds met zeer goede isolatie er omheen, van Aquaheat. Daar zit ook een actieve drukverschilregelaar op, waardoor ook de warmtewisselaar zelf een stopcontact nodig heeft.
Duidelijke uitleg. Ik ga ze gewoon eens flink spammen en kijken of er beweging mogelijk is. 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
eymey schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Die Aquaheat is compact en heeft een standaard thermostaat (24v) on/off aansluiting waarmee de interne toevoerklep naar de radiatoren wordt bediend.
Bij plaatsing van de unit opletten dat de monteur die schakeldraden van de stadsverwarmingsklep naar buiten laat komen zodat daarop later een eigen - spanningsloos uitgevoerd - relaiscontact of geschikte (slimme) thermostaat kan worden geplaatst.

Hou wel rekening dat het schakelcontact en daarmee de stadsverwarmingsklep niet vaker dan 3-6x per uur gedurende minimaal 3-5 minuten mag worden geschakeld.

Ik monitor mbv domotica icm esp8266 de klepstand via een LDR op de groene & blauwe Led die de status van verwarming & heetwater aanduidt. Daarnaast heb ik temperatuursensoren op de verschillende afvoer- en toevoerleiding(en) van de Aquaheat; en verbonden verdeler(s) gezet.
In combinatie met Warmtelink (die bij mij op z'n P1, de metingen nog in liters doet) en registratie van het (koud)waterverbruik (pulse teller op watermeter); vertelt het geheel, redelijk nauwkeurig hoeveel (doorstroom)water en warmte bij welke temperatuur wordt verbruikt.
Periodiek corrigeer ik de leesafwijking (3-5%) door de meterstanden visueel uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@PtrO Thanks voor de tips! Helaas voor mij te laat, want de Aquaheat hangt al zonder draden naar buiten.

Ik heb wel eens op het specifieke type Aquaheat dat bij mij is geplaatst gezocht. En naar ik had begrepen heeft niet elke Aquaheat per se zo'n on/off aansluiting met interne toevoerklep. Was op zich wel handig geweest.

Ik heb overigens wel een Honeywell Evohome systeem, met op de bovenverdiepingen op elke radiator een elektrisch aangedreven knop. En beneden voor de vloerverwarmingsset zo'n "zoneklep", aangestuurd met een BDR91. Ik zou het op zich wel fijn hebben gevonden om aan de kant van de Aquaheat ook een manier te hebben om het ding handmatig of automatisch naar 'dicht' te kunnen zetten. Want tsja, het is en blijft zo'n systeem van "als er ooit een leiding in huis springt, loopt al het verwarmingswater van het hele onderstaion leeg in jouw huis".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 16:59
Ik ben toch blij dat ik in mijn moderne woning uit 2000 geen warmte wisselaar heb. Gewoon 4 leidingen uit de grond. Warm en Koud water en 2 voor de verwarming.
Geen warmte vraag dan ook geen verlies.
Ik dacht dat ze juist alle warmtewisselaars gingen verwijderen, maar kan het mis hebben.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:45
rjhilbrink schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:13:
Ik ben toch blij dat ik in mijn moderne woning uit 2000 geen warmte wisselaar heb. Gewoon 4 leidingen uit de grond. Warm en Koud water en 2 voor de verwarming.
Ik dacht dat ze juist alle warmtewisselaars gingen verwijderen, maar kan het mis hebben.
Voor warm water zijn er 2 oplossingen, collectief tapwater (CTW) en individueel tapwater (ITW). Momenteel is Vattenfall CTW aan het uitfaseren, teveel storingen, ik ben vorig jaar gemigreerd. Het is een moetje want aan het einde wordt CTW in de wijk uitgezet, het werkt ook beter. Daarna kun je pas een slimme meter krijgen ( er is geen slimme CTW meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
Aha andersom dus. moet wel zeggen in de afgelopen 23 jaar geen storingen gehad behalve het normale onderhoud. Ik zit ook niet te wachten op nog meer apparatuur in de meterkast. die is daar niet groot genoeg voor.
Ik vraag me wel af wat jij bedoeld met "het werkt beter". Kan me namelijk niet voorstellen dat je iets beter dan CTW kan krijgen. Ik heb nu jaarlijks een verbruik van 4 GJ voor verwarming. en warm water betaal ik per liter.
En de slimme meter kan volgens mij gewoon op de Kamstrup die er nu ook al hangt. Natuurlijk wel zonder de mogelijkeid om warm tapwater te meten.

[ Voor 8% gewijzigd door rjhilbrink op 24-05-2023 16:48 ]

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
rjhilbrink schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:13:
Mijn vorige "moderne" woning uit 1997 had ook apart warm tapwater. Mijn huidige "modernere" woning uit 2001 heeft dat niet, die heeft weer gewoon een warmtewisselaar. In eerste instantie zo'n grote bak die lekte, inmiddels eentje die een eigen stopcontact nodig heeft, niet meer lekt en ook minder warmte lijkt te verliezen.

Mijn vorige woning die dus apart warm tapwater had, werkte inderdaad zonder storing maar het duurde soms erg lang voordat ik warm water had. Ik denk dat ik aan het eind van de leiding zat of zo :) En als je dan per liter betaald voelde ik me vaak wel opgelicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
stefxx schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:54:
[...]

Mijn vorige "moderne" woning uit 1997 had ook apart warm tapwater. Mijn huidige "modernere" woning uit 2001 heeft dat niet, die heeft weer gewoon een warmtewisselaar. In eerste instantie zo'n grote bak die lekte, inmiddels eentje die een eigen stopcontact nodig heeft, niet meer lekt en ook minder warmte lijkt te verliezen.

Mijn vorige woning die dus apart warm tapwater had, werkte inderdaad zonder storing maar het duurde soms erg lang voordat ik warm water had. Ik denk dat ik aan het eind van de leiding zat of zo :) En als je dan per liter betaald voelde ik me vaak wel opgelicht...
En juist de opmerking "minder warmte lijkt te verliezen" maakt mij op dit moment zo blij met dit systeem. in het vorige huis van voor 2000 hadden we ook zo'n grote doos in de meterkast. verbruik zat to 10x hoger dan nu. En ik heb dus GEEN verliezen. zal vast wel ergens doorberekend worden maar na 3 weken vakantie is mijn vebruik 0!
En voor wat betreft het comfort. Ik kan binnen 1 minuut onder de douche stappen. en ook nog eens warm water in de keuken gebruiken. Maar geef toe dat koud water meer druk heeft dan warm water. Maar dat is een kwestie van vergroten van je aansluiting (maw verwijderen doorstroom begrenzing in de leiding)

En alhoewel ik verder alles meet, heb ik alleen behoefte aan een slimme warm water meter. en dat lijkt met de warmtewisselaar ook niet makkelijk te meten. Verder ben ik alleen geintereseerd in de overige waardes die de meter geeft.m (begin en eind temperatuur + doorstroming) maar dat is juist niet hetgeen je uit die module krijgt. (als ik hier zo meelees)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
eymey schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:30:
@PtrO Thanks voor de tips! Helaas voor mij te laat, want de Aquaheat hangt al zonder draden naar buiten.

Ik heb wel eens op het specifieke type Aquaheat dat bij mij is geplaatst gezocht. En naar ik had begrepen heeft niet elke Aquaheat per se zo'n on/off aansluiting met interne toevoerklep. Was op zich wel handig geweest.

Ik heb overigens wel een Honeywell Evohome systeem, met op de bovenverdiepingen op elke radiator een elektrisch aangedreven knop. En beneden voor de vloerverwarmingsset zo'n "zoneklep", aangestuurd met een BDR91. Ik zou het op zich wel fijn hebben gevonden om aan de kant van de Aquaheat ook een manier te hebben om het ding handmatig of automatisch naar 'dicht' te kunnen zetten. Want tsja, het is en blijft zo'n systeem van "als er ooit een leiding in huis springt, loopt al het verwarmingswater van het hele onderstaion leeg in jouw huis".
Technisch zou het afschakelen prima kunnen maar de Aquaheat, heeft voor registratie alleen een flowmeter tbv de Kamstrup. Zo'n Evohome is ook mooi maar net wat te duur voor wat wij er mee doen. Voorheen hadden we een centrale Danfoss kamerthermostaat die met de migratie naar Aquaheat, het loodje heeft gelegd.

Het onderstation schakelt d8 ik bij een te groot uit/in doorstroming of drukverschil uit.
Wij moeten bellen als we iets doen met verwarming zodat bekend is wat de (verschil)oorzaak is.

Meningen vwb ITW of CTW zijn verdeeld. Bij ons is de temperatuur en doorstroming van ITW merkbaar minder dan destijds met de aparte CTW. Met CTW hadden we - kalkvrij - minimaal 80°C en nu met ITW, hooguit 65°C. Wanneer nu elders in huis koud water wordt getapt, WC; valt ook de druk van het ITW water merkbaar weg. Maar goed, in onze moderne periode van energiebesparen :*) is dat tegen hogere kosten, het verminderen van de overvloed.

Vwb thermostaat schakeldraden even in de gaten houden wanneer de warmtelink nog moet worden geplaatst, de piepschuimdoos moet dan toch open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Persoonlijk ben ik er wel blij mee dat we ITW (dus warm tapwater via warmtewisselaar in de meterkast) hebben. En ik denk dat ook uit energie-efficientie oogpunt Vattenfall juist bezig is om uiteindelijk in heel Almere CTW te migreren naar ITW.

Ik kan me voorstellen dat CTW ook zo z'n voordelen heeft (idd makkelijker apart warmwaterverbruik meten) en dat, als je dicht bij het onderstation zit, het ook voor comfort voordelen heeft.

Aan de andere kant heb ik ook genoeg mensen in mijn omgeving gehoord die met CTW er wel eens last van hadden wanneer veel mensen in de straat tegelijk warm water aan het pakken waren.

Met de Aquaheat hebben we op zich ook geen klagen verder. Ja, de druk valt bij het douchen wel wat weg als iemand anders in huis warm (of koud) water tapt. Maar niet zodanig dat het douchen meteen niet meer aangenaam is :).

VWB Evohome: Wij gebruiken het best optimaal. Wij vinden het in de winter ook wel fijn om 's ochtends even de slaapkamer ietsje aan te warmen als we op moeten staan, of de badkamer. Voordeel van stadswarmte is dat het flink warm CV-water is, dus even de hele radiator heet laten worden en dan meteen weer dicht geeft al een lekker gevoel van warmte, zeker icm een radiatorventilator :D. En ik heb alle Evohome zones zo geprogrammeer dat ze op verschillende momenten op de dag de temperatuur automatisch verlagen zodat we niet vergeten om de temperatuur weer terug te draaien :).

Wat betreft afschakelen bij leidingbreuk: Ik heb al wel horrorverhalen gelezen uit o.a. Den Haag Ypenburg, waar dus woningen helemaal geruineerd waren omdat na een leidingbreuk het hete water niet (snel) gesopt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:45
eymey schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:22:...

Ik kan me voorstellen dat CTW ook zo z'n voordelen heeft (idd makkelijker apart warmwaterverbruik meten) en dat, als je dicht bij het onderstation zit, het ook voor comfort voordelen heeft.

Aan de andere kant heb ik ook genoeg mensen in mijn omgeving gehoord die met CTW er wel eens last van hadden wanneer veel mensen in de straat tegelijk warm water aan het pakken waren.

Met de Aquaheat hebben we op zich ook geen klagen verder. Ja, de druk valt bij het douchen wel wat weg als iemand anders in huis warm (of koud) water tapt. Maar niet zodanig dat het douchen meteen niet meer aangenaam is :).
...
Dit waren inderdaad de voordelen van ITW zoals ik ze ken en ik woon aan het einde van het vroegere CTW blok in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
joop99 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:07:
[...]

Dit waren inderdaad de voordelen van ITW zoals ik ze ken en ik woon aan het einde van het vroegere CTW blok in de buurt.
Idd, zit ik vlak bij een onderstation en was met CTW beter af.

Dat was overigens geen 'toeval' maar deel van de totaalkeuze om dat huis te gaan wonen en niet elders. Vandaar ook dat de meningen verdeeld zijn over ITW versus CTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pooh22
Wat betreft verliezen, we waren laatst een aantal dagen weg, de verwarming uit (hoofdkraan dicht) en niemand thuis. Bleek dat in home assistant de meter elke middernacht de stand met 1 MJ ophoogt, zonder gebruikt. Het kost natuurlijk maar een paar cent, maar toch slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
Wij hadden in Almere Muziekwijk geen warmtewisselaar, nu in Filmwijk wel. Voor warmte heb ik een sluiter in mijn leiding, die eerst aangestuurd werd door een standaard centrale thermostaat (vorige bewoners). Deze heb ik verwijderd, evenals de 48v voeding die eraan hing en hier een slimme thermostaatknop op gezet die nu door mijn Homey Pro aangestuurd wordt. Werkt top. Ik vind de warmtewisselaar vooraf vervelend vanwege de extra warmte in de meterkast waardoor ik nu fans in de deur heb om de warmte af te zuigen.

Woensdag komt de slimme meter. Ben benieuwd. Smartgateway hangt al aan het netwerk en voor nu verbonden via Homey, daar ik hem in Home Assistant nog niet aan de praat krijg. Via mqtt heb ik hem daar dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaakkg
  • Laatst online: 01-07 13:03
Ik heb het nieuwe vierkante warmtelink kastje van vattenfall. Hier heb ik de smart gateways warmtenet gateway op aangesloten. Het werkt prima met het bijgeleverde dashboard voor home assistant. was binnen 10 minuten klaar. Nu noch wachten op de winter, het verbruik is nu niet zoveel. https://smartgateways.nl/...enfall-met-warmtelink-p1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Sjaakkg schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:17:
Ik heb het nieuwe vierkante warmtelink kastje van vattenfall. Hier heb ik de smart gateways warmtenet gateway op aangesloten. Het werkt prima met het bijgeleverde dashboard voor home assistant. was binnen 10 minuten klaar. Nu noch wachten op de winter, het verbruik is nu niet zoveel. https://smartgateways.nl/...enfall-met-warmtelink-p1/
Komt uit dat vierkante kastje van Vattenfall de meting in GJ's, M³ of wat anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
Sjaakkg schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:17:
Ik kreeg het in HA niet voor elkaar met mqtt, omdat ik al mqtt in gebruik heb via Homey, maar in Homey kon ik het wel toevoegen en dan via mqtt in HA krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
Monteur van Heijmans (heel aardig) is geweest, maar weer weg. Wij hebben geen geaard stopcontact in de meterkast en dan mag hij het vierkante warmtelink kastje niet aansluiten.....en dan komt het. De stekker van dat kastje is niet geaard, gewoon 2 draads.....ja, klinkt allemaal heel logisch. Dus ondanks dat die stekker niet geaard is, moet het persé een geaard stopcontact zijn.

Nu mag ik heel lang gaan wachten totdat iemand een extra stekkerdoos in de meterkast komt plaatsen en dan komt het warmtelink kastje alsnog Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren, maar wat een onzin allemaal.

Helemaal omdat ik van te voren foto's had gestuurd met de huidige situatie in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
pendragon1 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:44:
Monteur van Heijmans (heel aardig) is geweest, maar weer weg. Wij hebben geen geaard stopcontact in de meterkast en dan mag hij het vierkante warmtelink kastje niet aansluiten.....en dan komt het. De stekker van dat kastje is niet geaard, gewoon 2 draads.....ja, klinkt allemaal heel logisch. Dus ondanks dat die stekker niet geaard is, moet het persé een geaard stopcontact zijn.

Nu mag ik heel lang gaan wachten totdat iemand een extra stekkerdoos in de meterkast komt plaatsen en dan komt het warmtelink kastje alsnog Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren, maar wat een onzin allemaal.

Helemaal omdat ik van te voren foto's had gestuurd met de huidige situatie in de meterkast.
Was/ je Aquaheat niet aangesloten op een dubbel uitgevoerde WCD ?

"Heerlijk" verder :+ wanneer regels het doel worden om eenzelfde resultaat te blokkeren.
Hier had ik dat wat minder dat hij geen WCD mocht gebruiken voor de WL dat lager zat dan de (gebruiks)indeling van de kast. Tot ca 1 meter of zo is warmte/waterzooi en daarboven pas elektra.
Ook mocht hij de WL niet in dat gebied (< 1m) plaatsen en moest ik dus als de wiederweerga een ander kastje (switch) verplaatsen zodat er "ruimte" kwam voor de WL dat ook niet horizontaal mocht worden gemonteerd.

Formeel heeft de monteur overigens gelijk omdat je in die omgeving (water/vocht) alleen geaarde wandcontactdozen mag toepassen. Wanneer hij - als vattenfall - dan de WL op iets anders zou aansluit, impliceert dit dus OK en volgens regels zou zijn. Die verantwoording kan Vattenfall niet nemen.
Lees: Richtlijnen meterkast & statsverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
PtrO schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:12:
[...]

[/url]
Ik heb wel een warmtewisselaar, maar niet van Aquaheat dacht ik. Ik heb een grote gele bak. Waar die precies op aan is gesloten weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaakkg
pendragon1 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:05:
[...]

Ik heb wel een warmtewisselaar, maar niet van Aquaheat dacht ik. Ik heb een grote gele bak. Waar die precies op aan is gesloten weet ik niet.
Ik heb het via mqtt gekoppeld met Home Assistant. Heb je de gateway van Smart Gateways? Je kunt ze even mailen, dan krijg je de instructie. Staat volgens mij nog niet online.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaakkg
PtrO schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:12:
[...]

"Heerlijk" verder :+ wanneer regels het doel worden om eenzelfde resultaat te blokkeren.
Hier had ik dat wat minder dat hij geen WCD mocht gebruiken voor de WL dat lager zat dan de (gebruiks)indeling van de kast. Tot ca 1 meter of zo is warmte/waterzooi en daarboven pas elektra.
Ook mocht hij de WL niet in dat gebied (< 1m) plaatsen en moest ik dus als de wiederweerga een ander kastje (switch) verplaatsen zodat er "ruimte" kwam voor de WL dat ook niet horizontaal mocht worden gemonteerd.

Formeel heeft de monteur overigens gelijk omdat je in die omgeving (water/vocht) alleen geaarde wandcontactdozen mag toepassen. Wanneer hij - als vattenfall - dan de WL op iets anders zou aansluit, impliceert dit dus OK en volgens regels zou zijn. Die verantwoording kan Vattenfall niet nemen.
Lees: Richtlijnen meterkast & statsverwarming
Het kastje gaf het eerst in M3 aan en sinds de update van Vattenfall geeft ie het in GJ aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
Sjaakkg schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:54:
[...]

Ik heb het via mqtt gekoppeld met Home Assistant. Heb je de gateway van Smart Gateways? Je kunt ze even mailen, dan krijg je de instructie. Staat volgens mij nog niet online.
Klopt, die heb ik. Ik zal ze even mailen. Ik had de mqtt broker geïnstalleerd in HA en in de config van de Smart Gateways mqtt geconfigureerd en hij Connect ook. In mqtt Explorer zie ik dan ook als topic , maar ik zie hem dan niet in HA als device of entiteit. Homey heeft een App, iets eenvoudiger en dan via mqtt van Homey heb ik hem wel in HA. Of het veel verschil maakt weet ik niet, maar rechtstreeks heb ik altijd liever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:25
Afgelopen week hier ook een Warmtelink geplaatst. Lijkt wel een ander model te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXB73LdFUt7CudwkzlxGkUgYAi0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcgjWfikWnG5FuPvriEgSxuX.jpg?f=fotoalbum_small

Zit een P1 en een Ethernet poort op aan de onderkant. Ook staat op de achterkant een WiFi logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@DJP! Wauw, die is ook wel een heel stuk netter aangesloten (qua kabels) dan mijn (rechthoekige) warmtelink :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
DJP! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:01:
Afgelopen week hier ook een Warmtelink geplaatst. Lijkt wel een ander model te zijn.

[Afbeelding]

Zit een P1 en een Ethernet poort op aan de onderkant. Ook staat op de achterkant een WiFi logo.
Cool en goed kans dat dit (.israelische ?) klantapparaat - straks & mits geactiveerd - mogelijkheden geeft om rechtstreeks data via wifi/ethernet uit te lezen.
Los daarvan is de P1 poort de norm (bij mijn weten verplicht - althans voor elektra & gas - in EU richtlijnen van smartmeters zodat gebruikers zelf hun meetgegevens kunnen verifiëren.

Dit nieuwe kastje vraagt om 'onderzoek' of het iets doet en zo ja, wat met wifi/ethernet. Kan natuurlijk zijn dat deze mogelijkheid in firmware is uitgezet. Benieuwd of er iets - en zo ja, wat - uit de P1 poort komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
P1 doet het, daar komt het standaard telegram uit wat hier al vaker is gepost:

/NWA-WARMTELINK

0-0:1.0.0(serial number)
0-0:96.1.1(iets wat lijkt op het serial number)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:24.1.0(004)
0-1:96.1.0()
0-1:24.2.1(serial number)(0.000*GJ)
!70B4

Vanavond maar eens gaan spelen met de ethernet poort en wireshark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
DJP! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:19:
P1 doet het, daar komt het standaard telegram uit wat hier al vaker is gepost:

/NWA-WARMTELINK

0-0:1.0.0(serial number)
0-0:96.1.1(iets wat lijkt op het serial number)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:24.1.0(004)
0-1:96.1.0()
0-1:24.2.1(serial number)(0.000*GJ)
!70B4

Vanavond maar eens gaan spelen met de ethernet poort en wireshark.
Nieuw uit doos dus al interfacing in GJ's.

Het betreft een 1-3:0.2.8(50) - DSMR version 5.0 meter.
Record 0-0:1.1.x(...) en eerste veld van 0-1:24.2.1(..) is tijdstip yyddmmhhmmss Winter/Zomer
Record 0-1:96.1.x(...) is je serienummer.
Zie ter illustratie voor uitleg velden: https://www.netbeheernederland.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJP!
Helaas…. Net even snel gekeken, ethernet lijkt te zijn uitgezet. Meerdere kabels en switch poorten geprobeerd, geen signaal. Ook is er geen (hidden) WiFi netwerk te vinden.

Alleen P1 werkt dus. Over een paar weken nog maar eens proberen, misschien dat de warmtelink nog op afstand ingesteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
DJP! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:52:
Helaas…. Net even snel gekeken, ethernet lijkt te zijn uitgezet. Meerdere kabels en switch poorten geprobeerd, geen signaal. Ook is er geen (hidden) WiFi netwerk te vinden.

Alleen P1 werkt dus. Over een paar weken nog maar eens proberen, misschien dat de warmtelink nog op afstand ingesteld moet worden.
Thx4Info. Wel jammer. Ik vermoed dat - Wifi/Ethernet - ook niet zal gaan komen omdat het daarmee lastig zal gaan worden om qua basis firmware dan "compatibel" te blijven met de bestaande zooi.

Buiten jammer voor hobbyïsten, valt er iets voor te zeggen vanuit veiligheidsgedoe waarbij een P1 nu daadwerkelijk fysiek moeten worden aangekoppeld om data daarvan te kunnen uitlezen.
Benieuwd of en wanneer je WL datacijfers gaat meten, dat met dit zomerweer sws niet veel tot niets zal gaan zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door PtrO op 08-06-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
DJP! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:01:

[Afbeelding]

Top en mooi dat er GJ waardes uit komen. Dit kastje zou bij mij ook geplaatst worden. Moet nog een nieuwe afspraak komen. Ik had geen geaard stopcontact in de meterkast. Heb ik inmiddels gemaakt. Nieuwe afspraak maken is dan weer lastig. Vattenfall verwijst naar heijmans en heijmans naar Vattenfall. Nu gaat Vattenfall een nieuwe opdracht uitsturen naar heijmans. Ooit zal het wel lukken 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
pendragon1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:28:
[...]

Top en mooi dat er GJ waardes uit komen. Dit kastje zou bij mij ook geplaatst worden. Moet nog een nieuwe afspraak komen. Ik had geen geaard stopcontact in de meterkast. Heb ik inmiddels gemaakt. Nieuwe afspraak maken is dan weer lastig. Vattenfall verwijst naar heijmans en heijmans naar Vattenfall. Nu gaat Vattenfall een nieuwe opdracht uitsturen naar heijmans. Ooit zal het wel lukken 🤣
Geaard stopcontact? De stekker die aan de warmtelink zit is een platte euro stekker. Daar zit geen aarde op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
DJP! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Geaard stopcontact? De stekker die aan de warmtelink zit is een platte euro stekker. Daar zit geen aarde op.
Ik spring maar FF bij. In de meterkast met waar bv ook waterleidingen lopen, mag je geen ongeaarde wandcontactdozen gebruiken. Gevalletje meterkasteisen en Vattenfall moet hier dingen by the booklet doen zoals wordt voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvthert
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik had deze thread moeten lezen voordat ik akkoord ging. Al jaren monitor ik alle waarden met zo'n ronde IR-kop. Helaas werkt dit niet meer op het nieuwe model warmtemeter dat ik er, zonder dat ik dat wist, gratis bij kreeg. Ik heb zelf ook geconstateerd dat de P1-poort veel te weinig informatie teruggeeft, dus heb ik uiteindelijk maar een modbus-adapter gekocht en aangesloten. Gelukkig werkt dit weer als vanouds. Helaas heb ik geen werkende implementatie in Go kunnen vinden van het m-bus protocol, enkel in Java (jMBus) en C (libmbus). De meeste libraries zijn wrappers rond libmbus. Zo heb ik weer een nieuw hobbyproject erbij. En Vattenfall krijgt geen data.

Zijn er andere mensen die deze route ook bewandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
jvthert schreef op zondag 18 juni 2023 @ 15:16:
Ik had deze thread moeten lezen voordat ik akkoord ging. Al jaren monitor ik alle waarden met zo'n ronde IR-kop. Helaas werkt dit niet meer op het nieuwe model warmtemeter dat ik er, zonder dat ik dat wist, gratis bij kreeg. Ik heb zelf ook geconstateerd dat de P1-poort veel te weinig informatie teruggeeft, dus heb ik uiteindelijk maar een modbus-adapter gekocht en aangesloten. Gelukkig werkt dit weer als vanouds. Helaas heb ik geen werkende implementatie in Go kunnen vinden van het m-bus protocol, enkel in Java (jMBus) en C (libmbus). De meeste libraries zijn wrappers rond libmbus. Zo heb ik weer een nieuw hobbyproject erbij. En Vattenfall krijgt geen data.

Zijn er andere mensen die deze route ook bewandelen?
Nee, ws niet meer omdat het vooral werk is dat verder voor ons/mij niet echt nodig noch een uitdaging (meer) is. Bij mijn weten kan je de nieuwe Kamstrup via IR z'n data laten uitspugen, verder niet meer naar gekeken omdat het niet meer nodig is.

Ik had/zat voorheen ook op het IR traject en hoop(te) net als jij dat de nieuwe WL meer data zou geven op z'n P1 dan (hier dan ipv Gj's, de) waterverplaatsing. Ik vermoed inmiddels dat dit ook opzet is zodat Vattenfall de distributie in kaart kan brengen.
Die waterverplaatsing (icm losse temperatuur sensoren - DS18B20 - op in/uit leiding) kan ik aardig correleren aan en wanneer het warmteverbruik en heb daarmee alle data die ik nodig heb. Warmtevebruik luistert ook niet zo heel nauw dat ik dat per seconde of per minuut hoef te hebben.

De Mbus aftappen moet je even over nadenken of dat wel zo gewenst is. Je gaat dan morrelen aan Vattenfall (draden) eigendommen en door aanraken en laat staan losnemen, loopt je een klein risico dat dingen stuk gaan en verwijtbare schade ontstaat.
De nieuwe Kamstrup zelf is d8 ik uitgerust met tampering detectie & actieve logging vwb Mbus besturing. Ik heb de Mbus ook afgetakt (simpel, draad bijgestoken op de WL) zodat ik het kan meelezen en indien iemand van Vattenfall komt, ik die eruit kan trekken. De WL lijkt (bij mij) alleen Mbus opdrachten te sturen om periodiek (minuten), de waterflow uit de Kamstrup te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Mijn warmtelink type "vI1" is inmiddels 10 maanden geleden geïnstalleerd. Nog steeds geen enkel zicht wanneer ze die gaan uitlezen? Dit geeft in ieder geval weinig hoop: https://www.vattenfall.nl/stadsverwarming/slimme-meter. Nogal zinloos op deze manier...

De P1 poort geeft ook nog steeds geen zinnige informatie.

En daarnaast is hij ook gewoon stuk volgens mij want het rechterledje knippert. Maar Vattenfall neemt nog geen storingen aan aangezien hij nog niet geactiveerd is.

Weet iemand iets meer of heeft iemand hetzelfde type die inmiddels wel info geeft via de P1 poort?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
Voor de belangstellenden: Ik ben bijna klaar met een gateway die de kamstrup meters via een IR leeskop kan uitlezen. ik verwacht deze volgende maand te kunnen leveren.

Hij is getest op de Kamstrup Multical 403 en werkt waarschijnlijk ook op alle andere warmtemeters en watermeters van Kamstrup.

Data wordt beschikbaar gesteld via rest-api en mqtt waardoor de gateway is te koppelen aan home assistant, domoticz, homey en wat je zelf wil gebruiken. Ik zorg ervoor dat alle data die de kamstrup uitstuurt aan wordt geleverd. O.a: in- en uitgangstemperatuur, hoeveelheid water, energieverbruik in GJ, temperatuurverschil en nog veel meer.

Voor meer informatie kun je een mailtje sturen naar support@smartgateways.nl of een bericht achterlaten via het contactformulier op https://smartgateways.nl/contact. Ik zoek namelijk nog testers.

Groeten,
Roel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:18
rwanrooy schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:08:
Voor de belangstellenden: Ik ben bijna klaar met een gateway die de kamstrup meters via een IR leeskop kan uitlezen. ik verwacht deze volgende maand te kunnen leveren.

Hij is getest op de Kamstrup Multical 403 en werkt waarschijnlijk ook op alle andere warmtemeters en watermeters van Kamstrup.

Data wordt beschikbaar gesteld via rest-api en mqtt waardoor de gateway is te koppelen aan home assistant, domoticz, homey en wat je zelf wil gebruiken. Ik zorg ervoor dat alle data die de kamstrup uitstuurt aan wordt geleverd. O.a: in- en uitgangstemperatuur, hoeveelheid water, energieverbruik in GJ, temperatuurverschil en nog veel meer.

Voor meer informatie kun je een mailtje sturen naar support@smartgateways.nl of een bericht achterlaten via het contactformulier op https://smartgateways.nl/contact. Ik zoek namelijk nog testers.

Groeten,
Roel
Ik dacht dat het gebruik van het IR-oog niet is toegestaan door Vattenfal? De meters zijn batterij-gevoed, en door de IR interface continue aan te spreken trek je die batterij heel snel leeg.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
Tom Paris schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:35:
[...]

Ik dacht dat het gebruik van het IR-oog niet is toegestaan door Vattenfal? De meters zijn batterij-gevoed, en door de IR interface continue aan te spreken trek je die batterij heel snel leeg.
Er zit een interval instelling op de gateway waarmee je zelf kunt bepalen hoe vaak de kamstrup wordt gepold. Er zit een flinke batterij in dus ook al pol je de kamstrup om de 10 minuten, zelfs dan gaat hij jaren mee. Het zijn tenslotte ledjes die erg energiezuinig zijn.

Nooit over gelezen dat vattenfall dat niet toestaat. Ook moeilijk te bewijzen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Tom Paris schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:35:
[...]

Klopt en natuurlijk een heel mooi project. Ik weet niet helemaal zeker meer maar d8 om de meetkop uit te kunnen lezen, er naast de magneet schakelaar (van de IR interface) ook op een knopje moest worden gedrukt.

Kheb zelf er in een verleden ook meegespeeld en uiteindelijk niet standaard ingezet. Elders vernam ik dat er toch issues optreden. Het snel leeglopen, valt wel mee maar in een paar jaar - ipv dat de batterij > 10 meegaat - lukt het met een uitlezing per 10-20sec meer dan prima.

In de Multical zit o.a. een (50 events) log die o.a. registreert wanneer laag batterij level optreed.
Natuurlijk kan je de vermoorde onschuld kaart trekken. Interessant gaat zijn of Vattenvall straks via de Warmtelink een signaal krijgt omtrent batterij leeg of (who knows) de meter met Infrarood is uitgelezen.

Jammer is dat Vattenvall de meter niet via de Warmtelink (bij)voedt. De Warmtelink zelf belast de batterij zelf niet want de (bedrade) Mbus (differential power) wordt vanuit de Warmtelink gevoed.
Nog beter had/zou zijn geweest dat de Warmtelink simpelweg ook alle andere data op de P1 bijspuugt (dwz naast GJ, ook waterflow, in/uit temperaturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
Hier werkt de warmtelink nu goed (denk ik) ondanks dat het data lampje oranje blijft staat er elke maand wel een meting op de site van Vattenfall. Ook het P1 verhaal werkt goed. Het blijft jammer dat alleen de GJ stand in het telegram staat maar iets is beter dan niets. Hopelijk komt dit in de toekomst nog…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoctorBazinga
rwanrooy schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:08:

Groeten,
Roel
Beste Roel,

Nou.
Ik heb wel interesse om die nieuwe IR meter te testen en naast de Warmtelink meter te plaatsen en te vergelijken.
Heb je al ongeveer een uur geleden een e-mail erover gestuurd. (J.k********@gmail.c*m oftewel Jan.

Je kunt hier zien in de vele posts/foto’s of mijn apparatuur ervoor deugd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 16:08
He leuk topic! ik heb het al een aantal jaren zelf in elkaar geknutseld. Werkt prima. Ik heb contact gezocht met Vattenfall (toen nog nuon,jaren geleden dus al) over de batterij. Kreeg geen nee en alle monteurs en 1 controle van de meter zelf hebben nog niet gemeld dat het niet mocht.. Dus ik lees elke 15 min de meter uit voor al een aantal jaar ;-)

Maar hopelijk komt de warmtelink snel ook hier, dan hoop ik veel vaker te kunnen meten en dus fijnmaziger een beeld te krijgen in Home Assistant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Nou ja.. Net de afspraak gekregen om te slimme meter te laten plaatsen :*)

Dus nu tijd om uit te zoeken hoe we deze aan Home Assistant gaan koppelen! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 09:24
ProudElm schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:34:
Nou ja.. Net de afspraak gekregen om te slimme meter te laten plaatsen :*)

Dus nu tijd om uit te zoeken hoe we deze aan Home Assistant gaan koppelen! *O*
Ik heb een kant en klare FTDI_FT232R_USB_UART stekker in de HA en de warmte link, en dit werkt prima behalve dat HA GJ niet erkent en hem dus al s Gas ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ah ja, die heb ik inderdaad volgens mij ook voor de P1 van mijn stroommeter. Dan bestellen we die alvast. Net zo makkelijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rwanrooy
Na veel zwoegen en zweten is de Kamst-IR Gateway klaar. https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVq2wOwfiIJkPGNHp0cXJ_84Y0A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O9ugzVDZ2BKC6iO6YlC370zB.jpg?f=user_large

Komende dagen komen de handleidingen voor Home Assistant en Domoticz online. De app voor Homey wordt aan gewerkt.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste