Ziet er top uit. Is het nou zo dat die p1 warmtelink meter enkel de totalen uitleest van een vattenfall installatie en als je weer data wil je deze Kamst-IR gateway moet hebben?
En ik hoop dat de HA handleiding en uitgelezen waarde van/door de Kamst IR ook in GJ en (niet) alleen in kubieke meter is.
En geef aub een seintje door als de Homey Pro app af is ervoor.
Dan ga ik hem pas hoogstwaarschijnlijk bestellen.
Ik heb me afgelopen dagen door de instellingen en optimalisatie voor de smartgateways warmte-en watermeter in HA geworsteld. Werkt nu 99% Perfect ! @rwanrooy : Super !!
Sommige code is een beetje verouderd en moet aangepast worden voor de huidige HA versie zoals “value_template” en “friendly name” ook de “device class” of de “unit_of_measurement” kunnen wel soms een update gebruiken.
Anders zit HA te zueren in de log als niet volledig bij de (her)start.
Bovendien is een "unique_id" voor elke template is tegenwoordig bijna een must of ook geen overbodige luxe. Dat laat het werken/aanpassen ervan veel makkelijker maken.
Zat uuid generators(websites) op het net.
En de utility meters moet tegenwoordig beter zelf via de HA UI (als helper) aanmaken, via configuration.yaml, ,meen ik me te herinneren, is het (binnenkort) deprecrated.
en een sensor voor elke tijsdperiode maken die de kosten van het/de verbruikte water / warmte met veel inputgetallen uitrekend is ook zo 123 uit de mouw geschud. vooarl als je de jaarlijkse vaste kosten wil meerekenne per kwartier(delen door 35040) , uur(delen door 8760), dag(delen door 365), week(delen door 52), maand(delen door 12), kwartaal(delen door 4) en jaar.
Maar dat ter zijde en leidt misschien af zoals sommigen me naar hun mening hebben laten blijken.
Vandaar nu doorgestreept.
En geef aub een seintje door als de Homey Pro app af is ervoor.
Dan ga ik hem pas hoogstwaarschijnlijk bestellen.
Ik heb me afgelopen dagen door de instellingen en optimalisatie voor de smartgateways warmte-en watermeter in HA geworsteld. Werkt nu 99% Perfect ! @rwanrooy : Super !!
Sommige code is een beetje verouderd en moet aangepast worden voor de huidige HA versie zoals “value_template” en “friendly name” ook de “device class” of de “unit_of_measurement” kunnen wel soms een update gebruiken.
Anders zit HA te zueren in de log als niet volledig bij de (her)start.
Bovendien is een "unique_id" voor elke template is tegenwoordig bijna een must of ook geen overbodige luxe. Dat laat het werken/aanpassen ervan veel makkelijker maken.
Zat uuid generators(websites) op het net.
En de utility meters moet tegenwoordig beter zelf via de HA UI (als helper) aanmaken, via configuration.yaml, ,meen ik me te herinneren, is het (binnenkort) deprecrated.
en een sensor voor elke tijsdperiode maken die de kosten van het/de verbruikte water / warmte met veel inputgetallen uitrekend is ook zo 123 uit de mouw geschud. vooarl als je de jaarlijkse vaste kosten wil meerekenne per kwartier(delen door 35040) , uur(delen door 8760), dag(delen door 365), week(delen door 52), maand(delen door 12), kwartaal(delen door 4) en jaar.

Maar dat ter zijde en leidt misschien af zoals sommigen me naar hun mening hebben laten blijken.

[ Voor 122% gewijzigd door DoctorBazinga op 24-09-2023 09:29 ]
De WarmteLink Gateway levert enkel het totaalverbruik in GJ. Verder eigenlijk niks.El-Vder schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:48:
Ziet er top uit. Is het nou zo dat die p1 warmtelink meter enkel de totalen uitleest van een vattenfall installatie en als je weer data wil je deze Kamst-IR gateway moet hebben?
De KAMST-IR Gateway levert alle meetwaarden die een Kamstrup Multical warmtemeter kan leveren. Energieleveranciers brengen enkel het totaal aantal verbruikte GigaJoule in rekening. Ben je dus enkel geinteresseerd in het verbruik dan is de WarmteLink voldoende. Wil je alle details van jouw stadsverwarming weten en heb je geen WarmteLink van Vattenfall, dan is de KAMST-IR Gateway de aanbevolen gateway. Als je even de screenshots in de link naar het product bekijkt zie je alles wat aan data beschikbaar is.
@rwanrooy Kan de gateway ook zonder IR-leeskop geleverd worden?
Ik gebruik namelijk incidenteel deze IR-leeskop om bijvoorbeeld een Kamstrup 302 te configureren. Uitlezen gebeurt via de bedrade m-bus.
Het Metertool HCW en het LogView programma (Windows) voor de IR-leeskop zijn universeel voor alle warmtemeters als ik me niet vergis.
Ik gebruik namelijk incidenteel deze IR-leeskop om bijvoorbeeld een Kamstrup 302 te configureren. Uitlezen gebeurt via de bedrade m-bus.
Het Metertool HCW en het LogView programma (Windows) voor de IR-leeskop zijn universeel voor alle warmtemeters als ik me niet vergis.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wat zou je willen doen met de gateway zonder leeskop? Je hebt fan feitelijk niks aan de gateway. Of begrijp ik je verkeerd?dunklefaser schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:33:
@rwanrooy Kan de gateway ook zonder IR-leeskop geleverd worden?
De leeskop heb ik al, zoals ik schreef, dus ik zou aan de kale gateway voldoende moeten hebben,rwanrooy schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:20:
[...]
Wat zou je willen doen met de gateway zonder leeskop? Je hebt fan feitelijk niks aan de gateway. Of begrijp ik je verkeerd?
of zie ik dit verkeerd?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Mail anders even naar support@smartgateways.nl dan kijk ik wat ik voor je kan doen.dunklefaser schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:24:
[...]
De leeskop heb ik al, zoals ik schreef, dus ik zou aan de kale gateway voldoende moeten hebben,
of zie ik dit verkeerd?
Ondanks dat dus. Vattenfall mag alleen aansluiten op geaard stopcontact. Probleem nu is dat het inmiddels half oktober is en ik Vattenfall met geen mogelijkheid in beweging krijg om het kastje alsnog te komen plaatsen. Al meerdere keren gebeld, wordt steeds aan het lijntje gehouden met steeds nieuwe smoesjes. De service van Vattenfall is zoals zovaak zeer bedroevend. Helaas kan ik het zelf niet aansluiten, want de 2 draden moeten in de meter.DJP! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:56:
[...]
Geaard stopcontact? De stekker die aan de warmtelink zit is een platte euro stekker. Daar zit geen aarde op.
Kleine update... na maanden is dat ding opeens weer gaan werken. Dat wil zeggen, het ledje is weer netjes groen en dat ding geeft weer m3 via de P1 poort.stefxx schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:11:
[...]Sindsdien meerdere malen herstart. Probleem is dat het rechterledje rood blijft knipperen, wat betekend dat er geen contact is met de meter. Hebben andere dit ook (gehad)?
Maar al met al heb ik nu een jaar lang een kastje in de meterkast dat nog niks zinnigs heeft gedaan. Gaan ze hier ooit nog fatsoenlijke firmware op loslaten?
Nou ja, als je mijn post ziet hoe lanzaam Vattenfall is dan denk ik dat we nog jaren kunnen wachtenstefxx schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:16:
[...]
Kleine update... na maanden is dat ding opeens weer gaan werken. Dat wil zeggen, het ledje is weer netjes groen en dat ding geeft weer m3 via de P1 poort.
Maar al met al heb ik nu een jaar lang een kastje in de meterkast dat nog niks zinnigs heeft gedaan. Gaan ze hier ooit nog fatsoenlijke firmware op loslaten?
Ik vraag me dan serieus af, waarom ga je zoiets uitleveren terwijl je weet dat het niet werkt.
Hier werkt de warmtelink eigenlijk wel heel stabiel. Sinds de installatie in Juni lees ik de GJ waarde uit. Dat werkt goed en meer kun je volgens mij ook niet uitlezen. Hier is de warmtelink op de Youless aangesloten en de Youless ziet de GJ's als M3 van het gas, maar het werkt verder wel goed.
Of de warmtelink ook goed met Vattenfall communiceert weet ik niet... het tweede van de drie ledjes heeft inmiddels al alle kleuren gehad en volgens mij werkt het nog steeds niet...
Of de warmtelink ook goed met Vattenfall communiceert weet ik niet... het tweede van de drie ledjes heeft inmiddels al alle kleuren gehad en volgens mij werkt het nog steeds niet...
Dingen komen uiteindelijk wel goed. Helaas kan je formeel nergens aanspraak op maken.pendragon1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:56:
[...]
Ondanks dat dus. Vattenfall mag alleen aansluiten op geaard stopcontact. Probleem nu is dat het inmiddels half oktober is en ik Vattenfall met geen mogelijkheid in beweging krijg om het kastje alsnog te komen plaatsen. Al meerdere keren gebeld, wordt steeds aan het lijntje gehouden met steeds nieuwe smoesjes. De service van Vattenfall is zoals zovaak zeer bedroevend. Helaas kan ik het zelf niet aansluiten, want de 2 draden moeten in de meter.
Vanaf, ik meen, 2025 moeten (of willen) ze de Warmtelink overal gebruiken.
Ik vermoed dat je vanwege "installatie afwijkingen", achterop bent gezet.
Hier doet mijn kastje het prima, en spuugt nog steeds m3's uit ipv de zinniger GJ's.
De doorvoer als getal kan ik wel gebruiken om icm met zelf geplaatste in/uit temperatuursensors wat inzicht te te krijgen over (zus/zoveel liter en gradenverschil ) warmteverbruik.
Wat ik nog wil doen is twee temperatuur sensoren en een losse flowsensor toevoegen om kunnen te achterhalen hoeveel "warmtevermogen" gaat zitten in de heetwatervoorziening.
Het koudwatergebruik meette ik al door met een infra/ledje het liter-spiegeltje van de watermeter uit te pulsen.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
In mijn vorige twee woningen kon ik het via de P1 aansluiting uitlezen in mijn nieuwe woning is dit helaas ook niet geactiveerd en heb niet het idee dat dit snel gaat gebeuren dus de Kamst-IR Gateway van Smartgateways besteld en deze werkt perfect en je kan meteen veel meer dan alleen het verbruik uitlezen. Je meter moet natuurlijk wel door Smartgateways worden ondersteund
Vandaag ook de vierkante versie gekregen (VI1). Multical + flowmeter zijn ook vervangen.
P1 poort is actief, maar geeft helaas m3 ipv GJ
Maar eens kijken of ik de oude IR-kop actief krijg op de nieuwe Multical 403 meter.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| /ISk5\\2MT382-1000 1-3:0.2.8(50) 0-0:1.1.0(231103142734W) 0-1:24.1.0(012) 0-1:96.1.0(303030304B414D3233363236) 0-1:24.2.1(231103142734W)(0.003*m3) !E4D9 |
Maar eens kijken of ik de oude IR-kop actief krijg op de nieuwe Multical 403 meter.
Ik snap echt niet dat ze dat ding al een jaar lang overal aan het installeren zijn, maar nog steeds geen fatsoenlijke firmware ervoor hebbenjj85 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:51:
Vandaag ook de vierkante versie gekregen (VI1). Multical + flowmeter zijn ook vervangen.

Zelfde situatie en uiteindelijk ook maar met IR aan de slag gedaan. Deze iets aangepast (volgens mij niet per se nodig voor de 403) en vlammen: https://github.com/matthijsvisser/kamstrup-402-mqttjj85 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:51:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 /ISk5\\2MT382-1000 1-3:0.2.8(50) 0-0:1.1.0(231103142734W) 0-1:24.1.0(012) 0-1:96.1.0(303030304B414D3233363236) 0-1:24.2.1(231103142734W)(0.003*m3) !E4D9
Heb hem nu ook weer mooi beschikbaar in HA via mijn oude IR meetkop (via een component die als PR beschikbaar is voor EPHome.).wobwob schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:02:
[...]
Zelfde situatie en uiteindelijk ook maar met IR aan de slag gedaan. Deze iets aangepast (volgens mij niet per se nodig voor de 403) en vlammen: https://github.com/matthijsvisser/kamstrup-402-mqtt
Kwestie van tijd, ik meen dat en pas wettelijk per 1/1/25 hoeft - zo ja mogelijk - te gaan regelen.stefxx schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:41:
Zou het? 13 maanden na de installatie hebben ze de programmeur teruggevonden die zich kan herinneren hoe je de juiste firmware op mijn slimme meter (een vi1, die vierkante) kan updaten?
[Afbeelding]
Tot op heden komt er alleen maar m3 uit de P1 poort. Ben benieuwd of dat binnenkort GJ worden.
Ik denk dat ze nog alleen m3 doen omdat daarmee ook geen - vergezocht - juridisch (spaar) gedonder kan ontstaan omtrent betaling van GJ. Alleen het veldje m3 uitlezen is operationeel handiger om zo de flow in veel (oude?) wijken na te rekenen en daarmee te achterhalven of en waar er dan lekkages zijn.
Of "wij" straks het volledige datagram (delta, temp, flow, warmteafname) via de Warmelink krijgen, wat prima kan, ga ik inmiddels betwijfelen.
Ik zie in de Vattenfall omgeving mijn maandverbruik staan, dat cijfer moet wel uit de warmtelink komen.PtrO schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:17:
[...]
Kwestie van tijd, ik meen dat en pas wettelijk per 1/1/25 hoeft - zo ja mogelijk - te gaan regelen.
Ik denk dat ze nog alleen m3 doen omdat daarmee ook geen - vergezocht - juridisch (spaar) gedonder kan ontstaan omtrent betaling van GJ. Alleen het veldje m3 uitlezen is operationeel handiger om zo de flow in veel (oude?) wijken na te rekenen en daarmee te achterhalven of en waar er dan lekkages zijn.
Of "wij" straks het volledige datagram (delta, temp, flow, warmteafname) via de Warmelink krijgen, wat prima kan, ga ik inmiddels betwijfelen.
Als het goed is, heeft Vattenfall je daarvoor/over eerder bericht.joop99 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:49:
[...]
Ik zie in de Vattenfall omgeving mijn maandverbruik staan, dat cijfer moet wel uit de warmtelink komen.
In mijn omgeving hebben net vandaag een aantal mensen een brief gehad dat Vattenfall begint met WarmteLink testen. Ik zal morgen wel in de mailing zitten.
Ik verwacht dat de m3's binnekort wel GJ's gaan worden.
Als ik af ga hoe het bij mijn schoonouders ging (die hebben een rechthoekige warmtelink): na installatie vrij snel een brief dat ze gingen testen. Vanaf dat moment staat maandelijks je meterstand in de Vattenfall portal. Maar ze gebruiken deze standen nog niet voor de officiële dingen zoals de afrekening, want daar heb je nog geen toestemming voor gegeven...PtrO schreef op donderdag 16 november 2023 @ 00:13:
[...]
Als het goed is, heeft Vattenfall je daarvoor/over eerder bericht.

Kortom: ze lezen hem uit zonder toestemming maar gebruiken de data dus officieel nog niet. Typisch gedrag van een monopolist.
In mijn herinnering was de brief vergelijkbaar met de slimme electriciteit meter: Als je niets doet lezen ze hem maandelijks uit, als je dat niet wil dan kun je weigeren en in de toekomst kun je vaker uit laten lezen.stefxx schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:30:
[...]
Als ik af ga hoe het bij mijn schoonouders ging (die hebben een rechthoekige warmtelink): na installatie vrij snel een brief dat ze gingen testen. Vanaf dat moment staat maandelijks je meterstand in de Vattenfall portal. Maar ze gebruiken deze standen nog niet voor de officiële dingen zoals de afrekening, want daar heb je nog geen toestemming voor gegeven...
Kortom: ze lezen hem uit zonder toestemming maar gebruiken de data dus officieel nog niet. Typisch gedrag van een monopolist.
Maar nu lezen ze hem uit zonder dat ik bezwaar kan maken en registeren ze het in hun systemen. En dat kan blijkbaar want ze noemen het een test...joop99 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:34:
[...]
In mijn herinnering was de brief vergelijkbaar met de slimme electriciteit meter: Als je niets doet lezen ze hem maandelijks uit, als je dat niet wil dan kun je weigeren en in de toekomst kun je vaker uit laten lezen.
In jouw geval zou je eigenlijk verwachten dat ze ook garanties kunnen afgeven dat ze echt alleen maar de connectiviteit testen. Eigenlijk zou je verwachten dat hun privacy officer hierover tekst en uitleg zou geven maar meestal doen bedrijven dat niet omdat mensen die dat niet snappen dan uit de bocht vliegen. Hier zou je dan met name garanties verwachten dat degenen die bij de meter data kunnen daar nooit een klant of adres aan kunnen koppelen.stefxx schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:52:
[...]
Maar nu lezen ze hem uit zonder dat ik bezwaar kan maken en registeren ze het in hun systemen. En dat kan blijkbaar want ze noemen het een test...
Ik weet niet wat privacy gevoeliger is, periodiek een monteur over de vloer die de meterstanden opneemt of dat een slimme meter dat voor je doet 😉joop99 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:59:
[...]
In jouw geval zou je eigenlijk verwachten dat ze ook garanties kunnen afgeven dat ze echt alleen maar de connectiviteit testen. Eigenlijk zou je verwachten dat hun privacy officer hierover tekst en uitleg zou geven maar meestal doen bedrijven dat niet omdat mensen die dat niet snappen dan uit de bocht vliegen. Hier zou je dan met name garanties verwachten dat degenen die bij de meter data kunnen daar nooit een klant of adres aan kunnen koppelen.
De monteur zal ook een stuk duurder zijn dan een apparaatje die hem vervangt. Zeker met de krapte op de arbeidsmarkt. Uiteindelijk betaal je daar ook allemaal voor.
Ik vind het helemaal prima dat ze hem uitlezen. Ik vind het alleen minder prima dat ze dat zonder mijn expliciete toestemming doen. Ja beetje principieel, ik weet het.rwanrooy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:12:
[...]
Ik weet niet wat privacy gevoeliger is, periodiek een monteur over de vloer die de meterstanden opneemt of dat een slimme meter dat voor je doet 😉
Met één keer per jaar weten ze niet wat jouw detailgedrag(ing) is.rwanrooy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:12:
[...]
Ik weet niet wat privacy gevoeliger is, periodiek een monteur over de vloer die de meterstanden opneemt of dat een slimme meter dat voor je doet 😉
De monteur zal ook een stuk duurder zijn dan een apparaatje die hem vervangt. Zeker met de krapte op de arbeidsmarkt. Uiteindelijk betaal je daar ook allemaal voor.
Met 1x10seconden wordt tot op de minuut iemand ver(w)arming vastgelegd.
Niet dat iemand zich zorgen hoeft maken maar de gedachte daarin vind ik om, niets te verbergen, het warm van te krijgen.
Het prijsargument is kunstmatig veroorzaakt. In een simpel opererende wereld zijn veel mensen beschikbaar die in een complexe wereld niet (meer, nodig) aan de bak komen.
Privacy is dat iemand dingen kan doen zonder dat de buitenwereld dat weet, dat (ver)stoort of invloed op heeft. Oftewel het recht om zich onbespied te wanen. Of dat zinnig van welke waarde is, mag iemand door een ander laten bepalen.
Zo, hier is in september ook een warmtelink geplaatst: het vierkante model van Aurum, dus niet die met de zilverkleurige voorplaat van Inventeers. Op de Vattenfall app is nog niks te zien, maar dat kan er ook aan liggen dat ze 'm vanaf 1 november uitlezen op afstand en alleen nog maar per maand rapporteren. Maar de P1 poort rapporteert netjes. Ik heb sinds gisteren er de warmtelink dongle van Martijn van smart-stuff aan hangen: https://smart-stuff.nl/pr...me-warmte-meter-uitlezen/
Vanochtend was er toevallig een storing met de warmtelevering hier in Arnhem. Dat was meteen te zien op de grafiek (links is meest recent). De P1 meter rapporteert hier trouwens ook in 'm3', maar het zijn gewoon de GJ zoals af te lezen op de Kamstrup warmtemeter. Heb e.e..a ondertussen ook beschikbaar in Home Assistant.
/f/image/TMpLWrPcOdDxi5it2u8HVprb.png?f=fotoalbum_large)
Ben na enig inlezen niet voor de IR route gegaan omdat ik de batterij van de Kamstrup warmtemeter niet onnodig wil belasten. Nu heb ik een uitlezing van de GJ waarde met drie decimalen om de 10 sec wat voor mij volstaat.
Vanochtend was er toevallig een storing met de warmtelevering hier in Arnhem. Dat was meteen te zien op de grafiek (links is meest recent). De P1 meter rapporteert hier trouwens ook in 'm3', maar het zijn gewoon de GJ zoals af te lezen op de Kamstrup warmtemeter. Heb e.e..a ondertussen ook beschikbaar in Home Assistant.
/f/image/TMpLWrPcOdDxi5it2u8HVprb.png?f=fotoalbum_large)
Ben na enig inlezen niet voor de IR route gegaan omdat ik de batterij van de Kamstrup warmtemeter niet onnodig wil belasten. Nu heb ik een uitlezing van de GJ waarde met drie decimalen om de 10 sec wat voor mij volstaat.
@XElD Volgens mij klopt er iets niet in jouw data.
De Kamstrup geeft het verbruik weer in GJ met 3 cijfers achter de komma. De maximale 'resolutie' is dus 0,001 GJ = 1 MJ = 1000 kJ.
In jouw grafiek komt het dagverbuik op ongeveer 65 kJ (als ik even van elk uur de verbruiken optel). Dat is onrealistisch laag. Dat is ook niet eens te meten met een resolutie van 1000 kJ.
Bij een jaarverbruik van 30 GJ (even afgerond mijn jaarverbuik), zou het gemiddelde dagelijkse verbruik op 0,082 GJ uitkomen (even geen verschil tussen zomer en winter).
Dat is gelijk aan 82.000 kJ.
Bij mij geeft hij (in Duiven) nog steeds 'm3' als output. Dit is ook dezelfde volumehoeveelheid die de Kamstrup weergeeft.
Vraag me ook af in hoeverre de batterijbelasting van de Kampstrup verschilt bij uitlezing middels IR of via de M-bus. Kan me voorstellen dat het oplichten van IR-ledjes iets meer verbruikt, maar zou het verschil groot zijn?
De Kamstrup geeft het verbruik weer in GJ met 3 cijfers achter de komma. De maximale 'resolutie' is dus 0,001 GJ = 1 MJ = 1000 kJ.
In jouw grafiek komt het dagverbuik op ongeveer 65 kJ (als ik even van elk uur de verbruiken optel). Dat is onrealistisch laag. Dat is ook niet eens te meten met een resolutie van 1000 kJ.
Bij een jaarverbruik van 30 GJ (even afgerond mijn jaarverbuik), zou het gemiddelde dagelijkse verbruik op 0,082 GJ uitkomen (even geen verschil tussen zomer en winter).
Dat is gelijk aan 82.000 kJ.
Bij mij geeft hij (in Duiven) nog steeds 'm3' als output. Dit is ook dezelfde volumehoeveelheid die de Kamstrup weergeeft.
Vraag me ook af in hoeverre de batterijbelasting van de Kampstrup verschilt bij uitlezing middels IR of via de M-bus. Kan me voorstellen dat het oplichten van IR-ledjes iets meer verbruikt, maar zou het verschil groot zijn?
Hoi jj85, goed opgemerkt. De uurwaarde grafiek zou als eenheid MJ moeten hebben niet kJ. Ik zal het eens doorgeven aan Martijn van Smart-stuff.nl.
Is het iemand al gelukt om de GJ waarde die uit de Warmelink komt, in het energie dashboard van Home Assistant ook echt als GJ te laten weergeven?
Als ik de sensor toevoeg, die in GJ meet, dan vraagt HA ook om eventueel de kosten op te geven, en die waarde is dan Eur / GJ.
Daarbij had ik de kosten van 1 GJ opgegeven volgens de GJ kosten van Vattenfall.
HA herkent dus wel dat het hier gaat om een sensor die met GJ werkt.
Maar als ik dat opsla, dan komt er bij de "gas meter" een kWh waarde te staan, en met de opgegeven kosten doet hij niets?
Als ik de sensor toevoeg, die in GJ meet, dan vraagt HA ook om eventueel de kosten op te geven, en die waarde is dan Eur / GJ.
Daarbij had ik de kosten van 1 GJ opgegeven volgens de GJ kosten van Vattenfall.
Maar als ik dat opsla, dan komt er bij de "gas meter" een kWh waarde te staan, en met de opgegeven kosten doet hij niets?
@Peter_Bui,
Ha ja, conform deze documentatie van smart-stuff.nl: https://docs.smart-stuff....ystemen/home-assistant-ha
Voor de Warmtelink dongle die daar te krijgen is uiteraard.
De documentatie daar is geschreven voor de P1 meter. Dus bestand waarmee het inlezen gedefinieerd wordt, rest.yaml wat aangepast:
Dit levert het volgende op op het HA dashboard:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zUtQzjAvoOKjdRWdLNrq0qAM.png?f=user_large)
Inlezen via MQTT heb ik nog niet geprobeerd.
Ha ja, conform deze documentatie van smart-stuff.nl: https://docs.smart-stuff....ystemen/home-assistant-ha
Voor de Warmtelink dongle die daar te krijgen is uiteraard.
De documentatie daar is geschreven voor de P1 meter. Dus bestand waarmee het inlezen gedefinieerd wordt, rest.yaml wat aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - resource: http://q-dongle-pro.local/api/v2/sm/actual scan_interval: 10 sensor: - name: Q totale meterstand stadswarmte value_template: "{{ value_json.gas_delivered.value | float }}" device_class: "energy" state_class: "total_increasing" unit_of_measurement: "GJ" unique_id: q-heat |
Dit levert het volgende op op het HA dashboard:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zUtQzjAvoOKjdRWdLNrq0qAM.png?f=user_large)
Inlezen via MQTT heb ik nog niet geprobeerd.
[ Voor 5% gewijzigd door XElD op 25-11-2023 19:06 ]
Nee, hij converteert het bij mij ook naar kWh. Wat overigens ook mijn voorkeur heeft, dan kan ik de waarde ook makkelijk vergelijken met de elektrische energie in kWh.Peter_Bui schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:09:
Is het iemand al gelukt om de GJ waarde die uit de Warmelink komt, in het energie dashboard van Home Assistant ook echt als GJ te laten weergeven?
De kosten worden bij mij wel berekend, maar duurde wel enige tijd (>1 uur) voordat de waarde bijgewerkt werd. De kostenberekening wordt overigens toegepast op vanaf het moment dat je de kosten (eur/GJ) toegevoegd hebt, is dus niet van toepassing op data voor dat moment.
Met andere woorden, zodra je de kosten in EUR/GJ toevoegt, wacht dan 1 of 2 uur en dan zullen de kosten gaan oplopen.
Bedankt voor je reactie, maar waarom zet HA de GJ waarde die de sensor weergeeft, om in kWh?jj85 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:09:
[...]
Nee, hij converteert het bij mij ook naar kWh. Wat overigens ook mijn voorkeur heeft, dan kan ik de waarde ook makkelijk vergelijken met de elektrische energie in kWh.
De kosten worden bij mij wel berekend, maar duurde wel enige tijd (>1 uur) voordat de waarde bijgewerkt werd. De kostenberekening wordt overigens toegepast op vanaf het moment dat je de kosten (eur/GJ) toegevoegd hebt, is dus niet van toepassing op data voor dat moment.
Met andere woorden, zodra je de kosten in EUR/GJ toevoegt, wacht dan 1 of 2 uur en dan zullen de kosten gaan oplopen.
Wanneer ik de sensor toevoeg dan staat er dit;
Kies een sensor die het gasverbruik meet in een van CCF, ft³, m³, GJ, kWh, MJ, MWh, Wh
Dan zou HA toch gewoon de GJ waarde moeten weergeven op het energie dashboard?
Is er mogelijk een optie om die GJ waarde af te dwingen binnen HA?
@Peter_Bui Voor zover ik weet worden alle energiesensoren weergegeven als kWh in het energy dashboard. Wat in mijn ogen ook wel een redelijk bruikbare unit is voor energie. Geen mogelijkheid (nog) om dit aan te passen.
Ik was trouwens in HACS voor HA aan het neuzen en kwam nog deze implementatie voor een uitlees oog voor de Kamstrup 403 tegen: https://github.com/golles/ha-kamstrup_403
https://github.com/golles/ha-kamstrup_403
Interessant hier is dat daar standaard slecht één variabele n.l. de GJ waarde wordt uitgelezen omdat de auteur aangeeft dat meer waarden uitlezen ook meer energie kost.
En @jj85, nog even m.b.t. je opmerking over energieverbruik:
https://github.com/golles/ha-kamstrup_403
Interessant hier is dat daar standaard slecht één variabele n.l. de GJ waarde wordt uitgelezen omdat de auteur aangeeft dat meer waarden uitlezen ook meer energie kost.
En @jj85, nog even m.b.t. je opmerking over energieverbruik:
Toevallig keek ik even op de eerste pagina van dit topic en daar werd het volgende geschreven:jj85 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:14:
Als het goed is levert het gebruikte protocol dus ook de energie voor het uitlezen. Dus dat zou geen technische belemering moeten zijn dat de Warmtelink alleen maar de GJ waarde uitleest.PtrO schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:32:
Ter info en deels correctie. De Warmtelink is niet met ModBus maar met M-bus (=meterbus) aan de Kamstrup verbonden.
M-Bus is een eenvoudiger tweedraads variant van het breder inzetbare ModBus - doorgaans driedraads rs485 (soort rs232) - dat o.a. (ook) gebruikt wordt om meters/data met elkaar te verbinden.
Het kernverschil is dat ModBus een gewlijkwaardig send&receive en MBus vooral een - eenvoudiger - receive-only protocol is dat ook de passieve "clients" - hier de Multical warmtemeter - via de twee draden kan voorzien van broodnodige energie voor communicatie.
In ons geval hoeft de Kamstrup warmtemeter dus geen extra energievoorziening te hebben voor de datatransmissie en wordt de interne batterij gespaard.
Het uitgebreidere ModBUS, naast constructie electronisch ingewikkelder, kan selectief een data-element worden uitgevraagd dat bij Mbus bestaat één vooraf ingestelde vaste datastring (met daarin alle leesvelden).
Uit die dataset, kan de uitlezer de gewenste data filteren en hoeft de zender (hier Kamstrup) verder geen filtering of conversie te steken.
Er is bij mij namens Vatttenfall een Warmtelink geplaatst.
Helaas is het plaatsen door de overheid(!) verplicht igv stadswarmte.
Ik hou zelf al jaren het gebruik van stadswarmte bij, daar heb ik persoonlijk een warmtelink niet voor nodig.
Ik kan de toestemming voor het uitlezen wel weigeren (zo lees ik van een website van de overheid).
Vattenfall zegt daarover op hun website:
"Je bepaalt wel zelf of we je meterstand(en) mogen uitlezen. Wil je dat niet? Dan kun je altijd bezwaar maken in Mijn Vattenfall."
Vattenfall stelt in de aankondigingsmail voor het plaatsen van de warmtelink:
"De Warmtelink die we plaatsen leest nog niet direct verbruiksgegevens uit. U ontvangt apart bericht van ons wanneer we daarmee willen starten."
En op hun website:
"Veiligheid en privacy
Het beschermen van klantgegevens vinden wij belangrijk. Daarom gebeurt het uitlezen en verzenden van meetgegevens in een goed beveiligde omgeving. Onbevoegden kunnen er dus niet bij."
Vervolgens kan ik nergens(?) wat vinden over HOE het uitlezen en verzenden van meetgegevens in een goed beveiligde omgeving geschied.
Nou vraag ik mij het volgende af:
Er staat dus zover ik weet nergens hoe de Warmtelink de data verzend naar Vattenfall.
Als het gaat via WiFi dan vraag ik mij ten sterkste af is dat dan mijn WiFi en dus mijn internetaansluiting?
Is er hier op het Tweakers forum iemand die mij meer duidelijkheid over kan geven?
Ik hou zelf al jaren het gebruik van stadswarmte bij, daar heb ik persoonlijk een warmtelink niet voor nodig.
Ik kan de toestemming voor het uitlezen wel weigeren (zo lees ik van een website van de overheid).
"Je bepaalt wel zelf of we je meterstand(en) mogen uitlezen. Wil je dat niet? Dan kun je altijd bezwaar maken in Mijn Vattenfall."
"De Warmtelink die we plaatsen leest nog niet direct verbruiksgegevens uit. U ontvangt apart bericht van ons wanneer we daarmee willen starten."
En op hun website:
"Veiligheid en privacy
Het beschermen van klantgegevens vinden wij belangrijk. Daarom gebeurt het uitlezen en verzenden van meetgegevens in een goed beveiligde omgeving. Onbevoegden kunnen er dus niet bij."
Vervolgens kan ik nergens(?) wat vinden over HOE het uitlezen en verzenden van meetgegevens in een goed beveiligde omgeving geschied.
Er staat dus zover ik weet nergens hoe de Warmtelink de data verzend naar Vattenfall.
Als het gaat via WiFi dan vraag ik mij ten sterkste af is dat dan mijn WiFi en dus mijn internetaansluiting?
Is er hier op het Tweakers forum iemand die mij meer duidelijkheid over kan geven?
@Daby Ik ga ervan uit dat de warmtelink een ingebouwde 'modem' heeft ( wrs gewoon 2g ) om de data naar vattenfall te sturen. Net als bij de slimme elektrameter.
WIFI kan nooit, want ze hebben je waarschijnlijk niet om je WIFI wachtwoord gevraagd (met mijn rechthoekige warmtelink iig niet).
@jj85 Ik zou hoe dan ook wel opletten met uitlezen via IR oog. In het verleden was Nuon/Vattenfall daar fel op tegen omdat te vaak uitlezen echt de batterij in de Kamstrup te veel belast. Nu de Kamstrup voor Mbus energie krijgt, is natuurlijk wel de vraag of die ook voldoende is voor het IR gedeelte
Op zich wel jammer, want voor mij geldt ook hoe meer stats, hoe beter (en de flow en temperaturen kan je ook mooi gebruiken om radiatoren goed in te regelen
).
WIFI kan nooit, want ze hebben je waarschijnlijk niet om je WIFI wachtwoord gevraagd (met mijn rechthoekige warmtelink iig niet).
@jj85 Ik zou hoe dan ook wel opletten met uitlezen via IR oog. In het verleden was Nuon/Vattenfall daar fel op tegen omdat te vaak uitlezen echt de batterij in de Kamstrup te veel belast. Nu de Kamstrup voor Mbus energie krijgt, is natuurlijk wel de vraag of die ook voldoende is voor het IR gedeelte
Op de rechthoekige krijg je via de P1 poort (helaas) alleen de Gj. Meer zal eventueel misschien technisch wel kunnen (weet ik eigenlijk niet zeker), maar volgens mij houdt de P1 poort op de warmtelink zich aan de DSMR standaard en volgens mij zit daar voor warmte alleen Gj in.PtrO schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:17:
[...]
Kwestie van tijd, ik meen dat en pas wettelijk per 1/1/25 hoeft - zo ja mogelijk - te gaan regelen.
Op zich wel jammer, want voor mij geldt ook hoe meer stats, hoe beter (en de flow en temperaturen kan je ook mooi gebruiken om radiatoren goed in te regelen
Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Je kunt de stekker gewoon uit het stopcontact halenDaby schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:28:
Er is bij mij namens Vatttenfall een Warmtelink geplaatst.
En op hun website:
"Veiligheid en privacy
I know, daarom lees ik hem maar een paar keer per dag uiteymey schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:51:
Zolang de P1 nu nog m3 uitspuugt ipv GJ, blijf ik de IR kop nog maar even gebruiken
Je weet dat dus niet zeker?eymey schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:51:
@Daby Ik ga ervan uit dat de warmtelink een ingebouwde 'modem' heeft ( wrs gewoon 2g ) om de data naar vattenfall te sturen. Net als bij de slimme elektrameter.
Ga ik zeker doen!DJP! schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:21:
Je kunt de stekker gewoon uit het stopcontact halenzou je waarschijnlijk wel zelf de standen weer moeten doorgeven…
Dit gaat gewoon via 2G. Of denk je dag Vattenfall je wifi hackt om via jouw wifi de data te versturen.
Ik vraga me af of je deze zorgen ook had toen je je slimme elektrameter kreeg.
Je kan natuurlijk ook even snel omrekenen:jj85 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:18:
[...]
I know, daarom lees ik hem maar een paar keer per dag uit![]()
Zolang de P1 nu nog m3 uitspuugt ipv GJ, blijf ik de IR kop nog maar even gebruiken
GJ (gigajoule) = 109 joule, overeenkomend met 31,64 m3 aardgas.
En 1 m3 aardgas is 8,779 kWh
Vattenval rekent trouwens met 1GJ = 32,68m3 aardas.
https://www.vattenfall.nl...'Verbruik%20stadswarmte'.
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Nee, maar je schreef (eymey):
Ik zou wel willen weten wat voor signaal er uit komt en waar dat naar toe gaat.
dus neem je het aan ...
In Home Assistant reken ik de GigaJoules (via IR-kop) om naar m3 aardgas (om een vergelijk qua gasverbruik te maken, heeft verder geen toegevoegde waarde).rjhilbrink schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:17:
[...]
Je kan natuurlijk ook even snel omrekenen:
Dus ben bekend met deze conversie en de verschillende waarden die gebruikt worden.
De warmtelink geeft nu niet de energie (GJ), maar de totale warm-water-hoeveelheid (m3) die de unit verbruikt heeft. Daar heb ik nu niet zoveel aan.
Maakt de achterliggende netwerkverbinding heel veel uit voor je? Waarschijnlijk NB-IoT, in verbinding met een backend van Vattenfall.Daby schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:46:
Nee, maar je schreef (eymey):
[...]
dus neem je het aan ...
Je slimme stroom-meter werkt volgens hetzelfde principe. Heb je daar ook uitgebreid nagevraagd wie de netwerkprovider is, welke protocollen gebruikt worden, hoe de backend ingericht is, etc?
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Tom Paris, dank voor jouw reactie.
Nee, ik wil gewoon weten hoe en waarmee de verbinding gelegd wordt.
Ik zal het nog eens navragen bij Vattenfall.
Nee, ik wil gewoon weten hoe en waarmee de verbinding gelegd wordt.
Ik zal het nog eens navragen bij Vattenfall.
Ik heb het niet nagevraagd, nee. Dus het zal altijd een aanname blijven.
Maar zoals anderen hier ook al opperen: Als er niet 1 of ander 2G modem of anders modem op een IoT netwerk of zo in zit, hoe denk jij dan dat ze anders die gegevens bij Vattenfall moeten krijgen ?
Ik vind het knap als ze dat via jouw WIFI netwerk kunnen zonder dat ze je ooit om een wachtwoord gevraagd hebben. En andere draadloze netwerken dan jouw eigen WIFI of 2G of IoT netwerken zijn er niet.
Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Misschien zelfs via LoRa Wan.
YouTube: LoRa: How It Works
Zoiets kan zelfs een bereik van 5 km hebben.
https://www.kpn.com/zakel...f-things/lora-netwerk.htm
YouTube: LoRa: How It Works
Zoiets kan zelfs een bereik van 5 km hebben.
https://www.kpn.com/zakel...f-things/lora-netwerk.htm
[ Voor 26% gewijzigd door DoctorBazinga op 18-01-2024 16:39 ]
Liander en Stedin hebben zelfs een eigen netwerk, op de 450 MHz frequentie.
Het gaat nooit over WiFi of andere particuliere aansluitingen, beheer daarvan zou ook dramatisch zijn voor de netbeheerders.
Het gaat nooit over WiFi of andere particuliere aansluitingen, beheer daarvan zou ook dramatisch zijn voor de netbeheerders.
Warmtelink-devices worden gemaakt door Aurum, Aurum heeft een partnership met Vodafone, en Vodafone gebruikt voor IoT toepassingen NB-IoT. 1+1+1... Geen zekerheid, ik heb het niet nagevraagd, maar ga daar maar vanuit. Hoe dan ook, vanuit privacy- en security oogpunt is het niet heel relevant welke techniek er exact gebruikt wordt.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Ik krijg nog steeds alleen maar de liters vanuit de WarmteLink.rjhilbrink schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:17:
[...]
Je kan natuurlijk ook even snel omrekenen:
Proefondervindelijk, lijkt - op mijn totaal - dit ongeveer uit te komen op 0,21GJ/1000Liter.
Een getal dat redelijk bruikbaar lijkt om liters om te kunnen zetten naar GJ's
Hieronder een tldr; verhaal dat een liter tapwater verwarmen via stadsverwarming momenteel ca 0,5ct duurder is dan wanneer dit op elektrisch wordt gedaan.
//--//
Ik bereken hier de theoretische afgenomen energie waarde via het temperatuurverschil (op mijn verdeler) tussen verwarming in/uit via "(4,2*Liters* Deltatemperatuur°C)/1000" om tot afgenomen Megajoules te komen.
Dat getal is ongeveer 5-10% lager dan wat de Kamstrup in dezelfde (dag)periode registreert.
Strikt formeel, zijn er dus ergens "(meet)verliezen".
Dit laatste is komt dat mijn (DS18B20) probes iets van 3-5°C minder meten aan de buitenkant dan de Kamstrup, die mogelijk in de pijp, wat exacter de in//uit "watertemperatuur" meet.
Ik moet zelf nog wat verliesfactoren verder uitwerken om mijn berekende meetwaarde te laten overeenkomen met die van de Kamstrup. Een gedachte is om mijn Tasmota/openHAB (de) meet-probes van de temperatuur weer direct op de aan/afvoer leiding te zetten. Hiermee kan ook het theoretische "verbruik" van warmtewisselaar tov verwarmd tapwater (ook) worden meegenomen.
Ik heb ook een tapwater-(temperatuur) sensor die ik vervolgens indirect kan gebruiken om te af te gaan leiden of het afgenomen tapwater via de warmtewisselaar is doorgestroomd (de Blauwe Led die ik ook detecteer via een LDR, brandt tijdens heet water tappen ).
Ik zie dat 1Liter afgenomen heetwater in de keuken met ca 50°C output (koud water in=14,5°C), ongeveer 3 liter aan doorstroming vraagt . Dit komt (met 65in-23°retour) overeen met ca 0,5MJ dat ( 1GJ=278kWh -->) 0,15kWh aan energie vertegenwoordigd.
Wanneer ik dat koude tapwater puur elektrisch met 80% rendement zou verwarmen, komt dit getal ongeveer overeen (4,2*1*(50-14,5)/1000/0,80)=0,19MJ overeenkomend met 0,05kWh.
Ik verbruikt elektrisch (0,2MJ) flink minder energie voor heet water dan via stadsverwarming (0,5M) dat echter per GJ weer goedkoper is (Vattenfall ca €47 per GJ vs €85 per 278kWh-Tibber 30ct/kWh).
Het litertje (overigens niet zo) heet water in de keuken verwarmen van 14 tot 50°C via stadsverwarming kost mij dan ca 2,3ct en voor elektra wordt dat met 1,7ct een halve cent goedkoper.
Pas als Tibber ruim duurder is dan zeg €0,45/kWh, wordt het warme water via de stadsverwarming goedkoper.
Leuk om dit tussen het eten en de koffie met slagroom te laten bezinken.
Hier tappen we heet water van de stadsverwarming, zodat water koken iets sneller gaat (50 naar 100°). Dat we hiervoor eerst iets van 3-4 liter water doorspoelen is verder ook niet echt slim.
Binnenkort ook maar een waterdicht kostendisplay - met muntjes - in de badkamer ophangen
Ik heb ook de warmtelink die alleen maar m3 doorgeeft. Daarom maar besloten om hem via IR uit te lezen met de kamst-ir gateway van smartgateways. Was binnen een paar minuten geïnstalleerd en lees hem nu uit via domoticz en home assistant want daar stap ik langzaam op over. Werkt toch een stuk mooier want zie nu echt alles zoals in en uitgangstemperatuur, volume en energieverbruik (totaal en realtime). https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/
Wellicht beter/handiger om de meetwaarden - die hoe dan ook de basis vormen voor Vattenfall's facturatie - goed afgedekt te krijgen. Sws heb je, met de IR sensor meer & betere waarden.
--
Ik ben en was alleen niet van plan om €80 uit te geven dat ik met wat omrekenen (nofi) ook kan gebruiken.
Wat ik - als speelprojectje - nog wel 's ga doen is mijn esp8266 opnieuw voorzien van een IR rx/tx sensor om via het (complexere) Kamstrup protocol, de meetwaarden uit te vragen.
Iets dat die smartgateway dus "oplost". Ik wacht eerst af of en wanneer ik 'eindelijk' naar GJ's ben/wordt omgezet. Weken terug een brief gehad dat Vattenfall zou gaan beginnen met meten.
Meelezen via de 2draads ModBus - tussen Kamstrup en WarmteLink - heeft geen zin omdat die niet meer of minder biedt dan met wat de WarmteLink als ModBus-client uitvraagt. Hier dus alleen nog die M3 waarde.
//--//
Hier ook wel 's gehad dat een sensor zat te bengelen en om die goed te laten meten, in een behuizing op/tegen de leiding moet zitten.
Ik meet met ds18b20 sensors; inkomend ongeveer 10°C en retour 2°C minder dan de Kamstrup die delta in/uit dus totaal 12°C hoger zet dan ik zelf kan meten.
Op die 1000liter is dat met conversie formule ((4.2j/g*12°C*1000liter)/1000) een verschil van ca 50MJ dat als getal mijn "meetfout" beter verklaard.
Ik meet de temperatuur aan de buitenzijde van de leiding en de "geijkte" (?) Kamstrup doet dat overduidelijk inwendig. Ik observeer 195-200GJ/1000liter dat inwendig uitkomt op zeg die 245MJ.
De bruikbare "waarheid" - wat werkelijk warmte levert aan/in huis - ligt tussen het voortschrijdend gemiddelde (van een jaar) van 210MJ en die 250MJ per 1000 liter stadswarmte.
NB: In de zomer, net als overdag, is temperatuurverschil minder extreem dan in de winter. Ik vermoed dat in de avond, de aangevoerde watertemperatuur gemiddeld hoger, ik lees nu bv 78°C, om te kunnen voldoen aan de warmtevraag.
--
Ik ben en was alleen niet van plan om €80 uit te geven dat ik met wat omrekenen (nofi) ook kan gebruiken.
Wat ik - als speelprojectje - nog wel 's ga doen is mijn esp8266 opnieuw voorzien van een IR rx/tx sensor om via het (complexere) Kamstrup protocol, de meetwaarden uit te vragen.
Iets dat die smartgateway dus "oplost". Ik wacht eerst af of en wanneer ik 'eindelijk' naar GJ's ben/wordt omgezet. Weken terug een brief gehad dat Vattenfall zou gaan beginnen met meten.
Meelezen via de 2draads ModBus - tussen Kamstrup en WarmteLink - heeft geen zin omdat die niet meer of minder biedt dan met wat de WarmteLink als ModBus-client uitvraagt. Hier dus alleen nog die M3 waarde.
//--//
Hier ook wel 's gehad dat een sensor zat te bengelen en om die goed te laten meten, in een behuizing op/tegen de leiding moet zitten.
Ik meet met ds18b20 sensors; inkomend ongeveer 10°C en retour 2°C minder dan de Kamstrup die delta in/uit dus totaal 12°C hoger zet dan ik zelf kan meten.
Op die 1000liter is dat met conversie formule ((4.2j/g*12°C*1000liter)/1000) een verschil van ca 50MJ dat als getal mijn "meetfout" beter verklaard.
Ik meet de temperatuur aan de buitenzijde van de leiding en de "geijkte" (?) Kamstrup doet dat overduidelijk inwendig. Ik observeer 195-200GJ/1000liter dat inwendig uitkomt op zeg die 245MJ.
De bruikbare "waarheid" - wat werkelijk warmte levert aan/in huis - ligt tussen het voortschrijdend gemiddelde (van een jaar) van 210MJ en die 250MJ per 1000 liter stadswarmte.
NB: In de zomer, net als overdag, is temperatuurverschil minder extreem dan in de winter. Ik vermoed dat in de avond, de aangevoerde watertemperatuur gemiddeld hoger, ik lees nu bv 78°C, om te kunnen voldoen aan de warmtevraag.
[ Voor 30% gewijzigd door PtrO op 18-01-2024 23:00 ]
Ik zelf gebruik stads verwarming via Vattenfall maar daar betaal ik "maar" 11,27 per 1000 liter warm water (en dat is inclusief de prijs van het water zelf en de belasting) dus afgerond 1,1 cent. En dat is met een temperatuur ruim boven de 60 graden (officieel tussen 57 en 75 graden)PtrO schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:14:
[...]
Ik zie dat 1Liter afgenomen heetwater in de keuken met ca 50°C output (koud water in=14,5°C), ongeveer 3 liter aan doorstroming vraagt . Dit komt (met 65in-23°retour) overeen met ca 0,5MJ dat ( 1GJ=278kWh -->) 0,15kWh aan energie vertegenwoordigd.
Wanneer ik dat koude tapwater puur elektrisch met 80% rendement zou verwarmen, komt dit getal ongeveer overeen (4,2*1*(50-14,5)/1000/0,80)=0,19MJ overeenkomend met 0,05kWh.
Ik verbruikt elektrisch (0,2MJ) flink minder energie voor heet water dan via stadsverwarming (0,5M) dat echter per GJ weer goedkoper is (Vattenfall ca €47 per GJ vs €85 per 278kWh-Tibber 30ct/kWh).
Het litertje (overigens niet zo) heet water in de keuken verwarmen van 14 tot 50°C via stadsverwarming kost mij dan ca 2,3ct en voor elektra wordt dat met 1,7ct een halve cent goedkoper.
Pas als Tibber ruim duurder is dan zeg €0,45/kWh, wordt het warme water via de stadsverwarming goedkoper.
Zit er echt zoveel verschil in de warmte leveranciers?
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Ik zie geen groot verschil. 1000 liter water vitens is €1,04.rjhilbrink schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:42:
[...]
Ik zelf gebruik stads verwarming via Vattenfall maar daar betaal ik "maar" 11,27 per 1000 liter warm water (en dat is inclusief de prijs van het water zelf en de belasting) dus afgerond 1,1 cent. En dat is met een temperatuur ruim boven de 60 graden (officieel tussen 57 en 75 graden)
Zit er echt zoveel verschil in de warmte leveranciers?
Warmte leveranciers hanteren plu/minus in de marge dezelfde (verkapte) prijzen.
//--//
1000 liter koud water verwarmen van ca 16-19°C tot zeg jouw 70-75° (zeg delta 50°C) neemt (1000*1000g*50°C*4,2J/g/°C)=0,21GJ wat ongeveer overeenkomt met het door Vattenfall gehanteerde tarief €47/GJ. Wij met warmtewisselaar zijn ca 10% duurder omdat wij ons water niet heter krijgen dan 50°C.
Los daarvan zijn stadsverwarmers all-in ruim 10-20% duurder dan mensen die hun heet water via gas verwarmen.
Goede beredenering. Misschien dat die 10-20% dan in afschrijving en onderhoud van de cv installatie gaat zitten?PtrO schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 00:17:
[...]
Ik zie geen groot verschil. 1000 liter water vitens is €1,04.
//--//
1000 liter koud water verwarmen van ca 16-19°C tot zeg jouw 70-75° (zeg delta 50°C) neemt (1000*1000g*50°C*4,2J/g/°C)=0,21GJ wat ongeveer overeenkomt met het door Vattenfall gehanteerde tarief €47/GJ. Wij met warmtewisselaar zijn ca 10% duurder omdat wij ons water niet heter krijgen dan 50°C.
Los daarvan zijn stadsverwarmers all-in ruim 10-20% duurder dan mensen die hun heet water via gas verwarmen.
Een deel van die 10-20% zal inderdaad zitten in de huur van de afleverset (bij Vattenfall een aparte post op de factuur).
Ik heb zelf ook warm water via een warmtewisselaar in de meterkast, en de huur van de afleverset heeft zelfs nog variatie in wat voor warm water comfort (CW waarde) je wil hebben.
Echter, bij stoken op CV kan je het natuurlijk deels zo duur of goedkoop maken als je wil (al is heel goedkoop maken door bv. te bezuinigen op onderhoud waarschijnlijk op de lange termijn niet verstandig of zelfs potentieel levensgevaarlijk). Maar ik kan me voorstellen dat mensen die toevallig een zeer sterk exemplaar CV-ketel hebben, mede misschien ook omdat ze die goed laten onderhouden, nog altijd flink goedkoper uit kunnen zijn dan mensen die -altijd- maandelijks betalen voor de warmte afleverset.
Ik heb zelf ook warm water via een warmtewisselaar in de meterkast, en de huur van de afleverset heeft zelfs nog variatie in wat voor warm water comfort (CW waarde) je wil hebben.
Echter, bij stoken op CV kan je het natuurlijk deels zo duur of goedkoop maken als je wil (al is heel goedkoop maken door bv. te bezuinigen op onderhoud waarschijnlijk op de lange termijn niet verstandig of zelfs potentieel levensgevaarlijk). Maar ik kan me voorstellen dat mensen die toevallig een zeer sterk exemplaar CV-ketel hebben, mede misschien ook omdat ze die goed laten onderhouden, nog altijd flink goedkoper uit kunnen zijn dan mensen die -altijd- maandelijks betalen voor de warmte afleverset.
Sorry ik dacht uit jou tekst te begrijpen dat het opwarmen (Dus exclusief de water kosten) bij jou 1,7 cent kost.PtrO schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 00:17:
[...]
Ik zie geen groot verschil. 1000 liter water vitens is €1,04.
//--//
Ik betaal die prijs inclusief het water
Nee, dat is een misplaatste (veronder)stelling van het wettelijk vastgelegde NMDA (niet meer dan anders) principe dat wordt gehanteerd bij stadsverwarmingsprijzen.rwanrooy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 01:07:
[...]
Goede beredenering. Misschien dat die 10-20% dan in afschrijving en onderhoud van de cv installatie gaat zitten?
En ja: de mate van afschrijving, vermeende huur en allerlei onderhoud heeft natuurlijk invloed op een totaalprijs. Wanneer ik alles meenemend om- en doorreken, kom ik op die 10-20% prijsverschillen in euro's.
Niet eens omdat zo zou zijn bij stadsverwarming maar omdat een berekening dat virtueel op papier (wettelijk ondersteund) mogelijk maakt.
Nog even in perspectief voor 1000 liter water van €1,04 aangevoerd op 19°C verwarmt tot 70°C vraagt 0,21GJ:
- Op gas, oude HR ketel 90% rendement zou zou men hooguit €10,50 kwijt zijn.
- Heet-wateraansluiting 70°C uitgaande van NMDA/75% wordt dat de genoemde €11,25.
- Met een warmtewisselaar - water tot 50°C - elektrisch bijverwarmd, betaalt all-in €13,35.
- Puur op elektra verwarmd, betaalt €16,65.
De redenatie bij stadsverwarming is dat zij mogen rekenen met een slecht grasrendement, hogere afschrijvingen en doorgevoerd genormeerd onderhoud. Iets waar stadsverwarmeraars, dus - hoe onverantwoord ook gemeend - zelf geen keuze meer in hebben.
Allemaal geen wereldbedragen voor heet water, dat netto afgerond dan €0,01 per liter kost.
Het gemoffelde verdienmodel zit hem in totaalprijs van een grote hoeveelheid aan klein gemaakte prijsverschillen.
Ontopic is het wel leuk om je GJ meting direct om te kunnen zetten naar een prijs met een formule/tellertje wat het dan op (dynamisch) elektra en gas zou gaan kosten.
Nog even in opvolging.
De prijs voor 1 liter water is met 0,1ct/liter is in een energieberekening op een totaal van 1000liter, verwaarloosbaar.
In de praktijk zal jouw eerste liter heet water van 70°C ca 3,4ct kosten dat bij mijn o.a. wisselaar dan uitkomt op 6,7ct. (op het gasfornuis wordt dat ca 1,5ct /liter en met waterkoker dus de eerder genoemde (theoretische) 1,7ct/liter).
//----//
Je triggert mij wel op een interessant punt dat de afgetapte hoeveelheid, per keer, invloed heeft op de effectieve te betalen prijs.
Wordt het een duobad of vaak met heel veel kleintjes, kan een prijsverschil flink significanter worden.
Sws is gas naast dat het een zeer groot debiet kent, altijd goedkoper dan stadsverwarming.
Met gas kan een huishouden met gemak 60kWh afnemen dat met standaard stadsverwarming niet veel meer zal zijn dan de zeg 8kWh die ook een 32Ampère aansluiting maximaal - totaal - kan (af)leveren.
Wat dan ergens 'goedkoop' of 'duur' is dan vooral afhankelijk wat men daarvoor in een (belasting/klimaat/comfort)berekening plaatst. Wat de prijs is van een gevoel, (brand)veiligheid, snelheid, volume, toepasbaarheid en duurzaamheid; is wat iemand daaraan als waarde hecht.
tldr; geen sorry hier hoor. Je ziet het goed waarbij mijn eerder prijs van 18jan24 ruwweg gerekend werd voor de eerste liters heet water en die prijs van jou over totaal 1000 liter is. Kortom getallen goochelen.rjhilbrink schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:48:
[...]
Sorry ik dacht uit jou tekst te begrijpen dat het opwarmen (Dus exclusief de water kosten) bij jou 1,7 cent kost.
Ik betaal die prijs inclusief het water
De prijs voor 1 liter water is met 0,1ct/liter is in een energieberekening op een totaal van 1000liter, verwaarloosbaar.
In de praktijk zal jouw eerste liter heet water van 70°C ca 3,4ct kosten dat bij mijn o.a. wisselaar dan uitkomt op 6,7ct. (op het gasfornuis wordt dat ca 1,5ct /liter en met waterkoker dus de eerder genoemde (theoretische) 1,7ct/liter).
//----//
Je triggert mij wel op een interessant punt dat de afgetapte hoeveelheid, per keer, invloed heeft op de effectieve te betalen prijs.
- Met een relatief gunstiger heetwater aansluting, gaat er een kleine hoeveelheid (ca 1 liter) door de 2-3 meter lange aanvoerleiding lopen voordat het daar met ('jouw') 70°C wordt getapt. De eerste liter heet water kost je dus in werkelijkheid zeg twee liter.
- Mijn warmtewisselaar laat minstens ca 3-6 liter doorstromen waarbij ik minimaal 2 liter koud tap voordat het er eindelijk warm op 50°C uitkomt. Ook wordt bij mij een kleine hoeveelheid van ca 0,3liter (intern wisselaar) op "temperatuur" gehouden (ivm salmonella bestrijding). Op jaarbasis kost mij dit zg. "comfort" los van warm watergebruik, ca €25.
- De prijs bij heet water via gas, is geheel situationeel en gebruikt systeem/boiler/geiser/ketelmethode e.d. Een goed fluitketeltje, met zeg effectief rendement ca 40% etc etc. zal overeenkomen met een slechte waterkoker.
- Elektrisch verhitten van een kleine hoeveelheid water zal meestal gunstiger zijn dan daarvoor een ander, laat staan capacitief groter (stads)verwarmingssysteem of boiler te gebruiken.
Wordt het een duobad of vaak met heel veel kleintjes, kan een prijsverschil flink significanter worden.
Sws is gas naast dat het een zeer groot debiet kent, altijd goedkoper dan stadsverwarming.
Met gas kan een huishouden met gemak 60kWh afnemen dat met standaard stadsverwarming niet veel meer zal zijn dan de zeg 8kWh die ook een 32Ampère aansluiting maximaal - totaal - kan (af)leveren.
Wat dan ergens 'goedkoop' of 'duur' is dan vooral afhankelijk wat men daarvoor in een (belasting/klimaat/comfort)berekening plaatst. Wat de prijs is van een gevoel, (brand)veiligheid, snelheid, volume, toepasbaarheid en duurzaamheid; is wat iemand daaraan als waarde hecht.
[ Voor 0% gewijzigd door PtrO op 14-02-2024 20:53 . Reden: lijst ]
Inmiddels is het *anderhalf jaar geleden* dat mijn warmtelink geïnstalleerd is. Bijna zes maanden geleden kreeg ik een brief dat ze hem *binnenkort* ook willen gaan uitlezen.
Maar tot de dag van vandaag doet dat ding nog steeds niks anders dan stroom gebruiken. Een oh ja, m3 tellen...
En maar blijven beweren dat concurrentie niet nodig is in deze warmte sector
Maar tot de dag van vandaag doet dat ding nog steeds niks anders dan stroom gebruiken. Een oh ja, m3 tellen...

Waarom gebruik je geen kamst-ir? Je kunt wachten tot je een ons weegt tot de warmtelink wordt geactiveerd door Vattenfall. Dit werkt perfect en onafhankelijk van de leverancier. https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/stefxx schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:11:
Inmiddels is het *anderhalf jaar geleden* dat mijn warmtelink geïnstalleerd is. Bijna zes maanden geleden kreeg ik een brief dat ze hem *binnenkort* ook willen gaan uitlezen.
Ik zou en ga het niet gebruiken omdat ik geen €80 wil uitgeven.Sjaakkg schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:23:
[...]
Waarom gebruik je geen kamst-ir? Je kunt wachten tot je een ons weegt tot de warmtelink wordt geactiveerd door Vattenfall. Dit werkt perfect en onafhankelijk van de leverancier. https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/
Dat het goed werkt, zal ongetwijfeld het geval zijn.
Momenteel lees ik de WarmteLink met dezelfde esp8266 uit als wordt gebruikt voor de elektrameter.
Ik krijg dan m3 waarde en reken e.e.a. om naar MJ via formule
code:
1
| (DeltaTemp * Delta-m3 * 4.2 * 1.15)/1000 |
- Uitleg waar nog heel veel aan is toe te voegen: Delta temp in is het verschil tussen ingaande en retour komende watertemperatuur als gemeten op de leiding na de warmteverdeler. Delta-m3 is het verschil in m3 tussen de door de WL uitgeapuugde waarden.
De formele Joule formule (verschil-temperatuur°C * water-in-grammen * 4.2Joule) heeft een correctie nodig van 15%. Eén liter (is 0,001m3 weegt 1000g) geeft KiloJoules en door die te delen door 1000 krijg ik MegaJoules.
Eensch hoor en vaak bedenk ik ook waarom dingen zo moeilijk mogelijk lijken te verlopen.stefxx schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:40:
Dank @PtrO en @Sjaakkg . Maar het punt is niet dat ik het niet zelf kan uitlezen, maar dat die prutsers van Vattenfall dit niet gewoon op orde hebben. Na anderhalf jaar!
Als ik keuze van leverancier had gehad, had ik allang mijn biezen gepakt!
Vanuit bedrijven snap ik het zakelijk ook want die willen een kip zonder keuze niet kwijt.
En met opstappen is dan maar zeer de vraag of het elders beter is.
In mijn oude (domme)meter werden GJ en M³ na elkaar getoond, waar de M³ het aardgasequivalent was. Is dit in de nieuwe meter anders? De formule die de stadsverwarmingsbedrijven en de overheid voor het omrekenen gebruiken is dit: 1GJ = 31,6m³ aardgasequivalent. https://www.infomil.nl/on...agen/omrekening-verbruik/PtrO schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 01:37:
[...]
De formele Joule formule (verschil-temperatuur°C * water-in-grammen * 4.2Joule) heeft een correctie nodig van 15%. Eén liter (is 0,001m3 weegt 1000g) geeft KiloJoules en door die te delen door 1000 krijg ik MegaJoules.[/li][/list]
/edit excuus, niet goed gelezen. Ik zie nu je eerdere posts!
Gisteren is bij mij de Warmtelink vl1 geplaatst. Ik zat hier al een tijdje op te wachten, want het vebruik van stadsverwarming was nog de enige black box in mijn huis. Ik volg dit topic dus met interesse!
[ Voor 3% gewijzigd door Postman81 op 02-05-2024 10:55 ]
Beetje offtopic maar ik merk op dat energie van stadswarmte een wat andere gebruikswaarde heeft dan van breder toepasbaar en energierijker gas. Stadsverwarmers (en overheid) schakelen het gebruik van energie via een transportmethode gelijk aan met die van de (duurdere) bron.Postman81 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:34:
[...]
In mijn oude (domme)meter werden GJ en M³ na elkaar getoond, waar de M³ het aardgasequivalent was. Is dit in de nieuwe meter anders? De formule die de stadsverwarmingsbedrijven en de overheid voor het omrekenen gebruiken is dit: 1GJ = 31,6m³ aardgasequivalent. https://www.infomil.nl/on...agen/omrekening-verbruik/
/edit excuus, niet goed gelezen. Ik zie nu je eerdere posts!
Gisteren is bij mij de Warmtelink vl1 geplaatst. Ik zat hier al een tijdje op te wachten, want het vebruik van stadsverwarming was nog de enige black box in mijn huis. Ik volg dit topic dus met interesse!
//--// Hier wat meer afdalen:
Het energie equivalent van aardgas (als bovenwaarde) wordt soms te pas en onpas een beetje misleidend toegepast in toepasselijk gunstig gemaakte (handels)omrekeningen.
In de praktijk heeft standaard per m³ calorisch energiecomponent van 35,17MJ/m³. Een GJ aan (rest)warmte ontstaat daarmee vanuit 28,43m³ gas.
Dat de overheid rekent met die 31,6m³/GJ is dan "verschilwinst" van ruim 10%.
Handige verklaarders stellen dan weer dat verbranden, zg energieverliezen optreden en vergeten (ook handig) dat HR++ ketels dat weer kunnen ontrekken. Een beetje als stellen dat ledlampen voor het doel zuiniger zijn dan gloeilampen en dan vergeten mee te nemen dat die gloeilampen - in de winter/avond - een ruimte ook meeverwarmen.
Ik moet er ook op vertrouwen dat de overheid (hier GasUnie) garandeert dat ons gas het hele jaar dezelfde verbandingswaarde heeft. Een gasgebruiker kan itt tot elektra, dat weer niet makkelijk (zelf) controleren. Met stadsverwarming is die controle - via de geijkte Kamstrup - weer iets makkelijker.
In gebruik kan m³-gas worden gebakken en gekookt. Met het equivalent aan stadswarmte via de afgeknepen warmtewisselaar kan nauwelijks mijn bad vullen en ontstaan kortdurend (forse tap) aanloopverliezen.
Ik prefereer dan ook 278kWh elektra alszijnde "energie equivalent" waarmee ik vervolgens thuis naar wens kan deep fryen/freezen. De daarmee zg gelijkgestelde GJ voor stadsverwarming is hooguit bruikbaar om .... ja te verwarmen.
Nog even los dat met 278kWh elektra, via een warmtepomp (stel een lage Cop 4) elders met 4GJ aan warmte kan worden opgewekt. Dat elektra in gebruik fors duurder is, komt omdat er o.a. veel (overheids)belasting op zit.
Kan de stekker er niet gewoon uit?stefxx schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:11:
Maar tot de dag van vandaag doet dat ding nog steeds niks anders dan stroom gebruiken.
Ik ontving zojuist ook een mail waarin gevraagd wordt of ze dat ding volgende maand kunnen komen installeren.
Voor mij hoeft het niet maar er staat bij dat het ook is om te kunnen voldoen aan regelgeving
Zelf totaal geen behoefte om mijn verbruik te weten (als het maar lekker warm is in huis) en al helemaal niet als dat ook nog eens onnodig stroom kost.
/f/image/xGXGf7YjctpsKVQ6SxUUOopN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door nobleone op 22-05-2024 16:42 ]
Het warmtetarief is zodanig dat de (stroom)kosten die iemand maakt voor het laten werken van de WarmteLink daarin zijn verdisconteerd. Het argument dat een gebruiker doet om iets niet te willen, is daarmee n.v.t.nobleone schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:37:
[...]
Kan de stekker er niet gewoon uit?
Ik ontving zojuist ook een mail waarin gevraagd wordt of ze dat ding volgende maand kunnen komen installeren.
Voor mij hoeft het niet maar er staat bij dat het ook is om te kunnen voldoen aan regelgeving![]()
Zelf totaal geen behoefte om mijn verbruik te weten (als het maar lekker warm is in huis) en al helemaal niet als dat ook nog eens onnodig stroom kost.
[Afbeelding]
Strikt formeel is er overigens (nog) geen regelgeving dat iemand de aanvullende "meter" moet (laten) plaatsen of in werking moet zetten.
In de voorwaarden van de leverancier kan zoiets weer wel benoemen dat de leverancier bepaalt hoe zij meet en dat een afnemer haar daartoe in staat moet stellen.
Zelf wilde ik dat wel omdat het o.a. een speeldoosje is.
Weet je dat zeker?PtrO schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:02:
[...]
Strikt formeel is er overigens (nog) geen regelgeving dat iemand de aanvullende "meter" moet (laten) plaatsen of in werking moet zetten.
De Rijksoverheid zegt namelijk: "Als u stadsverwarming of blokverwarming heeft, dan is het niet mogelijk om een slimme meter te weigeren."
Koel. Kreeg vandaag een brief dat ze hem "officieel" gaan uitlezen vanaf 1 juni. En dus ook echt gaan gebruiken om mijn verbruik te meten. Dus na anderhalf jaar niks doen krijg ik nu 1 week de tijd om bezwaar te maken???stefxx schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:11:
Interessanter nog, hij doet nog steeds alleen maar m3. Ben benieuwd of ze dat nu binnen een week opgelost hebben
nobleone schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:23:
[...]
Weet je dat zeker?
De Rijksoverheid zegt namelijk: "Als u stadsverwarming of blokverwarming heeft, dan is het niet mogelijk om een slimme meter te weigeren."
NB: Een vage omschrijving dat iets geen verplichting is van iets dat ergens op een bureau met een nat zijnd inktontwerp, zg.niet zou kunnen. Ik benieuwd ben waar dat als plicht in een wet in beton is gegoten.
Zover ik weet worden energieleverancier verplicht om de mogelijkheid tot registratie te scheppen en die aan te bieden. De redenen daarvoor zijn dan gezocht in zg voordelen en de gebruiker verder daarin vrij is om het te gebruiken.
Het blijft ridicuul om buiten dat doordrukken, voor stadsverwarming een aparte slimme meter te plaatsen.
Had dan zo innovatief etc.etc. geweest 'm aan te koppelen op de "slimme" elektrameter.
Maar goed daar konden de energiemaatschappijen (met alle wildgroei) geen consensus over krijgen.
Technisch leuk omdat het een hobby een doel geeft waarbij er in mij een stemmetje blijft zeuren of we dit allemaal wel moeten willen zodat een ander kan waarnemen wat iemand doet binnen de eigen muren.
Ik ben benieuwd naar welke versie warmtelink je hebt. Zou je eens kunnen kijken op deze pagina of je versie 1, 2 of 3 hebt?stefxx schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:06:
[...]
Koel. Kreeg vandaag een brief dat ze hem "officieel" gaan uitlezen vanaf 1 juni. En dus ook echt gaan gebruiken om mijn verbruik te meten. Dus na anderhalf jaar niks doen krijg ik nu 1 week de tijd om bezwaar te maken???
Interessanter nog, hij doet nog steeds alleen maar m3. Ben benieuwd of ze dat nu binnen een week opgelost hebben
https://smartgateways.nl/...ming-van-vattenfall-slim/?
Dit weekend overigens 10% korting op alle gateways. Kortingscode: VAKANTIEGELD10%
Versie 3.
Als Vattenfall hem straks wel kan uitlezen, maar ik niet via de P1 poort zet ik dat ding gelijk weer uit.
Als Vattenfall hem straks wel kan uitlezen, maar ik niet via de P1 poort zet ik dat ding gelijk weer uit.
Laat maar even weten of het straks werkt op versie 3. Ben benieuwd!stefxx schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:59:
Versie 3.
Wat jij even vergeet is dat de beheerder van het warmtenet, de energieleverancier en het meetbedrijf niet een en de zelfde hoeven te zijn - al hebben ze wellicht de zelfde naam.PtrO schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:53:
[...]
Hoe zo niet mogelijk.... stekker eruit en klaar met dat uitlezen.
NB: Een vage omschrijving dat iets geen verplichting is van iets dat ergens op een bureau met een nat zijnd inktontwerp, zg.niet zou kunnen. Ik benieuwd ben waar dat als plicht in een wet in beton is gegoten.
Zover ik weet worden energieleverancier verplicht om de mogelijkheid tot registratie te scheppen en die aan te bieden. De redenen daarvoor zijn dan gezocht in zg voordelen en de gebruiker verder daarin vrij is om het te gebruiken.
Het blijft ridicuul om buiten dat doordrukken, voor stadsverwarming een aparte slimme meter te plaatsen.
Had dan zo innovatief etc.etc. geweest 'm aan te koppelen op de "slimme" elektrameter.
Maar goed daar konden de energiemaatschappijen (met alle wildgroei) geen consensus over krijgen.
Technisch leuk omdat het een hobby een doel geeft waarbij er in mij een stemmetje blijft zeuren of we dit allemaal wel moeten willen zodat een ander kan waarnemen wat iemand doet binnen de eigen muren.
En in principe is degene die het netbeheer doet degene die ook moet meten. De energieleverancier levert slechts de energie, in dit geval middels warm water. En krijgt de meetwaarden van de netbeheerder en/of het het meetbedrijf door. Warmtenet beheerder is eigenaar van de meter, dus die kan je idd verplichten dat ding aan te zetten. Of de boel af te sluiten als je met hun spullenboel rommelt
Dat je keuze hebt in of je uitgelezen gegevens vervolgens doorgegeven, gebruikt en bijvoorbeeld gedisplayd worden in een dashboard van de energieleverancier is een ander verhaal; daar geef je conform avg de energieleverancier toestemming om je (meet) gegevens te gebruiken of niet
Voor Vattenfall in Amsterdam is dat telkens de zelfde naam. Maar leuke anecdote:
Warmtenet Utrecht is het oudste van NL. Productie en net was ooit in handen van Nuon en voorgangers (nu dus Vattenfall). Die wilden het kwijt, want oud, onrendabel, veel onderhoud etc. Dus te koop gezet. Eneco was daar de energieleverancier, die hebben leveringsplicht. Zonder warmtenet wordt dat wat lastig
Bovendien liep de overeenkomst tussen VF en Eneco daar af. Dus Eneco en de gemeente werden voor het blok gezet: wie koopt hem. Gemeente wilde wel, die hadden het ooit eerder gedaan. Maar uiteraard totaal de kennis niet die Eneco of VF hebben. Eneco wilde niet, want oud, onrendabel en veel te duur. Bovendien niet heel energiezuinig en veel uitstoot waar je ook rechten voor moet hebben. Economisch en commercieel totaal onverantwoord om te kopen.
Derde partij (bijvoorbeeld buitenland energiebedrijf) vind VF prima, maar Eneco en de gemeente wilden dat ook niet want nog complexer.
Dus: https://nieuws.eneco.nl/e...sproductie-over-van-nuon/
Dat was 2014. Ze moesten wel, en hebben de hoofdprijs betaald voor oude meuk. Financiële details uiteraard niet bekend gemaakt
Dit alles ter illustratie dat je warmteleverancier niet je warmtenet beheerder hoeft te zijn, en die wereld soms heel vreemd in elkaar steekt - al zit er soms het zelfde naamplaatje op
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Uiteindelijk moeten de meterstanden toch doorgegeven en af en toe fysiek gecontroleerd worden door iemand van de leverancier. Als mensen vanwege privacy dit soort zaken onmogelijk maakt worden de kosten hiervan gewoon weer doorbelast via de rekening die we allemaal betalen. Een warmtelink is veel goedkoper dan iemand langs sturen. Ze ‘proberen als service’ het ook nog mogelijk te maken om zelf de standen te verwerken. Ik snap die vijandigheid of zorgen nooit zo goed. Vergelijk het eens met een bank die alle uitgaven van je weet of iedere keer dat de ah klantenkaart wordt gescand. Denk dat dat veel meer inbreuk maakt op privacy.The Eagle schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:13:
[...]
Wat jij even vergeet is dat de beheerder van het warmtenet, de energieleverancier en het meetbedrijf niet een en de zelfde hoeven te zijn - al hebben ze wellicht de zelfde naam.
En in principe is degene die het netbeheer doet degene die ook moet meten. De energieleverancier levert slechts de energie, in dit geval middels warm water. En krijgt de meetwaarden van de netbeheerder en/of het het meetbedrijf door. Warmtenet beheerder is eigenaar van de meter, dus die kan je idd verplichten dat ding aan te zetten. Of de boel af te sluiten als je met hun spullenboel rommelt
Dat je keuze hebt in of je uitgelezen gegevens vervolgens doorgegeven, gebruikt en bijvoorbeeld gedisplayd worden in een dashboard van de energieleverancier is een ander verhaal; daar geef je conform avg de energieleverancier toestemming om je (meet) gegevens te gebruiken of niet
Voor Vattenfall in Amsterdam is dat telkens de zelfde naam. Maar leuke anecdote:
Warmtenet Utrecht is het oudste van NL. Productie en net was ooit in handen van Nuon en voorgangers (nu dus Vattenfall). Die wilden het kwijt, want oud, onrendabel, veel onderhoud etc. Dus te koop gezet. Eneco was daar de energieleverancier, die hebben leveringsplicht. Zonder warmtenet wordt dat wat lastigVind de gemeente ook niet zo tof als dat weg valt
Bovendien liep de overeenkomst tussen VF en Eneco daar af. Dus Eneco en de gemeente werden voor het blok gezet: wie koopt hem. Gemeente wilde wel, die hadden het ooit eerder gedaan. Maar uiteraard totaal de kennis niet die Eneco of VF hebben. Eneco wilde niet, want oud, onrendabel en veel te duur. Bovendien niet heel energiezuinig en veel uitstoot waar je ook rechten voor moet hebben. Economisch en commercieel totaal onverantwoord om te kopen.
Derde partij (bijvoorbeeld buitenland energiebedrijf) vind VF prima, maar Eneco en de gemeente wilden dat ook niet want nog complexer.
Dat was 2014. Ze moesten wel, en hebben de hoofdprijs betaald voor oude meuk. Financiële details uiteraard niet bekend gemaakt
Dit alles ter illustratie dat je warmteleverancier niet je warmtenet beheerder hoeft te zijn, en die wereld soms heel vreemd in elkaar steekt - al zit er soms het zelfde naamplaatje op
tldr; In het geval van stadsverwarming alles hier bij Vattenfall die iemand niet wettelijk kan verplichten tot draadloos uitlezen van meterstanden middels haar geplaatste WarmteLink.The Eagle schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:13:
[...]
Wat jij even vergeet is dat de beheerder van het warmtenet, de energieleverancier en het meetbedrijf niet een en de zelfde hoeven te zijn - al hebben ze wellicht de zelfde naam.
Warmtenet Utrecht is het oudste van NL. Productie en net was ooit in handen van Nuon en voorgangers (nu dus Vattenfall). Die wilden het kwijt, want oud, onrendabel, veel onderhoud etc. Dus te koop gezet. Eneco was daar de energieleverancier, die hebben leveringsplicht. Zonder warmtenet wordt dat wat lastigVind de gemeente ook niet zo tof als dat weg valt
Of en hoe dat ooit wordt opgesplitst wordt, als zg verdienmodel en scheiden van werkzaamheden en taakverantwoordlijkheden die elders zijn ondergebracht, staat los van met wie het contract is aangegaan.
Die in "principe's" zijn voor mij niet zo logisch om voetstoots aan te nemen en net hoe een bedrijf de eieren heeft verdeeld: die ze legt, in het mandje doet, telt en verkoopt etc.etc.
Geen idee hoe wie dan ook een huishouden kan verplichten om de stekker van die WarmLelink in hun stopcontact te duwen, daar te houden en/of iemand dat bv dat ding niet een een veilig doosje van faraday-staal mag zetten.
Ik bedoel maar te zeggen, een leverancier kan een afnemer NIET verplichten dat data, draadloos en elektronisch op afstand bereikbaar moet kunnen worden uitgelezen.
Dat ligt anders dan wanneer iemand een dergelijk contract met bijpassende benefits heeft. Die voordelen zijn vooralsnog met concurrentieloze stadswarmte nauwelijks aan de orde en ik kan prima zelf bijhouden wat mijn energie verbruik is (desnoods met een eigen flowmeter icm temperatuur sensoren).
Wellicht dat in toekomst voor elektronica een wettelijk burgerplicht komt. maar vermoed eerder dat het systeem zo wordt ingericht dat een afnemer er niet aan kan ontkomen.
In relatie tot stadswarmte is meest logische om die te koppelen aan de reeds verplichte slimme meter, die meter kan dan draadloos via CDMA of desnoods via haar eigen stroomnet via middels PLC, de data door communiceren naar de netbeheerder die het weer kan doorgeven aan de energieleverancier.
Waar ik toe verplicht ben is om op verzoek en na identificatie, de persoon gestuurd om de meterstand op te nemen, daartoe in de gelegenheid te stellen dat te doen. Je kan dan zelfs zeggen dat het nu even niet maar dat een andere keer, beter uitkomt.
Iemand is ook niet verplicht om in reactie van een (e)mailtje, de meterstand door te geven.
Dat dan een stand wordt ingeschat om in rekening te brengen is verder een prima spaarpot omdat het niet mag worden ingepikt.
Die warmtelink van mij is volgens mij alweer kapot... Gok dat ze die iets meer dan een jaar geleden kwamen installeren en een paar maanden geleden kreeg ik bericht of ik de warmtelink opnieuw kon opstarten. Maar zie nogsteeds niets online en kreeg daarna ook nog een belletje met de vraag of die opnieuw opgestart kon worden.
tldr; alleen data die nodig is voor een dienst, kan worden verplicht.rwanrooy schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:21:
[...]
Uiteindelijk moeten de meterstanden toch doorgegeven en af en toe fysiek gecontroleerd worden door iemand van de leverancier. Als mensen vanwege privacy dit soort zaken onmogelijk maakt worden de kosten hiervan gewoon weer doorbelast via de rekening die we allemaal betalen. Een warmtelink is veel goedkoper dan iemand langs sturen. Ze ‘proberen als service’ het ook nog mogelijk te maken om zelf de standen te verwerken. Ik snap die vijandigheid of zorgen nooit zo goed. Vergelijk het eens met een bank die alle uitgaven van je weet of iedere keer dat de ah klantenkaart wordt gescand. Denk dat dat veel meer inbreuk maakt op privacy.
Het sentiment dat het allemaal niet zo erg zou zijn is een eigen benadering dat anderen naar hun beleving anders mogen bezien. Iets kan wel - verstrekkende - gevolgen hebben wanneer data voor een net andere (handige) toepassing wordt gebruikt dan waarvoor het oorspronkelijk was aangeleverd.
Prima dat iets vastgesteld moet kunnen worden maar dan zonder verder (data)zaken die onnodig zijn om een (af)rekening daarvoor te kunnen fabriceren.
Dat een bank vanuit transactiegedrag iets kan weten en zelfs wettelijk verplicht onderzoekt op witwassen e.d. en iemand zich inmiddels verdacht maakt door dingen contant te willen betalen, is ook iets dat "zomaar" stapsgewijs mogelijk is geworden.
Dat verhaal van "kosten" reductie is de mij bekende marketing benadering door zaken zo te draaien met wat eerder onderdeel van een dienst was, op een later moment benoemd kan worden als te reduceren kosten.
Privacy is verder niet iets vreemds, vrijandigs of bizars maar het fundamentele recht dat alleen het individu ongeacht de redenen, gaat over de eigen data die niet nodig is om gebruik te kunnen maken van een dienst. Het is ook niet nodig uit te leggen of zorgen te verdedigen waarom iemand onnodige data verstrekt.
Belangrijk hierbij dat er een fundamenteel verschil is in als keuze gebruik maken van een "vrijblijvende" klant(bindings)kaart of de verplichting registratie daartoe.
Dat bedrijven die vrijheden voortdurend slinks in eigen voordeel weten te verleiden, is ook helder.
Denk aan langer in de rij staan bij een kassa of (straks) geen "korting" krijgt (op bv stadswarmtetarieven) omdat iemand geen data wil prijsgeven. Nog erger is de trend dat er 'winkels' zijn waar contant helemaal niet meer kan worden betaald.
Een jaar geleden zou ik ook een warmtelink krijgen. Afspraak was gemaakt, ik alvast een gateway aangeschaft om uit te lezen, HA al klaar gemaakt om wat te zien en toen kwam het....de monteur kwam het plaatsen en zei: ja mijnheer u heeft geen geaard stopcontact in de meterkast en ik kan dat niet voor u maken. Ik neem het kastje weer mee. Toen zelf een geaard stopcontact gemaakt en gebeld dat ze weer konden komen. Ja mijnheer dat gaat niet zomaar, dan moet u wachten wanneer u er weer bij geplaatst wordt in de planning. Ok, dan wacht ik even af. 2 maanden later, nog niks. Ik gebeld. Nee mijnheer dat werkt niet zo, alleen wanneer er mogelijk een gaatje is komt u aan de beurt, want dit gaat in een project. Ik weer 4 maanden gewacht, nog steeds niet. Ik (inmiddels geirriteerd/gefrustreerd) gebeld. alle begrip bij de dame aan de telefoon, maar ze kon niks voor me doen.. Een maand later werd ik gebeld, ja mijnheer u gaat mee in de volgende ronde. Wanneer is dat dan? Ja dat kan ik niet zeggen, daar krijgt u een brief van. Inmiddels zijn we precies een jaar verder en nog steeds geen kastje. Vandaag weer gebeld. Nog steeds hetzelfde verhaal, met de volgende ronde. Alleen al door deze onzin zou ik totaal van Vattenfall af willen, maar dan moet ik gaan verhuizen. Wat een K bedrijf is dat zeg.
Vreemd. Mijn dubbelwandcontactdoos (doorvoermodel, 10 min werk) is door Vattenfall geplaatst omdat ik hun zooi niet op mijn doosjescomplex wilde. Was destijds onderdeel van vervanging afleverset door de warmtewisselaar.pendragon1 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:47:
Een jaar geleden zou ik ook een warmtelink krijgen. Afspraak was gemaakt, ik alvast een gateway aangeschaft om uit te lezen, HA al klaar gemaakt om wat te zien en toen kwam het....de monteur kwam het plaatsen en zei: ja mijnheer u heeft geen geaard stopcontact in de meterkast en ik kan dat niet voor u maken. Ik neem het kastje weer mee. Toen zelf een geaard stopcontact gemaakt en gebeld dat ze weer konden komen. Ja mijnheer dat gaat niet zomaar, dan moet u wachten wanneer u er weer bij geplaatst wordt in de planning. Ok, dan wacht ik even af. 2 maanden later, nog niks. Ik gebeld. Nee mijnheer dat werkt niet zo, alleen wanneer er mogelijk een gaatje is komt u aan de beurt, want dit gaat in een project. Ik weer 4 maanden gewacht, nog steeds niet. Ik (inmiddels geirriteerd/gefrustreerd) gebeld. alle begrip bij de dame aan de telefoon, maar ze kon niks voor me doen.. Een maand later werd ik gebeld, ja mijnheer u gaat mee in de volgende ronde. Wanneer is dat dan? Ja dat kan ik niet zeggen, daar krijgt u een brief van. Inmiddels zijn we precies een jaar verder en nog steeds geen kastje. Vandaag weer gebeld. Nog steeds hetzelfde verhaal, met de volgende ronde. Alleen al door deze onzin zou ik totaal van Vattenfall af willen, maar dan moet ik gaan verhuizen. Wat een K bedrijf is dat zeg.
Helder dat je ontevreden bent waarbij het elders geen draad uitmaakt omdat ze allemaal dezelfde logistiek hebben en op stadswarmte (toch) niet - voor wat het dan ook niet waard is - wordt geconcurreerd.
Ik zou, gelet je behoefte, overwegen om Kamstrup met een gateway uit te lezen en verder Vattenfall de boel laten. Zie elders hier waar iemand/een bedrijf dat levert. Ben je zelf a) snel klaar en b) onstaat ook meer datawaarde. Alternatief is zelf gaan hobbyen dat je dan leuk moet vinden en natuurlijk moet (willen om te) kunnen.
Betekent die warmtelink nou dat als je geen stroom hebt ook geen warmte?
Memento mori
Even mezelf quoten: Vattenfall kan nu dus inderdaad mijn smartmeter uitlezen. Maar de P1 poort geeft nog steeds m3.stefxx schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:59:
Versie 3.
Heb zojuist de stekker eruit getrokken.
Vorige week zou de monteur komen maar die meldde zich ziek.pendragon1 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:47:
Een jaar geleden zou ik ook een warmtelink krijgen.
Hopelijk hoor ik nu ook een jaar niks meer over een nieuwe afspraak 🤞🏼
Na wat belletjes is mij het uiteindelijk gelukt via https://www.vattenfall.nl...er-slimme-meter-plaatsen/pendragon1 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:47:
De warmtelink meet alleen je verbruik en stuurt deze door naar je leverancier. Staat verder los van de levering van warmte.Bob-B190 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:59:
Wat dacht je zelf?Bob-B190 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:59:
Als je een stroomstoring hebt thuis/regionaal, dan zal er ook geen warmte rondgepompt worden in je huis.
Je elektrisch gestuurde hoofdafsluiter blijft ook dicht staan enz.
Je moet je dan behelpen met licht en warmte van je KAARSEN !
Nou... de waterdruk komt van het warmtenet toch? Dus radiatoren zullen gewoon blijven werken lijkt me. Vloerverwarming natuurlijk niet maar hier zitten de radiatoren niet achter een pomp.OpaDus schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:08:
[...]
Als je een stroomstoring hebt thuis/regionaal, dan zal er ook geen warmte rondgepompt worden in je huis.
Je elektrisch gestuurde hoofdafsluiter blijft ook dicht staan enz.
Die logica volgde ik ook totdat mij werd uitgelegd dat de pompen van de stadswarmte toch echt óók stroom (elektriciteit wel te verstaan) nodig hebben.
En warempel: al 5x meegemaakt dat ik onder een koude douche kwam te staan doordat er stroomstoring in de wijk was.
En warempel: al 5x meegemaakt dat ik onder een koude douche kwam te staan doordat er stroomstoring in de wijk was.
Als gezegd, de elektrische klep gaat zonder 'stroomvoorziening' niet open cq blijft/gaat dicht en er is sws geen heet water meer van de warmtewisselaar. Dit nog los dat bij een externe stroomstoring mogelijk ook het verdeelhuisje (in de wijk) de pomp niet meer zal aandrijven om waterdruk te krijgen.Ascension schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:12:
[...]
Nou... de waterdruk komt van het warmtenet toch? Dus radiatoren zullen gewoon blijven werken lijkt me. Vloerverwarming natuurlijk niet maar hier zitten de radiatoren niet achter een pomp.
Kortom, ga er maar vanuit dat geen stroom ook geen stadswarmte is.
Dit is natuurlijk compleet afhankelijk van de manier waarop de stadsverwarming is ingeregeld.PtrO schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:40:
[...]
Als gezegd, de elektrische klep gaat zonder 'stroomvoorziening' niet open cq blijft/gaat dicht en er is sws geen heet water meer van de warmtewisselaar. Dit nog los dat bij een externe stroomstoring mogelijk ook het verdeelhuisje (in de wijk) de pomp niet meer zal aandrijven om waterdruk te krijgen.
Kortom, ga er maar vanuit dat geen stroom ook geen stadswarmte is.
Ik kan ook met stroomstoring gewoon blijven douchen. (er is genoeg energie in de leidingen om 1 of meerdere personen te laten douchen, en de warm water druk komt niet door een pomp) Ook een elektrische klep heb ik niet gezien in de meterkast. En ook de warmte wisselaar heb ik niet. (wat voor mij een voordeel is, de stadsverwarmings leidingen die onder de huizen doorlopen dienen als warmtewisselaar.)
Verwarming zonder stroom is helaas niet mogelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door rjhilbrink op 24-06-2024 14:25 ]
Ach, als de stroom uitvalt kan in sowieso niet douchen want dan zie ik niks
.
[ Voor 100% gewijzigd door Ascension op 24-06-2024 17:20 ]
WP geen optie? Precies om die reden hier ook pleite gegaan.. Dan weliswaar Eneco maar het heeft mij al een hoop gezeik en geld gescheeld..pendragon1 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:47:
Alles is natuurlijk afhankelijk met hoe dingen zijn en we spraken over de warmtewisselaar/combinatie.rjhilbrink schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:24:
[...]
Dit is natuurlijk compleet afhankelijk van de manier waarop de stadsverwarming is ingeregeld.
Ik kan ook met stroomstoring gewoon blijven douchen. (er is genoeg energie in de leidingen om 1 of meerdere personen te laten douchen, en de warm water druk komt niet door een pomp) Ook een elektrische klep heb ik niet gezien in de meterkast. En ook de warmte wisselaar heb ik niet. (wat voor mij een voordeel is, de stadsverwarmings leidingen die onder de huizen doorlopen dienen als warmtewisselaar.)
Verwarming zonder stroom is helaas niet mogelijk.
Heb/krijg je wel een WarmteLink (het topic hier) ?
Terzijde; in de tijd dat wij nog een directe heet-wateraansluiting hadden, dus voordat we de minder presterende warmtewisselaar kregen, werd de waterdruk door de elektrische pomp van het wijkhuisje geleverd. Bij een stroomstoring in huis konden we idd warmte blijven gebruiken. Andersom wel vaker meegemaakt dat alleen het 'heet water' was uitgevallen en de stadsverwarming wel werkte..
De stadswarmteleidingen die in de kruipruimte onder onze huizen lopen, zijn dusdanig goed geïsoleerd dat we daar geen noemenswaardige warmte vandaan krijgen.
Vandaag het eerste stadswarmte energie rapport van Vattenfall ontvangen dat door de Warmtelink moet zijn gevoed. Het rapport staat - correct - in afgenomen GJ's. Mijn WL produceert op de P1 poort nog steeds alleen m³'s.
In de komende tijd maar 's gaan uitzoeken waarom Vattenfall kennelijk wel en ik nog steeds geen GJ's kan uitlezen. Slechte zaak ook dat Vattenfall kennelijk toegang heeft tot andere data dan beschikbaar wordt gemaakt voor de gebruiker.
Benieuwd of en hoe dat bij anderen zit ?
In de komende tijd maar 's gaan uitzoeken waarom Vattenfall kennelijk wel en ik nog steeds geen GJ's kan uitlezen. Slechte zaak ook dat Vattenfall kennelijk toegang heeft tot andere data dan beschikbaar wordt gemaakt voor de gebruiker.
Hier precies hetzelfde. Inmiddels heeft Vattenfall al 2 keer dat ding met GJ uitgelezen, maar ik zie op de P1 poort alleen maar m3.PtrO schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:08:
Na de laatste keer uitlezen door Vattenfall heb ik de stekker uit de warmtelink getrokken. Ik hoop dat ze me gaan bellen