Vattenfall stadsverwarming slimme meter(Warmtelink)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorBazinga
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-03 01:22
Beste Medetweakers,

ik heb vorige week een brief gekregen van Vattenfall dat ze bij mij (in 036) begin september onderhoud aan de stadsverwarming willen gaan laten uitvoeren door Feenstra en daarbij ook een slimme meter voor de stads verwarming, door hun warmtelink genoemd, willen plaatsen voor de mogelijkheid om het om dan in de toekomst eens in de maand automatsch te kunnen uitlezen.
De werkzaamheden zouden dus door Feenstra gebeuren.

(Als ik daar later nog eens expliciet voor toestemming verleen). (Plaatsen/installeren is dus niet gelijk aan metteen ook toesteming verlenen tot deze mogelijkheid/handelswijze.) Er staat alleen dat er nog wat plaats in de meterkast nodig is en een vrije stroomaansluiting.

Geen verdere specs, details of info in de brief.

Dus heb ik Feenstra gebeld voor meer info / specs van het warmetlink kastje maar die konden mij ook niets meer vertellen erover maar wel een (020) telefoonnummer van de planner/coordinator bij Vattenfall geven en die kon me bij het terugbellen alleen vertellen dat er in het warmetlink-kastje een simkaartje en een usb poort op zat.

Mijn vragen zijn eigenlijk erop gericht of ik zoals nu via de P1 poort (plugwise P1) nu wel via de vermeend aanwezige usb poort ook zelf de waarden zou kunnen uitlezen voor mijn SmartHome(=Homey Pro (op dit moment) overweeg wel nu ook Homeassistant).

Zie ook het plaatje van pagina 4 van deze pdf : https://www.vattenfall.nl...l-information-leaflet.pdf

Die pdf lijk gedeeltelijk op mijn brief resp. is uitgebreider met info maar geen specs. technische info over de warmtelink.

Kan mij iemand meer vertellen en hoe ik die warmetelink (in toekomst) zelf kan uitlezen ??

edit:typos
25-09-2023 toevoeging:
—— Inmiddels zijn er een aantal commerciële en hobbyistenoplossing resp. apparatuur beschikbaar om de verschillende versies van de warmtelink(s) en of stadsverwarming/Kamstrup(s) uit te lezen en te koppelen aan verschillende smarthome systemen :

Ik zelf heb de water-&warmtelinkmeter van smartgateways).nl) zelf en ben van plan ook hoogstwaarschijnlijk de energie-/elektriciteitsmeter en Kamstrup IR - meter in nabije toekomst aan te schaffen omdat deze zowel de Homey Pro als Home assistant ondersteunen.
——

Kamst-IR gateway met Infra-Rood leeskop:
https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/

Wat is het verschil tussen de nieuwe Kamst-IR Gateway en de WarmteLink Gateway?
De WarmteLink Gateway levert enkel het totaalverbruik in GJ. De KAMST-IR Gateway levert alle meetwaarden die een Kamstrup Multical warmtemeter kan leveren. Energieleveranciers brengen enkel het totaal aantal verbruikte GigaJoule in rekening. Ben je dus enkel geinteresseerd in het verbruik dan is de WarmteLink voldoende. Wil je alle details van jouw stadsverwarming weten en heb je geen WarmteLink van Vattenfall, dan is de KAMST-IR Gateway de aanbevolen gateway.

WarmteNet Gateway voor Warmtelink van Vattenfall met P1 poort:
https://smartgateways.nl/...enfall-met-warmtelink-p1/

[ Voor 32% gewijzigd door DoctorBazinga op 25-09-2023 14:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vosjevos
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-05-2023
De Warmtelink van Vattenval is van Aurum (staat er op), maar het is een andere plug dan deze: https://www.aurumeurope.com/en/platform/data-acquisition/

Wellicht toch dezelfde technologie? Er lijkt een P1 poort op te zitten
Zie ook https://www.domoticz.com/...13006609caa15e92c6bf893ba voor hints.

Ik krijg de mijne volgende week van Vattenval. Ik hou het in de gaten!

• DoctorBazinga
Bedankt voor de info en je reactie.

Heb jij trouwens ook al het NIEUWE type/aard stadsverwarming zonder extra/speciale warmDRINKwater maar verhitting van het koude drinkwater(van het normale water maatschappij) door de stadsverwarming ? In zo’n zwarte (piepschuimen) doos. Ik heb die sinds zomer 2019.

Ik heb mijn nieuwe Warmetelink dus gistermorgen geïnstalleerd gekregen door een monteur van Feenstra voor Vattenfall samen met een nieuwe warmtemeter model Kamstrup MultiCal 403.
(Had daarvoor een Kamstrup Multical 402.)

Ik had alleen nog geen tijd gehad het hier te posten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22c9ceBy2zNhWnIRbidXG5gfc8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcmnYUE13hSlRBsW84M4nXUw.jpg?f=fotoalbum_large

En aan de onderkant van de warmtelink vindt je dus deze poort :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUezACYbQIQv4r4oMKBmhxvMp3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/md74sokzS0WFxBI9LDDikOOv.jpg?f=fotoalbum_large

Het is inderdaad geen micro usb poort maar een RJ1? Poort die echt lijkt net een P1 poort die erop zit.

Installatie duurde bij mij precies 1 uur (zonder extra stekkerdoos voor de stroom voor de Warmtelink te moeten plastsen.)

PS: Maak een paar fotos van je meterkast en je meterstanden op de (huidige) warmtemeter (kort) voordat die wordt vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door DoctorBazinga op 07-10-2021 01:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:12
Waar in 036 zit je precies?

Ik ben letterlijk al jaren Nuon (nu Vattenfall) aan het bestoken met gezeur om eindelijk ook eens de warmtemeter 'slim' te maken (en dan het liefst wel op een manier dat ik hem ook zelf met eigen software kan uitlezen).

Voor de bestaande (batterij-gevoede) warmtemeter bestaat er wel een kabeltje dat via IR met de meter kan communiceren, maar Nuon geeft altijd aan dat dat absoluut verboden is omdat dan de batterij van de meter zo snel leeg is.

Ik ben dus zeer geinteresseerd in die "warmtelink". Ik heb echter nog niets van Vattenfall vernomen. Zit zelf in 036, 1325 (Filmwijk).

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorBazinga
eymey schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:52:
Waar in 036 zit je precies?

Ik ben letterlijk al jaren Nuon (nu Vattenfall) aan het bestoken met gezeur om eindelijk ook eens de warmtemeter 'slim' te maken (en dan het liefst wel op een manier dat ik hem ook zelf met eigen software kan uitlezen).

Voor de bestaande (batterij-gevoede) warmtemeter bestaat er wel een kabeltje dat via IR met de meter kan communiceren, maar Nuon geeft altijd aan dat dat absoluut verboden is omdat dan de batterij van de meter zo snel leeg is.

Ik ben dus zeer geinteresseerd in die "warmtelink". Ik heb echter nog niets van Vattenfall vernomen. Zit zelf in 036, 1325 (Filmwijk).
Ik woon (nu al 15 jaar in mijn woning) in Stad Centrum oud gedeelte. 100m van het station en 60m (allemaal luchtlinie) & aan de kant van de busbaan van de Primark.

Heb jij trouwens al wel (de ombouw naar) de nieuwe variant/versie van de stadsverwarming zonder extra/aparte toevoer van warm (drink)water ??(Maar het hete drink-/douchewater wordt gemaakt/verwarmd door het koude drinkwater (van Vitens) te verhitten door het hete water van de stadsverwarming.)
Dus de zogenaamde ombouwen van CTW naar ITW levering (volgens toen nog de Nuon).

Ik heb die upgrade/ombouw dus in april 2019 gehad.
Heb jij al een slimme watermeter en een ‘slimme’ (drinkwater)afsluiter ? Ik heb deze beiden ook sinds een paar maanden. 🧐

[ Voor 17% gewijzigd door DoctorBazinga op 07-10-2021 01:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@DoctorBazinga Ik woon op dit moment in Filmwijk Zuid, sinds 2012. Toen zat er nog de afleverset in die waarschijnlijk al bij de bouw in 1995 is geplaatst. Dit gedeelte van Filmwijk had al sinds het begin warm tapwaterbereiding in een warmtewisselaar in de meterkast, dus geen apart warm water. Toen we in dit huis kwamen was die afleverset overigens al verouderd, had scheuren en lekte warmte waardoor het 40-50 graden was in de meterkast. Die heb ik toen meteen laten vervangen door zo'n met piepschuim omwikkelde set van AGH.

Deze afleverset had overigens wel een euvel, waarbij na langere tijd geen warmte te hebben gevraagd (meestal aan het begin van de herffst) een monteur langs moest komen om een vast zittende drukregelaar weer gangbaar te maken (het cv-systeem kreeg geen flow. Warm water werkte wel gewoon).

Vorig jaar (najaar 2020) is de set daarom wederom vervangen, dit keer door een Aquaheat ITW-E-STD.-CW4-600 l/h. Erg compact dingetje, overigens! Deze heeft voor de drukverschilregelaar bij vraag naar warm water wel 230V nodig. Maar de monteur heeft toen de oude Kamstrup meter (op batterijen) laten zitten.

Overigens heb ik van 2005-2008 en van 2008-2012 ook in huizen gewoond zonder centraal warm water .Ik weet wel dat er nog wijken of delen van wijken zijn (waren?) waarin dit systeem nog wel gebruikt werd.

Overigens, als ik dat topic bij Domoticz zo lees, dan lijkt het erop dat die "Warmtelink" gewoon hetzelfde P1 protocol gebruikt als de slimme gas- en elektriciteitsmeter. Alleen nu met een andere set van velden binnen de ESMR5/DSMR5 standaard. Dat moet te interpreteren/parsen zijn :)

Wat betreft de slimme watermeter: Ik heb een Sensus 620 watermeter. Het staat nog hoog op mijn verlanglijstje om die ook digitaal uit te gaan lezen. De met deze watermeter compatible pulsteller is echter dermate prijzig dat ik er nog niet eentje heb aangeschaft (mede dus ook omdat ik mijn setup toch niet 'compleet' zou kunnen krijgen zonder uit te lezen warmtemeter.

Die afslutier is trowuens wel erg interessant! Één van de grote zorgen die ik me toch wel maak met betrekking tot stadsverwarming is, dat als er ooit ergnes in huis een lek ontstaat, het hele huizenblok (iig het blok achter hetzelfde onderstation) gewoon leeg stroomt in mijn huis....... oncontroleerbaar.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoctorBazinga
eymey schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:09:

Overigens, als ik dat topic bij Domoticz zo lees, dan lijkt het erop dat die "Warmtelink" gewoon hetzelfde P1 protocol gebruikt als de slimme gas- en elektriciteitsmeter. Alleen nu met een andere set van velden binnen de ESMR5/DSMR5 standaardv. Dat moet te interpreteren/parsen zijn :)

Wat betreft de slimme watermeter: Ik heb een Sensus 620 watermeter.
Het staat nog hoog op mijn verlanglijstje om die ook digitaal uit te gaan lezen. De met deze watermeter compatible pulsteller is echter dermate prijzig dat ik er nog niet eentje heb aangeschaft (mede dus ook omdat ik mijn setup toch niet 'compleet' zou kunnen krijgen zonder uit te lezen warmtemeter.

Die afslutier is trowuens wel erg interessant! Één van de grote zorgen die ik me toch wel maak met betrekking tot stadsverwarming is, dat als er ooit ergnes in huis een lek ontstaat, het hele huizenblok (iig het blok achter hetzelfde onderstation) gewoon leeg stroomt in mijn huis....... oncontroleerbaar.
Ik heb ook een Sensus 620 watermeter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYS0ecPVHmSDck2i1KugbAel9fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0sS3uLnH2cXFagLshxD2zrJ.jpg?f=fotoalbum_large

en lees dus met die slimme connectix watermeter mijn waarden in mijn Homey Pro af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LkHg4L70aFiaYFzFZThw-6ZevA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GX2SCykbgEclICqDoy9fAP4O.png?f=fotoalbum_large

Het trouwens aan te raden om bij deze slimme warmtemeter een raspberry pi voeding met 3.0A ergens bij te bestellen.
Dus al met al een investering voor de watermeter vanrond de 75€.

Ik hoop dat iemand zsm. Ook de data van de Warmtelink goed kan interpreteren en ik de data dan ook via een apparaatje als mijn plugwise P1 op mijn Homey Pro kan aflezen en gebruiken.

Wat mijn meterkast betreft heb ik daar ook een Nest Rook-&Co-melder (op batterijen), een blusbom (=FireKnockOut) (zie video) een netgear switch met & op POE en een apc stekkerdoos met backupaccu in. De laatste heb ik net ook geupgrade naar deze : pricewatch: APC Back-UPS 650VA, 230V, 1 USB charging port

[ Voor 9% gewijzigd door DoctorBazinga op 07-10-2021 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@DoctorBazinga Ik heb die smart watermeter uit je vorige link net vanochtend besteld :D.

Hij is een stuk beter betaalbaar dan de wat meer speciaal voor de Sensus gevormde pulsgever van bv. Iungo (www.iungo.nl ).

En wat betreft de warmtemeter: Ik denk/hoop dat het slechts een kwestie van tijd is dat iemand met een mooie oplossing ervoor komt. De slimme elektra-/gasmeter met P1 poort bestaat natuurlijk al heel wat jaartjes en komt heel veel voor, dus logisch dat daar nu inmiddels letterlijk honderden scripts voor bestaan om de DSMR-data te interpreteren.

Ik heb overigens gisteren eens via Twitter bij Vattenfall geinformeerd, of al bekend is wanneer ik die Warmtelink krijg (aangezien er dus blijkbaar al wel in Almere wordt uitgerold). Vanochtend netjes persoonlijk door een manager van de stadswarmte afdeling terug gebeld en een goed gesprek gehad. Er waren waarschijnlijk geen mogelijkheden om mijn adres versneld in de planning te frutselen, maar hij wilde het nog wel bij een andere collega proberen die specifiek de klanten uit Almere te woord staat, die n.a.v. de brief bellen :).

Wat voeding betreft komt het denk ik wel goed, met die watermeter. Ik heb meerdere ESP-gebaseerde oplossingen in gebruik en heb in de meterkast ook een behoorlijk krachtige multi-poort USB voeding. En anders heb ik nog wel wat liggen met minimaal 2 of zelfs 3 A :P.

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 07-10-2021 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoctorBazinga
@eymey
Denk aan de voeding voor de watermeter die minstens 3.0A aan moet kunnen leveren.
Ik heb deze erbij besteld :

https://www.sossolutions.nl/micro-usb-naar-usb-c-converter-2-5a-micro-usb-voedingsadapter-1

Dat klinkt al veelbelovender vanuit Vattenfall dan een week eerder denk ik. 🧐 Succes !

[ Voor 47% gewijzigd door DoctorBazinga op 07-10-2021 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Hehe, don't worry. Goede USB-voeding genoeg hier.

Helaas wel net nog bericht gehad van Vattenfall, dat het niet mogelijk was om mijn adres wat naar voren te schuiven. En er is ook nog niet bekend wanneer mijn wijk de brieven krijgt.

Dat wordt dus maar weer afwachten...... (en dus ook nog even geen input van mij voor wat betreft het uitlezen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoctorBazinga
@eymey Jammer van die vertraging maar anderzijds heb jij dan misschien al de mogelijkheid om een kant en klare oplossing te kunnen kopen/gebruiken met/voor de Warmtelink.

Zonder iets in detail te kunnen zeggen resp. beloven : ik heb contact gezocht met smartgateways.nl en we gaan wat (samen bij mij) proberen binnenkort met/voor de Warmtelink. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@DoctorBazinga Cool! Ben benieuwd :).

Ik weet overigens wel bijna zeker dat ik er zelf ook wel zou uit komen (eventueel op basis van bestaande code om SMR telegrams te parsen). Een collega van me heeft een poos terug een effectieve binary in C geschreven om via een P1 kabel een SMR meter uit te lezen en netjes de output van de SMR velden te parsen.

En uit het domoticz topic weet ik al wel bijna 100% zeker dat die poort op de warmtelink ook gewoon een P1 poort is, die je dus met bestaande P1-kabels (bv ook van www.smartmeterdashboard.nl ) moet kunnen lezen. De P1 kabel waarmee ik de slimme elektriciteitsmeter uitlees heb ik van die site, overigens. Mijn slimme meter is helaas nog SMR4, dus die mooie gateway met display die ze bij Smartgateways aanbieden (met voeding uit de meter) gaat bij mij helaas niet werken.

Any way, ik denk dat ze van Smartgateways met een middagje datagrammen verzamelen wel snel met iets moois zullen kunnen komen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 17:33
Ik heb een wifi-gateway gereed die gebruikt kan worden voor de Vattenfall stadsverwarming, andere types worden ook ondersteund. Deze werkt het zelfde als de slimme meter gateway.
- wordt gevoed door de P1 poort van de meter
- geeft de meterstanden door via mqtt, eventueel beveiligd via tls met certificaat
- maakt gebruik van een api die beschikbaar wordt door de interne webserver
- geschikt voor Home Assistant, Domoticz
- Homey app is in de maak.

Meer info staat binnenkort op smartgateways.nl of connectix.nl. Eventueel kunnen jullie mij ook een bericht via tweakers sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@rwanrooy Zag hem inderdaad staan :) (nu alleen nog wachten tot Vaffenfall de meter ook eindelijk hier komt installeren).

Overigens, geven de datagrammen ook nog meer informatie, zoals aanvoertemperatuur, retourtemperatuur en flow? Of echt alleen Gj ?

edit: Overigens, beetje off-topic, maar aangezien ik je nu in dit topic tref: Komt er voor de watermeter-gateway nog een keer een firmware update waarin de web-configuratie interface gewoon in de 'normale' modus (dus zonder het aparte SSID op te roepen) benaderbaar wordt voor configuratiewijzigingen of om bv. een afwijkende meterstand te corrigeren?

[ Voor 40% gewijzigd door eymey op 15-10-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
eymey schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:37:
@rwanrooy Zag hem inderdaad staan :) (nu alleen nog wachten tot Vaffenfall de meter ook eindelijk hier komt installeren).

Overigens, geven de datagrammen ook nog meer informatie, zoals aanvoertemperatuur, retourtemperatuur en flow? Of echt alleen Gj ?

edit: Overigens, beetje off-topic, maar aangezien ik je nu in dit topic tref: Komt er voor de watermeter-gateway nog een keer een firmware update waarin de web-configuratie interface gewoon in de 'normale' modus (dus zonder het aparte SSID op te roepen) benaderbaar wordt voor configuratiewijzigingen of om bv. een afwijkende meterstand te corrigeren?
Hoi Enemy, in het telegram van de warmtelink zit alleen het serienummer / typenummer / datum / tijd en het totaalverbruik in GJ.

Dit laatste kun je gebruiken om het verbruik per uur / dag / week / maand en jaar weer te geven. Ik zal binnenkort een dashboard voor Home Assistant maken wat er ongeveer zo uit ziet: https://www.connectix.nl/...pelen-aan-home-assistant/

Ik ga binnenkort aan de slag om de watermeter portal actief te laten. De standen hoef je eigenlijk maar één keer in te voeren, daarna hoef je er niet meer bij als het goed is maar ik begrijp je vraag. De portal moet ook met een wachtwoord worden afgeschermd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@rwanrooy OK... jammer dat alleen de GJ stand wordt doorgegeven, maar verder ook geen ramp.

Wat betreft de watermeter gateway: Ik merk dat ik hem blijkbaar nog niet helemaal goed op de Sensus 620 heb zitten. Ik heb hem net als op het plaatje van @DoctorBazinga zitten, maar toch wijkt nu na een week de stand enkele honderden liters af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorBazinga
Hallo (beide) heren,

Deze standen resp. weinig info in de telegram zou misschien nog kunnen wijzigen door een nieuwe firmware of werking van de Warmtelink. Op dit moment is de/mijn Warmtelink net nieuw en maar op de basis stand in werking. Wie weet wat er in een geadvanceerdere stand en/of met een nieuwere firmware alles worden afgelezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au3V2SYZdez5GVGfLYqwglnDitU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3O4f8fZscRY0qHS5Ln5iU546.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mijn Warmtelink ( die rwanrooy (heeft) gebruikt) zijn op dit moment de ledjes groen/oranje/groen.
Dus nog geen “Data+” ,wat dat ook (in toekomst zou mogen zijn, uitgelezen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAOZD3Ov2rqY7PqkA2e-Ps3BqxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JV6FR6WaqCSJ9DDhk1hHkt6L.jpg?f=fotoalbum_large

Bovendien bevat de eerste en laatste regel van de telegram met een groot oplopend getal mijn inziens mijn totale verbruik in Watt zou kunnen weergeven met daarachter het verbruik in GJ sinds de nieuwe meter en de Warmtelink link is geplaatst. (De nieuwe meter is natuurlijk op 0 begonnen. Maar ik heb daarvoor ook wat verbruikt op de oude meter. )

0-1:24.2.1(211009171546W)(0.198*GJ)

[ Voor 71% gewijzigd door DoctorBazinga op 16-10-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorBazinga
@eymey (& @rwanrooy )

Heeft er niemand van jullie 2 zelf of bekenden/vrienden die ervaring hebben met een 3D-printer ?? Een soort houder/kapje dat je op de meter, in dit geval de Sensus 620. klikt waarin/waarmee je de (watermeter)sensor heel goed boven het wieltje vastklikt/-klemt moet toch met een kleinere moeite mogelijk zijn te maken. (En voor die andere watermeters waarop de sensor past ook. )
Bij robbshop zijn enkele 3D-printed artikelen voor smarthome apparatuur ook te koop. Dus daar is vraag naar. 10 -15 Euro zou ik er wel voor betalen. Wat denken jullie??

En de afmetingen van de meters zijn zo op internet (in hun handleiding(en)) te vinden :
https://www.manualslib.co...us-620.html?page=3#manual

[ Voor 14% gewijzigd door DoctorBazinga op 17-10-2021 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga dit draadje even volgen. Heb zelf geen stadsverwarming maar in huidige klus vrij dicht bij de bron namelijk ;)
Even voor de vuist weg: die slimme meters kunnen veel meer data loggen en doorsturen dan ze nu doen. Dat ze dat niet doen heeft vaak met name met netwerkbandbreedte en verwerkingscapaciteit te maken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rwanrooy
Ik heb de telegrammen bekeken die de warmtelink van DoctorBazinga doorgeevft. Hier staat voor het verbruik inderdaad maar één regel in die van belang is. Deze geeft het verbruik in GJ aan zoals DoctorBazinga al aangaf. Op internet kom ik overal dezelfde telegrammen tegen dus meer data wordt er nog niet doorgegeven.

Mogelijk dat er in de toekomst nog meer data wordt doorgegeven zoals het tapwater verbruik en het stookverbruik / aantal verbruikte liters e.d.

Ik zit te denken aan een SmartGateways forum waar mensen ideeën kunnen delen om zo tot een leuke community te komen. Hier kunnen mensen ook hun ervaringen / dashboards / 3d prints en dergelijke delen.

De warmtelink gateway heb ik gemaakt op verzoek van DoctorBazinga. Deze is al te koppelen aan Domoticz en Home Assistant dmv de webserver api en mqtt. De Homey app zal niet lang meer op zich laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorBazinga
Ik las trouwens dat de waterleveranciers ook de wettelijke verplichting hebben de komende jaren slimme meters te installeren/aan te bieden.
Vitens doet al kleine (beta/prakijk)tests / pilots. Google maar.

@The Eagle Hoe bedoel je ? Dichtbij de bron ??! Je maakt me echt (erg) nieuwsgierig. 🧐

[ Voor 18% gewijzigd door DoctorBazinga op 17-10-2021 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Snap dat jullie nieuwsgierig zijn. Weet ook dat ik niet al mijn inhoudelijke kennis kan delen. Maar zit in de Analytics en doe de laatste jaren redelijk wat in de energie hoek. Dat levert bepaalde kennisbronnen ;)

Ontopic: voor een slimme meter die in een privé situatie hangt mag de eigenaar van de woning weigeren om zijn data, anders dan simpelweg de periodiek benodigde standen, bijvoorbeeld maandelijks, door te geven. Dat zie je bij gas en elektra al jaren terug en is voor een slimme warmtemeter niet anders. Is ook wettelijk bepaald en zoals jullie weten mag je eea ook weigeren.

Eea is zo bepaald omdat je wanneer je die data combineert met persoons- en/of adresgegevens, je een beeld kunt vormen van wat bewoner(s) doen op een dag. Bijvoorbeeld wanneer men thuis is, doucht, etc. En da's een potentiële inbreuk op de privacy.

Wat ook geldt: het mechanisme is vanwege beperkte bandbreedte een geval van data ophalen (dus geen push vanuit de meter zelf). Daarnaast moet dat veilig zijn; je wilt niet dat mensen zomaar inpluggen op een beveiligde verbinding tussen meter en metingophaalsysteem. Daarom wordt een slimme meter ingesteld om niet meer te exposen aan data dan benodigde voor de periodieke ophaalactie van standen. En dat geldt voor alle verbindingen, dus ook de lokale ;)

Wat je je verder moet bedenken bij dit soort dingen:
- hoe vaker je sensordata uitleest, hoe hoger je resolutie en dus hoe makkelijker je een bepaald privacy gevoelig beeld kunt vormen.
- de dataverbinding is draadloos en dus kan die wegvallen. Hoe vaker het ophalen, hoe potentieel onbetrouwbaarder de data en hoe meer correcties je moet toepassen voor bijvoorbeeld doorlevering aan een woningcorporatie, om maar eens iets te noemen. Daar zit doorbelasting aan personen aan vast, dus dat moet goed zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:57
Hier nog 1 uit 036 (1319)
ik heb sinds 2,5 jaar ook die warmte link.
via de officiële kanalen komt er geen info los. (vattenfall of aurum)

wel weet ik dat de kamstrup en warmtelink via m-bus met elkaar communiceren wellicht is er via die link wat te doen. (Heb een toeltje besteld voor een ander aanvlieg route te proberen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgmavbxl-Mib5RQw7vNOBh9rkCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnWAlMLROvvIQwHrMpk6qJlG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcvnTbdGeHHJavMYdGueRxfFYE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyMcwo4fdAO8VcS7OuZnodIc.jpg?f=fotoalbum_large

via een p1mon tool krijg ik er wel een mager rapportje uit.(om de 10sec)

/NWA-WARMTELINK

1-3:0.2.8(50)
0-0:1.0.0(211105211215W)
0-0:96.1.1(ADB3100000045771)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:24.1.0(004)
0-1:96.1.0(715619842D2C340C)
0-1:24.2.1(211105211215W)(93.435*GJ)
!FEBF

seriële instellingen
baudrate
115200
byte size
8 bits
parity
geen
stopbits
1 stop bit
status
Seriële device in gebruik: /dev/ttyUSB0
P1 telegram
gas code nummer
1
crc controle uit (bij aan doet hij niks)
dag/nacht mode
Nederland (standaard)
maximale verwerkingssnelheid aan uit

kan er nog niets mee, maar het is een begin.

[ Voor 28% gewijzigd door remysan op 05-11-2021 21:40 . Reden: pic toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutselaar2014
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06-2024
Wellicht dat dit draadje je verder helpt https://www.domoticz.com/...=35210&hilit=city+heating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
Het is gelukt de date in home assistant te importeren. Alleen ziet hij het als gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rai_rob
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 10:17
remysan schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:25:
Het is gelukt de date in home assistant te importeren. Alleen ziet hij het als gas.
Hier ook maar dat kan je hernoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pooh22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 19:13
ik heb vandaag mijn warmtelink gekregen, ik heb meteen maar een extra p1 kabel besteld.

Heeft iemand ervaring met het uitlezen van twee p1 devices op een enkele raspberry pi?
Ik lees al jaren mijn slimme meter uit via de p1 poort, die gebruikt /dev/ttyUSB0, als ik er een tweede p1 kabel bij stop wordt dat vast /dev/ttyUSB1, maar is dat ook elke keer zo na een reboot? (ik kom er vast wel achter tzt)

Zou het eigenlijk ook zo moeten werken dat je de p1 poort van de warmtelink met de p4 poort van de slimme meter verbind en dan alle informatie via de p1 poort van de slimme (electriciteits) meter kunt lezen?

wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
pooh22 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:14:
ik heb vandaag mijn warmtelink gekregen, ik heb meteen maar een extra p1 kabel besteld.

Heeft iemand ervaring met het uitlezen van twee p1 devices op een enkele raspberry pi?
Ik lees al jaren mijn slimme meter uit via de p1 poort, die gebruikt /dev/ttyUSB0, als ik er een tweede p1 kabel bij stop wordt dat vast /dev/ttyUSB1, maar is dat ook elke keer zo na een reboot? (ik kom er vast wel achter tzt)

Zou het eigenlijk ook zo moeten werken dat je de p1 poort van de warmtelink met de p4 poort van de slimme meter verbind en dan alle informatie via de p1 poort van de slimme (electriciteits) meter kunt lezen?

wordt vervolgd....
Theoretisch zou er niks moeten veranderen zolang je de volgorde waarop alles is aangesloten ook niet verandert. Maar ja, dat is theorie.

Ik gebruik tegenwoordig de entries onder /dev/serial/by-id om (usb-)seriële poorten te adresseren. Ik weet echter niet hoe de namen zich dan onderscheiden als je bijvoorbeeld precies dezelfde usb-serial bridge chips zou gebruiken in precies dezelfde p1 kabels.

Overigens vind ik het sowieso eigenlijk wel een gemiste kans dat Vattenfall nu met een apart device met een P1-poort moet komen. Hadden ze dat nou echt niet beter met de elektriciteitsnet-beheerders kunnen coördineren zodat je, net als bij gas, ook warmte gewoon over dezelfde meter krijgt? Want volgens mij zit Gj ook gewoon in de (D)SMR standaard.

By the way, in welk deel van het verzorgingsgebied woon jij? (toevallig ook ergens in Almere ? ) .

Uit hierboven maak ik op dat er in het centrum al warmtelinks zijn geplaatst en ik heb ergens aan het einde van de zomer nog persoonlijk contact gehad met iemand bij Vattenfall en er werd toen gezegd dat mijn wijk, grenzend aan het centrum, nog niet aan de beurt was. Vind het wel lang duren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pooh22
eymey schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:36:

Ik gebruik tegenwoordig de entries onder /dev/serial/by-id om (usb-)seriële poorten te adresseren. Ik weet echter niet hoe de namen zich dan onderscheiden als je bijvoorbeeld precies dezelfde usb-serial bridge chips zou gebruiken in precies dezelfde p1 kabels.
dat is wel een idee ja. De kabels zijn waarschijnlijk erg verschillend (jaren verschil)
Overigens vind ik het sowieso eigenlijk wel een gemiste kans dat Vattenfall nu met een apart device met een P1-poort moet komen. Hadden ze dat nou echt niet beter met de elektriciteitsnet-beheerders kunnen coördineren zodat je, net als bij gas, ook warmte gewoon over dezelfde meter krijgt? Want volgens mij zit Gj ook gewoon in de (D)SMR standaard.
Zeker, dat was fraaier geweest.
By the way, in welk deel van het verzorgingsgebied woon jij? (toevallig ook ergens in Almere ? ) .
Nee, Arnhem.

ik krijg de kabel ws morgen...

/Simon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pooh22
Kabeltje is binnen, poortje aanpassen en even wat pielen met m'n scriptje voor de slimme meter (filterde op DSMR model, dus ik zag niks 8)7 )

Nu nog de mqtt integratie met home assistant en klaar... (dat is makkelijk getypt, ws een dag aanmodderen met allerlei geneuzel van mqtt en home assistant)

update: ik heb een plannetje getypt op het HA forum: https://community.home-as...with-heating-in-gj/376663

[ Voor 19% gewijzigd door pooh22 op 07-01-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHCEwq_ehn7kKYDNADOCelM0sWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPY4BVmFIaMwopAakXy120YS.jpg?f=fotoalbum_large

Deze gebruik ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pooh22
ja, die zie ik ook bij mij (ander serienr natuurlijk), en dan 2 stuks
code:
1
2
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Jan  7 16:50 usb-FTDI_FT232R_USB_UART_A15X504E-if00-port0 -> ../../ttyUSB1
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Jan  2 14:07 usb-FTDI_FT232R_USB_UART_AI1GVEVP-if00-port0 -> ../../ttyUSB0

na een reboot lijken ze wel in dezelfde volgorde te blijven zitten (of je dat na 1 keer mag zeggen is een tweede ;-) )

beter om de naam met serienr te pakken, dat is altijd dezelfde kabel

[ Voor 8% gewijzigd door pooh22 op 07-01-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vwb combineren van aparte slimme meters: gaat niet gebeuren. Meetverantwoordelijkheid ligt bij de netbeheerders zelf, en daar valt ook de wijze van meten onder. Warmtenetten zijn van vattenfall en co; gas en elektra valt onder Stedin en consorten. Die gaan geen afhankelijkheid van elkaar willen, want wie is er dan verantwoordelijk als de meter stuk gaat, cq dat de juiste meetwaarden bij een probleem alsnog goed terecht komen? Dat soort dingen wil je simpelweg in eigen hand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pooh22
Tot vannacht (23:45) deed kon ik de p1 poort uitlezen, maar de volgende meting (elk kwartier) en alle verdere uitleespogingen gingen mis. Ik verdenk een configuratie die na 1 week, of na een datum of na 1GJ de P1 poort uitzet.

Jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pooh22
Vandaag contact gehad met Vattenfall, de warmtelink kastjes staan tot nader order uit, er komt bericht over het inschakelen ervan en tzt zal het allemaal weer gaan werken (waarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:49
pooh22 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:42:
Vandaag contact gehad met Vattenfall, de warmtelink kastjes staan tot nader order uit, er komt bericht over het inschakelen ervan en tzt zal het allemaal weer gaan werken (waarschijnlijk)
Bij mij doet ie het gewoon, kan de P1 poort ook uitlezen. Maar hij verstuurt zo te zien geen data naar Vattenfall, het middelste status LEDje brand niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnhgm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-04 23:09
Beste mede twakeers, mede almeerders, en dat zijn er nogal wat.

goed initiatief, goedbedoeld, maar niet de bedoeling op tweakers

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 17-06-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
DoctorBazinga schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 00:25:
[...]

Ik woon (nu al 15 jaar in mijn woning) in Stad Centrum oud gedeelte. 100m van het station en 60m (allemaal luchtlinie) & aan de kant van de busbaan van de Primark.

Heb jij trouwens al wel (de ombouw naar) de nieuwe variant/versie van de stadsverwarming zonder extra/aparte toevoer van warm (drink)water ??(Maar het hete drink-/douchewater wordt gemaakt/verwarmd door het koude drinkwater (van Vitens) te verhitten door het hete water van de stadsverwarming.)
Dus de zogenaamde ombouwen van CTW naar ITW levering (volgens toen nog de Nuon).

Ik heb die upgrade/ombouw dus in april 2019 gehad.
Heb jij al een slimme watermeter en een ‘slimme’ (drinkwater)afsluiter ? Ik heb deze beiden ook sinds een paar maanden. 🧐
Nog even een (verlate) quote en reactie op een eerdere post van jou. Ik krijg ook (eindelijk) eerdaags de warmtelink (na wat aandringen :P ). Dus was weer even door dit topic heen aan het lezen om wat foto's op te snorren zodat ik alvast wat ruimte in de meterkast kan creëren, ook qua stroom (heb 2 ongeaarde wandcontactdozen en 2 geäarde. In 1 geäarde zit UPS en in de andere zit nu de voeding van de elektronische drukverschilregelaar van de afleverset van Vattenfall.

Ik zag toen ook weer jouw link van de "Flow-stop" van Popp. Dat ziet er ook wel geniaal uit! Heb je al eens geprobeerd of ie echt genoeg kracht heeft om de (vrij stevige) afsluiter van het water te bekrachtigen?

Ik zit al een poos te brainstormen hoe ik ook een soort "lekbeveiliging" kan voorzien voor de stadswarmte (eigenlijk belachelijk dat Vattenfall hier al geen beveiliging voor biedt, maar goed). Bij stadswarmte is het namelijk zo dat, als er een lek in je CV-systeem ontstaat, het water van het hele blok achter je onderstation gewoon bij jou het huis in stroomt, tot Vattenfall hopelijk ergens een lek ontdekt. Ik ben wel benieuwd of die flow-stop ook op de rode en blauwe afsluiters van de warmte afleverset past :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
is de warmtelink een vattenfall product of is deze ook voor de concurrentie beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:21
Gisteren de ombouw van CTW naar ITW gehad, gek genoeg zonder warmtelink. Had graag de optie gehad, weet iemand waarom ze dit in 2 keer doen want dit moet duur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 12:57
Ik ben gisteren teruggebeld door Vattenfall. De aansluitplug is een RJ12. Ik weet alleen niet wat het aansluit schema is en/of hoeveel aders er gebruikt worden. Is het zo simpel als het P1 RJ11 kabeltje pakken en de zijkanten opvullen? Of er een RJ12 plug op krimpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je hebt sowieso een RJ12 plug nodig, kijk er de plaatjes maar op na. Dan is het de vraag hoeveel aders er gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Ceaus schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:30:
Ik ben gisteren teruggebeld door Vattenfall. De aansluitplug is een RJ12. Ik weet alleen niet wat het aansluit schema is en/of hoeveel aders er gebruikt worden. Is het zo simpel als het P1 RJ11 kabeltje pakken en de zijkanten opvullen? Of er een RJ12 plug op krimpen?
Grote kans dat je rj11-kabel al 6 posities heeft, waarvan er maar 4 gevuld zijn. Een echte rj11 zal ook wel passen, dan worden de middelste 4 posities gebruikt.

De buitenste 2 pinnen van de P1 zijn voor voeding, die heb je niet per se nodig, en het is maar de vraag of de warmtelink wel voeding op die pinnen geeft.

Lang verhaal kort: Gewoon proberen met je P1 kabel.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 16:55
Binnenkort komt Vattenvall ook hier een WL plaatsen. Iemand een ervaringsidee omtrent eisen?
- Vooral hoe groot is dat kastje is en mag/kan dat ook verticaal worden geplaatst ?
- Hou ik mijn huidge warmtemeter ?
(deze laatste heeft een onbetrouwbare - ja, DIY infrarood - afleesinterface die daarna wil/ga omzetten naar WL/P1 poort. Is al bekend wat je met die P1 kan uitlezen ? GJ/Temp/M3.etc.etc.).

Boven de verwarmingsset (piepschuim doos) heb ik geen ruimte omdat mijn meterkast aardig is volgebouwd met andere tech(netwerk)zooi. Ook wil ik daar geen verplichte kastjes hebben die in de weg kunnen gaan zitten wanneer ik ooit mijn meterkast anders zou willen indelen. Eerder had ik al problemen toen ze de warmtewisselaar vervingen en wil de meterkast niet nog een keer gaan verbouwen.
Ik ga/kan nog wel een WCD bijzetten zodat ze daar hun adapter in kunnen duwen.

Naast de piepschuim verwarmingsset heb ik rechts maximaal verticaal een ruimte vrij van h*b= 40*13cm (en 25cm diep)

TIA

[ Voor 3% gewijzigd door PtrO op 10-09-2022 21:56 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Nu online
op de website staan foto's hoe groot die is: https://www.vattenfall.nl.../monteur-in-meterkast.jpg Iets minder hoog als je multical dus. Voor zover ik kon vinden heeft de WL geen eigen wcd nodig en is het een uitbreiding op de mutlical. Elders op het forum kan je vinden wat die uitstuurd(uit mn hoofd alleen verbruiksdata, dus geen temp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 18:23
Ik krijg alleen maar random-ascii tekens op die p1 poort? Als ik de kabel aansluit op de p1 van meterkast: hop, nette output. maar sluit ik hem op de p1 aan van warmte-link: junk.

Al geprobeerd:

- 9600 7n1
- 9600 7n1 niet inverted
- 115200 8n1
- 115200 8n1 niet inverted

Iemand een idee?

[ Voor 83% gewijzigd door Dala op 12-09-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
torretje2012 schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:09:
op de website staan foto's hoe groot die is: https://www.vattenfall.nl.../monteur-in-meterkast.jpg Iets minder hoog als je multical dus. Voor zover ik kon vinden heeft de WL geen eigen wcd nodig en is het een uitbreiding op de mutlical. Elders op het forum kan je vinden wat die uitstuurd(uit mn hoofd alleen verbruiksdata, dus geen temp)
Thx, ik heb (net) een heel ander kastje gekregen 12*12*3,5cm/diep.
Als iemand meer specs heeft, hoor ik dat graag.

Verder geen specificaties (gehad), zwaar vastgezet en mocht ook geen foto's maken van de achterkant, laat staan erin te "kijken" of het eventjes in mijn O-) CSI-lab vast te mogen bekijken e.d. Monteur kon verder ook niet vertellen of het een cdma of gsm link bevatte. Ik vermoed de laatste want bij power-off/on (stekker uit/in) zit dat ding een minuut of knipperend wat te zoeken. Weet verder niet of de gegevens als (worden) doorgestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSnqkZPYoRcLYlAFcK5zZ5OFQ6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l99Pc8LzpCACttTUBlXadtQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het kastje mocht beslist niet laag/ter hoogte van cq naast de warmtewisselaar geplaatst worden en ik moest rapido ruimte maken naast elektriciteitsaanvoer. Vattenvall wil de meterkast onderin vrijhouden voor (warm)waterzaken. De monteur - hagelnieuw Knipex-gereedschap - zelf was weinig mededeelzaam (of wist het gewoon niet).

Het kastje wordt gevoed door een haakse 12V adapter en heeft zit onderin een RJ11 (ws soort "P1") poort.
Los daarvan werd een nieuwe flowsensor geplaatst en kreeg ik ook een nieuwe Kamstrup warmtemeter (mijn oude diy, infrarood uitleeseenheid - was al onbetrouwbaar - doet het daarop helemaal niet meer).
Wel weer balen dat mijn domotica weer op 0/nul start .... nog iets om over na te denken dat die - ter vergelijking - kan doortellen.

Ga de komende tijd wel (be)kijken of ik die P1 poort kan aanzwengelen. Ik vrees dat dat WL-kastje alleen de stand doorstuurt en niet de andere waarden zoals aan/afvoer en doorstroom gegevens.

Wanneer iemand wat meer weet, let's share IoT.

Update 21sep22: ding van de muur gehaald, frontzegel zat lekker los.... (eerder had ik al gezien bij de monteur dat er geen tampering/detectie op zit).

Achterzijde bevat:
1) Power plug
2) Aangesloten Mbus kabel (insteek clips) naar Kamstrup 403
3) RJ45 gemerkt als ModBus , alleen spanning (1.5v tussen pin 4 & 8 en idem 5 & 8 ).
4) security seal die de boel afdicht.

Onderzijde:
5) RJ12 (dus geen rj11) met 6 contacten , kan er geen kaas van maken
... pin3 is met pin6 verbonden, pin5 = doet -22/+52Ohm tov pin6, de rest doet niets
... NB ik had mijn P1 kabel er op gezet die helaas de meetprint opblies, niet zeker of dit door wat anders werd veroorzaakt (ga dat eerst verder onderzoeken met een buspirate)
6) reset knop (gaatje vooor paperclip)
7) een drukknop aangemerkt met WPS (clickt ook) en doet verder qua wifi/autoconnect niets.

[ Voor 15% gewijzigd door PtrO op 22-09-2022 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Nu online
ziet er uit als een geheel ander product (doorontwikkeling oid er van), kan je niet gewoon de mbus aftappen ipv het uit het nieuwe kastje te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
torretje2012 schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:02:
ziet er uit als een geheel ander product (doorontwikkeling oid er van), kan je niet gewoon de mbus aftappen ipv het uit het nieuwe kastje te trekken?
Mbus aftappen vind ik geen goed plan omdat ik daarmee word/kan worden blootgesteld cq beticht aan (kabel)defecten (en zelfs "malversaties"). Formeel/technisch zou ik die P1-interface nl. niet van de muur kunnen rukken omdat de front verzegeling (normaal?) stevig vastgeplakt zit en bij mij er zonder enig spoortje of moeite, "zomaar vanaf viel". Het kastje openmaken is "ingewikkeld" vanwege verzegeling die de centrale kastschroef afdekt en de delen met de bekende (breekbare ?) plasticclips bijeenhoudt.

Ondertussen wel wat nieuwe testgegevens. Ik heb de WL zekerheidshalve galvanisch gescheiden en voorzien van grotere interface/pullup-weerstand. Mogelijk achteraf niet nodig is en mijn eerdere esp8266-opblaasactie is dan door iets gebeurd. Bij plaatsing van de WL was het sws een chaos omdat de monteur allerlei kabels uit de weg wilde hebben.

Wanneer ik de data uitlees (115K2-8N1 inverted-polarity), momenteel in basismode - leds links naar recht: groen oranje groen - krijg ik elke seconde de volgende datastream:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/ISk5\2MT382-1000

0-0:1.1.0(220924225855S)
0-1:24.1.0(012)
0-1:96.1.0(30303030XxxxxxxxxxxxxxxxxX)
0-1:24.2.1(220924225855S)(*m3)
!368B

/ISk5\2MT382-1000 --> copycat van model van "Iskra serie ME382 / MT382" ??
Volgens documentatie Netbeheer Nederland (pdf):
1-3:0.2.8 = OBIS versie
0-0:1.1.0 = tijdstip yymmddhhmmssS=zomertijd)
0-1:24.1.0 = Mbus channel 12 ???
0-1:96.1.0 = serienummer meter o.i.d Xx..xX heb ik verborgen ?
0-1:24.2.1 = tijdstip & 0m³-gasverbruik afgelopen 5minuten equivalent ??
!368B = CRC16 checksum data

Krijg het gevoel dat dit idd een soort doorontwikkeling is.
De uitlezing - afgezien van tijd - verandert niet wanneer ik de verwarming flink aanzet en/of het kastje een power-on-reset geef. Mogelijk begint het kastje pas te meten na een opdracht of zo.

Zover ik begrijp is de "0-1:24.2.1" een temperatuur gecorrigeerde omrekening van m³ in de laatste 5 minuten.
Hier begint/is wordt het wat speculatief, want een m³-gasomrekening is of lijkt daarmee afhankelijk van ingeprogrammeerde leveranciersverliezen van aanvoer en ligt per saldo ergens tussen de 31-36m³ gas die nodig is voor maken/leveren van 1 GJ afgenomen warmte.
(de klant krijgt zo mogelijk, aanvoerverliezen :F indirect in het tarief doorberekend ).

[ Voor 73% gewijzigd door PtrO op 25-09-2022 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Dala schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:45:
Ik krijg alleen maar random-ascii tekens op die p1 poort? Als ik de kabel aansluit op de p1 van meterkast: hop, nette output. maar sluit ik hem op de p1 aan van warmte-link: junk.

Al geprobeerd:

- 9600 7n1
- 9600 7n1 niet inverted
- 115200 8n1
- 115200 8n1 niet inverted

Iemand een idee?
Na een hele berg aan pogingen, heb ik gevonden dat het op 115200 7n1 draait. Maar ik blijf wel ruis houden, dus iets geks is er aan de hand.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
__??_{?w?_??__???_{?_?_????_?__{w?_/NWA)WARMTELI∟-5¶
0-0:1.0.0(22p912214733W)
0-0:96N1.1(A♦D3100000287192)
0-0:96.13.0()↑
¶0-1:96.1.0(611278522D2C0B0C)
0-1:24.2.1(220912214733W)(301.258*GJ)
!F00D

?????_?{___?w

Ik heb nu wat code geschreven die gewoon met een regex naar die 24.2.1 regel zoekt en de GJ waarde eruithaalt.

Ook raar, dit was het antwoord van vattenfall:
Met die tekens kun je inderdaad niet zo veel. ik heb even overleg gehad met mijn collega van de afdeling van warmte. De warmtelink op jouw adres is nog niet ingesteld om op afstand uit te lezen vandaar dat je rare tekens ziet.
anyway, ik kan wat uitlezen, maar wat een puzzel was het. vooral die 7n1 verrassing.

• PtrO
Dala schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:37:
[...]

Na een hele berg aan pogingen, heb ik gevonden dat het op 115200 7n1 draait. Maar ik blijf wel ruis houden, dus iets geks is er aan de hand.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
__??_{?w?_??__???_{?_?_????_?__{w?_/NWA)WARMTELI∟-5¶
0-0:1.0.0(22p912214733W)
0-0:96N1.1(A♦D3100000287192)
0-0:96.13.0()↑
¶0-1:96.1.0(611278522D2C0B0C)
0-1:24.2.1(220912214733W)(301.258*GJ)
!F00D

?????_?{___?w

Ik heb nu wat code geschreven die gewoon met een regex naar die 24.2.1 regel zoekt en de GJ waarde eruithaalt.

Ook raar, dit was het antwoord van vattenfall:

[...]

anyway, ik kan wat uitlezen, maar wat een puzzel was het. vooral die 7n1 verrassing.
Heb je het oude (rechthoek) of nieuwe model (vierkant) Warmtelink ?
Waarmee lees je het uit ? RS232 in software of hardware/dongle?
Wat is de uitleesfrequentie ?

In hardware moet het retestrak zijn, in software bv een microcontroller kan de coding - op die snelheid wel eens - bits missen. Via een esp8266 waar ik alles doe in software, is momenteel ca 1 op de 100 uitleespogingen, onjuist.

Ik heb de nieuwe Warmtelink, spuwt elke seconde data en doet het retestrak gewoon op 115k2 8n1. Alleen meldt die in de warmtelink-telegrams nog geen GJ-waarden.

Ik zie in je stream de nodige byte-fouten en zou je aanraden op de inhoud een CRC16 check op te doen en die te matchen met de checksum (hier !F00D) voordat je die getallen als geldige waarde gaat toepassen. natuurlijk kan je zoeken naar 0-1:24.2.1 en die qua formaat en layout valideren, waarmee de kans op een telfout - op die uitleespositie - verminderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
PtrO schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:03:
[...]

Heb je het oude (rechthoek) of nieuwe model (vierkant) Warmtelink ?
rechthoek.
Waarmee lees je het uit ? RS232 in software of hardware/dongle?
Wat is de uitleesfrequentie ?
Ik gebruik de hardware serial poort van een esp8266. Voor de p1 van de smart meter werkt deze setup zonder fouten. Elke 10s een frame, dus ik gok DSMR4 ipv 5.
Ik zie in je stream de nodige byte-fouten en zou je aanraden op de inhoud een CRC16 check op te doen en die te matchen met de checksum (hier !F00D) voordat je die getallen als geldige waarde gaat toepassen. natuurlijk kan je zoeken naar 0-1:24.2.1 en die qua formaat en layout valideren, waarmee de kans op een telfout - op die uitleespositie - verminderd.
Ow yeah, elk bericht heeft ruis, ik heb al vanalles geprobeerd, zelfs met een potmeter door de 0-22kOhm range gegaan om te kijken of dat wat veranderd.

Nu lees ik gewoon regels, en met een regex zoek ik naar 24.2.1. Daarna pak ik achteraan de GJ waarde. En als die 2 frames na elkaar hetzelfde is, dan pas stuur ik het op naar HA. Het werkt perfect, want die GJ gaat toch niet zo hard omhoog, en elke minuut is er wel een okee regel tussen de ruis in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
Dala schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:23:
[...]
rechthoek.
[...]
Ik gebruik de hardware serial poort van een esp8266. Voor de p1 van de smart meter werkt deze setup zonder fouten. Elke 10s een frame, dus ik gok DSMR4 ipv 5.
[...]
Ow yeah, elk bericht heeft ruis, ik heb al vanalles geprobeerd, zelfs met een potmeter door de 0-22kOhm range gegaan om te kijken of dat wat veranderd.

Nu lees ik gewoon regels, en met een regex zoek ik naar 24.2.1. Daarna pak ik achteraan de GJ waarde. En als die 2 frames na elkaar hetzelfde is, dan pas stuur ik het op naar HA. Het werkt perfect, want die GJ gaat toch niet zo hard omhoog, en elke minuut is er wel een okee regel tussen de ruis in.
Je heb dus het momentele/oude warmtelink model.
Slim - fuzzy logic - aangepakt omdat idd de GJ waarde ook niet zo fluctueert en dan in zichzelf kan dienen als validity check.

De esp8266 zelf heeft een "probleem" met interrupt/reactie tijd omdat de "serial" niet echt bedoeld is voor realtime/stream operaties. Verder denderen de GPIO poorten in/gedurende de eerste paar nS. Dit los ik zelf op (in softwareserial) door die paar clockperioden even 'niets' te lezen. Ik ga alleen in het veilige middengebied van een seriële 1 of 0 , de stabiele bitwaarde bepalen.
Periodiek wordt het singletask proces - helaas o.a. - onderbroken om bv iets te doen met Wifi of de WatchDogTimer. Dit verstoort de (vooral de softwarematige) seriële leesactie die een lagere prioriteit heeft dan die van de hardware.
Op de esp8266 zijn basaal twee mogelijkheden, de hardware RS232 die een interne buffer heeft van ik meen 16 bytes en de RS232-softwareversie waarin iemand zelf de seriële bufferlengte bepaalt (en managed).

fwiw: rs232 uitlezen is onderwater simpel het reageren op een eerste pull-down/up (dwz startbit) en dan 7 of 8 bits per byte up/down tellen). Dat iemand met 7bits dan iets betere leesresultaten krijgt komt ws omdat de nuttige leeswaarden zich in het 7-bits (0-127) ASCII-bereik bevinden en daarmee foutkans die bij 8bits kunnen ontstaan met 50% verminderd. Na startbit en 7 databits gaat - intern - de seriële routine gewoon wachten op een volgende startbit sequentie.

Wat ik doe, is gebruik maken van precies afgestemde softserial-library op basis van versie 2.4.1. en een willekeurig te kiezen GPIO poort. Mijn esp8266 doet (erg veel) meer dan alleen P1 en de hardware TX/RX pennen had al een andere bestemming.
Proefondervindelijk heb ik de inverse bit-timing uitgezocht zodat ik op 115k2-8N1 in een P1stream nauwelijks nog fouten heb. Records die inhoudelijk fout zijn, dwz die met checksum error, classificeer ik als onbetrouwbaar en probeer ik in een validatieroutine nog wat uit te filteren. Een oplopende waarde moet dan in verhouding wat groter zijn dan de vorige leesactie. Een beetje wat jij doet met twee keer lezen en dan de gelijke waarde als geldig bestempelen.

Op miijn (vierkante) warmtelink, P1-telegramlengte ca 150 bytes elke seconde, heb/ziet ik helemaal geen fouten. Hierbij gezegd dat ik daarin ook geen GJ maar m3 staan waar verder nog geen getal in staat. Ik denk dat warmtelink-meter (remote) nog moet worden aangezet.
Op mijn P1-electra heb ik momenteel 1 bytefout per 60 leesacties (10sec/telegramlengte ca 550bytes dwz gemiddeld 1 bytefout op 33.000 Bytes/5minuten ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
PtrO schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:13:
[...]

De esp8266 zelf heeft een "probleem" met interrupt/reactie tijd omdat de "serial" niet echt bedoeld is voor realtime/stream operaties. Verder denderen de GPIO poorten in/gedurende de eerste paar nS. Dit los ik zelf op (in softwareserial) door die paar clockperioden even 'niets' te lezen. Ik ga alleen in het veilige middengebied van een seriële 1 of 0 , de stabiele bitwaarde bepalen.
Periodiek wordt het singletask proces - helaas o.a. - onderbroken om bv iets te doen met Wifi of de WatchDogTimer. Dit verstoort de (vooral de softwarematige) seriële leesactie die een lagere prioriteit heeft dan die van de hardware.
Op de esp8266 zijn basaal twee mogelijkheden, de hardware RS232 die een interne buffer heeft van ik meen 16 bytes en de RS232-softwareversie waarin iemand zelf de seriële bufferlengte bepaalt (en managed).
Ik gebruik idd de hardware serial van de esp8266, maar deze esp8266 doet alleen maar inlezen van die serial data, en doorpompen richting HA (eigenlijk dus ser2net).

Ik heb even in de code gespieked. Arduino heeft een buffer voor de seriele data, die via een interrupt word gevuld uit de hardware buffer. Dus dat zou een race moeten zijn die gewind kan worden?

code:
1
2
3
    Serial.begin(115200, SERIAL_7N1, SERIAL_RX_ONLY, 1, true);
    Serial.setRxBufferSize(1024 * 8);
    Serial.setDebugOutput(false);

that's the setup, invert kan esp8266 zelf doen.
fwiw: rs232 uitlezen is onderwater simpel het reageren op een eerste pull-down/up (dwz startbit) en dan 7 of 8 bits per byte up/down tellen). Dat iemand met 7bits dan iets betere leesresultaten krijgt komt ws omdat de nuttige leeswaarden zich in het 7-bits (0-127) ASCII-bereik bevinden en daarmee foutkans die bij 8bits kunnen ontstaan met 50% verminderd. Na startbit en 7 databits gaat - intern - de seriële routine gewoon wachten op een volgende startbit sequentie.
Niet over nagedacht, maar that makes sense, dus 7n1 is gewoon iets minder gevoelig voor ruis dan 8n1.
Wat ik doe, is gebruik maken van precies afgestemde softserial-library op basis van versie 2.4.1. en een willekeurig te kiezen GPIO poort. Mijn esp8266 doet (erg veel) meer dan alleen P1 en de hardware TX/RX pennen had al een andere bestemming.
Proefondervindelijk heb ik de inverse bit-timing uitgezocht zodat ik op 115k2-8N1 in een P1stream nauwelijks nog fouten heb. Records die inhoudelijk fout zijn, dwz die met checksum error, classificeer ik als onbetrouwbaar en probeer ik in een validatieroutine nog wat uit te filteren. Een oplopende waarde moet dan in verhouding wat groter zijn dan de vorige leesactie. Een beetje wat jij doet met twee keer lezen en dan de gelijke waarde als geldig bestempelen.
Voor mijn smartmeter werkte mijn direct hardware serial link al een paar jaar. Eigenlijk funky dat je dus naar "halve" bits moet gaan kijken om het een beetje betrouwbaar uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
Dala schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:46:
[...]

Ik gebruik idd de hardware serial van de esp8266, maar deze esp8266 doet alleen maar inlezen van die serial data, en doorpompen richting HA (eigenlijk dus ser2net).
[knip, leuk verhaal]
Zo zijn er allerhande trucs die precies zo worden geïmplementeerd in allerhande hardware ser2net converters.
Het leuke van "zelf" bits verwerken dat je in de basis al fouten kunt eliminieren.

Wat ik zelf o.a. doe op de esp8266 is het ingelezen P1-telegram verwerken tot gevalideerde mqtt boodschap die dan zo read2go in mijn (OH) domotica terecht komt.

De bedoeling voor mijn warmtelink, wanneer die eenmaal GJ-data gaat spugen, dat ik in de periode dat de DSMR-P1 ( 1x per 10sec) van de elektrameter even niets doet dan één of twee WL-P1's uit gaat lezen. Goed mij (van jou) te realiseren dat warmte uitlezen helemaal niet zo vaak als bij elektra, hoeft te gebeuren.

Blijft wel jammer dat de WL alleen de GJ-stand doorstuurt en geen specificatie geeft omtrekt van in/uit temperatuur, doorstroomsnelheid en daarmee afgegeven warmtevermogen. Ik ga nog nadenken of en hoe ik dit kan peuren met (nieuwe Infrarood interface werkend krijgen of) - who cares? :P - heroverwegen wat de Mbus draden richting de WL daar mogelijk in aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Ondertussen m'n esp8266 wat verbouwd zodat zowel de P1 van de elektriciteitsmeter en die van mijn (nieuw model) Warmtelink uitleest (115k2-8N1).

Voorlopig krijg ik uit de nieuwe warmtelink niet meer dan (telegramlengte: 158bytes eindigend op x'00'):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
/ISk5\2MT382-1000

0-0:1.1.0(221003224633S)
0-1:96.1.0(30303030XxxxxxxxxxxxxxxxxX)
0-1:24.2.1(221003224633S)(*m3)
!E26A

Nb. Ding doet UTC-tijd , XxxxxxxxxxxxxxxxxX = serienummer.

Zijn er ms nog anderen met een nieuw WarmteLink model (vierkant) die dit ook hebben of mogelijk wel GJ's krijgen uitgelezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
Voor wat het waard is, ik heb een feature request aangemaakt op HomeAssistant. Voel je vrij om er aan toe te voegen:
https://community.home-as...ink-as-data-source/485255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
Aiolos schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Grote kans dat je rj11-kabel al 6 posities heeft, waarvan er maar 4 gevuld zijn. Een echte rj11 zal ook wel passen, dan worden de middelste 4 posities gebruikt.

De buitenste 2 pinnen van de P1 zijn voor voeding, die heb je niet per se nodig, en het is maar de vraag of de warmtelink wel voeding op die pinnen geeft.

Lang verhaal kort: Gewoon proberen met je P1 kabel.
Klopt! De RJ11 past en klikt goed vast. En ik kan hem met een terminal programma uitlezen. Nu nog de data naar HomeAssistant. Dank voor het advies!

• stefxx
  • Laatst online: 16:34
PtrO schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:54:
Zijn er ms nog anderen met een nieuw WarmteLink model (vierkant) die dit ook hebben of mogelijk wel GJ's krijgen uitgelezen ?
Ja, ze hebben dat ding hier vanmorgen ook geplaatst. Kan hem keurig uitlezen maar de 0-1:24.2.1 bevat alleen een timestamp en geen data, alleen: (*m3)

Beetje vaag wel, de monteur zei dat de P1 poort gelijk zou werken. Nou ja dat doet hij ook maar je hebt er geen bal aan zonder de juiste data.

• Bram_Verheij
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-05 22:08
Ik heb hier recent bericht gehad van Vattenfall dat ze vanaf 1 november beginnen met het digitaal uitlezen van de warmtelink. Zelf heb ik nog niet kunnen checken of daarmee misschien ook het P1 bericht gewijzigd is; zou er mogelijk verschil in de informatie van het bericht zitten of zal deze ongewijzigd blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
stefxx schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:40:
[...]

Ja, ze hebben dat ding hier vanmorgen ook geplaatst. Kan hem keurig uitlezen maar de 0-1:24.2.1 bevat alleen een timestamp en geen data, alleen: (*m3)

Beetje vaag wel, de monteur zei dat de P1 poort gelijk zou werken. Nou ja dat doet hij ook maar je hebt er geen bal aan zonder de juiste data.
Ik vermoed dat het ding - zoals bij mij - nog door Vattenfall geladen moet worden met de (juiste) firmware.
Ik vrees dat we, zo ja, straks alleen de GJ's te zien krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
PtrO schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:08:Ik vrees dat we, zo ja, straks alleen de GJ's te zien krijgen.
Daar ben ik ook bang voor. Van de andere kant, ik zou al blij zijn als dat iig zou werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pooh22
Update, ik heb ook de brief gehad en per 1 november wordt de meter uitgelezen en is ook de p1 poort open. Ik had even wat moeite met opnieuw opstarten van de meting, o.a. omdat ik de p1 kabels omgewisseld had in de tussentijd en ik met testen vergeten was de baudrate met
code:
1
screen /dev/ttyUSB0 115200
mee te geven.

Deze maand heeft HA ook de mogelijkheid om GJ als eenheid in het energy panel te gebruiken, maar ik heb het nog niet voor elkaar. Zie ook mijn HA community posting. Ik begrijp nog niet waarom, misschien is het nieuwigheid, of mijn gebrek aan kennis...

Iemand nog een idee?

Overigens ik zie veel vaker dan 1x per 15 min een telegram, dus ik stuur het elke 5 via mqtt op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Ik begrijp dus uit die python regel
code:
1
meter_regex='0-1:24.2.1\((\d\d)(\d\d)(\d\d)(\d\d)(\d\d)(\d\d)([WS])\)\((\d+\.\d+)\*GJ\)$

Dat Vattenfall op opengestelde warmtelinks de nu nog aanwezig indicatie:
code:
1
0-1:24.2.1(221003224633S)(*m3)

dan omvormt naar (formaat en waarde van 12.34GJ ter illustratie)
code:
1
0-1:24.2.1(221003224633S)(12.34*GJ)

Benieuwd wanneer mijn WL aangaat en elke seconde gaat uitlezen op GJ's.

Speel nog met de gedachte om mijn voorheen werkende Infrarood Interface op de warmtemeter te heractiveren en/of de MBUS draden de gebruiken om waarden proberen uit te lezen.
Mijn Kamstrup Multical 403 - die MBUS data stuurt naar de WL - heeft o.a. een logging functie per maand etc.etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herre Zwart
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-03-2023
Was al een tijdje in het bezit van een nieuwe Kamstrup in combinatie met een Aurum warmtelink. In november is de slimme meter ingeschakeld en kan ik nu online per maand de meter uitlezen. Vaker zal Vattenfall voorlopig niet toestaan, is in de communicatie met het bedrijf me wel duidelijk geworden.

Daarop maar een P1-kabel aangeschaft en die aangesloten op een RaspberryPi met Domoticz. Al geruime tijd lees ik met de RPi de slimme stroommeter uit en houd ik bij wat de zonnepanelen opbrengen, maar ik krijg geen data in Domoticz uit de Warmtelink, ik zie alleen dat er een update heeft plaatsgevonden, maar de tellers blijven op nul staan.

Ik lees in dit topic dat een script aangepast moet worden. Welke is dat en wat moet ik aanpassen? Iemand die me een stap verder kan brengen? Vattenfall is dat in ieder geval niet van plan. Helaas levert een zoektocht op google nagenoeg niets op. Dus mijn hoop ligt bij jullie ;)

Update:
Ben een stapje verder en misschien nog eens goed teruglezen. Dankzij het pakket CU op de RPi kan ik de signalen uitlezen van de poorten. cu -l /dev/ttyUSB1 -s 115200 -E% Dit is wat ik terugkreeg (iedere tien seconden overigens):
/NWA-WARMTELINK

0-0:1.0.0(221213233258W)
0-0:96.1.1(ADD3100000257162)
0-1:96.1.0(xxxxxxxxxxxxxxxx)
0-1:24.2.1(221213233258W)(11.394*GJ)
!2B85

In de voorlaatste regel tussen de haken zit de info die ik hebben wil! Hoe pruts ik die eruit?

[ Voor 32% gewijzigd door Herre Zwart op 15-12-2022 01:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
Herre Zwart schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:05:
0-1:24.2.1(221213233258W)(11.394*GJ)
In de voorlaatste regel tussen de haken zit de info die ik hebben wil! Hoe pruts ik die eruit?
Ik zou zoiets simpel doen met:
1. filter/grep regels beginnend met "0-1:24.2.1"
2. lees vaste record positie 27 t/m 32 om het getal eruit te vissen.
Zoiets als bash script variable zetten met
code:
1
GJfield=$(grep -E "^0-1:24.2.1" | cut -b27-32)

In/met andere talen en vormen zijn weer allerlei andere tig-mogelijkheden. Benieuwd waar anderen mee komen. In mijn Domotica inspecteer ik dat soort records met een regular expression.

In mijn esp8266 waarmee ik de P1 uitlees, heb ik ooit een standaard veldroutine gemaakt waarin ik alle P1record achterwaarts doorzoek op de laatste veld-haak (waar de waarde in staat) en dan numerietekstposities daarin als veld converteer naar long-decimal-value. Indien er iets fout is/gaat etc. stuur ik getal 0 terug.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
long getP1ValueField(char *buffer, int maxlen)
{
  int s = FindCharInArrayRev(buffer, '(', maxlen - 2);            // search buffer for bracket
  if (s < 8) return 0;      // no valid string
  if (s > 32) s = 32;       // no bracket in range, try at end backward search
  int len = FindCharInArrayRev(buffer, '*', maxlen - 2) - s - 1;  // search end of * , s=start of (
  if (len < 4)  return 0;   // length from (-* too short
  if (len > 12) return 0;   // length from (-* too long

char res[16];             // extract number starting at bracket for a length of len
  memset(res, 0, sizeof(res));
  if (strncpy(res, buffer + s + 1, len)) // start buffer+10+1
  {
    if (isNumber(res, len))       // is this all numeric ?
    {
      return (1000 * atof(res));  // Convert Character String to Float mulitplied by 1000 (remove comma)
    }
  }
  return 0;
}

Niet helemaal hufterproof maar goed genoeg en er zal vast wel weer wat slimmers voor te bedenken.

• Herre Zwart
Ik zou zoiets simpel doen met:
1. filter/grep regels beginnend met "0-1:24.2.1"
2. lees vaste record positie 27 t/m 32 om het getal eruit te vissen.
Zoiets als bash script variable zetten met
code:
1 GJfield=$(grep -E "^0-1:24.2.1" | cut -b27-32)
Ik heb vroegah veel geprogrammeerd met QBasic (voor het Windowstijdperk) en begrijp wat er staat en ook die andere code snap ik grotendeels. Kan mij herinneren dat iets terugvinden in een string en het eruit vissen iets minder gecompliceerd was, maar daar is uit te komen.
Vraag is alleen (ben geen ster met Python) hoe krijg ik die gevonden waarde in Domoticz, zodat ik lekker alles kan bijhouden?

Ik heb nog even de online studieboeken erbij gezocht, zou zo weer kunnen beginnen ;)
Te beginnen met het zoeken naar de regel die 0-1:24.2.1 in zich heeft, weet alleen dat commando niet meer. Vervolgens:
100 regel$=gevonden regel: 0-1:24.2.1(221213233258W)(11.394*GJ)
110 plek_haken%=INSTR(1,regel$,")(") // positie in regel$ van )( = 26
120 plek_GJ%=INSTR(1,regel$,"*GJ") // positie in regel$ van *GJ = 32
130 Waarde%=VAL(MID$(regel$, plek_haken%+1, plek_GJ%-plek_haken%)) // Zoek de gevonden waarde en maak er een getal van. Weet alleen niet zeker wat er gebeurt met de punt in de waarde. Anders zoekactie uitbreiden met waarde voor de punt en de waarde erachter.
140 PRINT Waarde%
150 PRINT :*)

[ Voor 43% gewijzigd door Herre Zwart op 16-12-2022 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
Herre Zwart schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:06:
[...]

Ik heb vroegah veel geprogrammeerd met QBasic (voor het Windowstijdperk) en begrijp wat er staat en ook die andere code snap ik grotendeels. Kan mij herinneren dat iets terugvinden in een string en het eruit vissen iets minder gecompliceerd was, maar daar is uit te komen.
Vraag is alleen (ben geen ster met Python) hoe krijg ik die gevonden waarde in Domoticz, zodat ik lekker alles kan bijhouden?
Kheb zelf ook in veel andere talen geknuffeld en als dat makkelijker gaat, is omdat daar een functie voor was en/of een samengesstelde knipopdracht handiger was.

Eenmaal het P1 record met veld hebbend, bestaat je volgende stap uit de data daaruit halen en die naar domoticz zenden.
1) P1/veld data extractie
in python kan je op het record, het volgende laten strippen:
code:
1
GJvalue = float(P1Record.lstrip(b'\(').rstrip(b'\)*GJ'))

---
2) de gevonden waarde verwerken naar Domoticz
Om het in Domoticz te huffen , zou dat met een domoticz/api opdracht kunnen, bijvoorbeeld:
code:
1
http://%user:%password@%host:%poort/json.htm?type=command&param=udevice&idx=1&nvalue=0&svalue=%GJvalue

Waarbij %host de domoticz host is, %poort, idx-nummer het device, nvalue-volgnummer en %svalue de GJwaarde is.
---
Zelf ben ik meer voorstander om altijd en overal, mijn waarden om te zetten naar een mqtt opdracht zodat het voor alles bruikbaar wordt, bijvoorbeeld de gevonden GJ waarde verzenden met
code:
1
mosquitto_pub -h MosquittoHostIp -m '{ "idx" : 1, "nvalue" : 0, "svalue" : "%GJvalue" }' -t 'domoticz/in'

In Domoticz kan je dat dan wel weer ergens uit/met/door mqtt laten oppikken.

NB: ik gebruik zelf geen Domoticz, nauwelijks bekend met haar vage concepten noch is Python mijn keuze in/voor mijn eigen domotica (ik doe alles met openHAB 8) ) dus check even de juistheid van mijn code voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herre Zwart
Ha Sandra Forever,

Ik pruts gewoon lekker door en ben inmiddels een stap verder. De waarde van de gigajoules kan ik inmiddels uitlezen met een python-script. Met dank aan gejansen op Github, die me inspiratie gaf om het script te maken.

Nu de gevonden waarde zien te importeren in Domoticz en daarbij zal ik jouw suggesties zeker goed bestuderen. Als ik alles voor elkaar hebt zal ik hier mijn bevindingen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
Herre Zwart schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:55:
Ha Sandra Forever,

Ik pruts gewoon lekker door en ben inmiddels een stap verder. De waarde van de gigajoules kan ik inmiddels uitlezen met een python-script. Met dank aan gejansen op Github, die me inspiratie gaf om het script te maken.

Nu de gevonden waarde zien te importeren in Domoticz en daarbij zal ik jouw suggesties zeker goed bestuderen. Als ik alles voor elkaar hebt zal ik hier mijn bevindingen plaatsen.
Wel leuk te zien hoe anderen het - gaan - doen.

Die gejanssen gebruikt een vaste positie-matrix om de waarden te formatteren en dat kan fout gaan als het inputformat iets veranderd. Doorgaans is het wat beter om het gewenste veld (op) te zoeken en dat eruit te strippen.

Los hiervan, voor later, onthouden dat soms de uitgelezen seriële data niet klopt en je - wat ik zelf wel doe - moet controleren of een checksum correspondeert met de data.
In geval van P1 thuis, is het weer niet zo heel erg als het af en toe een beetje fout gaat. Zo lang de uitkomst maar niet wordt gebruikt om zeg een hartlong machine mee aan te besturen.
Je routine kan je eventueel wat later bijslijpen door bv simpel controleren of een uitgelezen waarde een beetje in lijn is/blijft met een eerdere waarde van een vorige uitlees sessie.

Suc6 enne mijn nick is PtrO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herre Zwart
PtrO schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:40:
[...]
Die gejanssen gebruikt een vaste positie-matrix om de waarden te formatteren en dat kan fout gaan als het inputformat iets veranderd. Doorgaans is het wat beter om het gewenste veld (op) te zoeken en dat eruit te strippen.
Dat is precies wat ik aan het doen ben Sandra Forever AKA PtrO :*) . Nu heb ik het script dusdanig aangepast dat er naast het fixed-position extraheren zoals gejansen doet er ook een andere manier van uitlezen plaatsvindt, de methode die jij aangaf. Die is nog wat listiger, omdat lstrip te maken heeft met tal van karakters die zich niet laten wegfilteren. Met rstrip lukt dat moeiteloos. Ik heb nu de routine zo gemaakt dat de ene methode vergeleken wordt met de andere. Zodra ze niet overeenkomen geef ik het script de opdracht mee om de uitgelezen waarde op 0 te zetten. In Domoticz kan ik daar een alarm op zetten, die me een berichtje stuurt via Telegram.

De afwijking kan betekenen dat er verandering heeft plaatsgevonden in de wijze waarop het telegram is opgebouwd. Dat zou inhouden dat ik alles weer moet gaan onderzoeken.
Ik heb een nog robuustere methode in gedachten om de gezochte waarde uit te lezen, maar het ontbreekt me aan voldoende kennis van Python om dat goed te doen. Een 'spatie' of 'tab' op een verkeerde plek en alles loopt in de soep. Vind de taal nu al vreselijk ;)

Maar goed, ik kan nu de GJ's goed uitlezen uit de Warmtelink. Ik loop alleen vast op het publiceren vanuit het Pythonscript naar Domoticz. Rechtstreeks met het commando urllib.request en een Json-opdracht zorgt voor onvoorspelbaar gedrag van de prompt-omgeving en een trager functioneren van de Rpi.

Daarom de MQTT-methode nog eens bekeken en ik kom daar qua variabelen wel uit. Zo lukt het me vanaf de prompt Domoticz te voeden met nieuwe gegevens, maar hoe ik dat moet verwerken in het Python-script? Ik kan het online niet vinden.

[ Voor 52% gewijzigd door Herre Zwart op 18-12-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
PtrO schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:08:
[...]Ik vermoed dat het ding - zoals bij mij - nog door Vattenfall geladen moet worden met de (juiste) firmware.
Ik heb een maand geleden vriendelijk (via WhatsApp) aan Vattenfall gevraagd of ze die van mij zo snel als mogelijk willen activeren. Uiteraard, dat wilde ze met alle plezier.

Inmiddels denk ik dat ze gewoon het makkelijkste antwoord hebben gegeven en er verder niks mee hebben gedaan. En ik zie dus ook nog steeds alleen m3 ipv GJ.

Hoe lang na installatie duurde het bij anderen voordat de Warmtelink geactiveerd werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herre Zwart
Hoe lang na installatie duurde het bij anderen voordat de Warmtelink geactiveerd werd?
Ik vermoed bij net als velen begin november. Ik kreeg geen melding van Vattenfall, maar bij toeval zag ik een maandtotaal over November, geleverd door de slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Herre Zwart schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:02:
[...]

Ik vermoed bij net als velen begin november. Ik kreeg geen melding van Vattenfall, maar bij toeval zag ik een maandtotaal over November, geleverd door de slimme meter.
Het zal er ook mee te maken hebben of je het 'oude' (rechthoek) of 'nieuwe' (vierkant) kastje hebt.
Mijn aansluiting (vierkant-kastje) was ergens halverwege september; en nog steeds is de output op m3 ipv GJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melching
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-01 14:29
Heeft iemand een idee wat deze "stille verbruiker" aan vermogen opneemt?
En of dit verrekend wordt met je factuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
melching schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:26:
Heeft iemand een idee wat deze "stille verbruiker" aan vermogen opneemt?
En of dit verrekend wordt met je factuur?
Nee, wordt sws niet verrekend met je factuur.

Ding wordt gevoed door een 12V/1A adapter en ik verwacht niet meer dan ca 2W continue zal afnemen.
Dus per jaar ca 15kWh en dat tegen (Vattenfall prijs) van € 0,765676 per kWh wordt dit per jaar €13,50.
Daarboven op betaal je ook nog 's meetkosten van € 30,75 (was in 2022:€ 24,74 !!!).

Om dus je meetstand door te geven betaal je dus €44,25. Ik zelf overweeg - op tientjesjacht ;w - het uit te zetten.

En maar volhouden dat dit 30seconden bespaart om de meterstand door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melching
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-01 14:29
Dank voor je antwoord,
bij de helpdesk beweerden ze bij hoog en bij laag, dat de meter aangesloten zou worden voor de meter.
Dat lijkt mij niet want dan zou het geheel on-gezekerd buiten de 35A hoofdzekering moeten draaien.
Ik word dus weer voorgelogen.

Ga eens een briefje sturen naar de consumentenbond ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Ach... stel dat ze de stroomkosten zouden vergoeden. Dan gaan volgend jaar de vaste kosten gewoon omhoog. Linksom of rechtsom moet het toch betaald worden.

En over een paar jaar moet je gewoon betalen voor de meteropnemer indien je geen slimme meter wil. Net als papieren afschriften bij de bank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herre Zwart
Wil je weten hoe ik de Warmtelink van Vattenfal gekoppeld kreeg met Domoticz?
Lees het hier: Herre Zwart in "Zo koppelde ik Warmetelink van Vattenfall aan Domoticz"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dala
Goh, bij jullie ook ineens dat de warmtelink de hele dag zelfde waarde geeft, en dan ineens 12u s'avonds een nieuwe waarde? (van 313.47 naar 313.56, terwijl je normaal elke 0.01 increment ziet).

Dus waar ik eerst elke 10s een waarde verandering kon observeren, zie ik hem nu s'avonds het hele verbruik van de dag omhoog gaan (ook irritant voor de stats, net na 12u)

Zou vattenfall een update gedaan hebben om hun prijsplafond berekeningen makkelijker te maken?

[ Voor 8% gewijzigd door Dala op 16-02-2023 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuifje321
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09-2023
Yep, viel mij inderdaad ook op, sinds gisteren zijn de frequente updates via de p1 poort weg.
Lijkt erop alsof ze een fw. update hebben uitgevoerd op de warmtelink.
Valt me nu ook op dat middelste ledje van de warmtelink uit is, die was altijd aan.

Ik had de warmtelink ff ge-power-cycled, maar dan is de stand dus 0.000GJ :(

Het telegram is ook anders, was eerst dit:

/AUR2NWA-MYRSKY

0-0:1.0.0(210430140554W)
0-0:96.1.1(0)
0-1:96.1.0(616555422D2C0B0C)
0-1:24.2.1(210430140554W)(190.809*GJ)
!51C7

en nu dit:

/NWA-WARMTELINK

0-0:1.0.0(230217103628W)
0-0:96.1.1(ADC3100000120311)
0-1:96.1.0()
0-1:24.2.1(230217103628W)(0.000*GJ)
!655

[ Voor 50% gewijzigd door kuifje321 op 17-02-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuifje321
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09-2023
Net nog ff helpdesk Vattenfall gebeld, maar die weten van niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Blijft curieus hoe de status is van mijn warmtelink versie 2 (vierkant model).
led 1 en 3 zijn groen & middelste Led nu idd uit met telegram (tod: 13u49 ):
code:
1
2
3
4
5
6
7
/ISk5\2MT382-1000

0-0:1.1.0(230218134909W)
0-1:96.1.0(xxxserienummerxxxxxxxxxxxx)
0-1:24.2.1(230218134909W)(82.151*m3)

Bij mij stort dat ding dus niet langer een 0.00m³ maar (wat klopt met uitlezen van de kamstrup) 82.151m³ water dat sinds installatie door de pijp is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
PtrO schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:57:
Bij mij stort dat ding dus niet langer een 0.00m³ maar (wat klopt met uitlezen van de kamstrup) 82.151m³ water dat sinds installatie door de pijp is gegaan.
Die van mij doet na 4 maanden nog steeds niks meer dan 0.0m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
Ik moet daarbij aantekenen dat vaak als ik naar die warmtelink kijk (iedere paar weken ofzo), het meest rechterlampje rood staat te knipperen. Dat betekend dat er geen of geen goede verbinding is met de meter. Als ik dan de voeding even onderbreek is dat daarna weer opgelost. Vraag me af of er iets mis is met dat ding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
stefxx schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:24:
Ik moet daarbij aantekenen dat vaak als ik naar die warmtelink kijk (iedere paar weken ofzo), het meest rechterlampje rood staat te knipperen. Dat betekend dat er geen of geen goede verbinding is met de meter. Als ik dan de voeding even onderbreek is dat daarna weer opgelost. Vraag me af of er iets mis is met dat ding...
Dat d8 ik (ooit) ook maar gooi het er nu vooral op dat Vattenfall in de praktijk de firmware aan het (door)ontwikkelen is. Van tijd tot tijd krijg/zie ik vreemde patronen. Dan weer uit en dan weer knipperen en nu dan stabiel groen-uit-groen.

Ik blijf mij zelf(s) verbazen dat enegieleveranciers niet simpel en gewoon op de P1/2/3/4 standaard van de elektrameter (gingen) zitten. Los van onze aparte P1 uitleesactie hoeven bedrijven dan niet moeilijk te doen om de data(base) toegang te ontwikkelen.

Maar goed, kennelijk is het fysiek scheiden van taken en beheer, noodzakelijk omdat men geen overeenstemming wil(de).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkHA22
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:54
Hier ook sinds donderdag veranderd gedrag van de warmtelink.
Middelste ledje is uit en eens per 24 uur wordt de meterstand om middernacht geactualiseerd.

Helpdesk vattenfall gaf aan geen support van de P1 poort te geven (feenstra monteur) omdat uitrol van de warmtelinks prioriteit heeft.

Jammer want sinds november hadden we met Home Assistant dmv de smartgateways gateway prima info
Dat is nu ingedikt tot eens per 24 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
PtrO schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:33:
Dat d8 ik (ooit) ook maar gooi het er nu vooral op dat Vattenfall in de praktijk de firmware aan het (door)ontwikkelen is. Van tijd tot tijd krijg/zie ik vreemde patronen. Dan weer uit en dan weer knipperen en nu dan stabiel groen-uit-groen.
Net maar weer eens naar de meterkast gelopen. Rood lampje rechts knipperde weer. Voeding onderbroken. 10 minuten later:

code:
1
2
3
4
5
6
7
/ISk5\2MT382-1000

0-0:1.1.0(230218145757W)
0-1:96.1.0(xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx)
0-1:24.2.1(230218145757W)(2210.635*m3)

Die m3 blijft wel raar. Ik betaal toch echt per Gj.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pooh22
Hier (arnhem) ook ineens, sinds woensdag 12:00 denk ik, de meterstanden update om 00:00 uur.
Ik lees elke 5 minuten de stand uit, voorheen was dat ook de actuele stand.

Ik hoop echt dat dit tijdelijk is, want zo is het bijna waardeloos :-(

(ik krijg nog steeds de waarden in GJ, gelukkig)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSY7gA_pBBP64dK-4tMhTX_PvZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3UqcNxddoeZslNRgeFOKfF2u.png?f=user_large

update: Gebeld met vattenfall warmtelink, ik kreeg het advies om de stekker eruit te halen en 10 sec. later weer terug te stoppen, dat heeft alleen als resultaat gehad dat de meterstand weer op 0 staat, maar het probleem is nog niet opgelost...

[ Voor 44% gewijzigd door pooh22 op 20-02-2023 09:29 . Reden: grafiek uit HA toegevoegd/gebeld met vattenfall ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
HenkHA22 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:57:
... Helpdesk vattenfall gaf aan geen support van de P1 poort te geven (feenstra monteur) omdat uitrol van de warmtelinks prioriteit heeft. ...
Beetje kulverhaal om tante Truus af te kunnen wimpelen. De uitrol gebeurd door monteurs & heeft niets met de software (en voor met het achterliggend systeem) te maken.
Kan altijd wel vrolijk worden wanneer iemand bij een wat groter bedrijf zegt dat het druk is, net of dat er achter de balie maar twee paardenkoppen in dienst zijn die alles moet doen.
stefxx schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:01:
[...]Net maar weer eens naar de meterkast gelopen. Rood lampje rechts knipperde weer. Voeding onderbroken. 10 minuten later:

code:
1
2
3
4
5
6
7
/ISk5\2MT382-1000

0-0:1.1.0(230218145757W)
0-1:96.1.0(xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx)
0-1:24.2.1(230218145757W)(2210.635*m3)

Die m3 blijft wel raar. Ik betaal toch echt per Gj.
Klopt die uitlezing bij jou ook met wat je uitleest op de Kamstrup?
... select knopje één of twee keer indrukken om de M3-stand te zien.
Zo ja, is de modbus uitlezing dus op orde (die, mag natuurlijk niet, ook bruikbaar is voor je eigen toepassing/en). Hiermee kan je dan ook de andere waarden uit de Kamstrup-meter zuigen, zoals in & uitloop temperatuur en de interne historische database.

Ik denk dat ze bij Vattenfall, gelijk een hobbyisten zitten te fröbelen om die nieuwere versie werkend te krijgen. De WL - opengemaakt & qua basisprint - lijkt imo ooit bedoeld lijkt te zijn voor gasmeters.
De uitlezing wordt verzorgt via de MODBus interface van/naar de Kamstrup en ik denk dat firmware nog verder ontwikkeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
PtrO schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:13:
Klopt die uitlezing bij jou ook met wat je uitleest op de Kamstrup?
Zeker, die komt overeen.
Zo ja, is de modbus uitlezing dus op orde (die, mag natuurlijk niet, ook bruikbaar is voor je eigen toepassing/en). Hiermee kan je dan ook de andere waarden uit de Kamstrup-meter zuigen, zoals in & uitloop temperatuur en de interne historische database.
Als ze nog lang blijven klooien ga ik die Modbus uitlezen. En waarom mag dat niet? Die warmtelink is niet verzegeld volgens mij. Als snap ik ook wel dat ze er niet om staan te springen als iedereen dat ding gaat openmaken natuurlijk.

Ze moesten met alle geweld ook al een "eigen" stopcontact hebben voor de warmtewisselaar en warmtelink, anders wilde ze dat ding niet eens komen installeren. Heb dat stopcontact daarna gelijk weer verwijderd, wat een klunzen zeg, vreselijk onhandig aangelegd en totaal onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
stefxx schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:20:
[...]

Zeker, die komt overeen.

[...]

Als ze nog lang blijven klooien ga ik die Modbus uitlezen. En waarom mag dat niet? Die warmtelink is niet verzegeld volgens mij. Als snap ik ook wel dat ze er niet om staan te springen als iedereen dat ding gaat openmaken natuurlijk.

Ze moesten met alle geweld ook al een "eigen" stopcontact hebben voor de warmtewisselaar en warmtelink, anders wilde ze dat ding niet eens komen installeren. Heb dat stopcontact daarna gelijk weer verwijderd, wat een klunzen zeg, vreselijk onhandig aangelegd en totaal onnodig.
OK, is er tenminste iets dat onvereenkomt & werkt. Wanneer Vattenfall de kuubs kan uitlezen biedt dat voor mij kansen. Ik d8 nl eerder dat de Kamstrup alleen de totale GJ's verstuurde over de MBus.

De verzegeling is, denk ik dan, het geplakte aluminium afdplaatje waarachter de schroeven zitten die na een tijdje niet ongemerkt is los te halen. Bij issues krijg je dan gedoe.
Ik had het gelijk toen de monteur weg was, met een föhn (lage stand) voorverwarmt en kon het zonder één spoortje loshalen.

Dat je - vast - niet mag rommelen met die draden, is ook dat je daarmee de weg opent om eigen gecultiveerde (meet)waarden :*) aan te bieden om te laten uitlezen. Dit even los dat dit soort meter-fraude altijd wel ergens zal worden ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
PtrO schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:17:
[...]De verzegeling is, denk ik dan, het geplakte aluminium afdplaatje waarachter de schroeven zitten die na een tijdje niet ongemerkt is los te halen. Bij issues krijg je dan gedoe.
Ik had het gelijk toen de monteur weg was, met een föhn (lage stand) voorverwarmt en kon het zonder één spoortje loshalen.
Oh... wat raar... Dat plaatje zit gewoon los bij mij. Hoe zou dat nou zijn gekomen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
stefxx schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:19:
[...]

Oh... wat raar... Dat plaatje zit gewoon los bij mij. Hoe zou dat nou zijn gekomen? 8)7
Achter dat alu afdekplaatje zit (bij mij) een sticker die de toegang tot de dikke schroeven blokkeert.
De sticker kon ik eenvoudig, dus onbeschadigt loshalen en de rest is historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guarana
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:58
Van de week is bij mij de nieuwe warmtelink geplaatst, de vierkante met het grijze klepje. Ik zie nergens de P1 aansluiting. Ik was toevallig niet huis, dus kon het niet aan de monteur vragen. Zie zo niet iets voor de hand liggends om het open te maken.Voordat ik per ongeluk de de boel sloop, waar zit de P1 aansluiting?

(Als ik die gevonden heb, kan ik daarna hopelijk een nuttigere bijdrage leveren aan de discussie...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
Aan de rechteronderkant zit de P1 poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
PtrO schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:41:
[...]

Achter dat alu afdekplaatje zit (bij mij) een sticker die de toegang tot de dikke schroeven blokkeert.
De sticker kon ik eenvoudig, dus onbeschadigt loshalen en de rest is historie.
Dat bedoelde ik. Grapje kwam niet goed over geloof ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
Ter info en deels correctie. De Warmtelink is niet met ModBus maar met M-bus (=meterbus) aan de Kamstrup verbonden.
M-Bus is een eenvoudiger tweedraads variant van het breder inzetbare ModBus - doorgaans driedraads rs485 (soort rs232) - dat o.a. (ook) gebruikt wordt om meters/data met elkaar te verbinden.

Het kernverschil is dat ModBus een gewlijkwaardig send&receive en MBus vooral een - eenvoudiger - receive-only protocol is dat ook de passieve "clients" - hier de Multical warmtemeter - via de twee draden kan voorzien van broodnodige energie voor communicatie.
In ons geval hoeft de Kamstrup warmtemeter dus geen extra energievoorziening te hebben voor de datatransmissie en wordt de interne batterij gespaard.
Het uitgebreidere ModBUS, naast constructie electronisch ingewikkelder, kan selectief een data-element worden uitgevraagd dat bij Mbus bestaat één vooraf ingestelde vaste datastring (met daarin alle leesvelden).
Uit die dataset, kan de uitlezer de gewenste data filteren en hoeft de zender (hier Kamstrup) verder geen filtering of conversie te steken.

Net als bij P1 wordt er na een leesverzoek, dat periodiek wordt geactiveerd, de data als stream opde Rj11 in één datastring verstuurd. Bij P1 van elektra wordt, indien geactiveerd via de RJ11, dat hooguit elke 10 seconden verstuurd.
Bij onze Warmtelink wordt de data op P1 elke seconden te worden uitgestraald.

Wanneer ik dat op de scoop bekijk, probe op de twee MBus draden die met ca 10 volt elke 183mS, pulst van 5mS op een spanning van 36V, zie ik het volgende vlak nadat ik de adapter insteek:
  • Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xelceIu6-RjlVvhQ0EQK6ekYbo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nhV0HkYWO25iRlUJtL8SsokE.jpg?f=user_large
en ter info de eerste 4 bytes wanneer de WL gaat triggeren:
  • Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10Gq7EAhR2tTX6qb3-Sh1Vn5Ssw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NDnEvybSa9Txa5oXFXUfQdAO.png?f=fotoalbum_large
De data op/via de M-Bus is niet continu want na 45seconden stopt de (183mS puls) datastream stop dus de datastream van naar ik aanneem van ca 250 bytes. De WarmteLink is hier de zg master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:49
Mijn Warmtelink lijkt stuk, ik heb er een Smartgateway aan hangen en sinds vannacht bleef de uitgelezen waarde gelijk. Net het Warmtelink kast je uit en aangezet en nu krijg ik alleen nog maar de volgende telegrammen:
/NWA-WARMTELINK

0-0:1.0.0(230220000635W)
0-0:96.1.1(ADD3100000318452)
0-1:96.1.0()
0-1:24.2.1(230220000635W)(0.000*GJ)
!2186

Iemand dit al eens aan de hand gehad?

Edit: even teruglezen in dit topic leert dat ik niet enige ben :P
Edit2: terugkeken, bij mij is het probleem sinds gisteravond opgetreden. Daarvoor ontving ik nog elke 10 seconden een update.

[ Voor 14% gewijzigd door Ascension op 20-02-2023 19:33 . Reden: even teruglezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkHA22
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:54
@Ascension: heb precies dezelfde config (HA, link van Smartgateway en Kamstrup met Warmtelink)
Heb alles ingeschakeld gelaten en kreeg om middernacht op opeenvolgende dagen de volgende GJ door:
1) 0,000 GJ
2) 89,021 GJ (= actuele meterstand om middernacht)
3) 0,140 GJ (= verbruik voorgaande 24 uur)
4) 0,201 GJ (= verbruik voorgaande 24 uur)
5) enz
Zit dus nu helaas met een verbruiksopgave van de voorgaande 24 uur en verder niets.
Heb Roel van Smartgateway gevraagd of hij een oplossing weet, maar vrees dat de firmware van de Warmtelink verder niets meer door geeft. Ik zie iig geen telegram per 10 seconden wat voorheen wel het geval was.
Middelste ledje blijft uit maar zal vermoedelijk even oplichten als om middernacht de 24 uursstand wordt doorgegeven. (Heb nog niet de motivatie opgebracht om wakker te blijven tot na middernacht om het mee te maken.
Hopelijk komt er binnenkort weer een verbeterde Warmtelink firmware of iemand verzint een work-around (zo ver riekt mijn kennis niet helaas)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste