Dat zeg ik: er zal een temperatuur en een volume sensor in zitten, de rest is een afgeleide waarde. Maar die twee basissensoren heb je nodig.PtrO schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:32:
[...]
Formule is verschiltemperatuur in graden Celsius dat vermenigvuldigt met het water gewicht in grammen geeft het aantal calorieën.
Dat getal delen door (afgerond) 4.2J/Cal geeft Joules. Dat weer delen door 1.000.000 is GJ.
Of anders (Verschiltemperatuur°C x Liters) / 1000 = GJ's.
Met alleen de hoeveelheid water (m³) is zelf niets te rekenen. Nuttig is wel dat hiermee een trendanalyse mogelijk is.
Zelf heb ik op de leiding temperatuursensoren en kan zo bij benadering (foutmarge 5-25%) iets uitrekenen.
De Kamstrup warmtemeter heeft haar de temperatuursensoren in de waterstroom en is daarmee sws nauwkeuriger.
Wat ik zou willen dat uit de WarmteLink desnoods alleen de GJ's komen (dan op 6 decimalen nauwkeurig) en bij voorkeur naast doorgestroomde liters; ook de In/Uit temperatuur. Ook zou het handig zijn dat de waterklepstand (heet water/stadswarmte) en temperatuur warmtewisselaar op de P1 uitlezing wordt gezet.
Naast warm watergebruik wordt dan ook duidelijk wat effectiviteit en de kosten zijn van Salmonella bestrijding.
Ik vermoed dat dit allemaal mogelijk nog niet wordt aangeboden omdat dan snel duidelijk wordt dat stadsverwarming wellicht een goed idee is voor een milieu maar op kosten van de afnemer ook allerlei energie wegspoelt.
En Vattenfall heeft laatst al gemeld dat ze geen euro meer in warmtenetten investeren, want niet rendabel en wordt steeds duurder.
Dus wees blij met wat je hebt, meer wordt het niet.
Sowieso, Vattenfall heeft zijn warmte in het buitenland verkocht. Hadden veel in Duitsland, met name Berlijn, dat was de grootste. Die is verkocht. Wat ze nu nog hebben is peanuts, niet rendabel, wordt steeds duurder en wil men ongetwijfeld vanaf.
Ik geef het een paar jaar en dan mag je bij de gemeente of bij een andere warmteleverancier aankloppen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
:fill(white):strip_exif()/f/image/OjOAeKXQu93gWzXVX7He02Ay.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/6EgCmDXPpXSxGeKFA8drRtHv.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/yuHlaXvQCzIGmyX9hFh1uCWS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R2azL7L9ZTu0qlOr9E37pSn4.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/AXL4ergKOWWY07RwWG2OK4O9.png?f=fotoalbum_large)

/f/image/ojMYTDugTjywBipDPUy4NenL.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I8O42zP2pFOJm8KeBTtHQUEu.jpg?f=fotoalbum_large)