Vattenfall stadsverwarming slimme meter(Warmtelink)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat dit wellicht wat helderheid kan geven: https://radar-forum.avrot...en-m3-warm-w-t197066.html

Korte versie: er zijn meerdere manieren om warm water te gebruiken / af te nemen: direct tapwater gebruik, en slechts de warmte uit dat water (waarmee je dan weer je koude water verwarmt voor warmwater en/of verwarming. Kan per warmtenet waar Vattenfall de stadsverwarming levert uiteraard verschillen (die dingen liggen er al vrij lang). Maar zo'n meter moet beiden kunnen. En dan is kubieke meter per seconde uitlezen het handigste, want dat werkt voor beide situaties - afname van warm tapwater, en afname van warmte via warmtewisselaar:)

Vanuit kubieke meter per sec kun je omrekenen naar GJ, als je het verschil tussen aan en afvoertemperatuur weet. Daar is gewoon een formule voor namelijk (kan hem even niet vinden). DUs dat is algemeen toepasbaar. Vandaar ook dat de meter dat geeft. De rest is rekenwerk en rekenen doet je slimme meter niet, die geeft geen afgeleide waarden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:50
@PtrO bij mij komen er GJ’s uit maar homeassistant energy dashboard maakt er weer kWh van. Maakt uiteindelijk ook niet uit, in dit geval omrekenfactor van 277 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 13:09
The Eagle schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:33:
....
Vanuit kubieke meter per sec kun je omrekenen naar GJ, als je het verschil tussen aan en afvoertemperatuur weet. Daar is gewoon een formule voor namelijk (kan hem even niet vinden).
...
Formule is verschiltemperatuur in graden Celsius dat vermenigvuldigt met het water gewicht in grammen geeft het aantal calorieën.
Dat getal delen door (afgerond) 4.2J/Cal geeft Joules. Dat weer delen door 1.000.000 is GJ.
Of anders (Verschiltemperatuur°C x Liters) / 1000 = GJ's.

Met alleen de hoeveelheid water (m³) is zelf niets te rekenen. Nuttig is wel dat hiermee een trendanalyse mogelijk is.
Zelf heb ik op de leiding temperatuursensoren en kan zo bij benadering (foutmarge 5-25%) iets uitrekenen.
De Kamstrup warmtemeter heeft haar de temperatuursensoren in de waterstroom en is daarmee sws nauwkeuriger.

Wat ik zou willen dat uit de WarmteLink desnoods alleen de GJ's komen (dan op 6 decimalen nauwkeurig) en bij voorkeur naast doorgestroomde liters; ook de In/Uit temperatuur. Ook zou het handig zijn dat de waterklepstand (heet water/stadswarmte) en temperatuur warmtewisselaar op de P1 uitlezing wordt gezet.
Naast warm watergebruik wordt dan ook duidelijk wat effectiviteit en de kosten zijn van Salmonella bestrijding.

Ik vermoed dat dit allemaal mogelijk nog niet wordt aangeboden omdat dan snel duidelijk wordt dat stadsverwarming wellicht een goed idee is voor een milieu maar op kosten van de afnemer ook allerlei energie wegspoelt.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 20:10
Mijn lezer van de slimme meter adapter lijkt gewoon GJ uit de smartlink te krijgen en het klopt ook precies met de waardes die Vattenfall iedere 1e van de maand als meterstand in de app toont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

PtrO schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:32:
[...]

Formule is verschiltemperatuur in graden Celsius dat vermenigvuldigt met het water gewicht in grammen geeft het aantal calorieën.
Dat getal delen door (afgerond) 4.2J/Cal geeft Joules. Dat weer delen door 1.000.000 is GJ.
Of anders (Verschiltemperatuur°C x Liters) / 1000 = GJ's.

Met alleen de hoeveelheid water (m³) is zelf niets te rekenen. Nuttig is wel dat hiermee een trendanalyse mogelijk is.
Zelf heb ik op de leiding temperatuursensoren en kan zo bij benadering (foutmarge 5-25%) iets uitrekenen.
De Kamstrup warmtemeter heeft haar de temperatuursensoren in de waterstroom en is daarmee sws nauwkeuriger.

Wat ik zou willen dat uit de WarmteLink desnoods alleen de GJ's komen (dan op 6 decimalen nauwkeurig) en bij voorkeur naast doorgestroomde liters; ook de In/Uit temperatuur. Ook zou het handig zijn dat de waterklepstand (heet water/stadswarmte) en temperatuur warmtewisselaar op de P1 uitlezing wordt gezet.
Naast warm watergebruik wordt dan ook duidelijk wat effectiviteit en de kosten zijn van Salmonella bestrijding.

Ik vermoed dat dit allemaal mogelijk nog niet wordt aangeboden omdat dan snel duidelijk wordt dat stadsverwarming wellicht een goed idee is voor een milieu maar op kosten van de afnemer ook allerlei energie wegspoelt.
Dat zeg ik: er zal een temperatuur en een volume sensor in zitten, de rest is een afgeleide waarde. Maar die twee basissensoren heb je nodig.

En Vattenfall heeft laatst al gemeld dat ze geen euro meer in warmtenetten investeren, want niet rendabel en wordt steeds duurder.
Dus wees blij met wat je hebt, meer wordt het niet.

Sowieso, Vattenfall heeft zijn warmte in het buitenland verkocht. Hadden veel in Duitsland, met name Berlijn, dat was de grootste. Die is verkocht. Wat ze nu nog hebben is peanuts, niet rendabel, wordt steeds duurder en wil men ongetwijfeld vanaf.
Ik geef het een paar jaar en dan mag je bij de gemeente of bij een andere warmteleverancier aankloppen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
joop99 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:35:
Mijn lezer van de slimme meter adapter lijkt gewoon GJ uit de smartlink te krijgen en het klopt ook precies met de waardes die Vattenfall iedere 1e van de maand als meterstand in de app toont.
Heb jij een vierkant of rechthoek (of mogelijk een ander) model ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSAB5IRU_-0qP5Bw_d0kYa6Ytdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OjOAeKXQu93gWzXVX7He02Ay.png?f=user_large

Ik heb de gedachte dat alleen de rechthoekige modellen GJ's produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-05 20:10
PtrO schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Heb jij een vierkant of rechthoek (of mogelijk een ander) model ?

Ik heb de gedachte dat alleen de rechthoekige modellen GJ's produceren.
Ik heb een ander vierkant model
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHYeAp-Y_ceMxFzJbDJfFCrn7_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EgCmDXPpXSxGeKFA8drRtHv.jpg?f=fotoalbum_large
Serienummer is van de foto gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-05 16:07
Wat meer info over de ondersteunde modellen. Al lijkt het alsof de laatste versie wel langzaam ondersteund wordt. https://smartgateways.nl/...ming-van-vattenfall-slim/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Blijft ondoorzichtig. Er zijn dus 3 modellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxexEMYT5Po75xekwRd4CYGLkaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yuHlaXvQCzIGmyX9hFh1uCWS.png?f=fotoalbum_large
1. Rechthoek, warmtelink v1 (doet GJ of m³ ?)
2. Vierkant plastic warmtelink v2 (doet GJ?)
3. Vierkant met metalen frontplaat (die ik heb, doet m³ ?).

Zover ik kan nagaan zijn wordt het verbruik gerapporteerd met het volgende
datagram voorbeeld (timestsamp + verbruik):
0-1:24.2.1(210111181212W)(12.880*GJ)
of
0-1:24.2.1(240719135153S)(214.640*m3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
PtrO schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:13:
Blijft ondoorzichtig. Er zijn dus 3 modellen:
[Afbeelding]
1. Rechthoek, warmtelink v1 (doet GJ of m³ ?)
2. Vierkant plastic warmtelink v2 (doet GJ?)
3. Vierkant met metalen frontplaat (die ik heb, doet m³ ?).

Zover ik kan nagaan zijn wordt het verbruik gerapporteerd met het volgende
datagram voorbeeld (timestsamp + verbruik):
0-1:24.2.1(210111181212W)(12.880*GJ)
of
0-1:24.2.1(240719135153S)(214.640*m3)
Klopt. Model 1 en 2 werken voor zover ik weet altijd, dus geven de energie in GJ door. Het nieuwe model 3 geeft naar wat ik van gebruikers hoor meestal m3 door, dus hier heb je weinig aan. Wat ik begrijp is dat Vattenfall de laatste tijd sporadisch type 3 activeert en dat gebruikers wel GJ zien.

De afgelopen week een aantal gebruikers gehad die WarmteLink model 3 hebben bij Stadsverwarming Purmerend. Deze werken en laten ook GJ in de output zien.

Resumé
Versie 1 en 2 werken altijd (GJ)
Versie 3 Vattenfall: de laatste weken sporadisch geactiveerd met succes, ga er niet vanuit dat het werkt
Versie 3 Stadsverwarming Purmerend: Werkt (GJ)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmiYFcuup0BtQCUbq2WczfYBXSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2azL7L9ZTu0qlOr9E37pSn4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
rwanrooy schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:50:
[...]

Klopt. Model 1 en 2 werken voor zover ik weet altijd, dus geven de energie in GJ door. Het nieuwe model 3 geeft naar wat ik van gebruikers hoor meestal m3 door, dus hier heb je weinig aan. Wat ik begrijp is dat Vattenfall de laatste tijd sporadisch type 3 activeert en dat gebruikers wel GJ zien.

De afgelopen week een aantal gebruikers gehad die WarmteLink model 3 hebben bij Stadsverwarming Purmerend. Deze werken en laten ook GJ in de output zien.

Resumé
Versie 1 en 2 werken altijd (GJ)
Versie 3 Vattenfall: de laatste weken sporadisch geactiveerd met succes, ga er niet vanuit dat het werkt
Versie 3 Stadsverwarming Purmerend: Werkt (GJ)

[Afbeelding]
Thx4update, er is dus geen harde pijl op te trekken.
Mijn P1 poort, versie 3 dus, werkte vanaf dag 1 maar produceert tot op heden alleen m³'s.

Vreemd is wel dat VattenFall mij daarvan een energierapport vermeld in GJ's stuurt terwijl ik zelf alleen de m³'s krijg uitgekeerd.
(Nog geen tijd/zin gehad om het dataverkeer op de Mbus - tweedraads tussen Kamstrup en Warmtelink - aan verder onderzoek te onderwerpen om te ontdekken of en wanneer de WarmteLink de kennelijk GJ's met wat dies meer opvraagt om door te kunnen sturen naar VattenFall.)
Wat mij niet bevalt :X dat ik daarmee geen zicht hebt welke data VattenFall precies uit de Kamstrup zuigt (iets met privacy).

Maar goed, momenteel gebruik ik de m³'s voor experimentele (trend)analyse. Zelf ben nog niet direct geïnteresseerd in exacte waarden. Wel of en wanneer sensorwaarden veranderen. De Vattenfall afrekening controleren doe ik door de meter visueel af te lezen.

De WarmteLink gebruik ik derhalve als flowsensor en icm met mijn temperatuursensoren krijg ik daarmee een indruk van het momentane warmteverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwanrooy
PtrO schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:20:
[...]

Thx4update, er is dus geen harde pijl op te trekken.
Mijn P1 poort, versie 3 dus, werkte vanaf dag 1 maar produceert tot op heden alleen m³'s.

Vreemd is wel dat VattenFall mij daarvan een energierapport vermeld in GJ's stuurt terwijl ik zelf alleen de m³'s krijg uitgekeerd.
(Nog geen tijd/zin gehad om het dataverkeer op de Mbus - tweedraads tussen Kamstrup en Warmtelink - aan verder onderzoek te onderwerpen om te ontdekken of en wanneer de WarmteLink de kennelijk GJ's met wat dies meer opvraagt om door te kunnen sturen naar VattenFall.)
Wat mij niet bevalt :X dat ik daarmee geen zicht hebt welke data VattenFall precies uit de Kamstrup zuigt (iets met privacy).

Maar goed, momenteel gebruik ik de m³'s voor experimentele (trend)analyse. Zelf ben nog niet direct geïnteresseerd in exacte waarden. Wel of en wanneer sensorwaarden veranderen. De Vattenfall afrekening controleren doe ik door de meter visueel af te lezen.

De WarmteLink gebruik ik derhalve als flowsensor en icm met mijn temperatuursensoren krijg ik daarmee een indruk van het momentane warmteverbruik.
Maar is het volume dat je uit je warmtelink krijgt ook het daadwerkelijke volume dat je op de kamstrup ziet? Als dat zo is dan zullen ze dat wel gebruiken en een berekening op los laten voor de Facturatie. Misschien kun je het terugrekenen aan de hand van de factuur? Ik heb zelf geen stadsverwarming, maar je zou eens bij Vattenfall kunnen navragen welke berekening dit eventueel is zodat ik dit in de gateway kan aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
rwanrooy schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:38:
[...]

Maar is het volume dat je uit je warmtelink krijgt ook het daadwerkelijke volume dat je op de kamstrup ziet? Als dat zo is dan zullen ze dat wel gebruiken en een berekening op los laten voor de Facturatie. Misschien kun je het terugrekenen aan de hand van de factuur? Ik heb zelf geen stadsverwarming, maar je zou eens bij Vattenfall kunnen navragen welke berekening dit eventueel is zodat ik dit in de gateway kan aanbieden.
Dat getal uit de P1 matcht op elk moment, exact met de aflezing van de Kamstrup.

Alleen 'm³' gebruiken voor een GJ of capaciteitsberekening is als eerder toegelicht, is zonder allerlei aannames aangaande verschiltemperatuur NIET mogelijk.
Ik ga zeker niet bellen met een gescripte helpdeskbot en heb de "flow" zelf ook niet nodig om te weten of de stadsverwarming bezig is warmte aan te voeren. Ik geeft mijn experiment nog even en hoor ik wel van VattenFall dat mijn WarmteLink het niet (meer) doet. Voor de jaarlijkse facturering is lees ik, ter controle, de Kamstrup af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OldGrizmo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07-03 15:42
Zelf heb ik inmiddels nu wel een aantal keren contact gehad met de klantenservice van Vattenfall. Bij mij hing al 1,5 jaar een versie met een metalen plaatje maar geen uitlezingen en de P1 poort gaf ook geen data. Na veel moeite kon een behulpzame mevrouw mij uiteindelijk vertellen dat mijn kastje het type VI1 betreft. Dat deze kastjes anders werken dan de ‘normale’ Warmtelinks van fabrikant Aurum en dat mijn type werkt via een systeem wat technisch nog niet klaar was om uit te gaan lezen. Dat zou inmiddels wel zo zijn en in mei hebben ze mijn kastje geactiveerd. Sindsdien ontvang ik keurig energierapporten. Alleen de P1 poort geeft data maar helaas in m3 waar ik weinig aan heb. Daar op was haar antwoord dat zij alleen verplicht zijn de poort open te zetten maar geen ondersteuning bieden op hoe je dit moet gebruiken?? Uiteindelijk begreep zij zelf alleen ook niet waarom hier m3 uitkomt in plaats van GJ en ze zou dit nog uitzoeken. Hopelijk komt daar nog een reactie op.

Vattenfall zelf heeft het op de website overigens over deze versies

Afbeelding 1 (VI1-2)
Afbeelding 2 (VA2-4)
Afbeelding 3 (VA1)
Afbeelding 4 (VA6)

Afbeeldingslocatie: https://www.vattenfall.nl/media/_0sitewide-blokken/stadsverwarming--tn-bd-vb/storingscheck/instructies/warmtelink/meters.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rwanrooy
De warmtelinks zijn via mbus gekoppeld met de kamstrup multical. Via mbus zijn dezelfde gegevens beschikbaar als die via IR leesmodules kunnen worden uitgelezen.

( https://smartgateways.nl/...cal-en-flowiq-meter-slim/ )

De IR module leest ook het volume uit dat door de verwarming stroomt. Maar ook de delta T en het energieverbruik, real-time en totaal. Overigens nog veel meer, maar dit zijn de belangrijkste. Ik verwacht dat bepaalde warmtelink versies dus op een of andere manier geen energieverbruik (GJ) uit kan lezen. Dit is misschien wel via updates aan te passen maar wellicht te kostbaar. In dat geval nemen ze genoegen met het volume en laten er dan een berekening op los om een schatting van het energieverbruik in GJ te berekenen voor de facturatie. Ik verwacht niet dat er een wireless mbus module in de kamstrup zit. Dit is ook een manier maar maakt de kamstrup ook duurder. Werkt de warmtelink dus niet, dan is de KAMST-IR gateway dus een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
rwanrooy schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:16:
[knipperdeknip]
Werkt de warmtelink dus niet, dan is de KAMST-IR gateway dus een goed alternatief.
Suc6 met promotie van het te kopen product dat wmb geen onderdeel is van dit topic waar de toepasselijke werking van de WarmteLink wordt besproken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rwanrooy
PtrO schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:24:
[...]

Suc6 met promotie van het te kopen product dat wmb geen onderdeel is van dit topic waar de toepasselijke werking van de WarmteLink wordt besproken.
Mijn reacties zijn puur informatief waarbij ik meer duidelijkeid geef over de werking van de totale warmtenet oplossing. Ik hoop dat ik daarmee de vragen die veel mensen hebben een beetje kan beantwoorden. Daar draait dit topic om. En omdat ik de technische mensen bij Vattenfall en Aurum persoonlijk ken, en tevens de gebruikers, kan ik er ook wat nuttigs over zeggen. In ieder geval bedankt voor je fijne opmerking. In die zin draagt die niet bij bij dit topic en heb je mij gedemotiveerd om me nog in te spannen informatie te delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoctorBazinga
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-03 01:22
Mensen : Leef en laat leven.

Oftewel geen ruzie (of onnodige agressie/aantijgingen tegenover elkaar).

Men geeft elkaar tips en als dat betekent dat men een andere oplossing/product adviseert om een probleem op te lossen betekent dat niet meteen dat je daar en alternatief/financieel motivatie voor hebt. Ook zelfs niet als het (toevallig) je eigen product is.
Want een ding us zeker : het is een (van de) mogelijke oplossingen/alternatieven. En dat zoekt men eenmaal hier. 👈
Bovendien helpt @rwanrooy hier zoveel mensen met tips en informatie zonder telkens zijn producten aan te raden dat ik deze aantijging van @PtrO minstens een beetje flauw vind imho.

@rwanrooy : Good job. 👍🏻Thank You. 🙏🏻Keep it that way please.😉

Ik lees veelal nog mee, maar ben nog zelden actief in deze Topic/post omdat mijn stadsverwarming respectievelijk Warmtelink al langer werkt en wordt uitgelezen in HA en Homey Pro via de Smartgateways Warmtelink adapter. Due werkt na de nodige updates nu al minstens twee jaar perfect. 👌

Heb ook een watermeter adapter van SmartGateways in gebruik en zit nog te piekeren wachten of ik mezelf voor de Kamstrup IR of de Energiemeter cadeau doe. 🎁
Tot die tijd doe ik het nog net mijn 8 jaar oude Smile P1 energie meter.

[ Voor 26% gewijzigd door DoctorBazinga op 20-07-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
Gevoelige snaar geraakt, kennelijk, jammer. Het is wmb zeker geen ruzie en ik laat het zeker beleven.
Ik heb geen behoefte om via mijn bijdragen een whatever alternatief (commercieel) product te laten meeliften.
Nogmaals, wmb is de kern hier de Warmtelink van VattenFall en niet eoa prachtig gemaakt winkelproduct dat ook iets dergelijks op een andere wijze doet. Dat flauw vinden of zien als demotivatie is verder een eigen waardeoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
OldGrizmo schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:02:
.... Alleen de P1 poort geeft data maar helaas in m3 waar ik weinig aan heb. Daar op was haar antwoord dat zij alleen verplicht zijn de poort open te zetten maar geen ondersteuning bieden op hoe je dit moet gebruiken?? ...
Dit is precies de wegduikreactie die ik verafschuw wat al begint door betrokken data technisch niet uniform beschikbaar te stellen via de P1 poort aan afnemers. Ongetwijfeld een kwestie van verkozen firmware.

T.a.v. warmtenetten is daarin formeel geen 'standaard' en kan een warmteleverancier nu nog zelf bepalen hoe zij dat vorm geeft en registreert.
Wel is er bij mijn weten een EU richtlijn die consumenten bij plaatsing van een op afstand uit te lezen verbruiksmeter, in staat moet stellen die data ook zelf uit te lezen. Voor Gas en Elektra is die regelgeving bij Netbeheerder geëffectueerd en daarmee mogelijk (geworden).

Voor Warmtenetten is dat "uitleesrecht" voor sommig modellen kennelijk nog - laten we zeggen - in ontwikkeling. Met alleen "m³" beschikbaar stellen, kan een consument geen warmte-afname vaststellen.

Wanneer ik de getransporteerde verbruiksdata niet - ook - zelf kan gaan uitlezen, zie ik verder geen nut om dat uitlezen voor de warmteleverancier wel mogelijk te maken en gebruik zelf dan wel een geëigende methode (of eventueel commercieel product).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-04 08:19
Zojuist is bij mij een V11 geplaatst, maar ik krijg geen data binnen via de P1 poort. Kan dat kloppen? Gaat dat nog komen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:16
Vlgs mij krijg je 1x per maand maar een update in de app van Vattenfall. Heb het ding al maanden hier hangen. Zie de toegevoegde waarde er niet van met deze frequenties. Dus nee je mist niks nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkel
Devke schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:48:
Vlgs mij krijg je 1x per maand maar een update in de app van Vattenfall. Heb het ding al maanden hier hangen. Zie de toegevoegde waarde er niet van met deze frequenties. Dus nee je mist niks nog.
Als dat zo is, dan zie je dus ook in tools als HA pas na een maand de stand? Dat kan toch niet kloppen?

Een p1 poort van een elektriciteitsmeter spuugt elke zoveel seconden een datagram uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:50
hekkel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Een p1 poort van een elektriciteitsmeter spuugt elke zoveel seconden een datagram uit.
De p1 van de warmtelink ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkel
Ascension schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:59:
[...]

De p1 van de warmtelink ook.
Ah, dat wilde ik weten.

Maar is die van mij nu stuk, of moet iemand ergens nog z'n zegen uitspreken voor de p1 poort gaat rapporteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
hekkel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

Ah, dat wilde ik weten.

Maar is die van mij nu stuk, of moet iemand ergens nog z'n zegen uitspreken voor de p1 poort gaat rapporteren?
Vlgs mij moet dat beschikbaar gesteld worden door Vattenfall. Als je die warmtelink zelf kunt uitlezen met HA (net mee begonnen) dan houd ik me aanbevolen. Ik heb ook liever inzicht dan een dood kastje in de meterkast. Kastje hangt toch niet aan de P1 poort? Even uit mijn hoofd gaat hij naar de router toe o.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkel
Zelf uitlezen doe je normaal gesproken via de p1 poort. Vattenfall gaat 'm uitlezen via draadloze communicatie, die hebben geen router nodig.

Maar ik lees via de links hierboven dat mijn 'slimme' meter nog geen actieve p1 poort heeft en dat misschien ooit nog gaat krijgen.

Da's jammer dan, heb ik voor niks een nieuwe USB/p1 converter gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
hekkel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:15:
Zelf uitlezen doe je normaal gesproken via de p1 poort. Vattenfall gaat 'm uitlezen via draadloze communicatie, die hebben geen router nodig.

Maar ik lees via de links hierboven dat mijn 'slimme' meter nog geen actieve p1 poort heeft en dat misschien ooit nog gaat krijgen.

Da's jammer dan, heb ik voor niks een nieuwe USB/p1 converter gekocht.
Ik zal straks eens kijken, volgens mij gaat er van mij een stekker naar de router of ik moet me nu heel hard vergissen. Ding hangt er al maanden doelloos dus eigenlijk verder niet meer naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
hekkel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

Ah, dat wilde ik weten.

Of de WarmteLink data kan of zal sturen, vertellen de ledjes.

Controleer, zo mogelijk, de pinnetjes parallel bvk met scope of anders met een multimeter.
Doe dit alleen wanneer je weet hoe en waarmee. Gebruik eventueel een splitter om een aftakking te maken.

Indien de P1 adapter gevoed moet worden door de WarmteLink (zoals ik d8 tot 100mA kan met/bij de slimmer-meter) zou op de buitenste pinnen (dwz 1 & 6) van de RJ12 een spanning moeten staan van 5V. Ik weet zelf niet zeker of de WarmteLink ook die 5Volt aanbiedt.

Mijn P1 doe ik met een RJ11 (4pins, telefoon)plug die dus niet die buitenste pennen heeft en ik extern de 3.3V via een weerstand van 10k aanbied op pin '2' om zo elke 10seconden een uitlezing te krijgen via 'uitgaande' pin 2.

Zie ook dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWRQ_jgWm_P8p1SAcEZ0rEpmviE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXL4ergKOWWY07RwWG2OK4O9.png?f=fotoalbum_large

Bij activeren, elke 10 seconden een uitlezing, moet je P1 "5Volt" vastzetten op pin2 (data request).
De P1 zal dan op pin 5 de datalijn via de optocoupler (geïnverteerd) voor een "Hoog", die naar ground trekken. Een 1 wordt uitgelezen gelezen als 0-Laag en moet je dan inverteren etc.etc.
Dit geldt ook voor de start/stop bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkel
PtrO schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:53:
[...]

Of de WarmteLink data kan of zal sturen, vertellen de ledjes.
Om de zoveel tijd (tien seconden?) zie ik de rechter led van groen even naar rood gaan. De middelste knippert tussen rood en groen (geen verbinding via ether) en de linker is groen.

Afijn, dat is wat mijn ledjes zeggen en dat ziet er volgens mij redelijk uit.

Over de rest van je verhaal, sja, ik gebruik een USB/p1 converter. Die hoeft niet gevoed te worden. Ik heb zo'n zelfde in mijn elektriciteitsmeter zitten en die werkt prima. Als ik diezelfde p1 kabel in de warmte meter steek komt er dus niets uit. Begrijp ik nou uit jouw verhaal dat ik nu alsnog 5v op een pin moet gaan zetten? Er zal toch geen verschil zitten tussen de warmtemeter en de elektriciteitsmeter p1 poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
hekkel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:37:
[...]

Om de zoveel tijd (tien seconden?) zie ik de rechter led van groen even naar rood gaan. De middelste knippert tussen rood en groen (geen verbinding via ether) en de linker is groen.

Afijn, dat is wat mijn ledjes zeggen en dat ziet er volgens mij redelijk uit.

Over de rest van je verhaal, sja, ik gebruik een USB/p1 converter. Die hoeft niet gevoed te worden. Ik heb zo'n zelfde in mijn elektriciteitsmeter zitten en die werkt prima. Als ik diezelfde p1 kabel in de warmte meter steek komt er dus niets uit. Begrijp ik nou uit jouw verhaal dat ik nu alsnog 5v op een pin moet gaan zetten? Er zal toch geen verschil zitten tussen de warmtemeter en de elektriciteitsmeter p1 poorten?
In poort en "5V" activering, zit geen verschil. Ook baudrate/protocol is hetzelfde.
Kan zijn dat die USB/P1 alleen op de elektraboodschappen werkt.

De uitgespuugde telegrammen en headers van de Warmtelink zijn ietsjes anders.
Misschien doet die USB/p1 een actieve dataverwerking. Wat komt er precies uit die USB als aangesloten op de elektriciteitsmeter. Zijn dat waarden/velden of P1 telegrammen in formaat van bv
code:
1
2
1-0:1.8.2(012345.865*kWh)
0-1:24.2.1(240821180633S)(123.509*m3)
die dan nog zelf moeten worden uitgefilterd.

Mogelijk kan jouw usb/p1 ook in raw werken die dan as-is toont wat die op rs232 leest.

• hekkel
Dank voor de reacties tot dusver. Ik schrijf mijn eigen software voor het uitlezen van de P1 poort, die werkt goed voor de elektriciteitsmeter. Ik weet dus hoe een datagram eruit moet zien.

Ik heb nu twee USB-p1 kabels. Beide geven datagrammen door van de elektriciteitsmeter maar niet van de warmtemeter. Ik test dat trouwens in eerste instantie met minicom:

minicom -D /dev/ttyUSB1 -C /tmp/p1.log

Er komt dus gewoon niets uit de meter. Vandaar dus mijn vraag, is dat normaal voor deze meter of niet? Het plaatje in post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79611784 suggereert dat de P1 poort in dit model dus gewoon niet geactiveerd is.

• hekkel
misschien had ik toch beter alle posts hiervoor kunnen lezen, blijkbaar gaat dit voorlopig(?) niet werken totdat Vattenfall de poort beschikbaar stelt. Jammer van de moeite en aanschaf van die p1 kabel.

• rwanrooy
hekkel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:17:
misschien had ik toch beter alle posts hiervoor kunnen lezen, blijkbaar gaat dit voorlopig(?) niet werken totdat Vattenfall de poort beschikbaar stelt. Jammer van de moeite en aanschaf van die p1 kabel.
Klopt helemaal. Deze meters werken vooralsnog niet. Als dit wel zo is zal ik dit vermelden op onze site.

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

hekkel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:41:
Zojuist is bij mij een V11 geplaatst, maar ik krijg geen data binnen via de P1 poort. Kan dat kloppen? Gaat dat nog komen of zo?
Ik denk dat je de Vl1 bedoeld (hieronder Afbeelding 1)? Die is bij mij op 1 mei geplaatst en daar kwamen direct telegrammen uit, helaas wel alleen met m³.
OldGrizmo schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:02:
Vattenfall zelf heeft het op de website overigens over deze versies

Afbeelding 1 (VI1-2)
Afbeelding 2 (VA2-4)
Afbeelding 3 (VA1)
Afbeelding 4 (VA6)

[Afbeelding]

• hekkel
Postman81 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat je de Vl1 bedoeld (hieronder Afbeelding 1)? Die is bij mij op 1 mei geplaatst en daar kwamen direct telegrammen uit, helaas wel alleen met m³.

[...]
Leuk he, lettertypes die het verschil tussen l, 1 en I nauwelijks laten zien. Maar je hebt gelijk. Het is wel zo dat er bij mij een plastic lus door het metaal heen steekt waardoor dan weer een zegel is getrokken, want stel je voor dat ik die plaat eraf zou trekken.

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

hekkel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:05:
[...]

Leuk he, lettertypes die het verschil tussen l, 1 en I nauwelijks laten zien. Maar je hebt gelijk. Het is wel zo dat er bij mij een plastic lus door het metaal heen steekt waardoor dan weer een zegel is getrokken, want stel je voor dat ik die plaat eraf zou trekken.
Bij mij met alleen een paar crappy "security" stickers. Mijn warmtelink hangt half achter mijn warmtewisselaar, waardoor ik niet bij de P1 poort kon komen. Ik heb de WL van de muur moeten halen om er bij te kunnen. Daarvoor moesten die stickers even aan de kant, maar daar is nu niks meer van te zien. :z

• PtrO
hekkel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:17:
Die WarmteLink Type 1 vierkant (metalen frontplaat) doet het hier bij mij maar dan helaas alleen in m³. Zonder acitviteit, zal Vattenfall zal idd de firmware moeten (her)activeren.

Zo er kennis/kunde/interesse en geen verzegeling is, kan het nog interessant zijn om met een scope te kijken of je Warmtelink 'Mbus' activiteit vertoont op de 2 draden met de Kamstrup MultiCal Warmtemeter. Ik vermoed dat op die 2draden, dan een toevoerspanning zal staan van 24-36 volt, de dataoverdracht daarvan is dan laag/hoog met 24V resp. 36V. Zie ook https://m-bus.com/documentation-wired/04-physical-layer

Een extra P1 is nooit weg en het gaat zeker eens werken. Ik gebruik mijn (reserve & development) MCU als extra meetkabel bij anderen.
hekkel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:38:
Ik heb nu twee USB-p1 kabels. Beide geven datagrammen door van de elektriciteitsmeter maar niet van de warmtemeter. Ik test dat trouwens in eerste instantie met minicom:

minicom -D /dev/ttyUSB1 -C /tmp/p1.log
Goed kans idd dat de P1 nog niet is geactiveerd. Optie verder VattenFall te bellen aangaande hoe en wat.

Zo je verder wilt (onder)zoeken.

Check in elk geval of DataRequest pin2 met uitlezen via/van/bij/met eigen rs232/usb/p1 kabel, voldoende hoog is. Alleen dan zal de P1 poort data uitspugen.

Strikt genomen, kan het zijn dat de Elektrameter minder selectief is dan die van de Warmtelink.
Ik heb hier moeten rommelen met een dempingsweerstand (10k/potmeter in serie met 4k7Ohm naar GND) om de datapin fatsoenlijker uit te kunnen lezen.
Kreeg/heb het idee dat de rs232 van de WarmteLink, mogelijk wat minder rotsvast is dan die van de Elektrameter. Verder kan er sprake zijn van een slecht pincontact of nog simpeler, een defecte P1 poort. Je zult niet de eerste zijn waarbij de optocoupler(s) bleken te zijn opgeblazen.
Bij mij checkte de monteur, overigens de kabelwerking en ik kon meegluren.

[ Voor 35% gewijzigd door PtrO op 22-08-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 18:23
Sinds begin 3 januari krijg ik alleen maar ruis op mijn p1 poort van de warmtelink. Ik heb al gekeken, de baudrate is niet veranderd (alsin, alle andere baudrates ook gebruikt), maar ik heb alleen maar random ascii.

Hebben meer mensen hier last van? Of een idee wat ik kan controleren/resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Dala schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:41:
Sinds begin 3 januari krijg ik alleen maar ruis op mijn p1 poort van de warmtelink. Ik heb al gekeken, de baudrate is niet veranderd (alsin, alle andere baudrates ook gebruikt), maar ik heb alleen maar random ascii.

Hebben meer mensen hier last van? Of een idee wat ik kan controleren/resetten?
PowerOnReret zal je wel al hebben gedaan. Inzake baudrate die gewoon op 115k2 houden.

Connectors willen wel soms geen lekker contact maken. Even goed schoonmaken met wattenstaafje en alcohol/isopropynol, kan dan iets oplossen. Randomzooi, doet mij denken aan een zwevende GND.

Indien je over een scoop kan beschikken, wordt ms meer duidelijk aangaande signaal/ruis kwaliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door PtrO op 26-01-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
PtrO schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:36:
[...]

PowerOnReret zal je wel al hebben gedaan. Inzake baudrate die gewoon op 115k2 houden.
Kan ik die warmtelink rebooten? qua stroom gaat ie direct die afgesloten stadswarmte box in?
Connectors willen wel soms geen lekker contact maken. Even goed schoonmaken met wattenstaafje en alcohol/isopropynol, kan dan iets oplossen.
Fair, ga ik eens schoonmaken.
Randomzooi, doet mij denken aan een zwevende GND.
Ik gebruik dit schema:

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/daniel-jong/esp8266_p1meter/master/assets/esp8266_p1meter_bb.png
Bron: https://github.com/daniel-jong/esp8266_p1meter
Indien je over een scoop kan beschikken, wordt ms meer duidelijk aangaande signaal/ruis kwaliteit.
Helaas, hij staat op mijn lijstje, maar ik heb hem nog niet mezelf kunnen overtuigen er eentje te kopen.

Update: niks te zien, dus een nieuwe esp8266 gepakt, ff breadboard in elkaar geklikt. Bam, doet het meteen, zonder ruis. Should have done this before. Sorry voor de noise.

[ Voor 10% gewijzigd door Dala op 26-01-2025 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
Dala schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:50:
[...]
Kan ik die warmtelink rebooten? qua stroom gaat ie direct die afgesloten stadswarmte box in?
De WL kan je gewoon herstarten. Voedingsstekker los, zekerheidshalve 10seconden wachten en stekkerplugje er weer in. Indien je geen aparte voedings/adapterstekker hebt, is dan de voeding van de warmtebox idem doen.
Update: niks te zien, dus een nieuwe esp8266 gepakt, ff breadboard in elkaar geklikt. Bam, doet het meteen, zonder ruis. Should have done this before. Sorry voor de noise.
Zo je onderzoekszin hebt, zou je die "defecte" esp nog kunnen proberen te flashen met al of niet iets anders om zo te bekijken of de RX/GPIO3 poort echt is stuk is.

Wat ik zelf wel eens heb, dat de pinnetjes en laat staan "el cheapo" eenmalig te gebruiken dupont kabels/stekkertjes soms gaan waggelen. Voor permanent gebruik is solderen een betere oplossing.

Dat de WL een poort stukmaakt(e) lijkt mij - vanwege intern gebruikte optocouplers - uitgesloten.

FWIW, de gebruikte software op https://github.com/fliphess/esp8266_p1meter maakt gebruik van zg. inverted rs232 en je zou kunnen proberen om daarbij gebruikte "RX" poort naar een andere GPI/O poort te compileren door
code:
1
#define P1_SERIAL_RX D2
(gpio4) naar bv
code:
1
#define P1_SERIAL_RX D5
(gpio14) aan te passen.

[ Voor 14% gewijzigd door PtrO op 27-01-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
PtrO schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:08:

Zo je onderzoekszin hebt, zou je die "defecte" esp nog kunnen proberen te flashen met al of niet iets anders om zo te bekijken of de RX/GPIO3 poort echt is stuk is.

Wat ik zelf wel eens heb, dat de pinnetjes en laat staan "el cheapo" eenmalig te gebruiken dupont kabels/stekkertjes soms gaan waggelen. Voor permanent gebruik is solderen een betere oplossing.
Ow zeker, altijd solderen die hap. Maar voor ff testen of het daaraan lag, had ik even een breadboard in elkaar geklikt met een frisse esp8266.
FWIW, de gebruikte software op https://github.com/fliphess/esp8266_p1meter maakt gebruik van zg. inverted rs232 en je zou kunnen proberen om daarbij gebruikte "RX" poort naar een andere GPI/O poort te compileren door
code:
1
#define P1_SERIAL_RX D2
(gpio4) naar bv
code:
1
#define P1_SERIAL_RX D5
(gpio14) aan te passen.
Op de esp8266 kan je meen ik de hardware uart niet op andere poorten zetten. ESP32 daarintegen kan dat wel.

[ Voor 29% gewijzigd door Dala op 28-01-2025 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
Dala schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:24:
....
Op de esp8266 kan je meen ik de hardware uart niet op andere poorten zetten. ESP32 daarentegen kan dat wel.
Jazeker kan dat wel, wanneer je bedenkt dat rs232 verwerking onder water via de library, "simpele" interrupt gedreven bitbanging is. Het verschil is dat de maker Espressif voor die "hardware" UART, op gpio1/3 & deels 13/15, in haar software library; 128Bytes bufferruimte heeft gereserveerd.
Los hiervan, wat ik niet kan onderbouwen, zal de chipfabrikant voor i/o poorten die overweg moeten kunnen met "pulsen", denk aan i2c, clocking & rs232, onchip waarschijnlijk wat efficiëntere "hardware" toepassen.

Zelf heb ik mijn esp8266 o.a. zowel verbonden aan P1 van elektrameter en WL gekoppeld, en de normale rx/tx in gebruik gehouden om bij issues te monitoren en als OTA mogelijk niet werkt, rechtstreeks via USB te kunnen flashen.

Dat de esp32 dat beter kan doen komt voort uit haar hogere clocksnelheid (dwz sneller en dus betere bitbanging) en die 2 cores heeft waarmee i/o processen kunnen worden losgekoppeld. Op de esp8266 is alles feitelijk single-threaded. Of de i/o-routine, of het hoofdprogramma heeft dan de cpu besturing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PtrO
Sinds een paar dagen produceert mijn Warmtelink GJ's ipv watervolume.
Wellicht handig voor deze en gene, te checken of dat ook het geval is.

De GJ neemt met hetzelfde recordtype de plaats in van de waterdoorvoer.
In mijn oplossing check ik nu of de waarde in '*m3' of in '*GJ' staat.
De responsetijd van de Warmtelinkmelding bij warmtevraag lijkt 1 tot 2 minuten te zijn.
Wel fijn dat het een semi-realtime getal is.

oud record:
code:
1
0-1:24.2.1(230227190235W)(99.108*m3)

nieuw record
code:
1
0-1:24.2.1(250223151700W)(66.697*GJ)

NB: uitlezing is in Wintertijd.

Verder lijkt mij dat het Equipment Identifier record type: 0-0:96.1.x, met een recordvolgnummer is uitgebreid en deels anders is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:02
PtrO schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:23:
Sinds een paar dagen produceert mijn Warmtelink GJ's ipv watervolume.
Wellicht handig voor deze en gene, te checken of dat ook het geval is.
Dat is inderdaad goed nieuws! Zou ook wel een keer tijd worden...

Helaas geeft die van mij nog steeds m3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Gaat nog niet helemaal foutloos met uitlezen van GJ's.
Heeft iemand al geprobeerd om de CRC16 te controleren die uit de Warmtelink komt ?

Ik krijg af en toe foute uitlezingen in getallen.
Niet heel erg maar wel als dit de GJ waarde beftreft die van ineens wat verspringt en die daarmee mijn grafiek laat stuiteren.
Ik zou liever niet in mijn dataverwerking, te grote of onverwachte afwijkingen gaan moeten afchecken.

Geprobeerd de standaard CRC16 van P1 check in te bouwen maar wat ik ook doe, het record matcht niet met een een bekend CRC16 algoritme.
Wat ik ik nu als bypass doe is dat een uitlezing die meer als 4MJ/minuut verschilt (met de vorige uitlezing) die dan maar te negeren.
De CRC16 check bij normaal P1 loopt vanaf de eerste header-byte '/' tot/met de trailer byte '!' en moet dan - inclusief regeleinden 0x0D & 0x0A, matchen met de 4 CRC bytes achter het uitroepteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaakkg
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-03 07:55
Ik gebruik een smart gateways warmtelink gateway en daar zit een crc foutcontrole in. Als er foute data uit de Vattenfall warmtelink komt dan zie ik de “telegrams with errors” oplopen en wordt die data genegeerd. Het komt geregeld voor dat die waarde oploopt. In de 3 jaar dat ik hun gateway gebruik nog nooit een foutieve waarde in home assistant gehad. Dus ben er nog steeds erg blij mee. https://smartgateways.nl/...ming-van-vattenfall-slim/ Ik ga binnenkort wel overstappen naar hun Kamstrup gateway want ben ook benieuwd naar de andere waarden zoals ingangs en uitgangstemperaruur en het real-time verbruik. Dat is iets wat de warmtelink niet doorgeeft maar wel belangrijk voor mij is. Ik lees er ook goede dingen over dus ben benieuwd. https://smartgateways.nl/...cal-en-flowiq-meter-slim/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Sjaakkg schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:04:
Ik gebruik een smart gateways warmtelink gateway en daar zit een crc foutcontrole in. Als er foute data uit de Vattenfall warmtelink komt dan zie ik de “telegrams with errors” oplopen en wordt die data genegeerd. Het komt geregeld voor dat die waarde oploopt. In de 3 jaar dat ik hun gateway gebruik nog nooit een foutieve waarde in home assistant gehad. Dus ben er nog steeds erg blij mee. https://smartgateways.nl/...ming-van-vattenfall-slim/ Ik ga binnenkort wel overstappen naar hun Kamstrup gateway want ben ook benieuwd naar de andere waarden zoals ingangs en uitgangstemperaruur en het real-time verbruik. Dat is iets wat de warmtelink niet doorgeeft maar wel belangrijk voor mij is. Ik lees er ook goede dingen over dus ben benieuwd. https://smartgateways.nl/...cal-en-flowiq-meter-slim/
Lees met interesse je bevindingen. Wil je ze hier dan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Wat ik even bedacht omdat je het al 3 jaar gebruikt...... is die uitlezing vanaf/uit als aangesloten met een uileeskop op de Kamstrup-meter of vanuit/via de P1 stekker aansluiting van de Warmtelink.
In het eerste geval staan dingen los van Warmtelink ?

//--//
Sjaakkg schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:04:
... Als er foute data uit de Vattenfall warmtelink komt dan zie ik de “telegrams with errors” oplopen en wordt die data genegeerd. ...
Dat is dus het stuk dat ik wil weten.
Ik heb een CRC16 routine die conform prima werkt met P1 van mijn Elektrameter maar dus niet met de P1-data die soortgelijk uit de Warmtelink komt.
Dat kan nu van alles zijn zoals verkeerde (data)deel testen, mijn uitlezing - eigen bitbanging - mogelijk structureel fout gaat, de CRC van warmtelink mogelijk stukjes anders doet, dier overslaat of dat de CRC een ander algoritme volgt.

Hier de code voor CRC die ik toepas:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
/*
 Calculate/progress CRC using Character array *buf of length=len
   shift calculate each byte to right
*/
unsigned int CRC16(unsigned int crc, unsigned char *buf, int len)
{
  //DebugCRC Serial.println((String) "\nCRC16 call length="+len+"\t processed=" );  // limit prints
  // Serial.print((String) "\n len="+len+"\t data=" );  // limit prints
    for (int pos = 0; pos < len; pos++)
    {
        crc ^= (unsigned int)buf[pos];    // XOR byte into least sig. byte of crc
     // Serial.printf("x%02x",buf[pos]);
        for (int i = 8; i != 0; i--) {    // Loop over each bit
            if ((crc & 0x0001) != 0) {      // If the LSB is set
                crc >>= 1;                    // Shift right and XOR 0xA001
                crc ^= 0xA001;
            }
            else                            // Else LSB is not set
                crc >>= 1;                    // Just shift right
        }
    }
    return crc;
}

en dan als of niet voortellend of als geheel aangeroepen met:
code:
1
int currentCRC = CRC16(0x0000,(unsigned char *) telegram_data, telegram_length)

NB: start-finish is header-teken '/' t/m trailer-teken '!'
De currentCRC moet dan overeen komen met de 4byte waarde die achter '!' in hex staat genoteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door PtrO op 02-03-2025 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewcookie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-03 18:43
Ik heb met een 2e P1 kabel mijn Warmtelink aangesloten op mijn Home Assistant en deze toegevoegd in de Net Beheer Integratie. De enigste DSRM versie die werkte is 5S en is nu toegevoegd. Echter zijn er geen devices of entities toegevoegd. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBCLjiqgQXvi33lAFmLp8L8u6a8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ojMYTDugTjywBipDPUy4NenL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Jewcookie op 03-03-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Divers contact gehad met Vattenfall die (mij) geen informatie willen, mogen of kunnen geven mbt hun P1/CRC checksum van Warmtelink versie 3 telegrammen. Beetje apart verder dat hier zo moeilijk over wordt gedaan.

De validiteit van uitlezen heb ik nu ingeregeld door alleen metingen toe te staan die per minuut niet meer dan 0.003GJ afwijkt van de vorige uitlezing. Zover ik weet, is de CRC-check van Warmtelink V1 en V2 wel op orde.
Verder afwachten of en wanneer Vattenfall het algoritme wel vrijgeeft (of naar ik eerder vermoed, herstelt).

Wanneer iemand meer informatioe heeft of wel in staat is een CRC op Warmtelink versie 3 te doen, laat het weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaakkg
Gisteren de kamst-ir gateway van smart gateways ontvangen en meteen aangesloten. Wat komen er veel gegevens uit zeg! Ik zie de ingangs en uitgangstemperaruren en het verschil daar tussen. Het totaal waterverbruik en de liters/minuut. Het totaal energieverbruik en real-time in GJ. Hij laat zelfs het aantal jaren en dagen batterijniveau dat over is zien. Een hele vooruitgang met de warmtelink die alleen het totaalverbruik doorgeeft. (Beide totaalverbruikswaarden zijn het zelfde uit de warmtelink en de kamst-ir). Ben ook zeer te spreken over het mooie dashboard dat ze bieden waar alle waarden in grafieken worden weergegeven. Dit is beschikbaar naast het standaard energy dashboard van home assistant. Kortom. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Over de crc controle van de warmtelink. Ik weet dat die er in zit maar hoe het precies werkt weet ik niet. Hij doet het gewoon en heb nooit last van foute waarden gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Sjaakkg schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:17:
Gisteren de kamst-ir gateway van smart gateways ontvangen en meteen aangesloten. Wat komen er veel gegevens uit zeg! Ik zie de ingangs en uitgangstemperaruren en het verschil daar tussen. Het totaal waterverbruik en de liters/minuut. Het totaal energieverbruik en real-time in GJ. Hij laat zelfs het aantal jaren en dagen batterijniveau dat over is zien. Een hele vooruitgang met de warmtelink die alleen het totaalverbruik doorgeeft. (Beide totaalverbruikswaarden zijn het zelfde uit de warmtelink en de kamst-ir). Ben ook zeer te spreken over het mooie dashboard dat ze bieden waar alle waarden in grafieken worden weergegeven. Dit is beschikbaar naast het standaard energy dashboard van home assistant. Kortom. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Over de crc controle van de warmtelink. Ik weet dat die er in zit maar hoe het precies werkt weet ik niet. Hij doet het gewoon en heb nooit last van foute waarden gehad.
Je hebt hem ook aan HA hangen? Of worden deze gegevens op een andere manier aan dat dashboard gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakkg
PtrO schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:22:
Wat ik even bedacht omdat je het al 3 jaar gebruikt...... is die uitlezing vanaf/uit als aangesloten met een uileeskop op de Kamstrup-meter of vanuit/via de P1 stekker aansluiting van de Warmtelink.
In het eerste geval staan dingen los van Warmtelink ?

//--//

[...]

Dat is dus het stuk dat ik wil weten.
Ik heb een CRC16 routine die conform prima werkt met P1 van mijn Elektrameter maar dus niet met de P1-data die soortgelijk uit de Warmtelink komt.
Dat kan nu van alles zijn zoals verkeerde (data)deel testen, mijn uitlezing - eigen bitbanging - mogelijk structureel fout gaat, de CRC van warmtelink mogelijk stukjes anders doet, dier overslaat of dat de CRC een ander algoritme volgt.

Hier de code voor CRC die ik toepas:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
/*
 Calculate/progress CRC using Character array *buf of length=len
   shift calculate each byte to right
*/
unsigned int CRC16(unsigned int crc, unsigned char *buf, int len)
{
  //DebugCRC Serial.println((String) "\nCRC16 call length="+len+"\t processed=" );  // limit prints
  // Serial.print((String) "\n len="+len+"\t data=" );  // limit prints
    for (int pos = 0; pos < len; pos++)
    {
        crc ^= (unsigned int)buf[pos];    // XOR byte into least sig. byte of crc
     // Serial.printf("x%02x",buf[pos]);
        for (int i = 8; i != 0; i--) {    // Loop over each bit
            if ((crc & 0x0001) != 0) {      // If the LSB is set
                crc >>= 1;                    // Shift right and XOR 0xA001
                crc ^= 0xA001;
            }
            else                            // Else LSB is not set
                crc >>= 1;                    // Just shift right
        }
    }
    return crc;
}

en dan als of niet voortellend of als geheel aangeroepen met:
code:
1
int currentCRC = CRC16(0x0000,(unsigned char *) telegram_data, telegram_length)

NB: start-finish is header-teken '/' t/m trailer-teken '!'
De currentCRC moet dan overeen komen met de 4byte waarde die achter '!' in hex staat genoteerd.
Hij is als gasmeter toegevoegd aan het energy dashboard van home assistant omdat home assistant geen stadsverwarming kent. Daarnaast heeft smart gateways zelf nog een erg uitgebreid dashboard. Dat kun je toevoegen door de instructie te volgen: https://haprofs.com/kamst...home-assistant-dashboard/ je ziet dan alles wat de kamstrup aan gegevens uitstuurt en dat is heel veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
Sjaakkg schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:17:

Welke Warmtelink type heb jij, 1,2 of 3 ?
Zover ik nu weet is de CRC aangemaakt in type 1 en 2 in orde, probleem is die van type 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05 08:16
Ik heb ook een warmtelink VI1-2. De mijne (duiven) stuurt helemaal geen telegrammen uit. Ik heb even contact gehad met Vattenvall. Ze zijn nog aan het informeren wanneer dit beschikbaar wordt. Het is op dit moment nog niet ondersteund was het antwoord.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste