Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 19:38
Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:42:
[...]
Dan waren we gewoon weer bij af, een oorlog dat eeuwig duurt tegen een Taliban dat gewoon ondergronds blijft werken en verstoppen. Hoe dan ook moest men daar gewoon weg. In hindsight had men de ANA veel beter kunnen helpen door niet van de een van andere dag te stoppen met het betalen van salaris en basisbehoeften, dan hadden ze misschien nog wat weerstand kunnen bieden.
Zonder enige discipline, zowel op de grond als in het kader ?
En daar door bijvb totaal niet in staat zijn tot enige logistiek ?
Als je zelf basisbehoeften al niet kunt distribueren (laat staan efficient), dan houdt het toch allemaal vrij gauw op met legertje spelen.
Landen hadden al wel veel eerder hun personeel uit Kabul kunnen halen en zaken omtrent tolken kunnen regelen. Het westen (niet alleen NL dus) mag zich hierom gaan schamen. Men weet dat de Taliban bezig is met een opmars, dan heb je toch plan B/Plan C/Plan D gewoon alvast klaarliggen? Op het moment dat je weet dat de Taliban op 50km van Kabul is dan moeten alle alarmbellen afgaan.
Denk dat je met die 50km nog veel te laat wat geweest, sterker nog ik denk dat toen die alarmbellen ook wel ongeveer af zijn gegaan. Maar als je ziet hoe lang die operatie nu al bezig is, daar kun je 50km zonder enige weerstand wel een veelvoud van keren in overbruggen.

[ Voor 30% gewijzigd door gekkie op 16-08-2021 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:57
KrazyJay schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:34:
Over hoe de Nederlanders met hun Afghaanse tolken en medewerkers omgegaan zijn:

[Twitter]
[Afbeelding]
En dan rekken we het onderzoek hiernaar voor ca. 25 jaar. Tegen de tijd dat er eindelijk een enquête komt heeft niemand meer enige actieve herinnering. De regering die er tegen die tijd zit biedt de nabestaanden excuses en een flinke som geld aan.

Glas. Plas. Was.

Ben alleen benieuwd hoe ze de 'filmrolletjes' dit keer kwijt raken. Overbelicht is niet echt meer geloofwaardig. Wellicht een hack op de systemen van Defensie.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:34
eric.1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:49:
[...]

Leuke uitspraak, doet het ook vast goed in de tweede kamer...maar kom op jongens.

Er is overduidelijk internationaal overleg over wie wanneer richting Kabuk vertrekt. Je kan niet opeens 35 vliegtuigen daar laten landen in de huidige puinhoop of wel? Dus dat solistische toontje kan je al inslikken.

Zij heeft zaterdagavond een film gezien, ok, leuk. Zaterdag is een vlievtuig naar Jordanië vertrokken en 's nachts is de hele meuk van de ambassade naar het vliegveld verhuisd.

Ik weet niet zo goed wat je van haar wilt. Ik ben geen fan van haar, zeker niet. Er zijn vast meer kapabele personen voor die positie te vinden. Maar ik neem niet aan dat zij 24/7 aan de telefoon hoeft te hangen om ons Nederlands vliegtuigje te laten vliegen of wel?
Maar het toont toch hoe out of touch ze is met de werkelijkheid als je naar een film gaat en quote over vrijheid terwijl op dat moment honderden mensen een grote kans hebben vermoord te worden en NL wegkijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09-2021

Bensimpel|IA

Simpele ziel

gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:50:
[...]

Zonder enige discipline, zowel op de grond als in het kader ?
En daar door bijvb totaal niet in staat zijn tot enige logistiek ?
Als je zelf basisbehoeften al niet kunt distribueren (laat staan efficient), dan houdt het toch allemaal vrij gauw op met legertje spelen.
Dan houd het inderdaad snel op, terwijl de Taliban zeeën van tijd had, Biden had ook gewoon 4 a 8 jaar kunnen wachten en het probleem aan de volgende over te laten.

Dit had niet voorkomen kunnen worden helaas. De uitvoering echter van het weghalen van mensen is wel erg slecht de chaos had voorkomen kunnen worden door een betere planning.. Maar tja ik ben ook maar iemand die toekijkt vanaf de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:52
Basekid schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:52:
[...]

Maar het toont toch hoe out of touch ze is met de werkelijkheid als je naar een film gaat en quote over vrijheid terwijl op dat moment honderden mensen een grote kans hebben vermoord te worden en NL wegkijkt?
Tactisch is anders. Maar het is niet zo dat die 80 minuten (of hoe lang het ook heeft geduurd) iets heeft verhinderd. En dat lijkt me het belangrijkste.

We verspillen onze energie, en gaan vele manuren vernaggelen in de tweede kamer, hieraan. Zonde. Gewoon niet doen joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

alexbl69 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:51:
[...]

En dan rekken we het onderzoek hiernaar voor ca. 25 jaar. Tegen de tijd dat er eindelijk een enquête komt heeft niemand meer enige actieve herinnering. De regering die er tegen die tijd zit biedt de nabestaanden excuses en een flinke som geld aan.

Glas. Plas. Was.

Ben alleen benieuwd hoe ze de 'filmrolletjes' dit keer kwijt raken. Overbelicht is niet echt meer geloofwaardig. Wellicht een hack op de systemen van Defensie.
offtopic:
Nah dan heeft de huidige minister-president er geen actieve herinnering aan :+

Ik schaam me hier echt voor, Nederland onwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:46
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:05:
Ik raad trouwens iedereen aan om deze documentaire te kijken:

https://www.npostart.nl/a...ounded-land/VPWON_1323042

4 uur lange documentaire die het verhaal van Afghanistan verteld vanaf de jaren 60. Het mooie aan deze documentaire is dat mensen van alle kampen geïnterviewd zijn. Waardoor dit echt een onafhankelijke documentaire is. Erg interessant om te zien hoe dit conflict nu precies is ontstaan.
Jammer genoeg achter een paywall. Weet je misschien of de documentaire ergens anders te zien is?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009

KrazyJay

Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:57:
[...]

offtopic:

Wel dat Nederland zo lang wachtte, is gezien iedereen zich heeft laten pakken in de snelheid misschien tot daar aan toe, maar het niet betrekken van deze mensen bij de evacuatie, lijkt me een groter probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:57:
[...]

offtopic:

Het is toch het beleid waar we zelf voor stemmen? We mogen de woorden hier niet noemen maar het is toch flauw om politici een bepaald mandaat te geven om vervolgens verontwaardigd te zijn als ze naar dat mandaat handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Kan ook nog dat het niet lekker lopen tussen MinBuza en MinDef er aardig toe heeft bijgedragen.

In eerste instantie MinBuza verantwoordelijk voor ambassade personeel en deels voor tolken via lijnvluchten accepteren als vluchtelingen, maar qua selectie dan weer afhankelijk van MinDef wat op zich laat wachten vanwege onduidelijke kabinetscriteria en onwil.
Vervolgens geen lijnvluchten meer, moet een groot deel weer geregeld worden door MinDef.

Ik ken die ministeries niet van binnen, maar bij de driehoek sociale zaken, minfin en de belastingdienst in de toeslagentombola was het interdepartementale verkeer nou ook niet echt doortastend en soepel te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:58:
[...]

Jammer genoeg achter een paywall. Weet je misschien of de documentaire ergens anders te zien is?
Je kan npo plus een maand gratis nemen. Daarna moet je betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Twitter]
[Afbeelding]
Laten we eerst de reactie hierop van de minister van BZ, Sigrid Kaag, afwachten voor we een oordeel vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Ben benieuwd wat Biden over 30 min gaat zeggen.. Heb nu CNN via Ziggo aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:54:
Dan houd het inderdaad snel op, terwijl de Taliban zeeën van tijd had, Biden had ook gewoon 4 a 8 jaar kunnen wachten en het probleem aan de volgende over te laten.
Ik denk dat je wel mag concluderen dat die uitermate uitgekookt te werk lijken te zijn gegaan.
Misschien dat daar ook een deel van de verbazing vandaan komt, dat men die uitgekooktheid niet had verwacht maar eerder gevechten.
Dit had niet voorkomen kunnen worden helaas. De uitvoering echter van het weghalen van mensen is wel erg slecht de chaos had voorkomen kunnen worden door een betere planning.. Maar tja ik ben ook maar iemand die toekijkt vanaf de andere kant.
Deels denk ik dat je hier gelijk in hebt, al zal het laatste restje altijd moeilijk zijn gebleven denk ik, je moet toch vertrekken zonder bescherming en als de bevolking die je wilt helpen ook mee wil, tsja dan wordt dat betrekkelijk lastig en niet te voorkomen. Maar ik denk wel dat ze al wel het nodige voorwerk hadden kunnen doen en dat is dan deels weer te wijten aan de onwil om die tolken op te nemen. Of op z'n minst zorgen dat je wat airlift capaciteit in de buurt hebt en dat je daar besluitvorming op hebt voorbereid, ipv nog moeten besluiten en dan nog moeten vertrekken uit Europa, het ligt nou ook weer niet bepaald om de hoek.
Als dat beslist en geregeld was, dan was er ook weinig reden meer voor het ambassade personeel om er nog te zitten.
Zit je nog wel met het signaal dat je afgeeft dat je er geen fiducie meer in hebt, maar goed dat was dan ook wel een realiteit, maar ook dat het de bevolking al eerder kunnen bewegen te proberen te vluchten.

Het blijft vrees ik altijd lastig een vertrek onder deze kansloze omstandigheden, maar er waren wel kansen geweest met een (voor bepaalde mensen) wat prettiger resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Wolly schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:09:
Laten we eerst de reactie hierop van de minister van BZ, Sigrid Kaag, afwachten voor we een oordeel vellen.
"Hier scheiden onze (vlucht)wegen" (tov de tolken) ?
(en deze keer meent ze het wel, dus niet opeens als nog zoete broodjes komen bakken over een tijdje)

[ Voor 19% gewijzigd door gekkie op 16-08-2021 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
P-Rock schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:17:
[...]

Ik hoorde zojuist op het RTL-journaal dat de militaire top Biden heeft geadviseerd om de troepen niet terug te trekken, maar dat 'ie daar - vanwege zijn verkiezingsbelofte - geen gehoor aan heeft gegeven. Een populair besluit onder de Amerikanen, dat zeker, totdat diezelfde Taliban dreigende taal uitslaat naar Amerika.

Hij deed het tot nu toe best okee, maar dit echt een flinke smet op zijn blazoen.
Ja, en dat is bijzondere misleiding. Want het klopt op geen enkele wijze.

De DoD wilde de missie uitbreiden. Dat is al anders.
Biden zat met de consequenties van reeds gemaakt beleid door zijn voorganger.
Die heeft de terugtocht geforceerd. En die ook gecompromitteerd.

Nu moet ik zeggen, RTL is niet de enige die misleidend bezig is. Marieke de Vos bij een NOS geeft ook eigenaardige zaken door.

Ja, Biden heeft voor zijn verkiezing gezegd dat het conflict moest eindigen en de troepen thuis zouden komen. Zoals dik 90% van de bevolking wil. Maar hij was ook duidelijk dat het moeilijk zou worden, vanwege alle complexiteit.

Het is een smet op zijn blazoen - over twintig jaar gesmeed, wie er ook zou zitten zou bij exit de zooi krijgen. Maar het is vele malen erger gemaakt door de praktijken van Trump, maar met name en meer specifiek de DoD bezetting in die periode (het gros daarvan zit er nog steeds) en Pompeo.

De overeenkomsten gesloten met de Taliban door Pompeo zijn linea recta herleidbaar als oorzaak achter de beeldvorming nu van "oh wat een snelle opmars" en "goh wat een verrassing" en "hoe kan het toch dat de Taliban ineens hun leiderschap en strijdkrachten intact hebben".

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb bijelkaar anderhalf jaar doorgebracht in verschillende streken in Afghanistan en ik kan niet zeggen dat de gang van zaken me verbaast. Er is 20 jaar lang geprobeerd een centraal geleide democratie in het land te implementeren terwijl het een tot op het bot tribale samenleving is. En als de ANP agent op de hoek geen enkele band met je heeft maar wel naar zijn stamhoofd 3 provincies verderop luistert, zal hij ook niet voor je opkomen als de buurman van dezelfde stam je naar het leven staat. En dat gebrek aan cohesie maakt de 'gemeenschappen' kwetsbaar voor degene met het grootste geweer. Het is op voorhand een kansloze exercitie geweest, niet alleen door die uitgangsstelling, maar vooral omdat je vooraf al wist dat de benodigde hervormingen hiervoor niet door een militaire operatie of organisatie kunnen worden uitgevoerd. Nation building at its worst. De 'comprehensive approach' waar men destijds de mond van vol had, kende feitelijk geen opvolging na de militaire interventie.

Overigens, voor hen hierboven die denken dat ze dit nog even voor hun eigen gemoedsrust in de schuld van die boze Trump kunnen schuiven: De Amerikaanse publieke opinie was al ver daarvoor gekeerd. Obama opende 13 jaar geleden al met het beëindigen van de oorlog, Trump pakte daar op door en Biden viel met open ogen in deze valkuil. Neem dat niet van mij aan, maar als zelfs Trump-hater Bernard Hammelburg het zegt, dan zal daar toch wel een kern van waarheid in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Ja, maar we moeten hier ook eerlijk zijn, wij hier zijn altijd out of touch met daar. We maken de aanname dat op beleidsniveau dat magisch anders is, maar dat is echt niet zo.

Wat verwijtbaar is, dat is dat op dit niveau men dat weet. Erkent. Daarom dat men zorgvuldig moet zijn. Maar goed, dat is nou niet echt de eerste keer dat ze daar mee struikelt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:04

[Twitter]
[Afbeelding]
Wat dachten die mensen dan? Dat dat werk een veiligheidsgarantie inhoudt? Enkele reis Europa op enig moment voor het hele gezin?

Natuurlijk is het wel netjes om even een bericht te sturen dat ze niet meer op het werk hoeven te komen, de lokale personeelsadministratie te verbranden en vooraf gemaakte afspraken na te komen, maar daar zal echt geen veiligheidsgarantie bij zijn afgegeven. Alle betrokkenen wisten dat dit op enig moment zou gebeuren of kunnen gebeuren.

Daar komt bij dat Kabul een enorme stad is met 4.6 miljoen inwoners. Het is geen dorp waar iedereen alles van iedereen hoeft te weten.

En dit is nog los van de praktijk dat je in de korte beschikbare tijd en chaos niets meer fatsoenlijk geregeld krijgt zelfs al zou je willen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 16-08-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:00
Ben ik gek of lijken er wat meer vliegtuigen zich op te maken om naar Kabul te vliegen? Clubje van K35R's, B52H en C30J. Ze verschijnen wisselend en lijken verzameld in de buurt van Dubai (nu voorbij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:56
eric.1 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:49:
[...]

Leuke uitspraak, doet het ook vast goed in de tweede kamer...maar kom op jongens.

Zij heeft zaterdagavond een film gezien, ok, leuk. Zaterdag is een vlievtuig naar Jordanië vertrokken en 's nachts is de hele meuk van de ambassade naar het vliegveld verhuisd.

Ik weet niet zo goed wat je van haar wilt. Ik ben geen fan van haar, zeker niet. Er zijn vast meer kapabele personen voor die positie te vinden. Maar ik neem niet aan dat zij 24/7 aan de telefoon hoeft te hangen om ons Nederlands vliegtuigje te laten vliegen of wel?
Nou ja het is wel weer lekker reactief en traag (lees: toeslagen, groningen) beleid. In mei werd bekend dat de Taliban aan een offensief bezig is, in juni is er een motie geweest om de tolken op te halen, is niets mee gedaan. Daarna lekker allemaal op vakantie en op het moment dat Kabul al in handen van de Taliban is sturen we een vliegtuig de chaos in. Beetje laat niet? Dit had ook 2/3 weken eerder gekund.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:11:
Ben benieuwd wat Biden over 30 min gaat zeggen.. Heb nu CNN via Ziggo aanstaan.
Hier is de livestream zonder de afleiding van CNN er over: YouTube: President Biden Delivers Remarks on Afghanistan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:23
BlackMonkey schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:20:
Ben ik gek of lijken er wat meer vliegtuigen zich op te maken om naar Kabul te vliegen? Clubje van K35R's, B52H en C30J. Ze verschijnen wisselend en lijken verzameld in de buurt van Dubai (nu voorbij).
Het is 21:00 geweest er is door de taliban een avond klok, dus ik neem aan de mensen massa weg gaat of moet.

Maar dat is wel een aanname 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Virtuozzo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:15:
Ja, en dat is bijzondere misleiding. Want het klopt op geen enkele wijze.

De DoD wilde de missie uitbreiden. Dat is al anders.
Biden zat met de consequenties van reeds gemaakt beleid door zijn voorganger.
Die heeft de terugtocht geforceerd. En die ook gecompromitteerd.

Nu moet ik zeggen, RTL is niet de enige die misleidend bezig is. Marieke de Vos bij een NOS geeft ook eigenaardige zaken door.

Ja, Biden heeft voor zijn verkiezing gezegd dat het conflict moest eindigen en de troepen thuis zouden komen. Zoals dik 90% van de bevolking wil. Maar hij was ook duidelijk dat het moeilijk zou worden, vanwege alle complexiteit.

Het is een smet op zijn blazoen - over twintig jaar gesmeed, wie er ook zou zitten zou bij exit de zooi krijgen. Maar het is vele malen erger gemaakt door de praktijken van Trump, maar met name en meer specifiek de DoD bezetting in die periode (het gros daarvan zit er nog steeds) en Pompeo.

De overeenkomsten gesloten met de Taliban door Pompeo zijn linea recta herleidbaar als oorzaak achter de beeldvorming nu van "oh wat een snelle opmars" en "goh wat een verrassing" en "hoe kan het toch dat de Taliban ineens hun leiderschap en strijdkrachten intact hebben".
Hebben we eigenlijk niet veel te lichte Amerika correspondenten die nog een krasje zien van alle onderliggende complexiteit in het gene ze zouden moeten duiden ?
Totaal niet geoutilleerd om uit die mediamachines de juiste zaken te filteren, maar ook gewoon keihard in sommige partijpropaganda te trappen en dat hier op de buis verkondigen in een 2 minuten snapje ?
We rouleren ze geloof ik ook nog eens lekker vaak, voor een "frisse invalshoek".

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 16-08-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Rukapul schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:20:
[...]

Wat dachten die mensen dan? Dat dat werk een veiligheidsgarantie inhoudt? Enkele reis Europa op enig moment voor het hele gezin?

Natuurlijk is het wel netjes om even een bericht te sturen dat ze niet meer op het werk hoeven te komen, de lokale personeelsadministratie te verbranden en vooraf gemaakte afspraken na te komen, maar daar zal echt geen veiligheidsgarantie bij zijn afgegeven. Alle betrokkenen wisten dat dit op enig moment zou gebeuren of kunnen gebeuren.

Daar komt bij dat Kabul een enorme stad is met 4.6 miljoen inwoners. Het is geen dorp waar.iedwreen alles van iedereen hoeft te weten.
Wel, velen wás een toekomst in het westen beloofd in ruil voor hun diensten. Maar los daarvan, de collegae informeren over je vertrek (zeker in een oorlogsgebied) is wel zo netjes. Beetje vreemd dit imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Mektheb schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:22:
[...]

Het is 21:00 geweest er is door de taliban een avond klok, dus ik neem aan de mensen massa weg gaat of moet.

Klinkt logisch. Het hele clubje is nu ook praktisch van de radar verdwenen dus ik vermoed dat er straks ineens een bult opduiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Gok dat de regels van de taliban niet gelden op het vliegveld dat in handen is van de Amerikanen. Ze kunnen dus juist niet weg, want zodra ze in Taliban gebied komen zijn ze vogelvrij want na 21u.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Edmin schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:16:
Ik heb bijelkaar anderhalf jaar doorgebracht in verschillende streken in Afghanistan en ik kan niet zeggen dat de gang van zaken me verbaast. Er is 20 jaar lang geprobeerd een centraal geleide democratie in het land te implementeren terwijl het een tot op het bot tribale samenleving is. En als de ANP agent op de hoek geen enkele band met je heeft maar wel naar zijn stamhoofd 3 provincies verderop luistert, zal hij ook niet voor je opkomen als de buurman van dezelfde stam je naar het leven staat. En dat gebrek aan cohesie maakt de 'gemeenschappen' kwetsbaar voor degene met het grootste geweer. Het is op voorhand een kansloze exercitie geweest, niet alleen door die uitgangsstelling, maar vooral omdat je vooraf al wist dat de benodigde hervormingen hiervoor niet door een militaire operatie of organisatie kunnen worden uitgevoerd. Nation building at its worst. De 'comprehensive approach' waar men destijds de mond van vol had, kende feitelijk geen opvolging na de militaire interventie.

Overigens, voor hen hierboven die denken dat ze dit nog even voor hun eigen gemoedsrust in de schuld van die boze Trump kunnen schuiven: De Amerikaanse publieke opinie was al ver daarvoor gekeerd. Obama opende 13 jaar geleden al met het beëindigen van de oorlog, Trump pakte daar op door en Biden viel met open ogen in deze valkuil. Neem dat niet van mij aan, maar als zelfs Trump-hater Bernard Hammelburg het zegt, dan zal daar toch wel een kern van waarheid in zitten.
Dat eerste stuk, ja, absoluut. Forceren zonder erkenning van condities. Een opeenstapeling van mission creep en doorschakelen van beleid zonder toetsing.

Dat tweede, het is geen kwestie van publieke opinie versus de een of de ander voor de kwestie van exit. Die publieke opinie was al heel lang klaar met externe avonturen. De impuls onder Bush duurde niet lang.

De valkuil is gemaakt, hij lag er, maar hij was gewoon niet te vermijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Die avondklok wordt daar met een iets sterker kaliber afgedwongen dan onze 'avondklok' dus geloof maar dat er daar wat beter naar wordt geluisterd.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:52
TheRicolaa10 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:21:
[...]

Nou ja het is wel weer lekker reactief en traag (lees: toeslagen, groningen) beleid. In mei werd bekend dat de Taliban aan een offensief bezig is, in juni is er een motie geweest om de tolken op te halen, is niets mee gedaan. Daarna lekker allemaal op vakantie en op het moment dat Kabul al in handen van de Taliban is sturen we een vliegtuig de chaos in. Beetje laat niet? Dit had ook 2/3 weken eerder gekund.
Sjah, dat is even een ander verhaal. Maarja, daar zijn wij niet uniek in. Dus of we hebben allemaal zitten slapen of er zit meer achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:23:
[...]

Hebben we eigenlijk niet veel te lichte Amerika correspondenten die nog een krasje zien van alle onderliggende complexiteit in het gene ze zouden moeten duiden ?
Totaal niet geoutilleerd om uit die mediamachines de juiste zaken te filteren, maar ook gewoon keihard in sommige partijpropaganda te trappen en dat hier op de buis verkondigen in een 2 minuten snapje ?
We rouleren ze geloof ik ook nog eens lekker vaak, voor een "frisse invalshoek".
Het zijn allemaal personen die verdienen elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Virtuozzo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:25:
[...]
Het zijn allemaal personen die verdienen elders.
Functie voor een katern op pagina 6 van de Loeks ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:34
BlackMonkey schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:23:
[...]

Klinkt logisch. Het hele clubje is nu ook praktisch van de radar verdwenen dus ik vermoed dat er straks ineens een bult opduiken.
Waarschijnlijk gewoon om er te zijn, mocht er de kans zich voordoen.

Zie ook een Boeing B-52H Stratofortress - GRIMM22, dit is een bommenwerper toch? Ook handig om in de buurt te hebben denk, stukje machtsvertoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:23:
Gok dat de regels van de taliban niet gelden op het vliegveld dat in handen is van de Amerikanen. Ze kunnen dus juist niet weg, want zodra ze in Taliban gebied komen zijn ze vogelvrij want na 21u.
Maar wellicht wel voor het deel wat zich ook nog buiten het vliegveld leek op te hopen, maar goed het is wel een nu of nooitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
KrazyJay schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:23:
[...]

Wel, velen wás een toekomst in het westen beloofd in ruil voor hun diensten.
Kun je een onderbouwing verschaffen voor die bewering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Superkanjo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:31:

Zie ook een Boeing B-52H Stratofortress - GRIMM22, dit is een bommenwerper toch? Ook handig om in de buurt te hebben denk, stukje machtsvertoon?
Die zullen er eerder ook wel zijn geweest, nu even de transponder aan, ik denk inderdaad als reminder dat de lucht nog wel vol zal hangen met het nodige spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:45
Ik zie veel kritiek op de US, maar wat met de EU dan? Toen de US aangaf dat ze het lang ging verlaten kon de EU ingrijpen door hun eigen troepen te sturen. Als excuus wordt aangeven dat de EU niet over het materieel zou beschikken om een gelijkaardige bezetting uit te oefenen.. Dat lijkt me toch wel sterk! En als het zo zou zijn dan moet de EU dringend eens op eigen benen leren staan, en niet altijd afhankelijk zijn van de US..

Uiteindelijk, zal de EU met de situatie zoals ze nu is veel meer afzien dan de US. De US zal bijvoorbeeld geen last hebben van een nieuwe vluchtelingstroom.

Wederom een gemiste kans van de EU om eens te laten zien wat ze waard zijn. Echter blijven ze daar maar wat aanmodderen en baden ze in fictieve macht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Rukapul schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:33:
[...]

Kun je een onderbouwing verschaffen voor die bewering?
https://www.knack.be/nieu...article-news-1734717.html
https://travel.state.gov/...slators-interpreters.html
https://www.defensie.nl/a...ij-halen-afghaanse-tolken

Niet alle medewerkers zullen vertalers/tolken zijn, maar de meeste zullen wel onder zo een regeling vallen.

[ Voor 9% gewijzigd door KrazyJay op 16-08-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

Die zal vast niet landen en al helemaal geen mensen meenemen. Hij hangt nu tussen Oman en Iran in oost-zuidoostelijke richting. We zullen zien of ie zo naar links afbuigt.

https://www.flightradar24.com/GRIMM22/28cec59d

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Rubberen schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:37:
Ik zie veel kritiek op de US, maar wat met de EU dan? Toen de US aangaf dat ze het lang ging verlaten kon de EU ingrijpen door hun eigen troepen te sturen. Als excuus wordt aangeven dat de EU niet over het materieel zou beschikken om een gelijkaardige bezetting uit te oefenen.. Dat lijkt me toch wel sterk! En als het zo zou zijn dan moet de EU dringend eens op eigen benen leren staan, en niet altijd afhankelijk zijn van de US..
En dan over een paar jaar een onglorieuze aftocht van alleen Europa ?
Ik daar is (naar onze maatstaven) niets (meer) te bereiken, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Michael_OsGroot schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:39:
[...]

Die zal vast niet landen en al helemaal geen mensen meenemen. Hij hangt nu tussen Oman en Iran in oost-zuidoostelijke richting. We zullen zien of ie zo naar links afbuigt.

https://www.flightradar24.com/GRIMM22/28cec59d
Die twee no callsigns zijn tankers en er zat meen ik ook wat transport achtige type's bij. Precies de combi die ze gebruiken om daar op te stijgen. Dus als het klopt dat de Taliban ze haast "helpt" met de avondklok is dat wel de kans die je wil pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wordt nu bij Nieuwsuur gemeld dat de VS het NL vliegtuig hebben geweigerd omdat ze eerst meer veiligheidstroepen willen invliegen.

Lekker georganiseerd dus :X

Edit: Daarmee bedoel ik op Navo niveau. Stem anders even af wie welke vliegtuigen en welke troepen invliegt.

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 16-08-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ik zie bij geen van die links, dat ze vooraf, voor het begin van hun werkzaamheden dus, beloofd is dat ze na afloop daar van gegarandeerd naar het westen zouden kunnen komen ?
Dit zijn allemaal (pseudo) inspanningen achteraf.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 16-08-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:23
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:44:
Wordt nu bij Nieuwsuur gemeld dat de VS het NL vliegtuig hebben geweigerd omdat ze eerst meer veiligheidstroepen willen invliegen.

Edit: Daarmee bedoel ik op Navo niveau. Stem anders even af wie welke vliegtuigen en welke troepen invliegt.
Nou dat is de categorie Nederland stuurt het en meld het waarbij de Amerikanen zeggen niks mee te maken het gaat zoals wij het willen.

Je wacht maar ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:45
gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:42:
[...]

En dan over een paar jaar een onglorieuze aftocht van alleen Europa ?
Ik daar is (naar onze maatstaven) niets (meer) te bereiken, helaas.
Niets meer te bereiken? Ik denk dat met hoe de situatie nu is, je ongeveer het worst case scenario in hadden hebt. Of europa het beter zou hebben gegaan dan de US gaan we alvast nooit meer weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wat denk je dat die logistieke operatie inhoud? Verder denk ik dat de Amerikanen inmiddels liever te veel man invliegen zodat ze het vliegveld echt kunnen afgrendelen en controle kunnen krijgen over de situatie. En vrijwel iedereen die daadwerkelijk gevaceerd zal worden, zal inmiddels op het vliegveld zijn.

Nee, ik koester voorlopig weinig hoop voor bijvoorbeeld tolken maar ook journalisten die nog in de stad zijn. Zeker omdat de Taliban inmiddels huis tot huis gaat en blijkbaar ook al lijsten heeft naar wie ze zoeken. Grote kans ook dat de Taliban al tijden aanwezig was in Kaboel en alle tijd heeft gehad om zich voor te bereiden. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie

Mjah, het vliegveld vol hebben staan met vliegtuigen die niet meer weg kunnen door de chaos, zodat zelfs nieuwe troepen niet meer kunnen landen heb je in potentie ook weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:45:
[...]

Ik zie bij geen van die links, dat ze vooraf, voor het begin van hun werkzaamheden dus, beloofd is dat ze na afloop daar van gegarandeerd naar het westen zouden kunnen komen ?
Dit zijn allemaal (pseudo) inspanningen achteraf.
Ik heb bewust gezocht naar wat artikelen die niet heel recent zijn maar toch wat maanden oud. Maar als je zoekt vindt je ook links van meer dan een jaar oud.

Hier al een artikel uit 2013: https://www.theguardian.c...preters-allowed-settle-uk

Of het op voorhand was geen idee, maar op het moment dat er een evacuatie van de Nederlandse ambassade was, was er niets meer op voorhand te regelen.

[ Voor 20% gewijzigd door KrazyJay op 16-08-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

BlackMonkey schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:44:
[...]

Die twee no callsigns zijn tankers en er zat meen ik ook wat transport achtige type's bij. Precies de combi die ze gebruiken om daar op te stijgen. Dus als het klopt dat de Taliban ze haast "helpt" met de avondklok is dat wel de kans die je wil pakken.
Waar zie je die no callsigns?

Overigens opmerkelijke dat Biden te laat is met zijn toespraak. Gans de wereld zit al 2 dagen te f5en om het laatste nieuws te volgen rondom Afghanistan

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11

Hoe groot de chaos is? Nou zo groot. Verse satelietbeelden. Dramatisch.

Ik blijf erbij: op dezelfde landingsbaan gaan staan waar de hulp moet landen is onbegrijpelijk. En ja, mensen vrezen voor hun leven en ja dit helpt niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Michael_OsGroot schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:49:
[...]

Waar zie je die no callsigns?

Overigens opmerkelijke dat Biden te laat is met zijn toespraak. Gans de wereld zit al 2 dagen te f5en om het laatste nieuws te volgen rondom Afghanistan
https://www.flightradar24.com/28ceca83
Dit is de no callsign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Rubberen schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:47:
Niets meer te bereiken? Ik denk dat met hoe de situatie nu is, je ongeveer het worst case scenario in hadden hebt. Of europa het beter zou hebben gegaan dan de US gaan we alvast nooit meer weten..
Als het in 20 jaar al niet gelukt is om die mensen zelfstandig weerbaar te maken, ongeacht welke reden (en er is nogal een berg aan redenen waarvan het merendeel elkaar nog versterkt ook), waarom denk je dan dat Europa dat wel binnen enige afzienbare tijd wel zou lukken (en we nog niet eens onze wat is het 2% navo "contributie" willen voldoen) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Fair enough. https://nos.nl/nieuwsuur/...e-komen-vliegveld-niet-op bevatte ook al een aantal pointers dat het blijkbaar al een tijdje staand beleid is om tolken etc. door een asielprocedure heen te trekken (waarschijnlijk met de nodige bureaucratische en politieke tegenzin). Niet bepaald een vooraf gemaakte afspraak maar wel iets waar men op mag rekenen.

Blijft staan dat in de chaos dit niet zomaar even nu praktisch uitgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:27

Onbekend

...

Rubberen schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:37:
Ik zie veel kritiek op de US, maar wat met de EU dan? Toen de US aangaf dat ze het lang ging verlaten kon de EU ingrijpen door hun eigen troepen te sturen.
Waarom zou de EU daar troepen heen willen sturen? De situatie was hoofdzakelijk ontstaan vanwege internationale terroristische activiteiten. Nu dat over is, hebben de troepen daar niets meer te zoeken. (Het ging niet om land o.i.d., maar om internationale aanvallen te voorkomen.)
Maar als er straks weer een 9/11 komt, dan staat Amerika daar gewoon weer met troepen en materieel.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@gekkie @DaniëlWW2 ik zei al; ik was wat te kort in mijn reactie. Vind het op Navo niveau wat matig afgestemd. De vs hadden ook kunnen zeggen dat andere landen welkom zijn, mits ook manschappen worden ingevlogen.

En NL had kunnen weten dat ze niet konden landen. Dus de boodschap had ook kunnen zijn 'we gaan in de buurt standby staan, zodra het kan halen we mensen op'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Waren er twee maar deze is nu ook al offline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Biden komt eindelijk. :)
https://nos.nl/livestream...an-biden-over-afghanistan

edit: En toch weer niet. :z

[ Voor 15% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-08-2021 21:55 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:26

Amphiebietje

In de blubber

Het de facto vliegtuig om kernbommen ergens af te leveren, ja.

Wat overigens een heel slecht idee zou zijn... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
KrazyJay schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:48:
[...]
Ik heb bewust gezocht naar wat artikelen die niet heel recent zijn maar toch wat maanden oud. Maar als je zoekt vindt je ook links van meer dan een jaar oud.

Hier al een artikel uit 2013: https://www.theguardian.c...preters-allowed-settle-uk

Of het op voorhand was geen idee, maar op het moment dat er een evacuatie van de Nederlandse ambassade was, was er niets meer op voorhand te regelen.
Als ik dat artikel bekijk wat je hier linkt is het eerste wat mij opvalt:
Government revises earlier plan to leave most army interpreters in Afghanistan after pullout, risking Taliban reprisals.
Ze waren het kennelijk vooraf niet van plan. Dat zegt uiteindelijk nog niet alles over beloften maken, maar ik denk niet dat dat zo snel expliciet beloofd is bij het begin. Wellicht bij latere lichtingen wel gezien deze kennelijke beleidswijziging (in ieder geval bij de Britten), maar het blijft wat mij betreft onduidelijk in hoeverre dat echt expliciet vooraf beloofd is (en waarschijnlijk zullen we het nooit zeker weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:50:
[Embed]

Hoe groot de chaos is? Nou zo groot. Verse satelietbeelden. Dramatisch.

Ik blijf erbij: op dezelfde landingsbaan gaan staan waar de hulp moet landen is onbegrijpelijk. En ja, mensen vrezen voor hun leven en ja dit helpt niet.
Oi... Daar moeten echt paratroopers naar binnen om de baan vrij te maken. :X

@Amphiebietje b52s leveren niet alleen kernbommen af.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 16-08-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

gekkie schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:56:
[...]

Als ik dat artikel bekijk wat je hier linkt is het eerste wat mij opvalt:

[...]

Ze waren het kennelijk vooraf niet van plan. Dat zegt uiteindelijk nog niet alles over beloften maken, maar ik denk niet dat dat zo snel expliciet beloofd is bij het begin. Wellicht bij latere lichtingen wel gezien deze kennelijke beleidswijziging (in ieder geval bij de Britten), maar het blijft wat mij betreft onduidelijk in hoeverre dat echt expliciet vooraf beloofd is (en waarschijnlijk zullen we het nooit zeker weten).
Ik weet ook niet hoe ver vooraf het beloofd is, maar de afgelopen dagen is wel duidelijk geworden dat extractie de bedoeling was. Los daarvan, al is het geen extractie, enkel het opdagen aan een voormalig ambassade met toegangsbadge dat nu in Talibangebied ligt kan al genoeg zijn het met je leven te bekopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Amphiebietje schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:55:
[...]

Het de facto vliegtuig om kernbommen ergens af te leveren, ja.

Wat overigens een heel slecht idee zou zijn... :/
Als er nou 1 ding is waar we ons geen zorgen om hoeven te maken dan is het wel dat Amerika nu een atoombom gaat gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:05

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Na diverse analyses en de ervaringen over de stammen in Afghanistan worden gedeeld, wordt het weer duidelijk dat het jarenlang al een doodlopende missie was.

In het begin was de stammenverdeling ook een duidelijk kwetsbaar punt van Afghanistan, maar de regering probeerde daar samenwerking mee te zoeken. Helaas is alles wat verwaterd, gaat de regering achterover leunen op de internationale steun en is het ook nog corrupt geworden.

Zie onder andere: https://www.ad.nl/buitenl...schot-te-lossen~a163cac1/

Obama zat er al mee in de maag, Trump zette een stap door troepen terug te trekken en ook NAVO bondgenoten erop te wijzen om aan hun begrotings budget te voldoen. Biden heeft dus de knoop definitief doorgehakt en trekt alles terug waardoor het kaartenhuis helemaal instort. Ben benieuwd naar zijn verklaring.

Want eigenlijk kun je er weinig goed aan doen. Blijven zitten met een te lage bezetting levert niks op. De bevolking is helaas wederom de dupe voor diegene die niet onder het bewind van de taliban wil leven.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rukapul schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:51:
Blijft staan dat in de chaos dit niet zomaar even nu praktisch uitgevoerd kan worden.
Dit is dus bewust beleid of minimaal onverschilligheid.
Veel te bang dat ze vanuit PVV/FvD/Ja21 tegen geworpen krijgen dat ze terroristen hebben binnen gelaten.

En kan iemand Henk Kamp weer in het het bejaardenhuis duwen. Wat een verschrikkelijk man. Had al een hekel aan hem in de jaren 90 en nu weer bij Nieuwsuur. Geen inhoud alleen retoriek. Gruwel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:58:
[...]

Maar hoe dan? Ga je op de burgers schieten als ze geen afstand houden? Enige manier waarop je dat kan doen zonder kans op een bloedbad is met een overmacht, en dan heb je verrekte veel paratroepen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:02
Hoe kan Clarissa Ward daar rond blijven lopen? In de interviews met de Taliban is ze ook gewoon (voorzichtig) kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:58:
[...]

En dan is het natuurlijk te verwachten dat er een "incident" plaatsvindt waardoor de Taliban denken dat die Amerikaanse troepen wel wat meer willen, en hebben we straks een mooie kans op een Iraanse gijzelingscrisis maar dan met een vliegveld vol burgers en soldaten.

Want ik verwacht ergens wel dat de VS zou stom is iets te proberen. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Sissors schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:59:
[...]

Maar hoe dan? Ga je op de burgers schieten als ze geen afstand houden? Enige manier waarop je dat kan doen zonder kans op een bloedbad is met een overmacht, en dan heb je verrekte veel paratroepen nodig.
Dat niet alleen, dan moet je je basis verdedigen tegen de mensen van buiten én van binnen. Een situatie waar je echt niet in terecht wil komen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Een kennis, verslaggever op het moment in Kabul (vreemd, maar signal blijft werken, net als andere verbindingen) gaf door dat ze lokaal weddenschappen aan het afsluiten zijn of de Taliban het vliegveld aanvallen tijdens de Biden speech.

Rauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Maar hoe dan? Ga je op de burgers schieten als ze geen afstand houden?
Correct. Dat is vanmiddag ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

[...]

Enige manier is nog met helikopters, akkoordje met Pakistan gooien en vanuit daar weer verder? Peshawar is niet zover weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou er is nu wel echt beeld. En daar is Biden. :)
https://nos.nl/livestream...an-biden-over-afghanistan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Wolly schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:01:
[...]

Correct. Dat is vanmiddag ook gedaan.
Niet op burgers geschoten, wel in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Dersan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:00:
Hoe kan Clarissa Ward daar rond blijven lopen? In de interviews met de Taliban is ze ook gewoon (voorzichtig) kritisch.
Er zijn wel meer journalisten die zich dat afvragen, maar ook hoe ze zelf rond kunnen blijven lopen. Immers, elders is het wel heel erg anders. In de provincies waagt niemand zich, TB messaging doesn't mince words, zogezegd.

Maar in Kabul is het net een theater waar er camera's zijn. Op gegeven moment houdt dat op, of er blijkt toch een slimme mediastrategie te zijn ingevoerd - en dan is er ook risico voor verslaggevers, maar dan anders. Het voor narratief gebruikt worden ongeacht eigen intentie of functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Virtuozzo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:01:
Een kennis, verslaggever op het moment in Kabul (vreemd, maar signal blijft werken, net als andere verbindingen) gaf door dat ze lokaal weddenschappen aan het afsluiten zijn of de Taliban het vliegveld aanvallen tijdens de Biden speech.

Rauw.
Waarom zouden ze dat doen? Wat maakt dat moment zo geschikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zo... alles wat nationbuiling heet wordt direct onder de bus gegooid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:04:
Zo... alles wat nationbuiling heet wordt direct onder de bus gegooid..
Tja, wat zou jij anders bedenken? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Michael_OsGroot schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:04:
[...]

Verslapte aandacht armerikaanse soldaten (die er naar kijken), maar vooral om USA in zijn hemd te zetten.

Ik geloof het niet, want de Taliban zijn geen partij voor de amerikaanse troepen.
Beter is dan om een aantal zelfmoordbommen het publiek in te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Biden legt wel mooie referenties richting Trump hier. Niet verwacht, wel gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:58
Bensimpel|IA schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:02:
[...]

Enige manier is nog met helikopters, akkoordje met Pakistan gooien en vanuit daar weer verder? Peshawar is niet zover weg.
Je weet toch hoe de verhoudingen zijn tussen Pakistanen en Afghanen?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

Monkeydancer schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:07:
[...]

Je weet toch hoe de verhoudingen zijn tussen Pakistanen en Afghanen?
Niet zo goed, maar de verhoudingen tussen de Taliban en de Pakistanen zijn nog slechter. De vijand van mijn vijand is mijn vriend in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:21

Grvy

Bot

I mean.. ik vind wel dat Biden gelijk heeft.. tuurlijk er zit een "politiek correct" sausje overheen maar de boodschap is wel duidelijk..

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
KrazyJay schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:58:
[...]
Ik weet ook niet hoe ver vooraf het beloofd is, maar de afgelopen dagen is wel duidelijk geworden dat extractie de bedoeling was. Los daarvan, al is het geen extractie, enkel het opdagen aan een voormalig ambassade met toegangsbadge dat nu in Talibangebied ligt kan al genoeg zijn het met je leven te bekopen.
Ik benijd ze ook zeker niet en vind ook dat ze (al eerder) het lang uit gehaald zou moeten worden.
Maar het is nog wel iets anders of dat vooraf beloofd was toen ze de keuze maakte om met je te gaan werken, of dat dit een risico was wat ze toen (misschien niet willens en wetens, want ook niet geheel te overzien) zijn aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Als het op andere manieren niet lukt zie ik het daar wel van komen. Een vliegtuig kan zo niet landen. Helikopters wellicht. Maar je zult toch iets moeten om die landingsbaan vrij te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Rukapul schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:20:
[...]

Anderzijds, los van of hen iets is toegezegd, getuigt het niet van een stukje menselijkheid om die mensen op zijn minst aan te bieden om mee te gaan in plaats van ze in een situatie achter te laten waar je weet dat er een reële kans is dat ze gedood worden door de nieuwe machthebbers omdat ze je geholpen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:04:
[...]

Propaganda, damage the symbols of America, create narrative.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:52:
@gekkie @DaniëlWW2 ik zei al; ik was wat te kort in mijn reactie. Vind het op Navo niveau wat matig afgestemd. De vs hadden ook kunnen zeggen dat andere landen welkom zijn, mits ook manschappen worden ingevlogen.
Ik denk dat Rusland en China met interesse zitten te kijken qua militaire inlichtingen, hier is wel het nodige uit te halen qua staat van de organisatie van je potentiële tegenstander.
En NL had kunnen weten dat ze niet konden landen. Dus de boodschap had ook kunnen zijn 'we gaan in de buurt standby staan, zodra het kan halen we mensen op'.
Yups, sowieso hebben we qua vliegtuigen de airlift capaciteit in Europa samengebracht.
Alleen de politiek-militaire besluitvorming lijkt er totaal niet bij aan te sluiten.

De ene wil zaterdag wat doen, de andere op zondag na de film en de Belgen volgende week ergens, niks gezamelijks, misschien straks op het loaddeck wel als er nog plek vrij is bij een ander, maar verder inderdaad ogenschijnlijk weinig afstemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Biden wou dus na het akkoord van Trump niet opnieuw de strijd aangaan en weer duizenden nieuwen troepen sturen. Hij verwijst daarbij naar het oorspronkelijke doel van de missie: Al Qaida aanpakken en Amerika veilig maken voor terreuraanslagen.

Hij had dus ook Ghani al paar keer gesproken over de corruptie, de eenheid van alle leiders en de inzetbaarheid van het leger. Dat ze dat ook moeten kunnen zonder de Amerikaanse steun. Ghani heeft dat onderschat en Biden ging daar geen geld en levens meer voor opofferen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Ik zie weinig andere mogelijkheden dan dat er inderdaad geschoten zal worden.
Enige alternatief is dat er dankzij de Taliban niemand nieuw meer op het vliegveld kan komen en de rest die er nu aanwezig is er allemaal af geairlift wordt voordat de laatste Amerikanen zelf vertrekken. Maar dat staat en valt dus bij de hulp van de Taliban.

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 16-08-2021 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
"Our mission in Afghanistan was never supposed to have been nation-building...our only vital national interest in Afghanistan remains today what it has always been: preventing a terrorist attack on American homeland."
Dat wordt nog een interessant debat morgen in de Tweede Kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensimpel|IA

Bensimpel|IA

Simpele ziel

"If Taliban attacks or disrupts our mission, we will react swift and forceful"
Duidelijke taal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:16:
[...]

Dat wordt nog een interessant debat morgen in de Tweede Kamer.
Dit wordt interessant in de eerstvolgende NAVO bijeenkomst... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:18:
[...]

Oh ja ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
tweakduke schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:14:
Biden wou dus na het akkoord van Trump niet opnieuw de strijd aangaan en weer duizenden nieuwen troepen sturen. Hij verwijst daarbij naar het oorspronkelijke doel van de missie: Al Qaida aanpakken en Amerika veilig maken voor terreuraanslagen.

Hij had dus ook Ghani al paar keer gesproken over de corruptie, de eenheid van alle leiders en de inzetbaarheid van het leger. Dat ze dat ook moeten kunnen zonder de Amerikaanse steun. Ghani heeft dat onderschat en Biden ging daar geen geld en levens meer voor opofferen.
Ik vind dat ie daar volklmen gelijk in heeft. Maar dit gaat niet in op de chaotische manier waarop hun afghaanse bondgenoten op de grond in de steek worden gelaten. Die visa’s hadden natuurlijk al veel eerder gegregeld kunnen worden. Zelfde geldt voor NL

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:19:
[...]

Ik vind dat ie daar volklmen gelijk in heeft. Maar dit gaat niet in op de chaotische manier waarop hun afghaanse bondgenoten op de grond in de steek worden gelaten. Die visa’s hadden natuurlijk al veel eerder gegregeld kunnen worden. Zelfde geldt voor NL
Die door hun eigen leiderschap losgelaten zijn. Wel een bijzonder punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:19:
[...]

Al weet ik niet of ze hadden verwacht dat de handel zo snel in elkaar zou storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:18:
[...]

Denk dat de belangrijkste plooien wel gladgestreken worden voor dat een dergelijke top komt. Belangrijkste daarvoor is ook dat iedereen er nu veilig weg komt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

@Bensimpel|IA

...en daarna worden de Amerikaanse toestellen bij bosjes neergeschoten met luchtdoelraketten?

Ik bedoel, hoe dan?

De Talibaan hebben een vliegveld vol burgers en militairen binnen schootsbereik, een reactie van de VS op zoiets wordt sowiezo een totale slachting.

En als de VS Kabul platbombardeert als reactie, gaan ze pas echt af.
Pagina: 1 ... 9 ... 22 Laatste

Let op:
We gaan hier niet:
-Beginnen over migranten.
-Maatschappelijke problemen hier erbij halen.
-Geen gruwelijke beelden zoals bijvoorbeeld doodgeschoten mensen of mensen die van een opstijgende vliegtuig vallen.