Vorige week mijn nieuwe Cupra Leon Sportstourer opgehaald van de dealer. Auto was in 7 weken geleverd.
Aflevermoment was prima en behoorlijk gedetailleerd. Verkoper nam alle tijd om alles door te nemen.
Toen ik de oude auto moest inleveren om de hoek en uitstapte vielen met twee dingen op; ventieldopje op één wiel zat er niet op en kentekenplaat was nogal scheef. Direct dus weer terug gereden.
De verkoper regelde het gelijk, hoefde niet te wachten. De aflevermanager kwam nog persoonlijk zijn excuus brengen en loste het prima op. De monteur die echter kentekenplaat opnieuw erop bevestigde was niet vriendelijk. Na 5 minuten prutsen zat die er opnieuw op, monteur liep zo weg zonder wat te zeggen. Resultaat; kentekenplaat was nog steeds scheef en niks veranderd. Terug gefloten en na 15 minuten zat die er recht op
Momenteel staat er bijna 1000km op de auto. Ben al 2 dagen achter elkaar van oost naar west gereden, dan tikken de kilometers aan en beginnen je dingen op te vallen, positief als negatief.
Positief;
- Wat een verschrikkelijke fijne auto is dit zeg. Ik ben overwhelmed hoe comfortabel de auto rijdt, eruit ziet en hoe het infotainment systeem werkt. Dit is echt 10x beter dan een Golf 8 R-Line die ik overigs heb gehad voor ongeveer hetzelfde geld.
- Krijg enorm veel positieve reacties op de auto, vooral de kleur is in elke hoek anders en lijkt in de zon helemaal totaal iets nieuws. Prachtig.
- Het scherm is echt super snel. Android auto laat snel en het is wel heerlijk om met een "15 inch scherm te navigeren via Google Maps
- Dit is de "maar" 204PK versie, maar in de performance stand voelt die serieus bloedsnel aan. Ik kan vanaf 0 het gas volledig intrappen en er zit enorm veel grip op de voorwielen. Op kenteken is die volgens de cijfers net zo snel als mijn vorige Golf 7 met 150PK, maar de Cupra voelt echt absoluut sneller dan dat.
- Het Sennheiser pakket is echt behoorlijk goed. Voelt alsof je surround audio in de auto hebt. Kan het 100% aanraden voor het geld. Veel beter dan de standaard speakers
- De knoppen op het stuur zijn weer terug, die waren bij de meeste modellen vanaf 2022 gegeven moment eraf gehaald. Vind de knoppen persoonlijk fantastisch en geeft net wat een andere beleving
- Enorm veel beenruimte achter mij als bestuurder. Ik zit meestal met de stoel erg ver naar achteren, omdat ik lang ben. Vaak in een Golf of Peugeot 308 kon vrijwel niemand achter mij zitten zonder dat ik naar voren moest met de stoel, maar in deze auto kan ik zelfs achter mijn eigen stoel zitten en met genoeg beenruimte over.
- Auto laad ook enorm snel op. Aantal keer gehad dat de auto iets meer dan 2 uur over deed van 0% > 100%
Negatieve punten;
- De camera is wel echt ondermaats voor een auto met meer dan €45000 waarde. Onscherp beeld, lage resolutie, echt jammer. Vooral het gemis van een 360 graden camera in de optielijst is wel een domper. Zelfs de Golf 8.5 die tegelijk uitkwam heeft dat. (en de nieuwe Formentor), waarom niet de Leon?
- Ik weet niet of persé negatief is, maar de sfeerverlichting werkt niet op de dagrijverlichting. Alleen als de normale verlichting begin van de avond aangaat. Vind ik persoonlijk wel wat jammer.
Heb niks anders dan lof over de auto en ben er zeer tevreden mee
@
MaTr1x