Het grote Cupra topic

Pagina: 1 ... 99 100 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaJ
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-05 11:15

CaJ

Benieuwd naar jullie ervaring…

Ik stoei redelijk met de range van mijn Cupra Born (2022/58)

Rijd eigenlijk altijd in stand B. Nu net weer zomerbanden maar mijn range zit zo rond de 320 bij 100%

Wie heeft er ervaring met het gebruik van de verschillende rijstanden?

Maakt het rijden met de batterij besparingsmodus op de range nog echt merkbaar verschil (afgezien dat de felheid van de auto wat afneemt 🙃)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:45
CaJ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:50:
Benieuwd naar jullie ervaring…

Ik stoei redelijk met de range van mijn Cupra Born (2022/58)

Rijd eigenlijk altijd in stand B. Nu net weer zomerbanden maar mijn range zit zo rond de 320 bij 100%

Wie heeft er ervaring met het gebruik van de verschillende rijstanden?

Maakt het rijden met de batterij besparingsmodus op de range nog echt merkbaar verschil (afgezien dat de felheid van de auto wat afneemt 🙃)
Ik denk niet de range-modus bijzonder veel verschil maakt in vergelijking wanneer je rustig optrekt in de normale modus.

Ik heb een Born met hetzelfde accupakket en bouwjaar en rij altijd in stand B en bijna altijd in performance modus. Ik heb nu nog een bereik van 264 km bij 68% (dat zou 388 km zijn bij 100%). Ik heb met dit weer wel de climate control/ventilatie volledig uitgeschakeld en m'n raampje op een kiertje. Ik denk dat dat meer invloed heeft dan een rijmodus.

[ Voor 3% gewijzigd door S-1-5-7 op 09-04-2025 07:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38

Delphi32

Heading for the gates of Eden

De B-stand wordt pas interessant als je relatief veel korte stukjes optrekt en afremt. Filerijden, stadsverkeer, dat soort dingen. Als die omstandigheden je dagelijkse bezigheid zijn: in de B-stand met dat ding, dat scheelt enorm.
Maar op lange stukken met constante snelheid heeft dat vrijwel geen zin. Stel, ik rij een uur lang 100 km/h (buiten de spits dus geen zenuwachtig verkeer). Dan verstook ik ongeveer 16 kW. Aan het eind van de rit ga ik remmen voor het verkeerslicht: 20 seconden lang levert de auto 16 kW/h terug. Dat is dus ongeveer 89 W, komt overeen met een whopping halve kilometer bij 100 km/h.True, elk beetje stroom is meegenomen, maar dit is wel heel weinig.
Heb je veel file of stadsverkeer, dan is het gemakkelijk mogelijk om het gemiddelde van 16kW/100km te verslaan. Dan wordt die B-stand heel zinvol. Ik rij in de spits naar huis misschien 20 km van de range weg, terwijl de afgelegde afstand 35 km is. Met dank aan mijn hard-remmende medeweggebruikers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 16:32
Delphi32 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 01:18:
De B-stand wordt pas interessant als je relatief veel korte stukjes optrekt en afremt. Filerijden, stadsverkeer, dat soort dingen. Als die omstandigheden je dagelijkse bezigheid zijn: in de B-stand met dat ding, dat scheelt enorm.
Ik lees hier mee omdat ik net een Tavascan besteld heb, maar ik word getriggerd door deze opmerking. Mij is verteld dat (de Tavascan i.i.g.) bij gebruik van de remmen er ook regeneratief wordt geremd totdat het laadvermogen niet meer kan worden opgenomen door de batterij en dat dan pas de fysieke remmen bijgeschakeld worden (blended breaking).
Dan maakt het toch nauwelijks iets uit of je remt (regeneratief) of via de B-stand remt door je pedaal los te laten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:07

AvK

Ready Set Go

Zelf rijd ik altijd in de B-stand om de doodsimpele reden dat dit het meeste lijkt op hoe een brandstof auto reageert. In de D-stand blijft de auto hard doorrollen als je het gas loslaat. Dat vind ik onprettig.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc_us
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-05 11:44
Ik juist andersom: rij altijd op de D-stand. Ik vind de B-stand té hard remmen en te responsief. Wordt wagenziek van mezelf in die modus. Ik rol liever uit, zeker omdat de auto toch automatisch remt als je te dicht op je voorganger komt of als je met navi aan op een kruispunt/bocht afrijdt. Die rem is een stuk subtieler.

Ik geloof ook niet dat de stand heel veel uitmaakt voor je actieradius. Je rijdt even hard en je komt op hetzelfde punt tot stilstand. In B rem je wat meer, in D laat je langer uitrollen (dus geef je minder lang gas). Linksom of rechtsom moet de ene stand niet veel meer batterij kosten dan de andere stand.

Ik heb overigens nu 340km op 100%.

[ Voor 33% gewijzigd door Marc_us op 09-04-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:40

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Marc_us schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:26:
Ik juist andersom: rij altijd op de D-stand. Ik vind de B-stand té hard remmen en te responsief. Wordt wagenziek van mezelf in die modus. Ik rol liever uit, zeker omdat de auto toch automatisch remt als je te dicht op je voorganger komt of als je met navi aan op een kruispunt/bocht afrijdt. Die rem is een stuk subtieler.

Ik geloof ook niet dat de stand heel veel uitmaakt voor je actieradius. Je rijdt even hard en je komt op hetzelfde punt tot stilstand. In B rem je wat meer, in D laat je langer uitrollen (dus geef je minder lang gas). Linksom of rechtsom moet de ene stand niet veel meer batterij kosten dan de andere stand.

Ik heb overigens nu 340km op 100%.
Dat de auto iets afremt in de D stand, heeft te maken met de eco assistent. als je deze uit hebt staan, dan remt hij helemaal niet, en kun je zo extreem lang uitrollen.

heb zelf dit uitstaan, en rij bijna altijd op ACC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-05 12:33
gabbel schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:41:
[...]

Ik heb een Seat Leon Sportstourer 2025 met exact zelfde problemen omtrent Travel Assist uitgeschakeld als er een kar achter zit. Ook piept die als ik de auto in zijn achteruit zet omdat ik ergens tegenaan zit ( ja duh er zit een kar achter) Heb nu de vraag bij de dealer uitgezet of dit wel goed is of dat de sensoren uitgeschakeld dienen te worden zodra er iets aangesloten zit op de trekhaak.

Ook het ledstrip knipperen heb ik rood knipper blauw en blauw knippert wit.

Is dit ondertussen bij jou opgelost?

[YouTube: 27 maart 2025]
Neen, probleem is nog niet opgelost. Ik zag toevallig mijn familielid afgelopen weekend die in een officiele VAG garage werkt. Het "ticket" staat nog altijd open op het serienummer van mijn wagen maar zonder oplossing van Cupra's kant uit. Men lijkt dus nog niet te weten wat het probleem veroorzaakt/wat de oplossing is.

Waar ik mij nog altijd het meest aan erger is rijden op cruise control. Het stuur ziet precies niet dat ik het stuur op één of andere manier aan het vasthouden heb. Om de 5 seconden moet ik dus knijpen in het stuur/even kort aan het stuur draaien om aan te tonen dat ik er wel degelijk nog ben. ZEER irritant!

In juli naar het zuiden van Frankrijk rijden op die manier zal een zeer frustrerende ervaring zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:30

DyStiC

'Atta way, baby!

argon007 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:59:
[...]
Waar ik mij nog altijd het meest aan erger is rijden op cruise control. Het stuur ziet precies niet dat ik het stuur op één of andere manier aan het vasthouden heb. Om de 5 seconden moet ik dus knijpen in het stuur/even kort aan het stuur draaien om aan te tonen dat ik er wel degelijk nog ben. ZEER irritant!
Dit ervaar ik ook in de Terramar, lijkt alsof er onderin het stuur nauwelijks sensoren zitten die mijn hand detecteren. Zodra ik hem lichtjes aan de bovenzijde vasthoudt gaat het wel goed, maar dat zit niet ontspannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-05 12:33
Volledig mee akkoord!

Als ik naar mijn werk rij, dan zit ik op een stuk rechte weg van +15km lang waar je 90km/h mag rijden en waar nauwelijks auto's zijn. Ik zet dus cruise control op en hou het stuur meestal langs onder vast. Zoals je aanhaalt rij ik niet continue met mijn handen in positie "10 voor 2" zoals ooit eens aangeleerd.

Mocht ik de sensoren kunnen bypassen, dan doe ik het onmiddellijk (al snap ik dat het niet mag). Maar op deze manier met cruise control rijden is echt ongelofelijk vervelend!

Voor de mensen die het filmpje nog niet zouden gezien hebben, het gaat hierover: YouTube: VID 20250128 170859~2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
PvS_68 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:57:
[...]

Ik lees hier mee omdat ik net een Tavascan besteld heb, maar ik word getriggerd door deze opmerking. Mij is verteld dat (de Tavascan i.i.g.) bij gebruik van de remmen er ook regeneratief wordt geremd totdat het laadvermogen niet meer kan worden opgenomen door de batterij en dat dan pas de fysieke remmen bijgeschakeld worden (blended breaking).
Dan maakt het toch nauwelijks iets uit of je remt (regeneratief) of via de B-stand remt door je pedaal los te laten?
Dat maakt inderdaad niet uit. Het zit vooral in comfort (one pedal drive). Ik vind het heerlijk, andere mensen moeten er niks van weten. Het is net wat je voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 09:50
Delphi32 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 01:18:
20 seconden lang levert de auto 16 kW/h terug.
Klopt dit wel?
Ik meen in de driving statistics gezien te hebben dat ie zo 100kW afremt, dat levert aanzienlijk meer op.
En ik rem ook nooit 20 seconden lang, maar dat zou dan weer minder opleveren ;)
Veel verschil levert het niet op inderdaad. Ik vind het alleen wel prettiger rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jermaine
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
Marc_us schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:26:
Idem hier, mede om het feit dat je remlichten gelijk aan gaan wanneer je je voet van het gaspedaal haalt in de B-stand. Wat je zelf irritant vindt in het verkeer, moet je een ander ook niet "aandoen" :). Daarnaast zie je ook op je dat de auto regenereert wanneer 'ie afremt in de situatie die jij schetst.

Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe ik de info van het groene/blauwe balkje nou precies uit moet lezen/interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
argon007 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:10:
Volledig mee akkoord!

Als ik naar mijn werk rij, dan zit ik op een stuk rechte weg van +15km lang waar je 90km/h mag rijden en waar nauwelijks auto's zijn. Ik zet dus cruise control op en hou het stuur meestal langs onder vast. Zoals je aanhaalt rij ik niet continue met mijn handen in positie "10 voor 2" zoals ooit eens aangeleerd.

Mocht ik de sensoren kunnen bypassen, dan doe ik het onmiddellijk (al snap ik dat het niet mag). Maar op deze manier met cruise control rijden is echt ongelofelijk vervelend!

Voor de mensen die het filmpje nog niet zouden gezien hebben, het gaat hierover: YouTube: VID 20250128 170859~2
Whoa, wat lijkt dit me irritant. Mijn Born (One model) "klaagt" alleen wanneer ik te lang in het stuur knijp, dan krijg ik een melding dat ik even moet rusten. Handen onderin, of desnoods alleen m'n twee duimen op "5 over half 6", geeft hier geen enkele melding dat ik het stuur vast zou moeten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Jermaine schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:38:
[...]

Whoa, wat lijkt dit me irritant. Mijn Born (One model) "klaagt" alleen wanneer ik te lang in het stuur knijp, dan krijg ik een melding dat ik even moet rusten. Handen onderin, of desnoods alleen m'n twee duimen op "5 over half 6", geeft hier geen enkele melding dat ik het stuur vast zou moeten houden.
Het heeft met huidweerstand te maken. Letterlijk de dikte van je vel. Als je handen een beetje zweten 'ziet' de auto beter of je het stuur vast hebt. Bij mij doet deze functie zo nu en dan een beetje vervelend. Beste wat bij mij werkt is gewoon je alle vingers en duim om het stuur leggen. Ik hoef nooit te knijpen of het stuur een beetje te draaien. Het verschilt dus per persoon. Zou mooi zijn als er een optie was om de gevoeligheid in te kunnen stellen.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc_us
Jermaine schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:40:
[...]

Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe ik de info van het groene/blauwe balkje nou precies uit moet lezen/interpreteren?
Bedoel je dat kleine balkje onderin het scherm achter je stuur? Die geeft toch gewoon aan hoeveel energie je verbruikt? Hoe harder je optrekt, hoe groter naar rechts/blauw. Hoe harder je remt, hoe groter naar links/groen (regeneratie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-1-5-7
Marc_us schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:14:
[...]

Bedoel je dat kleine balkje onderin het scherm achter je stuur? Die geeft toch gewoon aan hoeveel energie je verbruikt? Hoe harder je optrekt, hoe groter naar rechts/blauw. Hoe harder je remt, hoe groter naar links/groen (regeneratie).
En nog een toevoeging: de lijnen die altijd zichtbaar zijn (ook als je stilstaat) hebben ook een functie:
De blauwe lijn geeft aan hoeveel vermogen er beschikbaar is. Dit neemt bijvoorbeeld af bij kou of een laag batterijpercentage.
De groene lijn geeft aan hoeveel er bijgeladen kan worden als je afremt. Dit is eigenlijk alleen minder bij een bijna volle batterij (ergens tussen ongeveer 85 en 100%). Ik heb dit met kou nog nooit minder zien worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-04 21:05
AvK schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:58:
[...]

Het heeft met huidweerstand te maken. Letterlijk de dikte van je vel. Als je handen een beetje zweten 'ziet' de auto beter of je het stuur vast hebt. Bij mij doet deze functie zo nu en dan een beetje vervelend. Beste wat bij mij werkt is gewoon je alle vingers en duim om het stuur leggen. Ik hoef nooit te knijpen of het stuur een beetje te draaien. Het verschilt dus per persoon. Zou mooi zijn als er een optie was om de gevoeligheid in te kunnen stellen.
Volgens mij heeft het niets met knijpen of vasthouden van het stuur te maken en zitten er geen sensoren in het stuur maar werkt het via een weerstandsmeting die gekoppeld is aan de servo van de stuurbekrachtiging.
De snelste manier om de auto te laten weten dat je je handen aan het stuur is niet om het stuur vast te pakken maar om het (licht) te bewegen.
Probeer het maar. Kan al door met één vinger of met je knie een lichte stuurbeweging te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06

Pinobigbird

doesn't share food!

tdkvolvo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:33:
[...]

Volgens mij heeft het niets met knijpen of vasthouden van het stuur te maken en zitten er geen sensoren in het stuur maar werkt het via een weerstandsmeting die gekoppeld is aan de servo van de stuurbekrachtiging.
De snelste manier om de auto te laten weten dat je je handen aan het stuur is niet om het stuur vast te pakken maar om het (licht) te bewegen.
Probeer het maar. Kan al door met één vinger of met je knie een lichte stuurbeweging te maken
Zo werkt het als je geen capacitief stuur hebt ja. Met een capacitief stuur is aanraken in principe voldoende. Bij de lancering van de Born One waren die niet beschikbaar vanwege de chiptekorten

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-04 21:05
Pinobigbird schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:02:
[...]

Zo werkt het als je geen capacitief stuur hebt ja. Met een capacitief stuur is aanraken in principe voldoende. Bij de lancering van de Born One waren die niet beschikbaar vanwege de chiptekorten
Ah. Dat wist ik niet. Dus er zijn 2 verschillende systemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cupra KvG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:09
Ik heb voor de liefhebbers en (toekomstige) Cupra Tavascan rijders een topic geopend.

Het grote Cupra Tavascan Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:46

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Cupra KvG schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:06:
Ik heb voor de liefhebbers en (toekomstige) Cupra Tavascan rijders een topic geopend.

Het grote Cupra Tavascan Topic
Je mag ook deze overnemen hoor ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupra KvG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:09
Tylen schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:10:
[...]

Je mag ook deze overnemen hoor ;)
Hoeft niet hoor. Dacht dat het wel makkelijk is om een apart topic te hebben voor de Tavascan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
Marc_us schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:14:
[...]

Die twee balkjes bedoelde ik inderdaad, thanks! Blauw is dus niet zo zeer "het verbruik van je geregenereerde energie"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-05 13:13
Jermaine schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:29:
[...]

Die twee balkjes bedoelde ik inderdaad, thanks! Blauw is dus niet zo zeer "het verbruik van je geregenereerde energie"?
Blauw is power, groen is regen. Remmen kan dus met groen, regen, of met de fysieke remmen. Dan zie je geen groen intieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_us
Jermaine schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:29:
[...]

Nee, gewoon überhaupt gebruikte energie. Loopt parallel met je actuele energieverbruik-scherm op je infotainment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03:25
Leon sportstourer 2025 model besteld op 28 februari. Vandaag te horen gekregen dat die in de week van 12 mei geleverd wordt in Nederland.

Oorspronkelijke datum was tussen 28 april en 2 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Meer mensen 'last' dat de My Cupra app aangeeft dat de auto ontgrendeld zou zijn?
Is al een paar dagen zo. En hij zit echt wel op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
AvK schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:10:
Meer mensen 'last' dat de My Cupra app aangeeft dat de auto ontgrendeld zou zijn?
Is al een paar dagen zo. En hij zit echt wel op slot.
Yep, hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:12
silverchaoz schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:58:
Leon sportstourer 2025 model besteld op 28 februari. Vandaag te horen gekregen dat die in de week van 12 mei geleverd wordt in Nederland.

Oorspronkelijke datum was tussen 28 april en 2 mei.
Welke versie / opties heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
wesjuhdabomb schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:47:
[...]

Welke versie / opties heb je besteld?
Business editie met sennheiser audio pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
Mooi! Ik ga binnenkort dezelfde bestellen met de Garbi Copper velgen. Zag dat er redelijk wat voorraad modellen voorbij komen maar allemaal zonder sennheiser audio. Ze hebben het bij mij ook over 2 maanden levertijd, maar zal rekening houden met wat langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverchaoz
wesjuhdabomb schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:11:
Mooi! Ik ga binnenkort dezelfde bestellen met de Garbi Copper velgen. Zag dat er redelijk wat voorraad modellen voorbij komen maar allemaal zonder sennheiser audio. Ze hebben het bij mij ook over 2 maanden levertijd, maar zal rekening houden met wat langer.
Hou er maar maximaal 3 maand rekening mee vanaf besteldatum.

Ik had ook diverse forums afgespeurt voordat ik de bestelling geplaatst had, omdat ik schuw was geworden door het levertijden drama. De dealer zei zelf ook dat 2 maand alleen kan in zeer gunstige omstandigheden, maar normaliter is de doorlooptijd maximaal 3 maand.

Die van mij wordt dus geleverd in 2.5 maand tijd wat meer dan prima is _/-\o_

Ik had een proefrit gemaakt met en zonder Sennheiser pakket. Ik vond de audio van het pakket zoveel beter dan de standaard knullige speakertjes en voor die €6 bijtelling per maand kon ik het niet laten liggen.

De dealer zei wel dat alles op voorraad van de afgelopen maanden zonder Sennheiser pakket wordt geleverd. Ook auto's die in de productie waren en kon reserveren waren ook allemaal zonder Sennheiser pakket. Als Sennheiser niet zo boeide had ik de auto al lang gehad.

Ik had ook de optie om te importeren vanuit Duitsland. Ook in Duitsland kon ik op mobile.de geen Leon Sportourer vinden met Taiga Grey + Sennheiser combinatie. Blijkbaar is het audio pakket toch niet zo heel populair of ik mis iets waarom de meeste Leon's dat pakket missen?

PS; Als je wel uit Duitsland importeert, duitse Leon's hebben standaard geen side skirts erop zitten en de meeste hebben dat simpelweg gezien ook niet op mobile.de of als dealers ze uit Duitsland importeren. Die optie kost meer dan €500 extra. Ook hebben Duitse import auto's standaard spatlappen erop zitten.

Ook stuur- en stoelverwarming is niet standaard. Dat is een "Winter pakket". Iets om mee rekening te houden. In NL is vrijwel alles standaard op de Leon en in Duitsland is het toch meer alá Volkswagen pakketen op de Cupra Leon sinds de nieuwe generatie.

Zie hieronder hoe je heel snel een Nederlandse en Duitse auto onderscheid mocht je twijfelen;

Nederlandse Auto met side skirts
Afbeeldingslocatie: https://aumcgogrzo.cloudimg.io/v7/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/huiskeskokkeler-nl/cache/vehicle/72216/74e7dfd8-5bcf-4c8b-8284-816780c0d111.jpg

Duitse Auto zonder side skirts en met spatlappen
Afbeeldingslocatie: https://aumcgogrzo.cloudimg.io/v7/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/huiskeskokkeler-nl/cache/vehicle/70295/076f6b54-2ec7-446b-9b9e-e98890a7c2ac.jpg

Ja ik heb grondig onderzoek gedaan voordat ik de definitieve keuze had gemaakt O-) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
silverchaoz schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:14:
[...]
Ja ik heb grondig onderzoek gedaan voordat ik de definitieve keuze had gemaakt O-) :)
Dat kan je wel zeggen ja :).

Goed om te horen dat het Sennheiser pakket was bevallen in de proefrit, ik heb daar toen niet op gelet maar voor dat relatief kleine verschil in bijtelling wilde ik de optie ook niet laten vallen.

Ben zelf voor de standaard 'fiord blue' gegaan, heb die in de showroom zien staan en vond die er wel goed uitzien. Alternatief had de Magnetic tech grey geweest, maar heb nu ook een grijze auto dus is weer eens wat anders ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverchaoz
wesjuhdabomb schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:04:
[...]

Dat kan je wel zeggen ja :).

Goed om te horen dat het Sennheiser pakket was bevallen in de proefrit, ik heb daar toen niet op gelet maar voor dat relatief kleine verschil in bijtelling wilde ik de optie ook niet laten vallen.

Ben zelf voor de standaard 'fiord blue' gegaan, heb die in de showroom zien staan en vond die er wel goed uitzien. Alternatief had de Magnetic tech grey geweest, maar heb nu ook een grijze auto dus is weer eens wat anders ;).
Fiord blue is ook wel mooie kleur. Ik zou eerst voor Graphene Grey gaan en vond de Taiga Grey op foto's (zoals hierboven) niet heel denderend. Toen ik de kleur ineens in het echt zag (dat model op de foto's hieronder was geleverd waar ik bij stond) was ik helemaal verkocht aan de Taiga Grey kleur en last minute nog een switch gemaakt. Ik stond al op punt om te tekenen voor Graphene Grey.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGXU9E70Hw9_9RU6OV8u0C7lZSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAuIWKD3lofXcdxJE7iYVE27.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltQUtBCxBhaJityANAuZX6To8M8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxZPMvDQzi7uYHRe2QIw5bjC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverchaoz
Het is een wonder lol, vanochtend een belletje gehad dat ik de auto volgende week kan ophalen. Hij is al kant en klaar geleverd bij de dealer binnen 7 weken tijd. Zal volgende week ff wat foto's delen als ik de auto opgehaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 08:21
Laatste drie ritten knalt de parkeerrem van mijn Born vrij lomp vrij bij het wegrijden na een paar uur stil gestaan te hebben. Zijn hier tips voor om zelf iets aan te doen? Zeker na de ervaring met een ID3 dat het 650 euro kost om de motor van de electronische handrem te vervangen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-05 22:19

DefLite

Why so serious?

Is het eigenlijk mogelijk om in HA ook je deuren te grendelen/ontgrendelen zoals in de My Cupra app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
Heb jij een optie in de My Cupra app die ik niet heb? Okay, ik heb een Born One, dat zal het wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:10
Jermaine schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:41:
Heb jij een optie in de My Cupra app die ik niet heb? Okay, ik heb een Born One, dat zal het wel zijn.
Het zal wel geen Born zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Zijn er hier mensen die getest hebben met het omschakelen van de zekering voor de 12V-voorziening? Ik wil eigenlijk zonder een accu mee te sleuren op reis de koelbox aan de auto kunnen laten staan als ik ergens ben zonder dat deze uit gaat. Dit zou goed moeten gaan met de setting, HV-gebruiken voor 12V-accu, maar ik ben benieuwd of iemand het getest heeft. Ik sta liever niet stil met een lege 12V-accu in the middle of nowhere :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:00

kaanmijo

Picobello B.V.

orillion schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:01:
[...]

Het zal wel geen Born zijn.
De nieuwe Borns (met dat nieuwe OS) hebben remote lock/unlock, toeteren en lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
kaanmijo schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:16:
[...]

De nieuwe Borns (met dat nieuwe OS) hebben remote lock/unlock, toeteren en lichten.
Enig idee of dit ook naar oudere Borns komt? (mijne is uit december '23)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
Djordjo schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:30:
[...]

Enig idee of dit ook naar oudere Borns komt? (mijne is uit december '23)
Nee, helaas: https://support.cupraoffi...stgestelde-vragen-connect
Hoe zet ik Lock & Unlock aan?
De functie Lock & Unlock in de My CUPRA App is beschikbaar voor de Formentor, Leon, Leon Sportstourer en Tavascan. Voor de Born is dit beschikbaar vanaf productieweek 20-2024; het is niet mogelijk om dit achteraf voor eerdere uitvoeringen in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-1-5-7
Zijn er andere Born rijders die de update die begin maart uitkwam niet kunnen installeren omdat die niet wordt aangeboden? Het trucje uit deze post helpt ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
S-1-5-7 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:14:
Zijn er andere Born rijders die de update die begin maart uitkwam niet kunnen installeren omdat die niet wordt aangeboden? Het trucje uit deze post helpt ook niet
Heb je de One serie van de Born? Kan zijn dat die update bij de garage van toendertijd uberhaupt niet gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-1-5-7
Galukon schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:38:
[...]

Heb je de One serie van de Born? Kan zijn dat die update bij de garage van toendertijd uberhaupt niet gedaan is.
Nee, twee jaar oude Born. Toen de auto vorige week voor onderhoud moest werd mij verteld dat er nog een update openstaat en werd er gevraagd of ik die wilde installeren omdat de updates ook problemen oplossen (ik kwam daar naast m'n onderhoud ook voor een probleem). Ik heb toen aangegeven het wel te willen, maar niet te kunnen...

[ Voor 5% gewijzigd door S-1-5-7 op 01-05-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Ik heb een Born van een 13 maanden oud en ook de update nog niet in beeld gekregen. Nog even geduld hebben misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Check even of je de 3.2.1 software wel hebt, anders krijg je de 3.5.2 niet aangeboden.

Ga in je infotainmentsysteem naar Instellingen -> Systeeminformatie. Zie je daar onderdeelnummer
"10E 035 820 J" of "10E 035 816 J" én softwareversie "0561", dan is je auto voorzien van softwareversie 3.2.1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-1-5-7
AvK schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Check even of je de 3.2.1 software wel hebt, anders krijg je de 3.5.2 niet aangeboden.

Ga in je infotainmentsysteem naar Instellingen -> Systeeminformatie. Zie je daar onderdeelnummer
"10E 035 820 J" of "10E 035 816 J" én softwareversie "0561", dan is je auto voorzien van softwareversie 3.2.1.
Dat is die inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JTzghFQiy6chKwxt2hCC__-p8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncPvEegufXqa9TMFbGViQdGM.jpg?f=fotoalbum_large

Nog maar even wat langer geduld dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 20:18
Galukon schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:09:
Zijn er hier mensen die getest hebben met het omschakelen van de zekering voor de 12V-voorziening? Ik wil eigenlijk zonder een accu mee te sleuren op reis de koelbox aan de auto kunnen laten staan als ik ergens ben zonder dat deze uit gaat. Dit zou goed moeten gaan met de setting, HV-gebruiken voor 12V-accu, maar ik ben benieuwd of iemand het getest heeft. Ik sta liever niet stil met een lege 12V-accu in the middle of nowhere :P.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, zijn er nog andere met ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
AvK schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Ik heb 10E 035 820 N en softwareversie 1741. Dat lijkt me dan nieuwer dan 3.2.1, maar volgens mij geen 3.5.2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

orillion schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:16:
[...]

Ik heb 10E 035 820 N en softwareversie 1741. Dat lijkt me dan nieuwer dan 3.2.1, maar volgens mij geen 3.5.2?
1741 is de 3.6 versie van de software. Jou Born is meer recent en heeft al een hogere versie bij de aflevering. Heeft met de hardware te maken (die is bij jou nieuwer).

De update van 3.2.1 naar 3.5.2 geldt voor de grote groep Born's die de afgelopen jaren zijn afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelee
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-05 16:23
Zijn er hier personen die de 'klik' bij het stoppen en vertrekken hebben laten herstellen en die de 'klik' nu terug horen?
Met het mooiere weer rij je al eens met de ramen open en hoor ik nu terug die 'klik'...

Ook de laadklep wil niet goed meer opengaan. Nog iemand problemen mee? Born is 2 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linuxpro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:24
Vandaag met de Born naar Ames Ridderkerk geweest om het probleem met "ramen sluiten" te laten verhelpen wat de OTA update verhinderde. Dat is opgelost (iets met opnieuw inleren enzo) en nu staat ie te updaten voor de deur. Eens kijken hoe lang dat dat gaat duren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linuxpro
Vanochtend was de Born ge-update! Lijkt er wel op dat ik al mijn wijzigingen die ik met ODBeleven gemaakt heb kwijt ben. Ook lijkt de radio zijn instellingen kwijt. Dat wordt dus nog even e.e.a. terugzoeken en weer wijzigen/instellen. Maar de ramen-fix van de garage heeft gewerkt. Nu eens kijken of ik tijdens het rijden ook nog wat opmerk.

Iemand al meer ervaringen na de update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

linuxpro schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:47:
Vanochtend was de Born ge-update! Lijkt er wel op dat ik al mijn wijzigingen die ik met ODBeleven gemaakt heb kwijt ben. Ook lijkt de radio zijn instellingen kwijt. Dat wordt dus nog even e.e.a. terugzoeken en weer wijzigen/instellen. Maar de ramen-fix van de garage heeft gewerkt. Nu eens kijken of ik tijdens het rijden ook nog wat opmerk.

Iemand al meer ervaringen na de update?
AvK in "Het grote Cupra topic" :)

En het gaspedaal is iets soepeler in het begin. Is net wat fijner te doseren als je rustig weg wilt rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-05 12:40
silverchaoz schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:38:
Het is een wonder lol, vanochtend een belletje gehad dat ik de auto volgende week kan ophalen. Hij is al kant en klaar geleverd bij de dealer binnen 7 weken tijd. Zal volgende week ff wat foto's delen als ik de auto opgehaald heb.
En heb je je nieuwe Leon ST al? Zo ja, hoe bevalt die? Al foto's?

Ik heb trouwens een afspraak staan om de mijne begin volgende maand op te halen :)

π MW finishers

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• silverchaoz
Vorige week mijn nieuwe Cupra Leon Sportstourer opgehaald van de dealer. Auto was in 7 weken geleverd. :D

Aflevermoment was prima en behoorlijk gedetailleerd. Verkoper nam alle tijd om alles door te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT5ttQXtiyP_zZ36Ihq0wLAS_j8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMjcWzByphmEpiKTrCsimBzw.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik de oude auto moest inleveren om de hoek en uitstapte vielen met twee dingen op; ventieldopje op één wiel zat er niet op en kentekenplaat was nogal scheef. Direct dus weer terug gereden. :|

De verkoper regelde het gelijk, hoefde niet te wachten. De aflevermanager kwam nog persoonlijk zijn excuus brengen en loste het prima op. De monteur die echter kentekenplaat opnieuw erop bevestigde was niet vriendelijk. Na 5 minuten prutsen zat die er opnieuw op, monteur liep zo weg zonder wat te zeggen. Resultaat; kentekenplaat was nog steeds scheef en niks veranderd. Terug gefloten en na 15 minuten zat die er recht op _/-\o_

Momenteel staat er bijna 1000km op de auto. Ben al 2 dagen achter elkaar van oost naar west gereden, dan tikken de kilometers aan en beginnen je dingen op te vallen, positief als negatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3Fc0n3XZd7UO3bE2U9r8ABe3Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DuUMhnGf9rZrwhZn7giOdbz.jpg?f=fotoalbum_large

Positief;

- Wat een verschrikkelijke fijne auto is dit zeg. Ik ben overwhelmed hoe comfortabel de auto rijdt, eruit ziet en hoe het infotainment systeem werkt. Dit is echt 10x beter dan een Golf 8 R-Line die ik overigs heb gehad voor ongeveer hetzelfde geld.

- Krijg enorm veel positieve reacties op de auto, vooral de kleur is in elke hoek anders en lijkt in de zon helemaal totaal iets nieuws. Prachtig.

- Het scherm is echt super snel. Android auto laat snel en het is wel heerlijk om met een "15 inch scherm te navigeren via Google Maps

- Dit is de "maar" 204PK versie, maar in de performance stand voelt die serieus bloedsnel aan. Ik kan vanaf 0 het gas volledig intrappen en er zit enorm veel grip op de voorwielen. Op kenteken is die volgens de cijfers net zo snel als mijn vorige Golf 7 met 150PK, maar de Cupra voelt echt absoluut sneller dan dat.

- Het Sennheiser pakket is echt behoorlijk goed. Voelt alsof je surround audio in de auto hebt. Kan het 100% aanraden voor het geld. Veel beter dan de standaard speakers

- De knoppen op het stuur zijn weer terug, die waren bij de meeste modellen vanaf 2022 gegeven moment eraf gehaald. Vind de knoppen persoonlijk fantastisch en geeft net wat een andere beleving

- Enorm veel beenruimte achter mij als bestuurder. Ik zit meestal met de stoel erg ver naar achteren, omdat ik lang ben. Vaak in een Golf of Peugeot 308 kon vrijwel niemand achter mij zitten zonder dat ik naar voren moest met de stoel, maar in deze auto kan ik zelfs achter mijn eigen stoel zitten en met genoeg beenruimte over.
- Auto laad ook enorm snel op. Aantal keer gehad dat de auto iets meer dan 2 uur over deed van 0% > 100%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43T_aycVLDdkDxExOb4NQnWgGUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIuSG7MMywUgcxf0iewMRp3h.jpg?f=fotoalbum_large

Negatieve punten;
- De camera is wel echt ondermaats voor een auto met meer dan €45000 waarde. Onscherp beeld, lage resolutie, echt jammer. Vooral het gemis van een 360 graden camera in de optielijst is wel een domper. Zelfs de Golf 8.5 die tegelijk uitkwam heeft dat. (en de nieuwe Formentor), waarom niet de Leon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pSEkFjUUnrXg02tDALR_AJk2r4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCH9kJ2jME33xk17QA2eBrsQ.jpg?f=fotoalbum_large

- Ik weet niet of persé negatief is, maar de sfeerverlichting werkt niet op de dagrijverlichting. Alleen als de normale verlichting begin van de avond aangaat. Vind ik persoonlijk wel wat jammer.

Heb niks anders dan lof over de auto en ben er zeer tevreden mee :*)

@MaTr1x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:14
Camera vond ik bij mijn golf 8 en auto’s daarvoor (2x golf 7.5) ook beter inderdaad. Sfeerverlichting is vrijwel altijd uit bij DRL toch? Had mijn Golf 8 dacht ik ook niet aan overdag.

360 camera heb ik nu op mijn Terramar (VZ Performance) maar kan niet echt zeggen dat ik het heel erg zou missen als ik het niet had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZegHetMaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-05 11:58
silverchaoz schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:09:
Vorige week mijn nieuwe Cupra Leon Sportstourer opgehaald van de dealer. Auto was in 7 weken geleverd. :D

Aflevermoment was prima en behoorlijk gedetailleerd. Verkoper nam alle tijd om alles door te nemen.
[Afbeelding]

Toen ik de oude auto moest inleveren om de hoek en uitstapte vielen met twee dingen op; ventieldopje op één wiel zat er niet op en kentekenplaat was nogal scheef. Direct dus weer terug gereden. :|

De verkoper regelde het gelijk, hoefde niet te wachten. De aflevermanager kwam nog persoonlijk zijn excuus brengen en loste het prima op. De monteur die echter kentekenplaat opnieuw erop bevestigde was niet vriendelijk. Na 5 minuten prutsen zat die er opnieuw op, monteur liep zo weg zonder wat te zeggen. Resultaat; kentekenplaat was nog steeds scheef en niks veranderd. Terug gefloten en na 15 minuten zat die er recht op _/-\o_

Momenteel staat er bijna 1000km op de auto. Ben al 2 dagen achter elkaar van oost naar west gereden, dan tikken de kilometers aan en beginnen je dingen op te vallen, positief als negatief.

[Afbeelding]

Positief;

- Wat een verschrikkelijke fijne auto is dit zeg. Ik ben overwhelmed hoe comfortabel de auto rijdt, eruit ziet en hoe het infotainment systeem werkt. Dit is echt 10x beter dan een Golf 8 R-Line die ik overigs heb gehad voor ongeveer hetzelfde geld.

- Krijg enorm veel positieve reacties op de auto, vooral de kleur is in elke hoek anders en lijkt in de zon helemaal totaal iets nieuws. Prachtig.

- Het scherm is echt super snel. Android auto laat snel en het is wel heerlijk om met een "15 inch scherm te navigeren via Google Maps

- Dit is de "maar" 204PK versie, maar in de performance stand voelt die serieus bloedsnel aan. Ik kan vanaf 0 het gas volledig intrappen en er zit enorm veel grip op de voorwielen. Op kenteken is die volgens de cijfers net zo snel als mijn vorige Golf 7 met 150PK, maar de Cupra voelt echt absoluut sneller dan dat.

- Het Sennheiser pakket is echt behoorlijk goed. Voelt alsof je surround audio in de auto hebt. Kan het 100% aanraden voor het geld. Veel beter dan de standaard speakers

- De knoppen op het stuur zijn weer terug, die waren bij de meeste modellen vanaf 2022 gegeven moment eraf gehaald. Vind de knoppen persoonlijk fantastisch en geeft net wat een andere beleving

- Enorm veel beenruimte achter mij als bestuurder. Ik zit meestal met de stoel erg ver naar achteren, omdat ik lang ben. Vaak in een Golf of Peugeot 308 kon vrijwel niemand achter mij zitten zonder dat ik naar voren moest met de stoel, maar in deze auto kan ik zelfs achter mijn eigen stoel zitten en met genoeg beenruimte over.
- Auto laad ook enorm snel op. Aantal keer gehad dat de auto iets meer dan 2 uur over deed van 0% > 100%

[Afbeelding]

Negatieve punten;
- De camera is wel echt ondermaats voor een auto met meer dan €45000 waarde. Onscherp beeld, lage resolutie, echt jammer. Vooral het gemis van een 360 graden camera in de optielijst is wel een domper. Zelfs de Golf 8.5 die tegelijk uitkwam heeft dat. (en de nieuwe Formentor), waarom niet de Leon?

[Afbeelding]

- Ik weet niet of persé negatief is, maar de sfeerverlichting werkt niet op de dagrijverlichting. Alleen als de normale verlichting begin van de avond aangaat. Vind ik persoonlijk wel wat jammer.

@MaTr1x
Dat is wel jammer van die camera. Op mijn Cupra Leon ST (voor de facelift) ziet deze er 10 keer beter uit. Ik snap niet hoe ze zo kunnen downgraden.

Wat betreft de sfeerverlichting, je kan ook gewoon je lichten aanzetten overdag dan werkt je sfeerverlichting ook. :P

Verder erg mooie auto, veel plezier ermee en veilige km's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
Scrtz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 07:20:
Camera vond ik bij mijn golf 8 en auto’s daarvoor (2x golf 7.5) ook beter inderdaad. Sfeerverlichting is vrijwel altijd uit bij DRL toch? Had mijn Golf 8 dacht ik ook niet aan overdag.

360 camera heb ik nu op mijn Terramar (VZ Performance) maar kan niet echt zeggen dat ik het heel erg zou missen als ik het niet had.
Hoe is de kwaliteit van jouw Terramar camera? Ongeveer hetzelfde wat ik beschrijf of wel scherp en goede resolutie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
silverchaoz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:41:
[...]

Hoe is de kwaliteit van jouw Terramar camera? Ongeveer hetzelfde wat ik beschrijf of wel scherp en goede resolutie?
Zelfde als jou beschrijving. En het grootste nadeel is nog wel dat die camera's allemaal aan de buitenzijde zitten, dus met het minste geringste vuil, zeker in de wintermaanden zie je dan nog minder. Dat vond ik wel een heel erg groot voordeel aan de Golfjes die ik reed met de camera in het logo verstopt. Altijd schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Scrtz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Zelfde als jou beschrijving. En het grootste nadeel is nog wel dat die camera's allemaal aan de buitenzijde zitten, dus met het minste geringste vuil, zeker in de wintermaanden zie je dan nog minder. Dat vond ik wel een heel erg groot voordeel aan de Golfjes die ik reed met de camera in het logo verstopt. Altijd schoon.
Bij mijn Born zit op de achtercamera een spuitmondje. Als je je achterruit schoonmaakt spuit deze over de camera heen. Hebben jullie dat niet dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-05 12:40
silverchaoz schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Positief;

[Afbeelding]

Negatieve punten;

[Afbeelding]

@MaTr1x
Wauw, die kleur op jouw foto's is precies zo als op de persfoto's van Cupra zelf, geweldig!

Op deze Youtube komt die toch weer meer als grijs over:
YouTube: Nowy CUPRA Leon 1.5 eTSI! Kolor Taiga Grey, felga 19’ Polar Copper! ...

Terwijl die hier weer mee beige oogt, het is dus echt hoe het licht valt zoals je zegt:
YouTube: Nowy CUPRA Leon Sportstourer VZ 2.0 TSI 333 KM- Taiga Grey, felga Po...

Veel plezier ermee :)

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
AvK schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Bij mijn Born zit op de achtercamera een spuitmondje. Als je je achterruit schoonmaakt spuit deze over de camera heen. Hebben jullie dat niet dan?
Nee helaas niet.. dat zei iemand in dit topic laatst ook al en toen meteen gecheckt..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smaiden
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-05 16:06
Vanuit mijn werk de optie om een leaseauto uit te zoeken. Vanaf moment 1 de Formentor een ontzettend mooie auto gevonden.

Na een testrit deze besteld met een levertijd van +- 2 maanden.

Cupra Formentor
- 1.5 TSI e-Hybrid Business DSG
- Fiord Blue
- Sennheiser geluidssyteem
- Velgen 'Sandstorm', 19 inch lichtmetaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-05 17:39
Gelee schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:45:
Zijn er hier personen die de 'klik' bij het stoppen en vertrekken hebben laten herstellen en die de 'klik' nu terug horen?
Met het mooiere weer rij je al eens met de ramen open en hoor ik nu terug die 'klik'...

Ook de laadklep wil niet goed meer opengaan. Nog iemand problemen mee? Born is 2 jaar oud.
Bij mijn Born is tijdens de garantie iets aan de aandrijving opnieuw verlijmd, toen was de tik even weg. Na een paar maanden kwam het weer terug en sindsdien ben ik nog in discussie met de (Duitse) dealer en Cupra dat ik vind dat deze reparatie (iets van 2k€) alsnog onder garantie valt, ook al is de auto inmiddels >2 jaar omdat het hetzelfde euvel is als eerder. Heb nog geen akkoord gegeven hiervoor omdat ik geen trek heb in die rekening…

Laadklep heb ik misschien in al die keren 2x mee zitten stoeien, dat is geen issue bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-05 15:23
Kreeg net update in Born (dec 2024)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGbS1TJWwBjTwzbg_5fWqrh6Rk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDYXT8KXUvLLOo4GwcH3M3E1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Ik ook op mijn Born uit 2022. Lijkt de OUM1 te zijn. Niet heel veel spannends dus. Ik weet nog niet wat die inverter feature inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Laatst online: 10-05 20:53
linuxpro schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:56:
Vandaag met de Born naar Ames Ridderkerk geweest om het probleem met "ramen sluiten" te laten verhelpen wat de OTA update verhinderde. Dat is opgelost (iets met opnieuw inleren enzo) en nu staat ie te updaten voor de deur. Eens kijken hoe lang dat dat gaat duren ;-)
Dat issue had ik ook, uiteindelijk advies van de garage gekregen de min-pool van de accu te halen voor 10 minuten.

Na het bevestigen eerst een heleboel foutmeldingen, maar na een paar minuten was de melding van ramen sluiten weg en kon ik de OTA uitvoeren.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Kreeg vanochtend een kleine update op mijn Born met 3.5.2 software. Iets met Optimaliseren van Apps. Update downen duurde ongeveer 1 minuut. Daadwerkelijke update wordt uitgevoerd zodra je de auto verlaat en op slot zet. Heb geen veranderingen kunnen bemerken tot nu toe.

[ Voor 6% gewijzigd door AvK op 10-05-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:00

kaanmijo

Picobello B.V.

AvK schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:51:
Kreeg vanochtend een kleine update op mijn Born met 3.5.2 software. Iets met Optimaliseren van Apps. Update downen duurde ongeveer 1 minuut. Daadwerkelijke update wordt uitgevoerd zodra je de auto verlaat en op slot zet. Heb geen veranderingen kunnen bemerken tot nu toe.
Deze afgelopen week ook gehad en net een nieuwe OTA er achteraan. Zou iets met een omvormer aanpassen oid. Auto zou 10 minuten onbruikbaar zijn tijdens de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
AvK schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:56:
[...]

Oh toch wel! had niet goed gekeken lawl.. chil!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:46

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Scrtz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:11:
[...]

Nee helaas niet.. dat zei iemand in dit topic laatst ook al en toen meteen gecheckt..
Zeker wel dat ze dat hebben. Hebben alle vag auto’s.

Auto in achteruit zetten en dan je achterruit spuiten dan pakt hij ook de camera mee.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinInDaHood
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-05 16:21
Las dit toevallig net:
https://www.autoweek.nl/a...sor-naast-softwareupdate/

Wat denken jullie, misschien ook hardware update voor Cupra of hebben mensen met de iets oudere Cupra gewoon dike pech met de traagheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Laatst online: 22:37
RobinInDaHood schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:21:
Las dit toevallig net:
https://www.autoweek.nl/a...sor-naast-softwareupdate/

Wat denken jullie, misschien ook hardware update voor Cupra of hebben mensen met de iets oudere Cupra gewoon dike pech met de traagheid.
Ik zie ze het niet snel doen; de laatste twee jaar zijn er met mondjesmaat updates, maar met nou echt nieuwe features? Naar mijn weten enkel wat bug fixes en stabiliteit upgrades. Komt overigens ook de enorme wachttijden bij de gemiddelde VAG garage niet ten goede als al die auto's een (gratis) hardware vervanging krijgen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linuxpro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsmBQLkhgJUM8rokFelheH_ncag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJeNjW5VSo31cbHQ94Mq9UKN.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was voor mij een nieuwe. FastNed laadpaal verderop deed t gelukkig wel gewoon.
Pagina: 1 ... 99 100 Laatste

Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.