Het grote Cupra topic

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:53
Nieksc schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:47:
[quote]Scrtz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:20:
[...]

Beetje een vraag van niks, want '2 grote koffers, 1 kleine koffer en 2 rugzakken' zijn nogal een breed begrip. Er zijn duizenden verschillende koffermaten/lengtes/breedtes noem het op dus hier kan niemand fatsoenlijk antwoord op geven. Begin eens met de liters te vergelijken tussen de Terramar en de Ford?

[...]

Uiteraard heb ik dat al opgezocht, maar liters zeggen mij niet zoveel. Vandaar de vraag….

Is het met afmetingen van de koffers en rugzakken een betere vraag, of blijft het “een vraag van niks”?

2x grote koffer: 77x50x31 cm
1x kleine koffer: 55x40x20 cm
2x rugzak: 45x24x17,5 cm
Ja lastig, misschien geeft onderstaande je een beeld, mijn gevulde Terramar van afgelopen zomer:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Hier had ik de achterbank zover mogelijk naar voren geschoven, linker gedeelte plat en hoedenplank eruit (de laadvloer is vrij hoog, dus die hoedenplak moet er met veel (grote) koffers denk ik toch wel vrij snel al uit..)
Maar met een beetje tetris kom je best een heel eind.

Het gat achter de bank door het vooruitschijven was weer handig daar had ik de ingeklapte kindereetstoel tussengezet rechtsachter..

• Nieksc
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-03 22:47
Scrtz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Ja lastig, misschien geeft onderstaande je een beeld, mijn gevulde Terramar van afgelopen zomer:

***members only***

Hier had ik de achterbank zover mogelijk naar voren geschoven, linker gedeelte plat en hoedenplank eruit (de laadvloer is vrij hoog, dus die hoedenplak moet er met veel (grote) koffers denk ik toch wel vrij snel al uit..)
Maar met een beetje tetris kom je best een heel eind.

Het gat achter de bank door het vooruitschijven was weer handig daar had ik de ingeklapte kindereetstoel tussengezet rechtsachter..
Top, dankjewel! Hier heb ik wel een aardig beeld bij!

@Oceanview ook bedankt voor je reactie.

• firejelle
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-02 13:29
Is er iemand die weet of je die uitlaat sierstukken op de e-hybrid 245 kan vervangen voor die variant van de 300pk versie, die zijn ook nep maar zien er iets beter uit zonder teveel aanpassingen. En waar zijn die te koop?

• Jermaine
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-03 13:09
Er viel mij gisteren iets op aan mijn "HUD", dus ik heb er later toen ik eenmaal thuis was een foto van gemaakt. Out of the blue, zonder dat er - naar mijn weten - een softwareupdate beschikbaar was voor mijn Born ONE-model, mis ik ineens het batterijpercentage. Ben ik de enige die hier ineens last van heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9LwdJDyxNr7Fa8uABZ7YJ8Geus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLAC0sgJjhwkkAh6CkgBr7gw.jpg?f=fotoalbum_large

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:32

AvK

Ready Set Go

Jermaine schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:59:
Er viel mij gisteren iets op aan mijn "HUD", dus ik heb er later toen ik eenmaal thuis was een foto van gemaakt. Out of the blue, zonder dat er - naar mijn weten - een softwareupdate beschikbaar was voor mijn Born ONE-model, mis ik ineens het batterijpercentage. Ben ik de enige die hier ineens last van heeft?

[Afbeelding]
Even op het OK knopje drukken. Dan heb je 3 'standen'. Lang, waar die nu op staat, sinds laden en de dagtrip.
Je hebt eerder per abuis het OK knopje ingedrukt.....

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

DWinters1979 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:32:
[...]
Dank voor je reactie, hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
Bij mijn auto is die tegel niet beschikbaar, toch vreemd dat wij dan beide dezelfde software versie hebben
Niets bijzonders voor hoeven doen, werkt gewoon.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-02 22:40
Gister weer langdurig motor gebruik benodigd.... Vorige week ook al. Dus tijd voor zijn eerste garage bezoek dan maar met deze lijst aan punten:
Meerdere problemen met de auto:
1) Achterruitenwisser maakt heel veel herrie als hij over de achterrruit gaat.
2) Voorruitenwisser maakt veel strepen waardoor zicht slechter wordt.
3) Bestuurdersstoel lijkt heen en weer te gaan tijdens remmen en optrekken.
4) Af en toe aandrijfstoring waardoor ik alleen elektrisch kan rijden. Tot nu toe op te lossen door even 10 minuten bij de auto weg te lopen.
5) Om de week (soms iets langer) langdurig motor gebruik benodigd melding.
6) Heel vaak er zijn nieuwe settings voor u melding waardoor er van alles gereset wordt als ik deze accepteer.
7) Disco op mijn dashboard wegens uitschakeling allerlei hulp systemen met enige regelmaat.
8 ) Uit het niets ingrijpen precrash systeem op de snelweg terwijl er niks voor mij rijd.
9) Remmen maken schrapend geluid en moeten heel ver ingedrukt worden voor ze echt remmen.
10) tijdens remmen schiet auto spontaan door als hij van elektromotor naar verbrandingsmotor moet ivm net omgeschakeld te zijn.

Alles wat er het afgelopen jaar meerdere keren is gebeurd maar op de lijst gezet. Ben benieuwd, veel dingen zullen ongetwijfeld software matig opgelost moeten worden dus had voorgesteld om alles maar even te updaten.

Verder super tevreden hoor met de Terramar maar deze puntjes doen best afbreuk aan de auto en wekt frustraties op die er niet zouden moeten zijn bij een auto van deze prijsklasse.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• DWinters1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-03 10:39
Bijzonder dat ik die optie niet heb…
DyStiC schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:12:
[...]

Niets bijzonders voor hoeven doen, werkt gewoon.

SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W

• Jermaine
AvK schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:34:
[...]

Even op het OK knopje drukken. Dan heb je 3 'standen'. Lang, waar die nu op staat, sinds laden en de dagtrip.
Je hebt eerder per abuis het OK knopje ingedrukt.....
De auto stond enkele dagen niets te doen, gisteren weer enkele ritjes gemaakt en zonder dat ik op "OK" hoefde te drukken was het percentage weer in beeld onderin op de HUD *O*

• rav994
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:12
Joenino schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:49:
Gister weer langdurig motor gebruik benodigd.... Vorige week ook al. Dus tijd voor zijn eerste garage bezoek dan maar met deze lijst aan punten:
4) Af en toe aandrijfstoring waardoor ik alleen elektrisch kan rijden. Tot nu toe op te lossen door even 10 minuten bij de auto weg te lopen.
6) Heel vaak er zijn nieuwe settings voor u melding waardoor er van alles gereset wordt als ik deze accepteer.
7) Disco op mijn dashboard wegens uitschakeling allerlei hulp systemen met enige regelmaat.
8 ) Uit het niets ingrijpen precrash systeem op de snelweg terwijl er niks voor mij rijd.
9) Remmen maken schrapend geluid en moeten heel ver ingedrukt worden voor ze echt remmen.
10) tijdens remmen schiet auto spontaan door als hij van elektromotor naar verbrandingsmotor moet ivm net omgeschakeld te zijn.

Alles wat er het afgelopen jaar meerdere keren is gebeurd maar op de lijst gezet. Ben benieuwd, veel dingen zullen ongetwijfeld software matig opgelost moeten worden dus had voorgesteld om alles maar even te updaten.

Verder super tevreden hoor met de Terramar maar deze puntjes doen best afbreuk aan de auto en wekt frustraties op die er niet zouden moeten zijn bij een auto van deze prijsklasse.
Voor puntje 6 staat hier de oplossing
https://www.reddit.com/r/...ttings_available_message/

• firejelle
Hoi allemaal, sinds vandaag in het bezit van een Leon ehybrid. Maar heb nu twee keer gehad dat hij maar tot halverwege oplaad aan een laadpaal. Daarna gaat het lampje op de auto uit bij de laadpoort, en op de laadpaal brand hij lichtblauw.

Iemand een idee wat het kan zijn? Gaat om een Cupra Leon uit 2022

• waterpolo78
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:10

Puntje 5 heb ik ook. Het lijkt erop dat de laatste PV4-RC update naar software 2768 het minder vaak doet, maar ik krijg nog steeds af en toe de melding dat deze op verbrandingsmotor moet blijven. Wel is de meldtekst uitgebreid in de popup die je ziet op het scherm, volgens mij nu 4 redenen dat getoond wordt.

Kan het ingrijpen niet te maken hebben dat je aan de binnenkant probeerd in te halen? Met travel assist aan gaat deze flink afremmen, gisteren nog gehad met voorsoorteren op snelweg waarbij een vrachtauto naar links ging en ik juist naar rechts waardoor de weg vrij was, maar de auto zag dat anders. Op dat moment is zo'n detectiesysteem waardeloos.

Punt 1 met achterruitwisseers heb ik ook last van al is het vaak maar de eerst keer wissen. Ik heb nog de wisserblad a fabriek. Mogelijk dat een nieuwe beter werkt, maar zelf dus nog niet vervangen in Leon ST facelift uit 2024.

Punt 2 mbt voorruitwisser met strepen kan je mogelijk zelf oplossen door de bladen schoon te maken. Bij mij hielp het wel om bijv. met wc-papier er langs te halen. Dan zie je meteen hoeveel vuil er vanaf komt.

Punt 4 ook regelmatig gehad voordat ik de PV4-RC update kreeg. Na de update minder (software) storingen. Dit geldt ook voor de achterlichten die ik ook regelmatig kreeg.

Ik ben benieuwd of er dan een update geinstalleerd gaat worden.

• waterpolo78
Voor de Born liefhebbers:
https://nieuws.cupraoffic...geavanceerde-technologie/

[ Voor 40% gewijzigd door waterpolo78 op 27-02-2026 07:48 ]

• DeLongie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:06
Bijzonder, een beetje vanuit het niets wordt volgende week de vernieuwde Born onthult en op de Raval laten ze ons al 3 jaar wachten.

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:22
firejelle schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:37:
Hoi allemaal, sinds vandaag in het bezit van een Leon ehybrid. Maar heb nu twee keer gehad dat hij maar tot halverwege oplaad aan een laadpaal. Daarna gaat het lampje op de auto uit bij de laadpoort, en op de laadpaal brand hij lichtblauw.

Iemand een idee wat het kan zijn? Gaat om een Cupra Leon uit 2022
heb je vertrektijden ingesteld?
dan kan het zijn dat hij tot een minimum lading laad (halverwege in jou geval) en dan wacht tot hij moet beginnen laden om klaar te zijn op je vertrektijd.

• firejelle
Deathaspire schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:35:
[...]

heb je vertrektijden ingesteld?
dan kan het zijn dat hij tot een minimum lading laad (halverwege in jou geval) en dan wacht tot hij moet beginnen laden om klaar te zijn op je vertrektijd.
Nee niet ingesteld, tenminste hij was terug gezet naar fabrieksinstellingen. En daarna nooit ingesteld. Wel stond aan 'minimaal opladen tot 50%" die heb ik nu even teruggezet naar 0% kijken of dat wat veranderd..

• gios2011
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-03 06:05
DeLongie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:33:
Bijzonder, een beetje vanuit het niets wordt volgende week de vernieuwde Born onthult en op de Raval laten ze ons al 3 jaar wachten.
Zowel Cupra als VW gokken op de Raval en Polo. Born geen verkoopsucces. Gelukkig maar. Je ziet ze niet zoveel. Rijdt voortreffelijk, zeker de VZ versie 👍.

• Jermaine
DeLongie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:33:
Je vergelijkt een facelift met de introductie van een compleet nieuw model. De facelifts van - laten we het maar even "pre-merk" noemen - Seat waren ook voornamelijk cosmetische aanpassingen die grotendeels waren gebaseerd op feedback van de eigenaren van de auto's zelf.

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-03 16:18
gios2011 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Zowel Cupra als VW gokken op de Raval en Polo. Born geen verkoopsucces. Gelukkig maar. Je ziet ze niet zoveel. Rijdt voortreffelijk, zeker de VZ versie 👍.
Iemand enig idee waarom de Raval vanaf 31,990 tekoop is en niet de geadverteerde vanafprijs van 26k?

Zijn de First editions luxer uitgevoerd en komt er later een kale versie voor die 26k?

• Jan_De_Tuinman
  • Laatst online: 16:14
Vissa66 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:33:
[...]

Iemand enig idee waarom de Raval vanaf 31,990 tekoop is en niet de geadverteerde vanafprijs van 26k?

Zijn de First editions luxer uitgevoerd en komt er later een kale versie voor die 26k?
Yes, luxer en met de grotere batterij uitgevoerd. Eind 2026 komt de "kale" versie met een kleinere batterij.
Deze heeft een vanaf prijs van 26k.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan_De_Tuinman op 27-02-2026 15:39 ]

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-03 16:18
Jan_De_Tuinman schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:39:
[...]

Yes, luxer en met de grotere batterij uitgevoerd. Eind 2026 komt de "kale" versie met een kleinere batterij.

• DeLongie
Vissa66 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:33:
[...]

De First Edition zijn idd rijkelijk uitgerust, als ik de verkoper mag geloven betaal je normaalgesproken +- €3000 meer als je op een later moment losse pakketten aanvinkt.

Later komt er idd een Raval met een vanafprijs van 26k, die zal flink minder pk’s aan boord hebben en minder range.

Ik heb een Raval Business Edition besteld :)

• GB_gaming101
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:24
DeLongie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:40:
[...]

De First Edition zijn idd rijkelijk uitgerust, als ik de verkoper mag geloven betaal je normaalgesproken +- €3000 meer als je op een later moment losse pakketten aanvinkt.

Later komt er idd een Raval met een vanafprijs van 26k, die zal flink minder pk’s aan boord hebben en minder range.

Ik heb een Raval Business Edition besteld :)
Heb je al een verwachte leverdatum?

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001

AvK

Ready Set Go

gios2011 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:34:
[...]

Nou, Born geen verkoop succes?
Er rijden toch zo'n 8500 rond in Nederland. Zelf zie ik ze best vaak ook.
:)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• DeLongie
GB_gaming101 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:21:
[...]

Heb je al een verwachte leverdatum?
Jazeker, medio juni. Eerst wordt de Performance uitgeleverd eind mei.

• Joenino
waterpolo78 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:46:
[...]

Puntje 5 heb ik ook. Het lijkt erop dat de laatste PV4-RC update naar software 2768 het minder vaak doet, maar ik krijg nog steeds af en toe de melding dat deze op verbrandingsmotor moet blijven. Wel is de meldtekst uitgebreid in de popup die je ziet op het scherm, volgens mij nu 4 redenen dat getoond wordt.

Kan het ingrijpen niet te maken hebben dat je aan de binnenkant probeerd in te halen? Met travel assist aan gaat deze flink afremmen, gisteren nog gehad met voorsoorteren op snelweg waarbij een vrachtauto naar links ging en ik juist naar rechts waardoor de weg vrij was, maar de auto zag dat anders. Op dat moment is zo'n detectiesysteem waardeloos.

Punt 1 met achterruitwisseers heb ik ook last van al is het vaak maar de eerst keer wissen. Ik heb nog de wisserblad a fabriek. Mogelijk dat een nieuwe beter werkt, maar zelf dus nog niet vervangen in Leon ST facelift uit 2024.

Punt 2 mbt voorruitwisser met strepen kan je mogelijk zelf oplossen door de bladen schoon te maken. Bij mij hielp het wel om bijv. met wc-papier er langs te halen. Dan zie je meteen hoeveel vuil er vanaf komt.

Punt 4 ook regelmatig gehad voordat ik de PV4-RC update kreeg. Na de update minder (software) storingen. Dit geldt ook voor de achterlichten die ik ook regelmatig kreeg.

Ik ben benieuwd of er dan een update geinstalleerd gaat worden.
Leuk dat met de update je dat bericht minder krijgt maar volgens het boekje zou dat ongeveer om de 20k of 6 maanden moeten zijn en niet elke week. Langdurig motor verbruik melding krijg je sowieso als hij koud is en je hybride rijd en net te veel gas geeft, na een minuut of 2 verdwijnt die wel. Maar elke week krijg ik dus de echt lange waar je 30-40 minuten dus flink door moet rijden om hem weg te krijgen.

Ruitenwissers schoon maken doe ik zo'n beetje elke paar dagen maar helpt niks. Achterruitwisser blijft altijd dat geluid maken behalve bij stortbuien. Is gewoon goedkope troep die ze erop hebben gedaan.

Die pre crash ingrijpen bedoel ik echt waarschuwing en al en vol in de ankers uit het niets, geen auto in de buurt. Als je rechts (weet hoort niet maar soms heb je van die pannekoeken die 80 gaan rijden op de linkerbaan op een 2 baans weg) in wilt halen dan remt de auto netjes rustig af tot je het pendaal even aan raakt. Gebeurd ook als je hem laat uitrollen en je komt wat hij vind te dicht bij een auto terwijl er nog 10 meter tussen zit.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03 16:34
Joenino schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:26:
[...]

Leuk dat met de update je dat bericht minder krijgt maar volgens het boekje zou dat ongeveer om de 20k of 6 maanden moeten zijn en niet elke week. Langdurig motor verbruik melding krijg je sowieso als hij koud is en je hybride rijd en net te veel gas geeft, na een minuut of 2 verdwijnt die wel. Maar elke week krijg ik dus de echt lange waar je 30-40 minuten dus flink door moet rijden om hem weg te krijgen.

Ruitenwissers schoon maken doe ik zo'n beetje elke paar dagen maar helpt niks. Achterruitwisser blijft altijd dat geluid maken behalve bij stortbuien. Is gewoon goedkope troep die ze erop hebben gedaan.

Die pre crash ingrijpen bedoel ik echt waarschuwing en al en vol in de ankers uit het niets, geen auto in de buurt. Als je rechts (weet hoort niet maar soms heb je van die pannekoeken die 80 gaan rijden op de linkerbaan op een 2 baans weg) in wilt halen dan remt de auto netjes rustig af tot je het pendaal even aan raakt. Gebeurd ook als je hem laat uitrollen en je komt wat hij vind te dicht bij een auto terwijl er nog 10 meter tussen zit.
Je motor gaat ook eerder aan als je bijv. stoelverwarming etc aanzet.... op een gegeven moment als je dan teveel gas geeft, start ie de motor erbij...
Dit viel me op toen het kouder was.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:14
Gaat hierbij ook de radiator fan voluit blazen?

Ik zelf heb een Seat Tarraco uit 23, en heb dit euvel ook.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78012192

Als ik de auto uitlees met obd11 krijg ik melding dat er een klep vast zou zitten, foitmeldingen resetten lost het bij mij altijd op.
Aangezien ik niet vaak ritten maak van 45 min. Is rijden dus geen optie bij mij.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Scrtz
toxict schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:56:
[...]

Je motor gaat ook eerder aan als je bijv. stoelverwarming etc aanzet.... op een gegeven moment als je dan teveel gas geeft, start ie de motor erbij...
Dit viel me op toen het kouder was.
Als je hem op hybride stand hebt wel. In volledig elektrische stand gaat brandstofmotor pas aan zodra je kickdown gebruikt. Als je gewoon normaal vol gas doet voor de kickdown blijf je elektrisch rijden

• Joenino
MaD_co schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:10:
[...]

Gaat hierbij ook de radiator fan voluit blazen?

Ik zelf heb een Seat Tarraco uit 23, en heb dit euvel ook.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78012192

Als ik de auto uitlees met obd11 krijg ik melding dat er een klep vast zou zitten, foitmeldingen resetten lost het bij mij altijd op.
Aangezien ik niet vaak ritten maak van 45 min. Is rijden dus geen optie bij mij.
Nee fan gaat niet vol blazen.

• Jermaine
Op Reddit is iemand losgegaan met AI om een onduidelijke snapshotje waar de Cupra Born facelift te zien was duidelijker te maken. Hieronder ook de vertaalde bijbehorende tekst.
Een Franstalige internetgebruiker (Dvd Pga) gebruikte een AI-tool en de reeds gepubliceerde 3/4 foto's om het ontwerp van de Born 2026 te onthullen. En het is behoorlijk succesvol. 😬 Dus, vind je het leuk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFaqDMAKKwjOP9nFTTjpua22Ot8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyvepmypNYcODWTEjmiHQ0Kc.jpg?f=fotoalbum_large

Naar wat ik er hier van zie...
  • ... is aan de achterzijde de verlichting aangepast naar wat je ook bij andere modellen ziet, met verlicht Cupra-logo ipv die doorhandle om de achterbak te kunnen openen, verder ook andere remlichten maar dat wisten we al;
  • ... lijken er iets minder reflectoren aan de achterkant te zitten;
  • ... zijn de wielkasten iets opvallender aanwezig;
  • ... is de C-stijl wat agressiever gemaakt;
  • ... wordt de Born geleverd met andere velgen dan die ik en vele anderen onder ons Born (One-)model hebben, dus geen Thunderstorm, Hurricane, Copper Typhoon en/of Typohoon meer?;
Hopelijk is het niet een cosmetische ingreep maar is er ook wat gedaan aan de ergernissen van deze verder geweldige auto. Ik blijf erbij dat een max van 58kW laadsnelheid bij een Tesla-lader, het missen van fysieke toetsen ipv al die touch-prut en het soms best trage display verleden tijd zullen zijn.

Nog even aftellen naar 5 maart :)

• DeLongie
Goedemorgen allen!

Heeft Cupra - net als VW - ook een “shop” in het infotainment?
De dealer vertelde mij dat je achteraf voor +- €500 navi kan bijkopen/activeren maar die info kan ik op het www nergens terugvinden.

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:15
Navigatie bijkopen? Wat zou er missen?
Ik heb een Leon ST uit 2022, daar kan ik alleen Qubic en Park&Pay in de winkel kopen.

Updates voor de ingebouwde navigatie gaat via Cupra Connect, die krijg je voor een x jaar bij jouw nieuwe auto en daarna kan je een abonnement afnemen.

PSN: Redrafted

• DeLongie
Wat er zou missen? Nou navigatie misschien 😄

Bij Volkswagen kan je tegen betaling wel allerlei pakketten unlocken.

• Xerox
Als ik online zoek vind ik hier wat info over inderdaad.
Ik lees echter ook dat je geen navigatie achteraf kan bijkopen, dat moet je direct bij de auto kopen. In de prijslijst van de Terramar staat bij de Essential een multimedia-systeem en vanaf de business een navigatiesysteem. Achteraf kopen/inbouwen is volgens andere gebruikers op internet ook niet mogelijk, maar wat hiervan klopt weet ik niet (geen ervaring mee).

• DeLongie
Klopt ja de berichtgeving daarover is wat tegenstrijdig. De verkoper was er heel stellig in dat dat bijgekocht kan worden.

Mijn aanstaande Raval Business heeft namelijk geen navigatie aan boord.
Wel CarPlay natuurlijk dus zo’n issue zal het niet zijn.

• toxict
DeLongie schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:25:
Wat er zou missen? Nou navigatie misschien 😄

Bij Volkswagen kan je tegen betaling wel allerlei pakketten unlocken.
Ja, je kunt ermee navigeren. Ik heb 'm ook in mijn 2025 Cupra Leon ST.
Ik gebruik 'm NOOIT.
Altijd Android Auto. Google Maps + Spotify en Flitsmeister draaien altijd als ik rij.
Ik zie voor mijzelf letterlijk geen reden om die ingebouwde te gebruiken.

Heb wel het idee dat ie de kaarten gebruikt om te weten waar een kruispunt of rotonde is, want ik krijg vaak genoeg de melding, gaspedaal loslaten... dan laat ie 'm heel netjes met de juiste snelheid aankomen bij een rotonde, waar ik dan alleen nog hoef te sturen.

• toxict
Even de handleiding erop nageslagen.
Pagina 223 https://www.cupraofficial...20Leon%20PA%2008-2025.pdf

Voorspellende snelheidsregeling

Inleiding
De voorspellende snelheidsregeling past de
snelheid aan de gedetecteerde beperkingen
en het wegennet (bochten, kruispunten, ro
tondes enz.) aan.
De voorspellende snelheidsregeling is een
aanvullende functie van de ACC ››› pag.
217 die gebruikmaakt van de verkeersteken
herkenning en de navigatiegegevens van het
infotainmentsysteem.

De voorspellende snelheidsregeling is beschik
baar naargelang de uitrusting en niet in alle
landen.

[ Voor 4% gewijzigd door toxict op 02-03-2026 00:45 ]

• ThatDutchIdiot
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-03 22:34
Zijn er mensen die mij wat helderheid kunnen geven over het verschil tussen de Leon business en VZ uitvoering? Volgens internet zou de VZ een sportievere uitvoering zijn, maar op het aantal PKs na, kan ik optisch echt geen enkel verschil spotten. Zelfde uiterlijk, zelfde interieur als ik de foto's vergelijk.

Is het de moeite waard om dan te kijken naar de VZ uitvoering, enkel voor de ~40pk extra? Het verschil van een tweedehands is ~4.000 € en dan heeft ie ook nog aanzienlijk meer kilometers op de teller staan.

• toxict
ThatDutchIdiot schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:41:
Zijn er mensen die mij wat helderheid kunnen geven over het verschil tussen de Leon business en VZ uitvoering? Volgens internet zou de VZ een sportievere uitvoering zijn, maar op het aantal PKs na, kan ik optisch echt geen enkel verschil spotten. Zelfde uiterlijk, zelfde interieur als ik de foto's vergelijk.

Is het de moeite waard om dan te kijken naar de VZ uitvoering, enkel voor de ~40pk extra? Het verschil van een tweedehands is ~4.000 € en dan heeft ie ook nog aanzienlijk meer kilometers op de teller staan.
T.o.v. de Business uitvoering (die ik heb), krijg je bij de VZ dit standaard:
  • Velgen 'Polar', 19 inch lichtmetaal
  • (Business default 18" inch)
  • Kuipstoelen vóór met geïntegreerde hoofdsteun
  • (ook bij Business te krijgen)
  • Bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie
  • Bekleding in Dinamica (suede-look) en PVC
  • Dynamic Chassis Control
  • (Alleen vanaf VZ te krijgen)
Als DCC en 68PK extra je niet zoveel doen, dan zou ik voor de Business gaan en de ~€4000,- gebruiken voor de opties.

[ Voor 8% gewijzigd door toxict op 02-03-2026 21:55 ]

• Deathaspire
toxict schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:53:
[...]
Mijn Leon ST Hybrid van '24 heeft ook DCC, en is geen VZ.
Moet wel zeggen dat de verkoper ook verbaast was dat dit erop zat.

• Scrtz
Deathaspire schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 07:58:
[...]

Mijn Leon ST Hybrid van '24 heeft ook DCC, en is geen VZ.
Moet wel zeggen dat de verkoper ook verbaast was dat dit erop zat.
Is het een import?

• Scrtz
ThatDutchIdiot schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:41:

toxict schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:53:
[...]

T.o.v. de Business uitvoering (die ik heb), krijg je bij de VZ dit standaard:
  • Velgen 'Polar', 19 inch lichtmetaal
  • (Business default 18" inch)
  • Kuipstoelen vóór met geïntegreerde hoofdsteun
  • Bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie
  • Bekleding in Dinamica (suede-look) en PVC
Als DCC en 68PK extra je niet zoveel doen, dan zou ik voor de Business gaan en de ~€4000,- gebruiken voor de opties.
Hou er wel rekening mee dat dit voor NL exemplaren geldt. Indien het een import auto is kun je niet zomaar van de NL prijslijst/configurator uitgaan want andere landen hebben vaak andere pakketinhoud en/of bepaalde opties die wel los te kopen zijn maar in NL niet.

• Deathaspire
Nee, maar gaat wel over België, niet NL.
Misschien dat dat ook wel scheelt.

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:47
argon007 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:25:
[...]

Is dit reeds bij iemand opgelost? Ik ben nog niet tot bij de garage geraakt, maar mijn led lichten in het intereur springen nog altijd van rood naar blauw of blauw naar rood...

Het "motorstoring" lampje brand ook altijd nog af en toe. Garage vind de oorzaak niet.
Al 2 keer de garage moeten bezoeken omdat airco in de auto ook niet koelt. Blijkt dat er telkens ergens gas lekt maar men weet niet waar...

Laat ons zeggen dat ik niet super tevreden ben van deze wagen :-)
een week geleden wou mijn wagen niet meer starten. Ze zijn die dan maar komen takelen. Blijkbaar een defecte 12V batterij. Ze doen nu ook een volledige software update. Benieuwd wat dit zal geven.

Men heeft het lek in de aircoleidingen nog altijd niet gevonden. Benieuwd hoe lang ik de wagen deze keer kwijt zal zijn.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Hier gister bericht in de auto dat er een nieuwe update klaar stond. Iets met uitfaseren g2/g3 en dat dit daarom nodig is.

Sinds de update lijkt de cupra app geen verbinding meer te hebben met de auto.. geen enkele status in de app is correct, zelfs opladen wordt niet meer weergegeven..

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
De vernieuwde cupra born!

https://nieuws.cupraoffic...ceert-de-vernieuwde-born/

Wat vinden we ervan? Zouden jullie je huidige born hiervoor upgraden?

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:43
Nopheros schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:43:
Hier gister bericht in de auto dat er een nieuwe update klaar stond. Iets met uitfaseren g2/g3 en dat dit daarom nodig is.

Sinds de update lijkt de cupra app geen verbinding meer te hebben met de auto.. geen enkele status in de app is correct, zelfs opladen wordt niet meer weergegeven..
Ook last van gehad, bij mij was mijn eigen "profiel" weg en stond deze op Gast modus, deze heeft standaard de hoogste privacy instelling en dus ook geen internet volgens mij. Ik heb mijn account opnieuw moeten toevoegen waarna het voor mij weer werkte.

• Nopheros
  • Nu online
BertBertjes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:29:
[...]

Ook last van gehad, bij mij was mijn eigen "profiel" weg en stond deze op Gast modus, deze heeft standaard de hoogste privacy instelling en dus ook geen internet volgens mij. Ik heb mijn account opnieuw moeten toevoegen waarna het voor mij weer werkte.
Dat was het probleem inderdaad, profiel verwijderd in de auto incl. instellingen. Vreemd genoeg had het gast account 'mijn' instellingen overgenomen waardoor ik het niet opmerkte..

[ Voor 9% gewijzigd door Nopheros op 05-03-2026 12:35 ]

• Kappie68
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:56
Na de OUN8 update van vorige week was mijn profiel niet weg, maar moest wel weer een aantal dingen (geluid, verlichting....) opnieuw instellen.

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:39
ShininNL schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:27:

Dashboard is wel stuk mooier. Als ik zelf de keuze zou hebben, zeker overwegen waard.

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:30

psyy138

blackbulls.nl

Net 3 maanden een born als lease auto, jammer want deze ziet er wel stuk mooier uit en de knoppen op het stuur zullen vast wel een grote verbetering zijn.

O.R.C. Black Bulls Rugby

• Jermaine
  • Trekhaakvoorbereiding aanwezig, waar ze zelf "Hiermee is hij direct klaar voor een fietsendrager: zo neem je voortaan zonder gedoe je fietsen mee." zeggen. Een boedelbakje van de pomp om de hoek mag dus nog steeds niet getrokken worden?
  • Dat stuur: eindelijk af van die vervelende touch buttons? *O*
  • Koplampen: het huidige design vind ik erg sterk maar deze nieuwe koplampen mogen er ook wezen!
  • Velgen: de getoonde velgen vind ik persoonlijk wat beter passen onder een getunede tokkiebak, hopelijk is er straks meer keuze en zijn de huidige Typhoon-versies ook nog gewoon beschikbaar?
  • Kleur: hopelijk blijft Aurora Blue beschikbaar?
  • Er wordt iets gezegd over "Mobile Device Key", wordt hier Apple's implementatie van digitale autosleutels mee bedoeld?

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:31

kaanmijo

Picobello B.V.

Jermaine schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:58:
[...]
  • Trekhaakvoorbereiding aanwezig, waar ze zelf "Hiermee is hij direct klaar voor een fietsendrager: zo neem je voortaan zonder gedoe je fietsen mee." zeggen. Een boedelbakje van de pomp om de hoek mag dus nog steeds niet getrokken worden?
  • Dat stuur: eindelijk af van die vervelende touch buttons? *O*
  • Koplampen: het huidige design vind ik erg sterk maar deze nieuwe koplampen mogen er ook wezen!
  • Velgen: de getoonde velgen vind ik persoonlijk wat beter passen onder een getunede tokkiebak, hopelijk is er straks meer keuze en zijn de huidige Typhoon-versies ook nog gewoon beschikbaar?
  • Kleur: hopelijk blijft Aurora Blue beschikbaar?
  • Er wordt iets gezegd over "Mobile Device Key", wordt hier Apple's implementatie van digitale autosleutels mee bedoeld?
Inderdaad geen touch-knoppen meer. Als je de high-res afbeeldingen download kun je inzoomen tot je een ons weegt en is het vrij duidelijk. Daarnaast ook een knop voor de stuurverwarming op het stuur en 4x een raamknop ipv dat domme 'rear' touch-knopje in de deur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWEvx18AWCWzYBAsw1JVRNA4rGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oCM2Y4KSRkK8Zt8fBayiAXQx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBBcqw5_oJpSUmxRyENM7JK9SiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DBWFWnLYCYX9Ie8Pw5W9CPYJ.png?f=fotoalbum_large

Wat me daarnaast opvalt is dit:
Zo maakt het 12,9 inch infotainmentscherm met verlichte sliderbar gebruik van een nieuw Operating System op basis van Android, met toegang tot een breed scala aan apps.
Is dit AAOS? Zoals bij Polestar?

[ Voor 35% gewijzigd door kaanmijo op 05-03-2026 13:29 ]

• Jermaine
kaanmijo schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:17:
Zo maakt het 12,9 inch infotainmentscherm met verlichte sliderbar gebruik van een nieuw Operating System op basis van Android, met toegang tot een breed scala aan apps.
12,9"? Op deze pagina, in de video op ~ 53s zie ik 10,25" vermeld staan en de PDP zegt hetzelfde:
Het interieur van de nieuwe CUPRA Born ademt sportiviteit met standaard kuipstoelen en een flink grotere, 10,25 inch Digital Cockpit.
Die 2+ inches maken een aardig verschil. Niet doordenken please 8)7

Overigens lijkt 't er wel op dat niet alle knoppen analoog zijn gemaakt, zoals dat wél gedaan is bij z'n Duitse broertje aka de elektrische Volkswagen Polo. Zie de knoppen onder de ventilatiesleuven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vK5T0-cB3Eclt53Bi52GoGTTy6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tcD6xSYj1XnTPAOo9XW4DSBV.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Jermaine op 05-03-2026 14:00 ]

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:31

kaanmijo

Picobello B.V.

Jermaine schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:57:
[...]

12,9"? Op deze pagina, in de video op ~ 53s zie ik 10,25" vermeld staan en de PDP zegt hetzelfde:

[...]

Die 2+ inches maken een aardig verschil. Niet doordenken please 8)7

Overigens lijkt 't er wel op dat niet alle knoppen analoog zijn gemaakt, zoals dat wél gedaan is bij z'n Duitse broertje aka de elektrische Volkswagen Polo. Zie de knoppen onder de ventilatiesleuven.

[Afbeelding]
Bij het kopje "Digitaler dan ooit, maximaal gebruiksgemak" staat 12,9 op de nieuwspagina. Wat het dan nu is, geen idee. Volgens mij is de "digitale cockpit" het scherm achter het stuur, niet de infotainment.

[ Voor 4% gewijzigd door kaanmijo op 05-03-2026 14:15 ]

• Jermaine
De eerste reviewvideootjes zijn ontdaan van hun embargo-status.Hieronder alvast eentje die het nodige laat zien, vergeet de audio niet om te zetten in het Engels en negeer "Ba Born", dat is waarschijnlijk iets wat YouTube niet helemaal lijkt te snappen.

• Khun41
  • Laatst online: 17-03 10:05
Heb net vorige week mijn Born besteld. Is de 2026 versie, maar zal vast deze niet zijn?
Aangezien de prijzen nog niet bekend zijn en die wat ik besteld heb daar was alles wel van bekend.

Die fysieke knoppen zijn wel een dikke plus!

• Dennisdn
  • Nu online
Khun41 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:35:
Heb net vorige week mijn Born besteld. Is de 2026 versie, maar zal vast deze niet zijn?
Aangezien de prijzen nog niet bekend zijn en die wat ik besteld heb daar was alles wel van bekend.
Heb pas contact gehad met Cupra met de vraag waarom de VZ niet meer bestelbaar was en die gaven als antwoord dat de nieuwe Cupra, inclusief de VZ vanaf juni te bestellen zou zijn. Die zal denk ik 2027 meekrijgen als modeljaar omdat modeljaar 2026 al in de loop van 2025 uit kwam.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 05-03-2026 15:58 ]

• Clubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:01
Ziet er wel uit als een flinke upgrade in eigenlijk alles als ik dat vergelijk met mijn One model. De VZ heeft flinke actieradius en motor, max 200km/u. Fysieke knoppen. Verlichte sliders. Grotere display. Slimmere hulpsystemen. Telefoon wordt nu gekoeld bij draadloos opladen en via kabel stuk sneller. Trekhaak.
Klinkt eigenlijk alsof ze de meeste kinderziektes hebben opgelost.

• ShininNL
Denk dat ik mijn 22'er Born in de toekomst wel zou willen upgraden naar de VZ versie met dikkere accu en motor. Wel eentje met de kop eraf, want die Borns schrijven nieuw kei en keihard af.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:38
Jermaine schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:16:
De eerste reviewvideootjes zijn ontdaan van hun embargo-status.Hieronder alvast eentje die het nodige laat zien, vergeet de audio niet om te zetten in het Engels en negeer "Ba Born", dat is waarschijnlijk iets wat YouTube niet helemaal lijkt te snappen.

[YouTube: Voici la nouvelle Cupra Born (2026) !]
Waarom omzetten in Engels? :+

• timdotnl
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-03 18:37
Ik heb een Cupra Formentor VZ plugin-hybrid uit 2021. Sinds ongeveer een maand krijg ik om de haverklap meldingen dat een van de hulpsystemen niet meer werkt of een combinatie van.

Bijvoorbeeld:
  • SOS hulpsysteem
  • Travelassist
  • of de systemen die de weg voor de auto scannen (ben even de specifieke naam kwijt)
Ik weet dat als het vriest deze systemen iets vaker piepen. Maar zelfs boven de 10 graden vallen deze systemen soms 10 keer uit in 15 min met telkens een irritante piep. Vreemd genoeg verdwijnt de foutmelding spontaan om vervolgens net zo enthousiast weer terug te komen.

Heb Cupra Official gemaild maar die verwijst me door naar de garage.

Heeft iemand anders ook last van dit probleem OF beter nog weet iemand hiervoor de oplossing.

Als de fout wordt getoond werken de diensten ook niet. Dus is niet puur een melding op het scherm.

Van de week een software update gehad iets met 2G/3G uitfasering + bugfixes, maar dat lost het ook niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miaDdmjztatN0tdmLuwGL5MVDO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b60HStJ4nhzN9lAL1ro3eD0s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door timdotnl op 06-03-2026 17:47 . Reden: Leesbaarheid ]

• Xerox
timdotnl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:45:
Ik heb een Cupra Formentor VZ plugin-hybrid uit 2021. Sinds ongeveer een maand krijg ik om de haverklap meldingen dat een van de hulpsystemen niet meer werkt of een combinatie van.

Bijvoorbeeld:
  • SOS hulpsysteem
  • Travelassist
  • of de systemen die de weg voor de auto scannen (ben even de specifieke naam kwijt)
Ik weet dat als het vriest deze systemen iets vaker piepen. Maar zelfs boven de 10 graden vallen deze systemen soms 10 keer uit in 15 min met telkens een irritante piep. Vreemd genoeg verdwijnt de foutmelding spontaan om vervolgens net zo enthousiast weer terug te komen.

Heeft iemand anders ook last van dit probleem OF beter nog weet iemand hiervoor de oplossing.

Als de fout wordt getoond werken de diensten ook niet. Dus is niet puur een melding op het scherm.

Van de week een software update gehad iets met 2G/3G uitfasering + bugfixes, maar dat lost het ook niet op.

[Afbeelding]
Die derde melding is Front Assist?
Hier gehad met de Leon ST, was bij ons een probleem met het stuur.

Stuurwiel moet vervangen worden, wat niet zo'n leuke prijs is ... Gelukkig kwam het bij ons ±3 maanden na aankoop (occasion), dus binnen garantie vervangen. Prijs was ergens net onder de € 1000,- , als ik het mij goed herinner.

• timdotnl
Bedankt voor jouw reactie!
Ja klopt.

Al zou ik denken dat front assist met de sensoren aan de voorkant van de bumper te maken heeft. Wat zou dat met het stuur te maken hebben?

Travel assist is een knopje op het stuur. Maar als de foutmelding niet getoond wordt kan ik het knopje wel gebruiken en wordt de dienst geactiveerd.

SOS zit boven in het plafond. Nog nooit gebruikt. Hopelijk ook nooit nodig.

Vind het zo vreemd dat het komt en gaat.

Wordt het toch een bezoekje aan de garage...

• Xerox
timdotnl schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:00:
Bedankt voor jouw reactie!

[...]

Ja klopt.

Al zou ik denken dat front assist met de sensoren aan de voorkant van de bumper te maken heeft. Wat zou dat met het stuur te maken hebben?

Travel assist is een knopje op het stuur. Maar als de foutmelding niet getoond wordt kan ik het knopje wel gebruiken en wordt de dienst geactiveerd.

SOS zit boven in het plafond. Nog nooit gebruikt. Hopelijk ook nooit nodig.

Vind het zo vreemd dat het komt en gaat.

Wordt het toch een bezoekje aan de garage...
Ja, geen idee waarom dat gebeurt, maar hier was het identiek. De melding kwam spontaan op en ging spontaan weg. Soms dagen geen last, soms was het een disco van meldingen.
Adaptive cruise control kan je nog wel gebruiken met de set en res (dacht ik) knoppen, dus het is geen defecte sensor, anders zou deze ook niet moeten werken.

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-03 19:27
Dat is inderdaad een bekend probleem, bij alle VAG met travel assist (in ieder geval rond 2020). Heeft te maken met het stuurwiel, daar zitten sensoren in die detecteren of je het stuur vast hebt. Deze sensoren falen soms waardoor de auto op tilt gaat.
Ik heb hier momenteel ook last van met de Leon ST. Wat even helpt bij mij is onderaan het stuur drukken.
Als je handig bent kan je hem wellicht zelf vervangen, hier kan je een nieuwe scoren:
https://www.4yourdrive.de...tor-leon-ateca-neu_247278

• Nopheros
  • Nu online
Xerox schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 19:07:
[...]

Hier gehad met de Leon ST, was bij ons een probleem met het stuur.

Stuurwiel moet vervangen worden, wat niet zo'n leuke prijs is ... Gelukkig kwam het bij ons ±3 maanden na aankoop (occasion), dus binnen garantie vervangen. Prijs was ergens net onder de € 1000,- , als ik het mij goed herinner.
Of het printplaatje van 25 euro laten vervangen die in het stuur zit. Zal uiteraard meer kosten bij een garage.

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 06-03-2026 21:24 ]

• gios2011
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-03 06:05
ShininNL schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:21:
Denk dat ik mijn 22'er Born in de toekomst wel zou willen upgraden naar de VZ versie met dikkere accu en motor. Wel eentje met de kop eraf, want die Borns schrijven nieuw kei en keihard af.
Duitse voorraad goed in de gaten houden. Zeker de vele demo’s die daar gaan rijden. Heb je (tot nu toe) ook meer fabrieksgarantie dan in NL geleverde modellen. Geen gratis onderhoud.

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 21:01
ik heb sinds gisteren na het laden de melding Storing: aandrijfsysteem werkplaats opzoeken alstublieft.
zijn er meerdere mensen die dit al eerder hebben gehad, als ik dit op het internet opzoek dan zie ik dat dit vaker spontaan voorkomt zonder dat er iets aan de hand is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8CrQQyzwM5wNM0Q1rlt-cj5UEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h41RT0nSDG4xZRvDQl2yKVwq.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XUozmUGRpr-JmuVqcLCMTHUKNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcdetQUXUsAfWN3oCCJV1as2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door mmrs73 op 07-03-2026 10:56 ]

• mmrs73
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 21:01
Zojuist weer met de auto weggeweest en de storing melding was weer weg

• timdotnl
1337aldi schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:57:
Dat is inderdaad een bekend probleem, bij alle VAG met travel assist (in ieder geval rond 2020). Heeft te maken met het stuurwiel, daar zitten sensoren in die detecteren of je het stuur vast hebt. Deze sensoren falen soms waardoor de auto op tilt gaat.
Ik heb hier momenteel ook last van met de Leon ST. Wat even helpt bij mij is onderaan het stuur drukken.
Als je handig bent kan je hem wellicht zelf vervangen, hier kan je een nieuwe scoren:
https://www.4yourdrive.de...tor-leon-ateca-neu_247278
Dank je wel voor de tip!
Nopheros schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:03:
[...]

Of het printplaatje van 25 euro laten vervangen die in het stuur zit. Zal uiteraard meer kosten bij een garage.
Dank je wel voor de tip!

In de afgelopen 24 uur weer veel geleerd. Zal dit weekend eens kijken of ik iets van een Youtube video kan vinden waarin wordt uitgelegd hoe het stuur of de printplaat vervangen moet worden.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Hoe voorkom ik dat telkens als ik op het CarPlay icoontje klik vanuit het infotainment, altijd de muziek app, spotify/apple music of welke dan ook gebruikt is, weergegeven wordt, en niet gewoon de laatste app die actief was, zoals de navigatie app.
Mega irritant, want dat zorgt er ook voor de de geluid input ook gewisseld wordt naar de muziek app, ipv de radio waar ik op dat moment naar aan het luisteren was. Meer mensen hier last van?

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:30
Hallo mensen.

Ik zit met de gedachten om een 2025 leon hatchback occasion aan te schaffen.
Weet iemand of hier ook een trekhaak op te monteren valt? Vast afneembaar wegklapbaar maakt allemaal niet uit.
Ik wil de trekhaak puur gebruiken voor fietsendrager

• GB_gaming101
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:24
Dinjesk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:31:
Hallo mensen.

Ik zit met de gedachten om een 2025 leon hatchback occasion aan te schaffen.
Weet iemand of hier ook een trekhaak op te monteren valt? Vast afneembaar wegklapbaar maakt allemaal niet uit.
Ik wil de trekhaak puur gebruiken voor fietsendrager
Ja dit is mogelijk, ik heb een prijs opgave gedaan bij een Van Udenhout en dan heb je een orginele inklabare trekhaak en dat was volgens mij 1200 euro

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-03 01:05
Hoi allen, hier nog born one rijders die voor tweede onderhoud (4jr beurt) zijn geweest?
Dat is toch nog steeds gratis? Ik dacht 7 jr gratis onderhoud nml afgesproken te hebben? (Behoudens slijtage onderdelen uiteraard).
Nog beperking op de hoeveelheid kilometers (mijn geval 102.000 nu)?
Hoor graag even voordat ik afspraak maak. Haal en brengservice deden ze eerste keer al moelijk over, dat heb ik toen maar zo gelaten....

• Scrtz
bkruyver schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:26:
Hoi allen, hier nog born one rijders die voor tweede onderhoud (4jr beurt) zijn geweest?
Dat is toch nog steeds gratis? Ik dacht 7 jr gratis onderhoud nml afgesproken te hebben? (Behoudens slijtage onderdelen uiteraard).
Nog beperking op de hoeveelheid kilometers (mijn geval 102.000 nu)?
Hoor graag even voordat ik afspraak maak. Haal en brengservice deden ze eerste keer al moelijk over, dat heb ik toen maar zo gelaten....
Ik neem aan dat jij zelf beter weet wat er afgesproken is dan anderen?

• Jermaine
De My Cupra app toont nu ook je laadgeschiedenis, zelfs als je een (Born) One model voor de deur hebt staan! *O*

Open de app, tik op de button "Accu en opladen" vlak onder "Portieren en verlichting" › "Laadgeschiedenis".

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Bijvoorbeeld:
  • SOS hulpsysteem
  • Travelassist

[Afbeelding]
Ik rijd een Seat Tarraco PHEV (eind 2021) aandrijf technisch identiek aan de Formentor. Ik heb mijn auto een update laten geven bij de garage. Daarna was het probleem verholpen.

• waterpolo78
Jermaine schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:17:
De My Cupra app toont nu ook je laadgeschiedenis, zelfs als je een (Born) One model voor de deur hebt staan! *O*

Open de app, tik op de button "Accu en opladen" vlak onder "Portieren en verlichting" › "Laadgeschiedenis".
Ik zie dat niet met mijn Plug-In Hybride Leon ST. Mogelijk dat is model afhankelijk is.

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-03 01:05
Scrtz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Ik neem aan dat jij zelf beter weet wat er afgesproken is dan anderen?
Het was een standaard pakket bij born one modellen, dacht ik, maar ik kan er niets meer over terugvinden..... dus was juist op zoek naar de ervaringen van anderen 😬

• Appelgebak
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13-03 23:33

Bijvoorbeeld:
  • SOS hulpsysteem
  • Travelassist

[Afbeelding]
Deze volg ik even, mijn Terramar heeft hier zo nu en dan ook last van (minder vaak dan jouw auto als ik het zo inschat).

• Appelgebak
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13-03 23:33
DyStiC schreef op zondag 8 maart 2026 @ 11:03:
Hoe voorkom ik dat telkens als ik op het CarPlay icoontje klik vanuit het infotainment, altijd de muziek app, spotify/apple music of welke dan ook gebruikt is, weergegeven wordt, en niet gewoon de laatste app die actief was, zoals de navigatie app.
Mega irritant, want dat zorgt er ook voor de de geluid input ook gewisseld wordt naar de muziek app, ipv de radio waar ik op dat moment naar aan het luisteren was. Meer mensen hier last van?
Same issue here en een oplossing heb ik nog niet gehoord.

• Jermaine
waterpolo78 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:43:
[...]

Ik zie dat niet met mijn Plug-In Hybride Leon ST. Mogelijk dat is model afhankelijk is.
Dat heeft 1 óf 2 redenen; deze update is er nu alleen voor iOS (althans, als ik de reacties op Reddit moet geloven waar mensen met een Android-toestel deze update niet zien) én jouw auto wordt inderdaad - nog - niet ondersteund. Zie deze copy/paste van de release notes uit de App Store:
Born and Tavascan users can now view all their charging sessions in their Charging History.

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:29
bkruyver schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Het was een standaard pakket bij born one modellen, dacht ik, maar ik kan er niets meer over terugvinden..... dus was juist op zoek naar de ervaringen van anderen 😬
Je hebt de prijstlijst nodig, daar staat dan iets als dit in: Pinobigbird in "Het grote Cupra topic"

Of anders Cupra of een erkende dealer bellen, lijkt me dat dit in hun systeem te vinden is.

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:39

Ziet er goed ui…. Oh wacht… Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yt6arKZasW_L0iilQIdKG_Fk-oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjoWJPpkefOxIyofN1AZifT6.jpg?f=fotoalbum_large

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Niet volgens Cupra zelf ;) : https://support.cupraoffi...-connect-laadgeschiedenis

• Scrtz
Er is wel degelijk een app update geweest waar dat bij stond dus ik kan het ook bevestigen. Denk dat de algemene website nog niet is bijgewerkt, die wordt door PON beheert. En PON is niet zo heel erg snel zeg maar ;)

• Harmani
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-03 16:26
Appelgebak schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:32:
Deze volg ik even, mijn Terramar heeft hier zo nu en dan ook last van (minder vaak dan jouw auto als ik het zo inschat).
Als je dit ook hebt ervaren, gewoon direct melden bij je dealer. Niet te lang mee wachten, want het gaat geheid vaker voorkomen. Je garage leest je auto uit en als er een bepaalde foutcode voorkomt in de logs, is het probleem aanwezig en wordt je stuurwiel onder garantie vervangen. Checken op die foutcode doen ze natuurlijk niet pro-actief, daar moet je zelf om vragen.

Science is stranger than fiction

• Scrtz
Harmani schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:29:
[...]

Als je dit ook hebt ervaren, gewoon direct melden bij je dealer. Niet te lang mee wachten, want het gaat geheid vaker voorkomen. Je garage leest je auto uit en als er een bepaalde foutcode voorkomt in de logs, is het probleem aanwezig en wordt je stuurwiel onder garantie vervangen. Checken op die foutcode doen ze natuurlijk niet pro-actief, daar moet je zelf om vragen.
Ik ook tot bepaalde hoogte, VW Tiguan hybride heeft er ook last van. Ik stoor me er zelf niet zo heel erg aan en ben met mijn vorige Golf 8 GTE zoveel in de werkplaats geweest, weinig zin meer in. Rij door van beurt tot beurt of het moet echt vervelend worden.

• Bass1992
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16-03 07:44
Hallo allemaal,

Ik ben vol verwachting op mijn Leon Sporstourer aan het wachten. Deze komt maandag 16 maart aan in Nederland. Weet iemand hoe lang het dan ongeveer duurt voordat ik hem kan ophalen?

• Scrtz
Bass1992 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:43:
Hallo allemaal,

Ik ben vol verwachting op mijn Leon Sporstourer aan het wachten. Deze komt maandag 16 maart aan in Nederland. Weet iemand hoe lang het dan ongeveer duurt voordat ik hem kan ophalen?
Ligt eraan hoe druk het is bij betreffende dealer. Kan zo nog enkele weken duren als je pech hebt.

• Gelee
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:57
Hallo iedereen,

Ik kreeg een tijdje geleden een mail dat er een update komt voor de born.
Deze zou beschikbaar zijn vanaf 10/03.
Momenteel nog niks ontvangen.
Gewoon nog even afwachten? Of heeft er iemand anders een andere ervaring?
Ik ben afkomstig van België.
Mailtje komt van Dieteren.

"OTA-update: BORN voor ME 3.5.2 (OUL9)
Begin datum : 10-03-2025
Voor de betrokken voertuigen wordt een software-update als Over-the-Air-update (OTA-update) ter beschikking gesteld. Deze update van de auto naar softwareversie ME3.5.2 bevat softwareverbeteringen voor verschillende regelapparaten. De software-update wordt op het beeldscherm van het infotainmentsysteem weergegeven en moet door de klant zelf worden uitgevoerd. Er hoeven geen werkzaamheden door de Servicepartner te worden uitgevoerd."

[ Voor 52% gewijzigd door Gelee op 13-03-2026 12:30 ]

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:54
Gelee schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:29:
Hallo iedereen,

Ik kreeg een tijdje geleden een mail dat er een update komt voor de born.
Deze zou beschikbaar zijn vanaf 10/03.
Momenteel nog niks ontvangen.
Gewoon nog even afwachten? Of heeft er iemand anders een andere ervaring?
Ik ben afkomstig van België.
Mailtje komt van Dieteren.

"OTA-update: BORN voor ME 3.5.2 (OUL9)
Begin datum : 10-03-2025
Voor de betrokken voertuigen wordt een software-update als Over-the-Air-update (OTA-update) ter beschikking gesteld. Deze update van de auto naar softwareversie ME3.5.2 bevat softwareverbeteringen voor verschillende regelapparaten. De software-update wordt op het beeldscherm van het infotainmentsysteem weergegeven en moet door de klant zelf worden uitgevoerd. Er hoeven geen werkzaamheden door de Servicepartner te worden uitgevoerd."
Die update is al meer dan een jaar oud ;)

Meer info:
_Mitchie_ in "Het grote Cupra topic"

• toxict
Hallo allemaal,

Mijn auto kwam uit de voorraad.
Kenteken was na 3 dagen al bekend, alleen moest ik nog dik 3 weken wachten op een uitlevering.
Volgens mij moet dat veel sneller kunnen.

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:39
Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een formentor aangeschaft, import.en al op kenteken dus in principe zou je zeggen betalen en rijden. Maar het moet door de werkplaats heen voor controle, updates, etc. Ze wilden het met geen beding meegeven. En aangezien er over 3 weken pas plek is, duurt het dus zo lang. Dus tenzij jij een dealer hebt die nils te doen heeft zou ik uitgaan van half april :')

• Bass1992
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16-03 07:44
DrNizeGuy schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Ik heb gisteren een formentor aangeschaft, import.en al op kenteken dus in principe zou je zeggen betalen en rijden. Maar het moet door de werkplaats heen voor controle, updates, etc. Ze wilden het met geen beding meegeven. En aangezien er over 3 weken pas plek is, duurt het dus zo lang. Dus tenzij jij een dealer hebt die nils te doen heeft zou ik uitgaan van half april :')
Auto is zaterdag aangekomen in NL, inmiddels aflevering gepland op 31 maart. Dus valt niet tegen.

• toxict
Bass1992 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Auto is zaterdag aangekomen in NL, inmiddels aflevering gepland op 31 maart. Dus valt niet tegen.
Jawel, je moet nog 2 weken wachten op iemand die dan een gaatje van 1 uur heeft voor jou. ;-)

• Gelee
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:57
Vegazz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:08:
[...]

Die update is al meer dan een jaar oud ;)

Meer info:
_Mitchie_ in "Het grote Cupra topic"
Klopt blijkbaar, wel heel raar dat ik nu pas op 27 februari 2026 daarvoor een mail heb ontvangen.
Ik dacht dat er stond dat de update beschikbaar was van 10/03/2026 maar er staat 10/03/2025

• waterpolo78
Mijn Leon ST FL heeft vandaag enkele App Updates ontvangen. Daarnaast zag ik dat de navagatie database is bijgewerkt naar 2026-02.
Pagina: 1 ... 109 110 Laatste

Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.