Vandaag het plan opgevat om de accu van mijn Born, 2023 – 58Kwh – 42.000km eens te kalibreren.
Hiermee bedoel ik dat ik het BMS systeem wil resetten. Battery Management Systeem. Dat systeem wordt minder nauwkeurig in het bepalen wat de echte capaciteit is van de accu doordat in verloop van tijd 100% vol niet meer 100% vol is, en 0% leeg niet meer 0% leeg is. Daar is al het nodige over geschreven hier en daar. Dus mijn plan was om de accu echt helemaal leeg te rijden naar 0%. En uiteraard daarna weer in 1x volladen tot 100%. Hieronder wat foto’s met wat interessante uitkomsten, tenminste dat vind ik. Omgevings temperatuur was vrijwel ideaal namelijk rond de 22 graden.
Zoals jullie kunnen zien ben ik gestart op daadwerkelijk 0%.
Da's niet zo moeilijk, gewoon rijden totdat de accu echt op 3 of 4 procent staat. En dan in de omgeving van waar je wilt laden rondjes draaien. Dat deed ik over twee rotondes die vlak achterelkaar liggen en ineens stond de boel op 0%. Dus vol gas naar de lader gereden en de bende gaan opladen.
:strip_exif()/f/image/SifRq8Lkp4bj6kV7z5Z9fCtK.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zien jullie het piek moment van wat de Born / ID3 aan kan als ze uit 2023 komen. Het kan dus wel!!!!
Na net 5 minuten heeft de Born al 20% geladen. Da's snel.
:strip_exif()/f/image/xvzi7rmyBppHuetofzpLlFWV.jpg?f=fotoalbum_large)
En na een kwartiertje heeft de Born naar 50% geladen. Indrukwekkend.
:strip_exif()/f/image/WlkpUzcLLFSyNp6N2sQBxeeS.jpg?f=fotoalbum_large)
En van NUL!!! Naar 80% gaat dus inderdaad in een half uur. Ja ja. Iets langer. Nog steeds hulde.
:strip_exif()/f/image/MGoA7Bw84SN6ucV5eIx3Ev4d.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, een Born uit 23 die binnen een uurtje van nul naar 100% kan gaan.... Helemaal prima toch? Al die horror verhalen kloppen gewoon niet. Hier kunnen jullie zien dat een 'oude' auto toch nog best goed presteert kwa laden. Sterker nog, als je nu een echt nieuwe EV koopt dan laden die in 25 minuten van 20 naar 80%. De wat oudere auto's doen er inderdaad een half uurtje over. Nou nou.
Dit zegt de auto zelf:
:strip_exif()/f/image/xR6F1Guw2U9CWakB3vUl1iLO.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 365 kilometer klopt niet. Ik had het gas nog maar net ingetrapt of er ging al 5 kilometer van af. Komt er wel op neer dat ik 3 jaar geleden een range had van 360 Kilometer bij zomerweer. En nu lijkt het er op dat het ( na 3 jaar en 42.000km) op 350 neer komt. Komt bij dat ik naar schatting ongeveer 70% snel laadt en de resterende 30% langzaam laadt. Dus die flauwekul kan ook overboord.
Kortom!!!!! Ergieo Conclusio..... Gewoon lekker doen wat uitkomt. Lekker trappen met die handel. Gewoon genieten. Laden maakt echt geen 'reet' uit. Accu zo nu en dan lekker leeg maken. Soms helemaal vol laden als je een lange rit moet maken. NIET de hele dag met 100% laten staan.... Dat vindt de accu echt niet fijn. Kan ik uitleggen maar dat gaat buiten dit betoog. Afijn. Deze reactie loopt alweer uit de hand kwa lengte maar wou het graag vertellen.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome