Joenino schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:49:
Gister weer langdurig motor gebruik benodigd.... Vorige week ook al. Dus tijd voor zijn eerste garage bezoek dan maar met deze lijst aan punten:
Meerdere problemen met de auto:
1) Achterruitenwisser maakt heel veel herrie als hij over de achterrruit gaat.
2) Voorruitenwisser maakt veel strepen waardoor zicht slechter wordt.
3) Bestuurdersstoel lijkt heen en weer te gaan tijdens remmen en optrekken.
4) Af en toe aandrijfstoring waardoor ik alleen elektrisch kan rijden. Tot nu toe op te lossen door even 10 minuten bij de auto weg te lopen.
5) Om de week (soms iets langer) langdurig motor gebruik benodigd melding.
6) Heel vaak er zijn nieuwe settings voor u melding waardoor er van alles gereset wordt als ik deze accepteer.
7) Disco op mijn dashboard wegens uitschakeling allerlei hulp systemen met enige regelmaat.
8 ) Uit het niets ingrijpen precrash systeem op de snelweg terwijl er niks voor mij rijd.
9) Remmen maken schrapend geluid en moeten heel ver ingedrukt worden voor ze echt remmen.
10) tijdens remmen schiet auto spontaan door als hij van elektromotor naar verbrandingsmotor moet ivm net omgeschakeld te zijn.
Alles wat er het afgelopen jaar meerdere keren is gebeurd maar op de lijst gezet. Ben benieuwd, veel dingen zullen ongetwijfeld software matig opgelost moeten worden dus had voorgesteld om alles maar even te updaten.
Verder super tevreden hoor met de Terramar maar deze puntjes doen best afbreuk aan de auto en wekt frustraties op die er niet zouden moeten zijn bij een auto van deze prijsklasse.
Puntje 5 heb ik ook. Het lijkt erop dat de laatste PV4-RC update naar software 2768 het minder vaak doet, maar ik krijg nog steeds af en toe de melding dat deze op verbrandingsmotor moet blijven. Wel is de meldtekst uitgebreid in de popup die je ziet op het scherm, volgens mij nu 4 redenen dat getoond wordt.
Kan het ingrijpen niet te maken hebben dat je aan de binnenkant probeerd in te halen? Met travel assist aan gaat deze flink afremmen, gisteren nog gehad met voorsoorteren op snelweg waarbij een vrachtauto naar links ging en ik juist naar rechts waardoor de weg vrij was, maar de auto zag dat anders. Op dat moment is zo'n detectiesysteem waardeloos.
Punt 1 met achterruitwisseers heb ik ook last van al is het vaak maar de eerst keer wissen. Ik heb nog de wisserblad a fabriek. Mogelijk dat een nieuwe beter werkt, maar zelf dus nog niet vervangen in Leon ST facelift uit 2024.
Punt 2 mbt voorruitwisser met strepen kan je mogelijk zelf oplossen door de bladen schoon te maken. Bij mij hielp het wel om bijv. met wc-papier er langs te halen. Dan zie je meteen hoeveel vuil er vanaf komt.
Punt 4 ook regelmatig gehad voordat ik de PV4-RC update kreeg. Na de update minder (software) storingen. Dit geldt ook voor de achterlichten die ik ook regelmatig kreeg.
Ik ben benieuwd of er dan een update geinstalleerd gaat worden.