Sinds de nieuwe versie werkt de widget niet meer bij mij, ik krijg de melding: "De widget is alleen beschikbaar voor elektrische wagens". Mijn Born is toch echt elektrisch...waterpolo78 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:03:
Niewe MyCUPRA app versie is beschikbaar., versie 2.13.1. Hieronder de change log uit Google Play Store.
• New links have been enabled to allow seamless integration with external platforms, facilitating service scalability
• Faster speed! The application now responds much more quickly to user actions, reducing waiting times and connection errors
• General optimization to prevent crashes, unexpected shutdowns, bug fixes and stability improvements.
Die melding zie ik ook wel eens... en ik rij een PHEV (Leon Sportstourer )Djordjo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:09:
[...]
Sinds de nieuwe versie werkt de widget niet meer bij mij, ik krijg de melding: "De widget is alleen beschikbaar voor elektrische wagens". Mijn Born is toch echt elektrisch...
Net gechecked. Ik zie 't weer staan... heb denk ik nog nooit getallen in de widget zien staan... accu % vol ofzo... of range.... zou leuk zijn als dat gewoon werkt voor mijn auto.... maar als ik verder erop klik... dan gaat die door naar de app
[ Voor 24% gewijzigd door toxict op 20-01-2026 20:54 ]
Probeer eens een andere rijmodus. Ik rij altijd in sport (cupra mode) of individual (DCC op max sport stand, rest ook alles op cupra stand)rav994 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:38:
Vraagje aan de terramar eigenaren. Ik ben sinds kort in het bezit van de terramar buisness phev.
Ik ben hardstikke tevereden met de auto.
Ik heb alleen soms het gevoel dat de remmen niet goed zijn.
Soms denk ik echt dat hij niet gaat stoppen. De remmen lijken veel zachter dan bij een normale auto.
Hebben jullie dit ook?
Moet ik gewoon wennen aan het rijden met regen remmen?
Korte antwoord: Ja je moet er even aan wennen, zelfde ‘probleem’ hier.rav994 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:38:
Vraagje aan de terramar eigenaren. Ik ben sinds kort in het bezit van de terramar buisness phev.
Ik ben hardstikke tevereden met de auto.
Ik heb alleen soms het gevoel dat de remmen niet goed zijn.
Soms denk ik echt dat hij niet gaat stoppen. De remmen lijken veel zachter dan bij een normale auto.
Hebben jullie dit ook?
Moet ik gewoon wennen aan het rijden met regen remmen?
Het regeneratief remmen lijkt de ene keer net wat beter werken (bv aanrijden bij een rotonde) dan de andere keer. Dan moet je zelf bijremmen en soms ook best het pedaal flink intrappen (flink als relatief meer dan bij mijn vorige auto. Een ford focus die precies tegenovergesteld remde - soms te gretig).
Ik merk dat remmen ook, vooral in het begin erg wennen.
De werking van remmen als ik hybride rij is weer anders dan full electric. Bij hybride moet ik soms op het laatst zo ver intrappen dat de ABS ff aanschiet
De werking van remmen als ik hybride rij is weer anders dan full electric. Bij hybride moet ik soms op het laatst zo ver intrappen dat de ABS ff aanschiet
Regeneratief remmen remt het hardst af als je accu wat leger is, en doet bijna niets als je accu ongeveer vol zit. Ik heb hier om de hoek op een provinciale weg een rotonde met een bordje 150 meter en een bordje 100 meter. Bij volle accu laat ik mn "gas" los bij 150 meter en moet ik nog bijremmen, met een halfvolle accu laat ik los bij 100 meter en sta ik 20 meter voor de rotonde stil.
[ Voor 3% gewijzigd door Delphi32 op 21-01-2026 21:23 . Reden: ff aanvangsnelheid verduidelijkt ]
Bij de Born werkt dat regeneratief remmen bij een 100% volle accu inderdaad ook maar voor de helft, bij ongeveer 85% werkt het wel alweer volledig. Dit is te zien aan de dunne blauwe lijn (die altijd zichtbaar is, ook als je stilstaat met de motor ingeschakeld).
Bij een koude accu werkt het regeneratief remmen overigens ook niet op 100%, ongeacht het accupercentage.
Bij een koude accu werkt het regeneratief remmen overigens ook niet op 100%, ongeacht het accupercentage.
Bedankt voor de reacties mbt het remmen.
Ik had vooral problemen met het niet consistente rem patroon.
De ene keer remt hij goed, en de andere keer moet ik het pedaal helemaal indrukken voor hij stopt.
Ik heb het regeneratief remmen van automatisch op laag gezet, ik vind dit veel fijner rijden.
Nu is het wel constant.
Ik had vooral problemen met het niet consistente rem patroon.
De ene keer remt hij goed, en de andere keer moet ik het pedaal helemaal indrukken voor hij stopt.
Ik heb het regeneratief remmen van automatisch op laag gezet, ik vind dit veel fijner rijden.
Nu is het wel constant.
Blijkbaar leest Cupra hier meeDjordjo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:09:
[...]
Sinds de nieuwe versie werkt de widget niet meer bij mij, ik krijg de melding: "De widget is alleen beschikbaar voor elektrische wagens". Mijn Born is toch echt elektrisch...
Seems like itDjordjo schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Blijkbaar leest Cupra hier mee, is gefixt in 2.13.2:
[Afbeelding]
Net geupdate en de widget werkt weer.
Ben ik met je eens maar is nog nooit ondersteund geweest. Ook bij VW zijn het enkel de volledig elektrische voertuigen die een widget hebben.toxict schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:11:
Waarom is dit niet mogelijk bij een Leon Sportstourer (PHEV)?
Ding heeft ook een electromotor en accu.
Al deze dingen zie ik niet in mijn widget en zou gewoon moeten kunnen lijkt mij.
[Afbeelding]
Ik vind dit raar en een gemiste kans.Scrtz schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:28:
[...]
Ben ik met je eens maar is nog nooit ondersteund geweest. Ook bij VW zijn het enkel de volledig elektrische voertuigen die een widget hebben.
Alsof alleen de Born en Tavascan deze info kan laten zien.
De andere PHEV's van Cupra hebben precies dezelfde info te tonen, alleen doen ze dit niet, omdat het ook een brandstofmotor heeft?
Ik ben wel benieuwd wat de kromme gedachtengang hierbij is.
Eens hoor! Nu gebruik ik zelf geen widgets eigenlijk op mijn iPhone maar de auto widget zou ik wel gebruikentoxict schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:14:
[...]
Ik vind dit raar en een gemiste kans.
Alsof alleen de Born en Tavascan deze info kan laten zien.
De andere PHEV's van Cupra hebben precies dezelfde info te tonen, alleen doen ze dit niet, omdat het ook een brandstofmotor heeft?
Ik ben wel benieuwd wat de kromme gedachtengang hierbij is.
Hier hetzelfde issue met de Cupra Formentor en Sennheiser pakket. Ben al bij de dealer geweest maar die hebben geen idee.
ikmattie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:25:
Sinds kort ook een blije Cupra bezitter (Formentor in Fiord Blue, Sennheiser pakket)
NU lijkt het erop dat we met het Sennheiser pakket een probleem hebben.
Het lijkt wel alsof hij soms een paar seconden switched tussen goed geluid uit alle speakers (immersive zoals ze het bij Sennheiser noemen) naar een soort mono geluid waarbij de geluidskwaliteit enorm omlaag gaat, en weer terug.
Gebeurt op random momenten, als ik naar radio luister via DAB, maar ook als ik een playlist via Spotify luister.
Heb het systeem al gereset, het lijkt dan weer even goed te gaan, maar na een x aantal km's begint bovenstaand probleem toch weer.
Iemand een idee?
Hmm, dat is behoorlijk matig natuurlijk.Cupra F schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:40:
Hier hetzelfde issue met de Cupra Formentor en Sennheiser pakket. Ben al bij de dealer geweest maar die hebben geen idee.
[...]
Je neemt niet voor niks een Sennheiser pakket en dan is juist de audio-ervaring zeer middelmatig.
Ik ga binnenkort ook maar bij de dealer langs zodat er in ieder geval meldingen binnenkomen bij ze.
Wordt dan hopelijk wel opgepakt door Cupra / Sennheiser
Mijn Flickr; Sony A7iii
Weet jij nog het onderdeelnummer van die parkersensoren?VW-Bart schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:44:
[...]
Ze noemen dit toch steenslag, succes met reclameren. Ik heb de sensor zelf maar gewisseld voor een nieuwe die ik via internet besteld heb. Zonder kleur (zwart) iets van 2 tientjes, op kleur wat duurder destijds.
Op het scherm kun je zien welke sensor defect is overigens door het dunne streepje voor de sensor.
Krijg nu redelijk vaak de melding dat ik aan de voorzijde 1 bepaalde sensor moet schoonmaken, terwijl ik heb dus net heb schoongemaakt. Zie er ook geen zichtbare steenslag op zitten.
Voor mijn Born was het de volgende sensor aan de voorzijde: 5WA.919.275.C (maar zit bij andere auto's ook wel aan de achterkant)ShininNL schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:09:
[...]
Weet jij nog het onderdeelnummer van die parkersensoren?
Krijg nu redelijk vaak de melding dat ik aan de voorzijde 1 bepaalde sensor moet schoonmaken, terwijl ik heb dus net heb schoongemaakt. Zie er ook geen zichtbare steenslag op zitten.
Met de 'grote' PV4 update het ik gezien dat ook de immersive app geupdate is. Vaak zijn het stabiliteitsproblemen wat verbeterd is.
Zelf heb ik een Leon ST met Sennheiser waar ik het genoemde (nog) niet ervaren heb. Maar mijn gehoor zelf laat ook wat te wensen over.
Zelf heb ik een Leon ST met Sennheiser waar ik het genoemde (nog) niet ervaren heb. Maar mijn gehoor zelf laat ook wat te wensen over.
Hier ook iemand met een Leon Sportstourer (2025) met SennHeiser.waterpolo78 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:39:
Met de 'grote' PV4 update het ik gezien dat ook de immersive app geupdate is. Vaak zijn het stabiliteitsproblemen wat verbeterd is.
Tot nu toe geen issues, behalve dat mijn Samsung Galaxy S25 Ultra niet altijd via Android Auto wil connecten.
Dit is op te lossen door de power (touch)button van de Sennheiser 10-15 seconden ingedrukt te houden, totdat het scherm zwart wordt.
Deze start dan opnieuw op en meestal doet ie het dan wel weer.
Soms moet ik het nog een paar keer herhalen, best wel jammer dat dit niet altijd goed werkt.
Als iemand van Cupra Nederland meeleest en mij nodig heeft voor diagnose of extra info voor de developers, DM me dan.
Dan kijken we hoe we logs de kant van de devs uit kunnen krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door toxict op 26-01-2026 23:48 ]
idd, hier ook al enkele dagenchantalcoolsma schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:04:
Ik krijg al dagen deze melding. Installatie mislukt telkens. Anderen hier ook last van?
[Afbeelding]
Nope, geen last van die melding. Ik kreeg vandaag via Home Assistant wel de melding dat de Cupra niet online was, Ik dacht dat ik weer eens moest inloggen om de voorwaarden te accepteren, maar de foutmelding in het logboek was ditmaal anders.
Het probleem lijkt aan de intergratie te liggen, zie dit issue report. Wellicht wordt het opgelost, maar zoals iemand ook al schreef in de melding wordt de integratie niet bepaald actief onderhouden (55 openstaande issues en 30 augustus 2025 de laatste update).
In datzelfde bericht werd deze alternatieve integratie voorgesteld. Ik ben ik zojuist overgestapt en ik kan bevestigen dat deze wel functioneert.
Edit: Er is inmiddels een oplossing gepost in het issue report. Echter lijkt het er op dat men dit zelf moet aanpassen, de ontwikkelaar van de integratie is nog steeds erg stil.
Ik was niet erg tevreden over het alternatief (PyCupra) waar ik hierboven naar verwees. Er werd gemeld dat de CarConnectivity integratie door meerderen actief wordt ontwikkeld. De ABRP-koppeling lijkt mij ook wel erg interessant!
Daarom ben ik zojuist maar wederom overgestapt (dus ik mag wederom mijn automations en dashboard aanpassen). Mijn eerste indruk is positief!
Het probleem lijkt aan de intergratie te liggen, zie dit issue report. Wellicht wordt het opgelost, maar zoals iemand ook al schreef in de melding wordt de integratie niet bepaald actief onderhouden (55 openstaande issues en 30 augustus 2025 de laatste update).
In datzelfde bericht werd deze alternatieve integratie voorgesteld. Ik ben ik zojuist overgestapt en ik kan bevestigen dat deze wel functioneert.
Edit: Er is inmiddels een oplossing gepost in het issue report. Echter lijkt het er op dat men dit zelf moet aanpassen, de ontwikkelaar van de integratie is nog steeds erg stil.
Ik was niet erg tevreden over het alternatief (PyCupra) waar ik hierboven naar verwees. Er werd gemeld dat de CarConnectivity integratie door meerderen actief wordt ontwikkeld. De ABRP-koppeling lijkt mij ook wel erg interessant!
Daarom ben ik zojuist maar wederom overgestapt (dus ik mag wederom mijn automations en dashboard aanpassen). Mijn eerste indruk is positief!
[ Voor 41% gewijzigd door S-1-5-7 op 29-01-2026 17:41 ]
Ik heb het zelfde gehad in mijn Karoq. Dit is niet dezelfde auto maar wel van hetzelfde stal.Cupra F schreef op zondag 25 januari 2026 @ 21:40:
[...]
Deze had snelheidsafhankelijke volumeregeling aanstaan.
Ik kon maar niet vinden waarom mijn auto soms goed klonk en soms ruk.
Mischien even zoeken of cupra deze instelling ook heeft.
Dat snelheidsafhankelijke volumeregeling zit al tig jaren in VAG auto's, dat mag de reden niet zijn waarom iets slecht of goed klinkt maar wel het proberen waard. Theoretisch gezien gaat enkel het volume omhoog hoe harder je rijdt om omgevingsgeluid van buiten te compenseren.rav994 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:39:
[...]
Ik heb het zelfde gehad in mijn Karoq. Dit is niet dezelfde auto maar wel van hetzelfde stal.
Deze had snelheidsafhankelijke volumeregeling aanstaan.
Ik kon maar niet vinden waarom mijn auto soms goed klonk en soms ruk.
Mischien even zoeken of cupra deze instelling ook heeft.
@Rainesh of @Antera Kunnen jullie trouwens aan SW updates komen voor de Cupra Terramar?
[ Voor 6% gewijzigd door Scrtz op 31-01-2026 22:03 ]
Daar heb ik helaas geen software voor.
Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
Wat is huidige Sw versieScrtz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:47:
[...]
Dat snelheidsafhankelijke volumeregeling zit al tig jaren in VAG auto's, dat mag de reden niet zijn waarom iets slecht of goed klinkt maar wel het proberen waard. Theoretisch gezien gaat enkel het volume omhoog hoe harder je rijdt om omgevingsgeluid van buiten te compenseren.
@Rainesh of @Antera Kunnen jullie trouwens aan SW updates komen voor de Cupra Terramar?
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Voor de Terramar is denk ook 2768 de laatste versie.
Die is wel oud. Zou een tpi open moeten staan met een grote update van meerdere dingenScrtz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:06:
[...]
2565 heb ik eropstaan. Woensdag eerste servicebeurt maar betwijfel of ze gaan updaten uit zichzelf
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Zou dat niet OtA moeten updaten? ben je daarvoor nog steeds afhankelijk van de werkplaats?Scrtz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:06:
[...]
2565 heb ik eropstaan. Woensdag eerste servicebeurt maar betwijfel of ze gaan updaten uit zichzelf
Oke wacht ik het vandaag even af of ze een update erop zetten. Zo niet kan ik die dan via jou regelen toevallig?Rainesh schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 00:45:
[...]
Die is wel oud. Zou een tpi open moeten staan met een grote update van meerdere dingen
Dat zou je denken ja maar nog altijd niet. Vaker het update menu gecheckt handmatig zelfs of er iets beschikbaar was. Alleen kleine 'app' updates meer niet.DyStiC schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:21:
[...]
Zou dat niet OtA moeten updaten? ben je daarvoor nog steeds afhankelijk van de werkplaats?
Goedeavond,
Bij mijn Born begint ineens de verlichting in het plafond te knipperen en houdt niet op tijdens het rijden.
Iemand dit eerder gehad of een oplossing om dit te stoppen!?
Met obd11 kan ik niets vinden?
Alvast bedankt!
Bij mijn Born begint ineens de verlichting in het plafond te knipperen en houdt niet op tijdens het rijden.
Alvast bedankt!
Dat klinkt eerder als een defect, niet iets wat je met OBD11 kan programmeren.MartinV schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:42:
Goedeavond,
Alvast bedankt!
Het was meer om te kijken of ik een fout kon vinden.Scrtz schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:00:
[...]
Dat klinkt eerder als een defect, niet iets wat je met OBD11 kan programmeren.
Ik lees dat het aan de 12v batterij kan liggen.
Auto is van november 2021, dus dat zou kunnen.
Maar hij deed het na een half uur niet meer dus afwachten of het terugkomt.
Oude quote, maar ik waag het erop!Extreme smell schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:02:
Ik lees dat de standaard Bridgestone Turanza’s megasnel slijten onder de Born.
De Michelin E Primacy schijnt goed vol te houden maar komt bij de ANWB bandentest slecht uit de test op het gebied van veiligheid.
De Continental Ecocontacts lijken het beste van de 2 te bieden maar schijnen meer last van bandengeluid te hebben.
Dit is inderdaad geen understatement. Mijn Born komt uit Mei '25 en heb ook de Bridgestones eronder gekregen. Vandaag stond ik bij de dealer en deze wist me te vertellen dat mijn achterbanden met nog net geen 12k km versleten zijn en ik nieuwe moet.
Heb dit topic al doorgespit. Ik heb bij geen enkele auto ooit allseason banden gehad (ga er vanuit dat deze dat ook niet zijn), dus mijn nieuwe setje worden ook weer gewoon zomerbanden. Keuze is gevallen op de Continental EcoContact 6. Wel ruim 550 euro voor 2 banden..
Twitch: Phyloni1
Ik heb uiteindelijk Goodyear Vector3 4seasons Gen-3 laten monteren na positieve recensies o.a. van de ANWB. Ik heb ze er achter nu 30.000 km en voor 20.000 km op zitten en kan niet anders zeggen dat ik erg tevreden ben. Ik schat dat de achterbanden nu pas rond de helft van hun levensduur zitten.enira schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:45:
[...]
Oude quote, maar ik waag het erop!![]()
Dit is inderdaad geen understatement. Mijn Born komt uit Mei '25 en heb ook de Bridgestones eronder gekregen. Vandaag stond ik bij de dealer en deze wist me te vertellen dat mijn achterbanden met nog net geen 12k km versleten zijn en ik nieuwe moet.
Heb dit topic al doorgespit. Ik heb bij geen enkele auto ooit allseason banden gehad (ga er vanuit dat deze dat ook niet zijn), dus mijn nieuwe setje worden ook weer gewoon zomerbanden. Keuze is gevallen op de Continental EcoContact 6. Wel ruim 550 euro voor 2 banden..Doe ik hier goed aan of zijn er "betere"?
Gisteren de Born door de garage opgehaald (leve haal & breng service!) voor de achter sproeiers die niks meer deden. Bleek dat er ergens een slangetje in een deurpost uit de koppeling was gesprongen, dus moest vervangen worden. Geen probleem verder.
Had bij het ophalen van de auto ook nog melding gemaakt van een piepend rempedaal. Werd net gebeld met de mededeling dat ze dat ook hadden gevonden, maar dat daarvoor de complete rembekrachtigingsunit vervangen moet worden. Ze mochten hem niet meteen vervangen/repareren omdat dit blijkbaar dusdanig duur is dat de LM eerst toestemming moet geven. Een complete unit vervangen voor een piepje
Had bij het ophalen van de auto ook nog melding gemaakt van een piepend rempedaal. Werd net gebeld met de mededeling dat ze dat ook hadden gevonden, maar dat daarvoor de complete rembekrachtigingsunit vervangen moet worden. Ze mochten hem niet meteen vervangen/repareren omdat dit blijkbaar dusdanig duur is dat de LM eerst toestemming moet geven. Een complete unit vervangen voor een piepje
Toch maar overstag gegaan en 65 EU betaald voor Connect+
Voorverwarmen en een laadschema is dus dermate prettig voor woon-werk verkeer dat we 'm erin houden.
Hier ook nieuwe banden rondom aangeschaft. De voorbanden waren de OEM turanza's, die hebben er 52.000km onder gezeten en waren inmiddels aardig versleten. De achterbanden heb ik 25.000km mee gedaan en er zat nog wel wat vlees op, maar ook deze heb ik maar vervangen.
Ben voor de michelin cross climates 2 gegaan deze keer.
We hebben de laatste tijd veel koude dagen gehad en tijdens het wegrijden in de morgen met mijn Cupra Terramar hoor ik dan een soort windgeruis geluid die ik maar niet kan plaatsen, na een KM gereden te hebben is dit weer weg en in de rest van de dag heb ik er geen last van. Ik ben benieuwd of er meerdere Cupra rijders zijn die dit probleem ook ervaren.
De melding staat er nog steeds elke dag. Nog anderen die hier last van hebben? In de shop staat er uiteraard niets dat daarop lijkt..chantalcoolsma schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:04:
Ik krijg al dagen deze melding. Installatie mislukt telkens. Anderen hier ook last van?
[Afbeelding]
Ja, hier ook maar geen moeite gedaan om het uit te zoeken.tazz_ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:34:
[...]
De melding staat er nog steeds elke dag. Nog anderen die hier last van hebben? In de shop staat er uiteraard niets dat daarop lijkt..
O.R.C. Black Bulls Rugby
Ben persoonlijk geen allseason fan, maar als je dan voor een allseason gaat is dat zeker de beste keus. Gaan ook lang mee. Volgende keer anders wellicht keer de banden omgooien van voor naar achter, dan kun je het slijten beter verdelen.ShininNL schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:17:
Hier ook nieuwe banden rondom aangeschaft. De voorbanden waren de OEM turanza's, die hebben er 52.000km onder gezeten en waren inmiddels aardig versleten. De achterbanden heb ik 25.000km mee gedaan en er zat nog wel wat vlees op, maar ook deze heb ik maar vervangen.
Nee kan ik niet plaatsen.mmrs73 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:56:
We hebben de laatste tijd veel koude dagen gehad en tijdens het wegrijden in de morgen met mijn Cupra Terramar hoor ik dan een soort windgeruis geluid die ik maar niet kan plaatsen, na een KM gereden te hebben is dit weer weg en in de rest van de dag heb ik er geen last van. Ik ben benieuwd of er meerdere Cupra rijders zijn die dit probleem ook ervaren.
Idem. Volgende maand afspraak bij Cupra dealer. Als ie er nog steeds staat, vraag ik het wel.psyy138 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:51:
[...]
Ja, hier ook maar geen moeite gedaan om het uit te zoeken.
Ik heb dan wel All-Seasons... waarom? Omdat het een private lease auto is en de combo van Zomer + Winterbanden was een stuk duurder, dan All-Seasons....Scrtz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:38:
[...]
Ben persoonlijk geen allseason fan, maar als je dan voor een allseason gaat is dat zeker de beste keus. Gaan ook lang mee. Volgende keer anders wellicht keer de banden omgooien van voor naar achter, dan kun je het slijten beter verdelen.
[...]
Nee kan ik niet plaatsen.
Scheelde over de gehele looptijd behoorlijk wat centen 600-1000 euro zeker.
Voordeel van lease is dan wel weer dat je nieuwe banden krijgt als ze op zijn.
Gisteren heb ik voor het eerst een laadschema gebruikt. Ik had ingesteld dat de accu om 06:30 op 90% moest zitten.
Maar hij begon om 23:00 al direct op te laden. Wat doe ik verkeerd? Ik wil juist dat het laden zo gepland wordt dat de 90% pas precies om 06:30 wordt bereikt.
Maar hij begon om 23:00 al direct op te laden. Wat doe ik verkeerd? Ik wil juist dat het laden zo gepland wordt dat de 90% pas precies om 06:30 wordt bereikt.
Je moet ons meer informatie geven denk ik:Aubergine schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:55:
Gisteren heb ik voor het eerst een laadschema gebruikt. Ik had ingesteld dat de accu om 06:30 op 90% moest zitten.
1.: Hoe laad jij op? Met een "granny"-stekker? 11Kw / 22Kw / DC?
2.: Welke auto rij jij en hoe groot is je accu?
Dit is de DC laadcurve van mijn Leon Sportstourer:
:strip_exif()/f/image/AK0ROIIIYOdWWCsMfDtw6Fo6.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik wel kan zeggen is dat een accu niet linear laadt.... Dus in het begin gaat ie snel en naarmate ie voller raakt, zal ie langzamer laden....
Je ziet dat ie met 50Kw - DC begint, maar eindigt met iets van 5 of 6 Kw qua "snelheid".
Zou mooi zijn als ie van 0% tot 100% met de volle 50Kw DC blijft laden, maar zo werken accu's helaas niet
[ Voor 31% gewijzigd door toxict op 11-02-2026 10:14 ]
Bedoelde meer: is het laadschema (Cupra Connect app) niet zo ingericht dat de auto (Born 2022 in mijn geval) op 06.30 minus t begint te laden ipv per direct?toxict schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:12:
[...]
Je moet ons meer informatie geven denk ik:
1.: Hoe laad jij op? Met een "granny"-stekker? 11Kw / 22Kw / DC?
2.: Welke auto rij jij en hoe groot is je accu?
Dit is de DC laadcurve van mijn Leon Sportstourer: [Afbeelding]
Wat ik wel kan zeggen is dat een accu niet linear laadt.... Dus in het begin gaat ie snel en naarmate ie voller raakt, zal ie langzamer laden....
Je ziet dat ie met 50Kw - DC begint, maar eindigt met iets van 5 of 6 Kw qua "snelheid".
Zou mooi zijn als ie van 0% tot 100% met de volle 50Kw DC blijft laden, maar zo werken accu's helaas niet
Of is het laadschema laden per 06.30?
hou er ook rekening mee dat je misschien een "minimum lading" moet ingeven.
Dit is bij mijn Leon ST allesinds het geval.
mijne is ingestelt op minimum 30%, dus zodra ik die inplug laad die tot 30% en dan gaat die wachten tot ie moet beginnen laden om klaar te zijn op mijn vertrektijd.
mijne is ingestelt op minimum 30%, dus zodra ik die inplug laad die tot 30% en dan gaat die wachten tot ie moet beginnen laden om klaar te zijn op mijn vertrektijd.
[ Voor 11% gewijzigd door Deathaspire op 12-02-2026 13:23 ]
Minimum is idd blanco, ga ik eens aanpassen.Deathaspire schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:23:
hou er ook rekening mee dat je misschien een "minimum lading" moet ingeven.
Hi all, ik ga een Raval pre-orderen en had een paar algemene vraagjes over Cupra.
- Hoe eenvoudig zijn de nanny functies uit te schakelen? Ik las in het Tavascan topic problemen met de snelkoppeling daarvoor.
Maar áls het werkt, is het dan een kwestie van een paar vegen over het scherm? Of een knopje (zoals in mijn huidige Mazda) om het geluid daarvan te dempen?
- We hebben proefgereden in een Born met van die leuke gekleurde sterretjes of logootjes in de deurpanelen. Is dat onderdeel van een pakket of uitrusting?
Alvast bedankt!
- Hoe eenvoudig zijn de nanny functies uit te schakelen? Ik las in het Tavascan topic problemen met de snelkoppeling daarvoor.
Maar áls het werkt, is het dan een kwestie van een paar vegen over het scherm? Of een knopje (zoals in mijn huidige Mazda) om het geluid daarvan te dempen?
- We hebben proefgereden in een Born met van die leuke gekleurde sterretjes of logootjes in de deurpanelen. Is dat onderdeel van een pakket of uitrusting?
Alvast bedankt!
DeLongie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:14:
Hi all, ik ga een Raval pre-orderen en had een paar algemene vraagjes over Cupra.
Zo werkt het in de Cupra Leon SportstourerAlvast bedankt!
Je wil een Raval pre-orderen maar vraagt naar of iets een optie is bij de Born? Dat wil niet direct zeggen dat dat bij de Raval dan ook zo zal zijn he.DeLongie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:14:
Alvast bedankt!
Dat snap ik wiseguy, ik probeer te onderzoeken of een Born Business / Performance ongeveer hetzelfde uitgerust is of kan zijn als een Raval.Scrtz schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:50:
[...]
Je wil een Raval pre-orderen maar vraagt naar of iets een optie is bij de Born? Dat wil niet direct zeggen dat dat bij de Raval dan ook zo zal zijn he.
Kan jij het me vertellen of de lichtgevende logootjes in de deur tot de standaard uitrusting behoort?
Is dit reeds bij iemand opgelost? Ik ben nog niet tot bij de garage geraakt, maar mijn led lichten in het intereur springen nog altijd van rood naar blauw of blauw naar rood...argon007 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:17:
Ik heb trouwens nog wat nieuws omtrent het probleem van de LED-lichten in het interieur die op rood/blauw springen: argon007 in "Het grote Cupra topic"
Via een familielid die in een grote VAG garage werkt kreeg ik door dat Cupra hiervan op de hoogte is, maar dat men de oorzaak niet weet en er dus momenteel ook geen oplossing is.
Het "motorstoring" lampje brand ook altijd nog af en toe. Garage vind de oorzaak niet.
Al 2 keer de garage moeten bezoeken omdat airco in de auto ook niet koelt. Blijkt dat er telkens ergens gas lekt maar men weet niet waar...
Laat ons zeggen dat ik niet super tevreden ben van deze wagen :-)
[ Voor 18% gewijzigd door argon007 op 12-02-2026 17:26 ]
Nee maar beste even de prijslijst downloaden. Dan vind je overzichtelijk alle inbegrepen opties terug per uitvoeringDeLongie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:14:
[...]
Dat snap ik wiseguy, ik probeer te onderzoeken of een Born Business / Performance ongeveer hetzelfde uitgerust is of kan zijn als een Raval.
Kan jij het me vertellen of de lichtgevende logootjes in de deur tot de standaard uitrusting behoort?
Gisteravond reed ik weg in mijn Cupra Terramar en het geluid was heel raar. Er kwam alleen gedreun en een bak ruis uit op zowel android auto als DAB. Nadat ik het infotainmentsysteem heb gereboot door ongeveer 10seconden op de aan/uit knop te drukken was het geluid gelukkig weer terug.
Incidenteel een foutje is mee te leven hopen dat het hierbij blijft.
Laatst ook al gehad dat ik tijdens het parkeren ineens de waarschuwing kreeg dat parkeerhulp niet beschikbaar is en dan heb je ineens geen camera's en parkeersensoren meer, dat bleef gelukkig ook bij een keer..
Laatst ook al gehad dat ik tijdens het parkeren ineens de waarschuwing kreeg dat parkeerhulp niet beschikbaar is en dan heb je ineens geen camera's en parkeersensoren meer, dat bleef gelukkig ook bij een keer..
Valt nog mee ik krijg tijdens rijden op snelweg afentoe opeens pre crash meldingen omdat de auto vindt dat ik tijdens file rijden te hard op de afremende auto voor mij naderd. Soms gewoon midden op de snelweg vol in de ankers terwijl er nog zeker 20-30 meter tussen mij en de auto voor mij zit.Oceanview schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:58:
Gisteravond reed ik weg in mijn Cupra Terramar en het geluid was heel raar. Er kwam alleen gedreun en een bak ruis uit op zowel android auto als DAB. Nadat ik het infotainmentsysteem heb gereboot door ongeveer 10seconden op de aan/uit knop te drukken was het geluid gelukkig weer terug.
Dan hebben we 1 keer per maand aandrijfstoring.... Op te lossen door de auto uit te zetten en ff 5 minuten uit het bereik van de auto te blijven.
Of met kouder weer 1 grootte lichtshow op je dashboard met allerlei hulpsystemen die niet werken en uitgeschakeld worden wegens geen "zicht" melding.
1 keer ook al gehad dat heel de infotainment niet aan ging maar de auto wel.... Je kan dan echt helemaal niks dan rijden. Geen enkele knop behalve de versnellingspook bedienen.
Een stoel die met remmen (heb de elektirsch verstelbare van het moonlight pakket) naar voren gaat een cm (zo voelt het) en weer naar achteren lijkt te schieten als je op trekt. Maar als je stil staat en hem probeerd te bewegen er geen mm beweging in zit.
Nee mijn eerste serviceafspraak wordt een lange
Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT
Owja dat is al een stuk groter lijstje.Joenino schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:57:
[...]
Valt nog mee ik krijg tijdens rijden op snelweg afentoe opeens pre crash meldingen omdat de auto vindt dat ik tijdens file rijden te hard op de aferemende auto voor mij naderd. Soms gewoon midden op de snelweg vol in de ankers terwijl er nog zeker 20-30 meter tussen mij en de auto voor mij zit.
Dan hebben we 1 keer per maand aandrijfstoring.... Op te lossen door de auto uit te zetten en ff 5 minuten uit het bereik van de auto te blijven.
Of met kouder weer 1 grootte lichtshow op je dashboard met allerlei hulpsystemen die niet werken en uitgeschakeld worden wegens geen "zicht" melding.
1 keer ook al gehad dat heel de infotainment niet aan ging maar de auto wel.... Je kan dan echt helemaal niks dan rijden. Geen enkele knop behalve de versnellingspook bedienen.
Een stoel die met remmen (heb de elektirsch verstelbare van het moonlight pakket) naar voren gaat een cm (zo voelt het) en weer naar achteren lijkt te schieten als je op trekt. Maar als je stil staat en hem probeerd te bewegen er geen mm beweging in zit.
Nee mijn eerste serviceafspraak wordt een langeVerder wel helemaal tevreden met de auto want hij is gewoon schitterend (de Terramar) en als alles gewoon goed functioneert rijd hij heerlijk, maar van dashboard knipperlichten krijg ik zo'n Renault vibe helaas wat zonde is voor een auto van deze prijsklasse.
Ik heb ook de moonlightstoelen en ervaar niet wat je zegt. Ik heb alleen het gevoel kan het nog niet bevestigen dat de opgeslagen geheugenposities een beetje verschuiven.
De geen zicht melding heb ik ook gehad maar dat klopte want ik zag ook niet veel door de mist.
De geen zicht meldingen komen al bij te veel zon, of als er nog wat condens op je raam lijkt te zitten of als het hard regent..... Met corige auto was een Kia Proceed daar bleven alle sesoren het zelfs doen met een dikke laag sneeuw op de auto bij wijze van. Zet dan ook direct je adaptive Cruise control uit. En ja dat van die geheugenpositie ervaar ik ook. Vaak druk ik dan ff op de opgeslagen positie knop en stelt hij de stoel weer goed. Ook toevallig dat makkelijk in en uitstappen aan staan? Vermoed dat die het veroorzaakt, maarja het is zo lekker als je stoel naar achter gaat als je wilt instappen of uitstappen haha.Oceanview schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:36:
[...]
Owja dat is al een stuk groter lijstje.
Ik heb ook de moonlightstoelen en ervaar niet wat je zegt. Ik heb alleen het gevoel kan het nog niet bevestigen dat de opgeslagen geheugenposities een beetje verschuiven.
De geen zicht melding heb ik ook gehad maar dat klopte want ik zag ook niet veel door de mist.
Hier ook een Terramar.
Die geen zicht meldingen / sensoren aan de voorkant die zijn wel vrij storingsgevoelig. Inmiddels wel aangewend, ff stukje rijden en dan werkt alles wel weer normaal gesproken. Wel irritant dat de travel assist dan ook gewoon uitvalt, laatst tijdens het rijden op de snelweg ineens poef weg. Handmatig dan wel op ACC gezet dan gaat het weer. Die automatische rem is trouwens ook vrij fanatiek met remmen voor fietsers.. paar keer kapot geschrokken.
Hier de High Canyon stoelen, daar verder nergens last van.
Die geen zicht meldingen / sensoren aan de voorkant die zijn wel vrij storingsgevoelig. Inmiddels wel aangewend, ff stukje rijden en dan werkt alles wel weer normaal gesproken. Wel irritant dat de travel assist dan ook gewoon uitvalt, laatst tijdens het rijden op de snelweg ineens poef weg. Handmatig dan wel op ACC gezet dan gaat het weer. Die automatische rem is trouwens ook vrij fanatiek met remmen voor fietsers.. paar keer kapot geschrokken.
1+15 | PS5
Ja klopt fietsers zijn ook leuk als ze te dicht langs je auto gaan. Ook leuk is parkeren langs een stoep en er loopt net iemand achter langs op de stoep, je kan de persoon dan alleen raken als je de stoep op rijd maar de auto geeft je directe whiplash met zijn aggresieve remmen.vuurtjih schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:59:
Hier ook een Terramar.
Ohja dat is ook leuk. Eerste keer met die verassing dacht ik dat ik een paaltje raakte, maar het was een voetganger die volgens de auto wat dichtbij liep. Veiligheid...Joenino schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:01:
[...]
Ja klopt fietsers zijn ook leuk als ze te dicht langs je auto gaan. Ook leuk is parkeren langs een stoep en er loopt net iemand achter langs op de stoep, je kan de persoon dan alleen raken als je de stoep op rijd maar de auto geeft je directe whiplash met zijn aggresieve remmen.
Buiten dit geneuzel wel een heerlijke auto trouwens.
1+15 | PS5
Heel herkenbaar allemaal, mijn Terramar mag maandag voor de 3e keer naar de garage vanwege meerdere klachten zoals;
- Stoelverwarming die binnen een paar minuten op 40 graden zit (gemeten met infrarood camera)
- Wekelijks de melding (er zijn nieuwe instellingen voor uw gebruikersaccount beschikbaar, wilt u deze overnemen) als je deze akkoord geeft dan gaat de interieur verlichting naar de standaardwaarden en kun je weer opnieuw instellen, ook de stoelverwarming gaat dan telkens automatisch aan.
- De auto sluit heel vaak niet automatisch af, ik moet dit nu telkens in de gaten houden. Ook als je exact de zelfde handeling doet sluit hij de ene keer wel en een volgende keer niet af.
- Borden herkenning werkt steeds niet goed, de auto gaat tijdens cruise control op de snelweg zomaar 50 km rijden omdat hij denk dat er een afslag was terwijl er niets te zien is. Als je savonds 120 of 130 mag dan zakt hij weer naar 100 km en snapt hij het bordje daaronder niet. Tijdens cruise control overdag gaat hij soms zomaar naar de 120km omdat hij denkt dat het avond is en dat deze snelheid mag. Dit begint nu vreselijk irritant te worden want ik moet nu telkens mijn snelheid corrigeren.
- Ik krijg soms een grote rode melding in het scherm van bots gevaar terwijl er niemand voor mij rijd?
- We hebben de laatste tijd veel koude dagen gehad en tijdens het wegrijden in de morgen met mijn Cupra Terramar hoor ik dan een soort windgeruis geluid die ik maar niet kan plaatsen, na een KM gereden te hebben is dit weer weg en in de rest van de dag heb ik er geen last van.
- Het rijgedrag van de Cupra is ook vaak erg onvoorspelbaar en reageert geregeld op een vreemde manier.
Als de accu nog ongeveer 20km bereik heeft dan begint de auto soms in te houden als je wil versnellen, hij reageert niet vloeiend meer. Ook in de hybride stand rijd hij de ene keer perfect en een uur later houd hij gewoon in en reageert hij niet op je gaspedaal.
Ik vind het een prachtige auto maar ik vind het wel jammer van al die technische probleempjes, lang leve het software tijdperk
- Stoelverwarming die binnen een paar minuten op 40 graden zit (gemeten met infrarood camera)
- Wekelijks de melding (er zijn nieuwe instellingen voor uw gebruikersaccount beschikbaar, wilt u deze overnemen) als je deze akkoord geeft dan gaat de interieur verlichting naar de standaardwaarden en kun je weer opnieuw instellen, ook de stoelverwarming gaat dan telkens automatisch aan.
- De auto sluit heel vaak niet automatisch af, ik moet dit nu telkens in de gaten houden. Ook als je exact de zelfde handeling doet sluit hij de ene keer wel en een volgende keer niet af.
- Borden herkenning werkt steeds niet goed, de auto gaat tijdens cruise control op de snelweg zomaar 50 km rijden omdat hij denk dat er een afslag was terwijl er niets te zien is. Als je savonds 120 of 130 mag dan zakt hij weer naar 100 km en snapt hij het bordje daaronder niet. Tijdens cruise control overdag gaat hij soms zomaar naar de 120km omdat hij denkt dat het avond is en dat deze snelheid mag. Dit begint nu vreselijk irritant te worden want ik moet nu telkens mijn snelheid corrigeren.
- Ik krijg soms een grote rode melding in het scherm van bots gevaar terwijl er niemand voor mij rijd?
- We hebben de laatste tijd veel koude dagen gehad en tijdens het wegrijden in de morgen met mijn Cupra Terramar hoor ik dan een soort windgeruis geluid die ik maar niet kan plaatsen, na een KM gereden te hebben is dit weer weg en in de rest van de dag heb ik er geen last van.
- Het rijgedrag van de Cupra is ook vaak erg onvoorspelbaar en reageert geregeld op een vreemde manier.
Als de accu nog ongeveer 20km bereik heeft dan begint de auto soms in te houden als je wil versnellen, hij reageert niet vloeiend meer. Ook in de hybride stand rijd hij de ene keer perfect en een uur later houd hij gewoon in en reageert hij niet op je gaspedaal.
Ik vind het een prachtige auto maar ik vind het wel jammer van al die technische probleempjes, lang leve het software tijdperk
Goede update van de app, voor de Terramar nu ook via de app vertrektijden voor de klimatisering in te stellen.
En ook laadschema’s zijn toegevoegd, al vind ik dat zelf niet zo interessant.
Hoi, hier ook de Terramar. Ik heb in de app ook de vertrektijden staan, echter staan deze niet in de auto.DyStiC schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:45:
Goede update van de app, voor de Terramar nu ook via de app vertrektijden voor de klimatisering in te stellen.
Heb jij al een software update gehad, ik heb versie 2632 en ben benieuwd welke jij hebt?
SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
Ook vaak nu het weer wat kouder is dat je steeds de melding krijgt langdurig motor gebruik benodigd? Dit zou volgens het boekje om de 20k km ofzo moeten zijn maar ik heb hem echt om de 2 weken en ik rij altijd hybride dus motor wordt elke dag gewoon gebruikt.mmrs73 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:19:
Heel herkenbaar allemaal, mijn Terramar mag maandag voor de 3e keer naar de garage vanwege meerdere klachten zoals;
Denk dat ik software update ook wel toevoeg aan mijn lange lijstje. Misschien maar niet wachten op de eerste beurt van 30 duizend.
Enig idee hoe belangrijk deze is?Joenino schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:36:
[...]
Ook vaak nu het weer wat kouder is dat je steeds de melding krijgt langdurig motor gebruik benodigd? Dit zou volgens het boekje om de 20k km ofzo moeten zijn maar ik heb hem echt om de 2 weken en ik rij altijd hybride dus motor wordt elke dag gewoon gebruikt.
afstand tot mijn werk is +- 12km, dus ik rij bijna altijd elektrisch, maar zelfs als ik hybride rijd is de afstand niet ver genoeg om "langdurig" te zijn.
dit brengt dus mee dat deze melding al weken voorkomt. Ik vind het ook maar een verspilling om nu speciaal om die melding eens een uur te gaan rondrijden voor niks.
Heb voor mijn werk meerdere keren een lange rit per week maar meestal verdwijnt hij pas na een kilometer of 50 op een enkele rit. Snap ook niet dat hij zo vaak komt.Deathaspire schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:56:
[...]
Enig idee hoe belangrijk deze is?
afstand tot mijn werk is +- 12km, dus ik rij bijna altijd elektrisch, maar zelfs als ik hybride rijd is de afstand niet ver genoeg om "langdurig" te zijn.
dit brengt dus mee dat deze melding al weken voorkomt. Ik vind het ook maar een verspilling om nu speciaal om die melding eens een uur te gaan rondrijden voor niks.
Ik heb zelf de melding melding (langdurig motor gebruik benodigd) nog nooit gehad terwijl ook ook best wel veel op stroom rijd.
Vandaag mijn Terramar weer opgehaald bij de garage en er zijn een aantal nieuwe updates geïnstalleerd, volgens de garage moet dan mijn melding (er zijn nieuwe instellingen voor uw gebruikersaccount beschikbaar, wilt u deze overnemen) zijn opgelost maar ik ben benieuwd, wordt vervolgd.
Vandaag mijn Terramar weer opgehaald bij de garage en er zijn een aantal nieuwe updates geïnstalleerd, volgens de garage moet dan mijn melding (er zijn nieuwe instellingen voor uw gebruikersaccount beschikbaar, wilt u deze overnemen) zijn opgelost maar ik ben benieuwd, wordt vervolgd.
Ik heb ook versie 2632.DWinters1979 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:08:
[...]
Hoi, hier ook de Terramar. Ik heb in de app ook de vertrektijden staan, echter staan deze niet in de auto.
Heb jij al een software update gehad, ik heb versie 2632 en ben benieuwd welke jij hebt?
Hier worden de vertrektijden netjes gesynct met de auto, en ook het in/uitschakelen wordt netjes overgenomen.
Ik heb inmiddels een oplossing gevonden voor de melding “er zijn nieuwe instellingen voor uw gebruikersaccount beschikbaar”.
In het infotainment naar Gebruikers > Instellingen > Privésfeer en diensten > Personalisatie > en daar de setting “in de auto toestaan” uitschakelen.
Melding al zeker een maand niet meer gezien, dus durf voorzichtig te claimen dat het hiermee is verholpen.
In het infotainment naar Gebruikers > Instellingen > Privésfeer en diensten > Personalisatie > en daar de setting “in de auto toestaan” uitschakelen.
Melding al zeker een maand niet meer gezien, dus durf voorzichtig te claimen dat het hiermee is verholpen.
Hoi allemaal, misschien een stom vraagje ik ben op de markt voor een cupra leon stationwagon uit 2022. Nu zie ik bij diverse advertenties verschillende sturen. En dan vooral het knopje rechts naast de cruise control. Bij de een is het een autotje met 4 halve rondjes rondom de auto, en bij de ander is het een 'weg met een auto en een klokje erbij' wat is het verschil hier in? weet iemand dat?
Dank voor je reactie, hoe heb je dit voor elkaar gekregen?DyStiC schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:07:
Ik heb inmiddels een oplossing gevonden voor de melding “er zijn nieuwe instellingen voor uw gebruikersaccount beschikbaar”.![]()
Bij mijn auto is die tegel niet beschikbaar, toch vreemd dat wij dan beide dezelfde software versie hebben
SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
Bij mijn Born is dat het knopje om te schakelen tussen adaptive cruise control en de snelheidsbeperking.firejelle schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:59:
Hoi allemaal, misschien een stom vraagje ik ben op de markt voor een cupra leon stationwagon uit 2022. Nu zie ik bij diverse advertenties verschillende sturen. En dan vooral het knopje rechts naast de cruise control. Bij de een is het een autotje met 4 halve rondjes rondom de auto, en bij de ander is het een 'weg met een auto en een klokje erbij' wat is het verschil hier in? weet iemand dat?
Kun je wat foto's toevoegen? Met klokje is travel assist als het goed is. Dus ACC + actief in het midden van de rijbaan houden van het voertuig.firejelle schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:59:
Hallo,DWinters1979 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:08:
[...]
Hoi, hier ook de Terramar. Ik heb in de app ook de vertrektijden staan, echter staan deze niet in de auto.
Ik ben wel benieuwd hoe groot de kofferbak van een Terramar is. En dan met name in vergelijk met die van een Ford C-max. Hier kan ik 2 grote koffers, 1 kleine koffer en 2 rugzakken in kwijt met de hoedenplank erop/dicht.
Zou dat ook in de Terramar passen?
Alvast bedankt.
Dankjewel voor je bericht! inmiddels denk ik er achter te zijn. het autotje met de halve cirkels lijkt de lane assist te zijn, en die andere lijkt travel assist? maar ik weet het nog niet zeker.chantalcoolsma schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:18:
[...]
Bij mijn Born is dat het knopje om te schakelen tussen adaptive cruise control en de snelheidsbeperking.
zeker hierbij;Scrtz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:26:
[...]
Kun je wat foto's toevoegen? Met klokje is travel assist als het goed is. Dus ACC + actief in het midden van de rijbaan houden van het voertuig.
/f/image/lN0Hbv7tsNQPUGYsBmNtWVmS.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de onderste in mijn Terramar, dan krijg ik een menu met uitschakelen snelheidsmelding + lane assist en daaronder keuze travel assist / ACC / speed limiter (denk ik, gebruik de onderste nooitfirejelle schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Dankjewel voor je bericht! inmiddels denk ik er achter te zijn. het autotje met de halve cirkels lijkt de lane assist te zijn, en die andere lijkt travel assist? maar ik weet het nog niet zeker.
[...]
zeker hierbij;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1+15 | PS5
Ja bovenste afbeelding is travel assist zoals ik al aangaf, onderste afbeelding is knop om in het veiligheidssystemen menu te komen om bijv van ACC naar snelheidsbegrenzer te wisselen of lane assist uit te zetten. Onderste auto heeft dan ook geen travel assist (vind ik persoonlijk superfijn rijden, aanrader)firejelle schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:59:
[...]
Dankjewel voor je bericht! inmiddels denk ik er achter te zijn. het autotje met de halve cirkels lijkt de lane assist te zijn, en die andere lijkt travel assist? maar ik weet het nog niet zeker.
[...]
zeker hierbij;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik heb vandaag een proefrit gemaakt in een cupra met dat bovenste stuur, denk dat mijn voorkeur ook ligt bij in dit geval dan de travel assist.
Heb je travel assist ook geprobeerd toevallig? Zet je aan door eerst ACC aan te zetten (set knop) en vervolgens de travel assist knop.firejelle schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:03:
ik heb vandaag een proefrit gemaakt in een cupra met dat bovenste stuur, denk dat mijn voorkeur ook ligt bij in dit geval dan de travel assist.
Jazeker! alleen dacht ik ook in het assist menu op het infotainment een travel assist venster te hebben maar die kon ik niet 123 vinden. Hij gaf wel aan travel assist geactiveerd en zag auto's om mij heen inderdaad.Scrtz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:26:
[...]
Heb je travel assist ook geprobeerd toevallig? Zet je aan door eerst ACC aan te zetten (set knop) en vervolgens de travel assist knop.
Hoi, de kofferbak van de Terramar is niet heel ruim hoor
Nieksc schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:35:
[...]
Hallo,
Ik ben wel benieuwd hoe groot de kofferbak van een Terramar is. En dan met name in vergelijk met die van een Ford C-max. Hier kan ik 2 grote koffers, 1 kleine koffer en 2 rugzakken in kwijt met de hoedenplank erop/dicht.
Alvast bedankt.
Beetje een vraag van niks, want '2 grote koffers, 1 kleine koffer en 2 rugzakken' zijn nogal een breed begrip. Er zijn duizenden verschillende koffermaten/lengtes/breedtes noem het op dus hier kan niemand fatsoenlijk antwoord op geven. Begin eens met de liters te vergelijken tussen de Terramar en de Ford?Nieksc schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:35:
[...]
Hallo,
Alvast bedankt.
Als dit het 245pk model nog is dan kan dat niet. Alleen de nieuwere 205/272pk modellen vanaf circa 2025 hebben een optie om te wisselen tussen ACC/travel assist/snelheidsbegrenzerfirejelle schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:32:
[...]
Jazeker! alleen dacht ik ook in het assist menu op het infotainment een travel assist venster te hebben maar die kon ik niet 123 vinden. Hij gaf wel aan travel assist geactiveerd en zag auto's om mij heen inderdaad.
Ja het is inderdaad de 245. Maar de functie zit er dan wel op zo te zien dat is al prima vind ik!Scrtz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:20:
[...]
Beetje een vraag van niks, want '2 grote koffers, 1 kleine koffer en 2 rugzakken' zijn nogal een breed begrip. Er zijn duizenden verschillende koffermaten/lengtes/breedtes noem het op dus hier kan niemand fatsoenlijk antwoord op geven. Begin eens met de liters te vergelijken tussen de Terramar en de Ford?
[...]
Als dit het 245pk model nog is dan kan dat niet. Alleen de nieuwere 205/272pk modellen vanaf circa 2025 hebben een optie om te wisselen tussen ACC/travel assist/snelheidsbegrenzer
Update: sinds de laatste week komt er nu telkens op dat de background services geïnstalleerd worden, maar het lukt nooit.. dus die melding komt er nu telkens opnieuw opchantalcoolsma schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:04:
[Afbeelding]
[quote]Scrtz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:20:
[...]
Beetje een vraag van niks, want '2 grote koffers, 1 kleine koffer en 2 rugzakken' zijn nogal een breed begrip. Er zijn duizenden verschillende koffermaten/lengtes/breedtes noem het op dus hier kan niemand fatsoenlijk antwoord op geven. Begin eens met de liters te vergelijken tussen de Terramar en de Ford?
[...]
Uiteraard heb ik dat al opgezocht, maar liters zeggen mij niet zoveel. Vandaar de vraag….
Is het met afmetingen van de koffers en rugzakken een betere vraag, of blijft het “een vraag van niks”?
2x grote koffer: 77x50x31 cm
1x kleine koffer: 55x40x20 cm
2x rugzak: 45x24x17,5 cm
[...]
[...]
Uiteraard heb ik dat al opgezocht, maar liters zeggen mij niet zoveel. Vandaar de vraag….
Is het met afmetingen van de koffers en rugzakken een betere vraag, of blijft het “een vraag van niks”?
Van wat ik snel kan vinden is de kofferbak ongeveer 90cm diep en 100cm breed. De hoogte weet ik niet maar dat is niet bijster veel.
Ik denk dat je 2 grote koffers wel op elkaar kan stapelen maar dan zou je de hoedenplank moeten losklikken.
Ik denk dat je 2 grote koffers wel op elkaar kan stapelen maar dan zou je de hoedenplank moeten losklikken.
Ja lastig, misschien geeft onderstaande je een beeld, mijn gevulde Terramar van afgelopen zomer:Nieksc schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:47:
[quote]Scrtz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:20:
[...]
[...]
Members only:
Hier had ik de achterbank zover mogelijk naar voren geschoven, linker gedeelte plat en hoedenplank eruit (de laadvloer is vrij hoog, dus die hoedenplak moet er met veel (grote) koffers denk ik toch wel vrij snel al uit..)
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Maar met een beetje tetris kom je best een heel eind.
Het gat achter de bank door het vooruitschijven was weer handig daar had ik de ingeklapte kindereetstoel tussengezet rechtsachter..
Top, dankjewel! Hier heb ik wel een aardig beeld bij!Scrtz schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:24:
[...]
Ja lastig, misschien geeft onderstaande je een beeld, mijn gevulde Terramar van afgelopen zomer:
***members only***
Hier had ik de achterbank zover mogelijk naar voren geschoven, linker gedeelte plat en hoedenplank eruit (de laadvloer is vrij hoog, dus die hoedenplak moet er met veel (grote) koffers denk ik toch wel vrij snel al uit..)
Maar met een beetje tetris kom je best een heel eind.
Het gat achter de bank door het vooruitschijven was weer handig daar had ik de ingeklapte kindereetstoel tussengezet rechtsachter..
@Oceanview ook bedankt voor je reactie.
Is er iemand die weet of je die uitlaat sierstukken op de e-hybrid 245 kan vervangen voor die variant van de 300pk versie, die zijn ook nep maar zien er iets beter uit zonder teveel aanpassingen. En waar zijn die te koop?
Er viel mij gisteren iets op aan mijn "HUD", dus ik heb er later toen ik eenmaal thuis was een foto van gemaakt. Out of the blue, zonder dat er - naar mijn weten - een softwareupdate beschikbaar was voor mijn Born ONE-model, mis ik ineens het batterijpercentage. Ben ik de enige die hier ineens last van heeft?
Even op het OK knopje drukken. Dan heb je 3 'standen'. Lang, waar die nu op staat, sinds laden en de dagtrip.Jermaine schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:59:
Er viel mij gisteren iets op aan mijn "HUD", dus ik heb er later toen ik eenmaal thuis was een foto van gemaakt. Out of the blue, zonder dat er - naar mijn weten - een softwareupdate beschikbaar was voor mijn Born ONE-model, mis ik ineens het batterijpercentage. Ben ik de enige die hier ineens last van heeft?
[Afbeelding]
Je hebt eerder per abuis het OK knopje ingedrukt.....
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Niets bijzonders voor hoeven doen, werkt gewoon.DWinters1979 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:32:
[...]
Dank voor je reactie, hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
Bij mijn auto is die tegel niet beschikbaar, toch vreemd dat wij dan beide dezelfde software versie hebben
Gister weer langdurig motor gebruik benodigd.... Vorige week ook al. Dus tijd voor zijn eerste garage bezoek dan maar met deze lijst aan punten:
Meerdere problemen met de auto:
1) Achterruitenwisser maakt heel veel herrie als hij over de achterrruit gaat.
2) Voorruitenwisser maakt veel strepen waardoor zicht slechter wordt.
3) Bestuurdersstoel lijkt heen en weer te gaan tijdens remmen en optrekken.
4) Af en toe aandrijfstoring waardoor ik alleen elektrisch kan rijden. Tot nu toe op te lossen door even 10 minuten bij de auto weg te lopen.
5) Om de week (soms iets langer) langdurig motor gebruik benodigd melding.
6) Heel vaak er zijn nieuwe settings voor u melding waardoor er van alles gereset wordt als ik deze accepteer.
7) Disco op mijn dashboard wegens uitschakeling allerlei hulp systemen met enige regelmaat.
8 ) Uit het niets ingrijpen precrash systeem op de snelweg terwijl er niks voor mij rijd.
9) Remmen maken schrapend geluid en moeten heel ver ingedrukt worden voor ze echt remmen.
10) tijdens remmen schiet auto spontaan door als hij van elektromotor naar verbrandingsmotor moet ivm net omgeschakeld te zijn.
Alles wat er het afgelopen jaar meerdere keren is gebeurd maar op de lijst gezet. Ben benieuwd, veel dingen zullen ongetwijfeld software matig opgelost moeten worden dus had voorgesteld om alles maar even te updaten.
Verder super tevreden hoor met de Terramar maar deze puntjes doen best afbreuk aan de auto en wekt frustraties op die er niet zouden moeten zijn bij een auto van deze prijsklasse.
Meerdere problemen met de auto:
1) Achterruitenwisser maakt heel veel herrie als hij over de achterrruit gaat.
2) Voorruitenwisser maakt veel strepen waardoor zicht slechter wordt.
3) Bestuurdersstoel lijkt heen en weer te gaan tijdens remmen en optrekken.
4) Af en toe aandrijfstoring waardoor ik alleen elektrisch kan rijden. Tot nu toe op te lossen door even 10 minuten bij de auto weg te lopen.
5) Om de week (soms iets langer) langdurig motor gebruik benodigd melding.
6) Heel vaak er zijn nieuwe settings voor u melding waardoor er van alles gereset wordt als ik deze accepteer.
7) Disco op mijn dashboard wegens uitschakeling allerlei hulp systemen met enige regelmaat.
8 ) Uit het niets ingrijpen precrash systeem op de snelweg terwijl er niks voor mij rijd.
9) Remmen maken schrapend geluid en moeten heel ver ingedrukt worden voor ze echt remmen.
10) tijdens remmen schiet auto spontaan door als hij van elektromotor naar verbrandingsmotor moet ivm net omgeschakeld te zijn.
Alles wat er het afgelopen jaar meerdere keren is gebeurd maar op de lijst gezet. Ben benieuwd, veel dingen zullen ongetwijfeld software matig opgelost moeten worden dus had voorgesteld om alles maar even te updaten.
Verder super tevreden hoor met de Terramar maar deze puntjes doen best afbreuk aan de auto en wekt frustraties op die er niet zouden moeten zijn bij een auto van deze prijsklasse.
Bijzonder dat ik die optie niet heb…
DyStiC schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:12:
[...]
Niets bijzonders voor hoeven doen, werkt gewoon.
De auto stond enkele dagen niets te doen, gisteren weer enkele ritjes gemaakt en zonder dat ik op "OK" hoefde te drukken was het percentage weer in beeld onderin op de HUDAvK schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:34:
[...]
Even op het OK knopje drukken. Dan heb je 3 'standen'. Lang, waar die nu op staat, sinds laden en de dagtrip.
Je hebt eerder per abuis het OK knopje ingedrukt.....
Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.
:strip_exif()/f/image/BPVt30TlhMVwGPPombjBbbIj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zj0TyGIbl7VazDvQ11J8V7l6.jpg?f=fotoalbum_large)