Dank Chantal, laten we het houden op een bug. Irritant om die elke keer handmatig te moeten resetten.
Ik denk dat ze rekening houden met dat je kleine pauzes neemt en het dan nog steeds zien als dezelfde rit. Wat de tijd er tussen moet zijn weet ik ook zo niet maar een laadsessie (30 minuten oid) is vgm niet genoeg om de sinds start te resetten.
Ik heb soms na 2 uur dat hij nog verder gaat met een rit. Soms na 30 min ineens nieuwe rit.DeLongie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:39:
[...]
Dank Chantal, laten we het houden op een bug. Irritant om die elke keer handmatig te moeten resetten.
“Geeft niet, ik struikel ook weleens over mijn draadloze netwerk”
Ook met een Raval? Hier was de rit na 13 uur stilstand nog steeds actief 🫣chantalcoolsma schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:44:
[...]
Ik heb soms na 2 uur dat hij nog verder gaat met een rit. Soms na 30 min ineens nieuwe rit.
Vanmiddag of morgen richting het strand nog maar eens testen 😎 🏖️
Om in de boordcomputer (Virtual Cockpit / Infotainment) van een Cupra een nieuwe rit te registreren onder de geheugenstand "Sinds start" (Trip data), moet de auto aan één specifieke hoofdvoorwaarde voldoen:
De auto moet minimaal 2 uur onafgebroken uitgeschakeld zijn geweest (het contact moet afstaan).
De boordcomputer kijkt puur naar de status van de auto: "Contact AAN" of "Contact UIT".
Zolang de auto minimaal 2 uur onafgebroken met het contact uit heeft gestaan, reset het geheugen "Sinds start" automatisch naar nul. Dit proces werkt als volgt:
De boordcomputer van Cupra (en andere merken uit de Volkswagen Groep zoals SEAT en VW) maakt gebruik van drie verschillende geheugenstanden voor ritregistratie:
Wilt u niet 2 uur wachten en direct een schone ritregistratie afdwingen? Dan kunt u het geheugen handmatig resetten: [1]
Als u merkt dat uw rittenteller niet goed reset of juist te snel wist, kan een software-update helpen. Wilt u weten hoe u de ritgegevens specifiek op het display voor uw neus (Virtual Cockpit) zet, of heeft u een volledig elektrisch model zoals de Born? Laat het gerust weten!
De auto moet minimaal 2 uur onafgebroken uitgeschakeld zijn geweest (het contact moet afstaan).
De boordcomputer kijkt puur naar de status van de auto: "Contact AAN" of "Contact UIT".
Zolang de auto minimaal 2 uur onafgebroken met het contact uit heeft gestaan, reset het geheugen "Sinds start" automatisch naar nul. Dit proces werkt als volgt:
- Ramen open? De boordcomputer reset gewoon na 2 uur. Het openstaan van de ramen heeft geen invloed op deze timer.
- Deuren open of niet op slot? Zelfs als de auto onafsluit in uw garage staat met de deuren wijd open, start er na 2 uur een nieuwe rit.
- Auto in "slaapstand": Het enige waar u (heel theoretisch) op moet letten, is dat u niet binnen die 2 uur de auto telkens activeert. Als u de deuren open laat staan, zakt de auto na een aantal minuten alsnog in een energiebesparende 'slaapstand'. Pas wanneer u de auto weer fysiek op contact zet (via de startknop of bij elektrische modellen door op de stoel te gaan zitten met de sleutel nabij), 'ontwaakt' het systeem. Als er tussen het uitzetten en dat moment 2 uur of langer zit, is de rit gereset. [1]
De boordcomputer van Cupra (en andere merken uit de Volkswagen Groep zoals SEAT en VW) maakt gebruik van drie verschillende geheugenstanden voor ritregistratie:
- "Sinds start" (Since start): Dit geheugen wist zichzelf automatisch zodra de auto langer dan 2 uur geparkeerd staat met het contact uit. Start u de auto binnen deze 2 uur weer op? Dan telt de boordcomputer de nieuwe kilometers op bij de vorige rit. Pas na 2 uur inactiviteit start er automatisch een volledig nieuwe ritregistratie.
- "Sinds tankbeurt" (Since refuel): Dit geheugen reset en start een nieuwe registratie zodra de auto detecteert dat er brandstof is getankt of (bij elektrische/hybride modellen) de accu significant is opgeladen.
- "Lange tijd" (Long term): Dit geheugen registreert continu over een langere periode (tot maximaal 99 uur rijtijd of 9.999 kilometer) en start pas opnieuw wanneer u dit handmatig reset of wanneer de maximale limiet is bereikt.
Wilt u niet 2 uur wachten en direct een schone ritregistratie afdwingen? Dan kunt u het geheugen handmatig resetten: [1]
- Via het stuur: Scroll op het digitale instrumentenpaneel naar de ritgegevens ("Sinds start") en houd de OK-knop op het stuurwiel enkele seconden ingedrukt om de waarden naar nul te zetten.
- Via het infotainmentsysteem: Ga naar het voertuigmenu (Voertuig / Wagen), kies Instellingen, ga naar Instrumentenpaneel (of interieurinstellingen) en kies daar voor 'Ritcomputer resetten'. [1]
Als u merkt dat uw rittenteller niet goed reset of juist te snel wist, kan een software-update helpen. Wilt u weten hoe u de ritgegevens specifiek op het display voor uw neus (Virtual Cockpit) zet, of heeft u een volledig elektrisch model zoals de Born? Laat het gerust weten!
[ Voor 16% gewijzigd door toxict op 28-07-2026 11:56 ]
@toxict bedankt voor je bijdrage maar daarin wordt eigenlijk alleen maar bevestigd wat mijn auto níet doet.. en dat is na 2 uur inactief de “sinds start” gegevens terug naar nul zetten. In de digitale handleiding kan ik hier ook niks over terugvinden helaas.
Dankje voor de reactie, voor nu te starten lijkt me die niet nodig maar als ik een verre reis maak zonder aanhanger dan lijkt me die inderdaad wel handig om ook af en toe op te ladenchantalcoolsma schreef op zondag 5 juli 2026 @ 07:29:
[...]
A Better Route Planner (ABRP). Ik gebruik de ingebouwde navigatie niet. ABRP via CarPlay werkt super. Je kan hem ook gratis gebruiken, maar dan heb je geen CarPlay ondersteuning (of de Android versie daarvan)
Helaas, toch een abonnementsdienst moeten afsluiten om connected te blijven via de app.mesm90 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:01:
[...]
Dat zou weleens kunnen, dan kan het opzich met een sisser aflopen wellicht.
Ik gebruik de Cupra App, en niet de Cupra connect app, wellicht dat dit dan wel blijft werken.
Had hier eerlijk gezegd nog niet over nagedacht.
Vandaag moest het er dan toch echt van komen.
Ik was natuurlijk weer te ongeduldig. Bij instappen geeft de bc nog de waarde “sinds start aan” maar na enkele meters rijden springt alles zoals het hoort op nulDeLongie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:27:
@toxict bedankt voor je bijdrage maar daarin wordt eigenlijk alleen maar bevestigd wat mijn auto níet doet.. en dat is na 2 uur inactief de “sinds start” gegevens terug naar nul zetten. In de digitale handleiding kan ik hier ook niks over terugvinden helaas.
Meer mensen waarbij de Cupra app aangeeft dat er geen internetverbinding is met de auto? Kan wel routes naar de auto versturen (dus het werkt gewoon) maar niet de airco starten...... En dat bij 33 graden. Pffff
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ben maar blij … onze Born heeft alweer airco storing … gelukkig kan ik volgende week dinsdag terecht in de garage. 😥😩🤬😓AvK schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:52:
Meer mensen waarbij de Cupra app aangeeft dat er geen internetverbinding is met de auto? Kan wel routes naar de auto versturen (dus het werkt gewoon) maar niet de airco starten...... En dat bij 33 graden. Pffff
Ik kan 24 september pas bij de garage terecht.
Vorige week is het lampje gaan branden van de SOS module.... Dus nu elke dag ping, ping, ping, bij het starten van de auto.
Had via de app al direct een afspraak proberen te maken, maar geen reactie en de garage wist ook nog van niets toen ik gisteren langs reed.
Daarbij direct ook aangegeven dat ik een ander veiligheidspuntje heb; af en toe slaat het stuur vast op rotondes...
Eerder kan niet, werkplaats vol
Had dit eerder ook al een keer aangegeven, maar is niet echt iets van te vinden. gebeurd ook maar heel sporadisch. Op het moment dat je van links naar rechts stuurt, om de rotonde af te gaan, of een bocht pakt. Dan hoor je een schrapend geluid rond het stuur horizontaal met wielen kaatsrecht punt. Heel af en toe klemt hij dan zelfs in het rechtuit rijden. Net alsof er een steentje in een stuurstang oid zit.
In de laatste 3 jaar nu 3x een periode gehad waar dit voor komt. maar natuurlijk als je het probeert te filmen, of mee naar de garage gaan, gebeurd het niet. Daarbij is het ook niet elke bocht.
Vorige week is het lampje gaan branden van de SOS module.... Dus nu elke dag ping, ping, ping, bij het starten van de auto.
Had via de app al direct een afspraak proberen te maken, maar geen reactie en de garage wist ook nog van niets toen ik gisteren langs reed.
Daarbij direct ook aangegeven dat ik een ander veiligheidspuntje heb; af en toe slaat het stuur vast op rotondes...
Had dit eerder ook al een keer aangegeven, maar is niet echt iets van te vinden. gebeurd ook maar heel sporadisch. Op het moment dat je van links naar rechts stuurt, om de rotonde af te gaan, of een bocht pakt. Dan hoor je een schrapend geluid rond het stuur horizontaal met wielen kaatsrecht punt. Heel af en toe klemt hij dan zelfs in het rechtuit rijden. Net alsof er een steentje in een stuurstang oid zit.
In de laatste 3 jaar nu 3x een periode gehad waar dit voor komt. maar natuurlijk als je het probeert te filmen, of mee naar de garage gaan, gebeurd het niet. Daarbij is het ook niet elke bocht.
Ja geeft nu al een week aan (Tavascan) dat de auto geen bereik heeft. Echter geeft de app wel de juiste percentage en km bereik aan. Ook krijg ik wel de melding dat laden begonnen of gestopt is. Was maandag heel even weg, maar gister weer dezelfde melding.AvK schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:52:
Maar inderdaad iets op afstand via de app doen gaat dan weer niet
Wie weet helpt dit.Andries155 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:50:
[...]
Ja geeft nu al een week aan (Tavascan) dat de auto geen bereik heeft. Echter geeft de app wel de juiste percentage en km bereik aan. Ook krijg ik wel de melding dat laden begonnen of gestopt is. Was maandag heel even weg, maar gister weer dezelfde melding.
Maar inderdaad iets op afstand via de app doen gaat dan weer niet
My CUPRA App verbindingsproblemen oplossen (Tavascan & Born)
Heb je last van de melding "geen internetverbinding" in de My CUPRA App bij warm weer, waardoor de airco niet start?
Hier zijn de stappen om dit op te lossen:
1. Infotainment harde reset (Meest effectief)
* Zet het contact van de auto aan.
* Houd de aan/uit-knop van het multimediascherm minstens 15 seconden ingedrukt.
* Laat los zodra het scherm zwart wordt en het CUPRA-logo verschijnt.
2. Controleer de Privé-modus
* Ga in het infotainmentsysteem naar Instellingen -> Gebruikersprofiel.
* Zet de privacy-instelling op "Locatie delen / Online".
* Het wereldbol-icoon bovenin het scherm moet wit oplichten, niet grijs.
3. Geforceerd synchroniseren
* Open de My CUPRA App op je telefoon.
* Sleep het startscherm van boven naar beneden (pull-to-refresh) om de status te verversen.
4. App-cache wissen
* Verwijder de My CUPRA App volledig van je toestel.
* Start je telefoon opnieuw op.
* Download en installeer de app opnieuw via de App Store of Google Play Store.
Bedankt voor het meedenken.toxict schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:19:
[...]
Wie weet helpt dit.
My CUPRA App verbindingsproblemen oplossen (Tavascan & Born)
Heb je last van de melding "geen internetverbinding" in de My CUPRA App bij warm weer, waardoor de airco niet start?
Hier zijn de stappen om dit op te lossen:
1. Infotainment harde reset (Meest effectief)
* Zet het contact van de auto aan.
* Houd de aan/uit-knop van het multimediascherm minstens 15 seconden ingedrukt.
* Laat los zodra het scherm zwart wordt en het CUPRA-logo verschijnt.
2. Controleer de Privé-modus
* Ga in het infotainmentsysteem naar Instellingen -> Gebruikersprofiel.
* Zet de privacy-instelling op "Locatie delen / Online".
* Het wereldbol-icoon bovenin het scherm moet wit oplichten, niet grijs.
3. Geforceerd synchroniseren
* Open de My CUPRA App op je telefoon.
* Sleep het startscherm van boven naar beneden (pull-to-refresh) om de status te verversen.
4. App-cache wissen
* Verwijder de My CUPRA App volledig van je toestel.
* Start je telefoon opnieuw op.
* Download en installeer de app opnieuw via de App Store of Google Play Store.
1 al geprobeerd, geen verandering.
2 geeft ie aan dat die online is, klopt ook wel, want de gegevens leest de app dus wel uit....
3 net geprobeerd, dan zegt die dat Wagenstatus geupdate. (deze was ik nog nergens tegengekomen)
4 blijft hetzelfde aangeven.
Hij heeft wel connectie, want de status van de resterende km en % werkt die wel bij, ook de melding dat het laden start en stopt werkt gewoon.
Het lijkt of het de kant van me mobiel op wel werkt, echter de kant van de auto niet.
Want voorklimatisering en auto ontgrendelen kan niet omdat de wagen geen verbinding heeft zegt die.
Welkom bij de Wondere digitale Cupra wereld
Ach het meeste kan ik in de auto regelen en de melding wel of niet geladen krijg ik binnen, das voor mij belangrijkste.
[ Voor 4% gewijzigd door Andries155 op 05-08-2026 17:57 ]
Ik heb gelukkig geen last van dit soort issues.
Waar ik wel last van heb is dat ik in 30%-50% van de gevallen geen Wireless Android Auto heb.
Dan zeurt ie over Full Link etc...
Enige oplossing is om de Power Button van de Infotainmentset een seconde of 10 ingedrukt te houden totdat ie reboot.
Soms een paar keer, dan pakt ie het wel op en kan ie het rustig blijven doen
Waar ik wel last van heb is dat ik in 30%-50% van de gevallen geen Wireless Android Auto heb.
Dan zeurt ie over Full Link etc...
Enige oplossing is om de Power Button van de Infotainmentset een seconde of 10 ingedrukt te houden totdat ie reboot.
Soms een paar keer, dan pakt ie het wel op en kan ie het rustig blijven doen
Ik heb zo’n vermoeden dat dit veroorzaakt wordt door die background services update, die ik alweer een week zie.
Alle bovenstaande tips geprobeerd, geen oplossing. Vreemd genoeg zie ik wel vergrendelstatus en laadstatus in de app en die updaten.
Alle bovenstaande tips geprobeerd, geen oplossing. Vreemd genoeg zie ik wel vergrendelstatus en laadstatus in de app en die updaten.
Precies dit. Alleen bij mij dan met de Tavascan. Heb echt het idee dat het de app is waar het mis gaat met de connectie NAAR de auto.chantalcoolsma schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:57:
Ik heb zo’n vermoeden dat dit veroorzaakt wordt door die background services update, die ik alweer een week zie.
[Afbeelding]
Dat zou zomaar kunnen. Ik gebruik ABRP en die toont normaal de laadstatus en locatie van mijn Born. Ook de iOS widget met de laadstatus update periodiek.Andries155 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 06:35:
[...]
Precies dit. Alleen bij mij dan met de Tavascan. Heb echt het idee dat het de app is waar het mis gaat met de connectie NAAR de auto.
Alle instellingen in de auto gecontroleerd. Zie daar ook normaal wereldbolletje met auto en locatie marker erop.
Ik heb begin juli de afspraak al gemaakt … echt erg die wachttijden (eigenlijk ook onvoorstelbaar nog met die uurtarieven en prijzen voor beurten)Patrock schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:22:
Ik kan 24 september pas bij de garage terecht.
en die sos meding heb ik ook, is blijkbaar ook een service actie voor.
En vanaf vandaag is het ineens weer opgelost.......chantalcoolsma schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:57:
[Afbeelding]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Weird. Hier nog niet. Ik zie wel alles updaten in de app, maar nog steeds melding dat auto geen verbinding heeft en dus niks van afstand kunnen bedienen.AvK schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:36:
[...]
En vanaf vandaag is het ineens weer opgelost.......
Opgelost. Auto minimaal 15 min in offline mode zetten en dan weer aan.chantalcoolsma schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:57:
[Afbeelding]
Toggle Cycle: Turn off privacy toggles, exit and lock the car to let systems sleep for 15 minutes, then turn the toggles back on.
oke 15 min als offline instellen, die had ik nog niet geprobeerd.chantalcoolsma schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:49:
[...]
Opgelost. Auto minimaal 15 min in offline mode zetten en dan weer aan.
[...]
Had het wel uit en gelijk weer aan gezet
Bedankt voor de tip ga ik ook ff proberen
edit :
@chantalcoolsma thnx, dit werkte
[ Voor 10% gewijzigd door Andries155 op 07-08-2026 16:20 ]
Mooi zo!
Iemand hier (zelf) de schade aan een koperen velg gefixt? Ik heb helaas een klein reepje schade (3mm dik, lengte 5cm) op de velg door een stoep. Verwacht eigenlijk niet dat de lease er wat mee doet, maar het irriteert me wel.
Ik zie wel dat autolak gigant een stift verkoopt. Als ik de plek een beetje glad schuur zou ik dat zelf kunnen doen.
Ik zie wel dat autolak gigant een stift verkoopt. Als ik de plek een beetje glad schuur zou ik dat zelf kunnen doen.
Heeft iemand met een Born 2023 Adrenaline toevallig hetzelfde probleem gehad?
Bij mij is het scherm voor gebruikersprofielen volledig verdwenen uit de auto, waardoor de app ook geen verbinding kan maken met de auto. Een factory reset heeft niets geholpen. Eigenlijk kwamen we hierdoor er ook achter dat de factory reset ook niet meer correct werkt. Veel persoonlijke instellingen verdwijnenen, maar het eindigd in een foutmelding dat het niet succesvol is verlopen. Dit speelt inmiddels al sinds oktober en sinds november/december ben ik samen met verschillende garages en CUPRA bezig om dit opgelost te krijgen.
Inmiddels zijn er al meerdere regelunits vervangen. Helaas verloopt dat ook niet helemaal soepel, omdat sommige vervangende units softwarematig niet geïnstalleerd willen worden.
De bekende F19-zekeringtruc hebben we ondertussen ook meerdere keren geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.
Mijn vraag is vooral: heeft iemand dit probleem eerder meegemaakt? Zo ja, wat was uiteindelijk de oorzaak en hoe is het bij jullie opgelost?
Alle ervaringen of tips zijn welkom!
Bij mij is het scherm voor gebruikersprofielen volledig verdwenen uit de auto, waardoor de app ook geen verbinding kan maken met de auto. Een factory reset heeft niets geholpen. Eigenlijk kwamen we hierdoor er ook achter dat de factory reset ook niet meer correct werkt. Veel persoonlijke instellingen verdwijnenen, maar het eindigd in een foutmelding dat het niet succesvol is verlopen. Dit speelt inmiddels al sinds oktober en sinds november/december ben ik samen met verschillende garages en CUPRA bezig om dit opgelost te krijgen.
Inmiddels zijn er al meerdere regelunits vervangen. Helaas verloopt dat ook niet helemaal soepel, omdat sommige vervangende units softwarematig niet geïnstalleerd willen worden.
De bekende F19-zekeringtruc hebben we ondertussen ook meerdere keren geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.
Mijn vraag is vooral: heeft iemand dit probleem eerder meegemaakt? Zo ja, wat was uiteindelijk de oorzaak en hoe is het bij jullie opgelost?
Alle ervaringen of tips zijn welkom!
[ Voor 14% gewijzigd door Flash_Dog123 op 11-08-2026 17:30 ]
Vandaag het plan opgevat om de accu van mijn Born, 2023 – 58Kwh – 42.000km eens te kalibreren.
Da's niet zo moeilijk, gewoon rijden totdat de accu echt op 3 of 4 procent staat. En dan in de omgeving van waar je wilt laden rondjes draaien. Dat deed ik over twee rotondes die vlak achterelkaar liggen en ineens stond de boel op 0%. Dus vol gas naar de lader gereden en de bende gaan opladen.
:strip_exif()/f/image/SifRq8Lkp4bj6kV7z5Z9fCtK.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zien jullie het piek moment van wat de Born / ID3 aan kan als ze uit 2023 komen. Het kan dus wel!!!!
Na net 5 minuten heeft de Born al 20% geladen. Da's snel.
:strip_exif()/f/image/xvzi7rmyBppHuetofzpLlFWV.jpg?f=fotoalbum_large)
En na een kwartiertje heeft de Born naar 50% geladen. Indrukwekkend.
:strip_exif()/f/image/WlkpUzcLLFSyNp6N2sQBxeeS.jpg?f=fotoalbum_large)
En van NUL!!! Naar 80% gaat dus inderdaad in een half uur. Ja ja. Iets langer. Nog steeds hulde.
:strip_exif()/f/image/MGoA7Bw84SN6ucV5eIx3Ev4d.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, een Born uit 23 die binnen een uurtje van nul naar 100% kan gaan.... Helemaal prima toch? Al die horror verhalen kloppen gewoon niet. Hier kunnen jullie zien dat een 'oude' auto toch nog best goed presteert kwa laden. Sterker nog, als je nu een echt nieuwe EV koopt dan laden die in 25 minuten van 20 naar 80%. De wat oudere auto's doen er inderdaad een half uurtje over. Nou nou.
Dit zegt de auto zelf:
:strip_exif()/f/image/xR6F1Guw2U9CWakB3vUl1iLO.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 365 kilometer klopt niet. Ik had het gas nog maar net ingetrapt of er ging al 5 kilometer van af. Komt er wel op neer dat ik 3 jaar geleden een range had van 360 Kilometer bij zomerweer. En nu lijkt het er op dat het ( na 3 jaar en 42.000km) op 350 neer komt. Komt bij dat ik naar schatting ongeveer 70% snel laadt en de resterende 30% langzaam laadt. Dus die flauwekul kan ook overboord.
Kortom!!!!! Ergieo Conclusio..... Gewoon lekker doen wat uitkomt. Lekker trappen met die handel. Gewoon genieten. Laden maakt echt geen 'reet' uit. Accu zo nu en dan lekker leeg maken. Soms helemaal vol laden als je een lange rit moet maken. NIET de hele dag met 100% laten staan.... Dat vindt de accu echt niet fijn. Kan ik uitleggen maar dat gaat buiten dit betoog. Afijn. Deze reactie loopt alweer uit de hand kwa lengte maar wou het graag vertellen.
Hiermee bedoel ik dat ik het BMS systeem wil resetten. Battery Management Systeem. Dat systeem wordt minder nauwkeurig in het bepalen wat de echte capaciteit is van de accu doordat in verloop van tijd 100% vol niet meer 100% vol is, en 0% leeg niet meer 0% leeg is. Daar is al het nodige over geschreven hier en daar. Dus mijn plan was om de accu echt helemaal leeg te rijden naar 0%. En uiteraard daarna weer in 1x volladen tot 100%. Hieronder wat foto’s met wat interessante uitkomsten, tenminste dat vind ik. Omgevings temperatuur was vrijwel ideaal namelijk rond de 22 graden.
Zoals jullie kunnen zien ben ik gestart op daadwerkelijk 0%.Da's niet zo moeilijk, gewoon rijden totdat de accu echt op 3 of 4 procent staat. En dan in de omgeving van waar je wilt laden rondjes draaien. Dat deed ik over twee rotondes die vlak achterelkaar liggen en ineens stond de boel op 0%. Dus vol gas naar de lader gereden en de bende gaan opladen.
:strip_exif()/f/image/SifRq8Lkp4bj6kV7z5Z9fCtK.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zien jullie het piek moment van wat de Born / ID3 aan kan als ze uit 2023 komen. Het kan dus wel!!!!
:strip_exif()/f/image/xvzi7rmyBppHuetofzpLlFWV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WlkpUzcLLFSyNp6N2sQBxeeS.jpg?f=fotoalbum_large)
En van NUL!!! Naar 80% gaat dus inderdaad in een half uur. Ja ja. Iets langer. Nog steeds hulde.
:strip_exif()/f/image/MGoA7Bw84SN6ucV5eIx3Ev4d.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou, een Born uit 23 die binnen een uurtje van nul naar 100% kan gaan.... Helemaal prima toch? Al die horror verhalen kloppen gewoon niet. Hier kunnen jullie zien dat een 'oude' auto toch nog best goed presteert kwa laden. Sterker nog, als je nu een echt nieuwe EV koopt dan laden die in 25 minuten van 20 naar 80%. De wat oudere auto's doen er inderdaad een half uurtje over. Nou nou.
Dit zegt de auto zelf:
:strip_exif()/f/image/xR6F1Guw2U9CWakB3vUl1iLO.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 365 kilometer klopt niet. Ik had het gas nog maar net ingetrapt of er ging al 5 kilometer van af. Komt er wel op neer dat ik 3 jaar geleden een range had van 360 Kilometer bij zomerweer. En nu lijkt het er op dat het ( na 3 jaar en 42.000km) op 350 neer komt. Komt bij dat ik naar schatting ongeveer 70% snel laadt en de resterende 30% langzaam laadt. Dus die flauwekul kan ook overboord.
Kortom!!!!! Ergieo Conclusio..... Gewoon lekker doen wat uitkomt. Lekker trappen met die handel. Gewoon genieten. Laden maakt echt geen 'reet' uit. Accu zo nu en dan lekker leeg maken. Soms helemaal vol laden als je een lange rit moet maken. NIET de hele dag met 100% laten staan.... Dat vindt de accu echt niet fijn. Kan ik uitleggen maar dat gaat buiten dit betoog. Afijn. Deze reactie loopt alweer uit de hand kwa lengte maar wou het graag vertellen.
Gaaf experiment! Ik zou het niet durven om tot 0km te blijven rijden. Verste dat ik kwam was 3km. Ik heb een adrenaline uit 2022, mijn range komt ook overeen met die van jou denk ik. Ik zie nu bij 77% een range van 295km. Al heb ik vermoeden dat er bij mij een accucel defect is want ik weet dat het daadwerkelijk 50km minder gaat zijn.AvK schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:39:
Vandaag het plan opgevat om de accu van mijn Born, 2023 – 58Kwh – 42.000km eens te kalibreren.Hiermee bedoel ik dat ik het BMS systeem wil resetten. Battery Management Systeem. Dat systeem wordt minder nauwkeurig in het bepalen wat de echte capaciteit is van de accu doordat in verloop van tijd 100% vol niet meer 100% vol is, en 0% leeg niet meer 0% leeg is. Daar is al het nodige over geschreven hier en daar. Dus mijn plan was om de accu echt helemaal leeg te rijden naar 0%. En uiteraard daarna weer in 1x volladen tot 100%. Hieronder wat foto’s met wat interessante uitkomsten, tenminste dat vind ik. Omgevings temperatuur was vrijwel ideaal namelijk rond de 22 graden.Zoals jullie kunnen zien ben ik gestart op daadwerkelijk 0%.
Da's niet zo moeilijk, gewoon rijden totdat de accu echt op 3 of 4 procent staat. En dan in de omgeving van waar je wilt laden rondjes draaien. Dat deed ik over twee rotondes die vlak achterelkaar liggen en ineens stond de boel op 0%. Dus vol gas naar de lader gereden en de bende gaan opladen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit zegt de auto zelf:
[Afbeelding]
Twee dingen die mij omhoog komen na lezen van dit verhaal:
- De laadsnelheden die je noemt haalde ik ook jaren geleden en recent met een adrenaline uit 2022. Dat ligt echt aan het zomerse weer. In de winter en al helemaal als het druk is aan het snellaadstation is het echt dramatisch. Dat is niet veranderd vind ik. Zie eerdere posts van mij in dit topic.
- Dat bij een volle accu je range met 5km omlaag gaat bij plank gas heeft denk ik eerder te maken met dat je het vlak voor het laden met een laag verbruik heb proberen leeg te maken en rondjes heb zitten rijden. Dan gaat je verwachte range hard omlaag als je opeens na het laden weer volle bak gaat verbruiken.
Klopt, maar dat geldt voor alle EV's.Clubbers schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:18:
Twee dingen die mij omhoog komen na lezen van dit verhaal:
- De laadsnelheden die je noemt haalde ik ook jaren geleden en recent met een adrenaline uit 2022. Dat ligt echt aan het zomerse weer. In de winter en al helemaal als het druk is aan het snellaadstation is het echt dramatisch. Dat is niet veranderd vind ik. Zie eerdere posts van mij in dit topic.
Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.
:strip_exif()/f/image/delYEDpP6BJtx0QA6UsVJjDZ.jpg?f=fotoalbum_large)