In welk menu? Van de Cupra of vaan IOS/CarPlay?AvK schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:44:
[...]
Ja, dat kan je uitzetten. Zit een beetje verborgen in het menu.
En waar dan ongeveer?Ik zoek me al een tijd een ongeluk

In welk menu? Van de Cupra of vaan IOS/CarPlay?AvK schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:44:
[...]
Ja, dat kan je uitzetten. Zit een beetje verborgen in het menu.
Menu van de Born. Zal even kijken zo.spook68 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:02:
[...]
In welk menu? Van de Cupra of vaan IOS/CarPlay?
En waar dan ongeveer?Ik zoek me al een tijd een ongeluk
[ Voor 25% gewijzigd door AvK op 19-03-2025 13:51 ]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Bij deze: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81528608Crasheeee schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:41:
Niemand in deze groep die toevallig de Cupra Leon Sportstourer rijdt?
(Search functie geeft nul hits, maar was benieuwd naar jullie ervaringen).
Zijn al deze problemen die je opgesomt had inmiddels al opgelost? Zo ja, hoe kijk je nu tegenover de auto?
Ik las dus dat Cupra Born met 400V laadt, een voltage wat tegenwoordig niet meer zo gangbaar is bij snelladers. Ik denk dat het komt door de slechte ondersteuning voor 400V bij de meeste laders. Helaas kan ik niet vinden welke laders 400V goed ondersteunen, anders was het leuk om eens te testen hoe snel het met 400V gaat.blaaaaaaaaaaaat schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:08:
[...]
Kan zijn dat je paal afgeknepen wordt als je op piektijden gaat laden, dat is bij ons ook zo.
https://ev-database.org/car/1518/CUPRA-Born-170-kW---77-kWh#charge-tableRobinInDaHood schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:41:
[...]
Ik las dus dat Cupra Born met 400V laadt, een voltage wat tegenwoordig niet meer zo gangbaar is bij snelladers. Ik denk dat het komt door de slechte ondersteuning voor 400V bij de meeste laders. Helaas kan ik niet vinden welke laders 400V goed ondersteunen, anders was het leuk om eens te testen hoe snel het met 400V gaat.
Is de akkoordvraag die je bij iedere nieuwe rit kreeg nog aanwezig na de update?Pinobigbird schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:42:
[...]
Geen problemen hier, gewoon 11 kW van start tot eind, met OTA update geïnstalleerd.
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Nee, je dient nog steeds bij iedere nieuwe rit akkoord te geven.eisbaer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:53:
[...]
Is de akkoordvraag die je bij iedere nieuwe rit kreeg nog aanwezig na de update?
De auto moet op contact staan. Daarmee bedoel ik dat je niet op de rem moet trappen. Ook schijn je de verlichting uit te moeten zetten > net zolang op het mode knopje drukken tot de verlichting uit gaat.xl3laz3rx schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:04:
Zojuist ook de updatemelding gekregen (Cupra Born 2021). Helaas blijft de melding 'Ramen sluiten' aanwezig.
Het volgende geprobeerd om het te fixen:
Alle ramen geopend en gesloten.
Na het sluiten de knop 10 sec ingedrukt gehouden.
Na het openen de knop 10 sec ingedrukt gehouden.
De melding blijft maar staan. 😒 Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.
[ Voor 36% gewijzigd door AvK op 20-03-2025 13:19 ]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Bovenstaande ervaringen kan ik bevestigen, alleen is Lane assist permanent uit te schakelen met OBD11.S-1-5-7 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:43:
[...]
Persoonlijk erger ik me aan het snel teruglopende vermogen bij koud weer of een laag accupercentage, maar daar zal je bij de 77 kWh-versie waarschijnlijk minder snel last van hebben.
Ook krijg ik bij koud weer (vorige week al bij 1 graad) storingen aan de Front Assist-sensor, die overigens na een korte tijd rijden weer verdwijnen.
Daarnaast vind ik de touch toetsen nog steeds een slecht ontwerp, zeker met de ontbrekende verlichting. Maar dit hebben ze volgens mij opgelost in de nieuwere modellen.
Waar ik me het meest aan erger, en wat ik bovendien gevaarlijk vind, is het sturen naar stoepen en geparkeerde auto's door Lane Assist. De auto heeft ook al twee keer onnodig een noodstop gemaakt, waarvan één keer een gevaarlijke situatie veroorzaakte.
Toevallig ben ik vandaag gebeld voor de beurt, die na twee jaar nodig is. Volgens de mevrouw aan de telefoon zou ik geen recht hebben op vervangend vervoer, terwijl hier toch duidelijk staat van wel. Dit wordt nu nog uitgezocht, maar ik vind het slecht dat deze discussie überhaupt gevoerd moet worden (en ik ben niet de eerste die dit meld op dit forum).
Zou ik de auto opnieuw kiezen? Ik heb er een dubbel gevoel over, want buiten bovenstaande problemen rijdt de auto best prima. Al met al zorgt het er in ieder geval voor dat Cupra over twee jaar niet per se bovenaan mijn lijstje zal staan.
Dat had ik ook, na een aantal maal alle ramen open en dicht te hebben gedaan ging passagier achter toch een stukje verder dicht en begon de update.xl3laz3rx schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:04:
Zojuist ook de updatemelding gekregen (Cupra Born 2021). Helaas blijft de melding 'Ramen sluiten' aanwezig.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
[ Voor 22% gewijzigd door AvK op 21-03-2025 19:06 ]
Nou, afgelopen weekend eea een beetje getest, kijken of er zaken beter zijn.AvK schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:51:
Morgen maar eens kijken of ik verschil merk. Had wel het idee dat het scherm net iets vlotter reageert.
Dat is op zich al een verbetering.
[ Voor 8% gewijzigd door AvK op 23-03-2025 19:38 ]
Helaas heeft dit niet gewerkt. Neem vandaag contact op met de dealer om het probleem op te lossen.AvK schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:37:
[...]
De auto moet op contact staan. Daarmee bedoel ik dat je niet op de rem moet trappen. Ook schijn je de verlichting uit te moeten zetten > net zolang op het mode knopje drukken tot de verlichting uit gaat.
Edit: Lees dat bij sommige mensen het raamknopje 3 seconden naar boven trekken (raam wringt dan een klein beetje) de ramen een reset geeft. Dan zou de melding weg moeten gaan. NB: Wel alle 4 de ramen uiteraard.
Instructie boekje zegt dit omtrent het resetten van de raambediening:
De sluit- en openingsautomaat van
de ruitbediening uitgeschakeld en moet ze
worden hersteld:
● Schakel het contact in.
● Sluit alle portieren en ruiten.
● Trek de toets van de betreffende ruit naar
boven en houd hem enkele seconden in deze
positie.
● Laat de toets los, trek hem opnieuw naar boven
en houd hem in deze positie. De sluit- en
openingsautomaat is nu weer bedrijfsklaar.
De functie kan worden hersteld voor een enkele
ruit of verscheidene tegelijk.
Ik heb zelf het idee dat het gaspedaal iets minder schokkerig is als je niet sloom wilt wegrijden, maar ook niet al te vlot. Makkelijker om soepel weg te rijden. Ik dacht dat je een tijd terug zei dat dit met de volgende (deze dus) update zou komen.AvK schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:31:
[...]
5. Rij technisch merk ik geen verschil. De Born rijdt nog steeds heerlijk. Zit perfect en is vlot genoeg.
En prachtig om te zien. Na meer dan een jaar geniet ik nog elke dag.
Haha vind dat vergelijken altijd bijzonder. Enige wat ik doe is paar configurators doorlopen en van mijn voorkeur de code doorgeven en bestellen. Proefrit doe ik nooit, kijken doe ik nooit, ga eigenlijk nooit naar de dealer toe.Ashadorai schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:04:
Ha allemaal!
Toekomstige nieuwe Cupra rijder hier 😊
Mijn huidige Octavia IV RS mag aan het einde van het jaar vervangen worden na 4 jaar trouwe (lease) dienst.
Na een paar auto's van verschillende merken vergeleken (uiteraard met Excel sheet enzo 😋) en geprobeerd te hebben, uiteindelijk gekozen voor de Terramar, en dan de America's Cup om precies te zijn.
Afgelopen vrijdag is het aanbod van de leasemaatschappij getekend, dus er kan daadwerkelijk besteld worden.
Helaas nog even wachten, want de huidige mag er pas op 30 november uit.
Nu al zin in.
Onderstaand de release notes van de laatste update. Oa Improvement in Power control system.Galukon schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:57:
[...]
Ik heb zelf het idee dat het gaspedaal iets minder schokkerig is als je niet sloom wilt wegrijden, maar ook niet al te vlot. Makkelijker om soepel weg te rijden. Ik dacht dat je een tijd terug zei dat dit met de volgende (deze dus) update zou komen.
De rest ben ik het mee eens.
Hahaha, ik dacht heel even “wanneer heb ik dit getypt?!”, want ik zit in bijna precies dezelfde fase. Ook hier einde jaar de RS eruit en de Terramar staat op plek één. Enige verschil, ik mag nog niet bestellen en ik heb nog niet proef gereden. Heb nog wel vraagtekens over de (flink) kleinere kofferbak ruimte voor vakanties. En ik hoop vooral dat de geluidsisolatie beter is in de cabine, hoe heb jij dat ervaren?Ashadorai schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:04:
Ha allemaal!
Toekomstige nieuwe Cupra rijder hier 😊
Mijn huidige Octavia IV RS mag aan het einde van het jaar vervangen worden na 4 jaar trouwe (lease) dienst.
Na een paar auto's van verschillende merken vergeleken (uiteraard met Excel sheet enzo 😋) en geprobeerd te hebben, uiteindelijk gekozen voor de Terramar, en dan de America's Cup om precies te zijn.
Afgelopen vrijdag is het aanbod van de leasemaatschappij getekend, dus er kan daadwerkelijk besteld worden.
Helaas nog even wachten, want de huidige mag er pas op 30 november uit.
Nu al zin in.
Dat zou wel kunnen. Het is vooral bij het wisselen van de motorstand tussen stilstand en regenereren, waarbij de motor wisselt tussen die standen. Meestal geef ik ong 10% gas maar het verschil tussen 8 en 10% is nogal groot, om zo precies gas te geven is lastig en als je dan een tikje gas bijgeeft krijg je ineens een flink verschil in power.AvK schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:49:
[...]
Onderstaand de release notes van de laatste update. Oa Improvement in Power control system.
Zou dus kunnen dat het pedaal iets anders aanvoelt. Heb het zelf nog niet gemerkt maar zal er binnenkort nog even extra op letten.
Ik begrijp het niet helemaal. Bij mij regenereert de auto altijd tot een paar km/h. Onder de voorwaarde dat hij op stand B staat en de accu niet 100% vol is.Patrock schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:23:
Ik weet niet of het in mijn hoofd zit, of een wijziging is na de ota in een born "Copper ONE". Maar als ik het gas nu loslaat, regenereert hij nu ineens tot er een paar kilometer per uur af is, om vervolgens door te rollen. Met name naar vaste KM/h waarden, of een veilige afstand van de voorligger.
bijvoorbeeld bij 86 km/h gas los, begint te regeneren naar 80, en rolt vervolgens door zonder regeneren / versnellen.
Bij 72, gas los, regenereert naar 60.
bij 30 bordje passeren regenereert hij niet ineens extra, en automatisch snelheid e.d. staat allemaal uit in de instellingen.
Ook wanneer ik achter een auto zit, en gas los laat om niet te versnellen, maar uit rollen, regenereert hij direct tot het punt dat het streepje achter de achterwielen van de voorganger zitten. Als er meer ruimte tussen zit, en de snelheid onder de limiet, dan rolt hij wel bij het loslaten direct door zonder regeneren.
vaag, en vervelend. ik ben gewend dat hij gewoon uitrolt zonder regeneren. nu moet ik elke keer weer gas bijgeven ipv lekker lang uitrollen.
Ik ben er achter! Op de terugweg zitten klooien in de menu’s. Je wordt gek van de melding aandacht op de weg houden. Vrijgave melding toon?basdv schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:52:
[...]
Ik begrijp het niet helemaal. Bij mij regenereert de auto altijd tot een paar km/h. Onder de voorwaarde dat hij op stand B staat en de accu niet 100% vol is.
Bedoel jij dat je voor de update had dat de auto uitrolde ipv regenereerde, en dat hij sinds de update volledig regenereert zoals ik dat beschrijf?
Haha, tja, ik heb wat wensen en eisen, daarnaast wil ik ook wel weten dat het lekker rijdt. Zit er 5 jaar aan vast en rij best veel.Scrtz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:28:
[...]
Haha vind dat vergelijken altijd bijzonder. Enige wat ik doe is paar configurators doorlopen en van mijn voorkeur de code doorgeven en bestellen. Proefrit doe ik nooit, kijken doe ik nooit, ga eigenlijk nooit naar de dealer toe.
Maar de Terramar rijdt iig top! Kom van een golf 8 GTE af (zelfde techniek als jou Octavia IV RS) en dan merk je toch wel dat het allemaal weer een stukje beter is. Vooral de veel grotere accu is erg fijn om te hebben, vooral in de winter als je de standkachel wilt gebruiken.
Die matte kleuren schijnen wel lastig te zijn met poetsen..
Ik denk dat het er erg van af hangt of je mensen op de achterbank mee moet nemen en (veel) bagage. Je kan de achterbank verschuiven. Verste punt naar voren heb je 490 liter, staat ie in de achterste stand dan is t 400 liter.XeNoBiTe schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:55:
[...]
Hahaha, ik dacht heel even “wanneer heb ik dit getypt?!”, want ik zit in bijna precies dezelfde fase. Ook hier einde jaar de RS eruit en de Terramar staat op plek één. Enige verschil, ik mag nog niet bestellen en ik heb nog niet proef gereden. Heb nog wel vraagtekens over de (flink) kleinere kofferbak ruimte voor vakanties. En ik hoop vooral dat de geluidsisolatie beter is in de cabine, hoe heb jij dat ervaren?
Zeker waar hoor! Ach heb zelf in zoveel auto's gereden, zit bij een VAG auto altijd wel goed imo. De Cupra rijdt eigenlijk als een Audi imo, voor een semi SUV toch elkker scherp en stug in de bochten. Stuk sportiever dan de nieuwe Tiguan rijdt iig (van een collega). Dat is echt een stuk zompiger en typisch VW eigenlijk.Ashadorai schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:40:
[...]
Haha, tja, ik heb wat wensen en eisen, daarnaast wil ik ook wel weten dat het lekker rijdt. Zit er 5 jaar aan vast en rij best veel.
Grotere accu gaat inderdaad fijn zijn. Naar kantoor enkele rit is ongeveer 95km, dus kan het meeste electrisch doen.
Poetsen gaat een dingetje worden, maar komt vast goed
[...]
Ik denk dat het er erg van af hangt of je mensen op de achterbank mee moet nemen en (veel) bagage. Je kan de achterbank verschuiven. Verste punt naar voren heb je 490 liter, staat ie in de achterste stand dan is t 400 liter.
Ik vond m tijdens de proefritten stiller dan de RS.
Gewoon een keer een ritje gaan maken
Zal zo eens controleren welke versie ik heb. Kreeg vorige week een update, maar dat was een hele kleine denk ik.MartinV schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:40:
Zijn er ook nog mensen waarbij de OTA update nog niet is verschenen?
Bij mij gebeurt er weinig. (Born uit 2021)
Bij mij werkt het. (Cupra Leon ST 2024)DyStiC schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:21:
Volgens de handleiding zou ik de elektrische achterklep ook moeten kunnen sluiten met de sleutel. Op dezelfde manier als dat je hem kunt openen, door de achterklep-knop ingedrukt te houden op de autosleutel. Openen werkt, maar sluiten niet: de waarschuwingslampen knipperen even maar vervolgens blijft de klep gewoon open staan.
Werkt dit bij jullie wel?
Dank voor je reactie. Ik heb een Terramar, dat was ik er vergeten bij te vermeld. Ben benieuwd of daar bij anderen, het sluiten van de achterklep met de autosleutel, ook bij werkt.
Dit is wat er in de handleiding staat van de Terramar:DyStiC schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:24:
[...]
Dank voor je reactie. Ik heb een Terramar, dat was ik er vergeten bij te vermeld. Ben benieuwd of daar bij anderen, het sluiten van de achterklep met de autosleutel, ook bij werkt.
Je bent niet de eerste, als je in dit topic zoekt op "logo" + "spiegel" dan kom je een hoop berichten tegenjoostd schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:14:
Het is mij opgevallen dat de logo projector in mn deuren "vervagen", iemand die daar ook last van heeft gehad met zijn born?
Even de lens onderaan je buitenspiegel schoonvegen. Als het logo vervormd is dan wordt het een ander verhaal.joostd schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:14:
Het is mij opgevallen dat de logo projector in mn deuren "vervagen", iemand die daar ook last van heeft gehad met zijn born?
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Dat had ik al na een jaar. Ik zou het bij de eerste service wel melden. Maar dat was na de garantie termijn. Ik had het moeten melden. Ze zouden het kunnen herstellen voor €230 ex per stuk.eisbaer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:29:
[...]
Even de lens onderaan je buitenspiegel schoonvegen. Als het logo vervormd is dan wordt het een ander verhaal.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
[ Voor 42% gewijzigd door Nopheros op 27-03-2025 14:27 ]
Ik heb de hybride versie van de Formentor maar in de handleiding staat wel iets over interieurvoorverwarming en dat het werkt op extra brandstof uit de tank. En ook iets over een knop op de afstandsbediening. Dat doet vermoeden dat de benzine versie dit wel kan.Nopheros schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:05:
Zijn er gebruikers hier die de benzine versie van de Formentor hebben en mij kunnen vertellen of deze auto's een standkachel hebben? Komt er niet helemaal uit met google, genoeg websites over inbouwen beschikbaar in ieder geval..
Ondertussen zit ik te kijken naar onderstaande Cupra Leon.. wat een pracht auto. Alleen zo jammer dat de kofferbak maar 260 liter groot is. Baal ik wel een beetje van..
[Afbeelding]
Is een losse optie, in buitenland wel stuk gebruikelijker dan hier. Met standkachel heb je een losse afstandsbediening erbij om deze aan/uit te zetten.Nopheros schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:05:
Zijn er gebruikers hier die de benzine versie van de Formentor hebben en mij kunnen vertellen of deze auto's een standkachel hebben? Komt er niet helemaal uit met google, genoeg websites over inbouwen beschikbaar in ieder geval..
Ondertussen zit ik te kijken naar onderstaande Cupra Leon.. wat een pracht auto. Alleen zo jammer dat de kofferbak maar 260 liter groot is. Baal ik wel een beetje van..
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door Scrtz op 28-03-2025 13:42 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Brak1977 op 28-03-2025 19:23 ]
Nou dan heb ik goed nieuws voor je, lane assist is wettelijk verplicht sinds juli 2024. Dus dat heb je er sowieso opBrak1977 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:20:
Na dik 3 jaar naar volle tevredenheid de Cupra Born (one) Adreline 58KWh te hebben gereden wordt het voorzichtig tijd om op zoek te gaan naar een vervanger. Ik rij deze zakelijk, en qua budget zal ik rond de 45K mogen bestellen. Ik ben al langs Leusden geweest voor wat meer info over de nieuwe Born, de Business van 2025 is eigenlijk de Adreline van 2021, qua opties e.d. Ik zou dan wel sowieso voor de 77KWh accupakket gaan.
Maar nu zie ik ook dat de Tavascan Essential (hopelijk) binnen budget gaat passen. Rond de 46K. Iemand die deze al rijdt? Hoe bevalt het? Gezien de benaming "Essential" ben ik bang dat de aankleding wat karig is. Maar zie alsnog verwarmde stoelen, adaptieve cruise control, etc. Zaken als "lane assist" e.d. boeien me niet, deze zet ik elke keer standaard uit als ik in de Born stap. Is er iemand die hier wat op mist? Qua bedrag is het een knappe wagen.
Nou lekker is dat. Zet ik gewoon weer lekker uit dan :-) Ik wordt er zo onrustig van, dat ie je elke keer probeert te corrigeren. (Ja, ik snap wel dat ik tussen de lijntjes moet blijven ;-) )Scrtz schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:30:
[...]
Nou dan heb ik goed nieuws voor je, lane assist is wettelijk verplicht sinds juli 2024. Dus dat heb je er sowieso op
Volgens mij mis je tov de business: travelassist, alarm, 3 zone clima, geblindeerde achterramen, verwarmd stuurwiel en de elektronische achterklep. Stoelverwarming komt alleen met winterpack volgens mij voor de essential en businessBrak1977 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:20:
Na dik 3 jaar naar volle tevredenheid de Cupra Born (one) Adreline 58KWh te hebben gereden wordt het voorzichtig tijd om op zoek te gaan naar een vervanger. Ik rij deze zakelijk, en qua budget zal ik rond de 45K mogen bestellen. Ik ben al langs Leusden geweest voor wat meer info over de nieuwe Born, de Business van 2025 is eigenlijk de Adreline van 2021, qua opties e.d. Ik zou dan wel sowieso voor de 77KWh accupakket gaan.
Maar nu zie ik ook dat de Tavascan Essential (hopelijk) binnen budget gaat passen. Rond de 46K. Iemand die deze al rijdt? Hoe bevalt het? Gezien de benaming "Essential" ben ik bang dat de aankleding wat karig is. Maar zie alsnog verwarmde stoelen, adaptieve cruise control, etc. Zaken als "lane assist" e.d. boeien me niet, deze zet ik elke keer standaard uit als ik in de Born stap. Is er iemand die hier wat op mist? Qua bedrag is het een knappe wagen.
Kijk, dat is goeie informatie! Zo te zien zijn dit allemaal opties waar ik zo goed als geen waarde aan hecht. Het Winterpack, die had ik gezien inderdaad en zal ik wel als optie nemen. Dat is wel zo fijn. Bedankt voor de feedback, ik ga eens een proefritje inplannen.TVSCN schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 01:05:
[...]
Volgens mij mis je tov de business: travelassist, alarm, 3 zone clima, geblindeerde achterramen, verwarmd stuurwiel en de elektronische achterklep. Stoelverwarming komt alleen met winterpack volgens mij voor de essential en business
Bevalt overigens goed!
De essential heeft geen navigatiesysteem, maar alleen een mediaplayer. Dat is de dealbreaker voor mij om niet voor de essential te gaan.Brak1977 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 06:17:
[...]
Kijk, dat is goeie informatie! Zo te zien zijn dit allemaal opties waar ik zo goed als geen waarde aan hecht. Het Winterpack, die had ik gezien inderdaad en zal ik wel als optie nemen. Dat is wel zo fijn. Bedankt voor de feedback, ik ga eens een proefritje inplannen.
Met aanweizigheid van carplay gebruik ik de ingebouwde NAV nooit meer.stylezzz schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:18:
[...]
De essential heeft geen navigatiesysteem, maar alleen een mediaplayer. Dat is de dealbreaker voor mij om niet voor de essential te gaan.
Exact! Ik gebruik standaard Google Maps via de Carplay. Dus dit is voor mij geen enkele issue.DyStiC schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:21:
[...]
Met aanweizigheid van carplay gebruik ik de ingebouwde NAV nooit meer.
De ingebouwde NAV werkt meer dan uitstekend. Ik gebruik juist altijd de native navigatie. Die doet echt helemaal niks fout. Geeft keurig de files aan, ongelukken of andere narigheid. Vind em zelfs beter dan Google. Mooi geïntegreerd in het scherm. Alle laadpunten in beeld. Helemaal prima.DyStiC schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:21:
[...]
Met aanweizigheid van carplay gebruik ik de ingebouwde NAV nooit meer.
Iedereen zijn eigen voorkeur natuurlijk. Maar in de Cupra Born (One) ben ik zeker niet onder de indruk van de ingebouwde navigatie. Dan is Google Maps met satalliet view zeker mooier en beter. Maar goed, het is voor mij dus geen dealbreker in ieder geval. Meer mensen met een Tavascan, die me een goede rij impressie kunnen geven?AvK schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:19:
[...]
De ingebouwde NAV werkt meer dan uitstekend. Ik gebruik juist altijd de native navigatie. Die doet echt helemaal niks fout. Geeft keurig de files aan, ongelukken of andere narigheid. Vind em zelfs beter dan Google. Mooi geïntegreerd in het scherm. Alle laadpunten in beeld. Helemaal prima.
[ Voor 14% gewijzigd door tdkvolvo op 29-03-2025 22:17 ]
Als ik het goed begrijp blijft de update hangen op de 'ramen sluiten' melding.linuxpro schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:43:
Ik blijf de melding houden dat er een over the air update is. Ik heb de tips al gelezen over ruiten sluiten enzo maar de update wil maar niet starten. Is er nog een gouden tip of wordt het toch een bezioekje aan de lokale dealer?
Jammer genoeg niet, ik heb het nog niet kunnen vinden in ieder geval. Over hoe ik de techniek begrijp is dit alleen op eigen infrastructuur en daarmee dus alleen partners die aangesloten. Ze zijn wel bezig met een centraal vertrouwd infrastructuur dat het wel beter ondersteund wordt. De ISO ondersteuning voor plug & charge zit er wel in. Zou mooi zijn als in de toekomst met mijn laadpas van de zaak er gewoon in kan.blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:52:
Ik werd afgelopen week (ongewild) geconfronteerd met Plug & Charge (had ik blijkbaar een keer geactiveerd). Dus dubbel de prijs betaald van mijn Ionity proefabonnement 😬.
Nu is mijn vraag: kun je er ook een andere laadpas in zetten dan alleen die van Elli?
Op zich werkte het wel heel soepel namelijk...
Het lijkt er op dat het raam aan de bestuurderkant het probleem is. Dat is het enige raam wat niet zoals de andere 3 in 1x open of dicht gaat Ook dat klikje wat ik bij de andere 3 ramen wel hoor hoor ik bij t raam aan de bestuurderskant nietAvK schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:03:
[...]
Als ik het goed begrijp blijft de update hangen op de 'ramen sluiten' melding.
Het kan zijn dat 1 van je ramen 'uit sync' is. Dit kan je herstellen door elk raam even helemaal te openen en zodra het raam beneden is het knopje nog even 2 seconden vast houden. Daarna de ramen weer sluiten en het knopje nog even 2 seconden vast houden. Je hoort dan een klikje. Dan zou de melding moeten verdwijnen.
En anders inderdaad even naar de dealer.
Thx! Wat ik ervan begrijp kan het volgens het protocol gewoon en zou de software het ook moeten kunnen.Galukon schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:07:
[...]
Jammer genoeg niet, ik heb het nog niet kunnen vinden in ieder geval. Over hoe ik de techniek begrijp is dit alleen op eigen infrastructuur en daarmee dus alleen partners die aangesloten. Ze zijn wel bezig met een centraal vertrouwd infrastructuur dat het wel beter ondersteund wordt. De ISO ondersteuning voor plug & charge zit er wel in. Zou mooi zijn als in de toekomst met mijn laadpas van de zaak er gewoon in kan.
Ik zou niet zo zeer spreken over een vendor lock-in maar meer een infrastructuur die nog niet bestaat. Er moet een centrale PKI-infrastructuur komen, net zoals je dat ziet met HTTPS-webverkeer. Daar zitten Root-CA's in die elke laptop vertrouwd en waardoor de keten klopt. Dat is nu nog niet centraal geregeld maar is de EU bijvoorbeeld wel mee bezig. Je wilt niet hebben dat iedereen met jouw laadpas kan laden etc. Daarnaast moet een CPO ook weten of het wel een laadpas/auto combinatie is die bestaat en bekend is anders kunnen ze niet factureren.blaaaaaaaaaaaat schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:42:
[...]
Thx! Wat ik ervan begrijp kan het volgens het protocol gewoon en zou de software het ook moeten kunnen.
Het lijkt erop dat Cupra zelf het (nog) niet toestaat.
Dat is wel jammer, want ik heb een hekel aan vendor lock-in...
Dan maar een pasje.
Prima, nog geen volwassen technologie dus, zoals heel dat openbaar (snel)laden.Galukon schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:53:
[...]
Ik zou niet zo zeer spreken over een vendor lock-in maar meer een infrastructuur die nog niet bestaat. Er moet een centrale PKI-infrastructuur komen, net zoals je dat ziet met HTTPS-webverkeer. Daar zitten Root-CA's in die elke laptop vertrouwd en waardoor de keten klopt. Dat is nu nog niet centraal geregeld maar is de EU bijvoorbeeld wel mee bezig. Je wilt niet hebben dat iedereen met jouw laadpas kan laden etc. Daarnaast moet een CPO ook weten of het wel een laadpas/auto combinatie is die bestaat en bekend is anders kunnen ze niet factureren.
Hier staat wat beschreven (heb er alleen snel overheen gelezen) https://transport.ec.euro...-ecosystem-management.pdf.
Voor wat ik er van begrijp gebruikt Tesla dezelfde standaard. De technologie is dus volwassen alleen nog niet wat er nodig is om elke laadpaalboer, CPO en autofabrikant te ondersteunen. Het komt er dus wel aanblaaaaaaaaaaaat schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:39:
[...]
Prima, nog geen volwassen technologie dus, zoals heel dat openbaar (snel)laden.
Het is dat ik het vrijwel nooit doe, dus ik heb er weinig mee te maken.
Maar hier is zeker nog niet het geval: "als zelfs mijn moeder het snapt"
Tesla blijft voorlopig de enige die het op orde heeft. (maar vendor lock-in)
Voor zover ik weet heeft bijna geen enkel model uit die periode het vanwege het chiptekort destijds.1979sentinel schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:28:
Hoe kan ik ontdekken of ik een capacitief stuur heb? Gaat over een performance uit eind 2022. Ik wil met odb1 travel assist aan gaan zetten maar instelling lijkt verschillend per type stuur te zijn.
Ik hoop dat er geen relatie was tussen het total loss rijden en de travel assistblaaaaaaaaaaaat schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:25:
[...]
Voor zover ik weet heeft bijna geen enkel model uit die periode het vanwege het chiptekort destijds.
Ik had een Adrenaline die afgeleverd was eind december 2022 (total loss gereden).
Daarbij werkte het, maar geen capacitief stuur, je moet hem dus steeds even "wakker" houden.
Ik heb er nu een Duitser van augustus 2022, daarbij is die aanpassing me nooit gelukt, en heb het echt wel geprobeerd.
Geen groot gemis, maar wel leuk als je het hebt op lange afstanden.
Gewoon proberen dus en zorg dat je een backup hebt van de originele instellingen, of het werkt of niet weet je snel genoeg, dan gaat de kerstboom aan
Haha nee dat had er gelukkig niets mee te maken, dat zou wel zuur geweest zijn1979sentinel schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:41:
[...]
Ik hoop dat er geen relatie was tussen het total loss rijden en de travel assistmaar bedankt!
Gevonden, thanksAvK schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:04:
[...]
Menu van de Born. Zal even kijken zo.
Edit: Vanaf het Infotainment menu: Instellingen - Beeldscherm instellingen - Touchscreen geluid uit - en Geluid andere bedieningstoetsen uit (de knoppen op je stuur).
Logisch toch?
[ Voor 5% gewijzigd door Marsman83 op 02-04-2025 23:18 ]
Klinkt als een privacyinstelling die niet goed staat. Ik heb hier geen last van met een Born.Marsman83 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:07:
Navigatie vergeet nog steeds mijn huisadres, recente locaties en instellingen.
Gaat dat niet vanzelf weg?Marsman83 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:07:
Nog steeds die irritante noodzaak om op OK te drukken voor je account iedere keer als je instapt.
Nee dit is al heel lang zo bij elke Born volgens mij, die melding blijft staan totdat je op OK drukt...DyStiC schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:06:
[...]
Gaat dat niet vanzelf weg?
Bij mijn Terramar krijg ik ook de vraag, met keuze knoppen: wisselen of ok. Als ik niets druk dan gaat hij gewoon door onder zelfde gebruiker.
[ Voor 23% gewijzigd door Marsman83 op 03-04-2025 11:55 ]
In aanvulling hierop, ik ben dezelfde vergelijking aan het maken namelijk.Brak1977 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 06:17:
[...]
Kijk, dat is goeie informatie! Zo te zien zijn dit allemaal opties waar ik zo goed als geen waarde aan hecht. Het Winterpack, die had ik gezien inderdaad en zal ik wel als optie nemen. Dat is wel zo fijn. Bedankt voor de feedback, ik ga eens een proefritje inplannen.
Valt toch weinig te vergelijken zelf? Ofja, je download de modeljaarmap/prijslijst en daar staat al een heel overzicht wat er wel en niet is inbegrepen bij bepaalde versies..ldenouter schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:07:
[...]
In aanvulling hierop, ik ben dezelfde vergelijking aan het maken namelijk.
Je mist ook nog het automatisch grootlicht, keyless entry, remote park assist, lane assist plus (je hebt dus wel de standaard lane assist) en de emergency assist.
Volgens mij zijn dat ze allemaal.
Kijk ook vooral even hier:ldenouter schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:07:
[...]
Je mist ook nog het automatisch grootlicht, keyless entry, remote park assist, lane assist plus (je hebt dus wel de standaard lane assist) en de emergency assist.
Top bedankt. Ook hier weinig tot geen opties die ik zal missen en/of nu gebruik. Dus daar gaat de pijn voor mij niet zitten.ldenouter schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:07:
[...]
Is er geen one click app voor? (Ga er van uit dat je OBDeleven oid gebruikt)1979sentinel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:48:
Ok gister Born Performance 2022 opgehaald en thuis travel assist willen activeren met a5 long coding. Vooraf kopiëren van code leek gelukt maar is toch verloren gegaan. En uiteraard nu allerlei foutmeldingen 😢. Heeft iemand de juiste originele long coding zonder travel assist aan of de juiste met travel assist aan?
Op dit moment meer het probleem dat de andere instellingen in die module overhoop zijn gehaald. Dus denk dat ik de long coding in zijn geheel weer moet zien te herstellen…Clavis schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:30:
[...]
Is er geen one click app voor? (Ga er van uit dat je OBDeleven oid gebruikt)
Balen man. Heb je hier misschien wat aan?1979sentinel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:27:
[...]
Op dit moment meer het probleem dat de andere instellingen in die module overhoop zijn gehaald. Dus denk dat ik de long coding in zijn geheel weer moet zien te herstellen…
Thanks. Via dit onderwerp op andere plaatsen gekomen en daar stond bij dat er een geschiedenis te vinden is van alle aanpassingen. Nog niet helemaal foutmeldingvrij maar veel minder nuClavis schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:44:
[...]
Balen man. Heb je hier misschien wat aan?
https://www.cuprabornforums.com/viewtopic.php?t=217
Omdat je moppert over de navigatie denk ik dat je geen gebruik maakt van Apple Carplay of Android Auto.Marsman83 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 23:07:
Nog steeds die irritante noodzaak om op OK te drukken voor je account iedere keer als je instapt.
Gaat vanzelf toch? Je kan het iets versnellen door te klikken, maar dat scheelt volgens mij weinig.Jermaine schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:17:
[...]
Omdat je moppert over de navigatie denk ik dat je geen gebruik maakt van Apple Carplay of Android Auto.
Hoe dat zit bij Android Auto weet ik niet, maar iedere keer wanneer Apple Carplay start zit je met nog wat meer prompts die je weg moet tikken voordat je het überhaupt kunt gebruiken. Vaak érg onhandig wanneer je nét wegrijdt...
Heh wat voor prompts dan? Heb nergens last van in een Cupra Terramar.Jermaine schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:17:
[...]
Omdat je moppert over de navigatie denk ik dat je geen gebruik maakt van Apple Carplay of Android Auto.
Hoe dat zit bij Android Auto weet ik niet, maar iedere keer wanneer Apple Carplay start zit je met nog wat meer prompts die je weg moet tikken voordat je het überhaupt kunt gebruiken. Vaak érg onhandig wanneer je nét wegrijdt...
Jawel hoor, ik gebruik eigenlijk altijd Waze met Android Auto en dat werkt vaak prima.Jermaine schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:17:
[...]
Ik heb een Seat Leon Sportstourer 2025 met exact zelfde problemen omtrent Travel Assist uitgeschakeld als er een kar achter zit. Ook piept die als ik de auto in zijn achteruit zet omdat ik ergens tegenaan zit ( ja duh er zit een kar achter) Heb nu de vraag bij de dealer uitgezet of dit wel goed is of dat de sensoren uitgeschakeld dienen te worden zodra er iets aangesloten zit op de trekhaak.argon007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:55:
Ik kom van een VW Passat en rij nu sinds enkele maanden met de nieuwe Cupra Leon Break 1.5 e-Hybrid 272pk (2025 versie). Mocht ik kunnen kiezen, dan neem ik terug de VW Passat. Sinds week 2 reed ik al rond met dit oranje lampje. Men lijkt (momenteel) nog niet te weten van waar deze melding net komt. Soms licht het lampje op voor enkele dagen/weken en dan plots is het weg.
Volgende foutmelding kwamen ook al voor op het scherm (meermaals):De eerste 3 meldingen lijken mij puur een software probleem te zijn. Wanneer je plaatsneemt in de auto en te snel de motor start, dan komt deze foutmelding voor. Wacht ik 3 a 5 seconden af, dan krijg ik de melding nooit.
- Achterlicht Rechts controleren
- Achterlicht Links controleren
- Storing: versnellingsbak. Doorrijden mogelijk
- Uitstapwaarschuwing/Side Assist/Uitparkeerassistent niet beschikbaar (opmerking: er hing een aanhangwagen aan de auto)
- Bandenspanning: drukverlies herkend
Een ander probleem die ik heb (alsook mijn collega die 1 week voor mij dezelfde auto mocht gaan ophalen) is het feit dat de LED balk in de cockpit/zijdeuren af en toe rood flikkert. Enorm vervelend als het donker is buiten. De LED strip staat dus ingesteld op het kleur blauw en af en toe flikkert dit dus rood. Zie het volgende filmpje waar het voorkomt op seconde 10, 33, 54
Zet het kleur van de LED op rood, en dan flikkert het blauw...
Op naar het volgende probleem/ergernis. Als ik met adaptive cruisecontrol rij dan, dan krijg ik telkens de melding dat ik het stuur moet vasthouden (+- om de 5 seconden). Dan moet ik eens hard in het stuur nijpen of aan het stuur draaien. Zeer vervelend! Ik rij meer en meer terug gewoon zelf ipv op Cruise Control. Als je de melding negeert remt de auto op een gegeven moment zelf eens heel kort. Je schrikt hier enorm van! :-)
Je kan hier zien wat ik net bedoel.
De stoeverwarming vind ik tegenover de Passat een grote achteruitgang. De stoelverwarming is zeer aggresief en warmt bij mij precies enkel mijn zitvlak en onderrug. Bij de Passat was dit precies gelijkmatiger over de volledig rug.
Achteruitrijcamera is voor mij ook een achteruitgang. Bij de Passat zat die verborgen onder het VW logo. Die kwam dus nooit vuil. In dit weer moet ik toch zeker om de 2 dagen eens over de camera wrijven om het vuil er af te krijgen.
Kortom, ik ben niet super enthousiaist over deze wagen. Al brengt die mij (op dit moment) nog overal waar ik naar toe wil :-)
Waar komt de trekhaak vanaf dan? Klinkt alsof die nooit ingeprogrammeerd is namelijk.gabbel schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:41:
[...]
Ik heb een Seat Leon Sportstourer 2025 met exact zelfde problemen omtrent Travel Assist uitgeschakeld als er een kar achter zit. Ook piept die als ik de auto in zijn achteruit zet omdat ik ergens tegenaan zit ( ja duh er zit een kar achter) Heb nu de vraag bij de dealer uitgezet of dit wel goed is of dat de sensoren uitgeschakeld dienen te worden zodra er iets aangesloten zit op de trekhaak.
Ook het ledstrip knipperen heb ik rood knipper blauw en blauw knippert wit.
Is dit ondertussen bij jou opgelost?
[YouTube: 27 maart 2025]
Trekhaak is gewoon bij de dealer eronder gezet. Een zwenkbare trekhaak. Hij is wel geactiveerd/ingeleerd volgens de dealer.Scrtz schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:15:
[...]
Waar komt de trekhaak vanaf dan? Klinkt alsof die nooit ingeprogrammeerd is namelijk.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq