Het grote Cupra topic

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:04
Terramar is wederom met 2.000 gezakt qua prijs, iig de VZ Performance. Dat maakt nu al 3.000 verschil tov toen ik hem bestelde (eind vorig jaar gekentekend). Toch wel beetje jammer. Had voor hetzelfde geld een america’s cup kunnen hebben bijvoorbeeld. Maarja had ook 3k duurder kunnen zijn nu toch koffiedik kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:41
Ik mag me hier ook melden voor de Cupra born Uit 2022. Nu heb ik ongeveer de laatste 100 paginas doorgenomen en af en toe kwam ik OBDeleven tegen als tool om het opstarten van het info systeem.

Is dit iets wat nog steeds speelt en is het überhaupt aan te raden om te gebruiken zonder goede auto kennis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-06 14:49
jordyc schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:40:
Ik mag me hier ook melden voor de Cupra born Uit 2022. Nu heb ik ongeveer de laatste 100 paginas doorgenomen en af en toe kwam ik OBDeleven tegen als tool om het opstarten van het info systeem.

Is dit iets wat nog steeds speelt en is het überhaupt aan te raden om te gebruiken zonder goede auto kennis?
Ik klop het af, maar mijn Born uit dec-2022 heeft sinds de laatste update eigenlijk niet meer het probleem dat het privacy inlog scherm niet verschijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovergieter
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-06 11:03
Norg schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:18:
Toen mijn nieuwe Seat Leon in maart 2025 werd geleverd waren er trekhaak leverings problemen en dat wordt hopenlijk over een paar weken opgelost.

Werd bij jou wel de trekhaak bij aflevering geleverd?
Mijn leon werd geleverd in december 2024, nog altijd geen trekhaak na meerdere keren contact gehad te hebben. Laatste wat ik heb gehoord is dat ik begin juni een oproep zou moeten krijgen, ik ben benieuwd of dat gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-06 17:07
Tovergieter schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:24:
[...]

Mijn leon werd geleverd in december 2025, nog altijd geen trekhaak na meerdere keren contact gehad te hebben. Laatste wat ik heb gehoord is dat ik begin juni een oproep zou moeten krijgen, ik ben benieuwd of dat gaat gebeuren.
Dat is inderdaad wel erg lang wachten op een trekhaak.
Mijn Formentor kon ik in juli 2022 ophalen zonder trekhaak en toen konden ze ook niet zeggen hoe lang het ging duren. Uiteindelijk lag dat ding binnen 4 weken in Leusden. Is het ook zo'n wegklapbare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:36
Sinds eergister wordt de status van mijn Born (2025) niet meer bijgewerkt in de Cupra app. Ik hing de auto aan een laadpaal met ~30% resterend, en de volgende ochtend hoopte ik 80% te zien van de accu. Echter is deze op 55% blijven steken, en meldt ook "Motor aan". Dus ergens in de rit naar huis is de verbinding weggevallen. Ook in de ANWB app waar ik die ochtend de laadsessie stoppen is het percentage op 55% blijven hangen.

Als ik in de instellingen mijn hoofdgebruiker selecteer en opnieuw probeer te synchroniseren, dan geeft deze ook de fout "Probeer het bij de volgende rit nog eens, alstublieft."

Alle verbindingen van mijn telefoon naar auto (BT/wifi) werken nog wel gewoon, dus vermoed dat er iets is met de services van Cupra. Iemand hier ervaring mee? Anders toch maar even de dealer bellen..

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelee
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-06 09:57
VW-Bart schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 06:51:
[...]

Bij mijn Born is tijdens de garantie iets aan de aandrijving opnieuw verlijmd, toen was de tik even weg. Na een paar maanden kwam het weer terug en sindsdien ben ik nog in discussie met de (Duitse) dealer en Cupra dat ik vind dat deze reparatie (iets van 2k€) alsnog onder garantie valt, ook al is de auto inmiddels >2 jaar omdat het hetzelfde euvel is als eerder. Heb nog geen akkoord gegeven hiervoor omdat ik geen trek heb in die rekening…

Laadklep heb ik misschien in al die keren 2x mee zitten stoeien, dat is geen issue bij mij.
Ondertussen is het euvel met mijn laadklep opgelost (ook maar deels onder garantie). Ik vroeg bij de dealer of het noodzakelijk was dat ik de tik liet maken en dit was zijn reactie
"Door de speling op de aandrijfas is het mogelijk dat deze op lange termijn begint uit te slijten, tot er uiteindelijk geen aandrijving meer mogelijk is (En de aandrijfassen compleet vervangen dienen te worden)"

De born gaat begin juli binnen om het dus een 2de maal op te lossen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denrt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-06 13:19
Scrtz schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:56:
Mensen met een Terramar die ook vaker commentaar krijgen tijdens handsfree bellen dat het lijkt alsof je met open ramen rijdt oid? Iig flinke achtergrondruis geven ze aan. Telefoon is verbonden via Wifi (Apple Carplay) op dat moment. Maar daar had ik in mijn vorige Golf 8 iig geen last van.
Ik heb precies hetzelfde. Overigens alleen als de telefoon verbonden is via Apple Carplay. Via de "standaard" bluetooth verbinding is het geluid veel beter. Lijkt iets softwarematigs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovergieter
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-06 11:03
Eddo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Dat is inderdaad wel erg lang wachten op een trekhaak.
Mijn Formentor kon ik in juli 2022 ophalen zonder trekhaak en toen konden ze ook niet zeggen hoe lang het ging duren. Uiteindelijk lag dat ding binnen 4 weken in Leusden. Is het ook zo'n wegklapbare?
Ja volgens mij wel, ik kreeg te horen dat de chip van de trekhaak slecht leverbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 16:07
enira schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:10:
Sinds eergister wordt de status van mijn Born (2025) niet meer bijgewerkt in de Cupra app. Ik hing de auto aan een laadpaal met ~30% resterend, en de volgende ochtend hoopte ik 80% te zien van de accu. Echter is deze op 55% blijven steken, en meldt ook "Motor aan". Dus ergens in de rit naar huis is de verbinding weggevallen. Ook in de ANWB app waar ik die ochtend de laadsessie stoppen is het percentage op 55% blijven hangen.

Als ik in de instellingen mijn hoofdgebruiker selecteer en opnieuw probeer te synchroniseren, dan geeft deze ook de fout "Probeer het bij de volgende rit nog eens, alstublieft."

Alle verbindingen van mijn telefoon naar auto (BT/wifi) werken nog wel gewoon, dus vermoed dat er iets is met de services van Cupra. Iemand hier ervaring mee? Anders toch maar even de dealer bellen..
Ik heb je al eens een keer geprobeerd om helemaal uit te loggen in de app en dan weer opnieuw inloggen. ?
Dit wil nog weleens helpen dus proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Laatst online: 20:36
Scrtz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:13:
Terramar is wederom met 2.000 gezakt qua prijs, iig de VZ Performance. Dat maakt nu al 3.000 verschil tov toen ik hem bestelde (eind vorig jaar gekentekend). Toch wel beetje jammer. Had voor hetzelfde geld een america’s cup kunnen hebben bijvoorbeeld. Maarja had ook 3k duurder kunnen zijn nu toch koffiedik kijken..
Exact, want de laatste jaren stegen de prijzen enorm elk half jaar á jaar bij Volkswagen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:36
_Mitchie_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Ik heb je al eens een keer geprobeerd om helemaal uit te loggen in de app en dan weer opnieuw inloggen. ?
Dit wil nog weleens helpen dus proberen waard.
Dat heb ik niet geprobeerd, maar ik gok dat het probleem breder ligt. Dealer gaf aan om de auto uit de app te verwijderen, en ook de hoofdgebruiker uit de auto te halen, en vervolgens opnieuw te koppelen.

De auto uit de app halen is gelukt. Maar als ik vervolgens de hoofdgebruiker opnieuw wil instellen (en dus naar fabrieksinstellingen ga van het infotainmentsysteem), dan krijg ik de volgende foutmelding;
"Helaas kon uw infotainmentsysteem niet op fabrieksinstellingen worden teruggezet. De verbinding met uw CUPRA CONNECT account kon niet worden gewist. Probeer het later nog eens, alstublieft."

Dus kennelijk wordt er een verbinding naar buiten gelegd, wat dus niet lukt. Vanmiddag toch nog maar even langs de dealer.

EDIT; het ligt waarschijnlijk aan de OCU (Onboard Control Unit). Van wat ik op internet lees zou het na ongeveer een week zichzelf moeten herstellen, maar aankomende woensdag gaan ze het bij de dealer oplossen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door enira op 06-06-2025 19:47 ]

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-06 19:36
Tovergieter schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:26:
[...]

Ja volgens mij wel, ik kreeg te horen dat de chip van de trekhaak slecht leverbaar was.
Ik heb gisteren de terramar besteld, met trekhaak. Ze hadden geen opmerkingen over de levertijd daarvan. Heb aangegeven dat ze die er wel onder moeten hebben voor augustus aangezien ik dan vertrek met de caravan.

Had eigenlijk de bestelling maandag al gedaan maar wel gebeld of ik bereid was te wachten tot donderdag omdat de prijs ging zakken. Voor 3000 euro wil ik wel 2 dagen wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:25
Ik heb eens een rare vraag.
Kan je een 360° camera achteraf op een nieuwe Cupra Terramar laten plaatsen.
Op de voorkant en achterkant staan er wel camera's op.
Business 1.5 eTSI 150pk (110kW) DSG 7v Mild Hybrid.
Dealer heeft het verkeerde pakket besteld zonder 360° camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
dipesh schreef op zondag 8 juni 2025 @ 01:27:
Denk dat het vast wel mogelijk is maar niet goedkoop.

Heb je de bestelling niet gecontroleerd voordat de dealer daadwerkelijk ging bestellen?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:21
Zojuist met de Born een ritje gemaakt ~130km met wat hogere snelheden. Tot mijn verbazing loopt de teller na de laatste update zo lijkt het verder door, tot 170/171, waar hij eerder stopte bij 163/164. Ook op de GPS is het meer, 166 echte km ipv de eerdere 160/161.

Niet heel nuttig overigens, maar wellicht was het anderen ook al opgevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvY0tJ6p9oc75yyC1PEhQwW0taE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9TNRGVMO6hK7dtwXvKBkT7H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
argon007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:55:

Een ander probleem die ik heb (alsook mijn collega die 1 week voor mij dezelfde auto mocht gaan ophalen) is het feit dat de LED balk in de cockpit/zijdeuren af en toe rood flikkert. Enorm vervelend als het donker is buiten. De LED strip staat dus ingesteld op het kleur blauw en af en toe flikkert dit dus rood. Zie het volgende filmpje waar het voorkomt op seconde 10, 33, 54

Zet het kleur van de LED op rood, en dan flikkert het blauw...
Ik heb mijn Leon nu iets meer dan een maand en sinds afgelopen week begint de LED balk ook te flikkeren in het dashboard, rete irritant en afleidend 8)7

Heeft de dealer / garage dit probleem weten op te lossen bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-06 12:45
Joost075 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:17:
Zojuist met de Born een ritje gemaakt ~130km met wat hogere snelheden. Tot mijn verbazing loopt de teller na de laatste update zo lijkt het verder door, tot 170/171, waar hij eerder stopte bij 163/164. Ook op de GPS is het meer, 166 echte km ipv de eerdere 160/161.

Niet heel nuttig overigens, maar wellicht was het anderen ook al opgevallen.

[Afbeelding]
De laatste OTA van deze maand? Dat heb ik zelf niet gezien. Reed je bult af? In Duitsland ging de motor bewust zachter om max 162 te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
dipesh schreef op zondag 8 juni 2025 @ 01:27:
Zou zeker moeten kunnen. Je moet dan in ieder geval 2 nieuwe zijspiegels hebben en mogelijk een camera voor in de voorkant, (Ik meen dat zonder het 360 graden pakket er alleen achteruitrij camera in zit.) Daarna moet de software worden aangepast dat die optie is toegevoegd.

Wat een vervelend gedoe zeg.

ps. Een Terramar eTSI is toch niet te bestellen in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 11:12
Ik weet niet helemaal of ik deze vraag hier kan stellen, maar aangezien ik hier met flink wat mede-Cupra-fielen zit doe ik het lekker toch :).

Ik rijd nu zo’n drie jaar in een Cupra Born ONE via private lease, en ben daar eigenlijk super tevreden over. Tuurlijk, sommige updates van niet-ONE-modellen die ik hier voorbij zie komen maken me soms een tikkie jaloers, maar verder niks te klagen.

Hoewel m’n contract nog zo’n 23 maanden loopt, ben ik alvast aan het rondkijken. Ik twijfel tussen de Cupra Tavascan en de Kia EV6 – allebei prachtige auto’s, maar de Kia scoort wel punten met z’n snellaadprestaties.

Laatst sprak ik iemand van Cupra Financial Services over de Tavascan. Hij raadde kopen - op dit moment - af, vooral vanwege de dalende restwaarde van EV's. Hij was zelfs bang dat m’n Born straks lastig te verkopen is, ondanks dat 'ie in topconditie is. Wat me opviel: hij probeerde mij niet te pushen om opnieuw een PL-constructie af te sluiten.

Mijn plan is juist om de volgende auto lang te houden, niet na een paar jaar alweer weg te doen. Maar z’n verhaal zette me toch aan het denken: wat is straks, voornamelijk financieel gezien, het slimst als m’n leasecontract afloopt? Een nieuwe kopen? Gaan voor een goede occasion? Of toch weer private lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Jermaine schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:10:
Ik weet niet helemaal of ik deze vraag hier kan stellen, maar aangezien ik hier met flink wat mede-Cupra-fielen zit doe ik het lekker toch :).

Ik rijd nu zo’n drie jaar in een Cupra Born ONE via private lease, en ben daar eigenlijk super tevreden over. Tuurlijk, sommige updates van niet-ONE-modellen die ik hier voorbij zie komen maken me soms een tikkie jaloers, maar verder niks te klagen.

Hoewel m’n contract nog zo’n 23 maanden loopt, ben ik alvast aan het rondkijken. Ik twijfel tussen de Cupra Tavascan en de Kia EV6 – allebei prachtige auto’s, maar de Kia scoort wel punten met z’n snellaadprestaties.

Laatst sprak ik iemand van Cupra Financial Services over de Tavascan. Hij raadde kopen - op dit moment - af, vooral vanwege de dalende restwaarde van EV's. Hij was zelfs bang dat m’n Born straks lastig te verkopen is, ondanks dat 'ie in topconditie is. Wat me opviel: hij probeerde mij niet te pushen om opnieuw een PL-constructie af te sluiten.

Mijn plan is juist om de volgende auto lang te houden, niet na een paar jaar alweer weg te doen. Maar z’n verhaal zette me toch aan het denken: wat is straks, voornamelijk financieel gezien, het slimst als m’n leasecontract afloopt? Een nieuwe kopen? Gaan voor een goede occasion? Of toch weer private lease?
Ik vraag me af wat dat jou persoonlijk uit maakt als je toch een private lease auto kiest. Dat is toch hun probleem? Je zou nu natuurlijk wel voor goed geld een EV tweedehands kunnen kopen als je er het geld voor hebt. Enige is dat EV's zo hard vooruit gaan in techniek dat een Born nu, tegenover welke je nu hebt, stukken beter is op roadtrips etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
Ik vraag me af wat dat jou persoonlijk uit maakt als je toch een private lease auto kiest. Dat is toch hun probleem?
Dat is absoluut niet mijn probleem, ik heb dat stukje passage alleen toegevoegd om "de staat van het verkopen van tweedehands EV's" iets toe te lichten. Ik beschouw die Born gewoon als m'n eigen auto en ga er dus ook zuinig mee om, op het soms hard bochtjes nemen na ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:21
Galukon schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:16:
[...]

De laatste OTA van deze maand? Dat heb ik zelf niet gezien. Reed je bult af? In Duitsland ging de motor bewust zachter om max 162 te rijden.
Nee over de enorm vlakke afsluitdijk. En meerdere keren opnieuw aangezet dus geen enkele uitzondering.

Denk dat het na die OTA is geweest inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
Jermaine schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:36:
[...]

Dat is absoluut niet mijn probleem, ik heb dat stukje passage alleen toegevoegd om "de staat van het verkopen van tweedehands EV's" iets toe te lichten. Ik beschouw die Born gewoon als m'n eigen auto en ga er dus ook zuinig mee om, op het soms hard bochtjes nemen na ;).
Ik ook. Als je een nieuwe private lease zoekt maakt het niet zoveel uit. Tweedehands zou je misschien je huidige kunnen overnemen. Nieuw kopen is qua restwaarde niet zo handig als je hem over een paar jaar kwijt wilt, maar dat is met elke auto. Als je hem langer houdt maakt het ook weer niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:41
silverchaoz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Ik heb mijn Leon nu iets meer dan een maand en sinds afgelopen week begint de LED balk ook te flikkeren in het dashboard, rete irritant en afleidend 8)7

Heeft de dealer / garage dit probleem weten op te lossen bij jou?
Neen, nog altijd niet opgelost.
Mijn Leon staat ondertussen weeral een weekje in de garage. De wagen is 8 maand oud en nu heeft de airco het ook al begeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
ff een vraagje. Ik ben opzoek naar mooie caravan spiegels voor de komende Terramar. Weten jullie of de zijspiegels van de Formentor gelijk zijn aan die van de Terramar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-06 18:11
Op mijn vorige vakantie had ik een Ford gehuurd. Die werkte ook met android auto en had een verbindings tijd van 2 seconde! Altijd en viel nooit uit.
Dit weekend weer eens een lange rit gemaakt met de Born. Wat een ergernis! Het duurt meerdere minuten voor eindelijk het android scherm tevoorschijn komt. Soms moet ik een keer opnieuw aanpluggen USB-c
In een vorige verie was het daarna stabiel maar ondanks ik met de draad verbonden ben valt de verbinding toch regelmatig weg. Dat gebeurde met deze telefoon eerder als ik alleen met bluetooh verbonden was.
Hebben jullie deze ervaring ook met de Born?

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_us
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-06 13:46
MarkV6 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:42:
Nope Android Auto is bij mij altijd stabiel en meestal opgestart als ik m'n straat uit rijd. Een enkele keer start hij niet automatisch op, dan moet ik dat even handmatig aanklikken. En dit is allemaal draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:40
Hier onlangs een 2de hands formentor aangeschaft uit 2022 met ongeveer 30k op de teller.

Fijne auto maar er lijkt achterin wel flink wat te kraken wat vooral bij een oneven wegdek goed te horen is. Misschien dat ik niet goed zoek maar kan er eigenlijk weinig over vinden op internet maar ook weinig in dit forum. Dit is blijkbaar geen bekend probleem? Heb zelf het idee dat het om het interieur gaat.

Kunnen auto garages hier normaal gesproken wat mee of doen ze hier niets aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Nopheros op 10-06-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:12
Op mijn vorige vakantie had ik een Ford gehuurd. Die werkte ook met android auto en had een verbindings tijd van 2 seconde! Altijd en viel nooit uit.
Dit weekend weer eens een lange rit gemaakt met de Born. Wat een ergernis! Het duurt meerdere minuten voor eindelijk het android scherm tevoorschijn komt. Soms moet ik een keer opnieuw aanpluggen USB-c
In een vorige verie was het daarna stabiel maar ondanks ik met de draad verbonden ben valt de verbinding toch regelmatig weg. Dat gebeurde met deze telefoon eerder als ik alleen met bluetooh verbonden was.
Helaas heb ik dit probleem ook waarbij ik soms twijfel of het nu aan de auto ligt of aan mijn eigen telefoon. Maar zowel bedraad als draadloos duurt het vaak lang voordat de verbinding totstand komt. Ook moet ik vaak het infotainment systeem eerst helemaal resetten om een verbinding te krijgen. Wel heel irritant als je snel weg wilt en je vervolgens minuten lang aan het klooien bent om android auto werkend te krijgen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kappie68
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-06 15:53
Nopheros schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:35:
Hier onlangs een 2de hands formentor aangeschaft uit 2022 met ongeveer 30k op de teller.

Fijne auto maar er lijkt achterin wel flink wat te kraken wat vooral bij een oneven wegdek goed te horen is. Misschien dat ik niet goed zoek maar kan er eigenlijk weinig over vinden op internet maar ook weinig in dit forum. Dit is blijkbaar geen bekend probleem? Heb zelf het idee dat het om het interieur gaat.

Ik rijd al jaren VAG auto's (Skoda, Seat en nu Cupra) waarbij het afdekzeil altijd geluiden (gekraak) heeft gemaakt. Nu ook mijn Cupra Leon ST uit 2024 :(

Heeft de Formentor ook een afdekzeil die zou kunnen kraken?

[ Voor 3% gewijzigd door Kappie68 op 10-06-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 20:05

AvK

Ready Set Go

Kappie68 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:11:
[...]

Ik rijd al jaren VAG auto's (Skoda, Seat en nu Cupra) waarbij het afdekzeil altijd geluiden (gekraak) heeft gemaakt. Nu ook mijn Cupra Leon ST uit 2024 :(

Wellicht is dat hetgeen wat je hoort.
Afdekzeil?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Kappie68 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:11:
[...]

Heeft de Formentor ook een afdekzeil die zou kunnen kraken?
Vrij standaard dus, mijn Seat Ibiza had hier geen last van :+

Zoals hierboven is mij ook niet helemaal duidelijk wat je met afdekzeil bedoeld maar waarschijnlijk dus iets waar ik aan moet wennen begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappie68
Nopheros schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:13:
[...]

Vrij standaard dus, mijn Seat Ibiza had hier geen last van :+

Zoals hierboven is mij ook niet helemaal duidelijk wat je met afdekzeil bedoeld maar waarschijnlijk dus iets waar ik aan moet wennen begrijp ik.
Was iets te snel met antwoorden :? Formentor heeft hoedenplank, Cupra Leon ST afdekzeil voor kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Kappie68 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:15:
[...]

Was iets te snel met antwoorden :? Formentor heeft hoedenplank, Cupra Leon ST afdekzeil voor kofferbak.
Hier geen afdekzeil idd, wel een panoramadak die ook kraak geluiden kan vertonen begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-06 19:01
Nopheros schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:35:

Bij mijn Born is het kunststof wat beweegt over elkaar in de deuropeningen van de tweede zit rij. Geen idee of het op te lossen is, ik ga binnenkort eens wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
orillion schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Bij mijn Born is het kunststof wat beweegt over elkaar in de deuropeningen van de tweede zit rij. Geen idee of het op te lossen is, ik ga binnenkort eens wat proberen.
Bij mij zit onder de deuropening (rechts achter) het harde kunststof helemaal los en beweegt dus ook, vandaag naar de dealer geweest en ze hebben 'haakjes' besteld om het weer vast te zetten. Zou fijn zijn als dit het was maar kans is klein gok ik.

Wel een andere situatie als jij denk ik, aangezien ik het kunststof ook wat omhoog kan trekken etc. Waarschijnlijk ooit een keer losgehaald en niet goed vast teruggezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 10-06-2025 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
Nopheros schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:21:
[...]

Bij mij zit onder de deuropening (rechts achter) het harde kunststof helemaal los en beweegt dus ook, vandaag naar de dealer geweest en ze hebben 'haakjes' besteld om het weer vast te zetten. Zou fijn zijn als dit het was maar kans is klein gok ik.

Wel een andere situatie als jij denk ik, aangezien ik het kunststof ook wat omhoog kan trekken etc. Waarschijnlijk ooit een keer losgehaald en niet goed vast teruggezet.
Ik denk dat dit hetzelfde is als bij mij, dat zit niet netjes vast in mijn Born. Ik hoor het graag als dit het bij jou oplost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
argon007 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:20:
[...]

Neen, nog altijd niet opgelost.
Mijn Leon staat ondertussen weeral een weekje in de garage. De wagen is 8 maand oud en nu heeft de airco het ook al begeven...
Das ook wel vervelend dat de airco nu al begeven heeft.

Ik had de dealer gebeld en een afspraak gemaakt voor de "flashende" Sfeerverlichting, alleen werd ik zojuist terug gebeld.

De dealer gaf aan dat dit een bekend CUPRA kwaaltje is en erkend wordt door CUPRA. Ze hebben momenteel er geen oplossing voor, dus de auto wegbrengen heeft geen zin. Waarschijnlijk wordt dit via een software update opgelost wat de dealer zei, want hij kreeg meer klachten van CUPRA rijders over de flitsende sfeerverlichting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 10:44
silverchaoz schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:09:
Vorige week mijn nieuwe Cupra Leon Sportstourer opgehaald van de dealer. Auto was in 7 weken geleverd. :D

Aflevermoment was prima en behoorlijk gedetailleerd. Verkoper nam alle tijd om alles door te nemen.
[Afbeelding]

Toen ik de oude auto moest inleveren om de hoek en uitstapte vielen met twee dingen op; ventieldopje op één wiel zat er niet op en kentekenplaat was nogal scheef. Direct dus weer terug gereden. :|

De verkoper regelde het gelijk, hoefde niet te wachten. De aflevermanager kwam nog persoonlijk zijn excuus brengen en loste het prima op. De monteur die echter kentekenplaat opnieuw erop bevestigde was niet vriendelijk. Na 5 minuten prutsen zat die er opnieuw op, monteur liep zo weg zonder wat te zeggen. Resultaat; kentekenplaat was nog steeds scheef en niks veranderd. Terug gefloten en na 15 minuten zat die er recht op _/-\o_

Momenteel staat er bijna 1000km op de auto. Ben al 2 dagen achter elkaar van oost naar west gereden, dan tikken de kilometers aan en beginnen je dingen op te vallen, positief als negatief.

[Afbeelding]

Positief;

- Wat een verschrikkelijke fijne auto is dit zeg. Ik ben overwhelmed hoe comfortabel de auto rijdt, eruit ziet en hoe het infotainment systeem werkt. Dit is echt 10x beter dan een Golf 8 R-Line die ik overigs heb gehad voor ongeveer hetzelfde geld.

- Krijg enorm veel positieve reacties op de auto, vooral de kleur is in elke hoek anders en lijkt in de zon helemaal totaal iets nieuws. Prachtig.

- Het scherm is echt super snel. Android auto laat snel en het is wel heerlijk om met een "15 inch scherm te navigeren via Google Maps

- Dit is de "maar" 204PK versie, maar in de performance stand voelt die serieus bloedsnel aan. Ik kan vanaf 0 het gas volledig intrappen en er zit enorm veel grip op de voorwielen. Op kenteken is die volgens de cijfers net zo snel als mijn vorige Golf 7 met 150PK, maar de Cupra voelt echt absoluut sneller dan dat.

- Het Sennheiser pakket is echt behoorlijk goed. Voelt alsof je surround audio in de auto hebt. Kan het 100% aanraden voor het geld. Veel beter dan de standaard speakers

- De knoppen op het stuur zijn weer terug, die waren bij de meeste modellen vanaf 2022 gegeven moment eraf gehaald. Vind de knoppen persoonlijk fantastisch en geeft net wat een andere beleving

- Enorm veel beenruimte achter mij als bestuurder. Ik zit meestal met de stoel erg ver naar achteren, omdat ik lang ben. Vaak in een Golf of Peugeot 308 kon vrijwel niemand achter mij zitten zonder dat ik naar voren moest met de stoel, maar in deze auto kan ik zelfs achter mijn eigen stoel zitten en met genoeg beenruimte over.
- Auto laad ook enorm snel op. Aantal keer gehad dat de auto iets meer dan 2 uur over deed van 0% > 100%

[Afbeelding]

Negatieve punten;
- De camera is wel echt ondermaats voor een auto met meer dan €45000 waarde. Onscherp beeld, lage resolutie, echt jammer. Vooral het gemis van een 360 graden camera in de optielijst is wel een domper. Zelfs de Golf 8.5 die tegelijk uitkwam heeft dat. (en de nieuwe Formentor), waarom niet de Leon?

[Afbeelding]

- Ik weet niet of persé negatief is, maar de sfeerverlichting werkt niet op de dagrijverlichting. Alleen als de normale verlichting begin van de avond aangaat. Vind ik persoonlijk wel wat jammer.

Heb niks anders dan lof over de auto en ben er zeer tevreden mee :*)

@MaTr1x
Zo, van het weekend eindelijk mijn Taiga Grey Cupra opgehaald :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDElFgp2tJxwr4mhrghDuGwbD7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7T8f2Y8sHWjoVmRtEctea5K.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kt6n1MSgwbbJIeOBSj8GN58jPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWOIlwZv7OUuoBGUfUGxW7Id.jpg?f=fotoalbum_large

Ben het met je eens, een verschrikkelijk fijne auto.

Positief:
  • Het rijdt erg soepel allemaal, hij is ook lekker neutraal qua sturen.
  • Inderdaad is de kleur steeds anders, zeker als er licht op staat of in de zon. Ik heb vrienden al horen zeggen zaterdag hij is beige en iemand anders, nee, hij is meer groen. Je ziet het ook op de foto's, de bovenste is binnen bij de dealer met lampen erop, de ander buiten in de regen.
  • Het scherm is idd super snel, alles reageert direct. Draadloze Carplay werkt ook erg goed i.c.m. draadloos opladen. Toch heb ik er een telefoonhouder in gezet met een losse kabel aangezien ik met Flitmeister rijd op het telefoonscherm en Google Maps op de display als ik ergens naartoe moet.
  • Ook leuk dat je verschillende View mogelijkheden hebt op de display zoals bijvoorbeeld alleen een snelheidsmeter met toerenteller geïntegreerd.
  • Ook de LED verlichting binnen is bijzonder die 's avonds van kleur veranderd. Hopen dat het blijft werken als ik de berichten hier zo lees.
  • Zelfs in de performance stand vind ik 'm nog best wel comfortabel rijden. Maar dan is die idd wel bloedsnel, je moet echt uitkijken dat je niet te hard gaat, want je wordt echt gelanceerd als je het gaspedaal intrapt.
Negatief:
  • Ik heb niet het Sennheiser audiopakket genomen, helaas vind ik de standaard radio nogal blikkerig klinken en 'ver weg', ik heb de focus al meer naar links gezet en wat met de equalizer gespeeld, maar het is niet je van het. De standaard radio in de Kia Ceed Sportswagen die ik hiervoor had was al veel beter/duidelijker/helderder.
  • Zondag voor het eerst opgeladen, hij zou na ±2 uur klaar zijn, kom ik na 3,5 uur bij de auto stond die nog steeds op 97% :? Hij had ondertussen ook de OTA update(s) geïnstalleerd, morgen maar eens kijken of het opladen nu wel goed voltooit.
  • Uiteraard al met de knopjes en opties gespeeld, zaterdag direct gebruik gemaakt van de cruise control, ik vind dat de adapative cruise control al wel erg vroeg van het gas gaat als hij een auto opmerkt op iets van 6 autolengtes voor je. Tevens is gas bijgeven op het stuur tijdens cruise control in stappen van 5 km/u, dan zit je soms net boven of onder de gewenste snelheid.
  • Nog niet echt gevonden hoe ik met de knoppen op het stuur direct van radiokanaal kan switchen dan eerst de radio te highlighten op het display achter het scherm en dan daar een kanaal te kiezen, je kan natuurlijk altijd op het display op Radio klikken en dan op je favoriet, maar vond het vroeger juist zo makkelijk om vanaf het stuur direct te zappen met omhoog/omlaag.
  • Weinig bakjes in de kofferbak om spullen op te bergen behalve dan de bak waar de oplaadkabel kan liggen en aan de zijkanten.
Klinkt misschien erg negatief, maar dit zijn gewoon de punten wat me is opgevallen :) Want ik ben er namelijk erg blij mee! :D 8)

π MW finishers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverchaoz
MaTr1x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Zo, van het weekend eindelijk mijn Taiga Grey Cupra opgehaald :D

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ben het met je eens, een verschrikkelijk fijne auto.

Positief:
  • Het rijdt erg soepel allemaal, hij is ook lekker neutraal qua sturen.
  • Inderdaad is de kleur steeds anders, zeker als er licht op staat of in de zon. Ik heb vrienden al horen zeggen zaterdag hij is beige en iemand anders, nee, hij is meer groen. Je ziet het ook op de foto's, de bovenste is binnen bij de dealer met lampen erop, de ander buiten in de regen.
  • Het scherm is idd super snel, alles reageert direct. Draadloze Carplay werkt ook erg goed i.c.m. draadloos opladen. Toch heb ik er een telefoonhouder in gezet met een losse kabel aangezien ik met Flitmeister rijd op het telefoonscherm en Google Maps op de display als ik ergens naartoe moet.
  • Ook leuk dat je verschillende View mogelijkheden hebt op de display zoals bijvoorbeeld alleen een snelheidsmeter met toerenteller geïntegreerd.
  • Ook de LED verlichting binnen is bijzonder die 's avonds van kleur veranderd. Hopen dat het blijft werken als ik de berichten hier zo lees.
  • Zelfs in de performance stand vind ik 'm nog best wel comfortabel rijden. Maar dan is die idd wel bloedsnel, je moet echt uitkijken dat je niet te hard gaat, want je wordt echt gelanceerd als je het gaspedaal intrapt.
Negatief:
  • Ik heb niet het Sennheiser audiopakket genomen, helaas vind ik de standaard radio nogal blikkerig klinken en 'ver weg', ik heb de focus al meer naar links gezet en wat met de equalizer gespeeld, maar het is niet je van het. De standaard radio in de Kia Ceed Sportswagen die ik hiervoor had was al veel beter/duidelijker/helderder.
  • Zondag voor het eerst opgeladen, hij zou na ±2 uur klaar zijn, kom ik na 3,5 uur bij de auto stond die nog steeds op 97% :? Hij had ondertussen ook de OTA update(s) geïnstalleerd, morgen maar eens kijken of het opladen nu wel goed voltooit.
  • Uiteraard al met de knopjes en opties gespeeld, zaterdag direct gebruik gemaakt van de cruise control, ik vind dat de adapative cruise control al wel erg vroeg van het gas gaat als hij een auto opmerkt op iets van 6 autolengtes voor je. Tevens is gas bijgeven op het stuur tijdens cruise control in stappen van 5 km/u, dan zit je soms net boven of onder de gewenste snelheid.
  • Nog niet echt gevonden hoe ik met de knoppen op het stuur direct van radiokanaal kan switchen dan eerst de radio te highlighten op het display achter het scherm en dan daar een kanaal te kiezen, je kan natuurlijk altijd op het display op Radio klikken en dan op je favoriet, maar vond het vroeger juist zo makkelijk om vanaf het stuur direct te zappen met omhoog/omlaag.
  • Weinig bakjes in de kofferbak om spullen op te bergen behalve dan de bak waar de oplaadkabel kan liggen en aan de zijkanten.
Klinkt misschien erg negatief, maar dit zijn gewoon de punten wat me is opgevallen :) Want ik ben er namelijk erg blij mee! :D 8)
Netjes! Mooie auto en die velgen zijn ook wel dik eronder.

Hoe zet jij de adaptieve cruise per 5kmh? Het lukt mij alleen om per 10kmh te zetten. Waarschijnlijk ligt dat aan mijzelf :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-06 10:44
silverchaoz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:37:
[...]

Netjes! Mooie auto en die velgen zijn ook wel dik eronder.

Hoe zet jij de adaptieve cruise per 5kmh? Het lukt mij alleen om per 10kmh te zetten. Waarschijnlijk ligt dat aan mijzelf :*)
Met de pijltjes links op het stuur onder waar je de cruise control instelt. Als ik 1x op naar rechts klik gaat die 5km/u harder. Gaat die bij jou dan gelijk 10km/u harder?

π MW finishers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc_us
  • Laatst online: 26-06 13:46
Dit zal hetzelfde zijn als bij de Born en is al talloze keren langsgekomen op dit forum: check je instructieboekje. Daar staat dat je de knoppen SET en RES gebruikt voor aanpassing per 1 km/u.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uh9mbPAROI8Z3qlnSXbOGlWNSZM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fDJ5rEmZx2Im3otEAjRKUIgx.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door Marc_us op 11-06-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappie68
Marc_us schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:50:
Dit zal hetzelfde zijn als bij de Born en is al talloze keren langsgekomen op dit forum: check je instructieboekje. Daar staat dat je de knoppen SET en RES gebruikt voor aanpassing per 1 km/u.

[Afbeelding]
Dit is bij mijn Cupra Leon ST VZ Performance uit 2024 ook zo. Of per 1 km of per 10 km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:41
silverchaoz schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:27:
[...]

Das ook wel vervelend dat de airco nu al begeven heeft.

Ik had de dealer gebeld en een afspraak gemaakt voor de "flashende" Sfeerverlichting, alleen werd ik zojuist terug gebeld.

De dealer gaf aan dat dit een bekend CUPRA kwaaltje is en erkend wordt door CUPRA. Ze hebben momenteel er geen oplossing voor, dus de auto wegbrengen heeft geen zin. Waarschijnlijk wordt dit via een software update opgelost wat de dealer zei, want hij kreeg meer klachten van CUPRA rijders over de flitsende sfeerverlichting.
Klopt inderdaad: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRujuA9ncT_GODyEH4ZnNlKed1c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2RjV0hw8mQnO13Z2ZP7w3GBb.png?f=user_large

Is al zo sinds 16 december toen ik het meldde...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverchaoz
MaTr1x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:45:
[...]

Met de pijltjes links op het stuur onder waar je de cruise control instelt. Als ik 1x op naar rechts klik gaat die 5km/u harder. Gaat die bij jou dan gelijk 10km/u harder?
Tis inmiddels gelukt.

Nog een mooie tip om je lak optimaal te houden; gebruik Stipt Ceramic Coating. De lak ziet er een stuk mooier uit en heb vrijwel geen last van insecten vlekken weg te poetsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3Oq1v3z7vwSSHnkFr8kuQBiGzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itgEwN63inF9ROhb4c5lMkLv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDwXOhsV8A2pu7X7eHjPDn4vSdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOhhGRoxQzjkxJKQloXPwFpl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linuxpro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 15:44
Ik heb 1x de melding gekregen dat er een update klaar stond, toen kon ik 'm niet activeren, je raad het al. Nu komt die melding niet meer. Heb al van alles geprobeerd maar krijg 'm niet meer. Is daar nog een trucje voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

linuxpro schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:14:
Ik heb 1x de melding gekregen dat er een update klaar stond, toen kon ik 'm niet activeren, je raad het al. Nu komt die melding niet meer. Heb al van alles geprobeerd maar krijg 'm niet meer. Is daar nog een trucje voor?
Dit zou moeten werken:

Maar daar is een trucje voor om de update weer in beeld te krijgen:
1. Auto afsluiten en minimaal 15 minuten laten staan.
2. Auto openen, plaats nemen en de deuren dicht doen.
3. NIET op de rem trappen of de startknop onder de wisser handel indrukken.
4. Minstens 60 seconden wachten.
5. Startknop onder de wisser handel indrukken.
6. Rustig wachten tot alles is opgestart (Radio / Navigatie / rood bolletje rechtsboven zichtbaar).
7. Startknop indrukken om de auto weer uit te zetten.

Nu verschijnt een menu van waaruit de update gestart kan worden.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dipesh
[quote]haborym schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Zou zeker moeten kunnen. Je moet dan in ieder geval 2 nieuwe zijspiegels hebben en mogelijk een camera voor in de voorkant, (Ik meen dat zonder het 360 graden pakket er alleen achteruitrij camera in zit.) Daarna moet de software worden aangepast dat die optie is toegevoegd.

Daar had ik nog niet aan gedacht aan die voorcamera.
Ik denk niet dat deze eropstaat bij mijn auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYqd-sCV4JRSNWCgRoqSerDjt24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Xqx9QYbYhaShlVqb5i8MjbP.png?f=fotoalbum_large
Is dit de camera aan de voorkant dan bij dit voorbeeld.
Scrtz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:40:
[...]

Jep dat is de camera voor. Achteraf montage van zo'n 360 camera kun je vergeten denk ik. Camera voor + 2x zijspiegels incl bekabeling aansluiten en inleren loopt echt heel erg flink in de kosten.

Misschien een kleine troost, ik heb een Terramar met 360 camera, maar kan nou niet zeggen dat ik echt niet meer zonder zou kunnen. 90% van de tijd gebruik je eigenlijk toch enkel het zicht van de achteruitrijcamera.
Bedankt voor uw antwoord.
Ik had een Nissan Qashqai en daar stond die 360° camera ook op.( voor het vrouwtje... vind dit gemakkelijk).Ik ben nu nog aan het wachten op antwoord van mijn dealer of het zou kunnen.Als het aan mij ligt dan zou ik graag een andere nieuwe wagen bestellen.(fout ligt bij verkoper...verkeert pakket aangeduid op bestelbon)

[ Voor 73% gewijzigd door dipesh op 13-06-2025 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Laatst online: 23-06 16:30
silverchaoz schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:18:
[...]

Tis inmiddels gelukt.

Nog een mooie tip om je lak optimaal te houden; gebruik Stipt Ceramic Coating. De lak ziet er een stuk mooier uit en heb vrijwel geen last van insecten vlekken weg te poetsen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stipt is wel een beetje vloeken in de kerk als het gaat om car detailing producten😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverchaoz
Crasheeee schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:55:
[...]

Stipt is wel een beetje vloeken in de kerk als het gaat om car detailing producten😝
Dit specifieke product vind ik wel erg fijn om te gebruiken, maar zn overige producten sla ik liever ook over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
dipesh schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:30:
[quote]haborym schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Daar had ik nog niet aan gedacht aan die voorcamera.
Ik denk niet dat deze eropstaat bij mijn auto.
[Afbeelding]
Is dit de camera aan de voorkant dan bij dit voorbeeld.
Jep dat is de camera voor. Achteraf montage van zo'n 360 camera kun je vergeten denk ik. Camera voor + 2x zijspiegels incl bekabeling aansluiten en inleren loopt echt heel erg flink in de kosten.

Misschien een kleine troost, ik heb een Terramar met 360 camera, maar kan nou niet zeggen dat ik echt niet meer zonder zou kunnen. 90% van de tijd gebruik je eigenlijk toch enkel het zicht van de achteruitrijcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 06:12

DyStiC

'Atta way, baby!

[...]

Ik vind hem erg handig bij parallel parkeren om voldoende afstand te houden van de stoeprand. Scheelt weer schade aan de velg :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
orillion schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:29:
[...]

Ik denk dat dit hetzelfde is als bij mij, dat zit niet netjes vast in mijn Born. Ik hoor het graag als dit het bij jou oplost!
Het is bij mij weer netjes vastgezet (zit niet zo vast als de andere kant maar zeker goed genoeg) echter heeft dit voor zover ik merk verder geen invloed gehad op het kraken, kraakt nog steeds regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Laatst online: 26-06 23:00
Over een half jaar staat mijn eerste APK en onderhoudsbeurt op het menu voor mijn Born. Aangezien de auto uit Duitsland komt heb ik geen Cupra care.
Nu vroeg ik me af wat men ongeveer betaald bij een dealer voor een dergelijke onderhoudsbeurt? En zou het nog verschil maken als ik naar een goede universeelgarage zou gaan in het werkpakket? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde zaken die een dealer uitvoerd die een universeelgarage niet zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipesh
[...]

Bedankt voor uw antwoord.
Ik had een Nissan Qashqai en daar stond die 360° camera ook op.( voor het vrouwtje... vind dit gemakkelijk).Ik ben nu nog aan het wachten op antwoord van mijn dealer of het zou kunnen.Als het aan mij ligt dan zou ik graag een andere nieuwe wagen bestellen.(fout ligt bij verkoper...verkeert pakket aangeduid op bestelbon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
DyStiC schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:36:
[...]

Ik vind hem erg handig bij parallel parkeren om voldoende afstand te houden van de stoeprand. Scheelt weer schade aan de velg :X
Haha ja dat is ook enige moment wanneer ik het echt nodig heb. Maar hoef gelukkig weinig te parkeren zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Extreme smell schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:10:
Over een half jaar staat mijn eerste APK en onderhoudsbeurt op het menu voor mijn Born. Aangezien de auto uit Duitsland komt heb ik geen Cupra care.
Op mijn factuur stond Cupra Born inspectiebeurt: €650 ex BTW en daaronder dat bedrag weer negatief.
Ik betaalde alleen voor het resetten van de service indicator €65

Op mijn dashcam zag ik dat de wagen 2 uur in de werkplaats stond, dus het is een exorbitant bedrag hiervoor.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-06 11:44
Scrtz schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Haha ja dat is ook enige moment wanneer ik het echt nodig heb. Maar hoef gelukkig weinig te parkeren zo
Ik gebruik daarvoor de instelling dat je de spiegel naar beneden kan laten kantelen als je achteruit rijdt. Werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Laatst online: 26-06 23:00
MarkV6 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:24:
[...]

Op mijn factuur stond Cupra Born inspectiebeurt: €650 ex BTW en daaronder dat bedrag weer negatief.
Ik betaalde alleen voor het resetten van de service indicator €65

Op mijn dashcam zag ik dat de wagen 2 uur in de werkplaats stond, dus het is een exorbitant bedrag hiervoor.
Bizar!! Waarschijnlijk om te compenseren voor het onderhoud dat ze mislopen op de EV’s….

Vraag me wel af of een dealer bepaalde updates zou installeren en tests doet die bijvoorbeeld een Bosch garage niet kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Pinobigbird

doesn't share food!

Extreme smell schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:50:
[...]

Bizar!! Waarschijnlijk om te compenseren voor het onderhoud dat ze mislopen op de EV’s….

Vraag me wel af of een dealer bepaalde updates zou installeren en tests doet die bijvoorbeeld een Bosch garage niet kan doen.
Uit ervaring kan ik wel vertellen dat een Bosch garage in ieder geval niet de airco met R-744 als koudemiddel (de uitvoeringen met een warmtepomp) kan bijvullen. Dat kan dus alleen bij de dealer.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinV
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 11:16
Extreme smell schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:10:
Nu vroeg ik me af wat men ongeveer betaald bij een dealer voor een dergelijke onderhoudsbeurt? En zou het nog verschil maken als ik naar een goede universeelgarage zou gaan in het werkpakket? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde zaken die een dealer uitvoerd die een universeelgarage niet zou kunnen doen?
Ik ben vorig jaar bij Bosch service geweest,
Geen apk maar alleen het onderhoud.
Interieurfilter en de remvloeistof , ook andere controles uitgevoerd voor nog geen € 200,-
Zeer tevreden en veel bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinV
Pinobigbird schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Uit ervaring kan ik wel vertellen dat een Bosch garage in ieder geval niet de airco met R-744 als koudemiddel (de uitvoeringen met een warmtepomp) kan bijvullen. Dat kan dus alleen bij de dealer.
In Weert zit een bedrijf waar ze het ook bij kunnen vullen .
Weet de naam zo niet maar Google kan wel helpen.
Was wel duur maar veel goedkoper dan bij de dealer en geen wachttijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brak1977
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-06 18:50
Dit kan ook gebeuren als de auto EN via de kabel EN via bluetooth probeert te verbinden. Dan "vecht" ie om welke verbinding voorrang heeft. (Heb ik in het begin vaak gehad). Als ik verbind met de kabel, dan schakel ik altijd Wifi/Bluetooth uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Brak1977 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:45:
[...]
. Als ik verbind met de kabel, dan schakel ik altijd Wifi/Bluetooth uit.
Dan heb je blijkbaar geen Born want die zet bij verbinden zelf de bluetooth aan. Je kunt het niet eens uitzetten.
De kabelverbinding was niet altijd zo slecht, verbinden duurde altijd al lang maar daarna stabiel, nu valt die steeds weg.
Edit: Android auto gebruikt bij kabelverbinding altijd bluetooth, zonder kabel ook wifi direct.

[ Voor 10% gewijzigd door MarkV6 op 16-06-2025 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 14:36
Vind zelf ook dat de AA erg lang duurt om te verbinden, of soms zelfs helemaal niet verbind waarna ik het scherm uit/aan moet zetten. Maar ook dit is vaak niet de oplossing helaas. Daarnaast rijdt m'n vriendin soms ook in de Born en heeft haar telefoon dus ook gekoppeld. Wanneer we samen instappen verbind de Born met mijn telefoon, wat prima is. Maar daarna krijg ik continu meldingen op het scherm over een pincode/vergrendelscherm/verbindingsmeldingen omdat de auto ook nog met de telefoon van m'n vriendin probeert te verbinden lijkt het. Je zou zeggen, wanneer de auto is verbonden met 1 telefoon zoekt deze niet ook nog andere apparaten.

Stapte laatst bij een Renault 5 in, daar stond het AA scherm al open voordat ik de riem om had. :) Zo zou ik het liever zien. Hopelijk verbeterd dit nog wat met updates.

Zijn er nog andere met soortgelijke ervaringen en eventueel oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
Apple gaat het mogelijk maken om video's af te spelen op je CarPlay-scherm. Er komt een speciale functie genaamd CarPlay met AirPlay video, zodat je vanaf je iPhone iets kan streamen naar je autoscherm.

In april doken er twee apps op die het mogelijk maakten om in CarPlay video’s af te spelen, maar al snel stak Apple daar een stokje voor. Apple leek er geen brood in te zien, mogelijk vanwege verkeersveiligheid. Maar nu komt Apple toch zelf met een nieuwe functie: via AirPlay video’s naar CarPlay streamen. Het komt beschikbaar als onderdeel van iOS 26, maar dat betekent niet dat jij daar zo meteen gebruik van kan maken als je je iPhone geüpdatet hebt. (Bron: iCulture.nl)
Kijk, dit is nou leuk nieuws voor Apple-gebruikers die in de auto blijven wachten tijdens het snelladen, waar ik er een van ben.

Natuurlijk heeft dit verhaal ook een keerzijde, waarbij ik hoop dat Cupra/Volkswagen een beetje meegaand is...
Maar zoals uit de pagina bij Apple blijkt, zal de functie niet meteen actief zijn zodra jij je iPhone geüpdatet hebt naar iOS 26. De functie moet namelijk ondersteund worden door automerken. Zij moeten de mogelijkheid om video’s te streamen naar het CarPlay-scherm inbouwen in de software van de auto. Dat kan via een software-update zijn, maar het kan ook zo zijn dat het alleen op nieuwere automodellen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-06 12:54
Heeft er iemand ervaring met een fietsendrager op een Cupra Born. Bijvoorbeeld deze Thule drager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35
chantalcoolsma schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:02:
Heeft er iemand ervaring met een fietsendrager op een Cupra Born. Bijvoorbeeld deze Thule drager.
In de productvideo laten ze het niet zien, maar krijg je er wel een kenteken/verlichtingsbalk bij?
Want in NL moet toch echt je kenteken zichtbaar zijn (of een witte plaat) en mag de verlichting niet geblokkeerd zijn.
En hoe sluit je die dan aan zonder stekker?
Ik ken wel Bluetooth verlichting maar die zit volgens mij ook in de trekhaak koppeling, of bestaat er wellicht iets dat op de obd stekker kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
chantalcoolsma schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:02:
Ik gebruik een Spinder Falcon voor mijn racefietsen op mijn Born. Heb vorig jaar een Brink trekhaak laten monteren bij trekhaakcentrum.

Zaterdag heb ik weer een wedstrijd, dan kan ik eventueel wel even een foto maken.

[ Voor 8% gewijzigd door M@cer op 18-06-2025 09:43 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Ineens is er in mijn app iets mis waardoor ik bij openen heel kort de auto in beeld kreeg en daarna een scherm "Activeer Cupra Connect" waar Duitsland als land ingesteld stond wat niet te wijzigen was. Na opslaan is het winkel tabblad nu in het Duits. Als ik kijk op https://cupraid.vwgroup.io/account dan staat daar gewoon correct Nederland en Nederlands ingesteld. Iemand een idee hoe ik dit weer terug kan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

orillion schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:11:
Ineens is er in mijn app iets mis waardoor ik bij openen heel kort de auto in beeld kreeg en daarna een scherm "Activeer Cupra Connect" waar Duitsland als land ingesteld stond wat niet te wijzigen was. Na opslaan is het winkel tabblad nu in het Duits. Als ik kijk op https://cupraid.vwgroup.io/account dan staat daar gewoon correct Nederland en Nederlands ingesteld. Iemand een idee hoe ik dit weer terug kan zetten?
App verwijderen, opnieuw downloaden en inloggen met je Acc en WW.
Had iets soortgelijks toen ik recent een nieuwe telefoon had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
AvK schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:13:
[...]

App verwijderen, opnieuw downloaden en inloggen met je Acc en WW.
Had iets soortgelijks toen ik recent een nieuwe telefoon had gekocht.
Dat helpt helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-06 12:54
orillion schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:11:
Ik had het net ook. App geforceerd gesloten, daarna startte deze normaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
chantalcoolsma schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:23:
[...]

Ik had het net ook. App geforceerd gesloten, daarna startte deze normaal op.
Dat hielp niet, dus ik had uiteindelijk op verbinden geklikt en nu is het winkel tabblad dus in het Duits. Ook na herinstallatie en opnieuw inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Na intrekken van toestemming voor de app vanuit https://cupraid.vwgroup.io/account kom ik weer op dat scherm, dus nu met screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIsnmkBv3-xka37zkak1n1udZLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Dijdf82hftp2gBd9tQ3L1wq.jpg?f=fotoalbum_large
De taal dropdown bevat ook alleen Engels en Duits.
Iemand een idee? Het is gewoon een Nederlandse auto en het heeft hiervoor ook gewoon gewerkt dus waarom dit nu ineens verkeerd gaat...

Overigens kan ik wel de widget gewoon toevoegen en die toont ook correct de auto status 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door orillion op 19-06-2025 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:53

kaanmijo

Picobello B.V.

orillion schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:01:
Na intrekken van toestemming voor de app vanuit https://cupraid.vwgroup.io/account kom ik weer op dat scherm, dus nu met screenshot:
[Afbeelding]
De taal dropdown bevat ook alleen Engels en Duits.
Iemand een idee? Het is gewoon een Nederlandse auto en het heeft hiervoor ook gewoon gewerkt dus waarom dit nu ineens verkeerd gaat...

Overigens kan ik wel de widget gewoon toevoegen en die toont ook correct de auto status 8)7
Je kunt op https://cupraid.vwgroup.io/account je land instellen op Nederland, onderaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9j3g7DfQaf-xAqrgW2IHcLu33A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vSNNg2s8w5m65aEYhIGftk6e.png?f=fotoalbum_large

Ik zie nu overigens in mijn app ook dat ik opnieuw alles moet accepteren, maar bij mij staat Nederland wel al geselecteerd.

[ Voor 4% gewijzigd door kaanmijo op 19-06-2025 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinV
Ik kreeg ook een scherm waar ik alles opnieuw moest invullen .
Daarna een melding dat ze alles gingen uploadenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbGaaXG8KS9w7AsT6DQNLcVzroQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SYXvjzClNJnT9iH7luKLKpUc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
kaanmijo schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:37:
[...]

Je kunt op https://cupraid.vwgroup.io/account je land instellen op Nederland, onderaan:

[Afbeelding]

Ik zie nu overigens in mijn app ook dat ik opnieuw alles moet accepteren, maar bij mij staat Nederland wel al geselecteerd.
Ja, zoals ik eerder schreef staat het daar gewoon goed. Had hem nog even op België en weer terug gedaan maar geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

MartinV schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:08:
Daarna een melding dat ze alles gingen uploaden[Afbeelding]
Klopt. Dat doen ze om de zoveel tijd. En alles opnieuw invullen is toch Acc en WW?
Dit is zeker de 3e keer dat ik dit heb moeten doen.
Staat los van het probleem van orillion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazz_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:13
Heb ik deze avond ook opnieuw moeten doen. Na inloggen werkte alles opnieuw

[ Voor 3% gewijzigd door tazz_ op 20-06-2025 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTGT
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 08:21
De 'refreshed' Cupra Born komt eraan, voor wie geïnteresseerd is (inclusief camouflage foto's):

https://www.autoweek.nl/a...swagen-id3-strakgetrokken

Onthulling wordt in september verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
MartinV schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:08:
Daarna een melding dat ze alles gingen uploaden[Afbeelding]
Hier idem, now we wait. Duits was bij mij geen optie, Nederlands daarentegen wél gewoon.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:48
Gisteren mijn Leon ST Business op mogen halen. Rond eind april besteld, dus iets minder dan 2 maanden levertijd. Gekozen voor het Sennheiser pakket en wat een geluid, geen spijt van :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIMjCut1iFAMWq8-bwYMsubSLLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTikEXNmO6I6UkCWYChDAjVM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lc2JffNR7LugCLb_TxK4LnBnSIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9z9JECnyuxGKmXp8CNwiAi6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
wesjuhdabomb schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:50:
Gisteren mijn Leon ST Business op mogen halen. Rond eind april besteld, dus iets minder dan 2 maanden levertijd. Gekozen voor het Sennheiser pakket en wat een geluid, geen spijt van :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd. Welke kleur is dat? Fjord Blue? Dinsdag mag ik mijn Cupra Terramar ophalen. Zal ook wat foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:48
haborym schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:44:
[...]

Gefeliciteerd. Welke kleur is dat? Fjord Blue? Dinsdag mag ik mijn Cupra Terramar ophalen. Zal ook wat foto's plaatsen.
Dankjewel :). Is Fjord blue inderdaad. In de schaduw wat donker, maar in de zon een stuk lichter. Veel plezier alvast dinsdag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
wesjuhdabomb schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:41:
[...]

Dankjewel :). Is Fjord blue inderdaad. In de schaduw wat donker, maar in de zon een stuk lichter. Veel plezier alvast dinsdag!
Ik heb ook gekozen voor fjord blue. Dacht het al te zien maar is al weer een paar weken geleden toen ik die kleur zag, dus ff voor de zekerheid vragen idd.
Het is inderdaad een bijzondere kleur. Echt gaaf.

Kan niet wachten tot het dinsdag is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH94
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-06 13:00
Heerlijk deze temperaturen 490km range, Cupra Born Business, december 2024 modelAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gs8Em2wTDLeFpkGvJvQXi63xdV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2VmdoXdZA256eDlTfIkTcQGN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door CH94 op 23-06-2025 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaiden
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-06 08:40
Ben benieuwd. Ook eind april de Formentor besteld. Verwachte leverdatum staat op 11-07, maar sinds de auto besteld is blijft het stil vanuit Cupra/dealer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06 14:52
CH94 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:15:
Heerlijk deze temperaturen 490km range, Cupra Born Business, december 2024 model[Afbeelding]
Ik mis eigenlijk de belangrijkste informatie; 59 of 79 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

S-1-5-7 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:46:
[...]

Wat denk je zelf......????

Ik haal 360 momenteel........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
AvK schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:53:
[...]

Wat denk je zelf......????

Ik haal 360 momenteel........
Ik denk het inderdaad wel te weten, maar het accupakket zegt meer in dit verhaal dan de uitvoering.

Ik vind het overigens niet veel voor een 79 kWh pack. Ik haal namelijk zelf ook ruim 400 met m'n 57 kWh (heel veel van de ritjes zijn wel binnen de bebouwde kom)

[ Voor 7% gewijzigd door S-1-5-7 op 23-06-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

De grap is dat onze ID auto de range die je kan rijden afmeet aan je rij gedrag. Dus als je altijd 130 op de snelweg rijdt dan is het al snel een heel stuk minder dan wat de gemiddelden aangeven. Woon je landelijk en rijd je meestal rond de 80 Km/ph dan haal je met gemak die 400 Km. Zo simpel is het.
En het illustreert ook de grote verschillen die hier gemeld worden.

Zelf haal ik (woon landelijk) met gemak 360Km. Echt geen probleem. Het hangt ook sterk af van hoe je rijdt. Altijd plankgas of gewoon rustig. Lees dat sommige mensen hun achterbanden na 10Km helemaal versleten hebben. Dat begrijp ik niet. Heb nu na anderhalf jaar 25k op de teller en mijn banden hebben minimaal nog 4mm profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH94
S-1-5-7 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:46:
[...]

Het is de 59 kWh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
CH94 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:41:
[...]

Dat is een erg knappe actieradius dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 16:56
Iemand bekend met verschillen in motor van de Terramar Business / VZ Performance?

Ik kan de verschillen niet vinden.
Is deze softwarematig in motormanagement aangepast en werkelijk dezelfde motor of moet ik een kleinere turbo verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-06 12:58
J_aimy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:35:
Iemand bekend met verschillen in motor van de Terramar Business / VZ Performance?

Ik kan de verschillen niet vinden.
Is deze softwarematig in motormanagement aangepast en werkelijk dezelfde motor of moet ik een kleinere turbo verwachten?
Ik dacht sterkere elektro motor en iets meer opene gezette normale motor? Kwa NM scheelt het amper en tot de 80 zijn beide even snel. Het verschil zit hem van 80 naar 100 en verder.

Vermoed dat beide geknepen zijn omdat het allemaal grip moet hebben op de voorwielen, en dat mis je nog wel eens met 350NM of 400NM op de voorwielen :)

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
CH94 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:41:
[...]

Dat is wel heel bizar.. Dat is 60km (15%) dan de WLTP aangeeft.. Ben benieuwd hoeveel je kilometer je uiteindelijk met deze lading echt kan rijden.

Wat is gemiddeld verbruik?

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH94
M@cer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:56:
[...]

Dat is wel heel bizar.. Dat is 60km (15%) dan de WLTP aangeeft.. Ben benieuwd hoeveel je kilometer je uiteindelijk met deze lading echt kan rijden.

Wat is gemiddeld verbruik?
Ik rij 14,3kWh/100km op 13.548km, kan ongeveer 450km op 1 lading, rij ook nooit harder dan 103km op de snelweg.

[ Voor 5% gewijzigd door CH94 op 24-06-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 16:56
Joenino schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:52:
[...]

Ik dacht sterkere elektro motor en iets meer opene gezette normale motor? Kwa NM scheelt het amper en tot de 80 zijn beide even snel. Het verschil zit hem van 80 naar 100 en verder.

Vermoed dat beide geknepen zijn omdat het allemaal grip moet hebben op de voorwielen, en dat mis je nog wel eens met 350NM of 400NM op de voorwielen :)
Bedankt voor de informatie.
Het is dan nu wat meer duidelijk.
Ik denk dat ik dan toch voor de Business ga, qua snelheid wel vergelijkbaar met huidige wagen (Megane Estate GT), alleen zit ik daar nu vast qua treingewicht met de caravan.
Zou met de Cupra Terramar wel vele malen hoger liggen.
Een caravan van 1600-1700kg moet volgensmij geen probleem zijn.
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste

Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.