Het grote Cupra topic

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
J_aimy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Bedankt voor de informatie.
Het is dan nu wat meer duidelijk.
Ik denk dat ik dan toch voor de Business ga, qua snelheid wel vergelijkbaar met huidige wagen (Megane Estate GT), alleen zit ik daar nu vast qua treingewicht met de caravan.
Zou met de Cupra Terramar wel vele malen hoger liggen.
Een caravan van 1600-1700kg moet volgensmij geen probleem zijn.
De VZ mag 2000 KG trekken en de Business 1800 KG, daar zit je nog wel mee dan.

Let wel even op met je rijbewijs - als je BE hebt geen probleem maar met B kan je tegen de limiet van 3500KG aanlopen.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:20
CH94 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Ik rij 14,3kWh/100km op 13.548km, kan ongeveer 450km op 1 lading, rij ook nooit harder dan 103km op de snelweg.
Dat is bijzonder. Ik zit namelijk de laatste tijd (door veel bebouwde kom ritjes) met mijn gemiddelde verbruik een stuk onder de 14,3, maar ik kom nooit in de buurt van die 490 km actieradius. Ik red heel soms 400 km op één lading

[ Voor 15% gewijzigd door S-1-5-7 op 24-06-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 09:24
CH94 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Ik rij 14,3kWh/100km op 13.548km, kan ongeveer 450km op 1 lading, rij ook nooit harder dan 103km op de snelweg.
Stomme vraag, maar weet je zeker dat je een 59kWh accu hebt en geen 77kWh? (probeer het verschil te begrijpen :? )

Bij 14,3 heb je voor 490km ongeveer 71kWh nodig. Maar zelfs als je gemiddeld 12kWh zou halen over de hele rit heb je nog 60kWh aan stroom nodig en dan moet je hem helemaal leeg rijden. Misschien zijn de nieuwe modellen veel zuiniger, maar 12kWh over een hele lading is wel heel zuinig.

Ben al blij als ik bij 100% 380 zie staat bij start in mijn Born One.. En dan ben ik ook een zuinige rijder met een jaarlijks verbruik van 15,4kWh op 25.000 kilometer (inclusief winter)

[ Voor 22% gewijzigd door M@cer op 24-06-2025 10:48 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovergieter
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-06 15:46
Nog even een update rondom mijn trekhaak avonturen, nog steeds niet leverbaar (voor een cupra leon ST uit december 2024). Er wordt inmiddels gesproken over een vervangende "vakantieauto" vanuit mijn leasemaatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 16:56
vuurtjih schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:34:
[...]

De VZ mag 2000 KG trekken en de Business 1800 KG, daar zit je nog wel mee dan.

Let wel even op met je rijbewijs - als je BE hebt geen probleem maar met B kan je tegen de limiet van 3500KG aanlopen.
Klopt, om die reden vorig jaar in oktober mijn BE rijbewijs gehaald dus dat probleem is uit de weg.
Caravan had ik al en weegt 1350kg en is met mijn huidige auto nog voldoende voor B maar zou met nieuwe auto dus een probleem zijn.
Maar die zit met treingewicht max 3400kg dus auto moet eerst vervangen worden voordat ik hoger kan en dan was BE nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostiphone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-06 13:59
chantalcoolsma schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:02:
Heeft er iemand ervaring met een fietsendrager op een Cupra Born. Bijvoorbeeld deze Thule drager.
Ik heb een draaghaak laten installeren door Trekhaakcentrum en daar een XLC fietsendrager op. Heb het nu al een aantal jaar met tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH94
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:33
M@cer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:43:
[...]

Stomme vraag, maar weet je zeker dat je een 59kWh accu hebt en geen 77kWh? (probeer het verschil te begrijpen :? )

Bij 14,3 heb je voor 490km ongeveer 71kWh nodig. Maar zelfs als je gemiddeld 12kWh zou halen over de hele rit heb je nog 60kWh aan stroom nodig en dan moet je hem helemaal leeg rijden. Misschien zijn de nieuwe modellen veel zuiniger, maar 12kWh over een hele lading is wel heel zuinig.

Ben al blij als ik bij 100% 380 zie staat bij start in mijn Born One.. En dan ben ik ook een zuinige rijder met een jaarlijks verbruik van 15,4kWh op 25.000 kilometer (inclusief winter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cC3GvgN_Sggl_SJ950p6S8bGQ6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Vn0ZfHFJIjSYLB7TLLK8kRY.png?f=fotoalbum_largeDit is wat RDW zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Bizar dat je zulke waardes haalt, er zijn weinig auto's die zoveel boven de WLTP zitten..
Hoe is je gemiddelde gebruik in deze weken dan als je 450km op een lading haalt en bij hoeveel procent laad je dan weer op?

Met die waardes kan ik mijn Born straks ook wel vervangen voor een 60kWh exemplaar. Dan heb ik geen 77kWh nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door M@cer op 24-06-2025 14:36 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Is het een importauto toevallig? Want dan hoeft de RDW niet altijd te kloppen :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-06 12:58
J_aimy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Bedankt voor de informatie.
Het is dan nu wat meer duidelijk.
Ik denk dat ik dan toch voor de Business ga, qua snelheid wel vergelijkbaar met huidige wagen (Megane Estate GT), alleen zit ik daar nu vast qua treingewicht met de caravan.
Zou met de Cupra Terramar wel vele malen hoger liggen.
Een caravan van 1600-1700kg moet volgensmij geen probleem zijn.
Maximal gewiocht geremde aanhanger 1800 volgens RDW.
Heb zelf ook de Terramar Business met Moonlight pakket en Senheizer. Alles wat je nodig hebt :)

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH94
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08:33
M@cer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Bizar dat je zulke waardes haalt, er zijn weinig auto's die zoveel boven de WLTP zitten..
Hoe is je gemiddelde gebruik in deze weken dan als je 450km op een lading haalt en bij hoeveel procent laad je dan weer op?

Met die waardes kan ik mijn Born straks ook wel vervangen voor een 60kWh exemplaar. Dan heb ik geen 77kWh nodig.
Ik zit deze dagen tussen de 13,7 en 14,1kWh op 30 minuten woon werk verkeer (80% is snelweg). Ik laadt hem vaak op rond de 50% (gewoon naar de 100%).
vuurtjih schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:51:
[...]

Is het een importauto toevallig? Want dan hoeft de RDW niet altijd te kloppen :+
Nee is geen import, heb hem nieuw opgehaald bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:03
argon007 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:20:
[...]

Neen, nog altijd niet opgelost.
Mijn Leon staat ondertussen weeral een weekje in de garage. De wagen is 8 maand oud en nu heeft de airco het ook al begeven...
We zijn 3 weken verder. Ik mocht vandaag de wagen terug gaan ophalen (Leon ST 2025). Er zat te weinig koelvloeistof in de airco, vandaar het probleem. De oorzaak is echter onbekend. Men deed testen en vond nergens geen lek. Bizar dus...

Alle andere problemen:
- Knipperende LED verlichting in de cockpit/zijdeuren
- Cruise Control die om de 5 seconden komt melden dat ik het stuur moet vasthouden
- Softwarematige meldingen die niet correct zijn
- ...

Zijn allemaal niet verholpen. Er "zou" een grote update moeten uitkomen in oktober/november. Wat er in die update zit is niet geweten, maar men hoopt dat hier het één en ander mee verholpen zou worden.

Ik erger mij vooral aan de melding dat ik het stuur moet vastnemen. Het adaptive cruise control verhaal is voor mij gewoon onbruikbaar op deze manier. Echt niemand die dit ook heeft? :-)
https://youtube.com/shorts/uydE5TFIl3Y

Iemand enig idee of er (druk?)sensoren in het stuur zitten of als dit echt op beweging afgaat (door het stuur te draaien)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:13

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
argon007 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:27:
[...]

We zijn 3 weken verder. Ik mocht vandaag de wagen terug gaan ophalen (Leon ST 2025). Er zat te weinig koelvloeistof in de airco, vandaar het probleem. De oorzaak is echter onbekend. Men deed testen en vond nergens geen lek. Bizar dus...

Alle andere problemen:
- Knipperende LED verlichting in de cockpit/zijdeuren
- Cruise Control die om de 5 seconden komt melden dat ik het stuur moet vasthouden
- Softwarematige meldingen die niet correct zijn
- ...

Zijn allemaal niet verholpen. Er "zou" een grote update moeten uitkomen in oktober/november. Wat er in die update zit is niet geweten, maar men hoopt dat hier het één en ander mee verholpen zou worden.

Ik erger mij vooral aan de melding dat ik het stuur moet vastnemen. Het adaptive cruise control verhaal is voor mij gewoon onbruikbaar op deze manier. Echt niemand die dit ook heeft? :-)

Iemand enig idee of er (druk?)sensoren in het stuur zitten of als dit echt op beweging afgaat (door het stuur te draaien)?
Wow ik zou ook helemaal gek daarvan worden. Kan je hem niet teruggeven en geld terug wegens niet conform. (Of zoiets). Of niet eerder terug als het gemaakt is met een gelijke vervangend vervoer.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:19
[...]

Toevallig vroeg ik mij als Born rijder zonder capcitief stuur al lange tijd af hoe dat dit systeem zou werken. Ik heb nu even een leen-Formentor van de garage en moet zeggen dat het hierbij best ‘goed’ werkt. Na een seconde of 10~15 komt bij deze auto dezelfde melding en enkel losjes de hand op de bovenhelft van het stuur leggen is hier voldoende om de auto tevreden te stellen. Zelf rij ik overigens 90% van de tijd met de handen in de onderste helft van het stuur, daar zit dus helaas geen sensorvlak in …. Maar in jouw video heb je het stuur bovenin vast, daar zou hij dus zeker op moeten reageren.

Het (subtiel) bewegen van het stuur is precies wat ik nu ook moet doen met mijn zelf ingecodeerde travel assist. Dus bij jou lijkt het vasthouden ook helemaal niet gedetecteerd te worden.

Edit: nu ik er net specifiek nog eens opgelet heb merk ik dat ook onderaan het stuur links en rechts er toch detectie zit. Enkel als je in het midden onderaan het stuur vastpakt ziet hij het niet. En inderdaad, bij volledig los is het toch een seconde of vijf losjes de hand onderaan tegen het stuur gaat de melding weer van weg, in jouw video is er zeker, dus iets niet goed met de werking van het capacitieve stuur.

[ Voor 15% gewijzigd door VW-Bart op 25-06-2025 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:42
M@cer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Met de vorige Born kun je ook in die richting komen hoor. Zie mijn laatste rit, 75% snelweg. Wind mee, airco uit en heel rustig optrekken, nooit meer dan 20% van het blauwe balkje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRbD2oUFjGHIl_IgYjmikXtHJzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWtAWhZngdOX1xKdiiRqoQW3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
orillion schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:31:
[...]

Met de vorige Born kun je ook in die richting komen hoor. Zie mijn laatste rit, 75% snelweg. Wind mee, airco uit en heel rustig optrekken, nooit meer dan 20% van het blauwe balkje.

[Afbeelding]
Met 1 rit red ik dat ook wel inderdaad van Aalsmeer naar Purmerend.. Maar over een hele lading gaat dat toch wel lastig worden. Over een lading (80% naar 20%) red ik wel 13,5kWh, maar dan kom ik ongeveer tot 225 kilometer.

Rij dan overigens wel gewoon normaal (5 km boven max snelheid) en normaal optrekken, dus niet extreem focussen op zuinig rijden. Wel de airco uit als het niet nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door M@cer op 25-06-2025 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Laatst online: 26-06 18:52

eisbaer

Zie signature

[...]

Adaptive cruise control vraagt niet om het stuur vast te houden, dat doet travel assist.
ACC houdt automatisch afstand, TA blijft midden tussen de lijnen. Separaat van elkaar aan te zetten (in de Born i.i.g).
Als je officieel TA geleverd hebt gekregen dan zou het een kwestie zijn van je handen op 10 voor 2 houden las ik op een forum. Als je TA zelf gecodeerd hebt dan krijg je na 15 sec. de eerste melding.

Als je TA officieel hebt en je krijgt iedere 15 sec een melding ondanks dat je het stuur vast hebt dan zou ik een klacht indienen want dat lijkt nergens op.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:32
eisbaer schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:18:
[...]

Adaptive cruise control vraagt niet om het stuur vast te houden, dat doet travel assist.
ACC houdt automatisch afstand, TA blijft midden tussen de lijnen. Separaat van elkaar aan te zetten (in de Born i.i.g).
Is het niet Lane Assist wat je binnen de lijntjes houdt als je er buiten komt (apart aan te zetten) en Traffic Assist alleen aan te zetten icm ACC? Dan blijf je in 't midden van je rijstrook.
Op mijn Leon uit 2021 heb ik in ieder geval geen aparte instelling voor TA zonder ACC, maar wel Lane Assist.

PSN: Redrafted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:26

AvK

Ready Set Go

Lane assist is pingpongen tussen de lijntjes (geen idee waarom dat er op zit).
Travel assist houdt je tussen de lijnen keurig in het midden. Goede functie.
Remt ook automatisch af als er voor je wordt afgeremd.
Ik vind het heerlijk.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06 11:56
AvK schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:08:
Lane assist is pingpongen tussen de lijntjes (geen idee waarom dat er op zit).
Travel assist houdt je tussen de lijnen keurig in het midden. Goede functie.
Remt ook automatisch af als er voor je wordt afgeremd.
Ik vind het heerlijk.
Dit inderdaad. TA is altijd icm ACC.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:55
Ik ben vanaf nu ook een CUPRA eigenaar. In dit geval een Cupra Terramar Business edition.
De eerste 100 KM+ zitten er inmiddels op en nog vol aan het leren. Tot nu toe nog geen negatieve dingen kunnen ontdekken maar die kunnen nog komen. Ik reed hiervoor een Seat Leon FR uit 2017 dus was een benzine schakel auto gewend. Dit is hybride geworden en het rijdt echt super fijn. De rust in de auto maar ook de kracht om in een grotere auto toch ook zo weg te trekken vindt ik erg fijn.

Inmiddels ook Cupra connect aangesloten, enige nadeel daar is dat het nog niet werkt met Home Assistant dus misschien dat ik daar kan bijdragen op Github :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiDPmKLK1Yrnve3zXF_RjTOo71U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyhRCpKMqA6JuTQEgj1wzmko.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:40
haborym schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:45:
Ik ben vanaf nu ook een CUPRA eigenaar. In dit geval een Cupra Terramar Business edition.
De eerste 100 KM+ zitten er inmiddels op en nog vol aan het leren. Tot nu toe nog geen negatieve dingen kunnen ontdekken maar die kunnen nog komen. Ik reed hiervoor een Seat Leon FR uit 2017 dus was een benzine schakel auto gewend. Dit is hybride geworden en het rijdt echt super fijn. De rust in de auto maar ook de kracht om in een grotere auto toch ook zo weg te trekken vindt ik erg fijn.

Inmiddels ook Cupra connect aangesloten, enige nadeel daar is dat het nog niet werkt met Home Assistant dus misschien dat ik daar kan bijdragen op Github :D

[Afbeelding]
Veel plezier met je nieuwe Cupra!
Homeassistant moet wel lukken via https://github.com/tillsteinbach/CarConnectivity ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Laatst online: 26-06 18:52

eisbaer

Zie signature

Xerox schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:54:
[...]

Is het niet Lane Assist wat je binnen de lijntjes houdt als je er buiten komt (apart aan te zetten) en Traffic Assist alleen aan te zetten icm ACC? Dan blijf je in 't midden van je rijstrook.
Op mijn Leon uit 2021 heb ik in ieder geval geen aparte instelling voor TA zonder ACC, maar wel Lane Assist.
LA bewaakt of je de lijn raakt en stuitert je dan terug. TA is inderdaad alleen aan te zetten icm ACC. Maar het is TA die de melding “handen aan het stuur” initieert, niet ACC of LA. Als je namelijk LA en of ACC aan zet zonder TA dan zul je die melding nooit krijgen.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:32
eisbaer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:50:
[...]
LA bewaakt of je de lijn raakt en stuitert je dan terug. TA is inderdaad alleen aan te zetten icm ACC. Maar het is TA die de melding “handen aan het stuur” initieert, niet ACC of LA. Als je namelijk LA en of ACC aan zet zonder TA dan zul je die melding nooit krijgen.
Weet ik, maar ik las jouw bericht verkeerd.
Dacht dat je bedoelde TA te kunnen activeren zonder ACC... Dat was mijn fout, waarom ik er zo op in ging... :X

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34

Delphi32

Heading for the gates of Eden

eisbaer schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:50:
[...]
Zijn er meerdere vormen van melding 'handen aan het stuur' dan? Ik heb een Born zonder TA, met LA, bijna altijd ACC aan en toch af en toe het bericht dat ik het stuur moet overnemen. Voornamelijk als ik, nou ja, het stuur loslaat zeg maar, of niet stevig genoeg beet heb, of als de LA gaat ingrijpen en ik hem zijn gang laat gaan.
Pagina: 1 ... 101 102 Laatste

Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.