M@cer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:56:
[...]
Dat is wel heel bizar.. Dat is 60km (15%) dan de WLTP aangeeft.. Ben benieuwd hoeveel je kilometer je uiteindelijk met deze lading echt kan rijden.
Wat is gemiddeld verbruik?
Nee hoor, niks bizar aan.
Het ligt er enorm aan hoeveel snelweg je rijdt, hoe defensief je rijdt ook, welke modus want ik rij in efficiënt want dan al snel genoeg. etcetera
Ikzelf rijd sinds september een bmw iX1 64kwh WLTP 473.
Al weken rijd ik zelf 550km op een lading. Onder de 500 kom ik in lente zomer herfst nooit.
Hiervoor had ik een Kia E Soul 64kwh 484 WLTP
Die haalde dat ook maar daarmee had ik zelfs uitschieters van 573 met n record van 603.
Die laatste was extreem en toen ben ik er echt voor gaan zitten.
520+ eigenlijk altijd behalve in de winter
Ik rij vlot en wil bij t stoplicht als eerste weg

maar rijd ook veel cruise control
Ik rijd wel altijd met verbruiksmeter in dashboard want dan zie je wat t scheelt als je bijvoorbeeld cruise control aandoet, terwijl je exact even snel rijdt met je voet... scheelt fors.
Ik zit nu ongeveer op 12,3 kWh/100km dus dat is 8km per kWh
Ik hoop s een 77kwh auto te krijgen want met 13kwh erbij komt daar gewoon 100km bij
Ik ben taxichauffeur regiotaxi, dus rijd 8,5 uur per dag, weinig snelweg en 300 km ongeveer per dag met een enkele uitschieter naar 350km.
Again...de weinige snelweg kilometers doen t hem, want als ik n dag heb met veel snelweg, dan gaat mn verbruik omhoog.
Ik hoef dus onderweg nooit te laden...heb mn kabel niet eens mee want ik laad ik bij mn wallbox hangen.
Mensen roepen vaak dat de WLTP onrealistisch is, maar bij iedere EV ga ik daar zeer ruim overheen,
Ik heb er trouwens tientallen foto s van de actieradius, want ik vind dat interessant.
Mijn actieradius is ook groter dan die van mn collega s terwijl ik verreweg de meeste ritten en kilometers maak