Het grote Cupra topic

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterpolo78
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:13
ComTech schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:20:
[Afbeelding]

Ik meld mij ook even hier, deze van de week opgehaald.
(sorry van de slechte fotokwaliteit de iphone had moeite met de belichting van de donkere auto).

Cupra Formentor VZ performance 245PK hybride van 2021 in een donker groene kleur.
Rijdt lekker en nog zuinig ook.

Alleen de slotbout dop ligt dus nergens in de auto dus hier moet ik nog een oplossing voor verzinnen.
Ik heb de auto gekocht van een collega en die heeft hem 2 maanden geleden bij een Nederlandse dealer gekocht dus die moet haast daar nog liggen ook omdat er toen ook nieuwe banden onder gekomen zijn.

[Afbeelding]
bij mij is de dop een keer onder de piepschuim opvulling gekomen. Zonder dop is het onmogelijk om wiel/ band te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
waterpolo78 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:17:
[...]

bij mij is de dop een keer onder de piepschuim opvulling gekomen. Zonder dop is het onmogelijk om wiel/ band te wisselen.
Ik denk dat ie de zwarte afdek dop bedoeld ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:05
Bij mijn Formentor zijn de 4 doppen op de slotbouten ook verdwenen. Ik denk ook na de bandenwissel.
Mocht je een 3D printer hebben (of iemand kennen) dan zou je ze zelf ook kunnen printen.
Bij MakerWorld van Bambu Lab staat een model voor een slotbout online.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1n9gfvq9tTVWfgzX-5lLDIkmEPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8F5v5UW7XM91U4w6qfciY0RH.webp?f=fotoalbum_large

Staat toevallig bij het model ook een foto van een Cupra velg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6F8S4oC9WRQBbUO1ZYu0-rTHpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NsTI4xRxTGBg4nE6384a7VPh.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-07 14:53
Nopheros schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:13:
Heeft iemand hier iets gedaan tegen een 'relay-attack'? In andere auto topics is dat wel besproken lijkt het, kan er in dit topic niets over vinden.

Blijkbaar is keyless entry niet altijd handig en met mijn minimale kennis van auto's doe ik maar de aanname dat Cupra's hier ook gevoelig voor zijn:

https://archive.ph/OqjQy

Vanavond toch maar eens kijken of ik hier een oplossing voor kan vinden, een mini faraday cage oid.

[EDIT]
Volgens onderstaand artikel uit 2022 heeft de Cupra Formentor een beveiliging hiervoor als een van de weinige auto's. Of het probleem dan opgelost is durf ik niet te zeggen, iemand met meer verstand hiervan?

Daarnaast is het natuurlijk zo dat wat vandaag veilig is morgen gehackt kan worden.

https://www.keylessprotec...hermd-tegen-relay-attack/
Die nieuwere hoogglans zwarte sleutels hebben allemaal de nieuwste beveiliging daartegen. Dat wil zeggen dat als de sleutel stil ligt er na X aantal secondes geen signaal meer wordt uitgezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07 12:34
Tylen schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:52:
[...]

Ik denk dat ie de zwarte afdek dop bedoeld ;)
Was het maar zo maar ik bedoel echt die dop om de bout eruit te draaien.
waterpolo78 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Heb de auto nog eens op z'n kop gezet maar nergens te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
O maar die kan de dealer zo bestellen. Even langsrijden, dan pakken ze hun set en passen ze alles. Daarna bestellen ze de juiste.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07 11:55
Alweer heel wat kilometertjes afgelegd met mijn 2024 Born

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QEAUF3VSO_12IoI0iHyoevmhWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzrA1Fa2GLIbibeRHzglAenQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:11
Eddo schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:35:
Bij mijn Formentor zijn de 4 doppen op de slotbouten ook verdwenen. Ik denk ook na de bandenwissel.
Mocht je een 3D printer hebben (of iemand kennen) dan zou je ze zelf ook kunnen printen.
Bij MakerWorld van Bambu Lab staat een model voor een slotbout online.

[Afbeelding]

Staat toevallig bij het model ook een foto van een Cupra velg.
[Afbeelding]
Ali staat er vol mee.

https://nl.aliexpress.com...l?spm=a2g0o.home.search.0

En anders op Google zoeken naar "wielmoerdoppen" en je hebt je lokale wielmoerdopdealer te pakken.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:19
toxict schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:32:
[...]

Ali staat er vol mee.

https://nl.aliexpress.com...l?spm=a2g0o.home.search.0

En anders op Google zoeken naar "wielmoerdoppen" en je hebt je lokale wielmoerdopdealer te pakken.
Heb net een setje besteld via Aliexpress. Bij mijn 3 weken oude Terramar waren er ook 2 weg. Heb ze allemaal even aangedrukt.
Zal wel ff reageren hoe ze zijn qua kwaliteit. Denk dat ze volgende week binnenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:41
argon007 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:45:
[...]

Na het verlof geef ik mijn wagen terug af aan de garage. Ik vrees dat dit een moeilijk gevalletje zal worden.

Software matig kan het probleem volgens mij niet zijn daar we beiden op dezelfde sofware/firmware draaien. Ik zou graag "gewoon" eens het stuur al wisselen om te zien of de sensoren in mijn stuur eventueel niet goed werken. Maar goed, daar zal ik niet aan beginnen natuurlijk ;-)
Ben je al wat wijzer geworden waar dit probleem zit? Ik heb het probleem dus ook regelmatig, en heb inmiddels een theorie welke nog wat verder getest moet worden;

Stelling: De sensoren "leren" wat de normale stuurgreep is, in termen van positie / stevigheid van vasthouden; hetzij per rit, hetzij over de gehele gebruiksduur van de auto.

Om dit te toetsen heb ik het stuur op de klassieke 10 voor 2 houding stevig vastgepakt en zo met ACC naar huis gereden gedurende 20 minuten. De laatste 10 minuten heb ik mijn eigen positie gehanteerd met een niet zo'n stevige grip op het stuur -> Het doet overkomen dat dit wel effect had, ik kreeg gedurende de 10 minuten de melding vaker dan wanneer ik meteen met mijn eigen positie/grip sterkte begin. Needs more testing. Dan zou het dus puur softwarematig zijn.

In de laatste 10 minuten ook gespeeld met stuurverwarming (tja, factoren uitsluiten). De plek die ik zelf hanteer wordt dan veel warmer dan de rest van het stuur (ik gok even dat dit normaal gedrag is). En juist met deze warmte merkte ook verschil in de detectie van mijn hand aan het stuur. Maar dit zou dan een hardwarematig issue zijn, dat het met warmte minder goed reageert.
Deze bevinding wordt bevestigd door wanneer ik de melding kreeg, aan precies de andere kant van het stuur dezelfde greep te doen -> Hier is vervolgens heeeel weinig grip/druk voor nodig om de melding te laten verdwijnen, letterlijk twee vingers erop leggen was genoeg.

Wellicht wat onhandig om deze 2 dingen tijdens 1 rit te toetsen, maar denk dat ik een heel eind ben, komende dagen verder onderzoeken. Bij ideeën hoor ik het graag. :P

Trouwe lezer van dit topic sinds begin februari, op 12 mei mijn Born opgehaald en nu ruim 3600km mee gereden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvr8Zzrst2F12rVzmlEZ9zO8uy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zaLizbL19CCHxkVTZBstin3.jpg?f=fotoalbum_large

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:06

psyy138

blackbulls.nl

Ik mag een nieuwe lease auto kiezen en mijn ogen zijn gevallen op de Cupra Born Performance Limited editie, de vraag is alleen welke opties kies ik wel\niet.

Onlangs in Den Bosch proef gereden en rijdt toch wel erg lekker, de knoppen op het stuur en onder het scherm zijn wat anders dan gewend maar dat zal een kwestie van tijd zijn gok ik.

Nu zit ik enorm te twijfel tussen wel\geen warmtepomp en 59kWh of 77kWh accu.

Ik lees in dit forum dat de warmte pomp, in het Nederlandse klimaat, weinig tot niks toevoegt en qua lease bedrag is het zo'n 10~15 euro per maand. In de winter kan het wel van toegevoegde waarde zijn maar toch zeer beperkt.

Bij de 77kWh accu zitten de standaard de Huricane Black velgen en die zijn toch wel erg dik, jammer dat je die niet kunt kiezen bij de 59kWh. Al zijn de Typhoon Copper ook prima velgen, mooier dan de standaard Typhoon Silver velgen. Past wel goed bij de koperen looks.

Qua woon\werk verkeer is het dagelijks 35km en er zijn laadpalen aanwezig op het werk.
Ook in de wijk waar mijn nieuwbouw huis komt, later dit jaar, zijn er 8 palen aanwezig dus qua laden zou er geen probleem moeten zijn.
In het weekend rijd ik wel regelmatig ~200km voor het sporten en daarom zit sterk te twijfelen wat te doen met de accu want dat geeft toch iets meer rust qua accu capaciteit.

Het nadeel is wel dat ik een stuk eigen bijdragen heb, bij de 77kWh accu, verschil is zo'n ~55 euro per maand en dus ook nog hogere bijtelling.

Ik heb nu een benzine auto, Volkswagen Polo R-Line uit 2019, en dat zal in het begin enorm wennen zijn.
Zijn er mensen hier die ook twijfelde met de accu keuze en wat hebben jullie uiteindelijk gekozen en hoe heeft dat in de praktijk later uitgepakt?

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:38

AvK

Ready Set Go

In het weekend 200Km rijden is met de 59Kwh accu een koekie. Zou die 55 Euro per maand lekker in je zak houden. No worries. En inderdaad een warmte pomp heb ik nog nooit gemist de afgelopen bijna 2 jaar. Een warmtepomp vraagt ook energie he. Gewoon die bijtelling ook in je zak houden. Scheelt toch alles bij elkaar 70 Euro in jouw geval. Laat die velgen lekker zijn zoals ze zijn. Staan sowieso goed.

En ja, ik had de zelfde vragen en koudwatervrees als jij. En dat bleek achteraf totaal onnodig. Als je 1000Km gewend bent wil je nooit meer anders. En de Born is natuurlijk een heel mooie auto. Je buren zullen jaloers zijn. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:45
Enige waar je over na zou moeten denken qua range is (ski)vakantie. Maar dat doe ik nu al 3.5 jaar met de EV en gaat prima in Europa. De nieuwe born 59kWh is daar ook al weer beter in. Wat je in de buurt doet is prima geregeld. 200km kan makkelijker zomer of winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138

psyy138

blackbulls.nl

AvK schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:02:
In het weekend 200Km rijden is met de 59Kwh accu een koekie. Zou die 55 Euro per maand lekker in je zak houden. No worries. En inderdaad een warmte pomp heb ik nog nooit gemist de afgelopen bijna 2 jaar. Een warmtepomp vraagt ook energie he. Gewoon die bijtelling ook in je zak houden. Scheelt toch alles bij elkaar 70 Euro in jouw geval. Laat die velgen lekker zijn zoals ze zijn. Staan sowieso goed.

En ja, ik had de zelfde vragen en koudwatervrees als jij. En dat bleek achteraf totaal onnodig. Als je 1000Km gewend bent wil je nooit meer anders. En de Born is natuurlijk een heel mooie auto. Je buren zullen jaloers zijn. :)
Ik moet even wennen aan het idee dat je auto eigenlijk altijd aan de lader hangt dus het bereik is eigenlijk maar voor heen en\of terug rijden.
Ik denk dat het dan gewoon de 59kWh versie wordt, scheelt inderdaad weer wat euro's in de maand.
Galukon schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:31:
[...]

Enige waar je over na zou moeten denken qua range is (ski)vakantie. Maar dat doe ik nu al 3.5 jaar met de EV en gaat prima in Europa. De nieuwe born 59kWh is daar ook al weer beter in. Wat je in de buurt doet is prima geregeld. 200km kan makkelijker zomer of winter.
In de winter ruil ik de auto met een collega, dan kan ik gewoon door rijden op de Duitse snelweg dus daar zit het probleem niet.

Nu nog even kiezen welke kleur, Vapor Grey i.c.m. de Typhoon Copper velgen is toch wel een dikke combinatie.

[ Voor 0% gewijzigd door psyy138 op 21-07-2025 20:22 . Reden: typefout ]

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-07 15:48
psyy138 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:21:
[...]

Ik moet even wennen aan het idee dat je auto eigenlijk altijd aan de lader hangt dus het bereik is eigenlijk maar voor heen en\of terug rijden.
Ik denk dat het dan gewoon de 59kWh versie wordt, scheelt inderdaad weer wat euro's in de maand.

[...]

In de winter ruil ik de auto met een collega, dan kan ik gewoon door rijden op de Duitse snelweg dus daar zit het probleem niet.

Nu nog even kiezen welke kleur, Vapor Grey i.c.m. de Typhoon Copper velgen is toch wel een dikke combinatie.
Dan is de keuze heel makkelijk.
En als je je een keer vergist hebt of het valt tegen, heb je er met 10 minuten Fastned zeker weer 75 km bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:38

AvK

Ready Set Go

[...]

Hoezo hangt je auto altijd aan de lader? Je tankt toch ook niet continue benzine???
Echt: Gooi die rare gedachtes (die ik ook had) overboord. Het is gewoon in je hoofd een knop omzetten.
Een EV vergt een andere gedachtegang. Moest zelf ook wennen. Geloof me maar. Na 1000Km, wellicht eerder ben je helemaal om.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psyy138

psyy138

blackbulls.nl

AvK schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:52:
[...]

Hoezo hangt je auto altijd aan de lader? Je tankt toch ook niet continue benzine???
Echt: Gooi die rare gedachtes (die ik ook had) overboord. Het is gewoon in je hoofd een knop omzetten.
Een EV vergt een andere gedachtegang. Moest zelf ook wennen. Geloof me maar. Na 1000Km, wellicht eerder ben je helemaal om.
Paar keer per week dan aan de lader ;), we gaan het meemaken.

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07 11:55
psyy138 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Paar keer per week dan aan de lader
Dat had ik in begin ook met iet wat sportieve rijstijl. Ben nu wat rustiger gaan rijden. Minder belastend voor batterij. Ik laad nu eens per week. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
[...]

Dat kan ook. Je kan bij de 59 dan nog de warmtepomp kiezen als je ook echt in de winter onderweg gaat. Ik ga er vanuit dat de warmtepomp bij de facelift wel stukken efficienter is als de eerste generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyy138

psyy138

blackbulls.nl

Galukon schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:44:
[...]

Dat kan ook. Je kan bij de 59 dan nog de warmtepomp kiezen als je ook echt in de winter onderweg gaat. Ik ga er vanuit dat de warmtepomp bij de facelift wel stukken efficienter is als de eerste generaties.
Ik kan nergens echt duidelijk antwoord vinden op die vraag, het lijkt er wel op dat het in koude omstandigheden werkt echter in de zomer periode eigenlijk geen nut heeft en ook langere laadtijden geeft.
Oftewel in het Nederlandse klimaat zal je er relatief weinig voordeel uit halen voor het geld wat je er voor betaald (maandelijkse in de lease of eenmalig met aanschaf).
Tenzij je dus veel in de winter rijdt en langere afstanden echter zal ik dat weinig doen of gewoon van auto ruilen.

O.R.C. Black Bulls Rugby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
psyy138 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:16:
[...]

Ik kan nergens echt duidelijk antwoord vinden op die vraag, het lijkt er wel op dat het in koude omstandigheden werkt echter in de zomer periode eigenlijk geen nut heeft en ook langere laadtijden geeft.
Oftewel in het Nederlandse klimaat zal je er relatief weinig voordeel uit halen voor het geld wat je er voor betaald (maandelijkse in de lease of eenmalig met aanschaf).
Tenzij je dus veel in de winter rijdt en langere afstanden echter zal ik dat weinig doen of gewoon van auto ruilen.
Ook goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:55

eisbaer

Zie signature

1.5 Jaar verder gaat mijn binnenverlichting nog steeds niet aan als ik de deur open doe. De truuk van Delphi32 om eerst de kofferbak te ontgrendelen werkt nog. Is er ondertussen al iemand die hetzelfde probleem had waarbij het nu wel opgelost is? Ik heb het bij 2 onderhoudsbeurten aangekaart en het zou steeds opgelost zijn maar niet dus. Heb ook geen zin om mijn auto weer kwijt te zijn voor verder onderzoek.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeeHaaa
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:11
JeeHaaa schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Nice! Voor mij duurt het ook nog een paar weken (te lang :P ) tot ik mijn Cupra Leon Sportstourer VZ Performance krijg! Ik heb nu nog een Golf 8 GTE (2023) en ben ook benieuwd naar enkele veranderingen die jij al benoemd zoals knoppen op het stuur etc. Ik heb qua opties de matte lak Magnetic Tech Matt, panorama dak en Mistral Copper 19' velgen en levertijd staat nu op 11-06.
Zo, ook ik heb mijn eerste 1500 km gereden met mijn nieuwe wagen. Erg onder de indruk van afwerking, Cupra details en rij-ervaring. Hele prettige wegligging, snel in de tussensprints en veel bereik met de batterij.
Helaas is het door omstandigheden een andere versie geworden dan ik initieel dacht te hebben besteld, maar uiteindelijk erg blij mee. Wel de Cupra Leon Sportstourer VZ Performance 272PK plug-in hybride versie geworden, maar dan Fiord Blue met de standaard 19'' velgen. Op alle vlakken een verbetering t.o.v. mijn Golf 8 GTE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeBW5on00XGo7R-xWa2GUPCKm0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bl71wn1BfZIKKE1ynfYqSWZU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:55
Mooie auto! De Polar velgen zijn ook mooi maar wel balen dat je samengestelde het niet is geworden, uiteindelijk toch best en verschil zonder matte lak, pano dak en koperen velgen, maar het zal zijn redenen hebben :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterpolo78
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:13
wesjuhdabomb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:08:
Mooie auto! De Polar velgen zijn ook mooi maar wel balen dat je samengestelde het niet is geworden, uiteindelijk toch best en verschil zonder matte lak, pano dak en koperen velgen, maar het zal zijn redenen hebben :) .
Ik sluit mij volledig hierbij aan.
Zelf heb ik de 'normale' Mistral velgen onder mijn CUPRA Leon Sportstourer VZ. Ik krijg daar de meeste reacties van dat ze ontzettend gaaf zijn.
Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.