Is dit uiteindelijk nog opgelost? Heb hetzelfde probleem alhoewel het los staat van bochten maken.Michael1992 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:31:
Goedemiddag,
Zijn er meer born/formentor rijders die last hebben van de emergency assist en travel assist gepling?
Dit gebeurd bij mijn formentor nu de laatste tijd als ik bochten maak en mijn stuur draai.
Nadat de bocht gemaakt is en ik weer rechtdoor rijd is het probleem weer weg.
Lijkt me dat dat niet helemaal zo hoort te zijn?
Dacht even sensors reinigen maar die oplossing kom ik in dit topic niet tegen voor zover ik heb gezien.
[ Voor 8% gewijzigd door Nopheros op 04-08-2025 19:22 ]
Duurde bij mij ruim 24 uur. De dealer zei dat het verificatieproces soms wat stroperig en buggy is.toxict schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:47:
Weet iemand hoe lang het duurt, voordat je het verificatie-proces door bent, zodat je daarna de remote lock/unlock functie uit de MyCupra app kunt gebruiken?
Ik wacht al enkele dagen.
De app zegt zelf dat het enkele uren kan duren.
Heb je toevallig al foto's van je nieuwe auto? ben benieuwd
Ik denk er iedere keer aan.silverchaoz schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:11:
[...]
Duurde bij mij ruim 24 uur. De dealer zei dat het verificatieproces soms wat stroperig en buggy is.
Heb je toevallig al foto's van je nieuwe auto? ben benieuwd
Maar het weer werkte niet zo mee de afgelopen dagen.
Veel regen gehad en dan wil ik niet zo graag buiten de auto staan om foto's te maken.
Maar... ze komen er zeker aan....
Ik ga maandag rijden naar Duitsland/Denemarken > Zweden.
Daar wil ik zeker foto's maken.
Met dakkoffer enzo
Thanks hier had ik veel aan!
Als ik zelf de hondenbench goed gemeten heb moet het allemaal gaan passen.
Zaterdag een proefrit met een copper edition, ben erg benieuwd.
"Don't let your dreams be memes"
Ik heb zelf eerst een maand het model uit 2022 gereden. Op zich prima auto, maar de actieradius viel best tegen. Ze worden verkocht dat ze ruim 50 km kunnen, maar dat halen ze bij lange na niet. Hierbij speelt het rij gedrag mee en ook de levensduur van de accu. Zelf kan ik toen uit op max 40 km radius. Daarnaast vond ik het navigatiesysteem tegen vallen, met Android Auto wat prma werkt kan je uiteraard Google Maps of Waze toepassen.Wootlock schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:51:
Ik ben mijn eigen een beetje aan het oriënteren op een Cupra leon sportstourer (modeljaar 2020-2021) en ik vroeg me eigenlijk af of iemand de afmetingen weet wan de kofferbak?
Online is het vrij last om te zien wat de hoogte + breedte + diepte is.
Is er toevallig iemand die zo'n auto heeft en dit voor mij kan na meten?
Voor mij was het een optelsom en heb toch besloten om de meerprijs voor het nieuwere model te doen. Tot op vandaag geen spijt van al is mijn banktegoed behoorlijk geslonken. Als je een iets groter budget kan permiteren zou ik zeker adviseren om het facelift (FL) model wat sinds juli 2024 geproduceerd wordt een proefrit mee te maken als vergelijking.
P.S. het Sennheiser audiosysteem en Intelligent Drive II pakket zijn een must have.
Ik kan dit 100% beamen.waterpolo78 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:02:
[...]
Ik heb zelf eerst een maand het model uit 2022 gereden. Op zich prima auto, maar de actieradius viel best tegen. Ze worden verkocht dat ze ruim 50 km kunnen, maar dat halen ze bij lange na niet. Hierbij speelt het rij gedrag mee en ook de levensduur van de accu. Zelf kan ik toen uit op max 40 km radius. Daarnaast vond ik het navigatiesysteem tegen vallen, met Android Auto wat prma werkt kan je uiteraard Google Maps of Waze toepassen.
Voor mij was het een optelsom en heb toch besloten om de meerprijs voor het nieuwere model te doen. Tot op vandaag geen spijt van al is mijn banktegoed behoorlijk geslonken. Als je een iets groter budget kan permiteren zou ik zeker adviseren om het facelift (FL) model wat sinds juli 2024 geproduceerd wordt een proefrit mee te maken als vergelijking.
P.S. het Sennheiser audiosysteem en Intelligent Drive II pakket zijn een must have.
Ik rij nu sinds vorige week donderdag de 2024/2025 model met alle pakketten erop, alleen geen panodak.
Het is een straf om NIET in de auto te zitten.
Heb de auto net van de stekker gehaald en kan er morgen weer 110km mee rijden op de accu alleen.
Zolang je niet scheurt, blijft dit getal rustig aan oplopen.
Vorige paar laadbeurten kwam ie niet verder dan ~90/95km bij 100% vol.
[ Voor 8% gewijzigd door toxict op 06-08-2025 00:04 ]
De elektrische range maakt in zoverre niet veel uit; de ritjes die ik doe zijn gemiddeld 25-30km met een uitschieter naar misschien 100-200km eens in de maand.
"Don't let your dreams be memes"
We kozen voor de kleur Fjord Blue met het Moon Light interieur. Die kleur zagen we bij de dealer staan en die trok direct onze aandacht. Wat zo gaaf is, is dat de kleur verandert afhankelijk van het licht. Dat maakt de auto levendig en echt iets bijzonders. De keuze voor de Business-uitvoering was ook snel gemaakt, vooral vanwege de extra’s: elektrische stoelen, een 360 graden camera en allerlei veiligheidssystemen. Lekker compleet dus.
Na 1500 kilometer kan ik zeggen dat het comfort van de auto echt super is. We zijn nu op vakantie en kiezen er bewust voor om een restaurant een uur verderop te bezoeken, gewoon omdat het zo fijn rijden is. Het infotainment is gebruiksvriendelijk met een groot scherm en Android Auto werkt meteen zodra je instapt. En wat ik echt verrassend vond, is dat je al best sportief kunt rijden in volledig elektrische modus. De Travel Assist is ook een fijne verrassing: zolang de belijning op de weg goed is, stuurt de auto grotendeels voor je. Je hand losjes aan het stuur houden is voldoende – dat rijdt heerlijk ontspannen.
Wat me opvalt is dat ik veel meer elektrisch rijd dan ik had verwacht. Die 120 kilometer range is voor ons echt de sweet spot. Ik had gedacht vaker op de benzinemotor te moeten rijden, maar dat blijkt nauwelijks nodig. Qua laden doe ik bijna alles thuis op de zonnepanelen, soms op het werk en nu zelfs gratis op de camping. De teller staat na 1500 kilometer op slechts 15 liter getankt.
We hebben inmiddels ook 250 kilometer met de caravan gereden. Er hangt een Hobby van 1500 kilo achter en dat ging echt zonder moeite. De trekhaak werkt top: je klapt hem uit met een knopje in de kofferbak en alles is direct klaar voor gebruik. Hoewel Trailer Assist ontbreekt (daar ben ik nog met de dealer over in gesprek), werken alle andere aanhangerfuncties prima. Bij het achteruitrijden schakelen de camera’s automatisch over naar een aanhangermodus, waardoor je het perfect kunt volgen. De auto trekt de caravan soepel, zelfs bij wind. Ik moest eerder opletten dat ik niet te hard ging, zo stabiel voelde het.
Er zijn wel een paar kleine dingen waar ik nog niet helemaal uit ben. Zo geeft het scherm wel aan wanneer de auto zelf voor een rotonde zou moeten afremmen, maar dat gebeurt soms wel en soms niet. Daar zit nog wat onduidelijkheid in. En ik had verwacht dat de auto zelf zou kunnen inhalen op de snelweg, maar dat bleek later niet het geval te zijn – dat had ik gewoon verkeerd gelezen. Launch control heb ik trouwens ook nog niet aan de praat gekregen, maar dat komt nog wel.
Wat anderen betreft: je merkt dat Cupra nog een merk is dat aan de weg timmert. Mensen kijken vaak even om als ik langsrijd. Dat geeft een beetje dat gevoel van iets bijzonders, iets dat nog niet iedereen kent. Mijn favoriete feature tot nu toe is het automatisch inparkeren. Even wennen in het begin, maar als je het doorhebt werkt het fantastisch.
Na 1500 kilometer kan ik de auto het beste omschrijven als een feest van comfort en sportiviteit, elke keer als ik instap.
Het weergegeven actieradius wordt bepaald aan de hand van afgelopen rijgedrag. Afgelopen week in Duitsland even lekker het gaspendaal ingetrapt, haalde zeer makkelijk de 230 km/h, kon ik max 80 km op accu. Daarvoor in Nederland veel woon-werk verkeer gehad met zo'n 100 km/h op de snelweg dan is de actueraduis 100-110 km. Gemiddeld kom ik uit op 100% vol = 100 km. Vaak laad ik overiges tot 80 of 90% vol wat beter is voor accu levesduur.toxict schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:03:
[...]
Ik kan dit 100% beamen.
Ik rij nu sinds vorige week donderdag de 2024/2025 model met alle pakketten erop, alleen geen panodak.
Het is een straf om NIET in de auto te zitten.
Heb de auto net van de stekker gehaald en kan er morgen weer 110km mee rijden op de accu alleen.
Zolang je niet scheurt, blijft dit getal rustig aan oplopen.
Vorige paar laadbeurten kwam ie niet verder dan ~90/95km bij 100% vol.
P.S. in Hybrid stand kan je ook heel stukken volledig elektrisch rijden. Allen bij het optrekken, wanneer je meer het pendaal wat meer intrapt schakelt deze op benzine. Trap je het pendaal rustig in dan blijft deze in elektrisch. De Hybrid modus zou volgens de delear de meest optimale stand zijn voor de auto.
Mijn vrouw heeft gisteren een stuk volledig electrisch gereden.waterpolo78 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:38:
[...]
Het weergegeven actieradius wordt bepaald aan de hand van afgelopen rijgedrag. Afgelopen week in Duitsland even lekker het gaspendaal ingetrapt, haalde zeer makkelijk de 230 km/h, kon ik max 80 km op accu. Daarvoor in Nederland veel woon-werk verkeer gehad met zo'n 100 km/h op de snelweg dan is de actueraduis 100-110 km. Gemiddeld kom ik uit op 100% vol = 100 km. Vaak laad ik overiges tot 80 of 90% vol wat beter is voor accu levesduur.
P.S. in Hybrid stand kan je ook heel stukken volledig elektrisch rijden. Allen bij het optrekken, wanneer je meer het pendaal wat meer intrapt schakelt deze op benzine. Trap je het pendaal rustig in dan blijft deze in elektrisch. De Hybrid modus zou volgens de delear de meest optimale stand zijn voor de auto.
Bij thuiskomst aan de lader gehangen.
De accu haalt nu 110km bij 100% LOL...
Mijn voet is sowieso veel zwaarder... dus dat zal het wel zijn.
Ander ding wat mij opvalt:
Als je je accu 100% vol hebt en in de accu manager zeg je dat ie 100% accu moet reserveren, oftewel, ga maar lekker 100% op benzine rijden... dan trekt ie nog steeds op met accu e.d.
Optrekken op accu etc... haalt ie waarschijnlijk uit die 5kWh accu waar je geen gebruik van kunt maken ofzo.
(Accu is in werkelijkheid iets van 24-25kWh bruto en 19.7kWh netto)...
DIe 5kWh zullen we daarvoor wel hebben gereserveerd en/of voor slijtage opvangen o.i.d.)
Om welke model gaat het? Of ben ik blindhaborym schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:26:
Na lang twijfelen tussen de Mazda CX-5 en de Kia Sportage viel uiteindelijk alles op z’n plek toen we bij de Cupra uitkwamen. De Sportage viel af omdat hij onze caravan niet kon trekken (maximaal 1310 kilo), en de Mazda viel tegen omdat hij simpelweg niet lekker reed: een trage automaat en continu hoge toeren. Mijn vorige auto was een Seat Leon ST FR 1.4 TFSI, een hele fijne auto, en daarom kwam Cupra op het lijstje. Toen we de auto zagen en erin reden, was het meteen duidelijk: dit is ’m. Sportief en comfortabel tegelijk – precies wat we wilden.
We kozen voor de kleur Fjord Blue met het Moon Light interieur. Die kleur zagen we bij de dealer staan en die trok direct onze aandacht. Wat zo gaaf is, is dat de kleur verandert afhankelijk van het licht. Dat maakt de auto levendig en echt iets bijzonders. De keuze voor de Business-uitvoering was ook snel gemaakt, vooral vanwege de extra’s: elektrische stoelen, een 360 graden camera en allerlei veiligheidssystemen. Lekker compleet dus.
Na 1500 kilometer kan ik zeggen dat het comfort van de auto echt super is. We zijn nu op vakantie en kiezen er bewust voor om een restaurant een uur verderop te bezoeken, gewoon omdat het zo fijn rijden is. Het infotainment is gebruiksvriendelijk met een groot scherm en Android Auto werkt meteen zodra je instapt. En wat ik echt verrassend vond, is dat je al best sportief kunt rijden in volledig elektrische modus. De Travel Assist is ook een fijne verrassing: zolang de belijning op de weg goed is, stuurt de auto grotendeels voor je. Je hand losjes aan het stuur houden is voldoende – dat rijdt heerlijk ontspannen.
Wat me opvalt is dat ik veel meer elektrisch rijd dan ik had verwacht. Die 120 kilometer range is voor ons echt de sweet spot. Ik had gedacht vaker op de benzinemotor te moeten rijden, maar dat blijkt nauwelijks nodig. Qua laden doe ik bijna alles thuis op de zonnepanelen, soms op het werk en nu zelfs gratis op de camping. De teller staat na 1500 kilometer op slechts 15 liter getankt.
We hebben inmiddels ook 250 kilometer met de caravan gereden. Er hangt een Hobby van 1500 kilo achter en dat ging echt zonder moeite. De trekhaak werkt top: je klapt hem uit met een knopje in de kofferbak en alles is direct klaar voor gebruik. Hoewel Trailer Assist ontbreekt (daar ben ik nog met de dealer over in gesprek), werken alle andere aanhangerfuncties prima. Bij het achteruitrijden schakelen de camera’s automatisch over naar een aanhangermodus, waardoor je het perfect kunt volgen. De auto trekt de caravan soepel, zelfs bij wind. Ik moest eerder opletten dat ik niet te hard ging, zo stabiel voelde het.
Er zijn wel een paar kleine dingen waar ik nog niet helemaal uit ben. Zo geeft het scherm wel aan wanneer de auto zelf voor een rotonde zou moeten afremmen, maar dat gebeurt soms wel en soms niet. Daar zit nog wat onduidelijkheid in. En ik had verwacht dat de auto zelf zou kunnen inhalen op de snelweg, maar dat bleek later niet het geval te zijn – dat had ik gewoon verkeerd gelezen. Launch control heb ik trouwens ook nog niet aan de praat gekregen, maar dat komt nog wel.
Wat anderen betreft: je merkt dat Cupra nog een merk is dat aan de weg timmert. Mensen kijken vaak even om als ik langsrijd. Dat geeft een beetje dat gevoel van iets bijzonders, iets dat nog niet iedereen kent. Mijn favoriete feature tot nu toe is het automatisch inparkeren. Even wennen in het begin, maar als je het doorhebt werkt het fantastisch.
Na 1500 kilometer kan ik de auto het beste omschrijven als een feest van comfort en sportiviteit, elke keer als ik instap.
@kwdtje De kleur Fjord blue is pas beschikbaar bij een facelift (2025) model. In de tekst zelf staat at het om een business uitvoering gaat.
Ok.. van welk model???waterpolo78 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:39:
[...]
@kwdtje De kleur Fjord blue is pas beschikbaar bij een facelift (2025) model. In de tekst zelf staat at het om een business uitvoering gaat.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
De terramar... Zal de tekst ff aanpassen. Helemaal gemist dat ik het type niet heb toegevoegd:)
Ben het eens met je verhaal, het is gewoon de betaalbare Audi Q3 qua rijgedrag. Komt dan ook uit dezelfde fabriek. De Tiguan die hetzelfde platform deelt vind ik veel zompiger rijden (met R-line gereden)haborym schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:54:
[...]
De terramar... Zal de tekst ff aanpassen. Helemaal gemist dat ik het type niet heb toegevoegd:)
Zat nog te denken om de nieuwe Q3 en de tiguan te rijden om het verschil te ervaren.Scrtz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:38:
[...]
Ben het eens met je verhaal, het is gewoon de betaalbare Audi Q3 qua rijgedrag. Komt dan ook uit dezelfde fabriek. De Tiguan die hetzelfde platform deelt vind ik veel zompiger rijden (met R-line gereden)
Wat me opvalt is dat je bij de tiguan veel minder opties krijgt dan bij de Terramar. Veel meer is standaard inbegrepen.
Launch control al uitgevogeld? Ben wel benieuwdhaborym schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:26:
Na lang twijfelen tussen de Mazda CX-5 en de Kia Sportage viel uiteindelijk alles op z’n plek toen we bij de Cupra uitkwamen. De Sportage viel af omdat hij onze caravan niet kon trekken (maximaal 1310 kilo), en de Mazda viel tegen omdat hij simpelweg niet lekker reed: een trage automaat en continu hoge toeren. Mijn vorige auto was een Seat Leon ST FR 1.4 TFSI, een hele fijne auto, en daarom kwam Cupra op het lijstje. Toen we de auto zagen en erin reden, was het meteen duidelijk: dit is ’m. Sportief en comfortabel tegelijk – precies wat we wilden.
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Ja dat kan, ESC op Sport of uit en rijmodus in Cupra of Individual stand. Rem volledig ingedrukt houden en dan gaspedaal inhouden dan zie je 'lanceerprogramma geactiveerd' ofzoiets op het scherm. ESC grijpt bij wegtrekken wel flink in vind ik, pas als je echt aan het rollen bent komt de versnelling er in.vuurtjih schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:51:
[...]
Launch control al uitgevogeld? Ben wel benieuwd
Als ik dat bij mijn golf 8 GTE deed kreeg je echt piepende bandjes, zeker met ESC off was het gewoon gummen. Dat doet de Cupra dus verre van.
En de motor moet wel op bedrijfstemperatuur zijn. Heb het nog niet getestScrtz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:12:
[...]
Ja dat kan, ESC op Sport of uit en rijmodus in Cupra of Individual stand. Rem volledig ingedrukt houden en dan gaspedaal inhouden dan zie je 'lanceerprogramma geactiveerd' ofzoiets op het scherm. ESC grijpt bij wegtrekken wel flink in vind ik, pas als je echt aan het rollen bent komt de versnelling er in.
Als ik dat bij mijn golf 8 GTE deed kreeg je echt piepende bandjes, zeker met ESC off was het gewoon gummen. Dat doet de Cupra dus verre van.
Klopt. Installatie ging vlot en probleemloos.waterpolo78 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 18:30:
@Eddo, dat zal waarschijnlijk versie 1988 worden.
Ik krijg nu alleen bij het starten van de auto een melding dat er iets met de wifi is terwijl mijn telefoon netjes via Android Auto verbonden is en alle apps beschikbaar zijn en gewoon werken (flitsmeister, waze, spotify).
Ik verwijder de melding maar gewoon. Kon in het menu ook niet echt iets bijzonders vinden over wifi verbindingen. In zo'n lijstje staat ook gewoon dat mijn telefoon als enige apparaat verbonden is.
Je moet de rem echt heel stevig indrukken, anders pakt ie niet, heb je dat gedaan? En Cupra modus zou ik doen, heb zelf Race modus nog niet geprobeerd met launch control. Maar zal ook wel werken denk ik..haborym schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:58:
Ik krijg hem niet in launch control. De terramar is op bedrijfstemperatuur, ik zet ESC is sport, auto in hybride modus, en heb zowel de sport als de individual stand geprobeerd maar krijg geen seintje dat launch control is geactiveerd.
Ik heb de 204pk versie van de terramar, daar zit geen Cupra modus inScrtz schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:42:
[...]
Je moet de rem echt heel stevig indrukken, anders pakt ie niet, heb je dat gedaan? En Cupra modus zou ik doen, heb zelf Race modus nog niet geprobeerd met launch control. Maar zal ook wel werken denk ik..
Leuke kleurmarka90 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:04:
[...]
Dat is nog relatief snel gezien de besteldatum;) Ik heb 15 Juli mijn Cupra Leon Sportstourer VZ Performance Taiga Grey in bestelling gedaan. Toevallig kreeg ik afgelopen vrijdag de update dat deze week 39 in productie gaat. Wel apart om te lezen dat sommige andere bestellingen die later geplaatst zijn, eerder in bestelling gaan 😂 Ik heb er overigens ook een inklapbare trekhaak op besteld. Misschien dat dit de rede is van het late produceren. Mijn verwachting is dat de auto rond week 42/43 geleverd wordt
Rijd ik net op de A4 in mijn Taiga Grey Cupra Leon ST word ik ingehaald door een ... Taiga Grey Cupra Leon ST
Ach mocht je het niet hebben dan mis je er niet zoveel aan. Is zo veilig afgesteld met ingreep van ESC (zelfs met ESC UIT zoals ik al schreef) dat er weinig spannends aan is. Heb soms het vermoeden dat gewoon stilstaan op autohold en vervolgens volgas wegrijden wellicht zelfs sneller is..haborym schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:07:
[...]
Ik heb de 204pk versie van de terramar, daar zit geen Cupra modus in. Zal het van de week nog eens testen.
ik ben wel benieuwd of het snelladen voordeliger is dan benzine? Zeker in Duitsland en Dennemark, waar ik nu ook zelf ben, is ligt de bezineprijs wat lager dan in NL. Of is het bewust om elektrisch te blijven rijden?toxict schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:29:
[Afbeelding]
Groeten uit Denemarken.
Even DC bijtanken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
204PK heeft geen launch control. Ik heb een Leon 204PK en die heeft dat ook niethaborym schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:07:
[...]
Ik heb de 204pk versie van de terramar, daar zit geen Cupra modus in. Zal het van de week nog eens testen.
Dat verklaart een hoop. Staat wel in de boekjes vermeld, zonder vermelding van specifieke uitvoering. Zal ze er is op attenderen.silverchaoz schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:19:
[...]
204PK heeft geen launch control. Ik heb een Leon 204PK en die heeft dat ook niet
In Duitsland was ik alleen voor een korte overnachting. De ochtend erop direct op de boot naar Denemarken. Daar ff bijgeladen, omdat we even een benenstrek/plaspauze hadden. Ik zag de laadstations en dacht.... ff volladen, ziet de vrouw ook gelijk hoe ze DC moet laden. Verder in Denemarken niet electrisch geladen. Er waren in Kopenhagen wel plekken waar je DC kon laden voor €0,41ct/kWh.waterpolo78 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:23:
[...]
ik ben wel benieuwd of het snelladen voordeliger is dan benzine? Zeker in Duitsland en Dennemark, waar ik nu ook zelf ben, is ligt de bezineprijs wat lager dan in NL. Of is het bewust om elektrisch te blijven rijden?
We zitten nu in Zweden en daar ook nog niet geladen.
Accu is voor mij leeg, maar als ik het gaspedaal goed intrap, "boost" ie nog steeds lekker! Trekt nog steeds electrisch op etc....
Bewust electrisch rijden doe ik wel in NL.
Tijdens vakanties let ik niet echt op brandstofverbruik.
[ Voor 5% gewijzigd door toxict op 15-08-2025 21:33 ]
Het betreft de VZ performance met die hele mooie Graphene grey kleur, in de plug-in hybride uitvoering, ontzettend veel zin in!
Ik ruil m’n Seat Leon ST phev hierop in, en heb gelijk een vraag…
Ik heb net mijn Seat Connect abonnement verlengt met 2 jaar, blijft dat abonnement bij de “oude” auto?
Moet ik een geheel nieuw account aanmaken voor de Cupra, of kan ik mijn oude inlog gebruiken op de nieuwe auto?
De Terramar is van februari 2025 en heeft net 11dkm gelopen, ben benieuwd naar de actieradius op de accu, hoop dat ik woonwerk haal met ff ruim100 km p dag, rij voor de rest rustig en ervaring met rijden met de phev.
Thanks.
SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
:strip_exif()/f/image/ziPe9H66rmKtETo0YYYNMXPz.jpg?f=fotoalbum_large)
In Zweden, even een bakkie koffie halen en de benen strekken. Zo naar het Ikea museum.
[ Voor 10% gewijzigd door toxict op 16-08-2025 12:28 ]
Voor de CUPRA connect heb je een CUPRA ID nodig. Volgens mij is dat dus een andere dan de SEAT ID. Het abbonement hoort bij de auto en is dus niet mee te nemen, ik heb dat zelf ook ervaren met een CUPRA abbonement zelfs toen ik het oude Lean ST model inleverde voor een 2025 model. De 2025 model wordt als het goed is geleverd met een CUPRA connect abonnement voor 3 jaar, de 2026 model die nu in showroom staat heeft zelfs 10 jaar. Ik verwacht dus dat je met de Terramar alleen nog een CUPRA ID hoeft aan te maken om gebruik te maken van de online update, navigatie en CUPRA Connect app. Vraag het anders na bij de dealer waar je de auto koopt.DWinters1979 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:52:
Goedemorgen, over ff ruim een week mag ik m’n Cupra Terramar ophalen bij de garage.
Het betreft de VZ performance met die hele mooie Graphene grey kleur, in de plug-in hybride uitvoering, ontzettend veel zin in!
Ik heb net mijn Seat Connect abonnement verlengt met 2 jaar, blijft dat abonnement bij de “oude” auto?
Moet ik een geheel nieuw account aanmaken voor de Cupra, of kan ik mijn oude inlog gebruiken op de nieuwe auto?
De Terramar is van februari 2025 en heeft net 11dkm gelopen, ben benieuwd naar de actieradius op de accu, hoop dat ik woonwerk haal met ff ruim100 km p dag, rij voor de rest rustig en ervaring met rijden met de phev.
Thanks.
Wat betreft de actieradius kom ik met mijn CUPRA Leon ST op een gemiddelde van 1% = 1 km, oftewel met een volle lading 100 km. Rij je zuinig en niet harder dan 100 km/h op de snelweg dan kan het zo 110 of zelf 120 km zijn.
Ik rij sinds 24 juni de Terramar, in mijn geval de business edition. Ook ik rij vrijwel alle korte afstanden elektrisch. Ik haal op 80% tussen de 80 en 100 km. 3 weken geleden had ik 100% geladen en kwam toen uit op 127 km range.DWinters1979 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:52:
Goedemorgen, over ff ruim een week mag ik m’n Cupra Terramar ophalen bij de garage.
Thanks.
De regeneratie staat bij mij op automatisch en rij in dit geval niet met een zware voet maar gewoon normaal in eco stand.
:strip_exif()/f/image/4QvfjYsZm6NutjDH17JJbUdn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik snap er op z'n zachtst gezegd niets van, mede omdat tikken op het icoontje alleen dat "quick settings"-achtige menuutje toont, ook hier zonder enige foutmeldingen.
:strip_exif()/f/image/erqfCn6d5azLIu1krr3IgbFU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pcYfNyL51n0DjHMMkg3jT2GH.jpg?f=fotoalbum_large)
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Scrtz schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:44:
Pff 360 graden camera, iets met de vrouw en een beschadigde velg.. Valt meteen heel erg op de Copper 20" exemplaren van een Terramar..
haborym schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
Ik rij sinds 24 juni de Terramar, in mijn geval de business edition. Ook ik rij vrijwel alle korte afstanden elektrisch. Ik haal op 80% tussen de 80 en 100 km. 3 weken geleden had ik 100% geladen en kwam toen uit op 127 km range.
De regeneratie staat bij mij op automatisch en rij in dit geval niet met een zware voet maar gewoon normaal in eco stand.
[Afbeelding]
SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
Niet bijzonder eigenlijk. Ik rij met normale voet en laat de auto afremmen voor de rotonde (lees de automatische regeneratie. Dat wordt aangegeven in het dashboard). Dit was met normale omstandigheden (mix van stads en snelweg verkeer) en airco. Ik had de auto helemaal leeg gereden en hier tot 100% geladen voor de vakantieDWinters1979 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:46:
Zo, dat is netjes, hoe kreeg je dit voor elkaar?
[...]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Zoals eerder vermeldt is de aangegeven beoogde actieradius gebaseerd op het laatste rijgedrag.DWinters1979 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:46:
Zo, dat is netjes, hoe kreeg je dit voor elkaar?
[...]
Tijdens mijn vakantie reed ik in Duitsland met dakkoffer zo'n 180 km/h. De actieradius na een volle laadactie was toen net 80 km. De ochtend voor vertrek was deze nog ruim 110 km. Ik zou niet zo blindstaren daarop. Ik heb zelf de accu percentage voorstaan die vind ik veel handiger aangezien gemiddeld 1 % = 1 km. Als je stevig doorrijd dan haal je dat niet en doe je juist wat rustiger aan dan kan je wat meer kilometers rijden op accu.
Overigens is voor de full plug-in efficienter om in de Hybride modus te rijden. Dan haal je het beste uit de 2 werelden (Bezine en Elektrisch)
Dat heeft Fastned al een jaar of 8 en is een eigen systeem van hen op basis van een uniek serienummer wat sommige auto’s communiceren. VAG auto’s doen dat niet vanwege de privacy, dus wij kunnen dat systeem niet gebruiken.AvK schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:14:
Gisteren stond ik te laden en een andere EV kwam aan. Stopt de stekker erin en gaan met die banaan. Schijnt Plug & Charge te heten. Via de Fastned app kan je tegenwoordig die functie gebruiken. Maar werkt dit ook al voor onze Born's? Ik heb uiteraard binnen de Cupra app gekeken maar het lijkt nog niet te werken? Krijg de vraag met welk Cupra account ik dit zou willen doen???? Ja wat denk je. Met die van de buurman 2 straten verderop die ook een Born heeft.......
Voor mij werkte het bij een Aral station in Duitsland. Ik heb als backup een Cupra laadpas (normaliter gebruik ik de laadpas van leasemaatschappij) en had Plug & Charge aanstaan. Laadpas van leasemaatschappij kan je echter niet toevoegen in Cupra app. Tenzij ik iets over het hoofd zie.AvK schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:14:
Maar werkt dit ook al voor onze Born's?
Ik begrijp je vraag en je motivatie. Ik heb voor je uitgezocht hoe dit voor jouw auto iCUPRA Leon ST MY2025) in elkaar zit.
Omdat we nog in de overgang zitten van een betaald abonnement naar het gratis abonnement, verloopt het proces voor veel modellen nog niet automatisch. Jouw auto maakt gelukkig wel deel uit van dit voordeel. 1 maand voordat jouw 3 jarige abonnement verloopt, zal je een mail ontvangen. In die mail krijg je de mogelijk om het abonnement kosteloos te verlengen tot de 10 gratis jaren. Dit hoef je op dat moment eenmalig te doen om gebruik te kunnen maken van deze (in totaal) 10 jaar.
Niet alleen bij een Terramar, hoor! De velgen die Cupra meelevert zijn fantastisch mooi, maar oh zo teerScrtz schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:44:
Pff 360 graden camera, iets met de vrouw en een beschadigde velg.. Valt meteen heel erg op de Copper 20" exemplaren van een Terramar..
Meen je niet!!! Wat ontzettend zonde.Scrtz schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:44:
Ja dat aluminium kan altijd maar weinig hebben. Alleen nu met dat mat koper vallen die zilver schijnende beschadigingen wel extra veel op..Jermaine schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:53:
[...]
Niet alleen bij een Terramar, hoor! De velgen die Cupra meelevert zijn fantastisch mooi, maar oh zo teer
Exact dit ja. Als ik de schade aan de velgen vergelijk met andere auto's dan is dat wel vergelijkbaar, maar het is zo veel duidelijker zichtbaarScrtz schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:26:
[...]
Ja dat aluminium kan altijd maar weinig hebben. Alleen nu met dat mat koper vallen die zilver schijnende beschadigingen wel extra veel op..
Ook de dikte van de 215/45R20-banden helpen niet echt bij een kleine touché aan de stoeprand.
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Dit blijft enorm goed zitten (in mijn geval zijn we al een jaar verder) en werk natuurlijk het beste wanneer de schade dichtbij de band zit. Deze stiften zijn ongetwijfeld ook verkrijgbaar vanuit andere merken als Edding, maar die van het merk Amsterdam Acrylics is dus in ieder geval wat mij betreft een aanrader.
Ik hoop dat je ooit zelf Plug & Charge kan toevoegen met een eigen laadpas. Dat zou het beste zijn, inpluggen op alle AC/DC punten en laden. EU heeft er al een tijd een programma over lopen. In principe zouden ze een centrale PKI moeten aanbieden waar alle kaartaanbieders op aan kunnen melden zodat de passen bekend en vertrouwd zijn, de auto de pas aanbiedt met een geldig certificaat tegen spoofing etc. en laden. ISO 15118-2 is de standaard hiervoor.chantalcoolsma schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:09:
[...]
Voor mij werkte het bij een Aral station in Duitsland. Ik heb als backup een Cupra laadpas (normaliter gebruik ik de laadpas van leasemaatschappij) en had Plug & Charge aanstaan. Laadpas van leasemaatschappij kan je echter niet toevoegen in Cupra app. Tenzij ik iets over het hoofd zie.
Met de ANWB laadpas kan je vrijwel op alle plekken laden, in ieder geval is dat mijn ervaring afgelopen 3 maanden incl een vakantie in buitenland.Galukon schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:29:
[...]
Ik hoop dat je ooit zelf Plug & Charge kan toevoegen met een eigen laadpas. Dat zou het beste zijn, inpluggen op alle AC/DC punten en laden. EU heeft er al een tijd een programma over lopen. In principe zouden ze een centrale PKI moeten aanbieden waar alle kaartaanbieders op aan kunnen melden zodat de passen bekend en vertrouwd zijn, de auto de pas aanbiedt met een geldig certificaat tegen spoofing etc. en laden. ISO 15118-2 is de standaard hiervoor.
Ook met Plug & Charge dan?waterpolo78 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:01:
[...]
Met de ANWB laadpas kan je vrijwel op alle plekken laden, in ieder geval is dat mijn ervaring afgelopen 3 maanden incl een vakantie in buitenland.
Nope. Je kan alleen Cupra laadpassen toevoegen in Cupra app. Gisteren nogmaals geprobeerd.
Als aanvulling op bovenstaande reactie kreeg ik vanuit CUPRA NL ook nog het onderstaande antwoord:waterpolo78 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:36:
Vanuit CUPRA NL heb ik de onderstaande reactie mogen ontvangen over CUPRA Connect abbonement:
Ik begrijp je vraag en je motivatie. Ik heb voor je uitgezocht hoe dit voor jouw auto iCUPRA Leon ST MY2025) in elkaar zit.
Omdat we nog in de overgang zitten van een betaald abonnement naar het gratis abonnement, verloopt het proces voor veel modellen nog niet automatisch. Jouw auto maakt gelukkig wel deel uit van dit voordeel. 1 maand voordat jouw 3 jarige abonnement verloopt, zal je een mail ontvangen. In die mail krijg je de mogelijk om het abonnement kosteloos te verlengen tot de 10 gratis jaren. Dit hoef je op dat moment eenmalig te doen om gebruik te kunnen maken van deze (in totaal) 10 jaar.
Alles wat onder het CONNECT Plus abonnement zat/zit, zal in het CONNECT abonnement komen. Dat betekent voor jou; alle diensten waar je nu gebruik van kunt maken zullen uiteindelijk kosteloos verlengd worden, waaronder ook de verkeersinformatie.
[ Voor 3% gewijzigd door waterpolo78 op 20-08-2025 17:28 ]
Sinds bijna één week kan ik vanuit de app geen verbinding meer maken met mijn auto.waterpolo78 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:26:
[...]
Als aanvulling op bovenstaande reactie kreeg ik vanuit CUPRA NL ook nog het onderstaande antwoord:
Alles wat onder het CONNECT Plus abonnement zat/zit, zal in het CONNECT abonnement komen. Dat betekent voor jou; alle diensten waar je nu gebruik van kunt maken zullen uiteindelijk kosteloos verlengd worden, waaronder ook de verkeersinformatie.
Zaken als rijgegevens en locatie van de auto worden niet meer ververst.
Ik ben uitgelogd en opnieuw ingelogd in de app, heb de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd - geen verschil. De auto gegevens worden simpelweg niet meer ververst. Ik heb nooit een betaald CONNECT abonnement gehad. Heeft dit hier misschien wel mee te maken? Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem?
Ik weet niet of je zonder een (active) CONNECT abbonement de app kan gebruiken. Ik zou haast denken van wel namelijk.
Een abonnement als in ‘betaal voor de dienst om hem te kunnen gebruiken’ heb ik nooit gehad. Wel heb ik een maand of 2, zonder problemen, een verbinding vanuit de app met mijn auto kunnen maken. Rit gegevens uitlezen, status van een laad sessie inzien,etc. Dat was mogelijk.waterpolo78 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:01:
@Appelgebak de CURPRA app werkt momenteel helaas niet altijd even lekker. Uit jou reactie maak ik op dat deze al opnieuw geinstalleerd heb, dat is ook de enige tip die ik kan geven naast de app data verwijderen wat op hetzelfde neerkomt.
Ik weet niet of je zonder een (active) CONNECT abbonement de app kan gebruiken. Ik zou haast denken van wel namelijk.
En dat lukt dus niet meer. Heb jij een betaald abonnement voor CONNECT?
Als iemand dit weet, dan zou ik ook graag een oplossing willen hebben voor het volgende:Appelgebak schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:16:
[...]
Sinds bijna één week kan ik vanuit de app geen verbinding meer maken met mijn auto.
Zaken als rijgegevens en locatie van de auto worden niet meer ververst.
Ik ben uitgelogd en opnieuw ingelogd in de app, heb de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd - geen verschil. De auto gegevens worden simpelweg niet meer ververst. Ik heb nooit een betaald CONNECT abonnement gehad. Heeft dit hier misschien wel mee te maken? Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem?
Heb sinds een klein maandje een Cupra Leon Sportstourer en ik gebruik de MyCupra app.
Kan er alles mee doen, behalve remote lock/unlock.
Niet dat dat zo spannend is, maar ik wil het gewoon werkend hebben.
Cupra(Wittebrug) kan mij niet helpen op een of andere manier.
Je zou je via de app kunnen legitimeren, dan moet je een foto maken van je ID kaart, paspoort of rijbewijs en er wordt een foto of filmpje gemaakt. Dit kwam bij mij in de app te staan, om het te gebruiken.toxict schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:59:
[...]
Als iemand dit weet, dan zou ik ook graag een oplossing willen hebben voor het volgende:
Heb sinds een klein maandje een Cupra Leon Sportstourer en ik gebruik de MyCupra app.
PSN: Redrafted
Een CUPRA service partner zou dat vrij kunnen geven. Bij mij is het ook (nog) niet mogelijk. Over een week of 2 heb ik een afspraak bij een dealer waar ik het zal navragen. Het kan eens praktisch zijn, maar dan dient de app wel de juiste vergrendel status te laten zien, dat is helaas nog niet altijd het geval.toxict schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:59:
[...]
Als iemand dit weet, dan zou ik ook graag een oplossing willen hebben voor het volgende:
Ik heb dat hele proces doorlopen, met video van mijn hoofd en scan passport etc.... en blijkbaar hang ik ergens in het systeem... al een maand.Xerox schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:54:
[...]
Je zou je via de app kunnen legitimeren, dan moet je een foto maken van je ID kaart, paspoort of rijbewijs en er wordt een foto of filmpje gemaakt. Dit kwam bij mij in de app te staan, om het te gebruiken.
Juiste status geeft de app bij mij wel weer... het is puur dat de app mij de 2 knoppen niet vrijgeeft om te locken en unlocken... that's it.waterpolo78 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:20:
[...]
Een CUPRA service partner zou dat vrij kunnen geven. Bij mij is het ook (nog) niet mogelijk. Over een week of 2 heb ik een afspraak bij een dealer waar ik het zal navragen. Het kan eens praktisch zijn, maar dan dient de app wel de juiste vergrendel status te laten zien, dat is helaas nog niet altijd het geval.
Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn lijkt mij.
Heb je aan die mannen gevraagd bij de service balie? Moet je bij Skoda naar binnen die hebben mij toen bij mijn vorige Cupra geholpen het te activeren, vervolgens deed die het automatisch bij mijn nieuwe.toxict schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:59:
[...]
Ik heb mijn verkoper bij Cupra gesproken (meerdere malen).MaceNL schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:26:
[...]
Heb je aan die mannen gevraagd bij de service balie? Moet je bij Skoda naar binnen die hebben mij toen bij mijn vorige Cupra geholpen het te activeren, vervolgens deed die het automatisch bij mijn nieuwe.
De laatste keer zei hij dat ze een speciale diagnose engineer nodig hadden, die blijkbaar zeldzaam zijn, want het eerste moment dat ie mogelijk tijd zou hebben voor mij, was ergens eind september/begin oktober.
Er werd mij aangemoedigd om contact op te nemen met andere Cupra dealers in de regio, want mogelijk hebben zij meer tijd.
Zelf denk ik dat dit toch niet zo moeilijk moet zijn lijkt mij.
Iemand aan de backend moet een blik kunnen werpen op mijn account en kijken of mijn identificatie geverifieerd is en/of rechten goed staan lijkt mij.
Zo werkt het volgens mij een beetje...
Die variant werkte sowieso al niet bij mijn cupra Terramar. Ik gebruik een andere integratie en die draait nog steeds. Kan nu niet zo snel vinden welke integratie ik gebruik momenteel. Zal het straks ff opzoeken.S-1-5-7 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:15:
Om onnodig troubleshooten te voorkomen: de Home Assistant integratie werkt niet meer. Zie ook: https://github.com/daerns...pra_we_connect/issues/129
Edit:
Ik gebruik carconnectivity add-on
https://github.com/tillsteinbach/CarConnectivity-plugin-mqtt
[ Voor 9% gewijzigd door haborym op 28-08-2025 20:03 ]
Zodra het zo ver is zal ik deze groep verlaten. Bedankt voor alle tips, trucs en ODB hacks.
De Home Assistant integratie "Cupra WeConnect" werkt weer naar behoren de dev. heeft probleem opgelost.S-1-5-7 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:15:
Om onnodig troubleshooten te voorkomen: de Home Assistant integratie werkt niet meer. Zie ook: https://github.com/daerns...pra_we_connect/issues/129
Unexpected Errors vliegen mij anders om de oren_Mitchie_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 08:11:
[...]
De Home Assistant integratie "Cupra WeConnect" werkt weer naar behoren de dev. heeft probleem opgelost.
Dat is inderdaad precies hoe het werkt.toxict schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:45:
[...]
Ik heb mijn verkoper bij Cupra gesproken (meerdere malen).
De laatste keer zei hij dat ze een speciale diagnose engineer nodig hadden, die blijkbaar zeldzaam zijn, want het eerste moment dat ie mogelijk tijd zou hebben voor mij, was ergens eind september/begin oktober.
Er werd mij aangemoedigd om contact op te nemen met andere Cupra dealers in de regio, want mogelijk hebben zij meer tijd.
Zelf denk ik dat dit toch niet zo moeilijk moet zijn lijkt mij.
Iemand aan de backend moet een blik kunnen werpen op mijn account en kijken of mijn identificatie geverifieerd is en/of rechten goed staan lijkt mij.
Zo werkt het volgens mij een beetje...
Het werkt niet omdat je je moet identificeren als eigenaar. Even je rijbewijs laten zien bij de servicebalie, vinkje aanzetten en klaar. Bij mij was het destijds met 2 minuten opgelost.
`speciale diagnose engineer`...

Als je een andere dealer in de buurt hebt, zou ik daar even langsgaan.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er helemaal niemand is bij Seat/Cupra/VW/Skoda/en die Franse merken.... WITTEBRUG in Den Haag, die hier iets van weet....Turmin schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:07:
[...]
Dat is inderdaad precies hoe het werkt.
Het werkt niet omdat je je moet identificeren als eigenaar. Even je rijbewijs laten zien bij de servicebalie, vinkje aanzetten en klaar. Bij mij was het destijds met 2 minuten opgelost.
`speciale diagnose engineer`...![]()
Als je een andere dealer in de buurt hebt, zou ik daar even langsgaan.
Mag je niet zelf je volgende/nieuwe leasebak uitkiezen? Krijg je deze gewoon door je strot geduwd? (ik vind het nogal een stap achteruit, als ik eerlijk ben. Niet lullig bedoeld!)linuxpro schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:55:
Helaas valt voor mij het doek, 18 september moet ik na ruim 3 jaar en 190.000km verder mijn Cupra Born inleveren (lease) en krijg ik er, snif snif, een Skoda Karoq 1.5 4 cylinder benzine voor in de plaats. Dat wordt even een sprong in het verleden na de Born. Behalve s sets banden (Michelin e-primacy, echte aanraders) en 1x een weigerend klepje van de laadaansluiting nooit een probleem gehad met deze auto waarvoor mijn complimenten aan Cupra.
Zodra het zo ver is zal ik deze groep verlaten. Bedankt voor alle tips, trucs en ODB hacks.
Is al eerder geweest, toen ineens weer wel open en dicht, week later niks meer, hele unit vervangen, toen weer goed, nu 6maanden later blijft die weer dicht.....
Maar weer een afspraak inplannen.
Ik was benieuwd hoe vaak mensen hier last van hebben, kwam ik onderstaande tegen en dat heeft gewerkt! Hij is weer open
Thanks Joost075 voor het melden hier!
Joost075 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:06:
[...]
Heb ik inmiddels al meerdere keren gehad. Oplossing was bij mij de auto snel, afwisselend openen en sluiten met de afstandsbediening, en ondertussen de klep proberen in te duwen. Je hoort dan de servo proberen de klep te ontgrendelen. Na een minuut proberen heb ik hem vaak wel los.
Ontstaat bij mij bij het ontgrendelen van de auto, de laadkabel van de auto losmaken en vervolgens direct de klep sluiten. Dan probeert hij tijdens het sluiten van de klep te vergrendelen, dit lukt dan niet en blijft hij "tussen" de open en dicht positie vast zitten.
[ Voor 62% gewijzigd door Marsman83 op 05-09-2025 14:03 ]
Ik heb net via de My CUPRA app de registratie kunnen doen. Voorheen kreeg ik de melding dat dit alleen via de dealer kan. Maar nu wordt er een indenticatie proces gestart via go.idnow.de waarbij je voor- en achterkant van je ID moet inscannen en daarna ter verificatie een selfie moet maken. De selfie vraagt wel een duidelijke houding. Als dat allemaal gelukt is krijg je een groen vinkje te zien. Daarna is het ont- en vergrendelen vrijgegeven. Zoals ik het heb kunnen beoordelen is dat alleen voor de hoofdgebruiker beschikbaar. Een geregistreerde medegebruiker kan niet ont- en vergrendelen. Waarschijnljk heeft dat weer te maken dat ik de verificatie met de hoofdgebruiker gedaan heb wat een andere Cupra ID/ emailadres heeft.toxict schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:49:
Toen ik daar was, zei de verkoper dus dat van die speciale diagnose engineer en dat een andere dealer die misschien sneller voor handen heeft.
Kortom er heeft dus niet meer naar dealer gegaan te worden
Edit: ik zie net dat de medegebruiker ook de wagen kan ver- of ontgrendelen.
[ Voor 3% gewijzigd door waterpolo78 op 06-09-2025 16:31 ]
Deze heeft de fabriek het een en ander na laten kijken en na wat samen troubleshooten is het opgelost. Nogmaals dank! Je weet wie je bent.
Ik zie het ook als een stap achteruit en dit is een auto die 'op' moet en in de pool staat. Dus iemand moet dat ding 'op' gaan rijden en gezien de kmstand van mijn Cupra moet die er uit.Brak1977 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:35:
[...]
Mag je niet zelf je volgende/nieuwe leasebak uitkiezen? Krijg je deze gewoon door je strot geduwd? (ik vind het nogal een stap achteruit, als ik eerlijk ben. Niet lullig bedoeld!)
(front sensor defect, laad klepje klikte niet meer)
Ik mag hem niet mee nemen naar een circuit maar weten jullie nog iets leuks wat ik met de auto kan doen voordat die gaat?
Ik ga al binnenkort een klein ommetje maken en een foto voor het bord van Born maken.
/f/image/cjwgNsftYuJr5XU6u1j8mNIY.avif?f=fotoalbum_large)
Zie voor meer informatie en afbeeldingen onderstaande link:
https://www.autoweek.nl/a...dacht-voor-de-bestuurder/

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Even lekker de Duitse autobahn op. Eerder dit jaar even lekker lopen planken met 164km/uaaradorn schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:25:
Ik mag hem niet mee nemen naar een circuit maar weten jullie nog iets leuks wat ik met de auto kan doen voordat die gaat?
Dit is een show-/conceptcar. Mocht je voor de agressieve voorkant gaan (die mij doet denken aan een walvishaai); we weten helaas allemaal hoe het is afgelopen met de wat meer agressieve looks die de Cupra Tavascan ook had is afgelopenwaterpolo78 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:27:
Mijn volgende CUPRA is vandaag onthuld:
[Afbeelding]
Zie voor meer informatie en afbeeldingen onderstaande link:
https://www.autoweek.nl/a...dacht-voor-de-bestuurder/
Overigens is ook de Cupra Raval gepresenteerd. Mogen we dit bakkie zien als het kleine zusje van de Born?
Heb ik al een paar keer gedaan, berg af zelfs 170chantalcoolsma schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:47:
[...]
Even lekker de Duitse autobahn op. Eerder dit jaar even lekker lopen planken met 164km/u
(daar stopt het dan ook wel helaas)
[ Voor 7% gewijzigd door aaradorn op 09-09-2025 10:35 ]
Nee. Wel als het kleine broertjeJermaine schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:09:
[...]
Overigens is ook de Cupra Raval gepresenteerd. Mogen we dit bakkie zien als het kleine zusje van de Born?
(vernoemd naar de wijk El Raval in Barcelona)
Door de upgrade zijn wel alle instelingen gereset en dien ik dus weer mijzelf als hoofdgebruiker te registreren.
Die ook de grote OTA update waar al sprake van is geweest nog niet ontvangen hebben?
Vraagje aan jullie en met name diegenen die met z'n 2-en dezelfde auto rijden.
Mijn vrouw en ik hebben allebei een profiel en allebei onze eigen sleutel.
Vaak gaat dit goed en worden mijn instellingen bijv. goed geladen.
Soms (en ik weet dus niet waarom), lijken bepaalde zaken niet geladen te worden.
Bijv. De animatie van de achterlichten als ik in de buurt kom van de auto, die verdwijnt soms als mijn vrouw de auto heeft gehad.
Dit geldt ook voor de ledstrip binnen. Soms veranderd die van kleur of gaat ie niet aan.
Merken jullie dit soort zaken ook?
Jazeker (al eerder al benoemd hier). Volgens de dealer volkomen normaal dat het zo lang duurt, maar daar verschillen de dealer en ik erg van mening. Ik ben sowieso niet te spreken over de dealer, en tevens Cupra Nederland, als het gaat om vragen/klachtenGelee schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:11:
Zijn er hier nog personen die een Born hebben van rond de periode "april 2023"?
Die ook de grote OTA update waar al sprake van is geweest nog niet ontvangen hebben?
Ik ben van plan om alles te resetten/herstellen naar fabrieksinstellingen, met de hoop dat er iets dwars zit en dit helpt om de update wel te kunnen installeren of zo te 'forceren'. Ik heb hier nog geen goed moment voor gevonden, maar ik denk dit over twee weken te kunnen doen. Ik laat dan wel even weten of dit heeft gewerkt.
Recent heb ik op ander CUPRA forum min of meer dezelfde ervaring gelezen. Helaas heb ik geen oplossing gezien.toxict schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:31:
Auto: Cupra Leon Sportstourer (2025)
Vraagje aan jullie en met name diegenen die met z'n 2-en dezelfde auto rijden.
Mijn vrouw en ik hebben allebei een profiel en allebei onze eigen sleutel.
Vaak gaat dit goed en worden mijn instellingen bijv. goed geladen.
Soms (en ik weet dus niet waarom), lijken bepaalde zaken niet geladen te worden.
Bijv. De animatie van de achterlichten als ik in de buurt kom van de auto, die verdwijnt soms als mijn vrouw de auto heeft gehad.
Dit geldt ook voor de ledstrip binnen. Soms veranderd die van kleur of gaat ie niet aan.
Merken jullie dit soort zaken ook?
Gelukkig, want ik begon lichtelijk aan mezelf te twijfelen, of dat het aan mij zou liggen etc....waterpolo78 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:48:
[...]
Recent heb ik op ander CUPRA forum min of meer dezelfde ervaring gelezen. Helaas heb ik geen oplossing gezien.
Ik kan natuurlijk mijn settings ook bij mijn vrouw erin programmeren, dan zou er in principe geen issues meer moeten zijn.
Heel soms dat mijn stoelsetting niet helemaal mee komt...
Als ik dan het geheugen knopje van de stoel ingedrukt houd, dan gaat ie alsnog goed zeg maar.
Verder een top auto!
Enkele zaken die ik toch niet helemaal geweldig vind aan "mijn" Born, zoals het trage laden bij een snellader, het gemis van fysieke knoppen voor basisfuncties, het moeilijk mee kunnen nemen van een wat lomper object als een fiets... In ieder geval in dit model is dat allemaal opgelost, en dan mag je ook het lekker snappy middenconsoledisplay niet vergeten.
Ik ben érg benieuwd naar wat Cupra hier mee gaat doen; Cupra's design language gemixt met de Deutsche gründlichkeit moet vast iets tofs opleveren
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.