Nou, negen dagen na mij initiële bestelling kwam die al binnen. Dat was veel sneller dan de opgegeven tijdspanne. Dus dat begin is al goed. De bezorger stond net voor het eten voor de deur en ik dacht laat ik rapperdeflap die dashcam even inbouwen.
Let op: Je moet het apparaat vanaf de bijrijdersstoel installeren. Als je op de chauffeursstoel gaat zitten zet je de boel onder spanning en dat vind de Born niet leuk. Best begrijpelijk eigenlijk.
Originele kapje der af.... fluitje van een cent. Beginnen aan het uiteinde. Die moet naar beneden. Je hebt het meegeleverde tooltje niet nodig, met je vingers even stevig vastpakken en je trekt de voorkant zo los. De overgang bij de spiegel en het tunneltje is iets lastiger. Die moet ook naar beneden. Beetje morrelen, beetje duwen en trekken en hoppa.
Dat voorste stekkertje met die rode draad (foto hier boven) moet los. Je moet het stekkertje een beetje naar boven duwen en tegelijkertijd toch wel redelijke kracht op de kabeltjes uitoefenen. Beetje morrelen, goed trekken en hoppa. Het meegeleverde doorlus kabeltje moet daarin, de originele in de andere stekker en het camerakabeltje even aansluiten en inderdaad hoppa.
Dan kan het geheel weer terug gemonteerd worden. De kabeltjes moet je tussen de regensensor en de wegdekscanner weg frommelen. Dat even terug monteren viel dus net ff tegen. Ik kreeg het kapje er aan de rechterkant goed op, maar links wou die niet klikken. Meerdere pogingen gedaan, he jakkes. Het eten was klaar..... dus morgen maar even rustig verder kijken. Vanochtend dus een nieuwe poging en het ging nog steeds niet. Je kunt ook niks zien, het is 1 zwart gat. Wat was het geval: Het kabeltje van de camera is een beetje stug en iedere keer als ik de boel had weggefrommeld wist die sneaky bastard terug te springen tussen het kapje en de wegdeksensor. Het koste wat gevoel in de vingers, handigheid en geluk? want plots viel alles letterlijk op zijn plek. Rits rats klik en de boel zat vast. Pffffff Poe Poe.
Goed, toen moest de App geïnstalleerd en geconfigureerd worden. Als je de dashcam via de ingebouwde wifi van het duivelse apparaat op de app wil aanmelden dan moet je Android Auto of Google Car even uit zetten. Anders krijg je em niet aangemeld. Uitzetten kan in de app of in de software van de auto. Als je de app van de FitcamX aanzet wil die gaan verbinden met de camera. Je krijgt dan een LHD-xxxxxxxxxxxxxx nummer te zien binnen je wifi apparaten. Aanklikken en WW 12345678 (Heb ik normaal op mijn reiskoffer..... Hoe weten ze dat.....

) en hoppa er is verbinding. Van het wifi menu terug naar de app gaan en Connecten. En oh wonder, oh vreugde...... we hebben beeld.
Uiteraard heb ik de beeldkwaliteit op de hoogste stand gezet. 4k. Waarom zou je anders een 4k dashcam kopen. Fitcamx raadt aan om filmloopjes van 1 minuut in te stellen. Dat schijnt beter te zijn voor de meegeleverde 64GB!!!!! Mini SD kaart. Op dat kaartje kan volgens Fitcamx ongeveer 5 uur aan 4k video worden opgeslagen. Dat lijkt mij meer dan genoeg. Is toch ongeveer vanaf hartje Nederland naar Parijs. Dat doe ik niet elke dag. Als het kaartje vol is wordt het oudste bestand automatisch overschreven door de nieuwste. Als er iets bijzonders gebeurt kan je op het Camera knopje drukken (of je geeft een tik op de camera behuizing, dat werkt hetzelfde vermoed ik) en dan wordt er een foto gemaakt en een video die als Lock wordt opgeslagen (wordt dus niet overschreven).
Het werkt allemaal heel simpel en de app is ook heel eenvoudig maar wel functioneel. De camera gaat automatisch aan wanneer je instapt. Je hoeft je telefoon dus NIET te connecten. Android Auto en Google Car kunnen gewoon hun werk doen. Als je perse op je telefoon wilt zien wat je opneemt tijdens het rijden (maar waarom zou je dat willen?) dan moet je dus de voorgenoemde Apps eerst uitzetten.
Kan zeggen dat de beeldkwaliteit errug goed is. Het installeren was in een poep en een scheet klaar (buiten dat sneaky kabeltje). Als ik de werkelijke netto installatietijd zou moeten benoemen dan was dat bij elkaar ongeveer 20 minuten, inclusief het instellen van de Fitcamx app. En het ziet er OEM uit. Niemand zal vermoeden dat je een met dashcam rijdt.
Is het dan allemaal Halleluja? Nee.
Er zit helaas geen GPS module in zodat je rijsnelheid ook getoond wordt. Er schijnen plannen te zijn om dat ook te implementeren. Maar voor nu ben ik zeer tevreden.
Edit: Het lukte me de afgelopen dagen niet om een foto te maken van het eindresultaat van buitenaf (door alle reflecties van wolken en dergelijke) Nu wel en dacht: Die plaats ik nog even! Hoppa!
[
Voor 4% gewijzigd door
AvK op 28-07-2024 16:46
]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome