Het grote Cupra topic

Pagina: 1 ... 88 ... 105 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 09:50
Even een berichtje naar de klantenservice van Pump en het is al opgelost.
Zal wel ergens een bitje verkeerd gestaan hebben in mijn profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffy_daffy
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-08 11:22
welke rijmodes rijden jullie het meest?
Welke stand D of B is het zuinigst om te rijden op welke wegen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:52
Ik rij altijd in stand B, heb D eigenlijk nog nooit gebruikt.
One pedal driving vind ik echt heerlijk.
Wel irritant dat je niet gewoon altijd in B kan starten.
Naast iedere keer dat moet je ook iedere keer op OK klikken om te bevestigen dat jij het bent...
Verder ben ik wel tevreden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 15:52
Ik rind eigenlijj altijd in D, B vind k nog redelijk agressief afremmen, terwijl de auto dat al standaard meer doet bij een voorligger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:29
Voor mij ook altijd D, vaak pakt hij automatisch al een soort B in diverse situaties (niet altijd fijn, maar soms wel) plus dat ik B standaard ook (veel) te agressief vind. Beetje uitrollen en anticiperen past me (veel) beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaradorn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 08:26
Altijd D, vind het fijn dat hij zo rijd als een normale automaat dan. Kan lekker goed rollen in de heuvels hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Laat de auto niet constant remlicht zien in de B-stand? Ik heb met D al het idee dat het net lijkt alsof ik enorm zenuwachtig rij.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Meer mensen last van de MyCupra app die zegt dat de auto (Born) in offline modus staat? Mijn Born staat niet offline en ik heb eergisteren een update van de app geïnstalleerd...sindsdien dit probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
ericafterdark schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:01:
Laat de auto niet constant remlicht zien in de B-stand? Ik heb met D al het idee dat het net lijkt alsof ik enorm zenuwachtig rij.
Als je het pedaal loslaat gaat het remlicht aan, maar als je hem een klein beetje lift niet. Je hebt video’s hierover waar ze ook het remlicht laten zien (o.a. deze YouTube: VW ID.4 Brake Light Driving in B Mode).

Ik rij altijd in de B stand en vind het heerlijk. Ben er zo aan gewend, rempedaal wordt bijna niet aangeraakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

AvK

Ready Set Go

maikel124 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:20:
[...]

Dit is een zekering, kun je omzetten:
[Afbeelding]

Volgens mij kun je dan met de functie 'Use HV Battery' op 'On' gebruik maken van bijna ongelimiteerde power uit je 12v accu ;)

Geen idee of dat echter helemaal zo werkt, heb het zelf nog niet getest (maar staat wel gepland).
Zojuist de stoute schoenen aangetrokken en zekering F52 van de 12V sigarettenaansluiting (die weer op zijn beurt rechtsboven in de kofferbak zit) 1 positie naar onderen verplaatst. En..... oh wonder, oh blijdschap, een grote overwinning voor de kleine man...... De sigaretten aansluiting heeft nu een constante spanning van 12V.

Stap 1 van 'de kleine koelkast upgrade' is uitgevoerd. Heb hier thuis 4 van die Stayholds liggen om het koelkastje stevig op de plek te houden. Goede tip van user Marc_us. Overigens heb ik deze gekocht bij de Gamma voor Eur 4,99 per stuk. Bij Bol waren ze 15 euro per stuk.... 8)7

Even wat foto's ter lering ende vermaak.

De grote gele verticale zekering 1 positie naar beneden verplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otjyTgdE1QyZOntkveh0ZCTsFaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wg5y88RDagS4mc2xWFr6q7SD.jpg?f=fotoalbum_large

Bewijs dat met de auto op slot (zie spiegels) de 12V aansluiting spanning heeft (even inzoomen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oF11x02xEuiKyiyysjbS3f_qiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0VT3lAcNhtg1KS9B5LXTb8Y0.jpg?f=fotoalbum_large

Het rode lampje brandt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YUgXRm2xiR7F0aL_ns36qcoInk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YxrStzsQwk94DTD4grzScEh.jpg?f=fotoalbum_large

Het koelkastje komt eind volgende week binnen, dan ga ik em eerst thuis testen natuurlijk.
Koelt ie wel goed, denk dat het even duurt voordat die echt koud is. We gaan het zien.

:)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:42
Zijn er hier meer mensen die een soort "kroenk" geluid horen bij het snel uitsturen uit een parkeerplek vaak? Ik heb dit eigenlijk al sinds ik hem heb maar nooit zin in gehad om hem een week kwijt te zijn. Net als de kloenk rechtsachter uit stilstand. Wil voorkomen dat als ik hem na de lease weer inlever dat ik een boete krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

maikel124 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:20:

Volgens mij kun je dan met de functie 'Use HV Battery' op 'On' gebruik maken van bijna ongelimiteerde power uit je 12v accu ;)
Geen idee of dat echter helemaal zo werkt, heb het zelf nog niet getest (maar staat wel gepland).
Ja dit dus. Probeer me wat te verdiepen in hoe het nou echt werkt.
Je zegt "Use HV Battery op ON zetten".

Je bedoelt die malle omschrijving voor: "Bescherming van de hoogvoltageaccu”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuYE1ji8kfFU0oRVLayVQhXMqGE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WEP87yQDhjv9MCrYcR3wfqpH.webp?f=user_large

Volgens mij betekent deze cryptische omschrijving simpelweg dat de 12V accu, bijgeladen kan worden door de HV accu. Maar wanneer werkt dat zo? Als de 12V accu onder een bepaalde capaciteit komt? Als de stroomsterkte vanuit de 12V accu op een bepaald nivo zit? Of nog erger.... Werkt het echt wel zo?

Vind het ook eigenaardig dat je die instelling in je My Cupra App moet maken. Je zou verwachten dat je dat vanuit de auto, via een instelling op het display zou moeten aanzetten. Staat bij mij gewoon op AAN trouwens.

Ik probeer hier echte info over te vinden maar dat valt niet mee. Iemand?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:21
Galukon schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:09:
Zijn er hier meer mensen die een soort "kroenk" geluid horen bij het snel uitsturen uit een parkeerplek vaak? Ik heb dit eigenlijk al sinds ik hem heb maar nooit zin in gehad om hem een week kwijt te zijn. Net als de kloenk rechtsachter uit stilstand. Wil voorkomen dat als ik hem na de lease weer inlever dat ik een boete krijg.
Yes, mijn auto heeft hiervoor een reparatie gehad. Bleek speling te zitten op de achteras bevestiging als ik het goed heb. 2 maanden op een onderdeel gewacht en de auto 2 dagen kwijt geweest omdat de lijm moest drogen.

Inmiddels is het geluid weer terug, dus ga volgende week weer de telefoon pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:11
Heb mijn Born gekocht met winterbanden (was import uit Duitsland) en ben bijna toe aan nieuwe banden. Wil er nieuwe zomerbanden onder monteren. Zijn er echt specifieke aanraders voor de Born? (215/45/R20)

Ik lees dat de standaard Bridgestone Turanza’s megasnel slijten onder de Born.
De Michelin E Primacy schijnt goed vol te houden maar komt bij de ANWB bandentest slecht uit de test op het gebied van veiligheid.
De Continental Ecocontacts lijken het beste van de 2 te bieden maar schijnen meer last van bandengeluid te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
mr.DJ95 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:50:
[...]

Yes, mijn auto heeft hiervoor een reparatie gehad. Bleek speling te zitten op de achteras bevestiging als ik het goed heb. 2 maanden op een onderdeel gewacht en de auto 2 dagen kwijt geweest omdat de lijm moest drogen.

Inmiddels is het geluid weer terug, dus ga volgende week weer de telefoon pakken.
Bijzonder. Ik heb het aangemeld en ben benieuwd wat ze er over zeggen.
Extreme smell schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:02:
Heb mijn Born gekocht met winterbanden (was import uit Duitsland) en ben bijna toe aan nieuwe banden. Wil er nieuwe zomerbanden onder monteren. Zijn er echt specifieke aanraders voor de Born? (215/45/R20)

De Michelin E Primacy schijnt goed vol te houden maar komt bij de ANWB bandentest slecht uit de test op het gebied van veiligheid.
De Continental Ecocontacts lijken het beste van de 2 te bieden maar schijnen meer last van bandengeluid te hebben.
Ik heb die laatste nu net als ik het goed heb. Kan nou niet zeggen dat me dat is opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turmin
  • Laatst online: 04-09 15:15
AvK schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:55:
[...]

Zojuist de stoute schoenen aangetrokken en zekering F52 van de 12V sigarettenaansluiting (die weer op zijn beurt rechtsboven in de kofferbak zit) 1 positie naar onderen verplaatst. En..... oh wonder, oh blijdschap, een grote overwinning voor de kleine man...... De sigaretten aansluiting heeft nu een constante spanning van 12V.
Zou ik dit ook kunnen realiseren voor mijn Formentor? Deze heeft een stopcontact in de kofferbak. Dus we dachten, dat is mooi voor het opladen van apparaten of idd een koelbox, maar er zit dus geen spanning op als de auto uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Laatst online: 20:11
De kunststof afdekstrip bij mijn voorruit staat op 2 plekken open. Iemand nog een gouden tip hoe ik dat zelf zou kunnen verhelpen? Eerst aan de onderkant duwen en dan de bovenkant eroverheen trekken lijkt niet te werken, schiet gelijk terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4FAwWW0vUAy-vHXCIGmwsxrMYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQ8YK1WwximS0AjgMUTQCfhV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Turmin schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:32:
[...]

Zou ik dit ook kunnen realiseren voor mijn Formentor? Deze heeft een stopcontact in de kofferbak. Dus we dachten, dat is mooi voor het opladen van apparaten of idd een koelbox, maar er zit dus geen spanning op als de auto uit is.
Ergens op een plaatje via Google ziet de Formentor zekeringenkast er vrijwel hetzelfde uit als bij de Born.
Zelfde verticale gele 20A zekering op ongeveer de zelfde plek. Gewoon proberen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turmin
AvK schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:36:
[...]

Ergens op een plaatje via Google ziet de Formentor zekeringenkast er vrijwel hetzelfde uit als bij de Born.
Zelfde verticale gele 20A zekering op ongeveer de zelfde plek. Gewoon proberen zou ik zeggen.

Ergens vind ik dat wel een beetje eng om "gewoon even te proberen". Zal eens kijken en anders even met de dealer overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 15:37
Verwijderd

Niet goed gekeken 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door Frie2 op 08-07-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flapdrol85 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:13:
Meer mensen last van de MyCupra app die zegt dat de auto (Born) in offline modus staat? Mijn Born staat niet offline en ik heb eergisteren een update van de app geïnstalleerd...sindsdien dit probleem.
Dat niet, maar krijg wel steeds 'Internal Server Error' bij opstarten MyCypra app (Leon Sportstourer). App lijkt wel gewoon te werken. Meer mensen last van??

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:52:
[...]

Dat niet, maar krijg wel steeds 'Internal Server Error' bij opstarten MyCypra app (Leon Sportstourer). App lijkt wel gewoon te werken. Meer mensen last van??
Jep, volgens mij al een paar dagen. Behalve dat sinds vandaag de app het ook niet meer doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Oh wonder... oh vreugde.... Het mini koelkastje kwam vandaag al binnen (zou eind van de week zijn).

Dus een test opstellinkje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpP5AbveYtgtl6Ma-srhf-79hGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPpFrHACuSTk5SgwZcgFkIef.jpg?f=fotoalbum_large

Bij 14V neemt het apparaat 2A aan stroom voor zijn rekening. Slechts 28Watt. Dat valt dus sowieso al mee. Heb voor 14V gekozen omdat wanneer een 12V accu opgeladen wordt er ongeveer 14V op staat. Dus dat is eigenlijk de maximum spanning en bijbehorend wattage.

En zo komt ie ongeveer achterin de Born te staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvJrkaxO-d2PG3bJuw7UjNuNlrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blgVIwPsNBaGbWMBvgtSF9b0.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik het koelkastje bestelde kon ik op de foto's niet zien dat aan de onderkant wel degelijk een uitblaas rooster zit. Daar komt de warme lucht uit die het apparaat genereert. Die uitgangs temperatuur ligt ergens rond de 38 graden. Dus er wordt weldegenlijk gekoeld. Hoe snel die koelt weet ik nog niet. Mijn voeding vond een uur lang achterelkaar 2A leveren niet fijn. Werd een beetje warm. Nu staat het koelkastje provisorisch achterin de Born en hou ik de boel in de gaten.

NB: Heb de afgelopen dagen veel gegoogeld en fora na gelezen. En er is geen echte duidelijkheid over of de HV accu de 12V accu inderdaad bijlaadt zodra de 12V accu onder een bepaald nivo komt. De berichten spreken elkaar tegen. Met name dat vele mensen zeggen / denken / dat zodra de auto op slot zit, de HV accu niet de 12V accu zou voeden. Dat zal ik moeten testen binnenkort. Ben aan het piekeren hoe dat te doen.
Kom ik nog wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
Heeft iemand ervaring met de Born in Homey?
Ik was een beetje aan het klooien, en het viel me op dat er de mogelijkheid is de auto te sluiten en te ontsluiten via de app. Echter werkt dit bij mij niet, en ik vind het ook vreemd dat dit dan blijkbaar wel beschikbaar is in de API maar Cupra het zelf niet toestaat in hun app.

Heeft iemand dit werkend met Homey (of Home Assistant) oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
blaaaaaaaaaaaat schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:35:
Ik was een beetje aan het klooien, en het viel me op dat er de mogelijkheid is de auto te sluiten en te ontsluiten via de app. Echter werkt dit bij mij niet, en ik vind het ook vreemd dat dit dan blijkbaar wel beschikbaar is in de API maar Cupra het zelf niet toestaat in hun app.

Waarschijnlijk het issue met de voorwaarden. Check even de issues van we cupra op GitHub.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Oke mensen. Helaas helaas...... Het mini koelkastje experiment is mislukt. Ondanks de constante 12V. Ondanks dat het koelkastje het op zich wel doet.
En hierrrr komt die vreselijke, echter achteraf te begrijpen Maarrrrrrrr.

Het is eigenlijk simpel en in hind sight had ik dit kunnen weten. In een gesloten ruimte kan je geen koelkast laten koelen. Wrom nie??? Omdat dat zelfde koelkastje zijn warmte daar in los laat. En die warmte kan nergens heen. Dus toen ik na 2 uur koelen even ging checken was de temperatuur in het koelkastje ruim 10 graden opgelopen ipv koeler geworden. En mijn kofferbak, toen ik hem open deed kwam een wolk warme lucht uit. Hetzelfde wanneer je een campingkoelkast in een mini tentje zet om hem te beschermen tegen de regen. Werkt ook niet. Het apparaat kan zijn warmte niet kwijt.

Ergo: Ik heb me door mijn eigen enthousiasme laten mee slepen. Kan gebeuren. Helemaal niet erg.
You win some....You lose some.

Ben nog wel van plan om te testen of de HV accu echt de 12V accu bijlaadt wanneer de auto op slot staat.
Daar denk ik nog even over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:03

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik ben op en neer naar Oostenrijk gereden met een actief gekoelde koelbox. Daar had ik die zekering niet een voor omgedraaid :) Deze zat ook op de 12v aansluiting. Als dat ding eenmaal koel is en je maakt hem niet open, kan die kou vrijwel nergens heen.

Als je dan een tijdje de koeling uitzet blijft alles echt wel koud voor een dag. Je moet je spullen uiteraard niet dagen in die koelbox gooien, maar als je een dagje weggaat en je gooit alles er gekoeld in, zorgt ervoor dat die koelkast koud is en je rijdt richting het strand waar je vervolgens je koelkastje niet meer opendoet tot je 's avonds terugkomt zou er niks aan de hand moeten zijn en is het nog gewoon koel :)

[ Voor 4% gewijzigd door kaanmijo op 08-07-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
AvK schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:38:
Oke mensen. Helaas helaas...... Het mini koelkastje experiment is mislukt. Ondanks de constante 12V. Ondanks dat het koelkastje het op zich wel doet.

Het is eigenlijk simpel en in hind sight had ik dit kunnen weten. In een gesloten ruimte kan je geen koelkast laten koelen. Wrom nie??? Omdat dat zelfde koelkastje zijn warmte daar in los laat. En die warmte kan nergens heen. Dus toen ik na 2 uur koelen even ging checken was de temperatuur in het koelkastje ruim 10 graden opgelopen ipv koeler geworden. En mijn kofferbak, toen ik hem open deed kwam een wolk warme lucht uit. Hetzelfde wanneer je een campingkoelkast in een mini tentje zet om hem te beschermen tegen de regen. Werkt ook niet. Het apparaat kan zijn warmte niet kwijt.

Ergo: Ik heb me door mijn eigen enthousiasme laten mee slepen. Kan gebeuren. Helemaal niet erg.

Ben nog wel van plan om te testen of de HV accu echt de 12V accu bijlaadt wanneer de auto op slot staat.
Dat klinkt best logisch! Is ook weer zo wat om 24/7 de airco aan te laten staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
kaanmijo schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:45:
Ik ben op en neer naar Oostenrijk gereden met een actief gekoelde koelbox. Daar had ik die zekering niet een voor omgedraaid :) Deze zat ook op de 12v aansluiting. Als dat ding eenmaal koel is en je maakt hem niet open, kan die kou vrijwel nergens heen.

Als je dan een tijdje de koeling uitzet blijft alles echt wel koud voor een dag. Je moet je spullen uiteraard niet dagen in die koelbox gooien, maar als je een dagje weggaat en je gooit alles er gekoeld in, zorgt ervoor dat die koelkast koud is en je rijdt richting het strand waar je vervolgens je koelkastje niet meer opendoet tot je 's avonds terugkomt zou er niks aan de hand moeten zijn en is het nog gewoon koel :)
Als je rijdt ververst de lucht in je auto zich natuurlijk wel dankzij de airco dus dan is het minder een probleem. En inderdaad, als je spullen er koud instopt blijft het lang koud in een goede koelbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Heb je wel kunnen testen wat het doet met die HV-accu bescherming en de 12V-batterij? Ik ben vooral daar benieuwd naar eigenlijk :P

Is het overigens niet een gevalletje "koelt 15-20 graden afhankelijk van de buitentemperatuur". De buitentemperatuur is dan ook je kofferbak nu. Als die opwarmt zonder koeling wordt ie juist warmer uiteraard.

[ Voor 30% gewijzigd door Galukon op 09-07-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
AvK schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:38:

Je zou toch op afstand de ventilatie af en toe aan kunnen zetten? Dan is dat probleem opgelost. Zou ook niet bijzonder veel range moeten kosten (AC wel meer). Of zoals ik wel eens doe: 2 ramen op een kiertje open laten staan. Overigens zeer afhankelijk van de locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
Galukon schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:06:
[...]

Waarschijnlijk het issue met de voorwaarden. Check even de issues van we cupra op GitHub.
Die had ik inderdaad voorzien, maar lijkt niet het probleem. De test met de (nieuwe) API geeft aan: "No VIN found, please check your credentials and try again". (credential zijn correct) Met de oude geen probleem, maar die gebruikt ie niet...

Ik ga ieg even op GitHub kijken, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Galukon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:50:
[...]

Heb je wel kunnen testen wat het doet met die HV-accu bescherming en de 12V-batterij? Ik ben vooral daar benieuwd naar eigenlijk :P

Is het overigens niet een gevalletje "koelt 15-20 graden afhankelijk van de buitentemperatuur". De buitentemperatuur is dan ook je kofferbak nu. Als die opwarmt zonder koeling wordt ie juist warmer uiteraard.
Dat testen ben ik nog over na aan het denken hoe te doen.

En inderdaad. Een koelkast kan maar een bepaalde hoeveelheid 'graden' koelen tov de buitenlucht. Dat was ook de reden dat het in het koelkastje bijna 10 graden warmer was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turmin
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:52:
[...]

Hier ook al een paar dagen die melding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turmin

Om de auto de ont- en vergrendelen via de app, moet je eerst langs een service punt. Ze moeten je hiervoor kunnen identificeren en activeren in hun systeem. Als het goed is krijg je dit ook als melding in de app? (Dat was tenminste destijds wel bij mij in de Connect App.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
Turmin schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:48:
[...]

Om de auto de ont- en vergrendelen via de app, moet je eerst langs een service punt. Ze moeten je hiervoor kunnen identificeren en activeren in hun systeem. Als het goed is krijg je dit ook als melding in de app? (Dat was tenminste destijds wel bij mij in de Connect App.)
Ah dan ga ik ze eens bellen, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaaaaaaaaaaat
Turmin schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Hier ook al een paar dagen die melding
Hier ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 15:52
Turmin schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:48:
[...]

Met de connect app kan dat wel, maar die is niet geschikt voor de Born.
Nu ik dit zo lees ga ik eens kijken of ik de API weer aan de gang krijg in home assistant van t weekend oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
AvK schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:02:
[...]
En inderdaad. Een koelkast kan maar een bepaalde hoeveelheid 'graden' koelen tov de buitenlucht. Dat was ook de reden dat het in het koelkastje bijna 10 graden warmer was.
Ik wil er ook een hebben maar koop hem na de zomer. Ga nu niet meer op vakantie dat ik er 1 nodig heb. Maar inderdaad, je moet goed kijken welke je koopt en hoe goed die koelt. Wat ik lees is 15 graden volgens specificatie dat niet altijd zo is. Ik had deze op het oog https://www.bol.com/nl/nl...vr7GRGTg.2.3.ProductTitle. Goede reviews en koelt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Galukon schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:40:
[...]

Ik wil er ook een hebben maar koop hem na de zomer. Ga nu niet meer op vakantie dat ik er 1 nodig heb. Maar inderdaad, je moet goed kijken welke je koopt en hoe goed die koelt. Wat ik lees is 15 graden volgens specificatie dat niet altijd zo is. Ik had deze op het oog https://www.bol.com/nl/nl...vr7GRGTg.2.3.ProductTitle. Goede reviews en koelt goed.
Heb gisteren iets soortgelijks besteld.
https://www.bol.com/nl/nl...eatureOption#productTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turmin

Trouwens om nog even terug te komen op je vraag. Ik heb zojuist succesvol de Formentor toegevoegd in Homey Pro met API V2. Ik heb een flow aangemaakt voor een notificatie als m'n accu vol is, aangezien ik die notificatie mis sinds ik moest overgaan van Connect App naar My Cupra. Kan het nu alleen niet testen omdat ie al vol is. Ik kan in Homey ook de auto ont-/vergrendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Turmin schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:55:
[...]

Ik heb een flow aangemaakt voor een notificatie als m'n accu vol is, aangezien ik die notificatie mis sinds ik moest overgaan van Connect App naar My Cupra.
Van de week heb ik de My Cupra app 'open' gehouden in de achtergrond tijdens het laden. Dus de app niet afgesloten. Kreeg nu wel een melding dat de accu vol was. Misschien toeval maar je weet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

eisbaer

Zie signature

AvK schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:06:
[...]

Van de week heb ik de My Cupra app 'open' gehouden in de achtergrond tijdens het laden. Dus de app niet afgesloten. Kreeg nu wel een melding dat de accu vol was. Misschien toeval maar je weet het niet.
Die melding krijg ik sinds een werk ongeveer ook. Zonder de app open te houden overigens .

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linuxpro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 08:46

Vergeet die Bridgestone rommel direct. Trekken geen EV, ik heb er nu de Michelin e primacy onder liggen en die gaat al ruim 60k mee. Die andere rommel was na 20-25K aan flarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Continental Ecocontacts zijn prima. Ik ervaar geen overdreven banden geluid. In een EV is het gewoon heel erg stil. Dus kan je van alles horen als je dat zou willen. Heb er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Ik kreeg net onderstaande melding van een OTA "Update van apps". Niet heel boeiend denk ik, maar nog niet geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQcpjvdoyt4uQ6J4yU34jRHth-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLP7fOPQlFYk0UNQ0Llz5Q0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 19:39
Sinds vorige week ben ik (lease)eigenaar van een Born Essential 59 kWh. Een heerlijke auto!
Hij is in april besteld en ondertussen overgezet op de eerste productie van de 2025 modellen.

Voor de geïnteresseerden, dit betekent:
- 59 kWh ipv 58 kWh beschikbare accucapaciteit
- tot 165 kW ipv 120 kW DC laden
- 12,9 inch scherm
- Nieuwe software (dus geen vertraging meer, het systeem reageert altijd snel)
- Ik moet er nog achter komen of hij accuverwarming heeft voor sneller laden in de winter (er zit in het systeem een functie 'optimaliseren voor snelladen' maar met de huidige temperaturen is die niet zichtbaar)
- Verkeersbord-, vermoeidheidsherkenning en lane assist standaard (helaas nog steeds wel alleen de limiter en geen cruise control)
- Nieuw 'pookje' voor de versnellingen rechts aan de stuurkolom ipv naast het beeldscherm. De ruitenwissers zijn naar links verhuisd.
Verder heb ik met de knoppen op het stuur en onder het scherm nog geen problemen gehad. Maar ik heb alleen tijdens de proefrit kort met de oude knoppen gereden, dus geen idee of deze ook gewijzigd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
schumacher schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 20:03:
Verder heb ik met de knoppen op het stuur en onder het scherm nog geen problemen gehad. Maar ik heb alleen tijdens de proefrit kort met de oude knoppen gereden, dus geen idee of deze ook gewijzigd zijn.
Gefeliciteerd! Die knoppen zijn niet veranderd, sommige mensen haten ze, sommigen zoals ik hebben er geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:16
- Ik moet er nog achter komen of hij accuverwarming heeft voor sneller laden in de winter (er zit in het systeem een functie 'optimaliseren voor snelladen' maar met de huidige temperaturen is die niet zichtbaar)
Is dat vergelijkbaar met die warmtepomp die onderdeel is van dat "Winterpack" bij de Tavascan?
Het winterpack bevat een warmtepomp, verwarmde voorruit en verwarmde zitplaatsen achter.

Pakketinhoud
  • Verwarmbare zitplaatsen achter
  • Verwarmbare voorruit
  • Warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Het werd een beetje een 'bende' in mijn kofferbak. Heb zo'n Organizer gekocht. Iets meer dan twee tientjes bij Bol. Oogt weer netjes nu. Weer een kleine upgrade voor weinig geld. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0mgXZQm4_ZeX5SCrGqPqlcFSrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgFUpKylIMKtqCxU1UV0yvK1.jpg?f=fotoalbum_large

En mijn spiksplinter nieuwe koelbox past, oh wonder, o vreugde, exact rechts achterin de hoek.
Laat de vakantie maar komen! 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2QpRRy4StIWksnY7BpR3gxxrVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCyoI1pcUENmONQ1TrSQqoPi.jpg?f=fotoalbum_large

Duurt alleen nog 3 weken........ :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Loop ik net langs mijn geparkeerde Born, staan alle ramen open!!!!

????

Hoe kan dat nou? Iemand dat wel eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
AvK schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:32:
Loop ik net langs mijn geparkeerde Born, staan alle ramen open!!!!

????

Hoe kan dat nou? Iemand dat wel eens gehad?
Waarschijnlijk je open knopje per ongeluk ingedrukt gehouden op je afstandsbediening.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Dat dus, en dat kan in principe wel in de instellingen van de auto afgezet worden (maar vraag met niet meer waar exact :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Tylen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Waarschijnlijk je open knopje per ongeluk ingedrukt gehouden op je afstandsbediening.
Heb het net even getest maar dan gaan de spiegels ook uitklappen. En de spiegels stonden omhoog toen ik zag dat de ramen open stonden........

????????

Zal straks even kijken naar de raaminstellingen. Dan zet ik het sowieso uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocktorDicking
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-09 13:46

DocktorDicking

Are you picking this up?

Waarschijnlijk als je lang genoeg wacht met de juiste afstand, springt de auto weer op slot. Gezien je op de afstandsbediening "auto openen" ingedrukt moet houden om de ramen te openen zullen de spiegels ook uitklappen omdat de auto geopend is.

[ Voor 38% gewijzigd door DocktorDicking op 17-07-2024 13:54 ]

If i only had more coffee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

azerty schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:37:
Dat dus, en dat kan in principe wel in de instellingen van de auto afgezet worden (maar vraag met niet meer waar exact :+ )
Op het auto symbool klikken, Instellingen, auto 'ronddraaien', functie ruiten, Comfort Openen op UIT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
Ik heb dit laatst eens geprobeerd maar het werkte niet. Misschien staat het uit in de instellingen, zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaradorn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 08:26
Tylen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Jullie kunnen de ramen openen via de sleutel? Ik heb het al een paar keer geprobeerd maar no luck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-09 17:09
AvK schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:50:
[...]

Heb het net even getest maar dan gaan de spiegels ook uitklappen. En de spiegels stonden omhoog toen ik zag dat de ramen open stonden........

????????

Zal straks even kijken naar de raaminstellingen. Dan zet ik het sowieso uit.
Enkele weken geleden hetzelfde meegemaakt. Volgens Home Assistant was de auto kort van het slot af geweest en daarna automatisch weer vergrendeld.

Conclusie; sleutel ongelukkig in de broekzak gezeten waardoor de ramen open gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Vegazz schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:38:
[...]

Enkele weken geleden hetzelfde meegemaakt. Volgens Home Assistant was de auto kort van het slot af geweest en daarna automatisch weer vergrendeld.

Conclusie; sleutel ongelukkig in de broekzak gezeten waardoor de ramen open gingen.
Dank U.
Zoals geschreven heb ik die optie uitgezet.
Lees wel dat anderen em weer aan willen zetten. Maar waarom?

Heb mijn hele leven nog nooit de behoefte gehad om alle ramen open te zetten, van welke auto ik ooit in bezit heb gehad. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
AvK schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:11:
[...]

Dank U.

Heb mijn hele leven nog nooit de behoefte gehad om alle ramen open te zetten, van welke auto ik ooit in bezit heb gehad. 8)7
Parkeer je auto in de zon as het 30 graden is en die behoefte komt gelijk als je instapt… 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

orillion schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:30:
[...]

Parkeer je auto in de zon as het 30 graden is en die behoefte komt gelijk als je instapt… 8)7
Nee hoor. Dan zet ik via de app de airco 5 minuten van te voren aan. En meestal hoeft dat niet eens omdat de Born binnen 10 seconden maximaal gaat koelen zodra je instapt. Even beide deuren open, en voordat je de riem om hebt en de boel echt hebt opgestart is de Born al koel. En hele fijne eigenschap is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:09
Ik rij bijna nooit met airco aan en gebruik de functionaliteit ook vaak op dagen zoals vandaag. De warme lucht kan er dan toch net even uitwaaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turmin
AvK schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:39:
Dan zet ik via de app de airco 5 minuten van te voren aan.
[...]
Even beide deuren open..[...]
Je hebt je hele leven alleen auto's gehad die je op afstand kon koelen?
In de vorige auto's deed ik dit veel vaker dan nu, maar het blijft fijn als je je auto instapt en de meeste warme lucht eruit is. Alle deuren open zetten op een volle, krappe parkeerplaats gaat ook niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

[...]

Dank U.

Eerder om de ramen dicht te doen als je dat vergeten bent tijdens het uitstappen.

Ik gebruik dat regelmatig en het schuifdak gaat dan ook gelijk dicht.

Superfunctie, zou het liefst niet zonder kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Heb in een dolle bui een Fitcamx besteld. Kost verhoudingsgewijs bijna niks. Het is uiteraard wel geld maar volgens mij krijg je er best veel voor. 4K en vooral dat het er OEM uitziet. Dat is hun grote product voordeel.
Meer mensen zo'n Dashcam geïnstalleerd?
Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocktorDicking

DocktorDicking

Are you picking this up?

Ben ook erg benieuwd naar de dashcam van fitcam. Mijn Born komt pas half september maar overweeg wel om deze cam er meteen in te zetten.

Ben benieuwd wat jou gebruikerservaring is AvK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocktorDicking

DocktorDicking

Are you picking this up?

Gekke vraag wellicht maar bestaat er een Cupra Born "Facelift model"?
Dan bedoel ik niet de VZ maar de normale born met een 60kwh accu en een nieuw infotainment systeem?

Heb dit gelezen ergens in een reddit post, mogelijk betreft dit een model buiten europa?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
Sinds vorige week ben ik (lease)eigenaar van een Born Essential 59 kWh. Een heerlijke auto!
Hij is in april besteld en ondertussen overgezet op de eerste productie van de 2025 modellen.

Voor de geïnteresseerden, dit betekent:
- 59 kWh ipv 58 kWh beschikbare accucapaciteit
- tot 165 kW ipv 120 kW DC laden
- 12,9 inch scherm
- Nieuwe software (dus geen vertraging meer, het systeem reageert altijd snel)
- Verkeersbord-, vermoeidheidsherkenning en lane assist standaard (helaas nog steeds wel alleen de limiter en geen cruise control)
- Nieuw 'pookje' voor de versnellingen rechts aan de stuurkolom ipv naast het beeldscherm. De ruitenwissers zijn naar links verhuisd.
Als ik dit zo lees heeft hij het nieuwe facelift model :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GijsHk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 10:25
AvK schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:07:
Heb in een dolle bui een Fitcamx besteld. Kost verhoudingsgewijs bijna niks. Het is uiteraard wel geld maar volgens mij krijg je er best veel voor. 4K en vooral dat het er OEM uitziet. Dat is hun grote product voordeel.
Ervaringen?
Sinds februari in de Born! Doet exact wat ‘ie moet doen en valt niet op. Altijd mooi als mensen instappen - ze wéten dat ik een dashcam heb omdat ik wel eens beelden heb laten zien - maar ze steevast vragen ‘waar is je dashcam dan?’

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67hrlsnzTS85b2-hO_7wRlIs9lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEbgUzSB6on3OfJYA3ZdURwA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzCcge_b2EDh0_n5mMnwqBlaz4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xhByS2nI5Ww8PdK6nYEmAGu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0MHbk3VkGhE3zVuooOhfqsaj9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfqHCa0UWUxinxnD5yi3vPaT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

GijsHk schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Sinds februari in de Born! Doet exact wat ‘ie moet doen en valt niet op. Altijd mooi als mensen instappen - ze wéten dat ik een dashcam heb omdat ik wel eens beelden heb laten zien - maar ze steevast vragen ‘waar is je dashcam dan?’

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah!
Je bent vandaag speciaal, in de stromende regen de Born ingestapt om even deze behulpzame foto's te maken!

HULDE! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turmin
AvK schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:07:
Ervaringen?
"Total price: €226,85" Kost bijna niks O-)
Maar wel erg mooi dat het per model is en mooi weggewerkt is achter de spiegel.

Hebben jullie deze zelf geïnstalleerd of door de dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-1-5-7
Turmin schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Bij Amazon is de standaard prijs (voor alleen de front cam) € 169. Soms ietsjes goedkoper, maar niet heel veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Turmin schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:46:
[...]

Zoals hierboven geschreven is: Op Amazon staat ie voor Eur 169,-
Als je even op YouTube kijkt bij wat reviews kan je een kortingscode invoeren.
Dan gaat er nog 10% vanaf. Zit je net boven de Eur 150,- Dat vind ik zoals de Duitsers zeggen: Preiswert.

En daarbij zei ik ook dat het wel GELD is maar dat je er veel voor terug krijgt.

NB: Je kunt het zelf heel makkelijk installeren. Er zijn voorbeeld filmpjes te over voor de Born.

[ Voor 7% gewijzigd door AvK op 22-07-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-1-5-7
AvK schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:14:
[...]
En daarbij zei ik ook dat het wel GELD is maar dat je er veel voor terug krijgt.
Precies. Soms verdient het zich ook terug. Zelf ooit onder een onterechte bekeuring uitgekomen door mijn dashcam.

Ik zie vaak genoeg filmpjes waarin iemand bij het achteruit rijden niet oplet en een ongeluk veroorzaakt. Bij dit soort situaties is het hebben van een dashcam voor bewijs toch wel fijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door S-1-5-7 op 22-07-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocktorDicking

DocktorDicking

Are you picking this up?

Mijn Born komt ergens half September, voor die tijd ga ik deze Dashcam ook bestellen. Heeft iemand toevallig ervaring met de variant die ook draait wanneer de auto is geparkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

DocktorDicking schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:45:
Mijn Born komt ergens half September, voor die tijd ga ik deze Dashcam ook bestellen. Heeft iemand toevallig ervaring met de variant die ook draait wanneer de auto is geparkeerd?
Zou even wachten met bestellen totdat je de Born hebt. Als je een Fitcamx besteld krijg je aansluitend een mail om een foto door te sturen van je achteruitkijk spiegel opbouw unit. Stel dat die iets afwijkt dan zit je met een unit die niet past. Dat wil je niet denk ik.

De Fitcamx werkt alleen wanneer de auto aan staat. Als je wilt dat ie toch tijdens parkeren opneemt dan zal je een vaste stroomdraad moeten leggen naar je zekeringen kastje.

[ Voor 13% gewijzigd door AvK op 22-07-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
Heeft de afgelopen dagen toen het zo flink warm was, de koeling onder de motorkap bij jullie ook staan draaien, ook wanneer je (nog) niet was ingestapt voor jullie eerste rit van de dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Jermaine schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:57:
Heeft de afgelopen dagen toen het zo flink warm was, de koeling onder de motorkap bij jullie ook staan draaien, ook wanneer je (nog) niet was ingestapt voor jullie eerste rit van de dag?
Zonder klimatisering? Met wel inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Hallo mensen. Ik rijd de Born nu 8 maanden, 12k op de teller en ik heb een lijstje van 'kleine ergernissen' gemaakt. Ben benieuwd of jullie dat herkennen. Disclaimer: vind het een geweldige auto hoor! :)

Het is in willekeurige volgorde en sommige zaken gelden ook voor andere moderne auto's. En als je het TOP model hebt dan zullen bepaalde zaken je ook niet deren. Rij de Born Business editie en die is behoorlijk compleet. Maar die kost wel bijna 43K. En dan mis ik sommige zaken. Dus een opsomming van dingen die voor alle Born's gelden en een aantal model afhankelijke.

Ergernis 1... Vuilophoping bij de achterlichten. Als je de achterklep open doet dan zit er een laag smeer rond dat zwarte ronde dopje en in de rand van het achterlicht. Waar blijft dat vuil allemaal? Dat kan toch niet goed zijn.

2 Omdat de voorruit zo ontzettend schuin naar voren staat heb je bij zonnig weer een enorme reflectie van je dashboard in het raam. Dat is soms erg storend. Meestal kijk ik er doorheen. Als je door een lommerrijke laan rijdt met vel zonlicht is het net een dia show. Hinderlijk.

3 De water afvoer gaatjes in de paravan zijn wel errug klein. Bij mij zitten die altijd verstopt met stof en vuil.
's Ochtends loop ik altijd even om de auto heen (vogelpoep, dikke bladeren en pak die mini gaatjes mee).

4 De voorruit is errug slecht schoon te maken omdat die zover weg zit. Heb bij de A C Tion een hulpstuk gekocht om er bij te kunnen. En dan is het nog lastig.

5 Geen speakers voor de achter passagiers, hoewel de (mini) roostertjes er wel zitten. (Een auto van 43K he)
Wat zouden twee van die mini hulp speakertjes kosten? Twee tientjes? Echt schande.

6 De af fabriek wielmoer afdekkapjes. De helft daarvan ben je na 1000 kilometer al kwijt. Geen idee of er op de huidige nieuwe Born's betere zitten. Heb voor een paar tientjes er originele doppen op geplaatst. Geen zin om de dealer er mee lastig te vallen.

7 De A-stijl. Die is niet normaal dik en neemt letterlijk een heel groot weggedeelte uit het zicht. Er verdwijnen complete vrachtwagens in. Heb onlangs een noodstop moeten maken voordat ik een rotonde opreed omdat er een auto compleet in verdwenen was. Uiteraard mijn schuld. Maar je moet echt ontzettend rondom die A-stijl kijken. Je hoofd veel draaien en heen en weer kijken van links naar rechts in sommige situaties. Die noodstop ging overigens erg goed. Remmen kan de Born wel. En stinken dat die remmen deden. Deze nare ervaring heeft me er mede toe gebracht om toch maar een Dashcam te bestellen. Niet om anderen te naaien maar meer om zelf te leren van wat ik eventueel beter had kunnen doen.

8 Geen ventilatie voor de achterbank passagiers. Er zit een enorme middenconsole van voor naar achter. Heel blij mee met al die opberg ruimte. Super handig. Maar had daar niet een ventilatie kanaaltje van anderhalve centimeter onderdoor kunnen lopen? Met 2 uitlaten die achter schuin naar boven blazen links en rechts?

9 In mijn zoals eerder gezegd Business edition, zit in de midden console een draadloos laadpunt. Ten minste dat zegt het logo wat daar zit. En wat denken jullie. Die zit er dus niet. Zucht. Plaats dat logo daar dan niet. En daarbij... hoe kan je in een Business Editie dat niet mee leveren. Heb veel zakelijke auto's gereden en er zat altijd een laad mogelijkheid.

10 Ik zie nu net dat ik het gered heb om 10 kleine ergernissen op te sommen voor de auto die ik geweldig vind...... Ha ha ha. Nou, nu komt de laatste kleine ergernis: Op de Cruise Control kan je met Set en Res deze met 1 km per uur harder of zachter zetten. Man man man. Je drukt je een ongeluk. Waarom niet een Software update om daar 2 km van te maken? Het is zo simpel.

11 Bedenk nu een mogelijke komende ergernis: Het piepje van Brussel...... Als je 1 km per uur te hard gaat vindt Brussel dat je een waarschuwing moet krijgen. Laat die kleine komende OTA update alstublieft niet bedoeld zijn om dat piepje te introduceren.

Amen!

NB: Aanvullingen van kleine ergernissen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Topicstarter
@AvK de remmen zijn bar slecht. Elke keer als ik weer eens in de born rijd dan zit ik bijna bovenop een andere auto.

De ventilatie roosters zijn gewoon niet goed in te stellen en blazen altijd vol in mijn bakkes. Ik laat nu zelf die kleine jongen voorin zitten en ga zelf achterin zitten. Want daar zitten ze gelukkig niet 😂 en ja, dan rijd mij vrouw want ik vind het nog steeds geen fijne auto om te rijden 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Tylen schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:34:
@AvK de remmen zijn bar slecht. Elke keer als ik weer eens in de born rijd dan zit ik bijna bovenop een andere auto.

De ventilatie roosters zijn gewoon niet goed in te stellen en blazen altijd vol in mijn bakkes. Ik laat nu zelf die kleine jongen voorin zitten en ga zelf achterin zitten. Want daar zitten ze gelukkig niet 😂 en ja, dan rijd mij vrouw want ik vind het nog steeds geen fijne auto om te rijden 🤐
U bent de topic starter en post deze comment? Auto nog niet verkocht?

De remmen zijn erg goed vind ik. Ben zelf een defensieve rijder dus mogelijk heeft het daar mee te maken.

Dat van die ventilatie roosters had ook in mijn lijstje kunnen staan.
Goede aanvulling. Is inderdaad niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Topicstarter
AvK schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:44:
[...]

U bent de topic starter en post deze comment? Auto nog niet verkocht?

De remmen zijn erg goed vind ik. Ben zelf een defensieve rijder dus mogelijk heeft het daar mee te maken.

Dat van die ventilatie roosters had ook in mijn lijstje kunnen staan.
Goede aanvulling. Is inderdaad niet ideaal.
Zeg maar jij hoor ;). De auto is van mijn vrouw. Ik rij er sporadisch in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:11

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Ik was van plan om te reageren op de remmen (die zijn, voor zover ik kan beoordelen, echt wel beter dan gemiddeld) maar toen viel mijn oog op de LET OP bij de Quick Reply: "Voor de mensen met een Born in Offline modus". En plots realiseer ik mij dat ik al heel lang geen offline issue meer heb gehad! Ook de zekering heb ik er nooit uit hoeven trekken.
Wat ook verbeterd is, is de stabiliteit van het infotainment systeem (voor de ontwikkelaars blijven nog wat todo's open staan: performance en die stomme bug waardoor de profielkeuze-bevestiging naar de achtergrond verschuift, maar goed, ook die lui moeten werk hebben). De laatste spontane reboot van het systeem is al meer dan een jaar geleden bij mij.Wist je dat het infotainment-scherm zelf ook een speaker heeft? Die schakelt in, als de externe speakers niet herkend worden -> is 1x gebeurd, gelukkig nooit meer daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-1-5-7
Delphi32 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:51:
En plots realiseer ik mij dat ik al heel lang geen offline issue meer heb gehad! Ook de zekering heb ik er nooit uit hoeven trekken.
Mijn auto is zo vaak offline dat ik een Home Assistant automation heb gemaakt die een waarschuwing stuurt naar mijn telefoon (en Android Auto) als dat het geval is. Het is bij mij wel altijd makkelijk op te lossen door het schuifje aan te zetten

[ Voor 7% gewijzigd door S-1-5-7 op 23-07-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_us
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-07 12:54
AvK schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:18:
Hallo mensen. Ik rijd de Born nu 8 maanden, 12k op de teller en ik heb een lijstje van 'kleine ergernissen' gemaakt. Ben benieuwd of jullie dat herkennen.

(...)
Hmm wat een ergenissen! Die A-stijl en de wieldopjes herken ik. Maar ik heb nog nooit last gehad van 1, 2, 3 en 4. Heb nooit mensen achterin dus geen last van 5 en 8. Ik heb in mijn business wel gewoon een laadpunt, dus ook geen last van 9. En wat betreft 10: ik vind het juist super fijn dat ik dit kan instellen per 1 km/uur. Lekker 105 waar ik 100 mag.

Ik mis dan wel weer je ergenis over het langzame systeem, maar daar geen last van? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 08:32

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Ben nog geen dopje kwijt geraakt. Misschien de garage die ze er niet goed opgedrukt heeft na een bandenwissel oid?

Banden slijten wel hard, laatst op het matje geroepen dat ik met 11.000 km voor twee zomerachterbanden toch echt anders moet gaan rijden. Voorbanden van die set zijn nu ook al op. maar moeten nog vervangen worden.

qua remmen, je kunt echt snoeihard remmen en ze doen het goed. Maar zodra de auto denkt een noodstop te (moeten) maken, dan wordt je remweg echt LANG. rem wordt sponzig, abs klapt er op en met gepiep en gekraak kom je dan laat tot stilstand. Zolang de (on)veiligheidsystemen niet ingrijpen sta je snel stil.

Mijn grootste ergenis is dat hij vaak denkt een noodstop te moeten maken. Als je iets schuin op een stilstaande fietser afrijdt, als een fietser voor je zit. Een auto afslaat oid.

Ik heb al twee keer bijna een fietser in de kofferbak gehad, omdat de auto denkt een noodstop te moeten maken terwijl er niets aan de hand is. ( in het dorp, auto of fietser slaat af voor je. auto in paniek, fietsers die achter je zitten verwachten het ook niet, en stuiteren bijna van de fiets af om uit te wijken).

Ook een keer op een 80 weg een noodrem gehad omdat hij tegemoetkomend verkeer niet leuk vond.

Je hebt twee niveaus van ingrijpen. Piepen, en dat de auto daadwerkelijk een noodstop uitvoert. Ik heb het hier over de tweede. Die piepjes zijn ook irritant.

En het zonnedak afdekking werkt nooit. ben al 3 keer bij de garage geweest, ze kijken er nooit naar, af en toe werkt het even. maar puntje bij paaltje ik kan hem nooit open of dicht doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jermaine
Galukon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:17:
[...]

Zonder klimatisering? Met wel inderdaad
Je bedoelt voorklimatiseren via de app? Nope, ik vergeet telkens dat we die luxe hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Marc_us schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Hmm wat een ergenissen! Die A-stijl en de wieldopjes herken ik. Maar ik heb nog nooit last gehad van 1, 2, 3 en 4. Heb nooit mensen achterin dus geen last van 5 en 8. Ik heb in mijn business wel gewoon een laadpunt, dus ook geen last van 9. En wat betreft 10: ik vind het juist super fijn dat ik dit kan instellen per 1 km/uur. Lekker 105 waar ik 100 mag.

Ik mis dan wel weer je ergenis over het langzame systeem, maar daar geen last van? 8)7
Kleine ergernissen he.... :)
Mijn punt is meer dat op zo'n dure auto je zou mogen verwachten dat bepaalde dingen er wel opzitten.
Of je nu wel of niet met regelmaat achterpassagiers hebt.

Het systeem is inderdaad niet super snel maar voor mij prima mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Jermaine schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:00:
[...]

Je bedoelt voorklimatiseren via de app? Nope, ik vergeet telkens dat we die luxe hebben.
Met starten van klimatisering in Home Assistant gebruik ik dat bijna elke keer, 10-30 minuten van te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Patrock schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:50:
Ben nog geen dopje kwijt geraakt. Misschien de garage die ze er niet goed opgedrukt heeft na een bandenwissel oid?

Banden slijten wel hard, laatst op het matje geroepen dat ik met 11.000 km voor twee zomerachterbanden toch echt anders moet gaan rijden. Voorbanden van die set zijn nu ook al op. maar moeten nog vervangen worden.

qua remmen, je kunt echt snoeihard remmen en ze doen het goed. Maar zodra de auto denkt een noodstop te (moeten) maken, dan wordt je remweg echt LANG. rem wordt sponzig, abs klapt er op en met gepiep en gekraak kom je dan laat tot stilstand. Zolang de (on)veiligheidsystemen niet ingrijpen sta je snel stil.

Mijn grootste ergenis is dat hij vaak denkt een noodstop te moeten maken. Als je iets schuin op een stilstaande fietser afrijdt, als een fietser voor je zit. Een auto afslaat oid.

Ik heb al twee keer bijna een fietser in de kofferbak gehad, omdat de auto denkt een noodstop te moeten maken terwijl er niets aan de hand is. ( in het dorp, auto of fietser slaat af voor je. auto in paniek, fietsers die achter je zitten verwachten het ook niet, en stuiteren bijna van de fiets af om uit te wijken).

Ook een keer op een 80 weg een noodrem gehad omdat hij tegemoetkomend verkeer niet leuk vond.

Je hebt twee niveaus van ingrijpen. Piepen, en dat de auto daadwerkelijk een noodstop uitvoert. Ik heb het hier over de tweede. Die piepjes zijn ook irritant.

En het zonnedak afdekking werkt nooit. ben al 3 keer bij de garage geweest, ze kijken er nooit naar, af en toe werkt het even. maar puntje bij paaltje ik kan hem nooit open of dicht doen.
Ja, dat lees ik vaker her en der, dat mensen last hebben van ghost breaking. Dat lijkt me inderdaad levensgevaarlijk. Gelukkig is dat bij mij nog nooit voorgekomen. Buiten een fiets die vlak voor me nog even snel overstak. Maar dan is er een reden.
Wel dat de auto soms een beetje inhoud zodra ik bijvoorbeeld een uitvoeg strook oprij en dat er links van mij een auto langzamer rijdt dan mijn ingestelde snelheid. De Born ziet dan die auto als gevaarlijk? Een tikje op het gas en dan gaat ie weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermaine
Galukon schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:07:
[...]

Met starten van klimatisering in Home Assistant gebruik ik dat bijna elke keer, 10-30 minuten van te voren.
Ik dus (nog) niet, het was afgelopen weekend inderdaad wel een slimme zet geweest.

Maar goed, nu weet ik dus nog steeds niet waarom ik dus wel geblaas van een fan onder mijn motorkap hoorde terwijl mijn Bord dus niet in gebruik was maar wel in de semi-volle zon onder een boom stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
Jermaine schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Ik dus (nog) niet, het was afgelopen weekend inderdaad wel een slimme zet geweest.

Maar goed, nu weet ik dus nog steeds niet waarom ik dus wel geblaas van een fan onder mijn motorkap hoorde terwijl mijn Bord dus niet in gebruik was maar wel in de semi-volle zon onder een boom stond.
Misschien toch een actief koelsysteem als het echt te warm wordt, die je niet in een ICE hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 08:32

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

AvK schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:09:
[...]

Ja, dat lees ik vaker her en der, dat mensen last hebben van ghost breaking. Dat lijkt me inderdaad levensgevaarlijk. Gelukkig is dat bij mij nog nooit voorgekomen. Buiten een fiets die vlak voor me nog even snel overstak. Maar dan is er een reden.
Wel dat de auto soms een beetje inhoud zodra ik bijvoorbeeld een uitvoeg strook oprij en dat er links van mij een auto langzamer rijdt dan mijn ingestelde snelheid. De Born ziet dan die auto als gevaarlijk? Een tikje op het gas en dan gaat ie weer.
Dit is de rechts-inhaal preventie. Die heeft geen weet van blokmarkeringen. En zal voorkomen dat je op cruise control rechts inhaalt.

Inderdaad even gas bij geven en hij zal dan er wel voorbij gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Patrock op 23-07-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_us
Patrock schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:13:
[...]

Dit is de rechts-inhaal preventie. Die heeft geen weet van blokmarkeringen. En zal voorkomen dat je op cruise control rechts inhaalt.

Inderdaad even gas bij geven en hij zal dan er wel voorbij gaan.
Of gewoon, zoals wettelijk verplicht is, je knipperlicht naar rechts aan laten staan. Dan negeert hij het blokkeren van rechts inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turmin
AvK schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:18:
10 Op de Cruise Control kan je met Set en Res deze met 1 km per uur harder of zachter zetten. Man man man. Je drukt je een ongeluk. Waarom niet een Software update om daar 2 km van te maken? Het is zo simpel.
Ik moest juist erg wennen dat mijn Formentor dit met stappen van 10km/u doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc_us
Turmin schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:35:
[...]

Ik moest juist erg wennen dat mijn Formentor dit met stappen van 10km/u doet.
Ook daar kan je SET en RES gebruiken voor +1 en -1, zie het instructieboekje pagina 197.
https://www.cupraofficial...oekje-cupra-formentor.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door Marc_us op 23-07-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
Marc_us schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Ook daar kan je SET en RES gebruiken voor +1 en -1, zie het instructieboekje pagina 197.
https://www.cupraofficial...oekje-cupra-formentor.pdf
Bij de Born kan je een swipe voor 10kmpu en de SET RES voor 1km verschil inderdaad. Meestal rijd ik ongeveer naar de gewenste snelheid met het gas(stroom)pedaal en druk dan op SET. Misschien nog wat kleine tikjes naar de juiste maar dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 09:19
Patrock schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:50:

Bij aflevering miste ik al één dopje, daarna ben ik er geeneen meer verloren en toch al enkele bandenwissels gehad.

Het probleem met de zonwering had ik ook in het begin, toen is in de garantie de bediening in het dak volgens mij vervangen. Was schijnbaar een bekend probleem, daarna nooit meer een probleem.

Nú heb ik echter al enkele maanden melding dat ik de parkeersensoren voor moet schoonmaken… en ze daardoor niet werken. De auto is schoon dus daar ligt het niet aan. Garantie verlopen, dus ga denk ik ze zelf maar eens demonteren en schoonmaken als dat niet help setje nieuwe bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:05
Hier 75k op de teller van de born, beurt bij 60.000 gehad, niets gekost, wel die stikkers? vervangen van het verlichte cupra logo vanuit de spiegels, bij instap.
Entertainment systeem geeft wel eens ergernis ja, maar minder na laatste update.
Rijdt echt lekker, mn het feit dat er niet geschakeld wordt. Auto is ook mooi formaat om lekker mee te sturen. Onze andere auto a6 55tfsie is veel logger en stuurt daarom minder prettig. Uiteraard op lange afstanden beter dan de cupra.

Wel een keer een aanrijding gehad, frontaal op voorligger, ging niet hard, nat wegdek, maar nog steeds het idee dat er iets niet in orde was met het remmen.... en toen eens geen melding/remactie vanuit het automatische systeem..... daarentegen al vaker met inparkeren en wasstraat ingrijpen van remsysteem meegemaakt..... dan remt hij erg goed.....

Een van mijn grootste ergernissen is het niet verlichte deel waar je temp en volume regelt.... dat daar nou niet ff lampje in had gekund.

Kortom, kleine ergernissen, maar zolang de accu goede prestaties blijft geven, gaat hij niet weg. Bijna alles op de zonnepanelen geladen. Ik heb uitgerekend dat als ik 3 ton op teller heb, hij bijna "gratis" was (als we kunnen blijven salderen). Of we dat halen......
Pagina: 1 ... 88 ... 105 Laatste

Let op:
Voor de mensen met een Born in "offline modus":
Je moet zekering F19 in de zekeringenkast linksonder je stuur er even uit halen terwijl je auto uit staat (dus niet eerst op de rem trappen). Zie deze post van Pinobigbird voor het schema van de zekeringen.