Airco in de winter en vroegtijdig uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:57
Ik denk dat de meeste Tweakers wel weten dat er geadviseerd wordt om de airco in de zomer, 10 minuten (om en nabij) voor het einde van de rit uit te zetten. Alhoewel sommige partijen adviseren om dit 5 minuten voor einde van de rit en anderen zelfs 20 minuten voor het einde van de rit de airco uit te zetten.

Bijvoorbeeld het advies van de ANWB:
Zet de airco een kwartier voor aankomst uit. Dit voorkomt aangroei van bacteriën en schimmels op de verdamper. Deze wordt bij een ingeschakelde airco koud en vochtig door condens uit de buitenlucht. In de 15 minuten dat de airconditioning uitstaat, kan de verdamper goed drogen.

En dat daarnaast de inzittenden al aan de stijgende temperatuur kunnen wennen, zodat de klap bij het naar buiten gaan niet te groot is.

Ik heb hier twee vragen over.

1. Geldt dit advies van het vroegtijdig uitschakelen van de airco ook voor het gebruik in de wintermaanden? Juist in de winter zorgt de Airco voor het niet beslaan van de ruiten, dus ik neem aan dat velen met mij de airco ook in de wintermaanden aan laten staan.

2. Als je om de drie jaar je airco laat bijvullen EN schoonmaken (extra handeling). Is het dan ook nodig om de airco steeds vroegtijdig uit te schakelen?

Waarom vraag ik dit? Omdat in mijn beleving wanneer je de airco vroegtijdig uitschakelt, vooral als het erg warm is in Nederland, de auto al na een paar minuten dusdanig opwarmt, dat je er last van hebt. Het liefste laat ik persoonlijk daarom de airco constant aan, vooral in de zomermaanden.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:27
red1 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:04:
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik gebruik de airco doorgaans alleen als het 25gr+ is of om de ergste hitte uit de auto te krijgen (na eerste even de ramen open te hebben gehad uiteraard). Verwarming zet ik doorgaans ook maar op 16 graden (elektrische auto).

Het sterk koelen of verwarmen van een auto die niet noemenswaardig geisoleerd is vind ik maar zonde van de energie. Verder is het voor het menselijk lichaam helemaal niet erg om wat thermische stress te verduren.

Geen antwoord op je vraag denk ik :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:40
Juist in de winter zorgt de Airco voor het niet beslaan van de ruiten, dus ik neem aan dat velen met mij de airco ook in de wintermaanden aan laten staan.
Ik heb geen (werkende :P ) airco in de auto, maar ook geen beslagen ramen? Ja, als ik met nat haar of natte kleren in een koude auto ga zitten, maar met de fan op standje max en de blazers op de ruiten is dat in een paar minuten opgelost. De rest van de rit staat de fan weer op minimaal en de blazers op de cabine.

Ik zou dus niet weten waarom ik in de winter de airco aan zou zetten. Ik weet wel waarom ik die uit zou zetten: brandstofverbruik :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-05 19:57
Ik maak eigenlijk nooit gebruik van de airco in de winter. Je kunt het beste de ramen (regelmatig) schoonmaken met wat schoonmaakazijn en lauwwarm water. Hierdoor is het 'vette' laagje van de ramen af en is de kans op beslaan minder aanwezig.

Verder is het altijd goed (zomer- of winter) om de airco 10 minuten voor aankomst uit te schakelen. Hierdoor voorkom je een 'nare' geur in het interieur door schimmel- en bacteriegroei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
Paul schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:17:
[...]
Ik heb geen (werkende :P ) airco in de auto, maar ook geen beslagen ramen? Ja, als ik met nat haar of natte kleren in een koude auto ga zitten, maar met de fan op standje max en de blazers op de ruiten is dat in een paar minuten opgelost. De rest van de rit staat de fan weer op minimaal en de blazers op de cabine.

Ik zou dus niet weten waarom ik in de winter de airco aan zou zetten. Ik weet wel waarom ik die uit zou zetten: brandstofverbruik :)
Klopt, door het gebruik van de airco ontstaat altijd een 'vettig' laagje, hierdoor beslaan de ramen sneller dan als je de airco niet gebruikt of kunt gebruiken... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:35
Mijn ervaring:
Ik kom nooit aan de knoppen van de Airco. Alles automatisch geregeld.

Wissel alleen de temperatuur stand

Dus mijn ervaring always on

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
D-SkyLimit schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Klopt, door het gebruik van de airco ontstaat altijd een 'vettig' laagje, hierdoor beslaan de ramen sneller dan als je de airco niet gebruikt of kunt gebruiken... :*)
Hoe stel je je voor dat dat werkt, dat een airco een vettig laagje veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:34
Ik heb de climate control gewoon op automatisch staan, zoals ik dat bij al m'n auto's hiervoor ook gedaan heb. Nooit een probleem met de airco gehad...

Ik was oprecht verbaasd dat dit advies nog steeds bestaat, zijn die airco's ondertussen niet slim genoeg om zichzelf te reinigen of aan te passen ofzo?

In mijn huidige auto verwarm of koel ik de auto voor ik in stap via de bijgeleverde app, helemaal prettig :) . Ik kan me dus niet voorstellen dat dit 'niet de bedoeling' zou zijn ;) .
D-SkyLimit schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Euh, heb je hier een bron voor? Bij mijn weten is je eigen adem door oorzaak van het bevuilen van de ruit aan de binnenzijde.

[ Voor 30% gewijzigd door Smobbo op 27-01-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-05 09:03
Heb nog nooit clima control afgezet. De auto regelt dat zelf… anders moeten ze dat maar niet zo maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
kunnen schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Hoe stel je je voor dat dat werkt, dat een airco een vettig laagje veroorzaakt?
Dat komt door de verontreinigde lucht die in de auto komt en dus rondcirculeert. Kan natuurlijk ook een combinatie zijn van een vervuild luchtfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-SkyLimit
Smobbo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:34:

Euh, heb je hier een bron voor? Bij mijn weten is je eigen adem door oorzaak van het bevuilen van de ruit aan de binnenzijde.
Het is heel simpel: denk aan condensatie in de lucht door aanwezige waterdruppels. Airco ontrekt vocht en als je hem uitschakelt wordt het weer 'vochtiger' in de auto en dat betekent dus weer beslagen ramen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24

DarkSide

theres no place like ::1

Staat hier gewoon altijd aan.
Heb al jaren climate control. Gewoon aan laten op auto. En alleen temp aanpassen indien gewenst.

Nooit vroegtijdig uitgezet.
Wil ook gewoon stukje comfort en niet op hete dag laatste stuk nog zweten.

En in de winter ook gewoon constant temp hebben.
Verder nooit issues gehad met de airco. En gewoon standaard onderhoud laten plegen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:34
@D-SkyLimit, dan ligt dat toch niet aan het al dan niet gebruik van de airco? Of zet je als je de airco uitzet gelijk ook alle ventilatie uit en houd je je adem in ;) :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Ik heb alle ongeschreven regels netjes gevolgd en alsnog ging mijn airconditioning kapot: dus airco onderhoud, dat doe ik niet meer. In de winter zet ik de airconditioning gewoon 1x in de maand een paar minuten aan, puur zodat de airco gesmeerd wordt.

Om de 3 jaar bijvullen is echt niet nodig, zelf hanteer ik om de 4 jaar. Maar airco onderhoud is zo duur, vooral met nieuwe auto's i.v.m. duurdere gas. Dat ik echt geen onderhoud meer ga laten uitvoeren, als niets erop wijst dat er iets mis mee is.

Als de airco kapot gaat, moet je toch de gehele installatie opnieuw laten vullen en eventueel condensator of pomp vervangen. Bij mij was de condensator lek, dus toen na een paar maandjes laten repareren. Was een kleine € 500 totaal, maar airco onderhoud zelf loopt ook al gauw tegen de € 200 aan en dan gaat er hoogstens een paar gram gas bij als hij niet lekt :+

Zelfs de dealer die begint nooit over airco onderhoud: dus er staat niets over voorgeschreven, wat nou echt de onderhoudstermijn is. Ik denk dat om de 4 jaar voldoende is, alleen als je dan een jaar later alsnog stuk gaat.... dan mag je dubbel betalen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:06
Airco heeft helaas wel wat onderdelen die naar verloop van tijd kapot kunnen gaan. Condensor en de compressor zijn de meest voorkomende. De condensor gaat meestal stuk door steenslag en niet door slijtage, de compressor door slijtage.
Als de compressor draait met te weinig koelmiddel zit er vaak ook te weinig olie in omdat deze bij het koelmiddel zit, hierdoor kan de compressor dus kapot lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door BadEendTerror op 31-01-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-05 15:24
Ik denk dat de meeste Tweakers wel weten dat er geadviseerd wordt om de airco in de zomer, 10 minuten (om en nabij) voor het einde van de rit uit te zetten. Alhoewel sommige partijen adviseren om dit 5 minuten voor einde van de rit en anderen zelfs 20 minuten voor het einde van de rit de airco uit te zetten.
Je moet dit eigenlijk altijd doen puur vanwege schimmel etc..

Eigenlijk moet ik bij mijn eigen auto dat nog een keer zien proberen keer schoon te maken. Soms meurtie weleens :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-05 15:24
Weissbier schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:21:
Ik heb alle ongeschreven regels netjes gevolgd en alsnog ging mijn airconditioning kapot: dus airco onderhoud, dat doe ik niet meer. In de winter zet ik de airconditioning gewoon 1x in de maand een paar minuten aan, puur zodat de airco gesmeerd wordt.
In principe heb je inderdaad geen onderhoud nodig. Het in de tijd aanzetten van de airco heeft naar mijn idee alleen nut om de pakking van de uitgaande as van de pomp goed te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
Ik denk dat de meeste Tweakers wel weten dat er geadviseerd wordt om de airco in de zomer, 10 minuten (om en nabij) voor het einde van de rit uit te zetten.
Nu is mijn autokennis niet heel erg groot, maar ik denk dat ik een vrij gemiddelde autobezitter ben, en ik heb in mijn 34 jaar dat ik leef letterlijk nog nóóit dit advies gehoord of gelezen.

Heb ik onder een steen geleefd, of is de uitspraak dat 'de meeste Tweakers dit wel weten' wat overdreven? :P

The devil is in the details.

Pagina: 1