Rigs, cockpits en wheelstands

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 16:22
Señor Sjon schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:58:
Mijn zoon 'rijdt' graag mee, dus VR is geen optie. ;)
Bedoel je mee naar het beeld kijken? Je kunt natuurlijk altijd het VR-beeld casten naar een scherm zodat hij ziet wat jij ziet. Maar dat neemt niet weg dat je dan inderdaad nog steeds weinig tot geen contact met hem hebt (gewoon door hem niet te kunnen zien), ook al ziet hij jouw beeld. Afzondering blijft dus wel een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Jeffrey168 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Dan ben ik benieuwd waarom je zegt dat dit 0 uitmaakt. De hoogst geleverde kracht van een belt-driven (voor zo ver ik weet) is 7,1nm. De DD's leveren meer kracht maar wat ik ermee wil zeggen, sneller. Ze kunnen snellere krachtigere schokken geven waardoor je eerder een trilling hebt, hierdoor zou je scherm kunnen bewegen. Niks vervelender dan een scherm wat beweegt. Zelf heb ik m'n scherm op 4080 profielen bevestigd. Hier geen flex te bekennen dus. Heb van anderen al gezien dat er zeker met een ultra wide of TV snel beweging is. In tussen ook allerlei mooie oplossingen voor versteviging gezien!
Fanatec Clubsport CSW V2.5 levert ook 8Nm, vergelijkbaar met de CSL-DD met de zogenaamde boostkit. Een DD levert niet per definitie "meer kracht" en ook geen hele andere Nm's dan een belt driven wheelbase zou doen.

Een scherm wat beweegt zit hem vooral in de constructie en die hoeft helemaal niet heel zwaar uitgevoerd te zijn om de boel "trillingsvrij" te monteren. Hier hangt mijn 34" ultra wide curved aan 3 40/40 profielen welke bevestigd zijn op de staanders van de rig waar de DD2 dan weer precies tussen geklemd zit met een side to front mount.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BINebpgbOKgi09oiQ_FiXWQPJJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FHrSuR6bWifNGQwXGJXDfKif.jpg?f=user_large

Ook mijn oude / eerste rig waarbij ik een TV op een enkel 80/40 profiel had gemonteerd had ik 0 last van trillingen (kan de foto zo snel even niet terug vinden zie hier onder). Het probleem van trillende schermen zit het gros van de tijd in de manier waarop het scherm gemonteerd wordt op de rig. Als je daar allemaal scharnierpunten in hebt zitten is de kans veel groter dat dat een probleem oplevert maar dat zal het dan ook doen wanneer je er een CSL Elite tussen hangt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O93YwmXv9CWJOV1xsWr6C3PHynY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pqx4vDTd5JFH0zWmSSEN7yI.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jqblg4HkHT6KXntq4NgrwRTyxi4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztIdH3eshVfMaIGaloAIICnm.jpg?f=fotoalbum_medium

Later met een DD2 en een gewijzigde monitor mount (wheelbase mount had toen iets verticale flex icm met het gewicht van de DD2 en de lengte van de wheelbase)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1H-TVx2bJq3XypsK-mheo7bXOk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/24HVCmiaBWJDc6Zf4yZQaE8y.jpg?f=user_large

Lang verhaal kort, of het een direct drive is maakt weinig uit. Tussen een DD2 / SC2 Pro / Ultimate en een CSL-DD met boostkit zit een groter verschil aan mogelijk te leveren Nm's dan tussen een CSL-DD met boostkit en een Logitech G29 om maar een voorbeeld te noemen ;) En de kans dat een CSL-DD een probleem gaat vormen qua krachten op een alu rig lijkt me bijzonder klein ;)

[ Voor 21% gewijzigd door R2D2 op 21-06-2022 09:16 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
@R2D2 voor die constructie die je voor je TV gebruikte heb ik genoeg profielen over. Dat kan ik zo maken. :)

Maar die TV is een stuk kleiner dan ik van plan ben. Ik rij nu met een 34" UW en ik vind het te klein. Zit er nu ook nog net te ver vanaf (ca 85cm), maar kan hem dan ook nog niet op mijn rig monteren omdat ik dan geen scherm meer heb voor mijn desktop. Vandaar het plan om met een extra scherm te gaan werken.

Dan is een 49" Superwide best wel stevig qua prijs, zeker gezien het oppervlakte van een moderne TV. Triples zat ik ook aan te denken, maar dat vereist een ellendige hoeveelheid bekabeling en best wel duur profielwerk. Ook heb ik in het verleden met Eyefinity/Surround gedraaid en ik ben er in zijn algemeenheid niet heel kapot van.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
R2D2 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:07:
[...]

Fanatec Clubsport CSW V2.5 levert ook 8Nm, vergelijkbaar met de CSL-DD met de zogenaamde boostkit. Een DD levert niet per definitie "meer kracht" en ook geen hele andere Nm's dan een belt driven wheelbase zou doen.
Mwoah, zeg maar de hele rede waarom een dd anders aan voelt dan een belt driven, enfin 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Darkangle schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:03:
[...]

Mwoah, zeg maar de hele rede waarom een dd anders aan voelt dan een belt driven, enfin 😉.
Dat zit hem toch echt in de details en niet perse in de maximale kracht die een wheelbase aan Nm's kan leveren. Het is niet dat de CSL-DD de profielen krom trekt en je monitor laat trillen met 8Nm en een CSW V2.5 dat vervolgens niet zou doen bij diezelfde 8Nm ;)

Het verschil tussen direct drive en belt drive of gear drive (zoals bij een G29) zit hem toch echt in andere dingen dan het aantal te leveren Nm's, anders was het de moeite niet geweest over te stappen naar DD wheelbases, de CSW en CSL Elite leverden immers vergelijkbare waarden op dat vlak. Nm's zijn een mooie voor de marketing en hebben weliswaar een vorm van invloed maar wanneer je een servo in een wheelbase stopt die 50Nm kan leveren maar een hele lage (heel hoog is trouwens ook niet best) slew rate heeft schiet je daar echt weinig mee op en zal hij zelfs slechter presteren dan een belt drive wheelbase die volledig geoptimaliseerd is.
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:41:
@R2D2 voor die constructie die je voor je TV gebruikte heb ik genoeg profielen over. Dat kan ik zo maken. :)

Maar die TV is een stuk kleiner dan ik van plan ben. Ik rij nu met een 34" UW en ik vind het te klein. Zit er nu ook nog net te ver vanaf (ca 85cm), maar kan hem dan ook nog niet op mijn rig monteren omdat ik dan geen scherm meer heb voor mijn desktop. Vandaar het plan om met een extra scherm te gaan werken.
Ja dat was een 32", het probleem met een TV ten opzichte van een ultra wide is dat ze ook zoveel de hoogte in gaan. Ik heb er toen ook naar zitten kijken maar het niet gedaan omdat ik er liever een monitor boven zou zetten die ik iets kon kantelen (uiteindelijk nooit gebeurd maar dat terzijde) ivm zicht / leesbaarheid en ik was bang dat extra breedte weinig op zou gaan leveren wanneer je er relatief dicht op gaat zitten, hoeveel ga je dan nog hebben aan het beeld in de hoeken bij een non curved scherm?
Dan is een 49" Superwide best wel stevig qua prijs
Oh je bent pas net bezig met sim racen en had nog niet door dat dit een bodemloze moneypit is :+ ;)

[ Voor 35% gewijzigd door R2D2 op 21-06-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
R2D2 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:19:
[...]

Dat zit hem toch echt in de details en niet perse in de maximale kracht die een wheelbase aan Nm's kan leveren. Het is niet dat de CSL-DD de profielen krom trekt en je monitor laat trillen met 8Nm en een CSW V2.5 dat vervolgens niet zou doen bij diezelfde 8Nm ;)

Het verschil tussen direct drive en belt drive of gear drive (zoals bij een G29) zit hem toch echt in andere dingen dan het aantal te leveren Nm's, anders was het de moeite niet geweest over te stappen naar DD wheelbases, de CSW en CSL Elite leverden immers vergelijkbare waarden op dat vlak. Nm's zijn een mooie voor de marketing en hebben weliswaar een vorm van invloed maar wanneer je een servo in een wheelbase stopt die 50Nm kan leveren maar een hele lage (heel hoog is trouwens ook niet best) slew rate heeft schiet je daar echt weinig mee op en zal hij zelfs slechter presteren dan een belt drive wheelbase die volledig geoptimaliseerd is.

[...]
Het verschil zit voornamelijk in de details, dat is correct. lomp gezegd versnelt een DD een stuk sneller uit stilstand tot beweging en zonder de miniflex die inherrent is aan de andere technieken. NM's zie ik iedereen zich als een rund op stuk staren, maar de versnelling/reactie die je uit een DD krijgt (en dus kortere schokken etc) zijn nu eenmaal een stuk anders,. Jou blanket statement dat het hetzelfde is vs het daadwerkelijke verschil onderstreepte ik alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
R2D2 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:19:
[...]

[...]

Ja dat was een 32", het probleem met een TV ten opzichte van een ultra wide is dat ze ook zoveel de hoogte in gaan. Ik heb er toen ook naar zitten kijken maar het niet gedaan omdat ik er liever een monitor boven zou zetten die ik iets kon kantelen (uiteindelijk nooit gebeurd maar dat terzijde) ivm zicht / leesbaarheid en ik was bang dat extra breedte weinig op zou gaan leveren wanneer je er relatief dicht op gaat zitten, hoeveel ga je dan nog hebben aan het beeld in de hoeken bij een non curved scherm?

[...]

Oh je bent pas net bezig met sim racen en had nog niet door dat dit een bodemloze moneypit is :+ ;)
Daar was ik al achter, net als het een dat overloopt in het ander. :P

Zo gebruik ik nu SImHub met een Note 3 als dash, maar denk ook weer aan een KGL DDU5 omdat ie gewoon op USB werkt zonder telkens mijn telefoon aan hoef te zetten (actie van niks, maar toch. :P).

De TV is wat multifunctioneler dan een monitor als je ook gewoon even een stream wil kijken. Ik denk eerlijk gezegd dat die curve niet zo heel veel uitmaakt. Je kan eventueel het scherm 32:9 laten renderen. Dan heb je hetzelfde als een 49" scherm en erboven niks. Met een beetje software kan je daar weer een leaderboard laten draaien of laptimes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey168
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06 23:51
Schuey schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:29:
[...]

Ik denk dat je de smilie mist, als ik goed tussen de regels doorlees doelt hij erop dat 'DD' een nietszeggende term is die door marketing menschen tot marketbare term als iets 'objectief goed' verheven is.

Je zou bijvoorbeeld ook een G27 naar DD kunnen converteren door de rack te verwijderen en je stuur direct op de pinion vast te maken. Je hoeft niet lang na te denken dat dat nergens op slaat, maar je hebt dan wel degelijk je G27 naar Direct Drive geconverteerd (want er zit geen overbrenging tussen motor en eindgebruiker).

Iets om over na te denken :)

/risico lopende dat ik het overduidelijke uitleg ;)

Overigens heb ik zo'n twee weken geleden mijn rig verkocht. Oorspronkelijk zelf samengesteld omstreeks 2015. Binnenkort met verhuizen was ik niet van plan hem mee te nemen en heb iemand er erg blij kunnen maken die een mooie instapper zocht.

Wel gek om de zolder zo leeg te zien! Maar ik kijk alweer uit naar iets nieuws, op het gemakje.
Ik begrijp wat je bedoeld en snap het technische aspect. Ik duidde bij DD op een servo motoraandrijving.

Jammer dat je alles hebt verkocht. Beëindig je hiermee ook de hobby of gaat er wat nieuws gebouwd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:52
Check! Daarmee sla je de spijker op zijn kop!

Heb letterlijk enkel de hardware over gehouden, pedalen en stuur. Ik ga weer wat nieuws bouwen, in 7 jaar tijd zijn er ontzettend veel kwalitatief leuke spulletjes bijgekomen. Nieuw stuur lonkt ook, een nieuwe PC was al nodig...

Ook al weer de vraag, ga ik voor de GT zit positie, F1, of een compromis... Moeilijk moeilijk.

Same old same old ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Schuey op 21-06-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey168
Leuk man! Ben benieuwd wanneer je je ontwerp hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Nu het hier toch over direct drive stuurwielen gaat. Ik heb onlangs een upgrade gedaan van mijn pedalen naar V3's, maar is het ook de moeite om mijn stuur te upgraden? Ik heb een T300RS op het moment. Is er een groot verschil met een CSL DD bv.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey168
Persoonlijk zou ik eerder dat geld in je zak houden en even doorsparen en gelijk naar een iets hoger segment kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Darkangle schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:37:
[...]
Jou blanket statement dat het hetzelfde is vs het daadwerkelijke verschil onderstreepte ik alleen maar.
Heb ik het verkeerd begrepen.

Was ook nog ergens anders verzand in een discussie waar men zich compleet blind staarde op Nm’s. Overigens vorige week weer eens met een CSL Elite wat rondjes gereden maar dan is de stap die men afgelopen jaar gemaakt heeft met de CSL-DD toch wel gigantisch als je dat vergelijkt, helemaal wanneer een belt drive er al wat “uurtjes” op heeft zitten in zijn leven en de riem wat opgerekt is merk je het verschil behoorlijk.
Flying Hawkic schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:43:
Nu het hier toch over direct drive stuurwielen gaat. Ik heb onlangs een upgrade gedaan van mijn pedalen naar V3's, maar is het ook de moeite om mijn stuur te upgraden? Ik heb een T300RS op het moment. Is er een groot verschil met een CSL DD bv.?
Ligt er maar net aan wat je er aan wil spenderen, want de upgrade naar een CSL-DD is an such een mooie upgrade maar wat is dan het volgende een SC2 Pro?

De vraag gaat zijn, waar zou je zelf tevreden mee zijn en er zit ook nog wel het èèn en ander tussen een CSL-DD en helemaal leeg lopen op een wheelbase. Aangezien je “nog” niet in het Fanatec eco systeem zit qua wheelbase zou een Moza R9 of een Simagic alpha mini misschien ook nog wel weer een optie kunnen zijn om maar wat te noemen.

Als je vooraf al weet dat je vroeg of laat het toch niet kunt weerstaan om veel teveel geld uit te gaan geven zou ik de stapjes er tussenin zoveel mogelijk beperken. Maar echt slechte wheelbases zijn er momenteel niet meer in het direct drive segment, of ik persoonlijk een Moza aan zou durven weet ik niet (toch nog een redelijk nieuwe fabrikant) maar een Simagic draait al even mee en maakt toch best knap spul voor een redelijke prijs, geloof dat de Alpha Mini momenteel voor 599,- nieuw te koop is.

Of je wacht op de direct drive van Thrustmaster, tegen de tijd dat die daadwerkelijk een keer uit gaat komen heb je waarschijnlijk ook wel genoeg bij elkaar gespaard voor een SC2 Ultimate :+

[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 21-06-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21
@Flying Hawkic, ik ben van een T300RS naar een CSW2.5 gegaan en vond het een groot verschil. Naast de power ook de snelheid en details, stelde me in staat om vooral overstuur sneller te voelen en te counteren.

@Jeffrey168, want? Ik zeg niet dat een DD1 niet beter is, maar in mijn mening niet 2x zo goed.

@R2D2, opzich een goed punt. Van de andere kant, je kunt met een CSL-DD beginnen, vind je het voldoende alles goed. Wil je upgraden dan zul je niet al te veel geld verliezen dankzij de gekke markt. Daarnaast vind ik persoonlijk vaker wat upgraden wel leuk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey168
@Jeffrey168, want? Ik zeg niet dat een DD1 niet beter is, maar in mijn mening niet 2x zo goed.
Ik zou buiten het fanatec eco systeem zoeken. De service van hen is top maar ik heb uit eigen ervaring gemerkt dat de kwaliteit toch te wensen over laat.
Zelf heb ik gekeken naar Simagic en toch besloten om de hamer te droppen op de Simucube 2 pro. En geen seconden spijt van.

Ik zou je al snel aanraden om de tussenstapjes te minimaliseren. Deze kosten hoe dan ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Card Nox schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:50:
@Flying Hawkic, ik ben van een T300RS naar een CSW2.5 gegaan en vond het een groot verschil. Naast de power ook de snelheid en details, stelde me in staat om vooral overstuur sneller te voelen en te counteren.

@R2D2, opzich een goed punt. Van de andere kant, je kunt met een CSL-DD beginnen, vind je het voldoende alles goed. Wil je upgraden dan zul je niet al te veel geld verliezen dankzij de gekke markt. Daarnaast vind ik persoonlijk vaker wat upgraden wel leuk :).
Ik merk inderdaad vaak te laat op dat ik overstuur heb. Corrigeren is soms dus net iets te laat.

De vraag die ik mij stel is waar de duurdere sturen zich dan in onderscheiden? Waar moet je op letten bij een direct drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
R2D2 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:48:
[...]

Heb ik het verkeerd begrepen.

Was ook nog ergens anders verzand in een discussie waar men zich compleet blind staarde op Nm’s. Overigens vorige week weer eens met een CSL Elite wat rondjes gereden maar dan is de stap die men afgelopen jaar gemaakt heeft met de CSL-DD toch wel gigantisch als je dat vergelijkt, helemaal wanneer een belt drive er al wat “uurtjes” op heeft zitten in zijn leven en de riem wat opgerekt is merk je het verschil behoorlijk.

[...]

Ligt er maar net aan wat je er aan wil spenderen, want de upgrade naar een CSL-DD is an such een mooie upgrade maar wat is dan het volgende een SC2 Pro?

De vraag gaat zijn, waar zou je zelf tevreden mee zijn en er zit ook nog wel het èèn en ander tussen een CSL-DD en helemaal leeg lopen op een wheelbase. Aangezien je “nog” niet in het Fanatec eco systeem zit qua wheelbase zou een Moza R9 of een Simagic alpha mini misschien ook nog wel weer een optie kunnen zijn om maar wat te noemen.

Als je vooraf al weet dat je vroeg of laat het toch niet kunt weerstaan om veel teveel geld uit te gaan geven zou ik de stapjes er tussenin zoveel mogelijk beperken. Maar echt slechte wheelbases zijn er momenteel niet meer in het direct drive segment, of ik persoonlijk een Moza aan zou durven weet ik niet (toch nog een redelijk nieuwe fabrikant) maar een Simagic draait al even mee en maakt toch best knap spul voor een redelijke prijs, geloof dat de Alpha Mini momenteel voor 599,- nieuw te koop is.

Of je wacht op de direct drive van Thrustmaster, tegen de tijd dat die daadwerkelijk een keer uit gaat komen heb je waarschijnlijk ook wel genoeg bij elkaar gespaard voor een SC2 Ultimate :+
Die is wel heel duur maar ik snap je punt wel. Maar als ik het goed begrijp is het enige verschil een hoger Nm? Ik kan mij weinig voorstellen bij hoe die getallen juist voelen en of het de moeite waard is om er zoveel voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Flying Hawkic, mijn mening: als je niet weet of het de moeite waard is is het waarschijnlijk niet de moeite waard voor jou, een collega van me zegt altijd: "if it's not a hell yeah, it's a no".

Maar lees jezelf vooral goed in, de een vind het niet de moeite waard, de ander kan zich niet meer voorstellen om met minder te rijden. Hier een link naar CSL-DD vs DD1 (beide Fanatec) om je een gevoel te geven.

Let verder niet enkel op de base maar ook op het eco systeem zoals @Jeffrey168 aangeeft. Je koopt namelijk niet enkel de base maar ook een of meerdere sturen. Fanatec bied vrij veel variatie aan voor redelijk scherpe prijzen in vergelijking met de concurrentie dus neem dat ook zeker mee in je overweging.

[ Voor 24% gewijzigd door Card Nox op 22-06-2022 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Card Nox schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:17:
@Flying Hawkic, mijn mening: als je niet weet of het de moeite waard is is het waarschijnlijk niet de moeite waard voor jou, een collega van me zegt altijd: "if it's not a hell yeah, it's a no".

Maar lees jezelf vooral goed in, de een vind het niet de moeite waard, de ander kan zich niet meer voorstellen om met minder te rijden. Hier een link naar CSL-DD vs DD1 (beide Fanatec) om je een gevoel te geven.

Let verder niet enkel op de base maar ook op het eco systeem zoals @Jeffrey168 aangeeft. Je koopt namelijk niet enkel de base maar ook een of meerdere sturen. Fanatec bied vrij veel variatie aan voor redelijk scherpe prijzen in vergelijking met de concurrentie dus neem dat ook zeker mee in je overweging.
vergeet niet het belang van goede software.

Fanatec is nu niet bepaald een ster daar in, nog het upgraden vd drivers (dd1&2 anyone?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Darkangle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:55:
[...]

Fanatec is nu niet bepaald een ster daar in, nog het upgraden vd drivers (dd1&2 anyone?)...
Ik las net andere mensen die zeiden dat de software van Fanatec beter is dan die van Simagic bijvoorbeeld. Maar daar kan ik zelf geen uitspraken over doen;

De Simagic producten zien er ook wel goed uit, net iets duurder dan Fanatec maar misschien kwalitatiever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Jeffrey168 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:35:
[...]

Ik zou buiten het fanatec eco systeem zoeken. De service van hen is top maar ik heb uit eigen ervaring gemerkt dat de kwaliteit toch te wensen over laat.
Zelf heb ik gekeken naar Simagic en toch besloten om de hamer te droppen op de Simucube 2 pro. En geen seconden spijt van.

Ik zou je al snel aanraden om de tussenstapjes te minimaliseren. Deze kosten hoe dan ook geld.
Simucube maakt mooie bases (ik heb een sport naast de DD2) waar niets mis mee is maar ik liep daar vooral tegen het "probleem" aan, welk stuur ga ik nemen voor een acceptabele prijs. Ik heb er een Cube Formula Sport bij maar de kwaliteit vond ik daar niet echt in verhouding tot de prijs, Ascher is dan weer een stapje hoger qua kwaliteit maar lever je weer in qua features... de vrijheid is aan de ene kant geweldig maar soms ook lastig.

Fanatec heeft wat dat betreft dan weer wat "schappelijkere" prijzen voor zijn stuurwielen, de Formula V2.X bijvoorbeeld vind ik nog steeds één van de stuurwielen waar je gigantisch veel "bang for buck" krijgt.
Flying Hawkic schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:00:
[...]
De vraag die ik mij stel is waar de duurdere sturen zich dan in onderscheiden? Waar moet je op letten bij een direct drive?
De meegeleverde software en de doorontwikkeling van drivers / firmware. Slechte servo's worden er niet meer gebruikt / gemaakt, slechte software / drivers worden iedere dag nog gereleased en dat is juist waar het grootste verschil wordt gemaakt.

Fanatec heeft bijvoorbeeld heel lang achter de feiten aan gelopen bij hun direct drive weheelbases qua software / firmware waardoor de DD1 / 2 lang niet ten volle benut werden qua potentieel. Onlangs heeft men daar nieuwe firmwares de wereld in geslingerd en begint men 3 jaar na de release een beetje op het niveau van de Simucube's te komen (8bit damper ipv 4bit heeft echt een wereld van verschil gemaakt).

En omdat mede de software / firmware het verschil maakt ben ik nog een beetje afwachtend bij bijvoorbeeld de Moza en Immsource wheelbases (al lijken die verrekte veel op de Simagic wheelbases qua specs).
Flying Hawkic schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:09:
[...]

Die is wel heel duur maar ik snap je punt wel. Maar als ik het goed begrijp is het enige verschil een hoger Nm? Ik kan mij weinig voorstellen bij hoe die getallen juist voelen en of het de moeite waard is om er zoveel voor te betalen.
Vergeet Nm's, die mag je echt ergens onder aan de lijst gaan zetten. Ja ze zijn van belang maar het is één van de vele factoren die mee spelen. Liever een wheelbase die maar 8Nm levert maar die verder goed aanvoelt, stabiel is en qua hardware goed in elkaar zit dan een wheelbase die 25Nm kan leveren maar om de haverklap last heeft van disconnects om maar een voorbeeld te noemen.
Darkangle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:55:
[...]

Heb je de laatste versie al geprobeerd? Ik zit sinds een tijdje in de beta test pool van Fanatec en de laatste versie is voor de DD1 / DD2 echt een enorme vooruitgang, https://forum.fanatec.com...-and-podium-wb-all-wheels

Heeft een poosje geduurd maar het begint langzaam aan ergens op te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
R2D2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Simucube maakt mooie bases (ik heb een sport naast de DD2) waar niets mis mee is maar ik liep daar vooral tegen het "probleem" aan, welk stuur ga ik nemen voor een acceptabele prijs. Ik heb er een Cube Formula Sport bij maar de kwaliteit vond ik daar niet echt in verhouding tot de prijs, Ascher is dan weer een stapje hoger qua kwaliteit maar lever je weer in qua features... de vrijheid is aan de ene kant geweldig maar soms ook lastig.

Fanatec heeft wat dat betreft dan weer wat "schappelijkere" prijzen voor zijn stuurwielen, de Formula V2.X bijvoorbeeld vind ik nog steeds één van de stuurwielen waar je gigantisch veel "bang for buck" krijgt.

[...]

De meegeleverde software en de doorontwikkeling van drivers / firmware. Slechte servo's worden er niet meer gebruikt / gemaakt, slechte software / drivers worden iedere dag nog gereleased en dat is juist waar het grootste verschil wordt gemaakt.

Fanatec heeft bijvoorbeeld heel lang achter de feiten aan gelopen bij hun direct drive weheelbases qua software / firmware waardoor de DD1 / 2 lang niet ten volle benut werden qua potentieel. Onlangs heeft men daar nieuwe firmwares de wereld in geslingerd en begint men 3 jaar na de release een beetje op het niveau van de Simucube's te komen (8bit damper ipv 4bit heeft echt een wereld van verschil gemaakt).

En omdat mede de software / firmware het verschil maakt ben ik nog een beetje afwachtend bij bijvoorbeeld de Moza en Immsource wheelbases (al lijken die verrekte veel op de Simagic wheelbases qua specs).

[...]

Vergeet Nm's, die mag je echt ergens onder aan de lijst gaan zetten. Ja ze zijn van belang maar het is één van de vele factoren die mee spelen. Liever een wheelbase die maar 8Nm levert maar die verder goed aanvoelt, stabiel is en qua hardware goed in elkaar zit dan een wheelbase die 25Nm kan leveren maar om de haverklap last heeft van disconnects om maar een voorbeeld te noemen.

[...]

Heb je de laatste versie al geprobeerd? Ik zit sinds een tijdje in de beta test pool van Fanatec en de laatste versie is voor de DD1 / DD2 echt een enorme vooruitgang, https://forum.fanatec.com...-and-podium-wb-all-wheels

Heeft een poosje geduurd maar het begint langzaam aan ergens op te lijken.
Bedankt voor je deskundige toelichting :)!

Het is net de software en firmware die het moeilijk maakt om te vergelijken, want dat vind je helaas niet terug op de product pagina's en daar moet je dus een kenner voor zijn om dat te weten.

Waarom is de Formula V2.5 van Fanatec volgens jou veel bang for the buck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Flying Hawkic, dat is algemene concensus. Heb hem zelf ook en erg tevreden mee. Bouw kwaliteit is goed, materialen zijn goed en veel knoppen en dials dus veel te mappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
R2D2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Valt wel mee hoor, je overdrijft nu toch wel een beetje. Met name als je bekabeld niet erg vindt heb je meer dan genoeg functionaliteit met bijvoorbeeld de F64 64 inputs. Draadloos 28. Hoeveel heb je er nodig? Daarnaast ook clutch-pedals op de bekabelde versie.

En qua kwaliteit zijn de Ascher's voor die prijs ongeëvenaard kan ik je vertellen (ik heb er 2). Totaal niet te vergelijken met Fanatec, niet flauw bedoeld.

Overigens is Granite ook bezig met een nieuwe draadloze module waarmee de limiet voor inputs behoorlijk vergroot wordt. Zodra er stuurtjes uitkomen met die nieuwe module is het kopje 'functionaliteit' al helemaal geen issue meer.

Als laatste zijn er diverse mogelijkheden voor een QR (quick release) die vele malen robuuster zijn dan de Fanatec. Zelfde geldt voor de software (TrueDrive). Wederom niet flauw bedoeld. Enkel even de andere kant belichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey168
dawg schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:01:
[...]

Valt wel mee hoor, je overdrijft nu toch wel een beetje. Met name als je bekabeld niet erg vindt heb je meer dan genoeg functionaliteit met bijvoorbeeld de F64 64 inputs. Draadloos 28. Hoeveel heb je er nodig? Daarnaast ook clutch-pedals op de bekabelde versie.

En qua kwaliteit zijn de Ascher's voor die prijs ongeëvenaard kan ik je vertellen (ik heb er 2). Totaal niet te vergelijken met Fanatec, niet flauw bedoeld.

Overigens is Granite ook bezig met een nieuwe draadloze module waarmee de limiet voor inputs behoorlijk vergroot wordt. Zodra er stuurtjes uitkomen met die nieuwe module is het kopje 'functionaliteit' al helemaal geen issue meer.

Als laatste zijn er diverse mogelijkheden voor een QR (quick release) die vele malen robuuster zijn dan de Fanatec. Zelfde geldt voor de software (TrueDrive). Wederom niet flauw bedoeld. Enkel even de andere kant belichten.
AMEN! Mensen in dit forum zijn fanatec gek! Terwijl er zoveel meer is daar buiten. Ik heb een Ascher buttonplate. Dat ding is zo robuust en hufter proef daar kon mijn fanatec spul niet tegenop!
Ook heb je buiten fanatec zoveel mogelijkheden voor quickreleases. Mocht de een je niet bevallen kan je een andere kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
[...]

Ascher heeft dan enkel stuurwielen maar die koppel je aan een Simucube wheelbase? En wat bedoel je juist met een draadloze module? De sturen zelf zijn toch bedraad neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Flying Hawkic schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:51:
[...]

Ascher heeft dan enkel stuurwielen maar die koppel je aan een Simucube wheelbase? En wat bedoel je juist met een draadloze module? De sturen zelf zijn toch bedraad neem ik aan?
Simucube 2 heeft een draadloze optie. De draadloze module ontwikkeld door Granite Devices (ontwikkelaar Simucube e.a.) verbindt met de Simucube 2 base. Deze module wordt dus in een stuur verwerkt.

Bedraad is natuurlijk ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
dawg schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:00:
[...]

Simucube 2 heeft een draadloze optie. De draadloze module ontwikkeld door Granite Devices (ontwikkelaar Simucube e.a.) verbindt met de Simucube 2 base. Deze module wordt dus in een stuur verwerkt.

Bedraad is natuurlijk ook een optie.
Ben niet helemaal mee. Bedoel je dat het stuurwiel draadloos met de computer wordt verbonden? Levert dat geen latency op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Flying Hawkic schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:57:
[...]

Ben niet helemaal mee. Bedoel je dat het stuurwiel draadloos met de computer wordt verbonden? Levert dat geen latency op?
Draadloos met de Simucube 2 wheelbase zelf. En nee, zowel het stuur als de base hebben een antenne. Ik heb nog nooit latency gemerkt, ook geen gemiste inputs, niets. In de TrueDrive software kun je ook de status van je stuur zien, evenals de batterijstatus die in je stuur zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
dawg schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:02:
[...]

Draadloos met de Simucube 2 wheelbase zelf. En nee, zowel het stuur als de base hebben een antenne. Ik heb nog nooit latency gemerkt, ook geen gemiste inputs, niets. In de TrueDrive software kun je ook de status van je stuur zien, evenals de batterijstatus die in je stuur zit.
Aha ik ging ervan uit dat het stuur verbonden werd met de base via de quick release, maar dat is dus blijkbaar niet zo? Er is ofwel een aparte kabel ofwel een draadloze verbinding tussen stuur en wheelbase nodig? En dan naar de computer ook draadloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Flying Hawkic schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:07:
[...]

Aha ik ging ervan uit dat het stuur verbonden werd met de base via de quick release, maar dat is dus blijkbaar niet zo? Er is ofwel een aparte kabel ofwel een draadloze verbinding tussen stuur en wheelbase nodig? En dan naar de computer ook draadloos.
Nee, niet via de quick release inderdaad. Klopt wat je zegt, of een draadloze verbinding tussen stuur en wheelbase waarbij je dan geen kabel meer nodig hebt naar je PC (ik heb het enkel over Simucube 2, andere niet-Fanatec wheelbases weet ik niet of deze draadloos ondersteunen en zo ja, hoe dan precies), of een USB-verbinding rechtstreeks naar je PC.

Met een USB-verbinding gebruiken de meeste mensen een speciale USB-connector die je op je rig kunt schroeven, en van waaruit de kabel naar je PC loopt. Een soort verlengkabel dus eigenlijk. Maar omdat je makkelijk van stuur wilt wisselen maken mensen dus veelal gebruik van zo'n speciale verlengkabel omdat je die op je rig kunt monteren. Bijvoorbeeld zoiets: https://simtechracing.co....-din-connector-usb-cable/

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 22-06-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Klinkt mij als een gedoe tbh. Vooral afhankelijk zijn van een accu is voor mij een risico, wat als tijdens het racen de accu leeg is? Eigenlijk te dom voor woorden, alles zit aan het net vast en dan is er ergens een accu voor nodig?

Ik heb me alweer een tijdje niet ingelezen in hardware. Maar ik zie een Ascher F28 met QR voor 735 en een simucube 2 sport voor 1200, dan zit ik bijna op 2k. Het F64 stuur zie ik voor 1000 staan. Voor enkel dat stuurtje heb je een CSL DD 8nm + Formula v2.5x en dan nog 100 euro over.

Nu geloof ik best dat een Simucube en Ascher beter is dan de Fanatec spullen, maar je praat ook over een meer dan dubbele prijs, dan verwacht ik niets anders.

Ik denk dan ook dat voor veel mensen die sprong soms net wat te ver is en dat daarom zo veel mensen Fanatec gek zijn. Fanatec is namelijk al een flinke stap omhoog vanaf de entry Logitech en Thrustmaster spullen.

Zoals met zoveel hobbies die ik heb gehad; de materialen maken niet de man. Plezier is (gelukkig) ook niet afhankelijk van hoeveel geld je in de hobby steekt. Het is simpelweg zo dat hoe duurder de spullen hoe kleiner de toename in kwaliteit en hoe relatief duurder hetgeen is waarvoor je betaald; maw de prijs/prestatie wordt steeds minder. Daar dankt Fanatec momenteel zijn hyp aan, een CSL DD met Formula stuurtje bied ontzettend veel waar voor je geld.

@Flying Hawkic, mijn mening: als je begint met de hobby en je kunt het missen is de CSL DD + Formula een mooie combi. Vind het het teveel geld kijk dan naar een TM T300RS GT. Kan het je niet gek genoeg kijk dan vooral naar de meer high end DD bases en mooiere stuurtjes 😊

EDIT: Even je post terug gelezen. Hoe vond je de upgrade van de TM pedalen naar de V3s? Zoiets mag je zeker ook verwachten van de T300 naar een CSL DD.
Persoonlijk vind ik de CSL DD beter in balans met de V3 dan een duurdere base. Dan zou ik qua pedalen eerder naar Heusinkveld of een van de alternatieve zijn gegaan.

Anyway, dit is niet het juiste.topic hiervoor, dit wel: Racesturen, servo's en pedalen

[ Voor 25% gewijzigd door Card Nox op 22-06-2022 20:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Card Nox schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:08:
Klinkt mij als een gedoe tbh. Vooral afhankelijk zijn van een accu is voor mij een risico, wat als tijdens het racen de accu leeg is? Eigenlijk te dom voor woorden, alles zit aan het net vast en dan is er ergens een accu voor nodig?
Tja. Dat is het niet. Het zijn lithium batterijen, die gaan erg lang mee (ik heb ze nog nooit hoeven wisselen in ~3 jaar tijd), en zoals ik al aangaf heb je een indicator in TrueDrive. Als je dat niet wilt kun je voor USB-stuurtjes gaan.

Voor de rest: het is geen wedstrijd. Ik wil enkel de andere kant belichten want de post waar ik op reageerde vond ik nogal eenzijdig. Als je blij bent met Fanatec, prima toch.

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 22-06-2022 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
[...]

Ja maar ik wil dus niet bekabeld, ik heb het met een geleende Ascher geprobeerd destijds op de SC2 Sport maar ik vond het een irritante bijkomstigheid. Daarnaast, een Ascher kost je een kleine 300 euro meer dan een Formula V2.5, moet er nog een QR op en je gaat over die 300 euro heen... persoonlijk vond ik de Ascher nou geen 300 euro meer waard.

Neemt niet weg dat de Ascher een verrekte mooi stuur is hoor maar ik vond hem simpelweg te duur, kwalitatief gezien beter maar ik koos liever voor het uitgebreidere feature pakket.

Wat betreft TrueDrive, helemaal eens, dat is niet een klein beetje beter maar bakken beter dan wat Fanatec heeft dus daar hoef je me niet te overtuigen, Granite heeft het gewoon beter voor elkaar (historisch gezien al helemaal) op software / driver vlak.

QR ben ik met je eens, maar de QR1 is nou ook weer niet ZOOOOO slecht als sommigen willen doen geloven, de QR2 zou dan nog weer een pak beter moeten zijn maar dat is afwachten. Op de SC2 Sport heb ik de standaard QR zitten en die is misschien wel de meest simpele QR die er is maar wel oerdegelijk en uiterst effectief.

Moet zeggen dat ik ook nog steeds benieuwd ben naar Simagic stuurtjes en de QR oplossing die ze daar hebben, wireless en zonder accu / batterij,

Nieuwe Formula Xtreme van Simagic (Moza en Immsource gebruiken dezelfde oplossing)

Afbeeldingslocatie: https://cms.sim-racer.nl/assets/34ea70a5-f174-4c95-a68f-ea037d022df8?width=800&format=webp

Afbeeldingslocatie: https://cms.sim-racer.nl/assets/1cf9e962-48ab-442c-a440-cd98ab37d5bf?width=800&format=webp
Jeffrey168 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:46:
[...]

AMEN! Mensen in dit forum zijn fanatec gek! Terwijl er zoveel meer is daar buiten. Ik heb een Ascher buttonplate. Dat ding is zo robuust en hufter proef daar kon mijn fanatec spul niet tegenop!
Ook heb je buiten fanatec zoveel mogelijkheden voor quickreleases. Mocht de een je niet bevallen kan je een andere kiezen.
Valt wel mee hoe gek men hier is van Fanatec toch? De CSL-DD is een veel geziene wheelbase hier maar wat is daar het alternatief? Moza en Immsource zijn er pas sindskort en amper verkrijgbaar en Simagic is toch wel weer een stapje hoger qua prijs. In het hogere segment denk ik dat de meesten hier met een SC2 Sport of Pro rijden, de Simucubes zijn hier goed vertegenwoordigd in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Card Nox schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:08:

Ik heb me alweer een tijdje niet ingelezen in hardware. Maar ik zie een Ascher F28 met QR voor 735 en een simucube 2 sport voor 1200, dan zit ik bijna op 2k. Het F64 stuur zie ik voor 1000 staan. Voor enkel dat stuurtje heb je een CSL DD 8nm + Formula v2.5x en dan nog 100 euro over.

Nu geloof ik best dat een Simucube en Ascher beter is dan de Fanatec spullen, maar je praat ook over een meer dan dubbele prijs, dan verwacht ik niets anders.

Ik denk dan ook dat voor veel mensen die sprong soms net wat te ver is en dat daarom zo veel mensen Fanatec gek zijn. Fanatec is namelijk al een flinke stap omhoog vanaf de entry Logitech en Thrustmaster spullen.

Zoals met zoveel hobbies die ik heb gehad; de materialen maken niet de man. Plezier is (gelukkig) ook niet afhankelijk van hoeveel geld je in de hobby steekt. Het is simpelweg zo dat hoe duurder de spullen hoe kleiner de toename in kwaliteit en hoe relatief duurder hetgeen is waarvoor je betaald; maw de prijs/prestatie wordt steeds minder. Daar dankt Fanatec momenteel zijn hyp aan, een CSL DD met Formula stuurtje bied ontzettend veel waar voor je geld.

@Flying Hawkic, mijn mening: als je begint met de hobby en je kunt het missen is de CSL DD + Formula een mooie combi. Vind het het teveel geld kijk dan naar een TM T300RS GT. Kan het je niet gek genoeg kijk dan vooral naar de meer high end DD bases en mooiere stuurtjes 😊

EDIT: Even je post terug gelezen. Hoe vond je de upgrade van de TM pedalen naar de V3s? Zoiets mag je zeker ook verwachten van de T300 naar een CSL DD.
Persoonlijk vind ik de CSL DD beter in balans met de V3 dan een duurdere base. Dan zou ik qua pedalen eerder naar Heusinkveld of een van de alternatieve zijn gegaan.

Anyway, dit is niet het juiste.topic hiervoor, dit wel: Racesturen, servo's en pedalen
Heb in het juist topic geantwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Na aanschaf van de GT DD Pro heb ik nu een echte 4080 rig besteld bij aluxprofiel (ontwerp van hun ook, niet eigen ontwerp, (eigen design en alles op maat laten maken was veel duurder een poosje geleden, weet niet hoe het met de aluminium prijs staat maar dat was een half jaar geleden)), en ze hebben hun setup ondertussen aangepast en ziet er veel meer solide uit, vooral door de staanders voor de wheelbase die nu aan de zijkant vast zitten ipv erbovenop :)
https://www.aluxprofiel.nl/sim-racing-rig-4080-zwart/a3833

Stoeltje besteld bij GT Omega.
https://gt-omega-racing-eu.myshopify.com/products/xl-rs-seat

Nu heb ik alleen nog een mount nodig voor mijn 43" TV, zat te denken aan een makkelijk in hoogte en afstand verstelbare mount, maar zoiets is lastig te vinden in mijn budget range (+/- €100) sowieso moet hij makkelijk in hoogte te stellen zijn, afstand is misschien minder belangrijk.
Wil in de rig ook gewoon kunnen gaan gamen, en dan wil ik niet de bovenkant van het stuur voor de onderkant van het scherm zien ;)
Heeft iemand daar tips voor?

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwinlzv
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19:37
Na een klein half jaar mijn DD pro op een playseat challenge gebruikt te hebben vond ik het tijd om vandaag eens gek te doen. Maar omdat ik de rig niet altijd in de kamer kan laten staan moest hij een beetje mobiel zijn zodat ik hem via de keuken-bijkeuken de garage in kan rollen.
De keuze is vandaag gevallen op de Treq One met seatslider en de Sparco R100 stoel. Daarbij ook nog de CSL DD Side Mount en de Caster Wheels erbij genomen. De Playseat Challenge zit lekker en is makkelijk op te bergen maar met het zware stuur niet echt stabiel en de pedalen monteren was ook niet zoals je het eigenlijk wil.
Nu is het (lange?) wachten aangebroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
@Kalder wellicht met klemhendels in plaats van inbusbouten? Dan kun je je stuur makkelijk omlaag en onhoog schuiven en vastzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:34

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Edwinlzv schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:55:
Na een klein half jaar mijn DD pro op een playseat challenge gebruikt te hebben vond ik het tijd om vandaag eens gek te doen. Maar omdat ik de rig niet altijd in de kamer kan laten staan moest hij een beetje mobiel zijn zodat ik hem via de keuken-bijkeuken de garage in kan rollen.
De keuze is vandaag gevallen op de Treq One met seatslider en de Sparco R100 stoel. Daarbij ook nog de CSL DD Side Mount en de Caster Wheels erbij genomen. De Playseat Challenge zit lekker en is makkelijk op te bergen maar met het zware stuur niet echt stabiel en de pedalen monteren was ook niet zoals je het eigenlijk wil.
Nu is het (lange?) wachten aangebroken.
Ben zelf twee jaar geleden ook overgestapt van een Playseat Challenge naar alu rig op wielen. Werkt prima en geen seconde spijt van! Veel plezier er mee in ieder geval alvast!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Kalder schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:06:
Wil in de rig ook gewoon kunnen gaan gamen, en dan wil ik niet de bovenkant van het stuur voor de onderkant van het scherm zien ;)
Stuur van de base loskoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Card Nox schreef op maandag 27 juni 2022 @ 00:17:
[...]

Stuur van de base loskoppelen?
Dat kan natuurlijk, maar ik heb weinig zin om iedere keer dat stuur los te moeten maken, heb er geen quick release op zitten maar de originele van de GT DD Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:34

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Kalder schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:06:
Na aanschaf van de GT DD Pro heb ik nu een echte 4080 rig besteld bij aluxprofiel (ontwerp van hun ook, niet eigen ontwerp, (eigen design en alles op maat laten maken was veel duurder een poosje geleden, weet niet hoe het met de aluminium prijs staat maar dat was een half jaar geleden)), en ze hebben hun setup ondertussen aangepast en ziet er veel meer solide uit, vooral door de staanders voor de wheelbase die nu aan de zijkant vast zitten ipv erbovenop :)
https://www.aluxprofiel.nl/sim-racing-rig-4080-zwart/a3833

Stoeltje besteld bij GT Omega.
https://gt-omega-racing-eu.myshopify.com/products/xl-rs-seat

Nu heb ik alleen nog een mount nodig voor mijn 43" TV, zat te denken aan een makkelijk in hoogte en afstand verstelbare mount, maar zoiets is lastig te vinden in mijn budget range (+/- €100) sowieso moet hij makkelijk in hoogte te stellen zijn, afstand is misschien minder belangrijk.
Is het geen idee om de rig op wielen te zetten en deze aan de kant te rijden op het moment dat andere games wil spelen?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey168
Kalder schreef op maandag 27 juni 2022 @ 06:31:
[...]

Dat kan natuurlijk, maar ik heb weinig zin om iedere keer dat stuur los te moeten maken, heb er geen quick release op zitten maar de originele van de GT DD Pro.
Dan juist een quick release aanschaffen. Lijkt mij juist dé oplossing voor je ‘probleem’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Jeffrey168 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 07:53:
[...]

Dan juist een quick release aanschaffen. Lijkt mij juist dé oplossing voor je ‘probleem’.
Hmm, ja dat kan inderdaad ook, maar ik moet sowieso nog een plek hebben om het scherm op te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey168
Kalder schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:19:
[...]

Hmm, ja dat kan inderdaad ook, maar ik moet sowieso nog een plek hebben om het scherm op te hangen.
Die kan je met een simpele add-on op het frame bevestigen. Zoals deze bijv: https://simxpro.shop/home/SimXPro®-Basic-single-integrated-monitor-mount-R80-X80-p225056150

Of

https://www.simxpro.shop/...-monitor-mount-p225062091

Je hebt ze natuurlijk ook van andere merken zoals simlab of aluxprofiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Of enkel de Vese adapter als je nog genoeg aluprofielen over hebt, zie mijn discussie een pagina terug.

Qua stuur, als je een Formula stuur neemt, dan is ie ongeveer even hoog als de base, dus steekt er niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Señor Sjon schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:18:
Of enkel de Vese adapter als je nog genoeg aluprofielen over hebt, zie mijn discussie een pagina terug.

Qua stuur, als je een Formula stuur neemt, dan is ie ongeveer even hoog als de base, dus steekt er niks uit.
Ik heb 2 hele korte 4080 profielen over die volgens mij niet bij het pakket hoorden, en vanwege de wheelbase plaat kan ik daar geen monitor aan vast maken, zoiets wat je aan de zijkanten monteert kan misschien wel.

Frame voor de rig staat nu in ieder geval, nu nog de stoel (komt morgen) en een oplossing voor het beeld. Denk dat ik toch een simpele in hoogte verstelbare muurbeugel aanschaf, scherm is 43" dus is niet erg als hij wat verder van mijn neus af zit 😊

[ Voor 19% gewijzigd door Kalder op 27-06-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey168
Kalder schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:36:
[...]

scherm is 43" dus is niet erg als hij wat verder van mijn neus af zit 😊
Dat is dan denk ik wel je beste optie. Een losstaand frame voor tv kost al snel boven de €100/150.
Als je hem gewoon aan een muur kunt bevestigen zou ik lekker kijken bij Mediamarkt of dergelijke. Simpele muurbeugels koop je al voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

Jeffrey168 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:49:
[...]

Dat is dan denk ik wel je beste optie. Een losstaand frame voor tv kost al snel boven de €100/150.
Als je hem gewoon aan een muur kunt bevestigen zou ik lekker kijken bij Mediamarkt of dergelijke. Simpele muurbeugels koop je al voor een paar tientjes.
Nou even gekeken bij de Mediamarkt, maar die hadden alleen, vaste, draaibare, en kantelbare, geen enkele die in hoogte verstelbaar is, maar gelukkig zijn die wel te vinden op internet.
Heb deze besteld, is zo'n beetje in alle dimensies verstelbaar, ben benieuwd, zou tot 30kg moeten kunnen dragen dus dat zou met gemak moeten lukken, hoop alleen dat de muur stevig genoeg is :X , zit een dikke laag stucwerk op en niet echt een idee wat erachter zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:39
Kalder schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:22:
[...]

Nou even gekeken bij de Mediamarkt, maar die hadden alleen, vaste, draaibare, en kantelbare, geen enkele die in hoogte verstelbaar is, maar gelukkig zijn die wel te vinden op internet.
Heb deze besteld, is zo'n beetje in alle dimensies verstelbaar, ben benieuwd, zou tot 30kg moeten kunnen dragen dus dat zou met gemak moeten lukken, hoop alleen dat de muur stevig genoeg is :X , zit een dikke laag stucwerk op en niet echt een idee wat erachter zit.
Zou ik toch proberen om balkjes/profielen te zoeken als het een voorzet wand is. Desnoods een plaat er tegen waarop je de beugel dan kan bevestigen...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

TiezZ_BE schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Zou ik toch proberen om balkjes/profielen te zoeken als het een voorzet wand is. Desnoods een plaat er tegen waarop je de beugel dan kan bevestigen...
Heb de muurbeugel al een tijdje binnen. Prima ding al wil hij nog wel eens kantelen bij het omhoog bewegen waardoor hij niet meer waterpas hangt, misschien een kwestie van de moeren wat harder aan te draaien.
Muur was schijnbaar een gipsen voorzetmuur dus heb er gips pluggen voor gebruikt die beweren 150kg oid te kunnen dragen, daar 6 van gebruikt en het hangt wel goed stevig.
Zeer tevreden over het frame van aluxprofiel ook, de stoel is wel wat mindere kwaliteit maar had ook niet heel veel bijzonders verwacht voor het bedrag, was alleen wel een gedoe om hem te monteren, maar ook dat is gelukt uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinlzv
Ik heb sinds kort een Track one staan achter een bureau. Nu was het de bedoeling om dat ding als ik hem een paar dagen niet gebruik in de garage te parkeren. Maar ik heb een hoekje gevonden langs een muur. Anders gezegd hij zou dan in lengte richting langs een muur komen te staan en voorop de rig zou ik dan een schermstandaard kunnen monteren.
Nu is mijn vraag hoeveel ruimte zou je zowel links als rechts van de rig over moeten houden want ik zou er dan wel een standaard voor de muis en toetsenbord aan moeten bevestigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Kalder schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:16:
[...]

Heb de muurbeugel al een tijdje binnen. Prima ding al wil hij nog wel eens kantelen bij het omhoog bewegen waardoor hij niet meer waterpas hangt, misschien een kwestie van de moeren wat harder aan te draaien.
Muur was schijnbaar een gipsen voorzetmuur dus heb er gips pluggen voor gebruikt die beweren 150kg oid te kunnen dragen, daar 6 van gebruikt en het hangt wel goed stevig.
Zeer tevreden over het frame van aluxprofiel ook, de stoel is wel wat mindere kwaliteit maar had ook niet heel veel bijzonders verwacht voor het bedrag, was alleen wel een gedoe om hem te monteren, maar ook dat is gelukt uiteindelijk.
(y)

PS: Foto erbij maakt het wat visueler ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kalder

Kalder

TiezZ_BE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:10:
[...]

(y)

PS: Foto erbij maakt het wat visueler ;)
Ja die wilde ik ook nog posten maar was ik gister vergeten. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VywtoAn8oeJiBXoYWs1M6-ovJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzfkB0A8lJbleAJ66w4Oq2Lj.jpg?f=fotoalbum_large

En de beugel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Vs_U8xfmwZ5TGYIHJZYChZdc7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cly93zfi4av6dDIwFAYSk0IW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Kalder op 02-07-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:27
Iemand een mooie tip om dit probleempje op te lossen?

Ik heb de single screen mount gekocht voor de GT 1 Evo. Alleen zit mijn base in de weg nu.

Langer frame bestellen of?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QirntQNIGTeVzWs1ouK4bgnsjVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tadVfSr9ibx5C9m0yfYwDGv7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnEY54LjUB4fkMJGY4tg9go6aZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Enaz1RJrnGfu8B0MV45XCTdt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren om simracing setup aan te schaffen / te bouwen. Op dit moment heb ik nog helemaal niets dus ik moet hem hem echt vanaf scratch gaan bouwen. Veel dingen kom ik goed uit en heb ik de keuze inmiddels in mijn hoofd inmiddels wel voor gemaakt (3 monitoren op een losstaande mount, Fanatec DD2 met Formula V2.5 stuur, Heusinkveld Sprint pedalen) maar ik blijf heel erg twijfelen over de rig zelf.

Ik twijfel vooral nog tussen de Simlab P1-X (http://sim-lab.eu/shop/product/p1-x-sim-racing-cockpit-533) en de Next Level Racing F-GT Elite (https://nextlevelracing.c...ont-side-mount-edition-2/)

Voordeel van de Next Level Racing is de verstelbaarheid, die kun je uit de doos zo in een Formula opstelling zetten en je kunt zelfs relatief snel wisselen maar een nadeel vind ik dat dit wel met behoorlijk wat custom onderdelen gaat en met relatief dunne profielen voor die prijs. Reviews op YouTube zijn positief met ook nauwelijks flex maar ja dien zijn vaak gesponsord. Ik zie het ding hier op het forum eigenlijk ook niet of nauwelijks voorbij komen.

Bij de Simlab lijkt een Formula opstelling niet zomaar te kunnen al kan ik me voorstellen dat je zelf daar wel een constructie voor kan maken met een paar extra 40 x 120 profielen (lager aan voorkant pedaldeck en hoger aan achterkant pedaldeck). Wissel blijft dan wel iets meer werk. Het voordeel van de P1-X lijkt vooral te zijn dat het een oerdegelijk frame is en dat zo’n beetje alles standaard is.

Wat zouden jullie doen? En zouden extra profielen die ik op het Simlab basis profiel zet met hoekjes veel extra flex in de pedaltray opleveren als ik dat dan daarin hang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
b.o.n.s schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:06:

Ik heb de single screen mount gekocht voor de GT 1 Evo. Alleen zit mijn base in de weg nu.

Langer frame bestellen of?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke TV is dat? Zie zoveel verschillende montagepunten. Sommige merken hebben de vesapunten laag zitten, andere weer in het midden. Anders langer profiel gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
@ik222, wil je daadwerkelijk gaan switchen? Ik heb een NLR F1GT gehad en 1x gewisseld, daarna voor een dedicated 'GT' rig gegaan.

Ik zie op de 3 posities (formule, hybrid, gt) dat ze vooral de pedalen aanpassen, dit zowel op de stuur colom als op de basis vd base. Dit is allemaal niet 1,2,3 gedaan. Als je hiervoor gaat wil ik je als advies meegeven om de verschillende posities op de een of andere manier te markeren om te vermijden dat je elke keer opnieuw moet finetunen.

Ik rijd persoonlijk enkel GT stand en zou voor mezelf 100% voor de P1X gaan.

@b.o.n.s, eenvoudigste (en mooiste) is denk ik een langer 20/80 profiel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Card Nox schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:05:
@ik222, wil je daadwerkelijk gaan switchen? Ik heb een NLR F1GT gehad en 1x gewisseld, daarna voor een dedicated 'GT' rig gegaan.

Ik zie op de 3 posities (formule, hybrid, gt) dat ze vooral de pedalen aanpassen, dit zowel op de stuur colom als op de basis vd base. Dit is allemaal niet 1,2,3 gedaan. Als je hiervoor gaat wil ik je als advies meegeven om de verschillende posities op de een of andere manier te markeren om te vermijden dat je elke keer opnieuw moet finetunen.

Ik rijd persoonlijk enkel GT stand en zou voor mezelf 100% voor de P1X gaan.

@b.o.n.s, eenvoudigste (en mooiste) is denk ik een langer 20/80 profiel kopen.
Switchen uiteraard niet elke dag, daar is het ook bij de NLR Elite nog steeds teveel werk voor. Maar ik kan me wel voorstellen dat ik een periode vooral F1 rijd en daarna een periode meer GT of rally.

In België lijkt een winkel te zitten waar ze de NLR Elite series hebben staan, misschien dat ik daar maar eens een keer ga kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 02-07-2022 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dissidend
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:33
ik222 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:50:
[...]

Switchen uiteraard niet elke dag, daar is het ook bij de NLR Elite nog steeds teveel werk voor. Maar ik kan me wel voorstellen dat ik een periode vooral F1 rijd en daarna een periode meer GT of rally.

In België lijkt een winkel te zitten waar ze de NLR Elite series hebben staan, misschien dat ik daar maar eens een keer ga kijken.
Informatique (Berkel en rodenrijs) heeft beide in de showroom staan, NLR Elite en de P1X (en nog meer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
b.o.n.s schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:06:

Langer frame bestellen of?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als dat de vaste plek van je rig is kan je ook opteren voor een (bij voorkeur in hoogte verstelbare) muurbeugel.

Vergelijkbaar met Kalder (vlak boven je), maar dan op de zijmuur en langere beugel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dissidend schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Informatique (Berkel en rodenrijs) heeft beide in de showroom staan, NLR Elite en de P1X (en nog meer)
Dat is wel hele goede info, het is wel 130km rijden voor mij maar misschien dan toch wel de moeite. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
Señor Sjon schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:46:
[...]

Welke TV is dat? Zie zoveel verschillende montagepunten. Sommige merken hebben de vesapunten laag zitten, andere weer in het midden. Anders langer profiel gebruiken.
Een wat oudere samsung waarbij de vesa aansluiting wat hoger zit tov het midden.
Pas gisteren alles aangesloten dus dit is het finetunen.

Langer profiel is dan denk ik toch het beste idee in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b.o.n.s
TiezZ_BE schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:05:
[...]

Als dat de vaste plek van je rig is kan je ook opteren voor een (bij voorkeur in hoogte verstelbare) muurbeugel.

Vergelijkbaar met Kalder (vlak boven je), maar dan op de zijmuur en langere beugel.
Bedankt voor je berichtje ook. Ik blijf deze steun gebruiken want is een mooie oplossing en echt net een dag geleden aangeschaft.
Was benieuwd naar een blik van anderen, dus een langer profiel is denk ik de road to succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Vandaag even bij Informatique geweest om de Simlab P1-X te vergelijken met de NLR F-GT Elite. Laat ik voorop stellen dat beide gewoon hele degelijke rigs zijn, ook de NLR F-GT Elite is gewoon heel erg stevig en ik verwacht niet dat je er ergens issues met flex mee zult hebben. Wheeldeck had weliswaar iets meer flex dan bij de P1-X maar ik verwacht niet dat je daar in de praktijk last van zult hebben.

Dat gezegd hebbende is het voor mij ook duidelijk dat ik dus voor de P1-X ga, die is namelijk toch echt nog wel een stapje robuuster. En bovendien is het pedaldeck daarvan dankzij de brackets ruim voldoende verstelbaar om ook voor Formula racing een fijne zitpositie te vinden. Bovendien als ik het toch ooit nog hoger wil is het eenvoudig genoeg om er 4 extra 40x120 profielen op te schroeven waarmee dat dan altijd nog mogelijk is, maar ik verwacht dus niet dat ik dat ooit zal gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

b.o.n.s schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 16:25:
[...]

Bedankt voor je berichtje ook. Ik blijf deze steun gebruiken want is een mooie oplossing en echt net een dag geleden aangeschaft.
Was benieuwd naar een blik van anderen, dus een langer profiel is denk ik de road to succes!
Let op dat je met deze steun alles goed vastdraait, omdat ie mechanisch zo dicht bij je stuur gemonteerd zit, gaan ook alle trillingen van je stuur door naar je scherm... Bij mij stond het scherm regelmatig flink te schudden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
GeleFles schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:37:
[...]Bij mij stond het scherm regelmatig flink te schudden.
Same here met onderstaande oplossing, bij sterke ffb trilde het scherm licht. Had alles goed vast, maar als het frame trilt trilt het scherm mee, kun je weinig aan doen. Je kunt proberen iets van rubbere spacers ertussen te doen maar persoonlijk zou ik bang worden dat het scherm gaat verschuiven. Heb nu een los staande monitorstand en daar heb je dat probleem natuurlijk niet mee. Dat was een van de redenen voor mij om mijn triples losstaand te maken ipv aan de rig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD8FVsiInLhnbZY9stfd3gWou9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ushtlKWxz9IDU0Na3Kll8y8X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipapaulus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:26
Card Nox schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Same here met onderstaande oplossing, bij sterke ffb trilde het scherm licht. Had alles goed vast, maar als het frame trilt trilt het scherm mee, kun je weinig aan doen. Je kunt proberen iets van rubbere spacers ertussen te doen maar persoonlijk zou ik bang worden dat het scherm gaat verschuiven. Heb nu een los staande monitorstand en daar heb je dat probleem natuurlijk niet mee. Dat was een van de redenen voor mij om mijn triples losstaand te maken ipv aan de rig.

[Afbeelding]
Wow O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
Bedankt voor de tips en adviezen.
Inmiddels een langer profiel besteld en denk dat ik er dan wel ben.

Scherm trilt iets inderdaad, maar voorlopig zit alles goed vast.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Flying Hawkic
kroegtijger schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:23:
[...]

Ik hoor graag je bevindingen. Ik zat toevallig laatst naar eenzelfde soort opstelling te kijken, maar dan met BST-1's ipv BST-2. Ik kon alleen niet echt een goed vergelijk vinden met bijvoorbeeld de Buttkicker transducers die toch wel heel erg veel duurder zijn. De ervaring leert toch wel regelmatig dat er een reden is dat er zo'n groot prijsverschil in zit maar in dit geval kreeg ik er niet de vinger achter wat dat zou moeten zijn. Als er een goed argument is om bijvoorbeeld 4 Buttkicker LFE (mini)'s te nemen boven4 BST-1 / BST-2's wil ik het nog overwegen, maar het verdubbeld minimaal al de kosten die het met zich mee brengt. Dat haalt de grap van experimenteren toch wel snel weg daarmee.
Even terugkoppelen.

Ik ben uiteindelijk voor de BST-2's gegaan en heb eentje aan de onderkant vooraan van mijn stoel gemonteerd en ééntje aan mijn rug.

In mijn opstelling is de BST-2 voldoende krachtig. De Nobsound versterker staat ongeveer op 65% en in Simhub heb ik enkel wheel lockup en gear change op 100% staan. Andere effecten die ik heb zijn wheel slip en road rumble, beide subtiel ingesteld zodat ze niet storend zijn maar wel informatief.

De bass shaker op mijn rug staat op 50% en die vooraan op 100%, zo voelen ze hetzelfde aan. Die op mijn rug zit dicht op mijn ruggengraat en die aan de onderkant vooraan aan mijn bovenbenen, die houden natuurlijk ook wat trillingen tegen.

Kabels netjes weggewerkt in de bekleding van de stoel. Heb ook niet in mijn stoel moeten boren omdat de Tesa Powerbond (zie foto hieronder) meer dan stevig genoeg is. Zo stevig, dat ik hem er bij mijn testopstelling bijna niet af kreeg zonder de stoel te beschadigen. Zou je dus aanraden om eerst gewoon met stevige plakband de positie te testen, en dan pas vast te plakken met Tesa.

Moet hier wel bij vermelden dat het materiaal waar ik ze op heb gemonteerd glasvezel versterkt plastiek is, en dat is uitermate geschikt voor een bass shaker (volgens de handleiding van Dayton). Als je de bass shakers gaat monteren op hout of een aluminium profiel, heb je misschien andere resultaten. De trillingen blijven bij mij ook mooi binnen mijn stoel en gaan niet naar de rest van de rig of de vloer.

Ik zou niet meer zonder deze feedback kunnen :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJNKsWgBx5ODIY89pm-t8_Kx544=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zl6Z2I5HtEvm3LI4hiDSZXRG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emPgVo3d0t1mbZ0NfHc6zuj5lVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJzULp6Ud3qENzDjx9qikOCg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_kYK6sls68v5c0ylFXknWQtJWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUGDP6yIFV1BeQYy4PqBUvrh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mister8th
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-09 12:02
Na enige tijd twijfelen over welke sim rig ik zou kopen kwam ik deze Sim-Lab GT1-EVO tegen op marktplaats voor een mooie prijs.

Nu nog opzoek naar een stoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7LqaxeNXJMlH6NtYksZoJdm370=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGGryNyUu0YCPvbG9Zom26Bh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Mister8th schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:56:
Na enige tijd twijfelen over welke sim rig ik zou kopen kwam ik deze Sim-Lab GT1-EVO tegen op marktplaats voor een mooie prijs.

[Afbeelding]
Ik zou in elk geval je stoel ergens halen waar ze er meerdere hebben staan zodat je vooraf goed kan passen en vergelijken. Verschillen tussen stoelen zijn namelijk groot en wat voor jou fijn zit is heel persoonlijk. Ik had vooraf een Sparco stoel op het oog maar uiteindelijk bleek een LTEC LT-3 veel beter te zitten voor mij dus die moet het gaan worden op mijn nog te bouwen rig.

Ik denk dat niet lekker zitten je plezier in het racen echt kan bederven.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 05-07-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Mister8th schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:56:

[Afbeelding]
Mooi, proficiat :). Zelfs nog niet open gemaakt? Waarom werd die verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Flying Hawkic schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:23:
[...]

Even terugkoppelen.

Ik ben uiteindelijk voor de BST-2's gegaan en heb eentje aan de onderkant vooraan van mijn stoel gemonteerd en ééntje aan mijn rug.

In mijn opstelling is de BST-2 voldoende krachtig. De Nobsound versterker staat ongeveer op 65% en in Simhub heb ik enkel wheel lockup en gear change op 100% staan. Andere effecten die ik heb zijn wheel slip en road rumble, beide subtiel ingesteld zodat ze niet storend zijn maar wel informatief.

De bass shaker op mijn rug staat op 50% en die vooraan op 100%, zo voelen ze hetzelfde aan. Die op mijn rug zit dicht op mijn ruggengraat en die aan de onderkant vooraan aan mijn bovenbenen, die houden natuurlijk ook wat trillingen tegen.

Kabels netjes weggewerkt in de bekleding van de stoel. Heb ook niet in mijn stoel moeten boren omdat de Tesa Powerbond (zie foto hieronder) meer dan stevig genoeg is. Zo stevig, dat ik hem er bij mijn testopstelling bijna niet af kreeg zonder de stoel te beschadigen. Zou je dus aanraden om eerst gewoon met stevige plakband de positie te testen, en dan pas vast te plakken met Tesa.

Moet hier wel bij vermelden dat het materiaal waar ik ze op heb gemonteerd glasvezel versterkt plastiek is, en dat is uitermate geschikt voor een bass shaker (volgens de handleiding van Dayton). Als je de bass shakers gaat monteren op hout of een aluminium profiel, heb je misschien andere resultaten. De trillingen blijven bij mij ook mooi binnen mijn stoel en gaan niet naar de rest van de rig of de vloer.

Ik zou niet meer zonder deze feedback kunnen :).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice gedaan! ik heb ook 2 van die shakers, maar momenteel maar 1 gemonteerd, omdat de andere niet meer onder de pedalplate past omdat ik mijn pedalen anders heb gemonteerd...

Heb de 1e nu nog aan de achterkant van de rig via een houten plaat aan de rig vastgemaakt, maar dat zorgt er wel voor dat de hele rig trilt.

Zal ook eens kijken of ik ze op de stoel kan plakken, daar heb ik nog niet aan gedacht/naar gekeken. (dacht eigenlijk dat dat te snel los zou gaan)
Moet ik natuurlijk wel even wat vlakke stukken op de stoel kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
GeleFles schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:57:
[...]

Nice gedaan! ik heb ook 2 van die shakers, maar momenteel maar 1 gemonteerd, omdat de andere niet meer onder de pedalplate past omdat ik mijn pedalen anders heb gemonteerd...

Heb de 1e nu nog aan de achterkant van de rig via een houten plaat aan de rig vastgemaakt, maar dat zorgt er wel voor dat de hele rig trilt.

Zal ook eens kijken of ik ze op de stoel kan plakken, daar heb ik nog niet aan gedacht/naar gekeken. (dacht eigenlijk dat dat te snel los zou gaan)
Vlakke stukken vinden op de stoel was ook een uitdaging bij mij. Je bent inderdaad een beetje beperkt op dat vlak.

Nu, mijn rugleuning is niet 100% vlak zoals je op de foto ziet maar de Tesa Powerbond weet het toch goed vast te houden.

Weet niet uit welk materiaal jouw stoel is gemaakt, maar die Tesa Powerbond (ik heb deze https://www.amazon.nl/Tes...Strong/dp/B00C2U6794?th=1) is wel bijzonder sterk.

Best inderdaad vermijden dat de trillingen de stoel verlaten. Ik weet niet of je iets van de trillingen voelt als die worden doorgegeven aan de volledige rig. Kan mij voorstellen dat je dan veel nuance in de trillingen mist en dat je ze behoorlijk luid moet zetten om ze te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 22:13
GeleFles schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:57:
[...]

Ik heb ze met tieribs via de achterkant vastgemaakt:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolige_Joffer
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 07:50
ik222 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:36:
[...]

Ik zou in elk geval je stoel ergens halen waar ze er meerdere hebben staan zodat je vooraf goed kan passen en vergelijken. Verschillen tussen stoelen zijn namelijk groot en wat voor jou fijn zit is heel persoonlijk. Ik had vooraf een Sparco stoel op het oog maar uiteindelijk bleek een LTEC LT-3 veel beter te zitten voor mij dus die moet het gaan worden op mijn nog te bouwen rig.

Enig idee waar je het beste stoelen kan gaan passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
Jolige_Joffer schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:29:
[...]

Zie de topicstart. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Ik ben zelf bij Biesheuvel geweest, die hebben veel staan en geven goed advies. Mijn stoel ga ik dus daar bestellen. Was wel 90 kilometer enkele reis maar beter dat dan een niet goed passende stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 15:48
[...]

Ik ben bij Lynx geweest, de LCD stoelen (Mirco) zitten in een prima prijsrange, en passen is een MUST !
Ging met een ander model weg dan van te voren bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister8th
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-09 12:02
ik222 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:36:
[...]

Zelf zat ik te denken aan een Autostoel. Ik weet niet of hier verder nog nadelen aankleven ten opzichte van een sim / kuipstoel.
Flying Hawkic schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:35:
[...]

Mooi, proficiat :). Zelfs nog niet open gemaakt? Waarom werd die verkocht?
Van wat ik begrijp heeft hij deze gewonnen. Maar had zelf al een sim rig waar hij tevreden mee was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Vanmiddag mijn P1-X met triple screen stand en nog wat accessoires ophalen bij Simlab. Ben heel wat weken bezig geweest met alles uitzoeken, reviews lezen en dingen in het echt bekijken en kan dit weekend dan eindelijk gaan bouwen.

Daarna wel nog wachten tot de spullen van Heusinkveld (Ultimate+ pedalen) en Fanatec (DD2 met Formula 2.5 stuur) binnen zijn voordat er ook echt geracet kan gaan worden maar ik heb er zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
ik222 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:48:
Vanmiddag mijn P1-X met triple screen stand en nog wat accessoires ophalen bij Simlab. Ben heel wat weken bezig geweest met alles uitzoeken, reviews lezen en dingen in het echt bekijken en kan dit weekend dan eindelijk gaan bouwen.

Daarna wel nog wachten tot de spullen van Heusinkveld (Ultimate+ pedalen) en Fanatec (DD2 met Formula 2.5 stuur) binnen zijn voordat er ook echt geracet kan gaan worden maar ik heb er zin in!
hoe meer foto's hoe beter 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teh_maniax
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:25
Ik heb mijn stoelverhoging maar wat verstevigd. Bij het remmen voelde de constructie met lange bouten toch niet zo stevig aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMdNw3DRioibbF-CDtWd3CzYic0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4WFj1boEESeeefiIXM9maLI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6yztdBl9i1piSMOkvKlPvAwm3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFBSHRESRw2mAW408puboRGL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2ZZmWVuc_EbmQEvCFTd_UBvYJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8k00qw7ybuhhADCxXsrvwEAt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYZbZX0U4G3XceHhntELyic6tMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIf1YtDahsj5f8Q1x3ql6JWG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Moet je zo hard remmen bij truck simulator dan? :+ Dan had je wellicht beter de pedal plate verder kunnen laten zakken, je hebt zo te zien nog een groef over naar beneden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinlzv
teh_maniax schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:02:
Ik heb mijn stoelverhoging maar wat verstevigd. Bij het remmen voelde de constructie met lange bouten toch niet zo stevig aan.
Als je je stoel verlaagd en de pedalen anders zet is het veel steviger.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7V5apMiE8bJybttUg_KCoMNLtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yn6ygzsM3PMtsk510SyzZVZv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWjqv4pB6hPPy7ocMhIKe_UDIes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5RljCcOHPMjE2LMkiO0UBPt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j47ocTKvOV6lioq53nOTfZkIjCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBZyrcQ02Pf6JhB1gUzsS40x.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben ook een tijd bezig geweest en met mijn 1,87 zit ik nu goed en heb ook steun bij mijn bovenbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Topicstarter
ik222 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:48:

Wel vanuit een bestaande setup? Of heb je helemaal nog geen rig? Want dan heb je wel erg goed uitgepakt met deze spullen, zeg maar. :+

Veel plezier alvast. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
dawg schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Wel vanuit een bestaande setup? Of heb je helemaal nog geen rig? Want dan heb je wel erg goed uitgepakt met deze spullen, zeg maar. :+

Veel plezier alvast. :)
Ik had nog niets, ja een oud Logitech momo stuurtje van 15 jaar oud om op een bureau te klemmen. Maar idee was inderdaad om het in één keer goed te doen zodat ik niet later spullen weer moet gaan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:49
Card Nox schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:49:
[...]

[Afbeelding]
Zo ziet mijn rig er niet meer uit, maar zo: Card Nox in "Het grote 'show je race-rig' topic"
Dus de schermen zijn naar een eigen los staande stand gegaan vanwege trillingen in de rig bij hevige FFB, maar de PC staat nog wel op de rig vanwaar die keuze?

Ben zelf namelijk van plan om zo'n los staande monitor stand op wielen te zetten, en de pc er ook aan te monteren.
Als vrijgezel heb ik de luxe dat alle ruimte naar eigen inzicht te gebruiken is, daarom staat er nu een bureau midden in de woonkamer voor optimale lichtval voor mijn andere hobby (Lego)

Het idee is dan dat de stand met schermen en PC aan het bureau kan staan, een kwartslag draait + luie stoel voor gaming met controller en met inrollen van simrig op wielen voor rijden met stuur/vliegen met joysticks.
En het hele gebeuren kan dan wanneer er bezoek is allemaal in een hoek weggezet of woonkamer uit.

Zal het waarschijnlijk zelf moeten ontwerpen (lees bestaand ontwerp iets aanpassen) want ik heb even rondgekeken maar Google heeft mij nog niet op vergelijkbare opstellingen gewezen.

Hier iemand die iets vergelijkbaars heeft of heeft gezien?

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_maniax
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:25
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:38:
Moet je zo hard remmen bij truck simulator dan? :+ Dan had je wellicht beter de pedal plate verder kunnen laten zakken, je hebt zo te zien nog een groef over naar beneden..
Blijkbaar, maar het staat nu zo vast als een huis :+
Pedal plate zit al op de onderste groef.
Edwinlzv schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:52:

Als je je stoel verlaagd en de pedalen anders zet is het veel steviger.

[...]

Ik ben ook een tijd bezig geweest en met mijn 1,87 zit ik nu goed en heb ook steun bij mijn bovenbenen.
Lengte is het probleem niet echt, meer een breedte en gewicht probleem :o
Een kuipstoel wordt het dan ook niet, vandaar een breede stoel uit een Porsche Cayenne, inclusief verlichting en stoelverwarming :9

Kwa positie stoel/pedal hoogte zit het nu wel fijn voor mij, maar misschien dat het wat schuiner zetten van de pedals nog iets help, morgen maar eens verzetten en proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjzeFFZlMpekHtjreIHEcXOGiNI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26XB1AISjiZQ7JxH6rZvScwN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8Sh81zs5TMFHateGL6NLmlz4_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijFqv6QLLxK34uSd53YjVM8V.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Sato schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:37:
[...]

[...]

Dus de schermen zijn naar een eigen los staande stand gegaan vanwege trillingen in de rig bij hevige FFB, maar de PC staat nog wel op de rig vanwaar die keuze?
De hoofdreden is dat de PC Shelve een vaste breedte heeft, dus hij kan niet op de monitor stand. Zou ik die mogelijkheid hebben had ik het gedaan.
Daarnaast:
  • PC staat op rubbere voetjes
  • PC hoor ik geen vibraties van
  • Scherm zag ik licht bewegen, pc niet
  • Scherm zat direct aan de dwarsbalk, pc zit op de staanders
  • Scherm heeft nog een keer hefboomwerking, PC shelve beduidend minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
teh_maniax schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:56:
[...]

Blijkbaar, maar het staat nu zo vast als een huis :+
Pedal plate zit al op de onderste groef.

[...]

Lengte is het probleem niet echt, meer een breedte en gewicht probleem :o
Een kuipstoel wordt het dan ook niet, vandaar een breede stoel uit een Porsche Cayenne, inclusief verlichting en stoelverwarming :9

Kwa positie stoel/pedal hoogte zit het nu wel fijn voor mij, maar misschien dat het wat schuiner zetten van de pedals nog iets help, morgen maar eens verzetten en proberen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik kreeg juist last van mijn hielen/achillespees bij een schuine pedal plate, heb hem veel vlakker gezet, zodat pedalen in rust niet naar je toe staan.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Darkangle schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:03:
[...]
hoe meer foto's hoe beter 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHXunArQDQjbGoQbCoeX6UxSQvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGV0JptWAvvmnB4Pg23ezQxb.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine preview van de status na een weekend bouwen. De Simlab P1-X met accessoires en triple screen stand staan in elkaar, stoel is gemonteerd en de 3 x 32” schermen (curved, 1000R) hangen. Afstellen van de schermen was vrij eenvoudig dankzij de extra bestelde vario vesa mount kit. Wel heel mooi het effect met vrijwel perfect rond lopende schermen waar je tussen zit :)

Nu is het wachten op Fanatec en Heusinkveld, als die spullen binnen zijn kan ik dat monteren. Daarna de rig definitief afstellen en de kabels netjes wegwerken. En dan eindelijk racen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-07 09:37
ik222 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:13:
[...]

[Afbeelding]

Kleine preview van de status na een weekend bouwen. De Simlab P1-X met accessoires en triple screen stand staan in elkaar, stoel is gemonteerd en de 3 x 32” schermen (curved, 1000R) hangen. Afstellen van de schermen was vrij eenvoudig dankzij de extra bestelde vario vesa mount kit. Wel heel mooi het effect met vrijwel perfect rond lopende schermen waar je tussen zit :)

Nu is het wachten op Fanatec en Heusinkveld, als die spullen binnen zijn kan ik dat monteren. Daarna de rig definitief afstellen en de kabels netjes wegwerken. En dan eindelijk racen :D
Hele dikke set, welke set had je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Worra schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:44:
[...]

Hele dikke set, welke set had je hiervoor?
Een Logitech momo stuur van minimaal 15 jaar oud die je op een bureau kon klemmen :+ Maar daarmee al een aantal jaar niet meer geracet. Ik ga de hobby nu wat serieuzer aanpakken :)

Wil eerst starten met F1 2022 maar dan ook starten met iRacing.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 11-07-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou zeker ACC en AC (met mods) oppikken. Zijn geregeld in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey168
Je kan ook ff kijken op Eneba bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:14

Christiano007

Ich bin der champion

Mocht je iets van Fanatec kopen hebben ze nog een actie 3 maanden voor 1 euro Iracing (bij nieuwe accounts)

Ik ga die ook binnenkort eens proberen, puur om het te vergelijken.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 15:48
ik222 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:10:
[...]

Een Logitech momo stuur van minimaal 15 jaar oud die je op een bureau kon klemmen :+ Maar daarmee al een aantal jaar niet meer geracet. Ik ga de hobby nu wat serieuzer aanpakken :)

Wil eerst starten met F1 2022 maar dan ook starten met iRacing.
Mooie upgrade dan, welke schermen heb je gekozen ? ik zit zelf ook in de overweging om van 34" naar triples te gaan.
Als je nog een key nodig hebt voor ACC, ik heb er nog een steam redeem key over uit een humble bundle maar dan moet je maar ff een PM sturen.
Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste