DaniëlWW2 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:36:
Een summiere reconstructie van de gebeurtenissen. Want blijkbaar is het gisteren voor FP2 al begonnen met de discussie, daarom de vertraging van 15min en is dat na FP2 doorgegaan.
https://nos.nl/artikel/24...eldvreemde-bubbel-te-zijn
De posities van de coureurs lijken ook nog steeds niet duidelijk te zijn. Er wordt heel veel geroepen over bepaalde coureurs, maar volgens mij is er niks concreets uitgekomen. De vraag is ook waarom een bepaalde coureur wil racen of niet. Factoren zoals de veiligheid van het personeel kan ook een rol spelen aangezien je een aantal coureurs hier meer over hoort dan hun eigen teambazen.
Ik denk dat dat net het grote probleem is. Iedereen kijkt naar elkaar en niemand durft initiatief nemen. Of beter gezegd: kan het initiatief nemen. We weten al van vorige jaar dat we naar SA komen. Als ik mij niet vergis was er in December bij de race al een raket inval in de week ervoor. Bij FE in januari was er ook al een onderschept. En nu wordt het pas een probleem en niet veilig? Eigenlijk moest er al tegen geprotesteerd zijn toen de kalender voorgesteld werd. Niet nu net voor de race want hoe je het draait of keert: er vallen voortdurend raketten dus veilig is het er vandaag niet, maar vorige maand ook al niet.
Velen zitten hier te zeggen dat het dan maar aan Hamilton is om eens zijn principes in daden om te zetten en niet te rijden. Maar ik vrees dat hij dat niet kan en mag doen. FOM/FIA organiseert de hele boel met 23 races en 1 is toevallig in SA. (en er zijn genoeg redenen om niet naar daar te gaan, maar ik denk ook dat er voor elk van de landen op de kalender nog wel redenen te vinden zijn om er weg te blijven. Daar moeten we ook niet onnozel over doen). De 10 teams zitten met hun contracten bij FOM die hen verplichten te rijden. En de rijders zitten met hun verplichtingen tov hun teams. Denk dat die contracten wel waterdicht zijn en op een paar uitzonderingen zoals ziekte of blessure verplicht zijn te racen. Als er echt iets aangedaan wil worden dan is het aan de GPDA (en denk al dat daar niet alle rijders lid van zijn) om als rijders te verenigen en neen te zeggen om te rijden. Dat is de enige manier om hierin een statement te stellen. En de reden van de lange vergadering gisteren en de uitkomst ervan zal ook wel niet ver te zoeken zijn: ze zijn niet unaniem overeengekomen. De ene piloot heeft al meer voordeel bij geen race dan wel een race, of omgekeerd afhankelijk van het team en de situatie. Dus ja dan kan er enkel maar geracet worden.
By the way: hele situatie doet mij beetje denken aan de F1 GP van Kyalami in 1985 (voor velen hier waarschijnlijk voor dat ze geboren zijn dus zoek maar op

). Denk 1 van de weinige GP's waar politiek zo een grote rol gespeeld heeft. Door de apartheidswetten in Zuid-Afrika was er ook veel druk om er niet meer te gaan racen. Frankrijk is er ingeslaag om Renault en Ligier forfait te laten geven (maar de Franse overheid was dan ook eigenaar van die 2). En dat waren de enigen. Veel sponsoren wouden niet op de wagens staan. Zweden wou dat Johansson niet reed, Finland hetzelfde met Rosberg. Niki Lauda, Nigel Mansell, Alan Prost (ook Fransman) wouden ook niet racen maar deden dat uiteindelijk wel. Enige die nog forfait gegeven heeft is Alan Jones: officieel omdat hij ziek was. Later heeft hij toegegeven dat hij niet wou racen en Bernie Ecclestone hem dan maar gezegd heeft: dan moet je maar ziek zijn.
Dus misschien moeten de rijders morgen massaal wat verkeerd eten bij het ontbijt?