Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:20
HansAuutB schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:17:
[...]

Mooi verhaal van je ervaringen.
Wat is je auto super efficiënt. Waarom lukt dat bij andere auto's niet?
Stroomlijn
Plus een relatief lage snelheid aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:14
tweebel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:35:
[...]

Stroomlijn
Plus een relatief lage snelheid aanhouden.
Die twee punten en ik denk ook de manier van rijden. Zoals uitrollen zonder regen en niet op het laatst boven op de rem gaan staan, anticiperen op wat er voor je gebeurd. De bandenspanning en een beetje vloeiend rijden en gebruik maken van hoogteverschillen. Het is denk ik vooral de combinatie. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

De rijstijl is inderdaad ook belangrijk, toen ik afgelopen zomer zo'n 750 km heb gereden in een ICE (noodgedwongen helaas, omdat de EV kaduuk was gegaan...) heb ik aanzienlijk zuiniger gereden (4,9l/100km) dan de WLTP belofte (5,9l/100km) van die auto.
Met m'n Ioniq had ik afgelopen zomer op een rit van 999km een verbruik van 10kWh/100km gehaald, dus ik durf wel te stellen dat ik een zuinige rijstijl heb.

[ Voor 3% gewijzigd door SpongeRob op 18-10-2025 21:21 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.