Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:57
blb4 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:41:
Voornamelijk Autocharge (Fastned) en Plug & Charge (o.a. IONITY) gebruikt, helemaal geen app of pas nodig.
Ja, die termen kom ik ook af en toe tegen. Nog niet in verdiept, vooral omdat we bijna niet snelladen.

Dank aan de reacties hierboven! Waarschijnlijk moet ik eerst een keer tegen telefoonproblemen aanlopen om te ervaren dat een pas ook echt wel voordelen heeft :). Aan de andere kant - dan kan ik er in veel gevallen waarschijnlijk mijn ANWB-pas ook wel tegenaan houden. Misschien duurder, maar wel een back-up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
blb4 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:41:
Voornamelijk Autocharge (Fastned) en Plug & Charge (o.a. IONITY) gebruikt, helemaal geen app of pas nodig.
Dat is uiteraard het allerbeste. Pasjes moet ik aan denken, telefoon heb ik vrijwel altijd bij me, de auto heb ik altijd bij me als ik laad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:42
Zapato schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:46:
[...]

Dat is uiteraard het allerbeste. Pasjes moet ik aan denken, telefoon heb ik vrijwel altijd bij me, de auto heb ik altijd bij me als ik laad.
‘t is mij idd nog niet overkomen dat ik aankwam bij een laadpunt om te gaan laden en dat ik m’n auto niet bij me had :). Die andere zaken wel en zeker met 2 bereiders zijn pasjes idd nog wel eens snel vergeten. Ook in NL handig / goed voor gemoedsrust dat je gewoon altijd bij Fastned & IONITY terecht kunt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Zapato schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:46:
[...]

Nou….
Als ik op een lange rit in Europa mijn pasjes, telefoon, of bijrijder vergeet heb ik wel een nog veel groter probleem.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Pasjes kan je toch gewoon in de auto laten liggen? Ik hoef zelden publiek te laden, maar voor geval dat heb ik 2 pasjes in de middenarmsteun liggen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
VidaR-9 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:07:
Pasjes kan je toch gewoon in de auto laten liggen? Ik hoef zelden publiek te laden, maar voor geval dat heb ik 2 pasjes in de middenarmsteun liggen.
Dat kan natuurlijk maar dan kom je weer bij 't hier ook al wel aangehaalde punt over veiligheid. Is 't verstandig om deze in de auto te laten? Ach ja, je kan op steeds meer plekken direct met je pinpas betalen dus de kans dat je niet kunt laden wordt steeds kleiner. Wel is 't gemak waarmee dat kan nog steeds een een aandachtspunt, voor mij is autocharge & plug & charge the way to go.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
blb4 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:36:
[...]

Wel is 't gemak waarmee dat kan nog steeds een een aandachtspunt, voor mij is autocharge & plug & charge the way to go.
En alle EV’s die de beide ondersteunen zou m.i. ook een doel moeten zijn, vind ik.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:09
sjroorda schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:28:
[...]

Wij zijn recent EV-rijder (half jaartje). We hebben 1 laadpas (ANWB) die we thuis gebruiken, en op vakantie bijna alles via apps gedaan (met name Tesla, Ionity en Bilkraft). Ik was vooral verrast vanwege het gemak waarmee alles met een app kan.

Daarom ben ik wel benieuwd waarom hier zo enthousiast gereageerd wordt op de introductie van een laadpas. Is dat alleen maar om niet afhankelijk te zijn van netwerk + batterij op je telefoon, of speelt er meer? Veiligheid bijvoorbeeld?

Een hele berg aan pasjes in je auto lijkt me ook weer niets (en kan je ook als onveilig zien?).
Ik heb een auto die niet automatisch gaat laden. Dus dan moet je het nummer van Ionity in de app vinden, je moet verbinding maken en ongemerkt ben je zo een minuut of zelfs meer kwijt. Terwijl een pas, als hij werkt, veel sneller gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
blb4 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:36:
[...]
Dat kan natuurlijk maar dan kom je weer bij 't hier ook al wel aangehaalde punt over veiligheid. Is 't verstandig om deze in de auto te laten?
Veiligheid? Wat kan er theoretisch gebeuren? Een keer gratis laden. Her maximale risico is toch niet meer dan een paar tientjes.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Wij zijn ondertussen al een week bezig met onze roadtrip door Frankrijk naar noord Spanje en nu de oostkust. Ik kan bevestigen dat er idd een nieuwe Fastned lader staat tussen Barcelona en Tarragona (waar wij nu zijn). Heb die gelijk even getest en werkte prima. Stond er toevallig met nog een Nederlander te laden maar verder waren alle stalls vrij. Hij kwam echter niet naar voren als Fastned in Maps (ingebakken in onze Polestar 2 met AAOS). Staat nog als een Repsol vermeld. Gek genoeg de andere kant op (zelfde punt) staat ie wel als Fastned.

Verder een beetje dezelfde ervaringen als vorig jaar. Zelfde kant op maar dan west Spanje (Baskenland). In/door Frankrijk kan je blind rijden, zoveel laadstations. Spanje een heel stuk minder. Sowieso staan ze langs de grotere wegen amper/niet aangegeven en de snelladers die je dan zelf op zoekt zijn veel Max 50kW laders bij supermarkten, winkel centras etc. Gelukkig was die Fastned er dus, daar wat langere pauze genomen. En volgens mij was er anders nog een Ionity vlak voor Tarragona. Maa we kunnen ook bij ons hotel met 10/11kW laden dus ik zet de wagen morgenavond even aan de lader zodat die weer vol is. Opzich dus wel te doen in Spanje maar ze zijn daar by far nog niet zo ver als in Frankrijk/Nederland.

[ Voor 39% gewijzigd door Juancho op 02-09-2025 19:11 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
Als je om praktische/pragmatische redenen toch Tesla SuC’s zou toevoegen aan je laadportfolio, zie je dat de en-route snellader hoeveelheid bijna verdrievoudigt in Spanje. :)

Zie Sparkaliance (2-the bij Tarragona is jouw Fastned):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oul6UwGJjTlw6yRRXNba5h_8xww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkJ9nkx9NfJRSZLrZWNEoLmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CK6RetjZGvNeI5oLCe8bh1Y_6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtYClNRQTZfC0lTwrinKzPDN.jpg?f=fotoalbum_large

Kanttekening is dat de rode bolletjes 125 kW V2’s zijn. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Juancho schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:07:
een nieuwe Fastned lader staat tussen Barcelona en Tarragona (waar wij nu zijn). Heb die gelijk even getest en werkte prima. Stond er toevallig met nog een Nederlander
Ah ja, die rook de stal :+
Maar echt goed nieuws, ze zijn snel aan het uitbreiden.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Puppetmaster schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:16:
Als je om praktische/pragmatische redenen toch Tesla SuC’s zou toevoegen aan je laadportfolio, zie je dat de en-route snellader hoeveelheid bijna verdrievoudigt in Spanje. :)

Zie Sparkaliance (2-the bij Tarragona is jouw Fastned):
[Afbeelding]

Tesla:
[Afbeelding]

Kanttekening is dat de rode bolletjes 125 kW V2’s zijn. ;)
Via de Tesla app viel me juist op dat er zo weinig Tesla laders waren. In ons gebied ook maar 2, net zoveel als Fastned. Maargoed ik neem Tesla laders wel mee hoor maar maak zijn ze niet de meest logische op een langere route. Nog even los van het feit dat Tesla laders niks bieden. Zelfs een kopje koffie is al lastig 🙂

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 02-09-2025 22:43 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Pr088 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:23:
[...]

Er zijn al onderzoeken die suggereren of aantonen dat regen meer effect heeft op range van een EV dan (flinke) tegenwind.
Blijkt maar weer uit jouw voorbeeld. Mooi dat je in ieder geval veilig bent aangekomen. Dat is het belangrijkste.
En dan te bedenken dat ik op de D wegen geen 110km/u kom rijden en op de autopeage geen 130km/u maar eerder 100 of soms nog langzamer (het regende echt de ganse tijd) geeft helemaal aan dat het verbruik mega hoog was. Gisteren heen en weer Rotterdam met 135 wh/km gereden op 110 km/u. Ik reed op de vakantie met een lagere snelheid terug die over de 200 Wh ging.

Met twee remarks
1) bandenspanning was nu wel goed op vakantie terug niet.
2) auto niet bepakt met spullen en personen

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Oekol schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:17:
[...]

En dan te bedenken dat ik op de D wegen geen 110km/u kom rijden en op de autopeage geen 130km/u maar eerder 100 of soms nog langzamer (het regende echt de ganse tijd) geeft helemaal aan dat het verbruik mega hoog was. Gisteren heen en weer Rotterdam met 135 wh/km gereden op 110 km/u. Ik reed op de vakantie met een lagere snelheid terug die over de 200 Wh ging.

Met twee remarks
1) bandenspanning was nu wel goed op vakantie terug niet.
2) auto niet bepakt met spullen en personen
Ik had het deze vakantie andersom.
Kwam op de bestemming aan met een veel hoger precentage dan abrp aangaf. Verbruik was op een bepaald stuk veel lager. En op de terugweg gebeurde hetzelfde, dus één stop minder kunnen doen.

Ik had bij abrp wel de settings aangepast, op basis van ervaring, naar een hoger verbruik en extra kg's toegevoegd.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

m-vw schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:25:
[...]

Ik had het deze vakantie andersom.
Kwam op de bestemming aan met een veel hoger precentage dan abrp aangaf. Verbruik was op een bepaald stuk veel lager. En op de terugweg gebeurde hetzelfde, dus één stop minder kunnen doen.

Ik had bij abrp wel de settings aangepast, op basis van ervaring, naar een hoger verbruik en extra kg's toegevoegd.
Met noodweer?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Best wat regen, maar spoelde niet weg.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:21
Ik ben gisteren vanuit Nijmegen richting Weiskirchen gereden. Stukje onder Trier. Niet echt 'lange rit', maar meer dan de dagelijkse kilometers. Ik heb besloten hier in de buurt te gaan mountainbiken en heb gewoon de proef op de som genomen. Dakdragers erop, flinke mountainbike boven op het dak, en gewoon gaan. Aan de enthousiast draaiende windmolens (en hun richting) kon ik al zien dat ik continu tegenwind had. In theorie mag je in Duitsland op allerlei plekken lekker doorrijden, maar ik heb ACC maar gewoon op 105 km/h laten staan.

Dat resulteerde in een verbruik van 20kWh/100km met mijn e208. Die met dit weer en tegenwind normaliter rond de 16kWh/100km zou uitkomen. Maar zonder MTB op het dak had ik waarschijnlijk 130 km/h gereden en dus ook een hoger verbruik gehad...

Nou lijkt 25% meerverbruik wat veel, maar dan kost het gewoon even een paar euro aan stroom. Voor dat geld kan ik niet vier dagen een peperdure mountainbike huren. Dus, waar het verbruik me in eerste instantie wat tegenviel, kwam al snel de berusting. Gewoon even iets langer laden bij de Supercharger en weer door. De reis is ook vakantie. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 03-09-2025 17:20 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Wellicht een stomme vraag hoor maar toch even just to be sure... Ik heb onze auto aan d laadpaal bjj het hotel. Dat mort perse via de electro maps app. Opzich geen punt, het laden ook netjes gestart. Ik zag onderstaande staan qua prijzen. Geen schokkende prijzen, overdag bijna gelijk als thuis aan de openbare laadpaal en nachts is het hier fors goedkoper maar stopt de teller qua betaling als de wagen 100% is? De Polestar app zegt namelijk klaar om 02:35 aangezien het maar met 4,1kWh gaat en er totaal netto 27,65 kWh in de accu geladen moet worden tot 100% vol. Om er dan uit te gaan en los te koppelen gaat me wat ver 😁. Verder zie ik niks staan qua extra kosten voor de tijd dat je er staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GXRQHuynphFSp9y4JDIGR3BHBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8FLl6XjVESEwwckKXFdXsBd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 03-09-2025 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:24
Juancho schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:52:
Wellicht een stomme vraag hoor maar toch even just to be sure... Ik heb onze auto aan d laadpaal bjj het hotel. Dat mort perse via de electro maps app. Opzich geen punt, het laden ook netjes gestart. Ik zag onderstaande staan qua prijzen. Geen schokkende prijzen, overdag bijna gelijk als thuis aan de openbare laadpaal en nachts is het hier fors goedkoper maar stopt de teller qua betaling als de wagen 100% is? De Polestar app zegt namelijk klaar om 02:35 aangezien het maar met 4,1kWh gaat en er totaal netto 27,65 kWh in de accu geladen moet worden tot 100% vol. Om er dan uit te gaan en los te koppelen gaat me wat ver 😁. Verder zie ik niks staan qua extra kosten voor de tijd dat je er staat.

[Afbeelding]
Je betaalt zo te zien per kWh. Dus de sessie blijft doorlopen, maar zodra de auto vol is betaal je ook niks extra meer. Geen blokkeerkosten. Even een screenshot maken. Dan heb je altijd bewijs.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:43:
[...]
Nog even los van het feit dat Tesla laders niks bieden. Zelfs een kopje koffie is al lastig 🙂
Welke lader locaties heb je het dan over?
De meesten zijn gesitueerd bij hotels/restaurants/autohofs/centre commercials met voorzieningen/enzovoort.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:25
Puppetmaster schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:31:
[...]

De meesten zijn gesitueerd bij hotels/restaurants/autohofs/centre commercials met voorzieningen/enzovoort.
Alle Tesla SuC's langs de kust naar de Costa Blanca hebben faciliteiten v.z.i.w. en i.i.g. die waar ik heb geladen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Pr088 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:17:
[...]

Je betaalt zo te zien per kWh. Dus de sessie blijft doorlopen, maar zodra de auto vol is betaal je ook niks extra meer. Geen blokkeerkosten. Even een screenshot maken. Dan heb je altijd bewijs.
Alles was idd goed! Geen verborgen extra kosten. Het tarief na 0:00 uur werd zelfs meegenomen dus uiteindelijk heel goedkoop, ook al heb ik een leasepas, geladen. 35kWh voor €16,11.

• Juancho
  • Nu online
Puppetmaster schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:31:
[...]

Welke weer ik zo niet maar ik zag er 2 wat meer buitenaf met veel stations maar geen voorzieningen. Niet dat laadstations direct aan de snelweg nou altijd zo top zijn maar je kan er iig een bakkie koffie halen. Ofja, koffie... 🤔

Maar er zijn idd ook vast Tesla laders bij malls etc. Dan heb je het idd prima verder qua voorzieningen. Ik zag die ook wel, bij een grote mall maar wij kozen voor die Fastned bij Traggona.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Juancho schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:13:
[...]

Welke weer ik zo niet maar ik zag er 2 wat meer buitenaf met veel stations maar geen voorzieningen. Niet dat laadstations direct aan de snelweg nou altijd zo top zijn maar je kan er iig een bakkie koffie halen. Ofja, koffie... 🤔

Maar er zijn idd ook vast Tesla laders bij malls etc. Dan heb je het idd prima verder qua voorzieningen. Ik zag die ook wel, bij een grote mall maar wij kozen voor die Fastned bij Traggona.
Ik weet niet hoe je aan die kennis komt maar ik heb nog ff de SuC locaties vanaf de grens tot Valencia bekeken en er zijn overal voorzieningen, hetzij een hotel, restaurant of een groot winkelcentrum.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:28
Waar je soms na 15h niks meer te eten kan vinden...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:16:
[...]

Waar je soms na 15h niks meer te eten kan vinden...
Is niet mijn ervaring, maar zou kunnen het is dan siësta hè, s'lands wijs s'lands eer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:29:
[...]

Is niet mijn ervaring, maar zou kunnen het is dan siësta hè, s'lands wijs s'lands eer. :)
Ik heb het één keer gehad in Kaltenkirchen in Duitsland, maar het was zondag... en hadden net ontbeten, dus was het niet zo erg. Voor de rest overal bij Tesla iets kunnen eten/drinken, zowel in België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Frankrijk en Italië.

• PeterZ(on)
RigolleM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:40:
[...]

Ik heb het één keer gehad in Kaltenkirchen in Duitsland, maar het was zondag... en hadden net ontbeten, dus was het niet zo erg. Voor de rest overal bij Tesla iets kunnen eten/drinken, zowel in België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Frankrijk en Italië.
Ik denk dat iedere aanbieder locaties heeft waar geen voorzieningen zijn. Maar het ging nu over het traject Spaanse grens - Valencia en daar ken ik geen Tesla Suc locatie waar helemaal niets is en op de vraag welke dat was kwam geen antwoord. Ik ken op dat traject wel mindere locaties, bijvoorbeeld van Ionity.

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:29:
[...]

Nee, de laders stonden bij een soort shopping mall waar de winkels rond 18h sluiten. Dus er waren een paar broodjeszaken, maar die gingen dicht om 15h. Het was zelfs niet zeker dat je na 18h nog een toilet zou vinden.

Dat zijn locaties die ik probeer te vermijden...

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:03

Smurf

Detri

Vanaf 22u is het meeste wel dicht op de laadplekken. Zeker als er geen 24/7 pompstation in de buurt is. Al heb ik ook wel een paar stops gehad waar een uitgebreide automatiek was, tot pizza en patat aan toe.
Voor mij niet zo'n probleem want we hadden de toilet en koffiemachine achter de auto hangen, dus ruimte op en om de laadplek vond ik belangrijker. Niet dat afkoppelen veel werk is, maar niet afkoppelen is sowieso minder werk.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:02:
[...]

Ik denk dat iedere aanbieder locaties heeft waar geen voorzieningen zijn. Maar het ging nu over het traject Spaanse grens - Valencia en daar ken ik geen Tesla Suc locatie waar helemaal niets is en op de vraag welke dat was kwam geen antwoord. Ik ken op dat traject wel mindere locaties, bijvoorbeeld van Ionity.
Ik doelde meer op @Tommie12 zijn repliek, Spanje heb ik nog niet gereden met EV, dus daar kan ik niet op antwoorden. Ik denk dat je voor de rest niet veel aandacht moet schenken aan sommige verklaringen.. heb soms de indruk dat men bewust Tesla SuCs wat negatief in de picture zetten, maar dan moeten ze wel objectief blijven en niet gebakken lucht verkopen (is niet op @Tommie12 zijn reactie gericht).

• PeterZ(on)
RigolleM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:40:
[...]

Ik doelde meer op @Tommie12 zijn repliek, Spanje heb ik nog niet gereden met EV, dus daar kan ik niet op antwoorden. Ik denk dat je voor de rest niet veel aandacht moet schenken aan sommige verklaringen.. heb soms de indruk dat men bewust Tesla SuCs wat negatief in de picture zetten, maar dan moeten ze wel objectief blijven en niet gebakken lucht verkopen (is niet op @Tommie12 zijn reactie gericht).
Helemaal mee eens, geen onzin verkopen want dan voel ik mij gedwongen dat recht te zetten. Bovendien zijn die locaties allemaal op GM te controleren wat ligging en faciliteiten daarom heen betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
RigolleM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:40:
[...]

Voor mij mag het. Dan blijft het lekker rustig. Ik laad op vakantie bij voorkeur bij een Tesla SuC. Verder: een thermoskan koffie en een zak krentenbollen doet wonderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Zapato schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:06:
[...]

Voor mij mag het. Dan blijft het lekker rustig. Ik laad op vakantie bij voorkeur bij een Tesla SuC. Verder: een thermoskan koffie en een zak krentenbollen doet wonderen.
Iets lastiger als je van een andere locatie komt, maar als ik van thuis vertrek hebben we inderdaad een thermoskan met koffie mee en één of andere snack gaat vaak ook mee. Beetje een gewoonte geworden omdat sommige tanksstations langs de autosnelweg soms niet te pruimen zijn...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 22:34

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Het is al tuim 4 jaar geleden dat ik dit topic startte. En wat is er veel veranderd verbeterd sinds die tijd. Gisteren en vandaag weer naar Spanje (Roses) gereden. Het aantal snellaad locaties is enorm toegenomen vooral in Frankrijk. Nu ook regelmatig op aires waar geen bezinestation/restaurant oid is. Zie bijvoorbeeld deze locatie van Electra op Aire de Gigean nabij Montpellier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufuuqBOqavgw9XpdvyUEUaKe6_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDMkZOMI4Irm5xlajnzfi1F3.jpg?f=fotoalbum_large

Nadeel van deze locaties………de beperkte voorzieningen zoals eenvoudige zelfreinigende toiletten en automaten voor koffie/snacks. Als ze nieuw zijn best OK maar na een half jaar gebruik vaak afgeragd/stuk/vies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eH__RyhPK7I5Jm3oKXuLlRFosl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGGGdScpjpvPMuMGoFErQPpK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OoC_cHjsSBWpNMP0tOm_Zw7bIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tBLBs17dxnWjB4QQeSmysq2.jpg?f=fotoalbum_large
Aire de Gigean

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyRWK29IVyNvzubHM-8bDhFbfMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rr1KlGzKHXLlShErwlCNhzk.jpg?f=fotoalbum_large
Tesla Dijon (Arc sur Tille)

Een grote plus is de autocharge mogelijkheid bij Fastned en nu ook bij Elektra. Inpluggen en gelijk laden, ideaal. Beiden werkten bij mij tot nu toe vlekkeloos. Een paar keer bij elektra geladen met het (nu) tijdelijke gratis abonnement voor 2 maanden. De prijs van 29 ct per kw is natuurlijk spotgoedkoop.

Op de hele afstand (1500 km) voor 86 eu (incl. tesla abonnement) geladen bij Tesla en Elektra.

Mijn Kia e-soul deed het weer voorbeeldig. Eerste dag (1000 km) gemiddeld verbruik van 16,8 kw per 100 km. Dag twee (500 km en iets warmer: 18 tot 28 graden) 15,8 kw per 100 km. 105 á 110 km op de CC.

Over ruim een week een tijdje naar de Spaanse Pyreneeën. Benieuwd hoe het daar is. Daarna door naar Javea.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09 20:35
Onderweg naar huis vanaf het Gardameer met de Tesla model 3 LR 2019. Eerste keer sinds ik de auto heb zo'n lange rit.

Heenweg vertrokken om 22:30 en geladen bij:
- SC Montabaur om 01:26. Was alleen aan het laden. Top locatie.
- SC Hirschberg om 03:01. Was alleen aan het laden.
- SC Kappel-grafenhausen om 04:40. Was alleen aan het laden.
- SC Eimeldingen om 06:00. Was alleen aan het laden.
- ergens in Zwitserland net na de Gotthard tunnel bij een Enbw
- SC Telgate om 13:00 uur. Locatie zonder enige voorzieningen.

Vaker gestopt dan voor de auto nodig was. De bottleneck zat hem in de baby van een half jaar oud. Die had nog regelmatig een voeding nodig. Dan liever stoppen bij een SuperCharger en gelijk even laden.
Toch nog wat stres gehad bij de Gotthard tunnel. File was hier aanzienlijk en ging met 20% de file in. Niet helemaal handig qua planning van mijzelf. Laatste lading in Italië was niet nodig. Wist niet goed hoe de situatie was bij de camping. Met 10% aankomen vond ik een beetje karig.

Vandaag aan het terug rijden en geladen bij:
- Sc Quinto (Zwitserland). Was alleen aan het laden. Volgens mij bij V1 stalls. Max was in ieder geval 120kW.
- SC Eimeldingen. Had de laatste stall te pakken van de 12. Het was erg druk en er stonden verschillende autos te wachten toen ik aan het laden was. Gepositioneerd langs een drukke weg. Waardeloos.

Nu overnachten in Karlsruhe.
Reizen met een baby en een kind vaan 2.5 is soms een uitdaging, maar tot nu toe valt het alles mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlvIyP7e4cb7ZAOcYvtNJceWuCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cA4OLbNjuyd6FtXxP3M9XP82.jpg?f=fotoalbum_large

En in Italië nog gratis kunnen laden bij de Lidl de dag voordat ik naar huis ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKYUKrJ-otYLdaehbkOPI4sX8po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5vwq531ZPcZDEx6iXzvAHIw.jpg?f=fotoalbum_large

Rondom het Gardameer is het allemaal erg duur qua laden. Wij zaten aan de zuid/west kant het meer. Erg mager qua laadvoorzieningen.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Laatst online: 00:34
Ik heb voor t eerst op vakantie geweest met een EV, naar Tsjechië, even wat ervaringen delen:

-Een EV is in Tsjechië vrijgesteld van tolheffing, maar er zit (bewust?) een enorme bureaucratie rondom het aanvragen van de ontheffing. Je kunt beter je kenteken als benzine auto registreren, je betaalt dan 12 euro voor 10 dagen, dat gaat eigenlijk nergens over. :)
-EV chargers (in Tsjechië)langs de snelweg staan lang niet altijd op de borden aangegeven, het loont om gewoon bij elk tankstation even er af te gaan om te checken of er toch niet toevallig een lader beschikbaar is. Vaak is er wel een 50 kW lader, niet perfect, maar beter dan niets.
-Ik kon met mijn Ayvens laaddruppel (plugsurfing) overal terecht, geen extra pasjes of apps nodig, echt perfect.
-In het buitenland is het blijkbaar gebruikelijk om eerst de lader aan te sluiten en daarna pas aan te melden, in NL doe ik dat andersom.
-Het viel mij op dat de wegrestaurants in Duitsland al zeer vroeg sluiten, om 19:00 al. Iets om rekening mee te houden als je onderweg een snelle hap zou willen halen tijdens het snelladen 's avonds. Je kunt natuurlijk altijd nog een broodje bij het pompstation halen, maar ideaal is het niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Ronald Koeman schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:47:
-In het buitenland is het blijkbaar gebruikelijk om eerst de lader aan te sluiten en daarna pas aan te melden, in NL doe ik dat andersom.
Je doet eerst je pas er tegenaan en dan de lader in je auto? Dat doe ik dus nooit. Op vakantie had ik 't andersom bij Electra. Die wilde dat ik eerste pasje deed, de nummer koos en dan pas in de auto. Was wel de eerste keer toen ik autocharge aan 't inschakelen was, zou er wellicht mee te maken kunnen hebben.

Maar Nederland altijd eerst kabel er in en dan kijken we wel. Zowel AC als DC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oekol schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:20:
[...]

Je doet eerst je pas er tegenaan en dan de lader in je auto? Dat doe ik dus nooit. Op vakantie had ik 't andersom bij Electra. Die wilde dat ik eerste pasje deed, de nummer koos en dan pas in de auto. Was wel de eerste keer toen ik autocharge aan 't inschakelen was, zou er wellicht mee te maken kunnen hebben.

Mijn ervaring is dat beide kunnen en ook voor komen en dat beide manieren ook andersom werken, meestal dan. Ik snap ook niet dat het niet vanuit de EU wordt bepaald hoe dit moet en dan overal gelijk is, zou toch wel makkelijk zijn. Want het mag dan wel op de lader staan maar als je die taal niet spreekt is het toch onduidelijk en al helemaal als het laden niet start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Laatst online: 00:34
Oekol schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:20:
[...]

Met AC laden doe ik het ook zo (in NL), maar DC altijd eerst authenticatie en daarna pas de kabel aansluiten. In Tsjechië werkte dat niet bij een aantal palen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
In de meeste gevallen zegt de paal in het scherm hoe het werkt. Lezen wat er staat dus. Maar goed dat is ook niet altijd reden tot succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:50
janne_nl schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:41:
In de meeste gevallen zegt de paal in het scherm hoe het werkt. Lezen wat er staat dus.
Nou is mijn basis Frans wel ok maar op een scherm wat midden in de zon staat, schittert als een malle, en half kunnen lezen wat er staat door de zon en mijn basis kennis van Frans, vond ik het bij 1 snellaad-paal toch verdomde lastig. Kan mij even niet meer heugen welke het was, en je zal ook vast (vaak wel, niet altijd) van taal kunnen veranderen maar dat kon ik op dat moment niet echt vinden.
janne_nl schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:41:
Maar goed dat is ook niet altijd reden tot succes
Dus dat ja. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik kan me niet herinneren dat de schermpjes alleen Frans zijn. Gezien de europese subsidie voor alle snellaadpalen lijkt me dat nog vreemder, maar ik heb er nu even geen actieve herinnering aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Dinsdag de eerste langere reis (richting Stuttgart) met mijn E-208 en het gebruik van een snellader.
Begrijp dat Plug & Charge bij Ionity nog niet werkt voor de Stellanis groep, wel de pas al aangevraagd maar die zal vast niet op tijd binnen zijn.
De Ionity app komt handig over met de routeplanner, ben benieuwd of het allemaal soepel gaat.

Dan voor lokaal rond maar de Ad-Hoc map app raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
janne_nl schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:27:
[...] Gezien de europese subsidie voor alle snellaadpalen lijkt me dat nog vreemder, maar ik heb er nu even geen actieve herinnering aan.
Wel passieve herinneringen misschien? :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
janne_nl schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:27:
Ik kan me niet herinneren dat de schermpjes alleen Frans zijn. Gezien de europese subsidie voor alle snellaadpalen lijkt me dat nog vreemder, maar ik heb er nu even geen actieve herinnering aan.
Fransen zien Europa vaak nog als een verlengstuk van zichzelf. "L'Europe, c'est nous".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
pmiddeld schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:59:
[...]

Wel passieve herinneringen misschien? :+
Haha nee, helaas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:23

Steeffoon

Smartphone-nerd

Voor degenen die nog weleens - al dan niet met vakantie - naar Duitsland gaan. AutoBild heeft een interessante test en overzicht met de verschillende aanbieders van snelladers, de prijzen en prestaties ervan.

Leesvoer: https://www.autobild.de/a...r-vergleich-21725533.html

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:28
Steeffoon schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:58:
Voor degenen die nog weleens - al dan niet met vakantie - naar Duitsland gaan. AutoBild heeft een interessante test en overzicht met de verschillende aanbieders van snelladers, de prijzen en prestaties ervan.

Leesvoer: https://www.autobild.de/a...r-vergleich-21725533.html
Jeetje wat een vreselijke cookies-pagina heeft Autobild. Ik heb het opgegeven na een paar keer proberen cookies te weigeren. Typisch voorbeeld van een uitgever die lak heeft aan EU- en Duitse privacy-regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:04:
[...]
Jeetje wat een vreselijke cookies-pagina heeft Autobild. Ik heb het opgegeven na een paar keer proberen cookies te weigeren. Typisch voorbeeld van een uitgever die lak heeft aan EU- en Duitse privacy-regelgeving.
Ik zag ze snel voorbij poppen, maar de addons hier klikte ze gelukkig 'automatisch' weg ;) (Addon: Concent-O-Matic, en/of IDontCareAboutCookies)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Gister vertrokken voor een 5 weken Portugal reis met ioniq5 en kip shelter caravan.
Ik ben sinds april gepensioneerd, veel tijd, maar minder geld. Dus ik probeer tolwegen te vermijden en goedkoop te laden.
De reis begon al goed. Na een half uur kwam mijn vrouw er achter dat ze toilettas en iPad vergeten was dus na een uur stonden we weer thuis.
Met frisse moed opnieuw op stap…..
Alles bij Electra geladen met het 2 maanden gratis promo zomer abonnement, 0.39euro/kWh in België, 0.29euro/kWh in Frankrijk.
Eerst stop was bij Charleroi. Dat was even schrikken. De 12 Electra palen stonden op een parkeerterrein van een winkelcentrum dat op zondag gesloten was. Er stonden wel mensen te laden. Na even vragen bleek dat op de slagboom een qr-code stond. Die moest ik met camera scannen. Dat opende vervolgens de Electra app en toen kreeg ik een code om de slagboom te openen.
Flink wat gedoe… maar daarna super goedkoop laden. 12 laadpalen, 3 in gebruik.
Tweede stop bij Electra was op het parkeerterrein van een hotel waar ik door een luidsprekertje moest vertellen dat ik kwam laden. Dat was verder prima. 6 palen en slechts 2 bezet.
Laatste locatie ging vervolgens zonder probleem. Niks hoeven wachten.
We hebben het “reserveren via de app” ook met succes geprobeerd. Mijn vrouw heeft dat op de bijrijdersstoel zitten uitvogelen.
Ging goed. Wel 2x aangekomen waarbij iemand me kan waarschuwen dat hij de door ons gereserveerde paal had geprobeerd maar dat die niet werkte. Die keek heel raar op dat we met “autocharge” inplugden en dat het laden (waar hij flink mee had zitten klungelen) zonder enige extra actie startte.
Vandaag tot chateauxroux gekomen. Eerste stop bij de Lidl. Werkt perfect! 0.39euro/kWh. Volgens de app 160kW maar we kregen maar 70kW. Dat bleek eiegnlijk helemaal niet zo’n probleem want we moesten toch boodschappen doen en toen zat er wel voldoende in voor de volgende stint,
Daarna ionity met mobilize intense abbonement voor 0.35euro/kWh.
Goedkoop laden lukt voorlopig goed!

Nog een tip…
Onze auto kan wel plannen zonder tolwegen maar het is toch niet zo duidelijk “wat die tolweg eigenlijk kost”. Ik heb ook geen zin om voor een paar euro extreem om te rijden.
Deze site Rekent exact de tol voor je uit. En als je aanvinkt dat je een caravan hebt dan rekent hij de tol MET caravan uit.
Hij geeft vervolgens een route optie met&zonder tol, inclusief reistijd die rekening houdt met de caravan.
Hij berekent ook brandstofkosten maar als je “EV” als voertuig aangeeft dan doet hij de caravan kosten niet meer goed dus dat heb ik achterwege gelaten.
Tja…. En dan abrp…. Ik heb vaak verteld dat het niet nodig is maar ik heb het vandaag toch gebruikt. Niet zozeer om de route te plannen, dat doet de auto wel, en die kan ook tolwegen vermijden. Ook niet om laadpalen te vinden, dat kan de auto ook wel. Maar… binnen de range van het eerste stuk was geen ionity of Electra te vinden dus moesten we op zoek naar een “vreemde goedkope laapaal”. Aan (snel)laadpalen geen gebrek, elke 5km staat er wel een, maar die kunnen dus wel prijzig zijn. Het was wel handig dat mijn vrouw op de bijrijders stoel met abrp in de hand oplaadpunten onderweg kon klikken en de tarieven kon zien met de pasjes die we hebben.
Na chateauxroux hoefde dat niet meer. De route nationale heeft weer gewoon ionity en Electra.

Laden in Charleroi achter de slagboom. De achterste auto plus caravan is van ons
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4IvWxH8gXtSWDAX7Nt5gyLOBZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0tE4nQIMcxoCb9cQn038GrT.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Stefannn schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:47:

Vandaag tot chateauxroux gekomen. Eerste stop bij de Lidl. Werkt perfect! 0.39euro/kWh. Volgens de app 160kW maar we kregen maar 70kW. Dat bleek eiegnlijk helemaal niet zo’n probleem want we moesten toch boodschappen doen en toen zat er wel voldoende in voor de volgende stint,
Dat is nog altijd beter dan de iets goedkopere lader aan de andere kant van de weg bij McDonalds.
Ik heb in juli bij die McDonals lader geladen en die kakte bij 65% SoC ineens in naar nog maar 10kW, terwijl mijn Ioniq 28kWh gewoon 68kW zou moeten doen t/m 80% SoC.
Een maandje later had ik bij diezelfde Lidl als jij geladen en dat ging wel gewoon zoals het hoort, dus de Lidl lader was de betere keuze denk ik. ;)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Nu online
Eerste stop bij de Lidl. Werkt perfect! 0.39euro/kWh. Volgens de app 160kW maar we kregen maar 70kW.
Kan het zijn dat die 160kW op 400V is en die 70kW de limiet van de omvormer van de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Gister vertrokken voor een 5 weken Portugal reis met ioniq5 en kip shelter caravan.
Ik ben sinds april gepensioneerd, veel tijd, maar minder geld. Dus ik probeer tolwegen te vermijden en goedkoop te laden.
De reis begon al goed. Na een half uur kwam mijn vrouw er achter dat ze toilettas en iPad vergeten was dus na een uur stonden we weer thuis.
Met frisse moed opnieuw op stap…..
Alles bij Electra geladen met het 2 maanden gratis promo zomer abonnement, 0.39euro/kWh in België, 0.29euro/kWh in Frankrijk.
Eerst stop was bij Charleroi. Dat was even schrikken. De 12 Electra palen stonden op een parkeerterrein van een winkelcentrum dat op zondag gesloten was. Er stonden wel mensen te laden. Na even vragen bleek dat op de slagboom een qr-code stond. Die moest ik met camera scannen. Dat opende vervolgens de Electra app en toen kreeg ik een code om de slagboom te openen.
Flink wat gedoe… maar daarna super goedkoop laden. 12 laadpalen, 3 in gebruik.
Tweede stop bij Electra was op het parkeerterrein van een hotel waar ik door een luidsprekertje moest vertellen dat ik kwam laden. Dat was verder prima. 6 palen en slechts 2 bezet.
Laatste locatie ging vervolgens zonder probleem. Niks hoeven wachten.
We hebben het “reserveren via de app” ook met succes geprobeerd. Mijn vrouw heeft dat op de bijrijdersstoel zitten uitvogelen.
Ging goed. Wel 2x aangekomen waarbij iemand me kan waarschuwen dat hij de door ons gereserveerde paal had geprobeerd maar dat die niet werkte. Die keek heel raar op dat we met “plug en charge” inplugden en dat het laden (waar hij flink mee had zitten klungelen) zonder enige extra actie startte.
Daarna ionity met mobilize intense abbonement voor 0.35euro/kWh.
Goedkoop laden lukt voorlopig goed!

Nog een tip…
Onze auto kan wel plannen zonder tolwegen maar het is toch niet zo duidelijk “wat die tolweg eigenlijk kost”. Ik heb ook geen zin om voor een paar euro extreem om te rijden.
Deze site Rekent exact de tol voor je uit. En als je aanvinkt dat je een caravan hebt dan rekent hij de tol MET caravan uit.
Hij geeft vervolgens een route optie met&zonder tol, inclusief reistijd die rekening houdt met de caravan.
Hij berekent ook brandstofkosten maar als je “EV” als voertuig aangeeft dan doet hij de caravan kosten niet meer goed dus dat heb ik achterwege gelaten.
Tja…. En dan abrp…. Ik heb vaak verteld dat het niet nodig is maar ik heb het vandaag toch gebruikt. Niet zozeer om de route te plannen, dat doet de auto wel, en die kan ook tolwegen vermijden. Ook niet om laadpalen te vinden, dat kan de auto ook wel. Maar… binnen de range van het eerste stuk was geen ionity of Electra te vinden dus moesten we op zoek naar een “vreemde goedkope laapaal”. Aan (snel)laadpalen geen gebrek, elke 5km staat er wel een, maar die kunnen dus wel prijzig zijn. Het was wel handig dat mijn vrouw op de bijrijders stoel met abrp in de hand oplaadpunten onderweg kon klikken en de tarieven kon zien met de pasjes die we hebben.
Na chateauxroux hoefde dat niet meer. De route nationale heeft weer gewoon ionity en Electra.

Laden in Charleroi achter de slagboom. De achterste auto plus caravan is van ons
[Afbeelding]
Leuk verslag.
Heb je een recente Ioniq5 dat je Plug&Charge kunt? Of is het Autocharge zoals bij Fastned?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
HansAuutB schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:55:
[...]

Leuk verslag.
Heb je een recente Ioniq5 dat je Plug&Charge kunt? Of is het Autocharge zoals bij Fastned?
A.. foutje… autocharge ja, ik zal het verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
SpongeRob schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:07:
[...]

Dat is nog altijd beter dan de iets goedkopere lader aan de andere kant van de weg bij McDonalds.
Ik heb in juli bij die McDonals lader geladen en die kakte bij 65% SoC ineens in naar nog maar 10kW, terwijl mijn Ioniq 28kWh gewoon 68kW zou moeten doen t/m 80% SoC.
Een maandje later had ik bij diezelfde Lidl als jij geladen en dat ging wel gewoon zoals het hoort, dus de Lidl lader was de betere keuze denk ik. ;)
De Lidl was bij troyes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Puppetmaster schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:20:
[...]

Kan het zijn dat die 160kW op 400V is en die 70kW de limiet van de omvormer van de auto?
Ehh… kan. Hyundai is 800V. Bij tesla haal ik ook “maar” 100kW (dat is normaal, hebben alle Hyundai). terwijl ik bij ionity vandaag op 234kW zat. Mhh.. dat is dan dus “normaal”.
Goed om te weten, dan ga ik er ook niet meer op hopen.
Overigens beviel die 70kW me best redelijk.
Op een doorgaande tocht is het vervelend want dan wil ik 50 to 60kWh laden. Maar voor bijladen op locatie prima. Even boodschappen doen en je hebt weer genoeg accu voor 2 of 3 dagen Touren in de omgeving.
Goedkoop ook….. mijn vrouw vond een mega lekkere maar prijzige zalm moot. Dat scheelt toch mooi dat we vanavond niet naar een restaurant gingen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:08
Vraagje. Ik heb de volgende abbos afgesloten voor komende tripje Frankrijk:
Powerpass (Skoda/Elli) met Plug&Charge met Ionity Ultra abbo.
Electra abbo met Autocharge.

Nu wil ik natuurlijk voorkomen dat deze twee elkaar in de weg zitten en hij de tarieven pakt van het verkeerde abbo. Is er nog een slimme oplossing behalve Plug&Charge uit te zetten en pasjes/apps te gebruiken? De tarieven van Powerpass zijn enorm hoog bij Electra bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Patox op 08-09-2025 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Patox schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:32:

Nu wil ik natuurlijk voorkomen dat deze twee elkaar in de weg zitten en hij de tarieven pakt van het verkeerde abbo. Is er nog een slimme oplossing behalve Plug&Charge uit te zetten en pasjes/apps te gebruiken? De tarieven van Powerpass zijn enorm hoog bij Electra bijvoorbeeld.
Hoezo zou 't fout gaan? Als je plug 'n charge aan hebt bij ionity gaat die toch niet ineens via die pas automatisch laden bij Electra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Patox schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:32:

Ik gok dat het goed gaat. Electra ondersteunt toch geen plug&charge? Alleen autocharge?
Verder gewoon proberen en bij de start van het laden goed opletten. In de Electra app zie je precies hoeveel euro je al verladen hebt.

Edit, zie bericht @Patox : Electra dus wel plug&charge.
Toch lijkt proberen me de manier.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 09-09-2025 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
@Stefannn
Leuk verslagje!

Vergeet niet de laadpalen van IECharge, die vragen 25ct/kWh zonder abbo of laadpas (gewoon starten met creditcard of app afhankelijk van je voorkeur) en staan door heel Frankrijk heen: https://iecharge.io/

En verder, ookal is dat niet ideaal met een 800V auto, de Tesla laders zijn vaak ook wel gunstig geprijsd.

Verder meen ik me te herinneren dat ik vaak bij een Lidl locatie waar ik nog niet eerder was geweest een korting voor 7 dagen kon activeren in de app waardoor het tarief naar 27ct/kWh ging.

[ Voor 21% gewijzigd door Heronimo op 09-09-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:08
Oekol schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:14:
[...]

Hoezo zou 't fout gaan? Als je plug 'n charge aan hebt bij ionity gaat die toch niet ineens via die pas automatisch laden bij Electra?
Als je powerpass hebt wel want die biedt ook gewoon tarieven voor andere providers (niet alleen Ionity), waar ook plug&Charge aangegeven staat (waaronder Electra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Patox schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:55:
[...]

Als je powerpass hebt wel want die biedt ook gewoon tarieven voor andere providers (niet alleen Ionity), waar ook plug&Charge aangegeven staat (waaronder Electra).
Oké helder. Echter via autocharge kies je de betaalwijze. Dus als je kabel er in steekt kiest die voor die betaalwijze. Tenzij je powerpass activeert voor autocharge via Electra maar dat is niet logisch. Dus dan toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Tip voor de mensen die vanuit zuid Europa via België terug gaan... Wij zijn na een lange rit via de Spaanse Pyreneeën en midden Frankrijk (Orléans) nu bij een splinternieuwe Fastned locatie (GentBrugge) incl fastned café. 18 snelladers en een fijn en mooi Fastned cafe/restaurant erbij. Zoveel beter dan die zooi aan met name de Franse snelweg. Verse en gezonde broodjes, yoghurts, smoothies, schone toiletten, verse thee en nog meer. Aanrader om deze te pakken ipv een andere Belgische aan dezelfde snelweg.

Gaat om deze locatie:
https://maps.app.goo.gl/uAGjkB9DXsDGCpzt5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:02
Juancho schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:32:
Tip voor de mensen die vanuit zuid Europa via België terug gaan... Wij zijn na een lange rit via de Spaanse Pyreneeën en midden Frankrijk (Orléans) nu bij een splinternieuwe Fastned locatie (GentBrugge) incl fastned café. 18 snelladers en een fijn en mooi Fastned cafe/restaurant erbij. Zoveel beter dan die zooi aan met name de Franse snelweg. Verse en gezonde broodjes, yoghurts, smoothies, schone toiletten, verse thee en nog meer. Aanrader om deze te pakken ipv een andere Belgische aan dezelfde snelweg.

Gaat om deze locatie:
https://maps.app.goo.gl/uAGjkB9DXsDGCpzt5
Langs de péage zijn echt zeer goede café/restaurants te vinden oa van Paul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Fiorano schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:13:
[...]

Langs de péage zijn echt zeer goede aanvaarbare café/restaurants te vinden oa van Paul.
Een echte fransman loopt er nog altijd met enige gêne binnen....
Net zoals een belg de frieten (of wat door voor moet door gaan) eet van McDo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
[...]

Ik ken die, ook een paar meegepakt maatr ben er niet zo over te spreken. Opzich prima voor ene normale korte stop maar de koffie een halve bak chocolademelk en de wc's zijn echt ranzig met voor de vrouw een pre-historische wc waarbij je moet staan.

Dan was die Fastned toch wel ff een paar niveautjes beter, schoner, gezonder en moderner.

Maargoed, je overleeft het wel, wij zijn ook net weer thuis, maar ik heb wel steeds meer met meer van dit soort ritten een voorkeur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
Juancho schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:41:
[...]

Ik ken die, ook een paar meegepakt maatr ben er niet zo over te spreken. Opzich prima voor ene normale korte stop maar de koffie een halve bak chocolademelk en de wc's zijn echt ranzig met voor de vrouw een pre-historische wc waarbij je moet staan.

Dan was die Fastned toch wel ff een paar niveautjes beter, schoner, gezonder en moderner.

Maargoed, je overleeft het wel, wij zijn ook net weer thuis, maar ik heb wel steeds meer met meer van dit soort ritten een voorkeur
Over het algemeen vind ik wc's langs de snelweg in België smerig (van die dixi's die 1 x in de week worden schoongemaakt, waar je nog even flink door het gras moet lopen om je schoenen schoon te maken). Uitzonderingen daargelaten. Lille/Dunkerque is gelukkig dichtbij huis, dus hoef ik in België niet te stoppen. Remouchamps Tesla is prima (hotel nabij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Juancho schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:41:
[...]

Mooi dat er steeds meer valt te kiezen. 5 Jaar geleden was je nog blij als je ergens langs een snelweg een enkele lader van 50 kW die niet defect was had gevonden, nu kan je de versheid van de croissants/netheid WC’s/uitlaadplek voor kind & hond/mogelijkheid laden met aanhanger etc. etc. allemaal meenemen in de keuze voor een laadplek. Fijn dat dat soort info o.a. ook in ABRP wordt opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Zapato schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:43:
[...]

Over het algemeen vind ik wc's langs de snelweg in België smerig (van die dixi's die 1 x in de week worden schoongemaakt, waar je nog even flink door het gras moet lopen om je schoenen schoon te maken). Uitzonderingen daargelaten. Lille/Dunkerque is gelukkig dichtbij huis, dus hoef ik in België niet te stoppen. Remouchamps Tesla is prima (hotel nabij).
En waar was dat dan, want ik stop vaak langs de autosnelweg, maar dit heb ik nog nooit gezien, of ben je gaan plassen langs een werf ofzo? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
RigolleM schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:18:
[...]

En waar was dat dan, want ik stop vaak langs de autosnelweg, maar dit heb ik nog nooit gezien, of ben je gaan plassen langs een werf ofzo? 8)
Ergens tussen Luxemburgse grens en afslag Luik aan de snelweg. Ook al weer aantal jaren geleden. Sindsdien wc's in Belgie zoveel mogelijk links laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Zapato schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:29:
[...]

Ergens tussen Luxemburgse grens en afslag Luik aan de snelweg. Ook al weer aantal jaren geleden. Sindsdien wc's in Belgie zoveel mogelijk links laten liggen.
Dus België is voor jou één grote dixi geworden? Moet een zwaar leven zijn 8)
Je moet 1 voorval niet veralgemenen, over het algemeen zijn onze toiletten in orde, maar kan eens gebeuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 21:50
[...]

Kan ik beamen.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
RigolleM schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:45:
[...]

Dus België is voor jou één grote dixi geworden? Moet een zwaar leven zijn 8)
Je moet 1 voorval niet veralgemenen, over het algemeen zijn onze toiletten in orde, maar kan eens gebeuren...
beter in België naar de WC langs de snelweg dan in Frankrijk idd (ervaringsdeskundige deze zomer met kleine kids) :p

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PeterZ(on)
We gaan die toilet discussie toch niet weer helemaal overdoen, die hebben we onlangs al uitgebreid besproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hier inmiddels lekker op vakantie met de Elroq, 2 weken italie waarvan er nu alweer 1 week opzit.

Qua laden onderweg helenaal prima, heenweg via frankrijk en Zwitserland, tot eindbestemming Lucca.

Terugweg vanuit lucca naar het Lago d'orta en moest ik laden pangs de A26, en in mijn onoplettendheid miste ik een laadpunt... Gelukkig zat er op de route een stukje verderop nog een snellaadstation, met 4 plekken... Gaf de auto aan..
Kom je daar op locatie, stond er een polestar al een beetje gek geparkeerd.. als in: op plekje 1 staan voor de 2e laadkabel... wat bleek nou na een kort gesprekje met de bestuurder.. 1 laadunit bleek al buiten gebruik (paslezer defect) en van de 2e paal was 1 stekker/ kabel brak..

Ja, dan wordt de spoeling wel erg dun.
Gelukkig was hij klaar met laden en kon die m zo overprikken in de mijne.

Wat dan wel bijzonder was.. nadat ik klaar met laden was wilde een zwitsers echtpaar gaan laden op diezelfde stekker, want die hadden inmiddels ook in de gaten dat de rest t niet deed.. kregen zij een error dat er iets mis was met de stekker en wilde die niet meer gaan laden.. dunno of dit aan hun auto lag of dat inmiddels de enige werkende aansluiting ook de geest had gegeven..
Ik heb ze geadviseerd om door te rijden naar een ander laadstation (ze hadden nog 25%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF37OKxbZJbYphe9kGXtJHxTmqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiySZHvNq33BJWHEVGcrqEPg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Deel 2, Inmiddels vlak bij de Portugese grens.
Sinds april gepensioneerd met ik met ioniq5 en kip shelter caravan bezig met een 5 weekse Portugal” tocht, deel 1 hier
Naar Bordeaux een onverwacht voordeel van mijn Renault mobilize kaart met intense abonnement: voor 0.35euro/kWh geladen bij een “mobilize laadpaal”. Ik wist niet eens dat ze bestonden. Dank @Heronimo Voor de IECharge tip maar ik ben ze niet tegengekomen.
Van Bordeaux naar san Sebastián met Lidl en Electra.
Van San Sebastián tot vlak bij de Portugese grens. Noodgedwongen 25kWh voor 0.54euro/kWh bij zunder moeten laden met Electroverse. Daarna weer een ionity.
Vervolgens een megastint van 229kmnaar de volgende ionity bij benavente. Met een range van 240km. 11km marge. Op zich is het niet zo’n punt om op die manier te vertrekken. Als het tegenvalt kan je altijd wel een laadpaal eerder stoppen. We kozen echter voor de “economische route” dwars door de velden. Die was 40km korter en door de binnenwegen rijden we net zo 80km/uur als dat we op de snelweg doen. Maar daardoor was het laatste stuk een stuk van 80km binnendoor zonder laadpalen. Zelfs 7kW palen waren er niet. En daar begonnen we met 10km marge aan. De marge was wonderlijk genoeg in de 149km ervoor niet meer en niet minder geworden,
Mijn vrouw op de bijrijdersstoel had het hoogteverschil uitgezocht en geconstateerd dat we 100meter zouden dalen. Ik had bedacht dat we het binnendoorsruk waarschijnlijk eerder 73km/uur dan de 83km/uur van de snelwegen zouden rijden. En we konden de range altijd verdubbelen door de caravan af te koppelen. Dus.., met enig angstzweet aan het stuk begonnen. Het was redelijk vlak door de velden en de marge bleef net zo stabiel als het stuk ervoor. We kwamen met 11km marge bij de ionity van benavente aan.
Laadfiles hebben we hier nog niet meegemaakt. 6 ionity palen voor ons alleen. Echt geen noodzaak de caravan los te koppelen.
Vanaf daar nog 80km verder. We staan aan een mooi stuwmeer vlakbij Portugal met vandaag een rustdag.
Ik heb vanmorgen zeker een uur zitten studeren met abrp, de auto navigatie, chargemyhyundai, googlemaps…… het gaat in Portugal wel heel lastig worden om EN geen tolwegen te nemen EN rond de 0.50euro/kWh te willen laden. Morgen naar Bagra ga ik toch 7 euro tol betalen. Zonder tolweg gaat het laden 0.90euro/kWh kosten.
De rest van Portugal wordt een dergelijke uitdaging. Met wat moeite moet het echter wel te doen zijn om via 50kW laders rond de 0.50euro/kWh te laden.
Wat wel grappig is is dat ik met caravan eigenlijk een vorige generatie EV heb gekregen. Wltp van 250km. Laadsnelheid van “gevoelsmatig” 100kW (hij laad met 200 maar ik krijg de helft van het aantal km’s per kWh vergelen met zonder caravan). En daarmee kan ik de rijervaring van een 250wltp en 500wltp auto dus goed vergelijken.
Wltp van 250 is voor lange tochten eigenlijk net te weinig. 300 zou prettiger zijn. Ik wil namelijk 200 rijden en 50 marge hebben. Dat lukt nu dus alleen door echt tot 100% te laden (en dat doe ik dus ook tenzij het heel druk is). Tot en met Frankrijk is 200km rijden geen probleem. Als je echter een koopjesjager bent dan wordt dat toch gauw 175 of 225. Vandaar dat ik toch echt liefst op weg ga met een solide 250km range.
Spanje, en vanaf nu Portugal gaat met 250wltp een wat grotere uitdaging worden. Ik gok dat het op zich goed gaat lukken, maar zo te zien zal ik lang niet altijd tolwegen kunnen vermijden. En “koopjesjagen” is ook een stuk lastiger.

Overigens… nogmaals de tip… met deze link kan je exact de tol zien die je moet betalen. Zowel met als zonder caravan. Je moet geen EV als auto opgeven want dan werkt de caravan functie niet goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeyXiGAU5pj2M0AwWAhe9ak-yjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2o9NJKA2MbwL0wH5NSHD9Pya.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vr3lsw9O6rNtg1bQYSZdUiRlV-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TkNK9nVWzdyIhFM9Zhzh2bp.jpg?f=fotoalbum_large

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
Altijd leuk om ervaringen met mede ‘EV+caravan’ vakantiegangers te lezen @Stefannn!
Wel een gedurfde rit met die 11km marge :) Maar zolang er extra laders op de route liggen, is de kans dat het fout gaat niet erg groot.

Pas zelf ook nog in Denemarken ca 217km op 1 lading over de snelweg gereden met mijn EV6+Eriba Touring 530. Maar door het gunstige verbruik van slechts 23,7kWh/km kwam ik met een ruime 22% aan (vertrokken met 90%). Daar lach jij natuurlijk om ;)

• Stefannn
  • Nu online
Franciesco schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:16:
Altijd leuk om ervaringen met mede ‘EV+caravan’ vakantiegangers te lezen @Stefannn!
Wel een gedurfde rit met die 11km marge :) Maar zolang er extra laders op de route liggen, is de kans dat het fout gaat niet erg groot.

Pas zelf ook nog in Denemarken ca 217km op 1 lading over de snelweg gereden met mijn EV6+Eriba Touring 530. Maar door het gunstige verbruik van slechts 23,7kWh/km kwam ik met een ruime 22% aan (vertrokken met 90%). Daar lach jij natuurlijk om ;)
De laatste 80km dus echt niks. Nog geen 7kW lader….
Maar zoals gezegd… ik had de range altijd kunnen verdubbelen door de caravan af te koppelen.
Het alternatief was “vrij zeker een half uur extra omrijden/laden” en dan ook nog voor bijna 0.60euro/kWh in plaats van 0.35 bij ionity met mobilize intense abonnement (in Frankrijk is dat zelfs goedkoper dan het ionity power abonnement).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tvc15
  • Laatst online: 13:48
@Stefann, mijn ervaring vorig jaar (ook met een Ioniq 5, maar zonder sleurhut) is dat in Portugal de Ionity app en abonnementen niet werken, je betaalt daar via een derde partij met je credit card na scannen van een QR-code op de Ionity laadpaal. Verder zijn er voldoende laadpalen, maar vereist wel wat planning. Vorig jaar waren de tarieven vrij schappelijk, 75kW laders bij Pingo Doce supermarkten rekenden 0.05 Euro/kWh, bij gebruik van een Shell recharge laadkaart. Handig als je eens een stadje gaat bekijken (zonder caravan). “Fora de servico” betekent “doet het niet” ;) Veel plezier komende weken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HElU6GFv8tI8e67nueNtFHYEPnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXKPwLg8h8NMuO5Md0TQyHni.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAGrUCrWtcxKDxNDOQEY_yuuxHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoGca6HkTZMWFYNFkKZ8p5Ts.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwjg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14-09 21:04
Re: Shanquish.
Welke laadpas gebruik je in Italië ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jwjg schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:34:
Re: Shanquish.
Welke laadpas gebruik je in Italië ?
Ik gebruik de laaddruppel van travelcard, wordt tot op heden overal netjes geaccepteerd, zowel ac als dc laders.
Als backup heb ik de laadpas van de anwb bij me.

Vrees dat dit een dure laadsessie is geworden :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHoDEfWyCvUtP1Nq5-lePGOIqr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDhswFef3PnrkvOi3rPuE10m.jpg?f=fotoalbum_large

Stom natuurlijk, borden zijn niet te missen.. maar dat is mij toch gelukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
In Portugal dus, Braga op precies te zijn, zie verslagjes eerder hier.
Gister dacht ik met “chargemyhyundai” voor 43cent te laden bij EPD, dat stond zo in de app en ook op abrp. Ik was al wat wantrouwig want Electroverse was 58cent en Hyundai is werkelijk nergens ooit goedkoper geweest. Klopt… er is 58cent/kWh afgerekend. Die pas houd ik er wel in “omdat hij goede dekking heeft” maar ga ik bij voorkeur niet gebruiken (ik had ze afgelopen 2 jaar ook nog nooit gebruikt).
Maar…..
Ik heb vanmorgen zitten zoeken met Chargeprice en abrp.
Met tesla ga ik 0.40euro/kWh betalen. Zijn niet dik gezaaid maar is zeker een optie.
Mijn Electroverse pas heeft verder heel goede dekking. Er zijn heel veel 50kW laders en ook best wel wat 100kW+ laders.
Maar tot ongeveer 100kW betaal ik 0.52euro/kWh, tot 150kW 0.58euro/kWh en daarboven 0.65euro/kWh.
Ik heb behalve tesla nog niks onder de 0.50euro/kWh gevonden.
Goede tip van @tvc15 over goedkope laders bij Pingo Docente supermarkten. Als ik er 1 tegenkom ga ik het zeker doen, maar ik heb er op de kaart geeneen gevonden. Dat wordt dus enkel een kadootje als het een keer zo uitkomt.

Nog tips?
Nb… het is ook geen ramp. In Portugal ga ik veel minder kilometers maken dan er naartoe. Gister mocht ik gratis laden op de camping. Met slechts 1.7kW maar toch bij kunnen laden van 66% tot 100%. Ik wilde een tientje betalen maar dat was absoluut niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvc15
  • Laatst online: 13:48
@Stefannn , mijn strategie in Portugal was vorig jaar: laadstations zoeken met Chargemap, laden met de Shell Recharge kaart. Dat gaf de beste (goedkoopste) resultaten. Het kan natuurlijk best zo zijn dat er qua tarieven veranderingen plaatsgevonden hebben sinds vorig jaar.
Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.