• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
Crosspost met het VW ID.7 topic:

Onlangs was het dus zo ver: de eerste lange rit met mijn Volkswagen ID.7 Pro Tourer. Ionity abbonement afgesloten om nog enigszins redelijke tarieven te krijgen bij de laadpaal, route gepland via de telefoon (alleen Ionity), naar de auto sturen en gaan. Dat leek goed te gaan, ware het niet dat we eerder trek hadden dan de auto :+ Dus onderweg maar een tussenstop ingepland bij de dichtsbijzijnde Ionity.

Dat gaat niet heel intuïtief. Als ik de auto vraag om op zoek te gaan naar een snellader pakt hij de dichtstbijzijnde snellader, ondanks mijn actieve filters (vrije plaats, 150kW+ en uitsluitend Ionity). Goed, dan maar vragen om een Ionity snellader langs de route. Dat werkt wel, maar hij toont ook Ionity snelladers die je een uur geleden bent gepasseerd 8)7 Niet echt handig.

Uiteindelijk toont ie wel een (keurig genummerd) overzicht van laders, maar je moet zelf maar gokken welke waar ligt. Kan dus beter en het vergt wat uitzoekwerk terwijl je aan het rijden bent.

Noot: ik lease de auto als particulier en betaal alle km's dus zelf. Met een laadpas van de zaak zal bovenstaande een stuk minder spelen. De auto zelf beviel uitstekend. Verbruik viel me ook mee, gisteren was het frisjes en had de gehele weg tegenwind. Netjes overal aan de snelheidlimiet gehouden, 130 gereden op plaatsen waar geen limiet was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDl_iZIk-u8vh14MbSIIZdDnedo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lDWZyT17RCPGrTauJxS9G05v.jpg?f=user_large
Zie hier waarom pianolak kut is :X
Uiteindelijk op de heenweg twee keer (snel)geladen en op de terugweg drie keer. Mijn accommodatie bleek toch niet over laadmogelijkheden te beschikken, vandaar. In de buurt van Wolfsburg behoorlijk wat ID.7's zien rijden en zien laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEps07BRX8ZHqQ0RVfDvGdCBvkE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BXtFSpFATgzxRgzRAe4eGZUz.jpg?f=user_large

Wel grappig: de auto zou moeten pieken op 175kW, meerdere keren 187kW gezien :+

[ Voor 3% gewijzigd door Knul op 15-12-2025 11:44 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31
Ik heb een ID.7 proS, die haalt tot bijna 50% een plateau van 200kW.
Daarna daalt hij langzaam, pas bij 80% onder de 100kW.
Dus ondanks 400V en een piek van slechts 200kW, veel area under the curve. Tijdens vakantieritten vaak moeten opschieten omdat de auto eerder klaar was dan wij. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:19
Knul schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:44:
Crosspost met het VW ID.7 topic:

Wel grappig: de auto zou moeten pieken op 175kW, meerdere keren 187kW gezien :+
Volgens EVKX is 175 niet de limiet, maar eerder die 187.
https://evkx.net/models/v...ingcurve/chart/?battery=0

• marteltor
Puppetmaster schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:30:
Ik heb een ID.7 proS, die haalt tot bijna 50% een plateau van 200kW.
Daarna daalt hij langzaam, pas bij 80% onder de 100kW.
Dus ondanks 400V en een piek van slechts 200kW, veel area under the curve. Tijdens vakantieritten vaak moeten opschieten omdat de auto eerder klaar was dan wij. :)
dat is dan wel weer een stuk sneller dan EVKX zegt:
https://evkx.net/models/v...urer_pro_s/chargingcurve/

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:21
eltron schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:05:
[...]

Ja, maar de Zeekr 7X heeft dat dan ook echt wel nodig gezien het enorme verbruik.
Dat ligt bijna 60% hoger dan Telsa MY in de winter, waardoor ook de range van de Zeekr zakt tot onder de 400km. Dus je laadt wel meer kWh in kortere tijd, maar niet meer km.

Duurtest Zeekr 7X: wint op luxe voor scherpe prijs, maar dat verbruik...
Een Xpeng G6 heeft zelfs een waanzinnige laadcurve van 300kw tot 65%>
Verbruik is gelijk als die van een Tesla model Y performance

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:57
Ferry34 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:48:
[...]

Een Xpeng G6 heeft zelfs een waanzinnige laadcurve van 300kw tot 65%>
Verbruik is gelijk als die van een Tesla model Y performance
volgens de evdatabase heeft de Y performance een wltp van 172wh/km
en de xpeng rwd wltp van 178wh/km

laden doet de xpeng inderdaad sneller.
maar wat je niet verbruikt hoef je ook niet te laden :9

[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 15-12-2025 14:00 ]

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:40
Cid Highwind schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:04:
[...]
Wat ik eigenlijk binnen deze context wel graag zou willen weten van degenen die een dergelijk rap ladend model bezitten, is of men ook gewoon zonder vooraf te plannen de weg op kan gaan voor een lange rit, in de wetenschap dat het 800v systeem werkelijk tot z’n recht komt indien nodig.
De laatste vakantie heb ik totaal niet gepland. (Ioniq 6). Ik filter in de Fastned app op 300 kW en/of 400 kW laders en ga daar dan naar toe. Vaak haal ik de maximale snelheid (233 kW), met 2 auto's aan de lader niet.
Vaak bij Ionity problemen (volgens mij komt dat door de ingestelde plug&charge van Fastned). Maar vaak staan daarnaast goede laders (m.a.w. alpitronic laders) die wel goed werken.
Zeker in Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Zweden.
In de "winter" (<20 graden) stel ik de HPC lader ook in op het navigatie systeem zodat de voorverwarming start, dan wordt de snelheid ook gehaald.

• Puppetmaster
Klopt, die curve is duidelijk iets mee mis.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14
Puppetmaster schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:14:
[...]

Klopt, die curve is duidelijk iets mee mis.
Gaat pas onder de 100 kW bij 75%. Dat vind ik vrij sterk.
Mijn Tesla Y zakt al onder de 100kW bij 50%.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• marteltor
Tommie12 schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:50:
[...]

Gaat pas onder de 100 kW bij 75%. Dat vind ik vrij sterk.
Mijn Tesla Y zakt al onder de 100kW bij 50%.
Die Tesla is gewoon een inferieur product ;)
Hier de test van id7 pro s door ADAC:
https://www.adac.de/rund-...swagen-id7-pro-s-id-4947/
Afbeeldingslocatie: https://assets.adac.de/image/upload/ar_16:9,c_fill,f_auto,g_auto,q_auto:eco,w_2088/v1/ADAC-Tests/StandardTests/winter-reichweitentest-elektro-2025/lk-vw

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12 11:35

The Wizard

Moderator Mobile
marteltor schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:36:
[...]

Ik heb zelf geen 800v auto maar dit had ik ook bedacht. Als je 800v auto bij 400v gewoon een stabiele 150-200 kw trekt van 5 tot 80% dan ben je ook zo klaar. Als het dan een keer tegenzit en je een 400v lader treft, ben je 5 min langer bezig of moet je de volgende stint paar kilometer eerder laden...
En dat doen veel 800V modellen niet, aangezien ze bij een 400V only laadpaal de een conversie stap moeten uitvoeren (vaak via de elektromotor) komt deze in de meeste gevallen niet hoger dan 100 kW, in ieder geval bij het EGMP platform van Hyundai en Kia.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:14
marteltor schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:03:
[...]

Die Tesla is gewoon een inferieur product ;)
Wat laden betreft klopt dat, en de autopilot loopt momenteel ook hopeloos achter.
Ondertussen zijn er dus echt betere reisauto's dan Tesla, en de id7 hoort daar zeker bij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:35
Mag het weer on-topic svp?

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:12
komende week skiën in Serre Chevalier.

Heb Frankrijk de afgelopen jaren gemeden*) vanwege laadwoestijn. Dat is inmiddels verbeterd, maar op zwarte zaterdagen nog spannend. plus tarieven nog wild west is mijn indruk, maar dat is eigenlijk overal.
Ik verwacht met Tesla, want Tesla, Ionity en Electra een eind te komen. + nog 9 laadpassen en nog wat apps op zak. Wat zou er nog mis kunnen gaan?

*) wel paar keer op de grens Zwitserland/Frankrijk, maar dan via Duitsland/Zwitserland, omdat daar laadinfra langs de doorgaande wegen wel in orde was. We gaan nu gewoon dwars door België en Frankrijk, met eerste laadnoodzaak in de buurt van Reims of op traject Reims -Troyes.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:36
eltron schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:17:

Heb Frankrijk de afgelopen jaren gemeden*) vanwege laadwoestijn. Dat is inmiddels verbeterd, maar op zwarte zaterdagen nog spannend. plus tarieven nog wild west is mijn indruk, maar dat is eigenlijk overal.
Ik verwacht met Tesla, want Tesla, Ionity en Electra een eind te komen. + nog 9 laadpassen en nog wat apps op zak. Wat zou er nog mis kunnen gaan?

*) wel paar keer op de grens Zwitserland/Frankrijk, maar dan via Duitsland/Zwitserland, omdat daar laadinfra langs de doorgaande wegen wel in orde was. We gaan nu gewoon dwars door België en Frankrijk, met eerste laadnoodzaak in de buurt van Reims of op traject Reims -Troyes.
IZIVIA vond ik ook fijn, acceptabele prijzen.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:56

Ik vind het qua wintersport in Frankrijk meestal vooral de laatste +/- 2 uur, als de autoroute geleidelijk eindigt (vanaf Grenoble, Chambery etc) en de kleinere wegen beginnen, vaak erg druk worden. Lijkt me dat je vooral daar wil zorgen dat je wat marge/alternatieven hebt om een bergpas over te kunnen met plots dalende temperaturen en sneeuwval, want er zijn vast hordes mensen die bij de laatste grote laadstations de auto vol willen laden.

• eltron
tweebel schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:26:
[...]
Ik vind het qua wintersport in Frankrijk meestal vooral de laatste +/- 2 uur, als de autoroute geleidelijk eindigt (vanaf Grenoble, Chambery etc) en de kleinere wegen beginnen, vaak erg druk worden. Lijkt me dat je vooral daar wil zorgen dat je wat marge/alternatieven hebt om een bergpas over te kunnen met plots dalende temperaturen en sneeuwval, want er zijn vast hordes mensen die bij de laatste grote laadstations de auto vol willen laden.
Dank je, wij gaan eerste dag naar hotelletje tussen Dijon en Lyon en dan volgende dag rustig het laatste stukje achter de drukte aan zeg maar.
En we proberen Grenoble -Briancon te rijden, als de pas (col de Lautaret) open is. Via Chamberry is qua tolkosten een vrij dure rit.
Heb nog aanvechtingen om de racefiets mee te nemen om een paar colletjes te rijden, maar ja we gaan nu voor de sneeuw.

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 17-12-2025 16:47 ]

• eltron
Rob Voets schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:25:
[...]
IZIVIA vond ik ook fijn, acceptabele prijzen.
Dank je, zag ik inderdaad ook als in elk geval prijstechnisch interessante optie.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:53
[..]
Dat je met 't verkeerde pasje bij de verkeerde paal staat?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• eltron
blb4 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:15:
[...]
Dat je met 't verkeerde pasje bij de verkeerde paal staat?
dat risico neem ik en is denk ik aanzienlijk gereduceerd door de stape passen en apps die ik bij me heb.
kan je vervolgens alleen nog de verkeerde pas uit de stapel trekken.

En ik rijd natuurlijk niet zomaar naar een paal die niet in het lijstje staat (zolang er interessantere alternatieven zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 17-12-2025 17:26 ]

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:28

Ik ben nog niet in Frankrijk gaan skiën, maar ga een paar keer per maand naar Frankrijk en ik herken totaal niet dat er ergens sprake zou zijn van een laadwoestijn. Elke grote aire heeft uitgebreide laadfaciliteiten, bij de meeste grotere supermarkten zijn snelladers aangelegd en zelfs in dorpjes zijn vaak publieke laadpalen. De prijzen zijn niet 'wild west' in mijn beleving, maar consistent aanmerkelijk lager dan in Nederland.

Mijn enige tip zou zijn om nog de Electroverse-kaart aan te vragen als je die niet hebt. In mijn ervaring verreweg de meest geaccepteerde kaart, ook in Frankrijk.

• eltron
Nova163 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:28:
[...]

Ik ben nog niet in Frankrijk gaan skiën, maar ga een paar keer per maand naar Frankrijk en ik herken totaal niet dat er ergens sprake zou zijn van een laadwoestijn. Elke grote aire heeft uitgebreide laadfaciliteiten, bij de meeste grotere supermarkten zijn snelladers aangelegd en zelfs in dorpjes zijn vaak publieke laadpalen. De prijzen zijn niet 'wild west' in mijn beleving, maar consistent aanmerkelijk lager dan in Nederland.

Mijn enige tip zou zijn om nog de Electroverse-kaart aan te vragen als je die niet hebt. In mijn ervaring verreweg de meest geaccepteerde kaart, ook in Frankrijk.
Electroverse kijk ik nog even naar, dank je. pas gaat niet meer op tijd lukken, maar app wellicht ook genoeg.
Dat van die laadwoestijn dateert van mijn start als ev-rijder een jaar of 6-7 geleden, daarna is er veel verbeterd, maar ook geluiden over onbetrouwbaarheid/uitval van laadpalen. Inmiddels zal het meer zijn zoals jij zegt en gaan we dus gewoon ons gang in vertrouwen dat er laders zijn als we even willen stoppen, of als het echt nodig is.
(En Skiën in Frankrijk kan ik echt aanraden.

(We hebben alles gedaan, Oostenrijk, Italie, Frankrijk, Duitsland, elk gebied heeft zijn eigen charme, maar wij zijn nog lang niet uitgekeken op Frankrijk)

[ Voor 42% gewijzigd door eltron op 17-12-2025 17:40 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:42

Ik ben de afgelopen jaren gewoon door Frankrijk naar Spanje gereden met de Ioniq 28kWh en dat gaat probleemloos en is in die jaren alleen maar eenvoudiger geworden. Met een Tesla is dat helemaal geen uitdaging. Dat drukte een probleem kan zijn heb je met tanken ook, en is gewoon een kwestie van kijken of de komende locatie niet te druk is en daar op anticiperen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• eltron
PeterZ(on) schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:59:
[...]
Ik ben de afgelopen jaren gewoon door Frankrijk naar Spanje gereden met de Ioniq 28kWh en dat gaat probleemloos en is in die jaren alleen maar eenvoudiger geworden. Met een Tesla is dat helemaal geen uitdaging. Dat drukte een probleem kan zijn heb je met tanken ook, en is gewoon een kwestie van kijken of de komende locatie niet te druk is en daar op anticiperen.
Ik heb ik dat ook zo ingeschat nu, maar de ANWB heeft voor komend weekend wel onheilsprofetiën:
Kerstvakantieverkeer: drukte op weg naar de Alpen

en drukte bij tanken is weer van andere orde dan een laadfile. Het is toch een verschil of je 15-20 min moet wachten omdat er een paar auto's voor je zijn, 4 auto's x 5 minuten of dat het ongeveer zelfde aantal maar dan x 30 minuten is.
en anticiperen kan helpen, maar niet als het overal zo is. Ik heb ook maar 75kWh batterij.
petje af dat jij het met 28kWh doet, maar die is wel wat efficienter en vast niet op zwarte zaterdagen(?)

[ Voor 19% gewijzigd door eltron op 17-12-2025 19:03 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:42
eltron schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:58:
[...]

Ik heb ik dat ook zo ingeschat nu, maar de ANWB heeft voor komend weekend wel onheilsprofetiën:
Kerstvakantieverkeer: drukte op weg naar de Alpen

en drukte bij tanken is weer van andere orde dan een laadfile. Het is toch een verschil of je 15-20 min moet wachten omdat er een paar auto's voor je zijn, 4 auto's x 5 minuten of dat het ongeveer zelfde aantal maar dan x 30 minuten is.
en anticiperen kan helpen, maar niet als het overal zo is. Ik heb ook maar 75kWh batterij.
petje af dat jij het met 28kWh doet, maar die is wel wat efficienter en vast niet op zwarte zaterdagen(?)
Tanken is uiteraard wat anders maar wachten omzeilen is wel hetzelfde, namelijk naar alternatieven kijken. Als ik met m'n cabrio goedkoop in Luxemburg zou willen tanken ging ik bijvoorbeeld in Longwy ff een stukje binnendoor en daar zijn plenty tankstations. Zo moet je dat met laden natuurlijk ook doen op een plek waar dat uitkomt, alleen daar kan ik je niet mee helpen.

Maar ik rij idd niet op een zwarte zaterdag, nog nooit gedaan, zelfs vroeger niet toen ik nog aan de bouwvak vast zat. Zoek op je route gewoon de locaties met de meeste laders en ga vroegtijdig laden. Gewoon elke plaspauze aan de lader ook al is dat nog (lang) niet nodig. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Puppetmaster
@eltron
Wij zijn afgelopen zomer ook op een zwarte zaterdag over de autoroute du soleil naar het zuiden gegaan.
Er zijn veel, erg ruime tesla SuC’s. Vaak >20 stalls/locatie. Ook toen geen ladestau gehad, dus zou goed moeten komen?

Is er nog een gratis Electra abo die je kan gebruiken?
Anders zou ik het gewoon met je tesla doen. :)
Hebben we ook jaren gedaan ri Oostenrijk gedaan, en de SuC’s in Duitsland zijn duidelijk kleiner.

[ Voor 12% gewijzigd door Puppetmaster op 17-12-2025 20:24 ]

Pagina: 1 ... 136 137 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.