Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-10 21:55
HansAuutB schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:17:
[...]

Mooi verhaal van je ervaringen.
Wat is je auto super efficiënt. Waarom lukt dat bij andere auto's niet?
Stroomlijn
Plus een relatief lage snelheid aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:23
tweebel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:35:
[...]

Stroomlijn
Plus een relatief lage snelheid aanhouden.
Die twee punten en ik denk ook de manier van rijden. Zoals uitrollen zonder regen en niet op het laatst boven op de rem gaan staan, anticiperen op wat er voor je gebeurd. De bandenspanning en een beetje vloeiend rijden en gebruik maken van hoogteverschillen. Het is denk ik vooral de combinatie. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

De rijstijl is inderdaad ook belangrijk, toen ik afgelopen zomer zo'n 750 km heb gereden in een ICE (noodgedwongen helaas, omdat de EV kaduuk was gegaan...) heb ik aanzienlijk zuiniger gereden (4,9l/100km) dan de WLTP belofte (5,9l/100km) van die auto.
Met m'n Ioniq had ik afgelopen zomer op een rit van 999km een verbruik van 10kWh/100km gehaald, dus ik durf wel te stellen dat ik een zuinige rijstijl heb.

[ Voor 3% gewijzigd door SpongeRob op 18-10-2025 21:21 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:40
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:13:
Mijn ervaringen met de reis naar Calpe via een tolvrije route zijn best positief maar echt geld besparen door een extra overnachting doe je denk ik niet. Misschien wel als je, waar het kan en mag, een hogere snelheid aanhoud en het dan geen extra overnachting kost maar ik heb gewoon mijn gebruikelijke rustige tempo aangehouden.

Op de eerste dag was mijn bestemming Argenton sur Creuse, zo'n 824km rijden. De eerste laadstop was in Peutie bij Fastned om vijf uur in de ochtend, de volgende bij Tesla in Frasnes bij Couvin. Op beide locaties was ik de enige. Vandaar naar Chalons en Champagne voor mijn eerste laadervaring met Izivia en heb daar geladen met mijn Chargemappas, 33ct/kWh. De volgende stop was Ionity Troyes en geladen met de Mobilize pas voor 35ct/kWh. Volgende stop was Auxerre en weer bij Izivia en daarna in Vierzon bij een Lidl, beide geladen met Chargemap.

De tweede dag was mijn eerste laadstop in Boismande bij Ionity en de Mobilizepas werkt nog steeds, ik was daar ook weer de enige. Daarna naar Angouleme voor mijn eerste ervaring met IEcharge die net buiten de stad lag, ook weer geladen met Chargemap. Dat is 2ct duurder dan met een bankpas maar dan heb ik wel een overzicht. Je denkt dat je daar buiten de stad de enige bent maar er stond reeds een Tesla te laden, en na een paar minuten kwam er een taxi/Xpeng, en weer een paar minuten later nog een ID4, maar die vond het kennelijk te druk en vertrok direct zonder te laden.

[Afbeelding]

Vandaar naar Bordeaux en geladen bij Tesla en daarna Tesla Castets. Op de A63 moet je daar tol betalen maar door net voor het tolstation eraf te gaan en er iets verder weer op voorkom je tol, en dat twee keer. Dat werd door de Tomtom allemaal prima aangegeven, viel mij allemaal erg mee want ik reed toch de meeste km's op de snelweg. Alleen zijn die omleidingen niet echt handig met een caravan, veel drempels en veel 30km en flitsers. Laatste stop die dag was Bayonne, ook weer Tesla. En ik daarna overnacht in een voormalig paleis in Amaiur o Maya in de Pyreneeën.

De derde dag kort na vertrek in Ordoki geladen aan een BP/Iberdrola lader want vol is maar vol en heb geladen met de app, 60ct/kWh. Volgende laadstop in Tudela maar had per ongeluk de verkeerde gekozen een 100kW 60ct/kWh, i.p.v. de 50kW lader die 45ct/kWh doet. De volgende laadstop had ik gepland bij Ionity in Zaragoza, maar helaas, die was met een lint afgezet en buiten dienst. (Zag later dat er in Spanje meerdere locaties buiten dienst waren zoals Torredembarra en Tarragona) Dus uitgeweken naar Tesla aan de zuidkant van de stad. Hierna begon de laadwoestijn, dus voorzichtigheid geboden want er zijn wel laders vaak geiced of buiten dienst of hebben het nog nooit gedaan. Mijn volgende laadstop was in Belchite want vol is maar vol en geladen met Electromaps voor 37ct/kWh.

[Afbeelding]

Hierna was de bedoeling te laden in Alcaniz en wilde de kortste weg nemen maar daar werd aan de weg gewerkt over meer dan 20km. Het eerste stuk gravel en allemaal borden met waarschuwingen maar gelukkig geen "carretera cortado" Dat laatste werd later gelukkig nog bevestigd door een wegwerker, want terug moeten rijden en dan met een omweg naar Alcaniz zou toch vervelend zijn. In Alcaniz waar twee locaties zijn, een Endesa buiten de stad en twee Iberdrola's in de stad die ook regelmatig "fuera de servicio" zijn. En ja hoor precies als ik er wil laden doen ze het niet. Mijn enige uitwijk is Calaceite met een 50kW triple van Iberdrola en die bracht redding.

De vierde en laatste dag vertrok ik daardoor met al wat gereden km's uit La Fresneda richting Calpe, maar met te weinig bereik voor mijn geplande route. Ik wilde daarom laden in San Mateu del Maestrat, waar twee 50kw's triple's van Iberdrola staan, maar die deden het opeens ook niet meer. Dus dan maar de geplande route omgegooid richting Castellon de la Plana waar de Tesla V4 SuC een betrouwbare laadlocatie is en je een leuke cafetaria hebt. Maar ik moest nog wel een paar cols over en dat zou moeten kunnen maar het bereik daalde wel aanzienlijk, maar de laatste 50km gaan gelukkig geleidelijk bergaf dus dat kost bijna niets je krijgt er zelfs bereik bij. Je zoeft dan kilometers lang heerlijk met een gangetje van 90 kmh richting kust, en daar uiteindelijk met genoeg reserve aangekomen. Na de de koffie loop ik terug naar de auto en zie een VW ID5 op twee laadplekken geparkeerd staan. Dus ik zeg tegen die Spaanse "je staat lekker geparkeerd zeg", ze zegt iets van apacar en zet hem dan toch goed. Ik snap niet dat ze dat zelf niet zien. Het begint daar bij de SuC ook steeds drukker te worden want toen ik daar arriveerde was ook bijna alles bezet. Daarna nog een korte stop in Torrent bij Zunder zodat ik met genoeg bereik in Calpe zou arriveren.

Kortom, de reis zonder tol is prima verlopen. Nergens hoeven wachten, geen files of ongelukken en geen problemen met de Ioniq. Het verbruik volgens de boordcomputer was de 1e dag 10,6kWh/100km, de 2e dag 10,4kWh/100km, de 3e dag 10,2kWh/100km en de laatste dag 9,7kWh/100km. :)

[Afbeelding]
Waren er nog alternatieven voor de tesla laadpunten? Mijn auto pakt geen tesla alleen de V2 maar die zie je haast niet neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:40
PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:22:
In aanvulling op mijn verslag hierboven is het nog wel wetenswaardig om te vermelden wat snelheid doet met het verbruik. Ik had in Belchite geladen, en ik reset het verbruik dan altijd zodat ik weet welk verbruik ik heb tussen de laadsessies.
Heb je weleens overwogen om vanaf vierzon richting chateauroux,periqueux,agen,pau,jaca te rijden? Is nml een prachtige route.

Nu mocht ik op dat stuk met die wegwerkzaamheden maar 40kmh rijden en dat deed ik ook min of meer. En dan zie je het verbruik alleen maar dalen en na die 21km zat ik op een verbruik van iets van 4,8kWh/100km en was nog steeds dalende. :) Op een normaal bereden weg is dat natuurlijk niet te doen maar hier ging dat prima. Geeft maar weer eens aan hoe groot de impact van een hoge snelheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:27
SpongeRob schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:17:
De rijstijl is inderdaad ook belangrijk, toen ik afgelopen zomer zo'n 750 km heb gereden in een ICE (noodgedwongen helaas, omdat de EV kaduuk was gegaan...) heb ik aanzienlijk zuiniger gereden (4,9l/100km) dan de WLTP belofte (5,9l/100km) van die auto.
Met m'n Ioniq had ik afgelopen zomer op een rit van 999km een verbruik van 10kWh/100km gehaald, dus ik durf wel te stellen dat ik een zuinige rijstijl heb.
na 999km hypermilen was je Ioniq stuk?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

TeslaNerd schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:52:
[...]

na 999km hypermilen was je Ioniq stuk?
Nee, dat was pas een kilometer of 450 daarna... :*)
Je hoeft overigens ook niet te hypermilen om in een Ioniq een dergelijk verbruik te halen.
Als ik zou hypermilen en niet op allseasons zou rijden zou het meer naar de 9kWh/100km gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door SpongeRob op 19-10-2025 12:33 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:45
In aanvulling op mijn verslag hierboven is het nog wel wetenswaardig om te vermelden wat snelheid doet met het verbruik. Ik had in Belchite geladen, en ik reset het verbruik dan altijd zodat ik weet welk verbruik ik heb tussen de laadsessies.

Nu mocht ik op dat stuk met die wegwerkzaamheden maar 40kmh rijden en dat deed ik ook min of meer. En dan zie je het verbruik alleen maar dalen en na die 21km zat ik op een verbruik van iets van 4,8kWh/100km en was nog steeds dalende. :) Op een normaal bereden weg is dat natuurlijk niet te doen maar hier ging dat prima. Geeft maar weer eens aan hoe groot de impact van een hoge snelheid is.
Heel herkenbaar. Mijn vrouw maakt zich in met lange files op reis altijd zorgen over de vraag of we dan nog wel genoeg stroom overhouden om aan te komen. En altijd weer blijkt, ook in de winter met de verwarming aan of in de zomer met de airco, dat we relatief weinig hebben verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

40km/hr en berg af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nou 10m verval per kilometer noem ik niet echt bergaf hoor. Overigens schommelde het momentane verbruik rond de 1kW.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
taylor schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 05:56:
[...]

Waren er nog alternatieven voor de tesla laadpunten? Mijn auto pakt geen tesla alleen de V2 maar die zie je haast niet neer.
Laat ik mij maar van een inhoudelijke reactie onthouden gezien jouw eerdere taylor in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" reactie van enige tijd geleden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:36
Ik wil toch ook graag even mijn ervaringen delen tijdens mijn roadtrip samen met mijn zoon (14j). Wat we gepland hebben is het volgende: Apeldoorn-Berlijn-Praag-Auschwitz-Salzburg-Apeldoorn, en dat allemaal in 8 dagen…
Afgelopen vrijdag vertrokken met onze 1 maand oude KIA EV6 GT line RWD, starlink op het dashboard (geen panorama dak) en koelbox in de achterbak naast de koffer. Heel veel meer kan er ook niet in zonder zicht naar achteren te verliezen, maar ben mij er van bewust dat een koelbox en een koffer erg veel onnodig ruimte blokkeren.
Hiervoor had ik een Volvo V60 en was een beetje bang voor het comfort met de stoelen op lange ritten, maar gelukkig is dat absoluut geen probleem!
Met 100% vertrokken en na 178km even plaspauze en weer bijgeladen van 62 naar 73%. Vervolgens 209 km doorgereden op de Duitse autobaan, gewoon 130km/uur rijdt eigenlijk net zo ontspannen kwam ik achter.. uiteraard wel even getest: 191km/u was de max met de KIA.. bij 24% even wezen laden naar 82% en vervolgens in de volgende 184km met 35% in Berlijn aangekomen. Het weer onderweg was veel regen en grauw, temperatuur van 12-14 graden Celsius, dus al met al valt me het verbruik niet erg tegen. Ik verwacht rond de 20-22kwh/100km te hebben gereden over het geheel.
Vandaag van Berlijn via Terezin naar Praag gereden, nu ook 130km/uur gereden waar het kon, opvallend genoeg was vandaag het verbruik 24.4kwh/100km, het was wat heuvelachtig en ook kouder (6-8 graden Celsius) wellicht dat dit de oorzaak kan zijn.
In 209 km van 91% naar 30% gereden en voordat we onze lunch ophadden zaten we al weer op 82% opgeladen.
Ik heb voor deze eerste trip enkel hotels geselecteerd die een EV laadmogelijkheid hebben, dit doe ik vanaf nu niet meer. Door de EV oplaadpunt filter in booking.com vielen er echt mega veel hotels af, iets wat de kosten ook opdreef. Het laden onderweg is absoluut geen probleem en even na ongeveer 2 uurtjes de benen strekken is helemaal geen slecht idee.
Overmorgen door Tsjechië naar Polen, tot nu toe zijn de wegen erg goed geweest en is er ook hier tot nu toe genoeg laadmogelijkheid.

Voor de meelezers die ook overwegen een EV te kopen/leasen of nog overwegen kan ik er mee op reis:

Als je relatief snel kan laden en sowieso 200km kan rijden tussen de 80 en 20% lading, dan is het echt een uitzonderlijke rustgevende manier vanavond reizen. Eerdere jaren met mijn ICE werd er gestopt om te plassen en weer door, tenzij de tank bijna leeg was, dan was het tanken en weer door. Omdat je tijd hebt, gaat het leven allemaal even wat rustiger, heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
PeterZ(on) schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

Nou 10m verval per kilometer noem ik niet echt bergaf hoor. Overigens schommelde het momentane verbruik rond de 1kW.
Dat is 1m per 100m, en dus 1%. Met een goede auto kan je dan 40-50km/h riijden zonder aandrijfkracht, zeker als het rechtdoor gaat en je banden goed op spanning staan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:49:
[...]

Dat is 1m per 100m, en dus 1%. Met een goede auto kan je dan 40-50km/h riijden zonder aandrijfkracht, zeker als het rechtdoor gaat en je banden goed op spanning staan.
Waar baseer je die snelheid op? Als ik dit aan AI vraag krijg ik geen snelheid. Maar als de weg flink stijgt gaat mijn verbruik ook niet enorm omhoog en bij een stijging van 1% zal dat echt niet veel zijn. Nu was het 1kW tijdens dalen, maar laat het bij stijgen 4kW zijn dan is het verbruik over een langer traject nog steeds erg weinig. Maar goed, begint wel off topic te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik weet niet wat er nu in Spanje aan de hand is bij Ionity. Op talloze locaties zijn (bijna) alle laders niet beschikbaar en dat al dagen lang. En in die waardeloze app zie dat pas als je echt inzoomt op een bepaalde locatie, maar doe je dat niet dan is het net of ze gewoon beschikbaar zijn. Zo zijn de meeste locaties langs de kust niet beschikbaar. Dus wie die kant op wil is gewaarschuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:21:
[...]

Waar baseer je die snelheid op? Als ik dit aan AI vraag krijg ik geen snelheid. Maar als de weg flink stijgt gaat mijn verbruik ook niet enorm omhoog en bij een stijging van 1% zal dat echt niet veel zijn. Nu was het 1kW tijdens dalen, maar laat het bij stijgen 4kW zijn dan is het verbruik over een langer traject nog steeds erg weinig. Maar goed, begint wel off topic te worden.
Bij het berekenen van de remmen wordt aangenomen dat je ca 1% vertraging ‘gratis’ krijgt als rolweerstand, luchtweerstand en interne wrijving.
Daar komt mijn waarde van.

Maar je kan ook berekenen wat het betekent op basis van de formule P=F v
F= 1% van de massa 9,81= 200N voor een auto van 2 ton (bv een ModY)
v= 40km/h of 11m/s
P=2000W
Die 2 kW krijg je dus gratis als je die helling van 1% af rijdt, en die moet je extra leveren als je met 40km/h bergop rijdt.

Bij 90km/h (25m/s) wordt het 5kW, maar dan beginnen aero krachten ook sterk aan belang te winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

De eerste 20km uit Belchite is het verval 30meter, dat noemen fietsers “vals plat” en dat scheelt veel energie naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:51
Tommie12 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:20:
[...]

Bij het berekenen van de remmen wordt aangenomen dat je ca 1% vertraging ‘gratis’ krijgt als rolweerstand, luchtweerstand en interne wrijving.
Daar komt mijn waarde van.

Maar je kan ook berekenen wat het betekent op basis van de formule P=F v
F= 1% van de massa 9,81= 200N voor een auto van 2 ton (bv een ModY)
v= 40km/h of 11m/s
P=2000W
Die 2 kW krijg je dus gratis als je die helling van 1% af rijdt, en die moet je extra leveren als je met 40km/h bergop rijdt.

Bij 90km/h (25m/s) wordt het 5kW, maar dan beginnen aero krachten ook sterk aan belang te winnen.
Leuk sommetje.
En klopt exact met de observatie dat “vals plat” ongeveer 2kWh/100km extra of minder kost als je omhoog of naar beneden gaat.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wolly schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 01:04:
[...]

De eerste 20km uit Belchite is het verval 30meter, dat noemen fietsers “vals plat” en dat scheelt veel energie naar beneden.
Mijn punt was ook niet om het verbruik/voordeel in punten na de komma voor te rekenen maar om aan te geven dat er een groot verschil is tussen snel en langzaam rijden waarbij je in voorkomend geval je voordeel mee kunt doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:20:
[...]

Mijn punt was ook niet om het verbruik/voordeel in punten na de komma voor te rekenen maar om aan te geven dat er een groot verschil is tussen snel en langzaam rijden waarbij je in voorkomend geval je voordeel mee kunt doen. :)
Ik doe hier regelmatig een wandeling van ca 6km. Dat start met 1km naar beneden... 10m, en eindigt met de laatste km waar ik terug die 10m naar boven moet...
Dat scheelt echt in inspanning als je wat meer doet dan treuzelen.
Met de fiets moet je de eerste km niks doen als je de snelheid rustig laat oplopen.

Dus ook met de auto voel je dat. Die 1% betekent gewoon dat je puur om de hoogte te overwinnen een kracht moet leveren van 1% van het gewicht van de auto. En het gewicht moet je dan in N uitdrukken (kg*9,81)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:48
ourplayground schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:41:
Ik wil toch ook graag even mijn ervaringen delen tijdens mijn roadtrip samen met mijn zoon (14j). Wat we gepland hebben is het volgende: Apeldoorn-Berlijn-Praag-Auschwitz-Salzburg-Apeldoorn, en dat allemaal in 8 dagen…
Afgelopen vrijdag vertrokken met onze 1 maand oude KIA EV6 GT line RWD, starlink op het dashboard (geen panorama dak) en koelbox in de achterbak naast de koffer. Heel veel meer kan er ook niet in zonder zicht naar achteren te verliezen, maar ben mij er van bewust dat een koelbox en een koffer erg veel onnodig ruimte blokkeren.
Hiervoor had ik een Volvo V60 en was een beetje bang voor het comfort met de stoelen op lange ritten, maar gelukkig is dat absoluut geen probleem!
Met 100% vertrokken en na 178km even plaspauze en weer bijgeladen van 62 naar 73%. Vervolgens 209 km doorgereden op de Duitse autobaan, gewoon 130km/uur rijdt eigenlijk net zo ontspannen kwam ik achter.. uiteraard wel even getest: 191km/u was de max met de KIA.. bij 24% even wezen laden naar 82% en vervolgens in de volgende 184km met 35% in Berlijn aangekomen. Het weer onderweg was veel regen en grauw, temperatuur van 12-14 graden Celsius, dus al met al valt me het verbruik niet erg tegen. Ik verwacht rond de 20-22kwh/100km te hebben gereden over het geheel.
Vandaag van Berlijn via Terezin naar Praag gereden, nu ook 130km/uur gereden waar het kon, opvallend genoeg was vandaag het verbruik 24.4kwh/100km, het was wat heuvelachtig en ook kouder (6-8 graden Celsius) wellicht dat dit de oorzaak kan zijn.
In 209 km van 91% naar 30% gereden en voordat we onze lunch ophadden zaten we al weer op 82% opgeladen.
Ik heb voor deze eerste trip enkel hotels geselecteerd die een EV laadmogelijkheid hebben, dit doe ik vanaf nu niet meer. Door de EV oplaadpunt filter in booking.com vielen er echt mega veel hotels af, iets wat de kosten ook opdreef. Het laden onderweg is absoluut geen probleem en even na ongeveer 2 uurtjes de benen strekken is helemaal geen slecht idee.
Overmorgen door Tsjechië naar Polen, tot nu toe zijn de wegen erg goed geweest en is er ook hier tot nu toe genoeg laadmogelijkheid.

Voor de meelezers die ook overwegen een EV te kopen/leasen of nog overwegen kan ik er mee op reis:

Als je relatief snel kan laden en sowieso 200km kan rijden tussen de 80 en 20% lading, dan is het echt een uitzonderlijke rustgevende manier vanavond reizen. Eerdere jaren met mijn ICE werd er gestopt om te plassen en weer door, tenzij de tank bijna leeg was, dan was het tanken en weer door. Omdat je tijd hebt, gaat het leven allemaal even wat rustiger, heerlijk.
Leuk verslag. Eén opmerking: voor het zicht naar achter heb je toch buitenspiegels? 8) Ik zou die auto volstouwen. Met een KIA EV6 GT is reizen een makkie. Fijn voor jullie! :)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:47:
[...]

Ik doe hier regelmatig een wandeling van ca 6km. Dat start met 1km naar beneden... 10m, en eindigt met de laatste km waar ik terug die 10m naar boven moet...
Dat scheelt echt in inspanning als je wat meer doet dan treuzelen.
Met de fiets moet je de eerste km niks doen als je de snelheid rustig laat oplopen.

Dus ook met de auto voel je dat. Die 1% betekent gewoon dat je puur om de hoogte te overwinnen een kracht moet leveren van 1% van het gewicht van de auto. En het gewicht moet je dan in N uitdrukken (kg*9,81)
Ik kom regelmatig in een hotel in Duitsland/Luxemburg (op grens) en dat is een rit met een hoogteverschil van 570m en dat is een 2% stijging. De heenrit omhoog heb ik een verbruik van 9,4kWh/100km en terug naar beneden een verbruik van 8,2kWh/100km. Het verschil is dus beperkt, een10km hogere snelheid aanhouden geeft een groter verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:53:
[...]

Ik kom regelmatig in een hotel in Duitsland/Luxemburg (op grens) en dat is een rit met een hoogteverschil van 570m en dat is een 2% stijging. De heenrit omhoog heb ik een verbruik van 9,4kWh/100km en terug naar beneden een verbruik van 8,2kWh/100km. Het verschil is dus beperkt, een10km hogere snelheid aanhouden geeft een groter verschil.
En hoe groot is de afstand?
Kan het dat je de heenrit eerder in de namiddag doet bij iets hogere temperatuur, en dat je de terugrit begint in de ochtend met koude temperaturen?
In elk geval, jouw auto is al zuinig, en toch is er een verschil van 1.2 kWh/9,4kWh = 12,7%
Zo weinig is dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tommie12 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

En hoe groot is de afstand?
Kan het dat je de heenrit eerder in de namiddag doet bij iets hogere temperatuur, en dat je de terugrit begint in de ochtend met koude temperaturen?
In elk geval, jouw auto is al zuinig, en toch is er een verschil van 1.2 kWh/9,4kWh = 12,7%
Zo weinig is dat niet...
De temperatuur zal zeker schelen maar dat hou ik niet bij, en de temperatuur op de vertrekdag kan ook weer anders zijn dan die op de terugreisdag. Maar als ik die 12,7% loslaat op die 1kW verbruik op die 21km vanuit Belchite kom ik uit op 1,127kW, dus dat is nog niks.

Overigens was het verbruik op de vierde dag van mijn reis naar Spanje veruit het laagste en had wel de meeste hoogtemeters. Mijn stelling is dat snelheid meer impact heeft dan het meerverbruik bij stijging. :)

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.