• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:56:
Dan zouden meer aanbieders het zoals Tesla moeten doen. Zodra het daar druk wordt stopt het laden bij 80 procent en betaal je een bedrag per minuut dat je de paal dus bezet houd. Als alle aanbieders dit doen dan heb je naast de etiquette gewoon een financiele prikkel wat beter werkt.
En als ze het allemaal op dezelfde manier doen is het ook gewoon duidelijk en dan groeit dat wel naar basisbedrag bij iedereen op termijn.
In elk geval, elektrisch reizen is me tot nu nog geen enkele keer tegengevallen en me enkel nog maar moeten ergeren aan ICEs die laadpalen bezet houden ipv EVs die te lang laden :)
Wel mogen de basisvoorzieningen wat meer aanwezig zijn. Een aantal keer langs de snelweg geladen op een vroegere pure vrachtwagenparking waar nul toiletten zijn… dat snap ik wel echt niet

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 17:07
Die basisvoorzieningen daar kan je toch tegen plannen? Ben al 3 keer naar Zuid-Frankrijk geweest, 2 keer Italie en 2 keer wintersport (Oostenrijk en Frankrijk) en nog nooit ergens gestaan zonder voorzieningen.

Alleen 1 keer in Maastricht gehad bij de Dwaze Herder dat hij in de ochtend nog niet open was, dus toen naar de Mac gelopen een stuk verderop.

In de nacht rijden lijkt me dan wel lastiger, kinderen worden wakker zodra de auto stil staat en dan zijn de stops zonder eten voor ons toch wel te lang. Sta gemiddeld 35 minuten aan de lader.

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik had die voorzieningen niet nodig op dat moment dus op zich kon het mij weinig schelen, maar het helpt de beleving niet. Die laadplekken worden dan allicht vaker gemeden door wie wel voorzieningen wil.
+ waar gaan al die vrachtwagenchauffeurs hun behoefte dan doen? (Ik hoef het niet te weten) maar het ontbreken van op zijn minst een toilet zorgt dus voor overlast

[ Voor 28% gewijzigd door stanny op 07-05-2026 17:33 ]

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:20
jeroenkb schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:36:
[...]

Het delen van je ervaringen zijn on-topic (kwam bij locatie x en daar stond een auto op 100% nog aan aan de kabel. Moest daardoor wachten. De rest van de rit ging goed) .

Het delen van meningen en daarover discussiëren dus niet (ik vind mensen die tot 100% laden asociaal en dat zou niet moeten kunnen. Ik vind dat niet . Ik wel. etc etc)
Ik vind dat nu juist heel relevant in dit draadje. Wat mij betreft, is het uitgangpunt dat elektrisch rijden comfortabel gemaakt moet worden. Dus het zou het beste mogelijk moeten zijn om een auto op te laden tijdens een natuurlijke pauze zonder stress. Prima als dat alleen kan op een lader die niet meer dan 50 kW of zelfs 30 kW haalt. Net zoals ik het ook belangrijk vind dat laadpalen op mooie plekken beschikbaar zijn voor vakantiegangers. Als je een aantal laadpalen met lager laadvermogen daarvoor reserveert vooral voor langere eetpauzes, dan lijkt me dat in ieders belang.

De Via Michelinplanner geeft wel suggesties voor leuke tussenstops, maar ik mis nog de optie om daarbij rekening te houden met snellaadmogelijkheden.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:38
jongetje schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:56:
Dan zouden meer aanbieders het zoals Tesla moeten doen. Zodra het daar druk wordt stopt het laden bij 80 procent en betaal je een bedrag per minuut dat je de paal dus bezet houd. Als alle aanbieders dit doen dan heb je naast de etiquette gewoon een financiele prikkel wat beter werkt.
Nu is dat wel gestoeld op de matige laadcurve van Tesla’s.

Mooier zou zijn dat het op een x-percentage laadsnelheid van de mogelijke pieksnelheid zou gebeuren. Auto’s die ook >80% vlot blijven laden kunnen dat dan ongestraft doen, terwijl auto’s die al eerder inzakken (bijv 70%) dan al gemaand worden door te gaan.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:04
Puppetmaster schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Mooier zou zijn dat het op een x-percentage laadsnelheid van de mogelijke pieksnelheid zou gebeuren. Auto’s die ook >80% vlot blijven laden kunnen dat dan ongestraft doen, terwijl auto’s die al eerder inzakken (bijv 70%) dan al gemaand worden door te gaan.
En wat is dan vlot laden? Laten we het er gewoon op houden dat laden is laden en vol is wegwezen. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Puppetmaster
PeterZ(on) schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:04:
[...]

En wat is dan vlot laden? Laten het er gewoon op houden dat laden is laden en vol is wegwezen. :)
De Teslagrens ligt op een laadsnelheid <20% van de piek. Door de lineaire curve komt dat ook overeen met 80% vol. :)

Als m’n ID.7 op 20% van de piek van de laadsnelheid zit, zit ik op 100% … ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:56
Wij rijden met caravan en laad vaak tot 90 a 95% onderweg.

1 omdat wij die tijd met een stop nodig hebben.

2 om vaak de volgende laad stop makkelijk te kunnen halen.

Vind ook belachelijk dat je maximaal t/m 80% mag laden en daarna extra kosten krijgt.

Als je bij een brandstof pomp staat en je staat je tank vol te druppelen dan mag dat ook gewoon, ook in Luxenburg waar er hele rijen wachtende staan.

Vol=vol en dan weg dat zeker.

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:23

peutje

XC40 recharge my24ER

Gaat uiteindelijk natuurlijk vooral bij de uitbaters om geld en niet gedrag (ook al verkopen ze het onder mom gedrag) iemand die van 10 tot 80 % zon 30 min staat heeft gemiddeld genomen meer kw geladen dan van 80 tot 100%. Als je die laatste 20% er zo nodig bij wilt hebben rekenen ze steeds vaker 'parkeertarief', zal vaak opgeteld net zo duur zijn per minuut als de lading van 10 tot 80. Is het netjes, nee niet echt, vooral omdat door de beperking van range de infrastructuur eigenlijk niet toereikend is en de gebruiker dus gewoon dat mag oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door peutje op 08-05-2026 07:42 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:20
peutje schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:39:
Gaat uiteindelijk natuurlijk vooral bij de uitbaters om geld en niet gedrag (ook al verkopen ze het onder mom gedrag) iemand die van 10 tot 80 % zon 30 min staat heeft gemiddeld genomen meer kw geladen dan van 80 tot 100%. Als je die laatste 20% er zo nodig bij wilt hebben rekenen ze steeds vaker 'parkeertarief', zal vaak opgeteld net zo duur zijn per minuut als de lading van 10 tot 80. Is het netjes, nee niet echt, vooral omdat door de beperking van range de infrastructuur eigenlijk niet toereikend is en de gebruiker dus gewoon dat mag oplossen.
De infrastructuur is voor de meeste auto's in de meeste West-Europese landen echt wel toereikend, zolang je maar een CCS2-aansluiting hebt. De tarieven zijn een groter obstakel en de onduidelijkheid (veel aanbieders, veel passen, veel gedoe). Maar daar is dan weer een apart topic voor ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:37
Afgelopen week in de meivakantie voor de eerste keer een langere rit met onze nieuwe auto gedaan (Tesla MY Long range). Hiervoor 0 ervaringen met EV's en snelladen dus toch even spannend over hoe het zou gaan. Maar het bleek uiteindelijk allemaal dodelijk simpel te zijn. Eerste stop was Strasbourg en onderweg 1x geladen onderweg in Duitsland bij een supercharger bij een Autohof. 45 kWh en 23 min verder en we konden weer door en halfvol in Strasbourg aangekomen. De volgende test was een lokale lader tijdens het boodschappen doen, en daar meteen wel de eerste keer meegemaakt dat een lokale lader het niet deed en het wegens het al starten van een sessie het ook niet mogelijk was om een andere lader te kiezen. Er was geen hoge noodzaak om te laden, dus maar gewoon boodschappen gedaan en weer naar huis gereden.

Tweede rit was vanuit Strasbourg naar de Jura toe, en ook hier onderweg weer 1 supercharger gepakt, bij de macdonalds een ijsje gegeten en weer door. In de Jura aardig wat kilometers gemaakt en daar ook weer noodzaak om weer even bij een niet-supercharger te laden, er stonden 7 snelladers bij de lokale supermarkt. Dus in 30 minuten was de auto weer helemaal vol.

Laatste rit was vanuit de Jura op weg naar huis. Volgens de routeplanner maar 1x stoppen, maar dat vonden we een beetje weinig op een rit van 9 uur met de kinderen. Dus uiteindelijk 2x gestopt en ook 2x geladen, 1x 7 minuten en 1x 20 minuten. Hier ook de tot nu toe laagste prijs voor superchargen gehad, namelijk 0,35 cent bij de Supercharger van Epinal.

Kortom: Los van de eenmalige lokale lader die het niet deed was het allemaal supermakkelijk en heb eigenlijk 0 laadstress ondervonden. Onderweg op de snelweg zijn er altijd genoeg mogelijkheden tot laden, en het Supercharger netwerk van Tesla voldoet hier heel goed aan.Lokaal ben je wel wat meer aangewezen op de lokale laad-opties en andere aanbieders, maar lokaal waren er ook altijd voldoende opties om te laden. Fijne eerste ervaring op deze langere rit en geeft de burger moed voor de vakantie naar Noord-Spanje met een volledig volgeladen wagen. Enige wat ik nog echt voor verbetering vatbaar vind is jungle aan laadpalen, laadpassen en het proces tot opstarten van laden bij die bij iedere lader verschillend is. Daar mag wel wat uniformiteit in komen. Ik heb de ANWB-pas, en die deed het gelukkig gewoon overal waar nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Blik1984 op 08-05-2026 09:52 ]

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:36

Freak187

geen

SpikeHome schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 06:35:
Wij rijden met caravan en laad vaak tot 90 a 95% onderweg.

1 omdat wij die tijd met een stop nodig hebben.

2 om vaak de volgende laad stop makkelijk te kunnen halen.

Vind ook belachelijk dat je maximaal t/m 80% mag laden en daarna extra kosten krijgt.

Als je bij een brandstof pomp staat en je staat je tank vol te druppelen dan mag dat ook gewoon, ook in Luxenburg waar er hele rijen wachtende staan.

Vol=vol en dan weg dat zeker.
Je ziet dat dit soort vraagstukken nu (pas) beginnen op te komen. Steeds meer EV rijders en de early adaptors hadden voor zichzelf een 'eqtiquette' bedacht, maar de nieuwe EV rijders hebben hun eigen ideen. En die ideeen zijn niet slecht ofzo, maar ze zijn zich misschien minder bewust van de impact als je de auto een uur laat staan en na 20 mins op 80% zit, terwijl je aan het lunchen bent.

Ik had al eerder geopperd om een soort van Valet service te bieden bij drukke laadplekken. Dus je geeft je sleutel af en als de auto 80/90/100% batterij lading heeft, dan wordt ie weggezet.

Of dat een laadkabel automatisch loskoppelt als de auto 80/90/100% heeft geladen zodat de kabel in een andere auto geprikt kan worden.

Kia Niro-EV 2024

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Pr088 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:46:
[...]

De infrastructuur is voor de meeste auto's in de meeste West-Europese landen echt wel toereikend,
Tweemaal de meeste, maar dus niet alle!

Wie bepaalt dat jij met een 80% accu je volgende stop haalt? Je zult mij nooit met een caravan zien rijden, maar stel dat je dat wel doet, en dus slechts de helft van de km's op een lading rijdt vergeleken met een caravanloze auto, dan is elke % extra welkom. Van 98% naar 100% laden is zinloos, maar van 80% naar 90% geeft een caravanrijder of een eigenaar van een auto met kleine accu net dat beetje extra waardoor je prettiger op pad gaat!

• Bolulla
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:46
Freak187 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Je ziet dat dit soort vraagstukken nu (pas) beginnen op te komen. Steeds meer EV rijders en de early adaptors hadden voor zichzelf een 'eqtiquette' bedacht, maar de nieuwe EV rijders hebben hun eigen ideen. En die ideeen zijn niet slecht ofzo, maar ze zijn zich misschien minder bewust van de impact als je de auto een uur laat staan en na 20 mins op 80% zit, terwijl je aan het lunchen bent.

Ik had al eerder geopperd om een soort van Valet service te bieden bij drukke laadplekken. Dus je geeft je sleutel af en als de auto 80/90/100% batterij lading heeft, dan wordt ie weggezet.

Of dat een laadkabel automatisch loskoppelt als de auto 80/90/100% heeft geladen zodat de kabel in een andere auto geprikt kan worden.
Het moet niet gekker worden en dan ook meteen even daar terplekke een schoonmaakdienst dat je de auto kan laten reinigen. Iemand wil hem misschien wel naar 100% laden omdat het een stop scheelt.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:44

AMDFreak

Intel is zo..

In de tijd dat ik met een ICE door europa reed, keek ik zelf niet zo nauw naar prijzen van een liter benzine.
ff tanken en weer door. En dat zal ik met een EV ook doen, als ik het hier lees is IONITY qua prijzen gunstig. De kans dat deze locaties druk zijn, is aanwezig natuurlijk. Maar als ik bv een FastNed locatie pak, is het daar dan "rustiger"?

Maar verder ben ik het er wel mee eens, als het druk is, hoef je niet persee te wachten totdat je auto 100% is.. en als je op een traject van 400km zit, moet je toch een keer plassen of wat dan ook.. prik je hem aan de lader en met 10minuten kan je door.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:20
ikweethetbeter schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Tweemaal de meeste, maar dus niet alle!

Wie bepaalt dat jij met een 80% accu je volgende stop haalt? Je zult mij nooit met een caravan zien rijden, maar stel dat je dat wel doet, en dus slechts de helft van de km's op een lading rijdt vergeleken met een caravanloze auto, dan is elke % extra welkom. Van 98% naar 100% laden is zinloos, maar van 80% naar 90% geeft een caravanrijder of een eigenaar van een auto met kleine accu net dat beetje extra waardoor je prettiger op pad gaat!
Countervraag: hoeveel mensen rijden met een caravan achter de EV? Dat is ook maar een beperkte groep. Voor die groep kan 90% interessant zijn. Voor de meeste EV-rijders met de auto's die nu op de markt zijn, is het niet gunstig. Laadcurve dipt bij de meeste auto's enorm na 80%. Dus je kunt beter doorrijden en sneller weer een volgende stop pakken.

En er zijn zoveel laadpalen inmiddels dat je op snelwegen echt wel een volgende laadpaal haalt. Ieder zijn eigen keus, maar als je efficient wilt reizen en andere mensen de gelegenheid wilt geven om ook te laden, dan is het 5%-80% en weer door!

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Regor
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05
Nu op de terugweg van onze eerste lange EV trip met de Tesla. Tesla model 3 2026 long range.

Vanuit zuid-Holland tot de hak van Italië. op de heenweg bij Florence geweest en daarna naar locorotonde en allerlei dorpen in Puglia. Toen Matera en Amalfiekust. Daarna weer naar noorden Umbria.

Op de lange stukken alleen Tesla laders gebruikt en lokaal een Enel X lader en een onbekende lader.

Niks voorbereid en ook echt niet nodig. Creditcard mee, laadpas werk, anwb laadpas, tesla app. Ter plekke nog de app van Enel X gedownload, maar niet nodig gehad.

0 laadstress, alles gaat soepel en er zijn lokaal bij dorpjes ook laadplekken. 1x tot 100% gedaan bij de kust in Polignano bij Enel X met 90kW (zakelijke pas) en één keer met een 11kW lader 3 uurtjes bij een restaurant in Alberobello met de anwb pas.

Is prima te doen, viel echt mee allemaal (ik ben nog niet terug 😁)

Ene tesla laadpunt was leuker dan een ander. Maar viel mee qua lengte van de stops. 1 was langer aan het einde om tot de 95% te gaan bij tesla zodat we genoeg overhielden om veel dorpjes te bezoeken.

Kosten ga ik nog bekijken thuis 😁

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
Pr088 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Countervraag: hoeveel mensen rijden met een caravan achter de EV? Dat is ook maar een beperkte groep. Voor die groep kan 90% interessant zijn. Voor de meeste EV-rijders met de auto's die nu op de markt zijn, is het niet gunstig. Laadcurve dipt bij de meeste auto's enorm na 80%. Dus je kunt beter doorrijden en sneller weer een volgende stop pakken.

En er zijn zoveel laadpalen inmiddels dat je op snelwegen echt wel een volgende laadpaal haalt. Ieder zijn eigen keus, maar als je efficient wilt reizen en andere mensen de gelegenheid wilt geven om ook te laden, dan is het 5%-80% en weer door!
Als ik alleen onderweg ben, dan doe ik eerder 5-50% met een paar stops extra, maar dan korte stops.

Boven 50% doet mijn auto max 100kW en dat schiet ook niet zo snel op...

Maar op dagen dat er files zijn aan de laadpalen krijg je ook het effect... ik zal maar effe goed door laden want de volgende laadplek kan ook wat overbelast zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Tommie12 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:36:
[...]

Als ik alleen onderweg ben, dan doe ik eerder 5-50% met een paar stops extra, maar dan korte stops.

Boven 50% doet mijn auto max 100kW en dat schiet ook niet zo snel op...

Maar op dagen dat er files zijn aan de laadpalen krijg je ook het effect... ik zal maar effe goed door laden want de volgende laadplek kan ook wat overbelast zijn.
Ik zit meer op iets onder 20% en laadt tot ca 85%. Dat dat inefficiënt is maakt me niets uit. Ik vind het relaxt zo. Tijdens het laden wandeling met de hond.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Pr088 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Countervraag: hoeveel mensen rijden met een caravan achter de EV? Dat is ook maar een beperkte groep.
Zoek eens in dit forum. Dat zijn er meer dan je denkt! Een vriend van mij heeft zijn auto (EX40) daar zelfs op uitgezocht, hij heeft een caravan van 1500 kg.

Je ziet mij niet in een auto met een caravan erachter. En de kans dat ik een lange tocht ga maken in een stads-EV met een kleine accu is vrijwel 0. Maar toch, ik heb mijn auto (ID.4 met grote accu) verschillende keren opzettelijk tot > 90% geladen, bijvoorbeeld omdat ik ruim 300 km moest overbruggen en niet in the middle of nowhere (noord Noorwegen) met een lege accu wil staan, of in Duitsland omdat ik terug naar Nederland ging waar ik weer met mijn lease laadpas kon laden, en ik niet zat te wachten om vlak voor de grens nog een keer te moeten laden. Dit was bij beide voorbeelden bij Tesla, waar voldoende vrije laadplekken waren. Op een drukke laadplek, met laadfile achter jou, is het een ander verhaal.

Het is dus niet altijd zwart-wit!

Boven 90% zakt de laadsnelheid snel in tot op AC laadsnelheid niveau, dus dat doe je doorgaans niet, maar er is niks mis met mensen die, als hun auto op 80% zit, nog even hun lunch rustig opeten om met 85-90% te vertrekken.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:56
Er zijn inderdaad best veel caravan rijders met een ev.

Ik weet dat er een Facebook groep ook is daarvoor.

Zelf rijd ik privé een Y LR van 2023 en tot nu toe vooral bij tesla geladen of thuis en soms op een bestemming 11kwh of granny.

Op vakantie dus van supercharger naar supercharger, en bij de laatste voordat we op de camping zijn voller laden zodat we nog extra hebben als we op de camping aan komen.

Soms op de camping nog laden als die mogelijkheid er is en anders was er tot nu toe binnen 40km altijd een supercharger waar je met een uitstapje/boodschappen langs gaat voor extra energie.

Ja zou ook ergens anders kunnen laden, maar bij tesla is inpluggen en laden alles gat automatisch perfect gewoon.

Oja en goedkoop vergeleken andere aanbieders.

[ Voor 15% gewijzigd door SpikeHome op 08-05-2026 21:43 ]

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Puppetmaster schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:02:
[...]

das dus 80% van alle EV's die het minder doen

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:23

peutje

XC40 recharge my24ER

Ik ben een ex40er rijder met caravan, bevalt uitstekend. Laden van 5a10 tot 80% is meestal een klein half uurtje en weer goed voor zon 200km.

• Puppetmaster
Aldusso schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:00:
[...]

das dus 80% van alle EV's die het minder doen
Nee, het is vooral tesla die een piek heeft en daarna linea recta naar beneden.

Bij veel andere merken is dat minder stijl of grotendeels vlak (Ionic 28).

Met dergelijke curves kom je veel minder snel op 20% van je pieksnelheid.

Pagina: 1 ... 146 147 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.