• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 15:48
MWDKing schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:36:

Het was echt helemaal prima kwa laadpalen en range. Met twee kleine kinderen (peuter en baby) was het vooral de kunst om de stops te timen met wakker worden, luiers,.etc. Vrijwel altijd reed ik met 100% batterij weer weg na een stop. De laadsnelheid deed er niet zo toe, zolang het boven de 100kw was.
Ik zou willen dat ik die laadsnelheid zou hebben met mijn Model Y LR 2023. Zodra de accu meer dan 60% vol is daalt bij mijn de laadsnelheid richting de 75kw. Tussen de 80 en 100% gaat het uiteindelijk zelfs naar minder dan 40kw. Dat is voor mij juist een reden om zelden boven de 70% te laden. Tenzij ik de tijd heb of dat de auto aangeeft dat het nodig is (wat op mijn reis naar zuid-Spanje slechts 1 keer het geval was).

This train carries saints and sinners

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-07 07:54
Martijn77 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Dat is wel mijn ervaring tot nu toe. Afgelopen meivakantie zijn we twee weken in Kroatië op vakantie geweest (Krk). Over de snelweg gaat het prima. Voldoende mogelijkheden om te laden.

in het binnenland moet je even zoeken. Maar ook daar geen moeilijkheden ondervonden. Was een zorgeloos verblijf in Kroatië.

[Afbeelding]
Ik ga ook naar Krk!
Welke netwerken heb je gebruikt in Slovenie en Kroatie/Krk?

Duitsland/Oostenrijk zie ik wel goedkomen maar Slovenie en Kroatie zie ik als wat meer pionieren en wil daarom goed voorbereid zijn:)

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:39
Destynx schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:32:
[...]

Je moet even wat verder terug lezen, we hebben het over Duitse Autobahn op de stukken zonder snelheidslimiet.
Zelfs dan is 150km een stuk sneller en dus onveiliger dan de adviessnelheid. En 110 km een stuk langzamer en dus zonder twijfel veiliger dan de adviessnelheid...

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:35
Scientific schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:43:
[...]

Zelfs dan is 150km een stuk sneller en dus onveiliger dan de adviessnelheid. En 110 km een stuk langzamer en dus zonder twijfel veiliger dan de adviessnelheid...
Dat ontken ik ook niet, maar de opmerking ging uit van een verkeerde aannaame, vandaar mijn reactie.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:58
HansAuutB schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:50:
[...]

Auto van de zaak en 10 weken weg. Wat een luxe.
Gewoon een kindje maken, krijg je ineens veel verlof voor (deels onbetaald).

Gave rit en leuke ervaring. Is het Electra+ abonnement ook interessant buiten Frankrijk qua tarieven?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:53
Meestermaas schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:22:
[...]

Gewoon een kindje maken, krijg je ineens veel verlof voor (deels onbetaald).

Gave rit en leuke ervaring. Is het Electra+ abonnement ook interessant bij Frankrijk qua tarieven?
Elektra Smart+ is zeker interessant, je kunt als je nieuwe klant bent ook nog eens twee maanden gratis krijgen.
Ik vond het vooral voordelig dat je ook bij Fastned en Ionity voor 49 cent terecht kunt. Maakt reizen nog relaxter, omdat deze twee vaak direct aan de tolwegen zitten.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:05
Skynett schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:57:
Ik heb NL - Basel regelmatig gereden de afgelopen 15 jaar, en door Frankrijk valt het echt nooit tegen, terwijl Duitsland hit or miss is mbt files en/of wegwerkzaamheden.

Wat ik ook heel fijn vind aan de franse tolwegen (althans op deze route) is dat er gewoon weinig verkeer is, en dat maakt het rijden nog relaxter.

En als je wil blazen, doe dat dan nog lekker in Duitsland, op dat stukje waar het nog mag tussen de files door. Ik moet zeggen dat met de loop der jaren die behoefte bij mij volledig is verdwenen.

Maar goed ieder het zijne, ik ben inmiddels groot fan van de Franse tolwegen.
Ik heb er in Frankrijk ook wel eens een uur over gedaan om door een tolpoort te komen. Dat heb je in Duitsland dan weer niet.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:58
Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:28:
[...]

Elektra Smart+ is zeker interessant, je kunt als je nieuwe klant bent ook nog eens twee maanden gratis krijgen.
Ik vond het vooral voordelig dat je ook bij Fastned en Ionity voor 49 cent terecht kunt. Maakt reizen nog relaxter, omdat deze twee vaak direct aan de tolwegen zitten.
Excuus, zat een fout in mijn post, mijn vraag was vooral buiten Frankrijk gericht en dan vooral op de UK. Daar blijft het duur laden.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:17
Venomer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:49:
[...]

Ik heb er in Frankrijk ook wel eens een uur over gedaan om door een tolpoort te komen. Dat heb je in Duitsland dan weer niet.
Dat zal niet op het stuk zijn dat de user in kwestie moet rijden door Frankrijk, dat is een vrij rustig stuk, zelfs gedurende de zomer.

Daarnaast heb je tegenwoordig de tolbadge, ideaal om wat sneller langs de tolpoorten te komen, kan het iedereen aanraden om zo'n badge te kopen bij bijvoorbeeld de ANWB of Bip&Go. Maakt wat minder uit op normale dagen, maar als je in het hoogseizoen door Frankrijk gaat is het ideaal.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54
Pr088 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:28:
[...]

Weet je ook hoe dat dan werkt met Autocharge? Dat heb ik ingesteld bij Fastned, maar wat nu als je daar voor 49ct met Electra wil laden met de pas of de ingestelde Autocharge van Electra. Lijkt mij allemaal erg ingewikkeld gaan worden wanneer je met welke aanbieder gaat laden en tegen welke prijs. Of stel ik het nu te ingewikkeld voor?

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:43
Wanneer de FastNed lader je auto in hun autocharge-lijst vindt, laad je voor de FastNed prijs.

Met de Electra pas het laden starten om dat abo-tarief te krijgen, dus eerst de pas, dan inpluggen.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• PeterZ(on)
Peter-036 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:23:
Wanneer de FastNed lader je auto in hun autocharge-lijst vindt, laad je voor de FastNed prijs.

Met de Electra pas het laden starten om dat abo-tarief te krijgen, dus eerst de pas, dan inpluggen.
Bij Fastned aansluiten begint Autocharge (indien ingesteld) te laden is duidelijk. Maar heb ik dan ook Autocharge bij Electra met de Fastned prijs, dat zal dan ook niet? Of andersom, ik heb dan Autocharge bij Electra ingesteld en kan ik dan met dat Electra abo ook bij Fastned Autocharge laden. Niet dus zeg jij. Maar dan is die Autocharge optie dus met een abo bij anderen waardeloos geworden en heb je nog meerdere abo's nodig.

Dan bij Fastned eerst de Electrapas aanbieden om voor de Electraprijs te laden zou niet werken las ik onlangs hier of het Openbare laadpaal topic, dan pakt die toch Autocharge tegen Fastned prijs.

Dus die hele samenwerking maakt het niet echt eenvoudiger, of ik mis misschien iets.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:24
Ik heb er in Frankrijk ook wel eens een uur over gedaan om door een tolpoort te komen.
Tolbadge en je hebt geen last, dus dat is bij deze ook weer ontkracht. :)

• Pr088
PeterZ(on) schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:54:
[...]

Weet je ook hoe dat dan werkt met Autocharge? Dat heb ik ingesteld bij Fastned, maar wat nu als je daar voor 49ct met Electra wil laden met de pas of de ingestelde Autocharge van Electra. Lijkt mij allemaal erg ingewikkeld gaan worden wanneer je met welke aanbieder gaat laden en tegen welke prijs. Of stel ik het nu te ingewikkeld voor?
Nee, denk dat het niet mogelijk is, maar ik gebruik sowieso geen Autocharge, heb namelijk een Volkswagen (en daar werkt Autocharge niet). En met mijn Opel Corsa zou het moeten kunnen, maar ik heb het bij Fastned niet aan de praat gekregen.

Ik heb de Electra app gebruikt en daar kun je makkelijk de goede Fastned laadpaal in selecteren. Heb zelfs het idee dat het autoriseren en connecten met de auto sneller gaat dan in de Fastned app.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:21

Niet helemaal waar.

Fastned start wel met haar autocharge, maar als je bv de Ewe-Go laadpas als betaalmiddel hebt ingesteld krijg je het Ewe-Go tarief.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Venomer
Zjanzjak schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:56:
[...]

Tolbadge en je hebt geen last, dus dat is bij deze ook weer ontkracht. :)
Als er meerdere kilometers file voor de tolpoort staat, helpt een badge daar niets aan. Dan zul je toch echt moeten wachten tot je bij het tolplein met de gereserveerde rijstrook komt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:34
[...]

Dat was nog in de tijd van contant geld zeker.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:13
PeterZ(on) schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:54:
[...]

Kun je de Electra pas niet als betaalmiddel in de Fastned app toevoegen ? Dan kun je via autocharge gewoon die pas gebruiken. Ik kon vroeger ook mijn Travelcard op die manier met Autocharge bij Fastned gebruiken. Helaas staat Travelcard tegenwoordig niet meer toe dat je hun pas in de Fastned app toevoegt ivm fraude risico.

[ Voor 14% gewijzigd door JTHZZ op 01-07-2026 21:24 ]

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:23:
[...]

Kun je de Electra pas niet als betaalmiddel in de Fastned app toevoegen ? Dan kun je via autocharge gewoon die pas gebruiken. Ik kon vroeger ook mijn Travelcard op die manier met Autocharge bij Fastned gebruiken. Helaas staat Travelcard tegenwoordig niet meer toe dat je hun pas in de Fastned app toevoegt ivm fraude risico.
Geen idee of dat kan maar dat is natuurlijk geen oplossing want je hebt ook nog Ionity en Atlante en hebt dus talloze combinaties. Het zou pas nut hebben als je met 1 abo bij alle deelnemers kan laden voor een verlaagd tarief. Nu moet je overal een abo afsluiten voor een verlaagd tarief als ik het goed begrijp.

• Zjanzjak
Venomer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:11:
Als er meerdere kilometers file voor de tolpoort staat, helpt een badge daar niets aan. Dan zul je toch echt moeten wachten tot je bij het tolplein met de gereserveerde rijstrook komt.
Is mij nog nooit overkomen, en iedereen die ik ken met een tolbadge ook niet, dus dat is bij deze ook weer ontkracht. Nog meer non-redenen? :)

• Venomer
Zjanzjak schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:44:
[...]

Is mij nog nooit overkomen, en iedereen die ik ken met een tolbadge ook niet, dus dat is bij deze ook weer ontkracht. Nog meer non-redenen? :)
Het is mij wel overkomen en veel andere Tweakers hier niet. Dikke prima. Jammer dat mijn persoonlijke ervaring als non-reden wordt afgedaan.

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:58
Venomer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:42:
[...]

Het is mij wel overkomen en veel andere Tweakers hier niet. Dikke prima. Jammer dat mijn persoonlijke ervaring als non-reden wordt afgedaan.
Ik heb juist de andere ervaring. File bij de tolpoorten en doorrijden bij afrekenen met credit card. Ik was blij dat ik geen tolbadge heb gekocht. Het is eigenlijk ook een abonnement en daar wil ik zo min mogelijk van hebben.

• Maarten Koning
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:03
dChained schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Ah, deze had ik gemist.

Het is meer een persoonlijk veto. Heb niets met Frankrijk.

Aan de berichten hier te lezen is het qua rijden juist vaak beter dan Duitsland omdat ze daar net zoveel aan de weg bezig zijn als in Antwerpen.

Dus: we gaan het maar proberen.
Het zal jullie ongetwijfeld goed bevallen. Laat tegen die tijd nog eens horen hoe het gegaan is. Fijne vakantie!

• Martijn77
  • Laatst online: 22:27
BaBoK schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:41:
[...]

Ik ga ook naar Krk!
Welke netwerken heb je gebruikt in Slovenie en Kroatie/Krk?

Duitsland/Oostenrijk zie ik wel goedkomen maar Slovenie en Kroatie zie ik als wat meer pionieren en wil daarom goed voorbereid zijn:)
Ik heb de navigatie van de Audi gebruikt. En dat ging perfect. Vanuit omgeving Enschede heb ik geladen bij:

Fastned - Paderborn / Kernstadt

Allego - Hünfeld

Ionity - Kleinlangheim

N-ergie- Denkendorf

Ionity - Krems

Ionity - Radovljica

In Krk op het vakantiepark de mogelijkheid om te laden (geen gebruik van gemaakt). Wel twee keer geladen bij eleport (snelladers) vlakbij de Lidl en de Jysk. Alles met de travelcard druppel.

Audi A6 E-tron Avant S edition

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20
test wat accu verbruik doet met je accu als je b.v. in Frankrijk staat in de file

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:45
Martijn77 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:22:
[...]

Ik heb de navigatie van de Audi gebruikt. En dat ging perfect. Vanuit omgeving Enschede heb ik geladen bij:

Fastned - Paderborn / Kernstadt

Allego - Hünfeld

Ionity - Kleinlangheim

N-ergie- Denkendorf

Ionity - Krems

Ionity - Radovljica

In Krk op het vakantiepark de mogelijkheid om te laden (geen gebruik van gemaakt). Wel twee keer geladen bij eleport (snelladers) vlakbij de Lidl en de Jysk. Alles met de travelcard druppel.
Mooie rit!
Dat is de A6 met 75kWh accu hè?
Hoeveel stalls waren er bij de Allego en N-ergie stops?
Wat was je verbruik?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Pr088

Ik gebruik overigens niet hun pas, maar de app.

• Pr088
PeterZ(on) schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:37:
[...]

Geen idee of dat kan maar dat is natuurlijk geen oplossing want je hebt ook nog Ionity en Atlante en hebt dus talloze combinaties. Het zou pas nut hebben als je met 1 abo bij alle deelnemers kan laden voor een verlaagd tarief. Nu moet je overal een abo afsluiten voor een verlaagd tarief als ik het goed begrijp.
Nee dat begrijp je niet helemaal goed. Met een Electra Smart+ abbonement laad je bij Electra goedkoper (29 cent of soms variabele tarieven in Frankrijk), bij Fastned/Ionity/Atlante voor 49 cent per kWh vast tarief. Dus 1 pas/app voor alle 4 aanbieders.

Allemaal Frans en Belgische tarieven in NL uiteraard wat duurder (39/64). In NL is EWE Go dus bij Fastned wel iets goedkoper (62 cent)

[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 02-07-2026 08:51 ]

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 13:42
lfah2000 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:48:
[...]

Ik heb juist de andere ervaring. File bij de tolpoorten en doorrijden bij afrekenen met credit card. Ik was blij dat ik geen tolbadge heb gekocht. Het is eigenlijk ook een abonnement en daar wil ik zo min mogelijk van hebben.
Bij bijvoorbeeld een Fulli badge betaal je niets, alleen als je de badge gebruikt voor die maand. 2,5 euro ofzo.

De badge werkt verder bij alle T gemarkeerde poortjes (vaak bijna allemaal tegenwoordig), dus je kan het rustigste poortje kiezen en anders alsnog een andere betaalwijze kiezen.

• Puppetmaster
Zelfs bij een betaalpoortje doet je Tolbadge het. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Zjanzjak
Venomer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:42:
Je concludeert op basis van jouw ene vervelende ervaring, terwijl niemand verder er last van heeft, ja, dat is dan eigenlijk een non-reden (n=1).

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Zjanzjak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:31:
[...]

Je concludeert op basis van jouw ene vervelende ervaring, terwijl niemand verder er last van heeft, ja, dat is dan eigenlijk een non-reden (n=1).
Inhoudelijke wat mij betreft een non discussie, maar het is n=1 versus (heb niet geteld, dus uit mijn hoofd) n=4. Beide steekproeven compleet niet voldoende om ook maar een uitspraak te doen wie gelijk heeft

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:59
Venomer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:11:
[...]

Het kan inderdaad erg druk zijn bij de tolpoorten.
Als de file zich voor de verbreding van de weg zich voordoet dan sta je inderdaad te wachten
Zodra de verbreding voor de tolpoort zich voordoet kun je direct links gaan rijden naar de poortjes uitsluitend voor tolbadges, dan ben je er zo doorheen, in elk geval sneller dan door de cash of card rij.
Het valt me telkens op hoeveel Fransen lopen te klooien met papiergeld, muntjes etc. om door het tolpoortje te komen.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:07
PeterZ(on) schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Bij Fastned aansluiten begint Autocharge (indien ingesteld) te laden is duidelijk. Maar heb ik dan ook Autocharge bij Electra met de Fastned prijs, dat zal dan ook niet? Of andersom, ik heb dan Autocharge bij Electra ingesteld en kan ik dan met dat Electra abo ook bij Fastned Autocharge laden. Niet dus zeg jij. Maar dan is die Autocharge optie dus met een abo bij anderen waardeloos geworden en heb je nog meerdere abo's nodig.

Dan bij Fastned eerst de Electrapas aanbieden om voor de Electraprijs te laden zou niet werken las ik onlangs hier of het Openbare laadpaal topic, dan pakt die toch Autocharge tegen Fastned prijs.

Dus die hele samenwerking maakt het niet echt eenvoudiger, of ik mis misschien iets.
Om dit soort onduidelijkheden maak ik nooit gebruik van autocharge of plug & charge. Dat houdt het simpel. En zo'n kaart voor de lezer houden is de moeite toch niet?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• pmiddeld
Kan je het even samenvatten?

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Om dit soort onduidelijkheden maak ik nooit gebruik van autocharge of plug & charge. Dat houdt het simpel. En zo'n kaart voor de lezer houden is de moeite toch niet?
De onduidelijkheid is pas gekomen met die samenwerking, en zeker als je bij meerdere aanbieders met 1 abo voor een lage prijs wil laden met Autocharge. Het wordt in de markt gezet als zijnde een verbetering/vereenvoudiging maar dat is het m.i. toch niet echt. @Pr088 heeft het over 49ct bij andere aanbieders met de Electra pas maar dat is toch weer een hogere prijs dan met een Ionity abo.

Autocharge bij Fastned is anders toch wel makkelijk (al is het maar dat je toch kunt laden als je geen pas of app bij je hebt wat eigenlijk nooit voorkomt). Een laadpas heeft ook normaal gesproken mijn voorkeur, zeker als het zo onduidelijk is maar zoals het bij Tesla is geregeld heeft toch wel mijn voorkeur en Fastned Autocharge is dan next best.

Maar open ik bijvoorbeeld de Fastned app en kijk of ik in Sliedrecht bij Electra kan laden, helaas, je moet op de lader kijken voor de betaalmogelijkheden. Schiet dus niet op want je hebt niet genoeg aan de Fastned app. Bij Ionity lijkt het wel te kunnen maar dat ga ik op afstand toch maar niet proberen. Kortom, onduidelijkheid troef.

• Zjanzjak
Dat de Toyota bZ4x bij superheet weer iets meer dan 1 kW per uur verbruikt puur voor de airco.
En dat beduidend minder is dan bij ICE wagens, volgens de vergelijker van AutoRAI TV.

Grappige test, alleen jammer dat niet aangegeven wordt op welke temperatuur de airco de hele tijd gestaan heeft, in het begin krijg je wel een meting te zien maar of dat dan ook de bedoelde temperatuur is, is onduidelijk.

• pmiddeld
Zjanzjak schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:59:
[...]

Dat de Toyota bZ4x bij superheet weer iets meer dan 1 kWh per uur verbruikt puur voor de airco.
En dat beduidend minder is dan bij ICE wagens, volgens de vergelijker van AutoRAI TV.

Grappige test, alleen jammer dat niet aangegeven wordt op welke temperatuur de airco de hele tijd gestaan heeft, in het begin krijg je wel een meting te zien maar of dat dan ook de bedoelde temperatuur is, is onduidelijk.
FTFY ;)

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 01:12
[...]

Dat de Toyota bZ4x bij superheet weer iets meer dan 1 kW per uur verbruikt puur voor de airco.

Kortom, paniekzaaien om niks. Belangenvereniging AutoRAI maakt een oppervlakkig click-bait filmpje (disclaimer: ik heb het niet bekeken) dat wel weer opgepakt zal worden door de Telegraaf en het AD.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• pmiddeld
Wesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:11:
[...]

Kortom, paniekzaaien om niks. Belangenvereniging AutoRAI maakt een oppervlakkig click-bait filmpje (disclaimer: ik heb het niet bekeken) dat wel weer opgepakt zal worden door de Telegraaf en het AD.
Dit is een seizoensvariant. In de winter was er een filmpje dat het desastreus zou zijn wanneer je bij -10 graden in de file zou moeten staan met de verwarming aan.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-07 22:10
[...]

Ik zie geen paniek, alleen geruststellend voor EV rijders. Mijn ervaring is ook dat het meer gebruik bij hoge temperaturen enorm meevalt bij een EV. Zondag uit Italië komen rijden bij 38-39 graden en gemiddeld 181 Wh\km gebruikt met overal 3 km boven de max snelheid per land ( in Duitsland 133km/uur). (Tesla Model Y LR 2023) Zoals al eerder vermeld alleen problemen met de laadsnelheid bij deze hoge temperaturen.

• Puppetmaster
[...]
Dus je kan wel ca. 60u (afhankelijk van je SoC) gekoeld in de file blijven staan. :+

• Puppetmaster
pmiddeld schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:14:
[...]

Dit is een seizoensvariant. In de winter was er een filmpje dat het desastreus zou zijn wanneer je bij -10 graden in de file zou moeten staan met de verwarming aan.
Maar dat viel ook mee?
Of viel de test toen anders uit?
Gewone verwarming kan wel 2kW trekken, dus SoC/2= duur file. ;)

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 16:24

Smurf

Detri

pmiddeld schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:43:
[...]

Kan je het even samenvatten?
Hij heeft 24u gemeten. Over die periode trok de airco gemiddeld 1,1KWh. Maar omdat 's nachts niet echt relevant is bij zo'n stress test was het cijfer wat hij niet noemde misschien wel belangrijker.
Vlak voor zonsondergang vertelde hij ook een tussenstand qua soc. Daaruit was een gemiddeld verbruik van ongeveer 1,5KWh af te leiden.

Kortom: weinig verassend. In mijn Polestar 2 zie ik gelijke cijfers bij "klimaatverbruik" staan.

)

• pmiddeld
Puppetmaster schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:13:
[...]

Maar dat viel ook mee?
Of viel de test toen anders uit?
Gewone verwarming kan wel 2kW trekken, dus SoC/2= duur file. ;)
Viel ook mee inderdaad

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:45

Harrie van Til

Doe maar blauw

[...]

Tjongejngejonge. Niet bekeken en toch een stevige mening (die geen enkele recht doet aan het filmpje). Je moet maar durven.

Er wordt duidelijk verteld dat het een angst is van mensen die de overstap naar EV (nog) niet durven te maken dat ze zonder stroom komen te zitten in een file op weg naar het zonnige Zuiden. En om dat volledig te ontkrachten dit grappige filmpjes.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• jackaubrey
  • Laatst online: 03-07 15:07
Harrie van Til schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:55:
[...]

Tjongejngejonge. Niet bekeken en toch een stevige mening (die geen enkele recht doet aan het filmpje). Je moet maar durven.

Er wordt duidelijk verteld dat het een angst is van mensen die de overstap naar EV (nog) niet durven te maken dat ze zonder stroom komen te zitten in een file op weg naar het zonnige Zuiden. En om dat volledig te ontkrachten dit grappige filmpjes.
waarom staat er in de titel dan dat je airco de batterij snel leegtrekt...

• PeterZ(on)
jackaubrey schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:02:
[...]

waarom staat er in de titel dan dat je airco de batterij snel leegtrekt...
Heb je het VRAAGTEKEN achter die zin gemist?

• jackaubrey
  • Laatst online: 03-07 15:07
PeterZ(on) schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 15:06:
[...]

Heb je het VRAAGTEKEN achter die zin gemist?
nee want er staat zelfs een uitroepteken

YouTube: Getest: Met EV op zomervakantie? Zo snel trekt airco je batterij leeg in de zomer!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 16:24

Smurf

Detri

@jackaubrey Er staat "zo snel".
Over het clickbaitgehalte van de kop heb ik het verder niet. Dat is blijkbaar iets waar we mee moeten leven tegenwoordig.

Maar hoe snel "snel" is wordt nergens in de titel vermeld. Dat kan 2 uur zijn, maar ook 2 weken. Logisch natuurlijk, want anders klik je niet. Maar objectief gezien is de titel dus wel correct.

)

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 11:35
HansAuutB schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:50:
[...]

Auto van de zaak en 10 weken weg. Wat een luxe.
Zeker een luxe :) . Hoewel het natuurlijk voor de werkgever niet uitmaakt of je vaak kleine vakanties/trips doet met je auto of 1x langer.

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor de mensen die deze maand in/naar Oostenrijk gaan: https://www.tiwag.at/ladefreietage/ gratis laden op zondagen (na pre-aanmelding)

• Martijn77
Puppetmaster schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:05:
[...]

Mooie rit!
Dat is de A6 met 75kWh accu hè?
Hoeveel stalls waren er bij de Allego en N-ergie stops?
Wat was je verbruik?
Inderdaad een mooie rit. En zoals gezegd: prima te doen en geen zorgen over laadplekken. Door de koffie, versnaperingen en toiletbezoek duurde de stops langer dan de auto nodig had om te laden.

Klopt. De A6 met “kleine” accu.

Bij Allego uit mijn hoofd 6 plekken en bij N-ergie ook 6.

Verbruik deel 1 was (nacht/ochtend): 92 km/uur gemiddeld en verbruik 25,9 kWh. Deel 2 (overdag): 82 km/uur gemiddeld en verbruik 19 kWh.

Terug: deel 1: 84 km/uur gemiddeld en verbruik 19,5 kWh. Deel 2: 106 km/uur gemiddeld en verbruik 21,9 kWh.

• Puppetmaster
In die nacht ochtendrit verwarming/airco aan? Opvallend verbruik bij niet zo hoge snelheid.

Hij plant wel vrij veel laders in, met hoeveel % kwam je aan bij de laadstops?

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:57
Zo vlak voor de vakantie nog eens een controle rondje gemaakt en opeens waren een aantal palen veranderd: of tarief was opeens van 0,60 kWh naar bijna 1,0 kwh gegaan. Of werden er opeens parkeerkosten in rekening gebracht, die het te betalen bedrag wel erg gortig ging maken.

Dus toch ook even een Elektra abbo genomen en nu voornamelijk FastNed, Ionity en uiteraard Electra ingepland.

Doe maar een onsje meer...

• Martijn77
Puppetmaster schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:40:
In die nacht ochtendrit verwarming/airco aan? Opvallend verbruik bij niet zo hoge snelheid.

Hij plant wel vrij veel laders in, met hoeveel % kwam je aan bij de laadstops?
Moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zo naar kijk. Ik zet de eindbestemming in de navigatie en de rest gaat vanzelf. Volgens mij hebben we de heenreis in de nacht/ochtend voornamelijk veel regen gehad. En ja, wat is veel? We hebben stops gehad van 10 tot 20 minuten.

• Pr088
PeterZ(on) schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:56:
[...]

De onduidelijkheid is pas gekomen met die samenwerking, en zeker als je bij meerdere aanbieders met 1 abo voor een lage prijs wil laden met Autocharge. Het wordt in de markt gezet als zijnde een verbetering/vereenvoudiging maar dat is het m.i. toch niet echt. @Pr088 heeft het over 49ct bij andere aanbieders met de Electra pas maar dat is toch weer een hogere prijs dan met een Ionity abo.

Autocharge bij Fastned is anders toch wel makkelijk (al is het maar dat je toch kunt laden als je geen pas of app bij je hebt wat eigenlijk nooit voorkomt). Een laadpas heeft ook normaal gesproken mijn voorkeur, zeker als het zo onduidelijk is maar zoals het bij Tesla is geregeld heeft toch wel mijn voorkeur en Fastned Autocharge is dan next best.

Maar open ik bijvoorbeeld de Fastned app en kijk of ik in Sliedrecht bij Electra kan laden, helaas, je moet op de lader kijken voor de betaalmogelijkheden. Schiet dus niet op want je hebt niet genoeg aan de Fastned app. Bij Ionity lijkt het wel te kunnen maar dat ga ik op afstand toch maar niet proberen. Kortom, onduidelijkheid troef.
Je draait het ook precies op een manier die ik niet heb verteld. Electra app werkt bij de andere aanbieders. Fastned en Ionity niet andersom bij Electra. Waarom? Geen idee, maar dat was ook niet de bijdrage die ik deed.

Ik heb gezegd dat werken met de Electra app en hun abonnement voordeel geeft bij de genoemde partijen Ionity/Fastned/Atlante, de partners in de Chargeleague zoals ze het zelf noemen.

Ik heb nooit gezegd dat het goedkoper is bij Ionity t.o.v. een eigen Ionity abbo, of een Fastned abbo bij Fastned. Het levert vooral het voordeel op dat ik niet twee of drie maandabonnementen bij Electra, Ionity en Fastned naast elkaar hoef af te sluiten voor een vakantie en met gebruiksgemak van 1 app toch korting krijg bij 3 grote internationale aanbieders.

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:07:
[...]

Je draait het ook precies op een manier die ik niet heb verteld. Electra app werkt bij de andere aanbieders. Fastned en Ionity niet andersom bij Electra. Waarom? Geen idee, maar dat was ook niet de bijdrage die ik deed.
Ik draai het niet om want ik ging uit van mijn situatie want ik heb geen Electra account/pas/ betaalmiddel en dat heb ik wel bij Fastned.

Mijn initiële vraag waar jij op antwoordde was: "Weet je ook hoe dat dan werkt met Autocharge? Dat heb ik ingesteld bij Fastned,....". Daarna kom jij met het Electra abo wat ik eigenlijk niet wil want het is toch een samenwerking in dat ChargeLeague. Ik heb onderhand wel genoeg apps en laadpassen en wil daar liefst niet nog meer aan toevoegen, dus vandaar.

ChargeLeague heeft het over "Connected in one seamless network." maar zo naadloos en eenvoudig is het in de praktijk niet want het is een wirwar aan prijzen en regeltjes.

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:07:
[...]

Ik heb nooit gezegd dat het goedkoper is bij Ionity t.o.v. een eigen Ionity abbo, of een Fastned abbo bij Fastned. Het levert vooral het voordeel op dat ik niet twee of drie maandabonnementen bij Electra, Ionity en Fastned naast elkaar hoef af te sluiten voor een vakantie en met gebruiksgemak van 1 app toch korting krijg bij 3 grote internationale aanbieders.
Ik heb alleen gezegd dat die 49ct duurder is dan een abo bij Ionity, een conclusie en dus niet negatief naar jouw woorden dat je voor 49ct met een Electra abo bij Ionity kunt laden. Dus je hebt nog steeds meerdere abo's nodig wat dus weer haaks staat op:"Connected in one seamless network.".

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 15:48
Martijn77 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 07:19:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zo naar kijk. Ik zet de eindbestemming in de navigatie en de rest gaat vanzelf. Volgens mij hebben we de heenreis in de nacht/ochtend voornamelijk veel regen gehad. En ja, wat is veel? We hebben stops gehad van 10 tot 20 minuten.
Ik vind dat ook wel een (relatief) hoog verbruik. Hier net terug met een Model Y uit zuid-Spanje en kwam tot een gemiddeld verbruik van 173,5. Gemiddelde snelheid rond de 100km/u. Uiteraard zonder laadstops.

This train carries saints and sinners

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:13
Laten we hier nou niet weer een verbruikstopic van maken aub. Gemiddelde snelheid zegt ontzettend weinig omdat het verbruik niet lineair toeneemt. Een uur lang 100km/u constant rijden is veel zuiniger dan een half uur 150 en een half uur 50. Gemiddelde snelheid is hetzelfde.

Dat verbruik is inderdaad hoog voor een A6, maar heeft vast met wind of gereden snelheid oid te maken. En als je tijdens een stop in de auto blijft zitten, rekent de Audi het verbruik door dus dan loopt het snel op.

[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 03-07-2026 13:24 ]

• Pr088
PeterZ(on) schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:35:
[...]

Ik draai het niet om want ik ging uit van mijn situatie want ik heb geen Electra account/pas/ betaalmiddel en dat heb ik wel bij Fastned.

Mijn initiële vraag waar jij op antwoordde was: "Weet je ook hoe dat dan werkt met Autocharge? Dat heb ik ingesteld bij Fastned,....". Daarna kom jij met het Electra abo wat ik eigenlijk niet wil want het is toch een samenwerking in dat ChargeLeague. Ik heb onderhand wel genoeg apps en laadpassen en wil daar liefst niet nog meer aan toevoegen, dus vandaar.

ChargeLeague heeft het over "Connected in one seamless network." maar zo naadloos en eenvoudig is het in de praktijk niet want het is een wirwar aan prijzen en regeltjes.
Geen idee, ik heb je ook gezegd dat ik geen Autocharge gebruik omdat ik een VW heb, die daar niet mee overweg kan.

Ik snap je punt met vele laadpassen, maar ik zie in de ChargeLeague voor het eerst inzet om daadwerkelijk verschillende aanbieders te verbinden. Ik zie andere partijen het nog niet doen.

• Pr088
PeterZ(on) schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:15:
[...]

Ik heb alleen gezegd dat die 49ct duurder is dan een abo bij Ionity, een conclusie en dus niet negatief naar jouw woorden dat je voor 49ct met een Electra abo bij Ionity kunt laden. Dus je hebt nog steeds meerdere abo's nodig wat dus weer haaks staat op:"Connected in one seamless network.".
Je hebt dus niet meerdere abonnementen nodig. Het kan allemaal in één app, alleen niet bij elke aanbieder voor de laagste prijs. Het werkte in mijn vakantie 'seamless'.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:40

The Legend

*Plop*

Kroton schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:07:
[...]

Dat laatste is een goede tip. Met 55 ct/kWh ben ik ook dik tevreden.
Sta nu te laden in Zuid-Tirol, idd 55 cent per kWh. Wel ff gehannes. Je scant de QR code voor direct payment, dan kom je op een formuliertje wat standaard op ‘company’ staat en dan moet je BTW nummers e.d. invullen. Bovenaan ff wijzigen naar ‘particulier’ of ‘individu’, dan krijg je een korter formulier waarin nog wel om een ‘tax code’ wordt gevraagd, maar daar kun je een random nummer invoeren (nummerplaat werkte hier). Daarna kun je via verschillende manieren 60 euro pre-payen en kun je het laden starten.

Ik ben toch malle pietje niet!

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:15:
[...]

Ik snap je punt met vele laadpassen, maar ik zie in de ChargeLeague voor het eerst inzet om daadwerkelijk verschillende aanbieders te verbinden. Ik zie andere partijen het nog niet doen.
Andere partijen doen dat al lang want je kan met zowat elke laadpas/app laden bij dat viertal, dus wat is dan het verschil.

• Pr088
PeterZ(on) schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:06:
[...]

Andere partijen doen dat al lang want je kan met zowat elke laadpas/app laden bij dat viertal, dus wat is dan het verschil.
Met één abonnement korting bij alle 4.

• Marcot71
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:11
Wij gaan dit jaar voor het eerst met onze EV naar Frankrijk. Ben al wel in Scandinavië geweest en dat was helemaal prima. Nu lees ik dat de camping een sparklin laadpaal heeft van 3kw. Heb ik voor zo’n laadpaal een speciale kabel nodig of kan er gewoon een type 2 kabel gebruikt worden?

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-07 12:10
https://www.sparklin.io/en/nos-solutions-de-recharge-electrique-et-autres-irve

@Marcot71 Als je daar lijkt zal het de Spark 1 zijn en dat lijkt een normaal 220v stopcontact te zijn, dus lijkt me dat je daar je granny op aansluit en dat hij alleen wat slimmer is wat betreft kosten etc.

• Zjanzjak
Marcot71 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:06:
Wij gaan dit jaar voor het eerst met onze EV naar Frankrijk. Ben al wel in Scandinavië geweest en dat was helemaal prima. Nu lees ik dat de camping een sparklin laadpaal heeft van 3kw. Heb ik voor zo’n laadpaal een speciale kabel nodig of kan er gewoon een type 2 kabel gebruikt worden?
Type 2 kabel voor een laadpaal maar zoals hierboven al vermeld, als het een Spark 1 is dan is het eigenlijk geen laadpaal maar meer een zeer goed stopcontact en daar heb je een mobiele lader voor nodig.
Weet niet of ze bestaan maar anders met een verloopstuk tussen het stopcontact en je type 2 kabel.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:56
In het thema gemak met 1 laadkaart bij meerdere aanbieders...

Ik kwam op een Duitse youtube kanaal (NextMove) het volgende tegen. Zie YouTube: nextnews: Skoda Peaq, Preiskampf Schnellladen, V2L im Test, neue Batterie-Garantie, große Umfrage

Chargenow heeft een abonnement voor een tientje per maand. Daarvoor kun je dan met '20% korting' snelladen bij de volgende aanbieders. Lijkt vooral voor het gemak te gaan want de tarieven zijn niet het aller scherpst (Ionity bijv 49 cent in Duitsland). Met Electra, Fastned, Ionity, Shell, Aral Pulse en Allego (Duitsland) heb je wel een enorm netwerk ter beschikking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaHVOL6ARk_NbCioUg2bEFWmiCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/frQwaFCWFtGAn0dydXONM8vl.png?f=fotoalbum_large

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:23
Zjanzjak schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Weet niet of ze bestaan maar anders met een verloopstuk tussen het stopcontact en je type 2 kabel.
Dat gaat Zeker niet werken.
Tussen stopcontact en auto moet nog een “EVSE”, oftewel “relais met wat aanstuur intelligentie” die aangeeft wanneer de auto mag laden en met hoeveel ampere. Precies DAT is wat in het doosje van de granny charger zit. En dat zit dus ook in een laadpaal, anders zou een 3 fase stopcontact genoeg zijn,

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:59
Vandaag de vouwwagen (Cabanon Mercury) van de stalling gehaald. De reis gaat dit jaar naar Toscane.
Vorig jaar zijn we zonder vouwwagen op zomervakantie gegaan, dat was immers de eerste keer met de ev. Niet te bang trouwens want we gingen naar Kroatië, en dat land loopt niet bepaalt voorop met laadinfrastructuur.
Afijn. Andere jaren hing hij achter de Skoda Superb, nu dus met de Enyaq.
Aankoppelen is een stuk makkelijker nu de stekker op de kogel zit ipv ergens onder de auto.
Toen ik met de vouwwagen weg reed keek ik nog eens in de spiegel "hangt hij er wel achter?", het verschil met de Superb is groot. De vouwwagen is veel minder aanwezig, dat is wel fijn.
Vanuit Veldhoven naar Helmond de A67 gepakt om te zien wat het doet kwa verbruik. Stukjes 80, 90 en 100 gereden en kwam thuis met gemiddeld 16.4kWh/100km. Ik had veel slechter verwacht. Ik verwacht dan ook geen extra laadstops vergeleken zonder vouwwagen, immers dan zou ik gewoon 130 rijden en een nog hoger verbruik hebben. De vouwwagen heeft geen 100 keuring, ik ben benieuwd hoe goed ik 80km/u ga volhouden. Niet denk ik, het zal wel 90 worden om niet constant een vrachtwagen op de bumper te hebben. In Frankrijk reed ik meestal rond de 110, maar in Duitsland, Zwisterland, Italie is dat dus niet toegestaan. Geen idee hoe groot de boetekans is als ik wat sneller ga.
Verder ga ik maar weer een ionity abonnement afsluiten.

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23:30
Enkele weken geleden in dit topic gevraagd naar ervaringen met een EV in Noorwegen. Ondertussen zijn we weer een paar dagen thuis en kan ik mijn ervaringen delen. We hebben zelf nog geen EV, en hebben daarom gekozen voor een huurauto om wat praktijkervaring op te doen. Omdat het om de ervaring ging, hadden we geen zin in 10 verschillende apps, abonnementen etc. We hadden een ANWB laadpas (en app) en de app van Elton gekoppeld aan de creditcard.

TL/DR: Gehele reis ging goed. Nergens range anxiety gehad door het rijbereik van de auto. Wel is het laden in enkele gevallen omslachtiger of moeilijker dan het zou moeten zijn.

De gekozen klasse was Peugeot E-208 of gelijkwaardig. Hier op het forum las ik iets over een bereik van 200km, dus we waren van te voren een beetje nerveus over hoe dit in de praktijk zo gaan. Eenmaal aangekomen bij de verhuurder bleken we een praktisch nieuwe Volkswagen ID.3 GTX 58 KWH met 1610 km op de teller mee te krijgen. De boordcomputer gaf zo’n 400km rijbereik aan bij een volle accu. Dat gaf toch al direct vertrouwen.

Vanuit de luchthaven direct naar de eerst bestemming gereden, en onderweg een beetje kennis gemaakt met de auto. Wat direct opvalt is dat EV rijden eigenlijk best relaxt is. Minder trillingen, herrie en ander gedoe, niet hoeven schakelen, etc. Hoewel dit ook gewoon het verschil kan zijn tussen een auto uit 2026 en mijn eigen uit 2013. Leuk om te zien was dat het accupercentage opliep wanneer je lange stukken bergafwaarts gaat.

Aangekomen op de eerste locatie was het plan te laden tijden het avondeten. Volgens Elton en ANWB zouden er diverse laders moeten staan in het centrum. Uiteindelijk maar twee vrij vreemde laders gevonden. Na zoeken naar alternatieven, en niks gevonden, toch maar eraan gezet. Helaas waren er geen Engelstalige instructies beschikbaar. Dit bleek een terugkerend ding te zijn in Noorwegen.

Op de gok maar wat knoppen gedrukt en na een paar pogingen hadden we beet en begon ie met laden. Een aantal van de andere laders bleken later in diverse parkeergarages te staan. Buiten het centrum waren wel wat parkeervelden met laders (o.a. Tesla), maar dat was dan weer verder lopen. De laadtijd was vrij lang, maar kwam in dit geval precies overeen met het avondeten. Twee dagen later, na diverse uitstapjes, weer bij dezelfde lader geladen tijdens het avondeten. Wat er mis ging weten we niet, maar gemiddeld was er met 12 kW geladen. Na bijna twee uur was de accu nog steeds niet vol.

De eerste indrukken met het laden van een EV waren hierdoor vrij negatief, het was onduidelijk, een hoop gedoe en de aangegeven snelheden werden niet gehaald. Gelukkig ging het daarna beter, ook mede door de opgedane ervaring. Een aantal keer geladen bij Recharge, Ionity en Tesla en dit ging snel en soepel, hoewel ook hier instructies vaak niet aanwezig bleken. Er waren op onze route voldoende snelladers aanwezig waardoor we, in combinatie met het ruime rijbereik, nooit range anxiety hebben gehad. Enkel in wat uithoeken (o.a. Fosnavag/Runde) zijn er merkbaar minder laders.

Het is wel zo dat velden met snelladers meestal net buiten de dorpen liggen en/of aan doorgaande wegen, meestal op een soort bedrijventerreinen. Soms is daar dan niets in de buurt, en soms een fastfood keten en/of een supermarkt. In de centra kwam we er een aantal keer achter dat standaard laders niet te vinden waren, of van aanbieder waren veranderd waardoor we geen ANWB of Elton konden gebruiken. Meestal was dit geen probleem en konden we uitwijken naar een snellader net buiten het centrum, maar het kost wel even wat uitzoekwerk.

Onderweg naar Gaustablikk zijn we even gestopt bij de Vøringsfossen watervallen. Op de parkeerplaats daar kwamen we 16 Tesla snelladers tegen. Dus van de gelegenheid gebruik gemaakt en hier even bijgeladen. De watervallen zijn spectaculair en ik zou iedereen aanraden om hier even te stoppen indien je in de buurt bent.

Bij de laatste laadsessie voor het inleveren van de auto bleek de Elton app niet meer te werken. Het koste diverse pogingen, en het verwijderen en weer koppelen van de Creditcard aan de Elton app, om het laden gestart te krijgen. Tijdens al het gedoe werd de kabel ook nog even geblokkeerd. Erg frustrerend, maar uiteindelijk wel allemaal gelukt en de auto kunnen inleveren.

Dan nog wat zaken die niet alleen voor EV's nuttig zijn, maar ook voor het rijden in Noorwegen in het algemeen:

Alleen bij Oslo en Bergen hebben we over meerbaans snelwegen met een limit van >80 km/h gereden. Praktisch alle andere wegen zijn vergelijkbaar met onze provinciale N-wegen en hebben een limiet tussen de 50 en 80 km/h. De kwaliteit varieert van zeer goed tot matig. Op sommige stukken loopt vee (schapen, runderen, etc) vrij rond en dus ook over de weg. Ook het weer kan snel omslaan waardoor je opeens in dichte mist, tussen de schapen kan rijden. Blijven opletten dus, maar wel leuk om te rijden.

De huurauto was uitgerust met een tolpas. Dit werkt simpelweg perfect, nergens hoeven te klooien met kaartjes. Zelfs op de veerboot is het een kwestie van simpelweg op- en afrijden. Zo goed als dit systeem werkt, zo dramatisch is het systeem met automatische parkeergeld betaling. Veel parkeerplaatsen hebben camera's en registeren het moment van in- en uitrijden. Dit zou aan je tolpas gekoppeld moeten zijn, maar is niet altijd het geval. Mede hierdoor een boete van 65 euro gekregen. Daarnaast ook hier weer, geen uitleg beschikbaar, en alles gaat via een wazige Noorse app. En het meest vervelend, geen mogelijkheid om gewoon met de pinpas of cash te betalen. Dit probleem hebben we opgelost door simpelweg alle parkeergelegenheden met cameras te vermijden waar mogelijk :).

Dan wat cijfers als afsluiting;

Gereden kilometers: 2178
Totaal geladen: 315,24 kWh
Gemiddeld verbruik: 14,5 kWh/100km
Totale laadkosten: 176,77 euro
Gemiddelde laadsnelheid: 51 kW
SessieTijdsduurGeladenGem. VermogenTot. KostenKostenAanbiederVerwerker
[-][hh:mm][kWh][kW][€][€/kWh][-][-]
100:4235,4950,7€ 20,61€ 0,58KopleANWB
201:4822,1512,3€ 13,14€ 0,59KopleANWB
300:099,1260,8€ 5,90€ 0,65RechargeANWB
400:1516,8067,2€ 8,56€ 0,51IonityElton
500:4025,6738,5€ 15,14€ 0,59RechargeANWB
600:2336,7095,7€ 18,56€ 0,51IonityElton
700:2333,4087,1€ 21,24€ 0,64Circle KElton
800:2121,0960,3€ 11,01€ 0,52TeslaANWB
900:2233,2590,7€ 17,02€ 0,51TeslaANWB
1000:2626,1060,2€ 13,93€ 0,53TeslaANWB
1100:2233,8792,4€ 17,71€ 0,52TeslaANWB
1200:1821,6072,0€ 13,95€ 0,65RechargeElton
06:09315,24€ 176,77€ 0,56

[ Voor 44% gewijzigd door AR34 op 04-07-2026 22:41 ]

Pagina: 1 ... 154 155 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.