• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
EDB schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:26:
[...]

Daar heb ik eerder dit jaar ook geladen. Hij ligt wat minder handig tov de snelweg maar de voorzieningen zijn goed. Het was -tot nu toe- de allerdrukste Tesla Suc waar ik heb geladen. Moest bijna een kwartier wachten. Twee van de laadpunten deden het niet en enkelen konden niet gebruikt worden door niet Tesla’s die de laadaansluiting rechts i.p.v. links hadden (ik was er zelf ook met de ID3). Viel me ook op dat meerdere mensen daar kennelijk voor het eerst met een EV ( geen Tesla) wilden laden en nog helemaal geen app hadden. Die bleven maar proberen en omstanders vragen en dat kost veel tijd. Ook werd er door meerderen tot boven de 90% geladen en da’s wat minder sociaal als er een aantal auto’s staat te wachten.
Je moet idd ff van de snelweg af wat iets om is maar dat is het mij zeker waard en voelt eigenlijk niet als om want je vervolgt gewoon de weg en hoeft niet hetzelfde stuk terug zoals je bijvoorbeeld in Torrent hebt. Het is idd drukker geworden maar ik heb nog nooit hoeven wachten.

Maar met die V4's kun je toch zonder problemen met elke EV daar laden, ligt dan toch meer aan de bestuurder. Zo heb ik er eens een vrouw op gewezen dat ze twee plekken in beslag nam, ze ging daarna toch goed in het vak staan. Ja als je niet bekend bent met laden kost het tijd om erachter te komen hoe het werkt, zeker nu ze in Spanje ook de EV hebben ontdekt. De verkoop gaat daar sneller dan elders.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-05 08:45
Iemand een tip?

Eind juni met mijn Audi Q4 naar Oostenrijk, dus dwars door Duitsland. Ik zoek een laad abonnement met voordelig tarief bij snelladers. Mag 1 aanbieder zijn, ik vind het leuk om daar de reis aan aan te passen.

Ik heb oa. Gekeken naar FastNed (redelijke prijs, maar onoverzichtelijk waar hun laders staan.), Audi Charging (redelijk tarief, via Ionity, ook hier deels onduidelijk waar de laadpalen staan, maar ga ervan uit, als Audi dit aanbied het ook voor de Duitse markt aantrekkelijk gemaakt moet zijn). Verder heb ik naar Electra gekeken, inmiddels de app aangemaakt en account aangemaakt, mooie tarieven, alleen hier ook weer, onbekend wat de dekking is.

Kleine uitleg wat die onduidelijkheid dekking, in de apps van de aanbieders zie ik alle laadpalen, ik kan niet filteren op enkel hun eigen laadpalen.

Weet iemand hoe het zit met het Audi Charge abonnement, integreert dit met je Audi MMI?

Thanks.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:36
lucas321 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:15:
Iemand een tip?

Electra gekeken, inmiddels de app aangemaakt en account aangemaakt, mooie tarieven, alleen hier ook weer, onbekend wat de dekking is.

.
Je ziet in electra app toch gewoon waar de palen staan. Verder krijg je met het 5e pm abo ook korting bij ionity en fastned

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
lucas321 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:15:
Iemand een tip?

Eind juni met mijn Audi Q4 naar Oostenrijk, dus dwars door Duitsland. Ik zoek een laad abonnement met voordelig tarief bij snelladers. Mag 1 aanbieder zijn, ik vind het leuk om daar de reis aan aan te passen.

Ik heb oa. Gekeken naar FastNed (redelijke prijs, maar onoverzichtelijk waar hun laders staan.), Audi Charging (redelijk tarief, via Ionity, ook hier deels onduidelijk waar de laadpalen staan, maar ga ervan uit, als Audi dit aanbied het ook voor de Duitse markt aantrekkelijk gemaakt moet zijn). Verder heb ik naar Electra gekeken, inmiddels de app aangemaakt en account aangemaakt, mooie tarieven, alleen hier ook weer, onbekend wat de dekking is.

Kleine uitleg wat die onduidelijkheid dekking, in de apps van de aanbieders zie ik alle laadpalen, ik kan niet filteren op enkel hun eigen laadpalen.

Weet iemand hoe het zit met het Audi Charge abonnement, integreert dit met je Audi MMI?

Thanks.
In de apps van Electra en Fastned kan je toch wel filteren om alleen hun laders te tonen?

Electra: op het hoofdscherm (kaart) rechtsboven op de filters klikken --> "Uitsluitend Electra-stations"

Fastned: op het hoofdscherm (kaart) linksboven op de filters klikken --> "Alleen Fastned stations" (wel grappig dat het Nederlandse bedrijf het koppelteken "-stations" weglaat, terwijl het Franse bedrijf het wel juist spelt)

Verder kan het ook handig zijn om via ABRP je route uit te stippelen met één van die netwerken aangeduid als voorkeursnetwerk. Dan zie je ook hoe de dekking is.

[ Voor 11% gewijzigd door Hellbull89 op 23-05-2026 12:26 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:16
En je kunt het altijd in AI gooien, wel controleren of het klopt. En idd ABRP werkt prima. En ook de Fastned app kan een route bepalen.

Zelf denk ik aan een Ionity en Fastned abbo als ik naar zuid frankrijk ga in oktober. Wellicht Fastned pas als ik er moet laden.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

@lucas321 Je kan via Electra en Ionity een route plannen met als voorkeur hun netwerk toch? (En bv ook tolwegen vermijden). Zal bij FastNed en andere ook vast kunnen.

• lucas321
marteltor schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Je ziet in electra app toch gewoon waar de palen staan. Verder krijg je met het 5e pm abo ook korting bij ionity en fastned
Als ik via de Electra app de route plan, komt er 1 paal van Electra naar voren en de rest van Plugsurfing (rood vogeltje als logo) - ondanks dat ik heb aangeven Electra laadpalen te gebruiken. En van die Plugsurfing staan er geen prijzen bij. Ik zie alleen wat de rit in totaal kost.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

lucas321 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Als ik via de Electra app de route plan, komt er 1 paal van Electra naar voren en de rest van Plugsurfing Ionity (rood vogeltje als logo) - ondanks dat ik heb aangeven Electra laadpalen te gebruiken. En van die Plugsurfing Ionity staan er geen prijzen bij. Ik zie alleen wat de rit in totaal kost.
FTFY.

Als je het laadpunt aanklikt zie je toch de prijs per eenheid?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

hjs schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:35:
@lucas321 Je kan via Electra en Ionity een route plannen met als voorkeur hun netwerk toch? (En bv ook tolwegen vermijden). Zal bij FastNed en andere ook vast kunnen.
Tolwegen vermijden werkt bij mij niet in de Electra app...

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• lucas321
SpongeRob schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:36:
[...]

FTFY.

Als je het laadpunt aanklikt zie je toch de prijs per eenheid?
Ah, Great, zie ik nu ook. Thanks. :)

• lucas321
Thanks allemaal voor jullie snelle en hulp gerichte reacties.

Die ABRP is de uitkomst. Met Ionity (via Audi) kan ik voor 43c / kWh (correctie in Duitsland 0,39c) laden, zonder abonnement. Dat wordt ‘m dus, want ik kan naar Oostenrijk rijden volledig op laadpalen van Ionity.

Prijs Duitsland laden aangepast.

[ Voor 13% gewijzigd door lucas321 op 23-05-2026 13:57 ]

• Bolulla
  • Registratie: Januari 2023
Is het interessant om abrp op te waarderen naar premium?

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bolulla schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:17:
Je kan het een maandje proberen. Ik heb het 1 keer gedaan, maar met mijn kia niro was t niet echt de moeite en het geld waard. Kon daarmee via de kia cloud de SoC uitlezen, maar na 2 uur ofzo zat ik aan de API limiet, en de rest van de dag vond ABRP dat mijn SoC constant 37% was.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-05 21:11
EDB schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:05:
[...]

Gracias! In maart bij de buren (Tesla) geladen en aangezien ik nu Tesla rijdt zal ik daar vermoedelijk de volgende keer ook weer laden maar het is mooi dat er meer keus is. Ik hoop wel dat ze de stoeprand wat hebben verlaagd want de inrit naar de buren was eerder eigenlijk te hoog.
Ik stond dus de 22e bij tesla te laden, had de 21e nog gekeken of ionity al open was, maar niet dus. En nee, de stoeprand bij tesla is nog niet gefixed. Flinke klap met volgestouwde auto

Whatever

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-05 10:40
Bolulla schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:17:
Dat ligt eraan hoe je abrp wil gebruiken.
Wil je deze via android auto in het scherm van je auto gebruiken en wil je abrp voor het batterij niveau aan de auto koppelen, dan heb je premium nodig.

• janne_nl
Zorgt abrp er ook voor dat je accu voor snelladen op temperatuur gebracht wordt?

• ikbentochniegek
janne_nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:15:
Zorgt abrp er ook voor dat je accu voor snelladen op temperatuur gebracht wordt?
Nee, in elk geval niet in mijn skoda. In de zomer heb je dit ook niet nodig.

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
janne_nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:15:
Nee, ABRP kan niet ingrijpen op de auto. Data gaat van auto->ABRP

Lynk&co 02 software 1.3.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

• janne_nl
ikbentochniegek schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Nee, in elk geval niet in mijn skoda. In de zomer heb je dit ook niet nodig.
Mijn huidige auto heeft dat ook niet en zeker bij de eerste laadstop is dat ook in de zomer handig.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:56
@ikbentochniegek behalve voorverwarmen kan de auto het batterijpack ook koelen om binnen de optimale waarde te blijven voor snelladen.

Ik heb regelmatig het koel icoontje gezien onderweg naar Zuid-Frankrijk bij mijn Kia EV6

[ Voor 25% gewijzigd door Bo0bz op 24-05-2026 13:50 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• ikbentochniegek
Bo0bz schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:48:
@ikbentochniegek behalve voorverwarmen kan de auto het batterijpack ook koelen om binnen de optimale waarde te blijven voor snelladen.

Ik heb regelmatig het koel icoontje gezien onderweg naar Zuid-Frankrijk bij mijn Kia EV6
Dat is interessant. Mijn skoda verwarmt automatisch wanneer laden is ingepland via de navigatie, of ik kan accu verwarming handmatig starten. Ik zie niets staan over koelen. Wellicht niet nodig, maximaal laadvermogen is ongeveer 175kW. Bij een EV6 is dat een stuk meer.

• Bolulla
ikbentochniegek schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:13:
[...]

Dat ligt eraan hoe je abrp wil gebruiken.
Wil je deze via android auto in het scherm van je auto gebruiken en wil je abrp voor het batterij niveau aan de auto koppelen, dan heb je premium nodig.
Ja via het scherm maar ik rij de byd atto3 maar die koppelt het batterij niveau niet aan abrp. Dan moet je met een dongel gaan werken. Ik ben benieuwd als de routeplanner een grote verbetering is bv op de atto snelwegen vermijden dan stuurt hij me toch de snelweg op.

• ikbentochniegek
Bolulla schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Ja via het scherm maar ik rij de byd atto3 maar die koppelt het batterij niveau niet aan abrp. Dan moet je met een dongel gaan werken. Ik ben benieuwd als de routeplanner een grote verbetering is bv op de atto snelwegen vermijden dan stuurt hij me toch de snelweg op.
Ik ken de navigatie in de BYD natuurlijk niet. Misschien kun je eens wat routes proberen met abpr, zonder laadstops, maar gewoon eens om te zien of de route planning bevalt. Indien hef bevalt kun je wellicht een dongel aanschaffen

• Bolulla
ikbentochniegek schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:28:
[...]

Ik ken de navigatie in de BYD natuurlijk niet. Misschien kun je eens wat routes proberen met abpr, zonder laadstops, maar gewoon eens om te zien of de route planning bevalt. Indien hef bevalt kun je wellicht een dongel aanschaffen
Ik ga eerdaags naar nederland dan probeer ik een maandabonnement.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:09
Binnenkort een vakantie op Corsica. We gaan er met de auto naar toe. Corsica is natuurlijk Frans, maar heel erg Corsicaans. Het past dan ook in de Corsicaanse cultuur om niet zomaar een laadnetwerk open te stellen voor derden maar dit zelf te exploiteren.

Hierbij kwam ik uit op e-Motum die een 80 tal laders en snelladers op het eiland heeft. Het zou ook mogelijk moeten zijn om bij de lader met een creditcard te betalen, maar voor de zekerheid toch maar een account aangemaakt. Na de vakantie post ik mijn bevindingen.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:04
lucas321 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:51:
Thanks allemaal voor jullie snelle en hulp gerichte reacties.

Die ABRP is de uitkomst. Met Ionity (via Audi) kan ik voor 43c / kWh (correctie in Duitsland 0,39c) laden, zonder abonnement. Dat wordt ‘m dus, want ik kan naar Oostenrijk rijden volledig op laadpalen van Ionity.

Prijs Duitsland laden aangepast.
Ionity is geen slechte keuze voor Duitsland. Houd er wel rekening mee dat ze heel populair zijn en er daarom nogal eens gewacht moet worden om te kunnen laden op drukke momenten.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
jdbiggelaa schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Ionity is geen slechte keuze voor Duitsland. Houd er wel rekening mee dat ze heel populair zijn en er daarom nogal eens gewacht moet worden om te kunnen laden op drukke momenten.
Precies. Daarom ben ik ondertussen wel fan geworden van het Duitse EnBW. Meer ruimte en met een maandabonnement vergelijkbare tarieven in Duitsland.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

Pagina: 1 ... 148 149 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.