• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:05
EDB schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:29:
[...]

Aangezien het hier gaat om lange ritten met een EV gaat het al snel om veel meer dan een paar tientjes. Wij rijden elke winter naar het zuiden van Spanje. Het eerste jaar volgens jouw methode gereden: marginaal goedkoper dan het rijden op benzine. De tweede keer ( en de keren erna) wel opgelet waar we handig maar ook betaalbaar kunnen laden: dat scheelde op 6000 km ruim 300 euro. Al die verschillende tarieven voor EV’s zijn super ondoorzichtig maar bieden ook een kans om heel betaalbaar door Europa te toeren. Overigens reed ik de afgelopen jaren een VW, sinds dit jaar Tesla en die rekenen over het algemeen een prima prijs dus de volgende Spanje rit zal ik ook wat minder hoeven sturen op laadpunten en prijs.
Helemaal met je eens, een beetje zoeken kan veel geld schelen. Zo doe ik het ook. Ik kan me echter wel voorstellen dat wanneer je in de zomervakantie weggaat en alleen in het weekend kunt rijden beschikbaarheid toch boven prijs gaat.

This train carries saints and sinners

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:10
HansAuutB schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:55:
[...]

Over Narbonne kom ik (vlgs GM) aan slechts 575km (5u48m).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1bWOaRhg5Q7o3PtlYNrmmCf6ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1qVRz0VdQ4GTCk1I4b9OffsZ.png?f=fotoalbum_large
We komen vanuit Getaria, maar maakt niet veel uit. Route over Frankrijk blijft toch langer. Ben wel benieuwd naar hoe jouw route is dan.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:21
Door de Pyreneeën en dan nog de nationale parken aandoen is ook een aanrader! (y)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:01
Dat is zeker een aanrader. Afgelopen jaar met deze combinatie door de Pyreneeën via Andorra naar Spanje gereisd en via de Vogezen weer terug

Totaal 5230 km, 1546,7 kWh oftewel 29,6 kWh/100 km. (Dit om de vervolgvraag voor te zijn)

Ter vergelijking: met dezelfde combinatie naar Noord-Duitsland: 1160 km, 222,0 kWh oftewel 19,1 kWh/100 km. Zoveel scheelt het dus, wel of geen bergen.

Caravan is een Eriba 430 van 1300 kg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEcxpt3lURDIDiiVGRIIIZN8Zak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abPtjBeuXaVtFjgbn4dxA2Eh.jpg?f=fotoalbum_large

• Puppetmaster
Ja, de oplooprem doet weer een deel van je downhill recuperatie teniet.
Merkte ik nu ook met de pennine erachter ipv de remloze camplet.

Zou je daar ook een sterkere uitduwveer oid voor EV’s voor kunnen krijgen?
Dat je dus nog wel normale regeneratie hebt bij matig afremmen, maar ook de oplooprem bij sterkere ingrepen?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:34
Puppetmaster schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:52:

Dat je dus nog wel normale regeneratie hebt bij matig afremmen, maar ook de oplooprem bij sterkere ingrepen?
Ik ga zelf over een paar weken voor het eerst met EV en vouwwagen door Oostenrijk naar Italië. Had zelf bedacht dat bij flink dalen het beter is om regenereren uit te zetten en regelmatig stevig zelf te remmen. Hierdoor hoeft de vouwwagen niet continue te remmen waardoor de remmen te heet worden. Of is dit juist een slecht idee?

Powered by KPN

• Puppetmaster
Tja, bij bergweggetjes misschien?
Aan de andere kant kan je daar ook niet veel anders dan afremmen. Zal met een ICE niet veel anders zijn toch?
Op de snelwegen kan je evt wat meer zeilen, maar echt grote klim/daal stukken heb ik ook weer niet gehad op de route du soleil. Niet gemerkt dat er iets te heet geworden is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Puppetmaster op 16-07-2026 16:21 ]

• KrlGl
Packardhell schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:00:
[...]

Ik ga zelf over een paar weken voor het eerst met EV en vouwwagen door Oostenrijk naar Italië. Had zelf bedacht dat bij flink dalen het beter is om regenereren uit te zetten en regelmatig stevig zelf te remmen. Hierdoor hoeft de vouwwagen niet continue te remmen waardoor de remmen te heet worden. Of is dit juist een slecht idee?
Ik heb bij mijn caravan niet gemerkt dat de remmen te heet werden. Recupereren remt natuurlijk ook af. Kwam bij La Seu d’Urgell met maar iets lagere SOC aan als ik vertrok in Canillo Andorra. Geen centje pijn.

• KrlGl
Puppetmaster schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:52:

Heb bij de Duitsland tocht ook minder snelwegen gereden.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:39
dicksterrrr schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:13:
[...]

[Afbeelding]
We komen vanuit Getaria, maar maakt niet veel uit. Route over Frankrijk blijft toch langer. Ben wel benieuwd naar hoe jouw route is dan.
Ik dacht vanuit NL en dat je bij Bordeaux nog de keus had.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:01
[...]

Nog los van dat je bij veel EVs de recuperatie tegenwoordig niet uit kunt zetten (blended), rem je in principe niet harder dan met een niet-EV mits je goed doseert. Het is juist als je ‘te hard’ remt dat de oplooprem inkomt. Als je EV het kan is het wel handig om One pedal drive uit te zetten, dan kun je beter recuperatie doseren.

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 16-07-2026 18:40 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:24
[...]

Ik ga zelf over een paar weken voor het eerst met EV en vouwwagen door Oostenrijk naar Italië. Had zelf bedacht dat bij flink dalen het beter is om regenereren uit te zetten en regelmatig stevig zelf te remmen. Hierdoor hoeft de vouwwagen rniet continue te remmen waardoor de remmen te heet worden. Of is dit juist een slecht idee?
Wat ik doe, met kip shelter caravan:
Regeneratie NIET uitzetten maar beter niet op Ipedal of iets dergelijks rijden.
Scherp de regeneratie meter in de gaten houden bij afdalen. Zolang die rond de nul zit cq “lichtelijk regenereert” is er niks aan de hand, dan is de oplooprem nog niet actief. Als hij teveel gaat genereren gewoon wat gas (Electra) bijgeven. Dan ga je sneller maar regenereer je minder. Als je dan erg snel gaat “flink remmen”. Dat remmen gaat dan ook grotendeels regenererend en dat is prima. Dan komt de oplooprem ook op en dat is ook prima. Eigenlijk gewoon pompend remmen net als met een benzine auto.
Als de snelheid dan flink is afgenomen begint het feest opnieuw.
Je moet het metertje goed in de gaten houden maar bijna altijd is de helling dermate flauw dat je helemaal niet hoeft te remmen. Of hooguit 1x.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:43

The Legend

*Plop*

Ik heb de vouwwagen voor de vakantie nog voor een beurt gedaan, en daar hoorde ik dat ze de laatste tijd opvallend vaak snel versleten remmen tegenkomen bij combinaties met een EV als trekkend voertuig. Regenereren zorgt voor activeren van de oplooprem, en die kan zo het hele stuk bergaf geactiveerd blijven. Hij gaf het advies om dus niet te regenereren in de bergen als je met een geremde aanhanger rijdt. Maar goed, dat betekent dat je voor iedere bocht heel hard moet remmen omdat de hele combinatie zwaar is en vlot snelheid maakt.

Ik ben toch malle pietje niet!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:01
The Legend schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:01:
Ik heb de vouwwagen voor de vakantie nog voor een beurt gedaan, en daar hoorde ik dat ze de laatste tijd opvallend vaak snel versleten remmen tegenkomen bij combinaties met een EV als trekkend voertuig. Regenereren zorgt voor activeren van de oplooprem, en die kan zo het hele stuk bergaf geactiveerd blijven. Hij gaf het advies om dus niet te regenereren in de bergen als je met een geremde aanhanger rijdt. Maar goed, dat betekent dat je voor iedere bocht heel hard moet remmen omdat de hele combinatie zwaar is en vlot snelheid maakt.
Leuk advies maar zie hierboven. Meeste nieuwere EVs regenereren ook als je het rempedaal gebruikt ipv OPD dus dat advies is weer van iemand met weinig EV ervaring. En bij Tesla kan het al helemaal niet. Advies hierboven is belangrijk, niet te lomp remmen en OPD met een zacht voetje of liever helemaal niet want in de file zie je aan alle iets te vaak aangaande remlichten dat veel mensen slecht kunnen doseren met OPD. Maar die discussie is hier onlangs nog tot in den treure gevoerd dus lijkt me niet handig om te herhalen.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:43

The Legend

*Plop*

JTHZZ schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:30:
[...]

Leuk advies maar zie hierboven. Meeste nieuwere EVs regenereren ook als je het rempedaal gebruikt ipv OPD dus dat advies is weer van iemand met weinig EV ervaring. En bij Tesla kan het al helemaal niet. Advies hierboven is belangrijk, niet te lomp remmen en OPD met een zacht voetje of liever helemaal niet want in de file zie je aan alle iets te vaak aangaande remlichten dat veel mensen slecht kunnen doseren met OPD. Maar die discussie is hier onlangs nog tot in den treure gevoerd dus lijkt me niet handig om te herhalen.
Volgens mij is dat precies wat ik zeg, en ook wat geadviseerd is. Wat je wil voorkomen is dat je bij gas los direct afremt (regenereert) en dat je daardoor met name bij langdurig bergafwaarts rijden continu de oplooprem activeert. Dat je bij het indrukken van het rempedaal ook regenereert is natuurlijk niet het probleem, op enig moment zul je toch moeten remmen :P

Ik ben toch malle pietje niet!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Dus niet langdurig een beetje remmen/regenereren (of zullen we 'vertragen' zeggen?) maar niet en dan af en toe lomp veel, en dat zou dan beter zijn voor de oplooprem?

Aangezien de totale hoeveelheid weggeremde energie gelijk zou moeten zijn kan ik de redenering niet echt volgen.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 22:22
ASW1 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:16:
Dus niet langdurig een beetje remmen/regenereren (of zullen we 'vertragen' zeggen?) maar niet en dan af en toe lomp veel, en dat zou dan beter zijn voor de oplooprem?

Aangezien de totale hoeveelheid weggeremde energie gelijk zou moeten zijn kan ik de redenering niet echt volgen.
Als jij de hele afdaling met de remblokken tegen de trommel van je rem zit kan er geen lucht langs om te koelen. Je kan dus beter korter en krachtiger remmen en daarna even helemaal niet, dit geeft de remmen de tijd om af te koelen.

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:50
[...]

Ik zie het verschil met een ice niet. Ik rijd altijd gewoon op de cruise control, ook op de snelweg door de bergen. Mijn skoda superb remde dan bergaf bij, de enyaq remt op de motor (regenereert). Ik voel de oplooprem eigenlijk nooit opkomen. Volgens mij moet je best flink vertragen om de oplooprem te activeren. Ook in de wat steilere bergen buiten de snelweg in de B stand gereden om bergaf niet steeds hoeven bij te remmen. Vroeger met de ice ging dan met de stuurflipper de dsg in een lagere versnelling naar beneden, dan remde je ook op de motor, om de de remmen te sparen. Nu rem je dan op de elektromotor, wat is dan het verschil?

• ASW1
  • Nu online
Knielen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:24:
[...]

Als jij de hele afdaling met de remblokken tegen de trommel van je rem zit kan er geen lucht langs om te koelen. Je kan dus beter korter en krachtiger remmen en daarna even helemaal niet, dit geeft de remmen de tijd om af te koelen.
De binnenkant van een trommelrem is toch niet geventileerd?

• Stefannn
ASW1 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:14:
[...]

De binnenkant van een trommelrem is toch niet geventileerd?
Ik ga helemaal mee in je analyse,
Maar het is wel echt zo. Niet alleen met EV, ook met benzine. En er zijn inderdaad verhalen van kapotte aanhanger/caravan remmen van EV’s die in de bergen op one-pedal rijden (dan heb je echt niks in de gaten).
Ik snap het ook niet helemaal. Zal toch iets met koeling te maken hebben.
NB. Bij 1 krachtige rem wordt het oppervlak even heel heet maar dat koelt door de grote delta-T ook heel snel weer af. Het “koelvermogen” is bij langzame opwarming door de lagere delta-T veel lager.

Anyway… verklaring is vrees ik zwaar off topic. Ik ga niet meer in op theorieën hier over. De “angst en remedie” (wel on topic] zijn wel echt.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Packardhell
  • Laatst online: 11:34
ikbentochniegek schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:41:
[...]

Ik zie het verschil met een ice niet. Ik rijd altijd gewoon op de cruise control, ook op de snelweg door de bergen. Mijn skoda superb remde dan bergaf bij, de enyaq remt op de motor (regenereert). Ik voel de oplooprem eigenlijk nooit opkomen. Volgens mij moet je best flink vertragen om de oplooprem te activeren. Ook in de wat steilere bergen buiten de snelweg in de B stand gereden om bergaf niet steeds hoeven bij te remmen. Vroeger met de ice ging dan met de stuurflipper de dsg in een lagere versnelling naar beneden, dan remde je ook op de motor, om de de remmen te sparen. Nu rem je dan op de elektromotor, wat is dan het verschil?
Een EV (zelf mijn vorige Niro HEV) kan veel harder remmen/regenereren op de motor dan mijn gewone handgeschakelde ice's die ik daarvoor had.

Als ik zo alle berichten hierover lees dan is zou om de regeneratiestand wat lager te zetten om een beetje het niveau te krijgen van het ouderwetse remmen op de motor (ice). En dan af en toe stevig remmen om de vaart er meer uit te krijgen. Tussendoor kunnen we remmen dan weer afkoelen. Dank voor alle tips!

Powered by KPN

• Smurf
  • Laatst online: 15:53

Smurf

Detri

Ik doe ook een beetje hetzelfde als wat hier al beschreven wordt. Bij de Polestar 2 kan je kiezen voor 3 OPD standen: uit, licht en maximaal. Regenereren doet hij sowieso, want "blended brakes".

Met de caravan zet ik OPD altijd uit, zodat gas los gewoon uitrollen is en het vertragen alleen komt door de "luchtrem" die achter de auto hangt. Dan weet ik ook zeker dat de oplooprem niet op komt. Als de snelheid te hoog wordt bij afdalingen rem ik kort en stevig bij (zo'n 20-30kmh eraf) en laat de boel daarna weer rollen.

)

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
Moet je nu wel of niet regenereren met een vouwwagen/caravan achter een ev?
En dan de vraag, zo ja, hoe dan precies? Graag uitgebreide uitleg.
Ik heb weliswaar geen vouwwagen/caravan maar wil het gewoon erg graag weten en ik kan hier niets over terug vinden in dit topic. Ik heb wel een ev, dat dan weer wel.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:46

Crusader

Arc Nature

Zjanzjak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:31:
Ik heb weliswaar geen vouwwagen/caravan maar wil het gewoon erg graag weten en ik kan hier niets over terug vinden in dit topic. Ik heb wel een ev, dat dan weer wel.
AI zegt:

Kort antwoord: ja, altijd. Regen is met aanhanger eerder waardevoller dan riskanter.

Waarom: een combinatie van pakweg 3,5 ton heeft bij gelijke snelheid veel meer bewegingsenergie dan de auto solo. Alles wat je daarvan via de elektromotor terugwint in plaats van in warme remschijven omzet, is netto winst. Op een lange afdaling (Alpen, Vogezen) is het bovendien geen kwestie van rendement maar van veiligheid: je wilt je frictieremmen koel houden, precies zoals je vroeger met een verbrandingsmotor op de motorrem terugschakelde. Regen ís de motorrem van een EV.

Hoe werkt het in de praktijk?
  • Gewoon remmen op het pedaal. De meeste moderne EV's doen "blended braking": het eerste deel van de pedaalslag is puur recuperatie, pas bij harder remmen komen de schijven erbij. Je hoeft dus niets speciaals te doen.
  • Sterkere regen-stand op afdalingen. Vrijwel elke EV heeft een stand met stevige vaste recuperatie zodra je het gaspedaal loslaat (B-stand, one-pedal, paddles achter het stuur, per merk anders). Ideaal om met caravan een berg af te zakken zonder het rempedaal aan te raken.
  • Let op de oplooprem. Bij stevige recuperatie duwt de caravan tegen de auto, en boven een bepaalde duwkracht grijpt zijn oplooprem in. Dat is precies waarvoor dat ding bestaat, dus geen probleem, maar die remenergie ben je wel kwijt als warmte. Vloeiend en gematigd afremmen (anticiperen, regen-stand in plaats van hard remmen) is dus het efficiëntst. Een ongeremde vouwwagen (<750 kg) heeft dit punt niet: daar vangt de auto alles op.
  • De enige echte valkuil: een volle accu. Regen kan alleen als de accu ergens heen kan met de stroom. Sta je op een bergcamping en laad je naar 100%, dan heb je bovenaan de afdaling nauwelijks recuperatie en moet alles op de schijven. Vuistregel: voor een lange afdaling niet voller dan ~90% vertrekken. Een koude accu beperkt regen ook tijdelijk.
  • Rendement. Heen-en-terug (accu in, accu uit) hou je grofweg 60-70% over. Uitrollen en anticiperen blijft dus beter dan remmen-met-regen, maar met een caravan erachter domineert luchtweerstand toch alles, dus het verschil is klein.
  • Merkafhankelijk detail. Sommige EV's passen in trekhaakmodus de recuperatie of assistentiesystemen iets aan. Check het instructieboekje van je eigen auto voor de details.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
Misschien een rare vraag maar is het tegenwoordig nog gebruikelijk om verplicht met muntgeld te betalen bij gebruik van de toiletten bij EV laadpunten / tankstations aan of nabij de snelwegen (op de route via Duitsland - Oostenrijk naar Italië)?

Kortom moeten we van tevoren een zak muntgeld gaan regelen?

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:06
Bij de meeste tankstations (in Duitsland) kun je inmiddels met je bankpas betalen.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• ASW1
  • Nu online
Je kunt niet 'niet regenereren' met een EV; als je het rempedaal indrukt regenereer je. En ja, je moet regenereren want anders ga je te snel bergaf.

De discussie gaat over de beste manier om te vertragen, door contant een beetje te remmen(al dan niet mbv automatische regeneratie/opd) of door met weinig of geen regeneratie uit te rollen en dan af en toe heel lomp het rempedaal te bedienen.

Ik heb geen idee wat beter is, ik lees alleen anecdotische verhalen die op een slijtagepatroon kunnen duiden maar ook borrelpraat/broodje aap kunnen zijn. Trommelremmen presteren sowieso slecht als ze heet worden en zijn in die zin niet heel geschikt voor lange afdalingen. Met een ouderwetse schakelauto en langdurig op de motor remmen is denk ik niet veel anders dan met een EV. Wel merk ik dat ik met een EV in de bergen veel vlotter rijd dan dat ik met een ouderwetse auto vroeger deed. Met name naar beneden moet je niet te snel gaan met een verbrandingsmotor om goed op de motor af te kunnen remmen. Ik denk eerder dat een eventueel verschil eerder daaraan ligt; met een EV moet de oplooprem dezelfde hoeveelheid energie wegremmen maar in kortere tijd omdat je met een EV vlotter rijdt.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:39
Leader98 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:06:
Misschien een rare vraag maar is het tegenwoordig nog gebruikelijk om verplicht met muntgeld te betalen bij gebruik van de toiletten bij EV laadpunten / tankstations aan of nabij de snelwegen (op de route via Duitsland - Oostenrijk naar Italië)?

Nee, meestal kan je betalen met een kaart, ook bij toiletten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Puppetmaster
Ja, en bij veel aires zijn ze ook gratis. Al ben ik daar doorgaans blij dat ik man ben en staand kan plassen. :)

• Stefannn
Niks?….
11 Posts hiervoor……

• Stefannn
ASW1 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:16:
[...]

Je kunt niet 'niet regenereren' met een EV; als je het rempedaal indrukt regenereer je. En ja, je moet regenereren want anders ga je te snel bergaf.
Zal van het merk afhangen maar ik kan op mijn ioniq5 het regenereren uit zetten. En dat moet elke 3 maanden ook een keer om “de roest van de remschijven te poetsen”

• ASW1
  • Nu online
Stefannn schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:07:
[...]

Zal van het merk afhangen maar ik kan op mijn ioniq5 het regenereren uit zetten. En dat moet elke 3 maanden ook een keer om “de roest van de remschijven te poetsen”
Ik weet dat de Ioniq 5 ook een stand nul heeft voor regeneratie, maar als je dan het rempedaal intrapt dan regenereert hij toch alsnog, of is dat niet wat je bedoelt?

Ik kan regenereren alleen in een lage stand zetten maar als ik de rem dan intrap regenereert hij alsnog. Alleen bij achteruitrijden komen de remschijven in actie en bij geheel tot stilstand komen, en dat is genoeg om de schijven schoongepoetst te houden. En bij een noodstop natuurlijk maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Het regenereren echt uitzetten (en alleen de schijfremmen gebruiken) kan wel door tijdens het rijden van D naar N te schakelen maar dat zou ik niet aanraden voor normaal gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door ASW1 op 17-07-2026 12:44 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:40

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

De discussie gaat over de beste manier om te vertragen, door contant een beetje te remmen(al dan niet mbv automatische regeneratie/opd) of door met weinig of geen regeneratie uit te rollen en dan af en toe heel lomp het rempedaal te bedienen.

Ik heb geen idee wat beter is, ik lees alleen anecdotische verhalen die op een slijtagepatroon kunnen duiden maar ook borrelpraat/broodje aap kunnen zijn. Trommelremmen presteren sowieso slecht als ze heet worden en zijn in die zin niet heel geschikt voor lange afdalingen. Met een ouderwetse schakelauto en langdurig op de motor remmen is denk ik niet veel anders dan met een EV. Wel merk ik dat ik met een EV in de bergen veel vlotter rijd dan dat ik met een ouderwetse auto vroeger deed. Met name naar beneden moet je niet te snel gaan met een verbrandingsmotor om goed op de motor af te kunnen remmen. Ik denk eerder dat een eventueel verschil eerder daaraan ligt; met een EV moet de oplooprem dezelfde hoeveelheid energie wegremmen maar in kortere tijd omdat je met een EV vlotter rijdt.
Met de caravan probeer ik wel de oplooprem zo min mogelijk te laten kleven , dit kost enerzijds energie anderzijds heb je het risico op oververhitte remmen van de caravan, lagers die daardoor kapot lopen etc.

Bij langere en steilere afdalingen houd ik met de achteruit rij camera de oplooprem in de gaten, wanneer deze blijft kleven geef ik even een dot stroom om deze snel eruit te trekken.

Als je voorzichtig de regeneratie sterkte doseert kan je vaak heel lang zonder oplooprem afdalen. Wanneer er een fysieke remactie nodig is trek je hem daarna er weer uit. De achteruitkijk camera is dan echt ideaal.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 17-07-2026 12:28 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:50
Een vraagje over parkeerkosten bij het laden.
Bijna overal hier in Toscane zie ik dat er bij de toch al dure laadpalen een pittige prijs gerekend wordt voor het parkeren.
In de app van laadkompas staat dan onder het laadtarief. Parkeertijd per uur voor het bezetten van de parkeerplaats 7.26 Euro (of nog veel hogere bedragen)
Niet duidelijk voor mij is of dit een kleeftarief is dat ingaat nadat het laden voltooid is, of worden deze kosten bij de start al in rekening gebracht?

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:15
ikbentochniegek schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:31:
Een vraagje over parkeerkosten bij het laden.
Bijna overal hier in Toscane zie ik dat er bij de toch al dure laadpalen een pittige prijs gerekend wordt voor het parkeren.
In de app van laadkompas staat dan onder het laadtarief. Parkeertijd per uur voor het bezetten van de parkeerplaats 7.26 Euro (of nog veel hogere bedragen)
Niet duidelijk voor mij is of dit een kleeftarief is dat ingaat nadat het laden voltooid is, of worden deze kosten bij de start al in rekening gebracht?
Vorig jaar in Toscane altijd Electroverse gebruikt, nergens te maken gehad met kleeftarieven oid.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:45
revolution-nl schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:27:
[...]

Met de caravan probeer ik wel de oplooprem zo min mogelijk te laten kleven , dit kost enerzijds energie anderzijds heb je het risico op oververhitte remmen van de caravan, lagers die daardoor kapot lopen etc.

Bij langere en steilere afdalingen houd ik met de achteruit rij camera de oplooprem in de gaten, wanneer deze blijft kleven geef ik even een dot stroom om deze snel eruit te trekken.

Als je voorzichtig de regeneratie sterkte doseert kan je vaak heel lang zonder oplooprem afdalen. Wanneer er een fysieke remactie nodig is trek je hem daarna er weer uit. De achteruitkijk camera is dan echt ideaal.
Exact dit inderdaad. Beter juist lang weinig remmen/regenereren dan eenmalig hard. Lang weinig remmen zorgt als het goed is dat de oplooprem niet in werking komt. Gebeurt dat toch, moet je deze 'eruit' trekken, anders blijft juist de rem erop zitten. Oploopremmen kun je nauwelijks afstellen begrijp ik. Dus als deze toch gevoelig is en snel remt, dan geldt misschien juist wel meer het devies van kort maar hard remmen, zoals ook met ICE wordt aangeraden. Maar dat zou niet het geval moeten zijn, je oplooprem moet het pas gaan doen bij echt stevig vertragen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

The__Virus schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:37:
[...]

Exact dit inderdaad. Beter juist lang weinig remmen/regenereren dan eenmalig hard. Lang weinig remmen zorgt als het goed is dat de oplooprem niet in werking komt. Gebeurt dat toch, moet je deze 'eruit' trekken, anders blijft juist de rem erop zitten. Oploopremmen kun je nauwelijks afstellen begrijp ik. Dus als deze toch gevoelig is en snel remt, dan geldt misschien juist wel meer het devies van kort maar hard remmen, zoals ook met ICE wordt aangeraden. Maar dat zou niet het geval moeten zijn, je oplooprem moet het pas gaan doen bij echt stevig vertragen.
Ik heb de oploopremdemper vervangen en dat scheelde wel enigszins, ik heb het idee dat deze het bij een EV ook stevig te verduren heeft door het instant koppel en het feit dat hij die uitgaande beweging wilt dempen. Bij een ICE is dat zeker vanuit stilstand veel minder heftig.

Probeer bij het wegrijden ook het eerst gedeelte wat rustiger op te bouwen tot hij uitgetrokken is, en dan pas vol de amperes erop O-) >:)

Arme caravan :X

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 17-07-2026 12:54 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:13
Ik begrijp de discussie niet helemaal. De oplooprem "weet" toch helemaal niet of er een ICE of EV voor de aanhanger zit? Remmen is remmen en optrekken is optrekken. Een ICE die remt op de motor heeft hetzelfde effect op de oplooprem als een EV die remt door regeneratie. Of mis ik iets?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:05
Venomer schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:38:
Ik begrijp de discussie niet helemaal. De oplooprem "weet" toch helemaal niet of er een ICE of EV voor de aanhanger zit? Remmen is remmen en optrekken is optrekken. Een ICE die remt op de motor heeft hetzelfde effect op de oplooprem als een EV die remt door regeneratie. Of mis ik iets?
Verschil zit hem meer in de geleidelijkheid.
Bij het afremmen op de motor probeer je ook net zoveel afteremmen als nodig is om een constante snelheid aan te houden. En voor de bochten alvast iets meer terug te schakelen om de ergste snelheid eruit te halen.

One pedal driving komt dan neer op vol in de ankers gaan. Dan wordt de oplooprem geactiveerd en die blijft er dan ook op.

Enige methode om dat tegen te gaan is via cruise control afdalen zodat de auto genoeg afremt als nodig op een geleidelijke manier. Voor de bochten kan je evt even hard remmen en na de bocht oplooprem eruit trekken en weer cruise control.
Of handmatig rijden en de terugwinning net hoog genoeg instellen om een constante snelheid te houden.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:41
Leader98 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:06:

Een zak niet, in Duitsland kun je bijna altijd wel met pas betalen, maar in Oostenrijk kom ik soms nog wel eens wc's, waar je alleen met muntgeld kan betalen, tegen. Dus ik zou wel een paar muntjes in je auto leggen. Sowieso wel handig om wat contant geld bij je te hebben op die route.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:39
D-dark schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:48:
[...]

Verschil zit hem meer in de geleidelijkheid.
Bij het afremmen op de motor probeer je ook net zoveel afteremmen als nodig is om een constante snelheid aan te houden. En voor de bochten alvast iets meer terug te schakelen om de ergste snelheid eruit te halen.

One pedal driving komt dan neer op vol in de ankers gaan. Dan wordt de oplooprem geactiveerd en die blijft er dan ook op.
Nee hoor, OPD gaat geen maximale vertraging geven, dat gaat naar mijn gevoel niet veel boven 2m/s2 of 0,2g. Geen ervaring met caravans, dus of dat de oplooprem activeert... geen idee.

Een volle maximale afremming gaat naar 8-9m/s2 of 0,8g bij een normale personenwagen. Met caravan en oplooprem zal dat iets minder zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Stefannn
ASW1 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:16:
[...]

Ik weet dat de Ioniq 5 ook een stand nul heeft voor regeneratie, maar als je dan het rempedaal intrapt dan regenereert hij toch alsnog, of is dat niet wat je bedoelt?

Ik kan regenereren alleen in een lage stand zetten maar als ik de rem dan intrap regenereert hij alsnog. Alleen bij achteruitrijden komen de remschijven in actie en bij geheel tot stilstand komen, en dat is genoeg om de schijven schoongepoetst te houden. En bij een noodstop natuurlijk maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Het regenereren echt uitzetten (en alleen de schijfremmen gebruiken) kan wel door tijdens het rijden van D naar N te schakelen maar dat zou ik niet aanraden voor normaal gebruiken.
Bij mijn ioniq5 my23 kan ik de regeneration inderdaad op 0 zetten. En als je dan de rem in trapt regenereert er niks. Dat kan je mooi zien op het regeneration metertje. Die blijft dan op 0.
Dat moet dus elke 3 maanden een paar keer om de roest van de (vrijwel niet gebruikte) remmen te krijgen.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:13
Stefannn schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:27:
[...]

Bij mijn ioniq5 my23 kan ik de regeneration inderdaad op 0 zetten. En als je dan de rem in trapt regenereert er niks. Dat kan je mooi zien op het regeneration metertje. Die blijft dan op 0.
Dat moet dus elke 3 maanden een paar keer om de roest van de (vrijwel niet gebruikte) remmen te krijgen.
Had mijn Volvo XC40 dat maar. Die was bijna afgekeurd voor de APK vanwege te veel roest op de schijven. In de XC40 kun je alleen OPD aan of uit zetten, regenereren doet hij altijd.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Smurf
  • Laatst online: 15:53

Smurf

Detri

[...]

Tot mijn verassing bleek dit niet helemaal waar te zijn. De meeste moderne EV's hebben weliswaar blended braking, ofwel brake by wire waarbij er geen directe verbinding tussen het rempedaal en de schijven (meer) is, maar er zijn toch ook nog verassend recente auto's die dit niet hebben kwam ik eerder deze week achter: De Model 3 bijvoorbeeld, en alle niet-Juniper Model Y's.

)

• Zjanzjak
Sarcasme ontgaat velen in dit topic, ik ga stuk. :*)
Over 3 pagina's ga ik weer dezelfde vraag stellen, eens kijken dan.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
Smurf schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:12:
[...]

Tot mijn verassing bleek dit niet helemaal waar te zijn. De meeste moderne EV's hebben weliswaar blended braking, ofwel brake by wire waarbij er geen directe verbinding tussen het rempedaal en de schijven (meer) is, maar er zijn toch ook nog verassend recente auto's die dit niet hebben kwam ik eerder deze week achter: De Model 3 bijvoorbeeld, en alle niet-Juniper Model Y's.
Tesla is v.z.i.w. de enige fabrikant die geen blended braking heeft. En door het succes van Tesla denken nog steeds vele dat andere fabrikanten dat ook hebben en het rempedaal daadwerkelijk verlies is en je OPD of de hoogste regenstand moet inschakelen. Maar bij alle andere merken is remmen gewoon eerst regenereren en pas daarna de frictierem.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:52
Wij rijden met een Y AWD en een caravan.

Ik regenereer altijd, na 3 jaar zijn de remmen en schijven als nieuw geen roest.

Berg af bij vooral lange afdalingen (Nancy, Luik) zet ik de achteruit camera aan zodat ik kan zien wanneer de oploop rem in werking komt dat gaat niet zo snel is mij wel opgevallen maar zit zelf te denken (omdat wij een kleine caravan hebben) de oploop demper te vervangen voor een zwaarder exemplaar.

Als ik overigens de oploop rem zie inkomen geef ik beetje gas (stroom) om die eruit te trekken en ga vervolgens weer regenereren.

Ook gebruik ik sexy buttons en dash om mijn maximale regeneratie te zien (meestal met caravan tussen de 150 en 200kwh), net de zelfde buttons kan je ok je regeneratie instellen, gebruik het alleeen nooit rijd met OPD.

Overigens kan je in de dash ook mooi zien wanneer je rem lichten aan gaan.

Daarvoor moet je behoorlijk regenereren, dus Tesla’s waarvan je veel de rem lichten ziet kan daar niet mee omgaan.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:06
En nu weer ontopic graag, dank ...

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Stefannn
SpikeHome schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:51:
Wij rijden met een Y AWD en een caravan.

Ik regenereer altijd, na 3 jaar zijn de remmen en schijven als nieuw geen roest.

Berg af bij vooral lange afdalingen (Nancy, Luik) zet ik de achteruit camera aan zodat ik kan zien wanneer de oploop rem in werking komt dat gaat niet zo snel is mij wel opgevallen maar zit zelf te denken (omdat wij een kleine caravan hebben) de oploop demper te vervangen voor een zwaarder exemplaar.

Als ik overigens de oploop rem zie inkomen geef ik beetje gas (stroom) om die eruit te trekken en ga vervolgens weer regenereren.

Ook gebruik ik sexy buttons en dash om mijn maximale regeneratie te zien (meestal met caravan tussen de 150 en 200kwh), net de zelfde buttons kan je ok je regeneratie instellen, gebruik het alleeen nooit rijd met OPD.

Overigens kan je in de dash ook mooi zien wanneer je rem lichten aan gaan.

Daarvoor moet je behoorlijk regenereren, dus Tesla’s waarvan je veel de rem lichten ziet kan daar niet mee omgaan.
Dat “kijken” heb ik geprobeerd. Maar “ik zag hem nooit opkomen”.
Het is een kleine kip shelter.
Dus… “kon ik het nou niet zien”? “Of kwam hij nooit op”?
Is het duidelijk zichtbaar cq voelbaar?

• Puppetmaster
revolution-nl schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Ik heb de oploopremdemper vervangen en dat scheelde wel enigszins
SpikeHome schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:51:
zelf te denken (omdat wij een kleine caravan hebben) de oploop demper te vervangen voor een zwaarder exemplaar.
Hoe hebben jullie dat gedaan, resp. Willen jullie dat gaan doen?
Als er andere topics hiervoor zijn hoor ik dat ook graag. ;)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Puppetmaster schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:08:
[...]

[...]

Hoe hebben jullie dat gedaan, resp. Willen jullie dat gaan doen?
Als er andere topics hiervoor zijn hoor ik dat ook graag. ;)
Ik heb mij helemaal wezenloos gezocht maar helaas was er voor mijn Alko geen zwaarder demper verkrijgbaar.

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:27

mm.kool

Smart #5 Premium 2026

Topicstarter
Gisteren voor het eerst met m’n Smart #5 een lange rit gemaakt. Het ging naar het Zwarte Woud. Dik 700 km met 3 files, meerdere baustelles en de laatste 40 km bundesstrasse met oponthoud én naar 800 meter hoogte. 9,5 uur over gedaan (incl 3 keer laden). Verbruik 17,8 kWh over de hele rit. Waar het kon 105 km/h op de acc. Hogere snelheden waren oo maar weinig plaatsen mogelijk vanwege drukte en werkzaamheden. Het weer was heel ev vriendelijk (nauwelijks wind, 20 tot 35 graden en droog). Alles probleemloos bij Fastned (autocharge) geladen met abonnement. Totaal 120 kWh voor 59 eu geladen. Een snelladende (800 volt) auto is dan wel erg prettig. Prima laadsnelheden tot ruim 300 kW gezien. Na een kwartier (genoeg voor kop koffie) weer doorrrrrr.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ms1jtezPRTGP-y0jxN0M9he3D0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcxKGPrMM2fB3m73yZSaD8na.jpg?f=fotoalbum_large Fastned Boppard

[ Voor 20% gewijzigd door mm.kool op 17-07-2026 16:27 ]

Smart #5 Premium 2026

• Zjanzjak
Largamelion schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:59:
En nu weer ontopic graag, dank ...
Nee joh, ik wil graag weten hoe het zit met regenereren met een vouwwagen/caravan!
Het is mijn niet duidelijk en er wordt amper over gepraat in dit topic.
Die 232.856.271 pagina's vol er over in dit topic is gewoon te weinig!

Graag meer, en betere uitleg, liefst 5 kantjes.
Pagina: 1 ... 158 159 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.