Gerolamo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:33:
Ik vergeet steeds te plaatsen in dit topic. Hierdoor zijn het niet echt verslagen meer maar eigenlijk een algemene opsomming van mijn bevindingen so far en of deze bijdrage nou echt nuttig is laat ik in het midden.
Sinds Augustus 2025 is mijn partner voorzien van een Model Y RWD SR vanuit de zaak. Mijn op dinosap rijdende daily driver (SUV) welke we ook voor vakantie gebruikten heb ik daarop bedankt voor zijn diensten en de deur gewezen, gezien we de Model Y ook als vakantie auto gaan gebruiken (laden in heel Europa inbegrepen) en wat kleins (ICE) voor mij ernaast gehaald.
Van te voren heel veel hier op het forum meegelezen over de MY en in dit topic specifiek voor vakanties, hierdoor vond ik het minder, maar toch nog steeds wel spannend om over te stappen naar EV en Tesla in het bijzonder. Juist door alle ervaringen gedeeld door anderen op dit forum is de keuze gevallen op de Tesla (puur gekeken naar combinatie techniek/totaalpakket en niet naar de bedrijfsleiding), ook al was dit de duurste van de EV opties.
Inmiddels hebben wij er 2 verre reizen op zitten, 1 naar omgeving Boston, UK (met de trein Calais-Folkestone) en 1 naar St Johann/Tirol, Oostenrijk. Van te voren zocht ik eigenlijk alleen op ABRP wat de verwachtte reistijd is en hoeveel stops er ongeveer nodig zijn. Dit was ook hetgeen waar ik eigenlijk het meeste 'angst' voor had van te voren... Normaal stop ik 1x naar Oostenrijk (tanken+WC+lunch) en soms ergens vlak voor aankomst nog een keer om de tank vol te gooien. Nu kreeg ik naar Oostenrijk 5 a 6 stops totaal ongeveer 1,5u stilstaan voorgeschoteld... Au
Wat blijkt... Zowel naar de UK als naar Oostenrijk... Het is gewoon prima, lekker relaxed en het maakt eigenlijk geen klap uit. Ik voer letterlijk de bestemming in en laat dat apparaat alles bepalen en tot nu toe is het gewoon simpelweg uitstekend. Beide reizen geen enkel probleem ondervonden, de zakelijke laaddruppel werkte 1x niet ergens bij een sloom laadpaaltje op onze bestemming in Schubbekutteveen, UK waardoor we de privé backup ANWB pas gebruikt hebben. Inpluggen, even naar de faciliteiten, paar minuten de benen strekken en de telefoon bekijken en we konden weer door. Meestal stopten we zelfs langer dan benodigd was, waardoor we ook weer wat verder konden rijden of met meer % aan kwamen op de eindbestemming wat voor nog meer ontspanning zorgde.
Heel eerlijk, doordat we het laden niet hoeven te betalen, kijken we nergens naar (nou deed ik dat met benzine ook nagenoeg nooit, ook al moest ik die wel betalen)... Laden in Duitsland hebben we eigenlijk altijd bij Tesla gedaan, in Oostenrijk Salburg AG en in de UK volgens mij bij combinatie Tesla/Ionity (in NL rijd ik er verder amper mee gezien het niet mijn werkwagen is, maar er wordt veel in de buurt, op het werk of Tesla/FastNed mee geladen). Af en toe vang ik een glimp op van de prijs (<€1 in de UK bijvoorbeeld) en dan vraag ik me af of en hoeveel goedkoper het nou werkelijk is per gereden kilometer.
Verbruik houd ik ook niet in de gaten op reis, maar rijden een stuk rustiger als met de benzine auto. We vinden de Tesla een beetje gaan 'zoeken' aan de voorkant zodra je 140 a 150 gaat rijden, dus houden het meestal bij 120-130 max waar toegestaan maar vaak ook gewoon lekker 100. Ik rijd op standje Chill en mevrouw op standaard.
Dat de range bij regen/kou een stuk minder is wist ik van te voren en tja... Zoals eerder gezegd rijd het eigenlijk wel prima met zoveel stops, lekker ontspannen, ergens tussen 1u45m en 2u15m rijden en dan even stoppen. Gezien wij niet gebonden zijn aan schoolvakanties hebben we ook nergens hoeven wachten op beide reizen (of veel geluk?). Ook over de aanwezige faciliteiten heb ik eigenlijk nog niet iets noemenswaardigs te klagen gehad wat ik anders bij een ICE ook niet had.
Koude airco nog niet hoeven gebruiken dus die impact gaan we in de warmere maanden zien. Defrost modus is gewoon briljant, in Nederland is ie natuurlijk al gebruikt deze winter maar in Oostenrijk was het ook gewoon top, ipv 15min krabben gewoon paar minuten van te voren aan en een bakje koffie er bij. De sentry vreet wel (zoals op Tweakers vaker benoemd) enorm veel, zeker als je een paar dagen en nachten stil staat, die heb ik dus na de eerste nacht maar uit gezet op de bestemming.
Gebaseerd op dit half jaar zijn wij allebei behoorlijk om. Daar waar wij een aantal jaar geleden allebei zoiets hadden van zeker geen EV, rijden we er beide (heel) graag in en hoeven/willen we niet terug. Inmiddels staat er 20.000km op en komend jaar hebben we in ieder geval 4 aparte lange afstanden te rijden (1x Hongarije, 1x Zwitserland, 1x UK en 1x Oostenrijk/Italië) waarbij ik dezelfde ervaringen verwacht/hoop te hebben.