Dat idee heb ik ook, je komt soms nog een ABB tegen en meer richting zuid-oost europa het Turkse vestel.Maarten Koning schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:19:
[...]
Ah kijk, dat verklaart het 👍
Overigens (maar dat is misschien een beetje off-topic) krijg ik het idee dat Alpitronic zo langzamerhand bijna richting een monopolie gaat, alle nieuwe snellaadstations die ik zie krijgen laadpalen van deze Italiaanse leverancier. Wat zie je verder nog, Kempower uit Finland (die kleine paaltjes met de kabel rechtop in zo'n veer), en hier en daar Siemens, vooral bij Engie Vianeo, maar die blijven volgens mij ver achter.
Als ik een paar duizend km door Frankrijk reis, ongeveer een derde daarvan niet langs snelwegen, heb ik dan genoeg aan een Electro essential abonnement of is het ook zinvol om een Ionity abo te nemen?
Heb ook de ANWB pas.
Heb ook de ANWB pas.
Kijk gewoon even op de Electrakaart in hun app. Jij weet waar je langs komt. Kun je gewoon zien waar ze staan.Lumia Kees schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:19:
Als ik een paar duizend km door Frankrijk reis, ongeveer een derde daarvan niet langs snelwegen, heb ik dan genoeg aan een Electro essential abonnement of is het ook zinvol om een Ionity abo te nemen?
Heb ook de ANWB pas.
Ik denk dat Electra-abbo in Frankrijk meer dan afdoende is.
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Ik ga volgende week door Frankrijk toeren en geen tolwegen. Ik heb electra+ en electroverse en eventueel chargemap.Lumia Kees schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:19:
Heb ook de ANWB pas.
Of je rijdt net routes waar ze niet zijn.Tommie12 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:09:
[...]
Nog nooit gezien. Zo veel zijn er niet denk ik...
In Duitsland staan er een paar op onze wintersport route, in Frankrijk bij Macôn en Lyon ook tegengekomen.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Afgelopen maanden 4x geladen bij de Supercharger in Roye (FR), daar staat ook zo'n gebouw van BK World en ik vind dat prima/ genoeg. Je kunt koffie en ander drinken halen en beperkt eten en drinken. Prijzen zijn redelijk en locatie was steeds schoon (zowel rond 8.00 uur als rond 22.00 uur). Die supercharger is overigens een aanrader. 32 v4 laadpalen en dus altijd plek.-tom-562 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:55:
[...]
Hier op terug komend, deze locatie is i.s.m. BK World. Een Duits concern dat een 'premium' laadervaring wilt bieden bij verschillende laadaanbieders (o.a. Tesla, Fastned en nu dus ook Electra). Vooral in Duitsland actief maar dus ook in België, Frankrijk en een enkele in Nederland
Meer info is hier te vinden:
https://bk.world/?lang=en
This train carries saints and sinners
Hier kan je zien waar alle (voor zeker 98%) snelladers in Frankrijk staan;Lumia Kees schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:19:
Heb ook de ANWB pas.
https://www.google.com/ma...%2C3.4937870249999925&z=6
En kan je bepalen welke aanbieder(s) je veel op je route tegenkomt.
Electra heeft dat ook. In Wertheim Duitsland gezien: 20 snellaadplekken, incl trailer friendly, speeltuintje, bistro café met gratis toilet 6:00-23:00 uur. Relaxte zitplekken, veel ruimte. Echt een voorbeeld voor veel andere aanbieders.sjors123 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:21:
[...]
Afgelopen maanden 4x geladen bij de Supercharger in Roye (FR), daar staat ook zo'n gebouw van BK World en ik vind dat prima/ genoeg. Je kunt koffie en ander drinken halen en beperkt eten en drinken. Prijzen zijn redelijk en locatie was steeds schoon (zowel rond 8.00 uur als rond 22.00 uur). Die supercharger is overigens een aanrader. 32 v4 laadpalen en dus altijd plek.
Ja een app is goed als je overal goede internet dekking hebt...mm.kool schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:39:
[...]
Ik gebruik de Alpitronic bij Fastned en Electra en start met autocharge (dus geen pas of app nodig). Om de laadsessie vervolgens te stoppen selecteer je eerst de betreffende aansluiting op het display en kan je op ‘stoppen’ drukken. Geen pasje nodig. Kan iedereen doen. Wellicht werkt het anders als je de sessie met een pasje begint.
Maar Ionity pasje kan alleen bij jaar abonnementen niet bij een maand abonnement.
Hetgeen ik steeds neem voor een reis. Anders laad ik thuis of binnen belgie bij Dats of Energyvision (0.37 euro snelladen zonder abbo)
Ja dat iedereen zomaar je sessie kan stoppen, wtf why? Soms zit je 200m in de McDo, fijn als iemand zomaar kan stoppen
[ Voor 8% gewijzigd door XYRIS op 20-08-2026 16:48 ]
Ik heb vorige maand een week voor vertrek een maand abbo afgesloten bij Ionity en ook meteen hun laadpas aangevraagd. De pas lag met een paar dagen al op de mat!XYRIS schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:47:
[...]
Ja een app is goed als je overal goede internet dekking hebt...
Maar Ionity pasje kan alleen bij jaar abonnementen niet bij een maand abonnement.
Hetgeen ik steeds neem voor een reis. Anders laad ik thuis of binnen belgie bij Dats of Energyvision (0.37 euro snelladen zonder abbo)
Ja dat iedereen zomaar je sessie kan stoppen, wtf why? Soms zit je 200m in de McDo, fijn als iemand zomaar kan stoppen
En het abbo is inmiddels al weer opgezegd.
Ionity-pasje kan je ook krijgen zonder dat je een abo neemt.XYRIS schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:47:
[...]
Ik heb zo’n IONITY pasje gewoon los besteld zonder abonnement.XYRIS schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 16:47:
[...]
Electra geeft ook wat korting bij Ionity. Dus reken dat mee.Harrie van Til schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:41:
[...]
Kijk gewoon even op de Electrakaart in hun app. Jij weet waar je langs komt. Kun je gewoon zien waar ze staan.
Ik denk dat Electra-abbo in Frankrijk meer dan afdoende is.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Yep, dank allen voor de tips. Voor de Frankrijk trip wordt het Electra Smart en Electroverse.Pr088 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:13:
[...]
Electra geeft ook wat korting bij Ionity. Dus reken dat mee.
Ik vond de Tesla laders vaak wel beter gepositioneerd langs de snelweg. Mijn default was Tesla (met abo), of er moest dan een goede Electra op de route liggen. Lokaal altijd met Electroverse geladen (zonder abo). Lidl was erg goedkoop zonder abo met ElectroverseLumia Kees schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 19:32:
[...]
Yep, dank allen voor de tips. Voor de Frankrijk trip wordt het Electra Smart en Electroverse.
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Zo net ook besteld omdat ik er nog bijna een jaar aanhang (+ indien je netwerkt eens de eikel uithangt je er niet voor aap staat) , blijkbaar mijn fout. Ik moest maandabonnement nemen en zou jaar genomen hebben. (Vermoed dat ze bewust bij aangaan abonnement de selectie jaar aangevinkt staat en ik zo ingelopen ben)groninge01 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:03:
[...]
Ik heb vorige maand een week voor vertrek een maand abbo afgesloten bij Ionity en ook meteen hun laadpas aangevraagd. De pas lag met een paar dagen al op de mat!
En het abbo is inmiddels al weer opgezegd.
Ze wouden niet terug deinzen omdat je tot 3x toe moet bevestigen enz, maar heb ook zelf geen mail noch bevestiging gehad dat ik jaarabonnement zou aangegaan zijn.
Grote spelers buigen nooit.
[ Voor 5% gewijzigd door XYRIS op 20-08-2026 20:25 ]
Overmorgen weer eens een ritje richting Oostenrijk met de Tesla. Omdat ik de superchargers op die route inmiddels wel heb uitgespeeld, vandaag weer eens ABRP geïnstalleerd met het idee eens wat anders te proberen. Tot ik erachter kwam dat de 'send to tesla' knop weg is, wat gedoe oplevert met switchende chargers doorsturen naar de daadwerkelijke tesla nav voor preconditionen, zonde
Ik heb het idee dat er nog nietecht gebruiksvriendelijke alternatieven zijn. Dus ben bang dat ik uit luiheid en gemak de tesla navigatie weer ga volgen.. Wellicht dat iemand hier nog een leuke/werkbare/betrouwbare workflow heeft?
Ik heb het idee dat er nog nietecht gebruiksvriendelijke alternatieven zijn. Dus ben bang dat ik uit luiheid en gemak de tesla navigatie weer ga volgen.. Wellicht dat iemand hier nog een leuke/werkbare/betrouwbare workflow heeft?
De vakantie in Portugal zit er weer bijna op. En dat betekent ook dat ik vanaf woensdag aanstaande (mwwhhh denk donderdag, woensdag zal wel chinees worden) weer zelf eten moet koken, niet mijn luie benen onder tafel kan schuiven en zelf de koffie moet zetten.
Ik zag de laatste tijd op dit forum weer de verhalen en mogelijkheden heen en weer gaan voor pasjes, apps en hoe het toch kan dat de een duurder uit is met hetzelfde pasje en etc.. De eerste keer naar midden-Portugal vorig jaar 27 juli was toen toch wel een billenknijper. Ik ben toen met mijn BMW-pas (gratis eerste jaar) en electroverse naar Portugal gereden, met de apps van Zunder en Electra als alternatief. Electra-abo was voor mij toen geen optie, want heb onze iX1 pas 26 juli opgehaald bij de dealer. In de winter eigenlijk voor de zekerheid dezelfde truc. Gekozen voor de zekerheid en dan maar wat meer betalen.
Deze zomer heb ik het allemaal wat beter uitgezocht, waarbij ik wel moet aangeven dat ik nog steeds veel voor gemak heb gekozen. Dat betekent dat indien bij een lader het verschil tussen de app van de leverancier en de prijs die ik via BMW betaal kleiner is dan 0,05 cent ik de BMW kaart voor de lezer heen en weer beweeg (overzichtelijker). En daarbij soms is het verschil echt klein. Daarnaast en dat zal het verschil zijn ben ik in Spanje meer afhankelijk van Zunder en Wenea en in Portugal van diverse kleine aanbieders. Dus uiteindelijk met twee abonnementen op weg, die van de BMW (4,99 per maand) en Electra (zomerdeal). Bij Zunder is pay-as-go 0,59 cent kWh, met BMW pas betaal ik 0,54 cent. Hier in het grotere dorp, betalen die arme Portugezen 0,43 cent plus 0,12 cent OCP per kWh. Ik betaal via BMW het mooie tarief van 0,39 cent.
Ook in mijn routes kies ik zoveel mogelijk voor gemak, tis toch best een lange trip en om er dan aan allerlei kanten kilometers aan toe te voegen. Al ben ik dit jaar sinds lange lange tijd weer via de BP gereden, ivm werkzaamheden aan de N104. Dus eerst stukje a86 en dan A3 naar BP en via A6 eraf (A6 wel even wat vertraging) en dan via D20 naar het zuiden, even de A10 op en er zo snel mogelijk weer af. Deze keuzes beperken wel de laadmogelijkheden, als heb ik geen wachtrijen gekend (nou ja soort van, zie onder). In Spanje kan het helaas voorkomen dat je ergens moet gaan laden op een industrieterrein en dan is mijn koffiemaatje mijn vriend in nood.
Over de wachtrij. Ik had op zondag 2 augustus dezelfde ervaring als iemand eerder op dit forum. Moest plassen, niet erg maar toch beetje erg, dus op stuk A10 voorbij Orleans gekeken op de navigatie van de IX1, 6 van de 8 bezet, de vierde en de laatste hadden een groen bolletje. Nou, dan maar even laden, als ontging mij dit plezier al toen ik vol op de rem moest op de uitvoegstrook, kon nog net links langs de voor het tankstation aansluitende wachtende verkeer. Helaas teleurstelling, parkeervak vier was bezet door ICE en zes stond een pilon. Plas opgehouden tot volgende 'aire'.
Even voor de liefhebbers:
Reis ging van Rotterdam (start 72%) naar midden Portugal aankomst (34%) met een totale afstand van 2012 km.
Totaal conform facturen: 299,19 in euro 147,25 dus 0,49 cent / kWh
Is een verbruik van 15 kWh de 100 km en komt overeen met computer auto (14,9).
Notitie: Op de weg richting Portugal heb ik heel profijt van de Spaanse hoogvlakte. Ik ga in Spanje van nagenoeg zeeniveau in 30 kilometer naar 600 meter hoogte en dan heel (mucho lentilo) naar 1000 meter bij Valladolid om dan weer langzaam te dalen naar Portugal tot zo'n 700 meter bij de grens om dan even kort te stijgen bij Guarda naar 1000 meter opnieuw en dan in 200 kilometer te dalen naar 50 m tot bij de berg waarop ik nu zit. Op de weg terug is dit een ander verhaal en zit ik meestal op de 17 kWh de 100 km. En oh ja, ik rij als een sissy!
Ik zag de laatste tijd op dit forum weer de verhalen en mogelijkheden heen en weer gaan voor pasjes, apps en hoe het toch kan dat de een duurder uit is met hetzelfde pasje en etc.. De eerste keer naar midden-Portugal vorig jaar 27 juli was toen toch wel een billenknijper. Ik ben toen met mijn BMW-pas (gratis eerste jaar) en electroverse naar Portugal gereden, met de apps van Zunder en Electra als alternatief. Electra-abo was voor mij toen geen optie, want heb onze iX1 pas 26 juli opgehaald bij de dealer. In de winter eigenlijk voor de zekerheid dezelfde truc. Gekozen voor de zekerheid en dan maar wat meer betalen.
Deze zomer heb ik het allemaal wat beter uitgezocht, waarbij ik wel moet aangeven dat ik nog steeds veel voor gemak heb gekozen. Dat betekent dat indien bij een lader het verschil tussen de app van de leverancier en de prijs die ik via BMW betaal kleiner is dan 0,05 cent ik de BMW kaart voor de lezer heen en weer beweeg (overzichtelijker). En daarbij soms is het verschil echt klein. Daarnaast en dat zal het verschil zijn ben ik in Spanje meer afhankelijk van Zunder en Wenea en in Portugal van diverse kleine aanbieders. Dus uiteindelijk met twee abonnementen op weg, die van de BMW (4,99 per maand) en Electra (zomerdeal). Bij Zunder is pay-as-go 0,59 cent kWh, met BMW pas betaal ik 0,54 cent. Hier in het grotere dorp, betalen die arme Portugezen 0,43 cent plus 0,12 cent OCP per kWh. Ik betaal via BMW het mooie tarief van 0,39 cent.
Ook in mijn routes kies ik zoveel mogelijk voor gemak, tis toch best een lange trip en om er dan aan allerlei kanten kilometers aan toe te voegen. Al ben ik dit jaar sinds lange lange tijd weer via de BP gereden, ivm werkzaamheden aan de N104. Dus eerst stukje a86 en dan A3 naar BP en via A6 eraf (A6 wel even wat vertraging) en dan via D20 naar het zuiden, even de A10 op en er zo snel mogelijk weer af. Deze keuzes beperken wel de laadmogelijkheden, als heb ik geen wachtrijen gekend (nou ja soort van, zie onder). In Spanje kan het helaas voorkomen dat je ergens moet gaan laden op een industrieterrein en dan is mijn koffiemaatje mijn vriend in nood.
Over de wachtrij. Ik had op zondag 2 augustus dezelfde ervaring als iemand eerder op dit forum. Moest plassen, niet erg maar toch beetje erg, dus op stuk A10 voorbij Orleans gekeken op de navigatie van de IX1, 6 van de 8 bezet, de vierde en de laatste hadden een groen bolletje. Nou, dan maar even laden, als ontging mij dit plezier al toen ik vol op de rem moest op de uitvoegstrook, kon nog net links langs de voor het tankstation aansluitende wachtende verkeer. Helaas teleurstelling, parkeervak vier was bezet door ICE en zes stond een pilon. Plas opgehouden tot volgende 'aire'.
Even voor de liefhebbers:
Reis ging van Rotterdam (start 72%) naar midden Portugal aankomst (34%) met een totale afstand van 2012 km.
Totaal conform facturen: 299,19 in euro 147,25 dus 0,49 cent / kWh
Is een verbruik van 15 kWh de 100 km en komt overeen met computer auto (14,9).
Notitie: Op de weg richting Portugal heb ik heel profijt van de Spaanse hoogvlakte. Ik ga in Spanje van nagenoeg zeeniveau in 30 kilometer naar 600 meter hoogte en dan heel (mucho lentilo) naar 1000 meter bij Valladolid om dan weer langzaam te dalen naar Portugal tot zo'n 700 meter bij de grens om dan even kort te stijgen bij Guarda naar 1000 meter opnieuw en dan in 200 kilometer te dalen naar 50 m tot bij de berg waarop ik nu zit. Op de weg terug is dit een ander verhaal en zit ik meestal op de 17 kWh de 100 km. En oh ja, ik rij als een sissy!
Eind juni heb ik de oude leaseauto in mogen ruilen voor een nieuwe. Uiteraard werd dit een elektrische: een Kia EV4 (58,3 kWh). We wilden dit jaar met de auto op vakantie, dus dat werd direct een mooie vuurdoop. De rit moest ons in enkele etappes naar Slovenië en Italië brengen.
:strip_exif()/f/image/bfXpmm3RwyCXtkw7DMyfaH9y.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik in Nederland de laadpas van de zaak kan gebruiken, zijn de kosten in het buitenland voor mijzelf. Ik heb dus wel even wat onderzoek gedaan (thanks allen), en ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik het met de volgende passen wel zou redden:
Zie hier een overzicht van de laadbeurten, helaas zonder kilometerstand per laadbeurt. De eerste volle accu en het laden bij thuiskomst waren gratis, dus dat drukt de kosten iets. Om het cirkeltje rond te krijgen moet bij onderstaande tabel nog een laadbeurt naar 100% (van 52,25 kWh) opgeteld worden. Dit brengt het uiteindelijke verbruik over 2768 km op 16,9 kWh per 100 km. Best prima, gezien de kruissnelheid van minimaal 130 km/u tussen de Baustellen door.
:strip_exif()/f/image/MEGqDP9tcI5OhDZCTPBHWXZk.jpg?f=fotoalbum_large)
Rest mij verder nog op te merken dat:
:strip_exif()/f/image/bfXpmm3RwyCXtkw7DMyfaH9y.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik in Nederland de laadpas van de zaak kan gebruiken, zijn de kosten in het buitenland voor mijzelf. Ik heb dus wel even wat onderzoek gedaan (thanks allen), en ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik het met de volgende passen wel zou redden:
- Ionity voor snelladen (inclusief 1 maand abonnement)
- Electroverse voor AC-laden
- ANWB laadpas als back-up
Zie hier een overzicht van de laadbeurten, helaas zonder kilometerstand per laadbeurt. De eerste volle accu en het laden bij thuiskomst waren gratis, dus dat drukt de kosten iets. Om het cirkeltje rond te krijgen moet bij onderstaande tabel nog een laadbeurt naar 100% (van 52,25 kWh) opgeteld worden. Dit brengt het uiteindelijke verbruik over 2768 km op 16,9 kWh per 100 km. Best prima, gezien de kruissnelheid van minimaal 130 km/u tussen de Baustellen door.
:strip_exif()/f/image/MEGqDP9tcI5OhDZCTPBHWXZk.jpg?f=fotoalbum_large)
Rest mij verder nog op te merken dat:
- de facturen van het laden met de fysieke laadpas bij Ionity pas na 2 weken binnenkwamen. Je verdient blijkbaar gratis kWh's door te laden, vandaar de lage prijzen bij de eerste twee beurten.
- je verrassend veel energie terugwint tijdens afdalingen.
- in de bergen rijden sowieso een stuk relaxter is dan met een 999 cc 3-cilinder handbak.
- het eigenlijk heel gek is om zoveel tijd te steken in het uitzoeken van de goedkoopste tarieven. Met een ICE-voertuig tank ik wanneer nodig en kijk ik niet naar de prijs. Helemaal in het buitenland.
- al mijn twijfels over elektrisch rijden onderhand wel weggenomen zijn.
Geen idee, ik heb altijd als particulier elektrisch gereden. Ik heb geen ervaring met huurauto's.Hellbull89 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:19:
[...]
Oké, maar wat ben je daarmee als je met je laadpas van de zaak niet bij Tesla terecht kan (als die laadpas bijvoorbeeld van Shell of MTC is)?
Zeker niet slecht hoor. Er zijn maar heel weinig EV's met een goede laadcurve.Pr088 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:47:
[...]
Mijn oudere ID3 doet het niet (veel) beter hoor. Dus het is niet een top curve, maar ook niet de slechtste in de markt.
Een EV met een van de beste laadcurves is de oudere model Y met BYD blade. Die laadt even snel als veel andere EV's met een 800V systeem.
Sebski schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:44:
Eind juni heb ik de oude leaseauto in mogen ruilen voor een nieuwe. Uiteraard werd dit een elektrische: een Kia EV4 (58,3 kWh). We wilden dit jaar met de auto op vakantie, dus dat werd direct een mooie vuurdoop. De rit moest ons in enkele etappes naar Slovenië en Italië brengen.
[Afbeelding]
Waar ik in Nederland de laadpas van de zaak kan gebruiken, zijn de kosten in het buitenland voor mijzelf. Ik heb dus wel even wat onderzoek gedaan (thanks allen), en ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik het met de volgende passen wel zou redden:Zo gezegd, zo gedaan. We hebben geen grote afstanden afgelegd in het weekend, en we waren ook niet bezig met het neerzetten van een recordtijd. Met een beetje hulp van ABRP zijn we in Duitsland van Ionity-lader naar Ionity-lader genavigeerd. Daarbij wel steeds bewust voor een plek met wat meer laadpalen gekozen (minimaal 6), zodat we niet hoefden te wachten. Dat werkte prima, want overal waar we kwamen konden we zo inpluggen en starten met laden. Dat ging eigenlijk verrassend soepel, zowel met de fysieke laadpas als met de app. Sommige laadpalen hadden twee pogingen nodig om een sessie te starten, maar dat zal de hitte geweest zijn.
- Ionity voor snelladen (inclusief 1 maand abonnement)
- Electroverse voor AC-laden
- ANWB laadpas als back-up
Waarom niet de navigatie van de Kia gebruikt, Je kunt instellen alleen Ionity en de software zorgt voor een juiste planning. Tevens kun je tijdens rijden zien welke stations er nog meer zijn van Ionity zowel op de route als dicht in de buurt. Ik rijd al 5 jaar naar Italië, Spanje en Portugal en gebruik de navigatie van mijn Ioniq5.
PieterH
Waarom niet de navigatie van de Kia gebruikt, Je kunt instellen alleen Ionity en de software zorgt voor een juiste planning. Tevens kun je tijdens rijden zien welke stations er nog meer zijn van Ionity zowel op de route als dicht in de buurt. Ik rijd al 5 jaar naar Italië, Spanje en Portugal en gebruik de navigatie van mijn Ioniq5.
PieterH
Ik lees dit topic al een tijd mee en heb zelf enkele jaren een Tesla model 3 van de baas. Dit jaar voor het eerst op vakantie met de EV, een rondrit door Denemarken. Ik kan mijn laadkosten in het buitenland declareren, dus heb 't me gemakkelijk gemaakt en een ANWB pas genomen omdat die breed wordt geaccepteerd.
Zoals al eerder gezegd in dit topic: in Denemarken is het goed snelladen. Naast de grote laadpleinen langs de snelweg vind je ook snelladers op de meest verlaten plekken. Op een eiland bij een supermarkt in een klein dorpje staat dan een 300kW laadpaal.
Van Duitsland vind ik dat snelladen nog niet zo ver is als in Denemarken of bijvoorbeeld Frankrijk. Ja er zijn snellaadplekken, maar het is versnipperd. Dan staat er bij een benzinestation een 50 kW paal en een 300 kW paal en dat is het. Of het is slecht aangegeven. Veel snellaadplekken doen het niet. Net alsof elektrisch rijden in Duitsland nog een ondergeschoven kindje is. Is dat ook jullie beeld?
Belangrijk criterium voor mij voor een goeie snellaadplek is dat er goeie faciliteiten zijn. Een WC, een goed wegrestaurant en een aangename plek een stop te maken. Dus niet een achteraf benzinestation met een gore WC en een koffieautomaat, waar het goedkoop laden is.
Eigenlijk verkies ik daarom de grote raststättes (aires in Frankrijk) boven de Tesla laadplekken, maar daar zit 'm nou net de crux: de navigatie in de Tesla stuurt me altijd naar Tesla snelladers (heel gek
). En lang niet alle thirdparty snelladers zitten in de Tesla navigatie. Daarover zegt Tesla dat alleen de thirdparty laders zitten die voldoen aan de eisen van Tesla qua laadcomfort en faciliteiten. Wat ik dus bullshit vind, want ik vind de faciliteiten bij die Tesla SuC's waar ik geweest ben niet geweldig. Voorbeeld: Tesla SuC Brinkum in Duitsland, bij Bremen. Maar dat houdt dus in dat ik niet gebruik kan maken van de navigatie in de Tesla en truken moet bedenken voor preconditioning.
Een heel verhaal, maar voor de Teslarijders de vraag naar hun mening: vinden jullie dit ook en zo ja, hoe ga je hier mee om?
Zoals al eerder gezegd in dit topic: in Denemarken is het goed snelladen. Naast de grote laadpleinen langs de snelweg vind je ook snelladers op de meest verlaten plekken. Op een eiland bij een supermarkt in een klein dorpje staat dan een 300kW laadpaal.
Van Duitsland vind ik dat snelladen nog niet zo ver is als in Denemarken of bijvoorbeeld Frankrijk. Ja er zijn snellaadplekken, maar het is versnipperd. Dan staat er bij een benzinestation een 50 kW paal en een 300 kW paal en dat is het. Of het is slecht aangegeven. Veel snellaadplekken doen het niet. Net alsof elektrisch rijden in Duitsland nog een ondergeschoven kindje is. Is dat ook jullie beeld?
Belangrijk criterium voor mij voor een goeie snellaadplek is dat er goeie faciliteiten zijn. Een WC, een goed wegrestaurant en een aangename plek een stop te maken. Dus niet een achteraf benzinestation met een gore WC en een koffieautomaat, waar het goedkoop laden is.
Eigenlijk verkies ik daarom de grote raststättes (aires in Frankrijk) boven de Tesla laadplekken, maar daar zit 'm nou net de crux: de navigatie in de Tesla stuurt me altijd naar Tesla snelladers (heel gek
Een heel verhaal, maar voor de Teslarijders de vraag naar hun mening: vinden jullie dit ook en zo ja, hoe ga je hier mee om?
Nee, ik herken het helemaal niet. Ik maak me er allemaal niet zo druk om. Als ik bij Tesla wil laden dan ga ik bij Tesla laden, en dat sommige andere laders er niet in staan, het is ook wel lastig met alle verschillende providers en pricing.twiet schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:23:
Ik zou het vooral lekker loslaten en meer er van genieten. Het klinkt misschien cliche, maar je reis wordt er een stuk beter door.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Wist niet dat je op aanbieder kan filteren in de navigatie van Kia zelf. Had ik dat wel geweten, had ik waarschijnlijk alsnog Google Maps gebruikt. Ik vind de UI van de Kia-navigatie niet zo fijn en aan de achterkant is het toch allebei Google Maps.
Heb je geen laaddruppel/pas van je werkgever (hoe laad je publiek in Nederland dan)? Ik gebruik die in het buitenland en heeft dezelfde dekking als die van de anwb. Hoef ik niets te declareren.twiet schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:23:
Ik lees dit topic al een tijd mee en heb zelf enkele jaren een Tesla model 3 van de baas. Dit jaar voor het eerst op vakantie met de EV, een rondrit door Denemarken. Ik kan mijn laadkosten in het buitenland declareren, dus heb 't me gemakkelijk gemaakt en een ANWB pas genomen omdat die breed wordt geaccepteerd.
Als je naar een snellader van een ander merk via je navigatie navigeert gaat de auto toch ook preconditionen? Ik had 1 lader in Zweden die hij niet kende, maar ik heb een commander en kan het dan handmatig starten.Maar dat houdt dus in dat ik niet gebruik kan maken van de navigatie in de Tesla en truken moet bedenken voor preconditioning.
Met een lange rit na de eerste keer laden is het bijna niet meer nodig, dan is en blijft alles wel op temperatuur.
Ik heb een laadpas van mijn werkgever en die werkt wel in het buitenland (Shell recharge), maar mijn werkgever krijgt dan, in tegenstelling tot laden in NL, per laadbeurt een aparte factuur. En dan wordt de administratie gek. Dus ze vragen of ik alles voorschiet en in 1 keer declareer, inclusief aanvullende kosten van de laadpas zelf. Vind ik geen probleem, ik krijg alles vergoed en maak de declaratie in de baas zijn tijd.jongetje schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:52:
[...]
Heb je geen laaddruppel/pas van je werkgever (hoe laad je publiek in Nederland dan)? Ik gebruik die in het buitenland en heeft dezelfde dekking als die van de anwb. Hoef ik niets te declareren.
Dat laatste klopt, preconditioning in de zomer is niet zo nodig, maar in de winter?[...]
Als je naar een snellader van een ander merk via je navigatie navigeert gaat de auto toch ook preconditionen? Ik had 1 lader in Zweden die hij niet kende, maar ik heb een commander en kan het dan handmatig starten.
Met een lange rit na de eerste keer laden is het bijna niet meer nodig, dan is en blijft alles wel op temperatuur.
Het eerste: ik heb veel snelladers gezien in het wild die niet in de Tesla nav te vinden zijn.
Reisje naar Oostenrijk is achter de terug! Dit is onze tweede verre reis met onze Volvo XC40 Recharge.
Vooraf wat onderzoek gaan en gebruik gemaakt van een 1 maand gratis actie bij Electra, daarnaast ook een EnBW Tarrif M abonnement afgesloten omdat ik daar goeie verhalen over las, ze goed beschikbaar zijn in Duitsland en de prijs ook lekker competitief was.
Met gebruik van ABRP vooraf de route ingesteld en ingevoerd in Google Maps van de auto (anders pre-conditioned die de batterij niet, beetje stom dat dit de enigste manier is...). We vertrokken op zondag 8 augustus. Nog opgelet om in ABRP aan te zetten dat elke stop een toilet in de buurt moest hebben, maar de eerste stop was een EnBW laad station midden in een industrie terrein bij een bouwmarkt die dicht was. Affijn, vrouw en dochter boos, mijzelf en mijn zoontje hadden er wat minder problemen mee
Toch maar een nieuw laadstation gezocht, wederom weer EnBW en wederom kwamen we weer bij een bouwmarkt uit zonder toilet. Vrouwlief en dochter liepen inmiddels rood aan, dus wederom een korte laad sessie en bij het eerste beste tankstation gestopt zodat ze naar de WC konden gaan. EnBW (of ABRP) was dus opeens niet zo geliefd meer bij mijn vrouw. Achteraf zag ik ook dat de laadstops geen toilet icoontje hadden, ABRP had toilet preferentie ingeschakeld staan maar gewoon genegeerd denk ik, heel raar.
Om huwelijksproblemen te voorkomen toch maar een IONITY Power abonnement afgesloten omdat ik het niet goed voor elkaar kreeg om bij EnBW te laden zonder ver om te rijden om bij een toilet uit te komen. Aangezien wij op zondag reden (specifiek om zwarte zaterdag te vermijden, deden wat onze ICE ook al) hadden we eigenlijk weinig last bij de IONITY laad stations. We konden eigenlijk overal wel direct terecht zonder te wachten, wel een paar keer gehad dat wij de laatste paal in beslag namen. Ook een paar keer gehad dat een paal defect was (wat echt heel slecht te zien is bij IONITY).
Één keer konden we bij Electra laden. Een groot station in Wertheim, maar alles was bezet. Even geparkeerd en gewacht tot er iemand weg gaat. Ik dacht slim te zijn omdat je in de app kan zien hoe vol de auto's zijn, maar daar wordt gek genoeg weinig aandacht aan besteed. Ook kwamen er bij dit station extra kosten in rekening als je boven de 80% of 90% ging laden, maar veel stoven er al met 90% en meer te laden. Gelukkig was er na 5 minuten een plekje vrij en liep kort daarna de hele parkeerplaats leeg. Met 34 cent per kWh was dit wel de goedkoopste snel-laadbeurt ooit tot nu toe voor ons.
Bij het overnachten kwamen we bij Holiday Inn - the niu in Aschheim terecht. Prima hotel hoor, maar we moesten 10 euro betalen voor een perkeerplek in de garage (die bijna helemaal leeg was) en het laden was met €0,79 per kWh ook nog eens relatief duur. Dat was vorige vakantie ook al zo. Je kan er natuurlijk voor kiezen om bij IONITY, EnBW of Electra te gaan laden voor minder, maar het is wel chill om gewoon je auto neer te zetten, te eten en te gaan slapen na een dag in de auto. Dat is de meerprijs die je dan maar voor dat comfort neer telt...
De terugreis hebben we in 1 keer gedaan. Twee keer bij EnBW en twee keer bij IONITY. Dit keer reden we op een vrijdag waardoor winkels en restuarants wel open waren. EnBW beviel daarom op de terugreis een heel stuk beter.
De eerste EnBW kwam uit in Hebdorf in een soort van mini shopping centre ofzo met supermarkt, drogist, mcdonalds, chinees restaurant en casino. Bij de McDonalds makkelijk naar de WC en daarna nog even rond lopen in de winkels.
De tweede EnBW kwam uit in Hattersheim am Main bij een supermarkt, maar de laadpalen daar gingen enorm traag. Het waren 12 laadpalen van max 300 kWh waar je met z'n twee aan kon staan. Toen ik alleen aan zo'n ding hing ging het met 100 a 150 kWh nog wel lekker, maar toen een tweede auto ook aan dezelfde paal ging staan konden beide auto's niet meer dan 50 kWh laden. Het was redelijk druk, en volgens ABRP waren er 6 100 kWh palen en 6 300 kWh palen alleen stonden op alle palen 300 kWh gedrukt. Uiteindelijk de auto maar verplaatst naar een andere paal waar nog niemand aan stond, en dat ging gelukkig wel sneller. Overigens hadden meerdere laadpalen op deze locatie het probleem dat ze maar met 50 kWh gingen zover ik dat kon zien. Misschien een locatie limiet als het druk is?
Desondanks is het reizen met een EV weer enorm bevallen. Voorheen stopte we eigenlijk toch wel elke 2 a 3 uur omdat er dan altijd wel iemand moest plassen, enkel 's avonds en heel vroeg deden we dat niet en reden we wat langer door. Echter 20 a 30 minuten pauze houden bevalt echt heel goed. We zijn veel uitgeruster aan het rijden en doen het ook wat rustiger aan automatisch.
Qua laadpaal aanbieders is EnBW mij wel een beetje tegen gevallen. Locaties zijn niet altijd top voor als je op doorreis bent (ik denk serieus wel dat EnBW voor de Duitsers zelf goede locaties hebben, daar is slim over nagedacht). En het langzame laden bij de laatste EnBW stop was wel echt vervelend, dat kost gewoon best veel tijd. IONITY is wederom zeer goed bevallen. Goeie locaties en weinig problemen. Door gekozen vertrek data ook geen last gehad van laad files. Overigens ook grappig/leuk dat IONITY acties heeft waardoor je 5 kWh gratis krijg als je buiten piekuren laad of wanneer je tussen de 80 en 85% stopt met laden. Daar twee keer gebruik van kunnen maken. Electra beviel ook, maar de locaties in Duitsland en Oostenrijk zijn zeer beperkt waardoor deze eigenlijk niet interessant is als je ervoor moet betalen.
Overigens bij EnWB ook gebruik gemaakt van auto charge, dat was al echt enorm chill. Jammer dat dat niet bij IONITY kan.
Vooraf wat onderzoek gaan en gebruik gemaakt van een 1 maand gratis actie bij Electra, daarnaast ook een EnBW Tarrif M abonnement afgesloten omdat ik daar goeie verhalen over las, ze goed beschikbaar zijn in Duitsland en de prijs ook lekker competitief was.
Met gebruik van ABRP vooraf de route ingesteld en ingevoerd in Google Maps van de auto (anders pre-conditioned die de batterij niet, beetje stom dat dit de enigste manier is...). We vertrokken op zondag 8 augustus. Nog opgelet om in ABRP aan te zetten dat elke stop een toilet in de buurt moest hebben, maar de eerste stop was een EnBW laad station midden in een industrie terrein bij een bouwmarkt die dicht was. Affijn, vrouw en dochter boos, mijzelf en mijn zoontje hadden er wat minder problemen mee
Toch maar een nieuw laadstation gezocht, wederom weer EnBW en wederom kwamen we weer bij een bouwmarkt uit zonder toilet. Vrouwlief en dochter liepen inmiddels rood aan, dus wederom een korte laad sessie en bij het eerste beste tankstation gestopt zodat ze naar de WC konden gaan. EnBW (of ABRP) was dus opeens niet zo geliefd meer bij mijn vrouw. Achteraf zag ik ook dat de laadstops geen toilet icoontje hadden, ABRP had toilet preferentie ingeschakeld staan maar gewoon genegeerd denk ik, heel raar.
Om huwelijksproblemen te voorkomen toch maar een IONITY Power abonnement afgesloten omdat ik het niet goed voor elkaar kreeg om bij EnBW te laden zonder ver om te rijden om bij een toilet uit te komen. Aangezien wij op zondag reden (specifiek om zwarte zaterdag te vermijden, deden wat onze ICE ook al) hadden we eigenlijk weinig last bij de IONITY laad stations. We konden eigenlijk overal wel direct terecht zonder te wachten, wel een paar keer gehad dat wij de laatste paal in beslag namen. Ook een paar keer gehad dat een paal defect was (wat echt heel slecht te zien is bij IONITY).
Één keer konden we bij Electra laden. Een groot station in Wertheim, maar alles was bezet. Even geparkeerd en gewacht tot er iemand weg gaat. Ik dacht slim te zijn omdat je in de app kan zien hoe vol de auto's zijn, maar daar wordt gek genoeg weinig aandacht aan besteed. Ook kwamen er bij dit station extra kosten in rekening als je boven de 80% of 90% ging laden, maar veel stoven er al met 90% en meer te laden. Gelukkig was er na 5 minuten een plekje vrij en liep kort daarna de hele parkeerplaats leeg. Met 34 cent per kWh was dit wel de goedkoopste snel-laadbeurt ooit tot nu toe voor ons.
Bij het overnachten kwamen we bij Holiday Inn - the niu in Aschheim terecht. Prima hotel hoor, maar we moesten 10 euro betalen voor een perkeerplek in de garage (die bijna helemaal leeg was) en het laden was met €0,79 per kWh ook nog eens relatief duur. Dat was vorige vakantie ook al zo. Je kan er natuurlijk voor kiezen om bij IONITY, EnBW of Electra te gaan laden voor minder, maar het is wel chill om gewoon je auto neer te zetten, te eten en te gaan slapen na een dag in de auto. Dat is de meerprijs die je dan maar voor dat comfort neer telt...
De terugreis hebben we in 1 keer gedaan. Twee keer bij EnBW en twee keer bij IONITY. Dit keer reden we op een vrijdag waardoor winkels en restuarants wel open waren. EnBW beviel daarom op de terugreis een heel stuk beter.
De eerste EnBW kwam uit in Hebdorf in een soort van mini shopping centre ofzo met supermarkt, drogist, mcdonalds, chinees restaurant en casino. Bij de McDonalds makkelijk naar de WC en daarna nog even rond lopen in de winkels.
De tweede EnBW kwam uit in Hattersheim am Main bij een supermarkt, maar de laadpalen daar gingen enorm traag. Het waren 12 laadpalen van max 300 kWh waar je met z'n twee aan kon staan. Toen ik alleen aan zo'n ding hing ging het met 100 a 150 kWh nog wel lekker, maar toen een tweede auto ook aan dezelfde paal ging staan konden beide auto's niet meer dan 50 kWh laden. Het was redelijk druk, en volgens ABRP waren er 6 100 kWh palen en 6 300 kWh palen alleen stonden op alle palen 300 kWh gedrukt. Uiteindelijk de auto maar verplaatst naar een andere paal waar nog niemand aan stond, en dat ging gelukkig wel sneller. Overigens hadden meerdere laadpalen op deze locatie het probleem dat ze maar met 50 kWh gingen zover ik dat kon zien. Misschien een locatie limiet als het druk is?
Desondanks is het reizen met een EV weer enorm bevallen. Voorheen stopte we eigenlijk toch wel elke 2 a 3 uur omdat er dan altijd wel iemand moest plassen, enkel 's avonds en heel vroeg deden we dat niet en reden we wat langer door. Echter 20 a 30 minuten pauze houden bevalt echt heel goed. We zijn veel uitgeruster aan het rijden en doen het ook wat rustiger aan automatisch.
Qua laadpaal aanbieders is EnBW mij wel een beetje tegen gevallen. Locaties zijn niet altijd top voor als je op doorreis bent (ik denk serieus wel dat EnBW voor de Duitsers zelf goede locaties hebben, daar is slim over nagedacht). En het langzame laden bij de laatste EnBW stop was wel echt vervelend, dat kost gewoon best veel tijd. IONITY is wederom zeer goed bevallen. Goeie locaties en weinig problemen. Door gekozen vertrek data ook geen last gehad van laad files. Overigens ook grappig/leuk dat IONITY acties heeft waardoor je 5 kWh gratis krijg als je buiten piekuren laad of wanneer je tussen de 80 en 85% stopt met laden. Daar twee keer gebruik van kunnen maken. Electra beviel ook, maar de locaties in Duitsland en Oostenrijk zijn zeer beperkt waardoor deze eigenlijk niet interessant is als je ervoor moet betalen.
Overigens bij EnWB ook gebruik gemaakt van auto charge, dat was al echt enorm chill. Jammer dat dat niet bij IONITY kan.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Ik lees veel ervaringen, en laat ik ook de mijne maar eens toevoegen. En ook mijn afwegingen delen (wie weet heeft iemand er iets aan).
/* paar tikvouten hersteld, en de korting aangepast die Ionity geeft bij Power abo
Situatie: KIA EV9, gezin met 1 vrouw en 2 kids (10 en 15), reis naar Slovenie, (Zuid) Duitsland en weer naar huis. We hebben vrij bewust gekozen om aankomstdagen op (vakantie)locaties niet op zaterdag te willen (hebben dus vooral op andere dagen gereisd dan zaterdagen) wat minder laadstress tot gevolg heeft (en minder reistijd).
Afweging: ik heb persoonlijk wel goede ervaringen met Ionity (op 1 kleine na met een storing bij een laadpaal, maar da's kleingeld)). Ik kies ervoor a) om een goedkoop abo te hebben, en b) (in principe) alleen bij Ionity te laden. Ik gebruik alleen de Ionity app (geen pasjes oid), en dit werkt altijd prima.
Ik heb deze vakantie 12 keer geladen (3 keer Slovenie), 2 keer Oostenrijk,en 9 keer Duitsland. Ik vind de spreiding van Ionity voldoende. Ik kies ervoor GEEN ENKELE keer AC te laden; ik plan mn route en mn kids houden qua plasgedrag hier rekening mee.
Ik borg dat ik op (vakantie)locatie bij aankomst ongeveer 50-60 % geladen ben; dit geeft voldoende ruimte voor de kleinere reisjes rond de locatie en indien ik verder weg ga plan ik een Ionity station in op de route.
Waarom werkt dit voor mij?
Het is vooral ontspannen. NOOIT laadstress, NOOIT op zoek naar een paal, en ik ben overtuigd dat ik weinig betaal (en ja kan vast goedkoper, maar ja, zoals gezegd geen stress en een goede dekking).
Een Ionity Power abo kost eenmalig €11,99 en brengt laadpijzen omlaag met gemiddeld 40%. En ja, ook de actie die ze hebben om te stoppen met laden onder de 85% waardoor ik hiervoor 5KWh cadeau krijg is prettig.
Kengetallen:
(ik ben vergeten bij te houden hoeveel km's ik heb gereden maar ik schat: 3500 km).
Aantal DC KWh: 789
Kosten: €299
Kosten / KWh: €0,379 (met dank aan de 5KWh cadeau).
Daar komt geen diesel-auto bij in de buurt ;)
Dus ... wie weet inspireert dit iemand .. en dit relaas herinnerde me er iig aan dat ik mn Ionity abo moest stopzetten. Meteen maar gedaan.
So far,
Willem
/* paar tikvouten hersteld, en de korting aangepast die Ionity geeft bij Power abo
Situatie: KIA EV9, gezin met 1 vrouw en 2 kids (10 en 15), reis naar Slovenie, (Zuid) Duitsland en weer naar huis. We hebben vrij bewust gekozen om aankomstdagen op (vakantie)locaties niet op zaterdag te willen (hebben dus vooral op andere dagen gereisd dan zaterdagen) wat minder laadstress tot gevolg heeft (en minder reistijd).
Afweging: ik heb persoonlijk wel goede ervaringen met Ionity (op 1 kleine na met een storing bij een laadpaal, maar da's kleingeld)). Ik kies ervoor a) om een goedkoop abo te hebben, en b) (in principe) alleen bij Ionity te laden. Ik gebruik alleen de Ionity app (geen pasjes oid), en dit werkt altijd prima.
Ik heb deze vakantie 12 keer geladen (3 keer Slovenie), 2 keer Oostenrijk,en 9 keer Duitsland. Ik vind de spreiding van Ionity voldoende. Ik kies ervoor GEEN ENKELE keer AC te laden; ik plan mn route en mn kids houden qua plasgedrag hier rekening mee.
Ik borg dat ik op (vakantie)locatie bij aankomst ongeveer 50-60 % geladen ben; dit geeft voldoende ruimte voor de kleinere reisjes rond de locatie en indien ik verder weg ga plan ik een Ionity station in op de route.
Waarom werkt dit voor mij?
Het is vooral ontspannen. NOOIT laadstress, NOOIT op zoek naar een paal, en ik ben overtuigd dat ik weinig betaal (en ja kan vast goedkoper, maar ja, zoals gezegd geen stress en een goede dekking).
Een Ionity Power abo kost eenmalig €11,99 en brengt laadpijzen omlaag met gemiddeld 40%. En ja, ook de actie die ze hebben om te stoppen met laden onder de 85% waardoor ik hiervoor 5KWh cadeau krijg is prettig.
Kengetallen:
(ik ben vergeten bij te houden hoeveel km's ik heb gereden maar ik schat: 3500 km).
Aantal DC KWh: 789
Kosten: €299
Kosten / KWh: €0,379 (met dank aan de 5KWh cadeau).
Daar komt geen diesel-auto bij in de buurt ;)
Dus ... wie weet inspireert dit iemand .. en dit relaas herinnerde me er iig aan dat ik mn Ionity abo moest stopzetten. Meteen maar gedaan.
So far,
Willem
Je kan je abo ook direct na het afsluiten weer opzeggen. Het blijft toch die maand geldig/actief. 
Tenzij je twee maanden nodig hebt natuurlijk.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
@ThewillemkeP dat niet AC laden was mijn plan B. Op de vakantie locatie waren er echter zes laadpalen voor 54 cent per kWh, dat voor ik een dermate goede prijs dat ik daar niet voor extra wilde plannen.
Sowieso vraag ik me wel af waar de grens ligt hoor. Snel laden kost toch zo weer 20 minuten extra. Als ik naar onze hotel overnachting kijk waren we zo’n 10 20 euro duurder uit voor het laden, ik weet niet of dat me 20 minuten waard is hoor.
Sowieso vraag ik me wel af waar de grens ligt hoor. Snel laden kost toch zo weer 20 minuten extra. Als ik naar onze hotel overnachting kijk waren we zo’n 10 20 euro duurder uit voor het laden, ik weet niet of dat me 20 minuten waard is hoor.
edit:
ok ik zie nu dat het 20 euro verschil was, dat is een euro per minuut 🥲
[ Voor 10% gewijzigd door Soepstengel op 22-08-2026 23:51 ]
Yup ...alleen niet aangedachtPuppetmaster schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:57:
Je kan je abo ook direct na het afsluiten weer opzeggen. Het blijft toch die maand geldig/actief.
Het blijft een keuze, ik had ook 1 hotel met laadpalen, en een vakantiepark met laadpalen, maar wel iedere keer onzekerheid over laadsnelheid, verzoek om auto te ontkoppelen indien deze vol was (anders boete).Soepstengel schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 23:47:
@ThewillemkeP dat niet AC laden was mijn plan B. Op de vakantie locatie waren er echter zes laadpalen voor 54 cent per kWh, dat voor ik een dermate goede prijs dat ik daar niet voor extra wilde plannen.
Sowieso vraag ik me wel af waar de grens ligt hoor. Snel laden kost toch zo weer 20 minuten extra. Als ik naar onze hotel overnachting kijk waren we zo’n 10 20 euro duurder uit voor het laden, ik weet niet of dat me 20 minuten waard is hoor.edit:
Ik vind het laden van 15-20 min voorspelbaar, duidelijk, en meestal goed in te plannen op een reis(je). Plus €0,41 betalen per KWh en 5KWh cadeau krijgen speelde ook mee.
Maar goed, het positieve is natuurlijk dat je keuzes hebt. Iedereen kan kiezen waar ze zich het meest "senang" bij voelen. Als ik soms die negatieve verhalen lees, ik herken het niet, of ik denk mensen 'maak je niet zo druk' over van alles.
Oh ja, nog een mening (olie op het vuur); een paal reserveren is bullshit. Dit zorgt voor ineffectief gebruik van de laadinfrastuctuur. Ik ben ook overtuigd dat de meeste laadstations langzaam zullen uitbreiden, gemiddelde laadtijden verkorten, en hoe erg is het nu 5 min te wachten als je daarna in 15 min je auto weer zodanig vol heb dat je weer 2-3 uur vooruit kan?
Als het reserveren geautomatiseerd wordt en auto’s zich automatisch ‘aanmelden’ voor een paal en de meeste auto’s zo’n soort systeem hebben, zou het behoorlijk efficiënt kunnen zijn. Dus dat de navigatiesystemen het zelf regelen. Je auto weet wanneer hij aankomt en hoe lang je gaat laden. Andere auto’s reserveren een plek bij een ander laadpunt als het te druk is. Dus dat je auto automatisch besluit om een slot bij de naastgelegen EnBW te reserveren omdat op jouw aankomsttijd alle Ionity laders al volgeboekt zijn. Een utopie natuurlijk, maar toch..
Bedankt voor de link, heel behulpzaam omdat je nu wel een overzicht krijgt van vrijwel álle DC palen.Zjanzjak schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:40:
[...]
Hier kan je zien waar alle (voor zeker 98%) snelladers in Frankrijk staan;
https://www.google.com/ma...%2C3.4937870249999925&z=6
En kan je bepalen welke aanbieder(s) je veel op je route tegenkomt.
En even opgezocht, een locatie waar wij 4 weken geleden waren en 6 van de 8 laadkabels. waren gestolen. Niets aan gedaan, en nog steeds maar 2 over dus dringen als je daar wilt laden...
Atlante | Houssen | Kiabi - Atlante S.r.l. Bornes de recharge pour VE à Houssen
Dus als er staat : Aucun statut depuis: > 2 jours ga ermaar vanuit langdurig buiten gebruik..
Toevoeging: de bijgaande foto in de link laat zien dat deze 6 palen al op 8 april 2026 buiten gebruik waren want geen kabels. Tja, iets met de Franse Slag.
[ Voor 7% gewijzigd door mv_ak op 23-08-2026 13:51 ]
Worden niet meer vervangen hier in spanje op de A23 richting jaca ook al vele die al maanden stuk zijn. Nu weer 2 erbij en het is al dun bezaaid van sagunto tot zaragozza. Ze worden gewoon niet meer vervangen staan ook allemaal afgelegen. Ook powerdot jaca vervangend ze niet meer.mv_ak schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:45:
[...]
Bedankt voor de link, heel behulpzaam omdat je nu wel een overzicht krijgt van vrijwel álle DC palen.
En even opgezocht, een locatie waar wij 4 weken geleden waren en 6 van de 8 laadkabels. waren gestolen. Niets aan gedaan, en nog steeds maar 2 over dus dringen als je daar wilt laden...
Atlante | Houssen | Kiabi - Atlante S.r.l. Bornes de recharge pour VE à Houssen
Dus als er staat : Aucun statut depuis: > 2 jours ga ermaar vanuit langdurig buiten gebruik..
Toevoeging: de bijgaande foto in de link laat zien dat deze 6 palen al op 8 april 2026 buiten gebruik waren want geen kabels. Tja, iets met de Franse Slag.
Mja, laten ze eerst wat doen aan de kabeldieven.
Maar dan wel met een reserverings-fee er aan gekoppeld van b.v. 5 euro. Kom je toch niet opdagen binnen een bepaalde tijd, dan kost het je 5 euro. Ben je er wel, dan wordt dat natuurlijk verrekend met de rest van het ladenJTHZZ schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:13:
Als het reserveren geautomatiseerd wordt en auto’s zich automatisch ‘aanmelden’ voor een paal en de meeste auto’s zo’n soort systeem hebben, zou het behoorlijk efficiënt kunnen zijn. Dus dat de navigatiesystemen het zelf regelen. Je auto weet wanneer hij aankomt en hoe lang je gaat laden. Andere auto’s reserveren een plek bij een ander laadpunt als het te druk is. Dus dat je auto automatisch besluit om een slot bij de naastgelegen EnBW te reserveren omdat op jouw aankomsttijd alle Ionity laders al volgeboekt zijn. Een utopie natuurlijk, maar toch..
Dan moet je als je daar aankomt natuurlijk wel kunnen laden, misschien staat er wel een ICE op die plek. Kun je alsnog niet laden en ben ook nog 5 euro kwijt. Gewoon stoppen daarmee, wie het eerst komt die het eerst kan laden. Ze kunnen beter hun energie steken in duidelijke wachtplekken zodat men weet wie de volgende is en niet kan voordringen.-tom-562 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:26:
[...]
Maar dan wel met een reserverings-fee er aan gekoppeld van b.v. 5 euro. Kom je toch niet opdagen binnen een bepaalde tijd, dan kost het je 5 euro. Ben je er wel, dan wordt dat natuurlijk verrekend met de rest van het laden
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik had het ook niet meer moeten aanstippenPeterZ(on) schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:42:
[...]
Dan moet je als je daar aankomt natuurlijk wel kunnen laden, misschien staat er wel een ICE op die plek. Kun je alsnog niet laden en ben ook nog 5 euro kwijt. Gewoon stoppen daarmee, wie het eerst komt die het eerst kan laden. Ze kunnen beter hun energie steken in duidelijke wachtplekken zodat men weet wie de volgende is en niet kan voordringen.
En nu graag dit laten rusten; hier zijn de meningen over verdeeld. De markt (de energieboeren) zullen wel laten zien of hier een markt voor is ....
Eens, per definitie sowieso niet doenPeterZ(on) schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:42:
[...]
Dan moet je als je daar aankomt natuurlijk wel kunnen laden, misschien staat er wel een ICE op die plek. Kun je alsnog niet laden en ben ook nog 5 euro kwijt. Gewoon stoppen daarmee, wie het eerst komt die het eerst kan laden. Ze kunnen beter hun energie steken in duidelijke wachtplekken zodat men weet wie de volgende is en niet kan voordringen.
Dus een bedrijf moet het asociale gedrag oplossen? Het moet niet gekker worden.PeterZ(on) schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:42:
[...]
Dat die bedrijven dan eerst al eens beginnen met het asociale gedrag van kabelknippers op te lossen of minstens de ontvreemde kabels tijdig te vervangen.Bolulla schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:30:
[...]
Dus een bedrijf moet het asociale gedrag oplossen? Het moet niet gekker worden.
Wonend in Vlaanderen (BE)
Wat kunnen ze doen tegen de kabelknippers?
Laat er maar eens gehandhaafd worden op dat soort activiteiten.
Hoe eerder de laadbedrijven de kabels vervangen, hoe eerder die weer weg zijn.
Hetzelfde als tegen ICE die laadplaatsen bezet houdt: handhaven (maar gebeurt ook nauwelijks tot niet).Puppetmaster schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:07:
Je kan nl. niet naast elke laadpaal een handhaver of security gaan zetten.
ik zag in Frankrijk dat alle laadkabels GPS getagged warenPuppetmaster schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:07:
Ik zou het doen!
Misschien wordt het tijd voor handhaving. Boetes als een ICE op een laadplek staat, of wanneer een EV met caravan 2 laadplekken bezet houdt. En dan echte boetes, dus €100+, niet €5, dat is niks.PeterZ(on) schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 23:42:
Dan moet je als je daar aankomt natuurlijk wel kunnen laden, misschien staat er wel een ICE op die plek.
Nu is de handhaving exact 0. Een ICE kan ongestraft op een laadplek staan gedurende een gehele lunch.IvoB2 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:14:
Met camera's kom je al een heel eind. Een ICE die langer dan 5 minuten op een EV plek staat krijgt een boete van minimaal €100, oplopend tot €1000+ op zwarte zaterdag als er geen vrije EV laadplekken zijn. Dan is het snel afgelopen met foutparkeren!
Klopt, nog los van het feit dat handhaven niet aan de laadpaal eigenaar is, maar aan de politie.IvoB2 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:14:
[...]
Hetzelfde als tegen ICE die laadplaatsen bezet houdt: handhaven (maar gebeurt ook nauwelijks tot niet).
Een GPS tracker in de kabel (steeds @ random plek?) is imo een best effort van het laadbedrijf, maar daarna is het toch echt aan de politie.
Zolang die niks doen, snap ik ook dat het laadbedrijf weinig zin in vervanging heeft. Ondanks dat de afwezigheid van kabels ook inkomsten derft.
Ergens zal een kantelpunt liggen.
Camera's: alles wat een parkeerplaats op- en afrijdt filmen, plus camera's op de aan- en afvoerwegen, plus camera's op de laadpalen.Puppetmaster schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:07:
Waarschuwingen van hoogspanning op de laadplekken, er staat altijd spanning op de kabels, waardoor het doorknippen echt gevaarlijk is.
Kabels die in de laadpaal zitten tot start laadsessie?
Of iedereen zelf eigen kabel en een plugje in de paal...
Of iedereen zelf eigen kabel en een plugje in de paal...
[ Voor 36% gewijzigd door Gerolamo op 24-08-2026 10:47 ]
Mee eens maar dat is voor het "onrechtmatig" bezet houden van een laadplaats niet anders.
Dat extreem beboeten en bestraffen is een mooie theorie (en kan je op zowat alles toepassen wat tegen welke wet en reglement dan ook ingaat) maar is om allerlei redenen in de praktijk niet uitvoerbaar/wensbaar.
En je kent toch het gezegde dat je "een kei niet kan stropen"? En je kan pas iemand echt straffen wanneer je de dader vindt. Ik heb een vermoeden dat aan laadpalen waar (regelmatig) kabels verdwijnen ook wel camerabewaking staat en dat voorkomt het ook niet.
Zolang we niet in een extreme politiestaat leven zal je als EV rijder (en niet alleen tijdens lange ritten) toch met die ongemakken geconfronteerd blijven.
Dat extreem beboeten en bestraffen is een mooie theorie (en kan je op zowat alles toepassen wat tegen welke wet en reglement dan ook ingaat) maar is om allerlei redenen in de praktijk niet uitvoerbaar/wensbaar.
En je kent toch het gezegde dat je "een kei niet kan stropen"? En je kan pas iemand echt straffen wanneer je de dader vindt. Ik heb een vermoeden dat aan laadpalen waar (regelmatig) kabels verdwijnen ook wel camerabewaking staat en dat voorkomt het ook niet.
Zolang we niet in een extreme politiestaat leven zal je als EV rijder (en niet alleen tijdens lange ritten) toch met die ongemakken geconfronteerd blijven.
Maak daar maar universeel van: “parkeren zonder laden”.ikweethetbeter schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:40:
[...]
Met camera's kom je al een heel eind. Een ICE die langer dan 5 minuten op een EV plek staat krijgt een boete van minimaal €100, oplopend tot €1000+ op zwarte zaterdag als er geen vrije EV laadplekken zijn. Dan is het snel afgelopen met foutparkeren!
Dus ook de EV die er wel parkeert maar niet laadt, bijv. omdat hij al 100% is.
Iemand die een ander z’n bezittingen vernielt/steelt bestraffen is toch geen extreme politiestaat situatie?IvoB2 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:47:
Maar dat gebeurt in de regel nu al.ikweethetbeter schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:43:
[...]
Camera's: alles wat een parkeerplaats op- en afrijdt filmen, plus camera's op de aan- en afvoerwegen, plus camera's op de laadpalen.
Waarschuwingen van hoogspanning op de laadplekken, er staat altijd spanning op de kabels, waardoor het doorknippen echt gevaarlijk is.
Koperdieven laten zich daar niet door tegenhouden en zijn zich doorgaans ook bewust van de risico's die met hun "vak" gepaard gaan. Wanneer je zelfs leidingen van het openbaar vervoer meegrist deins je ook niet terug om hetzelfde te doen met een kabel van een laadpaal.
Nogmaals, ik begrijp je punt maar er is een groot verschil tussen een theoretisch punt maken en dit in de praktijk uitvoerbaar maken.
Je kan zoveel wetten, reglementen, boetes opleggen als je wil maar dat brengt weinig zoden aan de dijk voor wie zich daar niets van aantrekt. Je strijdt met ongelijke wapens.
Op zichzelf niet maar wanneer je de handhaving sluitend wil maken zal je toch de politie en de daaropvolgende rechtspraak aanzienlijk moeten verhogen in aantal en zichtbare aanwezigheid.Puppetmaster schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:51:
[...]
Iemand die een ander z’n bezittingen vernielt/steelt bestraffen is toch geen extreme politiestaat situatie?
Eventjes een wet publiceren met hogere boetes is nog iets totaal anders dan genoeg (kostelijke) capaciteit in handhaving en opvolging voorzien om in de praktijk echt af te schrikken.
Soit, dit wordt blijkbaar weer een niet eindigende theoretische discussie zonder praktisch haalbare oplossing. De uiteenlopende standpunten zijn gekend en dragen verder ook maar weinig bij aan het topic. Ik ga het wat dat betreft het hier dan ook bij laten.
[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 24-08-2026 11:01 ]
Knip
[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 24-08-2026 13:11 . Reden: Hoewel eens: maak een TR aan en ga niet zelf proberen te modereren ]
Knip
[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 24-08-2026 13:12 . Reden: Maak een TR aan ]
En het is toch een 'ervaring' als je denkt dat je naar een laadpaal rijdt die ineens defect blijkt?
Ik heb al eerder geopperd dat er bij drukke laadplaatsen eigenlijk een soort begeleider die (desnoods) a la valet service, auto's die op 80% zitten weg kan rijden.Of kan ingrijpen als er een ICE auto op een EV plaats gaat staan.
[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 24-08-2026 13:13 . Reden: quote knip ]
Kia Niro-EV 2024
Knip
[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 24-08-2026 13:11 . Reden: Je loopt lang genoeg rond om te weten dat dit niet de bedoeling is. ]
Terug van een (succesvolle) Eclipse-trip naar Noord Spanje (uiteindelijk net boven León) met een Renault 5 E-tech 52 kWh (twee volwassenen en drie grote tassen) en dit zijn mijn laad-ervaringen;
- Afstand: totaal aantal gereden km’s is 3922,7.
- Verbruik: met 616,14 geladen kWh komt het verbruik neer op 15,71 kWh per 100 km en dat is voor een Renault 5 minder dan de EV-database aangeeft voor zomer/snelweg 110 kmh, namelijk 17kWh per 100km. Ik reed dan ook standaard 104/105 op de teller met gebruik van active driver assist. De etappes waren max 550 km per dag dus we hadden de tijd. En circa 5 procent is op lokale wegen afgelegd (in Spanje met name)
- Kosten: de laadkosten zijn 260,15 euro en dat is gemiddeld 42 cent per kWh, alles DC (m.u.v. AC straatladen vooraf). Ik heb twee betaalmethodes gebruikt: het gratis Electra abo (en dus vaak voor 29 cent) voor de Electra palen in Frankrijk (autocharge) en ook voor de Atlante (kleine korting), Zunder en Wenea palen, vaak via de Electra app en soms via de fysieke Electra laadpas. Ik heb ten noorden van Parijs alleen met Fastned (autocharge) geladen met gebruik van de abo-aanbieding van 5,99 per maand (waarmee overigens de kosten stijgen naar 43 cent per kWh voor deze trip).
- Bezetting laadstations: het is me eigenlijk reuze meegevallen. Ik heb drie keer max 10 minuten hoeven wachten en niet op de dagen/plekken waar ik dat tevoren had verwacht. Ik heb me wel voornamelijk gericht op laadpalen die niet pal aan de snelweg liggen. Ik heb op een bijna zwarte zaterdag 8 augustus niet hoeven wachten bij het fonkelnieuwe Fastned Lille Aéroport (ik was de enige), gelegen op 200 meter van de snelweg, en ook niet boven Parijs bij Fastned op de Aire de Vémars (waar begeleidend personeel zich aan het vervelen was). Mijn hotel onder Parijs had Electra palen waar ik ook alleen stond. Etappe 2 was op de zondag en ik heb drie keer geladen bij Electra (bij winkels en hotels) en alleen bij de stop in Tours moest ik 5 minuten wachten. Etappe 3 op de maandag had stop 1 eind van de ochtend bij een groot station van Electra, Tesla en Atlante op het parkeerterrein bij de IKEA Bayonne. Daar was het onverwacht 1 grote chaos (ook bij Tesla) al ging iedereen erg hoffelijk met elkaar om. Ik heb netjes 10 minuten gewacht. Op de terugweg heb ik in het nabijgelegen Biarritz ook op een maandagochtend 5 minuten moeten wachten bij een Electra bij een supermarkt. Verder altijd en overal meteen plek gehad. Tijdens het rijden viel me op dat de laadstations op de aire’s wel goed bezet waren, maar ik heb geen laadfiles waargenomen. Apart was het buiten winkelopeningstijden gesloten zijn van een groot Zunder station in Bilbao. Op een zondag moest ik dus even omschakelen naar een klein wat meer afgelegen Atlante station.
- Navigatie: de Renault 5 maakt gebruik van ingebouwde Google software. Daarmee is het mogelijk vooraf bepaalde merken van laadpalen aan te merken als voorkeur. Echter: Google heeft op die hele lange lijst geen Electra staan. Omdat ik wel wilde pre-conditioneren (dat kan je niet zelf aanzetten en de auto zet het alleen aan indien de navigatie snapt dat ie via een laadpaal gaat), heb ik dus handmatig de laadstops ingevoerd aan het begin van de etappe. Deze laadstops (en alternatieven) had ik dus vooraf in NL uitgezocht (op ligging en grootte). Een ander nadeel van Google navigatie is dat deze ervan uitgaat dat je 120/130 rijdt, waar dat mag. Dat resulteerde in ouderwets GOM gezeik; ‘Ik ga Lille niet redden! Ik kom 5 procent tekort!” En dan loopt het langzaam maar zeker op en kom je aan met 31 procent in de accu.
- Tol: heerlijk die Fulli Nomade toltag: peep & go!
Volgens mij kun je gewoon de rit bewerken als het goed is en laadpunten er tussenuit halen en toevoegen met bepaalde wensen.twiet schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:23:
Eigenlijk verkies ik daarom de grote raststättes (aires in Frankrijk) boven de Tesla laadplekken, maar daar zit 'm nou net de crux: de navigatie in de Tesla stuurt me altijd naar Tesla snelladers (heel gek). En lang niet alle thirdparty snelladers zitten in de Tesla navigatie. Daarover zegt Tesla dat alleen de thirdparty laders zitten die voldoen aan de eisen van Tesla qua laadcomfort en faciliteiten. Wat ik dus bullshit vind, want ik vind de faciliteiten bij die Tesla SuC's waar ik geweest ben niet geweldig. Voorbeeld: Tesla SuC Brinkum in Duitsland, bij Bremen. Maar dat houdt dus in dat ik niet gebruik kan maken van de navigatie in de Tesla en truken moet bedenken voor preconditioning.
Ik ga al dat uitzoeken niet doen als ik een systeem heb wat perfect aangeeft wanneer en wat ik kan laden. En ja dat ik dan af en toe niet bij een hotel sta te laden is dan maar zo.twiet schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:23:
Eigenlijk verkies ik daarom de grote raststättes (aires in Frankrijk) boven de Tesla laadplekken, maar daar zit 'm nou net de crux: de navigatie in de Tesla stuurt me altijd naar Tesla snelladers (heel gek). En lang niet alle thirdparty snelladers zitten in de Tesla navigatie. Daarover zegt Tesla dat alleen de thirdparty laders zitten die voldoen aan de eisen van Tesla qua laadcomfort en faciliteiten. Wat ik dus bullshit vind, want ik vind de faciliteiten bij die Tesla SuC's waar ik geweest ben niet geweldig. Voorbeeld: Tesla SuC Brinkum in Duitsland, bij Bremen. Maar dat houdt dus in dat ik niet gebruik kan maken van de navigatie in de Tesla en truken moet bedenken voor preconditioning.
De eerste keer dat wij een lange reis met de XC40 maakten, kwamen we ook steeds op industrieterreinen uit. Een keer was het bij een bus remise, achter een hek. Maar we konden er wel laden en we mochten van de pauzerende chauffeurs de WC van hun kantine gebruiken.Soepstengel schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:37:
Reisje naar Oostenrijk is achter de terug! Dit is onze tweede verre reis met onze Volvo XC40 Recharge.
Met gebruik van ABRP vooraf de route ingesteld en ingevoerd in Google Maps van de auto (anders pre-conditioned die de batterij niet, beetje stom dat dit de enigste manier is...). We vertrokken op zondag 8 augustus. Nog opgelet om in ABRP aan te zetten dat elke stop een toilet in de buurt moest hebben, maar de eerste stop was een EnBW laad station midden in een industrie terrein bij een bouwmarkt die dicht was. Affijn, vrouw en dochter boos, mijzelf en mijn zoontje hadden er wat minder problemen mee![]()
[Afbeelding]
Maar al doende leert men. Ik controleer nu altijd welk laadstation Google Maps heeft gekozen. Je kunt zien op wat voor plek het is en hoeveel aansluitingen er zijn. Bevalt het me niet, dan vervang ik de stop door een andere.
In Duitsland kun je het beste op zoek gaan naar een Autohof. Die liggen net van de snelweg af, hebben vaak heel veel laadpalen en uitgebreide horeca die 24 uur per dag open is.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Mijn ervaring met de Google Maps laadpunten zijn dat ze niet optimaal zijn. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat die teveel laadstations toevoegt voor wat echt nodig is. Ik voer ze nu handmatig in a.d.h.v. wat ABRP aangeeft, en zelfs dan voegt die doodleuk nog tussenstops in omdat die denkt dat we het anders niet gaan halen (wat gewoon niet waar is).Venomer schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:06:
[...]
De eerste keer dat wij een lange reis met de XC40 maakten, kwamen we ook steeds op industrieterreinen uit. Een keer was het bij een bus remise, achter een hek. Maar we konden er wel laden en we mochten van de pauzerende chauffeurs de WC van hun kantine gebruiken.
Maar al doende leert men. Ik controleer nu altijd welk laadstation Google Maps heeft gekozen. Je kunt zien op wat voor plek het is en hoeveel aansluitingen er zijn. Bevalt het me niet, dan vervang ik de stop door een andere.
In Duitsland kun je het beste op zoek gaan naar een Autohof. Die liggen net van de snelweg af, hebben vaak heel veel laadpalen en uitgebreide horeca die 24 uur per dag open is.
Overigens maak ik er een sport van om zo goedkoop mogelijk te laden en dan ben je niet zo vrij om zomaar een Autohof te pakken omdat je bij bepaalde laadstations moet zijn. Scheelt vaak wel de helft qua kosten, je levert er alleen wel vrijheid voor in.
Toch laten verleiden tot tesla abo en sta nu bij tweede paal op zelfde located. App zegt dat het tot 2 min kan duren voordat laden begint. Dat was 5 min geleden. Wat doe ik fout?
Met welke auto probeer je te laden?Herbiek616 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:23:
Toch laten verleiden tot tesla abo en sta nu bij tweede paal op zelfde located. App zegt dat het tot 2 min kan duren voordat laden begint. Dat was 5 min geleden. Wat doe ik fout?
Je krijgt er een computer game voor terugSoepstengel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:24:
Overigens maak ik er een sport van om zo goedkoop mogelijk te laden en dan ben je niet zo vrij om zomaar een Autohof te pakken omdat je bij bepaalde laadstations moet zijn. Scheelt vaak wel de helft qua kosten, je levert er alleen wel vrijheid voor in.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Enyaq uit 2021. Na 10 minuten wachten en 2 stalls proberen (ouder type met kort kabel en andere met langere kabels) waren we er klaar mee en zijn we naar Bilkraft/Evington gereden en daar binnen 5 minuten begonnen met laden (moest creditcard nog in app opvoeren)
Nooit problemen gehad met een ID.4 Pro uit 2021.Herbiek616 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:01:
Enyaq uit 2021. Na 10 minuten wachten en 2 stalls proberen (ouder type met kort kabel en andere met langere kabels) waren we er klaar mee
Heb je een 80 (vergelijkbaar met mijn Pro) of een 60?
klinkt eerder als een issue tussen app & paal(locatie) en niet zozeer je auto of schoot er iets op rood ook in de auto?Herbiek616 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:01:
[...]
Enyaq uit 2021. Na 10 minuten wachten en 2 stalls proberen (ouder type met kort kabel en andere met langere kabels) waren we er klaar mee en zijn we naar Bilkraft/Evington gereden en daar binnen 5 minuten begonnen met laden (moest creditcard nog in app opvoeren)
Zeekr 7x Privilege AWD
Welke locatie precies (adres)?Herbiek616 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:23:
Tesla Supercharger i Notodden er Semsvegen 40b, 3676 Notodden
ikweethetbeter schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:17:
[...]
Heb je een 80 (vergelijkbaar met mijn Pro) of een 60?
Ik heb een IV80
Nope niks op rood, auto gaf aan dat de stekker er in zat en heeft geen enkel moment aangegeven dat er geladen is.4v4t4r schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:39:
[...]
klinkt eerder als een issue tussen app & paal(locatie) en niet zozeer je auto of schoot er iets op rood ook in de auto?
18 van 20 beschikbaar nu, 3A en 4C out of order. Nooit problemen gehad bij Tesla. Van tevoren check ik of er eventueel stalls buiten gebruik zijn.Herbiek616 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:45:
[...]
Idem hier.
Een MEB auto zou normaliter ook geen problemen moeten hebben met Tesla.
Een MEB auto zou normaliter ook geen problemen moeten hebben met Tesla.
Dezelfde problemen heb ik gehad met Ionity en hun app. Auto verbind met de paal, de paal ziet dat, de app ook, maar het laden start dan niet. Andere paal op hetzelfde laadplein gaf hetzelfde resultaat. Met de anwb pas startte het laden direct. De reden dat ik de komende auto vakantie de Kia pas hiervoor ga gebruiken.
Die kun je dan denk ik toch ook niet selecteren in de app?Rob Voets schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 06:52:
[...]
18 van 20 beschikbaar nu, 3A en 4C out of order. Nooit problemen gehad bij Tesla. Van tevoren check ik of er eventueel stalls buiten gebruik zijn.
En je kunt toch ook niet uitsluiten dat er gewoon een probleem bij Tesla was? Met backend of paal of wat dan ook? Of werkt daar alles altijd feilloos 100% beschikbaar?
Ik heb bij Ionity ook nog nooit problemen gehad en anderen hier wel. Dat is volgens mij onderdeel van hoe statistiek werkt.
Ik heb bij Ionity ook nog nooit problemen gehad en anderen hier wel. Dat is volgens mij onderdeel van hoe statistiek werkt.
[ Voor 29% gewijzigd door JTHZZ op 26-08-2026 08:09 ]
Dank.Herbiek616 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:45:
Dan denk ik het antwoord op onderstaande vraag te weten;
Niets.Herbiek616 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:23:
Wat doe ik fout?
Pech.
Dat doe ik ook altijd maar dat is helaas geen garantie. Dit jaar ook 2x meegemaakt bij Tesla in Spanje dat er meerdere palen niet werkten die volgens de app wel operationeel waren. De 2e keer heb ik deze dan ook als defect gemeld want er bleven EV's toekomen en inpluggen, maar de laadsessie wou bij niemand starten.Rob Voets schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 06:52:
[...]
18 van 20 beschikbaar nu, 3A en 4C out of order. Nooit problemen gehad bij Tesla. Van tevoren check ik of er eventueel stalls buiten gebruik zijn.
Vandaag nog maar een keer geprobeerd nu bij Voringfoss paal 2c, gebeurd niks. Stekker zit er in en maar wachten. Op app staat dat het tot 2m kan duren. Wacht al weer veel langer. Waar is die knop op de stekker voor?
Edit hij werkt. Blijkbaar moet je echt eerst de sessie op de app starten en daarna stekker er in anders gebeurd er niks. Ionity doet daar niet zo moeilijk over
Edit hij werkt. Blijkbaar moet je echt eerst de sessie op de app starten en daarna stekker er in anders gebeurd er niks. Ionity doet daar niet zo moeilijk over
[ Voor 27% gewijzigd door Herbiek616 op 26-08-2026 12:18 ]
De app zegt juist eerst aansluiten en dan starten.Herbiek616 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:10:
Vandaag nog maar een keer geprobeerd nu bij Voringfoss paal 2c, gebeurd niks. Stekker zit er in en maar wachten. Op app staat dat het tot 2m kan duren. Wacht al weer veel langer. Waar is die knop op de stekker voor?
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Om laden te stoppen en te ontgrendelen bij een teslaHerbiek616 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:10:
... Waar is die knop op de stekker voor?
...
Ik doe het altijd andersom.Herbiek616 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:10:
Daar ook gestaan 3 weken terug, geen problemen. Bij tesla stop ik altijd eerst de stekker erin en start dan via app het laden (ex40), misschien ook nog auto afhankelijk?
Zou je normaliter denken idd, maar ik heb gehad dat de destijds nieuwe V4 palen in Assen het niet deden voor non-Teslas, terwijl Tesla’s gewoon konden aansluiten.Inspired schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:39:
[...]
Die kun je dan denk ik toch ook niet selecteren in de app?
In de app waren de palen wel selecteerbaar en ook stonden ze als buiten gebruik in de app (dat had ik pas later door).
Toen kreeg ik ook dat hij wachtte maar nooit ging laden.
Vreemde situatie die na een paar weken (!) gefixt was.
[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 26-08-2026 17:52 ]
Ik plan sowieso niet de hele reis in een keer. Een reis verloopt toch altijd anders dan verwacht. Als ik sta te laden plan ik pas de volgende stop. Ik moet dan wel even wachten tot het eind van de laadbeurt, anders roept Google Maps dat ik eerst moet gaan laden op de plek waar ik dan al sta te laden.Soepstengel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:24:
[...]
Mijn ervaring met de Google Maps laadpunten zijn dat ze niet optimaal zijn. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat die teveel laadstations toevoegt voor wat echt nodig is. Ik voer ze nu handmatig in a.d.h.v. wat ABRP aangeeft, en zelfs dan voegt die doodleuk nog tussenstops in omdat die denkt dat we het anders niet gaan halen (wat gewoon niet waar is).
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Dit herken ik wel. Had het bij de Renault Megane E Tech en bij de Alpine A290 ook.Herbiek616 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:10:
Edit hij werkt. Blijkbaar moet je echt eerst de sessie op de app starten en daarna stekker er in anders gebeurd er niks.
Doe/deed ik eerst de stekker er in en dan de sessie starten dan werkt het 7 vd 10 keer, dus een paar 'missers' er soms tussen. Inmiddels doe ik nu al jaren eerst de sessie starten en dan pas de stekker er in, 10 op 10.
Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.
Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.