• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 12:42
cOOlrUnnINgs schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:51:
[...]

Hier zijn 2 mogelijkheden voor, maar voor beide opties heb je wel ABRP Premium nodig.
Allereerst kun je met Enode je auto koppelen aan ABRP, dan worden de gegevens via Enode doorgestuurd, maar dit loopt iets achter op de werkelijkheid.
2e optie is een OBD-dongle, deze kun je ook connecten naar ABRP en dan heb je de live-gegevens van je auto waar ABRP mee aan de gang kan.
voor optie 2 heb je toch geen ABRP premium nodig? Met een dongle (van 20€) heb je toch live data zonder ABRP premium? Of is dit recent gewijzigd?
Zie ook: https://abrp.featurebase....vehicle-via-an-obd-device
The ABRP app can—for supported vehicle models—connect via Bluetooth Low Energy (BLE) to a user-installed OBD BLE adapter in the car. This allows the ABRP app to communicate instantly with your car to read out SoC (battery %) and many other parameters, keeping the ABRP app up to date with your car as you drive. This works for iOS and Android devices and is available for all ABRP users, not only Premium members.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-02 16:11
scatman schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:06:
[...]

voor optie 2 heb je toch geen ABRP premium nodig? Met een dongle (van 20€) heb je toch live data zonder ABRP premium? Of is dit recent gewijzigd?
Zie ook: https://abrp.featurebase....vehicle-via-an-obd-device

[...]
Excuses, you're correct. Ik neem altijd premium om van de carplay optie gebruik te maken.

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:54
Bo0bz schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:00:
[...]

@dicksterrrr Derde optie zonder third party: directe live verbinding tussn ABRP Premium en Android auto.

Live data via Android Auto
Just pair your phone with your car, accept the permissions to get car data for ABRP, and you're off—it's the easiest live data setup so far! This requires a modern vehicle with support for AA data, but more and more vehicles have it.

Werkt hier prima met mijn Kia EV6.
Klinkt als een goede optie, maar ik gebruik Apple CarPlay, maar ACP laat apps geen voertuigdata uitlezen zoals Android Auto dat doet... Dus voor mij geen optie...

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
scatman schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:06:
Ik weet niet hoe ik ‘t voor elkaar kreeg, maar ik heb geen Premium ABRP, en toch is er een koppeling met mijn SoC (Model 3).

Kan het zijn dat ik die koppeling deed vóórdat ABRP een beperking oplegde?

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-02 22:29
dicksterrrr schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:29:
[...]

Die navi van de Skoda werkt ook prima, maar ik wil zelf de regie over het laden hebben. Dus voorkeur bij Tesla of Ionity en dat kun je bij ABRP makkelijk als filter opgeven, maar bij de Skoda Navi niet.
Ik hoop dat je beseft dat je bij Ionity op drukke dagen lang gaat kunnen wachten met snelladen?
Iedereen met een Ionity abonnement wilt daar laden, gevolg, laadfiles bij Ionity, niet aanschuiven bij de andere aanbieders.

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:54
sdgs schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Ik hoop dat je beseft dat je bij Ionity op drukke dagen lang gaat kunnen wachten met snelladen?
Iedereen met een Ionity abonnement wilt daar laden, gevolg, laadfiles bij Ionity, niet aanschuiven bij de andere aanbieders.
Ik wil dan ook liever bij Tesla laden en bij uitzondering Ionity... Bij Tesla is het nagenoeg nooit wachten...

• flupp
  • Niet online
sdgs schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:05:
[...]
Dat Electra Boost abonnement vind ik ook wel goed. Redelijk maandtarief, en een vaste redelijke prijs bij de 3 andere ChargeLeague partijen. BTW tevens recupereerbaar (bij zakelijk gebruik). Dan hoef je al die rompslomp niet te doorwroeten en dan weet je dat je kunt laden aan een tarief waarbij je niet gekl..t bent.

Abonnement én laadtarief bij FastNed is dan weer duurder en bij hun ChargeLeague partners betaal je de volle pot. IONITY heeft een duurder maandabonnement (dan Electra Boost), bij hun 3 ChargeLeague partners een iets duurder tarief (dan Electra Boost), en bovendien (bij zakelijk gebruik) kun je er de BTW niet recupereren.

[ Voor 3% gewijzigd door flupp op 07-02-2026 08:42 ]

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:52
flupp schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Ik weet niet hoe ik ‘t voor elkaar kreeg, maar ik heb geen Premium ABRP, en toch is er een koppeling met mijn SoC (Model 3).

Kan het zijn dat ik die koppeling deed vóórdat ABRP een beperking oplegde?
Voor koppeling met ABRP is geen premium nodig.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• flupp
  • Niet online
pmiddeld schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:51:
[...]
Kan dit dus ook op een gelijkaardige manier voor @dicksterrrr zijn Elroq?

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:45
pmiddeld schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:51:
[...]

Is dat echt zo?
Das mooi! :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
EDB schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Ik rij heel Europa door op de VW navi. Die zal toch niet veel verschillen van de Skoda lijkt me. Bij VW kun je prima aangeven welke aanbieder je voorkeur heeft en welke je wil vermijden.
Hij probeert daar zo veel mogelijk rekening mee te houden al is dat niet altijd mogelijk.
Mijn ervaring met de ID.7 in auto navi is hetzelfde als die van Dickster.
Ten eerste kan je tesla niet opgeven als voorkeursaanbieder.
En ook als je wel iets instelt, bijv. Ionity, dan navigeert hij doodleuk langs andere aanbieders.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:59

EDB

Puppetmaster schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:33:
[...]

Mijn ervaring met de ID.7 in auto navi is hetzelfde als die van Dickster.
Ten eerste kan je tesla niet opgeven als voorkeursaanbieder.
En ook als je wel iets instelt, bijv. Ionity, dan navigeert hij doodleuk langs andere aanbieders.
Je vraagt je soms inderdaad af wat ‘ie aan het doen is mbt aanbieders maar Tesla kun je wel degelijk selecteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgbICq8DIy_RNKoo8CTILWgg64s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbkwFgZ9iuQt9pdCwL7elk8l.jpg?f=fotoalbum_large

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Puppetmaster
Ja, dat is de Navi app toch?
Ik bedoelde de Navi in de auto. :)

• EDB

EDB

Puppetmaster schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:16:
Ja, dat is de Navi app toch?
Ik bedoelde de Navi in de auto. :)
Dat klopt en de auto volgt de app. Op lange ritten zal hij jouw favorieten proberen te plannen maar soms maakt hij andere keuzes, zeker als jouw favorieten niet beschikbaar zijn of op een punt liggen waar de auto nog geen stroom nodig heeft. Als ik op een rit zeker wil zijn dat hij op een bepaald punt / aanbieder gaat laden, zet ik die er in als tussenstop dan weet ik zeker dat ‘ie daar naartoe gaat. Ik zet vrijwel altijd de route in de app en stuur die naar de auto.

[ Voor 5% gewijzigd door EDB op 08-02-2026 17:25 ]

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
EDB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:24:
[...]

Dat klopt en de auto volgt de app. Op lange ritten zal hij jouw favorieten proberen te plannen maar soms maakt hij andere keuzes, zeker als jouw favorieten niet beschikbaar zijn of op een punt liggen waar de auto nog geen stroom nodig heeft. Als ik op een rit zeker wil zijn dat hij op een bepaald punt / aanbieder gaat laden, zet ik die er in als tussenstop dan weet ik zeker dat ‘ie daar naartoe gaat. Ik zet vrijwel altijd de route in de app en stuur die naar de auto.
Maar volgens mij werkt dit alleen als je de naar de auto gestuurde route precies blijft rijden toch? Als je deze even onderbreekt, of elder een laadstop hebt gedaan ben je de route kwijt. Of heb ik dat verkeerd?

• EDB

EDB

RandomNick schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:42:
[...]

Maar volgens mij werkt dit alleen als je de naar de auto gestuurde route precies blijft rijden toch? Als je deze even onderbreekt, of elder een laadstop hebt gedaan ben je de route kwijt. Of heb ik dat verkeerd?
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp maar als ik besluit eerder te gaan laden dan op een plek waar de navi mij naartoe wil brengen, zal hij gewoon herberekenen. Als ik bijvoorbeeld langs een ingevoerde tussenstop rij (en besluit om daar niet te stoppen) zal de auto ook gelijk weer herberekenen en wederom rekening houden met mijn favorieten. Ik zit nu in het zuiden van Spanje en daar zitten weinig van mijn favorieten, alleen Tesla is redelijk vertegenwoordigd en de auto stuurt mij dus langs de Tesla SC en vele andere aanbieders (vaak max 50kw laders).

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:28
(jarig!)
Iemand ervaring met een stedentrip door Italië met een EV op het gebied van opladen in steden/parkeerkosten?

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RandomNick schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:42:
[...]

Ik laad in het buitenland m\n auto (ook een VW ID.x) altijd gewoon de eigen VW navigatie als leidend qua route én laden gebruiken maar wil ter plekke ooit nog wel eens zélf bepalen waar ik uiteindelijk ga laden. Nou rijd ik vooral onderweg naar Oostenrijk in Duitsland naar een snel laad locatie en daar zijn de laadpleinen tegenwoordig groot genoeg om aanbieders van diverse pluimage te kunnen herbergen zodat je sowieso al geen last van een eventuele herberekening hebt...

De VW eigen navigatie is overigens méér dan snel genoeg om binnen een paar seconden een andere laadstop op je eigen route in te gaan plannen, mocht je per-ongeluk zo'n geplande stop voorbij rijden met een zeer lage SOC.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Puppetmaster
EDB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:51:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp maar als ik besluit eerder te gaan laden dan op een plek waar de navi mij naartoe wil brengen, zal hij gewoon herberekenen. Als ik bijvoorbeeld langs een ingevoerde tussenstop rij (en besluit om daar niet te stoppen) zal de auto ook gelijk weer herberekenen en wederom rekening houden met mijn favorieten.
Bijzonder, maar ook fijn, dat hij dat dan wel doet. Moet zeggen dat ik het via de app nog niet geprobeerd had. Alle pogingen waren in de Navi op display van de auto en die houd zich nooit aan voorkeuren.

Heb je ook wel eens geprobeerd alleen tesla als voorkeur te nemen?
Daar zijn genoeg van om nooit een andere aanbieder te hoeven nemen.

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:19

Harrie van Til

Doe maar blauw

Davidas schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:52:
Iemand ervaring met een stedentrip door Italië met een EV op het gebied van opladen in steden/parkeerkosten?
Eerst even wat zoekwoorden invoeren in dit topic?

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• EDB

EDB

Puppetmaster schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:27:
[...]

Bijzonder, maar ook fijn, dat hij dat dan wel doet. Moet zeggen dat ik het via de app nog niet geprobeerd had. Alle pogingen waren in de Navi op display van de auto en die houd zich nooit aan voorkeuren.

Heb je ook wel eens geprobeerd alleen tesla als voorkeur te nemen?
Daar zijn genoeg van om nooit een andere aanbieder te hoeven nemen.
Nee , nooit geprobeerd. Denk ook niet dat ie dan alleen Tesla gaat plannen. Als de auto vind dat je bijvoorbeeld over 250km moet laden en daar geen Tesla zit, dan komt ie geheid met alternatieven, vind ik ook wel logisch.
Als je als niet Tesla rijder alleen op SC wilt rijden heb je hier in Spanje zeker een uitdaging. Het is soms al lastig genoeg om snelle laders te vinden langs de route dus ik wil mij niet beperken. Veel SC zitten hier al tussen de 50 en 60 cent per kw overigens, dus Tesla is zeker betrouwbaar en snel maar niet meer goedkoop.

• Puppetmaster
EDB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:47:
[...]

Nee , nooit geprobeerd. Denk ook niet dat ie dan alleen Tesla gaat plannen. Als de auto vind dat je bijvoorbeeld over 250km moet laden en daar geen Tesla zit, dan komt ie geheid met alternatieven, vind ik ook wel logisch.
Dat zou ik ook wel logisch vinden, ware het niet dat er langs drukke/populaire routes (ook in Spanje) altijd binnen een straal van 150km een SuC is (vaak meerdere).
Die vlieger gaat dus niet op in de praktijk.
Als je als niet Tesla rijder alleen op SC wilt rijden heb je hier in Spanje zeker een uitdaging. Het is soms al lastig genoeg om snelle laders te vinden langs de route dus ik wil mij niet beperken. Veel SC zitten hier al tussen de 50 en 60 cent per kw overigens, dus Tesla is zeker betrouwbaar en snel maar niet meer goedkoop.
Ik zie hooguit ten zuidwesten van Madrid een gebied met leegte, verder meerdere binnen een straal van 150km. :)

De prijzen die je noemt, zijn die zonder abo?
Ik zie bij Cordoba bijv €0,57 zonder abo en €0,41 met.

[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 08-02-2026 21:34 ]

• Puppetmaster
.

[ Voor 99% gewijzigd door Puppetmaster op 08-02-2026 21:21 ]

• EDB

EDB

Puppetmaster schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:19:
[...]

Dat zou ik ook wel logisch vinden, ware het niet dat er langs drukke/populaire routes (ook in Spanje) altijd binnen een straal van 150km een SuC is is (vaak meerdere).
Die vlieger gaat dus niet op in de praktijk.

[...]

Ik zie hooguit ten zuidwesten van Madrid een gebied met leegte, verder meerdere binnen een straal van 150km. :)

De prijzen die je noemt, zijn die zonder abo?
Ik zie bij Cordoba bijv €0,57 zonder abo en €0,41 met.
Prijs zonder abbo. Heb al een IONITY en Electra abbo en Tesla was de afgelopen jaren wat goedkoper dan tegenwoordig.
Tesla is in Spanje prima aanwezig echter als ik mij zou beperken tot Tesla moet ik vanaf hier bijvoorbeeld laden op zo’n 175km omdat ik dan de volgende op zo’n 350km niet haal, zeker door de bergen. Ik moet dan vaker laden op momenten dat ik er eigenlijk nog niet aan toe ben en dat heeft ook invloed op de laadsnelheid.
Tesla is dus prima maar aangevuld met andere snelladers die voorbij komen op de momenten dat ik er aan toe ben. Voor mij werkt dat prima, zeker met een ID3 die nog geen batterij voorverwarming heeft.

• Puppetmaster
Ja, ik snap dat dat dan te vroeg laden is, maar het ging ook vooral om het gedrag van de Navi.
Maar waarschijnlijk is dat meer op z’n plaats in een ID.x topic dan hier. ;)

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:52
flupp schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:30:
[...]

Kan dit dus ook op een gelijkaardige manier voor @dicksterrrr zijn Elroq?
Ja, je krijgt alleen niet ABRP op Android Auto of Apple Carplay. Daar heb je premium voor nodig.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Gerolamo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:31
Ik vergeet steeds te plaatsen in dit topic. Hierdoor zijn het niet echt verslagen meer maar eigenlijk een algemene opsomming van mijn bevindingen so far en of deze bijdrage nou echt nuttig is laat ik in het midden.

Sinds Augustus 2025 is mijn partner voorzien van een Model Y RWD SR vanuit de zaak. Mijn op dinosap rijdende daily driver (SUV) welke we ook voor vakantie gebruikten heb ik daarop bedankt voor zijn diensten en de deur gewezen, gezien we de Model Y ook als vakantie auto gaan gebruiken (laden in heel Europa inbegrepen) en wat kleins (ICE) voor mij ernaast gehaald.

Van te voren heel veel hier op het forum meegelezen over de MY en in dit topic specifiek voor vakanties, hierdoor vond ik het minder, maar toch nog steeds wel spannend om over te stappen naar EV en Tesla in het bijzonder. Juist door alle ervaringen gedeeld door anderen op dit forum is de keuze gevallen op de Tesla (puur gekeken naar combinatie techniek/totaalpakket en niet naar de bedrijfsleiding), ook al was dit de duurste van de EV opties.

Inmiddels hebben wij er 2 verre reizen op zitten, 1 naar omgeving Boston, UK (met de trein Calais-Folkestone) en 1 naar St Johann/Tirol, Oostenrijk. Van te voren zocht ik eigenlijk alleen op ABRP wat de verwachtte reistijd is en hoeveel stops er ongeveer nodig zijn. Dit was ook hetgeen waar ik eigenlijk het meeste 'angst' voor had van te voren... Normaal stop ik 1x naar Oostenrijk (tanken+WC+lunch) en soms ergens vlak voor aankomst nog een keer om de tank vol te gooien. Nu kreeg ik naar Oostenrijk 5 a 6 stops totaal ongeveer 1,5u stilstaan voorgeschoteld... Au

Wat blijkt... Zowel naar de UK als naar Oostenrijk... Het is gewoon prima, lekker relaxed en het maakt eigenlijk geen klap uit. Ik voer letterlijk de bestemming in en laat dat apparaat alles bepalen en tot nu toe is het gewoon simpelweg uitstekend. Beide reizen geen enkel probleem ondervonden, de zakelijke laaddruppel werkte 1x niet ergens bij een sloom laadpaaltje op onze bestemming in Schubbekutteveen, UK waardoor we de privé backup ANWB pas gebruikt hebben. Inpluggen, even naar de faciliteiten, paar minuten de benen strekken en de telefoon bekijken en we konden weer door. Meestal stopten we zelfs langer dan benodigd was, waardoor we ook weer wat verder konden rijden of met meer % aan kwamen op de eindbestemming wat voor nog meer ontspanning zorgde.

Heel eerlijk, doordat we het laden niet hoeven te betalen, kijken we nergens naar (nou deed ik dat met benzine ook nagenoeg nooit, ook al moest ik die wel betalen)... Laden in Duitsland hebben we eigenlijk altijd bij Tesla gedaan, in Oostenrijk Salburg AG en in de UK volgens mij bij combinatie Tesla/Ionity (in NL rijd ik er verder amper mee gezien het niet mijn werkwagen is, maar er wordt veel in de buurt, op het werk of Tesla/FastNed mee geladen). Af en toe vang ik een glimp op van de prijs (<€1 in de UK bijvoorbeeld) en dan vraag ik me af of en hoeveel goedkoper het nou werkelijk is per gereden kilometer.

Verbruik houd ik ook niet in de gaten op reis, maar rijden een stuk rustiger als met de benzine auto. We vinden de Tesla een beetje gaan 'zoeken' aan de voorkant zodra je 140 a 150 gaat rijden, dus houden het meestal bij 120-130 max waar toegestaan maar vaak ook gewoon lekker 100. Ik rijd op standje Chill en mevrouw op standaard.

Dat de range bij regen/kou een stuk minder is wist ik van te voren en tja... Zoals eerder gezegd rijd het eigenlijk wel prima met zoveel stops, lekker ontspannen, ergens tussen 1u45m en 2u15m rijden en dan even stoppen. Gezien wij niet gebonden zijn aan schoolvakanties hebben we ook nergens hoeven wachten op beide reizen (of veel geluk?). Ook over de aanwezige faciliteiten heb ik eigenlijk nog niet iets noemenswaardigs te klagen gehad wat ik anders bij een ICE ook niet had.

Koude airco nog niet hoeven gebruiken dus die impact gaan we in de warmere maanden zien. Defrost modus is gewoon briljant, in Nederland is ie natuurlijk al gebruikt deze winter maar in Oostenrijk was het ook gewoon top, ipv 15min krabben gewoon paar minuten van te voren aan en een bakje koffie er bij. De sentry vreet wel (zoals op Tweakers vaker benoemd) enorm veel, zeker als je een paar dagen en nachten stil staat, die heb ik dus na de eerste nacht maar uit gezet op de bestemming.

Gebaseerd op dit half jaar zijn wij allebei behoorlijk om. Daar waar wij een aantal jaar geleden allebei zoiets hadden van zeker geen EV, rijden we er beide (heel) graag in en hoeven/willen we niet terug. Inmiddels staat er 20.000km op en komend jaar hebben we in ieder geval 4 aparte lange afstanden te rijden (1x Hongarije, 1x Zwitserland, 1x UK en 1x Oostenrijk/Italië) waarbij ik dezelfde ervaringen verwacht/hoop te hebben.

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-02 09:56
Gerolamo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:33:
Ik vergeet steeds te plaatsen in dit topic. Hierdoor zijn het niet echt verslagen meer maar eigenlijk een algemene opsomming van mijn bevindingen so far en of deze bijdrage nou echt nuttig is laat ik in het midden.

Sinds Augustus 2025 is mijn partner voorzien van een Model Y RWD SR vanuit de zaak. Mijn op dinosap rijdende daily driver (SUV) welke we ook voor vakantie gebruikten heb ik daarop bedankt voor zijn diensten en de deur gewezen, gezien we de Model Y ook als vakantie auto gaan gebruiken (laden in heel Europa inbegrepen) en wat kleins (ICE) voor mij ernaast gehaald.

Van te voren heel veel hier op het forum meegelezen over de MY en in dit topic specifiek voor vakanties, hierdoor vond ik het minder, maar toch nog steeds wel spannend om over te stappen naar EV en Tesla in het bijzonder. Juist door alle ervaringen gedeeld door anderen op dit forum is de keuze gevallen op de Tesla (puur gekeken naar combinatie techniek/totaalpakket en niet naar de bedrijfsleiding), ook al was dit de duurste van de EV opties.

Inmiddels hebben wij er 2 verre reizen op zitten, 1 naar omgeving Boston, UK (met de trein Calais-Folkestone) en 1 naar St Johann/Tirol, Oostenrijk. Van te voren zocht ik eigenlijk alleen op ABRP wat de verwachtte reistijd is en hoeveel stops er ongeveer nodig zijn. Dit was ook hetgeen waar ik eigenlijk het meeste 'angst' voor had van te voren... Normaal stop ik 1x naar Oostenrijk (tanken+WC+lunch) en soms ergens vlak voor aankomst nog een keer om de tank vol te gooien. Nu kreeg ik naar Oostenrijk 5 a 6 stops totaal ongeveer 1,5u stilstaan voorgeschoteld... Au

Wat blijkt... Zowel naar de UK als naar Oostenrijk... Het is gewoon prima, lekker relaxed en het maakt eigenlijk geen klap uit. Ik voer letterlijk de bestemming in en laat dat apparaat alles bepalen en tot nu toe is het gewoon simpelweg uitstekend. Beide reizen geen enkel probleem ondervonden, de zakelijke laaddruppel werkte 1x niet ergens bij een sloom laadpaaltje op onze bestemming in Schubbekutteveen, UK waardoor we de privé backup ANWB pas gebruikt hebben. Inpluggen, even naar de faciliteiten, paar minuten de benen strekken en de telefoon bekijken en we konden weer door. Meestal stopten we zelfs langer dan benodigd was, waardoor we ook weer wat verder konden rijden of met meer % aan kwamen op de eindbestemming wat voor nog meer ontspanning zorgde.

Heel eerlijk, doordat we het laden niet hoeven te betalen, kijken we nergens naar (nou deed ik dat met benzine ook nagenoeg nooit, ook al moest ik die wel betalen)... Laden in Duitsland hebben we eigenlijk altijd bij Tesla gedaan, in Oostenrijk Salburg AG en in de UK volgens mij bij combinatie Tesla/Ionity (in NL rijd ik er verder amper mee gezien het niet mijn werkwagen is, maar er wordt veel in de buurt, op het werk of Tesla/FastNed mee geladen). Af en toe vang ik een glimp op van de prijs (<€1 in de UK bijvoorbeeld) en dan vraag ik me af of en hoeveel goedkoper het nou werkelijk is per gereden kilometer.

Verbruik houd ik ook niet in de gaten op reis, maar rijden een stuk rustiger als met de benzine auto. We vinden de Tesla een beetje gaan 'zoeken' aan de voorkant zodra je 140 a 150 gaat rijden, dus houden het meestal bij 120-130 max waar toegestaan maar vaak ook gewoon lekker 100. Ik rijd op standje Chill en mevrouw op standaard.

Dat de range bij regen/kou een stuk minder is wist ik van te voren en tja... Zoals eerder gezegd rijd het eigenlijk wel prima met zoveel stops, lekker ontspannen, ergens tussen 1u45m en 2u15m rijden en dan even stoppen. Gezien wij niet gebonden zijn aan schoolvakanties hebben we ook nergens hoeven wachten op beide reizen (of veel geluk?). Ook over de aanwezige faciliteiten heb ik eigenlijk nog niet iets noemenswaardigs te klagen gehad wat ik anders bij een ICE ook niet had.

Koude airco nog niet hoeven gebruiken dus die impact gaan we in de warmere maanden zien. Defrost modus is gewoon briljant, in Nederland is ie natuurlijk al gebruikt deze winter maar in Oostenrijk was het ook gewoon top, ipv 15min krabben gewoon paar minuten van te voren aan en een bakje koffie er bij. De sentry vreet wel (zoals op Tweakers vaker benoemd) enorm veel, zeker als je een paar dagen en nachten stil staat, die heb ik dus na de eerste nacht maar uit gezet op de bestemming.

Gebaseerd op dit half jaar zijn wij allebei behoorlijk om. Daar waar wij een aantal jaar geleden allebei zoiets hadden van zeker geen EV, rijden we er beide (heel) graag in en hoeven/willen we niet terug. Inmiddels staat er 20.000km op en komend jaar hebben we in ieder geval 4 aparte lange afstanden te rijden (1x Hongarije, 1x Zwitserland, 1x UK en 1x Oostenrijk/Italië) waarbij ik dezelfde ervaringen verwacht/hoop te hebben.
Heb je voor Oostenrijk ook veel verschil gemerkt in routeplanning bij de Model Y, als je kijkt naar 'snelst' en 'minder stops'?
Vooral met een Model Y, SR vind ik dat wel een interessante :).

• Gerolamo
MarcoEV schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:12:
[...]

Heb je voor Oostenrijk ook veel verschil gemerkt in routeplanning bij de Model Y, als je kijkt naar 'snelst' en 'minder stops'?
Op dit moment kan ik alleen nog maar kiezen tussen 'optimaal', 'minder' en 'minst' bij ABRP?

Anyhow, als ik ze doorloop veranderd er bij ABRP niets (10u36m totaal, 1u48m laden, 6 stops).

Ik doe/deed hier verder ook eigenlijk niets mee behalve puur kijken hoe lang het duurt. Voor vertrek gooi ik gewoon de bestemming in de Muskmobielcomputer en rijden maar :+

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:16
MarcoEV schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:12:
[...]

In jan met collegas ook met 2 nieuwe ytjes sr gereden. Wel vreemd dat vanuit zillertal vol een tesla lader midden centrum munchen in winkelcentrum kelder zonder open winkels (zondag) gebruikt wordt als snelste ipv over de 99. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat kruip.sluip door munchen sneller is. Verder ontspannen rit, die ik met de volvo ER komende week nog eens doe.

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-02 09:56
Gerolamo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:08:
[...]

Op dit moment kan ik alleen nog maar kiezen tussen 'optimaal', 'minder' en 'minst' bij ABRP?

Anyhow, als ik ze doorloop veranderd er bij ABRP niets (10u36m totaal, 1u48m laden, 6 stops).

Ik doe/deed hier verder ook eigenlijk niets mee behalve puur kijken hoe lang het duurt. Voor vertrek gooi ik gewoon de bestemming in de Muskmobielcomputer en rijden maar :+
Ah, ABRP. Die ken ik inmiddels aardig goed idd. Daar vergelijk ik soms ook wat dingen mee.
Bij Tesla heb je drie opties, de optimale. Eentje met meer voorzieningen. En de 'minder stops'.
Met name die laatste, en een Model Y SR vind ik hem wel interessant.

• Gerolamo
MarcoEV schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:32:
[...]

Ah, ABRP. Die ken ik inmiddels aardig goed idd. Daar vergelijk ik soms ook wat dingen mee.
Bij Tesla heb je drie opties, de optimale. Eentje met meer voorzieningen. En de 'minder stops'.
Met name die laatste, en een Model Y SR vind ik hem wel interessant.
Ah sorry dacht dat je het over ABRP had maar begrijp nu dat je het over de interne hebt.

Als ik er aan denk zal ik er van het weekend eens in gaan zitten en kijken wat er daar uit rolt.

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:56

Smurf

Detri

peutje schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:21:
[...]

In jan met collegas ook met 2 nieuwe ytjes sr gereden. Wel vreemd dat vanuit zillertal vol een tesla lader midden centrum munchen in winkelcentrum kelder zonder open winkels (zondag) gebruikt wordt als snelste ipv over de 99. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat kruip.sluip door munchen sneller is. Verder ontspannen rit, die ik met de volvo ER komende week nog eens doe.
Dan reed je via Ulm terug zeker? Dan scheelt "binnendoor" wel een heel stuk met volledig om München heen. En op zondag (ochtend?) zal het vast niet heel druk zijn waardoor het ook over de randwegen daar best wel goed opschiet.

)

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.