• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
ikweethetbeter schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:02:
[...]

Bij DC laadlocaties is het prijsbeleid compleet ondoorzichtig, de prijzen zijn niet aan de buitenkant zichtbaar, je weet dus niet wat de beste optie is als je voor een Fastned en Ionity staat.
Dan open je de app van je laadpas aanbieder, klik de starions aan en zie daar de prijs. Als je een bijrijder hebt kun je dat eventueel ook diegene laten doen als je er nog naar onderweg bent.

Ik heb dan (vind ik) het voordeel dat mijn Tesla automatisch een Tesla abonnement heeft en naar Tesla SuCs navigeert. Mijn bijrijder mag dan even die laadpunten checken op Toiletten en andere voorzieningen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:50
ourplayground schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:15:
[...]

over nagedacht, maar de klapski is nog niet uitgevonden ;)
De Thule Arcos XL is 180 breed en daar passen gewoon ski's in

• Blik1984
ourplayground schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:42:
De zomer vakantie met caravan zit er op, kunnen we ons gaan focussen op de wintersport!

Nu zit ik te kijken naar een dakkoffer/skibox en vroeg mij af of er echt substantiële verschillen zijn tussen de verschillende dakkoffers. Ik zie dat de verschillende leveranciers ook netjes op de EV hype zijn gesprongen met mega aerodynamische dakkoffers, maar scheelt dat nu echt wat tov de standaard boxen? En hebben we het dan over 20KM op een accu of meer?

Dit is voor mij momenteel een door de bomen het bos niet meer zien situatie.

Om het wat specifieker te maken zit ik te kijken naar de Thule Pulse XL, nog steeds een beste prijs maar een goede 40% minder duur dan de Motion versie die uber mega aerodynamisch schijnt te zijn.

Tips en inzichten zijn welkom!
Zou even dit topic doorkijken

Het grote trekhaakkoffer-topic

Mijn ervaring met een Thule Arcos XL (passen normale ski's gewoon in) is geen impact op bereik omdat je geen extra luchtweerstand hebt. Wel een flinke kostenpost, maar die verdien je over tijd terug in lagere laadkosten op vakantie + wat gemak voor dat je minder vaak aan het laden bent en dus korter onderweg bent.

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-09 17:27
Blik1984 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:58:
[...]

De Thule Arcos XL is 180 breed en daar passen gewoon ski's in
interessant, mijn ski's zijn 1.87, dus diagonaal zou wellicht net passen.

Nadeel is dan wel dat mijn rij assistentie niet meer werkt :)

Tweaker spullen: Sony A7IV, Steam Machine, Steamdeck, MacBook Pro M5, Kia EV6 GT-Line

• Blik1984
ourplayground schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:02:
[...]

interessant, mijn ski's zijn 1.87, dus diagonaal zou wellicht net passen.

Nadeel is dan wel dat mijn rij assistentie niet meer werkt :)
Heb je een Tesla? Je kunt de aanhangermodus uitzetten en dan werken de rij-assistentiemodussen gewoon nog. Zelfs FSD werkt dan nog. Alleen mee opletten in dorpjes en met achteruitrijden

• ourplayground
Blik1984 schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:04:
[...]

Heb je een Tesla? Je kunt de aanhangermodus uitzetten en dan werken de rij-assistentiemodussen gewoon nog. Zelfs FSD werkt dan nog. Alleen mee opletten in dorpjes en met achteruitrijden
Geen Tesla, een KIA EV6.

paar dingen die me opvallen en even checken of ik dit goed zie:

Een trekhaak oplossing die ski's beschermd kan meenemen (de Thule oplossing) is echt mega duur (ca.1500 voor de totale oplossing). ik heb vergelijkbare opslag, maar kan minder meenemen ivm 50KG max gewicht. minder lawaai aan het hoofd en ik kan verder rijden dan met een dakkoffer..

Ik denk er nog even over na :)

Tweaker spullen: Sony A7IV, Steam Machine, Steamdeck, MacBook Pro M5, Kia EV6 GT-Line

• Brooky
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04
[...]

Oh, die is er wel hoor! Prima oplossing als je geen box wil op de EV :)

https://elansports.com/en-eu/pages/voyager

• Blik1984
ourplayground schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:17:
[...]

Geen Tesla, een KIA EV6.

paar dingen die me opvallen en even checken of ik dit goed zie:

Een trekhaak oplossing die ski's beschermd kan meenemen (de Thule oplossing) is echt mega duur (ca.1500 voor de totale oplossing). ik heb vergelijkbare opslag, maar kan minder meenemen ivm 50KG max gewicht. minder lawaai aan het hoofd en ik kan verder rijden dan met een dakkoffer..

Ik denk er nog even over na :)
Ik was ~1200 kwijt, dus kan wel aardig goedkoper. Daarnaast zou ik voor mijn Tesla nog dakdragers additioneel moeten kopen als ik een dakkoffer wilde gaan gebruiken. De trekhaak had ik al, ook voor de fietsendrager die ik soms gebruik.

Vergis je overigens niet in wat er officieel op je dak mag. Bij een Kia EV6 mag maximaal 75-80 kilo op het dak, maar dat is wel inclusief dakdrager en koffer. Dus als je dakdragers + koffer 15 kilo wegen dan mag er nog maar 60-65 kilo bovenop je dak.

• Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:26
[...]

Ski's in het midden door het skiluik en de overige bagage in de trekhaakkoffer. Dakkoffer is niet meer van deze tijd. Daar word je met een EV echt gewoon ongelukkig van.

• aoowdam
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 10-09 21:24
theduke1989 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:45:
Eerste langere rit met onze Leapmotor C10 ProMax Design: gemengde gevoelens over elektrisch rijden

Dit weekend hebben wij voor het eerst een langere rit gemaakt met onze Leapmotor C10 ProMax Design. Dit is niet alleen onze eerste reis met deze auto, maar ook onze allereerste ervaring met een volledig elektrische auto.

Onze route liep van Olk (54310, Duitsland) naar Dordrecht (3314 NS, Nederland).

Eerlijk gezegd was de ervaring minder ontspannen dan ik vooraf had verwacht. We zijn vertrokken met een volledig opgeladen accu, maar kwamen uiteindelijk thuis aan op eindbestemming met nog ongeveer 10 tot 20 km resterende actieradius. Dat betekende direct op zoek naar een laadpaal in de omgeving.

Gelukkig is de laadinfrastructuur in Nederland aanzienlijk beter dan in Duitsland. In de buurt vonden we vrij snel een openbare laadpaal. Na het aansluiten schrok ik echter van het laadtarief: €0,79 per kWh. Ik gebruikte op dat moment een combinatie van Aral en een ADAC-laadpas, waardoor de tarieven blijkbaar een stuk hoger uitvielen dan verwacht.

Uiteindelijk heb ik ongeveer €40 betaald, terwijl de accu nog niet eens volledig gevuld was. De auto stond toen rond de 45% lading. De volgende dag moesten we nog ongeveer 45 kilometer rijden naar een familie van ons. Voor de terugweg hebben we opnieuw moeten laden, ditmaal bij een Fastned-station. Dat werkte uitstekend, maar ook daar lag het tarief rond de €0,77 per kWh. We hebben geladen tot ongeveer 300 km bereik en zijn vervolgens verder gereden.

De terugreis richting huis verliep grotendeels goed, maar in een deel van Wallonië (België) liepen we tegen een ander probleem aan: het beperkte aantal laadmogelijkheden. Benzinestations waren er genoeg, maar snelladers of andere laadpunten waren schaars. Op dat moment gaf de auto nog slechts 10 km resterende actieradius aan en werden we eigenlijk gedwongen om bij de eerste beschikbare laadpaal te stoppen.

Daar betaalden we uiteindelijk zelfs €0,81 per kWh.
Mijn eerste indruk
De auto zelf bevalt uitstekend en rijdt comfortabel. Wat mij echter verrast heeft, zijn de grote verschillen in laadprijzen en de afhankelijkheid van beschikbare laadpunten tijdens langere ritten. Voor iemand die jarenlang gewend is geweest aan brandstofauto's voelt het toch anders om continu rekening te moeten houden met actieradius, laadpassen en variërende tarieven.

Ik ben benieuwd hoe andere Leapmotor- of EV-rijders dit ervaren:
  • Welke laadpassen gebruiken jullie voor de beste tarieven in Nederland, België en Duitsland?
  • Hebben jullie tips voor langere ritten door Duitsland en Wallonië?
  • Is het normaal dat de praktijkactieradius zo sterk afwijkt van de theoretische WLTP-waarde?
Ik hoor graag jullie ervaringen en adviezen.

Ik had de volgende kaarten, apps geinstalleerd
- Ionity - richting terug weg niet beschikbaar
- EnWb - te duur
- Aral + Adac
- Fastned - te duur, maar wel in Nederland en in enkele belgische plaatsen beschikbaar
- A better route planner
- Total energie - noodgedwongen te installeren, moesten 0.77é cent betalen per kwh.
- Charge prices -
- ChargeMap
- ChargeMe
Ik krijg de indruk dat jij jezelf niet echt goed hebt ingelezen in dit Forum. Maar goed, het is nooit te laat. Mijn advies, spit dit forum eens door, staan veel goede hints en tips in. Dan zie ik dat je ABRP hebt? daarmee kun je heel goed je reizen voorbereiden en plannen.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:30
aoowdam schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:04:
[...]

Ik krijg de indruk dat jij jezelf niet echt goed hebt ingelezen in dit Forum. Maar goed, het is nooit te laat. Mijn advies, spit dit forum eens door, staan veel goede hints en tips in. Dan zie ik dat je ABRP hebt? daarmee kun je heel goed je reizen voorbereiden en plannen.
ik had a ABRP langere tijd, maar niet in gebruik genomen nog. ik dacht is puur routeplanner, maar inderdaad die plant ook in waar te laden etc. ik moet alleen de filters goed instellen, en eventueel maandelijk een abbonnement nemen voor het goedkoper laden.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 12:02
Hoeveel paar ski's moeten er mee? Of ga je met 5 personen in de auto? Het ski luikje in de EV6 lijkt me gemaakt voor iets als, ehm, ski's. 8)

En zoals al eerder gezegd, als er dan te weinig opslag is verder, neem een wat aardiger geprijsde trekhaakkoffer voor overige zaken. (of stuur 1 persoon met low-cost airline naar dichtstbijzijnd vliegveld. Voor de prijs van die thule kun je heel wat tickets kopen...)

• jongetje
mediumdry schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:34:
[...]Voor de prijs van die thule kun je heel wat tickets kopen...
En in elk wintersport gebied kun je ski's huren. Voor de prijs van aanschaf en onderhoud van skis plus kosten van een box en extra elektra kun je ook best wat ski's huren...

(Zeker als je 1 week per jaar met het gezin gaat skiën, wij kosten alleen skischoenen voor de volwassenen en de rest werd gehuurd).

• ourplayground
mediumdry schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:34:
[...]

Hoeveel paar ski's moeten er mee? Of ga je met 5 personen in de auto? Het ski luikje in de EV6 lijkt me gemaakt voor iets als, ehm, ski's. 8)

En zoals al eerder gezegd, als er dan te weinig opslag is verder, neem een wat aardiger geprijsde trekhaakkoffer voor overige zaken. (of stuur 1 persoon met low-cost airline naar dichtstbijzijnd vliegveld. Voor de prijs van die thule kun je heel wat tickets kopen...)
2 paar ski's en een snowboard + de schoenen + kleding + ander spul. en 3-4 personen, afhankelijk van de vakantie.

Ski luikje is dus niet voldoende.

Bottomline is dat er iets moet komen: dakkoffer of een bak er achter.

De bak er achter klinkt erg aantrekkelijk alleen zijn mijn ski's 184cm, binnenkort eens kijken o dat misschien toch diagonaal zal passen.

• Blik1984
Voor 1 week in het jaar zou ik persoonlijk ook geen 1200 euro uitgeven voor een trekhaakkoffer, dan inderdaad maar ski's huren. Persoonlijk gebruik ik de trekhaakkoffer ook voor de zomervakantie, en zit dan al op minimaal 4 weken gebruik per jaar. Zomervakantie huren voor 3 weken gaat al snel richting de 300-400 euro, weekje wintersport komt er nog minimaal 150 euro bij. Dan wordt het snel goedkoper om het te kopen, zeker als je restwaarde ook nog meeneemt in het vergelijk.

• ourplayground
jongetje schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:41:
[...]

En in elk wintersport gebied kun je ski's huren. Voor de prijs van aanschaf en onderhoud van skis plus kosten van een box en extra elektra kun je ook best wat ski's huren...

(Zeker als je 1 week per jaar met het gezin gaat skiën, wij kosten alleen skischoenen voor de volwassenen en de rest werd gehuurd).
niet echt relevant als je al ski's hebt? Daarnaast ga ik 2-3 keer per jaar en is eigen ski's een besparing op het geheel.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:45

niki_lauda

3840Wp/VW ID3B/WeHeat Sparrow

Largamelion schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:44:
Het is een feit dat als je met 'n EV op reis vertrekt zonder voorbereiding, je de hoofdprijs betaalt aan de laadpalen. I
Klopt maar ook met mij dinosap auto's keek ik op internet welke autohofs in duitsland voordelig waren. Ik heb 4 leveranciers waar ik naar kijk als ik (regelmatig) naar Schaffhausen rijdt.
Meestal komt het met prijs en planning voor mij het beste met Ionity uit en 's-avonds op bestemming bij Tesla

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 16:05

AMDFreak

Intel is zo..

Promotioneel schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:47:
[...]

Ski's in het midden door het skiluik en de overige bagage in de trekhaakkoffer. Dakkoffer is niet meer van deze tijd. Daar word je met een EV echt gewoon ongelukkig van.
Ik heb afgelopen zomer met een Kia EV3 met dakkoffer (Hapro Traxer 5.6) 1300km gereden naar het zuiden. Het verbruik ligt iets hoger ja.. maar dan praat je over 10~15% gok ik.. En dat is wellicht ook vergelijkbaar met een benzine auto?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Blik1984
AMDFreak schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:39:
[...]

Ik heb afgelopen zomer met een Kia EV3 met dakkoffer (Hapro Traxer 5.6) 1300km gereden naar het zuiden. Het verbruik ligt iets hoger ja.. maar dan praat je over 10~15% gok ik.. En dat is wellicht ook vergelijkbaar met een benzine auto?
Volgens mij is het iets hoger, namelijk 15-20% dacht ik. Daarnaast is in de winter je verbruik echter sowieso al flink hoger als het een beetje fris is onderweg. Heb er zelf nog geen ervaringen mee, maar de eerste hits als ik ernaar zoek geven ook nog eens 20-30% lager bereik met winterse temperaturen. Als daar dan ook nog de 15-20% van de dakkoffer vanaf gaat dan hou je wel weinig over.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:29
[...]

Ja hoor. Die is er al een tijdje.
Of het ook lekker skiet, is een tweede vraag. 😉

• Bolulla
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:16
JoeJoe schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:19:
[...]

Mijn letterlijke invoer was:

Claude Opus 5 high model:
Hierbij de export uit Tessie van de drives en charges van onze vakantie. We zijn op 08-08 naar Denemarken gereden en op 22-08 weer terug.

Kun je hier een mooie visuele weergave van maken, op A4-formaat, waarop de reis is uitgestippeld: hoe we gereden hebben en waar we geladen hebben. Het gaat me daarbij vooral om de twee reisdagen zelf, dus de heenreis en de terugreis apart.

Wat ik erin terug zou willen zien:

- de laadstops, met per traject tussen twee stops de gemiddelde snelheid, het gemiddelde verbruik en de tijd

- per laadsessie van hoeveel naar hoeveel procent, hoe lang het duurde, met welk vermogen en hoeveel kWh erin ging

Daaronder zou ik het mooi vinden als de drie onderdelen apart uitgelicht staan met hun eigen statistieken: de heenreis, de terugreis, en alles wat we in Denemarken zelf gereden hebben.

De Supercharger-locaties met hun data op de kaart zou ook gaaf zijn. Uiteindelijk wil ik er iets van maken dat leuk is om te delen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bolulla op 07-09-2026 17:52 ]

• Bolulla
Eerste langere rit met onze Leapmotor C10 ProMax Design: gemengde gevoelens over elektrisch rijden

Dit weekend hebben wij voor het eerst een langere rit gemaakt met onze Leapmotor C10 ProMax Design. Dit is niet alleen onze eerste reis met deze auto, maar ook onze allereerste ervaring met een volledig elektrische auto.

Eerlijk gezegd was de ervaring minder ontspannen dan ik vooraf had verwacht. We zijn vertrokken met een volledig opgeladen accu, maar kwamen uiteindelijk thuis aan op eindbestemming met nog ongeveer 10 tot 20 km resterende actieradius. Dat betekende direct op zoek naar een laadpaal in de omgeving.

Gelukkig is de laadinfrastructuur in Nederland aanzienlijk beter dan in Duitsland. In de buurt vonden we vrij snel een openbare laadpaal. Na het aansluiten schrok ik echter van het laadtarief: €0,79 per kWh. Ik gebruikte op dat moment een combinatie van Aral en een ADAC-laadpas, waardoor de tarieven blijkbaar een stuk hoger uitvielen dan verwacht.

Uiteindelijk heb ik ongeveer €40 betaald, terwijl de accu nog niet eens volledig gevuld was. De auto stond toen rond de 45% lading. De volgende dag moesten we nog ongeveer 45 kilometer rijden naar een familie van ons. Voor de terugweg hebben we opnieuw moeten laden, ditmaal bij een Fastned-station. Dat werkte uitstekend, maar ook daar lag het tarief rond de €0,77 per kWh. We hebben geladen tot ongeveer 300 km bereik en zijn vervolgens verder gereden.

De terugreis richting huis verliep grotendeels goed, maar in een deel van Wallonië (België) liepen we tegen een ander probleem aan: het beperkte aantal laadmogelijkheden. Benzinestations waren er genoeg, maar snelladers of andere laadpunten waren schaars. Op dat moment gaf de auto nog slechts 10 km resterende actieradius aan en werden we eigenlijk gedwongen om bij de eerste beschikbare laadpaal te stoppen.

Mijn eerste indruk
De auto zelf bevalt uitstekend en rijdt comfortabel. Wat mij echter verrast heeft, zijn de grote verschillen in laadprijzen en de afhankelijkheid van beschikbare laadpunten tijdens langere ritten. Voor iemand die jarenlang gewend is geweest aan brandstofauto's voelt het toch anders om continu rekening te moeten houden met actieradius, laadpassen en variërende tarieven.

• Welke laadpassen gebruiken jullie voor de beste tarieven in Nederland, België en Duitsland?
  • Is het normaal dat de praktijkactieradius zo sterk afwijkt van de theoretische WLTP-waarde?

- EnWb - te duur
- Aral + Adac
- Fastned - te duur, maar wel in Nederland en in enkele belgische plaatsen beschikbaar
- A better route planner
- Total energie - noodgedwongen te installeren, moesten 0.77é cent betalen per kwh.
- Charge prices -
- ChargeMap
- ChargeMe
Electra en electroverse en neem een maandelijks abonnement als je op reis gaat. Ik rij nu met mijn byd atto3 van spanje naar nederland en nu via Wallonië terug via de N route terug naar spanje. Ik rij via de abrp routeplanner met een dongel van obdlink cx tot nu zeer tevreden. Morgen ga ik vanaf reims naar Lyon dat word de graadmeter als die goed gaat is het mij 100% meegevallen. Bij electra betaal ik ongeveer 38cent.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01

Mijn eerste indruk

- EnWb - te duur
- Aral + Adac
- A better route planner
- Charge prices -
- ChargeMap
- ChargeMe
Duitsland - EWE GO. Rekent in Nederland, Duitsland (en ik denk hele EU) bij eigen snelladers 52 cent en alle anderen een vast tarief van 62 cent. In Duitsland kun je de app gebruiken, daarbuiten zul je een pas moeten hebben. Die is lastig aan te vragen, bij mij werkte mailboxde.com (€5). Werkt ook bij Fastned.

EnBW even een slim abonnement voor een maand afsluiten. Tarif S is gratis: 56 cent per kWh (vind ik niet duur?!) M of L brengt kWh voor 5/10 euro naar 46/39 cent. Dus ik snap niet dat je dit een dure optie vindt. Deze maand zelfs korting van 5 cent per kWh.

Ionity idem: kijk naar een maandabonnement voor een lange reis.

Aral vermijden = duur.

Total ook te duur.

AC laden in Duitsland is relatief prijzig. Goed zoeken in verschillende apps.

Electroverse is een gratis goede laadpas met in heel Europa scherpe tarieven en de app is overzichtelijk.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• theduke1989
EnBW even een slim abonnement voor een maand afsluiten. Tarif S is gratis: 56 cent per kWh (vind ik niet duur?!) M of L brengt kWh voor 5/10 euro naar 46/39 cent. Dus ik snap niet dat je dit een dure optie vindt. Deze maand zelfs korting van 5 cent per kWh.

Ionity idem: kijk naar een maandabonnement voor een lange reis.

Aral vermijden = duur.

Total ook te duur.

AC laden in Duitsland is relatief prijzig. Goed zoeken in verschillende apps.

Electroverse is een gratis goede laadpas met in heel Europa scherpe tarieven en de app is overzichtelijk.
EnBW is in België echt duur. Ik had me aangemeld voor de gratis tarief S.. daar staat 51cent. Maar dan kom je bij de laadpaal en staat er toch echt 81cent..heb geen flauw idee hoe jullie aan dit soort tarieven komen werkelijk geen flauw idee.

Aral ga ik zeker weg doen.

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
EnBW is in België echt duur. Ik had me aangemeld voor de gratis tarief S.. daar staat 51cent. Maar dan kom je bij de laadpaal en staat er toch echt 81cent..heb geen flauw idee hoe jullie aan dit soort tarieven komen werkelijk geen flauw idee.
Dat tarief is alleen bij EnBW's eigen palen, daar zijn er geen van in NL of BE, alleen in duitsland, en wat partnerpalen in oostenrijk.

In Duitsland zijn ze dan wel overal aanwezig met honderden laadpleinen. Het is mijn standaard leverancier voor ritten in/door Duitsland.

[ Voor 15% gewijzigd door sigio op 07-09-2026 20:33 ]

• Pr088
sigio schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:26:
[...]

Dat tarief is alleen bij EnBW's eigen palen, daar zijn er geen van in NL of BE, alleen in duitsland, en wat partnerpalen in oostenrijk.

In Duitsland zijn ze dan wel overal aanwezig met honderden laadpleinen. Het is mijn standaard leverancier voor ritten in/door Duitsland.
Geldt inderdaad voor eigen palen en dus voor ritten door Duitsland. EnBW moet je niet gebruiken voor andere DC aanbieders, dat is duur. DC aanbieders geven elkaar überhaupt nauwelijks fatsoenlijke prijzen, meestal ben je het goedkoopste uit met het selecteren van 1 aanbieder op je reis en daar een abonnement voor te nemen. In België zou ik dan kijken naar Electra (hun abonnement geeft ook korting bij Fastned en Ionity).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:56
Blik1984 schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:47:
[...]

Volgens mij is het iets hoger, namelijk 15-20% dacht ik. Daarnaast is in de winter je verbruik echter sowieso al flink hoger als het een beetje fris is onderweg. Heb er zelf nog geen ervaringen mee, maar de eerste hits als ik ernaar zoek geven ook nog eens 20-30% lager bereik met winterse temperaturen. Als daar dan ook nog de 15-20% van de dakkoffer vanaf gaat dan hou je wel weinig over.
Weinig is subjectief. Zo lang het nog ca. 350km is per etappe, vind ik dat niet weinig maar genoeg. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ourplayground
Puppetmaster schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:56:
[...]

Weinig is subjectief. Zo lang het nog ca. 350km is per etappe, vind ik dat niet weinig maar genoeg. :)
Zo zit ik ook een beetje te denken, ik hoef echt geen 400-350 km uit de auto persen.
Ik merk dat ik na 2-2,5 uur rijden vaak wel even de benen wil strekken, laat dat nu zijn op plekken waar je ook kan laden ;).

Momenteel zit ik toch te twijfelen tussen de skikoffer op de trekhaak (Thule Acros XL) voordeel is geen gesuis aan je hoofd, nadeel mijn ski's passen er niet comfortabel in.
Of de Thule Pulse dakkoffer, nadeel gesuis aan je hoofd, voordeel mijn ski's passen er comfortabel in.

Gelukkig duurt het nog een paar maanden :)

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
Met een EV3 in de winter, door Duitsland en met dakkoffer haal je natuurlijk geen 350km per etappe. Al helemaal geen 400. Tenminste, niet als je "gewoon" 120/130 rijdt.

Volgens EV DB kun je 325km in de winter op de snelweg. Dat is dan bij -10 met 110 dus bij 0 en 120/130 zal het ook zoiets zijn. Haal er 15% af van de dakkoffer en doe het keer 0,8 en je zit op 220km. Moet je ook nog tot nul leeg durven rijden.

• ourplayground
Inspired schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:21:
Met een EV3 in de winter, door Duitsland en met dakkoffer haal je natuurlijk geen 350km per etappe. Al helemaal geen 400. Tenminste, niet als je "gewoon" 120/130 rijdt.

Volgens EV DB kun je 325km in de winter op de snelweg. Dat is dan bij -10 met 110 dus bij 0 en 120/130 zal het ook zoiets zijn. Haal er 15% af van de dakkoffer en doe het keer 0,8 en je zit op 220km. Moet je ook nog tot nul leeg durven rijden.
Ik weet niet op wie je reageert, maar mocht dat op mij zijn:

Ik heb geen EV3, ik geef aan dat ik na ca 2-2,5 uur rijden het geen probleem vind om even de beentjes te strekken, dat is dus na ca 260-300km, iets dat mijn EV6 vast wel moet redden?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
ourplayground schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:45:
[...]

Ik heb geen EV3, ik geef aan dat ik na ca 2-2,5 uur rijden het geen probleem vind om even de beentjes te strekken, dat is dus na ca 260-300km, iets dat mijn EV6 vast wel moet redden?
Je reageer op iemand die weer reageerde op een persoon met EV3 + Dakkoffer. :) Maar goed, volgens EV DB doet een EV6 in de winter ook een 280-300km op de snelweg. Dus 80% is dan geen 300km meer. Al helemaal niet met een dakkoffer erop. Al hangt het dus allemaal sterk af van omstandigheden en (gemiddelde) snelheid.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 11:19
theduke1989 schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:23:
[...]

[...]

Aral ga ik zeker weg doen.
De goedkope tarieven gelden bijna altijd alleen bij de eigen laadpalen. In het geval van EnBW heb je hier dus alleen iets in duitsland aan en moet je die pas niet gebruiken bij niet-EnBW-laadpalen. Er is helaas niet één pas die overal goedkoop is.
Ewe Go die @Pr088 noemt is hier een leuke uitzondering op. 52 cent bij de eigen snelladers, maar bij de andere snelladers, ook in buitenland, vaak 62 cent. Niet super goedkoop, maar al stuk beter dan wat je nu betaald heb. Check wel even van te voren in de Ewe Go app of dit inderdaad het geval is voordat je gaat laden. Ik heb het idee dat je in Duitsland woont dus voor jou is het makkelijk om een Ewe Go pas aan te vragen.
Mocht je echt goedkoop willen laden op een langere trip, dan even van te voren checken welke aanbieder het meest beschikbaar is op de route en daar een maandabbo nemen. Bijvoorbeeld Electra of Ionity.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26
ourplayground schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:45:
[...]

Met dakkoffer aan 120km/h en in de winter, die 250km tussen 80 en 10% wordt krap.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Stefannn
  • Laatst online: 21:00
Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:32:
[...]

Met dakkoffer aan 120km/h en in de winter, die 250km tussen 80 en 10% wordt krap.
Een EV6 laad je echter gemakkelijk tot 90% de hoge laadsnelheid blijft tot 90% aardig op peil.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Blik1984
Stefannn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:19:
[...]

Een EV6 laad je echter gemakkelijk tot 90% de hoge laadsnelheid blijft tot 90% aardig op peil.
Ik zou eerder zeggen tot 75%, daarna zakt die toch wel snel omlaag en bij 85% zit je nog maar op 30/40 kw (bij een long range 2wd).

• Stefannn
Blik1984 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:50:
[...]

Ik zou eerder zeggen tot 75%, daarna zakt die toch wel snel omlaag en bij 85% zit je nog maar op 30/40 kw (bij een long range 2wd).
Ouch....
Ik heb geen EV6 maar een ioniq5, MY23 77kW. Ik laad heel vaak tot 90%. Tot 80% nog op ongeveer 100kW. Bij 90% inderdaad wel rond de 50kW. Ik had gedacht dat de EV6 wel vergelijkbaar zou zijn.
Meest irritant is eigenlijk de "Korean siesta", bij 80% gaat hij 2 minuten lang naar 7kW.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 12:02
Stefannn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:04:

Meest irritant is eigenlijk de "Korean siesta", bij 80% gaat hij 2 minuten lang naar 7kW.
Hah! Ik dacht dat een vreemd trekje was van mijn EV6, maar dat komt dus vaker voor.. daarna gaat het laden weer naar 75kW tot 100kW ongeveer tot hoog in de 80%. (EV6 short range 2wd)

• Stefannn
mediumdry schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:12:
[...]

Hah! Ik dacht dat een vreemd trekje was van mijn EV6, maar dat komt dus vaker voor.. daarna gaat het laden weer naar 75kW tot 100kW ongeveer tot hoog in de 80%. (EV6 short range 2wd)
Exact…. Dat bedoel ik… dan ga je dus vrij gemakkelijk door tot 90%.
Die “Korean siësta” is trouwens bedoeld als aanmoediging om maar met laden te stoppen.

• Gerolamo
  • Laatst online: 15-09 14:04
Van de week teruggekomen van een week Geneve, Zwitserland. Weer niet gekeken hoe ik de rit kan resetten maar goed, het zal wel. Over paar weken weer naar het VK, misschien dat ik het voor die tijd uit zoek.

Verder heel saai, eigenlijk niets te melden... Geen foto's gemaakt eigenlijk. Alles soepel, geen wachten bij laders. Oja, laders... Luxembourg Urban... Het kan aan mij liggen maar een hel om te vinden. Het is dus in een parkeergarage en er staat bij reviews op Google dat je gewoon de bordjes moet volgen maar wij hebben er oprecht 0 gezien, van buiten tot aan de laders. Uit de reviews gehaald dat het op P3 was en vervolgens uit de foto's op moeten maken waar precies want het is een huuuuuge parkeergarage. Maar goed, dit gebeurt 1x weten we voor de volgende keer. Geen kapotte laders gezien verder, gestolen kabels etc

Inmiddels de MY een jaar in bezit, 47250 km gereden gemiddeld 150,7 Wh/km totaal 7120 kWh volgens de auto. In deze tijd naast werkverkeer naar het VK, 3x Oostenrijk, Budapest en nu dus Zwitserland. Geen rateltje, geen rammeltje, stukje 190 gedaan want er is vrijwel niets over van het 'zoeken' wat we eerder hadden aan de voorkant (alles lekker op elkaar ingesleten?).

Als ik 1 ding moet aanwijzen als minpunt, vind ik het heel af en toe wel irritant dat je niet makkelijk naar andere snelle laders kan gaan behalve Superchargers. Dus als er een Fastned op 5 minuten zit zal de Muskmobiel toch lekker 25 minuten willen gaan rijden naar een Supercharger (ja, ik snap dat je gewoon kan zoeken maar is niet hetzelfde).

• Puppetmaster
Aan de andere kant, waarom zou je naar een dure FastNed willen als je makkelijk goedkoper bij Tesla kan laden?

En je kan natuurlijk best 20km eerder stoppen bij die FastNed die je bewegwijzerd tegen komt. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:58

Oekol

waka waka hey hey

In de komende weken stoppen we met de ondersteuning van niet-Electra laadkaarten voor het activeren van Autocharge.

Om Autocharge te kunnen blijven gebruiken, koppelt u een andere betaalmethode aan uw voertuig via de Electra-app.
Dat is wel irritant! Was heerlijk om Electra, Fastned en Tesla (rij in Tesla) te kunnen gebruiken zonder je laadpas te hoeven pakken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Blik1984
Gerolamo schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:02:
Van de week teruggekomen van een week Geneve, Zwitserland. Weer niet gekeken hoe ik de rit kan resetten maar goed, het zal wel. Over paar weken weer naar het VK, misschien dat ik het voor die tijd uit zoek.

Verder heel saai, eigenlijk niets te melden... Geen foto's gemaakt eigenlijk. Alles soepel, geen wachten bij laders. Oja, laders... Luxembourg Urban... Het kan aan mij liggen maar een hel om te vinden. Het is dus in een parkeergarage en er staat bij reviews op Google dat je gewoon de bordjes moet volgen maar wij hebben er oprecht 0 gezien, van buiten tot aan de laders. Uit de reviews gehaald dat het op P3 was en vervolgens uit de foto's op moeten maken waar precies want het is een huuuuuge parkeergarage. Maar goed, dit gebeurt 1x weten we voor de volgende keer. Geen kapotte laders gezien verder, gestolen kabels etc

Inmiddels de MY een jaar in bezit, 47250 km gereden gemiddeld 150,7 Wh/km totaal 7120 kWh volgens de auto. In deze tijd naast werkverkeer naar het VK, 3x Oostenrijk, Budapest en nu dus Zwitserland. Geen rateltje, geen rammeltje, stukje 190 gedaan want er is vrijwel niets over van het 'zoeken' wat we eerder hadden aan de voorkant (alles lekker op elkaar ingesleten?).

Als ik 1 ding moet aanwijzen als minpunt, vind ik het heel af en toe wel irritant dat je niet makkelijk naar andere snelle laders kan gaan behalve Superchargers. Dus als er een Fastned op 5 minuten zit zal de Muskmobiel toch lekker 25 minuten willen gaan rijden naar een Supercharger (ja, ik snap dat je gewoon kan zoeken maar is niet hetzelfde).
Die in Luxemburg ben ik ook een keer terecht gekomen, was inderdaad niet heel duidelijk te vinden. Rij liever wat verder door naar Arlon in België bij het Vandervalk

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:18
Even een kort verslagje van onze eerste vakantie naar Noorwegen met de Skoda Enyaq IV80 (Founders Edition met 21" velgen). Van te voren uitgezocht via ABRP en Chargeprice wat de verwachte tarieven zouden zijn langs de geplande route door Duitsland naar Kiel (van daar met Cruiseferry naar Oslo) en na onze rondrit in Noorwegen via Zweden, Denemarken en Duitsland weer terug naar huis: totaal 3935 km. In Ede(NL) met 100% geladen via eigen PV opwek vertrokken. In Noorwegen zijn de max snelheden buiten Oslo om vaak maar 80km/h. De heen en terugreis heb ik denk ik gemiddeld 110km/h aan gehouden. Ionity abo voor een maand afgesloten a €12 en 14 keer gebruik van gemaakt inclusief paar keer 5kWh bonus. Helaas was die bonus regeling alleen nog de laatste week van Augustus actief.

Noorwegen en Denemarken zijn erg lekker qua prijzen voor DC snelladen. Had uiteindelijk ook nog een abonnement voor Tesla a €12 afgesloten en daar 3 keer gebruik van gemaakt). Op sommige plekken kun je via Tesla Supercharger nog iets goedkoper laden maar dat geld dan pas na 22:00 ed. Ionity is overdag in Noorwegen altijd voordeliger (hele dag zelfde prijs) en bestraft je niet als je een keer verder door wilt laden dan 80% terwijl de bezetting van de stalls hoog is.

Aantal Tesla superchargers locaties is wel iets hoger en vooral het aantal stalls is veel groter. Ben 1 plek tegen gekomen waar ze er 36 hadden staan. Op dat soort locaties heb je dan 4 of 5 verschillende aanbieders met meerdere stalls.

Fijn is ook dat de snelladers vaak op plekken staan waar supermarkten of toeristische attracties staan, zodat we die activiteiten dan vaak combineerden met laden. Het aantal Ionity stalls is altijd lager dan bij Tesla, maar heb maar 2 keer een minuut 5 minuten moeten wachten.

Nog een aanrader als je in Oslo bent: Parkeren buiten centrum via de "Bill I Oslo app" (met dank aan Gemini) , we hebben 7 uur geparkeerd en zijn via openbaar vervoer het centrum in gegaan terwijl onze auto geladen werd voor 0,223 per kwh (AC, ongeveer 5kw/h). Parkeren is dan ook ineens goedkoper 96 nkr (ongeveer 10 euro voor 7 uur parkeren!)

Ook voor de tolwegen, veerboten en tunnels betaal je met een elektrische auto minder als brandstof model (via epass24 app) alles met kenteken herkenning.

Hieronder een overzicht van de laadsessies, aantal ervan waren overbodig, maar ge-eist door mijn vrouw die het rijden op (volgens haar) de limiet maar niks vond. Bijvoorbeeld locatie in Denemarken met 60km range terwijl we er nog 25km tot volgende Ionity lader moesten, toch paar kw er bij via Norlys paal via Electroverse app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGg5lczWcHxs33ozYgvxN_o5JCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PCz2EBesp9GFa367pLVQf5DD.png?f=fotoalbum_large

Kom ik volgens mij uit op 6,6 cent/km aan laadkosten uit (uitgaande van 234,55 + 12 + 12) voor laden en 3935 km afgelegd. Wellicht eerlijker als die eerst rit van huis niet meegerekend wordt vanwege het thuisladen.

Uiteindelijk is de vakantie met elektrische auto erg goed bevallen, je moet er wel meer tijd in steken voor plannen (als je niet te hoofdprijs wilt betalen).

• Lumia Kees
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:53
Leuk verslag Herbiek616. Ben benieuwd hoe je het fraai weergegeven verslag van de laadsessie hebt gemaakt.

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:50
Blik1984 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 23:34:
[...]

Die in Luxemburg ben ik ook een keer terecht gekomen, was inderdaad niet heel duidelijk te vinden. Rij liever wat verder door naar Arlon in België bij het Vandervalk
Dat gaat ook wel eens vanzelf. Ik had besloten om na het nemen van de afrit een weg te vroeg naar rechts te gaan. Vervolgens zat ik op de weg naar Arlon. :F

Wel een prettige plek om te stoppen overigens. Leuke speelhoek voor de kleine kinderen en prima koffie en toiletten. De tosti's waren me dan wel weer te prijzig.

Ik ben dit jaar met het gezin naar Zuid Frankrijk geweest. Omgeving Luberon. Reis verliep perfect met de Tesla snelladers. In het vakantiegebied zijn er erg weinig laders met bijzondere tarief constructies.

Zo kwam ik een locatie tegen met
AC - 22kWDC - 24kW
transactie0,350,35
energie0,43 /kWh0,03 / kWh
extra kosten0,02 / min0,35 / min
In de reviews las ik dat de DC lader niet altijd het volle vermogen kon leveren en bleef hangen op 16kW.

Nu kan ik me best voorstellen dat een team een geweldige sessie heeft gehad in een online meeting om tot deze prijsstelling te komen. Echter als klant is het erg verwarrend.
Het is ook vervelend dat je financieel nadeel ervaart als je niet op volle snelheid kan laden.

Verder heb ik ook even geladen bij een ENGIE snellader. Hier was ik via mijn laadpas aan het laden voor 75 cent terwijl ik vervolgens de melding kreeg op het advertentiescherm dat het via de bankpas voor 66 cent kon...

Naar mijn idee is het laden met mijn Tesla bij het supercharger netwerk toch nog de beste ervaring. Het laden gaat tot zover altijd goed en de prijzen zijn tot zover fair.
Ik had gehoopt dat ook de rest van de markt hier in mee zou kunnen gaan, maar dat blijkt helaas niet het geval.

• Rob Voets
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:46
Bliz schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:06:
[...]

Dat gaat ook wel eens vanzelf. Ik had besloten om na het nemen van de afrit een weg te vroeg naar rechts te gaan. Vervolgens zat ik op de weg naar Arlon. :F

Wel een prettige plek om te stoppen overigens. Leuke speelhoek voor de kleine kinderen en prima koffie en toiletten. De tosti's waren me dan wel weer te prijzig.

Ik ben dit jaar met het gezin naar Zuid Frankrijk geweest. Omgeving Luberon. Reis verliep perfect met de Tesla snelladers. In het vakantiegebied zijn er erg weinig laders met bijzondere tarief constructies.

Zo kwam ik een locatie tegen met
AC - 22kWDC - 24kW
transactie0,350,35
energie0,43 /kWh0,03 / kWh
extra kosten0,02 / min0,35 / min
In de reviews las ik dat de DC lader niet altijd het volle vermogen kon leveren en bleef hangen op 16kW.

Nu kan ik me best voorstellen dat een team een geweldige sessie heeft gehad in een online meeting om tot deze prijsstelling te komen. Echter als klant is het erg verwarrend.
Het is ook vervelend dat je financieel nadeel ervaart als je niet op volle snelheid kan laden.

Verder heb ik ook even geladen bij een ENGIE snellader. Hier was ik via mijn laadpas aan het laden voor 75 cent terwijl ik vervolgens de melding kreeg op het advertentiescherm dat het via de bankpas voor 66 cent kon...

Naar mijn idee is het laden met mijn Tesla bij het supercharger netwerk toch nog de beste ervaring. Het laden gaat tot zover altijd goed en de prijzen zijn tot zover fair.
Ik had gehoopt dat ook de rest van de markt hier in mee zou kunnen gaan, maar dat blijkt helaas niet het geval.
Daar ben ik het mee eens, ook als non-Tesla rijder. Bij voorkeur Tesla en als backup/lokaal Electra en IZIVIA).

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 12:10

Maasluip

Kabbelend watertje

Gerolamo schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:02:

Oja, laders... Luxembourg Urban... Het kan aan mij liggen maar een hel om te vinden.
Ik zou ook niet weten waarom je die aan zou willen rijden als je op doorreis bent. Het kost je zo 10 minuten extra alleen al om er te komen. Zelfs Arlon kost je niet zoveel extra en de supercharger in Terville is ook een stuk goedkoper.

Maar zo dacht ik laatst "even snel" een plasstop te kunnen combineren... bij de Gorinchem supercharger. 8)7 Ik heb langer gereden van de autosnelweg naar de lader en terug dan dat ik klaar was met mijn nummer 1. Volgende keer doe ik het wel in de bosjes op een parkeerplaats.

Signatures zijn voor boomers.

• Herbiek616
Lumia Kees schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:02:
Leuk verslag Herbiek616. Ben benieuwd hoe je het fraai weergegeven verslag van de laadsessie hebt gemaakt.
Ben begonnen met Gemini maar uiteindelijk gemaakt in gratis versie van Claude. Facturen geuploade (aangevuld met info van laadsessie waarvan ik geen factuur van had) en kort verteld wat onze reisroute was en gevraagd er een info graphic van 1 pagina van te maken met kaart en kosten van laad gegevens etc.

• Lumia Kees
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:53
Herbiek616 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:42:
[...]

Ben begonnen met Gemini maar uiteindelijk gemaakt in gratis versie van Claude. Facturen geuploade (aangevuld met info van laadsessie waarvan ik geen factuur van had) en kort verteld wat onze reisroute was en gevraagd er een info graphic van 1 pagina van te maken met kaart en kosten van laad gegevens etc.
Bedankt. Ben nu nog op reis, maar zal tzt ook zoiets proberen.

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:17
EDB schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:42:
[...]

In Spanje kun je in ieder geval de gewone Lidl app gebruiken en omzetten. Maar… veel Lidl vestigingen daar bieden gratis AC laden en daar heb je geen app voor nodig. Aansluiten en een half uurtje gratis laden.
Hier in Portugal werkt het helaas niet met de Lidl Plus app. Een andere Lidl app zie ik niet in de Appstore staan.

Vervolgens 10 minuten in allerlei apps gekeken. Daar zag ik enkel tarieven rond de €0,70 per kw/h of je moest abonnementen af sluiten om enigzins acceptabele tarieven te krijgen.

Gelukkig stond er iemand zijn Jaguar I Pace op te laden. Op zijn advies geladen met de Miio app. Ik moest 30 euro tegoed in de app toevoegen en bij het starten van de laadsessie gaf hij €0,27 per kwh aan. Na de laadsessie zag ik dat er maar liefst €8,55 Miio, €5,84 charging point en €6,91 aan fees waren gerekend. Dat brengt het totaal voor 33 kwh op € 22 euro.

Dat betekent €0,66 per kwh ipv €0,27 per kwh zoals de app zegt. En dan heb ik het nog niet over de €8 tegoed waar ik nu niks meer aan heb :P

Op dit soort momenten ben ik erg blij met m’n Tesla en het hele Supercharge netwerk: Goede prijzen, transparant, gebruiksgemak. In de daluren kost het bij Tesla hier regelmatig €0,18 per kwh.

Ook de hele integratie met de auto vind ik een groot pluspunt. Ik weet dat mensen hier zeggen dat andere auto’s ook gebruik kunnen maken van het Tesla Supercharge netwerk. Ik heb vorig jaar tijdens m’n reis met een Kia EV gemerkt dat het niet hetzelfde is.

Dit jaar voelt het reizen een stuk makkelijker en prettiger. Het scheelt gewoon dat je een bestemming invult, de auto een route + laadplanning maakt, de accu netjes voorverwarmd en je vervolgens alles mooi via de app kan volgen. Buiten Tesla en/of het Supercharge netwerk om vind ik het veel gedoe en gepuzzel.

[ Voor 3% gewijzigd door tim.w op 10-09-2026 22:16 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:19
tim.w schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:09:
[...]

Ook de hele integratie met de auto vind ik een groot pluspunt. Ik weet dat mensen hier zeggen dat andere auto’s ook gebruik kunnen maken van het Tesla Supercharge netwerk. Ik heb vorig jaar tijdens m’n reis met een Kia EV gemerkt dat het niet hetzelfde is.

Dit jaar voelt het reizen een stuk makkelijker en prettiger. Het scheelt gewoon dat je een bestemming invult, de auto een route + laadplanning maakt, de accu netjes voorverwarmd en je vervolgens alles mooi via de app kan volgen. Buiten Tesla en/of het Supercharge netwerk om vind ik het veel gedoe en gepuzzel.
Tja, is dat niet gewoon een kwestie van je aanpassen aan de mogelijkheden. Ik ervaar het met mijn classic Ioniq net zo relaxt met als enige verschil dat ik zelf vooraf thuis de laadplanning maak en ik gewoon van lader naar lader rij. Tot de laatste procenten leegrijden boeien mij niet want dat maakt met de Ioniq toch niets uit, hooguit wil ik nog wel eens wat sneller rijden als de laadstop in zicht komt. Heb ik straks een EV met meer bereik dan zal ik mijn laadplanning daar ook weer op aanpassen. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Pr088
PeterZ(on) schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:57:
[...]

Tja, is dat niet gewoon een kwestie van je aanpassen aan de mogelijkheden. Ik ervaar het met mijn classic Ioniq net zo relaxt met als enige verschil dat ik zelf vooraf thuis de laadplanning maak en ik gewoon van lader naar lader rij. Tot de laatste procenten leegrijden boeien mij niet want dat maakt met de Ioniq toch niets uit, hooguit wil ik nog wel eens wat sneller rijden als de laadstop in zicht komt. Heb ik straks een EV met meer bereik dan zal ik mijn laadplanning daar ook weer op aanpassen. :)
Naar welke EV stap je over? De Ioniq lijkt me lastig om afscheid van te nemen.

• PeterZ(on)
Pr088 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:44:
[...]

Naar welke EV stap je over? De Ioniq lijkt me lastig om afscheid van te nemen.
Het plan is over te stappen naar de nieuwe Ioniq 3 maar die moet dan wel helemaal naar mijn zin v.w.b. het rijden zelf, dus ik kijk uit naar een proefrit. De specificaties, voor zover nu bekend, spreken mij wel maar het prettig rijden is net zo belangrijk. Het enige nadeel van de classic Ioniq vind ik het beperkte bereik maar met de gestage uitbreiding van het laadnetwerk daar valt mee te leven. Binnenkort weer fijn naar het zonnige zuiden met de Ioniq. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:37

EDB

tim.w schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:09:
[...]

Hier in Portugal werkt het helaas niet met de Lidl Plus app. Een andere Lidl app zie ik niet in de Appstore staan.

Vervolgens 10 minuten in allerlei apps gekeken. Daar zag ik enkel tarieven rond de €0,70 per kw/h of je moest abonnementen af sluiten om enigzins acceptabele tarieven te krijgen.

Gelukkig stond er iemand zijn Jaguar I Pace op te laden. Op zijn advies geladen met de Miio app. Ik moest 30 euro tegoed in de app toevoegen en bij het starten van de laadsessie gaf hij €0,27 per kwh aan. Na de laadsessie zag ik dat er maar liefst €8,55 Miio, €5,84 charging point en €6,91 aan fees waren gerekend. Dat brengt het totaal voor 33 kwh op € 22 euro.

Dat betekent €0,66 per kwh ipv €0,27 per kwh zoals de app zegt. En dan heb ik het nog niet over de €8 tegoed waar ik nu niks meer aan heb :P

Op dit soort momenten ben ik erg blij met m’n Tesla en het hele Supercharge netwerk: Goede prijzen, transparant, gebruiksgemak. In de daluren kost het bij Tesla hier regelmatig €0,18 per kwh.

Als ik in mijn Lidl app kijk staat Portugal wel in de lijst van landen waar ik naar zou kunnen switchen. Jammer dat het daar dan niet werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BHp05m3F_XfwpmK9hSvBdmaSIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jr7MeTyuDZAxuC7W80VcuK28.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:49
PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:59:
Het plan is over te stappen naar de nieuwe Ioniq 3 maar die moet dan wel helemaal naar mijn zin v.w.b. het rijden zelf, dus ik kijk uit naar een proefrit. De specificaties, voor zover nu bekend, spreken mij wel maar het prettig rijden is net zo belangrijk.
Mooie bak. Maar ik las dat je bedenkingen had bij de ICCU 'problemen' die soms bij de Inster voor komen zoals te lezen in dat topic, is dat bij de Ioniq 3 dan ook niet het geval?

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:05:
[...]

Mooie bak. Maar ik las dat je bedenkingen had bij de ICCU 'problemen' die soms bij de Inster voor komen zoals te lezen in dat topic, is dat bij de Ioniq 3 dan ook niet het geval?
Dat soort problemen speelt natuurlijk mee bij de keus voor de Ioniq 3 en of de ICCU daar ook problemen gaat geven is afwachten maar ik wil daar wel garanties voor terugkrijgen. Maar misschien zit daar wel een heel ander type/merk in verbouwd. Dat soort zaken heeft o.a. mijn aandacht want ik heb geen zin om straks daarmee weer ergens in Frankrijk te stranden of thuis weken lang geen auto te hebben.

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:17:
[...]

Dat soort problemen speelt natuurlijk mee bij de keus voor de Ioniq 3 en of de ICCU daar ook problemen gaat geven is afwachten maar ik wil daar wel garanties voor terugkrijgen. Maar misschien zit daar wel een heel ander type/merk in verbouwd. Dat soort zaken heeft o.a. mijn aandacht want ik heb geen zin om straks daarmee weer ergens in Frankrijk te stranden of thuis weken lang geen auto te hebben.
De ICCU is inmiddels vernieuwd en zou minder problemen moeten hebben.
Persoonlijk ben ik er met mijn (oudere) ioni5 toe over gegaan om op vakantie niet meer AC te laden. Dan is de kans dat ik daarop stil kom te staan nihil.
In eerste instantie leek me dat een groot ongemak maar dat valt heel erg mee. Op een fikse vakantie is het wellicht 1x meer snelladen maar het scheelt ook een enorme hoop gedoe en uitzoeken van lokale AC tarieven.

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:23:
[...]

De ICCU is inmiddels vernieuwd en zou minder problemen moeten hebben.
Persoonlijk ben ik er met mijn (oudere) ioni5 toe over gegaan om op vakantie niet meer AC te laden. Dan is de kans dat ik daarop stil kom te staan nihil.
In eerste instantie leek me dat een groot ongemak maar dat valt heel erg mee. Op een fikse vakantie is het wellicht 1x meer snelladen maar het scheelt ook een enorme hoop gedoe en uitzoeken van lokale AC tarieven.
Dat de nieuwe ICCU minder problemen zou geven lijkt mij gezien o.a. het Inster draadje toch niet zo te zijn als zelfs een derde exemplaar moet worden gemonteerd. Het lijkt wel of ze gewoon de oude voorraad gebruiken als vervanging met het idee, van gaat het goed dan is het goed, want lang niet iedereen heeft problemen. Want als het probleem echt getackeld is, waarom geven ze dan iets van 15 jaar garantie.

Op vakantiereizen maak ik maar weinig gebruik van AC laden, alleen op de bestemming. Maar er staat mij bij dat een defecte ICCU er ook voor zorgt dat de 12v niet meer wordt bijgeladen. Door nu twee keer in Frankrijk te zijn gestrand, de 1e keer de 12v accu en begin dit jaar de laadpoortvergrendeling zit ik echt niet op een derde keer te wachten.

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:17
EDB schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:09:
[...]

Als ik in mijn Lidl app kijk staat Portugal wel in de lijst van landen waar ik naar zou kunnen switchen. Jammer dat het daar dan niet werkt.
[Afbeelding]
Portugal zie ik in de Lidl Plus app wel staan. Deze heb ik ingesteld net als een betaalmethode + adres toegevoegd. Toch is er nergens een optie om laders te selecteren of QR-codes te scannen.

Als ik met de gewone camera de QR-code op de laadpaal scan gaat hij naar een site van de leverancier ABB.

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:42:
Want als het probleem echt getackeld is, waarom geven ze dan iets van 15 jaar garantie.
Enkel op de oude modellen, niet op de nieuwe. Dus OF opgelost OF nieuwe ellende.
Op vakantiereizen maak ik maar weinig gebruik van AC laden, alleen op de bestemming.
Dat realiseerde ik me ook. Daardoor was overstappen op "helemaal niet" helemaal niet erg. Gaf een hoop rust ook eigenlijk want ik hoefde opeens helemaal niet meer naar AC palen te speuren. "op bestemming AC" geef ik nu op maar dat is met 1x DC laden wel ongeveer gecompenseerd (ioniq5 heeft natuurlijk heel veel meer range dan jouw classic).
Maar er staat mij bij dat een defecte ICCU er ook voor zorgt dat de 12v niet meer wordt bijgeladen. Door nu twee keer in Frankrijk te zijn gestrand, de 1e keer de 12v accu en begin dit jaar de laadpoortvergrendeling zit ik echt niet op een derde keer te wachten.
Klopt, maar hij gaat met name stuk door AC laden. Dus als hij niet stuk gaat heb je dat probleem niet.

NB, ik stel voor de rest in PB of op betreffende ioniq forums te doen zodat het hier on-topic blijft

• Stefannn
Zojuist in de e-mail: tot 16 oktober gratis laadpas van Electra.
Normalitair volgens mij enkel gratis als je een subscriptie hebt. Nu gratis als je een account zonder subscriptie hebt.

• Marang73
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:14
Stefannn schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:50:
Normalitair volgens mij enkel gratis als je een subscriptie hebt. Nu gratis als je een account zonder subscriptie hebt.
Besteld :)

• bert pit
  • Laatst online: 19:54
Welk voordeel biedt de pas ten opzichte van de app, behalve gemak?

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• XYRIS
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:49
bert pit schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:46:
[...]

Ik ook. En heb ook eentje van Ionity. Enkel spijtig dat bij Ionity met pasje ik via app de laadbeurt niet zie en ook de vooruitgang niet..

Het voordeel: als je mobiel netwerkt eens de lastige uithangt op foute moment, wanneer je wil laden is pasje wel goede noodoplossing

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:16
Ik heb een Electra+ pas en gebruik deze eigenlijk altijd. De app hangt soms op E/OS en dan werkt dat niet. Autocharge werkt fijn als alternatief. Fijne aanbieder zolang de palen niet uitgezet worden...

• Stefannn
[...]

Gemak.
Op zich staat de boel op autocharge dus ik zal hem niet gauw gebruiken. Ervoor betalen zou ik ook niet doen. Maar met deze gratis actie bestel ik hem wel. Wie weet is het ergens in de toekomst nog nuttig.

• PeterZ(on)
[...]

Over de voor- en nadelen van laadpas/app zijn hier tot vervelens toe pagina's vol geschreven zodat het weinig zin heeft daar op in te gaan. Het is voor iedereen toch weer anders. :)

• Herbiek616
Mij niet duidelijk hoe ik die aanvraag? Heb app geïnstalleerd en account aangemaakt, maar verder nergens voor betaald...

• PeterZ(on)
Herbiek616 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:12:
[...]

Mij niet duidelijk hoe ik die aanvraag? Heb app geïnstalleerd en account aangemaakt, maar verder nergens voor betaald...
https://www.go-electra.com/nl/electra-charging-card/

• Zjanzjak
Herbiek616 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:12:
Denk dat je eerdaags via de app en/of via de mail, bericht krijgt van Electra hierover.
Maar ik zie het op de begin pagina van hen ook gelijk: https://www.go-electra.com/nl/

Ik zie wel overal staan: 'Beperkt aanbod'.

• Bolulla
Heel goedkoop geladen met de electra pas en het maandelijkse abonnement.

• theduke1989
Kan iemand me vertellen

54310 Ralingen (Im Gartenfeld) - 3314NS Dordrecht (Rene van chalonstraat) ik probeer al een tijdje een route te vinden met Ladestation (goedkoop mogelijk) maar alles is echt duur.

Hoe zouden jullie dit doen dan? Welke aanbieder etc?

Ik begrijp namelijk niks er van nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAecCFRi0o7A6cn25Pluqdmgc8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxidtS7ghDcBYbsCBTwPqdU7.jpg?f=fotoalbum_large dit zijn de apps die ik tot nu toe heb kunnen bemachtigen (denkend dat het genoeg is/was)

[ Voor 43% gewijzigd door theduke1989 op 15-09-2026 08:04 ]

• Zjanzjak
theduke1989 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:03:
Kan iemand me vertellen

54310 Ralingen (Im Gartenfeld) - 3314NS Dordrecht (Rene van chalonstraat) ik probeer al een tijdje een route te vinden met Ladestation (goedkoop mogelijk) maar alles is echt duur.

Hoe zouden jullie dit doen dan?
Zullen vast mensen zijn hier die je wat kunnen vertellen maar had je al gezocht op het woord 'Duitsland' in dit topic?

• PeterZ(on)
Kan iemand me vertellen

[Afbeelding] dit zijn de apps die ik tot nu toe heb kunnen bemachtigen (denkend dat het genoeg is/was)
Dat is 350km, dus wat is het probleem? 8)7

• theduke1989
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:19:
[...]

Dat is 350km, dus wat is het probleem? 8)7
wel ik zie niet de stops bijvoorbeeld voor goedkoper laden, alleen de normale laadpalen. kan zijn dat er dus helemaal niks daar tussen staat? of met grote omweg rijden moet?

• jongetje
Kan iemand me vertellen

[Afbeelding] dit zijn de apps die ik tot nu toe heb kunnen bemachtigen (denkend dat het genoeg is/was)
Ga je serieus opnieuw dezelfde vraag van een week geleden herhalen? Hierbij mijn reactie: jongetje in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" wat was er niet duidelijk, dan kunnen we gericht helpen.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:36
theduke1989 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:51:
[...]

wel ik zie niet de stops bijvoorbeeld voor goedkoper laden, alleen de normale laadpalen. kan zijn dat er dus helemaal niks daar tussen staat? of met grote omweg rijden moet?
Je hebt de EnBW app al, en die is in Duitsland zeker niet de duurste voor DC laden.

En komt het voor de maximaal (je vertrekt toch niet 'helemaal leeg?) 75 tot 100 kWh (voor 350 km) echt op het goedkoopste tarief aan?

Kijk ook eens naar de app "Ad-Hoc map" voor nog goedkopere laadmogelijkheden.

[ Voor 7% gewijzigd door Peter-036 op 15-09-2026 09:13 ]

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• Puppetmaster
dit zijn de apps die ik tot nu toe heb kunnen bemachtigen (denkend dat het genoeg is/was)
Het gaat er niet perse om welke apps je hebt, maar bij een (echt) lange rit meer om welk abo je hebt.
Ik weet niet waar je in rijdt, maar voor veel moderne EV’s is 350km wel haalbaar zonder laadstop.
Verder gaat je rit vooral door B en NL als ik op Google maps kijk, dus dan kies je bij voorkeur iets wat in NL goed geprijsd is, want daar zal je laadstop waarschijnlijk uitkomen.

Als je eenmalig laadt onderweg en niet al te veel kWh’s, moet je je afvragen of een abo wel uit kan?
Zonder abo is Tesla vaak een van de goedkopere.

• jouwheld
Kan iemand me vertellen

Zoals al eerder gezegd, wanneer je makkelijk en een redelijke prijs wilt. Vraag de Ewe-go pas aan https://www.ewe-go.de/
Vervolgens plan je je route en als je moet laden of plassen, pak je de snellader (Fastned, Allego, Ionity, etc) op je route en betaal 62 cent per kWh. Check wel voordat je inprikt of Ewe go hier 62 cent rekent, ik dacht dat dit bij ongeveer alle snelladers wel het geval is.
Als je zo goedkoop mogelijk wilt en iets meer wil voorbereiden. Neem dan een maandabbonement bij Electra, Tesla of Ionity en zoek van te voren op waar deze snelladers op je route liggen. Electra heeft nog steeds kortingscode voor twee maanden gratis abbo, ik zou deze kiezen als je over België rijdt.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 16:27
Zou een estimate van ABRP representatief zijn voor het verschil in verbruik tussen een 2021 Tesla Model3 en een 2021 Porsche Taycan Cross Turismo 4s? Ik dacht dat de Porsche wel meer zou slurpen..
(route Van Nederland naar Noorwegen door Duitsland)

Porsche:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKgVOplXZcCj7J8ULWMDxyKL2vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OK2Q0I9iNYnX9w8Zik06Udqs.png?f=fotoalbum_large

Tesla M3:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rW9uZgmcBakC5TdbJho2DDRhR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/imAZVzawdIG92fyhikCgKjv0.png?f=fotoalbum_large

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:50
Menesis schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:25:
Zou een estimate van ABRP representatief zijn voor het verschil in verbruik tussen een 2021 Tesla Model3 en een 2021 Porsche Taycan Cross Turismo 4s? Ik dacht dat de Porsche wel meer zou slurpen..

Porsche:
[Afbeelding]

Tesla M3:[Afbeelding]
Let er even op wat je als waarde voor de maximale snelheid hebt staan, door Duitsland kan ABRP wel eens rare dingen doen vanwege de onbeperkte snelheid op de Autobahn.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 12:10

Maasluip

Kabbelend watertje

1/3e meer vind je wel meevallen? Ik zou wel hetzelfde verwachten.

Signatures zijn voor boomers.

• jouwheld
Menesis schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:25:

Porsche:
~[Afbeelding]

Tesla M3:~[Afbeelding]
Klopt wel redelijk, een auto gaat pas veel meer vebruiken als je er ook echt hard mee rijdt. Abrp heeft volgens mij wel redelijk wat data voor de verschillende autos.
Waardes lijken redelijk overeen te komen met die van Tesla Bjørn tijdens zijn 1000km challenge.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4gudQA-LFXPvLltkzDXTQGnjmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ExK1CDdwZzRrCK0nqgC90bT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jouwheld op 15-09-2026 10:53 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:03
Kan iemand me vertellen

Mis de tesla app nog om bij tesla te laden, die is meestal gewoon het goedkoopst

• theduke1989
SpikeHome schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:34:
[...]

Mis de tesla app nog om bij tesla te laden, die is meestal gewoon het goedkoopst
Ik had die vorige week gedownload. Maar kan niks toevoegen qua auto

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:03
theduke1989 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:26:
[...]

Ik had die vorige week gedownload. Maar kan niks toevoegen qua auto
dat hoeft ook niet, je kan de paal activeren met die app.
toevoegen auto kan alleen als je een tesla hebt.
wel betaalmethode toevoegen

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

In het 1e dorp buiten Ralingen zit een REWE (Op Kullert 1, 54298 Welschbillig) met een EnBW snellader... en op de route vast nog 30+ lokaties. Met abbo kan je daar laden voor 39ct (als je de rit vaker dan eens per maand maakt). Anders is 't alsnog niet super duur bij EnBW
Pagina: 1 ... 172 173 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.