• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:35
Matched: Schotland
arsimo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:49:
Opvallend hoeveel door menigeen wordt gepuzzeld over AC-laadpunten op hun vakantie. Heb nu diverse internationale roadtrips gemaakt, zowel noordwaarts (Scandinavie) als zuidwaarts (Italie) van circa twee weken per stuk en neem AC-laadpunten totaal niet in mijn beschouwing mee. Zijn ze ergens beschikbaar (bijvoorbeeld bij de accommodatie) dan is dat mooi, maar indien niet dan niets aan de hand.

NB: buiten mijn road trip vakanties maak ik nauwelijks gebruik van snelladers.
Tja, ik kom tijdens mijn roadtrip vakanties (bijna elke dag een andere plaats) juist bijna niet in de buurt van SuC's (bijvoorbeeld in de Alpen of Schotland) en heb geen zin om er voor om te rijden. Maar juist het vinden van laadgelegenheden en waar je dan terecht komt en verplicht moet pauzeren is onderdeel van de trip en heeft al leuke verrassingen opgeleverd (als in plaatsjes waar we normaal nooit gestopt waren maar toch erg leuk bleken).

De eerste en laatste dag uiteraard wel via SuC's en als ik er toevallig een tegenkom sla ik hem ook niet over.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:00
Na 3 weken vakantie in het Verenigd Koninkrijk en daarvan het grootste deel in Schotland een korte recap:
- in Schotland is het overgrote deel van de laders van een publieke organisatie (ChargeScotland). Prijzen zijn beperkt (vaak 25 tot 30 pence per kWh) maar de snelheid is ook maximaal 50 kWh. Het beste is om een RFID plug ervan te hebben en anders een dedicated app. Maar voor buitenlanders is alleen een website met plugin beschikbaar die zeer onbetrouwbaar bij mij werkte. Gelukkig kon ik onder Android de app sideloaden en lukte het laden daardoor meestal. Betaling kon na aanmelden met mijn bankrekening. Helaas is de techniek regelmatig een probleem bij ChargeScotland, las ik daar ook in de pers
- in het noorden van Schotland zijn naast ChargeScotland nog wat kleine aanbieders. Podpoint laders met 50 kWh snelheid bij de Lidl heb ik enkele malen gebruikt. Gebruik ervan vergt een app en een credit card. Werkte behoudens één keer goed en de prijs was ook minder dan 30 pence per kWh
- in het zuiden van Schotland zijn soms ook andere aanbieders te vinden zoals Ionity, Tesla (soms ook voor andere merken) en zelfs een Fastned
- de Fastned app werkt ook in de UK (met mijn MTC kaart als betaalmiddel). Bij Ionity en Osprey kon ik ook met de MTC kaart betalen. Instavolt, Tesla, Gridserve, Ionity en Osprey staan betalingen met de creditcard toe. BP Pulse ook, maar er zijn veel klachten over technische problemen bij hun laders. Zelf ook meegemaakt, 7,09 euro is zelfs door BP afgeschreven terwijl het laadproces niet werkte. Komt vaker voor, las ik
- bij Ionity is regelmatig druk, als het een locatie met veel services is langs een drukke Motorway. Bij Gridserve lukte laden vaak, slechts een paar keer hoeven wachten. In Schotland waren er meestal wel vrije laders

Zapmap is de beste app voor het vinden van laadpunten in de UK. https://www.speakev.com/t...-post-for-updates.100905/ is een goede thread op een forum om meer te leren over laden in Engeland, Schotland etc

[ Voor 12% gewijzigd door Frij5fd op 08-08-2022 23:40 ]

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-04 14:21
Frij5fd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:32:
Na 3 weken vakantie in het Verenigd Koninkrijk en daarvan het grootste deel in Schotland een korte recap:
- in Schotland is het overgrote deel van de laders van een publieke organisatie (ChargeScotland). Prijzen zijn beperkt (vaak 25 tot 30 pence per kWh) maar de snelheid is ook maximaal 50 kWh. Het beste is om een RFID plug ervan te hebben en anders een dedicated app. Maar voor buitenlanders is alleen een website met plugin beschikbaar die zeer onbetrouwbaar bij mij werkte. Gelukkig kon ik onder Android de app sideloaden en lukte het laden daardoor meestal. Betaling kon na aanmelden met mijn bankrekening. Helaas is de techniek regelmatig een probleem bij ChargeScotland, las ik daar ook in de pers
- in het noorden van Schotland zijn naast ChargeScotland nog wat kleine aanbieders. Podpoint laders met 50 kWh snelheid bij de Lidl heb ik enkele malen gebruikt. Gebruik ervan vergt een app en een credit card. Werkte behoudens één keer goed en de prijs was ook minder dan 30 pence per kWh
- in het zuiden van Schotland zijn soms ook andere aanbieders te vinden zoals Ionity, Tesla (soms ook voor andere merken) en zelfs een Fastned
- de Fastned app werkt ook in de UK (met mijn MTC kaart als betaalmiddel). Bij Ionity en Osprey kon ik ook met de MTC kaart betalen. Instavolt, Tesla, Gridserve, Ionity en Osprey staan betalingen met de creditcard toe. BP Pulse ook, maar er zijn veel klachten over technische problemen bij hun laders. Zelf ook meegemaakt, 7,09 euro is zelfs door BP afgeschreven terwijl het laadproces niet werkte. Komt vaker voor, las ik
- bij Ionity is regelmatig druk, als het een locatie met veel services is langs een drukke Motorway. Bij Gridserve lukte laden vaak, slechts een paar keer hoeven wachten. In Schotland waren er meestal wel vrije laders

Zapmap is de beste app voor het vinden van laadpunten in de UK. https://www.speakev.com/t...-post-for-updates.100905/ is een goede thread op een forum om meer te leren over laden in Engeland, Schotland etc
Bedankt voor al deze tips _/-\o_ . Ik ga komende zomer ook 3 weken naar Schotland en kan ze goed gebruiken!

Betreffende de ChargeScotland RFID kaart; Had jij deze uiteindelijk nog besteld of toch alle laadsessies met de Android app kunnen starten? Hij kost +/- 11 euro in aanschaf dus ik vraag mij af of het die 3 weken waard zou zijn. Als ik Google moet geloven gaat het Westen en Noorden van Schotland (slecht bereik) wel veelal bestaan uit ChargeScotland laadpunten. Werken er geen RFID laadpassen van andere backoffice providers op deze laadpunten?

• Frij5fd
Rubbaa schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:00:
[...]

Bedankt voor al deze tips _/-\o_ . Ik ga komende zomer ook 3 weken naar Schotland en kan ze goed gebruiken!

Betreffende de ChargeScotland RFID kaart; Had jij deze uiteindelijk nog besteld of toch alle laadsessies met de Android app kunnen starten? Hij kost +/- 11 euro in aanschaf dus ik vraag mij af of het die 3 weken waard zou zijn. Als ik Google moet geloven gaat het Westen en Noorden van Schotland (slecht bereik) wel veelal bestaan uit ChargeScotland laadpunten. Werken er geen RFID laadpassen van andere backoffice providers op deze laadpunten?
Ik heb de kaart uiteindelijk niet besteld. We hebben echter voor volgend jaar het plan om weer erheen te gaan, dus het is toch wel goed om dat te doen. De truc met de gesideloade app van hen op mijn Android smartphone werkte namelijk ook niet altijd (2 van de 10 keer niet, als ik het nu moet schatten).
Ik had verder MTC, Shell Recharge en Maingau pasjes bij me, maar die deden het niet

• Frij5fd
Rubbaa schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:27:
[...]

Alright, ik heb hem besteld!
Levertijd is ongeveer 2 weken. Ik zal mijn bevingingen later delen ;)
Ik heb 'm ook maar meteen besteld. Maar.... Ik zag nu dat ik de laadsessies van deze zomer vreemd genoeg niet betaald heb. Ik heb mij ASN bankrekeningnummer gebruikt bij het aanmaken van een account en ook een mail gehad dat er incasso-toestemming aan Swarco was gegeven (die de exploitatie van de laadpunten verzorgt). Maar blijkbaar werkt deze niet.
Ik heb tevens daarom nu een mailtje naar de helpdesk van de club gestuurd, om dit op te lossen. Geen zin om volgend jaar onverwachts niet meer te kunnen laden in Schotland

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:15
Ik ben van plan binnenkort naar Schotland te reizen met de model 3 p.
Wil met name richting Loch Ness, Inverness. Zo in die buurt.

Overtocht kan per boot, maar is wel erg prijzig. Dus vermoedelijk via de tunnel.

Zijn er ervaringen hier qua laadinfra en passen in het VK en dan met name Schotland? Zie zo links en rechts 40/50kw laders daar.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-04 21:03
Voor Schotland is een "ChargePlace Scotland" pas een must!

Het kan ook via hun app, maar er zijn veel plekken in Schotland waar geen telefoon dekking is!

Ik kom uit Schotland (woon nu in Nederland).

Ter info:
- Beste data / dekking provider is EE.
- Laden kan (kon) vaak gratis (heel langzaam) bij de grote supermarkt ketens.
- Er zijn vaak laadpalen kapot. Ik plan mijn laad stops altijd dat ik minimaal nog 1 andere kan halen.

[ Voor 29% gewijzigd door N0EL op 23-01-2023 10:48 ]

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:22
N0EL schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:42:
Voor Schotland is een "ChargePlace Scotland" pas een must!

Het kan ook via hun app, maar er zijn veel plekken in Schotland waar geen telefoon dekking is!
Weet je toevallig of de standaard passen (greenchoice, anwb, eflux) ook in noord Engeland (Lake distrct) werken, of is CPS ook daar een goed idee?

• N0EL
Ik heb ooit wat passjes geprobeerd (o.a. die van de ANWB, Shell, en PlugShare) en die deden het niet in Engeland en Schotland.

Ik ga altijd via Ijmuiden <> Newcastle en dan via de oostkust naar het noorden.
Als ik moet laden in England gebruik ik chargeyourcar.org (bppulse.co.uk)

De CPS kaart is echt een must voor Schotland.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:45

Croga

The Unreasonable Man

3 weken geleden zijn wij naar Denemarken gereden met de ID.4 First Max (77kW, 2WD).

Ik rijdt de ID.4 nu net iets minder dan een jaar en in de zomer geniale ervaringen mee gehad. Op papier heeft hij een WLTP van iets boven de 500km en met een verbruik van minder dan 17kWh per 100km bij normaal gebruik haalde ik zo'n 450km uit het accupakket met uitschieters richting de 550km. Zou niet zo'n probleem mogen zijn dus. Weert naar Haderslev is minder dan 700km dus in theorie kan dat met 1 keer laden.
Totdat de winter begon..... Mijn normale dagelijkse ritten schieten plots dik boven de 20kWh per 100km en de te verwachten range duikt naar zo'n 350km of minder.

In de voorbereiding heb ik gekeken naar laadpassen en apps. De best geaccepteerde pas in noord europa is van Helen, een fins bedrijf. Nou kan ik de begeleidingsbrief niet lezen maar de website heeft een optie Engels dus die pas is besteld. Daarnaast heb ik de laadpas van het werk maar die is gedeactiveerd voor buitenland, heb ik de e-Flux pas omdat dat de backend voor mijn eigen paal is en heb ik de Chargemaps pas besteld omdat de verhalen goed zijn. Chargemaps app, Smoov, Plugsurfing geïnstalleerd (en uiteraard de e-Flux app). Met 4 passen en 4 apps zouden we een eind moeten komen.
Met Chargemaps heb ik een route uit gestippeld die uit kwam op 2 keer kort en 1 keer lang laden.

Zo gezegd zo gedaan, met goede moed richting Venlo, Duisburg, pitstop nodig dus een korte laadsessie bij een tankstation met een FastNed paal. Eigen laadpas doet het uiteraard niet, Helen wel en zo een 60-70km bij geladen.
Op naar de volgende stop! Chargemaps zegt dat we naar een Tesla park gaan voor de super-duper charging. Ik weet niet meer precies waar maar dat zal in de buurt van Münster of Osnabrück geweest zijn. Daar aan gekomen is de eerste vraag "Ja maar hoe dan?"; geen terminal en dus geen mogelijkheid om de lader te activeren. Tesla app gedownload die mij weet te vertellen "Er zijn hier in de buurt geen Tesla chargers die voor andere autos open gesteld zijn". Crap. (Let wel: In een land waar, in onze n=1 observatie, 99% van de electrische autos Volkswagen of Mercedes zijn; op de hele rit welgeteld 2 Teslas tegen gekomen).
Okay. Chargemaps geopend om te kijken waar een andere fast charger in de buurt is. Een eind verderop is een Aral. Daar maar heen dan. 30km verder bij de Aral. Het scherm verteld mij in te pluggen en daarna de aanwijzingen op de betaalterminal te volgen. Deze laatste blijft echter zwart. Bij alle 4 de aansluitingen.
Volgende lader is 40km verder. Een Shell lader. Yup, ziet er allemaal goed uit! Behalve dat geen van de passen werkt. Hetzelfde voor de apps.... De QR code gaat naar een Shell website waar ik al mijn gegevens netjes invul, betaal via credit card maar er alsnog niets uit de paal komt. Shell app gedownload, opnieuw al mijn gegevens ingevuld om als allerlaatste de melding te krijgen dat deze paal alleen werkt met Shell passen. Bestel er gerust één, levertijd 2 weken. Ondertussen is de range volgens de auto geslonken tot 50km en de volgende paal is in the middle of nowhere 20km verderop.
Daar aangekomen, met nog single-digit procenten in de accu blijkt dit een klein kantorenpark te zijn waar iemand bij ieder kantoor 4 fastchargers neer heeft gezet. Helen werkt helaas niet maar met e-Flux heeft hij geen probleem. Nou hebben we niet echt zin om hier een half uur te gaan staan maar na 15 minuten zit er een dikke 150km in de auto en we besluiten door te rijden. We zitten net voor Bremen en tussen Bremen en Hamburg wemelt het van de Rasthofen.

Net na Bremen een kleine pitstop maar helaas weigert de Allego charger alle passen en apps. Niet persé nodig ook aangezien de volgende stop lunch is.
De volgende stop is bij een Rasthof met meerdere lunch gelegenheden maar aangezien alle apps aangeven dat er bij de McD een paal staat besluiten we daar te gaan lunchen. De auto aangesloten op de (FastNed!) paal naast de McD en als we na 40 minuten terug komen bij de auto zegt die 98% SoC. Da's mooi! Dat zou nog maximaal 1 stop voor Haderslev moeten zijn.
Dat doet ie dus ook mooi. zo'n beetje halverwege tussen afslag Kiel en Flensburg nog een pitstop en in 20 minuten genoeg toegevoegd om de bestemming te halen met genoeg marge.

Waar de geplande reistijd maximaal een uur of 9 zou zijn is het door de chaos in niet-werkende of niet-beschikbare palen bijna 12 uur geworden.

Het vakantiehuisje was uitgerust met een laadpaal waardoor we de week goed door gekomen zijn. We hebben alleen bij een shoppingtripje in Kolding de auto aan een paal gehangen maar dat was meer omdat het kon dan omdat het nodig was. Wat vervolgens ook opviel was dat er in de app nergens gesproken werd over de kosten voor de laadsessie bij de McD. Een zoektocht op het internet leverde op dat er meer mensen met die ervaring waren.

De weg terug was dan ook wat prettiger. De McD kwam overal naar boven als een betrouwbare plaats om te laden. We hebben dan ook zoveel mogelijk de McD opgezocht, 2 keer wat langere laadsessies gedaan en ook die kwamen niet terug in de apps. Wel tijdens het laden, niet naderhand in het kostenoverzicht.
De enige uitdaging op de terugweg was dat ik graag mijn laadpas weer wilde gebruiken en dus zo leeg mogelijk vlak na de grens weer aan de stekker. Dat bleek het van der Valk hotel Venlo te zijn en met 60km in de accu kwamen we daar aan. 8 Allego snellladers en geen van allen werkte. Ze accepteerde de pas maar konden vervolgens niet met de auto praten. En ik was niet de enige. De Mercedes van mijn duitse laadburen had hetzelfde, de Tesla die er stond ook en de Poolse Polestar die net aan kwam zat met het zelfde probleem. Gelukkig had ik, met het oog op de heenreis, al wat verder gekeken en was dit niet de enige optie; Bij Sevenum, 30km verderop, is weer een McD..... En ja hoor, daar doet alles het wel weer en kunnen we het laatste beetje juice er in proppen om thuis te komen.

Al met al kan ik maar 1 conclusie trekken: We zijn hier nog niet klaar voor..... Het moeras van verschillende passen, het missende onderhoud (als een benzine pomp het niet doet meld je dat bij de mensen binnen. Als een laadpaal het niet doet ga je echt niet bellen want ze kunnen het toch niet voor je oplossen), de exhorbitante kosten (voor het geld wat er in is gegaan aan electriciteit zou een benzine auto een stuk goedkoper geweest zijn). Als ik dit weer zou moeten doen zou ik zonder aarzelen een leuke benzine auto huren.

Komende zomer gaan we naar Schotland. Met alle berichten over nog slechtere dekking twijfelen we sterk. Behalve dat de afstand een stuk korter is; 350km van de boot naar het huisje en de granny charger in de kofferbak. Ik heb ondertussen wel een laadpas van Chargeplace Scotland en de ANWB bij besteld. Heeft er iemand ervaring met EV in Schotland? Is het aan te raden en wat zijn de tips die ik nog mis?

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:31
Croga schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:06:
3 weken geleden zijn wij naar Denemarken gereden met de ID.4 First Max (77kW, 2WD).

Ik rijdt de ID.4 nu net iets minder dan een jaar en in de zomer geniale ervaringen mee gehad. Op papier heeft hij een WLTP van iets boven de 500km en met een verbruik van minder dan 17kWh per 100km bij normaal gebruik haalde ik zo'n 450km uit het accupakket met uitschieters richting de 550km. Zou niet zo'n probleem mogen zijn dus. Weert naar Haderslev is minder dan 700km dus in theorie kan dat met 1 keer laden.
Totdat de winter begon..... Mijn normale dagelijkse ritten schieten plots dik boven de 20kWh per 100km en de te verwachten range duikt naar zo'n 350km of minder.

In de voorbereiding heb ik gekeken naar laadpassen en apps. De best geaccepteerde pas in noord europa is van Helen, een fins bedrijf. Nou kan ik de begeleidingsbrief niet lezen maar de website heeft een optie Engels dus die pas is besteld. Daarnaast heb ik de laadpas van het werk maar die is gedeactiveerd voor buitenland, heb ik de e-Flux pas omdat dat de backend voor mijn eigen paal is en heb ik de Chargemaps pas besteld omdat de verhalen goed zijn. Chargemaps app, Smoov, Plugsurfing geïnstalleerd (en uiteraard de e-Flux app). Met 4 passen en 4 apps zouden we een eind moeten komen.
Met Chargemaps heb ik een route uit gestippeld die uit kwam op 2 keer kort en 1 keer lang laden.

Zo gezegd zo gedaan, met goede moed richting Venlo, Duisburg, pitstop nodig dus een korte laadsessie bij een tankstation met een FastNed paal. Eigen laadpas doet het uiteraard niet, Helen wel en zo een 60-70km bij geladen.
Op naar de volgende stop! Chargemaps zegt dat we naar een Tesla park gaan voor de super-duper charging. Ik weet niet meer precies waar maar dat zal in de buurt van Münster of Osnabrück geweest zijn. Daar aan gekomen is de eerste vraag "Ja maar hoe dan?"; geen terminal en dus geen mogelijkheid om de lader te activeren. Tesla app gedownload die mij weet te vertellen "Er zijn hier in de buurt geen Tesla chargers die voor andere autos open gesteld zijn". Crap. (Let wel: In een land waar, in onze n=1 observatie, 99% van de electrische autos Volkswagen of Mercedes zijn; op de hele rit welgeteld 2 Teslas tegen gekomen).
Okay. Chargemaps geopend om te kijken waar een andere fast charger in de buurt is. Een eind verderop is een Aral. Daar maar heen dan. 30km verder bij de Aral. Het scherm verteld mij in te pluggen en daarna de aanwijzingen op de betaalterminal te volgen. Deze laatste blijft echter zwart. Bij alle 4 de aansluitingen.
Volgende lader is 40km verder. Een Shell lader. Yup, ziet er allemaal goed uit! Behalve dat geen van de passen werkt. Hetzelfde voor de apps.... De QR code gaat naar een Shell website waar ik al mijn gegevens netjes invul, betaal via credit card maar er alsnog niets uit de paal komt. Shell app gedownload, opnieuw al mijn gegevens ingevuld om als allerlaatste de melding te krijgen dat deze paal alleen werkt met Shell passen. Bestel er gerust één, levertijd 2 weken. Ondertussen is de range volgens de auto geslonken tot 50km en de volgende paal is in the middle of nowhere 20km verderop.
Daar aangekomen, met nog single-digit procenten in de accu blijkt dit een klein kantorenpark te zijn waar iemand bij ieder kantoor 4 fastchargers neer heeft gezet. Helen werkt helaas niet maar met e-Flux heeft hij geen probleem. Nou hebben we niet echt zin om hier een half uur te gaan staan maar na 15 minuten zit er een dikke 150km in de auto en we besluiten door te rijden. We zitten net voor Bremen en tussen Bremen en Hamburg wemelt het van de Rasthofen.

Net na Bremen een kleine pitstop maar helaas weigert de Allego charger alle passen en apps. Niet persé nodig ook aangezien de volgende stop lunch is.
De volgende stop is bij een Rasthof met meerdere lunch gelegenheden maar aangezien alle apps aangeven dat er bij de McD een paal staat besluiten we daar te gaan lunchen. De auto aangesloten op de (FastNed!) paal naast de McD en als we na 40 minuten terug komen bij de auto zegt die 98% SoC. Da's mooi! Dat zou nog maximaal 1 stop voor Haderslev moeten zijn.
Dat doet ie dus ook mooi. zo'n beetje halverwege tussen afslag Kiel en Flensburg nog een pitstop en in 20 minuten genoeg toegevoegd om de bestemming te halen met genoeg marge.

Waar de geplande reistijd maximaal een uur of 9 zou zijn is het door de chaos in niet-werkende of niet-beschikbare palen bijna 12 uur geworden.

Het vakantiehuisje was uitgerust met een laadpaal waardoor we de week goed door gekomen zijn. We hebben alleen bij een shoppingtripje in Kolding de auto aan een paal gehangen maar dat was meer omdat het kon dan omdat het nodig was. Wat vervolgens ook opviel was dat er in de app nergens gesproken werd over de kosten voor de laadsessie bij de McD. Een zoektocht op het internet leverde op dat er meer mensen met die ervaring waren.

De weg terug was dan ook wat prettiger. De McD kwam overal naar boven als een betrouwbare plaats om te laden. We hebben dan ook zoveel mogelijk de McD opgezocht, 2 keer wat langere laadsessies gedaan en ook die kwamen niet terug in de apps. Wel tijdens het laden, niet naderhand in het kostenoverzicht.
De enige uitdaging op de terugweg was dat ik graag mijn laadpas weer wilde gebruiken en dus zo leeg mogelijk vlak na de grens weer aan de stekker. Dat bleek het van der Valk hotel Venlo te zijn en met 60km in de accu kwamen we daar aan. 8 Allego snellladers en geen van allen werkte. Ze accepteerde de pas maar konden vervolgens niet met de auto praten. En ik was niet de enige. De Mercedes van mijn duitse laadburen had hetzelfde, de Tesla die er stond ook en de Poolse Polestar die net aan kwam zat met het zelfde probleem. Gelukkig had ik, met het oog op de heenreis, al wat verder gekeken en was dit niet de enige optie; Bij Sevenum, 30km verderop, is weer een McD..... En ja hoor, daar doet alles het wel weer en kunnen we het laatste beetje juice er in proppen om thuis te komen.

Al met al kan ik maar 1 conclusie trekken: We zijn hier nog niet klaar voor..... Het moeras van verschillende passen, het missende onderhoud (als een benzine pomp het niet doet meld je dat bij de mensen binnen. Als een laadpaal het niet doet ga je echt niet bellen want ze kunnen het toch niet voor je oplossen), de exhorbitante kosten (voor het geld wat er in is gegaan aan electriciteit zou een benzine auto een stuk goedkoper geweest zijn). Als ik dit weer zou moeten doen zou ik zonder aarzelen een leuke benzine auto huren.

Komende zomer gaan we naar Schotland. Met alle berichten over nog slechtere dekking twijfelen we sterk. Behalve dat de afstand een stuk korter is; 350km van de boot naar het huisje en de granny charger in de kofferbak. Ik heb ondertussen wel een laadpas van Chargeplace Scotland en de ANWB bij besteld. Heeft er iemand ervaring met EV in Schotland? Is het aan te raden en wat zijn de tips die ik nog mis?
Oef, denk dat je vooral dus pech had met geaccepteerde laadpassen. Die van de Shell ook sowieso nemen, is gratis aan te vragen. ANWB is inderdaad ook handig, was iets van 7 euro? Als je vaker door Duitsland gaat zou je ook nog die van Maingau kunnen nemen.
Ik heb zelf die van Kia, ANWB en Shell (en Tesla app, inderdaad dus letten op welke superchargers zijn opengesteld voor niet-Tesla's), daarmee in België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland overal probleemloos kunnen laden, altijd werkte daar wel een van.

• N0EL
Ook ID4 hier.
Schotland is geen probleem mits je de Chargeplace Scotland pas hebt!
Meeste laders zijn 50KW max, en werken meestal, maar plan zodat je altijd een 2de laadpaal kan halen!

De Tesla lader bij Dundee is NIET open voor andere autos (volgens veel EV apps wel!)
Herstel. Deze is nu wel open volgens de Tesla app.

Data dekking is slecht! Koop een prepaid simkaart van EE (beste dekking).
Je kan vaak (gratis maar langzaam) laden bij de grote supermarkten.

Tip. Doe de North coast 500, en neem smidge of skin so soft (van Avond) mee tegen de knutten.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

FoxLenny schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:20:
Die van de Shell ook sowieso nemen, is gratis aan te vragen. ANWB is inderdaad ook handig, was iets van 7 euro? Als je vaker door Duitsland gaat zou je ook nog die van Maingau kunnen nemen.
Mnja, dat had weinig geholpen tegen defecte palen of niet-openbare Teslas. Het had alleen die ene Shell paal beschikbaar gemaakt.
N0EL schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:24:
Ook ID4 hier.
Schotland is geen probleem mits je de Chargeplace Scotland pas hebt!
Bedankt voor de bevestiging. Die hebben we in ieder geval geregeld.
Data dekking is slecht! Koop een prepaid simkaart van EE (beste dekking).
Dat hebben we vorige keer inderdaad ook gedaan. Huisje op de westkust van Loch Lomond, hele slechte park-wifi en geen bereik met Vodafone en T-Mobile dus een kaartje gekocht bij de locale electronics store met 100GB data voor GBP20.
Tip. Doe de North coast 500, en neem smidge of skin so soft (van Avond) mee tegen de knutten.
Nah, niet aan ons besteed. Wij zijn van een huisje huren en de omgeving verkennen. Dit keer uitproberen met redelijk zuidelijk (op Loch Tay), als het goed bevalt wellicht volgende keer wat verder weg. We hebben ondertussen redelijk wat delen van Schotland gehad (Argyle, Loch Ness, Aviemore, Loch Lomond), dit keer willen we wat meer Perthshire verkennen en wellicht iets dieper de Speyside in.
Ik heb nog ooit het plan gehad om de NC500 te fietsen maar een dikke blessure heeft roet in het eten gegooid :-(

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:00

Volgende keer met ABRP plannen (niet mee navigeren). EnBW, Fastned, Ionity en Tesla zijn de betrouwbaarste snelladers in Duitsland. Verder een Shell pas regelen (levertijd is 1-2 dagen), en een Maingau pas. Voor Denemarken is de Clever app handig.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Frij5fd
Frij5fd schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:11:
[...]

Ik heb 'm ook maar meteen besteld. Maar.... Ik zag nu dat ik de laadsessies van deze zomer vreemd genoeg niet betaald heb. Ik heb mij ASN bankrekeningnummer gebruikt bij het aanmaken van een account en ook een mail gehad dat er incasso-toestemming aan Swarco was gegeven (die de exploitatie van de laadpunten verzorgt). Maar blijkbaar werkt deze niet.
Ik heb tevens daarom nu een mailtje naar de helpdesk van de club gestuurd, om dit op te lossen. Geen zin om volgend jaar onverwachts niet meer te kunnen laden in Schotland
Voor degenen die naar Schotland gaan is het goed om te weten hoe je de RFID-kaart van Chargeplace Scotland kunt krijgen, waar het overgrote deel van de laders in Schotland toe behoort. Ik ben er na 3 maanden proberen in geslaagd. In het kort:
  • Account aanmaken bij de Wise bank. Je kunt voor meerdere munten een account aanmaken. In dit geval heb je een GBP-account nodig. Van een EUR-account krijg je grijs haar :+
  • Van je normale Nederlandse bankrekening geld overmaken naar het GBP-account
  • Op de site van chargeplacescotland.org account aanmaken
  • In de tab Payments een account aanmaken bij GoCardless. Daarbij de gegevens gebruiken van het GBP-account van de Wise bank
  • RFID-kaart bestellen via de site van Chargeplace Scotland

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-04 14:21
Frij5fd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:19:
[...]

Voor degenen die naar Schotland gaan is het goed om te weten hoe je de RFID-kaart van Chargeplace Scotland kunt krijgen, waar het overgrote deel van de laders in Schotland toe behoort. Ik ben er na 3 maanden proberen in geslaagd. In het kort:
  • Account aanmaken bij de Wise bank. Je kunt voor meerdere munten een account aanmaken. In dit geval heb je een GBP-account nodig. Van een EUR-account krijg je grijs haar :+
  • In de tab Payments een account aanmaken bij GoCardless. Daarbij de gegevens gebruiken van het GBP-account van de Wise bank
Ik heb gewoon een account aangemaakt op de CPS website en kon daar mijn BE rekeningnummer opgeven. Laadpas zat 3 weken later in mijn brievenbus. Geen GBP account nodig. Bevesiting gehad van klantenservice GBP dat de kaart actief is.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Over 2 weken rijden we naar Schotland en uiteraard ver van te voren begonnen met voorbereiden.

Zo'n beetje overal waar je kijkt is de uitspraak: ChargeplaceScotland of niet met een electrische auto gaan.
En dus een account aangemaakt bij hen (in Januari al), bankrekening gelinkt (Ja hoor, zonder problemen), pas aangevraagd. 2 weken later een bericht van hun payment provider dan de link met de bankrekening gecancelled is. Gemail met CPS en het antwoord is "Je moet een bankrekening in de UK regelen".
Buiten dat dat bij de meeste UK banken niet mogelijk is ben ik absoluut niet van plan om door die mallemolen te gaan.

Een maandje geleden nog eens geprobeerd en het resultaat is hetzelfde. Heel hoopvol wanneer het proces allemaal succesvol doorlopen is tot er 2 weken later weer een mailtje is "Nope".

De Schotse VVV aangeschreven en die hebben geen enkele weet van dit probleem. Ze kunnen alleen vertellen dat je zonder CPS inderdaad gewoon nergens gaat komen en tsja, dat je dan maar een UK bankrekening moet regelen.

Is dit nou inderdaad zo slecht geregeld? Moet het antwoord inderdaad zijn "Dikke pech, huur maar een ICE"? Of zijn er nog alternatieve opties beschikbaar die met groot vertrouwen gebruikt kunnen worden?

• N0EL
Vaag. Ik woon in Schotland, maar heb de CPS via mijn Nederlandse CC gedaan.
Aanvraag/registratie is wel een paar jaar geleden gedaan.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

N0EL schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:19:
Ze hebben überhaupt geen optie meer voor credit cards tegenwoordig dus ik denk dat je mazzel hebt :-)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-04 20:54
N0EL schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:19:
Maar jij zou wel eens kunnen proberen om te laden met die link...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Is het niet heel duur om met de EV naar Schotland te gaan? Ik ging vroeger weleens met de ICE naar Engeland: de overtocht met de veerboot was toen nog te betalen, maar nu is dat stervensduur. Dan zou ik persoonlijk toch liever een auto ter plaatse huren en vliegen.

Ik heb ook gehoord dat het laadpalen netwerk in Groot Brittannië nog te wensen overlaat, dus daar zou ik dan weer niet zo snel naar toe gaan. Ookal is 1x snelladen voor een rit naar Duinkerken voldoende, want dat haal ik natuurlijk niet op een lading.

Jij gaat via de veerboot vanaf Hoek van Holland ga ik vanuit?
Brotuck schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:45:
[...]

Dan open je een rekening bij Revolut. Dat is een Engelse bank. Gepiept in 10 minuten.
Niet waar, die zitten nu in een of ander oost Europees land sinds de brexit. Die vallen mij ook steeds lastig, dat ik mijn gegevens bij moet werken. Omdat zij hun activiteiten verhuisd hebben van UK naar ergens in de Europese Unie.

[ Voor 27% gewijzigd door Marco-Peters op 28-04-2023 16:49 ]

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-04 11:07
Marco-Peters schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:48:
Is het niet heel duur om met de EV naar Schotland te gaan? Ik ging vroeger weleens met de ICE naar Engeland: de overtocht met de veerboot was toen nog te betalen, maar nu is dat stervensduur. Dan zou ik persoonlijk toch liever een auto ter plaatse huren en vliegen.

Ik heb ook gehoord dat het laadpalen netwerk in Groot Brittannië nog te wensen overlaat, dus daar zou ik dan weer niet zo snel naar toe gaan. Ookal is 1x snelladen voor een rit naar Duinkerken voldoende, want dat haal ik natuurlijk niet op een lading.

Jij gaat via de veerboot vanaf Hoek van Holland ga ik vanuit?

[...]

Niet waar, die zitten nu in een of ander oost Europees land sinds de brexit. Die vallen mij ook steeds lastig, dat ik mijn gegevens bij moet werken. Omdat zij hun activiteiten verhuisd hebben van UK naar ergens in de Europese Unie.
Litouwen idd, maar het gaat om het rekening nummer. En ik kan daar heel snel een extra engels nummer bij nemen. Is wel beperkt tot enkel binnenlandse overschrijvingen.

Just here for the fun

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Marco-Peters schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:48:
Er zijn best een bergje redenen om gewoon met m'n eigen auto te willen gaan. Gewenning, geen gezeik met een berg bagage, geen gezeik met instappen en het stuurwiel kwijt zijn waarna blijkt dat ze die op de passagiersplaats plakken en dat rijdt verdomd lastig kan ik je zeggen; iedere keer met je handen aan de andere kant van de auto om nog maar te zwijgen over je voeten half over de middenconsole moeten hangen om gas te kunnen geven :-p

En ja, dat kost geld. So be it. Schotland is zowieso al niet goedkoop om op vakantie te gaan....

• FBH
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-09-2023

FBH

Jaar voor COVID met een e-Golf naar Schotland en Orkney geweest. Kon ook na veel telefoontjes, etc. geen laadklaart krijgen. Bij elke laadpaal moest ik bellen en dan word er op afstand gestart. In totaal 2.000 km in Schotland gereden. Bij laatste laadpaal telefonisch om de afrekening gevraagd. Hoefde niets te betalen!

Kortom Schotland liet zich van z’n beste kant zien, maar wel een heel gedoe iedere keer bellen!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Croga schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:15:
[...]

Er zijn best een bergje redenen om gewoon met m'n eigen auto te willen gaan. Gewenning, geen gezeik met een berg bagage, geen gezeik met instappen en het stuurwiel kwijt zijn waarna blijkt dat ze die op de passagiersplaats plakken en dat rijdt verdomd lastig kan ik je zeggen; iedere keer met je handen aan de andere kant van de auto om nog maar te zwijgen over je voeten half over de middenconsole moeten hangen om gas te kunnen geven :-p

En ja, dat kost geld. So be it. Schotland is zowieso al niet goedkoop om op vakantie te gaan....
Ik vind persoonlijk het rijden met stuur aan verkeerde kant in landen waar ze allemaal aan de verkeerde kant rijden veel fijner. Het is even wennen met instappen en je doet standaard de ruitenwissers aan ipv de richtingaanwijzer maar verder veel natuurlijker. Ow en je kan normaal parkeergarages etc in zonder passagier 😂

• N0EL
Mooi he Schotland... (Sta NU met de auto in de regen bij de Asda omdat mijn vrouw nog even iets moet kopen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKT_DjU3JWZLN6CKypN06K3yx60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tk5hTSsfpfiFcY8dpQKAVBGH.jpg?f=fotoalbum_large

• pmiddeld
@Croga UK account aanmaken bij WISE bank schijnt wel te kunnen, volgens de post van @Frij5fd
https://gathering.tweaker...message/74697498#74697498

Je zit wat betreft Schotland nog wel in de pioniersfase, houd daar rekening mee.

[ Voor 19% gewijzigd door pmiddeld op 28-04-2023 17:58 ]

• Frij5fd
pmiddeld schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:57:
@Croga UK account aanmaken bij WISE bank schijnt wel te kunnen, volgens de post van @Frij5fd
https://gathering.tweaker...message/74697498#74697498

Je zit wat betreft Schotland nog wel in de pioniersfase, houd daar rekening mee.
Yep, @Croga, via de Wise bank is het bij mij wel nu draaiend. Kort geleden een RFID kaart van Chargeplace Scotland gekregen, welke ik via de Wise bank betaald heb.

Zoals overigens eerder in deze thread te lezen is heeft zo'n RFID kaart mijn voorkeur, omdat de web-payment optie totaal niet werkte afgelopen zomer (met bankpas en Visakaart). De app van Chargeplace Scotland kon ik vorig jaar alleen sideloaden, in de Play store was deze onzichtbaar. Customer service bevestigde dat; alleen voor mensen met een Google UK account beschikbaar toen. De RFID kaart geeft voor de komende zomer meer zekerheid dat laden in Schotland gaat lukken.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Frij5fd schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:27:
Yep, @Croga, via de Wise bank is het bij mij wel nu draaiend. Kort geleden een RFID kaart van Chargeplace Scotland gekregen, welke ik via de Wise bank betaald heb.

Zoals overigens eerder in deze thread te lezen is heeft zo'n RFID kaart mijn voorkeur, omdat de web-payment optie totaal niet werkte afgelopen zomer (met bankpas en Visakaart). De app van Chargeplace Scotland kon ik vorig jaar alleen sideloaden, in de Play store was deze onzichtbaar. Customer service bevestigde dat; alleen voor mensen met een Google UK account beschikbaar toen. De RFID kaart geeft voor de komende zomer meer zekerheid dat laden in Schotland gaat lukken.
Bedankt voor de bevestiging. Ik heb niet zo'n behoefte aan een extra bank. Zeker aangezien hun payment provider duidelijk geen enkele moeite heeft met een mainland bankrekening.

Wij hebben in ieder geval besloten om de EV thuis te laten. Dit klinkt als véél te veel hassle en daar zit ik op vakantie niet op te wachten. Zeker aangezien er een onbetrouwbare single point of failure zit (werkt CPS niet dan sta je stil). Dan maar hopen op goed weer zodat we wat minder last hebben van met de (veel kleinere) convertible die kant op gaan :-)

• Moby Dick
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-07-2025

Moby Dick

Ik wil alleen maar zwemmen

Vorig jaar zomer een kleine roadtrip in Schotland gedaan met een ID.4
Dit was de route: https://www.google.com/ma...dYuGWM3QEL2JY&usp=sharing

Met het bereik van de auto was alles gemakkelijk en zonder range anxiety te halen, met minder range zou ik het in nog wat meer detail plannen.

Wij hebben op 1 overnachting na alle ladingen aan CCS snelladers gedaan. De Tesla supercharger in Aviemore is voor publiek gebruik beschikbaar. CCS laders zijn bijna altijd goed onderhouden, andere laders zijn soms erg verouderd en/of buiten dienst.

Zap-Map lijkt uit de gratie van het publiek gevallen, maar (vorig jaar) nog up-to-date genoeg om nuttig te zijn, maar niet als enigste bron van informatie.

• Tommie12
datadevil schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:46:
[...]

vorig jaar 1400 euro voor 2 weken met een stationwagon Leon omdat de eigen auto de dag voor de vakantie zijn motor molde...gelukkig vergoed door de reisverzekering maar geeft een indicatie van de kosten
Ik huur alleen als we wat verder weg trekken.
Schotland, Lofoten, Ijsland... dan vliegen we en nemen we een huurauto, maar normaal alles onder de 1200km rijden we zelf met de eigen auto.

• Frij5fd
Na zomervakantie vorig jaar in Schotland vanmorgen in Harwich aangekomen voor weer een vakantie daar. Op 3 plekken gestopt in de eerste 500 km vandaag en op alle 3 locaties stonden nieuwe snelladers. We hoefden maar 2x te laden en door de keuzevrijheid voelde het beter dan vorig jaar op ongeveer hetzelfde stuk. Op één locatie toen 20 minuten moeten wachten tot de enige snellader (50 kW-lader) vrij kwam, nu waren er 12 snelladers 350 kW bijgekomen. Ik ben benieuwd of het aantal snelladers verder noordelijk ook toegenomen is

[ Voor 4% gewijzigd door Frij5fd op 12-07-2023 23:17 ]

• Tommie12
Frij5fd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:15:
Na zomervakantie vorig jaar in Schotland vanmorgen in Harwich aangekomen voor weer een vakantie daar. Op 3 plekken gestopt in de eerste 500 km vandaag en op alle 3 locaties stonden nieuwe snelladers. We hoefden maar 2x te laden en door de keuzevrijheid voelde het beter dan vorig jaar op ongeveer hetzelfde stuk. Op één locatie toen 20 minuten moeten wachten tot de enige snellader (50 kW-lader) vrij kwam, nu waren er 12 snelladers 350 kW bijgekomen. Ik ben benieuwd of het aantal snelladers verder noordelijk ook toegenomen is
En lukt om een laadkaart vast te krijgen voor Schotland, of werken andere kaartjes daar nu ook?

• Frij5fd
Tommie12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:11:
[...]

En lukt om een laadkaart vast te krijgen voor Schotland, of werken andere kaartjes daar nu ook?
Ik heb 2 maanden besteed aan het verkrijgen van een RFID kaart van Chargingscotland, omdat het erop leek dat de Gocardless-bank (waar je een account ook moet aanmaken) de laadkosten bij de ASN-bank in rekening kon brengen, maar dit in werkelijkheid niet kon. Nadat ik een account ook bij de Wise bank had aangemaakt en daar geld naar toe kon overmaken kon ik de RFID kaart krijgen. Als je dat al meteen zo doet, kan het waarschijnlijk wel in 2 weken gefixed zijn.
We zitten nu in de Yorkshire dales, nog geen idee hoe andere kaarten in Schotland nu gebruikt kunnen worden

[ Voor 7% gewijzigd door Frij5fd op 13-07-2023 10:33 ]

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:02
Tommie12 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:11:
[...]

Ik had die vraag ook bij ChargePlace Scotland gesteld, antwoord was dat opladen ook ter plaatse kan zonder pas, maar via onderstaande link :
https://webpay.chargeplacescotland.org/

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky W&T MY2025, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

• Frij5fd
Dennis25 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Ik had die vraag ook bij ChargePlace Scotland gesteld, antwoord was dat opladen ook ter plaatse kan zonder pas, maar via onderstaande link :
https://webpay.chargeplacescotland.org/
Yep, dat heb ik vorig jaar ook een paar maal geprobeerd, maar regelmatig brak het laden af en soms brak het betaalproces eerder al af. Snel toen de app van ChargePlace Schotland gesideload, dan werkte redelijk goed (maar ook niet altijd). NB: vorig jaar zat hun app niet in de Play store, vandaar het sideloaden

• Frij5fd
Om het electrisch rijden in Schotland nog wat aantrekkelijker te maken blijken er op drukke plekken boetes van 30 pond op langer dan een uur laden met een snellader te staan. Ik begrijp het wel uit oogpunt van tegengaan van laadpaal-kleven, maar de oplossing zou moeten zijn om meer snelladers of laders met een hoger vermogen neer te zetten (meestal is het 50 kW)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Oja, ik zou hier nog wat posten, afgelopen zomer via Calais naar de UK geweest met onze Ampera-E. Die maar met 50kW kan laden. En we hadden ook nog een vrij grote dakkoffer, slecht voor de range. Wel met vers accupack van 66kWh.
Een rit van bijna 3000km.

Het deel naar Calais gewoon geladen wanneer we ergens parkeerde bij een stad en wanneer hij een beetje leeg begon te raken.
In de UK hebben we iets van 1000km noordelijk gereden naar de grens van Schotland. Daar werd het zo af en toe wel wat dunner met de snelladers, maar nog steeds te doen. Je kijkt echter wel verder vooruit.

Door lekker de toeristische route te nemen met lagere snelheden heb ik toch flinke afstanden kunnen halen met de dakkoffer. Afstanden van 450km zonder te laden.
Wat mooi is in de UK is dat ze veel 50kW laders in steden hebben. Soms weggestopt in een wijkje. En het is toch de max voor onze auto.
Zo eens in een stadje gestopt, aan de 50kW lader, lekker de stad ingelopen en daarna weer door.

Wat goed werkt zijn de pay terminals op de laders, veel betrouwbaarder dan al die stomme RFID pasjes.
Dat gebruikt en Tesla Supercharger, en nog een enkele keer de Shell pas.

Het enige irritante was in de haven, het was erg druk en je moet sowieso wachten. Als je dan met een aardig lege EV daar staat die ook nog eens erg langzaam laadt is het heel inefficiënt om daarna nog eens te moeten wachten aan de snellader.
Dat was ook de enige keer dat het echt wat vervelend was om zo'n langzaamladende EV te hebben. Verder niet veel van gemerkt.

Toch moet ik zeggen dat ik niet graag zo'n trip in de winter zou maken. Dan is het rijbereik korter en laadt hij nog langzamer (koude accu).

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Frij5fd schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:31:
[...]

Ik heb 2 maanden besteed aan het verkrijgen van een RFID kaart van Chargingscotland, omdat het erop leek dat de Gocardless-bank (waar je een account ook moet aanmaken) de laadkosten bij de ASN-bank in rekening kon brengen, maar dit in werkelijkheid niet kon. Nadat ik een account ook bij de Wise bank had aangemaakt en daar geld naar toe kon overmaken kon ik de RFID kaart krijgen. Als je dat al meteen zo doet, kan het waarschijnlijk wel in 2 weken gefixed zijn.
We zitten nu in de Yorkshire dales, nog geen idee hoe andere kaarten in Schotland nu gebruikt kunnen worden
Even een schopje. :) Hoe is jou het afgelopen jaar bevallen? Wij gaan komende zomer een week naar de Dales en 2 weken naar Schotland. Voor Schotland zit het allemaal redelijk in elkaar nu, met de diverse providers, maar als ik op bv ZapMap naar de Dales kijk, dan houdt het niet over aan laadpunten... :X

Nomen nescio

• Frij5fd
Bra-Jo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Even een schopje. :) Hoe is jou het afgelopen jaar bevallen? Wij gaan komende zomer een week naar de Dales en 2 weken naar Schotland. Voor Schotland zit het allemaal redelijk in elkaar nu, met de diverse providers, maar als ik op bv ZapMap naar de Dales kijk, dan houdt het niet over aan laadpunten... :X
Het ging dit jaar een stuk beter dan vorig jaar, omdat ik beter voorbereid was. Buiten Schotland is het wat lastig dat er geen één grote partij is die alle AC-laadpalen beheert. In Harrogate troffen we bijvoorbeeld laadpalen van Connected curb aan, waar ik wel een account bij kon aanmaken en 10 pond op hun account kon zetten, maar uiteindelijk toch niet kon laden. Ook op andere plekken wel eens meegemaakt dat geen van mijn passen bij de laadpaal werd geaccepteerd. De snelladers langs de motorways zijn vaak met credit card aan de praat te krijgen, maar het vereist wat studie om erachter te komen welke partijen dat wel/niet doen. In dit topic heb ik in 2022 al wel een paar partijen genoemd. Kosten van deze snelladers zijn overigens hoog

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Frij5fd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:05:
[...]

Het ging dit jaar een stuk beter dan vorig jaar, omdat ik beter voorbereid was. Buiten Schotland is het wat lastig dat er geen één grote partij is die alle AC-laadpalen beheert. In Harrogate troffen we bijvoorbeeld laadpalen van Connected curb aan, waar ik wel een account bij kon aanmaken en 10 pond op hun account kon zetten, maar uiteindelijk toch niet kon laden. Ook op andere plekken wel eens meegemaakt dat geen van mijn passen bij de laadpaal werd geaccepteerd. De snelladers langs de motorways zijn vaak met credit card aan de praat te krijgen, maar het vereist wat studie om erachter te komen welke partijen dat wel/niet doen. In dit topic heb ik in 2022 al wel een paar partijen genoemd. Kosten van deze snelladers zijn overigens hoog
Tnx!
Ik heb intussen inderdaad al zes of zeven verschillende apps gevonden en geïnstalleerd om maar zeker te zijn dat er ergens iets in de buurt zit. De campings in Schotlnad die we geboekt hebben, hebben een laadpaal die we kunnen gebruiken, daar maak ik me weinig zorgen over. Alleen de camping in Yorkshire nog niet, ze verwachten 'm in april te plaatsen. Worst case moeten we tzt alsnog op zoek naar een andere camping...

Nomen nescio

• N0EL
Mijn ouders (en ik vroeger) wonen in Schotland net onder Aberdeen, en ik ben meerder malen met mijn EV (een ID.4) daar geweest.
Ik heb zelfs de Noor coast 500 gedaan met de EV, en absoluut geen laad problemen gehad.

Ik maak in Schotland altijd gebruik van mijn ChargePlace Scotland RFid pas, maar heb begrepen dat deze enkel nog te krijgen is als je een bank account in de UK hebt .

Snelladers boven de 50 kW zijn zeldzaam, en ik heb nog geen Tesla lader gevonden die werkt met een NIET Tesla EV.

De meeste "snelladers" werken ook met je bankpas.
Wat mij ook opviel was dat er best wel vaak een laders is die niet werkt, en dat in de "highlands" veel dode plekken zijn waar je telefoon data (i.v.m. zoeken van laders) niet werkt (kan een telefoon provider probleem zij)

Veel supermarkten (ASDA, LIDL...) hebben ook laad mogelijkheden. Sommige zelfs gratis.
Vaak wel heel traag.

[ Voor 9% gewijzigd door N0EL op 03-01-2024 12:02 ]

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

N0EL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:56:
Mijn ouders (en ik vroeger) wonen in Schotland net onder Aberdeen, en ik ben meerder malen met mijn EV (een ID.4) daar geweest.
Ik heb zelfs de Noor coast 500 gedaan met de EV, en absoluut geen laad problemen gehad.

Ik maak in Schotland altijd gebruik van mijn ChargePlace Scotland RFid pas, maar heb begrepen dat deze enkel nog te krijgen is als je een bank account in de UK hebt .

Snelladers boven de 50 kW zijn zeldzaam, en ik heb nog geen Tesla lader gevonden die werkt met een NIET Tesla EV.

De meeste "snelladers" werken ook met je bankpas.
Wat mij ook opviel was dat er best wel vaak een laders is die niet werkt, en dat in de "highlands" veel dode plekken zijn waar je telefoon data (i.v.m. zoeken van laders) niet werkt (kan een telefoon provider probleem zij)

Veel supermarkten (ASDA, LIDL...) hebben ook laad mogelijkheden. Sommige zelfs gratis.
Vaak wel heel traag.
Tnx voor je toelichting. :)
Ik heb een Chargeplace Scotland account kunnen aanmaken met direct debit op een Wise-account. Daar moet ik dan vanuit mijn Rabo geld op storten, en CPS (Swarco UK) kan het dan afschrijven. Dit werkt in ieder geval, want ik heb zo kunnen betalen voor de RFID-kaart. Alleen jammer dat die niet naar het buitenland verstuurd wordt, dus ze houden de kaart nu voor me vast tot ik deze zomer daar ben.
Ik ben van plan om dan ook een EE simkaart te kopen, dat werkt best goed, vorig jaar ook gedaan.

Nomen nescio

• N0EL
ikweethetbeter schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Mijn ervaring is dat elke Tesla Super Charger (SuC) en geen enkele Tesla Destination Charger (DeC) werkt om m'n ID.4 op te laden. Afgelopen zomer getest in Nederland, Finland, Noorwegen en België.
Mijn ervaring ook, maar NIET in Schotland!
Zelfs als de app van wel aangeeft!

Dundee, Fort William en Inverness waren 2 maanden geleden nog een no go voor mij.

[ Voor 16% gewijzigd door N0EL op 03-01-2024 21:27 ]

• Frij5fd
Bra-Jo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Tnx voor je toelichting. :)
Ik heb een Chargeplace Scotland account kunnen aanmaken met direct debit op een Wise-account. Daar moet ik dan vanuit mijn Rabo geld op storten, en CPS (Swarco UK) kan het dan afschrijven. Dit werkt in ieder geval, want ik heb zo kunnen betalen voor de RFID-kaart. Alleen jammer dat die niet naar het buitenland verstuurd wordt, dus ze houden de kaart nu voor me vast tot ik deze zomer daar ben.
Ik ben van plan om dan ook een EE simkaart te kopen, dat werkt best goed, vorig jaar ook gedaan.
Dat is vreemd, dit voorjaar verstuurden ze de RFID pas nog wel naar Nederland. Bij mij was de pas echter nog niet geactiveerd, dus bijde eerste laadsessie in Schotland had ik toch nog de app nodig (die ik al eerder gesideload had

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

N0EL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:08:
[...]

Ik weet niet of je in de buurt komt, maar je kan de RFID kaart ook ophalen in Dunee (deden ze in mijn geval niet moeilijk over).
Ik heb ook de Chargeplace Scotland app op mijn Android telefoon. Heb geen idee of deze er ook is voor iOS.
Dat gaven ze zelf ook als optie, UK adres of langskomen bij hen op kantoor. We zitten op zich redelijk in de buurt (o.a. Blair Drummond) maar ik laat 'm lekker opsturen naar Yorkshire. Scheelt toch weer 75km enkele reis, en ik weet niet of ik dat wil riskeren zonder laadpas. :P
Frij5fd schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Dat is vreemd, dit voorjaar verstuurden ze de RFID pas nog wel naar Nederland. Bij mij was de pas echter nog niet geactiveerd, dus bijde eerste laadsessie in Schotland had ik toch nog de app nodig (die ik al eerder gesideload had
Vaag. Ik heb het vorig jaar al eens geprobeerd, toen al dezelfde mededeling. Verder niks mee gedaan omdat onze huidige auto hybride is en die pas dus niet echt nodig, maar komende zomer rijden we 100% elektrisch dus dan wordt het wel noodzaak. Ik vind het knullig, mij boeit het niet om er een paar euro extra te betalen voor opsturen, maar ze verrekken het gewoon. Erg toerist-onvriendelijk, maar omdat ze monopoliepositie hebben, doen we het er maar mee...

Nomen nescio

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:42
We zijn van plan om in mei naar de UK te gaan. Met Shell Recharge en wat Fastned is de dekking eigenlijk best goerld, maar ik wil graag ook Gridserve gebruiken gezien die erg groot is in de UK. Op de site staat dat contactless payment werkt. Werkt dit ook met buitenlandse bankkaarten en/of google pay met een NL bankkaart? Zijn alle Gridserve terminals omgezet naar contactloos betalen?
Ik heb goede ervaringen met ABRP NL, BE en Duitsland. Is ABRP ook gewoon net zo betrouwbaar in de UK? Of is Zapmap in dit geval beter?

Dit wordt onze eerste trip buiten the safe zone, dus het wordt spannend :). Vooral in Schotland lijkt het een kwestie van geluk hebben met laders die goed werken.

• Megalo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 15:59
mister_S schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:03:
We zijn van plan om in mei naar de UK te gaan. Met Shell Recharge en wat Fastned is de dekking eigenlijk best goerld, maar ik wil graag ook Gridserve gebruiken gezien die erg groot is in de UK. Op de site staat dat contactless payment werkt. Werkt dit ook met buitenlandse bankkaarten en/of google pay met een NL bankkaart? Zijn alle Gridserve terminals omgezet naar contactloos betalen?
Ik heb goede ervaringen met ABRP NL, BE en Duitsland. Is ABRP ook gewoon net zo betrouwbaar in de UK? Of is Zapmap in dit geval beter?

Dit wordt onze eerste trip buiten the safe zone, dus het wordt spannend :). Vooral in Schotland lijkt het een kwestie van geluk hebben met laders die goed werken.
Ik heb voor Zuid-Engeland vorig jaar zelf nog een laadpas van Electroverse geregeld voor de zekerheid. Die kwam ook zowaar nog een keer van pas bij een hotel. Verder kan je met Zapmap checken of de Gridserve laders met bankpas te gebruiken zijn. Ik heb de creditcard gebruikt bij diegene waar het kon. Verder is laden duur, maar via Instavolt, Osprey en MFG is over het algemeen ook goed te laden.

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-03 11:50
Frij5fd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:19:
[...]

Ik heb een account aangemaakt bij Wise Bank en chargeplacescotland.org en bij GoCardless. Tot nu toe alles goed gegaan. Wanneer zou het gedoe moeten beginnen? Is dat wanneer ik die RFID kaart ga bestellen en thuis laat afleveren?

Niro EV '22

• N0EL
Je mag hem eventueel naar mijn adres in Schotland sturen. Dan stuur ik hem weer door.

• Frieseteun
We gaan in juni met de Niro EV een rondreis in Schotland rijden . Ik heb al een account bij ChargePlace Scotland en de RFID tag is als het goed is onderweg (via vrienden in de UK). Heb verder een pas van de ANWB, Shell en de Tesla app.
Zijn er nog andere apps en abo's die handig zijn (behalve ABRP, Zapmap en Chargemap, want die heb ik al)?

Niro EV '22

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:21
In april gaan wij op vakantie naar schotland met de ferry vanaf IJmuiden. Nu hebben wij als het goed is tegen die tijd een Model 3, onze eerste elektrische auto. Nu ben ik begonnen met het ChargeScotland gebeuren aanvragen (via Wise, en dan de pas naar het hotel sturen). Maar ik las hier ook wat van de app. Nu hebben wij enkel iOS apparaten, heeft iemand een redelijke recente ervaring en weet die toevallig of de app nog steeds noodzakelijk is?

• Tommie12
Cyleo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:20:
In april gaan wij op vakantie naar schotland met de ferry vanaf IJmuiden. Nu hebben wij als het goed is tegen die tijd een Model 3, onze eerste elektrische auto. Nu ben ik begonnen met het ChargeScotland gebeuren aanvragen (via Wise, en dan de pas naar het hotel sturen). Maar ik las hier ook wat van de app. Nu hebben wij enkel iOS apparaten, heeft iemand een redelijke recente ervaring en weet die toevallig of de app nog steeds noodzakelijk is?
Ik begreep dat je met de app altijd kan laden als je bereik hebt. De pas zou altijd werken, maar niet zo makkelijk te krijgen als je geen schots adres hebt (dus daarom je hoteladres...)

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 17:15

J-P

Syntax erro....

Ik ga in april op vakantie naar Schotland met mn Model Y SR.
Ik heb alles al gereed qua laadpas ed, maar ik neem ook de grannycharger mee voor de zekerheid.

Weet iemand waar ik een UK naar EU stekkeradapter kan vinden die 7 of zelfs 11 kW aankan?

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-03 13:22
J-P schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:34:
Ik heb alles al gereed qua laadpas ed, maar ik neem ook de grannycharger mee voor de zekerheid.

Weet iemand waar ik een UK naar EU stekkeradapter kan vinden die 7 of zelfs 11 kW aankan?
Granny zal op zijn beste 16A ofwel 3.5kW doen.
Je moet dus een 16A adapter hebben, al is het aan te bevelen deze nooit langdurig op 100% te belasten.

https://www.google.com/search?q=16a+uk+reisadapter

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:04

Als je vaker die kant op gaat zou je ook een UK pigtail kunnen overwegen. Eventueel zels een CEE plug zodat je 1x32A kunt laden met de granny maar weet even niet of die aansluitingen er uberhaupt zijn daar.

Al vraag ik me af of je hem vaak nodig zult hebben. Niet dat ik ervaring heb met Schotland overigens. :) Maar ik kom al 4 jaar in Frankrijk en Spanje en daar heb ik het altijd zonder granny kunnen redden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:59
Inspired schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:36:
[...]

Als je vaker die kant op gaat zou je ook een UK pigtail kunnen overwegen. Eventueel zels een CEE plug zodat je 1x32A kunt laden met de granny maar weet even niet of die aansluitingen er uberhaupt zijn daar.

Al vraag ik me af of je hem vaak nodig zult hebben. Niet dat ik ervaring heb met Schotland overigens. :) Maar ik kom al 4 jaar in Frankrijk en Spanje en daar heb ik het altijd zonder granny kunnen redden.
Ik vind zelf een granny op vakantie heel prettig. Niets zo betrouwbaar als een stopcontact bij je verblijflocatie. Dat het traag is maakt me niet uit, moet toch slapen.

• Tommie12
Inspired schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:36:
[...]

Ik ga deze zomer naa Ierland. Ik twijfel ook om een adapter te kopen voor de Granny.
Ik weet al dat er in 2 Hotels waar we verblijven laders zijn, en rond de meeste steden zijn er wel snelladers, al zijn er ook nog wel wat 50 kW laders.
Rond Dublin is er uiteraard ook geen probleem.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:46

ThsAdrns

Be the change!

Zorg dat je een geaarde adapter gebruikt. Zonder aarde wordt de auto niet geladen. De simpele reisstekkers hebben geen (rand)aarde en voldoen niet voor hoge stroomsterkte. De wat meer robuuste hebben inderdaad vaak een interne 13A zekering. Zwaarder dan dit heb ik ze niet gevonden.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• Master Yoda 3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:32

Tesla heeft zelfs een elegante oplossing voor je Granny: https://shop.tesla.com/nl...-voor-verenigd-koninkrijk

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-03 16:29
IonityGuide schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:19:
[...]

Bedankt voor de aanmoedigende woorden!
Een eigen topic klinkt zeker niet slecht, maar mss is het daarvoor nog wat vroeg (en zou het aantal gebruikers eerst nog wat moeten stijgen :) )?
Nee joh, ik zou zeker een nieuw topic beginnen. Twee redenen, je kan dan de inhoud veel meer gefocust houden op 1 onderwerp. Nu moet je steeds bladeren tussen reisverhalen, ervaringen met fastned, vragen over hoe te laden in Schotland etc etc.

En met een eigen topic kan je het juist wat makkelijker onder de aandacht brengen en zal je dus misschien sneller meer gebruikers krijgen.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:40
Twardt schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:48:
[...]

Nee joh, ik zou zeker een nieuw topic beginnen. Twee redenen, je kan dan de inhoud veel meer gefocust houden op 1 onderwerp. Nu moet je steeds bladeren tussen reisverhalen, ervaringen met fastned, vragen over hoe te laden in Schotland etc etc.

En met een eigen topic kan je het juist wat makkelijker onder de aandacht brengen en zal je dus misschien sneller meer gebruikers krijgen.
Eigen topic ben ik het mee eens.
Nu begint het ook wel erg offtopic te worden.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Stefannn schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:23:
Hoe krijg je het voor elkaar om gocardless te gebruiken? In mijn ervaring accepteert die geen Nederlandse bankrekening. Geen ing in ieder geval.
Klopt. Alleen britse bankrekeningen. Ik heb dat indertijd via WISE gedaan.

Ik heb de mail ook gehad, meteen geregistreerd met nieuwe betaalmethode en daar mijn CC aan gehangen. Was ook meteen een goede gelegenheid om al m'n andere kaarten te checken en alles aan dezelfde CC te hangen.

Over 2 weken vertrekken we weer richting Schotland, nu de eerste keer met de Tesla. Met de CPS kaart hoop ik dat alles goed gaat komen maar anders hebben we nog altijd Helen, Shell, ANWB, E-flux, Virta en Tesla zelf :-D

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:07
Croga schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:14:
[...]

Klopt. Alleen britse bankrekeningen. Ik heb dat indertijd via WISE gedaan.

Ik heb de mail ook gehad, meteen geregistreerd met nieuwe betaalmethode en daar mijn CC aan gehangen. Was ook meteen een goede gelegenheid om al m'n andere kaarten te checken en alles aan dezelfde CC te hangen.

Over 2 weken vertrekken we weer richting Schotland, nu de eerste keer met de Tesla. Met de CPS kaart hoop ik dat alles goed gaat komen maar anders hebben we nog altijd Helen, Shell, ANWB, E-flux, Virta en Tesla zelf :-D
Super tip!
Ik heb account voor BE.EV aangemaakt. Ik liep daar vast op gocardless maar ik had al WISE en dat ging inderdaad.
BE.EV heeft een flink aantal laders in UK en als je op de website gratis registreert krijg je 5ct korting (wel weinig eigenlijk voor zoveel moeite). Chargers doen het ook gewoon met credit card.

NB, ik hoor graag hoe het in Schotland vergaat. Dat staat ook nog op het verlanglijstje maar vorig jaar dus een verhaal van iemand die aangaf dat er echt bijna geen laders waren. Tesla laders moeten trouwens sowieso wel goed komen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Frij5fd
jdbiggelaa schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:16:
[...]

In Noord Engeland goede ervaringen met Instavolt snelladers bij supermarkten. In de tijd dat je boodschappen doet, is je auto weer volgeladen. En inderdaad geen enkel probleem om te betalen met de credit card. Wat mij betreft ideaal voor op vakantie! (Verder laad ik bijna altijd thuis).
Bij Aldi supermarkten in Noord Engeland kom je regelmatig Pod Point laders tegen. Die zijn vaak waardeloos, maximaal 4 kWh.
In Schotland stonden inderdaad soms Pod point snelladers bij supermarkten. Vermogen van max 50 kW was het meestal, maar ik zie met de e-Niro vaak niet veel meer bij het snelladen. Ze werkten wel altijd, dat was bij Chargeplace Schotland niet altijd het geval

• Cyleo
Net terug van een vakantie uit Schotland, via Glasgow > Orban>Isle of Skye > NC 500 > Inverness > Edingburgh. Van tevoren een ChargePlace Schotland pasje aangevraagd, bij het eerste hotel laten bezorgen. Pasje heeft precies 1x gewerkt en is toen voor 1.5 week geblokkeerd :/

Gelukkig zijn de meeste oplaadpunten te unlocken met een webapp, helaas is het bereik in schotland vaak erg, erg slecht. Hierdoor meerdere sessies wel kunnen starten met reservering, maar de laadpaal die nooit unlockte en daardoor meerdere keren moeten proberen. Resulterend in erg veel reserveringen van 75 pond. Overigens is dit voor een probleem in de lijn boven Inverness, alles daaronder is met Tesla Superchargers uitstekend te doen.

• Stefannn
Cyleo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:59:
Net terug van een vakantie uit Schotland, via Glasgow > Orban>Isle of Skye > NC 500 > Inverness > Edingburgh. Van tevoren een ChargePlace Schotland pasje aangevraagd, bij het eerste hotel laten bezorgen. Pasje heeft precies 1x gewerkt en is toen voor 1.5 week geblokkeerd :/

Gelukkig zijn de meeste oplaadpunten te unlocken met een webapp, helaas is het bereik in schotland vaak erg, erg slecht. Hierdoor meerdere sessies wel kunnen starten met reservering, maar de laadpaal die nooit unlockte en daardoor meerdere keren moeten proberen. Resulterend in erg veel reserveringen van 75 pond. Overigens is dit voor een probleem in de lijn boven Inverness, alles daaronder is met Tesla Superchargers uitstekend te doen.
Dank!
Vraagjes:
- chargeplace met Nederlandse bankrekening? Of aan creditcard? Of aan wise-account met uk-rekening?
- webapp: dat is dan de chargeplace webapp?

Oftewel… “was het zonder chargeplace account gelukt”?

Vorig jaar was er verslag van iemand die Schotland uiteindelijk niet deed vanwege onmogelijkheid te laden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Cyleo
Stefannn schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:45:
[...]

Dank!
Vraagjes:
- chargeplace met Nederlandse bankrekening? Of aan creditcard? Of aan wise-account met uk-rekening?
- webapp: dat is dan de chargeplace webapp?

Oftewel… “was het zonder chargeplace account gelukt”?

Vorig jaar was er verslag van iemand die Schotland uiteindelijk niet deed vanwege onmogelijkheid te laden.
Via https://webpay.chargeplacescotland.org/ kun je de terminals unlocken (let wel: internet daar is echt best slecht). Dat kan zonder account en werkte gelukkig met wat geduld (ben nog wel aan het wachten om een aantal pending transacties terug te krijgen).

De pas was in eerste instantie idd via wise, maar ze hebben sinds 15 april een nieuwe payment provider en daarmee kan het 'gewoon' via creditcard worden gekoppeld. Dit was helaas te laat voor mij, maar als je het overweegt is dat zeker het proberen waard. Wise is best een gedoe.

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De afgelopen 2,5 week ben ik in Schotland op reis geweest met vrouw en bagage.

Omdat wij het liefst met een 'linkse' auto rijden in een land waar je links rijd hebben we een auto gehuurd, in ons geval een Polestar 2 omdat dit beduidend goedkoper was dan een vergelijkbare benzine auto. Wel even getwijfeld omdat het opladen in Schotland zo zijn uitdagingen heeft, maar we rijden al bijna 5 jaar elektrisch en hebben behoorlijk wat ervaring, en na het lezen van wat ervaringen in dit topic de knoop doorgehakt met in het achterhoofd dat je altijd nog benzine kan gaan rijden als het tegenvalt.

Voorbereiding:

Wise account aanmaken
Chargeplace Schotland account aanmaken
Pas aanvragen en laten bezorgen bij het eerste hotel
Mijn vrouw heeft de route gemaakt en Zapmap gebruikt in combinatie met reviews op Google
Ik heb de Podpoint app alvast geïnstalleerd

Tussen aanmaken van Wise account en start vakantie kreeg ik melding dat ik een andere betaalmethode moest instellen bij Charge Place Schotland, hier heb ik nu mijn creditcard kunnen koppelen, ik denk dat je nu kan registreren zonder Wise account maar in de FAQ staat nog dat je dit account wel nodig hebt.

We hebben 1416 mijl gereden, Newcastle - Edinburg - Black Ilse - Isle of Sky - Loch Lomond - Glasgow - Islay - Oban - Melrose - Newcastle

Uitgangspunt voor ons is: laden als je slaapt zodat je geen tijd verliest bij snelladers.

We hebben overal laadpunten kunnen vinden en de aanwezigheid van laadpunten is absoluut geen probleem.

Roaming
Is iets waar ze nog niet veel voor geregeld lijken te hebben, voorbeeld: ik stond aan een paal van Swarco maar kon daar mijn Chargeplace Schotland RFID niet gebruiken terwijl de facturen voor Chargeplace Schotland van Swarco komen.

Overstay penalties
zijn op heel veel locaties van toepassing met name openbare parkeerplaatsen in het centrum en dat maakt het echt uitdagend om een beetje betaalbaar je auto op te laden, soms mag je maar 45 minuten aangesloten zijn, soms 2 uur of 3 uur. En dat is zowel voor CCS al AC laden het geval. Boetes lopen uiteen van eenmalig 20 of 30 pond tot 1 pond per minuut.

Defecten
Veel palen werken niet of gedeeltelijk, daarom altijd reviews checken.

Apps
Het bereik in Schotland is niet altijd even goed, dat is uitdagend als je apps nodig hebt om te laden.

Kosten
Stroomkosten zijn aan de hoge kant 50-70 pence per kWh is vrij normaal uitschieters van 85 pence ben ik ook tegengekomen.

Algemeen
De Polestar heeft een grote accu (78kWh) en daardoor een groot bereik, dat maakt elektrisch rijden in Schotland goed te doen. Verder is het best wel een gedoe met apps en pasjes maar wij hebben geen laadstress gehad door goede planning.

Invoegen doe je zo!

• pmiddeld
Diederik schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:49:

Omdat wij het liefst met een 'linkse' auto rijden in een land waar je links rijd hebben we een auto gehuurd, in ons geval een Polestar 2 omdat dit beduidend goedkoper was dan een vergelijkbare benzine auto. Wel even getwijfeld omdat het opladen in Schotland zo zijn uitdagingen heeft, maar we rijden al bijna 5 jaar elektrisch en hebben behoorlijk wat ervaring, en na het lezen van wat ervaringen in dit topic de knoop doorgehakt met in het achterhoofd dat je altijd nog benzine kan gaan rijden als het tegenvalt.

Voorbereiding:

Wise account aanmaken
Chargeplace Schotland account aanmaken
Pas aanvragen en laten bezorgen bij het eerste hotel
Mijn vrouw heeft de route gemaakt en Zapmap gebruikt in combinatie met reviews op Google
Ik heb de Podpoint app alvast geïnstalleerd

Tussen aanmaken van Wise account en start vakantie kreeg ik melding dat ik een andere betaalmethode moest instellen bij Charge Place Schotland, hier heb ik nu mijn creditcard kunnen koppelen, ik denk dat je nu kan registreren zonder Wise account maar in de FAQ staat nog dat je dit account wel nodig hebt.

We hebben 1416 mijl gereden, Newcastle - Edinburg - Black Ilse - Isle of Sky - Loch Lomond - Glasgow - Islay - Oban - Melrose - Newcastle

Uitgangspunt voor ons is: laden als je slaapt zodat je geen tijd verliest bij snelladers.

We hebben overal laadpunten kunnen vinden en de aanwezigheid van laadpunten is absoluut geen probleem.

Roaming
Is iets waar ze nog niet veel voor geregeld lijken te hebben, voorbeeld: ik stond aan een paal van Swarco maar kon daar mijn Chargeplace Schotland RFID niet gebruiken terwijl de facturen voor Chargeplace Schotland van Swarco komen.

Overstay penalties
zijn op heel veel locaties van toepassing met name openbare parkeerplaatsen in het centrum en dat maakt het echt uitdagend om een beetje betaalbaar je auto op te laden, soms mag je maar 45 minuten aangesloten zijn, soms 2 uur of 3 uur. En dat is zowel voor CCS al AC laden het geval. Boetes lopen uiteen van eenmalig 20 of 30 pond tot 1 pond per minuut.

Defecten
Veel palen werken niet of gedeeltelijk, daarom altijd reviews checken.

Apps
Het bereik in Schotland is niet altijd even goed, dat is uitdagend als je apps nodig hebt om te laden.

Kosten
Stroomkosten zijn aan de hoge kant 50-70 pence per kWh is vrij normaal uitschieters van 85 pence ben ik ook tegengekomen.

Algemeen
De Polestar heeft een grote accu (78kWh) en daardoor een groot bereik, dat maakt elektrisch rijden in Schotland goed te doen. Verder is het best wel een gedoe met apps en pasjes maar wij hebben geen laadstress gehad door goede planning.
Goed en nuttig verslag. Was het niet mogelijk om in Schotland bij Tesla superchargers te laden?

• Diederik
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Goed en nuttig verslag. Was het niet mogelijk om in Schotland bij Tesla superchargers te laden?
Heb ik niet naar gekeken, de etappes die wij hebben gereden in Schotland konden makkelijk op 1 acculading. Dus kiezen wij voor laden als je slaapt in plaats van wachten bij een Supercharger (of andere snellader).

Als ik meer dan 400km enkele reis doe, dan pak ik wel altijd Superchargers omdat ze meestal goedkoper zijn dan Ionity/Fastned.

Invoegen doe je zo!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:25
Diederik schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:49:

Omdat wij het liefst met een 'linkse' auto rijden in een land waar je links rijd hebben we een auto gehuurd, in ons geval een Polestar 2 omdat dit beduidend goedkoper was dan een vergelijkbare benzine auto.
Goede bijdrage Diederik, dankje! Wij hebben plannen voor een rondreis in Schotland met onze EV. Links rijden met een links stuur vind ik geen probleem. Echter, het idee om lokaal een EV te huren lijkt mij ook een interessante optie. Mag ik vragen waar je die Polestar had gehuurd?

• Diederik
  • Niet online
jdbiggelaa schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:56:
[...]

Goede bijdrage Diederik, dankje! Wij hebben plannen voor een rondreis in Schotland met onze EV. Links rijden met een links stuur vind ik geen probleem. Echter, het idee om lokaal een EV te huren lijkt mij ook een interessante optie. Mag ik vragen waar je die Polestar had gehuurd?
Die is via Booking.com bij Hertz gehuurd, voor iets minder dan 800 pond.

Invoegen doe je zo!

• Frieseteun
Ik ben in Schotland en probeer de Charge Place Scotland app te downloaden.

Dat lukt niet omdat de Google playstore aangeeft dat de app niet beschikbaar is in mijn regio.

Ik heb een RFID card van CPS en vraag mij af of ik de app dan nog nodig heb, maar voor het geval dat: wat moet ik doen om de app te downloaden?

Niro EV '22

• Tommie12
Frieseteun schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:10:
Ik ben in Schotland en probeer de Charge Place Scotland app te downloaden.

Dat lukt niet omdat de Google playstore aangeeft dat de app niet beschikbaar is in mijn regio.

Ik heb een RFID card van CPS en vraag mij af of ik de app dan nog nodig heb, maar voor het geval dat: wat moet ik doen om de app te downloaden?
Heeft je google playstore app toegang tot je locatie?

• Frieseteun
Tommie12 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:43:
[...]

Heeft je google playstore app toegang tot je locatie?
Blijkbaar wel.
Als ik het goed heb begrepen dan kun je in je Google account je regio veranderen. Maar slechts 1 x per jaar. Dus da's niet echt een oplossing.

Ik ben inmiddels een week onderweg in Schotland. Tor nu toe 1 x niet kunnen laden vanwege kapotte laadstation. App tot nu toe niet gemist. Voldoende andere app geinstalleerd om laadpalen te zoeken

[ Voor 47% gewijzigd door Frieseteun op 14-06-2024 09:07 ]

Niro EV '22

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-04 17:28
Crosspost uit Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 met mijn ervaring van anderhalve week in Schotland met mijn Tesla M3P:

Ik had netjes een Chargeplace Scotland kaart aangevraagd maar kreeg na 4 weken een mailtje dat ze deze niet meer versturen naar het buitenland. Optie was om deze bij hun op kantoor op te halen of laadpalen te gebruiken met webpay optie via mobiel. Aangezien het kantoor best een stuk omrijden was hebben we gekozen om de webpay optie gebruiken echter... Deze werkt niet bij alle palen. De eerste dagen best zitten knoeien met laden. De eerste paal accepteerde wel de webpay optie, maar het DC gedeelte was stuk dus kon alleen AC laden. Echter moet je je browser open laten en hij moet kunnen refreshen, anders stopt de sessie. Dit gebeurde 3x in een half uur want kunnen bellen is een, maar ook daadwerkelijk data kunnen versturen en ontvangen is iets anders in grote gedeeltes van Schotland. Gelukkig was dit bij een plek waar er ook 16a CEE was voor 20 pond per dag, dus deze maar gebruikt om helemaal op te laden met de granny.

Vanaf hier werd het niet veel beter. De lader hierna ondersteunde de webpay niet, maar omdat ik al een account had kon deze op afstand worden gestart na een telefoongesprek met Chargeplace Scotland. Hele vriendelijke mensen maar... Deze DC ging niet sneller dan 10kW. Na een half uur afgebroken en weer verder gereden. Meer stroom verbruikt met accu opwarmen om te laden dan daadwerkelijk geladen dus. Alle sessies moest ik dus starten met een belletje aan de helpdesk. De meeste palen hebben ook een scherm en de helpdesk verwijst naar wat er op het scherm staat, alleen... Die kan je vaak niet meer lezen omdat het LCD scherm washed out is. Slechts 2 laders met een "normaal" goed werkend scherm gezien zoals hieronder, de rest was allemaal grayscale LCD en vaak niet meer leesbaar wat er op het scherm staat. Dat resulteerde dus in soms 3 a 4x kabel erin en eruit halen en vragen de sessie opnieuw te starten, gelukkig bleven ze wel aan de lijn tot de sessie ook echt gestart is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJz70yPpApvYId9tsiDdtGPevJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mY7fQjLDlX9ePmx6IlwuUOe.jpg?f=fotoalbum_large

De dag erna kwamen we in John o' Groats waar ik de enige drie DC laders ben tegen gekomen die ook nog eens met mijn MTC pas werkten EN tussen de 75 en 100kW konden leveren. Uniek, want alles boven de lijn met Iverness moet je vertrouwen op Chargeplace Scotland met hun 50kW laders (die vaak niet boven de 35 uit komen). En daarbij, de DC werkt bij sommige laders niet en ze zijn niet voornemens deze te repareren wegens dat deze weinig worden gebruikt (snap ik als ze al langere tijd stuk zijn...) Chademo is helemaal opgegeven, bijna elke charger had wel een papiertje dat deze stuk is en niet meer zal worden hersteld, succes bij lader x 50 miles verderop (waarbij de chademo EN CCS ook stuk was 8)7).

Al met al, veel AC geladen omdat DC niet werkte en waar we wel DC hebben kunnen laden met Chargeplace Scotland kwam de teller niet boven de 35kW uit. Met kantekening dat je boven de 45 minuten 30p extra betaald per minuut op de stroomkosten van 70p per kWh is het niet echt een fijne optie. We hebben 11x geladen (ofwel sessies die wel startte, zowel DC als AC) met Chargeplace Scotland, 4 palen van hun geprobeerd waar we niet eens een sessie konden starten omdat de paal niet communiceerde of stuk was, 1x CEE geladen met de Granny, 1x AC op parkeerterein,1x Osprey DC met MTC kaart, 4x SuC en nog een keer afgetopt bij de Tesco 150kW lader met MasterCard vlak voordat we de boot terug op gingen. Gelukkig hadden we geen haast en hebben veel KMs (of Miles :P) kunnen afleggen maar qua gemak met laden is het best wel een uitdaging daar. Ook mensen geholpen die bijna leeg waren en geen sessie konden starten bij Chargeplace Scotland omdat ze geen account hadden en bij bellen niet geholpen werden. Die man stond met 8% in de middle of nowhere en had 2x met zijn MasterCard geladen bij de Osprey die ik eerder noemde en in Iverness bij de BP maar dat werkt dus niet bij de andere laders.

TLDR: Ik had ervaringen gelezen over hoe goed je kan laden in Schotland zolang je een Chargeplace Scotland pas hebt, maar ik kan mij niet vinden in die ervaringen. In de steden en onder de lijn Iverness is er nog aardig aanbod waar je ook met Mastercard/Visa kan laden (BP bijvoorbeeld) maar de lijn daarboven is best een uitdaging. Zorg dat je altijd laad wanneer het kan en zorg dat je zeker bent dat je minimaal de volgende paal kan halen. Houdt mij dit tegen om later dit jaar nog terug te gaan? Nee, ik ben voornemens om in September met m'n nieuwe Model 3 LR terug te gaan en de westkust beter te verkennen. Scheelt dan ook dat ik geen 530 liter windvanger op het dak heb waardoor het verbruik zeker een stuk gunstiger moet zijn, los van de sowieso zuinigere M3LR vs M3P.

Onderstaande was een verrassing (meest noord-oostelijke puntje van Schotse vasteland).

Afbeeldingslocatie: https://www.johnogroat-journal.co.uk/_media/img/750x0/7GSMMEBZKGITUISIO6IU.jpg

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• pmiddeld
Uberprutser schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:37:
Crosspost uit Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 met mijn ervaring van anderhalve week in Schotland met mijn Tesla M3P:

Ik had netjes een Chargeplace Scotland kaart aangevraagd maar kreeg na 4 weken een mailtje dat ze deze niet meer versturen naar het buitenland. Optie was om deze bij hun op kantoor op te halen of laadpalen te gebruiken met webpay optie via mobiel. Aangezien het kantoor best een stuk omrijden was hebben we gekozen om de webpay optie gebruiken echter... Deze werkt niet bij alle palen. De eerste dagen best zitten knoeien met laden. De eerste paal accepteerde wel de webpay optie, maar het DC gedeelte was stuk dus kon alleen AC laden. Echter moet je je browser open laten en hij moet kunnen refreshen, anders stopt de sessie. Dit gebeurde 3x in een half uur want kunnen bellen is een, maar ook daadwerkelijk data kunnen versturen en ontvangen is iets anders in grote gedeeltes van Schotland. Gelukkig was dit bij een plek waar er ook 16a CEE was voor 20 pond per dag, dus deze maar gebruikt om helemaal op te laden met de granny.

Vanaf hier werd het niet veel beter. De lader hierna ondersteunde de webpay niet, maar omdat ik al een account had kon deze op afstand worden gestart na een telefoongesprek met Chargeplace Scotland. Hele vriendelijke mensen maar... Deze DC ging niet sneller dan 10kW. Na een half uur afgebroken en weer verder gereden. Meer stroom verbruikt met accu opwarmen om te laden dan daadwerkelijk geladen dus. Alle sessies moest ik dus starten met een belletje aan de helpdesk. De meeste palen hebben ook een scherm en de helpdesk verwijst naar wat er op het scherm staat, alleen... Die kan je vaak niet meer lezen omdat het LCD scherm washed out is. Slechts 2 laders met een "normaal" goed werkend scherm gezien zoals hieronder, de rest was allemaal grayscale LCD en vaak niet meer leesbaar wat er op het scherm staat. Dat resulteerde dus in soms 3 a 4x kabel erin en eruit halen en vragen de sessie opnieuw te starten, gelukkig bleven ze wel aan de lijn tot de sessie ook echt gestart is.

[Afbeelding]

De dag erna kwamen we in John o' Groats waar ik de enige drie DC laders ben tegen gekomen die ook nog eens met mijn MTC pas werkten EN tussen de 75 en 100kW konden leveren. Uniek, want alles boven de lijn met Iverness moet je vertrouwen op Chargeplace Scotland met hun 50kW laders (die vaak niet boven de 35 uit komen). En daarbij, de DC werkt bij sommige laders niet en ze zijn niet voornemens deze te repareren wegens dat deze weinig worden gebruikt (snap ik als ze al langere tijd stuk zijn...) Chademo is helemaal opgegeven, bijna elke charger had wel een papiertje dat deze stuk is en niet meer zal worden hersteld, succes bij lader x 50 miles verderop (waarbij de chademo EN CCS ook stuk was 8)7).

Al met al, veel AC geladen omdat DC niet werkte en waar we wel DC hebben kunnen laden met Chargeplace Scotland kwam de teller niet boven de 35kW uit. Met kantekening dat je boven de 45 minuten 30p extra betaald per minuut op de stroomkosten van 70p per kWh is het niet echt een fijne optie. We hebben 11x geladen (ofwel sessies die wel startte, zowel DC als AC) met Chargeplace Scotland, 4 palen van hun geprobeerd waar we niet eens een sessie konden starten omdat de paal niet communiceerde of stuk was, 1x CEE geladen met de Granny, 1x AC op parkeerterein,1x Osprey DC met MTC kaart, 4x SuC en nog een keer afgetopt bij de Tesco 150kW lader met MasterCard vlak voordat we de boot terug op gingen. Gelukkig hadden we geen haast en hebben veel KMs (of Miles :P) kunnen afleggen maar qua gemak met laden is het best wel een uitdaging daar. Ook mensen geholpen die bijna leeg waren en geen sessie konden starten bij Chargeplace Scotland omdat ze geen account hadden en bij bellen niet geholpen werden. Die man stond met 8% in de middle of nowhere en had 2x met zijn MasterCard geladen bij de Osprey die ik eerder noemde en in Iverness bij de BP maar dat werkt dus niet bij de andere laders.

TLDR: Ik had ervaringen gelezen over hoe goed je kan laden in Schotland zolang je een Chargeplace Scotland pas hebt, maar ik kan mij niet vinden in die ervaringen. In de steden en onder de lijn Iverness is er nog aardig aanbod waar je ook met Mastercard/Visa kan laden (BP bijvoorbeeld) maar de lijn daarboven is best een uitdaging. Zorg dat je altijd laad wanneer het kan en zorg dat je zeker bent dat je minimaal de volgende paal kan halen. Houdt mij dit tegen om later dit jaar nog terug te gaan? Nee, ik ben voornemens om in September met m'n nieuwe Model 3 LR terug te gaan en de westkust beter te verkennen. Scheelt dan ook dat ik geen 530 liter windvanger op het dak heb waardoor het verbruik zeker een stuk gunstiger moet zijn, los van de sowieso zuinigere M3LR vs M3P.

Onderstaande was een verrassing (meest noord-oostelijke puntje van Schotse vasteland).

[Afbeelding]
Behoorlijk mistroostig verhaal, daar moet blijkbaar nog veel gebeuren op het gebied van laden. Maar je hebt een Tesla, waarom heb je geen superchargers gebruikt?

• Frieseteun
multikoe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:40:
[...]

Het blijven commerciele partijen en die lopen nu eenmaal niet zo hard als ze er toch niets aan verdienen. Beetje kip en ei probleem. Ik was er een paar weken geleden (Fort William) en ook mij viel het op dat er maar erg weinig laadpalen te zien zijn (wij waren voor de gelegenheid met een diesel....)
Wij zijn nog in Schotland. Tot nu toe zonder problemen (bijna) overal kunnen laden. Aleen een keertje bij Roybridge kreeg ik hem niet aan de praat met de CPS pas. (en daarvoor een keer in York niet bij een BP lader) Rest wel. Ook bij diverse Tesla laders.
Wij zijn niet noordelijker geweest dan Inverness. Dus hoe het daarboven is, weet ik niet.
Ik rijd hem zeker niet leeg en laad waar het mogelijk is

Niro EV '22

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jdbiggelaa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:02:
[...]

De site sleepercharger.com heeft veel adressen en extra info.
Wow, echt geniaal. Komt perfect uit, ik moet deze week een reisje uitstippelen in een lastig gebied (Schotland). Ik beaam helemaal wat je zegt, het is echt ideaal om met een volle lading weg te rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 27-06-2024 21:35 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• CorNlt
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:30
DrBOB101 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Mooie verhalen zo door heel Europa heen rijdend. Welke versie BMW i3 rij je? Ik gok de 120 Ah / 43 kWh.
Ondanks dat we ondertussen een Volvo XC40 vol elektrisch erbij hebben, geniet ik nog steeds van elk ritje met de BMW i3 94 Ah.
Lekker blijven genieten van het reizen! d:)b
Idd de 42 kWh uitvoering, en ja, langst buitenkantje Italië en iets vergelijkbaars Engeland/Schotland/Ierland zijn in voorbereiding hoorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ghIQa6ujEyzXo403wIg3mILj3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1m70gv31xmAHN2nVZ69uPy3Z.jpg?f=fotoalbum_large

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-04 22:29
CorNlt schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:24:
[...]

Idd de 42 kWh uitvoering, en ja, langst buitenkantje Italië en iets vergelijkbaars Engeland/Schotland/Ierland zijn in voorbereiding hoor[Afbeelding]
Toch meer BMW i3 rijders hier dan ik dacht :) Tijd voor een eigen plek op 't forum?

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

aardig aanbod waar je ook met Mastercard/Visa kan laden (BP bijvoorbeeld)
Uitstekende post _/-\o_ Ik ben ook voornemens om binnenkort naar Schotland te gaan. Begrijp ik je goed dat je bij alle BP Pulse chargers met je creditcard kan betalen? Of is dat "sommige"? En ben je nog Ionity chargers tegen gekomen?

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 29-06-2024 19:48 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-04 17:28
TucanoItaly schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:44:
[...]

Uitstekende post _/-\o_ Ik ben ook voornemens om binnenkort naar Schotland te gaan. Begrijp ik je goed dat je bij alle BP Pulse chargers met je creditcard kan betalen? Of is dat "sommige"? En ben je nog Ionity chargers tegen gekomen?
Ik ben geen Ionity tegen gekomen en zoals ik schreef boven de lijn van Iverness is het helemaal karig qua laadopties, los van die ene plek bij John 'O Groats. Ik heb ABRP erbij gebruikt om inzichtelijk te krijgen waar ik zou kunnen laden dus idee om die er alvast naast te leggen voor je die kant op gaat. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Frij5fd

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Webpay bij ChargePlace Scotland werkte bij ons bijna niet 2 jaar geleden. Toen met een gesideloade app (Android) van hen uiteindelijk redelijk goed kunnen laden en vorig voorjaar via de post een RFID kaart gekregen van hen. Dat werkte prima. Zonder app of RFID kaart zou ik niet naar het noorden van Schotland gaan (op de Orkney eilanden was PodPoint bij de Aldi bijvoorbeeld de enige optie naast ChargePlace Scotland; risico te groot)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Scientific schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:09:
Ik begrijp niet hoe mensen dit soort gedrag van hun auto kunnen accepteren.
Pierz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:49:
Precies, meteen corrigeren met een welgemeende FOEI!
Ik moest grinniken, want ik snap denk ik wat Pierz bedoelt. Ik maak af en toe ritjes in het buitenland met m'n Energica (elektrische motor). Die kan snelladen maar is erg nukkig. Hier in Nederland valt het nog wel mee, maar in het buitenland lukt slechts 60% van mijn laadpogingen. Andere eigenaren ervaren dat soms erger, of juist veel minder.

Dan kun je wel zeggen "ik accepteer dit niet!!" maar wat is dan de volgende stap? Praktisch gezien, afwachten op een nieuwe update. We pionieren met z'n allen.

Ik ga binnenkort naar Schotland en houd m'n hart vast... Daar is ChargePlace Scotland en Pod Point, beide werken met app maar mobiel internet is daar beroerd. Gelukkig is er nog Ionity, BP en Instavolt met creditcard, maar wat als die chargers intern ook via mobiel internet werken? Of de motor weer nukkig doet?

Het enige waar ik écht op kan vertrouwen, is Fastned, die heeft namelijk op mijn motor nog nooit gefaald. Daarvan zijn er in het noorden van Engeland een stuk of drie :) en dat maakt het ook wel leuk :)

[ Voor 24% gewijzigd door TucanoItaly op 02-07-2024 23:32 ]

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Even een follow-up op de berichten van o.a. @Croga @Frieseteun @Uberprutser over laden in Schotland.

Ik heb de ChargePlace Scotland (CPS) pas uiteindelijk niet op tijd kunnen regelen. Ophalen bij hun op kantoor kan ook niet. Maar toevallig had ik al de Electroverse pas, dit is een laadpas van een Engelse energie maatschappij genaamd Octopus Energy. Die blijkt bij alle CPS laadpalen en snelladers te werken, en daarnaast heb ik bij InstaVolt, GeniePoint en IONITY geladen, allemaal met Electroverse. Dit is de pas die ik dus adviseer.

Makkelijk aan te vragen, plus een hele goede app. https://electroverse.octopus.energy/

Twee aparte dingen meegemaakt op laadgebied.

Eerst een verwaarloosde laadpaal in een superklein dorpje gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch_WxV3jZWGBr2ihsOF3NMpqSlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaNP9AS8BeQnTYKtBAN9dyr8.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna een energiecentrale bezocht bij een dam. Hier kon je gratis laden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZWndMC6H_Nn5tx0aBUSNhKJCqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjH845gyc8eSyLwqZp5nRPyM.jpg?f=fotoalbum_large

• Stefannn
TucanoItaly schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:22:
Even een follow-up op de berichten van o.a. @Croga @Frieseteun @Uberprutser over laden in Schotland.

Ik heb de ChargePlace Scotland (CPS) pas uiteindelijk niet op tijd kunnen regelen. Ophalen bij hun op kantoor kan ook niet. Maar toevallig had ik al de Electroverse pas, dit is een laadpas van een Engelse energie maatschappij genaamd Octopus Energy. Die blijkt bij alle CPS laadpalen en snelladers te werken, en daarnaast heb ik bij InstaVolt, GeniePoint en IONITY geladen, allemaal met Electroverse. Dit is de pas die ik dus adviseer.

Makkelijk aan te vragen, plus een hele goede app. https://electroverse.octopus.energy/

Twee aparte dingen meegemaakt op laadgebied.

Eerst een verwaarloosde laadpaal in een superklein dorpje gevonden:
[Afbeelding]

Daarna een energiecentrale bezocht bij een dam. Hier kon je gratis laden!
[Afbeelding]
Dat is wel een super update!
Op basis van alles wat ik in dit forum gelezen heb was Schotland nog een van de weinige gebieden in Europa waar ik het gevoel had een gerede kans te hebben te “stranden”.
Nou stond Schotland komend jaar nog niet op de wishlist dus ik hoefde nog niet te beslissen of me dat tegenhield, maar dit betekent wat mij betreft dat Schotland nu ook “clear to go” is.
Super.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Stefannn schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:04:
“UK niet mee met bankkaart” is niet mijn ervaring, maar dat hangt er wel vanaf wat je met “bank kaart” bedoelt, pinpas of creditcard.
Oh ik probeerde niet te zeggen dat de UK niet mee doet, ik vroeg slechts of ze mee doen. Er is EU wetgeving voor maar je moet tegenwoordig nog maar afwachten wat de UK daar mee doet. Het is goed om te horen dat de UK hier ook aan mee (gaat?) doe(t)(n).
Creditcard, en ook de wise variant werkt heel goed op alle DC laders in UK, ervaring van 2 vakanties in Engeland.
Waar was dit? In Schotland heb ik het in ieder geval niet gezien bij de CPS palen; die pikten echt alleen CPS indertijd (maar gelukkig nu ook andere kaarten). Als het in Engeland ondertussen wel gebeurt heb ik ook goede hoop voor Schotland :)
AC laders vond ik lastiger. Vaak alleen met een obscure local app.
Maar dat is ook iets waar de EU nog niets over gezegd heeft. EU heeft ondertussen een verplichting voor alle 50KW+ palen. Maar AC is ook hier nog niets over gezegd.
Wise vind ik erg handig. Account is gratis. Een fysieke kaart kost 7 euro 1malig. Groot voordeel dat je vrijwel geen transactie kosten hebt euro>pond. Met pinpas of creditcard zit je gauw rond de 4 a 5% (die rekenen niet alleen een fee maar ook verschillende aankoop/verkoop koers).
Mwah... alle kaarten die ik in het verleden gehad heb rekenden geen verschillende koersen en geen fees. ING, ABN, ASR en Bunq in ieder geval gewoon middenkoerst zonder fees. Waarbij de middenkoers volgens Bunq vaak nog onder de middenkoers van m'n exchange apps zit. Je moet dan wel instellen dat je altijd in lokale currency wilt afrekenen; als je instelt dat je in Euros wilt afrekenen dan ben je afhankelijk van de incasserende partij en die zal altijd duurder zijn.
Ik had Wise om CPS te kunnen gebruiken maar dat is gelukkig niet meer nodig.

• Stefannn
Croga schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:22:

Oh ik probeerde niet te zeggen dat de UK niet mee doet, ik vroeg slechts of ze mee doen. Er is EU wetgeving voor maar je moet tegenwoordig nog maar afwachten wat de UK daar mee doet. Het is goed om te horen dat de UK hier ook aan mee (gaat?) doe(t)(n).

[...]

Waar was dit? In Schotland heb ik het in ieder geval niet gezien bij de CPS palen; die pikten echt alleen CPS indertijd (maar gelukkig nu ook andere kaarten). Als het in Engeland ondertussen wel gebeurt heb ik ook goede hoop voor Schotland :)
Ah, ik vroeg me al af of je met UK echt UK bedoelde of Engeland (veel mensen halen dat door elkaar).
Schotland is kennelijk dus nog een probleem, maar daar heeft @TucanoItaly dus wel ene mooie way out voor gevonden.
echt "Engeland" kan ik dus uit ervaring zeggen dat echt elke DC paal die ik tegenkwam credit card ondersteunde.
Croga schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:22:
Mwah... alle kaarten die ik in het verleden gehad heb rekenden geen verschillende koersen en geen fees. ING, ABN, ASR en Bunq in ieder geval gewoon middenkoerst zonder fees. Waarbij de middenkoers volgens Bunq vaak nog onder de middenkoers van m'n exchange apps zit. Je moet dan wel instellen dat je altijd in lokale currency wilt afrekenen; als je instelt dat je in Euros wilt afrekenen dan ben je afhankelijk van de incasserende partij en die zal altijd duurder zijn.
Ik had Wise om CPS te kunnen gebruiken maar dat is gelukkig niet meer nodig.
ING heef voor engeland/ponden wel degelijk hogere kosten.
Kan zijn dat dit sinds de Brexit is, dat weet ik niet zeker.
Mijn dochter woont in Engeland en derhalve maak ik wel eens grote bedragen over.
Ik dacht eerst ook dat ING wel meeveel. Ik heb dat augustus 2022 eens heel exact uitgezocht.
met pin betalen in Engeland kost ongeveer 2% met ING.
Geld overmaken kost ongeveer 5% met ING.
Met wise 0.5% als je meer dan 1000euro van euros naar ponden op je wise account omzet, daarna gratis besteden.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

[quote]Stefannn schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:23:
Ah, ik vroeg me al af of je met UK echt UK bedoelde of Engeland (veel mensen halen dat door elkaar).
Rare mensen heb je overal ;)
Schotland is kennelijk dus nog een probleem, maar daar heeft @TucanoItaly dus wel ene mooie way out voor gevonden.
Nogsteeds niet zo goed als gewoon kaart maar beter dan alleen CPS. CPS had wat nukken met betaalmethoden en plots je pas onbruikbaar maken. We zijn afgelopen Mei 2 gestrande reizigers tegen gekomen die plots hun CPS kaart niet meer konden gebruiken en dus aan de granny moesten. Wij zelf gelukkig niet.
ING heef voor engeland/ponden wel degelijk hogere kosten.
Kan zijn dat dit sinds de Brexit is, dat weet ik niet zeker.
Mijn dochter woont in Engeland en derhalve maak ik wel eens grote bedragen over.
Ik dacht eerst ook dat ING wel meeveel. Ik heb dat augustus 2022 eens heel exact uitgezocht.
met pin betalen in Engeland kost ongeveer 2% met ING.
Geld overmaken kost ongeveer 5% met ING.
Met wise 0.5% als je meer dan 1000euro van euros naar ponden op je wise account omzet, daarna gratis besteden.
Da's inderdaad minder. We hebben in Schotland alles met onze Bunq kaarten betaald en gewoon netjes op dagkoers afgeschreven zonder kosten. Ik moet zeggen dat onze ervaring met ING en ASN alweer wat jaartjes geleden zijn. Blijkbaar zijn de regeltjes daar ondertussen verandert :(

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Croga schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 07:22:
Heb je nog wat gemerkt van de mogelijkheid gewoon met bank kaart te betalen bij snelladers? Gaat de UK daar ook in mee?
Ik ga mee met @Stefannn hierin. In Engeland, dus niet Schotland, kon ik met m'n iPhone betalen bij snelladers.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Stefannn schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 06:53:
maar dit betekent wat mij betreft dat Schotland nu ook “clear to go” is.
Super.
Ik moet het wel wat relativeren, hoor. Het is fantastisch dat die CPS laders er staan. Maar je moet wel ruime marges houden, want ten eerste staan er vaak maar 1 of 2 snelladers. Soms zijn het ook hele oude en trage (50 kW) snelladers, van die dingen met 3 laadpistolen (AC/ChaDeMo/CSS), waarbij het LCD display inmiddels niet meer te lezen is, of waarbij slechts 1 van de 3 laadpistolen werkt.

Desalniettemin zie je dat ze blijven uitrollen, want ik zag zo'n oud kreng staan, en daarnaast een splinternieuwe. Maar ook die splinternieuwe was slechts 50 kW.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Tommie12 klopt, voor een moderne auto heeft dat misschien niet veel zin. Voor een kleine accu kan het echt wel handig zijn. Elektrische motoren hebben 15 tot 20 kWh, maar je kunt tegenwoordig nieuw ook nog de Dacia Spring Electric 45/65 kopen (25 kWh accu), of de Citroen e-C3 (44 kWh).

Het lijkt me echt ontzettend gaaf om met zo'n crappy Dacia lekker yolo de boot op rijden en dan door Schotland te scheuren* :P

* niet te hard want anders slurp je de accu leeg

[ Voor 65% gewijzigd door TucanoItaly op 15-07-2024 00:02 ]

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 11:21
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 01:32:
Met de huidige regering en de onzekerheid over alles wat met ev transitie etc te maken heeft overweeg ik om mijn Prius toch te houden hoewel ik graag een ev zou hebben....
Neem die EV gewoon. Wij hebben een grote Toyota hybride en een EV voor de deur staan. Dit voorjaar gingen we heen en weer Spanje, en dat ging prima. Deze zomer gaan we naar Schotland, maar toch gaan we opnieuw met de EV. Niet omdat de Toyota geen fijne auto is, maar gewoon omdat de EV zo rustig en stil rijdt. Het niet hoeven te tanken maar wel moeten laden nemen we er gewoon bij op de koop toe. Onze kinderen ook, die hebben we gevraagd, en die zitten, dus ook voor een lang stuk, toch liever in de EV.

[ Voor 18% gewijzigd door HDoc op 22-07-2024 22:19 ]

De avatar is een echte foto..

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@krissie100 Klinkt als mijn vakanties met de 22 kWh Zoe :)
Tip: veerboten, autotreinen voor als je toch verder wil.

Nu een vakantie gehad in een 75 kWh campervan door Schotland. Geen snelweg gezien, toch meer dan 1000 mijl gemaakt :)
Het scheelt dat de campings daar doorgaans 16A aanbieden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:28
Proton_ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:02:

Nu een vakantie gehad in een 75 kWh campervan door Schotland. Geen snelweg gezien, toch meer dan 1000 mijl gemaakt :)
Haha, autotrein eerlijk gezegd nog nooit aan gedacht. Wellicht wel een leuk idee!

• Tommie12

Welke auto was dat?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Ik zou graag een uitgebreider verslag hiervan lezen. Lijkt me leuk en leerzaam en perfect in het topic passen.

Wat voor camperbusje was dat ? Welke route heb je afgelegd, etc.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03 11:21
Vandaag bij Gretna Green in de UK. Vanochtend volgens mij wel in de Tesla app (95% zeker), vanmiddag er uit verdwenen.. kent iemand dat? Tesla stalls wel allemaal vol.

Applegreen Electric laders “up to 180 kW” leveren 29 kW. Gelukkig is het vakantie.

Verderop ook nog 4 Ionity stalls met een lange rij (tja, waarom zou dat toch zijn?)

EDIT: vandaag blijkt Tesla SUC Gretna Green nog steeds niet in de Tesla app te verschijnen. Waarschijnlijk mijn eigen schuld, toch niet goed in de app gekeken. Uiteindelijk was de rij bij Ionity verdwenen en daar nog even doorgeladen.

Opvallend was dat de laadpunten van Applegreen voor een heel deel defect waren. Waar wij geluk hadden waren er nogal wat mensen met verschillende merken auto die het laden niet konden opstarten. Er waren ook een paar Chargepoint laders met lage snelheid (stond ook op het asfalt: "Low-Medium"). De Burger King is prima, de KFC zag er minder uit. Ook een drukke Starbucks (koffiepeil moet op peil blijven) maar gelukkig ook twee Starbucks automaten bij de tegenovergelegen Waitrose.

Alles bij elkaar is Gretna Green (https://maps.app.goo.gl/ffiuGE26W7C4zqom9) met een grote Tesla SUC (dus voor alleen Tesla), 4 Ionity stalls en wat minder betrouwbare Appegreens toch wel een goede pitstop in zuidwest Schotland, op de grens met Engeland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ5i2c-BCE3jtFRa-nDgnQD_twU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNQ9l9muFVeZQUGHDN88qnFg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door HDoc op 04-08-2024 12:39 ]

De avatar is een echte foto..

Pagina: 1 2

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.