Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
nrg schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:33:
@TheTinusNL je eerste vraag heb ik integraal in Gemini gegooid, daar komt dit uit:

Het korte antwoord is: Ja, het kan, maar met een belangrijke kanttekening over de montage en de kettinglijn.

Omdat je een FC-RX600 crankstel hebt, zijn er een paar technische details waar je op moet letten om te voorkomen dat je de verkeerde onderdelen koopt.

1. De BCD en de pasvorm
Hoewel de steek (BCD) van het buitenblad inderdaad 110mm is, is het een asymmetrische 4-arm verbinding (Shimano-stijl).
* Let op: Een standaard "Road" 110 BCD kettingblad past meestal niet zonder meer. De armen van een GRX-crankstel hebben een specifieke vorm (tabs) die anders is dan die van bijvoorbeeld een Ultegra of 105 crankstel.
* Oplossing: Zoek specifiek naar een kettingblad dat geschikt is voor GRX (FC-RX810 / FC-RX600). Merken als Wolf Tooth, Garbaruk, of AbsoluteBlack maken bladen die speciaal voor jouw crank zijn gefreesd, zodat de bouten netjes wegvallen en de kettinglijn klopt.

2. Kettinglijn en Q-factor
* Q-factor: Deze verandert niet. De afstand tussen de pedalen blijft exact hetzelfde omdat je de crankarmen behoudt.
* Kettinglijn: Bij een GRX 2x-groep is de kettinglijn 46,9 mm. Bij een officiële 1x-groep is dit 49,7 mm.
* Als je een aftermarket 1x-blad op de buitenste positie van je huidige crank monteert, komt het blad iets verder naar buiten te staan dan ideaal is.
* Goede 1x-bladen (zoals die van Wolf Tooth) hebben echter ingebouwde "spacers" of een offset die het blad weer iets naar binnen halen richting de 49,7 mm, wat zorgt voor minder slijtage in de grootste kransjes achter.

3. De achterderailleur (RD-RX810)
Je geeft aan dat je de cassette (11-30 t/m 11-34) niet verandert. Dat is gunstig.
* De RD-RX810 (jouw huidige derailleur) is ontworpen voor 2x-systemen. Het heeft een kortere kooi dan de RD-RX812 (de 1x-versie).
* Zolang je bij een 11-34 cassette blijft, werkt de RX810 perfect als 1x derailleur (vergeet de clutch niet aan te zetten!).
* Wil je in de toekomst toch groter (bijv. 11-40 of 11-42), dan zul je de achterderailleur moeten vervangen door een RD-RX812.
Belangrijke tips voor de ombouw:
* Narrow-Wide: Zorg dat je een Narrow-Wide voorblad koopt. Dit is essentieel bij 1x om te voorkomen dat je ketting eraf loopt nu je geen voorderailleur meer hebt die de ketting op zijn plek houdt.
* Kettingboutjes: De boutjes van je 2x-set zijn waarschijnlijk te lang omdat ze door twee bladen heen moeten. Koop bij je nieuwe blad ook een setje kortere 1x-specifieke kettingbladboutjes.

Samenvattend: Zoek niet naar een generiek 110 BCD blad, maar zoek specifiek op "GRX compatible 1x chainring". Dan is het een kwestie van oude bladen eraf, nieuwe blad erop, voorderailleur verwijderen en rijden.

Zal ik eens voor je opzoeken welke specifieke aftermarket bladen momenteel goed leverbaar zijn voor jouw FC-RX600 crank?
Ik had neef ChatGPT ook al eens gevraagd, maar die was heel erg braaf binnen de officiële Shimano lijntjes aan het antwoorden, terwijl ik stiekem op niet-Shimano opties zocht wegens grotere bladen.

Uiteindelijk afgelopen week een 40T GRX 12 speed kettingblad op de kop weten te tikken. Gewoon kijken hoe en wat.
Passing zoals verwacht goed (gewoon GRX 110 asymmetrische BCD).
Staat wel ver naar buiten, dus denk dat ik nog wat spacers ergens vandaan moet toveren wil ik ook mijn grootste krans op de cassette (30/32/34) gebruiken. Staat nu wel erg scheef.
McMiGHtY schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:59:
Ik heb een tijdje een shimano 5800 met een 42tands erop als voor gehad, Tijdje terug vervangen voor de originele grx 1x crank en een blad van STONE (Ali). Als je iets uit Nederland wil:

https://themechanic-parts...-single-aero-kettingblad/
Deze gaat op de langetermijnplanning 8)

Informaticus of vakkundig Googler?

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:29
Ik heb twee sets wielen. Op de ene set heb ik Schwalbe G-One R en Rx in de maat 50mm liggen. Voor het smerige werk in het bos. Daarnaast gebruik ik de fiets ook voor op de weg en 'Gooisch smooth gravel.' Voor dat werk zijn de Schwalbes overkill.

Gewoon een lekkere snelle gravelband van 35-40mm is zat. Nu heb ik voor het snelle werk op m'n andere wielen 40mm Hutchinson Caracal Race bandjes gelegd. Deze rollen snel en hebben van de snelle bandjes, volgens bicyclerollingresistance.com, ook aardige puncture resistance.

Daar blijkt in de praktijk helaas niet zoveel van. Ik heb in 3 verschillende banden nu al punctures. In een band houdt de sealent het redelijk (afentoe spuit het er weer even uit), in de andere 2 heb ik een plug moeten duwen. Bij alledrie de banden traden deze punctures al binnen 150km fietsen op. Een dure hobby zo. Welke ervaringen hebben jullie met de Caracal Race? Heb ik gewoon pech?

En welke semi slick gravelbanden raden jullie me aan? Ik heb geen moeite om geld uit te geven. Maar liever niet elke week..

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:42
Ik rijd voor het snelle werk met plezier met Challenge Strada Bianca Pro TLR in 40mm. Achterband hield het ongeveer 8K uit voor er een gat in zat wat ook met een prop niet meer dicht ging. Voorband kan nog wel een keer diezelfde afstand mee denk ik.

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-02 08:11

Guusjee

Omdat ik groot ben..

bwernsen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:44:
Daar blijkt in de praktijk helaas niet zoveel van. Ik heb in 3 verschillende banden nu al punctures. In een band houdt de sealent het redelijk (afentoe spuit het er weer even uit), in de andere 2 heb ik een plug moeten duwen. Bij alledrie de banden traden deze punctures al binnen 150km fietsen op. Een dure hobby zo.
Waarom plak je de banden niet? Hiermee kan je je tubeless banden prima plakken en verder gebruiken. Zelf ook laatst gebruikt bij een gaatje in het loopvlak, werkt prima en houdt het in ieder geval al 300km uit.

• bwernsen
Guusjee schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:08:
[...]

Waarom plak je de banden niet? Hiermee kan je je tubeless banden prima plakken en verder gebruiken. Zelf ook laatst gebruikt bij een gaatje in het loopvlak, werkt prima en houdt het in ieder geval al 300km uit.
Ik heb het plakken bij 1 band geprobeerd. Leverde geen goed resultaat op... Lekte alsnog lucht en de band was vervormd. Waar het gat zat stulpte de band naar buiten..

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:13
bwernsen schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:44:
Ik heb twee sets wielen. Op de ene set heb ik Schwalbe G-One R en Rx in de maat 50mm liggen. Voor het smerige werk in het bos. Daarnaast gebruik ik de fiets ook voor op de weg en 'Gooisch smooth gravel.' Voor dat werk zijn de Schwalbes overkill.

Gewoon een lekkere snelle gravelband van 35-40mm is zat. Nu heb ik voor het snelle werk op m'n andere wielen 40mm Hutchinson Caracal Race bandjes gelegd. Deze rollen snel en hebben van de snelle bandjes, volgens bicyclerollingresistance.com, ook aardige puncture resistance.

Daar blijkt in de praktijk helaas niet zoveel van. Ik heb in 3 verschillende banden nu al punctures. In een band houdt de sealent het redelijk (afentoe spuit het er weer even uit), in de andere 2 heb ik een plug moeten duwen. Bij alledrie de banden traden deze punctures al binnen 150km fietsen op. Een dure hobby zo. Welke ervaringen hebben jullie met de Caracal Race? Heb ik gewoon pech?

En welke semi slick gravelbanden raden jullie me aan? Ik heb geen moeite om geld uit te geven. Maar liever niet elke week..
Ik rij op de 45mm versie van de Caracal Race, tubeless uiteraard. Nog geen problemen mee gehad, vandaag zelfs een volledige mtb route gepakt met deze banden. Ik denk dat ik er nu 500km mee gereden heb.

Vind het topbanden, in de modder heb je geen grip uiteraard maar op zandpaden, gravel en de weg zijn ze erg snel.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-02 12:57
Prima bandjes die Caracal Race, ook voor op de weg inderdaad. Al zijn ze best wel lekgevoelig, na 2 ritjes had ik al lek.

Maar zou voor een wat gravelrace geen Caracal Race gebruiken denk ik...

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33
Waarom niet de G One RS proberen?

@bwernsen ben trouwens wel benieuwd of je vooral voor of achter lek had, of allebei?

[ Voor 57% gewijzigd door Requiem19 op 02-02-2026 11:26 ]

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• bwernsen
Requiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:
Waarom niet de G One RS proberen?
Schwalbe is altijd een optie. De G-One RS komt een stuk minder goed uit de puncture test dan de Caracal Race (40mm). Als ik met de caracal race op de weg al na 2 ritjes tegen punctures aanloop, hoe is het dan met de G-One RS gesteld..

Dus vandaar mijn vraag naar ervaringen alhier.

Ik heb 2x achter een gat gehad dat het sealant niet kon dichten. Beide achterbanden heb ik vervangen..In de voorband heb ik 3 kleinere gaten geteld die allen door sealant gedicht zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door bwernsen op 02-02-2026 11:34 ]

• Requiem19
Poeh dat is wel heel veel gaatjes idd. Ik heb nog nul problemen gehad met mijn Caracal Race 40mm (tan wall). Maar alleen echt licht gravel gereden.

Gewicht, bandendruk, en je stuurgedrag hebben allemaal invloed. Persoonlijk heb ik weinig grote problemen gelezen over de G One RS, maar had ook niet al te veel issues met de Caracal gelezen (wel ietsje minder anekdotisch).

PS: de puncture data van BRR zou ik overigens niet al te veel op varen. Er zijn een paar bekende voorbeelden van banden met een aardige score op deze test, terwijl ze in de echte wereld zo fragiel als het maar kan zijn. Voorbeeld is de Enve SES Race Day. Daar rijdt je al lek op als je er naar kijkt, maar in de BRR test scoort deze vrij aardig.

[ Voor 31% gewijzigd door Requiem19 op 02-02-2026 12:09 ]

• GWBoes
  • Laatst online: 13-02 15:43
Requiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:57:
Gewicht, bandendruk, en je stuurgedrag hebben allemaal invloed.
En waar je rijdt. In sommige gebieden in Nederland staan van nature (en cultuur) meer doornstruiken dan in andere.

Flickr - Strava

• bwernsen
Ik heb op de Caracal alleen maar licht gravel en op de weg gereden. En dat allemaal behoorlijk rustig Z2 werk.
Ik ben 90 kilo, met de bandjes op 2,8 Bar.

• nickdew
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:22
Ik heb een canyon grail cf sl 8 1by. Hier wil ik een race set voor aanschaffen. Ik kwam zelf op de zipp 303s of firecrest uit. Beide zijn te krijgen met Shimano hg of xdr body. Ik heb zelf Shimano spline. Zijn er nog meer opties? Bijna geen enkele wielset voor race is compatible met deze body namelijk.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:01
bwernsen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:25:
Ik heb op de Caracal alleen maar licht gravel en op de weg gereden. En dat allemaal behoorlijk rustig Z2 werk.
Ik ben 90 kilo, met de bandjes op 2,8 Bar.
Ik zou er dan gewoon een slick opleggen.

Hij wil.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:26
nickdew schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:34:
Ik heb een canyon grail cf sl 8 1by. Hier wil ik een race set voor aanschaffen. Ik kwam zelf op de zipp 303s of firecrest uit. Beide zijn te krijgen met Shimano hg of xdr body. Ik heb zelf Shimano spline. Zijn er nog meer opties? Bijna geen enkele wielset voor race is compatible met deze body namelijk.
Bedoel je dan dat je Micro Spline hebt? Want HG heet eigenlijk HG spline. https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-731

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:10

joker1977

Tweakert

Het "probleem" wat je nu noemt komt doordat je schijnbaar een "MTB-achtige cassette" op een wegwiel wilt zetten. Die Shimano Micro Spline bodies zijn gemaakt voor de MTB-cassettes met 10-45 of 10-51 tanden, iets wat je niet vaak op een wegwiel wilt.

Ik heb geen ervaring met die GRX rear-derailleur of die een beetje wil schakelen met een 11-34T road-cassette; maar als dat wel wil kun je een Shimano HG body gebruiken. Shimano heeft geen vinkje bij de compatibility staan (zie: https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-254 ) maar ik vermoed dat het probleemloos gaat werken.

• nickdew
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:22
MrAngry schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:49:
[...]

Bedoel je dan dat je Micro Spline hebt? Want HG heet eigenlijk HG spline. https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-731
Dit is inderdaad micro spline.

• GWBoes
  • Laatst online: 13-02 15:43
Ik zou wat laten bouwen. Ik weet niet wat je onder "wegwielen" verstaat maar ik neem aan lichter, hoger en smaller. Dit icm met microspline waar alleen maar grote (mtb) cassettes op kunnen is wel een bijzonder combinatie.
Zover ik kan vinden kan je de 303SW of 303 EXPL SW wel ombouwen naar microspline (pin me hier niet op vast :+ ) maar die zijn direct ook 25mm intern. Niet dat dat heel raar is met moderne >30mm wegbanden.

Flickr - Strava

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-02 23:56
@bwernsen
Zelf zo'n 1200km met de Caracal race (45mm) gereden, bandenspanning 2.2 voor, 2.35 achter, hoofdzakelijk op asfalt, een keer lek gereden (achter) kwam ik thuis pas achter. Gebruik Orange Seal, dit is volgens een (banden) topic op een Duits forum het beste voor deze set-up.

Rij nu wat meer off-road met een setje RS Pro (50mm) mede omdat deze versie een wat betere lekbescherming zou hebben (volgens BRR) dan de 40 en 45 versies. Maar nog te weinig mee gereden om hier een mening over te kunnen geven.

[ Voor 4% gewijzigd door cosmos81 op 02-02-2026 20:17 ]

• bwernsen
Ik zie 2 goede opties:
1) Bij @Requiem19 een mooi setje oppikken. https://www.xmcs.nl
2) Elitwheels Gravel Aero+ setje halen: https://nl.aliexpress.com/item/1005008334221628.html

• bwernsen
cosmos81 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:45:
@bwernsen
Zelf zo'n 1200km met de Caracal race (45mm) gereden, bandenspanning 2.2 voor, 2.35 achter, hoofdzakelijk op asfalt, een keer lek gereden (achter) kwam ik pas thuis achter. Gebruik Orange Seal, dit is volgens een topic op een Duits forum het beste voor deze set-up.

Rij nu wat meer off-road met een setje RS Pro (50mm) mede omdat deze versie een wat betere lekbescherming zou hebben (volgens BRR) dan de 40 en 45 versies. Maar nog te weinig mee gereden om hier een mening over te kunnen geven.
Experimenteren met sealant is ook nog een optie. Ik gebruik nu de Schwalbe. Wat bij alle andere merken banden tot op heden voldoende was (3000km).
My Experience:
Conti Revoseal: Useless. Did nothing whatsoever.
Stan's/Schwalbe: Barely managed to seal porous sidewalls and had close to no effect on punctures.
Panaracer Seal Smart: Extremely sticky, seals everything including the valve stem. Literally impossible to remove from the tire afterwards. But does work well on sealing sidewalls. Had no punctures to test on.
Orange Seal: Instantly sealed up sidewalls and did decent on punctures. Favorite so far.
Weer een nieuwe rabbit hole!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:08

Kluus

Gang is alles

nickdew schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:08:
[...]

Dit is inderdaad micro spline.
Weet je zeker dat het micro spline is en inderdaad niet HG spline? Die laatste ziet er in de shimano hubs ook uit zoals microspline maar het voordeel is dat de cassettes ook compatibel zijn met de normale ouderwetse HG met bredere "splines".

Daarbij welke derailleur heb je? Als die ook overweg kan met weg cassettes (Dura Ace, Ultegra, 105) zou ik op een wegsetje alsnog een normale HG body overwegen, want je wil op de weg wellicht ook geen MTB cassette rijden...

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 11:15
Bijna ieder jaar probeer ik een mooi sportief doel voor mezelf te bepalen en daar naar toe te werken. Dat geeft nog wat meer focus op de ritten gedurende het jaar. Zo heb ik vorig jaar volle bak mij gericht op een officieel UCI gravel event(in Luxemburg in mijn geval). Daar kwam ik erachter dat ondanks dat ik echt wel fit was uiteindelijk met een 90/120e plek in mijn agegroup toch niet echt zo direct thuis hoor in een wedstrijd. Echter heb ik ook gemerkt dat een flinke toertocht(grenspalenklassieker 150 km bijv) of een meerdaagse tocht(green divide), eigenlijk te 'makkelijk' zijn en niet direct iets zijn waar ik naar toe kan leven.

Paar jaar geleden heb ik op de weg meegedaan aan Riderman, een 3 daagse etappekoers en daar in de middenmoot geeindigd. Niet om te winnen meegedaan maar wel fijn dat je een beetje kunt sparren met mensen van je eigen niveau.

Nu zoek ik dus eigenlijk iets wat wel iets is om naar toe te leven en trainen maar niet direct een kansloze missie is. Voor mij vallen daarbij dus met bovenstaande best wel al wat zaken af.. ik zag daarnaast wel de 3 Rides gravel etappe koers in Winterberg of Flanders Fields Epic af ivm de data dat deze plaatsvinden maar wellicht weet iemand van jullie nog een mooi graveldoel voor mij voor dit jaar.

Voorkeur gaat overigens wel uit naar een korter event(max 5 uur) omdat dat de gemiddelde trainingsduur beperkt. In tegenstelling tot bijv een 400-500 km rit :+

[ Voor 6% gewijzigd door la_fusion op 03-02-2026 11:21 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:26
la_fusion schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:12:
Bijna ieder jaar probeer ik een mooi sportief doel voor mezelf te bepalen en daar naar toe te werken. Dat geeft nog wat meer focus op de ritten gedurende het jaar. Zo heb ik vorig jaar volle bak mij gericht op een officieel UCI gravel event(in Luxemburg in mijn geval). Daar kwam ik erachter dat ondanks dat ik echt wel fit was uiteindelijk met een 90/120e plek in mijn agegroup toch niet echt zo direct thuis hoor in een wedstrijd. Echter heb ik ook gemerkt dat een flinke toertocht(grenspalenklassieker 150 km bijv) of een meerdaagse tocht(green divide), eigenlijk te 'makkelijk' zijn en niet direct iets zijn waar ik naar toe kan leven.
Probeer de Grenspalen Xtreme, Borderride dit jaar eens.
Maargoed botst met je max 5 uur, alleen als je een 150km grenspalen te makkelijk vindt moet je misschien die grens wat oprekken 8)

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 03-02-2026 11:34 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:00
11.2028.061.006 dit onderdeelnr. is een Microsplinebody voor de ZR1 naaf. Deze naaf zit in de 303 firecrest. Voor de 303s is bij mijn weten geen microsplinebody te krijgen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:00
Ik zou overigens naar een andere wielset dan Zipp kijken. Er is genoeg met Microspline te krijgen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 11:15
DDX schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:33:
[...]

Probeer de Grenspalen Xtreme, Borderride dit jaar eens.
Maargoed botst met je max 5 uur, alleen als je een 150km grenspalen te makkelijk vindt moet je misschien die grens wat oprekken 8)
Ja daar heb ik ook naar zitten kijken en zeker een mooie uitdaging, zeker als ze dit jaar daadwerkelijk 5 landen afvinken maar het zit hem vooral in de voorbereiding. Je wil toch vaker langere ritten maken en met de UCI race van dit jaar was een stuk minder lang al genoeg.

• DDX
Wat is lang, gewoon aantal keer 150-200 ofzo, dan kom je er wel.
Er reden vorig jaar mensen mee die dat als hun langste rit afvinkten.

En als j 150km kan fietsen is langer gewoon meer van hetzelfde en blijven eten.
Tuurlijk is het prettig als je vaker 300-400km ritten heb gemaakt als in dat je weet waar je tegenaan gaat lopen.
Maar perse nodig is het niet.

• Requiem19
Vanuit de Traka organisatie organiseren ze dit jaar ook een race in België in September:

https://therivergravel.com/

70-120-160km.

Organisatie in Spanje ervaarde ik als behoorlijk goed. Geen idee uiteraard hoe dat zich vertaalt als ze dit uitrollen naar andere landen...

160km route hier: https://ridewithgps.com/routes/53353131

Wallonië, tegen de Franse grens aan. 72% onverhard.

Ik ben van plan de 160km te rijden.

[ Voor 21% gewijzigd door Requiem19 op 03-02-2026 13:51 ]

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:31
Toch verwarrend dat Belgie ook een provincie heeft wat Luxembourg heet. Leuke vooruitzicht @Requiem19

www.vanspeykwheels.nl

• Requiem19
ElGreco schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:06:
Toch verwarrend dat Belgie ook een provincie heeft wat Luxembourg heet. Leuke vooruitzicht @Requiem19
Ga je mee?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 14:53
Gravel BRM'tje anders?

[ Voor 62% gewijzigd door McMiGHtY op 03-02-2026 14:38 ]

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Requiem19
Dat trekt mij dan totaal weer niet aan. Maar ik kan niet uitleggen waarom.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:03
Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Is wel een leuk ritje hoor, maar bij een brm is er weinig reden om dat per se op de dag zelf te doen. Heb hem een keer met @wisselwerking gereden. Was wel interessant, want het was 32c geloof ik.

• McMiGHtY
Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Omdat er geen wedstrijd element in zit?

• Requiem19
McMiGHtY schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:48:
[...]

Omdat er geen wedstrijd element in zit?
Ik zie vooral een ander type fietser voor me. Wat meer het type jaren 90 fietser. Niet zeuren over eten op de fiets, of een lichte cassette, maar gewoon doorfietsen.

Niet het type fietser dat jij straks in Girona gaat zien ;-). Maar ik heb wel eens last van vooroordelen, dus zet me gerust op m’n plek.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:49
Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Ik zie vooral een ander type fietser voor me. Wat meer het type jaren 90 fietser. Niet zeuren over eten op de fiets, of een lichte cassette, maar gewoon doorfietsen.

Niet het type fietser dat jij straks in Girona gaat zien ;-). Maar ik heb wel eens last van vooroordelen, dus zet me gerust op m’n plek.
De gravel BRM's die ik heb meegefietst waren wel afwijkend ten opzichte van de normale BRM's. Ja, er doen nog steeds mannen van een respectabele leeftijd aan mee, maar er er doet ook zeker een groep aan hardrijdende gravelmannen (en vrouwen) aan mee. Ik geloof dat ik bij de eerste gravel BRM iets van 30km/u gemiddeld op de teller had staan. Dat is voor gravel, met zandstroken, wel prima hoor.

• Requiem19
Hard fietsen is niet per se wat voor mij van belang is, maar meer het sfeertje.

Maar goed, wellicht moet ik het gewoon eens proberen. De Traka is op 2 mei het eerste grote doel van het jaar. Zou daarna iedere maand wel ergens een mooie rit willen doen.

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:08
Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:12:

Maar goed, wellicht moet ik het gewoon eens proberen. De Traka is op 2 mei het eerste grote doel van het jaar. Zou daarna iedere maand wel ergens een mooie rit willen doen.
Heb je al een kaartje? Anders mag je die van mij overnemen. Ik kan helaas niet meer. Ben er echt goed ziek van. Was fantastisch vorig jaar. Het is wel de 360km versie. Alles of niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Sosua op 03-02-2026 15:19 ]

• Requiem19
Sosua schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:18:
[...]

Heb je al een kaartje? Anders mag je die van mij overnemen. Ik kan helaas niet meer. Ben er echt goed ziek van. Was fantastisch vorig jaar. Het is wel de 360km versie. Alles of niets.
Yes, heb al een ticket voor de 200km.

Maar denk dat je die 360km ook zo slijt. Anders even de organisatie mailen..? Die zijn ook wel behulpzaam.

• DDX
Ik denk dat je die redelijk kan vergelijken met een grenspalen rit van 150km.
Kleinschalig en vaak bekende gezichten.

Al heb ik zelf enkel de xtreme edities gereden, dus geen directe ervaring met de korte tochten.

• McMiGHtY
Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Mand

Iets langer:
De deelnemer aan een BRM is zeer divers, zo heb je fietsers waarvan je denkt als je ze ziet dat ze een wereldreis gaan maken en niet maar 200km onder de wielen gaan laten zoeven. Daarnaast heb je deelnemers op het laatste aeromodel racefiets voorzien van alle toeters en bellen die je kunt verzinnen/

De een komt 5min voor sluitingstijd binnen en de ander komt na een paar uurtjes binnen met een gemiddelde van 35..

(En ook bij een BRM 300 heb je mensen die met 30+ gemiddeld terugkomen..en anderen 15min voor sluitingstijd)

• DDX
BRM is de afgelopen 10 jaar erg anders geworden.
Voorheen was het idd standaard oudere mannetjes die gewoon op langzaamste doorkomstijden reden (ok overdreven)
Tegenwoordig komen mensen sneller door dan de snelste tijden.
En rijden een 300km in februari zonder lampjes want niet nodig want ik ben toch om 17u binnen. (ik denk dan wat als je pech hebt, neem dan voor zekerheid toch een lampje mee)

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:12:

Je zou ook eens naar de gulpense graveltocht kunnen kijken. Ze hebben een x-treme van 160km met best wel wat hoogtemeters. Ik heb verleden jaar mee gedaan, en was een prachtige rit en ook goede organisatie

• McMiGHtY
DDX schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:48:
Voorheen was het idd standaard oudere mannetjes die gewoon op langzaamste doorkomstijden reden (ok overdreven)
En rijden een 300km in februari zonder lampjes want niet nodig want ik ben toch om 17u binnen. (ik denk dan wat als je pech hebt, neem dan voor zekerheid toch een lampje mee)
Ik vond een 200 binnenkomen voordat het echt donker was al fijn :)

• wisselwerking
DDX schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:48:
Mee eens. Veiligheidshalve in deze periode zeker een lamp meenemen. Een lamp zit ook niet in weg. Dus waarom zou je die dan thuis laten.

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:08
Voor de liefhebbers.
Kriebelt wel weer bij het zien van de beelden.

[ Voor 17% gewijzigd door Sosua op 04-02-2026 22:39 ]

• McMiGHtY
Wat let je?

• Requiem19
Fiets van m’n vriendin is redelijk Traka ready:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8hJNomfV-kCNExWsXUpofz88ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NB7KU09TSHm30hRdNUufL37.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Requiem19 op 07-02-2026 21:27 ]

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:14

Reginas

Queen of Core Stability

Wat voor zadel heeft ze? Selle San Marco oid? Het oogt zo kort.

• bwernsen
Requiem19 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:27:
Fiets van m’n vriendin is redelijk Traka ready:
[Afbeelding]
Looks slick. Wat zijn de plannen?

• Requiem19
Reginas schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:42:
Wat voor zadel heeft ze? Selle San Marco oid? Het oogt zo kort.
Het is een Ryet zadel, idd redelijk kort. Ze heeft duizend zadels geprobeerd en bij deze was het bingo.

• Requiem19
bwernsen schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:54:
[...]

Looks slick. Wat zijn de plannen?
Kind 1 naar opa en oma 1. Kind 2 naar opa en oma 2.

Papa en mama met de trein woensdag heen, donderdag lange verkenning, zaterdag race, maandag terug.

Prima plan. Op papier dan 😄.

Bijkomende stress factor: het prototype XMCS gravel frame komt net wel/niet op tijd hier om nog op te bouwen voor de Traka. Zou het wel echt tof vinden om daar op te rijden 🤓.

[ Voor 20% gewijzigd door Requiem19 op 07-02-2026 22:00 ]

• bwernsen
Requiem19 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:58:
[...]

Kind 1 naar opa en oma 1. Kind 2 naar opa en oma 2.

Papa en mama met de trein woensdag heen, donderdag lange verkenning, zaterdag race, maandag terug.

Prima plan. Op papier dan 😄.

Bijkomende stress factor: het prototype XMCS gravel frame komt net wel/niet op tijd hier om nog op te bouwen voor de Traka. Zou het wel echt tof vinden om daar op te rijden 🤓.
Supertof idee! Beide kids onder de pannen, ma en pa sporten en zonne uren pakken, nieuw fietsje spelen.

Ga je de Noah als donorfiets gebruiken?

• Requiem19
bwernsen schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:12:
[...]

Supertof idee! Beide kids onder de pannen, ma en pa sporten en zonne uren pakken, nieuw fietsje spelen.

Ga je de Noah als donorfiets gebruiken?
Nee joh, die blijft gewoon.

Oude liefdes moet je koesteren.

• ElGreco
Requiem19 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:58:
[...]

Je weet het hé. De wedstrijd win je tijdens de verkenning.

www.vanspeykwheels.nl

• bwernsen
ElGreco schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:59:
[...]

Je weet het hé. De wedstrijd win je tijdens de verkenning.
Ik dacht in bed..

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Requiem19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:49:
Vanuit de Traka organisatie organiseren ze dit jaar ook een race in België in September:

https://therivergravel.com/

70-120-160km.

Organisatie in Spanje ervaarde ik als behoorlijk goed. Geen idee uiteraard hoe dat zich vertaalt als ze dit uitrollen naar andere landen...

160km route hier: https://ridewithgps.com/routes/53353131

Wallonië, tegen de Franse grens aan. 72% onverhard.

Ik ben van plan de 160km te rijden.
Deze gaat gelijk mijn bookmarks in. Bedankt!

Wel niet bepaald in de buurt van mijn twee uitvalsbasissen in Zuid-Limburg en Mons. De vriendin maar heel lief aankijken dan maar.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• ElGreco
Ook. Maar voor @Requiem19 geldt er toch nog een extra parameter ;)

www.vanspeykwheels.nl

• FFW
  • Laatst online: 12-02 07:49

FFW

Ik rijd oa de MGR (475km) in juni zijn er meer deelnemers hier?

[ Voor 6% gewijzigd door FFW op 11-02-2026 04:49 ]

• wisselwerking
FFW schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 04:30:
Ik rijd oa de MGR (475km) in juni zijn er meer deelnemers hier?
Wat is de MGR? Ik heb niet direct een hit

• FFW
  • Laatst online: 12-02 07:49

FFW

Migration gravel race , hij is in 2 varianten, ik doe de niet competetieve.
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste