Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
nrg schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:33:
@TheTinusNL je eerste vraag heb ik integraal in Gemini gegooid, daar komt dit uit:

Het korte antwoord is: Ja, het kan, maar met een belangrijke kanttekening over de montage en de kettinglijn.

Omdat je een FC-RX600 crankstel hebt, zijn er een paar technische details waar je op moet letten om te voorkomen dat je de verkeerde onderdelen koopt.

1. De BCD en de pasvorm
Hoewel de steek (BCD) van het buitenblad inderdaad 110mm is, is het een asymmetrische 4-arm verbinding (Shimano-stijl).
* Let op: Een standaard "Road" 110 BCD kettingblad past meestal niet zonder meer. De armen van een GRX-crankstel hebben een specifieke vorm (tabs) die anders is dan die van bijvoorbeeld een Ultegra of 105 crankstel.
* Oplossing: Zoek specifiek naar een kettingblad dat geschikt is voor GRX (FC-RX810 / FC-RX600). Merken als Wolf Tooth, Garbaruk, of AbsoluteBlack maken bladen die speciaal voor jouw crank zijn gefreesd, zodat de bouten netjes wegvallen en de kettinglijn klopt.

2. Kettinglijn en Q-factor
* Q-factor: Deze verandert niet. De afstand tussen de pedalen blijft exact hetzelfde omdat je de crankarmen behoudt.
* Kettinglijn: Bij een GRX 2x-groep is de kettinglijn 46,9 mm. Bij een officiële 1x-groep is dit 49,7 mm.
* Als je een aftermarket 1x-blad op de buitenste positie van je huidige crank monteert, komt het blad iets verder naar buiten te staan dan ideaal is.
* Goede 1x-bladen (zoals die van Wolf Tooth) hebben echter ingebouwde "spacers" of een offset die het blad weer iets naar binnen halen richting de 49,7 mm, wat zorgt voor minder slijtage in de grootste kransjes achter.

3. De achterderailleur (RD-RX810)
Je geeft aan dat je de cassette (11-30 t/m 11-34) niet verandert. Dat is gunstig.
* De RD-RX810 (jouw huidige derailleur) is ontworpen voor 2x-systemen. Het heeft een kortere kooi dan de RD-RX812 (de 1x-versie).
* Zolang je bij een 11-34 cassette blijft, werkt de RX810 perfect als 1x derailleur (vergeet de clutch niet aan te zetten!).
* Wil je in de toekomst toch groter (bijv. 11-40 of 11-42), dan zul je de achterderailleur moeten vervangen door een RD-RX812.
Belangrijke tips voor de ombouw:
* Narrow-Wide: Zorg dat je een Narrow-Wide voorblad koopt. Dit is essentieel bij 1x om te voorkomen dat je ketting eraf loopt nu je geen voorderailleur meer hebt die de ketting op zijn plek houdt.
* Kettingboutjes: De boutjes van je 2x-set zijn waarschijnlijk te lang omdat ze door twee bladen heen moeten. Koop bij je nieuwe blad ook een setje kortere 1x-specifieke kettingbladboutjes.

Samenvattend: Zoek niet naar een generiek 110 BCD blad, maar zoek specifiek op "GRX compatible 1x chainring". Dan is het een kwestie van oude bladen eraf, nieuwe blad erop, voorderailleur verwijderen en rijden.

Zal ik eens voor je opzoeken welke specifieke aftermarket bladen momenteel goed leverbaar zijn voor jouw FC-RX600 crank?
Ik had neef ChatGPT ook al eens gevraagd, maar die was heel erg braaf binnen de officiële Shimano lijntjes aan het antwoorden, terwijl ik stiekem op niet-Shimano opties zocht wegens grotere bladen.

Uiteindelijk afgelopen week een 40T GRX 12 speed kettingblad op de kop weten te tikken. Gewoon kijken hoe en wat.
Passing zoals verwacht goed (gewoon GRX 110 asymmetrische BCD).
Staat wel ver naar buiten, dus denk dat ik nog wat spacers ergens vandaan moet toveren wil ik ook mijn grootste krans op de cassette (30/32/34) gebruiken. Staat nu wel erg scheef.
McMiGHtY schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:59:
Ik heb een tijdje een shimano 5800 met een 42tands erop als voor gehad, Tijdje terug vervangen voor de originele grx 1x crank en een blad van STONE (Ali). Als je iets uit Nederland wil:

https://themechanic-parts...-single-aero-kettingblad/
Deze gaat op de langetermijnplanning 8)

Informaticus of vakkundig Googler?

Pagina: 1 ... 91 92 Laatste