Ik heb gisteravond de auto opgeladen, tas ingepakt, boterhammen gesmeerd en alle accu’s op de fiets aan de stekker gehangen. Vanochtend voordat de zon op kwam 100km op de A1 naar het oosten gereden met de fiets achterop het fietsrek.
Aldaar de 65km graveltocht Beemd en Bergtoer gefietst. Het was er echt prachtig. De Sallandse Heuvelrug is echt de moeite waard. Voor de rest sneeuw en zon. Organisatie van de toer heel vriendelijk en goed.
De tocht zelf toch wel ploeteren. Een dikke laag sneeuw met zacht wordende modderlaag. Ouderwets harken en stoempen. De 50mm Schwalbe Pro One bandjes een dikke aanrader.
![]() | ![]() | ![]() |
Voor mij om de hoek, ik was er ook maar dan de 65 mtb route gefietst. 97km totaal met heen en terugreisbwernsen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:50:
We moeten wel uitkijken dat niet iedereen op Cube fietst.
Ik heb gisteravond de auto opgeladen, tas ingepakt, boterhammen gesmeerd en alle accu’s op de fiets aan de stekker gehangen. Vanochtend voordat de zon op kwam 100km op de A1 naar het oosten gereden met de fiets achterop het fietsrek.
Aldaar de 65km graveltocht Beemd en Bergtoer gefietst. Het was er echt prachtig. De Sallandse Heuvelrug is echt de moeite waard. Voor de rest sneeuw en zon. Organisatie van de toer heel vriendelijk en goed.
De tocht zelf toch wel ploeteren. Een dikke laag sneeuw met zacht wordende modderlaag. Ouderwets harken en stoempen. De 50mm Schwalbe Pro One bandjes een dikke aanrader.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Maar het was prachtig zo met dit landschap, en de route kwam op plekken waar je normaal niet komt of mag komen, dat was wel heel leuk.
De mountainbikers waren goed vertegenwoordigd! Ik denk dat 90% vd deelnemers op een ATB reed. Ik ben in 65km slechts 4 andere gravelaars tegengekomen. Dat was wel jammer.martijn k. schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:11:
[...]
Voor mij om de hoek, ik was er ook maar dan de 65 mtb route gefietst. 97km totaal met heen en terugreis...
Maar het was prachtig zo met dit landschap, en de route kwam op plekken waar je normaal niet komt of mag komen, dat was wel heel leuk.
Maar de omgeving maakte veel goed. Ook leuk om door een stal geleid te worden. De koeien schrokken wel aardig van mijn piepende remmen 😁.
Weinig echt te klagen. Hij fiets heerlijk en voelt echt degelijk aan. Wel/niet carbon kan ik weinig over zeggen, ik vind het persoonlijk vaak overkill, ik ben gewoon een 'normale' fietser, dus van mij hoeft het zo 123 niet.Th1x4nG schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:50:
[...]
Zijn er bepaalde zaken die je mist? Ga ik plezier hebben van carbon frame en carbon handlebars of eigenlijk alleen miserie? Van wat ik gelezen heb is er niet zoveel verschil in hoe 'kwestbaar' carbon tegenwoordig is ten opzichte van aluminium, maar ga ik wel nog plezier halen uit de toegevoegde wendbaarheid.
Ik zie de alu bij Bike-Discount.de eigenlijk opnieuw in stock in mijn maat. Zit op 1.599 dan tegenover 2.391 voor de C:62 (die adviesprijs 2.599 heeft).
Eventueel, zou ik wel een iets groter/ander bereik willen hebben qua cassette (2x11). Welke precies, geen idee, maar vooral met flinke wind merk ik dat ik nét tussen het 1e en 2e (voor)blad blijf schakelen en dan nét niet lekker fiets.
En, als ik dan toch bezig ben, een íets fellere lamp zou ook fijn zijn. Ik fiets rond 5:30 door de polder, dan wil het toch wel echt donker zijn haha.
Daarvoor heb je voorwielen met een naafdynamo en daarop aangesloten een goeie LED-lamp die 100Lux levert recht voor je voorwiel. Die is uitgevoerd met goed afgestelde inwendige lenzen en een spiegel.Taedium schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:27:
[...]
En, als ik dan toch bezig ben, een íets fellere lamp zou ook fijn zijn. Ik fiets rond 5:30 door de polder, dat wil toch wel een echt donker zijn haha.
Klopt, en deze is prima.Hencksch schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:39:
[...]
Daarvoor heb je voorwielen met een naafdynamo en daarop aangesloten een goeie LED-lamp die 100Lux levert recht voor je voorwiel. Die is uitgevoerd met goed afgestelde inwendige lenzen en een spiegel.
Alleen, in het kader van 'Zijn er bepaalde zaken die je mist?', iets feller zou fijner zijn.
Overigens, er zit een 205 lm, 70 lx lamp op
Daar is winst te halen. Bij mijn nachttochten is het ook altijd donker. Een lamp die 100lux kan leveren, zorgt voor een goeie lichtbundel op het wegdek voor je. Ik heb een B&M Lumotec IQ-X 100Lux. Bij een kruissnelheid van ca. 30kmh wil je voldoende reactietijd hebben als er een obstakel in je lichtbundel uitgelicht wordt en jij iets moet doen.Taedium schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:43:
[...]
Klopt, en deze is prima.
Alleen, in het kader van 'Zijn er bepaalde zaken die je mist?', iets feller zou fijner zijn.
Overigens, er zit een 205 lm, 70 lx lamp op
Windje zal wel flink zijn en is eigenlijk de grootste twijfel. Met 44mm zou ik toch een eind moeten komen denk ik.
Iemand anders nog plannen morgen?
Ik denk dat morgen de wind je minste probleem is....Giku schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:30:
En nu is de vraag of je morgen met die code oranje wel de gravelfiets op kan in de sneeuw. Twijfel aan een tocht in de Veluwe (kroondomeinen of loenemark), met heen en terugreis.
Windje zal wel flink zijn en is eigenlijk de grootste twijfel. Met 44mm zou ik toch een eind moeten komen denk ik.
Iemand anders nog plannen morgen?
Sneeuw?Giku schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:30:
En nu is de vraag of je morgen met die code oranje wel de gravelfiets op kan in de sneeuw.
Zou een wonder zijn als morgen niet alles is opgevroren tot een schaatsbaan.
Dan maakt 44mm of 23mm ook niet zo veel meer uit.
Informaticus of vakkundig Googler?
Wind met sneeuw belemmert je zicht nogal en trekt je gevoelstemperatuur ook naar beneden, vandaar de twijfel.
Dit geldt overigens ook voor de andere paden. Je zult veel harde en dus gladde stukken tegenkomen. Hoe erg dat is hangt af van je heldhaftigheid. Ik zou persoonlijk de MTB nemen.
Hij wil.
Haha ja dat laatste begrijp ik ook. Hoop(te?) eigenlijk dat de mate dat het aangelopen of gereden is wel meevalt. Bovendien is het met verse toplaag sneeuw direct een stuk minder gevaarlijk.klaaas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:44:
De zandpaden op de Veluwe hebben een mooie laag sneeuw. Vaak lekker aangelopen of -gereden. Van zand is echt geen sprake meer.
Ik weet iets wat een MTB anders gaat doen met gladheid, dat ben ik wel met Tinus eens.Dit geldt overigens ook voor de andere paden. Je zult veel harde en dus gladde stukken tegenkomen. Hoe erg dat is hangt af van je heldhaftigheid. Ik zou persoonlijk de MTB nemen.
Verse toplaag scheelt veel en in de KD en Loenermark heb je ook stukken die verder van de gebaande paden liggen en er ws minder aangelopen bij liggen. Maar het viel mij vandaag in het bos (Veluwe) op hoeveel paden er behoorlijk glad waren.Giku schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:08:
[...]
Haha ja dat laatste begrijp ik ook. Hoop(te?) eigenlijk dat de mate dat het aangelopen of gereden is wel meevalt. Bovendien is het met verse toplaag sneeuw direct een stuk minder gevaarlijk.
Die tekst volg ik niet helemaal. Een bredere noppenband op 100% ijs gaat idd geen verschil maken, maar op stukken die half aangereden zijn wel degelijk. Daarbij heeft de gemiddelde MTB band meer noppen dan de gemiddelde gravelband en die lopen ook nog eens minder snel vol. Met MTB banden of gravelbanden door het bos met sneeuw maakt echt wel verschil Been there, done that.Ik weet iets wat een MTB anders gaat doen met gladheid, dat ben ik wel met Tinus eens.
Hij wil.
Dan gaat het misschien zelfs tegenwerken.
Maar werkt wel prima op schoongeveegde paden waar dan opgevroren laagje op komt.
Afgelopen 2 dagen blij met m'n spikebanden
Er kan altijd wat verschil bestaan tussen hoe soepel de wieltjes t.o.v. elkaar draaien. Dat het wieltje niet 10 seconden lang blijft draaien als je er aan spint hoeft geen ramp te zijn, de weerstand tussen 5 of 10 seconden is in het totale geheel van weerstand in de drivetrain te verwaarlozen.cosmos81 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:26:
Was net mijn ketting aan het wisselen, ontdekte dat het bovenste derailleurwieltje vrij stroef draait cq spint, terwijl de onderste behoorlijk goed spint na er een draai aan te hebben gegeven. Er is zo'n 3000km mee gereden, geen haaientanden of andere uitwendige slijtage te zien. Moet ik ze vervangen of hoort dit zo, dat het bovenste wieltje wat stroever draait dan het onderste derailleurwieltje..zoals ik ergens op Google las. Aandrijving is: SRAM APEX XPLR.
Ik zou de wieltjes eens losschroeven, demonteren van de derailleur en goed schoonmaken. Dan leg je de lagertjes ook bloot en kun je ze tussen duim en wijsvinger rondspinnen en zo voelen of ze korrelig of met weerstand ronddraaien.
Verse sneeuw is niet glad. Daar kun je gewoon op fietsen. Ik zou zelf op de MTB gaan met deze omstandigheden.Duclaasie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:38:
Tijd voor banden met spikes
De risico’s zitten vandaag boven je hoofd. Al het goede komt van boven 😇, maar in een besneeuwd bos met veel besneeuwde dennenbomen bezwijken er een paar flinke takken onder hun sneeuwlast.
We noemen dat ‘widowmakers’. De kans is klein, maar de formule voor risico is kans maal impact.
Je fiets niet onder het afdakje zetten tijdens de koffie pauze helpt ook niet overigens:

(Dit was overigens vrijdag, toen het begon hier. Inmiddels ligt hier meer dan 30cm en op sommige plekken/dieper liggende paden waarschijnlijk nog meer. Lijkt me flink ploegen om nu nog met de fiets het bos in te gaan...)
[ Voor 30% gewijzigd door Kluus op 07-01-2026 12:40 ]
Maar ik zou eerst even testritjes maken op de fietsen. Ik heb voordat ik de Cube heb gekocht een aantal andere merken gereden (wel in de winkel..) en de Cube zat en fietste het lekkerste voor mij.
Bij Canyon Service Center in Eindhoven en Rotselaar. Misschien ook bij Shimano Service Center in Valkenburg maar die zou ik eerst even bellen.Kindrih schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:52:
Ik heb nog niet gevonden waar ik een proefrit kan maken op een Grizl, komende week even bij de Cube dealer langs voor een ritje op de Nuroad
Ik woon in Friesland dus dat is mij net wat te ver rijden voor een proefritjeCasual Ruud schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Bij Canyon Service Center in Eindhoven en Rotselaar. Misschien ook bij Shimano Service Center in Valkenburg maar die zou ik eerst even bellen.
https://www.bicycling.nl/...-fietsen-kunt-testen.htmlKindrih schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:09:
[...]
Ik woon in Friesland dus dat is mij net wat te ver rijden voor een proefritje
In Amsterdam dan?
Hoeft ook niet veel km’s te doen, in Nederland weer de 10-46 erop.
SRAM zei altijd dat alleen 10-46 kon op deze derailleurs, mooi dat iemand een workaround gemaakt heeft.
Totaal offtopic met bovenstaande.. maar ik wil het toch even benoemen.
Ik heb de GRX 827 Di unit voor de 10-52 12speed cassettes. Daarnaast heb ik ook een 9-46 XT cassette, per ongeluk gekocht, officieel voor de short cage XT di2 derailleurs. In de praktijk gebruik ik beide cassettes en merk ik weinig tot geen verschil in schakelen tussen beide cassettes.
Als ik dit lees dan voel ik mij echt oud. Ik kom uit de tijd dat ik LBL met 39x23 reed (weliswaar 30 gemiddeld) 100 cols tocht in 3 weken met 39x28 (lichter bestond niet)Requiem19 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:32:
De 10rpm die ik in Spanje erbij wil op 20% gravel omhoog.
SRAM zei altijd dat alleen 10-46 kon op deze derailleurs, mooi dat iemand een workaround gemaakt heeft.
Hadden we in die tijd lichtere verzetten gehad, dan hadden we langer van de tochten kunnen genieten :-)
Het wordt allemaal erg verwarrend. Als iemand het over zijn 46 heeft weet je niet of hij voor of achter bedoeld
Persoonlijk ben ik niet zo fan van zo kijken op de rpms. Ik weet dat hier de consensus anders is en dat het op papier efficienter is. Maar ik als polderstoemper, die normaal niet echt op dit soort dingen traint heb tijdens berg cyclo’s gemerkt dat ik van een licht verzet vooral erg lui wordt door een polderverzetje en dat mijn klimtijden erg achteruit gaan hierdoor.Requiem19 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:32:
De 10rpm die ik in Spanje erbij wil op 20% gravel omhoog.
Met een wat minder “optimaal” verzet kom ik tot nu toe ook gewoon boven en dwing ik mezelf wat harder voor mezelf te zijn
Zeker als ik dan een cassette zou moeten kopen voor 400 euro die ik slechts een enkele keer gebruik. Ik zou bij zo’n rit overigens ook niet afhankelijk willen zijn van een 3rd party workaroumd waar de derailleur fabriekant zegt dat het eigenlijk niet kan.
[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 13-01-2026 07:19 ]
Het eerste uur kan ik dan prima doorbuffelen, maar na 6-7 uur is de batterij dan leeg.
Iets makkelijker die ramps op kunt rijden scheelt heel veel over de hele dag. Wordt ook gewoon leuker.
Veel pro’s rijden daar ook gewoon met een 52 cassette overigens, maar dan Transmission uiteraard. Zou ik ook kunnen doen, maar dan wordt het nieuw derailleur+ nieuwe cassette.
Alternatief is naar een 38 blad voor gaan, maar dan mis je weer wat top end en rijd je veel in de kleine kransjes.
Dit lijkt mij het mooiste alternatief, maar ik wacht zeker even de ervaringen van anderen af.
In die goede oude tijd reden ze de parcoursen die nu veel met gravel bikes gedaan worden met een MTB.Stillekracht schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:10:
[...]
Als ik dit lees dan voel ik mij echt oud. Ik kom uit de tijd dat ik LBL met 39x23 reed (weliswaar 30 gemiddeld) 100 cols tocht in 3 weken met 39x28 (lichter bestond niet)
Hadden we in die tijd lichtere verzetten gehad, dan hadden we langer van de tochten kunnen genieten :-)
Het wordt allemaal erg verwarrend. Als iemand het over zijn 46 heeft weet je niet of hij voor of achter bedoeld
Ben benieuwd welk verzet er toen op de MTB zat
Rond de eeuwwisseling waarschijnlijk een triple met 22 kleinste blad en een 11-32 of 34 achter. vergeleken met 40 voor en 10-52 achter 18% kleinere overbrenging. En dan waren de wielen ook nog kleiner waardoor je bij dezelfde overbrenging en cadans langzamer gaat.Requiem19 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:31:
[...]
Ben benieuwd welk verzet er toen op de MTB zat.
Totaal ga je met een 26"mtb met 9s triple ongeveer 30% langzamer in het laagste verzet bij gelijke cadans.
Hij wil.
Qua grootte van cassettes op SRAM achter derrie, Garbaruk maakt mooie dingen die een 50t achter mogelijk maakt op een Force AXS
https://www.garbaruk.com/...06#attribute_values=56,64
Had je met 2x wel problemen dan?McMiGHtY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:09:
Ik merk zelfs op de weg geen problemen met een 1x...
Hij wil.
3x heb ik nog op mn indoor fiets! Ook geen problemen mee
Qua fiets: shifters stonden scheef en ik zie op het oog dat er een kras op het rubber van een shifter zit en dat er een gat in m’n bartape zit. Verder zie ik nu (nog) niks en ben ik ook weer zonder problemen naar huis gefietst. Zouden jullie nog bepaalde dingen extra (laten) checken? Heb gelukkig weinig ervaring met vallen.
Genoeg ervaring met vallen (heb nu nog wat gekneuste/gebrokken ribben, maar blijf lekker rijden); maar standard checlist:nrg schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:48:
Vandaag was het prachtig weer om een stukje te fietsen, dus dat heb ik gedaan! Was genieten, totdat ik op een restant stukje ijs onderuit ging. Schaafwond op m’n arm en lekker beurs (en butsen in m’n helm), maar dat komt wel weer goed.
Qua fiets: shifters stonden scheef en ik zie op het oog dat er een kras op het rubber van een shifter zit en dat er een gat in m’n bartape zit. Verder zie ik nu (nog) niks en ben ik ook weer zonder problemen naar huis gefietst. Zouden jullie nog bepaalde dingen extra (laten) checken? Heb gelukkig weinig ervaring met vallen.
1. Welke kant ben je gevallen? Aan de drivetrain kant, ervoor zorgen dat je der-hanger niet verbogen is (als je een direct mount (i.e. transmission/xplr 13spd) dit is niet echt het geval
2. Kijken naar je frame, krassen is geen probleem, maar met name kijken naar waar je een druk punt hebt (meestal te zien waar de verf weg is). Als je een carbon frame hebt, even checken met het (voorzichtig) tikken van het frame en luisteren naar als het geluid verandert (dof) dat is meestal een goede indicatie date het material compromised is. Alloy meestal kijken voor deuken en flex.
3. Verder standard check; wielen true, remmen die niet lekker, shifter alignment etc.
Uiteindelijk is het een gebruiksvoorwerp, en worden de krassen een herinnering van een mooi verhaal.
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Stelling:
1: ik ga voor design, maw integrated handlebar en alles elektrisch want wil met de tijd meegaan. de hogere onderhoudskosten neem ik voor lief
2: ik ben oldschool tweak liefste zelf en houd van mechanisch waarbij ik lekker alles zelf doe.
ik heb gekozen voor een gravelbike met het oog op mijn gebruik bikepack, casual gravel en houd van sleutelen dus geen integrated kabels niet door de headset en GRX 810 mechanisch 1x.
Qua uiterlijk ziet het minder strak uit dan de labo fietsen die ik op de fietsclub zie, 100% maar als ik dan het geklaag hoor over de rekening van setje balhoofdlagers vervangen bij integrated of een kapotte achter derrie SRAM red xplr lach ik toch stiekem in me vuistje want dat zijn geen grapjes vaak .
Ook dingen als batterij shifter leeg of stranden op een bikepack met niet makkelijk zelf te fixxen shit denk ik ben blij dat ik mijn keuze destijds op ratio heb gemaakt. Van de andere kant ben ik wel weer gevoelig voor dingen als Pas Normal Studios etc. Hoe zit de gravel tweaker hierin.
The Sartorialist
ik heb al lang geleden geaccepteerd dat het een dure hobby is
Tot nu toe nog geen headset lagers hoeven vervangen, maar als dat voorbij komt, dan moet dat ook wel zelf lukken. Alleen wat meer gekloot met je remleidingen.
Wat betreft batterijen.. garmin geeft netjes meldingen als de boel leeg raakt, ook voor je PM, HR strap, ...
ook af en toe even kijken of je nog een groen lichtje hebt als je op de function button drukt, of op de 2 shift knoppen tegelijk kan ook geen kwaad.
en qua stukken onderweg.. heb jij een reserve kabel bij? Als er wat afbreekt, maakt het geen reet uit of het mechanisch of elektronisch is.. (afgezien van de vervangings kosten uiteraard), dat ga je niet onderweg fixen.
Belangrijkste argument tegen elektronisch zijn de kosten, zowel voor aanschaf als voor schade, maar of je het die kosten waard vind kan je alleen voor jezelf beslissen.
(en als je echt buiten de westerse wereld gaan fietsen, dan is beschikbaarheid van spares misschien nog een ding)
@fstieger99 maar ondanks de kabels een erg mooie fiets
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 16-01-2026 11:08 ]
Gaat wel alleen om remmen want ik heb wel bewust gekozen voor elektronisch (maar wel Rival, geen RED). Ik heb daar geen extra onderhoudskosten aan en alles werkt altijd perfect, ook aan mijn elektronische groepen kan ik alles prima zelf doen. Al mijn fietsen zijn nu elektronisch en nog nooit gedoe gehad.
Degenen die inderdaad wel eens met een lege accu hebben gestaan zijn meestal de technisch wat minder onderlegde mensen in mijn ervaring want zoals @Prulleman al zegt krijg je keurig op tijd waarschuwingen.
[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 16-01-2026 10:54 ]
Ik bouw echter de fietsen voornamelijk zelf op en doe ook het onderhoud dus volledig interne kabels is niet een heel groot probleem voor mij, ga je lange periode achter elkaar in afgelegen gebieden fietsen wordt dat echter anders. Daarnaast zijn interne kabels wel ideaal als je vanalles aan je fiets hangt, vooral met de stuurtas zit ik vaak te kloten met de kabels.
Wel een heerlijke fiets zo'n King Zydeco
[ Voor 3% gewijzigd door GWBoes op 16-01-2026 11:33 ]
Verder bekabeling extern, hou ik van. Ik fiets al m'n hele leven, misschien ben ik daarom wat van de oude school maar het oude spul vind ik toch vaak het mooiste.
Kabels die uitrekken/afbreken in shifter.
Palletjes die in shfiter abreken etc.
Tegenwoordig zijn frames ook helemaal niet meer ontworpen voor mechanisch schakelen met kabelloop.
En batterij leeg tja, op tijd opladen.
Sram gaat wat minder lang mee dan Shimano, voordeel van sram dat je makkelijk 2e batterij kan meenemen.
Volledig intern bij stuur is wel een dingetje ivm balhoofd lagers idd.
Gravelbike frame daarom bewust uitgezocht zodat kabels daar nog lekker buiten stuur/balhoofd om lopen.
Recente aanschaf van factor racefiets frame heeft wel alles volledig intern lopen, die heeft ceramicspeed slt lagers en zou geen onderhoud/slijtage nodig hebben we gaan het merken....
ben het wel weer eens dat voor handlabar tas mijn kabels soms lelijk in de weg zitten. ook met de green divide trip van vorig jaar voorste logo toch beschadigd door de wrijving van de kabels waar ik dus pas later achter kwam.
Moet ik zeggen dat ik een diehard campa fan ben en mentaal zou er eigenlijk Ekar op mijn cinelli moeten, maar ben na een aantal maanden toch best onder de indruk hoe goed grx werkt en rijdt.
mijn campa Super R 2009 groep op mijn racefiets vereist toch echt wel finetuning. GRX is in mijn gevoel wat vergevingsgezinder.
The Sartorialist
Deze komt binnenkort thuis
9950x3d+4090+64DDR
Ik heb een 2x11 GRX groepset met FD-RX810 voorderailleur en FC-RX600 46/30 crankset in een SM-BBR60 trapas. Achter een RD-RX810 met variërend 11-30 t/m 11-34, maar daar verander ik niets aan.
Die 46/30 bladen wil ik vervangen door een enkel voorblad. En ja ik ben bewust van alle voors en tegens van 1by
Kan ik daar gewoon een 110BCD voorblad zoals GRX 40 of 42 op doen, of welk aantal dan ook (aftermarket)? Hoe zit dat met chainlines, Q-factors etc.?
En uiteraard de voorderailleur er afhalen (daar heb ik samen met de 46/30 al een doel voor).
Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft en/of een antwoord heeft.
Zit een 24-34-42 5-bolt FC-MC14 (Shimano link) op die erg gaar is. Gebruik in de praktijk bijna alleen maar het 42 buitenblad en zou deze triple dus graag vervangen door een enkel voorblad. Stuk simpeler en praktisch net zo makkelijk.
Volgens mij heeft het frame daar wel genoeg ruimte voor. Midden op de 34 is nog best wat ruimte. Zeker als ik een 40 of 38 ofzo kan vinden dan past dat volgens mij wel.
Helaas gaan de Shimano compatibility charts maar terug t/m 2004 en daar staat deze groepset al niet meer in.
Het korte antwoord is: Ja, het kan, maar met een belangrijke kanttekening over de montage en de kettinglijn.
Omdat je een FC-RX600 crankstel hebt, zijn er een paar technische details waar je op moet letten om te voorkomen dat je de verkeerde onderdelen koopt.
1. De BCD en de pasvorm
Hoewel de steek (BCD) van het buitenblad inderdaad 110mm is, is het een asymmetrische 4-arm verbinding (Shimano-stijl).
* Let op: Een standaard "Road" 110 BCD kettingblad past meestal niet zonder meer. De armen van een GRX-crankstel hebben een specifieke vorm (tabs) die anders is dan die van bijvoorbeeld een Ultegra of 105 crankstel.
* Oplossing: Zoek specifiek naar een kettingblad dat geschikt is voor GRX (FC-RX810 / FC-RX600). Merken als Wolf Tooth, Garbaruk, of AbsoluteBlack maken bladen die speciaal voor jouw crank zijn gefreesd, zodat de bouten netjes wegvallen en de kettinglijn klopt.
2. Kettinglijn en Q-factor
* Q-factor: Deze verandert niet. De afstand tussen de pedalen blijft exact hetzelfde omdat je de crankarmen behoudt.
* Kettinglijn: Bij een GRX 2x-groep is de kettinglijn 46,9 mm. Bij een officiële 1x-groep is dit 49,7 mm.
* Als je een aftermarket 1x-blad op de buitenste positie van je huidige crank monteert, komt het blad iets verder naar buiten te staan dan ideaal is.
* Goede 1x-bladen (zoals die van Wolf Tooth) hebben echter ingebouwde "spacers" of een offset die het blad weer iets naar binnen halen richting de 49,7 mm, wat zorgt voor minder slijtage in de grootste kransjes achter.
3. De achterderailleur (RD-RX810)
Je geeft aan dat je de cassette (11-30 t/m 11-34) niet verandert. Dat is gunstig.
* De RD-RX810 (jouw huidige derailleur) is ontworpen voor 2x-systemen. Het heeft een kortere kooi dan de RD-RX812 (de 1x-versie).
* Zolang je bij een 11-34 cassette blijft, werkt de RX810 perfect als 1x derailleur (vergeet de clutch niet aan te zetten!).
* Wil je in de toekomst toch groter (bijv. 11-40 of 11-42), dan zul je de achterderailleur moeten vervangen door een RD-RX812.
Belangrijke tips voor de ombouw:
* Narrow-Wide: Zorg dat je een Narrow-Wide voorblad koopt. Dit is essentieel bij 1x om te voorkomen dat je ketting eraf loopt nu je geen voorderailleur meer hebt die de ketting op zijn plek houdt.
* Kettingboutjes: De boutjes van je 2x-set zijn waarschijnlijk te lang omdat ze door twee bladen heen moeten. Koop bij je nieuwe blad ook een setje kortere 1x-specifieke kettingbladboutjes.
Samenvattend: Zoek niet naar een generiek 110 BCD blad, maar zoek specifiek op "GRX compatible 1x chainring". Dan is het een kwestie van oude bladen eraf, nieuwe blad erop, voorderailleur verwijderen en rijden.
Zal ik eens voor je opzoeken welke specifieke aftermarket bladen momenteel goed leverbaar zijn voor jouw FC-RX600 crank?
https://themechanic-parts...-single-aero-kettingblad/
Zit geen haast achter, Mik op april/mei. Ben er toevallig aankomend weekend maar ze voorspellen kou
Edit: toch nog geen reacties
Ik rij momenteel een vol jaar op WTB Raddler 44mm. Ze kwamen met de fiets en wisselen naar iets nieuws uitgesteld tot het weer praktisch winter was en de moeite niet. Voor de winter op de Veluwe voldoen ze opzich prima, maar ze rollen matig. Vooral asfalt voelt als enorm sloom en log.
Nu heb ik via marktplaats afgelopen week een setje nieuwe Schwalbe G-One RX 45mm (non-PRO) voor 50 euro gekocht ersie maar de twijfel slaat weer toe eigenlijk.
Idee was om zomer een snelle band te pakken en winter lekker door te ploegen op de WTB. Heb nog een reserveset liggen van iemand gekregen, dus kan voorlopig vooruit. Maar ben bang dat de afwisseling/het verschil met de non-PRO RX niet groot genoeg is. Het zijn toch ook weer banden voor het grovere werk.
Dus mijn vraag concreet: is het nodig te wisselen tussen wtb raddler 44mm(oktober - maart) en Schwalbe G-One RX 45mm (non-PRO) of kan ik beter alles inruilen tegen een setje allround voor het hele jaar rond?
Frame is overigens een BMC URS waar tot 45mm/effectief 47mm in zou moeten passen.
[ Voor 53% gewijzigd door Stufferdt op 19-01-2026 23:59 ]
😀😀😀
Toch een beetje een verhaal van wat je zelf wilt: je hebt immers beiden.Stufferdt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:17:
Is er hier nog consensus bereikt over de beste versie van de Geile Strecke? Ik wil 'm in twee dagen doen. Heb een bevriende slaapplek langs de route vlakbij Roermond. Idee is dag 1 Nijmegen - Roermond. En dag 2 (of 3) Retourtje Roermond - Maastricht - Roermond om zo het laatste stuk te doen beide richtingen op. Maar ik ben even kwijt wat volgens de goegemeente hier de juiste route is![]()
Zit geen haast achter, Mik op april/mei. Ben er toevallig aankomend weekend maar ze voorspellen kou
Edit: toch nog geen reacties![]()
Ik rij momenteel een vol jaar op WTB Raddler 44mm. Ze kwamen met de fiets en wisselen naar iets nieuws uitgesteld tot het weer praktisch winter was en de moeite niet. Voor de winter op de Veluwe voldoen ze opzich prima, maar ze rollen matig. Vooral asfalt voelt als enorm sloom en log.
Nu heb ik via marktplaats afgelopen week een setje nieuwe Schwalbe G-One RX 45mm (non-PRO) voor 50 euro gekocht ersie maar de twijfel slaat weer toe eigenlijk.
Idee was om zomer een snelle band te pakken en winter lekker door te ploegen op de WTB. Heb nog een reserveset liggen van iemand gekregen, dus kan voorlopig vooruit. Maar ben bang dat de afwisseling/het verschil met de non-PRO RX niet groot genoeg is. Het zijn toch ook weer banden voor het grovere werk.
Dus mijn vraag concreet: is het nodig te wisselen tussen wtb raddler 44mm(oktober - maart) en Schwalbe G-One RX 45mm (non-PRO) of kan ik beter alles inruilen tegen een setje allround voor het hele jaar rond?
Frame is overigens een BMC URS waar tot 45mm/effectief 47mm in zou moeten passen.
Vanuit mijn eigen ervaring en een paar containers vol met banden (~20 sets - maar is gravel,road,mtb (xc/enduro) gecombineerd):
1. Banden op wielen is makkelijker te swappen dan losse banden. Ikzelf heb meerdere wielen incl cassette & disks dat makkelijk te swappen zijn
2. Rij je banden 'op' met het trainen en hou je goede banden/wielen voor de races (als je wedstrijden rijdt).
3. Altijd heb een goede set van een type(s) banden die je prefeert achter de rug (ikzelf gebruik coupons of gewoon op z'n nederlands op jacht naar koopjes), mocht je een lekke band hebben en je liever je race begint met een niet-geplugde band.
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Zelf wil ik deze in juni gaan rijden en kijk vooralsnog om deze vanuit huis, Maastricht, te rijden.
Stufferdt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:17:
Is er hier nog consensus bereikt over de beste versie van de Geile Strecke? Ik wil 'm in twee dagen doen. Heb een bevriende slaapplek langs de route vlakbij Roermond. Idee is dag 1 Nijmegen - Roermond. En dag 2 (of 3) Retourtje Roermond - Maastricht - Roermond om zo het laatste stuk te doen beide richtingen op. Maar ik ben even kwijt wat volgens de goegemeente hier de juiste route is![]()
:strip_exif()/f/image/ji3CdRuTQ027hhJqQ6chYn4n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8kXDLUk4pBFLHLYE8gKExMI3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cw3GEPESjgl1LDT0uDj4uZa1.jpg?f=fotoalbum_large)
Persoonlijk komt er bij mij geen g one rx 45mm meer in. Hierboven zie je de band na een km of 4 a 500 gravel in Spanje. Voor het boswielrennen in Nederland zullen ze prima zijn. Ik ben weer voor nu terug bij de Pathfinder TLR.
De Pathfinder TLR hebben ook niet al te beste reviews als ik op Bike24 kijk? Jammer, want de Pathfinder Pro's waren echt onverwoestbaar.Sosua schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:34:
[...]
Persoonlijk komt er bij mij geen g one rx 45mm meer in. Hierboven zie je de band na een km of 4 a 500 gravel in Spanje. Voor het boswielrennen in Nederland zullen ze prima zijn. Ik ben weer voor nu terug bij de Pathfinder TLR.
Het is natuurlijk ook wel een heel licht bandje. Dat deze het niet lang uithouden op scherpe stenen verbaast me niet. Zoals je al zegt, voor NL in de zomer zijn ze prima.Sosua schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:34:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Tot nu toe stevige (rots)ritten doorstaan in Millau - Frankrijk. En voor op de weg vind ik ze vooralsnog erg fijn. Les van afgelopen jaar is wel dat voor gravel cat3 en 4 noppen gewoon eerder noodzaak zijn dan luxe.sheepdog schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:39:
[...]
De Pathfinder TLR hebben ook niet al te beste reviews als ik op Bike24 kijk? Jammer, want de Pathfinder Pro's waren echt onverwoestbaar.
Momenteel rijd ik een All Road Endurance fiets waar ik met veel plezier zowel op de weg (met slicks) als in het veld (met noppen) kan rijden. De "Reifenfreiheit" van deze fiets is 40mm. Voor mij de ideale sweetspot voor mijn gebruiksdoelen.
De fiets zoekt een opvolger, maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Je komt of een cyclocrosser tegen met max 33mm banden in een vork waar niet veel meer ruimte is voor breder. Of je komt gravelbikes tegen met dikke sloffen die ik niet zoek. Vaak 45mm of nog meer
Wie kan mij op weg helpen?
Vind het prima bandjes voor weinig geld..
Merk weinig van meer weerstand op het asfalt. Gemiddeldes liggen ook hoog zat
Misschien iets als een Canyon Grail? 42mm. Of zoek je meer een endurance racefiets?Hencksch schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:11:
Hulpvraag van de Dag.
Momenteel rijd ik een All Road Endurance fiets waar ik met veel plezier zowel op de weg (met slicks) als in het veld (met noppen) kan rijden. De "Reifenfreiheit" van deze fiets is 40mm. Voor mij de ideale sweetspot voor mijn gebruiksdoelen.
De fiets zoekt een opvolger, maar door de bomen zie ik het bos niet meer. Je komt of een cyclocrosser tegen met max 33mm banden in een vork waar niet veel meer ruimte is voor breder. Of je komt gravelbikes tegen met dikke sloffen die ik niet zoek. Vaak 45mm of nog meer
Ik heb vorig jaar de originele route gereden. Er waren hier wat suggesties voor mooiere delen, maar daardoor werd de route me net wat te lang (ik reed hem in 1 dag). Ik vond de route prima. Zal vast nog mooier kunnen als je de weg kent, maar ik kan me geen stukken herinneren die me heel erg tegen stonden.Stufferdt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:17:
Hij wil.
Als je meer een endurance racefiets zoekt is de Cannondale Synapse misschien een interessante optie. Deze wordt ook neergezet als "all road" en heeft ruimte voor banden tot 48 mm voor en 42 mm achter.Hencksch schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:11:
Hulpvraag van de Dag.
Dit zijn G One RS banden en niet de RX banden. Overigens ben ik zelf heel erg te spreken over de RS Pro banden. Bollen erg snel en ja ze slijten wat meer maar heb ook in de modder vooralsnog genoeg grip gehad. Ga je wat meer de limiet opzoeken zal een RX beter zijn maar voor de normale gravel in Nederland meer dan prima. Enkel in afdalingen met grote losse stenen in zuid Limburg wil je wellicht wat meer noppen.Sosua schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:34:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog eens een setje extra aanschaffen wel overwogen ja. Heb immers banden zat. Ik rij geen wedstrijden en zou qua banden hooguit verschil maken tussen thuisgravel (Veluwe) en vreemd terrein. Maar Verviers op onbegaanbare paadjes met sneeuw ging ook wel weer met de wtb. Dus wellicht is een combinatie raddler en dan nog een setje soepel lopend wel een prima optie.Appie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:03:
[...]
Toch een beetje een verhaal van wat je zelf wilt: je hebt immers beiden.
Vanuit mijn eigen ervaring en een paar containers vol met banden (~20 sets - maar is gravel,road,mtb (xc/enduro) gecombineerd):
1. Banden op wielen is makkelijker te swappen dan losse banden. Ikzelf heb meerdere wielen incl cassette & disks dat makkelijk te swappen zijn
2. Rij je banden 'op' met het trainen en hou je goede banden/wielen voor de races (als je wedstrijden rijdt).
3. Altijd heb een goede set van een type(s) banden die je prefeert achter de rug (ikzelf gebruik coupons of gewoon op z'n nederlands op jacht naar koopjes), mocht je een lekke band hebben en je liever je race begint met een niet-geplugde band.
Ik las ergens dat ze wel snel slijten inderdaad. Ik voorzie helaas niet deze omstandigheden mee te gaan maken komend jaarSosua schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:34:
[...]
Ik heb dus juist het gevoel dat het niet rolt. Heb al moeite met 28 gemiddeld op asfalt aanhouden (waar dit op de weg zonder problemen is). Als ik om me heen kijk rijden mensen moeiteloos kruissnelheid 30+ waar ik die zeker niet red. Ik ben overigens geen andere banden gewend op de gravel, dus wellicht is dit gewoon het gevoel. Maar om me heen rijdt iedereen toch een stuk soepeler op asfalt lijkt het.Flipmo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:44:
ik rijd al een paar jaar op die WTB's
Vind het prima bandjes voor weinig geld..
Merk weinig van meer weerstand op het asfalt. Gemiddeldes liggen ook hoog zat
Prima conclusie dan opzich! Thanks. Dan is de route rijden 'as is' wellicht niet verkeerd. Ik vond bijvoorbeeld de Green Divide eerste stuk minder en laatste stuk (mtb bos en Zwolle in) weinig aan. DIe zou ik zelf sowieso skippen.klaaas schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:51:
[...]
Ik heb vorig jaar de originele route gereden. Er waren hier wat suggesties voor mooiere delen, maar daardoor werd de route me net wat te lang (ik reed hem in 1 dag). Ik vond de route prima. Zal vast nog mooier kunnen als je de weg kent, maar ik kan me geen stukken herinneren die me heel erg tegen stonden.
Dan is het laatste stuk vanaf Roermond "heen-en-weer" rijden wel leuk denk ik. Kom nooit in die regio en zeker niet met de gravel.loyske schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:49:
@Stufferdt De originele route van Leandra loopt van Nijmegen naar Maastricht (zie komoot) Maar er zijn genoeg mensen die hem andersom rijden.
Zelf wil ik deze in juni gaan rijden en kijk vooralsnog om deze vanuit huis, Maastricht, te rijden.
Tot zover, iedereen bedankt
😀😀😀
In de richting van een Enve Fray?Hencksch schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:11:
Hulpvraag van de Dag.
Hier zelf zeer tevreden gebruiker van Tufo thundero 48mm heb de 40 ook gehad zeer snelle band ook op asfalt met verrassend veel grip. Erg slijtvast ook.Stufferdt schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:17:
Ook getest via rolling resistance.
The Sartorialist
Hij wil.
ik rijd regelmatig (met wat beter weer) 27 gemiddeld op gravel, en hoef daar voor mijn gevoel niet echt hard mijn best voor te doenStufferdt schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:07:
[...]
Ik heb dus juist het gevoel dat het niet rolt. Heb al moeite met 28 gemiddeld op asfalt aanhouden (waar dit op de weg zonder problemen is). Als ik om me heen kijk rijden mensen moeiteloos kruissnelheid 30+ waar ik die zeker niet red. Ik ben overigens geen andere banden gewend op de gravel, dus wellicht is dit gewoon het gevoel. Maar om me heen rijdt iedereen toch een stuk soepeler op asfalt lijkt het.
Op de weg fiets ik 30 met gemak.
Maar het kan ook aan het nieuwe fiets effect liggen..
Op mijn Cannondale topstone met WTB banden had ik al moeite zat om met 26 gemiddeld thuis te komen.
Met de nieuwe lichtere Elves gaat dat met 2 vingers in de neus (fiets lichter, wielen lichter, elektronisch schakelen, meer aero)
Een band is de makkelijkste manier om je fiets anders te laten voelen. Dus ik zou gewoon eens wisselen, 30m werk toch?
Mooie allround optie zou 2x 45mm R Pro zijn voor het hele jaar. Of 2x bovengenoemde Tufo.
Ik heb een gravel-/allroad bike van Superior, die kwam met 40 mm standaard. Dus wellicht zit daar iets tussen voor je?Hencksch schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:11:
Hulpvraag van de Dag.
Een passende vraag hierbij is wat is budget?Hencksch schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:11:
Hulpvraag van de Dag.
Ik kan je wel een Biachni Impulso Pro aanbevelen welke is uitgerust met 40mm banden. Maar ik weet niet of dat het prijsbereik is waar je in zoekt? Is wel een vrij racy Gravelbike qua geometrie
48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Mijn budget eindigt bij 3k. Dank voor het meedenken tot nu toe, allemaal.EdwinC schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:55:
[...]
Een passende vraag hierbij is wat is budget?
Ik kan je wel een Biachni Impulso Pro aanbevelen welke is uitgerust met 40mm banden. Maar ik weet niet of dat het prijsbereik is waar je in zoekt? Is wel een vrij racy Gravelbike qua geometrie
https://www.cubestores.nl/collections/nuroadHencksch schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:50:
[...]
Mijn budget eindigt bij 3k. Dank voor het meedenken tot nu toe, allemaal.
https://www.merida.nl/gravelbike
Die hebben leuk spul voor je budget
https://www.bianchi.com/s...l-xplr-axs-e1-12sp-1.html
Echt een beetje Gravel+.
Mooie fiets! Maar wat is er precies + aan?Sosua schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:40:
Vandaag naar de Bianchi gravel gekeken. Gaaf ding hoor.
https://www.bianchi.com/s...l-xplr-axs-e1-12sp-1.html
Echt een beetje Gravel+.
Voorvering, forse cassette, behoorlijke maat banden die erin kunnen. Dat hebben er wel meer tegenwoordig, maar hij heeft echt beetje mtb hardtail feel. Net als de grail/grizl.La1974 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:05:
[...]
Mooie fiets! Maar wat is er precies + aan?
:strip_exif()/f/image/YxyKoDeCTEpKGClBU9PcZe2Q.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/aHoiI8N2x1Zx1HwCQHvr5k1v.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/N0tkES2YrWFOXH5C8BlWOXFy.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WkOlb7JT0KnFi5KguIWR22Z4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7UiZwYeWVu0SbAeWbJ6ZaJo1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EP5IfuQbtwjMhkaZkjSz6s4g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nLwLYSJHG40oHO35wxFZHEff.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KeV0RwDmKrcNpD61ebmOfuZn.jpg?f=fotoalbum_large)