Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:32
Zoek eens wat breder, bijvoorbeeld op 'allroad' en 'tyre clearence 40mm'

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:24
We moeten wel uitkijken dat niet iedereen op Cube fietst.

Ik heb gisteravond de auto opgeladen, tas ingepakt, boterhammen gesmeerd en alle accu’s op de fiets aan de stekker gehangen. Vanochtend voordat de zon op kwam 100km op de A1 naar het oosten gereden met de fiets achterop het fietsrek.

Aldaar de 65km graveltocht Beemd en Bergtoer gefietst. Het was er echt prachtig. De Sallandse Heuvelrug is echt de moeite waard. Voor de rest sneeuw en zon. Organisatie van de toer heel vriendelijk en goed.

De tocht zelf toch wel ploeteren. Een dikke laag sneeuw met zacht wordende modderlaag. Ouderwets harken en stoempen. De 50mm Schwalbe Pro One bandjes een dikke aanrader.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34jOeLZHX5ab5xcgq3cOhbRtAGU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxyKoDeCTEpKGClBU9PcZe2Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6GDxIPpAzcmElGcvEvaxH6LM_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHoiI8N2x1Zx1HwCQHvr5k1v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6G75StWTK2CfwX8lZG7WrVmiFdk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0tkES2YrWFOXH5C8BlWOXFy.jpg?f=fotoalbum_tile

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54
bwernsen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:50:
We moeten wel uitkijken dat niet iedereen op Cube fietst.

Ik heb gisteravond de auto opgeladen, tas ingepakt, boterhammen gesmeerd en alle accu’s op de fiets aan de stekker gehangen. Vanochtend voordat de zon op kwam 100km op de A1 naar het oosten gereden met de fiets achterop het fietsrek.

Aldaar de 65km graveltocht Beemd en Bergtoer gefietst. Het was er echt prachtig. De Sallandse Heuvelrug is echt de moeite waard. Voor de rest sneeuw en zon. Organisatie van de toer heel vriendelijk en goed.

De tocht zelf toch wel ploeteren. Een dikke laag sneeuw met zacht wordende modderlaag. Ouderwets harken en stoempen. De 50mm Schwalbe Pro One bandjes een dikke aanrader.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Voor mij om de hoek, ik was er ook maar dan de 65 mtb route gefietst. 97km totaal met heen en terugreis >:) ...

Maar het was prachtig zo met dit landschap, en de route kwam op plekken waar je normaal niet komt of mag komen, dat was wel heel leuk.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:24
martijn k. schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:11:
[...]

Voor mij om de hoek, ik was er ook maar dan de 65 mtb route gefietst. 97km totaal met heen en terugreis >:) ...

Maar het was prachtig zo met dit landschap, en de route kwam op plekken waar je normaal niet komt of mag komen, dat was wel heel leuk.
De mountainbikers waren goed vertegenwoordigd! Ik denk dat 90% vd deelnemers op een ATB reed. Ik ben in 65km slechts 4 andere gravelaars tegengekomen. Dat was wel jammer.

Maar de omgeving maakte veel goed. Ook leuk om door een stal geleid te worden. De koeien schrokken wel aardig van mijn piepende remmen 😁.

• Hencksch
Remmen is Angst, dus dat klopt wel qua koeien.

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10
Th1x4nG schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Zijn er bepaalde zaken die je mist? Ga ik plezier hebben van carbon frame en carbon handlebars of eigenlijk alleen miserie? Van wat ik gelezen heb is er niet zoveel verschil in hoe 'kwestbaar' carbon tegenwoordig is ten opzichte van aluminium, maar ga ik wel nog plezier halen uit de toegevoegde wendbaarheid.
Ik zie de alu bij Bike-Discount.de eigenlijk opnieuw in stock in mijn maat. Zit op 1.599 dan tegenover 2.391 voor de C:62 (die adviesprijs 2.599 heeft).
Weinig echt te klagen. Hij fiets heerlijk en voelt echt degelijk aan. Wel/niet carbon kan ik weinig over zeggen, ik vind het persoonlijk vaak overkill, ik ben gewoon een 'normale' fietser, dus van mij hoeft het zo 123 niet.

Eventueel, zou ik wel een iets groter/ander bereik willen hebben qua cassette (2x11). Welke precies, geen idee, maar vooral met flinke wind merk ik dat ik nét tussen het 1e en 2e (voor)blad blijf schakelen en dan nét niet lekker fiets.
En, als ik dan toch bezig ben, een íets fellere lamp zou ook fijn zijn. Ik fiets rond 5:30 door de polder, dan wil het toch wel echt donker zijn haha.

• Hencksch
Taedium schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:27:
[...]
En, als ik dan toch bezig ben, een íets fellere lamp zou ook fijn zijn. Ik fiets rond 5:30 door de polder, dat wil toch wel een echt donker zijn haha.
Daarvoor heb je voorwielen met een naafdynamo en daarop aangesloten een goeie LED-lamp die 100Lux levert recht voor je voorwiel. Die is uitgevoerd met goed afgestelde inwendige lenzen en een spiegel.

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10
Hencksch schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Daarvoor heb je voorwielen met een naafdynamo en daarop aangesloten een goeie LED-lamp die 100Lux levert recht voor je voorwiel. Die is uitgevoerd met goed afgestelde inwendige lenzen en een spiegel.
Klopt, en deze is prima.
Alleen, in het kader van 'Zijn er bepaalde zaken die je mist?', iets feller zou fijner zijn.
Overigens, er zit een 205 lm, 70 lx lamp op

• Hencksch
Taedium schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Klopt, en deze is prima.
Alleen, in het kader van 'Zijn er bepaalde zaken die je mist?', iets feller zou fijner zijn.
Overigens, er zit een 205 lm, 70 lx lamp op
Daar is winst te halen. Bij mijn nachttochten is het ook altijd donker. Een lamp die 100lux kan leveren, zorgt voor een goeie lichtbundel op het wegdek voor je. Ik heb een B&M Lumotec IQ-X 100Lux. Bij een kruissnelheid van ca. 30kmh wil je voldoende reactietijd hebben als er een obstakel in je lichtbundel uitgelicht wordt en jij iets moet doen.

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:16
En nu is de vraag of je morgen met die code oranje wel de gravelfiets op kan in de sneeuw. Twijfel aan een tocht in de Veluwe (kroondomeinen of loenemark), met heen en terugreis.

Windje zal wel flink zijn en is eigenlijk de grootste twijfel. Met 44mm zou ik toch een eind moeten komen denk ik.

Iemand anders nog plannen morgen?

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:51
Giku schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:30:
En nu is de vraag of je morgen met die code oranje wel de gravelfiets op kan in de sneeuw. Twijfel aan een tocht in de Veluwe (kroondomeinen of loenemark), met heen en terugreis.

Windje zal wel flink zijn en is eigenlijk de grootste twijfel. Met 44mm zou ik toch een eind moeten komen denk ik.

Iemand anders nog plannen morgen?
Ik denk dat morgen de wind je minste probleem is....

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Giku schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:30:
En nu is de vraag of je morgen met die code oranje wel de gravelfiets op kan in de sneeuw.
Sneeuw?
Zou een wonder zijn als morgen niet alles is opgevroren tot een schaatsbaan.
Dan maakt 44mm of 23mm ook niet zo veel meer uit. :+

Informaticus of vakkundig Googler?

• Giku
Op (verse) sneeuw valt het reuze mee, vooral asfalt, stenen (beide ook slecht voor je gear door het zout) en platgereden paden zijn gevaarlijk. Nee, bij zandpaden op de Veluwe geloof ik die gladheid wel.

Wind met sneeuw belemmert je zicht nogal en trekt je gevoelstemperatuur ook naar beneden, vandaar de twijfel.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:46
De zandpaden op de Veluwe hebben een mooie laag sneeuw. Vaak lekker aangelopen of -gereden. Van zand is echt geen sprake meer.

Dit geldt overigens ook voor de andere paden. Je zult veel harde en dus gladde stukken tegenkomen. Hoe erg dat is hangt af van je heldhaftigheid. Ik zou persoonlijk de MTB nemen.

Hij wil.

• Giku
klaaas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:44:
De zandpaden op de Veluwe hebben een mooie laag sneeuw. Vaak lekker aangelopen of -gereden. Van zand is echt geen sprake meer.
Haha ja dat laatste begrijp ik ook. Hoop(te?) eigenlijk dat de mate dat het aangelopen of gereden is wel meevalt. Bovendien is het met verse toplaag sneeuw direct een stuk minder gevaarlijk.
Dit geldt overigens ook voor de andere paden. Je zult veel harde en dus gladde stukken tegenkomen. Hoe erg dat is hangt af van je heldhaftigheid. Ik zou persoonlijk de MTB nemen.
Ik weet iets wat een MTB anders gaat doen met gladheid, dat ben ik wel met Tinus eens.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:46
Giku schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:08:
[...]

Haha ja dat laatste begrijp ik ook. Hoop(te?) eigenlijk dat de mate dat het aangelopen of gereden is wel meevalt. Bovendien is het met verse toplaag sneeuw direct een stuk minder gevaarlijk.
Verse toplaag scheelt veel en in de KD en Loenermark heb je ook stukken die verder van de gebaande paden liggen en er ws minder aangelopen bij liggen. Maar het viel mij vandaag in het bos (Veluwe) op hoeveel paden er behoorlijk glad waren.
Ik weet iets wat een MTB anders gaat doen met gladheid, dat ben ik wel met Tinus eens.
Die tekst volg ik niet helemaal. Een bredere noppenband op 100% ijs gaat idd geen verschil maken, maar op stukken die half aangereden zijn wel degelijk. Daarbij heeft de gemiddelde MTB band meer noppen dan de gemiddelde gravelband en die lopen ook nog eens minder snel vol. Met MTB banden of gravelbanden door het bos met sneeuw maakt echt wel verschil Been there, done that.

Hij wil.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:32
Tijd voor banden met spikes

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:34
Werkt niet echt op gesmolten zooi waar allemaal sporen in staan.
Dan gaat het misschien zelfs tegenwerken.

Maar werkt wel prima op schoongeveegde paden waar dan opgevroren laagje op komt.
Afgelopen 2 dagen blij met m'n spikebanden :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:10
Was net mijn ketting aan het wisselen, ontdekte dat het bovenste derailleurwieltje vrij stroef draait cq spint, terwijl de onderste behoorlijk goed spint na er een draai aan te hebben gegeven. Er is zo'n 3000km mee gereden, geen haaientanden of andere uitwendige slijtage te zien. Moet ik ze vervangen of hoort dit zo, dat het bovenste wieltje wat stroever draait dan het onderste derailleurwieltje..zoals ik ergens op Google las. Aandrijving is: SRAM APEX XPLR.

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:02
cosmos81 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:26:
Was net mijn ketting aan het wisselen, ontdekte dat het bovenste derailleurwieltje vrij stroef draait cq spint, terwijl de onderste behoorlijk goed spint na er een draai aan te hebben gegeven. Er is zo'n 3000km mee gereden, geen haaientanden of andere uitwendige slijtage te zien. Moet ik ze vervangen of hoort dit zo, dat het bovenste wieltje wat stroever draait dan het onderste derailleurwieltje..zoals ik ergens op Google las. Aandrijving is: SRAM APEX XPLR.
Er kan altijd wat verschil bestaan tussen hoe soepel de wieltjes t.o.v. elkaar draaien. Dat het wieltje niet 10 seconden lang blijft draaien als je er aan spint hoeft geen ramp te zijn, de weerstand tussen 5 of 10 seconden is in het totale geheel van weerstand in de drivetrain te verwaarlozen.
Ik zou de wieltjes eens losschroeven, demonteren van de derailleur en goed schoonmaken. Dan leg je de lagertjes ook bloot en kun je ze tussen duim en wijsvinger rondspinnen en zo voelen of ze korrelig of met weerstand ronddraaien.

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:10
@r0g3r Bedankt voor deze uitleg ! De bovenste draait amper rond zodra ik eraan spin, net nog even gechekt hij voelt ook wat korelig aan, ga ze morgen demonteren en goed schoonmaken.
Pagina: 1 ... 90 91 Laatste