Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 23 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:54
Nu het weer terug wat aan het kantelen is, begint het voor deze roadie ook te jeuken om een gravelfiets aan te kopen. Zeker aangezien ik dit jaar een nieuwe wegfiets heb gekocht (Canyon Ultimate CF SL 8 ), en ik deze nog eventjes de smurrie van de winter wil besparen O-)

Vraag 1: geometrie
Voor de aanwezigen hier die zowel een wegfiets als een gravelfiets hebben: hoeveel verschil zit er bij jullie in de geometrie? De gravelfiets die ik op het oog heb is een Carbonda CFR707 XL, waar de stack 6mm korter is, en de reach 6mm langer (volledige vergelijking).. Door de stuurpen ook nog eens 2cm korter te nemen (nu 110mm op mijn Canyon, zou gaan voor een 90mm stuurpen op de gravelfiets) hoop ik een iets relaxtere houding te krijgen. Hebben jullie gelijkaardige verschillen tussen jullie weg- en gravelfiets? Of namen jullie een fiets met een veel groter verschil? (en waarom?)

Het valt me sowieso wel op dat zowel de Grail als de Grizl aan de zeer 'agressieve' kant van het spectrum zitten, met een reach van 29mm resp 15mm langer dan de CFR707.

Vraag 2: stuur
Hebben jullie een stuur genomen dat even breed was als op jullie wegfiets? Mijn bikefitter gaf aan dat mijn 440mm breed stuur op mijn Canyon momenteel wat aan de brede kant is. Hij heeft de shifters wat meer naar binnen geplaatst, en gaf aan dat ik een 420mm stuur kon overwegen. In de praktijk zit het met die naar binnen geplaatste shifters prima voor mij.

Wat is wijsheid: een 420mm stuur nemen op mijn gravelfiets? Of terug gaan voor een 440mm breed stuur (waar ik de shifters terug wat naar binnen zet) om zo wat meer controle over de fiets te hebben?

Alvast bedankt voor alle input!

[ Voor 14% gewijzigd door CyberThijs op 01-10-2022 19:37 . Reden: urls fixen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:25
Dan zou ik voor 42 gaan. Ik kan daar prima mee sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik zou voor een 44cm stuur gaan, vooral icm een 90mm stuurpen. kortere stuurpen=directer sturen, breder stuur=meer controle, dus dat heft elkaar dan weer op. Vooral als je wat meer offroad op gaat zoeken is een wat meer neutraal sturende fiets wel lekker.

Ik heb op de race en gravel in basis dezelfde breedte stuur alleen op de gravelfiest een Ritchey venturemax met een redelijke flare dus in de drops zit je een stuk breder.
Qua geometrie zijn ze bijna identiek, de gravelfiets heeft alleen een paar cm minder stack maar is door de langere chainstays wel ietsjes stabieler. (racefiets is echter wel een erg endurance georiënteerde Giant Contend)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:12
CyberThijs schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:23:
...

Vraag 2: stuur
Hebben jullie een stuur genomen dat even breed was als op jullie wegfiets? Mijn bikefitter gaf aan dat mijn 440mm breed stuur op mijn Canyon momenteel wat aan de brede kant is. Hij heeft de shifters wat meer naar binnen geplaatst, en gaf aan dat ik een 420mm stuur kon overwegen. In de praktijk zit het met die naar binnen geplaatste shifters prima voor mij.

Wat is wijsheid: een 420mm stuur nemen op mijn gravelfiets? Of terug gaan voor een 440mm breed stuur (waar ik de shifters terug wat naar binnen zet) om zo wat meer controle over de fiets te hebben?

Mijn grizl kwam met een 44cm stuur, maar ik ben bezig er een 42cm stuur voor aan te kopen. Ik krijg met 44cm last van slapende handen, dus dat is wel heel persoonlijk. Overigens ook het naar binnen draaien van de shifters had bij mij geen nut, de hoek van de polsen bleef daardoor verkeerd en het probleem bleef.

Daarnaast gebruik ik hem 70/30 als weg/gravelfiets, dus dan geef ik het beetje minder controle graag op voor geen slapende handen.

----->8--------------------

Zoals eerder gemeld was ik van plan om twee wielsets bij mijn gravelfiets te gebruiken. Eentje voor weg en eentje voor gravel.

Ik had nog een DT Swiss ER-1600 wielset en de fiets kwam met een DT Swiss G-1800 gravel wielset. Ik moest even wachten op onderdelen om de ER-1600 geschikt te maken voor XDR cassettes dus ik had 32mm Continental 4 Seasons op de G-1800 geplaatst om op de weg te kunnen fietsen.

Nu lijken die wielsets op papier niet zo verschillend. Het scheelt misschien 400 gram in gewicht voor de hele set en het is allebei aluminium.

Maar nu ik de ER-1600 onder die fiets heb gezet lijkt het meteen een heel andere fiets, het voelt zoveel directer en sneller als de gravel wielset. Hiermee vergeleken voelen de gravel wielen echt zwaar en log. Nu zit er ook wel een 10-33 cassette op ip 10-44, dus mogelijk dat dat meespeelt, maar dat zou het gevoel in directheid niet moeten verklaren.

Superfijn trouwens het wisselen tussen de gravel wielset met 10-44 cassette en de weg wielset met 10-33 cassette. Met etap is het een kwestie van in de app even de micro adjust aanpassen, de schijfremmen even bijstellen en je kan fietsen :).

Nu nog eens daadwerkelijk gaan gravelen ermee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 08:30
Context: Ik heb een Grizl voor voornamelijk ruig gravel gebruik en mtb routes in Brabant, Kona Rove st met slickbanden als commuter/wegfiets (wielrennen doe ik niet echt, enkel af en toe trainen op tarmac). Daarnaast nog een echte mtb. Vroeger wisselde ik wielsets in de Grizl maar dat vond ik niet tijds efficiënt tegenover gewoon aparte fietsen.
Geometrie voor offroad zou ik echt kijken naar slacke balhoofdhoek, lange wielbasis en hoge stack. Ik vind mijn Grizl nog iets teveel een 'racefiets' voor hoe ik het gebruik. Vroeger stak ik er wel eens slickbanden in, dan is het wel fijn dat het bijna een echte racer is als je daar geen aparte fiets voor hebt. Voor offroad zou ik liever meer stack willen en beetje minder steile balhoofdhoek. Vriend van me heeft een Kona Libre AL, die heeft een betere geo voor gravel naar mijn mening, al kan je daar minder goed een 'winter wielrenfiets' van maken. De vaste spatborden van Canyon zijn ook echt super.
Ik heb mijn 44cm stuur op mijn grizl gewisseld voor een 46cm met meer flare. Het is een beetje persoonlijk wat je daarin wil. Voor offroad is iets breder fijner vind ik. Mijn Kona heeft een normaal 44cm stuur.

[ Voor 3% gewijzigd door cedrix5 op 02-10-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

CyberThijs schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:23:
Nu het weer terug wat aan het kantelen is, begint het voor deze roadie ook te jeuken om een gravelfiets aan te kopen. Zeker aangezien ik dit jaar een nieuwe wegfiets heb gekocht (Canyon Ultimate CF SL 8 ), en ik deze nog eventjes de smurrie van de winter wil besparen O-)

[...]

Bij mij begint het ook te kriebelen... Ik merk dat ik met slecht weer minder (geen...) zin heb om te mountainbiken.

Wat betreft de geometrie vraag ik mij hetzelfde af eigenlijk. Althans, ik heb nooit een renfiets gehad maar een gravelbike zit toch heel anders dan een mountainbike lijkt me. Zeker het gebrek aan vering en de diepere zit zal wennen zijn? Op mijn MTB zat ik al vrij rechtop vanwege nek/schoulderklachten.

Eigenlijk zoek ik een goede (fysieke) zaak waar ik wat fietsen kan proberen en waar ze ook meteen een bikefitting doen, dus tips zijn welkom :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Als je meer dat mountainbike gevoel wil houden kan je ook een grotere framemaat rijden met kortere stem. Dan heb je meer stack (hoger stuur) met zelfde reach ongeveer. Sturen is ook directer zo, wat meer lijkt op een mountainbike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:19
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Inmiddels heb ik mijn Cyclocrosser verkocht en dus serieus aan het rondkijken naar een Gravelbike.

Nu is mijn Shortlist op de volgende twee fietsen gekomen:
- Giant Revolt Advanced 3 (Carbon, GRX 400 2x)
- Canyon Grail AL 7 (Aluminium, Etap, 1x)

Ik was eigenlijk al zover om voor de Giant te kiezen vanwege de wat meer ‘racier’ geometrie, maar ben toch nog erg aan het twijfelen geraakt door mijn goede ervaring met Canyon en Etap.

Waar ik vooral door ben gaan twijfelen: het gewicht van beide fietsen scheelt niets, ondanks het Carbon frame van de Giant.
Daarnaast wil ik graag op hoog tempo doorfietsen. Heb ik dan voldoende aan de 12-44 cassette…
Op mijn cyclocrosser had ik 11-42 en een goede cardans houden voelde lastiger.

Dus carbon vs aluminum vs 2x vs 1x versnellingen.
Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48
MartijnMartijn schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:00:

Inmiddels heb ik mijn Cyclocrosser verkocht en dus serieus aan het rondkijken naar een Gravelbike.

Ik was eigenlijk al zover om voor de Giant te kiezen vanwege de wat meer ‘racier’ geometrie, maar ben toch nog erg aan het twijfelen geraakt door mijn goede ervaring met Canyon en Etap.

Waar ik vooral door ben gaan twijfelen: het gewicht van beide fietsen scheelt niets, ondanks het Carbon frame van de Giant.
Daarnaast wil ik graag op hoog tempo doorfietsen. Heb ik dan voldoende aan de 12-44 cassette…
Op mijn cyclocrosser had ik 11-42 en een goede cardans houden voelde lastiger.

Wat zouden jullie doen?
Of/welke tussenstapjes je gaat missen (of op je crosser miste) kan je mogelijk m.b.v. ritzelrechner.de inschatten.
https://ritzelrechner.de/...1,24,28,32,38,44&UF2=2215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:50
Persoonlijk zou ik voor 1x gaan bij een gravel (of MTB), minder slijtage, makkelijker in onderhoud en is gewoon erg prettig in gebruik (is mijn ervaring).

Optioneel kan je dan nog altijd iets met de vertanding doen, afhankelijk wat je wensen zijn of waar je voornamelijk fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

cedrix5 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:32:
Als je meer dat mountainbike gevoel wil houden kan je ook een grotere framemaat rijden met kortere stem. Dan heb je meer stack (hoger stuur) met zelfde reach ongeveer. Sturen is ook directer zo, wat meer lijkt op een mountainbike.
Mijn oog is gevallen op de Kona Rove LTD. Het enige "minpunt" is de 2x11, maar bijvoorbeeld de DL (welke wel 1x11 heeft) is qua afmontage wat minder. Nu nog in het echt uitproberen...

De prijzen van gravelbikes vallen me overigens heel erg mee in tegenstelling tot mountainbikes. En dat staal een serieuze kandidaat blijkt had ik ook niet verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
TommyGun schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 01:20:
[...]

Mijn oog is gevallen op de Kona Rove LTD. Het enige "minpunt" is de 2x11, maar bijvoorbeeld de DL (welke wel 1x11 heeft) is qua afmontage wat minder. Nu nog in het echt uitproberen...

De prijzen van gravelbikes vallen me overigens heel erg mee in tegenstelling tot mountainbikes. En dat staal een serieuze kandidaat blijkt had ik ook niet verwacht.
Ik vind hardtails toch steevast goedkoper/betere prijs kwaliteit dan gravelbikes. Full suspension mtb is wel duurder inderdaad. Bij gravelbikes zijn vooral de brifters (shifter) duurder dan voor flat bars.
Rove ltd is mooi ja, maar 2x is enkel fijn als je ook de hogere verzetten gaat gebruiken. Mijn rove st is rival 1x11 en dat is voor gravel toch wel beter dan de grx 2x op mijn grizl vind ik. Verschil in remmen is in NL niet heel relevant. Rove st vol mechanisch werkt prima, vriend van me heeft een libre al met de hy-road half hydraulische remmen en is heel tevreden. Met bikepacken mis ik soms wel de remkracht en modulatie van mijn Sram guide T op 200/180mm schijven van mijn hardtail. (Mijn grizl heeft 160/160 2-pot full hydro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

cedrix5 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Ik vind hardtails toch steevast goedkoper/betere prijs kwaliteit dan gravelbikes. Full suspension mtb is wel duurder inderdaad. Bij gravelbikes zijn vooral de brifters (shifter) duurder dan voor flat bars.
Rove ltd is mooi ja, maar 2x is enkel fijn als je ook de hogere verzetten gaat gebruiken. Mijn rove st is rival 1x11 en dat is voor gravel toch wel beter dan de grx 2x op mijn grizl vind ik. Verschil in remmen is in NL niet heel relevant. Rove st vol mechanisch werkt prima, vriend van me heeft een libre al met de hy-road half hydraulische remmen en is heel tevreden. Met bikepacken mis ik soms wel de remkracht en modulatie van mijn Sram guide T op 200/180mm schijven van mijn hardtail. (Mijn grizl heeft 160/160 2-pot full hydro)
Ik ging uit van een fully idd :)

Ja, ik ken het verschil tussen mechanisch en hydraulisch remmen niet. Dat moet ik ervaren denk ik.

Ik keek naar; https://99spokes.com/en-E...l-2022,kona-rove-ltd-2022
De LTD heeft een Carbon voorvork en een betere Groupset, ook zijn de wielen anders (beter?), maar dat is de meerprijs niet waard naar jouw mening?

Ik ben overigens wel van het klimmen, dus de 11-42t van de DL is wellicht aan de kleine kant. Op mijn MTB heb ik bewust 11-46t.

[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 05-10-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:41

Kluus

Gang is alles

Wat voor gebruik heb je voorogen met je gravelbike wat je met slecht weer dus nog wel leuk zou vinden? Als je wat meer de weg op wil met die gravelbike, wat ik een beetje verwacht aan de hand van je vraagstelling omdat je MTB met slecht weer niet leuk vind, is een 2x voor en dat hij niet zo veel mogelijk overeenkomt met een MTB misschien nog niet zo verkeerd toch?

Je moet de prijzen inderdaad met een hardtail vergelijken, dan komen gravelbikes er maar matig uit en racefietsen helaas nog slechter.

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 05-10-2022 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Kluus schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:57:
Wat voor gebruik heb je voorogen met je gravelbike wat je met slecht weer dus nog wel leuk zou vinden? Als je wat meer de weg op wil met die gravelbike, wat ik een beetje verwacht aan de hand van je vraagstelling omdat je MTB met slecht weer niet leuk vind, is een 2x voor en dat hij niet zo veel mogelijk overeenkomt met een MTB misschien nog niet zo verkeerd toch?
Niet zo zeer (veel) asfalt, maar de 'natuurlijke' brede paden. Dus wel de natuur in maar geen trails. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al dat keren en draaien van de trails een beetje zat ben, en technisch ben ik ook geen held, maar lekker door de bossen rijden (en van de natuur genieten) vind ik nog steeds leuk/mooi. Ik fiets vrijwel geen vlakke routes, en overweeg volgend jaar (weer) de Duchenne Heroes te gaan fietsen (voorbeeldje; 1600hm op 80km) maar dan met de gravel bike ipv MTB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
TommyGun schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:53:
[...]
De LTD heeft een Carbon voorvork en een betere Groupset, ook zijn de wielen anders (beter?), maar dat is de meerprijs niet waard naar jouw mening?

Ik ben overigens wel van het klimmen, dus de 11-42t van de DL is wellicht aan de kleine kant. Op mijn MTB heb ik bewust 11-46t.
De carbon voorvork is wel een stuk lichter terwijl je de voordelen van de betere demping van staal voor de achterkant wel behoudt. De GRX groep is ook top gewoon dus ik denk dat het de meerprijs wel waard is.

Je moet jezelf gewoon afvragen of je 2x en bijbehorende verzetten fijn vindt. Ik ben meer voor 1x op een gravelfiets, maar dat is persoonlijk. Met Sram 1x11 kun je ook meer aanpassen achteraf door kitjes van ratio components. GRX 2x is wat beperkter als je lage verzetten wil maken voor bikepacken.

Goede review van de ltd: https://bikepacking.com/bikes/kona-rove-ltd-review/

Mijn rove st vind ik niet 'stiff' zoals daar beschreven, maar het is een kwestie van perspectief. Misschien is duurder/custom staal wel gewoon veel beter gedempt. Ik ben uiteraard het carbon van mijn grizl gewend. De zadelpen wisselen voor een carbon exemplaar scheelt ook al veel. Zeker als je een VCLS canyon pen neemt met bladveer.

Overweeg ook 650b vs 700c. De eerste is fijner voor meer twisty en makkelijke mtb routes, de laatste is meer voor het rechtdoor trappen. Mijn rove st heeft nu 700c wielen. De 650bx47mm vond ik wel fijner rijden op singletrack in Nederland dan de 700x50mm in mijn grizl. Je hebt ook stalen fietsen die meer op 700c gericht zijn (Sour purple haze vind ik een knaller).

[ Voor 12% gewijzigd door cedrix5 op 05-10-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@cedrix5 Ja de 2x11 doet me laten twijfelen, ook zie in die review dat 'ie (ondanks 650b) toch wat moeite heeft met bochtige condities.

Maakt het niet makkelijker zo, haha :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:45
1x of 2x hangt echt vanaf waar je gaat fietsen.
Gewoon in Nederland is 1x prima (uitgezonder misschien als je in Limburg woont/grens over wilt)
En minder onderhoud/kan er minder mis gaan met ketting die eraf vliegt ed.

Kom je in gebieden met steile klimmetjes dan kan 2x nuttig zijn, hoef je geen mega (dure) cassette te monteren (met ook grote verschillen tussen versnellingen)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:37
Merk dat in de Veluwezoom dat een 2x wel fijn is. Zonder zou kunnen, maar ben toch blij dat die er bij mij op zit, maar is denk ik ook heel persoonlijk. Niet dat ik het kleine blad nu heel vaak gebruikt, maar als..dan ben ik er blij mee .

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ja ik ga soort van uit van mijn power op klimmetjes, kan mij voorstellen dat het voor normale mensen ook op de Veluwe best handig kan zijn om wat lichter te kunnen schakelen. (zonder een 300 euro cassette te hoeven kopen dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:44
DDX schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:28:
1x of 2x hangt echt vanaf waar je gaat fietsen.
Gewoon in Nederland is 1x prima (uitgezonder misschien als je in Limburg woont/grens over wilt)
En minder onderhoud/kan er minder mis gaan met ketting die eraf vliegt ed.

Kom je in gebieden met steile klimmetjes dan kan 2x nuttig zijn, hoef je geen mega (dure) cassette te monteren (met ook grote verschillen tussen versnellingen)
Bedoel je dan met bepakking? Want zonder bepakking denk ik dat ik met pak em beet 42x44 ook wel redelijk soepel boven kom op echt steile klimmetjes.Cassettes zijn idd wel duurder en stappen tussen de verzetten ook groter al merk ik dat ik daar op de gravelbike minder last van heb dan op de wegfiets (waar ik meestal met een 12-25 rij).

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijstakens
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:06
Ik heb een Kona Sutra LTD (model 2022), een 1x, maar bij een lange fietstocht in de bergen van Frankrijk en Spanje kwam ik zowel bij het hoge als lage verzet tekort.
Bergje af op zwaarste versnelling? Dan kan je tot 32 km/u meetrappen en daarna niet meer.
Ook voor bergje op had ik graag een lichtere optie gewild, zeker bij matig verharde ondergrond. Ik moet er bij zeggen dat ik redelijk zwaar bepakt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Met mijn 42x10-44 denk ik zelden echt dat ik een andere versnelling nodig heb. Maar vooral met wisselende wind op vlak asfalt komt het wel eens voor dat ik niet mijn optimale trapfrequentie voor het moment kan kiezen (omdat de stappen wat groot zijn). De meeste onverharde klimmetjes kom ik hier rond Zuid Limburg wel op (en verhard tot nu toe altijd), en heuvelaf haal ik tot 75km/u, wat voor mij genoeg is (tot ~55km/u is het ook nog comfortabel trappen).

Achteraf vind ik het toch een beetje jammer dat ik een SRAM Force XPLR habe gekozen inplaats van een Campagnolo Ekar die ik in eerste instantie in mijn hoofd had, (waarbij 12 vs 13 tandwielen overigens maar een beperkte factor is) maar goed het is niet anders. Ik ben nu wel aan het overwegen mijn wegfiets (die ik niet meer gebruik sinds ik mijn gravelbike heb) toch nog te vervangen door een nieuwe wegfiets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Senicx GR3 op de fiets gezet. Dat ziet er toch heel wat beter uit dan FSA Omega MegaExo die standaard kwam. Volgend jaar misschien ook Sram Rival etap, maar tot dan gewoon Apex met een crankset van AliExpress.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WNnbs0YdTf4jIv-qKIS5W5qxtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8GJfFf4z8X4jCC9WOvj1LbR.jpg?f=fotoalbum_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Laatst online: 00:53
begintmeta schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:39:
Met mijn 42x10-44 denk ik zelden echt dat ik een andere versnelling nodig heb. Maar vooral met wisselende wind op vlak asfalt komt het wel eens voor dat ik niet mijn optimale trapfrequentie voor het moment kan kiezen (omdat de stappen wat groot zijn). De meeste onverharde klimmetjes kom ik hier rond Zuid Limburg wel op (en verhard tot nu toe altijd), en heuvelaf haal ik tot 75km/u, wat voor mij genoeg is (tot ~55km/u is het ook nog comfortabel trappen).

Achteraf vind ik het toch een beetje jammer dat ik een SRAM Force XPLR habe gekozen inplaats van een Campagnolo Ekar die ik in eerste instantie in mijn hoofd had, (waarbij 12 vs 13 tandwielen overigens maar een beperkte factor is) maar goed het is niet anders. Ik ben nu wel aan het overwegen mijn wegfiets (die ik niet meer gebruik sinds ik mijn gravelbike heb) toch nog te vervangen door een nieuwe wegfiets...
Ik heb een Ekar groepset met 38T voor en 9-36 of 9-42 cassette achter, afhankelijk of ik de dunne of dikke bandjes spec gebruik, maar ik kan 18% hellingen op met de 42, en ook tot 66km/u (met 120rpm) trappen als ik flink wind mee heb of helling af ga. Ik zou nog kunnen spelen met een groter blad voor, maar het huidige bereik bevalt me prima, ik ben geen 60kg berggeit, maar eerder anderhalve berggeit :D

Het is wat mij betreft niet alleen de 13 versnellingen die voor mij perfect verdeeld zijn, maar ook hoe strak alles er nog bij staat na bijna 12.000km met alleen 2 nieuwe kettingen en heel vaak schoonmaken in de tussentijd, nauwelijks slijtage aan cassettes en voorblad, maar goed ook, want heel goedkoop is het niet ;)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:22

Appie

F1RST Racing

Irby schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:24:
[...]

Ik heb een Ekar groepset met 38T voor en 9-36 of 9-42 cassette achter, afhankelijk of ik de dunne of dikke bandjes spec gebruik, maar ik kan 18% hellingen op met de 42, en ook tot 66km/u (met 120rpm) trappen als ik flink wind mee heb of helling af ga. Ik zou nog kunnen spelen met een groter blad voor, maar het huidige bereik bevalt me prima, ik ben geen 60kg berggeit, maar eerder anderhalve berggeit :D

Het is wat mij betreft niet alleen de 13 versnellingen die voor mij perfect verdeeld zijn, maar ook hoe strak alles er nog bij staat na bijna 12.000km met alleen 2 nieuwe kettingen en heel vaak schoonmaken in de tussentijd, nauwelijks slijtage aan cassettes en voorblad, maar goed ook, want heel goedkoop is het niet ;)
Ikzelf rij ook met een XPLR groupset, en een paar verschillende wheelsets en rij met verschillende setups:
1. 40T Oval met 10-44T
2. 40T Oval met 9-45T (e13)

Voor sommige races, verander ik het volgende:
1. Drop front chainring naar 38T oval als er meer klimmen is (18%+)
2. Installeer een AXS der met een 9-50T (e13) cassette (met 40/38T) met veel stijle klimmetjes (denk and 160km+ (>100mile) met meer dan 3000hm (10000ft+).

10-44T: 10-11-13-15-17-19-21-24-28-32-38-44
9-45T:9-11-13-15-17-19-22-25-28-32-38-45
9-50T:9-11-13-15-17-20-23-27-31-36-42-50

Ik rij overigens ook met een dropper post (AXS refurb); nogal handig op single track and gnarly decents.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Irby schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:24:
[...]
Qua bereik is het prima vind ik ook met 12 versnellingen (maar ik trap boven de ~105rpm niet meer enorm comfortabel mee moet ik zeggen, maar het gaat inderdaad wel tot 120 als het moet) (13 zou wel net iets lekkerder zijn denk ik)
...
Dat is vooral wat mij in eerste instantie een Ekar wilde laten kopen. De Chorus groep op mijn wegfiets was is mechanisch nog zo goed, dat heeft Campa IMHO toch gewoon echt goed voor elkaar.

Wat voor mij uiteindelijk de grote verleiding naar SRAM was: voor dezelfde prijs krijg je een spider power meter bij de force groep... Maar achteraf gezien was dat vooral een gadgetverlangen voor hoe ik het allemaal gebruik.

[ Voor 54% gewijzigd door begintmeta op 05-10-2022 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
thijstakens schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:00:
Ik heb een Kona Sutra LTD (model 2022), een 1x, maar bij een lange fietstocht in de bergen van Frankrijk en Spanje kwam ik zowel bij het hoge als lage verzet tekort.
Bergje af op zwaarste versnelling? Dan kan je tot 32 km/u meetrappen en daarna niet meer.
Ook voor bergje op had ik graag een lichtere optie gewild, zeker bij matig verharde ondergrond. Ik moet er bij zeggen dat ik redelijk zwaar bepakt was.
Ze hebben tegenwoordig ook bespaard op de cassette, vroeger had je xd hub met 10-42 en 10% meer range. Nu is het wat mager. Op zo'n fiets wil je eigenlijk ook echt de ratio components mod doen zodat je een 10-50 12-speed kan schakelen met je rival shifters.
begintmeta schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:58:
[...]

Qua bereik is het prima vind ik ook met 12 versnellingen (maar ik trap boven de ~105rpm niet meer enorm comfortabel mee moet ik zeggen, maar het gaat inderdaad wel tot 120 als het moet) (13 zou wel net iets lekkerder zijn denk ik)

[...]

Dat is vooral wat mij in eerste instantie een Ekar wilde laten kopen. De Chorus groep op mijn wegfiets was is mechanisch nog zo goed, dat heeft Campa IMHO toch gewoon echt goed voor elkaar.

Wat voor mij uiteindelijk de grote verleiding naar SRAM was: voor dezelfde prijs krijg je een spider power meter bij de force groep... Maar achteraf gezien was dat vooral een gadgetverlangen voor hoe ik het allemaal gebruik.
Ekar is de beste gravel groep denk ik. De 9-42 heeft mooie range én 1x én kleine stapjes. Sram 10-50 mullet (al dan niet mechanisch door ratio components) is een mooie 2e naar mijn mening.
Al is dat allemaal behoorlijk exotisch, als je 2x accepteert is mijn GRX 400 2x10 ook helemaal prima voor me met een 11-36 cassette achterin. Ik vind het gewoon zonde dat ik de hoogste versnelling nooit gebruik maar wél nog lager zou willen. Met 1x kun je altijd je range 'verschuiven' door te wisselen van chainring.

[ Voor 45% gewijzigd door cedrix5 op 05-10-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Hopjesvla79 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:13:
Merk dat in de Veluwezoom dat een 2x wel fijn is. Zonder zou kunnen, maar ben toch blij dat die er bij mij op zit, maar is denk ik ook heel persoonlijk. Niet dat ik het kleine blad nu heel vaak gebruikt, maar als..dan ben ik er blij mee .
Rheden fiets ik ook regelmatig, en dat stelt weinig voor in vergelijking met de ardennen dus dan weet ik genoeg denk ik :)

Nu nog een zaak vinden die de Rove LTD in verschillende maten heeft om te proberen...

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 05-10-2022 23:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Irby
begintmeta schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:58:

Dat probleem had ik ook, maar doordat mijn fietsenmaker, naast het feit dat ie een geweldige vakman is, net Campa op bezoek had gehad met de toen nog uit te brengen Ekar groepset en daar lyrisch over was toen ik daar kwam voor de aanschaf van mijn Ridley sloeg dat enthousiasme over zullen we maar zeggen. Ik moest daardoor wat langer wachten op mijn fiets, maar ik ben er nog steeds erg blij mee ;)

De powermeter heb ik vervolgens opgelost met een setje Garmin vector 3 + mtb conversiekit, beiden gelukkig flink in de aanbieding, want dat is inderdaad een nadeel, er is geen andere optie voor zover ik weet dan het meten via de pedalen bij de Ekar groepset.

En dan te bedenken dat ik bij mijn vorige hobby, badminton, een racket van 150 euro al als knetterduur beschouwde. Je grenzen worden anders bij wielrennen/gravellen :D

Om toch bij het fietsen zelf te blijven, laatst een weekje op de Duits/Franse grens van de Vogezen doorgebracht, dat is wel wat ruiger terrein dan de Kroondomeinen, maar wel prachtig om te fietsen, de 3e foto was een 14% helling naar beneden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOGEzErRefYC8OXkoj_5grIqjbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruKNbKTyD1UlGC22Jt0cuuua.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88TyHpkfJ9hHCJTWxfvhF8piSLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqhptW32UtUIQczHzrSWro3E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtDI-5qTZba9B9gi6vXnQVppexo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZcQbXRcTuaqlNdtZTMCJtP6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
TommyGun schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:36:
[...]

Rheden fiets ik ook regelmatig, en dat stelt weinig voor in vergelijking met de ardennen dus dan weet ik genoeg denk ik :)

Nu nog een zaak vinden die de Rove LTD in verschillende maten heeft om te proberen...
ha zeker geen vergelijking idd. Gebruik het kleine blad dan ook alleen op de mtb stukjes of op bv de Muur van Mariëndael, maar het geheel kan natuurlijk ook aan mijn recreatieve rijstijl liggen :P Maar het kan ook zeker zonder. Net als mijn vering, kan zonder maar ben er toch blij mee dat die er op zit.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 16:38
Zaterdag willen we lekker gaan gravellen. Het Kroondomein is gesloten, dus zoeken we het iets verder op.

Heeft iemand een mooie route van pakweg 80Km ten oosten van de Veluwe of in de buurt van Zutphen? Liefst een route met zo min mogelijk auto's :-) Ik heb zelf geen domeinkennis van deze gebieden.

Ik ben benieuwd...... en uhhh.....ik heb geen Komoot toegang. Dus graag een gpx, Garmin.Connect of RideWithGPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Zag vandaag in Helmond iemand op een Aspero rijden, vroeg me af of anderen hier nog goede gravelbike-proof mtb routes rijden? Ik heb Oirschot wel eens gedaan, Best blauwe lus. Wil Rheden ook nog eens graag doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Stillekracht schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:53:
Zaterdag willen we lekker gaan gravellen. Het Kroondomein is gesloten, dus zoeken we het iets verder op.

Heeft iemand een mooie route van pakweg 80Km ten oosten van de Veluwe of in de buurt van Zutphen? Liefst een route met zo min mogelijk auto's :-) Ik heb zelf geen domeinkennis van deze gebieden.

Ik ben benieuwd...... en uhhh.....ik heb geen Komoot toegang. Dus graag een gpx, Garmin.Connect of RideWithGPS
Ik heb ooit deze route opgeslagen nadat iemand anders deze gefietst heeft, is 105 km maar genoeg punten waar je kan afsnijden. Komt langs Zutphen. Verder geen ervaring in die omgeving, maar had deze wel al opgeslagen voor future use. Misschien dat iemand anders meer over de omgeving kan vertellen. GPX hier.

[ Voor 5% gewijzigd door MaSw85 op 07-10-2022 08:57 ]

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:07

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Stillekracht schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:53:

Alle routes van gravelrides.cc staan sinds kort op RideWithGPS ipv Komoot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:26
Is het heel erg als ik 700x35c buitenbanden monteer met een 700x32c binnenband ? Ik kwam er achter dat ik geen 700x35c binnenbanden in huis heb.
(nee, ik rij nog niet tubeless)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bintmeister
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41

Bintmeister

In boerenkool nederlands graag

Ik ben me ook aan het oriënteren op een gravelbike. Aangezien ik nog geen enkele noemenswaardige fiets ervaring heb, is dat nog best een lastige opgave. Ik heb met veel plezier dit hele topic al doorgelezen, want een mooie plaatjes zeg!

Ik zal de fiets voornamelijk op de weg gebruiken, maar wil ook van de verharde wegen af kunnen en wat bospaadjes kunnen nemen. Gezien mijn ervaring zoek ik een fiets met een comfortabele geometrie, dus niet te sportief. Qua budget blijf ik het liefst onder de 2000 euro. Gezien mijn lengte (1.93) kom ik meestal op een XL uit, welke zo te zijn nog vaker uitverkocht zijn dan de kleinere maten..

Ik heb laatst in de winkel bij 12gobike een kort ritje gedaan om een Kona Libre wat erg comfortabel zat. De Ridley Kanzo was daarentegen veel te sportief voor mij.

Ik merk dat ik het erg lastig vind om de geometrie van een fiets in te schatten, alles lijkt zo veel op elkaar en een cm meer of minder kan al heel veel verschil maken. En door de schaarste is het vaak niet mogelijk een fiets uit te proberen..

Op mijn shortlist staan nu:
Kona Libre
Kona Rove NRB
Cube Nuroad EX
Radon Regard 9.0

Weet iemand hoe de Cube en de Radon zich qua zithouding verhouden tot de Kona Libre?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Willem30 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:02:
Is het heel erg als ik 700x35c buitenbanden monteer met een 700x32c binnenband ? Ik kwam er achter dat ik geen 700x35c binnenbanden in huis heb.
Lijkt me niet. Ik heb een 700x23/32 binnenband in gebruik in combinatie met 40mm buitenbanden.
Het rekt heus wel op, alleen misschien eerder stuk.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Bintmeister schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:16:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een gravelbike. Aangezien ik nog geen enkele noemenswaardige fiets ervaring heb, is dat nog best een lastige opgave. Ik heb met veel plezier dit hele topic al doorgelezen, want een mooie plaatjes zeg!

Ik zal de fiets voornamelijk op de weg gebruiken, maar wil ook van de verharde wegen af kunnen en wat bospaadjes kunnen nemen. Gezien mijn ervaring zoek ik een fiets met een comfortabele geometrie, dus niet te sportief. Qua budget blijf ik het liefst onder de 2000 euro. Gezien mijn lengte (1.93) kom ik meestal op een XL uit, welke zo te zijn nog vaker uitverkocht zijn dan de kleinere maten..

Ik heb laatst in de winkel bij 12gobike een kort ritje gedaan om een Kona Libre wat erg comfortabel zat. De Ridley Kanzo was daarentegen veel te sportief voor mij.

Ik merk dat ik het erg lastig vind om de geometrie van een fiets in te schatten, alles lijkt zo veel op elkaar en een cm meer of minder kan al heel veel verschil maken. En door de schaarste is het vaak niet mogelijk een fiets uit te proberen..

Kona Libre
Kona Rove NRB
Cube Nuroad EX
Radon Regard 9.0

Weet iemand hoe de Cube en de Radon zich qua zithouding verhouden tot de Kona Libre?
https://99spokes.com/en-E...22,radon-regard-10.0-2022

Alleen is er over de Radon weinig te vinden.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik weet niet of Chain Reaction naar Nederland shipped, maar die hebben de Rondo Ruut in excel voor een vrij bizarre korting staan. https://www.chainreaction...l-bike-2022/rp-prod209509

Vergelijkbare specs met de Kona Libre

Nevermind, shipped niet.

[ Voor 6% gewijzigd door MrAngry op 07-10-2022 13:08 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Willem30 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:02:
Een specifeke binnenband maat is geschikt voor een range aan buitenbanden.

Zie bijv. dit overzicht van Schwalbe: https://www.schwalbe.com/...hlauchtabelle_Ansicht.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
MrAngry schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:06:
Ik weet niet of Chain Reaction naar Nederland shipped, maar die hebben de Rondo Ruut in excel voor een vrij bizarre korting staan. https://www.chainreaction...l-bike-2022/rp-prod209509

Vergelijkbare specs met de Kona Libre

Nevermind, shipped niet.
Op Wiggle wel voor 1450. Alsnog erg goedkoop.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
MaSw85 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:55:
[...]

Ik heb ooit deze route opgeslagen nadat iemand anders deze gefietst heeft, is 105 km maar genoeg punten waar je kan afsnijden. Komt langs Zutphen. Verder geen ervaring in die omgeving, maar had deze wel al opgeslagen voor future use. Misschien dat iemand anders meer over de omgeving kan vertellen. GPX hier.
Dank hiervoor!

Ik heb hem ingekort tot 90Km. Als het morgenochtend droog is gaan we hem fietsen. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
Bintmeister schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:16:

Kona Libre
Kona Rove NRB
Cube Nuroad EX
Radon Regard 9.0

Ik kan van de radon ook niet direct volle geometrie vinden.
De Libre is uniek vanwege de enorme stack op die fiets, is wel ideaal voor gravel vind ik. Als je iets dieper wil zitten kun je nog steeds met slammed (negatieve hoek) stem rijden. Veel gravelfietsen hebben meer een racefiets geo (bv. mijn grizl is bijna een endurace qua frame). Dat is een stuk sportiever.

Voor zithouding zou ik gewoon iets groot genoeg nemen, precieze maat moet je niet over stressen omdat je altijd een kortere/langere pen kan nemen of andere vorm van stuur kan monteren om dat te fine-tunen. Als je niet te sportief wil zitten dan zou ik een frame kopen met veel stack, zodat het stuur hoog uit komt van nature. Kona is super qua geometrie vind ik, enige nadeel is de mindere value for money. Die Radon fietsen zijn super afgemonteerd ten koste van service en after-sales (dat is bij Canyon ook beroerd kan ik je vertellen). Een Kona van een fietsenmaker gaat wel een betere koop 'ervaring' geven. Heb zelf een 2ehands Rove st naast mijn Canyon als commuter/lichte gravel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:54

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

cedrix5 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:04:
[...]

De Libre is uniek vanwege de enorme stack op die fiets, is wel ideaal voor gravel vind ik. Als je iets dieper wil zitten kun je nog steeds met slammed (negatieve hoek) stem rijden. Veel gravelfietsen hebben meer een racefiets geo (bv. mijn grizl is bijna een endurace qua frame). Dat is een stuk sportiever.
Die stem omdraaien heb ik op advies van de BS ook gedaan op mn Rove DL. Ideaal om toch wat sportiever te kunnen zitten. Qua geo vond ik de Rove direct heel vertrouwd. Op een Rondo of 3T zat ik echt zo diep dat ik dat nooit 4 uur zou volhouden zonder dat ik elke dag stretches en yoga moet gaan doen.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stillekracht
@MaSw85 We hebben de route gisteren gereden. Zoals gemeld heb ik hem iets ingekort naar 86Km. Absoluut een mooie route. Het startpunt heb ik middels de JaVaWa tool verlegd naar een openbare parkeerplaats in Oxe.

De eerste helft van de route was veel over (harde) zandpaden. Zeer goed te berijden.Schijnbaar hebben ze in deze omgeving een andere zand leverancier dan op de Veluwe. Af en toe als verrassing een mooie single track door het bos. (prima te rijden, geen MTB-achtige tracks).

Het tweede deel was wat meer door open terrein (boeren landweggetjes, meer asfalt). Ook erg rustig. Gelukkig was de mais geoogst. Dan kan je tenminste nog wat zien en rij je niet door groene muren heen.

Wat mij verbaasd is dat ik eigenlijk nooit andere gravellaars tegen kom. Ook gisteren dus niet. Uitslag gisteren:
- 1 wielrenner
- 2 MTB'ers
- 0 Gravellaars

Deze route is wat mij betreft een aanrader; mooie omgeving, afwisselend en erg rustig. Dank @MaSw85 en de originele route bouwer!

Na de praatjes de plaatjes en de route:
https://connect.garmin.com/modern/course/132843248

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ONmgTJ3pIB5LMc-lDrNS0wZbbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxNIPcsZF6EdbAgtxy7Jr5pl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWguvqKNUIYwur9hZAR_oDRWCN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0ek3n7Vtjt9XsuGfvr5d4kM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ik was gisteren in Heverlee (Leuven) op de mtb en kwam toch veel gravelers tegen. Denk 6-tal mensen op mtb en 3 gravelbikes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Stillekracht schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:50:

Wat mij verbaasd is dat ik eigenlijk nooit andere gravellaars tegen kom.
Gravellaars zijn net als wild in bos. Je moet goed kijken om ze te spotten.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met verschil in SPD pedalen van Shimano?

Je hebt:
  • M520
  • M540 lichter
  • XT lichter en meer open gewerkt tegen modder
  • XTR lichter en 2mm lagere stack height
Ik heb nu een paar 520's, dat ik op de mtb zou willen zetten om te testen als alternatief voor flat pedals daar.
Moet dan wat nieuws kopen, vraag is welke optimaal zijn. Ze gaan allemaal 5-10+ jaar mee dus als ik nog lang fiets ben ik geneigd meer geld uit te geven voor wat luxers.
540 verliest al een hoop gewicht, xt nog 10 gram ofzo en xtr weer 20 gram denk ik. Maar Xtr heeft nog 2mm lagere stack height. Voor gravel specifiek is het ook handig als het pedaal zo stijf mogelijk is voor efficiënte kracht doorgave, dat was beter op mijn oude look racefiets pedalen. Het hoeft niet te werken in sprints, maar stijver voelt wel prettig.

Wat is jullie ervaring? Gewoon dit keer de 540's halen of is de meer open structuur op XT of de lagere stack height van xtr de moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
cedrix5 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:57:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met verschil in SPD pedalen van Shimano?

Je hebt:
  • M520
  • M540 lichter
Ik heb nu een paar 520's, dat ik op de mtb zou willen zetten om te testen als alternatief voor flat pedals daar.
Moet dan wat nieuws kopen, vraag is welke optimaal zijn. Ze gaan allemaal 5-10+ jaar mee dus als ik nog lang fiets ben ik geneigd meer geld uit te geven voor wat luxers.
540 verliest al een hoop gewicht, xt nog 10 gram ofzo en xtr weer 20 gram denk ik. Maar Xtr heeft nog 2mm lagere stack height. Voor gravel specifiek is het ook handig als het pedaal zo stijf mogelijk is voor efficiënte kracht doorgave, dat was beter op mijn oude look racefiets pedalen. Het hoeft niet te werken in sprints, maar stijver voelt wel prettig.

Wat is jullie ervaring? Gewoon dit keer de 540's halen of is de meer open structuur op XT of de lagere stack height van xtr de moeite?
Ik heb zowel de M520 als de XTR pedalen en die 2mm lagere stack height merk ik iig niet.
Daarnaast is het gewichtsverschil tussen de M520 en XTR zo'n 60 gram, dus of je dat de extra €80 euro waard vindt, verschilt per persoon.
Ik vond het iig wel sjiek om XTR op mijn mooie racefiets te zetten en M520 (inmiddels vervangen voor EH500) op mijn gravel/winterfiets. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:44
De consensus onder MTB-ers was volgens mij altijd dat je qua functionaliteit niet verder hoeft te kijken dan de M520. Voor gravelaars zal dat niet wezenlijk anders zij, al kan ik me voorstellen dat de gravelaars die van een racer komen lichtelijk opgewonden worden van 60g minder gewicht ;)

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Irby
Ik weet dat het een klein beetje offtopic gaat en ik kan geen mooie bosplaatjes laten zien zoals @Stillekracht, maar ik heb gisteren met de dunne bandjes spec weer een rondje gereden in het Zeeuwse, mede ook om de nieuwe (rode) fiets van mijn broer zijn vuurdoop wat rustiger te laten verlopen. Gravelbikes rijden ook met dunne bandjes prima ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SukskVAo5f-kxKGNnmztSjJiSmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMV5JplmWtsrtLNfaIS1chvv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4K43MjJcnulIbKrHXxowiIsMuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyP3wGPavcRs12PaB1elZcIY.jpg?f=fotoalbum_large

vandaag de SKS Veloflexx 55 op de Grizl Suspension gezet. In theorie 5 minuten werk, in de praktijk toch een stuk langer met afstellen, framefolie.plakken etc. Ik maakte me zorgen voor de voorvork (ondanks dat deze set bedoeld is voor veringen), maar ben nu eerder benieuwd naar het achterspatbord. Het zit op zich heel goed vast (en zo weer los te maken) behalve de plastic klem op de zitbuis. Die loopt van rond naar meer afgeplat. Ben benieuwd hoe dat klemmen zich gaat blijven houden.. Ik denk dat ik bij het achterspatbord de draadstangen nog een beetje ga inkorten zodat die nog meer het wiel gaat volgen, maar eerst deze week maar eens een testronde maken.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Hopjesvla79 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:41:
[Afbeelding]

vandaag de SKS Veloflexx 55 op de Grizl Suspension gezet. In theorie 5 minuten werk, in de praktijk toch een stuk langer met afstellen, framefolie.plakken etc. Ik maakte me zorgen voor de voorvork (ondanks dat deze set bedoeld is voor veringen), maar ben nu eerder benieuwd naar het achterspatbord. Het zit op zich heel goed vast (en zo weer los te maken) behalve de plastic klem op de zitbuis. Die loopt van rond naar meer afgeplat. Ben benieuwd hoe dat klemmen zich gaat blijven houden.. Ik denk dat ik bij het achterspatbord de draadstangen nog een beetje ga inkorten zodat die nog meer het wiel gaat volgen, maar eerst deze week maar eens een testronde maken.
Ik hoop voor jou dat deze beter werken dan de raceblade pro die ik ooit voor m'n hybride fiets had.
Sinds die ellende zweer ik enkel nog bij merkeigen oplossingen. En ik weet dat voor de Rudy dan weinig echt beschermends op de markt is.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Je hebt:
  • M520
  • M540 lichter

Tis dat je specifiek Shimano zoekt.
Ik zocht iets dat absoluut géén Shimano was omdat m'n fiets met SRAM uitgerust is.
Ben uiteindelijk thuisgekomen met https://www.futurumshop.n...4-pedalen-mtb-zwart.phtml

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Hopjesvla79 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:41:
[Afbeelding]

Jammer dat canyon niks maakt voor de Rudy. De originele canyon guards zijn veel beter, hier komt je voorspatbord ook niet laag genoeg om je ketting te beschermen tegen opspattende smurrie. Scheelt enorm met ontvetten en zwarte wet lube weghalen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 11:08

Je hebt:
  • M520
  • M540 lichter

Die Shimano pedalen gaan echt geen 10 jaar mee zonder revisie hoor. Na meer dan 5 jaar krijg je speling.

Overigens ben ik voor de XT gegaan want deze heeft een mooie Chroom as :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Zou de XTR nemen, 3 jaar garantie ipv 2 jaar.
(en persoonlijk al paar keer nodig gehad ivm speling as na iets meer dan 2 jaar)

En je kan de kortere as versie nemen, scheelt weer in q-factor.
(als je daar gevoelig voor bent)

[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 10-10-2022 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
DDX schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:11:
Zou de XTR nemen, 3 jaar garantie ipv 2 jaar.
(en persoonlijk al paar keer nodig gehad ivm speling as na iets meer dan 2 jaar)

En je kan de kortere as versie nemen, scheelt weer in q-factor.
(als je daar gevoelig voor bent)
Thx, misschien toch die ja. Korte as weet ik nog niet, boost mtb heeft enorme q-factor denk ik en niet direct last van. Als ik nu op de graveller weer wat millimeters opgeef krijg ik misschien meer schuren van framebag/toptube bag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
cedrix5 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

Jammer dat canyon niks maakt voor de Rudy. De originele canyon guards zijn veel beter, hier komt je voorspatbord ook niet laag genoeg om je ketting te beschermen tegen opspattende smurrie. Scheelt enorm met ontvetten en zwarte wet lube weghalen in de winter.
vind ik ook, al is het maar een set van alleen een achterspatbord met het originele Rudy voorspatbord(je). Dat voorspatbordje doet niet heel veel, maar alles beter dan niets.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Hangt er vanaf wat je wilt voorkomen, zou fietspositie als basis nemen.
En niet proberen zaken aan te passen om te zorgen dat je ergens niet tegenaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 15-09 19:07

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

cedrix5 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:19:
[...]

Thx, misschien toch die ja. Korte as weet ik nog niet, boost mtb heeft enorme q-factor denk ik en niet direct last van. Als ik nu op de graveller weer wat millimeters opgeef krijg ik misschien meer schuren van framebag/toptube bag.
Hier kan ik wel wat zinnigs over zeggen, mijn rechter knie is vrij gevoelig voor Q-factor. Op MTB maakt het vrij weinig uit, omdat je daar constant in beweging bent, zitten/staan, etc. Met gravel en soms kilometers lang rechtdoor tegen de wind in stoempen kreeg ik er toch last van.

Nu definitief opgelost (XTR crankset, Crank Brothers pedalen, zadel verder naar voren), maar bij gravel toch meer ding dan MTB. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb laatst in dit topic (dacht ik) iets over skinners gelezen. Lijken me erg prettige schoenen voor op een fietsvakantie. Alleen vraag ik me af voor welke seizoenen ze geschikt zijn? Over twee weken ga ik naar de Eifel en heb geen zin om m'n schoenen op m'n tas te moeten binden. Zijn die skinners dan geschikt, of zijn die dan al te koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
hoi1234 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:23:
Ik heb laatst in dit topic (dacht ik) iets over skinners gelezen. Lijken me erg prettige schoenen voor op een fietsvakantie. Alleen vraag ik me af voor welke seizoenen ze geschikt zijn? Over twee weken ga ik naar de Eifel en heb geen zin om m'n schoenen op m'n tas te moeten binden. Zijn die skinners dan geschikt, of zijn die dan al te koud?
Fietskleding topic?

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Het is alleen geen fietskleding, meer iets voor bikepacking topic ;)
Maar of het geschikt is, tja zou er niet km's mee in de sneeuw of regen gaan lopen.

Icm sokken denk ik dat het warm genoeg is om ff wat stukjes op te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
DDX schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:45:
Het is alleen geen fietskleding, meer iets voor bikepacking topic ;)
Maar of het geschikt is, tja zou er niet km's mee in de sneeuw of regen gaan lopen.

Icm sokken denk ik dat het warm genoeg is om ff wat stukjes op te lopen.
Nou ja het is bedoeld om even wat te kunnen eten ergens en dat ik niet heel de avond op fietsschoenen moet lopen. Dat is natuurlijk niet goed voor de fietsschoenen. Als ik alleen ben, dan zit ik meestal gewoon op m'n kamer. Soms gaan we met z'n tweeën. Dan lopen we nog een stukje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Naar mijn mening kan het prima.
Zit ook profiel aan de onderkant/als waterschoenen doen ze ook prima hun werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Ik heb ze besteld als nieuwe deadlift/squat schoenen. Ziet er perfect uit.
Ga er ook mee bikepacken volgende zomer, er waren plannen om de brown divide te doen in November. Denk dat het dan wel al te koud zal zijn, ga dan toch voor mijn paar Fizik terra artica X5 en direct loungen in de slaapzak nadat ik ze uit heb gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MartijnMartijn
MartijnMartijn schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:00:

Wat zouden jullie doen?
Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en ben in Duitsland een Giant Revolt Advanced 2 tegen gekomen voor een zeer aantrekkelijke prijs, die is het geworden! Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 12:03
Nou verrek. Er is een kalender verschenen voor de Social Rides in 2023! Met een paar gravel dagen ook nog!

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic!!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001

Flipmo

OMG !!

ElGreco schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:32:
Nou verrek. Er is een kalender verschenen voor de Social Rides in 2023! Met een paar gravel dagen ook nog!

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic!!
Leuk! weekje na mijn zomervakantie een graveltocht in Vorden, voor mij om de hoek ;) (naja 30km verderop)
Broertje woont ook aan een zandpad dichtbij 1 van de kastelen (huize medler)

Ga kijken tzt of ik mee kan fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfwood
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-09 23:49
Ik heb nu anderhalf jaar een gravelbike en merk dat ik toch vaak op asvalt rij en nog minder offroud. Heb het idee om een tweede set wielen met weg banden aan te schaffen, 32mm. Zou dit enig verschil maken kwa snelheid op de weg?

[ Voor 51% gewijzigd door Wolfwood op 13-10-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Hangt er vanaf met wat voor gravelbanden je het vergelijkt.
Profiel kan afremmen op asfalt en erg breed(icm lage druk) gaat zoeken op asfalt in bochten.

Dus ja 32mm racefiets bandjes kan sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Wolfwood schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:03:
Ik heb nu anderhalf jaar een gravelbike en merk dat ik toch vaak op asvalt rij en nog minder offroud. Heb het idee om een tweede set wielen met weg banden aan te schaffen, 32mm. Zou dit enig verschil maken kwa snelheid op de weg?
In theorie: ja. Maar kijk vooral ook naar het profiel. De ene 32mm is de andere niet. Kijk bijvoorbeeld op bicyclerollingresistance, bijvoorbeeld genoeg 40(+)mm die minder rolweerstand hebben dan 35mm.

Welke banden heb je er nu onder zitten?

Betere vraag: geniet je meer van het fietsen als je dat kleine beetje sneller gaat en is dat de investering van een nieuwe wielset + cassette + bandjes waard? 8)

[ Voor 4% gewijzigd door TheTinusNL op 13-10-2022 21:09 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Nu de blaadjes weer vallen en het een stuk vochtiger wordt, ben ik aan het kijken om seizoen-permanente spatborden te monteren zodat ik ook komende herfst en winter lekker comfortabel kan doorkachelen.

Ik heb een Sensa Romagna GRX en meen mij te herinneren dat er hier nog een aantal rondrijden op dat blauwe beestje. Is er toevallig iemand die meeleest die ook deze fiets heeft die en ervaringen wilt delen m.b.t. spatborden?

Ik zie op de voorvork 2, in de voorvork 1, op de achtervork 2, in de achtervork 1 en onderop ergens bij de zitbuis 1 bevestigingspunt, maar resultaten over welke spatborden nou goed passen ben ik nog niet tegengekomen.
Ik heb er nu de fabrieks Vittoria Terreno Dry 40mms opzitten, maar zodra die op zijn komen daar 35mm-ish half-slicks voor terug.

[ Voor 9% gewijzigd door TheTinusNL op 13-10-2022 21:20 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 09:12
TheTinusNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:15:
Nu de blaadjes weer vallen en het een stuk vochtiger wordt, ben ik aan het kijken om seizoen-permanente spatborden te monteren zodat ik ook komende herfst en winter lekker comfortabel kan doorkachelen.

Ik heb een Sensa Romagna GRX en meen mij te herinneren dat er hier nog een aantal rondrijden op dat blauwe beestje. Is er toevallig iemand die meeleest die ook deze fiets heeft die en ervaringen wilt delen m.b.t. spatborden?

Ik zie op de voorvork 2, in de voorvork 1, op de achtervork 2, in de achtervork 1 en onderop ergens bij de zitbuis 1 bevestigingspunt, maar resultaten over welke spatborden nou goed passen ben ik nog niet tegengekomen.
Ik heb er nu de fabrieks Vittoria Terreno Dry 40mms opzitten, maar zodra die op zijn komen daar 35mm-ish half-slicks voor terug.
Ik rijd rond met de SKS Speedrocker set. Geen schroeven, maar met klittenband en zit bij mij eigenlijk al het hele jaar door erop. Eenmaal goed afgesteld is er op en er af 1 minuut werk ongeveer. Past bij mij met de standaard Vittoria's prima (maar breder zal niet gaan denk ik)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
TheTinusNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:15:

Ik heb SKS style op een Rove st, mijn canyon set voor grizl is beter, maar als je ze eenmaal gemonteerd hebt zit de SKS set ook prima. Blauwe locktite is handig om ratelen van de kleine schroefjes te voorkomen, je kan ze niet heel vast draaien afhankelijk van je frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Gisteren de bijna profielloze 33mm bandjes vervangen door een set Aventura in 38mm. Voorwiel eruit, band er voorzichtig af gehaald. Zat nog een ruime hoeveelheid sealant in dus dacht die gebruiken we gewoon opnieuw. Nieuwe band erop, sealant overgegoten, band erop. Oppompen, plopperdeplop klaar.

En toen achter... Resultaat. Geen plopperdeplop, overal smeerbende van de latex en nu dus een binnenband erin }:|

Als ik binnenkort eens nieuwe sealant heb nog een poging. Had nu de rand van band ook niet ingesmeerd met zeep, dus wellicht dat dat nog wat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
pjlgt schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:21:
Gisteren de bijna profielloze 33mm bandjes vervangen door een set Aventura in 38mm. Voorwiel eruit, band er voorzichtig af gehaald. Zat nog een ruime hoeveelheid sealant in dus dacht die gebruiken we gewoon opnieuw. Nieuwe band erop, sealant overgegoten, band erop. Oppompen, plopperdeplop klaar.

En toen achter... Resultaat. Geen plopperdeplop, overal smeerbende van de latex en nu dus een binnenband erin }:|

Als ik binnenkort eens nieuwe sealant heb nog een poging. Had nu de rand van band ook niet ingesmeerd met zeep, dus wellicht dat dat nog wat helpt.
Ja dat helpt, de smallere banden zijn bij mij ook altijd moeilijker. 2,4" mtb gaat vanzelf. Schwalbe easyfit is ook nog iets dat je kan proberen. Ik vul soms ook nog mijn booster vat ook al heb ik een compressor, dan valve core eruit voor maximaal veel lucht ineens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
pjlgt schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:21:

Op sealant zit overigens ook een houdbaarheid, uit mijn hoofd 6 maanden. Mijn vermoeden is dat dit voor de optimale werking opgaat, dus iets ouder dan werkt het wel maar minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
artharpe schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Op sealant zit overigens ook een houdbaarheid, uit mijn hoofd 6 maanden. Mijn vermoeden is dat dit voor de optimale werking opgaat, dus iets ouder dan werkt het wel maar minder.
Zal daarom even wat nieuwe bestellen en nog eens een poging doen. Dan gelijk die in de voorband vervangen. Heb trouwens ook geen booster of iets dergelijks, dus dat de voorband er met een standaard pomp wel direct op plopte was al een verrassing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Volgens mij is die houdbaarheid van toepassing als het in je band zit.
Niet als het gewoon in afgesloten fles zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Gelijk de limieten van de nieuwe Pirelli Centurato H's gevonden. Op de natte modderige hellingen voorbij Ubachsberg konden ze geen grip vinden.

Was misschien ook wat optimistisch om die te pakken ipv mijn WTB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfwood
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-09 23:49
TheTinusNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

In theorie: ja. Maar kijk vooral ook naar het profiel. De ene 32mm is de andere niet. Kijk bijvoorbeeld op bicyclerollingresistance, bijvoorbeeld genoeg 40(+)mm die minder rolweerstand hebben dan 35mm.

Welke banden heb je er nu onder zitten?

Betere vraag: geniet je meer van het fietsen als je dat kleine beetje sneller gaat en is dat de investering van een nieuwe wielset + cassette + bandjes waard? 8)
Ben wel tevreden van mijn huidige standaard Bontrager wielen van de Trek Checkpoint. Wil wat langere tochten maken en vaker bergop rijden in Zuid-Limburg en de Ardennen en dan zijn racebanden misschien een iets betere optie?
Snelheid maakt mij eigenlijk niets uit en was waarschijnlijk de verkeerde manier om het uit te drukken. Ik rij vooral voor mijn plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIJkcGK35uyhYWd9d03mEERV_-w=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/WaD6TDvs1yPWIfl0EFxmGFEy.gif?f=fotoalbum_large

Is dit nog te repareren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
Ik kan niet goed zien waar je problemen mee hebt. Ik zou eerst eens beginnen met goed schoonmaken en smeren. Ik vermoed dat je klachten hebt over het op spanning houden van je ketting.. dat zou daarmee wel opgelost kunnen worden.

Wel handig als je ook beschrijft wat je probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De derailleur was in de lock positie gaan zitten. Dat heb ik nu terug gezet en dus het probleem mee gefixed. Zo leer je weer iedere dag wat over je fiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bintmeister
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41

Bintmeister

In boerenkool nederlands graag

Woensdag, tijdens het wachten op Blind Guardian in Sittard, de knoop doorgehakt toen ik toevallig zag dat de Triban GRVL 520 SRAM in XL ineens op voorraad was.

Komende vrijdag wordt hij al geleverd. Ben erg benieuwd! Van de week alleen nog wel even naar de fietsenwinkel voor in ieder geval een fietsbroek, slot en een helm. Daarna nog maar eens kijken naar spatborden en licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
Bintmeister schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:56:
Woensdag, tijdens het wachten op Blind Guardian in Sittard, de knoop doorgehakt toen ik toevallig zag dat de Triban GRVL 520 SRAM in XL ineens op voorraad was.

Komende vrijdag wordt hij al geleverd. Ben erg benieuwd! Van de week alleen nog wel even naar de fietsenwinkel voor in ieder geval een fietsbroek, slot en een helm. Daarna nog maar eens kijken naar spatborden en licht.
Ik heb zelf een Triban RC500 omgebouwd naar gravelbike. Werkt prima met 38mm pathfinder pro's. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ7H-k1lmXme9g6NbyTNKLM-his=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUfOlhhO6lV3JV1JGdSrUEnt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Hij is binnen! Een Giant Revolt Advanced 2.
Vandaag geen tijd gehad om te testen, dat wordt morgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLwT5mVc_etu-PH5GDzZXh08pHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PJxcXWUkRWi8MRRTtOx0N48.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
NewbieNeo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

Ik heb zelf een Triban RC500 omgebouwd naar gravelbike. Werkt prima met 38mm pathfinder pro's. O-)

[Afbeelding]
Wat voor spatborden zitten daarop? Heb zelf een Triban RC520 Shimano en ben nog op zoek naar spatborden. Fiets ook regelmatig met een Thule Chariot erachter dus zoek ook specifiek spatborden die degene achter je redelijk droog/schoon houden. Deze lijken wel lang genoeg te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
DrAMetElfeNd schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:19:
[...]

Wat voor spatborden zitten daarop? Heb zelf een Triban RC520 Shimano en ben nog op zoek naar spatborden. Fiets ook regelmatig met een Thule Chariot erachter dus zoek ook specifiek spatborden die degene achter je redelijk droog/schoon houden. Deze lijken wel lang genoeg te zijn :P
Dat is de SKS speedrocker icm de extension. Zonder extension wordt degene achter je alsnog nat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
NewbieNeo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

Dat is de SKS speedrocker icm de extension. Zonder extension wordt degene achter je alsnog nat. :+
Dank u! Vooral de toevoeging van de extensie is een goeie. De Speedrocker had ik al eens bekeken maar was bang dat die te kort zou zijn, da’s met die extension waarschijnlijk niet het geval _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Gisteren na vele creatieve routes gemaakt en beoordeeld te hebben ben ik met m'n duo-partner bij een reverse loop uitgekomen voor de Komoot Grally in Breda.

Eerst de stad uit richting Mark en Mastbos. Daarna op naar Rijsbergen en de Vloeiweide.

Na deze highlights werd het tijd voor de pauze bij de Galderse meren. Daar komen was een kleine uitdaging (iets met windmolens en een afgesloten weg), maar de uitgebreide verzorgingspost maakte veel goed.

Na de pauze op naar Galder en Meerseldreef. Met die laatste highlights op zak werd het tijd richting Breda te gaan.
Niet zonder landgoed Valkenberg te bezoeken en een niet begaanbaar pad (klunen!) langs begraafplaats Lichtenberg. Ondertussen een paar verdwaalde wandelaars gered .

De finale was de beklimming van de geluidswal, waarna de kasseien van de Semenarieweg volgden. De route ging verder over fietspaden naar Frontaal waar een heerlijk biertje en broodje worst wachtten.
Een heerlijke dag met gezellige mensen en fantastisch weer.

Zijn er nog meer hier die deelgenomen hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dwr5s_mXSi5ju9COo8xXOeni16k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNBixz6TwUkNxX2xGdoiRhw0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4B-Uu9F0FvOSvIl9qTJAhR_RQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEsn7KS4Js10sc4gF0PYn1at.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3HnNrw67k7WgjlJk8psmy6EiO8g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjePaGajgQB2l67XnTJOeDfl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StCHxk6yQOkBE1yelbsKmMNXoZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E10ZIKo9NsnP9j05E2dUy7em.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlU4OJumlGuc72cFkVxvPQJDwqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ze63EBYjs1NgpEoBTe0kD654.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46RzW6m0_iC6JJHUF0M_wjZKiOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stotmOUwoGC7OJddNUFjW8du.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vmr5rQd3KAUeqM83CXNxM2FHo9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpqNKncVj4MZBP03lDkJKd5a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uwz2HAlm5uXP0LXK1UOJSm2jgCI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NV0tOBtxpkjx7Br74LhiXRYv.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 95% gewijzigd door magic_nl op 17-10-2022 10:45 ]

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Er zijn er hier vast meer die rondrijden met een Sram Rival XPLR eTap groepset.
Ik heb nu ruim 3000km ermee gereden in pak 'm beet een half jaar.
Na zo'n 1000km heb ik m'n achterrem al 'ns laten bleeden omdat ik de hendel zowat tegen het stuur kon trekken.

Na ca. 2500km heb ik de blokjes van de achterrem vervangen omdat die op waren.
Nu, ongeveer 500km verder, heb ik weer het probleem dat ik de hendel van de achterrem zowat tegen het stuur kan trekken. Dat zou betekenen dat ik 'm opnieuw moet (laten) bleeden.
Met de voorrem heb ik totaal geen problemen, maar die wordt natuurlijk ook wat minder gebruikt.

Als ik het vergelijk met de mountainbike die ik hiervoor had (met Shimano br-mt200, toch niet de allerbeste remmen) dan heb ik die in meer dan 2500km nooit hoeven bleeden.

Is dit iets dat anderen ook ervaren, want dan is denk ik de beste optie zelf leren bleeden en een kit aanschaffen. Of zijn er andere oplossingen die dit kunnen voorkomen?
En wellicht andere componenten (zouden andere remklauwen/leidingen kunnen?), want misschien ligt het wel aan de DOT vloeistof die SRAM gebruikt ipv minerale olie van Shimano.

Heeft er iemand tips/ideëen/ervaringen?

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
magic_nl schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:21:

Met de voorrem heb ik totaal geen problemen, maar die wordt natuurlijk ook wat minder gebruikt.

Heeft er iemand tips/ideëen/ervaringen?
Rijdt zelf op een fiets met de Force eTap maar weet niet of dat andere remmen zijn dan bij de Rival maar heb geen problemen met die remmen, daarin zit ook die vloeistof (+/- 5000km in afgelopen 12 maanden zonder bleeden). Zit er niet ergens iets los waardoor de druk weg valt?

Maar gebruik jij je achterrem echt meer dan je voorrem? Gebruikelijk op de fiets is volgens mij andersom. In ieder geval bij mij. :)

[ Voor 6% gewijzigd door GerbenBK op 20-10-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

GerbenBK schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:19:
[...]

Maar gebruik jij je achterrem echt meer dan je voorrem? Gebruikelijk op de fiets is volgens mij andersom. In ieder geval bij mij. :)
We hebben het hier over een gravelbike.
Ik heb liever dat m’n achterwiel in een slip raakt dan dat m’n voorwiel onverwachte dingen doet.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
magic_nl schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

We hebben het hier over een gravelbike.
Ik heb liever dat m’n achterwiel in een slip raakt dan dat m’n voorwiel onverwachte dingen doet.
Interessant. Ook bij het gravelen rem ik meer voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Als je het laat bleeden moet je ook verzekeren dat die persoon het goed doet. Ik moet soms toch nog eens extra alles aansluiten om wat resterende lucht weg te krijgen. Zelf ook gedaan met men voorrem toen plots na een dubbele bleed mijn achterrem veel meer kracht had.

Slijtende blokjes komt vaak door natte troep + resin. Ik heb nu nieuwe ti metallic pads (wel shimano) en die gaan veel langer mee. Piepen kort tot ze warm zijn en dan volledig stil. Mijn resin pads op andere gravelfiets piepen eigenlijk evenveel naar mijn idee.

Wat betreft voor/achter rem, mijn vriendin remt ook altijd vooral achter. Dat is comfortabel maar je kan veel harder remmen als je gewoon remt naar de gewichtsverdeling (dat is meestal vooral voor). Vraagt wel wat finesse want velen zijn bang voor uitbreken voorwiel of over stuur gaan. Sommige mtb video’s leggen het goed uit dat je hard remt vooraan tot je een bocht inzet en dan in de bocht met achterrem nog wat kan bijremmen maar verder de voorrem niet aanraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12:50
Zelf nog (te) weinig km's gemaakt om iets zinnigs te kunnen zeggen over het bleeden met de Rival (XPLR) Etap.

Maar wat ik me wel afvroeg, heeft de XPLR derailleur ook een lock functie? Zoals bij de MTB's... Voor onderhoud gebruik ik dit met regelmaat op de MTB (GX AXS).
Pagina: 1 ... 23 ... 85 Laatste