Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 22 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:03
@Smok3yNL : Comfort gaat wat verder dan je stuurpen omdraaien.
Ik fiets ruim 40 jaar, >600.000Km. Heb altijd heerlijk op mijn fiets gezeten. Met een chronische achillespeesblessure uiteindelijk bij een bikefitter uitgekomen die ook sportarts is. Achillespees snel verhopen (schoenplaatjes naar achteren). Ik zat echter volgens de bikefit 2cm (!!) te hoog (al 600.000Km)

In stapjes van 2mm ben ik 2cm gaan verhogen. Drop van mijn stuur hersteld, maar wat een bak ellende. Veel pijn in de nek, schouders, handen etc.

Vele uren gelezen en geluisterd (youtube) over bikefit. Nu mijn zadel 5mm verlaagd en het gaat een stuk beter!

Om een lang verhaal kort te maken: het gaat om de balans op je fiets. De balans van de verhouding van het gewicht op je zadel en stuur.

Probeer het gewoon uit. Realiseer je wel dat hoger zitten ook meer luchtweerstand geeft. Sommigen vinden dat niet comfortabel :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:02

M-ThijZ

Riding on Rails

In de afgelopen maanden ben ik wekelijks de afstanden gaan opbouwen. Eerst rondjes van 30 KM, vervolgens een keer 60 KM, vorige week 70 KM en afgelopen zaterdag heb ik Hof van Twente, die al een hele tijd op mijn wensenlijst stond, vanuit Enschede gefietst. De totale afstand was zo’n 100 KM. Dit is een prachtige route en ik kan ‘m iedereen aanbevelen.

Op een gegeven moment had ik het grootste gedeelte er op zitten en had ik Diepenheim al achter mij gelaten. Bij Kasteel Weldam stopte ik omdat daar een Engelse fair bleek te zijn en dat zag er wel interessant uit. Toen ik echter verder wilde fietsen begon mijn rechterknie te protesteren, die vond het wel mooi geweest voor de dag. Eerst maar eens een stukje proberen te lopen... maar dat ging eigenlijk ook niet en toen ik even stil stond voelde ik mijn hele rechterbeen stijf worden, dus ik dacht: ik kan maar beter in beweging blijven.

Dus weer op de fiets. Linkerschoen ingeklikt en de rechterschoen los op het pedaal. Gelukkig, dat was enigszins te doen. Maar dat was best nog wel een rit vanuit Goor naar Enschede. :') Af en toe nog stukjes ‘normaal’ gefietst en de route afgemaakt, echter het laatste stuk naar huis was ik er wel klaar mee.

Nu maar even goed rust nemen en kritisch naar de stand van het schoenplaatje kijken, want mijn vermoeden is dat daar de oorzaak ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:44
vhal schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:04:
Voor het eerst heb ik mijn achterband lek gereden tijdens een commute rit. Helaas geen biba in de tas maar gelukkig was ik niet al te ver van huis om de "walk of shame" te ondergaan :+

Overigens had ik thuis nog wel redelijk wat moeite om de band weer goed in de velg te krijgen. Op de één of andere manier wilde de band niet goed in de velgrand ploppen. Na een hoop gekloot ben ik wederom met een "walk of shame" naar de FM gelopen en die heeft het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen met wat tire assembly spray.

Zit er toch maar eens over na te denken om tubeless te gaan rijden...
Gewoon deze bandenhulp van BBB gebruiken voor montage, werkt erg goed en heel simpel.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Geen idee of dat door de droogte is begonnen, maar door alle regen van de laatste week zijn op vrijwel alle hellingen in de buurt die ik beklim grote gleuven/geulen ontstaan door alle erosie, veel meer dan in voorgaande jaren.
Kan me niet voorstellen dat het voor wandelaars en mountainbikers veel beter is. Sommige zijn echt ronduit gevaarlijk gezien sommige geulen minimaal 30-40cm diep zijn.

Is het dan wijsheid om de Gemeente voor zoiets op de hoogte te brengen? Kan me niet voorstellen dat ze moeite gaan doen om oude hollewegen en andere hellingen te gaan fixen omdat ik er zo nodig met mijn gravelbike er doorheen moet.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:13

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Yakolev schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:14:
Geen idee of dat door de droogte is begonnen, maar door alle regen van de laatste week zijn op vrijwel alle hellingen in de buurt die ik beklim grote gleuven/geulen ontstaan door alle erosie, veel meer dan in voorgaande jaren.
Kan me niet voorstellen dat het voor wandelaars en mountainbikers veel beter is. Sommige zijn echt ronduit gevaarlijk gezien sommige geulen minimaal 30-40cm diep zijn.

Is het dan wijsheid om de Gemeente voor zoiets op de hoogte te brengen? Kan me niet voorstellen dat ze moeite gaan doen om oude hollewegen en andere hellingen te gaan fixen omdat ik er zo nodig met mijn gravelbike er doorheen moet.
Hangt denk ik van het gebruik van de paden af.
Als het gangbare paden zijn die door meer fietsers gebruikt worden kun je altijd een melding maken met de buiten beter app. Zijn het echt bospaden, dan is het maar de vraag. Dan zal de grondeigenaar (staatsbosbeheer?) er wat mee moeten miscchien.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:43
Ik heb vanmorgen een Canyon Grizl CF SL 7 besteld met Rival etap 1x en hij komt morgen al binnen blijkbaar :D

Ondanks dat ik nog niet zeker weet of een weg wielset nodig is, verwacht ik van wel. Ik doe geen wedstrijden oid, maar toch zal vrienden en mensen van de stichting bijhouden met 45mm banden niet zo heel easy zijn denk ik :)

Ik heb een DT Swiss ER1600 wielset van mijn oude fiets met Shimano/SRAM body. Nu heb ik al een beetje dit topic doorgelezen maar ik wilde even het boodschappen lijstje dubbelchecken.

Als het goed is heb ik nodig:

- 2 x remschijf (SRAM CENTERLINE CENTERLOCK 160mm)
- 1 x 10-36 casette (SRAM Rival XG-1250)
- DT SWISS Freehub Body for Ratchet System XDR-ROAD ( https://r2-bike.com/DT-SW...m-Thru-Axle-SRAM-XDR-Road)
- En mogelijk nog shims voor tussen de brake rotors om die hetzelfde uit te lijnen.

En als ik het goed begrijp is het wisselen tussen de wielsets dan als volgt:

- Wielsets wisselen
- Schijfremmen bijstellen
- B schroef aanpassen achterderailleur vanwege verschil tussen 10-44 en 10-36 cassettes.

Mis ik hier nog iets in mijn aannames? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:59
yeehaw schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:54:
Ik heb vanmorgen een Canyon Grizl CF SL 7 besteld met Rival etap 1x en hij komt morgen al binnen blijkbaar :D

Ondanks dat ik nog niet zeker weet of een weg wielset nodig is, verwacht ik van wel. Ik doe geen wedstrijden oid, maar toch zal vrienden en mensen van de stichting bijhouden met 45mm banden niet zo heel easy zijn denk ik :)

Ik heb een DT Swiss ER1600 wielset van mijn oude fiets met Shimano/SRAM body. Nu heb ik al een beetje dit topic doorgelezen maar ik wilde even het boodschappen lijstje dubbelchecken.

- DT SWISS Freehub Body for Ratchet System XDR-ROAD ( https://r2-bike.com/DT-SW...m-Thru-Axle-SRAM-XDR-Road)
- En mogelijk nog shims voor tussen de brake rotors om die hetzelfde uit te lijnen.

- Wielsets wisselen
- B schroef aanpassen achterderailleur vanwege verschil tussen 10-44 en 10-36 cassettes.

Als jouw huidige rotors 160mm zijn, zou ik eerst die opmaken.

Voor de rest klopt het wel aardig. Cassette is een persoonlijke voorkeur qua bereik. Ik weet niet wat voor voorblad erop zit maar een 10-33 of 10-30 zou ook wel kunnen.

B schroef kan maar hoef niet altijd. Ik heb mijn b schroef afgesteld op een 10-50 cassette en het werkt ook prima met een 11-39 cassette zonder er aan te hoeven zitten.
Op 11 speed shimano fiets was dat ook zo. Afgesteld op een 11-34 maar voornamelijk rijdend op 11-25.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Thanks, het is 40t voor. Dus komt dan met 10-36 voor mij wel op een mooi verhouding. Komt qua range in de buurt van mijn compact, alleen 1 kleinste kransje minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

yeehaw schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:54:

- Wielsets wisselen

Waarom niet ook gewoon een 44-10 op de wegset? Heb zelf de grail met die cassette en rij ook best wat op de weg. Op de weg kom ik niet snel lager dan de 28 uit. Dan heb je nog de 32, 38 en 44 om te klimmen. Kan niet zeggen dat er grote overgangen zitten tussen de andere versnellingen. Rij meestal tussen 17 en 13. En bij veel wind mee 11 of 10.
Als je dezelfde cassette hebt hoef je dd derailleur niet bij te stellen iedere keer.
Grote kans dat de schijfremmen zonder stellen passen omdat het beide DT Swiss is.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
Ik ga het eerst even ondervinden inderdaad. Goed om te weten dat je er goede ervaringen mee hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
ElGreco schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:17:
[...]

Wat versta je onder 'opmaken' ?
Ik vervang regelmatig remblokken, maar schijven slijten amper.
Zelfs met km's die ik maak...

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
DDX schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:17:
[...]

Wat versta je onder 'opmaken' ?
Ik vervang regelmatig remblokken, maar schijven slijten amper.
Zelfs met km's die ik maak...
Op een gegeven moment zullen ze onder de minimale dikte uitkomen. Dat bedoel ik te zeggen. Maar het klopt dat dat heeeeeeeel lang kan duren.

Ik heb gevallen gezien die iets te lang gewacht hadden met blokjes vervangen. Das niet oké voor je schijf.

Onder normale omstandigheden en onderhoud, zal een nieuwe set schijven heel lang op zich laten wachten.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:58
@rolandos582 volgens mij wordt je geroepen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:55

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:17:
[...]

Voor de rest klopt het wel aardig. Cassette is een persoonlijke voorkeur qua bereik. Ik weet niet wat voor voorblad erop zit maar een 10-33 of 10-30 zou ook wel kunnen.

B schroef kan maar hoef niet altijd. Ik heb mijn b schroef afgesteld op een 10-50 cassette en het werkt ook prima met een 11-39 cassette zonder er aan te hoeven zitten.
Op 11 speed shimano fiets was dat ook zo. Afgesteld op een 11-34 maar voornamelijk rijdend op 11-25.
Klopt ja, en de b schroef kan ook niet altijd op een kleinere casette zonder ook de ketting in te korten. Die van mijn 11-speed staat afgesteld op 11-30 maar als ik de b-schroef zou afstellen op de 25 van mijn 12-25 cassette is de ketting te lang terwijl die weer niet korter kan voor de grote cassette. Misschien speelt dit met 1x minder omdat de capaciteit wat minder gerekt wordt maar toch, @yeehaw, ik zou gewoon alles afstellen op de grootste cassette en dat lekker zo laten als je wisselt, wel zo makkelijk. Veel plezier alvast met je Grizl!

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 13-09-2022 23:33 ]

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 12:03
@Plint of iemand anders, heeft er iemand de GPX van deze route? https://www.komoot.nl/tour/343593377

Gebruik nooit Komoot en nu moet je dus kennelijk buiten je regio betalen om een GPX te downloaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 13:10
Die had ik al in verschillende chats gepost, 60 euro per set. 120 euro voor en achter, doe even normaal. Die shimano advies prijzen zijn al te hoog, een set blokjes haal je in duitsland voor 7-8 euro. Als je dan dit soort prijzen gaat betalen, ken ik nog wel wat andere upgrades

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-06 21:28
GrooV schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:00:
@Plint of iemand anders, heeft er iemand de GPX van deze route? https://www.komoot.nl/tour/343593377

Gebruik nooit Komoot en nu moet je dus kennelijk buiten je regio betalen om een GPX te downloaden
Heb de regio beschikbaar :)
https://drive.google.com/...Wh-08Ixd/view?usp=sharing

(...)

• GrooV
  • Laatst online: 18-06 12:03
Thnx!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:51
MartijnGizmo schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:36:
[...]
Toevallig ook net een set Bite gemonteerd in 40 (Ultrabite onverkrijgbaar), maatje minder dan de gebruikelijke 45-banden ivm meer spatbordruimte. Eerste indruk eigenlijk wel prima, G-One Bite wat stijver dan de banden die ik hiervoor had (Pirelli Cinturato Gravel M + H), past qua sturen wat beter bij mijn rijstijl. :)
Waar een Ultrabite echt voor natte omstandigheden bedoeld is, is de Bite dat niet (hoewel de naam wellicht anders doet vermoeden). Als je natte ondergrond / modder verwacht lijkt me de Cinturato M een betere keuze. Ik overweeg die iig voor deze winter. Is er een specifieke reden dat je voor Bite gekozen hebt i.p.v. de Cinturato?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 18-06 17:15

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verandering van spijs etc... :) Wilde vooral ook een iets stijvere band proberen.

Cinturato M had ik afgelopen winter vóór én achter, voldeed prima, maar in 700x45 iets te krap met spatborden op mijn fiets (Surly Straggler), al zijn ze er ook in 40. In het voorjaar de achterste gewisseld naar een Cinturato H, rolt nog wat lichter, uiteraard wat minder grip op modder/los zand, en voor mijn smaak iets te soepel. Deels verholpen met 0,2 bar meer druk, maar voor mij toch net niet helemaal.

Uiteraard erg persoonlijk, ik ben groot/zwaar (92kg) en rijd graag hard, gebruik de fiets vaak als een soort XC-mountainbike.

EDIT: wilde dus eigenlijk Bite áchter en Ultrabite vóór, maar die laatste is slecht leverbaar. Gebruik over het algemeen de fiets in de wintermaanden iets minder ruig met spatborden etc, over een paar maanden weet ik of het een goede keuze was

[ Voor 16% gewijzigd door MartijnGizmo op 15-09-2022 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:55
De bites kwamen op mijn Grizl standaard. Ik vond het een beetje net-niet banden.
Ze hebben slechte grip in modder/los grind maar rollen ook niet super vlot.
De ultrabites hebben ook hoge rolweerstand, maar deze overtuigen wel qua grip.
(heb ik in de winter in 45mm met spatborden, in zomer nu 50mm maxxis ramblers)

Cinturato M en René herse oracle ridge is potentieel nog beter denk ik, vooral op vlak van rolweerstand, maar nog niet getest.

• klaaas
Ik heb net een setje spatborden besteld, dus ik ga eerst maar eens kijken of dat past en of mijn Aventura's dan nog passen. Ik gebruik de fiets voor zowel gravelrondjes als woon-werkverkeer en voor dat laatste is een echte modderband qua rolweerstand weer niet zo fijn. En als ik eerlijk ben probeer ik echte modder ook wel een beetje te vermijden, dus ik hoop gewoon met de Aventura's door te kunnen rijden.

Maar als de compromisband niet past wordt het denk ik de Cinturato M op de ene wielset en een snellere band op de andere. Daar liggen nu racebandjes op, maar die zal ik in de winter toch niet gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 15-09-2022 12:13 ]

Hij wil.

• cedrix5
Ik had vroeger ook 2 wielsets voor gravel met 1 set slicks.
Tegenwoordig gewoon een 2de fiets gekocht als woon-werk en wintertrainer. Ook supernova dynamo lampjes op gezet net via vlechtservice (snel en goedkoop handgespaakt wiel opgebouwd van mijn eigen onderdelen). Zeer prettig geheel voor als je in donkere periode wil door fietsen.

• klaaas
@cedrix5 : ik overweeg om een voorwiel met dynamo te kopen zodat ik in de winter altijd licht heb. Ik zie alleen dat die dynamo lampjes tot max 200 lumen gaan. Mijn huidige Lezyne heeft 1100 lumen en ik gebruik dat best wel eens (weg door het bos zonder straatverlichting). Heb je met die dynamo lampjes wel voldoende licht?

En ja, de volgende stap is een aparte woon-werkfiets, maar daar denkt de vrouw nog anders over ;)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
klaaas schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:41:
@cedrix5 : ik overweeg om een voorwiel met dynamo te kopen zodat ik in de winter altijd licht heb. Ik zie alleen dat die dynamo lampjes tot max 200 lumen gaan. Mijn huidige Lezyne heeft 1100 lumen en ik gebruik dat best wel eens (weg door het bos zonder straatverlichting). Heb je met die dynamo lampjes wel voldoende licht?

En ja, de volgende stap is een aparte woon-werkfiets, maar daar denkt de vrouw nog anders over ;)
Ik heb de supernova pro 2 en supernova achterlicht met ur-705 dynamo, die zijn zeker goed genoeg voor mij. Had eerst een sigma buster 700 lumen, dat was meer licht maar minder focus. De lens die hier voor zit maakt veel goed, vooral ook dat tegenliggers het licht niet in hun ogen krijgen maar ik wel ver vooruit zicht heb. Batterij lampjes van dat kaliber heb je ook, maar zijn vaak rond de 150-200 euro denk ik (lupine bv.). Dat zou nog beter zijn.
Voor mij is het genoeg licht, als je meer wil moet je gewoon meer betalen voor bv. k-lite. Voor bikepacken en gravel zou ik dat wel doen, voor asfalt imo niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door cedrix5 op 15-09-2022 12:46 ]

• klaaas
@cedrix5 : rijd je dan in een omgeving met straatverlichting of ook in het pikdonker?

Binnenkort maar even proberen met mijn huidige lamp. Op de hoogste stand gebruik ik die eigenlijk ook niet vaak (alleen voor automobilisten met groot licht), maar hoe laag ik nog prettig vind is even de vraag. Ik kan ook een route nemen met meer verlichting, maar die is wat langer en is bezaaid met scholieren. Vooral dat laatste is geen pretje ;)

Hij wil.

• DDX
  • Nu online
Ik heb voor lange ritten/strandfiets een Lupine piko met paar accu's
Past dan mooi onder garmin (icm gopro mount) en stuurtas kan ook blijven zitten. (waar je dan weer accu in stopt)
Ik heb ook 2 lezyne's (eentje met 18650 batterijen, maar die begint beetje kuren te geven als in wisselt vanzelf tussen standen) maar die hebben als nadeel dat je stuurtas niet kan laten zitten.
En 2000 lumen van de piko is wel handig als je op het strand rijd in het donker. (dan gaat batterij best rap, dus handig om accu te kunnen wisselen)

Dynamo ook wel eens over gedacht, maar onhandig dat je dan vastzit aan dat voorwiel.
En nu kan ik lampt gewoon makkelijk overzetten tussen fietsen.

• cedrix5
klaaas schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:50:
@cedrix5 : rijd je dan in een omgeving met straatverlichting of ook in het pikdonker?

Binnenkort maar even proberen met mijn huidige lamp. Op de hoogste stand gebruik ik die eigenlijk ook niet vaak (alleen voor automobilisten met groot licht), maar hoe laag ik nog prettig vind is even de vraag. Ik kan ook een route nemen met meer verlichting, maar die is wat langer en is bezaaid met scholieren. Vooral dat laatste is geen pretje ;)
Gisteren intervals gedaan zo. Gaat top op fietspad na dat compleet vervuild was door een boer met modder, daar was meer licht wel fijn geweest om meer dan 30 kmh te kunnen rijden zonder markeringen op de weg.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

klaaas schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:41:

Ik heb verschillende dynamo's en koplampen, vooral vanwege gebruiksgemak en "altijd bij je", maar kocht voor de mountainbike afgelopen winter toch een Lezyne Macro Drive 1300XXL erbij. Echt géén vergelijk... Het dynamolicht is vergelijkbaar met de Lezyne op standje 3 a 4, wat ook wel klopt met de vergelijking in Lumen.

Dynamolicht is prima om 25 km/u te doen op een plek met wat straatverlichting etc, in het bos zonder overig licht moet je op losse ondergrond wel iets rustiger doen, al wennen je ogen ook wel meer zonder ander licht.

Qua dynamo's zit SON het mooist in elkaar, maar Shutter Precision heeft iets minder weerstand en al bij lagere snelheid volledig licht.

Qua koplamp vind ik B&M IQ-X en SON Edelux II het fijnste lichtbeeld hebben. Volgens mij hebben ze hetzelfde binnenwerk, maar de Edelux II heeft echt glas en een aan-/uit-schakelaar die ook echt uit blijft staan.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het dynamolicht op mijn stadsfiets (supernova e3, geloof inderdaad ~200 lumen) vind ik op zich best comfortabel (ook tot 30km/u op onverlichte wegen buiten de bebouwde kom), maar offroad zou ik wel iets meer willen. Supernova lijkt recent een nieuwe dynamovoorlamp te hebben uitgebracht met wat meer lichtopbrengst: https://supernova-lights.com/en-en/products/m99-dy-pro

Dank jullie trouwens voor de bandentips. Ik moet zeggen dat ik het lastig vind te switchen, omdat op de lekgevoeligheid na de TUFO Thundero toch wel erg goed bevalt... (en de prijs is ook OK) volgende keer probeer ik eens een pirelli denk ik.

[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 15-09-2022 22:19 ]

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Wel even goed (Duitse) nerd-reviews bekijken, foto's en/of YouTube-video's in vergelijking met andere bekende koplampen. Fabrikanten roepen uiteraard van alles, gebruiken Lumens en Lux willekeurig door elkaar, keuren vooral hun eigen vlees, etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
MartijnGizmo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:01:
[...]

Ik heb verschillende dynamo's en koplampen, vooral vanwege gebruiksgemak en "altijd bij je", maar kocht voor de mountainbike afgelopen winter toch een Lezyne Macro Drive 1300XXL erbij. Echt géén vergelijk... Het dynamolicht is vergelijkbaar met de Lezyne op standje 3 a 4, wat ook wel klopt met de vergelijking in Lumen.
Ik heb de 1100XL en dat is dus precies waar ik 'bang' voor ben. Nou is het niet de bedoeling dat ik er off-road mee ga fietsen, maar mijn standaardroute gaat dwars door een pikdonker bos. En alhoewel het gemiddelde niet hoger zal liggen dan ca. 25 gaat het heuvelaf wel richting de 40. En op de 1 of andere manier is een bekende route in het donker ineens een stuk minder voorspelbaar...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
In het pikkedonker heb je juist minder lumen nodig dan in omgeving met hoop lampen die je verblinden/zicht ontnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
DDX schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:11:
In het pikkedonker heb je juist minder lumen nodig dan in omgeving met hoop lampen die je verblinden/zicht ontnemen.
Dat ligt er een beetje aan wat je wilt zien. Als je zicht wilt hebben op iets wat van opzij kan komen dan heb je idd liever wat minder licht, maar als ik wil anticiperen op een bocht die ik in rap tempo nader, dan is veel licht wat verder weg wel prettig.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:17
Ik moet alleen nog een oplossing vinden voor de katten die rond middernacht wel eens oversteken. Ik ben frequent onderweg midden in de nacht ikv woon-werk maar toch best vaak gehad dat een kat 1meter voor mijn wiel langsschiet. Met mijn cateye volt 800 kan ik voldoende licht maken; al staat hij eigenlijk altijd op 200 lumen...
zou meer licht helpen tegen die beestjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Ik zou gewoon doen wat we vroeger deden: deksel van een boterkuipje oid en een wasknijper ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Ga je niet vinden, kat zie je zelfs overdag soms opeens uit het niets voor je wielen langsschieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-06 14:53
Bij ons zouden ze roepen "Hagel!" maar dat schijnt sociaal nogal gevoelig te liggen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

HBSVDK schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:51:
Ik moet alleen nog een oplossing vinden voor de katten die rond middernacht wel eens oversteken. Ik ben frequent onderweg midden in de nacht ikv woon-werk maar toch best vaak gehad dat een kat 1meter voor mijn wiel langsschiet. Met mijn cateye volt 800 kan ik voldoende licht maken; al staat hij eigenlijk altijd op 200 lumen...
zou meer licht helpen tegen die beestjes?
Kun je beter een hond mee gaan nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3V_AZa1k883whizKSbvRW1aZ9kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0JGQPA5aBWa9HCCRfTrL7Zg.jpg?f=fotoalbum_large

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Dat werkt vast nog beter. Zult geen kat of konijn meer zien.

Systeemspecificaties

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:02

M-ThijZ

Riding on Rails

Weet iemand of MTB-route Appelscha leuk is met een gravelbike? Ik wil die binnenkort gaan fietsen met vrienden en kan mijn eigen gravelbike (met 650b x 47mm banden) mee nemen of anders een MTB huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:30
M-ThijZ schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:18:
Weet iemand of MTB-route Appelscha leuk is met een gravelbike? Ik wil die binnenkort gaan fietsen met vrienden en kan mijn eigen gravelbike (met 650b x 47mm banden) mee nemen of anders een MTB huren.
Die is leuk op de MTB (eventueel combineren met Diever!), maar zou het niet zo snel met een gravelbike doen. Appelscha is veel meer singletrack en een stuk technischer op stukken dan je gewend bent in Twente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
Waarom zou je hem niet op een gravelbike doen? Als ik naar het fillempie kijk..zie ik niet heel veel spannende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
McMiGHtY schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:47:
Waarom zou je hem niet op een gravelbike doen? Als ik naar het fillempie kijk..zie ik niet heel veel spannende dingen.
Nou inderdaad. Zo heel spannend zijn Appelscha en Diever toch niet? Appelscha Bosberg is wel wat meer keren en draaien en dus MTB waardig, maar dat rondje is zo kort dat je dat op een gravelbike ook nog wel overleeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als het maar niet te modderig is zou ik op basis van dat filmpje inschatten dat dat zeker best leuk kan zijn met een gravelbike. Zolang het niet te modderig is of niet teveel hoge wortels in of takken/stammen/losse stenen in op en over de paden liggen vind ik bijvoorbeeld routes rond Maastricht of in het Heuvelland ook nog leuk. Af en toe een stukje lopen kan ook nog wel leuk zijn, maar als het de spuigaten uitloopt wordt dat minder leuk natuurlijk. Maar ik denk dat je over het algemeen stevig zal kunnen doorfietsen op dat parcours in Appelscha en niet dat lopen op dat parcours veel nodig zal zijn.
dnhelle schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:56:
... Hebben hier in de omgeving Sittard (LI) genoeg km's gravelstroken liggen en met een beetje skills kom je ook op de lokale MTB-trails weg. In de driehoek Sittard/Meerssen/Nuth kun je je lol vaak genoeg op :) ...
(& @Yakolev meen ik ook uit die buurt?), Ik ben de laatste tijd wat meer die kant op gegaan vanuit Maastricht. Ik ging eerst vooral naar noordwest via zuid tot oost, vrijwel nooit naar het noordoosten... weet eigenlijk niet waarom. In die driehoek het (voor mij verrassend) inderdaad ook leuk fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 15:23
Pak regelmatig stukken Appelscha, Diever, Havelte en Vledder (is nog niet op de websites te vinden maar wel uitgepeild) op de gravelbike (met 700Cx40). Zijn allemaal prima te doen maar op mtb natuurlijk wel relaxter. Paar korte wortelstukjes in Appelscha en kleine drops maar als je soepel genoeg op de fiets zit kom je daar wel doorheen.
De Bosberg van Appelscha zou ik niet aanraden maar als je behendig genoeg bent kom je daar ook wel rond.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:41

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Vandaag een route rondom Riemst (naast Maastricht) gedaan. Natuurlijk in de regen.
Ik heb dus een vrij nieuwe fiets met TRP HY/RD disc brakes.. deze zijn me twee weken geleden op fietsvakantie goed bevallen. Tot mn grote schrik werkten ze vandaag helemaal niet! Elke afdeling moeten afstappen. Vervelend omdat voor de rest alles heel prima ging, zelfs met de semi slick banden.

Iemand tips waar dit aan zou kunnen liggen? Zijn dus hybride hydraulische remmen. Moet ik ze nu al refillen / bleeden oid?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Klinkt als remblokken die niet (goed) zijn ingeremd.

[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 19-09-2022 08:24 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
dreameater schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:53:
Vandaag een route rondom Riemst (naast Maastricht) gedaan. Natuurlijk in de regen.
Ik heb dus een vrij nieuwe fiets met TRP HY/RD disc brakes.. deze zijn me twee weken geleden op fietsvakantie goed bevallen. Tot mn grote schrik werkten ze vandaag helemaal niet! Elke afdeling moeten afstappen. Vervelend omdat voor de rest alles heel prima ging, zelfs met de semi slick banden.

Iemand tips waar dit aan zou kunnen liggen? Zijn dus hybride hydraulische remmen. Moet ik ze nu al refillen / bleeden oid?
Volgens mij kan je bij die remmen ze nog wat aandraaien met een inbus om ze wat meer af te stellen. Mijn TRP Spyres hadden daar ook last van. Heb uiteindelijk maar oude hydraulische Rivals op mijn fiets gezet.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:12
iemad hier al op z'n Grizl Suspension spatborden gezet?
De standaard Canyon Grizl spatborden vind ik erg strak, maar door mijn verende vork kan ik het voorspatbord niet gebruiken en zal ik dus moeten vervangen door het rockshoxx spatbordje. Ziet er nog steeds strak uit (zie ook het plaatje hier: https://nsmb.com/articles/canyon-grizl-cf-sl8-suspension/ Afbeeldingslocatie: https://nsmb.com/media/images/Grizl_CQ-19.2e16d0ba.fill-1920x1200.jpg) , maar zonde om een gedeelte van de aanschaf (voorspatbord) niet te gebruiken dan. Canyon verkoopt hun strakke achterspatbord helaas niet los, dus ben benieuwd hoe anderen het gedaan hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-09-2022 16:03 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ik heb geen suspension maar wel beide spatborden :P
Dat gezegd zijnde ben ik wel benieuwd naar een Grizl suspension, toen ik mijn fiets kocht was de rockshox nog niet beschikbaar en aftermarket modellen nu zijn smaller dan de canyon headtube.

Heb je ook gravel gereden zonder suspension en kun je vergelijken? Of direct deze gekocht?
Ik heb verder een mtb met rockshox pike, maar 140mm travel is natuurlijk heel anders dan 30mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
cedrix5 schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:13:
Ik heb geen suspension maar wel beide spatborden :P
Dat gezegd zijnde ben ik wel benieuwd naar een Grizl suspension, toen ik mijn fiets kocht was de rockshox nog niet beschikbaar en aftermarket modellen nu zijn smaller dan de canyon headtube.

Heb je ook gravel gereden zonder suspension en kun je vergelijken? Of direct deze gekocht?
Ik heb verder een mtb met rockshox pike, maar 140mm travel is natuurlijk heel anders dan 30mm.
nee ik ben van MTB zonder -> MTB met -> Gravel met suspension gegaan (sinds 1995 dan...). Maar dat ik een Grizl met vering wilde stond voor mij al meteen vast toen ik zag dat die er was. Geen idee hoe het verschil aanvoelt, maar ik ben er erg blij mee.

Mocht er iemand interesse hebben in alleen een Grizl voorspatbord dan kunnen we wellicht nog wat regelen :9

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 19-09-2022 17:42 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Hopjesvla79 schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:38:
[...]
Mocht er iemand interesse hebben in alleen een Grizl voorspatbord dan kunnen we wellicht nog wat regelen :9
Ik zou wel een Carbon vork van een Grail kunnen ruilen voor jouw Rudy. Daar past jouw spatbord wel op. Heb je alleen geen vering meer. :+

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
magic_nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:13:
[...]

Ik zou wel een Carbon vork van een Grail kunnen ruilen voor jouw Rudy. Daar past jouw spatbord wel op. Heb je alleen geen vering meer. :+
:+

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

klaaas schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:23:
Klinkt als remblokken die niet (goed) zijn ingeremd.
Dat zijn ze denk ik wel; heb nu 1000k met de fiets gereden; fietsvakantie in heuvelachtige Eifel en Vogezen achter de rug; daar ' in the dry' remden ze prima....

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Misschien lek? Komt bijna nooit voor, zeker niet bij hybride. Alleen verklaart wel waarom ze helemaal niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
dreameater schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:22:
[...]

Dat zijn ze denk ik wel; heb nu 1000k met de fiets gereden; fietsvakantie in heuvelachtige Eifel en Vogezen achter de rug; daar ' in the dry' remden ze prima....
Dat zou je dan idd wel denken. Ik weet niet wat je al onderzocht hebt, maar stap 1 is denk ik controleren of de kabels de rem nog zodanig aantrekken dat de blokjes goed tegen de schijf komen en/of de werking testen als het droog is. Als dit goed werkt dan zou het nog vervuiling van de blokjes kunnen zijn. Of idd een lekkage.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@dreameater Hoeveel slag maak je met de remmen als alles droog en schoon is? Je moet sowieso verder knijpen als de remmen smerig worden (ook met volledig hydraulisch), als je dan met droog weer al bijna de remmen tot het stuur aanknijpt blijft er niks over met slecht weer. Kabel wat strakker zetten kan dan een oplossing zijn.

Flickr - Strava

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

@GWBoes hij maakte heel weinig slag. Maar wel voldoende om een soort schavend geluid te maken tegen de schijven.

Inmiddels heb ik de fiets naar de bike shop terug gebracht voor een kleine beurt. Die kreeg ik na aankoop erbij. Ben benieuwd wat ze precies gaan/moeten doen om het op te lossen .

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• scubamichel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:41
Ik zag dat Canyon wat gravelbikes met een Rotor crankset gaat uitleveren en nu heb ik nagevraagd welke precies. Dat zou dan de ALDHU 48/31 moeten zijn i.p.v. een GXR 810 48/31 volgens de support medewerker op de chat. Maar ik kan die hele combinatie niet vinden. Iemand enig idee welke dat dan is?

@DjVe Ik heb die informatie vanochtend via de chat op de Canyon site verkregen. Bij de fiets zelf staat alleen dat er een Rotor 48/31 wordt geleverd ipv de GXR cranckset. Maar ik kan alleen een 48/32 vinden. Dus geen idee of de verkregen informatie nu correct is.

@GWBoes Vanochtend nogmaals bij Canyon nagevraagd en er werd bevestigd dat het idd de Rotor ALDHU 48/32 moet zijn. Ik kon de Canyon Grizl CF SL 8 vanochtend nog bestellen dus ook maar gelijk gedaan. Daar ga ik denk ik veel plezier aan beleven.

Bedankt voor het advies.

[ Voor 50% gewijzigd door scubamichel op 22-09-2022 22:00 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:10

DjVe

Hatsaflats!

Ik rij met een ALDHU crankset (1x met 48t blad). Wel fraai staaltje techniek en erg prettig qua onderhoud.

Je zou eerder zeggen dat ze een ALDHU plaatsen op de high end 1x setup (zoals op meer modellen met een Classified Powershift hub gedaan wordt). Hoe kom je aan die informatie overigens?

Over Classified gesproken.... Er is een FFWD wielset op de markt gekomen die geschikt is voor een Classified hub.... :9~

[ Voor 17% gewijzigd door DjVe op 21-09-2022 18:08 ]

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Stillekracht
Vandaag ruim 2 uur rondom Oberhof (Duitsland) gefietst samen met mevr Stillekracht.. Voor het eerst serieus geklommen met de gravelbike. Het is hier een behoorlijk walhalla voor de gravelbike. Beroemd is de Rennsteig route.

Oberhof is bij de Nederlanders niet zo bekend. Het is een wintersportgebied op circa 900m hoogte, 400Km ten oosten van Z-Limburg (voormalige Oost Duitsland). Ooit een statusproject van de O-Duitse overheid. Er wordt nog veel geïnvesteerd in sportfaciliteiten. Vele worldcups en kampioenschappen worden hier gehouden op het vlak van Schansspringen, Rodelen, Bobsleeën, Biatlon, Langlaufen en MTB downhil

Onze route vandaag "maar" 35Km. Veel gravel (grade 1 en 2). Door de bosbouw en regen waren sommige paden technisch wat lastiger. Steile stukken (10-15%) afgewisseld met lekker lopende stukken.

Afgelopen drie maanden heb ik behoorlijk wat medische ellende gehad. Ik had niet verwacht dat ik hier nu weer zo lekker met mevr. kon fietsen. Ondanks onze leeftijd (56 en 54) toch nog op de gravel omhoog met 1000VAM. Het is wel iets anders dan 80Km op de Veluwe peddelen.

We hebben nog een paar dagen om er van te genieten.

Na de praatjes de plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cDqtsRpl2heGdy88DVFb2CSGNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWiXCCArd5DudJcNJeD1Y3ep.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMUElobqVMkiZdtrG9jIdj_P1Dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABMIBLfZ3iXRROEt6fke09Dn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkt5icKoqPvm2ylQP4P-whn_rYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlH8WzaQHweDYGlng8ztISNw.jpg?f=fotoalbum_large

• GWBoes
DjVe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:06:
Je zou eerder zeggen dat ze een ALDHU plaatsen op de high end 1x setup (zoals op meer modellen met een Classified Powershift hub gedaan wordt).
Bij de meeste fietsen wordt in de specificaties geen crankset aangegeven, denk dat daar dan opkomt want maar te krijgen is, GRX of Aldhu. Zou de Aldhu wel gelijk willen stellen aan de GRX-810, dus op GRX-600 uitgeruste fietsen een upgrade.

Maar dat zal waarschijnlijk een 48-32 of een 46-30 zijn. Rotor kent inderdaad geen 31 klein blad, of ze moeten de bladen weer ergens anders vandaan toveren maar met de asymmetrische 110x4 gatenpatroon is dat niet zo eenvoudig.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:17
@Stillekracht Ik ben vroeger wel bij Erfurt geweest op en rond de ijsbaan en daar ook wel gefietst. Dat kon daar toen prima (-15jr). Maar door jouw post moet ik dat volgend jaar maar weer eens inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Nog mensen die meedoen met across the champs komend weekend in Reims?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Als garantie voor mijn kapotte wiel (scheuren in de velg) heb ik een nieuwe velg gekregen. Deze zou ik dan zelf of het door een fietsenmaker / wielbouwer in elkaar moeten zetten.

Is dat normaal? Ik moet dus kosten maken, want ik kan dat zelf niet voor een wiel dat buiten mijn schuld om is kapot gegaan. (buiten het feit dat ik het al bijna 2 maanden niet heb kunnen gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Yakolev schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:03:
Als garantie voor mijn kapotte wiel (scheuren in de velg) heb ik een nieuwe velg gekregen. Deze zou ik dan zelf of het door een fietsenmaker / wielbouwer in elkaar moeten zetten.

Is dat normaal? Ik moet dus kosten maken, want ik kan dat zelf niet voor een wiel dat buiten mijn schuld om is kapot gegaan. (buiten het feit dat ik het al bijna 2 maanden niet heb kunnen gebruiken).
Nee. Als het echt garantie is, hoort de verkoper te regelen dat:
1. het wiel gerepareerd wordt
2. een vergelijkbaar exemplaar geleverd wordt
3. Je geld terug krijgt.

Dit moet zonder aanvullende kosten geregeld worden en het mag niet teveel overlast veroorzaken.

Ik zou vragen aan de verkoper of deze de velg wil overzetten. Als deze dat even in een verloren uurtje kan doen, kost het hem nauwelijks wat. Denk dat je zo ook het meeste voor elkaar krijgt. Als dat niet lukt, kun je nog altijd voorstellen dat de verkoper de kosten om de velg opnieuw te spaken op zich neemt of een nieuw wiel levert.

[ Voor 14% gewijzigd door hoi1234 op 23-09-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@Yakolev ligt er aan hoe jij dat wiel hebt gekocht lijkt mij. Was het een wiel die bij een fiets kwam? Heb je hem als compleet wiel gekocht? Of heb je losse onderdelen gekocht (naaf, velg en spaken) en heb je die laten spaken.

Alleen in het laatste geval lijkt het mij enigszins acceptabel dat je het spaken voor eigen rekening moet nemen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco

Ik gok dat de fabrikant een losse velg heeft gestuurd. Wat op zich logisch is omdat dat onderdeel alleen stuk was.
Nu moet de verkopende partij regelen dat jouw wiel gerepareerd word. Dus moeten zij of tijd hier in steken, of kosten maken om het werk uit te besteden. In geen van beide hebben ze zin lijkt het wel.
Niet iedere fietsenmaker kan ook daadwerkelijk wielen bouwen. Het is normaal dat dit uitbesteed wordt, maar ja, dat is natuurlijk niet gratis.
Ik zou er op aandringen dat je gewoon een wiel krijgt en vraag ook even wie het gaat maken.

Het een en ander hangt ook af van in hoeverre de verkopende partij zijn garantie voorwaarden dichtgetimmerd heeft naar zijn voordeel.

[ Voor 6% gewijzigd door ElGreco op 23-09-2022 14:39 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stillekracht
Een nieuw record gereden hiet in Oberhof! All-time-low avg: 14Km/h!

In mijn lange fietscarrière die ik achter mijn heb liggen heb ik veel, zeer veel extreem gereden (afstanden, hoogtemeters, snelheid). Maar zelfs met vier dagen achter elkaar met 7.000 hoogtemeters per dag zat ik in het verleden niet in de buurt van die 14Km/h. Maar ja, dat is ff geleden toen ik nog haar had en 15Kg minder mee hoefde mee te nemen.

Route:
- Gemaakt in Garmin Connect. Inspiratie gehaald uit de heatmaps
- Controle en analyse van de route in bikerouter.de (stijgingspercentages en type wegen / ondergrond)

Materiaal:
Het materiaal kreeg het zwaar te verduren. Een paar stroken waren nadrukkelijk meer voor de MTB. Afdaalsnelheid af en toe 5Km/h. Lastige stukken gehad met >10% en veel losse stenen en of boomwortels. . Veel grade 2 en 3 wegen, maar ook onbestendige paden door het natte en gladde gras.Bij steile beklimmingen was het soms lastig om het voorwiel op de grond te houden ondanks dat de houding voorover gebogen was

- Beiden een stalen fiets (Niner en een WiND)
- 50mm GoodYear connect banden (kleine noppen), tubeless, Mijn achterband 40mm (kan niet breder)
- mevr: 34x32. Ik moet het doen met 34x28, maar dat is riant met wat ik vroeger had :-)
- mechanische schijfremmen (TRP Spyre). Doen het perfect, zelfs met mijn 90Kg. Al het remmen vanaf de hoods (dus niet in de beugel)
- Revelate Spinelock zadeltas voor wat extra jasjes en brood. Zwabbert niet!
- Zadeltasje met binnenbanden voor nood.
- Stukje canvas, REMA Tubless repair kit en ventielkern.
- Losse inbussleutels in alle maten die op de fietsen zitten.
- Reparatiebidon met EHBO spullen (ik gebruik sinds kort bloedverdunnners, moet dus voorbereid zijn)

Voeding en drinken:
- Beiden 1L water
- beiden doping: 0,75l water + Maltodextrine + vruchtensiroop
- beiden homp heerlijk Duits brood + homp emmentaler kaas.

Kortom een heerlijke dag gehad. Ik heb nu geleerd dat je niet veel kilometers hoeft te maken om lang onderweg te zijn.

Na de praatjes de plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWN0khrWNVlFokruwRV7yDtsy8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2Amby2WhBxew3SJEVnhiZ9g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muVhfuu_3V1Bcjskjyd_ie5-SSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4n5UIcYa0FGuvSNAPAGaRQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-okvD_vRB9mXQitZeEFA2MxvNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TBbD2Hyd9bPz9jE2fobKRL4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOKQm2314d5oP6mqmnYH5rjkdf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MHsRrk0m4KqukmD0ZyTjK9J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-06 22:32

Lastig te beantwoorden zonder context.

Garantie op wat? Heb je een fiets gekocht, een wiel of een velg?
Nieuw of gebruikt?
Bij wie heb je dit gekocht? Bij wie heb je de garantie geclaimed? Wie heeft je de velg gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:31
Iemand interesse in een ticket voor de
Strade Bianche Achterhoek Morgen 75km. Ik heb een kaartje over. Stuur maar een PB
https://www.stradebiancheachterhoek.com/

PVoutput

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cedrix5
209km van Across the Champs zitten erop.
Ik was ingeschreven als duo met een fietsmaatje die ik ontmoet had met bikepacken in Slovenië.
We gingen sowieso voor tourtempo met wat stops, maar een goeie Franse burger + friet was toch net wat pittig om te verteren al fietsend. Na die kleine after-lunch dip was het einde wel weer comfortabel.

Veel duo's waren nog voor ons, maar onderweg hadden we nog 2 mannen op hardtails ingehaald. Achter ons een koppel dat uiteindelijk in Reims is geëindigd in een hotel. De onregelmatige grasstroken waren toch ook wel pittig zonder vering. Het jeukt nu wel om volgend jaar de 400km te proberen, velen ginds rijden dat in 1 trek door de nacht heen. Zou toch nog wat extra training vragen voor mij. De 200km wat vlotter is ook mooi :)

Thuis fiets schoon gemaakt en de winterbanden erop gelegd met spatborden (45mm ultrabites).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-B-5N2kuxXd4nesJ2MfLkP1aU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8jTDwC8QbsoJXpfqwKX2ewH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
@cedrix5 Mooi ritje! Wat voor wegdekverdeling, percentages en hoogtemeters zitten in deze rit?

Kom je met je benen niet tegen de frame- en top-tube tassen? Zelf heb ik nogal omvangrijke achterpoten waardoor ik wat huiverig ben voor dit soort oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Stillekracht schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:01:
@cedrix5 Mooi ritje! Wat voor wegdekverdeling, percentages en hoogtemeters zitten in deze rit?

Kom je met je benen niet tegen de frame- en top-tube tassen? Zelf heb ik nogal omvangrijke achterpoten waardoor ik wat huiverig ben voor dit soort oplossingen.
1600 hoogtemeters, 70% onverhard. Van alles wat, veel goede gravel maar ook wat stukken in het bos (+ regen toen dus glibberig). Het ergste was het gras tussen de velden waar wel een spoor was maar niet volledig vlak. Je start in de champagne wijngaarden, dus mooi en gevarieerd. Midden van de route is ruraal Frankrijk.

Tassen zijn prima voor mij als ik ze niet te vol stop. Gewoon normaal spullen erin gaat het goed. Top tube bag is ook vastgeschroefd hier. Op mijn Kona Rove heb ik een apidura top tube bag die met 2 velcro dingen vast zit, dat is wat minder want het zit niet altijd mooi rechtop, dan kom ik er wel tegen als er zware dingen in zitten.
Je kan ook gewoon een kleine handlebar bag monteren voor je extra kleding/reepjes op van die lange ritten, is iets minder aero maar meer ruimte voor je benen. Er was ook 1 bevoorrading na 100km hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

MartijnGizmo schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:36:
[...]

Toevallig ook net een set Bite gemonteerd in 40 (Ultrabite onverkrijgbaar), maatje minder dan de gebruikelijke 45-banden ivm meer spatbordruimte. Eerste indruk eigenlijk wel prima, G-One Bite wat stijver dan de banden die ik hiervoor had (Pirelli Cinturato Gravel M + H), past qua sturen wat beter bij mijn rijstijl. :)

45>40 valt me mee qua verschil, iets minder comfort en iets minder goed in mul zand, maar grootste verschil vooral merkbaar bij boomwortels en landing na een sprong.

Qua spatborden monteer ik wederom SKS met full coverage, aangevuld met spatlappen in de vorm van "Fahrer Latz". Zijn er in verschillende breedtes/lengtes en bevestigingsmethoden, de voorste scheelt veel troep op je schoenen, de achterste is vooral sympathiek voor degene die achter je fietst. :)

[Afbeelding]

Eerder wel aluminium spatborden van Velo Orange erop gehad, stond erg mooi, maar minder geschikt voor offroad en zand etc. Daarnaast sinds een incidentje met een tak op een andere fiets met alu spatborden (en bijbehorend litteken op m'n scheen) toch wel fan van de extra veiligheidsvoorziening van SKS.
Gisteren daad bij het woord gevoegd en spatborden er weer op, net krappe 50km door stromende regen gedaan, waarvan zo'n 10km bos/gravel. Toch wel fijn om beetje schoon te blijven, spatborden idd stukje fijner met 40 ipv 45 bandjes op dit frame:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMYdDPA9_Ep1wLhztdCElKGy8ww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SGehUBRt9t02NE81dRCTdRT3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Nice cedrix5! Kijk toch steeds met enige jaloezie na je fietsavonturen.

Ik heb gelukkig ook een nieuwe gravelmaatje gevonden dankzij Facebook, en hopelijk heeft hij ook zin om wat grote tochten samen te doen het volgend jaar. Gisteren hebben we een route van Bram Tankink gedaan in het Belgische Hoge Kempen nationale park. Afgesloten met een Jabeeks Tripel in Sittard.

Mijn Rondo Ruut is ook naar de fietsenmaker voor een grote beurt, dan komt er ook een Senicx GR3 crankset op mijn Slavische Pinarello. Heel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Avonturen worden vaak echt wel mooier als je ze kunt delen, of anders had je ze misschien überhaupt niet gedaan. Mijn beste upgrade van dit jaar was dat m'n MTB-maatje een gravelbike opbouwde, toch wel leuke afwisseling op het mountainbiken zo samen!

Deze zomer o.a. Zuid-Limburg, het Roergebied en zo ongeveer de hele Veluwe + Twente gedaan met bukstuur! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Nu online
Ik ben de laatste tijd een beetje in dubio. Ik rijd veel op mijn racer in de zomer en dit wilde ik graag doorzetten in de winter. Om die reden heb ik in 2019 voor een prikkie een nieuwe Giant TCX Advanced 2 Cyclocrosser gekocht, een instapexemplaar.

Toch heb er er nooit echt met veel plezier op gefietst: de (algemene) kwaliteit en met name de groepset (SRAM Apex) vielen mij tegen.
Vorige jaar de nodige onderdelen vervangen en her en der wat onderdelen naar Rival geüpgraded. Dit hielp zeker, maar het gevoel van een matige fiets blijft. Dit komt ook zeker door mijn racer (Canyon Aeroroad, niet te vergelijken natuurlijk).

Nu kan ik nog meer geld gaan investeren in de Giant (nieuwe velgen, een echt goede groupset, etc) of ik ga kijken naar een gravelbike.
De reden dat ik zo twijfel: een crosser blijft een crosser. Lekker snel en wendbaar maar bij langere tochten van 50/60 km is het wel klaar met het comfort. Juiste op mooie dagen wil ik meedoen aan langere (tour)tochten.
Anderzijds ken ik mijn wensenlijst en is het zo weer 2k+ voor een N=1…
Zou een cyclocrosser ombouwen naar Gravelbike een optie zijn? Je blijft dan wel met de geometrie van een crosser zitten.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Dat ligt er helemaal aan wat je van plan bent op je gravelfiets:

- NK Gravel in Epe meerijden? Lekker op de TCX blijven.

- Bikepacken, badlands, Green Divide e.d. rijden? Voor een gravelbike gaan waar je van alles aan kan schroeven qua bepakkingen en waar je brede bandjes in kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Voor de wat langere ritten is er trouwens ook niks met SRAM Apex. Ja, het schakelt af en toe alsof het schakelmechanisme met een sloophamer de ketting in een ander verzet moet krijgen, maar betrouwbaar blijft het wel. Met name voor bikepacking is dat vrij handig, heb altijd erop kunnen vertrouwen.

Maar om bij mooi weer een rit te maken in het weekend, Sja, dan zal het algauw niet voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Yakolev schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:03:
Nice cedrix5! Kijk toch steeds met enige jaloezie na je fietsavonturen.

Ik heb gelukkig ook een nieuwe gravelmaatje gevonden dankzij Facebook, en hopelijk heeft hij ook zin om wat grote tochten samen te doen het volgend jaar. Gisteren hebben we een route van Bram Tankink gedaan in het Belgische Hoge Kempen nationale park. Afgesloten met een Jabeeks Tripel in Sittard.

Mijn Rondo Ruut is ook naar de fietsenmaker voor een grote beurt, dan komt er ook een Senicx GR3 crankset op mijn Slavische Pinarello. Heel erg benieuwd.
Volgend jaar gewoon meedoen :) Kan gerust mee carpoolen dan. Is een Belgische organisatie (across the bikepacking), super geregeld door vrijwilligers lekker kleinschalig.
MartijnMartijn schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:17:
Zou een cyclocrosser ombouwen naar Gravelbike een optie zijn? Je blijft dan wel met de geometrie van een crosser zitten.

Wat zouden jullie doen?
Heb nooit met Apex gereden maar heb Rival 1x mechanical op mijn 2e fiets (Rove st, nu commuter met slicks/spatborden, maar is gewoon een gravelbike). Dat is top. Het grootste nadeel aan een crosser imo zijn de banden. Ik zou min. 40mm willen op een gravelbike, liever 45/50 voor lange dingen en bikepacken. Als ik nu een nieuwe fiets kocht was het een Lauf Seigla waarschijnlijk vanwege de optie tot echte xc mtb banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Nu online
McMiGHtY schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:10:
Dat ligt er helemaal aan wat je van plan bent op je gravelfiets.
Tochten van 80 / 100km+. Op tempo, met een goed gemiddelde.
Niet perse bikepacking.
cedrix5 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:54:
[...]

Heb nooit met Apex gereden maar heb Rival 1x mechanical op mijn 2e fiets (Rove st, nu commuter met slicks/spatborden, maar is gewoon een gravelbike). Dat is top. Het grootste nadeel aan een crosser imo zijn de banden. Ik zou min. 40mm willen op een gravelbike, liever 45/50 voor lange dingen en bikepacken. Als ik nu een nieuwe fiets kocht was het een Lauf Seigla waarschijnlijk vanwege de optie tot echte xc mtb banden.
Dank voor de tip. Op mijn crosser kan ik nu maximaal 35mm banden voeren dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Als ik jou was zou ik je crosser verkopen en een betaalbare gravel fiets zoeken. Ik zou kijken naar: Clearance, GRX of Sram Rival. Hydraulisch remmen is fijn maar niet verplicht imo, mechanisch wel meer werk met afstellen. Mijn TRP spyres doen het goed, zou niet goedkoper gaan dan dat. Eventueel hy-road remmen half hydraulisch.
Verder hoeft het niet te duur als het je 2e fiets is voor in de winter, staal of alu frame en beetje deftige wielen (ik hou van goedkopere dt swiss sets).
Grizl AL is super vind ik, weet niet of dat leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:54
MartijnMartijn schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:19:
[...]

Tochten van 80 / 100km+. Op tempo, met een goed gemiddelde.
Niet perse bikepacking.

[...]

Dank voor de tip. Op mijn crosser kan ik nu maximaal 35mm banden voeren dacht ik.
Heb je een PB gestuurd, Mocht je interesse hebben in een gravelbike.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Vandaag komen nieuwe Pirelli bandjes aan. Die gaan er heel mooi uitzien op een carbon wheelset die onlangs is aangekocht :D

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:48
Yakolev schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:27:
Vandaag komen nieuwe Pirelli bandjes aan. Die gaan er heel mooi uitzien op een carbon wheelset die onlangs is aangekocht :D
Welke Pirelli's zijn het geworden?

• Yakolev
  • Niet online
GerbenBK schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:04:
[...]

Welke Pirelli's zijn het geworden?
Cinturato H 40mm (met bruine zijwand), die volgen mijn Schwalbe G-One allround op wegens gebrek aan grip in bochten.
Voor het iets hardere werk heb ik WTB Resolute banden op mijn andere wielset.

Lijken me ook prima banden voor asfalt rondjes.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:48
Yakolev schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:57:
[...]

Cinturato H 40mm (met bruine zijwand), die volgen mijn Schwalbe G-One allround op wegens gebrek aan grip in bochten.

Ben benieuwd hoe ze bevallen. Als mijn huidige WTB byway's op zijn ga ik ook voor die Pirelli's maar dan 650b x 45. Die waren niet snel leverbaar toen ik mijn fiets kreeg. Duurt alleen heel lang voor dat die WTB versleten zijn! :X

• cedrix5
Ben zelf benieuwd naar de cinturato M van Pirelli als alternatief voor mijn ultrabites/maxxis rambler banden. Al zullen die laatste wel weer iets sneller zijn.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:44
Yakolev schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:57:
[...]

Hier ook iemand die benieuwd is naar de ervaringen t.o.v. de G-One allround. Heb laatstgenoemde ook in gebruik. Merk overigens niet heel veel problemen met grip in bochten, maar verschilt mogelijk ook in gebruik.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
MaSw85 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:47:
[...]

Hier ook iemand die benieuwd is naar de ervaringen t.o.v. de G-One allround. Heb laatstgenoemde ook in gebruik. Merk overigens niet heel veel problemen met grip in bochten, maar verschilt mogelijk ook in gebruik.
Op gravel in Zuid-Limburg (maar minder in andere regio's) had ik vaak het gevoel dat in scherpe bochten de fiets onder mij uit dreigde te vallen. Nu sta ik dan ook niet bekend als de beste bochtenmaker ter wereld, maar het is iets waar ik vrijwel iedere rit wel last van had. In reviews heb ik het wel naar voren zien komen. Verder echt een fantastisch snelle en betrouwbare band.

De Cinturato M heb ik ook naar gekeken voor in de winter, maar de WTB's voldoen aan al mijn eisen momenteel.

• McMiGHtY
cedrix5 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:44:
Ben zelf benieuwd naar de cinturato M van Pirelli als alternatief voor mijn ultrabites/maxxis rambler banden. Al zullen die laatste wel weer iets sneller zijn.
Die heb ik er momenteel onder in 45mm.
Op de weg best vlot, en in het terrein doen ze het vooralsnog ook wel lekker.

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:54
*knip*
Dat mag in v&a of dus op marktplaats

[ Voor 73% gewijzigd door tweakduke op 29-09-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Voor dit najaar / winter wat te doen:

Afgelopen zomer voor het eerst fietschoenen aangeschaft. DMT gravel; heel fijn maar het waait er vol doorheen. Snel koude voeten dus.

Is het volgens jullie mening en ervaring nog goed te doen om dit op te lossen met goede overschoenen?
Normaliter heb ik niet snel koude voeten dus ik verwacht dat winddicht al een hele hoop gaat doen.
Een apart paar winterschoenen is toch wel weer een hele investering.

Als jullie ook concreet tips hebben voor een goed setje , hoor ik het graag.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:19
dreameater schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:57:

Afgelopen zomer voor het eerst fietschoenen aangeschaft. DMT gravel; heel fijn maar het waait er vol doorheen. Snel koude voeten dus.

Is het volgens jullie mening en ervaring nog goed te doen om dit op te lossen met goede overschoenen?
Normaliter heb ik niet snel koude voeten dus ik verwacht dat winddicht al een hele hoop gaat doen.

Persoonlijk vind ik winterschoenen wel erg fijn en als het echt koud is kun je winterschoenen en overschoenen aan doen.
Zelf heb ik meerdere overschoenen van BBB (geloof hardwear en waterflex) en die heb ik ook wel met zomerschoenen gebruikt in de winter. Ik vond dat prima te doen, maar ik weet ook dat ik het niet heel snel koud heb (of mij daarvoor kan afsluiten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:55

Kluus

Gang is alles

dreameater schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:57:

Hier ook nog maar even spammen dan, toevallig voor op de MTB deze week Shimano MW701 aangeschaft in de aanbieding bij Hopmans:
Kluus in "Het grote fietskleding topic"

Hoe ze bevallen kan ik uiteraard nog niet goed zeggen maar ze zitten erg prettig en ik heb jaren met overschoenen over zomerschoenen gedaan en daar kreeg ik toch altijd uiteindelijk wel bevroren tenen mee en overschoenen gaan ook snel stuk bij offroad gebruik (bij mij dan tenminste). Ik hoop daar nu een beetje van af te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 30-09-2022 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
Heb de Fizik winter mtb schoenen. Als je regelmatig wil rijden onder 10ºC eigenlijk wel een must vind ik. Voor 115 euro zeker als die shimano's je goed passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:10

DjVe

Hatsaflats!

Ik gebruik gewoon mn standaard schoenen met sealskins overschoenen en merino wollen sokken. Als het echt koud is, stop ik nog een boterhamzakje om m'n tenen. Werkt perfect! ;)
Pagina: 1 ... 22 ... 77 Laatste