Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 21 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:27
Flipmo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:24:
Vanmorgen ritje gemaakt over het Haaksbergerveen en het Buurserzand. De natuur is daar echt op zijn mooist nu met de heide die in bloei staat.

Ik waande me net weer op de Veluwe terwijl dit gewoon op een paar km van huis is.
Denk dat ik veel plezier aan de gravelbike ga hebben 😎

https://strava.app.link/9KKvnywbusb

[Afbeelding]
Ja daar fietste ik vorige week, verbaasd hoe mooi en hoe dichtbij eigenlijk. Iedereen heeft het altijd over de heide op de posbank naar bij Buurse was net zo mooi.

Gravelrides.cc heeft mooie gravelroute om winterswijk (was oude mtb route).
Gravelrides.cc heeft er ook 1 bij Montferland en op dit moment zie ik in de strade bianchi groep op strava een gravelroute richting zieuwent en de kerkenpaden voorbij komen.
Heb inmiddels de gpx dus als je die wilt hebben, laat maar weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:12
rinslll schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:35:
[...]
en hoe dichtbij eigenlijk.
I beg to differ

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 15:45

Flipmo

OMG !!

rinslll schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Ja daar fietste ik vorige week, verbaasd hoe mooi en hoe dichtbij eigenlijk. Iedereen heeft het altijd over de heide op de posbank naar bij Buurse was net zo mooi.

Gravelrides.cc heeft mooie gravelroute om winterswijk (was oude mtb route).
Gravelrides.cc heeft er ook 1 bij Montferland en op dit moment zie ik in de strade bianchi groep op strava een gravelroute richting zieuwent en de kerkenpaden voorbij komen.
Heb inmiddels de gpx dus als je die wilt hebben, laat maar weten.
Laat maar komen :)
Kerkepaden heb je rondom Beltrum ook heel veel. Zijn zeker mooi om op te fietsen.
Eigenlijk kan je vanaf hier veel kanten op, rondom Lochem / Vorden ook veel opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
begintmeta schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

Ik kom in/rond Zuid-Limburg regelmatig gravelfietsen tegen, op zowel verharde als onverharde wegen. maar zeker als je wat meer de “rimboe” in gaat (zoals de (echte) gravelpaden bij Haccourt, Wonck en Zichen, dat soort gebied) zie ik vrijwel nooit iemand.
Daar kom ik zelden, heb je misschien een leuke route met wat van die echte gravelpaden in België. Vanaf Sittard is dat nog wel prima te doen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Yakolev schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:42:

Daar kom ik zelden, heb je misschien een leuke route met wat van die echte gravelpaden in België. Vanaf Sittard is dat nog wel prima te doen.
Een leuke gpx-track kan ik zo 123 niet vinden.

Maar het is niet lastig om zelf wat te verkennen. ruwweg tussen Eben, Zichen, Wonck en de E313 zijn versgestrooide gravel-landwegen te vinden, de meesten daarvan, maar niet alle, zijn op openstreetmap aangegeven. Al met al kan je daar een behoorlijk een aantal kilometers over echt gravel fietsen, als je wat kriskras fietst.

Ook onder Wonck, ten westen van Haccourt zijn mooie paden te vinden. Een van de stukjes die ik (zeker in de brandende zon) prettig vind is bijvoorbeeld het als “tunnel vegetale” op komoot aangemerkte segmenten ten noordwesten van Houtem/Houtain-Saint-Siméon) naast gravel zijn daar in dat gebied ook wat aardige slecht-asfaltwegen te vinden. Maar ik fiets daar meestal gewoon wat op de bonnefooi… (en dan is niet alles even leuk) als ik eens een aardige route maak of vind zal ik die delen. Wat meer naar het noorden of richting Tongeren zijn de landwegen vaker met betonplaten bedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:10
Yakolev schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:15:
[...]

Leandra ken ik inderdaad, toch wel een gravel icoon in Sittard.

Die van mij heeft meer onverhard, en ik weet zeker dat het stuk vanaf de Meinweg tot aan Sittard stukken beter is in mijn route. Maar het concept is hetzelfde, het stuk bij Nijmegen zal weer beter zijn in haar route.

Ben het ook niet volledig eens met haar route van Sittard naar Maastricht, dat kan echt wel beter.
Kun je jouw route ook delen? In september heb ik al veel andere dingen gepland staan, maar lijkt me mooi om die een keer te doen!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 18:21
Gravellen in oostenrijk is prachtig!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzjK243HQ-qVahdYq9xlFFL3umM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCIQ40EonWcDnSgT6LNxBGfi.jpg?f=fotoalbum_large

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:17

DjVe

Hatsaflats!

Gravellen in de Vogezen ook, maar man...wat mis ik een verende vork op de stenen MTB tracks hier ;)

Aan de andere kant is het wel tof dat je met zo'n soort fiets ook gewoon prima mee kan komen op een MTB route en dat ik morgen op dezelfde fiets gewoon lekker een klomrondje op de weg kan doen.

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 18:21
DjVe schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:26:
[...]

Gravellen in de Vogezen ook, maar man...wat mis ik een verende vork op de stenen MTB tracks hier ;)

Aan de andere kant is het wel tof dat je met zo'n soort fiets ook gewoon prima mee kan komen op een MTB route en dat ik morgen op dezelfde fiets gewoon lekker een klomrondje op de weg kan doen.
Ja, de veelzijdigheid maakt een gravelbike top. Nadeel is dat die dan op de meeste activiteiten het net wat minder doet dan een volbloed racefiets of mtb, maar ach, ik rij toch niet voor de snelheid.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je definitie is van een mtb-track, maar naar mijn ervaring is een gravelbike niet geschikt voor een mtb-track. Als voorbeeld het mtb-track in Spaarnwoude dat ik vorig jaar met een gravelbike heb gereden. Beklimmingen zijn niet te doen doordat de fietsgeometrie daarvoor amper geschikt is, ik moet ver achter het zadel hangen om ook maar iets tractie met het achterwiel op de grond te houden. Daarnaast is een mtb-track niet altijd goed geprepareerd en slijpt regen en gebruik sporen en gaten in de track uit. Een bruikbaar compromis voor gebruik op een mtb-track vind ik het niet. Wat mij betreft ligt het gebruik van een gravelbike dichter bij het gebruik op een redelijk vlak landschap met onverharde vlakke paden. Bijvoorbeeld landschappen die voor een wielrenfiets niet meer geschikt zijn.

Vandaag even een 100km rondje Amsterdam gedaan. Helaas vergeten een foto te maken. Vorige week kwam ik erachter dat ik al 10 jaar met spd-plaatjes met speling rijd. Ik ben nog nooit onverwacht uit een pedaal geklikt dus dat geeft vertrouwen en geeft aan dat het systeem voor mij goed werkt. Toch heb ik ze vervangen door spd-plaatjes zonder speling. Vanmorgen kreeg ik nogal wat last van mijn voeten door het continu losklikken. Ik was even vergeten dat de pedalen op maximale sterkte stonden. Gelukkig had ik een sleutelsetje bij me. Ik had onderweg zelfs nog de plaatjes kunnen vervangen voor plaatjes met speling.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op mijn gravelbike houdt het voor mij over het algemeen op bij S1-“1.5” op de STS (http://www.singletrail-skala.de/) vooral losse stenen op steile hellingen vind ik niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

begintmeta schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:10:
Op mijn gravelbike houdt het voor mij over het algemeen op bij S1-“1.5” op de STS (http://www.singletrail-skala.de/) vooral losse stenen op steile hellingen vind ik niet te doen.
Losse stenen op lange steile klimmetjes is pittig. Ik heb kleine stukken moeten lopen waar de helling op langere stukken boven de 15% kwam en waar ik gewoon geen grip meer kreeg op een natte stenen ondergrond (in de stromende regen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Oyster schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:21:
…Beklimmingen zijn niet te doen doordat de fietsgeometrie daarvoor amper geschikt is, ik moet ver achter het zadel hangen om ook maar iets tractie met het achterwiel op de grond te houden.
? Klimmen en achter je zadel hangen? Je houdt toch druk op je wielen door dan meer op de punt van je zadel te gaan zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door pjlgt op 19-08-2022 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 16:38
Binnenkort (15 sept) gaat het Kroondomein op slot. Ik zoek mij suf, maar kan niet vinden welk gebied het nu exact is.

Heeft iemand de contouren van het Kroondomein (liefst GPX) Dan kan ik mijn routes er omheen plannen.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_v_94
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:09
Stillekracht schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:20:
Binnenkort (15 sept) gaat het Kroondomein op slot. Ik zoek mij suf, maar kan niet vinden welk gebied het nu exact is.

Heeft iemand de contouren van het Kroondomein (liefst GPX) Dan kan ik mijn routes er omheen plannen.

Bij voorbaat dank!
https://www.kroondomeinhe...t_kroondomein_jun2022.pdf helaas geen GPX kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Thx!

Die had ik al gevonden, maar ik had hem niet goed geïnterpreteerd. Nu is het kwartje gevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Deze wil ik graag nog rijden voor de 15e. Ik hoop dat ik 'm ergens nog kan inplannen.
Wordt voor mij de langste gravel rit tot nu toe en voor het eerdt in Het Loo. Ben echt benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mhvcfGQZ_B6Pzp_l7xaj2Dci8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6R5LZPG0DqD28cXVk0SzoVy8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
Daar ga je plezier aan beleven aan dat rondje.

In verband met mul zand is het het prettigste rijden een of twee dagen nadat het geregend heeft. Zo niet dan is het op sommige plaatsen wat lastiger, maar uiteindelijk lukt het altijd.

Bij Gortel, vlak bij de ijskar, zit een lagere school met een watertappunt. Zaterdag heb ik daar nog gebruik van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Nu online
Tnx voor de tip! Ik vroeg me al een beetje af hoe en waar ik aan suplies kom, mocht het echt nodig zijn. Ik hoef op deze route geen pannenkoekrestaurants te verwachten 😄

Zou overigens wel een fijne onderbreking zij n. Dus mocht iemand een goede stop weten. Ik zie dat er voor dit rondje 3:40uur staat. Sowieso genoeg eten mee.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mhr-zip
Plint schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:10:
Tnx voor de tip! Ik vroeg me al een beetje af hoe en waar ik aan suplies kom, mocht het echt nodig zijn. Ik hoef op deze route geen pannenkoekrestaurants te verwachten 😄

Zou overigens wel een fijne onderbreking zij n. Dus mocht iemand een goede stop weten. Ik zie dat er voor dit rondje 3:40uur staat. Sowieso genoeg eten mee.
Omdat je hier in de wildernis volkomen op jezelf bent aangewezen, adviseer ik een één pits brander met een noodrandsoen waar alleen water bij hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 19:07

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Stillekracht schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:20:

Bij voorbaat dank!
Om het onoverzichtelijk te houden blijven een paar van de grotere gravelpaden wél open voor fietsers/wandelaars... :')

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 08:30
Slovenië, the west loop: Geslaagd rondje!
Aan het einde nog een Nederlander getroffen die vanuit ons land was gefietst tot Ljubjlana. Samen laatste stukje gedaan naar mijn auto en terug gereden (hij had nog geen tickets).

Foto van start:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcVrIcypNv6I0JW0e47uQne_SQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAGK2pQVa8ATFBJXveyZSNUj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Je moet toch wel iets meer vertellen dan dat.

Het gaat absoluut ook op mijn wishlist.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 24-08-2022 19:36 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Laatst online: 15:50
Crospost uit het mtb topic. Daar werdt ik verwezen om hier mijn vraag te stellen, dus bij deze.
kippy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:58:
Ik ben bezig met het repareren van men gravelbike.
Momenteel zit er een BB-ES30 octalink as in die echt aan vervanging toe is. En het crankstel zou ook wel vernieuwd mogen worden.
Ik heb een leuk holowtech 2 slx setje voor weinig gezien dus het lijkt me wel interesant om die er op te zetten.
Voor zo ver ik heb kunnen vinden zou ik een bottombracked kunnen installeren in plaats van de octalink.
Maar ik heb geen idee welke BB ik zou moeten kopen. Het frame waar de BB in moet is 68mm breed.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Yakolev schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:36:
Je moet toch wel iets meer vertellen dan dat.

Het gaat absoluut ook op mijn wishlist.
Gewoon heenrijden en karren maar :)
Moet je niet overtuigen denk ik verder.

Was grotendeels ook rijdbaar, in tegenstelling tot de Swiss Jura explorer van bikepacking.com op een gravelfiets. Ik heb Marmot's land gedaan op de hardtail en dat was wel prettig. Deze is top met 50mm banden. Veel asfalt erin, maar niet super druk qua auto's, vooral omlaag wat drukkere wegen. Veel klimmetjes eindigen in gravel, echte gravel dan, met km palen als officiële weg. In Nederland is dat toch zeldzaam. Stuk in het bos ten noorden van Ljubjlana was ruig zonder dropper. Steil, glad, rotsen her en der. De storm dag ervoor had ook wat extra hindernissen voorzien.

Eten en water vinden is makkelijk en allemaal zeer betaalbaar & smakelijk. Kamperen is ook populair ginds. Beste camping was ook gelijk de duurste (27 euro): Eco river camp ten zuiden van Bled. Verder allemaal wel prima, kost meestal 10-18 euro voor een nacht. Ook soms in het bos gestaan, dan heb je rust op de muggen na.
Ljubjlana vanuit een hotelkamer bezocht, fiets mocht mee naar binnen zodat ik te voet makkelijk kon verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
kippy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:19:
Crospost uit het mtb topic. Daar werdt ik verwezen om hier mijn vraag te stellen, dus bij deze.

[...]
Octalink is nog leverbaar. https://www.vaneycksport....0-bsa-bracket-68-109.html Maar als je een nieuw crankstel wilt, ben je met deze informatie natuurlijk niks. In ieder geval is gebrek aan onderdelen geen reden om te upgraden.

Ik heb de ita versie vorig jaar geïnstalleerd.

Verder geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:27
kippy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:19:

[...]
Weet je wat de breedte van die slx as is? Een nieuwere model kan zomaar een 73er zijn. Dan zul je spacers moeten gebruiken om het werkbaar te maken. Je krijgt dan wel een sub optimale kettinglijn.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Laatst online: 15:50
@hoi1234
Ik weet dat ik een nieuwe octalink trapas kan bestellen en dat is zeker ook een optie. Maar deze verbouwing is een budget / hobby projectje voor mij.
Een nieuwe octalink crank (3x9 ) of nieuwe tandwielbladen is zijn aanzienlijk duurder dan een botom bracket plus de slx holowtech 2 crank die ik gezien heb.

@ElGreco
Het is een FC-M670 waarbij shimano zegt dat je een SM-BB70 nodig hebt. Die is idd 72mm met spacers voor 68mm wat mijn frame heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
kippy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:46:
@hoi1234
Ik weet dat ik een nieuwe octalink trapas kan bestellen en dat is zeker ook een optie. Maar deze verbouwing is een budget / hobby projectje voor mij.
Een nieuwe octalink crank (3x9 ) of nieuwe tandwielbladen is zijn aanzienlijk duurder dan een botom bracket plus de slx holowtech 2 crank die ik gezien heb.

@ElGreco
Het is een FC-M670 waarbij shimano zegt dat je een SM-BB70 nodig hebt. Die is idd 72mm met spacers voor 68mm wat mijn frame heeft.
Nou zou ik toch zweren dat ik een uitgebreide reactie had gepost gisteren in het MTB topic maar hier zou je genoeg aan moeten hebben https://www.reddit.com/r/...himano_smbb70_substitute/ (in de spookpost linkte ik naar deze als veelgebruikte om maar een optie te noemen https://www.decathlon.nl/...o/_/R-p-335593?mc=8667398. Heb die ook wel eens meegeleverd zien worden bij bepaalde crankstel setjes, iirc ook een SLX maar dat zal dan vast eerder een standaard Deore zijn geweest ...)

[ Voor 13% gewijzigd door apis29 op 26-08-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik moet zeggen dat ik de indruk heb dat de Tufo Gravel Thundero bij mij relatief snel lek gaat. Nu zijn het ook gewoon niet de zwaarste banden, dus min of meer had ik dat wel verwacht, maar als ik het vergelijk met mijn lekfrequentie met de wegfiets, is de hoeveelheid lekken een stuk hoger.

Begin juni de erste set banden er opgelegd (tubeless), vrijwel meteen al een lekje in de voorband. Maar drukverlies minimaal, dus gewoon doorgebruikt. begin augustus (na ~600km/week) een grote snee in de zijwand van de achterband. achterband vervangen. Nu bij inspectie weer een lekje in de achterband gezien na ongeveer 800km), en twee extra lekken in de voorband. Op zich is het drukverlies nog steeds echt minimaal (<1PSI/dag vind ik prima te doen).

Ik vraag me echter af of de hoeveelheid lekken niet toch op de kwetsbaarheid van de banden wijst. Ik fiets regelmatig over paden met vrij scherpe stenen (gebied rond Maastricht), dus ik kan wellicht ook niet verwachten dat banden dat trekken. Is dat toch een redelijk normale hoeveelheid lekken?

Ik wil eventueel ook wel weer een andere band gaan uitproberen, ik hoef geen super-offroadband, dus 40-42mm breed en ook soepel voor asfalt lijkt me prettig. En dan misschien toch iets lekbestendiger. Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

begintmeta schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:53:
Ik moet zeggen dat ik de indruk heb dat de Tufo Gravel Thundero bij mij relatief snel lek gaat. Nu zijn het ook gewoon niet de zwaarste banden, dus min of meer had ik dat wel verwacht, maar als ik het vergelijk met mijn lekfrequentie met de wegfiets, is de hoeveelheid lekken een stuk hoger.

Begin juni de erste set banden er opgelegd (tubeless), vrijwel meteen al een lekje in de voorband. Maar drukverlies minimaal, dus gewoon doorgebruikt. begin augustus (na ~600km/week) een grote snee in de zijwand van de achterwand, achterband vervangen. Nu bij inspectie weer een lekje in de achterband gezien na ongeveer 800km), en twee extra lekken in de voorband. Op zich is het drukverlies nog steeds echt minimaal (<1PSI/dag vind ik prima te doen).

Ik vraag me echter af of de hoeveelheid lekken niet toch op de kwetsbaarheid van de banden wijst. Ik fiets regelmatig over paden met vrij scherpe stenen (gebied rond Maastricht), dus ik kan wellicht ook niet verwachten dat banden dat trekken. Is dat toch een redelijk normale hoeveelheid lekken?

Ik wil eventueel ook wel weer een andere band gaan uitproberen, ik hoef geen super-offoradband, dus 40-42mm breed en ook soepel voor asfalt lijkt me prettig. En dan misschien toch iets lekbestendiger. Heeft iemand tips?
In ieder geval niet de Continental Terra Trail.
Daarvan heb ik er al drie gehad met scheuren in het loopvlak die niet door latex te dichten waren.
Rij nu noodgedwongen weer met binnenbanden.
Voor de winter stap ik over op Schwalbe G-one ultrabite. Die maak ik weer tubeless in ddehoop dat die beter lekbestendig zijn.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ere Tenaci TLR is een fijne en erg vlotte asfalt band, die ook op bospaden prima werkt. Vind ze wel vrij snel lekken op vreemde plekken, maar dat dicht wel vanzelf.

Conti Terra trails rijden ook fantastisch, maar slijten als een malle (na 2K km was het profiel achter bijna op). Reden overigens verder wel probleemloos bij mij.

Ik rij nu met een setje Pirelli Cintirato mixed gravel 40mm en dat is echt een fantastische band. Erg comfortabel op de weg met zowel 2 als 4 bar in de banden. Met 70km/u een berg af op asfalt is geen enkel punt en je hebt prima grip in bochten (je voelt geen overgang van profiel naar slick strip). Maar je kan er ook prima een MTB route mee doen. En niet geheel onbelangrijk: ze lekken totaal niet. Als ik ze nog eens zou kopen, zou ik voor de 35mm versie gaan (net even een tikkie vlotter op de weg).

WTB Riddlers TCS: blijf daar van weg. Slechtste band ooit gehad. Rolt matig op asfalt. Weinig grip op tracks en continue lek tijdens ritjes en blijft ook continue druk verliezen als fiets in de berging staat (echt alles geprobeerd).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stillekracht
Vandaag met mevrouw Stillekracht bijna 4 uur op de Veluwe gefietst. Nu kan het nog!

Normaal rijden we met snelle 40mm banden waar alleen profiel op de zijkanten zit (Goodyear County). Over twee weken gaan we in Duitsland rijden, daar is wat robuuster rubber voor nodig.

Doordat de huidige banden goed bevallen hebben we gekozen voor Goodyear Connector. Gisteren op de fiets van mevrouw Stillekracht deze banden in de 50mm uitvoering gemonteerd.

Ze is er erg blij mee. Met name in het mulle zand gaat het veel beter. Ze hoefde geen een keer af te stappen, wat voorheen nog wel eens gebeurde. Ben bang dat ik nu blijf zitten met een setje Goodyear County :-(

Haar fiets hebben we nu hernoemd van trekker naar tank.

Morgen mijn eigen fiets transformeren van trekker naar tank. Daar ben ik alleen achter beperkt tot 40mm. Voor past 50mm wel.

Na de praatjes, de plaatjes......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRZzUXvJaf51JzI2co_P1Z6mxTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0Hygqw9XPevEGQDorybbCVE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5doJHXb3mpwxAqwsFfXjXw7G3VI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrBZrQ6Q7A664JoA3KU2o1Qv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Morgen maar eens de Veluwe Divide doen. Heb een maandje terug de Green Divide bij Loenen moeten staken vanwege een kapot wiel, maar ik wil de route wel nog graag uitrijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 19:02
Yakolev schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:16:
Morgen maar eens de Veluwe Divide doen. Heb een maandje terug de Green Divide bij Loenen moeten staken vanwege een kapot wiel, maar ik wil de route wel nog graag uitrijden.
Recent 2 keer een lus van de Green Divide vanuit Apeldoorn gereden ( https://www.komoot.nl/tour/893550984 ). De eerste keer de originele route, maar rond Ermelo zitten er een paar stukken in die op het moment door de droogte super mul zijn. In dat gebied is het voornamelijk zandgrond. 2 aanpassingen gemaakt daar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvtVxG8akSUTUnKJng1h1u0l-cI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lYelLNROyfGxUYiUpaUT68Qa.png?f=fotoalbum_large

In het paars omcirkelde stuk: oorspronkelijke route is geel, maar dat stuk is nu 1 grote zandbak. Dus heb route iets verlegd. Wel even opletten dat je niet de mtb route pakt (wat ik dus gedaan heb, ook lekker door mul zand ploeteren :9 ) in het rood omcirkelde gedeelte, maar gewoon op het pad blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK1bGRR9gYv_bqAikpsxFniLWhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WvQGJfzsYgcQERlS3yJDGLs0.png?f=fotoalbum_large

Dit is een stukje verderop. Oorspronkelijke route is rood, maar nu ook veel mul zand. Pad stukje verderop is een stuk beter te rijden en net zo mooi.

Overigens heb ik een stuk eerder in de lus ook de route iets aangepast. De rode lijn is origineel, maar is een (zeker in de zomer) veel bereden zanderig ruiterpad. Dus als je 1,5 km lekker wil stuiteren door de paardensporen zou ik rood volgen, anders de blauwe lijn ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRnVJCKRB_-xxAk11FF4y1ctP60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QTz0UO0G8sKLGoYaJ2PtAnuc.png?f=fotoalbum_large

In ieder geval veel plezier. Het is echt een mooi rondje :D

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
DjVe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:10:
Ere Tenaci TLR is een fijne en erg vlotte asfalt band, die ook op bospaden prima werkt. Vind ze wel vrij snel lekken op vreemde plekken, maar dat dicht wel vanzelf.

Conti Terra trails rijden ook fantastisch, maar slijten als een malle (na 2K km was het profiel achter bijna op). Reden overigens verder wel probleemloos bij mij.

Ik rij nu met een setje Pirelli Cintirato mixed gravel 40mm en dat is echt een fantastische band. Erg comfortabel op de weg met zowel 2 als 4 bar in de banden. Met 70km/u een berg af op asfalt is geen enkel punt en je hebt prima grip in bochten (je voelt geen overgang van profiel naar slick strip). Maar je kan er ook prima een MTB route mee doen. En niet geheel onbelangrijk: ze lekken totaal niet. Als ik ze nog eens zou kopen, zou ik voor de 35mm versie gaan (net even een tikkie vlotter op de weg).

WTB Riddlers TCS: blijf daar van weg. Slechtste band ooit gehad. Rolt matig op asfalt. Weinig grip op tracks en continue lek tijdens ritjes en blijft ook continue druk verliezen als fiets in de berging staat (echt alles geprobeerd).
Zelf nog ervaring met:

panaracer gravelking:
Top maar ging 2 sets niet langer dan 1000km mee (slick en semislick 35mm)

Maxxis rambler 50mm:
top, al 3000km goed incl bikepacken enzo

Schwalbe ultrabite 45mm:
In de winter kort gebruikt (spatborden en 50mm kan niet voor mij), goed maar veel rolweerstand. Wel meer grip door groter profiel, vooral klimmend/remmend.

Voor mijn lichtere gravelfiets nu strada bianca gekocht, de meest luxe variant in 36mm. Achterste band lekt sealant (waar profiel overgaat in sidewall) en lucht, maar dat laatste kan ook aan het ventiel liggen. Met lucht erin voelen ze echt heel fijn. Nog niet zeker of de achterband slecht is, eerst maar eens ventiel wisselen. Ze zijn echt een hel om te monteren op de velg want ze zijn maar nét groot genoeg. Maxxis en Schwalbe is makkelijker op dat vlak.

Pirelli M wil ik nog eens testen. Ga misschien toch voor rene herse in 48mm met knobs als de maxxis set versleten is. Dat is echt een serieus profiel en rolweerstand valt nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:23
Stillekracht schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:09:
Morgen mijn eigen fiets transformeren van trekker naar tank. Daar ben ik alleen achter beperkt tot 40mm. Voor past 50mm wel.
Omdat ik niet zeker wist of 50mm ging passen in het frame heb ik ook een tijdje rond gereden met 50 voor en 40 achter. Niks mis mee natuurlijk (lekker MTB-style), maar wat ik wel merkte is het inrijden van een stuk mul zand soms wat bijzonder is. Het voorwiel rolde vaak zonder problemen door, terwijl je dan ineens werd afgeremd als het achterwiel in het mulle zand terecht kwam. Wel bijzonder om te ervaren dat dat verschil zo groot is. (Uiteraard speelt de gewichtsverdeling daar ook een rol in).

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
Heeft iemand hier de Dutch Mountain Ride al eens gereden? Ik ben van plan dit najaar nog een tochtje in Zuid Limburg te doen en iets met deze afstand en hm lijkt me wel wat.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Mijn excuses, onderstaand bericht heb ik per ongeluk in dit topic geplaatst. Het hoort natuurlijk in het fietscomputer topic.

spoiler:
Zojuist even de routes bekeken die ik met de Sigma Rox 4.0 heb geregistreerd, maar zo op het eerste gezicht ziet het er niet goed uit. Vrijwel tijdens de volledige route zit de positiebepaling ernaast. Binnenkort even kijken of er wellicht iets is dat ik verkeerd doe of dat er een quick-fix beschikbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVWheibMtg8VJxGvSgNvvB-nuBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQEYgm1BXqQ9CWkp5o34pYLW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Oyster op 29-08-2022 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
begintmeta schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:53:

Begin juni de erste set banden er opgelegd (tubeless), vrijwel meteen al een lekje in de voorband. Maar drukverlies minimaal, dus gewoon doorgebruikt. begin augustus (na ~600km/week) een grote snee in de zijwand van de achterband. achterband vervangen. Nu bij inspectie weer een lekje in de achterband gezien na ongeveer 800km), en twee extra lekken in de voorband. Op zich is het drukverlies nog steeds echt minimaal (<1PSI/dag vind ik prima te doen).

Ik wil eventueel ook wel weer een andere band gaan uitproberen, ik hoef geen super-offroadband, dus 40-42mm breed en ook soepel voor asfalt lijkt me prettig. En dan misschien toch iets lekbestendiger. Heeft iemand tips?
Los van de andere ervaringen heb ik nog steeds de meegeleverde Schwalbe G-One Allround banden in 40 mm tubeless op de velgen liggen. Prima banden, slijtage valt reuze mee en nog geen lek gereden. Houdt de druk ook aardig goed vast en gisteren na een behoorlijke tijd niet gebruikt te hebben (denk twee maanden?) van de ~2,5 bar zat het nog op 0,86 bar. Tubeless maken lukte ook prima met de vloerpomp trouwens.

Qua rijgedrag rollen ze erg goed op asfalt en de meeste offroad paden zijn ook geen probleem. Alleen met mul zand is het iets lastiger maar moet zeggen dat dat mogelijk ook door mijn (gebrek aan) ervaring met rijden door mul zand te maken heeft, gisteren ging het alweer een stuk beter.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 22:33
Wat vinden jullie van deze fiets?
Bedoeling is om ermee te bikepacken en occasioneel gravelraces mee te doen.
  • Niner RLT9
  • Sram Rival mechanisch 2 x 11 : 50-34 ;11-32 (oud?)
  • Sram rival hydraulisch 160/160
  • Stans no tubes ZTR Grail wielen
Hij zegt dat ie er praktisch niet mee gereden heeft. (originele banden zitten er nog op)
Vraagprijs is min. €1600. Lijkt me een mooie prijs? Dan heb ik nog wat geld over om er een powermeter op te steken :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Xvk3RzPy/Screenshot-2022-08-29-at-13-00-28-Gravel-Niner-rlt-9-Fietsen-Racefietsen-2dehands.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
Mijn vrouw heeft de stalen versie. Zij is er erg tevreden over. Er passen banden in tot 50mm. Toevallig net gemonteerd.

De prijs lijkt mij redelijk als hij in hele nette staat is en de drivetrain nog niet versleten. Ik schat dat deze nieuw rond de 2900 heeft gekost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:54

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Gisteren weer flink wat ervaring en duur conditie bijgeschaafd door een flinke ronde op het Kroondomein te fietsen. Mn eerste 100k

Dank aan degene die deze route hier getipt heeft. Hij heet ultimate Kroondomein battle, heeft op Strava ook een aantal vrij lange segmenten zag ik. Veel animo dus wel. Ik kan hem ook van harte aanbevelen, met 40+mm wel prima te doen.

Check out my activity on Strava: https://strava.app.link/Jz84738ATsb

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
@dreameater

Het lijkt mij een mooie route. Ik wil hem zaterdag gaan rijden.

Is de route goed te volgen of zitten er veel vauten in?
(ik heb hem net geïmporteerd in Garmin Connect en zie wel wat rare dingen in de route)

Valt de hoeveelheid mul zand mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:59
Ik zou komende zondag Brabants mooiste gaan fietsen, maar dat gaat helaas niet door. Ook een mooie gravelroute uitgezet vanuit Oisterwijk. Start tussen 830 en 900. Heb daardoor nog 2 startbewijzen over.
Als iemand interesse heeft, stuur een DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:01
Beste allen,

Hier in het mooie Limburg hebben we genoeg gravel / bosweggetjes, saai op mijn hardtail MTB (Trek X-Caliber 9) en lastig met de racefiets (Canyon Endurace CF 7, Shimano 105).

Volgens officiële specificaties kunnen op de Endurace model 2022 max 35 mm banden en is het frame ook geschikt voor gravel (zie allroad versie Endurace CF 7).

Is het waard om een aparte wielset met bijv. 35mm tubeless aan te schaffen? Of kan ik beter sparen voor een aparte gravel fiets (met Shimano GRX etc.)?

Dan wissel ik af tussen weg / gravel door het uit wisselen van de wielset.
Ook rijd ik met SPD-SL, dat is waardeloos om op te lopen... dit is dan een nadeel van deze opzet.

Ik zat te denken aan onderstaande:

Wielset: Mavic Allroad Gravel Wielen (239)
Banden: Tubeless 35mm Schwalbe G-One Allround Performance Line TLE Gravel Buitenband x2 (56)
Brake rotors: Shimano SM-RT70 SLX M7100 / 105 R7000 Remschijf x2 (60)
Cassette: Shimano 105 R7000 11 Speed Cassette (64,99)
Velglint 15
Sealant 30
Optioneel tire booster (heb alleen normale pomp) 50

totaal: 465 euro

Dank!

[ Voor 8% gewijzigd door replica17 op 30-08-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Stillekracht schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:31:
@dreameater

Is de route goed te volgen of zitten er veel vauten in?
(ik heb hem net geïmporteerd in Garmin Connect en zie wel wat rare dingen in de route)

De route is goed te volgen, gewoon zorgen dat je niet te ver ingezoomd hebt. De maker heeft volgens mij gewoon z'n 'recon' tocht als GPX opgeslagen. Soms heeft ie dus een afslag gemist... Niet zo vreemd want het is keren en draaien geblazen! Maar dat zie je dus zo al rijdende.

Valt de hoeveelheid mul zand mee?

Verder echt wel stukken mul.. vooral in het begin (niet denken waar begin ik aan, its gets better) maar aan de kanten soms goed te doen of door wat extra snelheid te maken. Ik had 47mm's met vrij lage druk, ging wel.

Veel plezier, nog even genieten van dit mooie stuk natuur! Ik ben op de 100k 6(!) Mensen tegengekomen. midden op een zondag, ongekend!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:03
replica17 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:50:
Beste allen,

Hier in het mooie Limburg hebben we genoeg gravel / bosweggetjes, saai op mijn hardtail MTB (Trek X-Caliber 9) en lastig met de racefiets (Canyon Endurace CF 7, Shimano 105).

Volgens officiële specificaties kunnen op de Endurace model 2022 max 35 mm banden en is het frame ook geschikt voor gravel (zie allroad versie Endurace CF 7).

Is het waard om een aparte wielset met bijv. 35mm tubeless aan te schaffen? Of kan ik beter sparen voor een aparte gravel fiets (met Shimano GRX etc.)?

Ook rijd ik met SPD-SL, dat is waardeloos om op te lopen... dit is dan een nadeel van deze opzet.

Banden: Tubeless 35mm Schwalbe G-One Allround Performance Line TLE Gravel Buitenband x2 (56)
Velglint 15
Sealant 30

Dank!
Wat voor maat banden zit er op je huidige fiets? Als dat al 32 is gaat de stap naar 35 allicht niet zo veel toevoegen. Als het kleiner dan 32 is zou je nog een stap goedkoper een keer 32 bandjes erop kunnen proberen.
Het ligt erg aan de type/staat van de gravel of < 35 gaat werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Beste allen,

Velglint 15
Sealant 30

Dank!
Ik heb het andersom gedaan. Vorig jaar een gravelbike gekocht (Superior) - wat eigenlijk een allroad fiets is van dat merk. Ik heb er vervolgens een wielset met normale (28 mm) banden bij gekocht. Wat belangrijk is om rekening mee te houden is dat je met het wisselen van de wielset ook even de remmen opnieuw centreert. Weinig werk, slechts 2 minuten ofzo, maar toch wel handig om te weten. Ik heb daarom bewust gekozen voor een wielset (DT P1800 32 mm) met eenzelfde naaf (DT370) als de meegeleverde wielset (DT G1800 25 mm) zodat de afmetingen hetzelfde zijn en de verschillen dus minimaal en ik vrijwel nooit opnieuw hoef te centreren.

Heb zelf trouwens ook de G-One Allround banden (standaard bij de fiets) maar dan in 40 mm. Fijne band voor veel van het gravelwerk, met mul zand heb ik wel wat moeite maar kan ook aan mezelf liggen :+

Maar zoals @Jesse ook al zegt: Afhankelijk van wat voor gravel je wilt meepakken zou je het met 32 mm slicks ook af kunnen (vraag maar aan @wisselwerking :P )

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
Jesse schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Wat voor maat banden zit er op je huidige fiets? Als dat al 32 is gaat de stap naar 35 allicht niet zo veel toevoegen. Als het kleiner dan 32 is zou je nog een stap goedkoper een keer 32 bandjes erop kunnen proberen.
Het ligt erg aan de type/staat van de gravel of < 35 gaat werken.
Schwalbe One, racebanden geen profiel, voor 30 en achter 32.

Droge gravel / bosgrond. Als het nat is pak ik de hardtail wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:27
Dat steeds moeten centreren van de remklauwen is tegenwoordig geen wet meer en je hoeft ook niet per se dezelfde naven te hebben, daar zijn shims voor.
Het (laten) vlakken van de rembevestigingen op het frame en vork scheelt ook heel veel.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:43
Gisteravond nog een kleine 'vertraging' opgelopen tijdens een rondje over de heide:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uroYYXGkNihkxfRdNQ6YHv_yOck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0prwKn6CjIu96A3HL5DSjWei.jpg?f=fotoalbum_large

Die waakhonden die de herders tegenwoordig bij zich hebben om zich te beschermen voor de wolven zijn trouwens best indrukwekkend!

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:01
Beste allen,

Velglint 15
Sealant 30

Dank!
Ik heb een Trek Domane AL5 wat ook een wegfiets is waar je tot maximaal 35mm in kan zetten (officieus zelfs meer). De standaard wielset heeft 32mm slicks en daar kan ik, met uitzondering van echt mul zand, praktisch alles wel mee fietsen (heb er ook mee door de blubber gefietst). Ik heb wel nog 35mm banden met iets meer profiel er bij gekocht. Daarmee kan ik ook goed (in elk geval wat beter dan de 32mm slicks) uit de voeten op MTB routes. Daarnaast heb ik een oude wielset van mijn broertje gekregen. Hier heb ik 25mm banden op zitten.

Ik zie in elk geval geen noodzaak om een aparte gravelbike aan te schaffen. Mijn huidige fiets is een heerlijke allrounder. #one bike to rule them all

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:45
Met 32mm (of 35) wordt het wel spannend in Limburg.
Zou daar toch echt wel minimaal 40mm willen (liefst nog breder)

Gravellen met smalle bandjes kan prima als het gewoon redelijk vlak is.
Maar als er stenen gaan liggen icm 20% (of meer) hellingen wordt het hele uitdaging.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Als iemand nog een code voor Futurumshop zoekt, alleen vandaag nog geldig:

"Meld hier uw kortingscodes/coupons V2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tot op Dirty Boar allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Irby
  • Laatst online: 00:53
dreameater schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:56:
Gisteren weer flink wat ervaring en duur conditie bijgeschaafd door een flinke ronde op het Kroondomein te fietsen. Mn eerste 100k

Dank aan degene die deze route hier getipt heeft. Hij heet ultimate Kroondomein battle, heeft op Strava ook een aantal vrij lange segmenten zag ik. Veel animo dus wel. Ik kan hem ook van harte aanbevelen, met 40+mm wel prima te doen.

Check out my activity on Strava: https://strava.app.link/Jz84738ATsb
Goede tip, ik was toevallig op zoek naar een mooie rit in de Kroondomeinen, dus vandaag heb ik 'm gereden, met wat kleine aanpassingen omdat ik vanuit Epe startte. Deze rit ga ik vaker doen als ik in de buurt ben, het was erg mooi en afwisselend👍🏻

Er zaten een paar kleine stukjes in met wat dieper mul zand, maar op 1 helling na waar ik aan de verkeerde kant begon en een enorme bak aan zand en wortels tegenkwam heb ik eigenlijk niet hoeven lopen (40c wtb venture banden). Ik durf niet in te schatten wat voor modderpoel het is als je dit in het voorjaar zou doen..

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Nice! De ervaring heb ik direct kunnen meenemen in twee mooie ritten in de Eifel.
LtD ritten van 2021 gepakt met een maat.
Super om te doen en de beklimmingen zijn echt wel andere koek. Nog maar niet te spreken over een aantal 'Crazy climbs' zoals ze die classificeren.. die segmenten heten dus zo met erachter gezet (are you going to walk?) Die zijn echt alleen met een e-mtb goed te doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38G2Fyqy5KlybHNByNYLMo3-d14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIyVqflOTiSdZQUUKwlP8fdU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGpyClpWy8wa70eItoWwiEvVol8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KH9kMwWtT6VoYYfD8oZFRgOI.jpg?f=fotoalbum_large

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Irby
Ik ken die fietstas, ik heb met Apidura tassen mijn fietsvakantie naar Zwitserland en terug gedaan. Volgende week naar de Vogezen (Noord) voor een weekje, dus dan zullen we ook wel de hoogte in gaan. Met die eerdere vakantie ben ik op de terugweg ook door de Eifel gegaan, mooi gebied om te fietsen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Dirty Boar 2022 is nu helaas achter de rug. Ontzettend goed vermaakt de hele dag, met een zeer leuke maar uitdagende route en een toppe organisatie.
Helaas was mijn fietsmaatje niet fit genoeg om op een lekker tempo te fietsen, dus voor mij was het best een struggle om mij daar op aan te passen, maar buiten dat heb ik op sommige punten wel even doorgefietst en me in de Strava ranglijsten op best verdienstelijke plaatsen gezet.

Het terrein was zeker in de 2de helft heel erg uitdagend, veel grote losse stenen om over of eromheen te navigeren. Ook waren een aantal van de afdalingen erg kantje boord, zeker gezien mijn achterrem vloeistof is gaan lekken en na 30km niks meer waard was en ik alleen mijn voorrem nog kon gebruiken. Zo ben ik dan ook 2 keer (wel erg langzaam) over mijn stuur heen gevallen.

Al met al, een aanrader om zeker eens gedaan te hebben.

Stats:
165km
2500 hoogtemeters
5 beekoversteekjes (allemaal binnen 15 minuten van elkaar)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cedrix5
Yakolev schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:01:
Dirty Boar 2022 is nu helaas achter de rug.
Mooi! Ik vond het ook een geslaagde dag, maar sta zelf ook zeker niet bovenaan in de Strava lijstjes denk ik. Er waren ongelooflijk veel mensen met materiaalpech leek wel, maar kwam misschien ook door de 600-tal deelnemers. Dan gaat er altijd wat mis, al is gravelen ginds met binnenbanden toch echt geen succes denk ik. De fietsenmaker bij feed station 2 had een hele doos meegenomen maar die was al op toen ik arriveerde. Gelukkig zelf geen problemen gehad, enkel een krakende zadelpen. Na nieuwe montagepasta nog steeds dus het zit in de verbinding met het zadel.

Sommige korte stukjes omlaag konden wel een dropper gebruiken denk ik ik :) Het is dat het winter is nu en ik dus minder buiten Nederland ga gravelen, maar ik twijfel toch om zoiets te monteren op termijn als ik wissel naar 1x. Op 50mm banden kun je ook wel knallen omlaag, maar houding blijft eng met handen in de drops + steil.

Foto'tje net na de start:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBlTngeh1KriX0ybK7DfZ9GMRxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9hzpYbYLNDqHeA3ZsGdll7s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Vandaag weer een mooie route getrapt. Zo blij met de kmc missinglink. Een goed groot onderhoud van mijn fiets is een eenvoudig stapsgewijs bouwpakketje geworden. Eenvoudige producten, beetje borstelen, droogmaken en nalopen, heerlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhI1vvxp4GOfaJEMdX2gvWHXXxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3e1CJI8j5CbnwKiVq3cU4i7R.jpg?f=fotoalbum_large

En natuurlijk ons aller verplichte fietsfoto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7tJT7V60dZHyFgYrAXP_ufoJio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vh8LlFX7thoz1hLQwwK1JSUq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
cedrix5 schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:39:
[...]
Het is dat het winter is nu
Eh wat :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Lijkt erg op het Vogelmeer in de Kennemerduinen. Is een mooi stukkie om langs te fietsen van Bloemendaal naar IJmuiden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stillekracht
Irby schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:08:
[...]

Goede tip, ik was toevallig op zoek naar een mooie rit in de Kroondomeinen, dus vandaag heb ik 'm gereden, met wat kleine aanpassingen omdat ik vanuit Epe startte. Deze rit ga ik vaker doen als ik in de buurt ben, het was erg mooi en afwisselend👍🏻

Er zaten een paar kleine stukjes in met wat dieper mul zand, maar op 1 helling na waar ik aan de verkeerde kant begon en een enorme bak aan zand en wortels tegenkwam heb ik eigenlijk niet hoeven lopen (40c wtb venture banden). Ik durf niet in te schatten wat voor modderpoel het is als je dit in het voorjaar zou doen..
Knap dat je hem met 40mm banden hebt gereden.

Ik heb hem gisteren met mevrouw Stillekracht gereden. Stiekem het laatste stukje afgestoken. Mevrouw Stillekracht begon na 4,5 uur de concentratie wat te verliezen. Dan worden de risico's groter.

Wij vonden dat het wel erg veel zand was. Veel stukken met mul zand. Dit in combinatie met het feit dat het voor geen meter vlak is maakt het best wel pittig. Er zit ook geen millimeter beton of asfalt in. Echt alleen onverhard. Heerlijk!

De route op zich is prachtig, maar uiteindelijk was het wel veel van hetzelfde.

Zelf voelde ik de route ook op een gegeven ogenblik wel wat in het lijf. Maar....afgelopen 3 maanden wat lichamelijke problemen gehad: twee zeer langdurige en zware niersteenaanvallen met heftige koliekpijn en een trombosebeen en longembolie. Een paar weken geleden kon ik niet wandelen en praten tegelijk. Het was dus genieten dat ik nu uberhaubt weer zo lekker kon fietsen. FTP is wel een stukje gezakt.

In het begin wilde ik wat lucht aflaten in mijn voorband. Met het verwijderen van het ventieldopje, draaide ook de kern eruit. Dat werd dus flink pompen met een minipomp. Voortaan de ventieldopjes maar niet meer gebruiken. Voegen ook niets toe.

We reden op 50mm Goodyear Connector. Mijn achterband echter maar 40mm (breder past niet). 50mm voor is in het mulle zand een groot verschil tov 40mm. Achter is wat minder spannend.

Dank aan diegene (weet niet wie) die de route ooit ergens gepost heeft. Ik heb zelf de start verlegd naar Uddel en een watertappunt toegevoegd. Tevens de route opnieuw gemaakt in Garmin Connect. De route liep prima! Voor de geïnteresseerden: https://connect.garmin.com/modern/course/127180115

Na de praatjes de plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwWfcQQ4b-4-nLEF3h_eE5LtLfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGXGLJYnZrHMaFHKx9rL56SS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlLgsRRqDFlG__h7RrbcPB8hVTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzsQD680pm8omPU1nz4cZrmE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ba1tYsgSxNTuB-EEL8ENrP-zNc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwXMFjJvcJ8Hx0OK19G22auI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0v_PLHIoNl3D54ka1E1_cUHVEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm5F3g1VzLUT8TPqzSo9xvBV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0boqWzLTJUvvZzaXCoAko_Feahw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFwA2aTE1DdbAJo5ClgflLnW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• klaaas
Opmerkelijk dat die Ultimate Battle routes (en varianten) zo populair zijn onder gravelfietsers. Ik vind het typisch routes uit het MTB tijdperk: behoorlijk draaien en keren, zoveel mogelijk onverhard wat de ondergrond dan ook is en geen of weinig asfalt. Geen wonder dat je dan met deze droogte veel mul zand tegenkomt en dat het veel van hetzelfde is. En dat terwijl de Kroondomeinen in de gravel spotlights gekomen zijn omdat daar zoveel ‘echte’ gravelpaden liggen. Van een gravelroute verwacht ik eigenlijk dat juist dat soort paden aan elkaar gelust worden en dat zand zoveel mogelijk vermeden wordt. Stukken asfalt om de leuke stukken aan elkaar te knopen zijn op een gravelfiets ook veel minder vervelend dan op de MTB, dus die mogen er ook gewoon in. Als ik een gravelrit maak zie ik het liefst zo veel mogelijk van de omgeving i.p.v. lusjes te rijden door hetzelfde bos. Natuurlijk moet iedereen gewoon doen wat hij/zij leuk vindt, maar wat mij betreft zijn er wel mooiere routes door de Kroondomeinen…

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Irby schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:08:
Ik ken die fietstas, ik heb met Apidura tassen mijn fietsvakantie naar Zwitserland en terug gedaan. Volgende week naar de Vogezen (Noord) voor een weekje, dus dan zullen we ook wel de hoogte in gaan. Met die eerdere vakantie ben ik op de terugweg ook door de Eifel gegaan, mooi gebied om te fietsen!
Ja zijn echt hele fijne, lichte en waterdichte tassen. Ik wil ook uitbreiden maar twijfel nog tussen de stuurtas of zadel tas. Rijgedrag wil je natuurlijk zo min mogelijk beïnvloeden. Hoe heb jij dat ervaren?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

klaaas schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:38:
Opmerkelijk dat die Ultimate Battle routes (en varianten) zo populair zijn onder gravelfietsers. Ik vind het typisch routes uit het MTB tijdperk: behoorlijk draaien en keren, zoveel mogelijk onverhard wat de ondergrond dan ook is en geen of weinig asfalt. Geen wonder dat je dan met deze droogte veel mul zand tegenkomt en dat het veel van hetzelfde is. En dat terwijl de Kroondomeinen in de gravel spotlights gekomen zijn omdat daar zoveel ‘echte’ gravelpaden liggen. Van een gravelroute verwacht ik eigenlijk dat juist dat soort paden aan elkaar gelust worden en dat zand zoveel mogelijk vermeden wordt. Stukken asfalt om de leuke stukken aan elkaar te knopen zijn op een gravelfiets ook veel minder vervelend dan op de MTB, dus die mogen er ook gewoon in. Als ik een gravelrit maak zie ik het liefst zo veel mogelijk van de omgeving i.p.v. lusjes te rijden door hetzelfde bos. Natuurlijk moet iedereen gewoon doen wat hij/zij leuk vindt, maar wat mij betreft zijn er wel mooiere routes door de Kroondomeinen…
Uiteraard heel persoonlijk, ik vond het draaien en keren nog wel meevallen. De rechte stukken zijn daar nog wel van dergelijke afstand dat je weer lekker op tempo kunt komen. Vervolgens juist leuk om de volgende bocht lekker 'sportief' aan te snijden en direct weer vol gas door te gaan. Dat vind ik persoonlijk heel leuk. Dit is ook echt vele malen leuker geworden door de luxe navigatie apparatuur wat we tegenwoordig hebben. Daardoor kun je tijdig anticiperen op wat komen gaat. Voorheen stond ik bijna bij elke splitsing te loeren waar ik heen moest .... Ja dan kun je nog zo'n goede 'flow' in je route hebben, de vaart is er dan wel uit.

@Stillekracht Well done vooral na de hickups die je noemde!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
DDX schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:29:
Met 32mm (of 35) wordt het wel spannend in Limburg.
Zou daar toch echt wel minimaal 40mm willen (liefst nog breder)

Gravellen met smalle bandjes kan prima als het gewoon redelijk vlak is.
Maar als er stenen gaan liggen icm 20% (of meer) hellingen wordt het hele uitdaging.
Duidelijk maar voor zulke gevallen pak ik de hardtail wel. Ben er nog niet uit... 8)7 Rond de 500 voor een wielset etc of doorsparen voor een (2e hands) gravel fiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Irby
dreameater schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:22:
[...]

Ja zijn echt hele fijne, lichte en waterdichte tassen. Ik wil ook uitbreiden maar twijfel nog tussen de stuurtas of zadel tas. Rijgedrag wil je natuurlijk zo min mogelijk beïnvloeden. Hoe heb jij dat ervaren?
Ik heb ze beiden, maar het is vooral een kwestie van wennen, na een dag of 2 wist ik niet beter. De tas aan het stuur merk je bij wind tegen, de tas aan het zadel als je staat op de pedalen. Om je een idee te geven; op dag 2 knalde ik blijkbaar met 70km/u een helling naar beneden, alles bleef super stabiel. Ik had het niet door, snelheid staat niet op mijn navigatiescherm en anders had ik waarschijnlijk wel even afgeremd, maar ik was blij boven te zijn en het was een lege rechte weg naar beneden, dus ik dacht "knalluh" :D. Het geeft wel aan dat ondanks de tassen alles goed stabiel bleef. Op de terugweg had ik windkracht 4 van de zijkant met een helling naar beneden, dat was minder relaxed en was 35-40 toch wel de max.

Je kunt alles goed vast zetten, maar ik had het tasje aan de voorkant wel strakker opgebonden met van dat rubberen draad wat je kunt gebruiken voor het opbinden van planten. Dat komt ook omdat mijn stuur boven maar 40cm breed is, onder 46cm, en omdat het een Campa groepset is zit de opschakelpeddel aan de binnenkant. Zolang je maar licht spul in de tas voor stopt, en als je zware dingen in die zadeltas stopt, je dat zo dicht mogelijk bij je zadel doet, heb je er niet echt last van.

Zie hieronder voor mijn setup van die fietsvakantie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MV3GJZpu5glXoo0SPTF4RBXYvpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6iMQIgzROjjrazZhq8WzQFu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6yj6yYwx5EkUW6eGPxa6PMYBpY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ALkalqBI1POxFKd9bgn7Z4F.jpg?f=fotoalbum_tile

En @Stillekracht; misschien had ik geluk, ik heb een stukje linksboven en linksonder aangepast, linksboven vanwege restricties met fietsers waar ik volgens Komoot gebruikers niet mocht fietsen, ik eindigde wel op een ruiterpad overigens, best zwaar :), en bij Uddel in het zuid westen omdat ik een detour wilde maken over de heide ten zuiden van de Aardhuisweg.

Ik kwam dit regelmatig tegen, dat is oppassen, maar te doen, alleen alles wordt er enorm stoffig van:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHP0mw26OjUY6zZXzpDbg9Nwz5I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jd1dvzdU7yBPgqW8H6IA7Is.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Zeer herkenbaar dat soort paden. De foto van mijn bidons en trapstel was ook bedoeld om de stoffigheid te laten zien. Je wil niet weten hoe mijn schenen eruit zagen en mijn voeten toen de sokken uit gingen. Mijn vrouw reed een paar meter achter mij. Die was helemaal zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
dreameater schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:29:
[...]

Uiteraard heel persoonlijk, ik vond het draaien en keren nog wel meevallen. De rechte stukken zijn daar nog wel van dergelijke afstand dat je weer lekker op tempo kunt komen. Vervolgens juist leuk om de volgende bocht lekker 'sportief' aan te snijden en direct weer vol gas door te gaan. Dat vind ik persoonlijk heel leuk. Dit is ook echt vele malen leuker geworden door de luxe navigatie apparatuur wat we tegenwoordig hebben. Daardoor kun je tijdig anticiperen op wat komen gaat. Voorheen stond ik bijna bij elke splitsing te loeren waar ik heen moest .... Ja dan kun je nog zo'n goede 'flow' in je route hebben, de vaart is er dan wel uit.
Ik doelde met het draaien en keren niet het draaien en keren zoals je dat tegenwoordig op MTB-routes hebt (dat is idd niet het geval), maar op het feit dat je steeds lusjes maakt om in hetzelfde gebied te blijven. Dat geeft de route een bepaald karakter en dat moet je leuk vinden.

Ik heb de indruk dat veel gravelaars gelezen hebben dat de Kroondomeinen superleuk zijn om te gravelen ( wat klopt :) ), vervolgens op zoek gaan naar een lange route in dat gebied en dan uitkomen op die Battle-routes. Gezien het karakter van die routes zou mijn persoonlijke tip zijn om, als je 100km oid wilt gravelen, je beter een route kunt kiezen die ook wat van de omliggende gebieden meepakt. Je hebt dan meer afwisseling en ws. een grotere kans om de meer MTB-achtige paden te ontwijken (al is dat op de Veluwe natuurlijk nooit echt gegarandeerd).

Maar nogmaals: er is geen goed of fout wat dit betreft. Gewoon doen wat je leuk vindt! Dat is immers waar gravelen om draait? ;)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Irby
Klopt, ik was bewust op zoek naar een lange route alleen in de Kroondomeinen, ik had de gebieden er omheen de dagen er voor al verkend, 540km in 6 fietsdagen daar in de buurt later mag mijn fietsje nu wel even een wat grondigere schoonmaak beurt hebben dan afspuiten en ketting smeren ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Dit weekend voor het eerst in járen echt bandenpech tijdens een rit over de UHR. Voorband liep langzaam leeg, dus stoppen om te checken. Leek langs (tubeless) ventiel te gaan, dus gestopt om schoon te maken bij waterpunt. Vervolgens anderhalf uur bezig geweest met ventiel eruit, pompje dat stuk ging, reserve-binnenband met een gaatje erin, plakset met uitgedroogde lijm, andere reserve-binnenband waar ventiel van afbrak, en en en. :X

Eindresultaat: insert er weer in (Cushcore XC), 3km naar fietsenmaker in Veenendaal gefietst, binnenband met lang ventiel gekocht, in 2 minuten daar voor de deur gemonteerd en opgepompt met perslucht en probleemloos de resterende 85km gefietst! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDYnJaDM0limD3B5tJpHrdE-klw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFnKt2sjYEJQ82HxyQwDgB2m.jpg?f=fotoalbum_large

Onlangs achterwiel nieuw getapet, voorwiel nu ook maar gedaan en meteen beide ventielen vervangen door Peaty's...
klaaas schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:38:
^^ eensch met dit, ik rij hem 1x per jaar op de MTB om zwijnen te spotten begin mei, verder liever de lange gravelstroken in die contreïen.

Nou rij ik al jaren m'n trainingsrondje van 30km rondom huis op een fixie, maar onlangs deed ik daarmee ook wat gravel. En dat vond ik leuk. Heel erg leuk!

Dus: tijd voor een gravelfixie! 8)

Surly Steamroller frameset in Banana Candy Yellow gekocht, onderdelen deels overgezet van een andere fiets en setje Challenge Almanzo Pro tubular in 33mm op de velgen gelijmd. Zonder versnellingen uiteraard wat beperkter qua toepassingen, maar Het Gooi is op prima fietsafstand van hier en perfect qua gravel voor deze fiets. Ook weer heerlijk rustig overdag nu de vakanties voorbij zijn, dus gisteren heerlijk rondje van zo'n 70km kunnen doen! oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQFg_ulbAn0Ii6Du-lWucmTibQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPgptHkquflyvbn3W69xcvHu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHibLQDcrkYGD1uOkvVqJLHIBoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqiVuHLfyn5pSjoh51pa0PbP.jpg?f=fotoalbum_large

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58
Ik zie mezelf nog niet zo heel snel op een fixie gravel rijden... En zoals die er nu bijstaat...ben je fietskoerier toevallig?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik koerier alleen van thuis naar thuis, dus nee. :P In totaal nu zo'n 20.000 km op fixies gereden, vind het nog altijd een leuke afwisseling op 'normaal' fietsen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Omdat volgens mij deze week het natte seizoen gestart is heb ik vandaag ‘winterbanden’ en spatborden gemonteerd op de gravelbike.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioEeDu3yN6pLU0rZZqQ1vONQ3yE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyxFo3RBOPOWqGfHhlAlRMRL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDTdG4c4AU0DbBff4RMB8OZ6zFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaCHdoVHwODyJ274MtnA5Zjj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door magic_nl op 10-09-2022 17:07 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• cedrix5
magic_nl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:06:
Omdat volgens mij deze week het natte seizoen gestart is heb ik vandaag ‘winterbanden’ en spatborden gemonteerd op de gravelbike.
Ik heb exact dezelfde setup in 45mm binnenkort erop zitten. Wacht nog even tot na across the champs als het daar enigszins droog is, rolt toch lekkerder met de Maxxis ramblers in 50mm nu, zeker door losse gravel.

Iemand wel eens bij landgoed de Utrecht geweest ten zuiden van Tilburg?
Er staat dat fietsen is toegestaan over 'de openbare wegen', maar dat is voor mij niet echt duidelijk wat daar onder valt.

[ Voor 54% gewijzigd door cedrix5 op 10-09-2022 17:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
@magic_nl Tip; bestel deze voor je voorspatbord :
https://rawmudflap.uk/

Voorspatbord van canyon komt niet laag genoeg uit en daardoor worden je voeten (en crank+ketting) onnodig voorzien van water/zooi die op de weg ligt.
Ik moet die van mij nog monteren. (dat flapje dus)
(voor heb ik de 'Long Wide' en achter de 'Long' al zal ik die van achter niet monteren)

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Iemand die me kan adviseren voor een goede tweede wielset? Ik rij nu 650b 47mm en wil een 700c set erbij om G-one R's te monteren.

Carbon valt af, te duur. Budget rond de 300/400
Heb al wel iets op het oog maar ben benieuwd waar jullie mee komen.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

cedrix5 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:37:
[...]
Iemand wel eens bij landgoed de Utrecht geweest ten zuiden van Tilburg?
Er staat dat fietsen is toegestaan over 'de openbare wegen', maar dat is voor mij niet echt duidelijk wat daar onder valt.
Ik kom regelmatig in ‘de Utrecht’.
Volgens mij mag je daar gewoon overal fietsen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Plint
  • Nu online
Gister gelukt om met een vriend deze te rijden. Klein buitje aan het einde van de route gehad, verder prachtig weer en de paden waren allemaal goed te doen.
Voor mij zover de allermooiste (en langste) route in Nederland. Mooie afwisseling in paden en omgeving.

En wat zijn we getrakteert! Eerst een roedel zwijnen, daarna een hertje, en daarna op 50 meter een wolf die het pad oversteekt! Wij fietsen verder en springt er nog 1 achterna en verdwijnd als een grijze vlek in het donkere bos...holy cow wat vet!
Als afsluiter nog een roedel zwijnen.

Na de praatjes de plaatjes, uiteraard zonder wolven..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNNWOBXI7JUlHsWIhwT5G7UC9oE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdQWCaCbcRHX3wfzWsTvBgdP.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iA3SE59YvgUEKyO7q7Bb9c3OHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9otNNDo2ZIhedZg5EqYfKUi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXDL_IHAIf5Dgf2HkCeRTu3hcYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvs11ZDM3W8N4DzQbq9DyNg8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbGDfJDcy-eyCtW7psX0q4iXRV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGSs7OfthQuU6VwujPCdGePs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmUJ4D-Fr8HzVRiwSYO-gH3TV6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2ZzFVpMRRs5fPTtj5MsNedR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qaq2oBsk7ENcsk3n2mg4dtUFABA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfvvKbZZOmyKXgrhP4vVQkwx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
dreameater schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:20:
Iemand die me kan adviseren voor een goede tweede wielset? Ik rij nu 650b 47mm en wil een 700c set erbij om G-one R's te monteren.

Carbon valt af, te duur. Budget rond de 300/400
Heb al wel iets op het oog maar ben benieuwd waar jullie mee komen.
Ik ben fan van dt swiss sets. Ze hebben goede youtube instructies voor onderhoud en je kan makkelijk reserve onderdelen of andere body enzo kopen ervoor.
C1800 als je smallere banden wil, anders beter g1800
C1850/g1850 zijn identiek, oem varianten.

De gravel ln zou nog beter zijn, dat is ook een oem set die vaak op marktplaats eindigt na upgrades. Voordeel is dat daar ratchet in zit i.p.v. 3 pawl systeem. Mijn fietsenmaker zweert bij de noodzaak van ratchet. Al heb ik zelf 2x 3-pawl en een ratchet set en voel niet zoveel verschil. Maak het wel vaak schoon met nieuw vet voor de duurzaamheid.

Recent heb ik ook een ur-705 dynamo voorwiel laten maken bij vlechtservice voor mijn commuter rove st. Ook een aanrader, dan heb je keus in hoe je het opgebouwd wil hebben. Je mag alles zelf aanleveren, het bouwen kost iets meer dan 50 euro voor de arbeid. Spaken kun je ook bij hen afnemen evt. Levertijd was 2 werkdagen ipv x aantal weken bij de meer ‘artisanale’ bedrijfjes, al was voor mij de kostprijs vooral doorslaggevend als woon/werk wiel.

[ Voor 5% gewijzigd door cedrix5 op 11-09-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:40

vhal

ಠ_ಠ

Voor het eerst heb ik mijn achterband lek gereden tijdens een commute rit. Helaas geen biba in de tas maar gelukkig was ik niet al te ver van huis om de "walk of shame" te ondergaan :+

Overigens had ik thuis nog wel redelijk wat moeite om de band weer goed in de velg te krijgen. Op de één of andere manier wilde de band niet goed in de velgrand ploppen. Na een hoop gekloot ben ik wederom met een "walk of shame" naar de FM gelopen en die heeft het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen met wat tire assembly spray.

Zit er toch maar eens over na te denken om tubeless te gaan rijden...

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
Ik gebruik voor de aller moeilijkste banden een mini voile strap als derde hand. Dan kan je met de andere twee het laatste stukje over de velgrand sleuren zonder dat het elders eraf floept.

Verder Schwalbe easy fit inderdaad, en aerothan biba mee. Tubeless gaat minder lek maar heb al eens een snee gehad in het loopvlak die sealant niet dicht kreeg. Misschien met 5 euro briefje ertussen was het wel gelukt toen. Dat is ook handig als ‘tyre boot’.

Als je zelf tubeless wil wisselen moet je ook iets van een booster/compressor hebben in veel gevallen (soms kan het zonder maar dat is zeldzaam bij mij, bij mtb en brede banden vaak wel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p154L-oazECbgxPGTLgypMVfefE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12W2XpXbiIt606NbW5leh9xi.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren tafeltje en stroom in de schuur afgewerkt. Is ook handig om water van je fiets te blazen in de winter tegen roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Gewoon een goede set handschoenen gebruiken. Ik heb vaker gehad dat een band niet volledig op de velg ging. Handschoenen aan en het is een eitje (door de handschoenen duw je je handen niet kapot, waardoor je veel meer kracht kunt zetten). Zijn nog wel meer truukjes. Band naar binnen duwen (midden van de velg is kleiner) is er ook een. Het schijnt dat een druppeltje Dreft of een snuifje talkpoeder ook helpt.

[ Voor 16% gewijzigd door hoi1234 op 11-09-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

cedrix5 schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:15:
[...]

Ik ben fan van dt swiss sets. Ze hebben goede youtube instructies voor onderhoud en je kan makkelijk reserve onderdelen of andere body enzo kopen ervoor.
C1800 als je smallere banden wil, anders beter g1800
C1850/g1850 zijn identiek, oem varianten.

De gravel ln zou nog beter zijn, dat is ook een oem set die vaak op marktplaats eindigt na upgrades. Voordeel is dat daar ratchet in zit i.p.v. 3 pawl systeem. Mijn fietsenmaker zweert bij de noodzaak van ratchet. Al heb ik zelf 2x 3-pawl en een ratchet set en voel niet zoveel verschil. Maak het wel vaak schoon met nieuw vet voor de duurzaamheid.
Hah, nice precies de wielen waar ik naar aan het kijken was. Bewust even niks gezegd om een niet biased mening te krijgen ;).
Ik las al dat de 1600 series niet het meer geld waard zijn. Ga dan eens serieus rondkijken en shoppen voor de G1800's..

Wat bedoel je met de 'Gravel In' is dat Google baar? Of mis ik iets?

Thanks voor je reactie en mening

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

DDX schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:13:
@magic_nl Tip; bestel deze voor je voorspatbord :
https://rawmudflap.uk/

Voorspatbord van canyon komt niet laag genoeg uit en daardoor worden je voeten (en crank+ketting) onnodig voorzien van water/zooi die op de weg ligt.
Ik moet die van mij nog monteren. (dat flapje dus)
(voor heb ik de 'Long Wide' en achter de 'Long' al zal ik die van achter niet monteren)
Twee vragen:
- Hoe vind je zo’n specifieke site?
- Hoe werkt de bevestiging?

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
magic_nl schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:05:
[...]

Twee vragen:
- Hoe vind je zo’n specifieke site?
- Hoe werkt de bevestiging?
1) hoe bedoel je, ik heb deze via ander forum gezien als tip

2) beste methode is 2 gaatjes boren in spatbord, dat moet ik dus nog even doen
https://rawmudflap.uk/ima...allation_Instructions.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

DDX schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:54:
[...]

1) hoe bedoel je, ik heb deze via ander forum gezien als tip

2) beste methode is 2 gaatjes boren in spatbord, dat moet ik dus nog even doen
https://rawmudflap.uk/ima...allation_Instructions.pdf
Via een ander forum is een goede verklaring. Vroeg me af hoe je zo’n specifieke Engelse site tegenkomt. Bedankt voor de tip.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

cedrix5 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:37:
[...]

Ik heb exact dezelfde setup in 45mm binnenkort erop zitten. Wacht nog even tot na across the champs als het daar enigszins droog is, rolt toch lekkerder met de Maxxis ramblers in 50mm nu, zeker door losse gravel.
Past dat op een Canyon Grail?
Zelf geven ze max. 42mm op.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
magic_nl schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:03:
[...]

Past dat op een Canyon Grail?
Zelf geven ze max. 42mm op.
Ja iets minder exact, bij mij is het een grizl. Bedoelde qua spatborden/banden.

Ik overweeg de ramblers op termijn te vervangen voor René Herse oracle ridge. Die hebben redelijke rolweerstand én heel hoge noppen, ideaal voor bikepacken. Dat zou jaarrond kunnen werken, alleen weet niet of de 48mm zou passen met de spatborden. Misschien dan toch wat krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

dreameater schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:13:
[...]

Wat bedoel je met de 'Gravel In' is dat Google baar? Of mis ik iets?
Gravel LN zijn OEM wielen van Canyon. Zijn gelijk aan de G1800, maar dan met 18 rachet ipv 3 pawl.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Plint schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:09:
Gister gelukt om met een vriend deze te rijden. Klein buitje aan het einde van de route gehad, verder prachtig weer en de paden waren allemaal goed te doen.
Voor mij zover de allermooiste (en langste) route in Nederland. Mooie afwisseling in paden en omgeving.

En wat zijn we getrakteert! Eerst een roedel zwijnen, daarna een hertje, en daarna op 50 meter een wolf die het pad oversteekt! Wij fietsen verder en springt er nog 1 achterna en verdwijnd als een grijze vlek in het donkere bos...holy cow wat vet!
Als afsluiter nog een roedel zwijnen.

Na de praatjes de plaatjes, uiteraard zonder wolven..[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie route, heb je een linkje naar de route? Komoot/gpx/strava ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Nu online
In komoot, Gijs Bruinsma / veluwe gravelroads -> Kroondomein Gravelroads.
Hij heeft sowieso veel en leuke routes!

Je hebt nog tot 15sept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

magic_nl schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:29:
[...]

Gravel LN zijn OEM wielen van Canyon. Zijn gelijk aan de G1800, maar dan met 18 rachet ipv 3 pawl.
Interessant, bedankt voor de toelichting. Goed om hier een zoekopdracht van te maken op marktplaats. Wie weet willen er mensen van deze set af om onder hun Canyon te monteren.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

magic_nl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toevallig ook net een set Bite gemonteerd in 40 (Ultrabite onverkrijgbaar), maatje minder dan de gebruikelijke 45-banden ivm meer spatbordruimte. Eerste indruk eigenlijk wel prima, G-One Bite wat stijver dan de banden die ik hiervoor had (Pirelli Cinturato Gravel M + H), past qua sturen wat beter bij mijn rijstijl. :)

45>40 valt me mee qua verschil, iets minder comfort en iets minder goed in mul zand, maar grootste verschil vooral merkbaar bij boomwortels en landing na een sprong.

Qua spatborden monteer ik wederom SKS met full coverage, aangevuld met spatlappen in de vorm van "Fahrer Latz". Zijn er in verschillende breedtes/lengtes en bevestigingsmethoden, de voorste scheelt veel troep op je schoenen, de achterste is vooral sympathiek voor degene die achter je fietst. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNNcm6dKD94M8jdqJY-AanZj8tY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNs9JlfKKYAkaMCwQqhPXTVJ.jpg?f=user_large

Eerder wel aluminium spatborden van Velo Orange erop gehad, stond erg mooi, maar minder geschikt voor offroad en zand etc. Daarnaast sinds een incidentje met een tak op een andere fiets met alu spatborden (en bijbehorend litteken op m'n scheen) toch wel fan van de extra veiligheidsvoorziening van SKS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Wow. Als iemand nog iets zoekt om zinloos met geld te smijten.

https://absoluteblack.cc/...ake-pads-disc-35-sram-axs

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08-09 07:47
Vraagje..

Aangezien ik niet de snelste ben op mijn gravelbike en ik meer van het touren en bikepacken hou, ben ik van plan mijn stuurpen om te draaien.

Dit voor wellicht meer comfort. Ik hoef niet perce zo sportief te zitten.

Hebben meer mensen hier ervaring mee? En zorgt dit ook voor iets meer comfort in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Het maakt zeker verschil, ik heb het ook gedaan op mijn Canyon grizl omdat die standaard wat weinig stack had vind ik. Pen staat nu zo dat het stuur wat hoger komt.
Mijn rove st heb ik de stuurpen juist negatief omdat die vooral op asfalt gebruikt wordt als commuter/tourfiets.

Het is wel mooier om een fiets te kopen waar genoeg stack in het frame zit en dan de stem negatief te rijden vind ik. Grizl is een heerlijke fiets, maar iets meer mountainbike geometrie zou wel goed zijn vind ik om verder te diversifiëren van de Grail. Nu zijn ze een beetje conservatief met frame ontwerp vind ik, minder steil balhoofd zou ook fijn zijn.
Pagina: 1 ... 21 ... 85 Laatste