Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 20 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
magic_nl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Zonder een foto is het moeilijk te beoordelen.
Ik behandel mijn fietsen voor het eerste gebruik met speedwax. Dat geeft een beschermlaagje. Vervolgens hou ik het bij iedere schoonmaakbeurt bij. Zijn het geen kalkvlekken van water?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCZZeDJ12XN6bAUVwtWBiDIXR-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DN8zT3LGdlwtQSWd0Jp3HEAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ja de band is ook smerig. Ik dacht zelf nog aan krassen. Kalk zou ook kunnen al was ik uitsluitend met regenwater. Geen idee hoeveel kalk dat bevat.

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 03-08-2022 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

hoi1234 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:15:
[...]

[Afbeelding]

Ja de band is ook smerig. Ik dacht zelf nog aan krassen. Kalk zou ook kunnen al was ik uitsluitend met regenwater. Geen idee hoeveel kalk dat bevat.
Als ik inzoom zie ik wel steenslag, maar ik denk dat met anders schoonmaken het beter kan worden.

Allereerst zou ik geen regenwater, maar kraanwater gebruiken. En ik zou een bikecleaner gebruiken. Die haalt bij mij eenvoudig vuiligheid weg. Even opspuiten en daarna droogwrijven met een doek. Zelfde met de speedwax. Met die combinatie blijft het bij mij perfect schoon.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:08

M-ThijZ

Riding on Rails

hoi1234 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:46:
Gewoon een willekeurige winkel instappen en iets uit de etalage kopen zie ik ook niet direct zitten. Ten eerste loop je de kans dat je bij een slechte fietsenmaker terecht komt, bovendien is het maar de vraag of de maat past (hoe weet je dat het advies correct is). Advies vragen bij een bikefitter kan afhankelijk van de bikefitter ook zomaar een maand duren. Oja en Ik heb ook gewoon absoluut geen zin in al dat uitzoekwerk. Ik ben gewoon hartstikke slecht in dingen uitzoeken. Dat zorgt er voor dat ik er al bij voorbaat geen zin in heb.
_O- geweldig, kan ik mij helemaal in vinden. Volgens de verkoper was de maat precies goed. Na een aantal weken met enige regelmaat gefietst te hebben kom ik er achter dat ik toch te gestrekt op de fiets zit en ga ik alsnog een kortere stuurpen uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Stillekracht schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:32:
Zondag ga ik einde van de dag op familiebezoek in Delden. Voor mij een onbekend gebied. Vooraf wil ik met Mevr Stillekracht een kilometer of 80 gravellen in die omgeving.

Heeft er iemand een mooie gravel route die langs Delden loopt? Liefst niet teveel mul zand. Als hij niet helemaal langs Delden loopt is het geen probleem. Ik kan de route zelf wel wat verleggen.
Ik wil zelf binnenkort deze route gaan fietsen: https://gravelrides.cc/hof-van-twente/, lijkt mij erg mooi. De omgeving van Landgoed Twickel is in ieder geval prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
magic_nl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

Als ik inzoom zie ik wel steenslag, maar ik denk dat met anders schoonmaken het beter kan worden.

Allereerst zou ik geen regenwater, maar kraanwater gebruiken. En ik zou een bikecleaner gebruiken. Die haalt bij mij eenvoudig vuiligheid weg. Even opspuiten en daarna droogwrijven met een doek. Zelfde met de speedwax. Met die combinatie blijft het bij mij perfect schoon.
Oei! steenslag is jammer. Het wiel is begin mei gekocht dus net 3 maanden oud.

Wat is precies het voordeel van kraanwater gebruiken dan? Ben gewoon benieuwd naar de achterliggende gedachte. Een bikecleaner zou ik dan ook eens proberen. Gebruik jij de bikecleaner na iedere rit, of minder vaak? Wax kan ik ook eens proberen. Misschien dat het dan ook al wat beter is weer. Nog tips om het remvlak te ontwijken? Lijkt me geen goed idee om op velgremmen wax te kliederen.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 03-08-2022 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
hoi1234 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Oei! steenslag is jammer. Het wiel is begin mei gekocht dus net 3 maanden oud.

Wat is precies het voordeel van kraanwater gebruiken dan? Ben gewoon benieuwd naar de achterliggende gedachte. Een bikecleaner zou ik dan ook eens proberen. Gebruik jij de bikecleaner na iedere rit, of minder vaak? Wax kan ik ook eens proberen. Misschien dat het dan ook al wat beter is weer. Nog tips om het remvlak te ontwijken? Lijkt me geen goed idee om op velgremmen wax te kliederen.
De gelinkte Airolube bike cleaner en speed wax zijn echt super, gebruik ik zelf ook al dik een jaar naar volle tevredenheid. Heb daarom maar de 5L varianten van beide gekocht ook, topspul. Komt ook nog eens hier uit de buurt én is volledig biologisch afbreekbaar want gemaakt van koolzaad(olie) (y)

Als mijn fiets niet heel vies is, gebruik ik van die vochtige poetsdoekjes. Mede door de speedwax die ervoor zorgt dat vuil minder snel hecht. Als ie echt vies of stoffig is dan even met de bike cleaner spray en speedwax erover en je kan er weer tegenaan. Heb hiervoor ook geen kraan- of regenwater nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door MaSw85 op 03-08-2022 21:45 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
MaSw85 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

De gelinkte Airolube bike cleaner en speed wax zijn echt super, gebruik ik zelf ook al dik een jaar naar volle tevredenheid. Heb daarom maar de 5L varianten van beide gekocht ook, topspul. Komt ook nog eens hier uit de buurt én is volledig biologisch afbreekbaar want gemaakt van koolzaad(olie) (y)

Als mijn fiets niet heel vies is, gebruik ik van die vochtige poetsdoekjes. Mede door de speedwax die ervoor zorgt dat vuil minder snel hecht. Als ie echt vies of stoffig is dan even met de bike cleaner spray en speedwax erover en je kan er weer tegenaan. Heb hiervoor ook geen kraan- of regenwater nodig.
Airolube wordt volgens mij ook door futurumshop verkocht onder hun eigen merk Xandd. Niks mis met dat spul. (Tip de grootverpakking kettingwax is bij futurumshop zelfs goedkoper). Helaas heeft futurumshop alleen van de kettingwax een grootverpakking. Een kleinere verpakking maakt het weer flink duurder. Heb nu al cyclon gekocht ook omdat dit mooi uitkwam, omdat ik nog rollerbrakevet nodig had. Maar als ik eens voldoende kan bestellen, zal ik er zeker naar kijken.

Stomme vraag, maar weet je toevallig of de tire conditioner bedoeld is om de band te voeden of is het ook geschikt om de band schoon te maken? Ik kan er niet tegen dat m'n mooie skinwall zwart wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 03-08-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

hoi1234 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Wat is precies het voordeel van kraanwater gebruiken dan? Ben gewoon benieuwd naar de achterliggende gedachte.
In regenwater (althans wat bij mij uit de ton komt) zit altijd wat vervuiling (zand etc.)
Kraanwater is in mijn ogen schoner en gebruik ik alleen om het ergste vuil er af te spoelen.
Meestal volstaat alleen bikecleaner.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:58
hoi1234 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Nog niet. Laatste keer dat ik het vroeg stond die voor november. Als ik het nu vraag, zal het wel nog later worden. Probleem is dat ik ondertussen klem zit. Niemand kan nu meer leveren. Een half jaar geleden waren er opeens wat canyons beschikbaar. Nu moet je zelfs bij canyon meerdere maanden wachten.

Gewoon een willekeurige winkel instappen en iets uit de etalage kopen zie ik ook niet direct zitten. Ten eerste loop je de kans dat je bij een slechte fietsenmaker terecht komt, bovendien is het maar de vraag of de maat past (hoe weet je dat het advies correct is). Advies vragen bij een bikefitter kan afhankelijk van de bikefitter ook zomaar een maand duren. Oja en Ik heb ook gewoon absoluut geen zin in al dat uitzoekwerk. Ik ben gewoon hartstikke slecht in dingen uitzoeken. Dat zorgt er voor dat ik er al bij voorbaat geen zin in heb.
Kroone-Liefting in Limmen heeft momenteel wel een gravelfiets of 50 op voorraad..

Wat let je om je bestelde fiets is te vergelijken qua geometrie met andere merken en op basis daarvan gewoon is langs te gaan.

Waar heb je je fiets uberhaupt besteld? Zou ik wel is willen weten..want dan ga ik daar nooit naar toe..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
hoi1234 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:42:
[...]

Andere optie is spaak zelf vervangen. Als je een stalen frame + QR hebt is de nbt2.3 hierbij heel handig. Als je geen stalen frame hebt, moet je toch geloven aan een groot setje meenemen.
Kun je me die even uitleggen? Wat heeft een stalen frame met een spaak te maken? Of moet ik even terug langs m'n wielbouwer om te klagen dat mijn spaken niet bij mn carbonnen frame passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:27
hoi1234 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:42:
[...]

Tegenwoordig neem ik altijd een universele spaaksleutel mee op reis. Mijn N=1 ervaring leert dat je best nog eventjes kunt doorfietsen met een kapotte spaak (201km ging prima). Mijn fietsmaatje heeft zelfs ontelbare keren doorgereden op een gebroken spaak. Wordt een ander verhaal als je meerdere losse spaken of zelfs meerdere gebroken spaken hebt natuurlijk.

Andere optie is spaak zelf vervangen. Als je een stalen frame + QR hebt is de nbt2.3 hierbij heel handig. Als je geen stalen frame hebt, moet je toch geloven aan een groot setje meenemen.

Oja, nog een tip. Die spaken zitten niet sinds gisteren los. Ik heb hetzelfde meegemaakt niet zo lang geleden. Daarom dus mijn tip om op tijd van te voren even je fiets na te lopen. Als je een beetje handig bent, kun je de meeste problemen wel vinden. Overigens niet als aanval bedoeld, maar gewoon als tip. Als je twijfelt kun je natuurlijk altijd even een servicebeurt laten uitvoeren. Scheelt gewoon een hoop teleurstelling onderweg.
Je hoeft niet bij alle naven de cassette te verwijderen om bij de spaken te kunnen komen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
McMiGHtY schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:30:
[...]

Kun je me die even uitleggen? Wat heeft een stalen frame met een spaak te maken? Of moet ik even terug langs m'n wielbouwer om te klagen dat mijn spaken niet bij mn carbonnen frame passen?
Ik moest even zoeken en een hulplijn inschakelen.. maar je bedoelt http://www.m-gineering.nl/nbt.htm.. dan snap ik het stalen frame..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
@hoi1234 wat had je nou ook alweer besteld en hoe lang geleden?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
McMiGHtY schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:30:
[...]

De nbt 2.3 is een cassette verwijderaar op zakformaat. Deze plaats je op dezelfde manier als een reguliere casetteafnemer. Enige verschil is dat je geen kettingzweep gebruikt en het frame gebruikt als hefboom. Waarschijnlijk is een stalen frame sterk genoeg om het frame als hefboom te gebruiken zonder schade. Een aluminium of carbon frame is niet sterk genoeg klaarblijkelijk. De tool is gewoonweg niet compatibel met steekassen. Vraag me niet waarom.

http://www.m-gineering.nl/nbt.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 18:21
Of betere wielen kopen? Ik heb in 14000 km nog nooit een spaak gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
ElGreco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:41:
[...]

Je hoeft niet bij alle naven de cassette te verwijderen om bij de spaken te kunnen komen.
Okay dat wist ik dan weer niet. Is er een manier om een dergelijke naaf te herkennen? Lijkt mij een handige naaf. Een gebroken spaak kan altijd voorkomen, maar een cassette afnemer + kettingtang neemt redelijk veel ruimte in.

Mij is verteld dat het te maken heeft met een gebrek aan ruimte om de spaak door de flens te krijgen. Hebben dergelijke naven dan een andere flens, die meer ruimte creëert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
hoi1234 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:00:
[...]

Okay dat wist ik dan weer niet. Is er een manier om een dergelijke naaf te herkennen? Lijkt mij een handige naaf. Een gebroken spaak kan altijd voorkomen, maar een cassette afnemer + kettingtang neemt redelijk veel ruimte in.

Mij is verteld dat het te maken heeft met een gebrek aan ruimte om de spaak door de flens te krijgen. Hebben dergelijke naven dan een andere flens, die meer ruimte creëert?
Naven waarbij de endcaps niet geschroefd zijn maar door frictie vast zitten. Als je de achterkant van de cassette pakt en flink naar je toe trekt, trek je de endcap samen met de body, waar de cassette op vast zit, in een keer van je wiel af.
Het meest bekende voorbeeld zijn DT Swiss naven. Hope werkt ook zo, ERASE en ik vergeet nog een paar waarschijnlijk.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
McMiGHtY schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:27:
[...]

Kroone-Liefting in Limmen heeft momenteel wel een gravelfiets of 50 op voorraad..

Wat let je om je bestelde fiets is te vergelijken qua geometrie met andere merken en op basis daarvan gewoon is langs te gaan.

Waar heb je je fiets uberhaupt besteld? Zou ik wel is willen weten..want dan ga ik daar nooit naar toe..
De fietsenmaker is inderdaad een beetje passief in dit hele verhaal. Verder dan de levertijd vanuit Stevens doorgeven komen ze niet. Ze sturen ook geen bericht als de levertijd verschuift, daar moet ik zelf bij navraag achter komen. Maar volgens mij is hij hier echt niet de enige in.

Maar uiteindelijk is er heel weinig te doen aan een tekort aan bepaalde onderdelen. Ik denk dat vooral Stevens hier de mist in gaat. Ze kunnen andere onderdelen gebruiken zoals canyon dit schijnt te doen. Ze kunnen ook het losse frame verkopen. Ik kom wel aan m'n onderdelen. Desnoods laat ik de fietsenmaker ze monteren. Maar dat staat Stevens dan weer niet toe.

Waarop zou je de fietsenmaker kunnen blamen volgen jou? Goed hij voert Stevens en dat is zijn keuze, maar hij is toch redelijk afhankelijk van Stevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
hoi1234 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

Waarop zou je de fietsenmaker kunnen blamen volgen jou? Goed hij voert Stevens en dat is zijn keuze, maar hij is toch redelijk afhankelijk van Stevens.
Eeuhm:

"De fietsenmaker is inderdaad een beetje passief in dit hele verhaal. Verder dan de levertijd vanuit Stevens doorgeven komen ze niet. Ze sturen ook geen bericht als de levertijd verschuift, daar moet ik zelf bij navraag achter komen. Maar volgens mij is hij hier echt niet de enige in."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
hoi1234 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

De fietsenmaker is inderdaad een beetje passief in dit hele verhaal. Verder dan de levertijd vanuit Stevens doorgeven komen ze niet. Ze sturen ook geen bericht als de levertijd verschuift, daar moet ik zelf bij navraag achter komen. Maar volgens mij is hij hier echt niet de enige in.

Maar uiteindelijk is er heel weinig te doen aan een tekort aan bepaalde onderdelen. Ik denk dat vooral Stevens hier de mist in gaat. Ze kunnen andere onderdelen gebruiken zoals canyon dit schijnt te doen. Ze kunnen ook het losse frame verkopen. Ik kom wel aan m'n onderdelen. Desnoods laat ik de fietsenmaker ze monteren. Maar dat staat Stevens dan weer niet toe.

Je hoeft niet per se de fietsenmaker ergens de schuld van te geven, maar volgens mij wacht je nu meer dan een jaar op een, met alle respect, Stevens. Het is geen top tier bijzonder merk waar je bereid zou zijn om jaren op te wachten.

Heb je wel eens gekeken of er andere fietsen zijn die qua maatvoering redelijk gelijk zijn aan de door jou gekozen Stevens? Als je op geometrygeeks de stack en reach invoert (en eenmalig iets van 6 euro betaalt) spuugt ie een hele lijst aan fietsen voor je die passend zijn. Dan een beetje uitkijken dat de zadelbuishoek niet al teveel afwijkt en gaan met de banaan.

Na zolang wachten, had ik allang de koop ongedaan gemaakt en mijn geld teruggevraagd. Let op dat hij nog geen kosten gemaakt heeft, hij heeft iets in backorder staan. Daar betaal je voor als dealer pas als het product geleverd wordt. En de back order bestelling kun je als dealer ook kosteloos ongedaan maken.

Ga dan adhv de lijst uit Geometrygeeks de boer op voor een andere fiets. Ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Je maakt een lijst van dealers per merk wat je op het oog hebt (desnoods dezelfde Stevens wat je in bestelling hebt staan), gaat een ochtend voor zitten en gaat ze allemaal bellen. Diegene die hem daadwerkelijk op voorraad heeft, stuur je je vader op af met de auto om de fiets op te halen. Klaar.
Intussen kun je ook bij Canyon kijken of Rose, als daar een model tussen zit wat bij je past.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
hoi1234 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:04:
Stomme vraag, maar weet je toevallig of de tire conditioner bedoeld is om de band te voeden of is het ook geschikt om de band schoon te maken? Ik kan er niet tegen dat m'n mooie skinwall zwart wordt.
Nee, daar heb ik geen ervaring mee. Overigens poets ik de banden ook mee als de fiets schoongemaakt wordt, en krijg alles er met een doekje prima af en de (Schwalbe One) banden zijn ook na 4500 km nog mooi van kleur.

De website van Airolube plaatst het trouwens onder car care, dus voor auto's.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:33
@hoi1234 Nooit iets van Tyre dressing, conditioner of wat dan ook op een 2 wieler gebruiken. Valt onder hetzelfde rijtje als je remschijven invetten.
Schoonmaken gewoon met shampoo/zeep of hooguit een milde ontvetter. Skinwalls zullen altijd iets verkleuren als ze ouder worden, is iets wat je moet accepteren.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
ElGreco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Je hoeft niet per se de fietsenmaker ergens de schuld van te geven, maar volgens mij wacht je nu meer dan een jaar op een, met alle respect, Stevens. Het is geen top tier bijzonder merk waar je bereid zou zijn om jaren op te wachten.

Heb je wel eens gekeken of er andere fietsen zijn die qua maatvoering redelijk gelijk zijn aan de door jou gekozen Stevens? Als je op geometrygeeks de stack en reach invoert (en eenmalig iets van 6 euro betaalt) spuugt ie een hele lijst aan fietsen voor je die passend zijn. Dan een beetje uitkijken dat de zadelbuishoek niet al teveel afwijkt en gaan met de banaan.

Na zolang wachten, had ik allang de koop ongedaan gemaakt en mijn geld teruggevraagd. Let op dat hij nog geen kosten gemaakt heeft, hij heeft iets in backorder staan. Daar betaal je voor als dealer pas als het product geleverd wordt. En de back order bestelling kun je als dealer ook kosteloos ongedaan maken.

Ga dan adhv de lijst uit Geometrygeeks de boer op voor een andere fiets. Ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Je maakt een lijst van dealers per merk wat je op het oog hebt (desnoods dezelfde Stevens wat je in bestelling hebt staan), gaat een ochtend voor zitten en gaat ze allemaal bellen. Diegene die hem daadwerkelijk op voorraad heeft, stuur je je vader op af met de auto om de fiets op te halen. Klaar.
Intussen kun je ook bij Canyon kijken of Rose, als daar een model tussen zit wat bij je past.
Als ik stack 583 en reach 398 invul, krijg ik welgeteld 6 resultaten... Eigenlijk kan ik alleen iets met de stevens, vanwege de nokken.

Misschien dan toch maar eens handmatig zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Fiets is er weer klaar voor. Nieuwe spaak erop, overige spaken zijn weer op spanning gezet. Het plan voor morgen en overmorgen is de Rheintal route https://bikepacking.com/routes/rheintal/.

Het doel is om het net als de Green Divide in 2 dagen te doen. Ik vertrek vanaf Bonn en zal een overnachting in Koblenz hebben. Route blijkt op een aantal stukken een update nodig te hebben, maar dat zal ik ter plaatse moeten oplossen. 2x 130km fietsen met pittig veel hoogte meters (5300 meter). Ik heb er zin in!

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
hoi1234 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

Als ik stack 583 en reach 398 invul, krijg ik welgeteld 6 resultaten... Eigenlijk kan ik alleen iets met de stevens, vanwege de nokken.

Misschien dan toch maar eens handmatig zoeken.
Het hoeft niet exact. Je kunt ook een range van 578-588 voor de stack nemen en 393-403 voor de reach nemen. Die 5mm meer of minder kun je er uit halen met een stuurpen/spacers/stuur.

Ik denk dat je dan veel meer resultaten krijgt.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
Fiets is een gebruiksvoorwerp toch? Dat betekend dat die vies mag worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:30
McMiGHtY schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:51:
Fiets is een gebruiksvoorwerp toch? Dat betekend dat die fiets mag worden..
Mag hopen dat het al een fiets is, anders valt het mij vies tegen.. ;)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
ElGreco schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:45:
[...]

Het hoeft niet exact. Je kunt ook een range van 578-588 voor de stack nemen en 393-403 voor de reach nemen. Die 5mm meer of minder kun je er uit halen met een stuurpen/spacers/stuur.

Ik denk dat je dan veel meer resultaten krijgt.
En @hoi1234, je kan ook geometrie tabellen vergelijken he. Zie je ergens wat past binnen je wensen op voorraad, dan leg je toch even de tabellen naast elkaar?

Op bikeexchange staat een overzicht met veel beschikbare gravelbikes. Dit is alles wat beschikbaar is in maten 53 t/m 57 en met een max van €3000. Dan zijn er al 47 resultaten. Dan check je even waar het beschikbaar is (er is vast iets in de buurt) en kan je op de website van de fabrikant kijken of de geometrie past.

[ Voor 33% gewijzigd door MaSw85 op 04-08-2022 15:40 ]

Komoot

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
@hoi1234 als je voor het einde van de zomer op een fiets wil zitten:

Ga gewoon eens een middagje op pad, kies een stuk of 5 fietsenmakers met merken/modellen die je interessant lijken. Geheid dat er ergens wel iets op voorraad is, dan gewoon toe slaan*. Zo heb ik uiteindelijk februari/maart dit jaar ook gewoon een fiets kunnen kopen zonder lange wachttijd

*Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat er met geld gesmeten moet worden, wel het voorwerk doen dat je weet wat je wil, maar dat heb je wel gedaan denk ik

[ Voor 17% gewijzigd door Cranzai op 04-08-2022 15:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:38
@hoi1234 maar je fietst toch nu ook al? Of was jij laatst niet meegeweest met de social ride?

Volgens mij kun je 2 dingen doen:
1. Rustig afwachten en blijven fietsen op de huidige fiets totdat de nieuwe fiets er is
2. Op zoek naar een alternatief. Volgens mij zijn die er echt wel, maar denk jij teveel in beperkingen.

p.s. als jouw gravelbike niet vies wordt dan doe je iets verkeerd ;)

[ Voor 10% gewijzigd door wisselwerking op 04-08-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
Ik ben op zoek tape naar voor een fiets die ik heb gekocht.
Daar zit een bullhorn? stuur op met heel ongemakkelijk rubberen handvatten.

Deze wil ik dus vervangen met stuurlint en zoek iets dat vooral comfort geeft (tourfiets), aangezien ik nog nooit met stuurlint heb gereden heb ik op het internet wat onderzoek gedaan.
En ben op het volgende uitgekomen, ESI Grips RCT Wrap een ander was de Lizard Skins DSP V2 in een 3.2mm of mss 4.6mm.

Iemand die deze producten gebruikt of gebruikte, en wat ervaring kan delen?
Of eventueel een andere merk stuurlint. Gewoon zwart, zonder poespas voor een redelijke prijs.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
Bad Brains schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:45:

En ben op het volgende uitgekomen, ESI Grips RCT Wrap een ander was de Lizard Skins DSP V2 in een 3.2mm of mss 4.6mm.
Ik heb de Lizard Skins op de racefiets en heb vaak ruzie dat het niet lekker blijft zitten. moet regelmatig opnieuw wikkelen omdat er spleten tussen de wikkels komen. Op m'n andere fietsen met ander stuurlint nooit echt last van. Desondanks wel al meerdere keer gekocht omdat het verder wel fijn lint is en er zijn niet veel andere goud kleurige linten :+

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:01
GWBoes schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

er zijn niet veel andere goud kleurige linten :+
Goh wat gek :+

Qua stuurlint: deze van BBB is top. Werd hier aangeraden.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
Stufferdt schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:39:
[...]

Goh wat gek :+

Qua stuurlint: Werd hier aangeraden.
Tape dikte: 2.5mm
Ik zoek echt iets dat aanvoelt als handvat op het stuur, op de bullhead maakt het me niet zoveel uit.
Misschien een soort padding gebruiken, ik zeg ook maar wat.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:07
Bad Brains schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

Tape dikte: 2.5mm
Ik zoek echt iets dat aanvoelt als handvat op het stuur, op de bullhead maakt het me niet zoveel uit.
Misschien een soort padding gebruiken, ik zeg ook maar wat.
Er is ook een gravelvariant van dat tape, dat is dikker.

Staar je niet alleen blind op de dikte. Ik hoor wel vaker dat mensen tape hebben dat gaat schuiven, das ook niet alles.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McMiGHtY
Cranzai schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:32:
@hoi1234 als je voor het einde van de zomer op een fiets wil zitten:

Ga gewoon eens een middagje op pad, kies een stuk of 5 fietsenmakers met merken/modellen die je interessant lijken. Geheid dat er ergens wel iets op voorraad is, dan gewoon toe slaan*. Zo heb ik uiteindelijk februari/maart dit jaar ook gewoon een fiets kunnen kopen zonder lange wachttijd

*Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat er met geld gesmeten moet worden, wel het voorwerk doen dat je weet wat je wil, maar dat heb je wel gedaan denk ik
Hoi zei letterlijk dit:

"Oja en Ik heb ook gewoon absoluut geen zin in al dat uitzoekwerk. Ik ben gewoon hartstikke slecht in dingen uitzoeken. Dat zorgt er voor dat ik er al bij voorbaat geen zin in heb."

Dus we kunnen ophouden tips te geven hoe die wel aan een fiets kan komen, er rest ons niks anders dan zonder hem te gaan gravelen.. Hoe vervelend we het ook vinden, en hoe graag we hem ook zouden willen helpen.. Laat het loooosss....laat het gaaaaaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ben een beetje mijn opties aan het verkennen om de drop-bar van mijn gravelaar te vervangen door een flat-bar.

Is het vervangen van een shifter eigenlijk zo simpel als het kiezen van een shifter voor het juiste aantal kransjes op de cassette/crankstel? Dus van 11 speed tiagra naar een willekeurige 11 speed shifter van een ander merk? Idem voor de 2 versnellingen voor?

Remmen zijn mechanische schijfremmen, daar verwacht ik verder geen issues bij het omzetten.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:10
SirLenncelot schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:16:
Ben een beetje mijn opties aan het verkennen om de drop-bar van mijn gravelaar te vervangen door een flat-bar.

Is het vervangen van een shifter eigenlijk zo simpel als het kiezen van een shifter voor het juiste aantal kransjes op de cassette/crankstel? Dus van 11 speed tiagra naar een willekeurige 11 speed shifter van een ander merk? Idem voor de 2 versnellingen voor?

Remmen zijn mechanische schijfremmen, daar verwacht ik verder geen issues bij het omzetten.
soms, soms, soms
meestal

Slim dat je begint met onderzoeken voor je gaat sleutelen maar dat huiswerk zul je zelf moeten doen. Je kunt bijvoorbeeld
hier,
hier en
hier
beginnen met lezen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
McMiGHtY schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:41:
[...]

Hoi zei letterlijk dit:

"Oja en Ik heb ook gewoon absoluut geen zin in al dat uitzoekwerk. Ik ben gewoon hartstikke slecht in dingen uitzoeken. Dat zorgt er voor dat ik er al bij voorbaat geen zin in heb."

Dus we kunnen ophouden tips te geven hoe die wel aan een fiets kan komen, er rest ons niks anders dan zonder hem te gaan gravelen.. Hoe vervelend we het ook vinden, en hoe graag we hem ook zouden willen helpen.. Laat het loooosss....laat het gaaaaaan
Klopt, was me er bewust van hoor. Maar blijf dan niet op het forum klagen over iets waar je zelf invloed op hebt :+

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Vandaag de eerste volledige reiniging van mijn fiets gedaan. Frictiepunten zijn met transparant vinyl bestickerd en ketting 2 van 3 is er gewaxt op gegaan. Als je heel goed kijkt zie je de missinglink zitten. Hieronder ook nog een afbeelding van mijn grootste vriend tijdens deze poetsbeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7yoMP_hwqAiV6CyE6_66imPffI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxP51MNkvzjKuO9G7fRKCqg3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQswtGd5i2rKbdL21pQOWNorKXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7xy3oHkJqDOvTWPYpPa9TScJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Gisteravond een mooie route langs Buurserzand, Haaksbergerveen en Witte veen gedaan. Stuurpen 1 cm ingekort en zit nu een stuk comfortabeler op de fiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl61ZaXt-lnipew-HVoyH0OKY44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5GnrGxHmkQbXezkJ7YBtfiz.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze route is er eigenlijk niets wat ik op mijn stadsfiets niet had kunnen doen en voor mij gevoel hebben de 650x47 banden een aanzienlijke rol- en luchtweerstand. Met name op asfalt voet dat zwaar.

Nu kan ik op den duur eens naar een extra 700c wielset kijken, maar dat is best een investering. Zou ik ook eens een buitenband met een ander profiel kunnen proberen?

Ik dacht bijvoorbeeld aan de Panaracer GravelKing 27.5"x42. Dat is een heel ander profiel en iets smaller. Lijkt me prettiger op asfalt, en grindwegen zoals op de foto zijn daar volgens mij prima mee te doen (zo lang het droog is).

De kosten van twee buitenbanden zijn te overzien en klopt het dat ik die kan wisselen zonder de binnenband te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:54

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Die grotere weerstand zal met name van het grove profiel komen. Verwacht niet dat 650b daar direct een vertragende factor hoeft te zijn.

Zelf rij ik sinds een week ook op 650b met Maxxis receptor banden. Deze hebben in het midden een slick strook en aan de buitenzijde wat thread voor de bochten. Dit loopt echt heel mooi op asfalt wat ik niet had verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bF00P8lauDtAJw01p_Czkri3rWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KGuOlJpaCqEBNC96MvtLveX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit ook te dubben over op den duur een tweede wielset, maar juist andersom. Ik ben opzoek naar meer grip als de ondergrond nat of modderig is. En ik heb al twee G-one R TR buitenbanden vanaf m'n oude fiets.. maar idd wielen zijn best een investering.

Al moet je constant het omwisselen van banden ook niet onderschatten... Vooral niet als je tubeless rijdt. @M-ThijZ is die vanuit Decathlon standaard tubeless uitgerust? Ik zie dat de buitenbanden wel compatibele zijn.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

dreameater schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:43:
Die grotere weerstand zal met name van het grove profiel komen. Verwacht niet dat 650b daar direct een vertragende factor hoeft te zijn.
Dat is goed om te horen! Want dan zou alleen al een andere buitenband voor mij voldoende kunnen zijn. Zou ik dan baat kunnen hebben bij een iets smallere band? (42mm)
Al moet je constant het omwisselen van banden ook niet onderschatten... Vooral niet als je tubeless rijdt. @M-ThijZ is die vanuit Decathlon standaard tubeless uitgerust? Ik zie dat de buitenbanden wel compatibele zijn.
Stiekem denk ik toch dat ik een mooi-weer-rijder ben en niet steeds zal wisselen. Ik rijd nu gewoon met een binnenband. Tubeless laten uitrusten was wel een optie geweest, maar niet voor gekozen bij het bestellen (ik wist toen niet eens wat dat was).

Omdat ik vanuit het centrum van de stad toch altijd een paar kilometer asfalt rij om bij de Twentse karrensporen te komen rij ik met een normale bandenspanning en ik weet nog niet of tubeless dan bij 47mm (of 42 als ik die GravelKing’s koop) voordeel biedt. Een reserve binnenband wil ik sowieso mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Beetje zelfkennis is op dat gebied handig, laat je makkelijker de juiste keuzes maken. En bespaard geld 😄 Wel 'jammer' dat zo'n fiets dan standaard met juist heel veel profiel komt. Past dan eigenlijk minder goed.

Weet niet of je echt gaat merken of een (iets ..47 VS 42 is natuurlijk niet heel schokkend) smallere band sneller is. Het profiel gaat het meeste effect hebben. Qua comfort ga je het ook wel opmerken (inleveren)op hobbels en wortels. Vooral omdat je dus mét tubes rijdt en dus waarschijnlijk een wat hogere bandenspanning in je banden hebt. Maja dan maar een beetje om de onevenheden heensturen, beetje uitdaging ;)

[ Voor 9% gewijzigd door dreameater op 06-08-2022 12:51 ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Nou, ik ben weer terug. 2 dagen, 16 uur op de fiets, 281km en 5745 hoogtemeters; wat was dat een ervaring zeg. Een hele mooie route, met heel wat uitdagende klimmen. Een aanrader, alleen de volgende keer zou ik er een extra dag voor nemen; zeker vandaag begon ik het vrij zwaar te krijgen. De route moet ook op punten ge-update worden, sommige delen waren vrij slecht begaanbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKHw-cxb-qT3V4drmAYVvmqIQko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dQBKApGLPXXGeH1WU3gChrBL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkHtsG5_GmLhFj0lra8ruwTv8wE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqPlvNAcHMFDeFWpQk4l03fR.jpg?f=fotoalbum_large

Tailfin is trouwens echt iedere euro waard.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:35
Ja Tailfin is super. Gebruikt op mijn hardtail op Marmot’s land van bikepacking.com en binnenkort met de graveler mee in Slovenië.

Vandaag met vriendin rondje heide in Eindhoven. Was nog niet teveel los zand. Wel lek gereden, plugs te dik. Als iemand tips heeft voor goede bandenplugs, welkom!
Het was een snee van 4mm in de thread (midden) van 35mm gravelking semislicks. Ik geef gravelking banden op, ze gaan amper 1000km mee. Het maxxis setje op mijn Grizl is misschien sowieso wat ruiger, maar gaat echt al 2000km top incl bikepacken op mtb terrein. Heb nu challenge strada bianca erop gelegd voor de Rove. Benieuwd hoe dat gaat bevallen als weg band met occasioneel wat gravel.
M-ThijZ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:28:
Gisteravond een mooie route langs Buurserzand, Haaksbergerveen en Witte veen gedaan. Stuurpen 1 cm ingekort en zit nu een stuk comfortabeler op de fiets.

[URL="https://tweakers.net/i/BV36ZsvXqCLy-7VOT-1-hPwxHpE=/full-fit-
Op deze route is er eigenlijk niets wat ik op mijn stadsfiets niet had kunnen doen en voor mij gevoel hebben de 650x47 banden een aanzienlijke rol- en luchtweerstand. Met name op asfalt voet dat zwaar.

Nu kan ik op den duur eens naar een extra 700c wielset kijken, maar dat is best een investering. Zou ik ook eens een buitenband met een ander profiel kunnen proberen?
Eerste stap voor minder rolweerstand is tubeless rijden.
Gravelking banden rollen vlot en zijn betaalbaar maar in mijn ervaring (n = 2 paar) niet heel duurzaam.
Het is altijd een beetje een afweging allemaal, lekbestendigheid/rolweerstand/kosten...
bicyclerollingresistance is een toffe site met hopen info over banden. Je kan daarnaast kijken naar meer real-life use case reviews van de andere fietsenblogs, maar dat is altijd nogal subjectief.
rolweerstand hangt vooral af van het profiel en stugheid van de band, niet echt van de breedte.

[ Voor 50% gewijzigd door cedrix5 op 07-08-2022 23:47 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 16:38
M-ThijZ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Ik wil zelf binnenkort deze route gaan fietsen: https://gravelrides.cc/hof-van-twente/, lijkt mij erg mooi. De omgeving van Landgoed Twickel is in ieder geval prachtig.
Gisteren deze route gereden.
@M-ThijZ Dank voor de tip!

Deze route is absoluut prachtig. Zeer wisselend landschap. Nagenoeg geen auto tegen gekomen. De stukken zand die erin zitten zijn beter te rijden dan de mulle zandpaden op de Veluwe. Ik ben overal fietsend doorheen gekomen. Mevrouw Stillekracht moest wel twee keer van de fiets en een paar meter lopen.

Na de praatjes de plaatjes .......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PUomDmYFwdKybiaeZ7r5hSHGwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQWA85rDREvD7gWoH8N4PNtD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2-aGUnq5VQfALHFHYKBwXtdXT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voBUB2SClwD1ePh1MA6khe9g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9X1HGj5dbJh4FEQACH2FVTw7iE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqpNkGp75KWwneoeQa4FXrMM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iygCYP87di-EKmT184aOcHsh8Lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hepcTYeEJ6RiDHPLHnak8Al0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crxVwPMssUb56lCI1wx0t4JvcHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bT3y5BhZeJrct08NykSuIFPG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Dat zou ook wel het één en ander verklaren waarom ik weer op het einde een slag in mijn wiel had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzD_sIic40bmCzOk2lRjMOganaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAi1TPC40umiKv16xV4FMRUd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4-vTzd2A_62hCA534wLySlkfkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Cg1QJREzX83wqKXj9DLFW0g.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen weken op de Veluwe en omstreken gefietst
Soms samen op aangepast tempo en wat ritten alleen op snelheid :)

Voor de vakantie had ik al twijfels over Vittoria Terreno Dry 2.0 (35c, tubeless), maar na 300km extra is het profiel achter bijna een slick. (+-1000km mee gefietst)
Maar ik vind het wel een fijne band...
Op zoek naar wat anders komende weken

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Sinds ik in Hilversum woon is de aantrekkingskracht van de bossen erg groot, ik fiets ook graag (op een simpele stadsfiets) dus 1+1=2 en zit nu te overwegen om een beginners gravel bike te kopen. Heeft iemand hier aanbevelingen voor? Wil niet meteen €1000euro uitgeven dus mogelijk dat Marktplaats dan de beste optie is? Of zijn er nieuwe fietsen voor een laag budget?

En wat is er naast een fiets nodig, neem aan een helm maar nog iets anders waar ik rekening mee moet houden?

Ik vraag het hier even want de OP heeft weinig info/links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:57
Homeland schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:28:
Sinds ik in Hilversum woon is de aantrekkingskracht van de bossen erg groot, ik fiets ook graag (op een simpele stadsfiets) dus 1+1=2 en zit nu te overwegen om een beginners gravel bike te kopen. Heeft iemand hier aanbevelingen voor? Wil niet meteen €1000euro uitgeven dus mogelijk dat Marktplaats dan de beste optie is? Of zijn er nieuwe fietsen voor een laag budget?

En wat is er naast een fiets nodig, neem aan een helm maar nog iets anders waar ik rekening mee moet houden?

Een nieuwe fiets onder de E 1000,- wordt lastig als je ook bedenkt dat je nog pedalen, schoenen, bidons, helm en wellicht wat wielerkleding nodig hebt. Misschien dat Decathlon iets heeft maar weet niet of zij ook gravelbikes in het assortiment hebben.

Op marktplaats kan, maar dan wellicht iemand meenemen met kijk op gravelfietsen. Als het mogelijk is kun je ook je budget wat oprekken en naar dit soort fietsen kijken:

https://www.cube.eu/nl/20...be-nuroad-deeptealnblack/
https://www.cube.eu/nl/20...e-nuroad-pro-desertngrey/
https://www.canyon.com/nl...92_pv_rahmenfarbe=GN%2FBK

Levertijd kan tegenwoordig wel problematisch zijn... :|

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
Homeland schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:28:

Als je echt goedkoop wilt beginnen dan heb ik nog een eigenlijk nieuwe Ridley Crossbow cyclocross fiets staan (maat 56). Is maar een paar honderd (200 a 300) km op gereden en staat hier stof te vangen. Er zitten nu wegbanden onder, maar de originele crossbanden horen er bij. Zie de foto's:

https://www.amazon.de/pho...rUI4uTuhPqvpvv4uUZVQvThHe

Als je interesse hebt stuur dan even een PB. Dan wisselen we telefoonnummers uit en dan kan ik je de achtergrond van deze fiets vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Voor 750 euro staat de Triban GRVL120 te koop bij de Decathlon. Mijn vriendin heeft een Triban en is daar blij mee, maar ik heb geen idee of de gravelbike van goede kwaliteit is. Om heel eerlijk te zijn verwacht ik van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 22:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Ze bevallen mij ook prima op mijn Sensa romagna gravel. +/- 1300 km nu ook wel slijtage maar nog niet helemaal zonder profiel.

Heb wel 1 nieuwe besteld inmiddels.

Hoe lang zou een gemiddelde gravel band mee moeten gaan eigenlijk?
raymondw schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:22:
[Afbeelding]

Afgelopen weken op de Veluwe en omstreken gefietst
Soms samen op aangepast tempo en wat ritten alleen op snelheid :)

Voor de vakantie had ik al twijfels over Vittoria Terreno Dry 2.0 (35c, tubeless), maar na 300km extra is het profiel achter bijna een slick. (+-1000km mee gefietst)
Maar ik vind het wel een fijne band...
Op zoek naar wat anders komende weken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

GerbenBK schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:34:
[...]

Een nieuwe fiets onder de E 1000,- wordt lastig als je ook bedenkt dat je nog pedalen, schoenen, bidons, helm en wellicht wat wielerkleding nodig hebt. Misschien dat Decathlon iets heeft maar weet niet of zij ook gravelbikes in het assortiment hebben.

Op marktplaats kan, maar dan wellicht iemand meenemen met kijk op gravelfietsen. Als het mogelijk is kun je ook je budget wat oprekken en naar dit soort fietsen kijken:
Ik denk dat je met een budget van 1000 euro een eind kan komen. Zo'n fiets die @Stillekracht heeft staan is echt perfect om te kijken of de sport wat voor je is. Verdere accessoires die je opnoemt; daarvan is natuurlijk als je heel pragmatisch kijkt alleen een (goede) helm echt vereist.

Zo heb ik het althans vorig jaar ook gedaan: Via marktplaats een Ridley X-Fire gekocht voor ongeveer de helft van het budget. Dat jaar gewoon op reguliere pedalen meegereden met Salomon Speedcross schoenen, ging prima. Bidonnetje kost niet de wereld en heb je vast nog wel ergens liggen. Wielerkleding.. tja. Goed broekje met een goede zeem is een goede investering; maar je hoeft niet direct all in te gaan en (vind ik ) veel te dure wielershirtjes te kopen. De drempel hoeft echt niet zo hoog te zijn. Dat is ook wel wat het leuk maakt!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:18

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

Levertijd kan tegenwoordig wel problematisch zijn... :|
De hele fietswereld heeft daar last van: https://www.rtvutrecht.nl...anwege-tekort-aan-fietsen

Maar misschien ga ik binnenkort even bij de Decathlon kijken naar zo'n Triban. Ik heb er nu geen plek voor maar als ik de ruimte wel heb komt er wel een gravelbike :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
dreameater schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Ik denk dat je met een budget van 1000 euro een eind kan komen. Zo'n fiets die @Stillekracht heeft staan is echt perfect om te kijken of de sport wat voor je is. Verdere accessoires die je opnoemt; daarvan is natuurlijk als je heel pragmatisch kijkt alleen een (goede) helm echt vereist.

Zo heb ik het althans vorig jaar ook gedaan: Via marktplaats een Ridley X-Fire gekocht voor ongeveer de helft van het budget. Dat jaar gewoon op reguliere pedalen meegereden met Salomon Speedcross schoenen, ging prima. Bidonnetje kost niet de wereld en heb je vast nog wel ergens liggen. Wielerkleding.. tja. Goed broekje met een goede zeem is een goede investering; maar je hoeft niet direct all in te gaan en (vind ik ) veel te dure wielershirtjes te kopen. De drempel hoeft echt niet zo hoog te zijn. Dat is ook wel wat het leuk maakt!
Daarom zei ik ook dat een nieuwe fiets wellicht lastig zou worden. Tweedehands is het prima mogelijk natuurlijk. Zo ben ik ook begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Heeft iemand hier ervaring met het servicen van de Alexrims wielset die op de 2020(?) serie van de nuroad zat? Ik heb hier geloof ik al eens gelezen dat er versies van deze set zijn geweest met cup&conus lagers maar het voorwiel van mijn set had in ieder geval gewoon industrie lagers. Het achterwiel krijg ik echter niet uit elkaar. Ik heb de adapter aan de zijde van de body er af kunnen draaien met conus sleutels maar vervolgens krijg ik alsnog het body niet er af... Iemand dit al eens voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mijn remblokjes zijn alweer aan vervanging toe (voor dan in ieder geval). Na ~2000km is iets sneller dan ik had verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-lzCvbI9LdC70G6SXV9AZ31Je0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gagjq7STCG083E66DMj7LQW.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn crank viel er af, klein stukje afgebroken aan de binnenkant, stuk naar huis gereden met 1 been, beetje jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
stijnislike schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:47:

Mijn crank viel er af, klein stukje afgebroken aan de binnenkant, stuk naar huis gereden met 1 been, beetje jammer.
:X

Wat is er precies afgebroken waardoor je hele crank eraf viel? Lijkt me levensgevaarlijk als dat op het verkeerde moment gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:18
GerbenBK schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Wat is er precies afgebroken waardoor je hele crank eraf viel? Lijkt me levensgevaarlijk als dat op het verkeerde moment gebeurt.
Nou zeg dat!!! Afgebroken lijkt me heel sterk. De crank zit met 2 inbus bouten vast aan een crank welke compleet solide is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
GerbenBK schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Was aan het rijden op een fietspad, voelde wat zijwaartse beweging, dacht eerst dat mn schoenplaatje los zat, toen klikte ik uit en lag mn crankarm op het fietspad.
tinusterror schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:56:
[...]

Nou zeg dat!!! Afgebroken lijkt me heel sterk. De crank zit met 2 inbus bouten vast aan een crank welke compleet solide is.
In het gedeelte van de crankarm die om de crank klemt miste een stukje, denk dat die daardoor de klemkracht kwijt was, kreeg hem daarna er iig niet weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 12:27
Heeft de GRX geen locking ring op de linker crankarm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Noxa schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:05:
Heeft de GRX geen locking ring op de linker crankarm?
GRX heeft net als andere shimano hollowtech 2 een dop om de preload af te stellen op het uiteinde (dat ding waar je een speciaal tooltje voor nodig hebt), twee imbusjes waarmee de crank wordt vast gezet (~13Nm elk) en een clipje tussen de imbusjes die je voor het aandraaien vande imbusjes in moet duwen en die moet voorkomen dat de crank onverhoopt afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties, dan ga ik denk ik Marktplaats in de gaten houden, wil vooral niet meteen investeren voor het geval ik na 10x fietsen er wel klaar mee ben, dan liever beginnen op iets simpels en als het bevalt echt investeren in beter materiaal.

En misschien eens een fiets huren bij https://www.mtb-rental.com/mountainbike-reserveren-hilversum (ze verhuren ook gravel bikes), iemand hier ervaring mee/nog specifiek tips voor?
Stillekracht schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 06:44:
[...]

Als je echt goedkoop wilt beginnen dan heb ik nog een eigenlijk nieuwe Ridley Crossbow cyclocross fiets staan (maat 56).
Ik denk dat maat 56 te klein zal zijn voor mijn 1.90m lengte?
[...]

Bedankt voor de info, die nieuwe fietsen vallen net buiten mijn beginners budget maar geven wel een idee qua beginners materiaal dus daar ga ik me ook nog even in verdiepen.
dreameater schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Klinkt als een methode die ik ook ga proberen, hoef inderdaad ook niet direct inklik schoenen, tenzij ik die voor een redelijke prijs tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Met huren heb ik slechte ervaringen. Zal ook wel deels eraan liggen hoeveel tijd je eraan besteedt. Maar toen ik een MTB huurde, kreeg ik enorme kramp in m'n polsen. Ergo verkeerde maat fiets/verkeerde verhoudingen.

Volgens mij is de maat bepalen niet heel veel meer dan lengte en uitproberen of het zadel ongeveer op de juiste hoogte kan. Dan krijg je dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 16:38
hoi1234 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:54:
Met huren heb ik slechte ervaringen. Zal ook wel deels eraan liggen hoeveel tijd je eraan besteedt. Maar toen ik een MTB huurde, kreeg ik enorme kramp in m'n polsen. Ergo verkeerde maat fiets/verkeerde verhoudingen.

Volgens mij is de maat bepalen niet heel veel meer dan lengte en uitproberen of het zadel ongeveer op de juiste hoogte kan. Dan krijg je dat ook.
Jij wilt een bikefit voor elke fiets die je huurt?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ik heb goeie ervaringen met deze verhuurder in de regio Breda

https://www.2ride.nl/verhuur/huurfietsen/sportieve-fietsen

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Homeland schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Ik denk dat maat 56 te klein zal zijn voor mijn 1.90m lengte?
Ik weet wel zeker dat je daar niet op gaat passen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:23
Kluus schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

GRX heeft net als andere shimano hollowtech 2 een dop om de preload af te stellen op het uiteinde (dat ding waar je een speciaal tooltje voor nodig hebt), twee imbusjes waarmee de crank wordt vast gezet (~13Nm elk) en een clipje tussen de imbusjes die je voor het aandraaien vande imbusjes in moet duwen en die moet voorkomen dat de crank onverhoopt afloopt.
En die dop is echt belangrijk. Ik heb een tijdje zonder gefietst waardoor de crank geregeld los kwam. Nieuwe dop besteld en gemonteerd en nooit meer problemen gehad.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Gisteren rondje Veluwe gedaan, beetje zand gehad maar het meeste was prima te trappen, 50mm banden scheelt. Vriend van me die mijn andere fiets leende ook vlot rond gekomen op 35mm slicks, maar hij heeft een mtb achtergrond. Hopelijk nog snel rondje kroondomeinen met hem en/of vriendin voor het dicht gaat daar.
Homeland schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:59:
Bedankt voor alle reacties, dan ga ik denk ik Marktplaats in de gaten houden, wil vooral niet meteen investeren voor het geval ik na 10x fietsen er wel klaar mee ben, dan liever beginnen op iets simpels en als het bevalt echt investeren in beter materiaal.

En misschien eens een fiets huren bij https://www.mtb-rental.com/mountainbike-reserveren-hilversum (ze verhuren ook gravel bikes), iemand hier ervaring mee/nog specifiek tips voor?
Als je niet perse dropbars hoeft is een oude mtb ombouwen naar starre vork & gravelbanden ook een goed concept. Veel goedkoper dan echte gravelbikes, die zijn enorm gewild momenteel en omdat ze nieuw zijn niet veel 2ehands aanbod. Even wachten tot oktober/november scheelt ook op marktplaats.
Heb zelf een 2019 Rove st gekocht voor 900 euro in nieuwstaat, dus het kan wel, maar je moet snel zijn onder de 1000 euro.

Decathlon is ook goed, maar koop wel iets met zoveel mogelijk shimano/Sram en standaard zaken erop. Microshift groepen zijn ook het overwegen waard denk ik, goedkoper en de Advent X bv is helemaal niet zo slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 19:02
Yakolev schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 23:03:
Nou, ik ben weer terug. 2 dagen, 16 uur op de fiets, 281km en 5745 hoogtemeters; wat was dat een ervaring zeg. Een hele mooie route, met heel wat uitdagende klimmen. Een aanrader, alleen de volgende keer zou ik er een extra dag voor nemen; zeker vandaag begon ik het vrij zwaar te krijgen. De route moet ook op punten ge-update worden, sommige delen waren vrij slecht begaanbaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tailfin is trouwens echt iedere euro waard.
Ik wil deze ook gaan fietsen (en mijn vrouw lijkt het zowaar leuk om mee te gaan :) ), maar weet je nog welke delen slecht begaanbaar zijn? Dan kan ik evt op komoot even kijken of er wellicht alternatieve route opties zijn op die punten. Plan voor ons is om het in 3 dagen te gaan doen.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:29:
[...]

Ik wil deze ook gaan fietsen (en mijn vrouw lijkt het zowaar leuk om mee te gaan :) ), maar weet je nog welke delen slecht begaanbaar zijn? Dan kan ik evt op komoot even kijken of er wellicht alternatieve route opties zijn op die punten. Plan voor ons is om het in 3 dagen te gaan doen.
Ik heb de route gepakt van ''Fortheloveofgravel.com'' omdat er heel wat commenters zijn die zeggen dat de originele route niet helemaal meer top is.
De volgende Komoot tour heb ik gebruikt: https://www.komoot.com/tour/257813814

De grootste wijzigingen die ik heb aangebracht aan de route waren: (soms na wat trial en error)
1. De brug over de Nette bestaat niet meer, die is volgens mij verwoest door die overstromingen van vorig jaar. Door een gebrek aan internet, kon ik zelf geen alternatieve route vinden in de buurt. Uiteindelijk was het makkelijkste een stukje terug te gaan en het bos te verlaten bij Nitztal, en over de ''grote weg" naar Mayen. Er ligt een brug 200 meter verderop, maar dan had je eerder een andere route moeten nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjJCg05PWrFvTKLP89abucNjP6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ghGeBLq3RmLiKliBuiaj0AN.png?f=fotoalbum_large

2. Privéterrein links naast Hargarten. Mensen hebben ook op bikepacking.com in de comments genoemd dat die gast best een eikel is en geen wandelaars en fietsers op zijn terrein wilt. Toen hij mij aan zag fietsen ging de slagboom omlaag en op slot. Je kunt via de grote weg (heerlijke afdaling en totaal niet druk) er omheen en dan gewoon vanaf beneden aan de Rennenberg beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0M2wX39UgU_N0ecDkUXjGuWa4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jzC1meRGFLJirtwovoZbbvdi.png?f=fotoalbum_large
Voor de rest is het over bomen en takken klauteren, maar niks super geks. Op een paar punten afgevraagd waar ik heen moest, maar uiteindelijk was een oplossing altijd snel gevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 10-08-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
Yakolev schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:54:
[...]

Ik heb de route gepakt van ''Fortheloveofgravel.com'' omdat er heel wat commenters zijn die zeggen dat de originele route niet helemaal meer top is.
De volgende Komoot tour heb ik gebruikt: https://www.komoot.com/tour/257813814

De grootste wijzigingen die ik heb aangebracht aan de route waren: (soms na wat trial en error)
1. De brug over de Nette bestaat niet meer, die is volgens mij verwoest door die overstromingen van vorig jaar. Door een gebrek aan internet, kon ik zelf geen alternatieve route vinden in de buurt. Uiteindelijk was het makkelijkste een stukje terug te gaan en het bos te verlaten bij Nitztal, en over de ''grote weg" naar Mayen. Er ligt een brug 200 meter verderop, maar dan had je eerder een andere route moeten nemen.

[Afbeelding]

2. Privéterrein links naast Hargarten. Mensen hebben ook op bikepacking.com in de comments genoemd dat die gast best een eikel is en geen wandelaars en fietsers op zijn terrein wilt. Toen hij mij aan zag fietsen ging de slagboom omlaag en op slot. Je kunt via de grote weg (heerlijke afdaling en totaal niet druk) er omheen en dan gewoon vanaf beneden aan de Rennenberg beginnen.

[Afbeelding]
Voor de rest is het over bomen en takken klauteren, maar niks super geks. Op een paar punten afgevraagd waar ik heen moest, maar uiteindelijk was een oplossing altijd snel gevonden.
Top, dank je. Deze bookmark ik even :)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• cedrix5
Heeft iemand recente ervaringen met The West loop in Slovenië?
Ben voornemens daarheen te gaan als ik een goede camping vind in de Alpen iets dichter met plek. Dacht aan Karwendelcamp, daar zit ook nog goede gravel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ElGreco schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:38:
[...]

Een biba was waarschijnlijk ook lek gegaan.

Maar je weet dat je een tubeless band ook kunt repareren van binnenuit en dat ie niet direct weg hoeft?
Ik had gisteren een lek. Een scherpe steen had de zijwand van mijn achterband pakweg 3cm diagonaal op het loopvlak opengesneden. Ik had uiteindelijk maar geen biba gemonteerd, want ik was wat te onzeker of dat dan goed zou werken en of het de moeite waard zou zijn. Ik ben toen gewoon richting thuis gelopen en had uiteindelijk weer in de bewoonde van verharde wegen voorziene wereld aangekomen een hulplijn ingeschakeld O-)...

Had ik met een dergelijke bandschade toch kunnen proberen met een binnenband erin naar huis te fietsen, of was mijn inschatting juist?

En zou zo'n band nog te repareren zijn? Ik moet zeggen dat ik er niet echt vertrouwen in zou hebben, is toch een aanzienlijke scheur. Ik weet ook niet of de plakkers groot genoeg te verkrijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
begintmeta schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:41:
[...]

Ik had gisteren een lek. Een scherpe steen had de zijwand van mijn achterband pakweg 3cm diagonaal op het loopvlak opengesneden. Ik had uiteindelijk maar geen biba gemonteerd, want ik was wat te onzeker of dat dan goed zou werken en of het de moeite waard zou zijn. Ik ben toen gewoon richting thuis gelopen en had uiteindelijk weer in de bewoonde van verharde wegen voorziene wereld aangekomen een hulplijn ingeschakeld O-)...

Had ik met een dergelijke bandschade toch kunnen proberen met een binnenband erin naar huis te fietsen, of was mijn inschatting juist?

En zou zo'n band nog te repareren zijn? Ik moet zeggen dat ik er niet echt vertrouwen in zou hebben, is toch een aanzienlijke scheur. Ik weet ook niet of de plakkers groot genoeg te verkrijgen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5-2YahEb9PeIJ52X7L0tKskbPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nM1zyBmyaJFAabOXy0cBjrBq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
Ik als ouwe rot heb altijd een stukje canvas bij mij voor dit soort gevallen. Het canvas aan de binnenkant en dan de binnenband erin. Je kan ipv canvas ook opgevouwen papiergeld gebruiken. Dat is verassend sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Is het gek dat een wielset (of een discrotor) niet met een centerlock ring inbegrepen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
Yakolev schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:42:
Is het gek dat een wielset (of een discrotor) niet met een centerlock ring inbegrepen komt?
Tenzij je wielset 6-bolt is, is dat wel vreemd. Rotors worden voor zover ik weet nooit met lockring geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:10
Yakolev schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:42:
Of je het gek moet noemen weet ik niet, maar het is gebruikelijk dat een setje wielen of naven zonder lockring komt. Er staat me vaagjes bij dat er een Shimano patent is dat fabrikanten er van weerhoudt die dingen te maken of te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
DieAnder schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Of je het gek moet noemen weet ik niet, maar het is gebruikelijk dat een setje wielen of naven zonder lockring komt. Er staat me vaagjes bij dat er een Shimano patent is dat fabrikanten er van weerhoudt die dingen te maken of te leveren.
Bij mijn DT-swiss set die ik heb gekocht zaten ze er gewoon bij. Lijkt me sterk dat een patent je er van kan weerhouden om iets mee te leveren bij een wielset. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Heb een vrij goedkope set DT Swiss wielen gehaald en het zit er niet bij. Nu heb ik het maar van mijn Direto casette gestolen, maar vind het gewoon vrij vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Tenzij je wielset 6-bolt is, is dat wel vreemd. Rotors worden voor zover ik weet nooit met lockring geleverd.
Shimano rotors komen altijd met een lockring. Je kan zelfs twee versies krijgen, met interne vertanding (cassette tool) of externe vertanding (BB tool).

De losse naven die ik heb gekocht (Shimano, DT Swiss en Hope) komen met 0 extra onderdelen. Kan bij een complete wielset natuurlijk wel anders zijn aangezien je zelfs geen QR skewers bij losse naven krijgt (indien van toepassing).

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
@Yakolev naven komen zelden met disc of cassette lockring. Die krijg je mee als je shimano schijven koopt. In alle andere gevallen moet je een lockring hergebruiken of een los setje kopen.

Als je fabriekswielen koopt en de lockrings zitten er bij, is het of omdat de fabrikant lief is of omdat specifieke lockrings nodig zijn en je niet alles zomaar aan de wielen kunt schroeven. Ik dacht, zo even snel uit mijn hoofd, dat een paar modellen van Vision geen normale disc lockrings accepteren. En ik weet zeker dat Extralite boost naven met een eigen speciale cassette lockring komen voor Microspline cassettes.

Dit hele verhaal voldoet aan het enige standaard binnen de fietsenwereld. Dat er geen standaard is.

Het klopt dat Shimano patent heeft op het hele principe van centerlock. Alle fabrikanten van rotors of naven moeten een vergoeding betalen aan shimano als ze iets met centerlock doen.

De lockring van een cassette gebruiken is niet helemaal aan te raden daar deze wat kleiner is. De schroefdraad is wel hetzelfde maar de omtrek van de ring zelf vaak niet.

DT Swiss wil wel eens een setje adapters meeleveren zodat je IS rotors op een centerlock naaf kunt plaatsen. Maar de lockrings die daar bij zitten zijn zo doen, je hebt haast geen vlees om je tool er op te zetten.

Voorkeur heeft een lockring met interne vertanding. Indien jouw naaf dat toelaat natuurlijk. Want hé, geen standaarden!

[ Voor 13% gewijzigd door ElGreco op 12-08-2022 18:07 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Shimano rotors wel.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 15:45

Flipmo

OMG !!

Afgelopen dinsdag ook mijn gravelbike opgehaald.
Op vakantie met een kennis aan het appen die bij een fietsenzaak voor alleen sportfietsen werkt. Hem gevraagd of ze nog wat hadden in mijn maat en prijsklasse.
Zo kwam hij met de Cannondale topstone 2 aanzetten in de kleur Rainbow Trout. Een paarse kleur met aparte lak. In de zon glimt hij je echt tegemoet. Over de prijs waren we het ook snel eens dus direct gereserveerd en dinsdag bekeken. Direct meegenomen en 's avonds een eerste ritje gemaakt.

Op de weg houd je makkelijk snelheid en je duikt ook zo een gravel of zandpad in. Erg mooi werk!
Gisteren over de Posbank en natuurgebied Deelen gefietst. Hoop mulle paden waar het flink trappen was om vooruit te komen.
Gravelpaden waren uiteraard helemaal top.

Alleen door de hoge temperatuur was ik na 50km helemaal op, daarom de route maar wat ingekort.

Nog even wat foto's van de fiets.
Hij kleurt mooi bij de heide die in bloei staat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oHhDjZEsLaQ7XMiR71L0JPSCxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rnh3wk1nav6olARJlyjPHtO0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-HED53QGxFwqukSyj1UVmxoXis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NwOWZyEPKoSh7NBxhApB2d0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Tof!

Het zijn er steeds meer, ik merk al verschil met vorig jaar (mijn eerste seizoen gravel) in aantal op de paden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
cedrix5 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:58:
Tof!

Het zijn er steeds meer, ik merk al verschil met vorig jaar (mijn eerste seizoen gravel) in aantal op de paden.
Het verbaasd mij juist hoe stil het is op de gravel routes. Ik rij regelmatig op de Veluwe en vorige week in Twente. Ik kom geen gravellaar tegen. Wel heel soms iemand op zo'n geveerd apparaat.

Zodra je op de verharde paden komt (asfalt en beton) zie je af en toe wel eens een elektrisch apparaat met het stuur zo hoog mogelijk, maar onverhard ben je alleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:01
Flipmo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:10:
Op vakantie met een kennis aan het appen die bij een fietsenzaak voor alleen sportfietsen werkt. Hem gevraagd of ze nog wat hadden in mijn maat en prijsklasse.
Zo kwam hij met de Cannondale topstone 2 aanzetten in de kleur Rainbow Trout. Een paarse kleur met aparte lak. In de zon glimt hij je echt tegemoet. Over de prijs waren we het ook snel eens dus direct gereserveerd en dinsdag bekeken. Direct meegenomen en 's avonds een eerste ritje gemaakt.

Op de weg houd je makkelijk snelheid en je duikt ook zo een gravel of zandpad in. Erg mooi werk!
Gisteren over de Posbank en natuurgebied Deelen gefietst. Hoop mulle paden waar het flink trappen was om vooruit te komen.

Alleen door de hoge temperatuur was ik na 50km helemaal op, daarom de route maar wat ingekort.

Hij kleurt mooi bij de heide die in bloei staat :)[Afbeelding]

[Afbeelding]
als je in de regio Arnhem woont is Erwin Sikkens wel aan te bevelen om te volgen op Komoot, die heeft heel veel routes gemaakt over Deelen en de Veluwezoom, voornamelijk startend vanaf Arnhem. Zorgt ieg voor genoeg inspiratie en geregeld komt er weer iets nieuws bij.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:20
Flipmo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:10:

Hij kleurt mooi bij de heide die in bloei staat :)[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets, veel plezier ermee!

Iemand in de buurt van Breda nog leuke routes? Ik pak nu vooral wat mee in denHout en / of Dorst maar ik kan weinig 'echte' routes vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door soskes op 13-08-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Hopjesvla79 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:01:
[...]

als je in de regio Arnhem woont is Erwin Sikkens wel aan te bevelen om te volgen op Komoot, die heeft heel veel routes gemaakt over Deelen en de Veluwezoom, voornamelijk startend vanaf Arnhem. Zorgt ieg voor genoeg inspiratie en geregeld komt er weer iets nieuws bij.
Tnx voor de tip, ga hem volgen.
Kom zelf uit Eibergen, randje Achterhoek/Twente. Hier zijn ook een hoop mooie paden te vinden.
Morgen een rondje over het Buurse veen.

Schoonouders wonen in Duiven, vanaf daar ben ik zo op de Posbank. Voorheen nam ik altijd de racefiets mee. Nu zal de gravelbike er ook geregeld aan moeten geloven :)

Voor de MTB route heb je daar een vignet nodig. Voor "gewoon" rondfietsen niet lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:01
Flipmo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:21:
[...]

Tnx voor de tip, ga hem volgen.
Kom zelf uit Eibergen, randje Achterhoek/Twente. Hier zijn ook een hoop mooie paden te vinden.
Morgen een rondje over het Buurse veen.

Schoonouders wonen in Duiven, vanaf daar ben ik zo op de Posbank. Voorheen nam ik altijd de racefiets mee. Nu zal de gravelbike er ook geregeld aan moeten geloven :)

Voor de MTB route heb je daar een vignet nodig. Voor "gewoon" rondfietsen niet lijkt me?
MTB op de Postbank heb je idd een vignet nodig, de rest niet. Maar ik heb hem wel, ik pak af en toe wat singletrackjes mee van de officiële route (bv de MTB route die parallel aan de Burgemeester Bloemersweg tot aan de Lange Juffer loopt is erg tof om te doen). Het kost geen drol en je support het onderhoud van de route ermee.

Inmiddels heb ik eindelijk na jaren eens een paar boswachters op (electrische ?) MTB's gezien laatst, dus controleren doen ze.

Maar in de Achterhoek zijn volgens mij ook genoeg leuke routes te vinden (Geloof dat Erwin daar ook het een en ander van op zijn profiel heeft staan)

[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 13-08-2022 21:40 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

soskes schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Iemand in de buurt van Breda nog leuke routes? Ik pak nu vooral wat mee in denHout en / of Dorst maar ik kan weinig 'echte' routes vinden.
Ik kom ook uit de regio Breda.
Tips:
Heel veel van Björnrides van Kamu
https://www.komoot.nl/user/727917489054?ref=imk

En de Zwerven routes van Mark
https://www.komoot.nl/col...werven-gravelweekend-2022

Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
soskes schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Zoals @magic_nl zegt die routes van Bjorn zijn bekend.

Kalmthoutse heide is niet echt Breda, maar schijnt ook mooi te zijn.

Liberation Divide komt ook langs Breda (dat stukje kan je er gewoon uitknippen).

Je kan ook op https://gravelmap.com kijken. De routes vind ik meestal niet aan te raden, maar de segmenten wel, en dan kan je zelf wat in elkaar knutselen/ontdekken.

@Prulleman heb jij nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Nee, niet echt... Ik pak meer de racefiets voor over de weg en de mtb voor routes (Dorst, 013, LDD of verder met de auto)

Of je moet zoiets doen.. https://strava.app.link/0HUQThL4ssb

Maar bij gebrek aan een gravel fiets kies ik zelf dus vaker voor het 1 of het ander en .onder de combinatie.

Ik denk dat je op komoot wel leukere rondjes kan vinden voor de gravelfiets

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Stillekracht schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:32:
[...]

Het verbaasd mij juist hoe stil het is op de gravel routes. Ik rij regelmatig op de Veluwe en vorige week in Twente. Ik kom geen gravellaar tegen. Wel heel soms iemand op zo'n geveerd apparaat.

Zodra je op de verharde paden komt (asfalt en beton) zie je af en toe wel eens een elektrisch apparaat met het stuur zo hoog mogelijk, maar onverhard ben je alleen.
Ik kom in/rond Zuid-Limburg regelmatig gravelfietsen tegen, op zowel verharde als onverharde wegen. maar zeker als je wat meer de “rimboe” in gaat (zoals de (echte) gravelpaden bij Haccourt, Wonck en Zichen, dat soort gebied) zie ik vrijwel nooit iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

mhr-zip schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Liberation Divide komt ook langs Breda (dat stukje kan je er gewoon uitknippen).
Die heb ik vorige week gedaan.

Route west bevat behoorlijk wat zandpaden, en na de helft is er weinig horeca/supermarkten/benzinepompen te vinden zonder wat verder van de route af te gaan.

Route oost is m.i. mooier met lekkere gravelfietspaden. Dat is echt een aanrader.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Flipmo

Flipmo

OMG !!

Vanmorgen ritje gemaakt over het Haaksbergerveen en het Buurserzand. De natuur is daar echt op zijn mooist nu met de heide die in bloei staat.

Ik waande me net weer op de Veluwe terwijl dit gewoon op een paar km van huis is.
Denk dat ik veel plezier aan de gravelbike ga hebben 😎

https://strava.app.link/9KKvnywbusb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKGdeEDSwgDh64lf5eaGlnxHoEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29ULoU4LLHFr17rpkv7HtSlE.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 20 ... 85 Laatste