Het is weer bijna weekend! Tijd voor nieuwtjes 
Er is veel te doen om
DRM de afgelopen weken. In dit topic kwam al naar voren dat Ubisoft loopt te hannesen met launchers, DRM en zelfs "
You will own nothing" abbo's. Blij word ik er niet van, maar het kan nog erger:
Capcom heeft de afgelopen tijd
SteamOS incompatible DRM in bestaande games lopen te duwen, zelfs in titels die voorheen "Verified" waren! Het gaat over de
Enigma DRM, en deze wordt stilzwijgend in oudere games gestopt. Omtrent de vraag "waarom" is veel speculatie, maar veel mensen raden af om nog Capcom games te kopen als je ze op de Deck wilt spelen: je weet nooit wanneer het niet meer werkt, misschien kan je het dan al niet meer refunden
Valve en zijn test team heeft weer een nieuwe mijlpaal behaalt:
13.000 games zijn Playable of Verified. De classificatie efforts lagen een tijdje stil, maar sinds kort wordt er weer veel getest en gecheckt. Het is weer eens de moeite waard om in je "Works well with the Deck" tabblad te kijken
Tevens een verse game update: Iedereen die
Alan Wake 2 willen spelen via Epic, konden dat niet doen zonder gehackte Exe, want het spel eist dat je de volle 16GB RAM tot je beschikking hebt. Via de Epic helpdesk heeft iemand nu
een mooie oplossing: je kan
-nomemcheck meegeven als command prompt in de Epic launch opties en voilaaa je kan gamen.
Er is weer meer concurrentie voor de Deck Bij gekomen. We hebben het over twee verschillende invalshoeken; een goedkopere variant en een Intel handheld!
De goedkopere variant betreft de
AyaNeo Next Lite. Als ik de externe nieuwsberichten mag geloven is het een handheld die draait op het
AMD Mendocino platform: tragere maar zuinigere APUs met een klein prijsje. De Next Lite zou zo'n €299 gaan kosten en lijkt mij vooral geschikt voor Indie titels en emulatie. Een interessant feitje is dat het gebruik gaat maken van
HoloISO en dus beschikt over SteamOS! Persoonlijk had ik deze variant al eerder verwacht en hij concurreert niet super goed met de de Deck: de 64GB refurbished is een stuk sneller voor dezelfde prijs en van Valve kan je betere service verwachten. Allicht is deze handheld bedoelt voor markten waar de Deck nog niet uit is.
De
MSI Claw is een heel ander beest. Het draait op het Intel 14th gen platform en lijkt erg op de Asus ROG Ally. Ik snap dus ook niet helemaal het idee achter deze handheld: Intel staat niet bekend
als zuinig op lagere TDPs en deze MSI wordt ook nog een stukje duurder dan de Ally. Ten derde draait deze Claw wederom op Windows 11 dus moeten we weer leren leven met een zoveelste performance overlay, etc.
Waarom toch altijd weer Windows? Naja, hoe meer concurrentie hoe beter, zullen we maar zeggen?
En voor jullie OLED eigenaren gaat the Phawx een grote opoffering maken. Hij gaat proberen om zijn Deck OLED scherm in te burnen en kijken hoe lang dat gaat duren:
TLDR: hij heeft een custom "game" gemaakt dat 1600+ uur achter elkaar tekst laat zien op exact dezelfde plek en met verschillende niveaus van helderheid, kleur en HDR. De resultaten duren nog even, maar hij is er gerust op dat zelfs onder deze extreme en onrealistische omstandigheden de burn-in schade minder zal zijn dan wat de meeste mensen verwachten.