Het is bijna verlengt nieuwjaarsweekend!! Tijd voor nieuwtjes 
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een nieuwspost heb geplaatst. Dat heeft vooral te maken met de grote release van de Deck OLED, momenteel gaat het vooral daarover. Niet dat dit niet nieuwswaardig is, alleen de meeste berichten komen neer op "Ik heb mijn nieuwe Deck binnen net voor kerst

", "OMG dit scherm is zo mooi", en "Best Gaming handheld eva, sold my 5000$ PC, dont need it anymore !!een!"
Maar de afgelopen week is er best wel veel aan de hand, en ik heb tijd om er even voor te gaan zitten. Dus, veel plezier!
Als eerste wil ik beginnen met dat het momenteel
Steam Winter Sale is. Tevens zijn de eindjaarsbonusen binnen en het weer is extreem bagger. Dus een ideaal moment om even een paar goedkope Deck Compatible games binnen te hengelen! Overkill heeft een
mooie lijst gemaakt met games die goed draaien op de Deck en erg in de aanbieding zijn (onder de 10$/€). Veel klassiekers, indies en AAAs, dus een nuttig artikel om door te struinen.
Valve is ook weer druk bezig met de opvolger van SteamOS 3.5. Deze versie, 3.6, zit al een tijdje in preview als ik het goed heb en mondjesmaat zie ik performance test voorbij komen, maar verwacht niet te veel verbeteringen in dat aspect. Er komen wel meldingen van nieuwe features, eentje daarvan is hieronder te vinden:
Ingame videoclips maken! En een ander shopping kart design. Niet iets waar ik op zat te wachten, maar waarom niet?
De Switch Emulator
Yuzu heeft weer eens een flinke update gekregen. Het betreft een Early Access release die je betaalt kan afnemen. De
update lijkt gefocust te zijn op lower-end systemen zoals de Deck, met verbeteringen in cache loading en dergelijke. Redditors melden dat bijna alle Switch roms, waaronder nieuwe zoals Red Dead Redemption Switch release en Zelda TotK redelijk goed draaien! Groot nieuws dus, nu nog wachten op de main release
En het meest boeiende nieuws nu als laatste. In
eerdere nieuwsposts had ik het over
AMD's FSR 3.0, een upscaling techniek die nu ook is voorzien van frame generation, oftewel, het 'gokken' van nieuwe frames om tussen bestaande frames in te voegen waardoor het spel soepeler draait. Zeker handig voor single player games zoals Cyberpunk en Starfield op de Deck waar input lag iets minder belangrijk is en FPSs laag uitvallen door de beperkte rekenkracht van onze handheld.
Na een jaar wachten en het opbouwen van hype, heeft AMD eindelijk hun
FSR 3.0 code gereleased. Reviewers waren initieel matig tevreden; in de weinig games waar de techniek is geïntroduceerd werkt het wel redelijk goed om meer frames te genereren, maar er zijn redelijk wat artifacts en input lag, plus het geheel werkt minder goed dan nVidia's DLSS 3.0. De versie die is gereleased is wel beter dan de eerste versie, maar het probleem van de beperkte selectie van games blijft.
Maaarrr dat was niet het laatste hoofdstuk in dit verhaal. FSR 3.0 is open source, en modders zijn erachter gekomen dat de plaats van FSR 3.0 in de render pipeline hetzelfde is en werkt als DLSS 3.0. Dus de geschiedenis herhaalt zich als bij DLSS 1 en 2: je kan een paar custom DLLs in de game directory laden en doen alsof jou FSR oplossing hetzelfde is als de DLSS oplossing en DLSS selecteren in het graphics menu. Met
extra gratis frames per seconde als kado

De eerste videos zijn hoopgevend: hier is er een van Cyberpunk 2077 op de Deck.
TLDR: bijna een verdubbeling van de FPS! Het gaat wel ten koste van input lag en vooral hele irritante flikkeringen in de HUD, maar anders dan dat werkt het gewoon. Waarschijnlijk heeft nVidia wat HUD tweaks in hun DLLs gestopt, iets wat AMD potentieel ook kan doen. Ik lees dat de flikkeringen in Cyberpunk ondertussen zijn opgelost, maar ik heb daar nog geen videos van gezien.
En wacht!
Er is meer! Dezelfde developer, LukeFZ, heeft
een universelere mod gemaakt (beschikbaar op een betaalde Discord server), welke niet alleen werkt ter vervanging van DLSS 3.0 maar als vervanger van FSR 2.0! Die laatste upscaling techniek vind je in veel meer games dan FSR en DLSS 3.0, dus heeft het een grotere impact. Blijkbaar zwerft er ook een gecrackte versie rond:
[
Twitter: https://twitter.com/PC_Focus_/status/1738947975265628166]
Persoonlijk ben ik heel enthausiast, maar zie nog wel wat beren op de weg. Onofficiele DLLs moeten downloaden van een betaalde en onbetrouwbare discord server gaat mij een brug te ver, security technisch kan iemand daar vast wel iets naars mee doen. Daarnaast heeft de universele FSR 3.0 mod nogal wat tweaks nodig (regedits etc) om te werken, terwijl ik niet weet hoe je dat uitvoert op een Deck en met dingen zoals Proton. En als laatste: de enige game waar ik graag FSR 3.0 in zie is Starfield, en juist die komt met een officiele versie van de frame gen techniek. Maar ik ben heel benieuwd wat jullie ervan denken