Vanavond wat zitten spelen met streamen van mijn game pc naar de Steam deck... Moonlight geïnstalleerd en Borderlands 3 op die manier gespeeld (want die ben ik steeds al op de deck zelf aan het spelen, kan ik dus mooi verschil opmerken en bovendien blijft hij regelmatig crashen op de deck dus wellicht is dit een oplossing).
Latency is erg goed moet ik zeggen. Ik merk helemaal geen verschil op met spelen. Ik heb ook getest of ik met de camera kon zien hoeveel verschil er was tussen de tv en de Steam deck, maar de Steam deck toont het beeld
eerder dan mijn tv... Tv staat op game mode, is een lg oled die volgens mij hele lage inputlag zouden hebben in game mode. Mogelijk dat het proces van het streamen het lokale beeld op de tv ook vertraagt? Maar ik heb het daarna ook met Steam in home streaming geprobeerd met hetzelfde resultaat. Zoals ik zei ik voel ook geen latency dus wellicht is het gewoon echt zo snel.
Wat latency betreft dus geen verschil tussen Moonlight en Steam. Op beeldkwaliteit echter absoluut wel, daar hakt Moonlight (of eigenlijk Nvidia) Steam in de pan. Ik heb even foto's gemaakt van mijn scherm want had geen zin om screenshots te gaan kopiëren en zo kon ik makkelijker focussen op waar het het meeste opviel:
:strip_exif()/f/image/6T6y1x5WKzU2Q6egHA9DhrXz.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven is Steam, onder is Moonlight. Ik vond het vooral erg duidelijk rond kleine tekst (zoals die spend guardian tokens dus). Bij Steam wordt dat erg pixelig terwijl Moonlight het heel mooi scalet. De game draait op de pc ook in uhd als ik het zo snel goed zag dus met goede downsampling moet dat er ook goed uitzien.
Moonlight stond op de maximale 150 Mbps, Steam op onbeperkt (en zat zo rond de 90 Mbps wat ik in de stats zag).
Wel is Steam in home streaming natuurlijk veel beter geïntegreerd... Het is net alsof je de game lokaal draait voor Steam, dus met de juiste control schema's en achievements toegang en zo.
Beiden werken eigenlijk erg goed moet ik zeggen. Denk dat ik nog eens wat meer moet spelen om te zien welke mijn voorkeur heeft.
Ik dacht eerst trouwens ook dat het beeld washed out was door de compressie, maar heb de game ook nog eens lokaal gestart en zag er toch redelijk hetzelfde uit... Dat was gewoon het probleem van tegelijk de kleuren van de oled tv zien

Het valt me niet heel erg op als ik alleen de Steam deck gebruik maar LCD blijft toch maar erg lelijk vergeleken met een oled. Als er nog eens een verbeterde versie komt waarbij je meer kunt betalen voor een oled scherm dan weet ik het wel