Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rauthelegendary
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 09:16
Ifixit heeft zojuist een aantal onderdelen online gezet voor de Steam Deck. Ik heb zelf meteen een fan besteld wat op 30 euro incl verzendkosten neerkomt. Het is onduidelijk of het om een stille variant gaat, maar ik wil ook niet wachten met bestellen in het geval dat de voorraad laag is. Ik merk dat ik mijn Steam Deck erg weinig gebruik vanwege het geluid en de beta heeft amper geholpen. Dus nu dit maar proberen 🙃

EDIT:
De afbeelding toont wel de Huaying fan en niet de problematische Delta fan, dus zal denk ik goed zitten :)

[ Voor 10% gewijzigd door rauthelegendary op 20-05-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
rauthelegendary schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:11:
Ifixit heeft zojuist een aantal onderdelen online gezet voor de Steam Deck. Ik heb zelf meteen een fan besteld wat op 30 euro incl verzendkosten neerkomt. Het is onduidelijk of het om een stille variant gaat, maar ik wil ook niet wachten met bestellen in het geval dat de voorraad laag is. Ik merk dat ik mijn Steam Deck erg weinig gebruik vanwege het geluid en de beta heeft amper geholpen. Dus nu dit maar proberen 🙃

EDIT:
De afbeelding toont wel de Huaying fan en niet de problematische Delta fan, dus zal denk ik goed zitten :)
Er staat bij dat ze alleen in de US shippen dus hoe doe je dit dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rauthelegendary
Evernote schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Er staat bij dat ze alleen in de US shippen dus hoe doe je dit dan?
Ik kom automatisch uit op de Europese winkel via die link? Waarschijnlijk werkt deze link wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
rauthelegendary schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:30:
[...]

Ik kom automatisch uit op de Europese winkel via die link? Waarschijnlijk werkt deze link wel
Ah ja, dank! Dat is inderdaad de Huaying fan (die heb ik gelukkig al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenja
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 13:25
"We don't have that much stock available", de fans zijn al niet meer op voorraad bij ifixit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fucitol
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-02 17:02
Fucitol schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:08:
O jee, vandaag de Deck gebruikt als desktop en zag dat er een beta-update is uitgekomen. Update uitgevoerd en nu boot hij niet meer met de volgende meldingen:

...
Een recovery uitgevoerd en dat heeft gewerkt, SteamOS opnieuw geïnstalleerd met behoud van instellingen en games (scheelt weer een paar-100 gig downloaden!).

Echter, nu staat er natuurlijk een update klaar maar deze krijg ik niet geïnstalleerd. Althans, installatie lijkt gelukt maar na een reboot is dezelfde update nog steeds beschikbaar. Al een aantal keer geprobeerd, meerdere reboots/ shutdown geprobeerd maar niets werkt. Zowel de updates uit de stable als beta worden gewoon niet geïnstalleerd..

Blijf nu steken op OS Build: 20220425.2, volgens mij dus niet de nieuwste versie.. Iemand nog tips over hoe dit op te lossen kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwe Steam Deck SteamOS update.
• Fixed incorrectly displaying an update is available when there isn't one.
• Fixed Official Steam controller layouts not loading in certain scenarios, such as the default Desktop layout for Deck.
• Fixed the performance overlay level always being set to 0 on startup
• Fixed manual GPU clock settings being deactivated after a suspend/resume cycle
• Fixed controller layout error after editing a game-bundled layout
• Fixed keyboard theme regression that prevented selecting the Default Theme
Van die eerste bug heb ik nog steeds last sinds de vorige update. Waarschijnlijk is het nu enkel voor installaties opgelost die niet de vorige update ooit geïnstalleerd hadden. Ik ga morgen even een herinstallatie van het OS doen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
The Zep Man schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:23:

[...]

Van die eerste bug heb ik nog steeds last sinds de vorige update. Waarschijnlijk is het nu enkel voor installaties opgelost die niet de vorige update ooit geïnstalleerd hadden. Ik ga morgen even een herinstallatie van het OS doen.
Deze installeert alleen niet goed.. hij blijft constant melden dat er een update is maar die krijg ik niet geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evernote schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:27:
[...]

Deze installeert alleen niet goed.. hij blijft constant melden dat er een update is maar die krijg ik niet geïnstalleerd.
Zie de omschrijving van de eerste fix en mijn commentaar erop. Ik heb hetzelfde. Dit is een bug die erin zit sinds de vorige update. Morgen even SteamOS opnieuw installeren en kijken of dat in combinatie met deze nieuwe update het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03:57
@Fucitol je zou eens BETA uit kunnen schakelen en opnieuw inschakelen. (Dit natuurlijk vanuit Steam Deck mode, niet desk mode)

Anders vrees ik dat je toch een full wipe moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
logix147 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:08:
@Fucitol je zou eens BETA uit kunnen schakelen en opnieuw inschakelen. (Dit natuurlijk vanuit Steam Deck mode, niet desk mode)

Anders vrees ik dat je toch een full wipe moet doen.
Een full wipe is bijna nooit nodig. SteamOS herinstalleren vanaf recovery, en je behoudt al je geïnstalleerde spullen, inclusief Flatpak-gebaseerde applicaties.

Het is alleen als je hele gekke dingen doet (die na een SteamOS update worden overschreven), dat je zaken gaat missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03:57
The Zep Man schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:17:
[...]
Een full wipe is bijna nooit nodig. SteamOS herinstalleren vanaf recovery, en je behoudt al je geïnstalleerde spullen, inclusief Flatpak-gebaseerde applicaties.

Het is alleen als je hele gekke dingen doet (die na een SteamOS update worden overschreven), dat je zaken gaat missen.
Hij heeft volgens mij tijdens desk mode die update proberen te installeren.. geen idee wat dat precies doet met het os in de achtergrond.

Full wipe is op een Steam Deck niet zo enorm veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
logix147 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:22:
Hij heeft volgens mij tijdens desk mode die update proberen te installeren.. geen idee wat dat precies doet met het os in de achtergrond.
Updates betreffen vaak twee zaken: de UEFI firmware (zelden) en SteamOS (vaak). SteamOS zit in partities waar de gebruiker normaal niet aan zit, en je kan bij updates er vanuit gaan dat ze volledig worden overschreven. Het 'ergste' dat een SteamOS herinstallatie vanaf recovery doet is de systeemconfiguratie wissen in /etc, waardoor je bijvoorbeeld opnieuw je draadloze netwerk moet koppelen.

Van updates in Desktop Mode is het al langer bekend dat ze het systeem onbruikbaar kunnen maken. Dat heeft nog steeds enkel betrekking op de SteamOS partities, en niet op de gebruiker's data partitie. Een herinstallatie van SteamOS vanaf recovery is voldoende om de problemen op te lossen. Qua dat is het wel goed hoe user space gescheiden is t.o.v. kernel space, zonder dat het de tweakende gebruiker hoeft te beperken.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 21-05-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fucitol
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-02 17:02
logix147 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:22:
[...]

Full wipe is op een Steam Deck niet zo enorm veel werk.
Voor zover ik weet kun je de update niet eens uitvoeren vanuit desktop modus. Steam zelf wil wel eens updaten wanneer je naar desktop modus gaat (net als op de PC..). Dat kun je ook niet voorkomen.

Ook heb ik al een paar keer gewisseld tussen stable en beta zonder effect. Maar nu lees ik dat o.a. @Evernote hetzelfde probleem heeft. Maar goed, ik lees ook negatieve verhalen over de laatste beta update w.b.t. fan curve en dat die juist meer lawaai maakt dan de vorige beta release dus ik wacht nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mounir
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-05 10:41
Die hebben ze inmiddels al neergehaald, het was een testpagina. Er was wel op reddit gezegd dat ze alle al gemaakte orders gewoon zouden leveren. Heb hier een foto van alle producten/prijzen. Vind ik best redelijk, alleen jammer dat de batterij er niet bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:02
Dan hoop ik niet dat iedereen maar reserve onderdelen gaat bestellen bij ifixit alleen maar om het hebben.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:08
Merk hier dat mijn trackpad muisklik niet meer werkt in desktop mode, alleen de triggers doen het. Volgens internet zou steam open moeten zijn voor de trackpad klik om te werken - die staat gewoon open. Heeft iemand dit al meegemaakt en opgelost?

Heb de steamdeck al een restart en een shutdown gegeven

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
batumulia schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:02:
Merk hier dat mijn trackpad muisklik niet meer werkt in desktop mode, alleen de triggers doen het. Volgens internet zou steam open moeten zijn voor de trackpad klik om te werken - die staat gewoon open. Heeft iemand dit al meegemaakt en opgelost?

Ja, desktop mode is noga buggy ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij

Dit heb ik ook na de laatste beta (sinds gister), en nu nog steeds na een restart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mounir
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-05 10:41

Ik had dat ook, na een laatste update (beta) en restart werkt het wel prima. Alleen startte desktop mode in de "normale" oriëntatie, dus verticaal. Wel makkelijk te fixen via de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Zep Man schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:23:

[...]

Nope. Bug is er nog steeds. Niet enkel bij mij.

Ach, erg lijkt het niet. Zolang een toekomstige update het maar oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb Borderlands 3 nou toch eens op de interne SSD gezet en bij die game maakt dat toch wel flink verschil. Ik had texture streaming al op low gezet omdat de game anders af en toe gewoon even een seconde blijft hangen omdat hij de textures niet snel genoeg ingeladen krijgt (en dan meestal een aantal keer achter elkaar, erg irritant). Maar zelfs op low had ik last van microstutters. Nu de game op de SSD staat heb ik texture streaming terug op medium gezet en alles loopt volledig soepel (en geen last meer van seconden wachten tot de texture soep die je soms ziet verandert in een scherpere texture).

Met zijn dik 140 GB neemt hij echter wel gelijk het merendeel in van de schijf aangezien je om te beginnen al maar zo'n 200 GB tot je beschikking hebt geloof ik (op het 256 GB model). Maar goed, voor de meeste games maakt het niet zoveel uit om op de sd kaart te staan.

Overigens vandaag voornamelijk via Xbox cloud gespeeld en dat liep vandaag echt voortreffelijk. Merkte voorheen nog wel eens kleine stutters op maar nu eigenlijk helemaal niet. Vermoed dat het verschil zit in dat ik van Ziggo naar KPN glasvezel over ben sinds afgelopen week. Voor het meeste internet gebruik maakt het niks uit maar bij game streaming lijkt de verbinding toch wat stabieler (WiFi AP is dezelfde gebleven). Daarmee is het toch wel een fijne toevoeging voor de deck :)

[ Voor 21% gewijzigd door Finraziel op 21-05-2022 22:48 ]

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
The Zep Man schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:43:
[...]

Nope. Bug is er nog steeds. Niet enkel bij mij.

Ach, erg lijkt het niet. Zolang een toekomstige update het maar oplost.
Ik trof net een nieuwe update aan, probleem is nu opgelost bij mij in desktop mode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
Hier een prachtige guide voor de Deck (dank voor het delen @Odysseus87)

https://steamcommunity.co...iledetails/?id=2804823261

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sderooij schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 23:00:
Ik trof net een nieuwe update aan, probleem is nu opgelost bij mij in desktop mode.
Getest in gaming mode. Het lijkt nu opgelost. Zelf heb ik geen update daarvoor doorgevoerd, overigens. Het lijkt alsof er server-side iets is doorgevoerd. Gisteravond speelde dit probleem nog wel.

Ik heb ook geëxperimenteerd met Heroic Games Launcher en Heroic Bash Launcher, voor een aantal spellen die ik op GOG.com had aangeschaft. Zo heb ik bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 aan de praat. Het is niet erg gebruiksvriendelijk (o.a. omdat je de juiste Wine versie moet kiezen), maar als het eenmaal werkt, dan lijkt het stabiel en integreert het geheel goed in Steam.

[ Voor 51% gewijzigd door The Zep Man op 22-05-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
sderooij schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:05:
Dan hoop ik niet dat iedereen maar reserve onderdelen gaat bestellen bij ifixit alleen maar om het hebben.... :X
Waarom zou je dat doen? Vermoed het niet hoor. Wie bestelt nu vervangstukken uit voorzorg. Het betreft hier geen productie kritische assemblagefabriek of zo.

Wel zal je een rush zien op de fans, als ik het topic een beetje goed volg :+ Iemand die kan zien of dit dezelfde fans zijn die nu al in de deck zitten? En indien niet hier bij iFixit komt er vast nog wel een gezonde aftermarket markt van vervang fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Amos_x schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Waarom zou je dat doen? Vermoed het niet hoor. Wie bestelt nu vervangstukken uit voorzorg. Het betreft hier geen productie kritische assemblagefabriek of zo.

Wel zal je een rush zien op de fans, als ik het topic een beetje goed volg :+ Iemand die kan zien of dit dezelfde fans zijn die nu al in de deck zitten? En indien niet hier bij iFixit komt er vast nog wel een gezonde aftermarket markt van vervang fans.
Het is het juiste model fan volgens de foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-05 09:07
Ik startte op mijn laptop via Epic het spel Carrion op na het via Heroic op de Steam Deck te hebben gespeeld en er was geen cloud save.

Online zie ik allerlei posts over het forceren van een cloud save, maar ik kan er in de interface niets van terugvinden. Hebben jullie het aan de praat gekregen?

Het staat me bij dat een van de geïnstalleerde games me vroeg of ik cloud saves wilde activeren maar ik zie er niets van terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asthaparhim
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-06 02:31
Amos_x schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:14:
Ik wou (voor een andere toepassing) een usb-c hubje kopen. Toen herinnerde ik me dat het in dit topic redelijk vaak over usb-c hubjes gaat. Ik heb met een eenvoudige search op 'dock' even de hubjes opgezocht die hier aan bod kwamen in de laatste pagina's. Mocht iemand er iets aan hebben, kopieer ik ze hier even.

Van wat ik begrijp tot zover, is dat alle goedkope hubjes van het type 40 tot 60, soms 80 euro, nooit thunderbolt zijn en enkel op de usb-c 3.1 spec werken. Ze doen meestal 4k30, soms 4k60, maar komen in de problemen wat betreft bandbreedte als je extra dingen toevoegt zoals opslag. Niet altijd even stabiel. 4k60 is nu wel niet echt nodig voor de deck, 1080/60 lijkt me handiger. Dat halen ze allemaal wel denk ik.

De duurdere 'docks' (250+ euro) zijn (bijna) allemaal thunderbolt 3 of 4, maar daar betaal je dan ook voor. Een stuk minder mobiel om even mee te nemen naar de tv of een ander scherm dan je main scherm. Bij vrienden, of kennissen bvb.

Jammer genoeg zijn er nog geen kleine hub-formaat thunderbolt docks.

Opletten ook met goedkope docks die 4k60hz adverteren, wat soms via displaylink compressie/decompressie gebeurt. Is eigenlijk bij geen enkele goedkope hub duidelijk hoe dat werkt. Dus vaak gewoon een gok vermoed ik.

WAVLINK Universal Docking Station
Wavlink USB C 13-in-1 Hub/Docking Station
A-Konic SC-USH88 - Usb-hub - USB-C - HDMI - Micro SD/SD-kaart-lezer - Space Gray
Anker 533 USB-C Hub (8-in-1)
Anker 8-in-1 USB-C Hub, PowerExpand USB-C Adapter
UGREEN USB C Hub USB C Adapter Docking Station
uni USB-C 8-in-1 Hub with Removable Connector and Silicone Bumper Cover
Satechi USB-C On-The-Go Multiport Adapter - Portable
Sabrent 5-Port USB Type-C Multiport Hub (HB-HUCR)
Lenovo ThinkPad Universele Dockingstation USB C 3.1 Gen 2
Anker® Ultra Slim Extra Light 4-Port USB 3.0 Hub
USB C Adapter
Anker USB C Hub, 7 in 1 PowerExpand+ Adapter with 4K HDMI
Voor 16? euro heb je ook van Sabrent de HB-TC5P. Genoeg om in klein formaat toch met hdmi/PD, toetsenbord/muis en nog iets aan te sluiten. Zo heb je voor minimale prijs het minimale wat je wilt hebben voor desktop mode. Wifi aan, de 64 gb module vervangen voor meer en je hebt het maximale uit je euros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:03
rauthelegendary schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:11:

EDIT:
De frontpage heeft nu ook de prijslijst in zijn artikel.
Niet de meest milde prijzen. Ik geloof er weinig van dat de vervangende fan 30€ zou moeten kosten... Hopelijk lost het gefluit wel op voor je met de nieuwe fan.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 17:49
XanderDrake schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:42:
[...]

De frontpage heeft nu ook de prijslijst in zijn artikel.
Niet de meest milde prijzen. Ik geloof er weinig van dat de vervangende fan 30€ zou moeten kosten... Hopelijk lost het gefluit wel op voor je met de nieuwe fan.
Let wel: die prijzen zijn incl. een gereedschapsetje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6bWfEJE.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterg
  • Laatst online: 22-05 09:07
walterg schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:03:
Ik startte op mijn laptop via Epic het spel Carrion op na het via Heroic op de Steam Deck te hebben gespeeld en er was geen cloud save.

Online zie ik allerlei posts over het forceren van een cloud save, maar ik kan er in de interface niets van terugvinden. Hebben jullie het aan de praat gekregen?

Het staat me bij dat een van de geïnstalleerde games me vroeg of ik cloud saves wilde activeren maar ik zie er niets van terug.
De menu optie is verschenen. Tenminste… ik zocht er expliciet naar, kon hem niet vinden, er was een update en nu staat de optie op een vrij doodnormale plek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XanderDrake schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:38:
Nieuwe uitbreiding van de Verified game list! We gaan van 2000 naar 2500.
En we zitten 2,5 week later op 3000. Gemiddeld komen er dus per week iets van 200 spellen bij. :)
Some of the latest to be Verified or Playable include:

Between the Stars (Playable)
Beyond a Steel Sky (Verified)
FAR: Lone Sails (Verified)
Serious Sam 4 (Verified)
Temtem (Verified)
Thumper (Verified)
Beyond a Steel Sky is een klassieker. FAR: Lone Sails is aardig als je die ergens in de aanbieding voor een paar euro kan oppikken. Van Serious Sam ken ik alleen de First en Second Encounter (deel 2 praten wij niet over). De rest ken ik niet.

[ Voor 39% gewijzigd door The Zep Man op 23-05-2022 08:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:35
The Zep Man schreef op maandag 23 mei 2022 @ 07:18:
[...]

En we zitten 2,5 week later op 3000. Gemiddeld komen er dus per week iets van 200 spellen bij. :)

[...]

Beyond a Steel Sky is een klassieker. FAR: Lone Sails is aardig als je die ergens in de aanbieding voor een paar euro kan oppikken. Van Serious Sam ken ik alleen de First en Second Encounter (deel 2 praten wij niet over). De rest ken ik niet.
OT: Kleine correctie, Beneath a Steel Sky is de klassieker, Beyond a Steel Sky is de opvolger die 2 jaar geleden is uitgekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Lizard op 23-05-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rauthelegendary
De onderdelen zijn weer live en bestelbaar bij Ifixit. De fans zijn per direct uitverkocht en de prijs is ietsjes omhoog gegaan tov wat ik ervoor betaalde. Er komt ook nog 8.90 aan verzendkosten bij dus goedkoop is het niet. Ook staan er ditmaal twee verschillende onderdeelnummers genoteerd bij de fans, dus er is een kans dat ze willekeurig de Delta of Huaying fan zullen leveren. De mijne zal waarschijnlijk morgen of overmorgen arriveren dus ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 15:54
Vorige week maandagavond mijn Steam Deck besteld en vorige week woensdagochtend had ik hem al binnen! Wel wat verhalen gehoord over het verzenden en ontvangen, maar gelukkig is het hier vlekkeloos verlopen.

Natuurlijk gelijk uitgepakt en als probeersel Portal 2 geïnstalleerd, en dat draaide als een zonnetje. Gelukkig geen gebreken of problemen ondervonden tijdens het spelen van de game.

De Steam Deck loopt super super goed, geen problemen in de menu's, games, interfaces of iets anders. De Steam Deck vind ik persoonlijk niet zwaar en hij maakt ook vrij weinig tot geen geluid bij het spelen van games. Zelfs een high-demanding game maakt echt lang niet zoveel geluid als een laptop. Met het geluid aan op de Steam Deck hoor ik het helemaal niet dat er fans draaien.

De meeste games die ik tot nu toe heb gespeeld zijn Vampire Survivors, Slay the Spire, Jurrasic World Evolution, No Man's Sky (draait als een zonnetje) en nog enkele andere games. Wil binnenkort Death Stranding nog eens proberen. Maar tot nu toe 0 problemen met het spelen van deze games (veel zijn ook niet echt high demanding, maar toch).

Daarnaast als WoW speler kon ik het niet laten om World of Warcarft te installeren. Puur om te proberen heb ik Battle.net & TBC Classic geïnstalleerd. Met de addon ConsolePort wordt World of Warcraft "speelbaar" op je Deck. Of WoW echt zo te spelen is (veel abilities etc.), is nog maar de vraag, maar de game draait vloeiend. En toch leuk dat het kan ofc.

1e indruk is goed! :D Blij dat ik hem heb gehaald en waarschijnlijk een apparaat waar ik meer gebruik van zal maken dan de Switch. Puur vanwege het aanbod qua games (en uiteraard m'n dikke Steam Library). Ook vroeger gezellig met vrienden games gespeeld met een laptop opstelling waarbij we allemaal over zijn gegaan naar Game PC's. Aangezien een aantal vrienden al de Steam Deck hebben wordt de traditie wel weer voortgezet ;)

Edit: filmpje van WoW TBC Classic op de Steam Deck lijkt niet te werken. Mocht er interesse zijn gooi ik hem op YT (1 minuut filmpje)

[ Voor 6% gewijzigd door Diigii op 24-05-2022 13:17 ]

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-05 10:15
rauthelegendary schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:02:
De onderdelen zijn weer live en bestelbaar bij Ifixit. De fans zijn per direct uitverkocht en de prijs is ietsjes omhoog gegaan tov wat ik ervoor betaalde. Er komt ook nog 8.90 aan verzendkosten bij dus goedkoop is het niet. Ook staan er ditmaal twee verschillende onderdeelnummers genoteerd bij de fans, dus er is een kans dat ze willekeurig de Delta of Huaying fan zullen leveren. De mijne zal waarschijnlijk morgen of overmorgen arriveren dus ben benieuwd.
Kon je trouwens meer dan 1 stuk bestellen? Ik hoop dat mensen gaan ze niet in grote hoeveelheden gemakkelijk bestellen om te scalpen. Ik heb zelf eentje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lexkalin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Kon je trouwens meer dan 1 stuk bestellen? Ik hoop dat mensen gaan ze niet in grote hoeveelheden gemakkelijk bestellen om te scalpen. Ik heb zelf eentje nodig.
Momenteel kun je niet bestellen, geen voorraad... Helaas geen optie voor een bericht bij voorraad.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
Tadango schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Momenteel kun je niet bestellen, geen voorraad... Helaas geen optie voor een bericht bij voorraad.....
Momenteel inderdaad niet. Maar het is voor sommigen gelukt om vroeger te bestellen toen de pagina niet echt live was. Daarom vroeg ik of het "kon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lexkalin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Momenteel inderdaad niet. Maar het is voor sommigen gelukt om vroeger te bestellen toen de pagina niet echt live was. Daarom vroeg ik of het "kon".
Aangezien je een aantal kan opgeven lijkt me dat wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
Tadango schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:05:
[...]

Aangezien je een aantal kan opgeven lijkt me dat wel....
Dan zijn we aan de zoete scalping toe 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rauthelegendary
Heb de fan vandaag ontvangen van Ifixit en het was gelukkig de stille variant, de Huaying fan. Heb hem meteen erin gezet wat allemaal redelijk soepel ging. De case ging lastig open (die plastic guitar picks van Ifixit waren bij lange na niet stevig genoeg om het los te krijgen) en de fan kabel erin krijgen was priegelwerk, maar niets bijzonders verder. Als je ook maar een klein beetje ervaring hebt met PC's bouwen is het een eenvoudig klusje. Ik was denk ik na een half uurtje klaar? Het meeste daarvan was de case loswrikken 🙃

Mijn eerste impressie van de nieuwe fan is dat hij over het algemeen veel stiller is. Niet alleen qua whine maar ook het normale 'blaas' volume wat je van een fan verwacht. De Delta fan klonk op z'n ergst als een zware gaming laptop die tot de rand gepushed wordt. Deze lijkt dat punt niet echt te bereiken. Al heb ik enkel een minuut of tien een veeleisende game geprobeerd en geen stress test of iets dergelijks. Ik kan alleen wel nog steeds een lichte whine horen wanneer de RPM's omhoog gaan. Het is lang niet zo ernstig als bij de Delta fan die erin zat en het is enkel op bepaalde hoeken te horen, dus ik ga er maar vanuit dat dit normaal is en mijn oren er gevoelig voor zijn of iets dergelijks. Het is in ieder geval een enorme verbetering 👍

EDIT:
Nu ik erover nadenk... Bij mij zat deze zilveren sticker op het moederbordschild niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://guide-images.cdn.ifixit.com/igi/WuMbLgtJF5JwQtjF.medium
Afbeeldingslocatie: https://guide-images.cdn.ifixit.com/igi/I6pEKNGEKEDbNymT.medium

Bij mij zat deze sticker scheef waardoor het gat waar de schroef zit niet volledig bedekt wordt. Misschien dat er daardoor lucht door die opening gaat wat een suis zou kunnen veroorzaken? Klinkt als een longshot en ik heb nu even geen zin om er weer in te duiken, maar denk dat ik het voor de zekerheid nog een keer open maak om de sticker te corrigeren.

EDIT EDIT:
Sticker corrigeren maakt helaas geen verschil. Zal bij veeleisende games alsnog een koptelefoon nodig hebben denk ik, maar ach. Ik kan de Deck nu tenminste ook in het bijzijn van anderen gebruiken :P

[ Voor 24% gewijzigd door rauthelegendary op 24-05-2022 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben niet zo van de skins..... maar dit ziet er wel erg gaaf uit :)

Afbeeldingslocatie: https://dbrand.com/sites/default/files/dba/printed-skins-ppv/teardown/steam-deck/sig_teardown-ultramatte_1.jpg?ran90d

https://dbrand.com/shop/s...eam%20Deck%20Teardown#buy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
rauthelegendary schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:58:
Heb de fan vandaag ontvangen van Ifixit en het was gelukkig de stille variant, de Huaying fan. Heb hem meteen erin gezet wat allemaal redelijk soepel ging. De case ging lastig open (die plastic guitar picks van Ifixit waren bij lange na niet stevig genoeg om het los te krijgen) en de fan kabel erin krijgen was priegelwerk, maar niets bijzonders verder. Als je ook maar een klein beetje ervaring hebt met PC's bouwen is het een eenvoudig klusje. Ik was denk ik na een half uurtje klaar? Het meeste daarvan was de case loswrikken 🙃

Mijn eerste impressie van de nieuwe fan is dat hij over het algemeen veel stiller is. Niet alleen qua whine maar ook het normale 'blaas' volume wat je van een fan verwacht. De Delta fan klonk op z'n ergst als een zware gaming laptop die tot de rand gepushed wordt. Deze lijkt dat punt niet echt te bereiken. Al heb ik enkel een minuut of tien een veeleisende game geprobeerd en geen stress test of iets dergelijks. Ik kan alleen wel nog steeds een lichte whine horen wanneer de RPM's omhoog gaan. Het is lang niet zo ernstig als bij de Delta fan die erin zat en het is enkel op bepaalde hoeken te horen, dus ik ga er maar vanuit dat dit normaal is en mijn oren er gevoelig voor zijn of iets dergelijks. Het is in ieder geval een enorme verbetering 👍

EDIT:
Nu ik erover nadenk... Bij mij zat deze zilveren sticker op het moederbordschild niet goed.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Bij mij zat deze sticker scheef waardoor het gat waar de schroef zit niet volledig bedekt wordt. Misschien dat er daardoor lucht door die opening gaat wat een suis zou kunnen veroorzaken? Klinkt als een longshot en ik heb nu even geen zin om er weer in te duiken, maar denk dat ik het voor de zekerheid nog een keer open maak om de sticker te corrigeren.
Pak maar eentje voor mij volgende keer ;) Ben blij voor je en stiekem benijd ook want ik kan mijn SD echt niet lang gebruiken. De nafluit blijft in mijn oren doorklinken na een half uurtje spelen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
In navolging van vorige week, heeft Zach van Jerry rig everything nu ook een teardown van de Steam Deck gemaakt!

Op zich geen grote verrassingen, Valve heeft een goede handheld gemaakt door je zo kan openmaken en succesvol weer in elkaar kan stoppen. Twee punten die mij opvallen:
  • De trackpads zijn nog vrij complex met hun eigen trilmotor en PCB. Ik vind ze eigenlijk een beetje tegenvallen bij mijn Deck gezien de moeite die Valve erin heeft gestopt. Allicht is mijn Deck ook niet helemaal ok :/
  • De accu is compleet aan de achterkant gelijmd. Jammer, die sneuvelt dus bij verwijdering.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trilmotoren geplaatst in een flexibele ophanging , uiteraard werkt dat slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrapShot
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 21:16
Ik heb sinds afgelopen weekend een Steam Deck. Best wel blij mee, vooral het ermee prutsen of ‘tweaken’.

Wat ik mij nu afvraag:
- Op welke manier kun je best Epic Games erop zetten? Je kan echt Epic erop zetten, of via Hero Games Installer (ofzoiets) de games downloaden. Wat werkt het best?
- Zit er veel verschil tussen de SD kaarten die te koop zijn?
- Ik zou een powerbank willen kopen waarmee ik de steam deck kan opladen onderweg. Waarop moet ik daarbij letten qua specs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heroic app installeren via de app manager in desktop mode

Samsung Evo Plus SD kaarten werken erg goed en zijn niet duur.

Powerbank met PD van 45W of meer. Een hoge capaciteit is wenselijk, 20.000mAh of meer zou ik kiezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:56
Sinds vandaag ook een Steam Deck. :)

What's new?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnG4lHBLQS0PYymMQh260oTtlvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PreMwMrgpGFJYNGwxyaCOX92.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npkPgFQgkpnDynIFMJUHL0dP7Zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HP7XSPRhfvpVjZzK9VHQQmO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZHc7AB0Fpiy9pbIMue2KwH2kNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAFt4NrpDVg72APZFFQnvMrH.jpg?f=fotoalbum_large

Met:
• 256GB Samsung PM991 SSD;
• 512GB Samsung Evo Plus SD kaart;
• Ugreen 6-in-1 USB-C Hub;
• Steam Deck-standaard;
• HDMI-kabel (2.0).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEzZnclZi1aJfV-FcvTCu4DhWTA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/YuweXtCkiEuIpL4j22sTvJQ0.gif?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
Yonix schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:51:
Sinds vandaag ook een Steam Deck. :)

What's new?!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met:
• 256GB Samsung PM991 SSD;
• 512GB Samsung Evo Plus SD kaart;
• Ugreen 6-in-1 USB-C Hub;
• Steam Deck-standaard;
• HDMI-kabel (2.0).

[Afbeelding]
Welcome to the club, pleb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Inmiddels 19 dagen in het bezit van mijn RMA replacement Steam Deck (512GB) en eigenlijk nog altijd enorm tevreden over het apparaat.

Momenteel ben ik bezig met een klassiekertje, Dungeon Siege, deze speelt heerlijk weg op de Deck.
Het was wel even wennen want het is geen game die gamepad support heeft maar de kracht van de Deck komt echt goed naar voren in deze game want door alle control customisation mogelijkheden is het zelfs deze game uit 2002 zonder muis & toetsenbord perfect te spelen op de Steam Deck.

Door het spelen van Dungeon Siege kan ik de trackpads eigenlijk ook enorm waarderen terwijl ik helemaal niet zo'n goede ervaring had met de Steam Controller.
Als je eenmaal de juiste sensitivity hebt ingesteld voelt het voor mij alsof ik toch écht een soort muis gebruik.

Het is al vaker genoemd maar de Deck is eigenlijk wel een backlog killer, ik heb zelf een aardige backlog en er zijn echt een hoop games waar ik nu wel tijd voor kan en wil maken met de Deck.

Als ik even iets anders moet doen zet ik de Deck even in standby en kan ik later gewoon weer verder spelen, het is een simpele feature die consoles en handhelds al langer hebben maar het is echt o zo fijn dat de Deck dit ook kan.

Tot slot had ik best wat horror verhalen gelezen met stick drift en issues die na een langere tijd pas naar voren kwamen maar gelukkig heb ik daar totaal geen last van.

Wél moet ik zeggen dat de Deck echt een fingerprint magnet is, het scherm lijkt niet behandeld te zijn met een coating om vingerafdrukken tegen te gaan.

Anyway al met al zéér tevreden met m'n Steam Deck en zeker nu de temperatuur wat oploopt is het fijn om niet bij een PC te zitten die een warme kamer nog extra verwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TrapShot schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:55:
- Op welke manier kun je best Epic Games erop zetten? Je kan echt Epic erop zetten, of via Hero Games Installer (ofzoiets) de games downloaden. Wat werkt het best?
Ik zou Heroic Games Launcher installeren om de spellen op de Deck te krijgen, en Heroic Bash Launcher om de spellen gemakkelijk binnen Steam (gaming mode) bruikbaar te maken.
- Ik zou een powerbank willen kopen waarmee ik de steam deck kan opladen onderweg. Waarop moet ik daarbij letten qua specs?
Kies voor een power bank met USB Power Delivery (PD) ondersteuning en die 45 watt kan leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 25-05-2022 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
Heeft hier wellicht toch iemand onlangs geluk gehad om SD vanwege de fluittoon te RMAen? Ik zie alweer meer berichten dat sommigen lukt het en ze krijgen vervangers zonder dat probleem. Zelf merk ik het op dat ik mijn SD weinig gebruik en grotendeels vanwege die storend nafluit. Verkopen wil ik hem niet, maar ifixit heeft ook nog steeds geen voorraad en daarbij moet je extra betalen. Dus denk eraan om wellicht RMA verzoek te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-06 09:16

jacobras

Developer

lexkalin schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:27:
Heeft hier wellicht toch iemand onlangs geluk gehad om SD vanwege de fluittoon te RMAen? Ik zie alweer meer berichten dat sommigen lukt het en ze krijgen vervangers zonder dat probleem. Zelf merk ik het op dat ik mijn SD weinig gebruik en grotendeels vanwege die storend nafluit. Verkopen wil ik hem niet, maar ifixit heeft ook nog steeds geen voorraad en daarbij moet je extra betalen. Dus denk eraan om wellicht RMA verzoek te proberen.
Draai je toevallig al de bètasoftware met aangepast fanbeheer? Ik overwoog mijne terug te sturen (want ook hoge pieptoon in fan) maar sinds ik de bèta draai heb ik geen last meer gehad van een te luide/piepende fan.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
jacobras schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Draai je toevallig al de bètasoftware met aangepast fanbeheer? Ik overwoog mijne terug te sturen (want ook hoge pieptoon in fan) maar sinds ik de bèta draai heb ik geen last meer gehad van een te luide/piepende fan.
Ik heb beta wel tijdlang geprobeerd en de verbetering bleek nogal beperkt in de zin dat wanneer Deck wordt zwaar belast met een AAA spel (GTA V, Fallout 4, Witcher 3, etc.) die ventilator draait natuurlijk nog steeds op hoge torens en die pieptoon komt alweer hevig voor.

Daarboven aangezien laatste bugs met beta ben ik trouwens terug naar stable geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrapShot
The Zep Man schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:33:
[...]

Ik zou Heroic Games Launcher installeren om de spellen op de Deck te krijgen, en Heroic Bash Launcher om de spellen gemakkelijk binnen Steam (gaming mode) bruikbaar te maken.

[...]

Kies voor een power bank met USB Power Delivery (PD) ondersteuning en die 45 watt kan leveren.
Welke powerbank kun je aanraden? Wil er niet teveel voor betalen, maar wil wel een deftig toestel :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TrapShot schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:03:
[...]

Welke powerbank kun je aanraden? Wil er niet teveel voor betalen, maar wil wel een deftig toestel :p
Ik ben uiteindelijk voor deze gegaan na een tijdje zoeken:
https://www.amazon.nl/-/en/gp/aw/d/B08ML9QZBD
Hij heeft waarschijnlijk eigenlijk net niet de opgegeven capaciteit, afgaand op de reviews op Amazon (heb zelf geen apparatuur om dat te meten), maar hij is dan ook vrij goedkoop voor een powerbank die zoveel kan leveren. Hij kan in de praktijk in ieder geval de accu van de Steam deck 1 keer vol laden wat voor mij genoeg is. En hij levert ook echt genoeg om de Steam deck op te laden tijdens het spelen van een zware game.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
Eindelijk is er een video beschikbaar van iemand die een nare fluittoon ervoer bij zijn Deck en vervolgens de fan heeft vervangen. De video op reddit is een voor en een na opname.

Ik hoor een duidelijk verschil, dus het gaat niet alleen over perceptie. Ik vraag me alleen af of ik de voor-situatie ook zo nadelig zou ervaren; de geluidsopname lijkt mij heel dicht bij de Deck op genomen. Wat denken jullie (met name mensen zoals @NosferatuX en @lexkalin) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexkalin
XanderDrake schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:34:
Eindelijk is er een video beschikbaar van iemand die een nare fluittoon ervoer bij zijn Deck en vervolgens de fan heeft vervangen. De video op reddit is een voor en een na opname.

Ik hoor een duidelijk verschil, dus het gaat niet alleen over perceptie. Ik vraag me alleen af of ik de voor-situatie ook zo nadelig zou ervaren; de geluidsopname lijkt mij heel dicht bij de Deck op genomen. Wat denken jullie (met name mensen zoals @NosferatuX en @lexkalin) ?
Ik ben het met je eens en hoor ook een duidelijk verschil. Tweede is niet alleen zachter, maar is inderdaad zonder vervelend bijgeluid. Mijn SD lijkt op de eerste en ik ben daarmee nog sterker overtuigd geworden dat mijn fan is aan vervanging toe met de eerste gelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
XanderDrake schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:34:

Met filmpjes is het heel moeilijk oordelen want hoe dichtbij was de microfoon, hoe gevoelig is de microfoon, wat is de db boost van de recording, hoe stel je het afspeel volume af om waarheidsgetrouw te zijn.

Er is idd wel een verschil qua karakteristiek te horen en bij de een fluit toon en bij de ander niet.

Mijn eerste deck had een soort van fluit toon. Ik ergerde mij er overigens niet aan en zou geen reden zijn geweest voor RMA (misschien na langer gebruik wel en ik had grotere problemen met die deck). Het fan geluid zelf op het filmpje, klinkt harder dan de werkelijkheid in mijn ervaring.

Mijn tweede deck heeft echter helemaal geen fluit toon en de fan zelf is ook een stuk stiller dan de andere. Veel stiller zelfs.

In mijn ervaring is het een groot verschil tussen de twee fans in de werkelijkheid maar of het reden is ter vervanging zal per persoon verschillen denk ik.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn ervaring is dat als je de fan hard hoort je ook nauwelijks speelduur meer hebt, en dat wil je toch niet normaal. Tot 18W hoor ik de fan nauwelijks en dat is waar ik de spellen op instel. Wat ik merk is dat het laatste beetje extra performance snel het verschil maakt tussen 18W en 25W met nauwelijks meer fps maar wel meer fan noise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tadango schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:12:
Mijn ervaring is dat als je de fan hard hoort je ook nauwelijks speelduur meer hebt, en dat wil je toch niet normaal. Tot 18W hoor ik de fan nauwelijks en dat is waar ik de spellen op instel. Wat ik merk is dat het laatste beetje extra performance snel het verschil maakt tussen 18W en 25W met nauwelijks meer fps maar wel meer fan noise.
Dat viel me net toevallig ook op ja... Profiel van Borderlands 3 was om een of andere reden gereset waardoor hij weer op 60 hz stond. Gelijk eens vergeleken...
Op 60 hz/fps zitten de cpu en gpu rond de 80 graden, batterij verbruik zo'n 24,5 Watt, fan duidelijk hoorbaar met speakers aan en een aardig hittekanon.
Terug op 45 Hz/fps, temperatuur zakt naar onder de 70, batterij verbruik nog maar 14 Watt, fan onhoorbaar met game geluid aan (moet volume helemaal omlaag zetten en dichtbij luisteren om de fan te horen). Echt een enorm verschil, veel meer dan je op basis van de framerate zou verwachten (vooral aangezien het scherm natuurlijk even veel blijft verbruiken dus de cpu/gpu verdubbelt zo ongeveer om van 45 naar 60 te gaan).

Ik heb Borderlands 3 nou trouwens terug op dx12 maar met experimental Vulcan (en texture streaming low). Daarmee is hij wel stabiel en performance lijkt het beste (hoewel er helaas af en toe kleine stutters blijven maar dat is deze game helaas ook gewoon, veel klachten over online, maar het is goed speelbaar).

Edit: me and my big mouth... Ik zeg het en toch nog een crash. Nou ja, als het nou bij eens in de zoveel uur blijft is het te overzien...

[ Voor 4% gewijzigd door Finraziel op 26-05-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Tadango schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:12:
Ik heb grotendeels hetzelfde. tot 13 watt total power hoor ik bijna niets. Saints Row 3@medium + no frame capp genereert zo'n 17-18 watt total power draw, lichte ventilator op de achtergrond, misschien een kleine whine, maar ik merk het maar half, zelfs zonder geluid aan.
lexkalin schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:41:
Ik ben het met je eens en hoor ook een duidelijk verschil. Tweede is niet alleen zachter, maar is inderdaad zonder vervelend bijgeluid. Mijn SD lijkt op de eerste en ik ben daarmee nog sterker overtuigd geworden dat mijn fan is aan vervanging toe met de eerste gelegenheid.
OK, als jij een nieuwe fan gaat bestellen; we zijn heel benieuwd naar je ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
Finraziel schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:26:
[...]

Dat viel me net toevallig ook op ja... Profiel van Borderlands 3 was om een of andere reden gereset waardoor hij weer op 60 hz stond. Gelijk eens vergeleken...
Op 60 hz/fps zitten de cpu en gpu rond de 80 graden, batterij verbruik zo'n 24,5 Watt, fan duidelijk hoorbaar met speakers aan en een aardig hittekanon.
Terug op 45 Hz/fps, temperatuur zakt naar onder de 70, batterij verbruik nog maar 14 Watt, fan onhoorbaar met game geluid aan (moet volume helemaal omlaag zetten en dichtbij luisteren om de fan te horen). Echt een enorm verschil, veel meer dan je op basis van de framerate zou verwachten (vooral aangezien het scherm natuurlijk even veel blijft verbruiken dus de cpu/gpu verdubbelt zo ongeveer om van 45 naar 60 te gaan).

Ik heb Borderlands 3 nou trouwens terug op dx12 maar met experimental Vulcan (en texture streaming low). Daarmee is hij wel stabiel en performance lijkt het beste (hoewel er helaas af en toe kleine stutters blijven maar dat is deze game helaas ook gewoon, veel klachten over online, maar het is goed speelbaar).

Edit: me and my big mouth... Ik zeg het en toch nog een crash. Nou ja, als het nou bij eens in de zoveel uur blijft is het te overzien...
Ik moet er soms nog wel eens bij stilstaan hoor; bl3 op een mobiele pc met 60 fps en op high settings :) We are in the future ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexkalin
XanderDrake schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:17:
[...]

Ik heb grotendeels hetzelfde. tot 13 watt total power hoor ik bijna niets. Saints Row 3@medium + no frame capp genereert zo'n 17-18 watt total power draw, lichte ventilator op de achtergrond, misschien een kleine whine, maar ik merk het maar half, zelfs zonder geluid aan.

[...]

OK, als jij een nieuwe fan gaat bestellen; we zijn heel benieuwd naar je ervaringen :)
ZSM ifixit begint weer te verkopen en er geen strijd tegen scalpers zou moeten geleverd worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:09
Ik ben wel heel blij met de Deck, maar eerlijk is eerlijk dat ik toch wel zoekende ben aan wat te doen en te spelen.
Had een X360 spel meegenomen op vakantie, blijkt, geen X360 emulator. Nu is dit spel er ook voor de ps3, maar ja, dat spel heb ik niet natuurlijk. :D

Verder vooral zoekende naar welke pc spellen en ook bijvoorbeeld oudere spellen. Alleen soms zijn mods erg fijn, zoals voor Daggerfall en arx fatalis. Maar mijn Linux kennis is toch te klein om dat werkend te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arunia schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:21:
Ik ben wel heel blij met de Deck, maar eerlijk is eerlijk dat ik toch wel zoekende ben aan wat te doen en te spelen.
Had een X360 spel meegenomen op vakantie, blijkt, geen X360 emulator. Nu is dit spel er ook voor de ps3, maar ja, dat spel heb ik niet natuurlijk. :D

Verder vooral zoekende naar welke pc spellen en ook bijvoorbeeld oudere spellen. Alleen soms zijn mods erg fijn, zoals voor Daggerfall en arx fatalis. Maar mijn Linux kennis is toch te klein om dat werkend te krijgen.
Ik heb juist 2 spellen die ik veel speel momenteel (en ook veel tijd kunnen kosten): Assassin's creed odyssee en Need for speed Heat en tussendoor speel ik iets anders als ik even geen zin heb. In de eerste 2 weken speelde ik alles op de Steam Deck maar tegenwoordig speel ik ook weer vaak op de TV welke streamt vanaf de PC. Beter / groter beeld is leuk maar maakt niet heel veel uit in de spel beleving merk ik. Steam deck pak ik vooral als de TV bezet is of als ik buiten wil zitten, of in bed wil spelen (Nog geen goede stream oplossing voor de TV in de slaapkamer 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Laatst online: 16:17

Soullie

Planeshift

Hoe draait Assasins Creed Odyssee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Tadango ik was van plan Monkey Island en andere point and click adventures te gaan spelen, maar die kan ik ook doen op de Surface.

Assassin's creed is ene goeie. Maar die moet ik via uplay doen. Fps doe ik alleen met toetsenbord en muis, daar kijk ik al niet eens naar als optie. Een race spel is ook wel een idee inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soullie schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:38:
Hoe draait Assasins Creed Odyssee ?
Eigenlijk erg lekker. Mix van Low / Medium / High op 800p (100% resolutie) draait strak 30fps met een TDP limiet van 10W. Het spel lijkt vooral beperkt door de CPU. Met weinig elementen kan je wel 60fps halen maar in een stad red je dat niet met erg lage settings. 30fps limiet in gamescope (niet die van het spel!) loopt en voelt heel erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arunia schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:39:
@Tadango ik was van plan Monkey Island en andere point and click adventures te gaan spelen, maar die kan ik ook doen op de Surface.

Assassin's creed is ene goeie. Maar die moet ik via uplay doen. Fps doe ik alleen met toetsenbord en muis, daar kijk ik al niet eens naar als optie. Een race spel is ook wel een idee inderdaad.
Ik speel veel spellen met controller omdat ik nauwelijks achter de PC speel en veel bij de TV. Assassins creed, tomb raider edg zijn allemaal heel erg goed geoptimaliseerd hierop en spelen heerlijk via een controller. Kwestie van wennen wellicht. Schieten bij tomb raider werkt op een PC iets beter maar dat is ook vooral een kwestie van wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daggerfall is erg oud en voor mijn rpg tijd, geen idee of mods daar hetzelfde werken als bij de nieuwere Bethesda rpgs, maar volgens mij had iemand hier al eerder voorgesteld dat je op je Windows pc kunt modden en dan de hele file structuur naar de Steam deck kopiëren. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar lijkt me dat dat moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Is er een remake / remaster van daggerfall dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Finraziel @Soullie Daggerfall Unity gaat het om. Maar kom niemand tegen die weet hoe ze het voor elkaar krijgen op de Deck. Maar wellicht komt dat tzt wel.
Ben ook verder nog niet aan het kijken geweest voor de andere launchers om daar spellen mee te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Er is geen PC port van die game blijkbaar?

Als je op vakantie bent en je kan niet zomaar 100gb downloaden of wilt geen nieuwe spellen kopen, dan kan je eens kijken naar streaming :) ? Meer console games zijn daar beschikbaar, je hoeft niets te installeren, ook goede games die nooit geport zijn (Last of Us bijv.).

Naast dit spel, of oude PC games, kan ik zo nog 100 andere spellen aanraden 8)7 wat zoek je een beetje?
De Deck is voor mij echt een soort backlog vreter. Als ik tijd en energie heb, dan speel ik op mijn Gaming PC, spellen zoals Horizon Zero Dawn of Cyberpunk. Op de Deck speel ik (korte) spellen waar je makkelijk in komt en geen complexe control-schemes hebt. Ideaal voor indy games en oudere console games.

De Frontpage meldt dat SteamOS 3.2 nu officeel uitkomt in de Stable channel. Ik ga meteen kijken :D

[ Voor 9% gewijzigd door XanderDrake op 27-05-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Vraagje: wat is een goede screen protector?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderooij
Yonix schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:59:
Vraagje: wat is een goede screen protector?
Ik heb zelf deze: https://www.amazon.de/gp/...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1

Pakje van 3, en de eerste zit er op en werkt goed (touch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Er is door PC World een video uitgebracht waar ze dieper kijken naar wat AMD's FSR 2.0 betekend voor gaming en voor de Steam Deck specifiek.

Conclusie: FSR 2.0 werkt goed in Deathloop, dus het levert meer FPS op en soepelere frame-times, ondanks dat het zwaarder is voor de hardware dan FSR 1.0. Daarnaast heeft het een inherent voordeel; het biedt een soort natural anti-aliasing effect, waardoor je MSAA niet hoeft aan te zetten in game. Dus ondanks het gebrek aan lagere resoluties waar de Deck uit kan kiezen, heeft FSR 2.0 op Quality wel degelijk zin

Ik heb nog eens een korte case-studie gedaan om te kijken of FSR 2.0 potentieel geschikt is als standaard optie voor Proton danwel als een plugin voor Valve's GameScope. Uit deze discussie maak ik op dat dit helaas niet zal werken: FSR 2.0 heeft diepte informatie en motion vectors nodig om hun upscaling modellen te implementeren. Als je deze data krijgt vanuit de game engine, dan krijg je natuurlijk nauwkeurige precisie voor beide, maar als je dat moet halen uit de al gerenderde pixels vanuit GameScope zal het óf te onnauwkeurig zijn óf te veeleisend qua rekenkracht om FSR 2.0 te laten werken met de Deck...
Helaas, moet het dus per game, maar AAA studios met goede ports kunnen dat wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@XanderDrake die is er inderdaad niet. Vandaar. Ik heb onbeperkt mobiel internet, maar we zijn gelukkig ook niet lang weggeweest. Maar er zijn vooral belangrijkere dingen dan alleen maar op een scherm te zitten op vakantie.

Heb zelf overigens een aardige backlog (400 spellen in Steam, maar 1500 totaal over de verschillende stores. Genoeg te doen, maar even moeilijk te bedenken wat ik wil spelen.
Wil vooral de oudere spellen nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrapShot
Ik heb een samsung evo plus SDXC kaart gekocht en deze geformatteerd via de Steam Deck. Ik wou er data opzetten vanaf mijn windows pc, maar ik kan geen toegang krijgen tot de kaart (zoals je dat wel kan bij een USB stick via mijn PC). Iemand een idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TrapShot schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:39:
Ik heb een samsung evo plus SDXC kaart gekocht en deze geformatteerd via de Steam Deck. Ik wou er data opzetten vanaf mijn windows pc, maar ik kan geen toegang krijgen tot de kaart (zoals je dat wel kan bij een USB stick via mijn PC). Iemand een idee hoe dit kan?
Windows kan de kaart niet lezen, is een ander bestands systeem. Bestanden vanaf de PC moet je kopieren via een USB stick op de steam deck zelf, of via het netwerk / wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrapShot
Tadango schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Windows kan de kaart niet lezen, is een ander bestands systeem. Bestanden vanaf de PC moet je kopieren via een USB stick op de steam deck zelf, of via het netwerk / wifi.
Idem voor MacOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat systeem ken ik niet :) ext4 with casefolding is wat de SD kaart nu is. MacOS kan ext4 prima lezen, maar of het met casefolding werkt weet ik niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Ik gebruik zelf usb C stickje, werkt prima, even mounten in desktop modus en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwintjuh
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-01 12:17
Even een vraag:
Ik wilde de steam deck gebruiken om vanaf m’n pc (boven op een warme kamer) d.m.v. Steam link te spelen beneden in de woonkamer. Heb een usb c dongle gekocht, daarmee de steam deck aangesloten op mijn tv via HDMI en internet via utp kabel. Muis en toetsenbord aangesloten en ik dacht gaan. Ik had vooral zin in RTS games dus had cities en Jurassic park geïnstalleerd. Alles werkte redelijk goed, behalve mijn muis. Op een of andere manier reageert mijn muis heel raar in spellen. Camera vliegt alle kanten op of draait raar om een as. Hierdoor zijn de spellen onspeelbaar. Iemand een idee hoe ik de muis kan laten gedragen zoals het werkt als je op pc speelt? Heb bij controller instellingen gekeken maar kreeg dat niet aangepast dat t wel werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erwintjuh schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:43:
Even een vraag:
Ik wilde de steam deck gebruiken om vanaf m’n pc (boven op een warme kamer) d.m.v. Steam link te spelen beneden in de woonkamer. Heb een usb c dongle gekocht, daarmee de steam deck aangesloten op mijn tv via HDMI en internet via utp kabel. Muis en toetsenbord aangesloten en ik dacht gaan. Ik had vooral zin in RTS games dus had cities en Jurassic park geïnstalleerd. Alles werkte redelijk goed, behalve mijn muis. Op een of andere manier reageert mijn muis heel raar in spellen. Camera vliegt alle kanten op of draait raar om een as. Hierdoor zijn de spellen onspeelbaar. Iemand een idee hoe ik de muis kan laten gedragen zoals het werkt als je op pc speelt? Heb bij controller instellingen gekeken maar kreeg dat niet aangepast dat t wel werkte.
Daar heb ik ook moeite mee. Heb je een Nvidia kaart? Probeer dan Moonlight, speelt beter en heeft een optie om de muis correct te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwintjuh
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-01 12:17
Tadango schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:45:
[...]

Daar heb ik ook moeite mee. Heb je een Nvidia kaart? Probeer dan Moonlight, speelt beter en heeft een optie om de muis correct te laten werken.
Ga me er in verdiepen. En benader je die Moonlight server dan met je steam deck? Of gebruik je die helemaal niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erwintjuh schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:48:
[...]

Ga me er in verdiepen. En benader je die Moonlight server dan met je steam deck? Of gebruik je die helemaal niet meer?
Het werkt ongeveer net zo als Steam Link, maar dan zonder lag. Je hebt ook geen aparte server kant nodig, je hoeft alleen maar Shield Gamestream aan te zetten in de Geforce experience. De app kan je installeren uit de app store op de steam deck en toevoegen aan Steam.

Voor op de TV spelen gebruik ik een Shield TV met daaraan een bluetooth controller, dat werkt nog net een fractie beter maar je Steam Deck komt ook heel erg in de buurt. Zelfs op Wifi is het nagenoeg perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Ik heb vandaag een beetje Saint Row the Third gespeeld met de SteamOS 3.2 update op 40hz en:

Wow wat een verschil :D

Verbruik van 17 naar 10.5 watt, niet-hoorbaar fan geluid, allemaal zonder echt in te boeten op vloeiendheid.
#40hzIsLife

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:33:
De Frontpage meldt dat SteamOS 3.2 nu officeel uitkomt in de Stable channel. Ik ga meteen kijken :D
De changelog, om dit topic compleet te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 17:49
Conan Exiles is officieel unsupported, maar werkte bij mij praktisch out-of-the-box.

Proton 6.3 gebruiken, en het start zonder enige problemen op. Ik kan op mijn private server spelen en standaard gebruikt 'ie al de Xbox controller layout/hints en de juiste resolutie. :)

Een stabiele 40-60 fps met de standaardsettings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Dit had ik niet verwacht.
Draadloos casten vanaf de steamdeck met minimale vertraging en de deck zelf als de meest luxe controller ooit gebruiken.
Helemaal geen kabels nodig om op de tv te spelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLH2xPmgURa68GuD13L5-YtLTbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z69X8IRTL2KYgm2QqPAPPV5Z.jpg?f=fotoalbum_large

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
NosferatuX schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:36:
Draadloos casten vanaf de steamdeck met minimale vertraging en de deck zelf als de meest luxe controller ooit gebruiken.

[Afbeelding]

[YouTube: 27 mei 2022]
hoe dan? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Steam Link app :+
Kreeg net het idee om het te proberen en werkt dus blijkbaar gewoon.
Geluid blijft overigens uit de deck komen en niet op de TV. Misschien een instelling geen idee , heb steam link eigenlijk nooit geprobeerd maar zag dat het op me TV stond dus dacht ff proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NosferatuX schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 21:36:

[Afbeelding]

[YouTube: 27 mei 2022]
Ik tel 8 frames vertraging, oftewel 133ms. Niet heel slecht, maar ook niet heel goed (niet wat ik minimaal zou noemen). Beetje vergelijkbaar met cloud streaming volgens mij.

Maar alsnog wel cool dat het kan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, werkt leuk om het scherm te delen voor een ander maar ik vindt de lag te groot om lekker te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Finraziel schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:47:
Ik tel 8 frames vertraging, oftewel 133ms.
Ik ben benieuwd waar die vertraging vandaan komt. Is het de Deck zelf (bij. vertraging in video encoding proces) het (draadloze) netwerk, of de ontvanger (Steam Link apparaat, Android TV mediaspeler, Raspberry Pi, ...)?

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 28-05-2022 12:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yonix
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVR7toCYXZrWbS-sQxZK1sj-NAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpKTCYOkl5PH5wASILfycqOS.jpg?f=fotoalbum_large

Just Steam Deck destroying my wallet. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie

Soullie

Planeshift

Yonix schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:55:
[Afbeelding]

Just Steam Deck destroying my wallet. :')
Dat vind ik juist het fijne van de Steam Deck, ik had al 550 games :)
Pagina: 1 ... 41 ... 116 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.