Inderdaad, als je een SD kaart wil omleggen moet je er een OS op zetten.ShadLink schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:02:
[...]
Alleen heb ik zojuist ontdekt dat het installeren van Windows op een SD kaart niet echt goed is voor die SD kaart. Ik merkt het aan Windows die steeds bijna volledig vastloopt. En na het checken van de SD kaart krijg ik redelijk wat fouten.
Kijk even naar high endurance kaartjesShadLink schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:02:
[...]
Alleen heb ik zojuist ontdekt dat het installeren van Windows op een SD kaart niet echt goed is voor die SD kaart. Ik merkt het aan Windows die steeds bijna volledig vastloopt. En na het checken van de SD kaart krijg ik redelijk wat fouten.
https://tweakers.net/gehe..._Z6-md1AeaK45DCQU8n3HrvPw
Dat is idd iets om een keer te testen, maar ik vermoed dat een OS er nog overheen gaat met zaken als pagefiles en hibernation files.Noxious schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:15:
[...]
Kijk even naar high endurance kaartjes
https://tweakers.net/gehe..._Z6-md1AeaK45DCQU8n3HrvPw
Hoe zet je games op je Deck? Gaat dit zonder SD-kaartje?Marlinc schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:56:
Voor de emulation liefhebbers kan ik echt https://www.emudeck.com/ aanraden, zet emulators voor praktisch alle consoles automatisch voor je op en met Steam ROM Manager komen ze mooi met plaatjes in de Steam UI te staan.
Ben nu zelf wat oude Game Boy en PSP games opnieuw aan het spelen, de tactile feel van de Steam Deck is wel echt veel fijner dan een touchscreen.
Ik heb via Warpinator in de desktop UI de ROMs over het netwerk geüpload naar de Steam Deck en daarna verplaatst naar de juiste map.PearlChoco schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:14:
[...]
Hoe zet je games op je Deck? Gaat dit zonder SD-kaartje?
De deck is toch een volwaardige pc? Ik sluit een keyboard en muis aan en doe mijn ding op de deck zelf. Het is geen telefoonPearlChoco schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:14:
[...]
SSH starten op de Steamdeck in Konsole "sudo systemctl start sshd"PearlChoco schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:14:
[...]
Wellicht moet je eerst een wachtwoord instellen voor het sudo account: dat kan weer met het command "passwd"
Gebruik Filezilla en connect met SFTP oftewel deck@ip-adres.
Werkt het beste voor mij, alleen jammer dat je ssh elke keer moet starten als de steamdeck een reboot heeft gehad.
Theoretisch klopt dit maar in de praktijk maakt het niet veel uit.dhrto schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:13:
SD kaarten zijn dan ook niet gemaakt voor veelvuldig schrijven. Meestal kakt de performance ook behoorlijk in als er tegelijkertijd gelezen en geschreven moet worden, beetje als de ouderwetse mechanische harde schijf van vroeger. Een SSD heeft daar veel minder last van.
Mijn el cheapo 128GB kaartje dat ik gebruikte icm mijn GPD Win uit 2016 heeft echt veel reads en writes overleeft, zonder enige problemen.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Een goed kaartje kan dit ook prima. Kwaliteit verschilt nogal. De goedkoopste is niet altijd een slimme keus
Ik gebruik een USB-stick die ik via een hub op mijn pc en daarna Deck aansluit.PearlChoco schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:14:
[...]
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Mijn glasvezel is eindelijk werkend opgeleverd (bleek dat de onderaannemer van KPN netwerk de kabels aan de andere kant gewoon niet aangesloten had
), dus eens gekeken wat de Steam deck en mijn wifi (orbi pro, niet dat ding van KPN) er mee konden... Ik moet zeggen, dat valt niet tegen 
:strip_exif()/f/image/rFeYceso7fdbClvMJX9hVfkz.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is wel duidelijk dat de cpu het er ook een stuk drukker mee heeft, temperatuur gaat ook flink omhoog (zwabberde wel op en neer tussen rond de 50 en rond de 70, als de load even afneemt zakt de temperatuur ook weer heel snel). Wel apart dat de gpu even hard mee lijkt te doen...

:strip_exif()/f/image/rFeYceso7fdbClvMJX9hVfkz.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is wel duidelijk dat de cpu het er ook een stuk drukker mee heeft, temperatuur gaat ook flink omhoog (zwabberde wel op en neer tussen rond de 50 en rond de 70, als de load even afneemt zakt de temperatuur ook weer heel snel). Wel apart dat de gpu even hard mee lijkt te doen...
Gamertag: FinrazielNL
Vermoedelijk door het pre-cachen van de shadersFinraziel schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:41:
Wel apart dat de gpu even hard mee lijkt te doen...
Maar dat is toch niet meer dan het downloaden van bestanden als cache? Waarom zou de GPU daar zo actief voor moeten zijn?ShadLink schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:48:
[...]
Vermoedelijk door het pre-cachen van de shaders
Ah zat nog eens te kijken maar zie nou op mijn eigen foto dat de klok frequentie van de gpu maar 200 MHz is, oftewel net niks. Dat is waar hij 72% op draait maar de hitte zal puur komen omdat het dezelfde chip is als het cpu deel waar alle energie verbruikt wordt.
Voor alle informatie omtrent FSR 2.0 inclusief comparisons met native, DLSS etc. zie dit uitgebreide filmpje van Digital Foundry.XanderDrake schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:14:
[...]
Ik hoop dat FSR 2.0 dezelfde "regels" heeft als FSR 1.0: idealiter per game geïmplementeerd want dan is de UI ook goed gescaled, maar in general over alle 3D gerenderde frames ook mogelijk vanuit GameScope.
Ik heb mijn twijfels daarover, trouwens. Als je kijkt naar de volgende slide, heeft AMD het over engine mogelijkheden en integratie van FSR 2.0:
[Afbeelding]
Het zou kunnen dat dit anders is dan FSR 1.0 en daardoor niet general implementeerbaar. We gaan het zien.
Yes, nuttig filmpje. Ze leggen niet uit hoe je FSR 2.0 kan implementeren in je OS of Drivers, maar het maakt wel duidelijk wat de voordelen en nadelen zijn versus FSR 1.0 of DLSS 2.0+.lithiumangel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:42:
[...]
Voor alle informatie omtrent FSR 2.0 inclusief comparisons met native, DLSS etc. zie dit uitgebreide filmpje van Digital Foundry.
Belangrijk ook is dat RDNA2.0 hebben het meeste voordeel bij FSR 2.0, van alle geteste architecturen, dus dat komt ons goed uit
Men is druk bezig met te gokken wat de Steam Deck verkoopcijfers zijn. Ik heb dit filmpje gevonden daarover:
Allerlei extrapolaties leiden tot het volgende:
Hij verwacht 132.000 shipped Decks. De limitaties zijn mogelijk shipping en niet productie. Het is ook opvallend dat de 64GB versies heel snel verzend worden. Het zou kunnen dat deze versie binnenkort uit Pre-order komen.
Het is de vraag of ze de miljoen halen in het eerste jaar, met name omdat ze niet genoeg snelle SSD versies kunnen produceren, zo lijkt.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Valt mij nog tegen, met die 64GB modellen. Ze gingen eerst snel maar daarna zijn er ook een paar batches geweest waarin geen enkele 64GB bestelling gemeld was.
Ben benieuwd hoe dicht hun schatting bij de werkelijkheid is en hoeveel Valve de productie nog gaat schalen. Ik ben ook benieuwd welke aantallen voor "verandering" van de markt gaan zorgen? Over technisch support en optimalisaties van spellen edg. Denk dat je toch eerder naar de 1.000.000+ moet....
Ben benieuwd hoe dicht hun schatting bij de werkelijkheid is en hoeveel Valve de productie nog gaat schalen. Ik ben ook benieuwd welke aantallen voor "verandering" van de markt gaan zorgen? Over technisch support en optimalisaties van spellen edg. Denk dat je toch eerder naar de 1.000.000+ moet....
Als je wil dat de sshd elke keer met boot meekomt moet je gewoon "sudo systemctl enable sshd" gebruiken.devandrej schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:16:
[...]
SSH starten op de Steamdeck in Konsole "sudo systemctl start sshd"
Wellicht moet je eerst een wachtwoord instellen voor het sudo account: dat kan weer met het command "passwd"
Gebruik Filezilla en connect met SFTP oftewel deck@ip-adres.
Werkt het beste voor mij, alleen jammer dat je ssh elke keer moet starten als de steamdeck een reboot heeft gehad.
Dan wordt het "als service geregistreerd" om even naar windows termen te grijpen.
Ik heb trouwens een irritant probleem en ben benieuwd of anderen daar ook last van hebben. Spellen / launchers lijken bij een langere sessie (1 uur bv) de verbinding kwijt te raken met online servers. Assassin's creed Odyssee kan daarom voortgang niet synchroniseren na het spelen. Dit was geen grote ramp omdat je het spel opnieuw start en hij alsnog synchroniseert. Dan direct afsluiten en het is klaar, maar wel irritant. Bij Need for Speed Heat is het irritanter want als je online speelt valt de verbinding uit, en opnieuw verbinden is niet mogelijk (blijft maar laden). Beiden lopen via een launcher toevallig, maar allebei via andere. Hebben meer mensen hier problemen mee gemerkt? Op de PC met Windows werken beide spellen prima.
Deze wordt ook aangeraden in de video als je niet perse 1TB moet hebbenTadango schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:58:
[...]
Mijn aanbeveling : pricewatch: Samsung EVO Plus microSD Card (2021) 512GB
Hij noemt de Select, maar de specs zijn hetzelfde. Select zie ik niet zoveel te koop en de Plus bevalt mij prima.XanderDrake schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:00:
[...]
Deze wordt ook aangeraden in de video als je niet perse 1TB moet hebben
Zou een US vs EU markt branding verschil kunnen zijn. Ze lijken hetzelfde, ook qua uiterlijk en prijs.Tadango schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:00:
[...]
Hij noemt de Select, maar de specs zijn hetzelfde. Select zie ik niet zoveel te koop en de Plus bevalt mij prima.
Lijkt een Amazon branded versie te zijn, dus lekker links laten liggenXanderDrake schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:02:
[...]
Zou een US vs EU markt branding verschil kunnen zijn. Ze lijken hetzelfde, ook qua uiterlijk en prijs.
Hoe heb je deze werkend gekregen?Marlinc schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:31:
[...]
Ik heb via Warpinator in de desktop UI de ROMs over het netwerk geüpload naar de Steam Deck en daarna verplaatst naar de juiste map.
Mijn laptop kon een keer de steam deck vinden op het netwerk maar daarna op beide toestellen geen verbinding meer kunnen maken.
Half uur mee gestunteld en toen opgegeven.
Iets waar ik rekening mee moet houden of op letten
Haha, het heeft lang geduurd, maar eindelijk doet JerryRigEverything een durability test van de Steam Deck 
Er zijn boeiende conclusies: de matte glass van de 512GB versie kan je eraf schrapen ondanks dat het glas is, dus het krast vrij snel. Alles is van plastic behalve de fan grill
En hij overleeft de ruige buig-test, geen kraken of piepen
Er zijn boeiende conclusies: de matte glass van de 512GB versie kan je eraf schrapen ondanks dat het glas is, dus het krast vrij snel. Alles is van plastic behalve de fan grill
Oef dit vind ik moeilijk om te bekijken hoor....XanderDrake schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:29:
Haha, het heeft lang geduurd, maar eindelijk doet JerryRigEverything een durability test van de Steam Deck
[YouTube: Steam Deck Durability Test! - Is the 'Upgraded Glass' Worth it?]
Er zijn boeiende conclusies: de matte glass van de 512GB versie kan je eraf schrapen ondanks dat het glas is, dus het krast vrij snel. Alles is van plastic behalve de fan grillEn hij overleeft de ruige buig-test, geen kraken of piepen
Hij doet het nog!! Vorig jaar heeft Zack een Oneplus 10 doormidden gebroken tijdens de bend testV1C7OR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:32:
[...]
Oef dit vind ik moeilijk om te bekijken hoor....

Voor degenen die dit te pijnlijk vinden: hij vindt de kwaliteit goed. Het scherm had helderder gekund voor degenen die overdag in fel zonlicht gamen, maar dat heeft niet veel te maken met de bouwkwaliteit.V1C7OR schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:32:
Oef dit vind ik moeilijk om te bekijken hoor....
De antiglanslaag op het 512 GB model is krasgevoelig. Daarom stop ik het zorgvuldig in de hoes wanneer ik niet speel.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Dus kan het volgens mij niet moeilijk zijn om zelf zo'n laag op een 64 of 256 GB te plaatsenThe Zep Man schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:46:
[...]
De antiglanslaag op het 512 GB model is krasgevoelig.
Dat was toch al bekend? Een extra laag bovenop een andere glaslaag plakken is volgens mij niets nieuws, en al eerder besproken in dit topic.maartend schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:48:
Dus kan het volgens mij niet moeilijk zijn om zelf zo'n laag op een 64 of 256 GB te plaatsen
[edit]
Tip voor iedereen met 5 GHz Wi-Fi problemen, wanneer na ~30 seconden de verbinding plots wegvalt en weg blijft:
1.
Open het Steam menu, ga naar System -> System Settings. Schakel Enable Developer Mode in.
2.
Ga in het Steam menu naar Developer (onderaan) -> Miscellaneous. Schakel daar Enable Wifi Power Management uit.
3.
Herstart de Deck (wordt aangeboden als optie).
[ Voor 36% gewijzigd door The Zep Man op 16-05-2022 21:00 ]
Ik ben blij met de performance settings per game, maar vindt het dan jammer dat als je spellen via de Heroic launcher start dat alles onder 1 profiel hangt..... Weet iemand daar een oplossing voor? De spellen kan je niet direct starten want dan komt er een melding dat deze via de store launcher gestart moeten worden (ivm licentie)
Is je niet opgevallen dat hij vind dat hij geen recht heeft op 2 en dat ie er 1 weg geeft. En vervolgens haalt hij nummer 3 te voor schijn met een skinXanderDrake schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:29:
[YouTube: Steam Deck Durability Test! - Is the 'Upgraded Glass' Worth it?]
Er zijn boeiende conclusies: de matte glass van de 512GB versie kan je eraf schrapen ondanks dat het glas is, dus het krast vrij snel. Alles is van plastic behalve de fan grillEn hij overleeft de ruige buig-test, geen kraken of piepen
Haha, daarom duurde het zo lang dat hij een video kon maken, hij had er eerst drie nodigSkywalker27 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:07:
[...]
Is je niet opgevallen dat hij vind dat hij geen recht heeft op 2 en dat ie er 1 weg geeft. En vervolgens haalt hij nummer 3 te voor schijn met een skin
Ik dacht dat je Heroic games ook kan starten vanaf de command line, en dat je dat commando dan kan gebruiken als non-steam snelkoppeling. Maar als ik daar naar google vind ik weinig...Tadango schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:10:
Ik ben blij met de performance settings per game, maar vindt het dan jammer dat als je spellen via de Heroic launcher start dat alles onder 1 profiel hangt..... Weet iemand daar een oplossing voor? De spellen kan je niet direct starten want dan komt er een melding dat deze via de store launcher gestart moeten worden (ivm licentie)
Er komen steeds meer plugins uit. Een mooie is een geintegreerde Spotify plugin die je kan bedienen vanuit rechter menu
[ Voor 30% gewijzigd door XanderDrake op 17-05-2022 09:13 ]
Als ik de Steamdeck 512 Gb versie heb besteld in april, wanneer kan ik hem dan verwachten?
Wordt zeker Q1 2023 :")
Als ik moet gokken nog dit jaar, waarschijnlijk Q4? Ik denk dat je een 64GB versie al in Q3 kan krijgenperryvdbosch schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:40:
Als ik de Steamdeck 512 Gb versie heb besteld in april, wanneer kan ik hem dan verwachten?
Is er concreet bewijs dat de aantallen omhoog gaan?XanderDrake schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:56:
[...]
Als ik moet gokken nog dit jaar, waarschijnlijk Q4? Ik denk dat je een 64GB versie al in Q3 kan krijgen
Ik kan er zelfs niet over vinden en kom met de calculator (met de spreadsheet optie) nog steeds op eind februari 2023 uit met mijn bestelling van een maand geleden (64GB versie). Wellicht gebruik ik de calculator verkeerd, dat is natuurlijk ook mogelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door MrMaxedTank op 17-05-2022 10:50 ]
Na dat er Youtube filmpjes tevoorschijn kwamen die lieten zien hoe makkelijk de 64GB versie te upgraden was met eigen SSD's, schoten de 64GB versie reserveringen plots omhoog. Want dan is 420 euro en met SSD om en nabij nog geen 500 euro voor een Steamdeck met meer dan 256GB (256GB officiele versie is 550 euro) opeens een heel leuk bedrag.MrMaxedTank schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:38:
[...]
Is er concreet bewijs dat de aantallen omhoog gaan?
Ik kan er zelfs niet over vinden en kom met de calculator (met de spreadsheet optie) nog steeds op eind februari 2023 uit met mijn bestelling van een maand geleden (64GB versie). Wellicht gebruik ik de calculator verkeerd, dat is natuurlijk ook mogelijk.
Dus dit kan goed kloppen.
Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Deze heb ik ook gehaald dankzij de aanbeveling die destijds stond in de eerdere topic die nu over leveringen gaat.Tadango schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:58:
[...]
Mijn aanbeveling : pricewatch: Samsung EVO Plus microSD Card (2021) 512GB
Alle games draaien er als een zonnetje af. Geen enkel probleem meegemaakt!
Wel met een zwarte stift even het onderkantje zwart gelakt hahaha.
Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Ik heb die internationale calculator nog niet goed bekeken eerlijk gezegd, ik had er niet zoveel aanMrMaxedTank schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:38:
Is er concreet bewijs dat de aantallen omhoog gaan?

Wat ik wel weet is dat de productie snelheid is omhoog gegaan. Ik baseer dat op het volgende filmpje:
lithiumangel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:42:
Men is druk bezig met te gokken wat de Steam Deck verkoopcijfers zijn. Ik heb dit filmpje gevonden daarover:
Allerlei extrapolaties leiden tot het volgende:
Hij verwacht 132.000 shipped Decks. De limitaties zijn mogelijk shipping en niet productie. Het is ook opvallend dat de 64GB versies heel snel verzend worden. Het zou kunnen dat deze versie binnenkort uit Pre-order komen.
Ik heb momenteel maar 1 game op Epic (en dus Heroic) dus ik weet het niet zeker, maar ik gebruik https://github.com/PhilipK/BoilR. BoilR voegt losse non-steam games toe voor iedere game in de ondersteunde launchers.Tadango schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:10:
[ Voor 2% gewijzigd door tinyhitman op 17-05-2022 13:08 . Reden: Verduidelijking ]
GLS....
de pakket zou vandaag( de 17de) geleverd in bepaalde tijdvenster volgens de eerdere berichten. Sinds vandaag verandert de bericht in :Afgeleverd en Getekend door: reeds geleverd op 12 mei om 18:00
Wat???
Wie herkent dit ook?
de pakket zou vandaag( de 17de) geleverd in bepaalde tijdvenster volgens de eerdere berichten. Sinds vandaag verandert de bericht in :Afgeleverd en Getekend door: reeds geleverd op 12 mei om 18:00
Wat???
Wie herkent dit ook?
Reageer hier even, daar hoort het thuis : kajji in "Steam Deck - reservering, bestelling & levering"Zandhaas schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:19:
GLS....
Wat???
Wie herkent dit ook?
btw....klinkt als slecht nieuws. Zo snel als mogelijk contact opnemen met Valve( en eventueel GLS, als dat mag helpen)
Damn. Ik zou dan ook in de stress schieten hoor. Meteen via Valve en GLS aankaarten inderdaad. Worst case: ze zenden je een nieuwe op, maar dat is wel weer wachten.Zandhaas schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:19:
GLS....
Wat???
Wie herkent dit ook?
Anoniem: 1439850
Ligt het aan mij of is de compatibiliteit van iets oudere games echt extreem laag? The Witcher, The Witcher 2, Max Payne, Max Payne 2 en Vampire The Masquerade Bloodlines (niet de minste games) werken bij mij simpelweg niet, doordat de cursor alle kanten op vliegt. Nou weet ik alleen zo niet of die games controller support hebben.
P.S: Met compatibiliteit bedoel ik de game domweg opstarten.
Aha, dat is handig, bedankt. Epic heeft af en toe gratis games dus die verzamelen is een optie.tinyhitman schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:07:
[...]
Ik heb momenteel maar 1 game op Epic (en dus Heroic) dus ik weet het niet zeker, maar ik gebruik https://github.com/PhilipK/BoilR. BoilR voegt losse non-steam games toe voor iedere game in de ondersteunde launchers.
Dat gekke cursor gedrag zie ik ook soms. Wellicht met de input template spelen?Anoniem: 1439850 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 06:47:
Ligt het aan mij of is de compatibiliteit van iets oudere games echt extreem laag? The Witcher, The Witcher 2, Max Payne, Max Payne 2 en Vampire The Masquerade Bloodlines (niet de minste games) werken bij mij simpelweg niet, doordat de cursor alle kanten op vliegt. Nou weet ik alleen zo niet of die games controller support hebben.
Ooh deze klinkt handig. Hmm.. helaas geen Rockstar Launcher ondersteuning. GTA 5 moet ik nu telkens via de launcher openentinyhitman schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:07:
[...]
Ik heb momenteel maar 1 game op Epic (en dus Heroic) dus ik weet het niet zeker, maar ik gebruik https://github.com/PhilipK/BoilR. BoilR voegt losse non-steam games toe voor iedere game in de ondersteunde launchers.

Daar heb ik inderdaad nog niet echt naar gekeken. Ik denk ook echt dat het vooral ligt aan het gebrek aan controller ondersteuning. En, tja, het zijn oude games.Tadango schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:08:
[...]
Dat gekke cursor gedrag zie ik ook soms. Wellicht met de input template spelen?
The Witcher 2 on the go zal wel gaaf zijn.
Max Payne 1, The Witcher 2 en Vampire Bloodlines zijn sowieso al officieel niet ondersteund, om diverse redenen waarschijnlijk. Max Payne 2 heeft bij mijn weten ook geen geweldige controller support ook al staat die als playable, The Witcher 1 is nog niet officieel getest en heeft ook geen controller support.Anoniem: 1439850 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 06:47:
Het probleem bij The Witcher 2 is wel redelijk knullig, je moet de controller ondersteuning in de game inschakelen, dus tot dan muis emuleren, daarna werkt die wel met controller. Ik denk dat je ook beter de Windows versie installeert (door Steam Play te activeren), en niet de native Linux versie. Kan zijn dat het niet starten van de native versie komt door een gedateerde dependency.
Vampire The Masquerade Bloodlines was ook notoir buggy en heeft een unofficial community patch die haast een vereiste is, dus dat die niet zomaar werkt, is ook geen verrassing. Verder goede game wel maar ik hou het liever bij mijn herinneringen er aan uit 2004
Als ik op protondb kijk, zouden al die games wel speelbaar te krijgen moeten zijn met wat geknutsel (bv specifieke Proton versies forceren, dll's installeren), en niet out of the box. Al denk ik dat je sommige daarvan toch veel liever met muis en toetsenbord zult spelen. Je zult bij die games wat met de controller configuratie aan de slag moeten, of een community profiel in laden, kans is groot dat die er voor die games al wel zijn.
Games uit die periode (behalve The Witcher 2 dan, die is iets later), hebben meestal toch ook wat aanpassingen nodig op moderne pc's, zelfs met Windows. Geen widescreen ondersteuning bv. en controller ondersteuning in 3D actie games is toch ook iets relatief recent. Ik startte laatst Star Wars Republic Commando op mijn Windows desktop en die had ook een belachelijk gevoelige muis in de menu's.
Toch ook maar eens de beta software er op gezet... Die aanpasbare refreshrate is inderdaad erg fijn 
Was nou fallout 4 op 45 fps aan het spelen (40 voelde ik nog net een beetje hakkelen). Scheelt toch aardig wat energie geloof ik en het is net wat stabieler. 45 ipv 60 fps merkte ik tijdens het spelen eigenlijk niks meer van, behalve dat het laden ineens wat langer duurde... Maar dat komt door de brakke engine van Bethesda die langzamer laadt als de framerate lager is
Net ook Borderlands 3 op Steam gekocht (voor de 3e keer
na Epic en Xbox). Flinke download, 140 GB geloof ik, dus die mag toch lekker op de SD gaan staan. Ben benieuwd, volgens filmpjes wat ik zag loopt die ook prima, zeker met iets verlaagde refreshrate
Was nou fallout 4 op 45 fps aan het spelen (40 voelde ik nog net een beetje hakkelen). Scheelt toch aardig wat energie geloof ik en het is net wat stabieler. 45 ipv 60 fps merkte ik tijdens het spelen eigenlijk niks meer van, behalve dat het laden ineens wat langer duurde... Maar dat komt door de brakke engine van Bethesda die langzamer laadt als de framerate lager is

Net ook Borderlands 3 op Steam gekocht (voor de 3e keer
Als je die al via Epic hebt, waarom installeer je die dan niet?Finraziel schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:58:
Net ook Borderlands 3 op Steam gekocht (voor de 3e keerna Epic en Xbox).
Ik ben ook best wel weer wat epic games op steam aan het kopen puur voor het gemak (controls). Als het <= 10 euro is dan heb ik dat er wel voor over.Tadango schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:00:
[...]
Als je die al via Epic hebt, waarom installeer je die dan niet?
Maandag het 256GB model ontvangen en nu maar eens een weekje kijken of het wat voor mij is. Had de pre-order eigenlijk gewoon voor de zekerheid gezet, maar kon het niet laten toen de reservering vrij kwam 
Met zoveel opties om te gamen in huis en nu zakenreisjes ook verleden tijd zijn ben ik benieuwd of en zo ja welke plek de SD gaat innemen hier. Eerst dacht ik emulatie, maar dat doet de series X al perfect. Ben echt benieuwd op welke manier ik deze aankoop aan mijzelf ga verantwoorden
Met zoveel opties om te gamen in huis en nu zakenreisjes ook verleden tijd zijn ben ik benieuwd of en zo ja welke plek de SD gaat innemen hier. Eerst dacht ik emulatie, maar dat doet de series X al perfect. Ben echt benieuwd op welke manier ik deze aankoop aan mijzelf ga verantwoorden
Omdat ik sowieso op Epic de season pass 2 niet heb, wat ik nu bij Steam in een pack heb, hij bij Steam in de sale is, ik een lui gemaksbeest ben... En ben ook een sucker voor achievementsTadango schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:00:
[...]
Als je die al via Epic hebt, waarom installeer je die dan niet?
Edit: en ik vind het eigenlijk ook wel weer leuk om fresh te beginnen... In principe zou ik mijn save games van de Epic versie op kunnen vissen en daarmee doorgaan, maar ik vind het wel leuk om het gewoon als een volledig eigen platform te behandelen en alles opnieuw te doen. En ja dat kan ook met de Epic versie maar dat voelt dan toch anders. Ja, ik ben raar. Weet ik
[ Voor 31% gewijzigd door Finraziel op 18-05-2022 13:07 ]
Hoezo controls? Zoals ik het nu lees is het een kwestie van Heroic installeren, en het spel. Dan de spellen toevoegen aan Steam en spelen maar. Dat laatste stukje moet ik nog even proberen, ik start nu vanuit game mode de heroic launcher en dan het spel.CopyCatz schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:02:
[...]
Ik ben ook best wel weer wat epic games op steam aan het kopen puur voor het gemak (controls). Als het <= 10 euro is dan heb ik dat er wel voor over.
Vampire TM heb ik maandje geleden geprobeerd. Niet echt gespeeld, intro door en beetje in apartment gelopen en ff naar buiten verder niks maar geen enkel probleem. Moest wel even door hebben hoe dialoog opties te kiezen en ik had geloof ik een hele lage proton versie ingesteld, 2 of 3.Anoniem: 1439850 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 06:47:
Niks gemerkt mbt gekke cursor, wellicht later in de game?
[ Voor 3% gewijzigd door NosferatuX op 18-05-2022 14:17 ]
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Maar dan heb je toch niet in game de juiste controller knoppen aanduidingen in de ui? Of werkt dat lost van het feit of het een steam game is.Tadango schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:04:
[...]
Hoezo controls? Zoals ik het nu lees is het een kwestie van Heroic installeren, en het spel. Dan de spellen toevoegen aan Steam en spelen maar. Dat laatste stukje moet ik nog even proberen, ik start nu vanuit game mode de heroic launcher en dan het spel.
Dat werkt uiteraard per spel, waar deze ook vandaan komt.CopyCatz schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:43:
[...]
Maar dan heb je toch niet in game de juiste controller knoppen aanduidingen in de ui? Of werkt dat lost van het feit of het een steam game is.
Helaas, die voegt gewoon de spellen direct toe, dus ook gezeur dat ze geen licentie hebben.tinyhitman schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:07:
[...]
Exact mijn ervaringFinraziel schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:58:
Toch ook maar eens de beta software er op gezet... Die aanpasbare refreshrate is inderdaad erg fijn
Recente aankoop: Destroy All Humans! Nu in de sale (tot 23 mei) van 30 voor 10 euro. Speelt leuk, ideaal op de Deck. Ik ervaar niet dat de tekst te klein is waar de compatibiliteitscheck op wijst. Spel startte met alles op "ultra", geen idee waarom. 30 fps. Heb alles op medium gezet met refresh rate op 45 fps. Lekker soepel en het ziet er prima uit.
[ Voor 3% gewijzigd door jacobras op 18-05-2022 18:43 ]
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Ja die melding kreeg ik bij bl3 nu ook. Tekst is soms inderdaad een beetje klein in sommige menu's maar ik heb daar zelf totaal geen problemen mee, heb die magnifier niet nodig. Maar goed, ik las vroeger ook al boeken op mijn HTC one x als ik me niet vergis, met een 720p schermpje, waarbij mensen die dat zagen niet snapten hoe ik dat kon lezenjacobras schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:42:
[...]
Exact mijn ervaring
Recente aankoop: Destroy All Humans! Nu in de sale (tot 23 mei) van 30 voor 10 euro. Speelt leuk, ideaal op de Deck. Ik ervaar niet dat de tekst te klein is waar de compatibiliteitscheck op wijst. Spel startte met alles op "ultra", geen idee waarom. 30 fps. Heb alles op medium gezet met refresh rate op 45 fps. Lekker soepel en het ziet er prima uit.
Dit is de kleinste tekst die ik kon vinden, ook nog slecht contrast omdat het nog niet beschikbaar is. Zelfs dit vind ik eigenlijk nog best gaan. Voordeel van een handheld is dat je het ding zelf ook dichter bij je ogen kunt houden mocht dat nodig zijn
:strip_exif()/f/image/JAjxQR63vxonS0SfJQTwB8Bm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wou (voor een andere toepassing) een usb-c hubje kopen. Toen herinnerde ik me dat het in dit topic redelijk vaak over usb-c hubjes gaat. Ik heb met een eenvoudige search op 'dock' even de hubjes opgezocht die hier aan bod kwamen in de laatste pagina's. Mocht iemand er iets aan hebben, kopieer ik ze hier even.
Van wat ik begrijp tot zover, is dat alle goedkope hubjes van het type 40 tot 60, soms 80 euro, nooit thunderbolt zijn en enkel op de usb-c 3.1 spec werken. Ze doen meestal 4k30, soms 4k60, maar komen in de problemen wat betreft bandbreedte als je extra dingen toevoegt zoals opslag. Niet altijd even stabiel. 4k60 is nu wel niet echt nodig voor de deck, 1080/60 lijkt me handiger. Dat halen ze allemaal wel denk ik.
De duurdere 'docks' (250+ euro) zijn (bijna) allemaal thunderbolt 3 of 4, maar daar betaal je dan ook voor. Een stuk minder mobiel om even mee te nemen naar de tv of een ander scherm dan je main scherm. Bij vrienden, of kennissen bvb.
Jammer genoeg zijn er nog geen kleine hub-formaat thunderbolt docks.
Opletten ook met goedkope docks die 4k60hz adverteren, wat soms via displaylink compressie/decompressie gebeurt. Is eigenlijk bij geen enkele goedkope hub duidelijk hoe dat werkt. Dus vaak gewoon een gok vermoed ik.
• WAVLINK Universal Docking Station
• Wavlink USB C 13-in-1 Hub/Docking Station
• A-Konic SC-USH88 - Usb-hub - USB-C - HDMI - Micro SD/SD-kaart-lezer - Space Gray
• Anker 533 USB-C Hub (8-in-1)
• Anker 8-in-1 USB-C Hub, PowerExpand USB-C Adapter
• UGREEN USB C Hub USB C Adapter Docking Station
• uni USB-C 8-in-1 Hub with Removable Connector and Silicone Bumper Cover
• Satechi USB-C On-The-Go Multiport Adapter - Portable
• Sabrent 5-Port USB Type-C Multiport Hub (HB-HUCR)
• Lenovo ThinkPad Universele Dockingstation USB C 3.1 Gen 2
• Anker® Ultra Slim Extra Light 4-Port USB 3.0 Hub
• USB C Adapter
• Anker USB C Hub, 7 in 1 PowerExpand+ Adapter with 4K HDMI
Van wat ik begrijp tot zover, is dat alle goedkope hubjes van het type 40 tot 60, soms 80 euro, nooit thunderbolt zijn en enkel op de usb-c 3.1 spec werken. Ze doen meestal 4k30, soms 4k60, maar komen in de problemen wat betreft bandbreedte als je extra dingen toevoegt zoals opslag. Niet altijd even stabiel. 4k60 is nu wel niet echt nodig voor de deck, 1080/60 lijkt me handiger. Dat halen ze allemaal wel denk ik.
De duurdere 'docks' (250+ euro) zijn (bijna) allemaal thunderbolt 3 of 4, maar daar betaal je dan ook voor. Een stuk minder mobiel om even mee te nemen naar de tv of een ander scherm dan je main scherm. Bij vrienden, of kennissen bvb.
Jammer genoeg zijn er nog geen kleine hub-formaat thunderbolt docks.
Opletten ook met goedkope docks die 4k60hz adverteren, wat soms via displaylink compressie/decompressie gebeurt. Is eigenlijk bij geen enkele goedkope hub duidelijk hoe dat werkt. Dus vaak gewoon een gok vermoed ik.
• WAVLINK Universal Docking Station
• Wavlink USB C 13-in-1 Hub/Docking Station
• A-Konic SC-USH88 - Usb-hub - USB-C - HDMI - Micro SD/SD-kaart-lezer - Space Gray
• Anker 533 USB-C Hub (8-in-1)
• Anker 8-in-1 USB-C Hub, PowerExpand USB-C Adapter
• UGREEN USB C Hub USB C Adapter Docking Station
• uni USB-C 8-in-1 Hub with Removable Connector and Silicone Bumper Cover
• Satechi USB-C On-The-Go Multiport Adapter - Portable
• Sabrent 5-Port USB Type-C Multiport Hub (HB-HUCR)
• Lenovo ThinkPad Universele Dockingstation USB C 3.1 Gen 2
• Anker® Ultra Slim Extra Light 4-Port USB 3.0 Hub
• USB C Adapter
• Anker USB C Hub, 7 in 1 PowerExpand+ Adapter with 4K HDMI
Ik zit nog een beetje in dubio.
Ik stream best wel vaak games. Meestal op mijn Chromebook, of IPad.
Nu heb ik in het verleden een Xbox series S gehad (prachtig apparaaat).
Wij zitten ook elk weekend / vakanties op de camping (geen Wifi, dus geen gaming).
Nu speel ik tegenwoordig vaak PC games via GFN (bijv. Lost Ark, of God of War) (of Stadia, Division 2/Destiny). Werkt allebei prima. Thuis dan ook glasvezel.
Ben alleen nog niet helemaal overtuigd of ik de Steam Deck of een Xbox series S moet aanschaffen.
Met name om het scherm van 7 inch, vraag ik mij af of dit voldoende is.
In het verleden een Xbox series S gehad, maar omdat ik toen de stream niet ideaal vond (jaar terug), deze weer verkocht. Echter is het op meerdere vlakken wel verbeterd qua techniek.
Meestal game ik 1 - 2,5 uur per dag (als ik het red).
De Switch vind ik niks omdat die losse joycons niet lekker vasthouden. (als ze gekoppeld zijn voelt het niet nice). Daarnaast de AB, X en Y toetsen zijn bij Nintendo ook weird.
Wat is jullie mening?
Wij zitten ook elk weekend / vakanties op de camping (geen Wifi, dus geen gaming).
Nu speel ik tegenwoordig vaak PC games via GFN (bijv. Lost Ark, of God of War) (of Stadia, Division 2/Destiny). Werkt allebei prima. Thuis dan ook glasvezel.
Ben alleen nog niet helemaal overtuigd of ik de Steam Deck of een Xbox series S moet aanschaffen.
In het verleden een Xbox series S gehad, maar omdat ik toen de stream niet ideaal vond (jaar terug), deze weer verkocht. Echter is het op meerdere vlakken wel verbeterd qua techniek.
De Switch vind ik niks omdat die losse joycons niet lekker vasthouden. (als ze gekoppeld zijn voelt het niet nice). Daarnaast de AB, X en Y toetsen zijn bij Nintendo ook weird.
Wat is jullie mening?
Ik begrijp je afwegingen niet heel goed denk ik...Zhankou schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 06:46:
Wat is jullie mening?
Xbox cloud streaming is inderdaad een stuk verbeterd, doe ik nu soms ook op de Steam deck zelf. Maar op een series s kun je toch ook gewoon lokaal spelen? Er zijn soms misschien bepaalde games die beter zijn via streaming maar over het algemeen kun je denk ik beter lokaal installeren op een S.
Wat betreft het 7" scherm, waarom zou dat niet voldoende zijn? Te klein? Dat is een persoonlijke afweging denk ik. Voor mij is het scherm denk ik eigenlijk perfect voor handheld gaming. Groot genoeg voor mij en nog groter zou misschien te bulky worden (hoewel er wel een klein beetje ruimte is voor kleinere borders, deck pro met een 7,5" of 8" oled?
De switch kun je eventueel ook voorzien van een hori split pad pro, daarmee wordt die veel comfortabeler. Hou er wel rekening mee dat die split pad weer alleen in handheld werkt dus als je ook op je tv wil spelen (en niet met die iele joycons) dan moet je er ook nog een pro controller bij kopen.
De Steam deck is ook primair handheld. Je kunt het wel ook aan een tv hangen maar daar heb je een los dock voor nodig en ook een losse controller. En net als de switch ga je dan merken dat het mobiele hardware is en kracht gaat missen als je de resolutie wil verhogen.
Ik heb ook in het Switch topic laatst mijn gedachtes over deck vs switch gepost: Finraziel in "[Nintendo Switch] Algemene ervaring topic - Deel 4"
Verder hangt het denk ik vooral af van wat je wil... Wil je dat alles gewoon werkt en wil je niet hoeven tweaken of het risico lopen voor verrassingen te komen te staan (games die toch ineens issues hebben) dan zou ik voor een console gaan. Switch of Xbox hangt dan vooral af van welke games je wil spelen en of je handheld of op je tv wil spelen. Verder snap ik niet helemaal waarom je specifiek naar de series s kijkt, ik zou de x ook overwegen.
De Steam deck biedt voor handheld absoluut meer kracht dan de switch en heeft ook meer mogelijkheden om games te streamen. Gfn heb ik niet geprobeerd maar Xbox cloud gaming draait prima hier. Nadeel is wel ook dat er nog een lange wachtlijst op staat als je niet via v&a wil gaan (waar nog best een aardige scalper opslag gevraagd wordt zie ik).
Sorry voor de onduidelijkheid en bedankt voor je reactie @Finraziel
Cloud streaming deed ik voornamelijk op mijn Chromebook.
Dat was een jaar geleden nog vrij belabberd (en geen controller support).
Inmiddels is dat wel het geval (controller support), en is Xcloud zelf getuned en heb ik glasvezel.
Native (series S, maar dat ook met Steam Deck) is natuurlijk altijd beter, echter is onze TV zo'n beetje 90% van de tijd bezet.
Mede de reden dat ik dan cloudstream (en waarom een series X overbodig is ten opzichte van een S).
Ik had voorheen ook een los beeldscherm.
IK ben er echter vanaf gestapt, omdat ik elke avond minstens 10-15 min bezig was met opstellen, en dan uurtje gamede en weer 5-10 min bezig was met opruimen.
Lokaal streamen zal inmiddels ook wel verbeterd zijn, dat was echter eerst bagger.
Echter als ik al die ontwikkelingen zie van de Steam Deck, qua FPS, FSR, PC games, Cloud streaming enzv.
Mis alleen me eigen library (100+ games op Microsoft), echter is mijn Steam Library ook wel weer fix, dus dat maakt dan weer niet zoveel uit...
Handheld lijkt me wat dat te gaat fijner, omdat je geen gedoe heb (en het is lokaal).
Je pakt het, en je kunt gaan.
Nu moet ik meestal nog me Chromebook uti de laptop tas pakken, en mezelf installeren aan de keukentafel (zit ook niet heel chill btw...)
Cloud streaming deed ik voornamelijk op mijn Chromebook.
Dat was een jaar geleden nog vrij belabberd (en geen controller support).
Inmiddels is dat wel het geval (controller support), en is Xcloud zelf getuned en heb ik glasvezel.
Native (series S, maar dat ook met Steam Deck) is natuurlijk altijd beter, echter is onze TV zo'n beetje 90% van de tijd bezet.
Mede de reden dat ik dan cloudstream (en waarom een series X overbodig is ten opzichte van een S).
Ik had voorheen ook een los beeldscherm.
IK ben er echter vanaf gestapt, omdat ik elke avond minstens 10-15 min bezig was met opstellen, en dan uurtje gamede en weer 5-10 min bezig was met opruimen.
Lokaal streamen zal inmiddels ook wel verbeterd zijn, dat was echter eerst bagger.
Echter als ik al die ontwikkelingen zie van de Steam Deck, qua FPS, FSR, PC games, Cloud streaming enzv.
Mis alleen me eigen library (100+ games op Microsoft), echter is mijn Steam Library ook wel weer fix, dus dat maakt dan weer niet zoveel uit...
Handheld lijkt me wat dat te gaat fijner, omdat je geen gedoe heb (en het is lokaal).
Je pakt het, en je kunt gaan.
Nu moet ik meestal nog me Chromebook uti de laptop tas pakken, en mezelf installeren aan de keukentafel (zit ook niet heel chill btw...)
Het 7 inch scherm twijfelde ik eerst ook over maar het valt me elke keer op dat het echt niet te klein is. Het speelt heerlijk op dit formaat omdat je het redelijk dicht bij je gezicht hebt.
Wat dat betreft, pakken en gaan, is de Steam deck inderdaad briljant. Druk op de knop en je gaat gelijk door waar je gebleven was 
Maar de Switch is wat dat betreft hetzelfde. Het hangt dan denk ik vooral af van wat je wil. 3d multiplatform games gaan op de deck meestal beter lopen. Zo bleef ik op de switch meestal weg bij shooters want die vind ik op 30 fps meestal niet speelbaar (en dan hebben veel games daar nog vaak framedrops). Op de deck kun je, zeker nu met de 40-60 instelbare refreshrate, veel betere resultaten halen (45 blijft voor mij denk ik de sweet spot, ook bij Borderlands 3). Maar zoals gezegd, niet alles werkt en kan wat meer tweaken zijn.
De switch heeft vooral de Nintendo eigen games als voordeel als je die leuk vindt. Voor andere games is het een beetje lastig... Op de Switch krijg je gegarandeerd een bepaald niveau, de console ervaring. Op de deck krijg je waarschijnlijk een betere ervaring, maar zonder garanties.
Een Xbox valt eigenlijk af als de tv zo vaak niet beschikbaar is lijkt me. Als je af en toe specifieke Xbox games wil spelen kan dat met gamepass ultimate via streaming. Helaas kun je (nog?) niet eigen gekochte games via cloud streamen, ik hoop dat ze dat nog wijzigen.
Maar de Switch is wat dat betreft hetzelfde. Het hangt dan denk ik vooral af van wat je wil. 3d multiplatform games gaan op de deck meestal beter lopen. Zo bleef ik op de switch meestal weg bij shooters want die vind ik op 30 fps meestal niet speelbaar (en dan hebben veel games daar nog vaak framedrops). Op de deck kun je, zeker nu met de 40-60 instelbare refreshrate, veel betere resultaten halen (45 blijft voor mij denk ik de sweet spot, ook bij Borderlands 3). Maar zoals gezegd, niet alles werkt en kan wat meer tweaken zijn.
De switch heeft vooral de Nintendo eigen games als voordeel als je die leuk vindt. Voor andere games is het een beetje lastig... Op de Switch krijg je gegarandeerd een bepaald niveau, de console ervaring. Op de deck krijg je waarschijnlijk een betere ervaring, maar zonder garanties.
Een Xbox valt eigenlijk af als de tv zo vaak niet beschikbaar is lijkt me. Als je af en toe specifieke Xbox games wil spelen kan dat met gamepass ultimate via streaming. Helaas kun je (nog?) niet eigen gekochte games via cloud streamen, ik hoop dat ze dat nog wijzigen.
Ik niet. Ik denk dat de Deck hét apparaat voor jou isZhankou schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 06:46:
Zeker als je nu zit met dingen zoals tijd verspillen aan opruimen en opstarten. Dat is gereduceerd naar Nul punt nul.
Ik vind de 7 inch vrij goed te doen. Ik heb nog geen problemen met text of menu's gehad (behalve dan met Stellaris, maar dat is een soort Spreadsheet game).Ben alleen nog niet helemaal overtuigd of ik de Steam Deck of een Xbox series S moet aanschaffen.
Wat is jullie mening?
8.5 inch is was nog beter geweest, groter dan dat is niet beter want dan wordt het apparaat te groot voor handzaam gebruik (ik had een 10.6 inch Surface pro als alternatief vroeger. Te lomp).
Ehhh, nou, het schuifje (scaling filter) staat op FSR, maar ik heb niet de resolutie verlaagd. Volgens mij doet FSR dan niks, toch? Ik meen dat dat puur is hoe hij schaalt als de resolutie niet overeen komt met die van het display (je kunt bij dat zelfde schuifje bv ook kiezen om niet te schalen maar pixels 1 op 1 weer te geven).
Oh trouwens, even gekeken, maar het klopt ook niet meer. Ergens bij een update (waarschijnlijk bij overstappen naar de beta branch) is hij terug op linear gekomen. Maar goed, punt blijft dat die setting volgens mij dus niks doet tenzij je ook de resolutie verlaagt.
Met Fallout 4 vond ik snel dat toch zelfs op medium settings zijn er drops onder 40 binnen Boston Downtown. Andere regios in de game kan je makkelijk op 48+ fps draaien.Finraziel schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:58:
Was nou fallout 4 op 45 fps aan het spelen (40 voelde ik nog net een beetje hakkelen). Scheelt toch aardig wat energie geloof ik en het is net wat stabieler. 45 ipv 60 fps merkte ik tijdens het spelen eigenlijk niks meer van, behalve dat het laden ineens wat langer duurde... Maar dat komt door de brakke engine van Bethesda die langzamer laadt als de framerate lager is![]()
Net ook Borderlands 3 op Steam gekocht (voor de 3e keerna Epic en Xbox). Flinke download, 140 GB geloof ik, dus die mag toch lekker op de SD gaan staan. Ben benieuwd, volgens filmpjes wat ik zag loopt die ook prima, zeker met iets verlaagde refreshrate
Hetzelfde geldt ook voor GTA V. Zelfs op Very high draait ie meestal lekker 45+, maar toch zelfs op High daalt fps toch naar 41 in de buurt van "valley of fame".
Dat dus. Ik hoop hier ook ontzettend op.Finraziel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:07:
Helaas kun je (nog?) niet eigen gekochte games via cloud streamen, ik hoop dat ze dat nog wijzigen.
Collega's spelen nu weer Division 2, en heb geen cross progression (Division 2 ook op GFN en op Stadia).
En ook met Outriders. Moet ik al mijn progressie weer opnieuw doen :<
Enige game die dat goed handelt is Destiny 2 (minus dat je die ook overal moet aanschaffen).
Zal voor nu weer maandje Ultimate afsluiten, ff kijken hoe dat nu gaat.
Bij mij deed de cursor helemaal niets vanaf het begin. Wellicht dat ik het dan niet helemaal goed heb geprobeerd.NosferatuX schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:13:
[...]
Vampire TM heb ik maandje geleden geprobeerd. Niet echt gespeeld, intro door en beetje in apartment gelopen en ff naar buiten verder niks maar geen enkel probleem. Moest wel even door hebben hoe dialoog opties te kiezen en ik had geloof ik een hele lage proton versie ingesteld, 2 of 3.
Niks gemerkt mbt gekke cursor, wellicht later in de game?
[YouTube: 18 mei 2022]
Vanavond maar even opnieuw installeren.
Streaming is heel zuinig. Ik heb het niet echt getest met een stopwatch of zo maar Steam denkt richting de 6 uur te kunnen als ik xbox cloud stream.Zhankou schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:27:
Hoe is de batterij eigenlijk als op scherm en fps op 45/45 zet ten opzichte van 45/60 of 30/60 of 60/60 ?
En met streaming? Want minimaal 2 uur batterij zou wel fijn zijn. Langer ook.
45 ipv 60 fps scheelt ook wel wat maar is lastiger te zeggen zonder echt te gaan testen, maar heb het idee dat fallout 4 wat meer richting de 3 uur beweegt nou.
@lexkalin volgens mij heb ik fallout 4 ook op low staan... Maar ik geef ook niet zo gek veel om grafische settings. Zie wel eens wat popup maar ach...
Bij Borderlands 3 is het wel jammer dat texture streaming op low moet, daardoor duurt het soms gewoon echt even voor een blurry texture scherper wordt. Maar op de standaard medium blijft de game af en toe even een seconde hangen omdat de boel niet snel genoeg in laadt. Dat was dan weer geen probleem op directx12, dat draaide echt geweldig... Behalve dan dat de game dan random crasht. Had er al 2 te pakken in 1,5 uur spelen. Dus dan maar stabiel met af en toe blurry textures op dx11.
Wat anders, was net eens wat meer aan het kijken naar de mogelijkheden van het instellen van de controls en dat is echt uitgebreid hè... Ik ben op mijn Xbox gek op mijn elite controller, maar qua aanpasbaarheid zit Steam in een heel andere klasse. Borderlands 3 heeft standaard geen directe knoppen voor de 4 wapens die je kunt equipen, alleen een knop om er doorheen te cyclen wat niet handig is. Ok, dus nu een van de touch pads ingesteld als 4puntsdruktoets en de 4 wapens op de 4 richtingen gezet. Denk dat ik het geheel straks nog omdraai met de echte 4puntsdruktoets want de functies die daar nu op zitten gebruik ik minder dan wapen wisselen.
Ook liep ik tegen het issue aan dat bl3 geen 'switch to previous weapon' knop of bind heeft. Ok, heb nu de right stick click ingesteld om te cyclen tussen 1 en 2, dus ook en om wapen 1 en 2 selecteren (dit omdat Zane een skill heeft die me 200% bonus damage geeft voor 1 schot na wapen wissel dus vind het leuk om steeds tussen 2 high damage single shot wapens te switchen). De eigenlijke functie van right stick click was al verplaatst naar een van de back buttons want dat werkt beter in combat. Heerlijk om het zo naar je hand te kunnen zetten
Gaaf hoor, denk echt dat de Steam Deck een droom is als je beetje van uitzoeken houdt hoe je dingen voor elkaar krijgt.
De liefde vanuit community/modders die van alles publiceren, en daarbovenop ook Valve die lekker bezig is met softwareupdates. Naja, nog even wachten tot Q3.
De liefde vanuit community/modders die van alles publiceren, en daarbovenop ook Valve die lekker bezig is met softwareupdates. Naja, nog even wachten tot Q3.
Dat zal heel erg van het spel afhangen. Streaming is natuurlijk peanuts.Zhankou schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:27:
Hoe is de batterij eigenlijk als op scherm en fps op 45/45 zet ten opzichte van 45/60 of 30/60 of 60/60 ?
En met streaming? Want minimaal 2 uur batterij zou wel fijn zijn. Langer ook.
Ik haal 2.5-3 uur accu tijd als ik Xbox 360 generatie games speel @ medium @ 60hz.
Draait echt heerlijk en ziet er goed uit op het scherm.
Ook veel Xbox One-generatie spellen doen het goed. Ben nu door Fallout 4 aan boksen (letterlijk, melee-build!) op maximale grafische instellingen. Draait soepel.XanderDrake schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:56:
Dat zal heel erg van het spel afhangen. Streaming is natuurlijk peanuts.
Ik haal 2.5-3 uur accu tijd als ik Xbox 360 generatie games speel @ medium @ 60hz.
Draait echt heerlijk en ziet er goed uit op het scherm.
Borderlands 3 tijdelijk gratis in Epic game store !
Thanks, Zhankou! had hem van de week bijna gekocht, maar gelukkig was ik vrij snel weer afgeleid. Komt weinig voor dat dat in mijn voordeel werkt
Fear can hold you prisoner, Hope can set you free
Heb hem! Heeeeel fijn ding. Je kan gewoon discord toevoegen en gamen met wat vrienden. Microfoon is volgens hun wel voldoende goed maar pikt soms de stickgeluiden op. De beta update is aan te raden!
Ik volg hier al eventjes dit topic maar er blijven mij toch nogsteeds een paar vragen in mijn hoofd rondvliegen. Voor mij zou dit echt een geweldig apparaat zijn aangezien ik een redelijke steam libary heb, graag een game speel niet niet na mijn werk nog uren achter mijn pc wil zitten.
Alleen lees ik hier dat veel mensen problemen hebben de me sticks, veel apparaten RMA gaan. En ik lees hier en daar iets over een V2.
Is er ergens iets waar ik mij hier meer over kan inlezen. Voor het prijskaartje wil ik het er niet zomaar op gokken.
Alleen lees ik hier dat veel mensen problemen hebben de me sticks, veel apparaten RMA gaan. En ik lees hier en daar iets over een V2.
Is er ergens iets waar ik mij hier meer over kan inlezen. Voor het prijskaartje wil ik het er niet zomaar op gokken.
Problemen kunnen er altijd zijn natuurlijk, maar valve lost dit op. De mijne heeft geen enkel probleem bv. Een V2 komt er echt niet snel, heeft Valve aangegeven. Qua prijs is dit heel goedkoop en ze moesten uiteraard op de kosten besparen waardoor er soms iets meer RMA gevallen zijn dan je zou willen. Dan nog hoor je alle mensen met een goede unit niet snel waardoor het erger lijkt dan het is.NyceNL schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:17:
Ik volg hier al eventjes dit topic maar er blijven mij toch nogsteeds een paar vragen in mijn hoofd rondvliegen. Voor mij zou dit echt een geweldig apparaat zijn aangezien ik een redelijke steam libary heb, graag een game speel niet niet na mijn werk nog uren achter mijn pc wil zitten.
Ik sluit me hier bij aan, gisteren ontvangen en ook hier 0 problemen. Zoals altijd (wat ook niet gek is) hoor je de groep die problemen heeft harder dan de groep die geen problemen heeft. En sites als Reddit e.d. zijn een perfecte echochamber voor zulke dingen.Tadango schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:51:
[...]
Problemen kunnen er altijd zijn natuurlijk, maar valve lost dit op. De mijne heeft geen enkel probleem bv. Een V2 komt er echt niet snel, heeft Valve aangegeven. Qua prijs is dit heel goedkoop en ze moesten uiteraard op de kosten besparen waardoor er soms iets meer RMA gevallen zijn dan je zou willen. Dan nog hoor je alle mensen met een goede unit neit snel waardoor het erger lijkt dan het is.
Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig
Logisch, normaal ben ik mij hier heel bewust van. Nu was het niet echt in mij opgekomen. Misschien omdat ik het nog aan mijzelf moet verkopen of ik dit echt een goed idee vind. Dat ik dan wat angstiger ben om die bedragen uit te geven.
Het idee van een V2 die nog een tijdje niet zal verschijnen geeft mij weer minder om over na te denken. Ik zal mij nog wat verder inlezen en dit topic maar even goed doorspitten.
Het idee van een V2 die nog een tijdje niet zal verschijnen geeft mij weer minder om over na te denken. Ik zal mij nog wat verder inlezen en dit topic maar even goed doorspitten.
@NyceNL Hier ook iemand met dan een Deck 512GB en nul problemen.
Over de Nintendo Switch wordt ook al heel lang geroepen dat er een pro versie komt. Tuurlijk, vast wel. Maar dat duurt nog wel een tijd.
Tussen aanpassingen zullen er zeker komen, maar of je daar op moet wachten. Daarnaast is het ding makkelijk open te maken, dus vervangen van problematische onderdelen moet ook prima te doen zijn. Verwacht ook wel 3rd party's die hier op in gaan springen.
Over de Nintendo Switch wordt ook al heel lang geroepen dat er een pro versie komt. Tuurlijk, vast wel. Maar dat duurt nog wel een tijd.
Tussen aanpassingen zullen er zeker komen, maar of je daar op moet wachten. Daarnaast is het ding makkelijk open te maken, dus vervangen van problematische onderdelen moet ook prima te doen zijn. Verwacht ook wel 3rd party's die hier op in gaan springen.
Je gokt toch ook niet? Er is gewoon garantie. En paniek over RMA heb je altijd. Als een tweaker zijn retour gestuurde Deck een dagje later krijgt is het paniek en staat het forum vol. Is echt met elk apparaat zo en moet je gewoon negerenNyceNL schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:17:
Ja oke, goed puntgiantgiantus schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:27:
[...]
Je gokt toch ook niet? Er is gewoon garantie. En paniek over RMA heb je altijd. Als een tweaker zijn retour gestuurde Deck een dagje later krijgt is het paniek en staat het forum vol. Is echt met elk apparaat zo en moet je gewoon negeren
Nieuwe Steam Deck SteamOS update.
Note: this update was released with additional fixes
• Lock Screen now includes battery status, network status, and time
• Added an option to show battery percentage in the header. This can be toggled in Settings > General.
• Added ability to re-claim Steam Deck rewards if they were accidentally redeemed by another account, and Steam Support has removed those items.
• Added a button to reset an application's performance profile to system default
• Reduced login time for users with thousands of screenshots
• Perf overlay setting is no longer stored as part of the per-app performance profile
• Fixed per-app performance profiles restoring the wrong FPS limit
• Fixed an issue with keyboard theme not being applied the first time the keyboard was shown
• Fixed an issue with keyboard theme not being applied when there is no connection to Steam
• Fixed pinch-to-zoom gestures being active in certain places - preventing UI from being unexpectedly zoomed in
• Fixed some focus issues in the Library when going back from a game's detail page. It should give focus back to the last focused item properly.
• Fixed various issues with the Re-order Controller dialog
• Fixed login issues with users that have a '/ 'character in their profile name
• Fixed the Confirm button on controller layout export screen exporting more than one configuration
[ Voor 86% gewijzigd door The Zep Man op 20-05-2022 12:36 ]
Volgens mij hebben ze de profielen ook gereset nu. Ik moest deze opnieuw instellen bij een spel. Nog niet anderen geprobeerd.
Blijkbaar is er naast de update voor de stable channel, ook een update uitgebracht op het Beta channel:
En waar ik ook benieuwd naar ben, en hoop dat een van jullie dit weten; Zijn de net-geüpdatet game profile features in de Stable channel nou ook beschikbaar in de Beta channel?
Ik ben benieuwd naar die internal resolution options.
- Added May 19th
- Updated fan controller - now smarter, more stable, and quieter overall
- Performance HUD now shows a more accurate reading of VRAM used (previously would cap out at 1G used)
- Added more internal resolution options for games to choose from
- Fixed gain staging, resulting in higher max volume, and removes white noise coming through 3.5mm jack with some headphones.
- Fixed PipeWire and Steam failing to elevate their thread priorities
- Fixed the language dropdown in the Warframe launcher
En waar ik ook benieuwd naar ben, en hoop dat een van jullie dit weten; Zijn de net-geüpdatet game profile features in de Stable channel nou ook beschikbaar in de Beta channel?
Ik zag de stable opties ook op de beta channel.... Ik zie nu ook dat de fan rpm in de overlay zichtbaar is, ook leuk.XanderDrake schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:06:
Blijkbaar is er naast de update voor de stable channel, ook een update uitgebracht op het Beta channel:
[...]
O jee, vandaag de Deck gebruikt als desktop en zag dat er een beta-update is uitgekomen. Update uitgevoerd en nu boot hij niet meer met de volgende meldingen:
(text gekopieerd vanuit een foto (handig!) maar bevat vast typos, zie bijgesloten foto)
Ook de andere Grub opties werken niet:
met meldingen als
Iemand een suggestie? Met deze errors vraag ik me haast af of een recovery gaat werken..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| error: file "/boot/grub/x86_64-et 1/part_msdos.mod' not found. error: can't find command "Toadfont" error: file "/boot/grub/x86_64-efi/al I_video. mod' not found. error: file /boot/grub/x86_64-ef1/gfxterm. mod' not found. error: terminal gfxterm' isn't found. error: no such device: 4b4386c1-3712-4a3e-bbec-94671cda399e, error: file /boot/grub/x86_64-efi/gfxmenu. mod' not found. error: can't find command "loadfont'. error: can't find command 'loadfont' error: can't find command 'loadfont' error: can't find command loadfont' error: file '/boot/grub/x86_64-efi/png. mod' not found. error: file '/boot/grub/x86_64-efi/all_video. mod' not found. error: file */boot/grub/x86_64-efi/steamenv. mod' not found. error: no such device: 4b4386c1-3712-4a3e-b5ec-9f671cda399e. error: can't find command "steamenv boot'. error: can't find command "initrd" Press any key to continue... Failed to boot both default and fallback entries. |
(text gekopieerd vanuit een foto (handig!) maar bevat vast typos, zie bijgesloten foto)
Ook de andere Grub opties werken niet:
code:
1
2
3
4
5
| *SteamOS Advanced options for SteamOS UEFI Firmware Settings System halt System restart |
met meldingen als
code:
1
| error: can't find command "halt" |
Iemand een suggestie? Met deze errors vraag ik me haast af of een recovery gaat werken..
:strip_exif()/f/image/GBHNs1vQ9xzDtsQAIuZQhD3n.jpg?f=fotoalbum_large)
Beta kan ik niet aanbevelen, de fan is er echt zwaar op achteruit gegaan en wanneer je het toetsenbord met Steam + X oproept dan gaat ie full speed..XanderDrake schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:06:
[...]
Ook al problemen gehad met games die niet willen opstarten.
Zo even terug naar stable..
En bij mij start hij dus niet meer op direct na de update.
@Fucitol klopt het dat je de update gedaan hebt vanuit de desktop mode ipv Steam mode?
Valve raad volgens mij aan dat niet te doen. Recovery zal altijd wel werken.
Device volledig uitzetten.
Vol - min indrukken, aanknop na het piepje volume los.
Wel ff een usb stickie met recovery os maken volgens de handleiding.
URL Valve:
https://help.steampowered.../view/1B71-EDF2-EB6D-2BB3
Valve raad volgens mij aan dat niet te doen. Recovery zal altijd wel werken.
Device volledig uitzetten.
Vol - min indrukken, aanknop na het piepje volume los.
Wel ff een usb stickie met recovery os maken volgens de handleiding.
URL Valve:
https://help.steampowered.../view/1B71-EDF2-EB6D-2BB3
[ Voor 10% gewijzigd door logix147 op 20-05-2022 18:18 . Reden: Valve FAQ toegevoegd ]
Dat is een bekend probleem, speelt al langer. Thema uitzetten en het is goed.Evernote schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:42:
[...]
Beta kan ik niet aanbevelen, de fan is er echt zwaar op achteruit gegaan en wanneer je het toetsenbord met Steam + X oproept dan gaat ie full speed..
Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.