Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:26
Amos_x schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:52:
Valve is hard aan het werk, en verbetert continu de software die op de deck draait. Heeft iemand een idee of die verbeteringen ook opgenomen worden in SteamOS?
https://store.steampowered.com/steamos/buildyourown

Er staat dat dit niet de SteamOS is die draait op de deck, maar is dit op een of andere manier er aan verbonden? Of is dit SteamOS een volledig op zichzelf staand project dat dus helemaal niet zo werkt als wat op de deck draait.

Zou best jammer zijn. Zou als hobbyprojectje wel een soort headless deck willen samenstellen (miniITX bordje met AMD APU of zo). Als emulator machine en lichte indie game pc voor aan de tv in een mini pc formaatje.
Je kan inderdaad SteamOS installeren, maar pas heel recentelijk blijkbaar. Om de zoveel weken kijk ik of er al een manier is om de volledige SteamOS image te downloaden en installeren, maar tot vandaag niets gevonden. Nu vind ik dit filmpje van Taki Udon, ook een bekende naam in de handheld wereld:

Geweldig! Werkt heel goed op een AMD Apu maar ook (half) op andere systemen, zoals de GPD win 2. Niet elke SteamOS feature werkt perfect maar ze zijn al opvallend ver met de ontwikkeling. Zelfs de SteamOS updates kan je binnenhalen.
Voor mensen die de video niet willen zien, je kan hier terecht.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
XanderDrake schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Je kan inderdaad SteamOS installeren, maar pas heel recentelijk blijkbaar. Om de zoveel weken kijk ik of er al een manier is om de volledige SteamOS image te downloaden en installeren, maar tot vandaag niets gevonden. Nu vind ik dit filmpje van Taki Udon, ook een bekende naam in de handheld wereld:
[YouTube: Steam Deck OS is Awesome! - Install Steam OS 3 Install Guide for PC]

Geweldig! Werkt heel goed op een AMD Apu maar ook (half) op andere systemen, zoals de GPD win 2. Niet elke SteamOS feature werkt perfect maar ze zijn al opvallend ver met de ontwikkeling. Zelfs de SteamOS updates kan je binnenhalen.
Voor mensen die de video niet willen zien, je kan hier terecht.
Let op: Dit is nog niet de officiële SteamOS 3.x release, maar een community-clone op basis van de Steam Deck image. Wel erg vergelijkbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:52
Zie steeds meer Steam Decks aangeboden op V&A hier. Volgens mij is het wel een dingetje met garantie etc:
- Steam weet of je een Deck hebt gekocht. Dit wordt geregistreerd op je Steam account, dus blijft altijd gekoppeld aan de oorspronkelijke koper. Vraag me af hoe dit uitpakt als je bijvoorbeeld een RMA moet aanvragen.
- Bepaalde 'perks', zoals keyboard theme, zijn ook gekoppeld aan het account van de oorspronkelijke koper. Die zijn volgens mij niet overdraagbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
dhrto schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:42:
- Steam weet of je een Deck hebt gekocht. Dit wordt geregistreerd op je Steam account, dus blijft altijd gekoppeld aan de oorspronkelijke koper. Vraag me af hoe dit uitpakt als je bijvoorbeeld een RMA moet aanvragen.
Blijkbaar maakt het Valve niet zoveel uit, zolang je maar de account naam en ordernr. van de originele bestelling kan doorgeven, lees ik hier.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxious
Zie steeds meer Steam Decks aangeboden op V&A hier. Volgens mij is het wel een dingetje met garantie etc:
- Bepaalde 'perks', zoals keyboard theme, zijn ook gekoppeld aan het account van de oorspronkelijke koper. Die zijn volgens mij niet overdraagbaar.
Wat die 2e items betreft; die zijn niet gekoppeld aan de account totdat je ze activeerd.

Zodra je inlogged op een Steam Deck waarop de items nog niet geclaimed zijn, kun je ze claimen (optioneel).

Steam Decks die sealed in hun doosje zitten zijn dus nog voorzien van de extra's; bij echt 2e hands kun je het niet zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Gebruikte DLC is niet overdraagbaar.
Mbt garantie op het product zelf hebben ze zich gewoon aan lokale regels te houden net zo als EVGA bijvoorbeeld.
Hoe ze dat verder regelen moeten ze zelf weten zolang het voor de consument maar duidelijk en geregeled is. Je kant voor zover ik weet gewoon via je eigen account garantie claimen en ze vragen dan om order/transactie nummer van de originele verkoop.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik raak een beetje geïrriteerd door de problemen die ik ervaar met non-Steam games.

Als ik die probeer af te sluiten via het Steam menu (bijvoorbeeld Discord of Emudeck) dan gebeurd er helemaal niks.

Vervolgens ga ik terug naar de applicatie (allemaal in gaming mode) en moet ik die meerdere keren proberen te sluiten voordat er iets gebeurd.

Hebben anderen ook deze ervaring? Ik zit wel op de beta branch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 19:13

jacobras

Developer

Evernote schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:41:
Ik raak een beetje geïrriteerd door de problemen die ik ervaar met non-Steam games.

Als ik die probeer af te sluiten via het Steam menu (bijvoorbeeld Discord of Emudeck) dan gebeurd er helemaal niks.
Mijn ervaring: met geëmuleerde games open ik de Steam zijbalk en selecteer ik "exit". Dan ga ik naar home, open ik weer de Steam zijbalk en kies ik weer "exit". Dan pas sluit de game, maar wel consistent op deze manier.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:46
Ik druk wanneer ik emudeck gebruik gewoon op de steam knop en dan kies ik voor afsluiten. Dan wordt het spel gewoon afgesloten bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
@Noxious en @XanderDrake

Is inderdaad niet officieel en ook nog heel onstabiel. Ik volg de releases op Github uit interesse omdat ik ook een systeem (met AMD Ryzen 5 2400G) aan mijn TV heb die dit wel zou kunnen gebruiken. Een paar dagen geleden was er een release die rolling updates mogelijk moest maken, maar de laatste release van gisteren moet je alweer van 0 installeren omwille van dependency conflicten. Dat is niet iets wat je wilt doen op quasi dagelijkse basis op een machine die je gebruikt. Verder is deze ook niet echt compatibel met Nvidia videokaarten.

Dus nog een tijdje afwachten tot dit wat op punt staat, en Valve komt er ook nog aan met een officiële SteamOS 3.

Een andere optie die al langer bestaat is ChimeraOS (vroeger GamerOS), https://chimeraos.org/. Die gebruikt ook nog wel de Big Picture mode en is net zoals SteamOS 3 gebaseerd op Arch Linux (niet Debian zoals SteamOS 1/2). Die heeft wel totaal geen desktop, je doet alles in Steam en via een web app.

Maar momenteel draai ik EndeavourOS en laat dat meteen Kodi en Steam starten, ChimeraOS gaf me toch wat te weinig controle, zal het nog eens opnieuw bekijken als HoloISO of SteamOS 3 bruikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacobras schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:40:
[...]

Mijn ervaring: met geëmuleerde games open ik de Steam zijbalk en selecteer ik "exit". Dan ga ik naar home, open ik weer de Steam zijbalk en kies ik weer "exit". Dan pas sluit de game, maar wel consistent op deze manier.
Dezelfde ervaring die ik heb dus. Het valt mij alleen op dat het dus alleen niet altijd werkt bijvoorbeeld bij Discord.
Arunia schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:45:
Ik druk wanneer ik emudeck gebruik gewoon op de steam knop en dan kies ik voor afsluiten. Dan wordt het spel gewoon afgesloten bij mij.
Het spel of Emudeck?

Hier zegt ie dan in het Steam menu dat hij het spel aan het afsluiten is maar ik kan wachten tot ik een ons weeg.

Steam games sluiten wel gewoon via de bovenstaand weg en zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Evernote beide. Als ik een emu spel via emudeck start of via zo'n steam link, maakt voor beide niet uit. Die worden op die manier gewoon afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Evernote schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:33:
[...]

Dezelfde ervaring die ik heb dus. Het valt mij alleen op dat het dus alleen niet altijd werkt bijvoorbeeld bij Discord.
Werkt het wel als je de force kill optie gebruikt? Steam knop vasthouden + B-knop vasthouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:39:
@Evernote beide. Als ik een emu spel via emudeck start of via zo'n steam link, maakt voor beide niet uit. Die worden op die manier gewoon afsluiten.
Welke versie van SteamOS draai je?
jacobras schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:41:
[...]

Werkt het wel als je de force kill optie gebruikt? Steam knop vasthouden + B-knop vasthouden?
Had ik ook al geprobeerd maar dit lijkt niet te werken.. geen idee hoe lang ik die combinatie ingedrukt moet houden maar er gebeurd na 5 of zelfs 10 seconden niks bij mij.
Althans, na ongeveer 2-3 seconden voel ik een trilling maar de game sluit niet af.

Update:
Als ik Discord draai en daarnaast nog een andere applicatie of game dan lukt het me totaal niet meer om Discord af te sluiten. Het lijkt alsof de applicatie compleet crasht op de achtergrond en er corruptie op treed.

Gek genoeg kan ik Emudeck games nu wel afsluiten m.u.v. Switch games via Yuzu die zijn heel moeilijk af te sluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door Evernote op 10-05-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Evernote altijd de laatste, maar welke preci s weet ik niet. Ik ben iemand die eigenlijk altijd de laatste update installeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-08 17:13

lithiumangel

Tuurlijk !

Evernote schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:33:
Hier zegt ie dan in het Steam menu dat hij het spel aan het afsluiten is maar ik kan wachten tot ik een ons weeg.
Zelf geen last van, via steam knop -> exit werkt het voor mij.
Sommige emulators zoals Yuzu hebben de emulator gewoon open in een window op de desktop.
Heb je geprobeerd om eerst de actieve emulatie te stoppen alvorens je steam->exit probeer?

Voor veel zaken in Retroarch is dat beiden sticks indrukken.
Maar voor CEMU/CINTRA/Yuzu is dat start + select

Zie de cheatsheat voor de hotkeys. (scroll naar beneden)

Daarnaast is in de laatste update de functie toegevoegd om windows te selecteren (dus met name voor emulators die nog extra windows openen vooral of game launchers zoals Origin etc. etc.) - mischien is dat bij jou een optie. Weet niet precies wat daar de hotkeys van zijn, maar dat valt te Googlen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhoDB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-08 06:03
Evernote schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:59:

[...]

Gek genoeg kan ik Emudeck games nu wel afsluiten m.u.v. Switch games via Yuzu die zijn heel moeilijk af te sluiten.
Voor Yuzu heb ik F5 ingesteld voor het stoppen van een emulation game (zie hotkeys instellingen in Yuzu) en deze als een van de back grip buttons vastgezet. Daarna kom je in de GUI van Yuzu, die kan je dan afsluiten middels de menu balk. Werkt naar mijn mening sneller dan via de steam > home > current game en dan daar op kruisje te klikken.

[ Voor 11% gewijzigd door PhoDB op 11-05-2022 07:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Arunia schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:09:
@Evernote altijd de laatste, maar welke preci s weet ik niet. Ik ben iemand die eigenlijk altijd de laatste update installeert.
Dat zegt niets als je niet vertelt of je van het stabiele of beta kanaal gebruik maakt. :+

[edit]
Sinds dat ik mijn Deck heb maak ik al gebruik van het beta kanaal. Ondanks de naam heb ik nog niets onstabiels meegemaakt. Het maakt mij ook niet echt uit als ik een keer mijn Deck opnieuw in zou moeten richten als Valve of ik het verprutsen. Dat hoort erbij. :)

Het grootste risico is een foutieve UEFI firmware update, maar dat durf ik wel aan gezien de zorgvuldigheid die Valve toont.

[ Voor 39% gewijzigd door The Zep Man op 11-05-2022 09:36 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:43
The Zep Man schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:45:
[...]

Sinds dat ik mijn Deck heb maak ik al gebruik van het beta kanaal. Ondanks de naam heb ik nog niets onstabiels meegemaakt. Het maakt mij ook niet echt uit als ik een keer mijn Deck opnieuw in zou moeten richten als Valve of ik het verprutsen. Dat hoort erbij. :)

Het grootste risico is een foutieve UEFI firmware update, maar dat durf ik wel aan gezien de zorgvuldigheid die Valve toont.
Heb je op de beta kanaal geen stats oid extra draaien wat invloed kan hebben op de performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kadir76 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:06:
Heb je op de beta kanaal geen stats oid extra draaien wat invloed kan hebben op de performance?
Ik weet niet of er extra processen draaien wanneer je het beta kanaal gebruikt. Ook weet ik niet of is aangetoond dat dit significant invloed heeft op prestaties.

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 11-05-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
MacPoedel schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:48:
@Noxious en @XanderDrake

Is inderdaad niet officieel en ook nog heel onstabiel. Ik volg de releases op Github uit interesse omdat ik ook een systeem (met AMD Ryzen 5 2400G) aan mijn TV heb die dit wel zou kunnen gebruiken. Een paar dagen geleden was er een release die rolling updates mogelijk moest maken, maar de laatste release van gisteren moet je alweer van 0 installeren omwille van dependency conflicten. Dat is niet iets wat je wilt doen op quasi dagelijkse basis op een machine die je gebruikt. Verder is deze ook niet echt compatibel met Nvidia videokaarten.

Dus nog een tijdje afwachten tot dit wat op punt staat, en Valve komt er ook nog aan met een officiële SteamOS 3.
Heel onstabiel? Er zijn veel ontwikkelingen, aspecten veranderen vaak begrijp ik, maar als ik naar Taki Udon of naar ETA Prime kijk, dan werkt het prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 10:15
XanderDrake schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:24:
[...]

Heel onstabiel? Er zijn veel ontwikkelingen, aspecten veranderen vaak begrijp ik, maar als ik naar Taki Udon of naar ETA Prime kijk, dan werkt het prima?
Onstabiel bedoel ik in de zin van dat het upgrade systeem nog niet echt op punt staat en je dus van 0 . Het zal zeker wel werken, is op zich gewoon Arch Linux met de juiste pakketten. Het enige wat zelf eigen aan het project is, is net die updater. Want

Met command line kun je deze ook wel updaten, kost me alleen wel wat moeite om een toetsenbord boven te halen want standaard bedien ik die pc alleen met een remote (ja heb een klein HTPC toetsenbord maar dat ligt ergens in een schuif). Beetje zoals op een Aya Neo of Steam Deck ik ook niet zo graag het onscreen toetsenbord boven haal. Voor zo'n toepassingen moet je toch een "update" knop in de interface hebben, zoals de Steam Deck ook heeft (en ChimeraOS ook overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@The Zep Man je hebt helemaal gelijk. Ik draai het beta kanaal.

Ben het meeste aan het klooien met emudeck. Alleen beetje zoekende naar leuke spellen per console. Maar dat is overigens geen vraag. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fucitol
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 14:44
Gisteren de deck ontvangen en ingericht. Dat ging niet helemaal vlekkeloos; bleef al hangen bij de eerste systeemupdate (een uur lang '1 second remaining'). Paar keer moeten rebooten voordat ik kon inloggen in Steam en direct al bijna 2 uur verder.. Gelijk maar een paar games geïnstalleerd (o.a. Witcher 3, Death Stranding) en geprobeerd. Dat werkte prima! Nadat ik de fan hoorde toch maar overgestapt op de beta branch want die fluittoon ging snel vervelen. Gelukkig geen andere merkbare problemen tegengekomen tot nu toe, behalve wat puntjes die gewenning zullen vragen (L1 en R1 zitten op een net-niet natuurlijk plek, merk dat ik af en toe op de behuizing zat te drukken i.p.v. de knop er achter).

Heb hem ook geprobeerd aan te sluiten op een monitor maar dat lukte tot nu toe niet. Heb een vrij nieuwe Satechi USB-C (versie 3) hub die het tot nu toe op veel andere systemen goed doet maar kreeg er geen beeld uit. Een USB-C naar displayport kabel doet het ook niet maar dat was volgens mij te verwachten. Zal nog even kijken of ik ergens een directe USB-C naar HDMI kabel heb liggen.

Merk wel dat - en dat kan met leeftijd te maken hebben - ik o.a. de tekst- en icoon-groottes in bijv. the Witcher erg klein vind. Vooral in de inventory of op de world map is het soms lastig te lezen of iconen van elkaar te onderscheiden. Nu weet ik dat the Witcher er modbaar is, weet er ook iemand of dat aan te passen valt? Heb hem nog niet buiten geprobeerd maar kan me voorstellen dat in een erg lichte omgeving dat alleen maar lastiger blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

HTT-Thalan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:24:
YouTube: Steam Deck World of Warcraft Retail Gameplay - Consoleport addon

Dit ga ik (na de ~75GB download) proberen! Echt kinderlijk eenvoudig geworden, je gooit de (Windows) Battlenet Launcher in Steam, Proton 7 compatibility checken en voila, het draait.
Ok, we zijn wat dagen en een tripje naar het ConsolePort Discord kanaal verder, en ik kan zeggen: Het werkt. Je moet de video instructies voor installatie nauwlettend volgen, en ook zorgen dat je niks anders op de docking hebt zitten dan een muis/toetsenbord (die zijn ook optioneel maar wel hoogst aanbevolen om niet gek te worden). In mijn geval had ik een display erbij en dat gooide de installatie in de war (ivm detectie resolutie).

Dus, grofweg:

naar desktop mode

battle.net installer downloaden
in steam toevoegen als non steam app
force compatibility naar Proton 7 zetten
starten, battle.net installeren, maar meer niet doen (ook niet inloggen)
daarna path veranderen van de app naar de nieuw geinstalleerde launcher
settings wijzigen zodat de launcher automatisch dicht gegooid word bij starten game of bij exit button
consoleport addon downloaden, interface/addons map aanmaken op de juiste plek, addon erin smijten
docking eraf halen

terug naar game mode

launcher starten, inloggen, wow installeren
wow starten

de addon werkt door het mappen van button/trigger combo's aan de action bar. Dus in plaats van 'alt-2' is het 'LT-A'. Ik heb hier nog niet mee kunnen spelen maar het volgende weet ik al:

push left stick = muis loskoppelen, die bedien je met de right stick
rechtsonder is een hidden game menu als je daarheen beweegt
push left stick is auto-complete voor quest menus

ik heb nog geen handigere manier gevonden om te interacten met quest givers behalve muis loskoppelen en gewoon 'muizen' maar die is er vast. Zelfde voor interactie met quest items op NPC's.

zodra je de left stick beweegt switch hij automatisch weer naar move mode (muiscursor word weer aan de crosshair gedocked)

Je kunt de triggers als modifiers gebruiken (zodat je dus 12 acties aan de 4 ABXY buttons kunt binden)
de left/right bumpers zijn hun eigen toets (geen idee of de modifiers hier ook op werken, moet ik nog proberen)
nog geen idee of je de bottom buttons kunt gebruiken, en zo ja, hoe (met/zonder modifier of ALS modifier)
copy and menu buttons zijn met modifier te gebruiken (en standaard al aan enkele acties gelinkt)
de 4-way thumb key is aan acties gekoppeld (select/next target etc)

Steam overlay werkt gewoon. Performance staat nu op 3 van 10 bij mij (auto-set) en draait vloeiend op power save mode met 30fps cap aan. Ik heb bij de addons de 'action bar addon' uitgezet zodat ik gewoon de action bar te zien krijg, ik vond het te verwarrend om anders te leren hoe dit werkt. Met deze addon aan verdwijnt de action bar en word deze door een soort relay interface vervangen die reageert op triggers (ziet er vet en handig uit en als ik eenmaal opgezet ben ga ik daar ook naar terug).

Al met al.... een hele valiante en werkbare poging om WoW mobiel te spelen. Niks dan lof zo ver.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-05-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fucitol schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:15:
Heb hem ook geprobeerd aan te sluiten op een monitor maar dat lukte tot nu toe niet. Heb een vrij nieuwe Satechi USB-C (versie 3) hub die het tot nu toe op veel andere systemen goed doet maar kreeg er geen beeld uit. Een USB-C naar displayport kabel doet het ook niet maar dat was volgens mij te verwachten. Zal nog even kijken of ik ergens een directe USB-C naar HDMI kabel heb liggen.
Let op dat een externe monitor aansluiten in Gaming Mode experimenteel lijkt. Een 4k TV ging bij mij best wel goed (800p upscaled). Monitoren (1080p en anders) werken nog niet echt lekker. Desktop Mode is naar mijn ervaring stabieler.
Merk wel dat - en dat kan met leeftijd te maken hebben - ik o.a. de tekst- en icoon-groottes in bijv. the Witcher erg klein vind. Vooral in de inventory of op de world map is het soms lastig te lezen of iconen van elkaar te onderscheiden. Nu weet ik dat the Witcher er modbaar is, weet er ook iemand of dat aan te passen valt? Heb hem nog niet buiten geprobeerd maar kan me voorstellen dat in een erg lichte omgeving dat alleen maar lastiger blijkt.
Een mod waarmee je de tekst groter kan maken.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 11-05-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ido_nl
  • Laatst online: 29-04 09:29
Gevonden op reddit "You have to press the steam Button and one of the triggers."
van collega kreeg ik steam button + L1 door

kennelijk kan je inzoomen, geen mod nodig

/edit 1
There are many convenient button shortcuts you can use. For example, you can bring up the on-screen keyboard by pressing Steam + X.

Hold down the Steam button to see a list of all available shortcuts.

/edit 2
https://holdtoreset.com/s...am-button-shortcuts-list/

[ Voor 19% gewijzigd door ido_nl op 11-05-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Ok, we zijn wat dagen en een tripje naar het ConsolePort Discord kanaal verder, en ik kan zeggen: Het werkt. Je moet de video instructies voor installatie nauwlettend volgen, en ook zorgen dat je niks anders op de docking hebt zitten dan een muis/toetsenbord (die zijn ook optioneel maar wel hoogst aanbevolen om niet gek te worden). In mijn geval had ik een display erbij en dat gooide de installatie in de war (ivm detectie resolutie).

Dus, grofweg:

naar desktop mode

battle.net installer downloaden
in steam toevoegen als non steam app
force compatibility naar Proton 7 zetten
starten, battle.net installeren, maar meer niet doen (ook niet inloggen)
daarna path veranderen van de app naar de nieuw geinstalleerde launcher
settings wijzigen zodat de launcher automatisch dicht gegooid word bij starten game of bij exit button
consoleport addon downloaden, interface/addons map aanmaken op de juiste plek, addon erin smijten
docking eraf halen

terug naar game mode

launcher starten, inloggen, wow installeren
wow starten

de addon werkt door het mappen van button/trigger combo's aan de action bar. Dus in plaats van 'alt-2' is het 'LT-A'. Ik heb hier nog niet mee kunnen spelen maar het volgende weet ik al:

push left stick = muis loskoppelen, die bedien je met de right stick
rechtsonder is een hidden game menu als je daarheen beweegt
push left stick is auto-complete voor quest menus

ik heb nog geen handigere manier gevonden om te interacten met quest givers behalve muis loskoppelen en gewoon 'muizen' maar die is er vast. Zelfde voor interactie met quest items op NPC's.

zodra je de left stick beweegt switch hij automatisch weer naar move mode (muiscursor word weer aan de crosshair gedocked)

Je kunt de triggers als modifiers gebruiken (zodat je dus 12 acties aan de 4 ABXY buttons kunt binden)
de left/right bumpers zijn hun eigen toets (geen idee of de modifiers hier ook op werken, moet ik nog proberen)
nog geen idee of je de bottom buttons kunt gebruiken, en zo ja, hoe (met/zonder modifier of ALS modifier)
copy and menu buttons zijn met modifier te gebruiken (en standaard al aan enkele acties gelinkt)
de 4-way thumb key is aan acties gekoppeld (select/next target etc)

Steam overlay werkt gewoon. Performance staat nu op 3 van 10 bij mij (auto-set) en draait vloeiend op power save mode met 30fps cap aan. Ik heb bij de addons de 'action bar addon' uitgezet zodat ik gewoon de action bar te zien krijg, ik vond het te verwarrend om anders te leren hoe dit werkt. Met deze addon aan verdwijnt de action bar en word deze door een soort relay interface vervangen die reageert op triggers (ziet er vet en handig uit en als ik eenmaal opgezet ben ga ik daar ook naar terug).

Al met al.... een hele valiante en werkbare poging om WoW mobiel te spelen. Niks dan lof zo ver.
Hier heb ik het iets anders gedaan voor die mod, ik heb CurseForge geïnstalleerd maar die kon WoW niet vinden dus toen uiteindelijk op moeten zoeken hoe/wie/wat waar die Battle.net games precies geïnstalleerd worden.

Uiteindelijk gevonden in /home/deck/.steam/steam/steamapps/compatdata

Hier is een map met een lange reeks aan cijfers, het is even kijken welke want we kunnen er meerdere zijn.
(Lees: Langer dan 6/7 cijfers)

Hier vond ik een ‘c schijf’ met m’n program files map etc.

Vervolgens de ConsolePort add-on geïnstalleerd en het werkt allemaal prima.

Overigens werkte Battle.net bij mij niet goed zonder Proton Experimental te gebruiken, de Battle.net launcher was niet schermvullend waardoor ik ook geen games kon installeren of starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AjBkKSxP8THBsRf451_Gi08quI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8q7VW3hLHyDUzHvMsVJEtOa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Evernote schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:23:
[...]

Hier heb ik het iets anders gedaan voor die mod, ik heb CurseForge geïnstalleerd maar die kon WoW niet vinden dus toen uiteindelijk op moeten zoeken hoe/wie/wat waar die Battle.net games precies geïnstalleerd worden.

Uiteindelijk gevonden in /home/deck/.steam/steam/steamapps/compatdata

Hier is een map met een lange reeks aan cijfers, het is even kijken welke want we kunnen er meerdere zijn.
(Lees: Langer dan 6/7 cijfers)

Hier vond ik een ‘c schijf’ met m’n program files map etc.

Vervolgens de ConsolePort add-on geïnstalleerd en het werkt allemaal prima.

Overigens werkte Battle.net bij mij niet goed zonder Proton Experimental te gebruiken, de Battle.net launcher was niet schermvullend waardoor ik ook geen games kon installeren of starten.

[Afbeelding]
Klopt, nog steeds de video's kijken (bovenop mijn beknopte uitleg) om alles te vinden qua details.
Dat hij niet schermvullend was gebeurde mij ook, dit kwam omdat ik tijdens installatie en first boot een extern scherm aangesloten had zitten, terwijl ik de game standalone had gestart. Ik ben gewoon zonder scherm opnieuw begonnen.

Hoe heb jij al die extra buttons on screen gekregen? Verschijnen die automatisch als de keybind is gemaakt? Hoe richt jij de binds in? Ik ben daar allemaal nog niet achter.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-05-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:27:
[...]

Klopt, nog steeds de video's kijken (bovenop mijn beknopte uitleg) om alles te vinden qua details.
Dat hij niet schermvullend was gebeurde mij ook, dit kwam omdat ik tijdens installatie en first boot een extern scherm aangesloten had zitten, terwijl ik de game standalone had gestart. Ik ben gewoon zonder scherm opnieuw begonnen.
Apart, ik kreeg hem echt alleen goed toen ik m’n Proton versie heb aangepast, overigens heb ik de game vanuit desktop mode geïnstalleerd omdat het dus in gaming mode niet werkte.

Nu werkt alles wel gewoon prima vanuit gaming mode.

Edit: Ik heb geen scherm of iets aangesloten verder.
Hoe heb jij al die extra buttons on screen gekregen? Verschijnen die automatisch als de keybind is gemaakt? Hoe richt jij de binds in? Ik ben daar allemaal nog niet achter.
Als je WoW opstart met de mod aan dan kun je deze helemaal naar wens configureren.
Na dat proces verschijnen die knoppen automatisch en kun je gewoon drag & drop doen van je spellbook naar die extra knoppen.

Ik heb tevens vanuit Steam een controller profiel gedownload voor WoW + consoleport voor de Steam Deck.

Tot nu toe lijkt het allemaal prima te werken en op 1280x800 haalt ie op high settings gewoon 60fps maar dat genereert wel aardig wat hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Evernote schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:35:
[...]

Apart, ik kreeg hem echt alleen goed toen ik m’n Proton versie heb aangepast, overigens heb ik de game vanuit desktop mode geïnstalleerd omdat het dus in gaming mode niet werkte.

Nu werkt alles wel gewoon prima vanuit gaming mode.

Edit: Ik heb geen scherm of iets aangesloten verder.

[...]

Als je WoW opstart met de mod aan dan kun je deze helemaal naar wens configureren.
Na dat proces verschijnen die knoppen automatisch en kun je gewoon drag & drop doen van je spellbook naar die extra knoppen.

Ik heb tevens vanuit Steam een controller profiel gedownload voor WoW + consoleport voor de Steam Deck.

Tot nu toe lijkt het allemaal prima te werken en op 1280x800 haalt ie op high settings gewoon 60fps maar dat genereert wel aardig wat hitte.
Eh, dat proces heb ik gemist dan. Hoe krijg je drag en drop voor elkaar? Ik krijg dat niet gedaan.
En waar heb je het controller profiel vandaan? Er staat niks bij 'community'.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-05-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Eh, dat proces heb ik gemist dan. Hoe krijg je drag en drop voor elkaar? Ik krijg dat niet gedaan.
En waar heb je het controller profiel vandaan? Er staat niks bij 'community'.
Drag en drop doe ik gewoon met m’n rechter trackpad die staat als muis ingesteld.

Je weet zeker dat de mod actief is?

En dat profiel komt vanuit de community, ik moest wel even scrollen maar er staat er 1 bij voor WoW + consoleport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Evernote schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:45:
[...]

Drag en drop doe ik gewoon met m’n rechter trackpad die staat als muis ingesteld.

Je weet zeker dat de mod actief is?

En dat profiel komt vanuit de community, ik moest wel even scrollen maar er staat er 1 bij voor WoW + consoleport.
Ja, ik gebruik de mod gewoon maar ik heb alleen de main buttons, de trigger opties (die waaier eromheen zeg maar) is er bij mij niet. Dat je het profiel uit de community hebt geloof ik, maar hoe/waar? Linkje? In de deck zelf in de lijst gewoon leeg bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Ja, ik gebruik de mod gewoon maar ik heb alleen de main buttons, de trigger opties (die waaier eromheen zeg maar) is er bij mij niet. Dat je het profiel uit de community hebt geloof ik, maar hoe/waar? Linkje? In de deck zelf in de lijst gewoon leeg bij mij.
Geen idee hoe ik een layout deel, ik kijk bij Battle.net en krijg dan een enorme lijst met dingen.

Zojuist de layout gesaved maar geen idee waar deze dan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

Het is bekend dat bij de Witcher (3 iig) de tekst te klein is. Ze hebben daarom een vergrootglas als tool toegevoegd, om games met dat soort problemen verder te helpen, Steam knop + L1.
Zie ook hier voor meer shortcuts. Ik gebruik het bij Stellaris :)

Gister zat ik een paar nieuwe games te proberen, om te kijken wat werkte. Gaande weg kreeg ik spellen die niet meer opstartte. Ik dacht eerst "het ligt aan het spel" maar na een tijdje startte niets meer op, ook niet games die ik al maanden speelde :?
Na een beetje rondzoeken bleek dat de interne storage vol zat met shader cache. Op mijn 64GB model had ik alleen CS:GO staan en voor de rest OS en Shader caches. Toen ik nieuwe shader cache updates ging downloaden, paste die data er niet meer bij, en startte het spel dus niet meer op. Zonder errors of andere indicaties dat de opslag vol zat.
Na CS:GO te wissen werkte alles weer. De interne 64GB zal dus op de lange termijn helemaal vol met OS spul en shader opslag komen te staan... Beetje onhandig Valve :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Evernote schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:22:
[...]

Geen idee hoe ik een layout deel, ik kijk bij Battle.net en krijg dan een enorme lijst met dingen.

Zojuist de layout gesaved maar geen idee waar deze dan staat.
Ok ik heb gevonden waar het misgaat... Ryac zegt 'name the app anything you want' maar dat werkt dus blijkbaar averechts :P. Ik heb de app nu "Battle.net" genoemd en nu verschijnen er inderdaad community layouts... ik heb die van Ryac (wow + consoleport) gekozen, jij ook? Ik zie dat hij de back buttons ook lijkt te gebruiken... straks ff testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:57:
[...]

Ok ik heb gevonden waar het misgaat... Ryac zegt 'name the app anything you want' maar dat werkt dus blijkbaar averechts :P. Ik heb de app nu "Battle.net" genoemd en nu verschijnen er inderdaad community layouts... ik heb die van Ryac (wow + consoleport) gekozen, jij ook? Ik zie dat hij de back buttons ook lijkt te gebruiken... straks ff testen.
Dat is inderdaad de layout die ik ook gebruik! Fijn dat je de oplossing hebt kunnen vinden, de juiste applicatie naam is dus erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoDB
Hmm, mijn audio jack wordt niet herkent. Welk oordopje ik ook gebruik. Het geluid blijft via de speakers lopen.

Bij output device onder audio instellingen, springt deze telkens naar speakers wanneer ik hem aanpas naar external device.

De Sony WH1000XM3 bekabeld geeft ook geen gehoor.

Bluetooth werkt natuurlijk goed maar helaas last van latency. Als laatste misschien een USB c naar studio jack proberen. Maar die heb ik momenteel niet in huis.

Werkt bij jullie de aux aansluiting wel zonder issues?

Huh, nu werkt het ineens? Laat maar :)

De adaptive brightness werkt daarintegen minder snel dan als bv een mobiel. Weet iemand waar de lichtsensor zit?

[ Voor 13% gewijzigd door PhoDB op 11-05-2022 19:39 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
PhoDB schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:25:
Hmm, mijn audio jack wordt niet herkent. Welk oordopje ik ook gebruik. Het geluid blijft via de speakers lopen.

Bij output device onder audio instellingen, springt deze telkens naar speakers wanneer ik hem aanpas naar external device.

Bluetooth werkt natuurlijk goed maar helaas last van latency. Als laatste misschien een USB c naar studio jack proberen. Maar die heb ik momenteel niet in huis.

Ja werkt hier plug n play

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PhoDB schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:25:

Huh, nu werkt het ineens? Laat maar :)

De adaptive brightness werkt daarintegen minder snel dan als bv een mobiel. Weet iemand waar de lichtsensor zit?
Die sensor werkt echt matig hier, regelt nauwelijks. Heb ik uitgezet omdat hij meer tegen dan mee werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Haptics lijken toch een beetje een issue te worden op mijn deck.
Toen ik de replacement kreeg, was dit zeer zwak en met typen op het toestenbord was er 0 feedback.
Uiteindelijk een fabrieksreset gedaan en toen was er opeens wel feedback.
Nu is het al twee keer gebeurd dat die feedback opeens weer stopt en niet meer werkt. Rebooten etc werkt niet. Als ik dan weer een fabrieksreset doe werkt het weer voor 1 a 2 dagen dus ik moet om de 2 dagen een fabrieksreset doen om het werkend te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackal85
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 07:53
Per game performance-profielen zijn live in de beta branch!

(Of krijg ik vannacht pas een update binnen die iedereen al dagen draait? Kan ook.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eindelijk performance profiles per game inderdaad, Valve is lekker bezig!

Hier een overzicht van de nieuwste update:
https://www.steamdeck.com/en/news

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Evernote schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 06:52:

Klopt, eindelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4wGR3OtxC0Nzk7s4AjjnK7TePM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCCcaJqexLBDucspNXqJv2Mn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:01
Heb mijn steam deck nu week in gebruik en beleef er veel plezier aan. Zou zomaar mijn meest gebruikte game device kunnen gaan worden.

Heb ook nog een Xbox series x die ik amper gebruik met gamepass ultimate. Ik weet dat je die games obus streaming momenteel kan spelen maar eigenlijk lijkt het me leuk om het ook lokaal te spelen. Zijn er mensen die Windows hebben geïnstalleerd op een sd kaartje en gamen via die setup? Het valt me op dat er verrassend weinig over te vinden is.

[ Voor 6% gewijzigd door giantgiantus op 12-05-2022 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1C7OR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 13:27
De mate van volwassenheid van Steam OS lijkt steeds beter te worden! Lees dit topic al een tijdje mee en vroeg mij af of voor gebruikers die de SD vanaf het begin al hebben er nog handige tips&tricks zijn die je het beste als eerste kunt doen zodra je de deck binnen hebt?

Ik heb op 21-07-2021 besteld en m’n steampagina geeft q2 aan dus hopelijk ben ik binnenkort aan de beurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

giantgiantus schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:26:
Heb mijn steam deck nu week in gebruik en beleef er veel plezier aan. Zou zomaar mijn meest gebruikte game device kunnen gaan worden.

Heb ook nog een Xbox series x die ik amper gebruik met gamepass ultimate. Ik weet dat je die games obus streaming momenteel kan spelen maar eigenlijk lijkt het me leuk om het ook lokaal te spelen. Zijn er mensen die Windows hebben geïnstalleerd op een sd kaartje en gamen via die setup? Het valt me op dat er verrassend weinig over te vinden is.
Steam Deck Windows Drivers zijn van een abominabel niveau. Niet te doen hoe slecht dat is. Alle reviewers raden het ten zeerste af, vandaar dat je er weinig over kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20:57
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:29:
[...]

Steam Deck Windows Drivers zijn van een abominabel niveau. Niet te doen hoe slecht dat is. Alle reviewers raden het ten zeerste af, vandaar dat je er weinig over kan vinden.
Nou dat valt opzich ook mee, je moet enkel een USB-C audio adapter / bluetooth gebruiken. Alleen geeft het wat problemen met de besturing in non-Steam games. Maar die kan je ook weer handmatig toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Evernote schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 06:52:

Ja super goed nieuws. Ik vind dat Valve echt snel schakelt. Is dit de beta versie of al het stable kanaal?
Zijn de nieuwe VRR opties ook al uit beta en in de stable versies? Er staat niets over in deze changelog.

Nog een paar andere awesome updates:
  • Betere performance offline-mode, dus niet meer dat gemiep dat je moet rebooten
  • Steam Survey krijgt een inclusie voor de Deck, dus de volgende update krijgt een aardverschuiving richting Steam Linux users })
  • De Z is verwijderd van zowel het Russisch als het Oekraïens toetsenboard 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door XanderDrake op 12-05-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 19:35
Bijna 2 weken de SD nu in bezit, niet héél veel mee gedaan, maar even het volgende ondervonden:
  • Veel mensen klaagden over Mafia: Definitive Edition dat niet/slecht draaide op de SD. Ik kan ondertussen zeggen dat ik het spel heb uitgespeeld er op en op de "button prompt" logo'tjes na, geen 1 probleem heb meegemaakt. Zelfs de 2K launcher, na de koppeling met m'n steam account, gaf geen problemen. Maar voor de mensen die het niet weten: Forceer Mafia om op Proton op 6.3-8 te draaien.
  • Mafia II: Definitive Edition ondertussen geïnstalleerd en... Hoewel dat spel wordt aangegeven als speelbaar, vind ik het belabberd werken. Grafisch kan die aardig hoog worden gezet en 30fps behouden, maar er zitten hele irritante stutters en framedips in die constant zijn, ongeacht de situatie waarin het spel zich bevind. Prima als je van A naar B rijdt, wat minder als je in gevecht zit en je wilt richten. Hopelijk wordt dit nog gefixt of heeft iemand tips.
Dat was het weer voor vandaag lieve tweakerts.
Ondertussen ook het "Handheld Gaming Humble Bundle" aangeschaft. :)
Aanrader voor de mensen met een Steamdeck blijkbaar. Ik ben benieuwd! (Vooral naar MW5)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxious
XanderDrake schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:26:
[...]

Ja super goed nieuws. Ik vind dat Valve echt snel schakelt. Is dit de beta versie of al het stable kanaal?
Zijn de nieuwe VRR opties ook al uit beta en in de stable versies? Er staat niets over in deze changelog.

Nog een paar andere awesome updates:
  • Betere performance offline-mode, dus niet meer dat gemiep dat je moet rebooten
  • Steam Survey krijgt een inclusie voor de Deck, dus de volgende update krijgt een aardverschuiving richting Steam Linux users })
Dit is enkel een Steam client update, en is ook uitgerold op Stable. De VRR changes zitten er nog niet in, want die vereisen ook OS image aanpassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:30:
Bijna 2 weken de SD nu in bezit, niet héél veel mee gedaan, maar even het volgende ondervonden:
  • Veel mensen klaagden over Mafia: Definitive Edition dat niet/slecht draaide op de SD. Ik kan ondertussen zeggen dat ik het spel heb uitgespeeld er op en op de "button prompt" logo'tjes na, geen 1 probleem heb meegemaakt. Zelfs de 2K launcher, na de koppeling met m'n steam account, gaf geen problemen. Maar voor de mensen die het niet weten: Forceer Mafia om op Proton op 6.3-8 te draaien.
  • Mafia II: Definitive Edition ondertussen geïnstalleerd en... Hoewel dat spel wordt aangegeven als speelbaar, vind ik het belabberd werken. Grafisch kan die aardig hoog worden gezet en 30fps behouden, maar er zitten hele irritante stutters en framedips in die constant zijn, ongeacht de situatie waarin het spel zich bevind. Prima als je van A naar B rijdt, wat minder als je in gevecht zit en je wilt richten. Hopelijk wordt dit nog gefixt of heeft iemand tips.
Dat was het weer voor vandaag lieve tweakerts.
Ondertussen ook het "Handheld Gaming Humble Bundle" aangeschaft. :)
Aanrader voor de mensen met een Steamdeck blijkbaar. Ik ben benieuwd! (Vooral naar MW5)
Mafia draait bij mij nu idd ook prima na het aanpassen van proton versie. Erg leuk.

Mbt mafia 2 heb je onderstaande denk ik al geprobeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0D6Bzuf0QSroe9rwGjoa6pRwBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/angtihFu6BHT1HYilekHMAWs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
NosferatuX schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Mafia draait bij mij nu idd ook prima na het aanpassen van proton versie. Erg leuk.

Mbt mafia 2 heb je onderstaande denk ik al geprobeerd?

[Afbeelding]
Oh! Helaas physx dus uit. Jammer, maar wellicht is dat de oorzaak van m'n/de problemen. Ik ga het vanavond uitproberen! Bedankt voor het opzoeken!

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickp0078
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-08 08:16
Hallo! Vorige week eindelijk de Steam Deck (256GB) ontvangen en ik ben er erg blij mee! Nu kan ik eindelijk Cyberpunk eens uitspelen. Mijn vriendin vind de Deck echter niet zo leuk, die noemt de Deck namelijk een stofzuiger en daar ben ik het wel met haar over eens.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de ventilator van de Deck? Het schijnt zo te zijn dat de Deck is geleverd met twee verschillende ventilatoren de ene is stiller dan de andere.

iFixit schijnt de stillere ventilatoren te willen verzamelen om vervolgens te kunnen verkopen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

patrickp0078 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:45:
Hallo! Vorige week eindelijk de Steam Deck (256GB) ontvangen en ik ben er erg blij mee! Nu kan ik eindelijk Cyberpunk eens uitspelen. Mijn vriendin vind de Deck echter niet zo leuk, die noemt de Deck namelijk een stofzuiger en daar ben ik het wel met haar over eens.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de ventilator van de Deck? Het schijnt zo te zijn dat de Deck is geleverd met twee verschillende ventilatoren de ene is stiller dan de andere.

iFixit schijnt de stillere ventilatoren te willen verzamelen om vervolgens te kunnen verkopen..
Lees het topic of zoek op ventilator of fan in het topic, genoeg ervaringen niet alleen negatief.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Installeer ook de beta versie, is een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Nu in stable een update is voor per-game profiles (verbaasde me dat dat niet standaard zo werkt) vraag ik me af: als ik nu naar de bèta omschakel (voor de stillere fan + 40 Hz. optie), verlies ik dan de per-game profiles? Of heeft bèta ook een update gehad?

[ Voor 8% gewijzigd door jacobras op 12-05-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jacobras schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:51:
Nu in stable een update is voor per-game profiles (verbaasde me dat dat niet standaard zo werkt) vraag ik me af: als ik nu naar de bèta omschakel (voor de stillere fan + 40 Hz. optie), verlies ik dan de per-game profiles? Of heeft bèta ook een update gehad?
Het zit ook in de beta ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
Er is een steam deck verified bundle bij humble

https://www.humblebundle....55742&cjdata=MXxZfDB8WXww

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

jacobras schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:51:
Wereld van verschil, die bètafunctionaliteit. De fan is heel veel zachter en de refreshrate op wat dan ook kunnen instellen is ideaal. Ik speel Alan Wake nu op 40 Hz. Voelt net zo soepel als 60 voor mij, terwijl 30 als een flinke achteruitgang voelde. De fan hoor ik niet meer en de batterij lijkt een uur langer mee te gaan O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Ik zag hem ook voorbij komen! Ik ben normaal een groot fan van Humble Bundles, heb er echt tientallen.
Alleen van deze weet ik het niet zeker of het de moeite is. Geen knallers die ik wil hebben. Ik ken alleen Orcs must Die en die heb ik al :O Mercenaries 5 misschien?

Er is weer een nieuwe batch games beschikbaar! Days gone, Lego Star wars. FF XIV launcher werkt bijvoorbeeld nu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoDB
Hoe zit dat nu met het verlagen van de Framerate limit? Is het de bedoeling dat je het alleen via gamescope instelt of ook in game (die dat ondersteunen). Sommige games hebben ook een v-sync instelling, moet deze aan of uit staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PhoDB schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:18:
Hoe zit dat nu met het verlagen van de Framerate limit? Is het de bedoeling dat je het alleen via gamescope instelt of ook in game (die dat ondersteunen). Sommige games hebben ook een v-sync instelling, moet deze aan of uit staan?
In game werkt hier vaak minder goed (minder stabiele frame times) dan via gamescope. Ik zou het altijd via gamescope doen (dus vsync aan, frame limit uit in het spel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:21

Mauz1978

Console War Veteran

Zojuist eindelijk het mailtje ontvangen dat ik ‘m kan bestellen en nu slaat ineens de twijfel ineens toe. Ik vind alle reviews maar zozo en vind dan 680 euro neerleggen ineens wel een hele kluif… Komende dagen maar even goed weer de nieuwste filmpjes, reviews en gebruikerservaringen bekijken… Heb tot de 15e om te beslissen.

Something under the bed is drooling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ido_nl
  • Laatst online: 29-04 09:29
Mauz1978 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:17:
Zojuist eindelijk het mailtje ontvangen dat ik ‘m kan bestellen en nu slaat ineens de twijfel ineens toe. Ik vind alle reviews maar zozo en vind dan 680 euro neerleggen ineens wel een hele kluif… Komende dagen maar even goed weer de nieuwste filmpjes, reviews en gebruikerservaringen bekijken… Heb tot de 15e om te beslissen.
Als jij em niet wil, wil ik em wel van je overnemen ;)
Maar inderdaad, hoop geld, maar het is ook nieuw, en nog genoeg kinderziektes, hoop gelukkig oplosbaar met software. En Valve is hard bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackal85
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 07:53
Mauz1978 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:17:
Doorverkopen zal ook niet zo’n probleem zijn als je na een weekje denkt ‘mwoah, toch niet zo boeiend.’ Alleen vervelend als je dan eerst een RMA nodig hebt e.d. Dan kan het even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 07:49
Jackal85 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:24:
[...]

Doorverkopen zal ook niet zo’n probleem zijn als je na een weekje denkt ‘mwoah, toch niet zo boeiend.’ Alleen vervelend als je dan eerst een RMA nodig hebt e.d. Dan kan het even duren.
Ik mocht hem ook gisteren bestellen en gekocht met deze insteek. Als het na een week niets is verkoop ik m door.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gister totaal 4 uur in de trein gezeten voor een bedrijfsfeestje, dus uiteraard de Steam deck mee. Ik moet zeggen dat is wel echt ideaal en maakt het treinen een stuk plezanter :)

Enige domper was dat mijn Sony oordopjes, wf-1000xm3, niet lijken te werken met de deck. Ze pairen wel maar geluid blijft uit de speakers komen. Dus maar zonder geluid gespeeld uiteindelijk want ik wil niet 'that guy' zijn.

Geen idee wat het probleem zou zijn. Bij de audio setting komt geen optie voor de Bluetooth dopjes. Vond verder alleen iemand op Reddit met een soortgelijk probleem maar geen reacties op. Met mijn Audeze headset werkte het eerder wel prima (en met weinig delay waar ik veel klachten over zag).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Tweakerts, ik heb een vraagje.
Ik heb, net als vele van jullie waarschijnlijk, die humblebundle gehaald voor "handheld gaming".
Specifiek ging het mij om MW5, maar dat OMD3 er in zit is ook leuk meegenomen. Wist namelijk niet dat deze bestond (heb OMD2 grijs gespeeld).
Afijn, mijn vraag:

Wat zijn de optimale settings om MW5 op een goede, mooie en stabiele manier te draaien op 30fps/30hz? Ik kan NERGENS iets vinden over een beetje behapbare instellingen, alleen "dat hij goed speelt". Zet je alles té laag dan lijkt het net een PSP game. Zet je alles te hoog dan heb je framedips van hier tot tokyo.
Gisteren een tijdje zitten klooien hier mee en gaf het toen maar op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Finraziel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:10:
Gister totaal 4 uur in de trein gezeten voor een bedrijfsfeestje, dus uiteraard de Steam deck mee. Ik moet zeggen dat is wel echt ideaal en maakt het treinen een stuk plezanter :)

Enige domper was dat mijn Sony oordopjes, wf-1000xm3, niet lijken te werken met de deck. Ze pairen wel maar geluid blijft uit de speakers komen. Dus maar zonder geluid gespeeld uiteindelijk want ik wil niet 'that guy' zijn.

Geen idee wat het probleem zou zijn. Bij de audio setting komt geen optie voor de Bluetooth dopjes. Vond verder alleen iemand op Reddit met een soortgelijk probleem maar geen reacties op. Met mijn Audeze headset werkte het eerder wel prima (en met weinig delay waar ik veel klachten over zag).
Vreemd, ik heb dezelfde dopjes en ze werken sinds het begin prima hier? Delay valt inderdaad mee en is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:01

Ook keertje gehad. Restart van de steam deck heeft het opgelost ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marlinc
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:53
Voor de emulation liefhebbers kan ik echt https://www.emudeck.com/ aanraden, zet emulators voor praktisch alle consoles automatisch voor je op en met Steam ROM Manager komen ze mooi met plaatjes in de Steam UI te staan.

Ben nu zelf wat oude Game Boy en PSP games opnieuw aan het spelen, de tactile feel van de Steam Deck is wel echt veel fijner dan een touchscreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marlinc schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:56:
Voor de emulation liefhebbers kan ik echt https://www.emudeck.com/ aanraden, zet emulators voor praktisch alle consoles automatisch voor je op en met Steam ROM Manager komen ze mooi met plaatjes in de Steam UI te staan.

Ben nu zelf wat oude Game Boy en PSP games opnieuw aan het spelen, de tactile feel van de Steam Deck is wel echt veel fijner dan een touchscreen.
Ja, alleen heel jammer dat hij spellen die via Cemu zijn geinstalleerd niet mee neemt. Ik heb geen single file packages maar store downloads en daar kan ik geen single file package van maken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
LongTimeAgo schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:12:

Wat zijn de optimale settings om MW5 op een goede, mooie en stabiele manier te draaien op 30fps/30hz? Ik kan NERGENS iets vinden over een beetje behapbare instellingen, alleen "dat hij goed speelt". Zet je alles té laag dan lijkt het net een PSP game. Zet je alles te hoog dan heb je framedips van hier tot tokyo.
Gisteren een tijdje zitten klooien hier mee en gaf het toen maar op...
Ik heb het spel niet, dus kan niet exact zeggen wat helpt. Maar misschien medium met FSR Ultra Quality?
In het systeem staat het spel aangeschreven als Playable, niet ideaal voor de Deck. Minimale eisen zijn dan ook een GTX 770, niet bepaald mals. Raar dat ze het dan zo promoten met die bundel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 11:30

ap3nr0ts

hoi

Tadango schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:00:
[...]

Ja, alleen heel jammer dat hij spellen die via Cemu zijn geinstalleerd niet mee neemt. Ik heb geen single file packages maar store downloads en daar kan ik geen single file package van maken :(
Hoe draait Cemu verder op de Deck? Wind Waker HD op dat ding spelen lijkt me echt fantastisch. Het kan ook via mijn Wii U technisch gezien, op een vergelijkbare manier. Maar dat voelt toch goedkoper en meer pover aan dan via deze weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ap3nr0ts schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:53:
[...]

Hoe draait Cemu verder op de Deck? Wind Waker HD op dat ding spelen lijkt me echt fantastisch. Het kan ook via mijn Wii U technisch gezien, op een vergelijkbare manier. Maar dat voelt toch goedkoper en meer pover aan dan via deze weg.
Wii-U emuleert best goed. Het is niet zo vloeiend als op een VM met een 1050TI gek genoeg maar dat zal een driver ding zijn. Dingen als Mario Kart speelt bv erg goed, maar ook Zelda BOTW op 30FPS speelt heel erg netjes. Het enige nadeel is dat Standby niet goed werkt. Spellen lopen dan vast of verkeerd / te snel na een resume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 11:30

ap3nr0ts

hoi

Tadango schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:03:
[...]

Wii-U emuleert best goed. Het is niet zo vloeiend als op een VM met een 1050TI gek genoeg maar dat zal een driver ding zijn. Dingen als Mario Kart speelt bv erg goed, maar ook Zelda BOTW op 30FPS speelt heel erg netjes. Het enige nadeel is dat Standby niet goed werkt. Spellen lopen dan vast of verkeerd / te snel na een resume.
Ah, zonde. Maar dat is overkomelijk. Als je bijvoorbeeld TP of WW HD zou willen spelen (gewoon op 30fps, zoals bij die games het beste werkt naar mijn mening), draait alles dan soepel? Ik mag hopen van wel met een resolutie van 720p, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tadango schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:44:
[...]

Vreemd, ik heb dezelfde dopjes en ze werken sinds het begin prima hier? Delay valt inderdaad mee en is goed te doen.
Dan moet ik er toch nog eens naar kijken... Heb ook niet heel lang geprobeerd omdat ik al wat schuine blikken kreeg van het steeds volume omhoog zetten om te testen of geluid nou uit de speakers of de dopjes zou komen. En ik was moe van het feest en wou gamen, niet tweaken :+ (op de heenweg de dopjes niet gebruikt omdat we met een heleboel collega's bij elkaar zaten en ik me niet helemaal af wou sluiten).

Herstart had ik overigens wel geprobeerd maar hielp niet.

De collega's vonden het trouwens ook wel een interessant ding. Niet dat het zulke gamers zijn die er gelijk een gaan reserveren, maar trok wel wat bekijks.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake
Nou jongens, AMD heeft na lang wachten eindelijk FSR 2.0 uitgebracht. Dit is een temporal upscaler, ipv FSR 1.0's spacial upscaler. Met temporal scaling heb je meer info beschikbaar van vorige gerenderde frames, dus is de scherpte en nauwkeurigheid beter dan FSR 1.0, zonder dat het noemenswaardig zwaarder is voor de hardware. Ideaal voor de Deck, veel beter dan FSR 1.0: de beperkte resolutie van 800p zorgt ervoor dat er nog lagere resoluties moesten worden gebruikt voor spacial upscaling, en die hebben weinig info beschikbaar om te "gokken" wat er gerenderd moest worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8G6N9mT8QjGjCxEXG-I4UucF28=/656x/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2005002902.jpeg?f=imagenormal

En dit blijkt ook in de praktijk :) De eerste game die uitkomt met FSR 2.0, Deathloop, draait heel netjes op de Deck met FSR 2.0. Ik vind het heel cool dat het al meteen werkt, zonder dat we maanden moeten wachten op een dev team die het transleert naar Linux.
Als de developers van AAA games dit soort upscaling standaard introduceert, kunnen we echt heerlijk mee komen met ons kleine monster >:) . Sowieso kan Valve het als een General Setting introduceren, als optie 6 in het Scaling menu _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:21

Mauz1978

Console War Veteran

batumulia schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:16:
[...]

Ik mocht hem ook gisteren bestellen en gekocht met deze insteek. Als het na een week niets is verkoop ik m door.
Ik ga dit ook doen. Zojuist besteld. We zullen zien :).

Something under the bed is drooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
XanderDrake schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:40:
[...]

Ik heb het spel niet, dus kan niet exact zeggen wat helpt. Maar misschien medium met FSR Ultra Quality?
In het systeem staat het spel aangeschreven als Playable, niet ideaal voor de Deck. Minimale eisen zijn dan ook een GTX 770, niet bepaald mals. Raar dat ze het dan zo promoten met die bundel :/
Hij werkt wel en werkt zelfs goed. Vooral op low draait die als een zonnetje.
Probleem alleen is dat op low het er uit ziet als een PSP game (met tevens het rare artefact-texture probleem wat je zag bij veel PSP games, best nostalgisch).
Dus er moeten instellingen hoger/lager te zetten zijn en resolutie aanpassen om gebruik te maken van FSR lijkt ook niet te lukken... Dus hoopte dat iemand anders wellicht al een goede 'middle-ground' heeft weten te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
XanderDrake schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:26:
Nou jongens, AMD heeft na lang wachten eindelijk FSR 2.0 uitgebracht. Dit is een temporal upscaler, ipv FSR 1.0's spacial upscaler. Met temporal scaling heb je meer info beschikbaar van vorige gerenderde frames, dus is de scherpte en nauwkeurigheid beter dan FSR 1.0, zonder dat het noemenswaardig zwaarder is voor de hardware. Ideaal voor de Deck, veel beter dan FSR 1.0: de beperkte resolutie van 800p zorgt ervoor dat er nog lagere resoluties moesten worden gebruikt voor spacial upscaling, en die hebben weinig info beschikbaar om te "gokken" wat er gerenderd moest worden.

[Afbeelding]

En dit blijkt ook in de praktijk :) De eerste game die uitkomt met FSR 2.0, Deathloop, draait heel netjes op de Deck met FSR 2.0. Ik vind het heel cool dat het al meteen werkt, zonder dat we maanden moeten wachten op een dev team die het transleert naar Linux.
Als de developers van AAA games dit soort upscaling standaard introduceert, kunnen we echt heerlijk mee komen met ons kleine monster >:) . Sowieso kan Valve het als een General Setting introduceren, als optie 6 in het Scaling menu _/-\o_
Maar moet FSR 2.0 per game ingesteld/geïmplementeerd worden? Zoals DLSS dat ook moet? Of is het uiteindelijk mogelijk om dit op elke game te doen? Daar lag juist de kracht van FSR 1.0, gewoon elke game, ongeacht de leeftijd, zolang de resolutie lager gezet kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
LongTimeAgo schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:09:
[...]

Maar moet FSR 2.0 per game ingesteld/geïmplementeerd worden? Zoals DLSS dat ook moet? Of is het uiteindelijk mogelijk om dit op elke game te doen? Daar lag juist de kracht van FSR 1.0, gewoon elke game, ongeacht de leeftijd, zolang de resolutie lager gezet kon worden.
Ik hoop dat FSR 2.0 dezelfde "regels" heeft als FSR 1.0: idealiter per game geïmplementeerd want dan is de UI ook goed gescaled, maar in general over alle 3D gerenderde frames ook mogelijk vanuit GameScope.

Ik heb mijn twijfels daarover, trouwens. Als je kijkt naar de volgende slide, heeft AMD het over engine mogelijkheden en integratie van FSR 2.0:
Afbeeldingslocatie: https://www.hwcooling.net/wp-content/uploads/2022/03/N%C3%A1ro%C4%8Dnost-implementace-FSR-2.0-do-hry.png
Het zou kunnen dat dit anders is dan FSR 1.0 en daardoor niet general implementeerbaar. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauthelegendary
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-08 17:16
LongTimeAgo schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:09:
[...]
Ja, FSR 2.0 zal per game moeten (zover ik weet, ben geen expert) en kan dus waarschijnlijk niet als algemene upscale optie gebruikt worden. Net als DLSS heeft het niet alleen de data van de vorige frame nodig maar ook de motion vectors. FSR 1.0 is breder toepasbaar maar kan qua kwaliteit totaal niet opwegen tegen 2.0, DLSS of TSR door de simpliciteit van de techniek. Gelukkig worden upscalers steeds meer een standaard optie in games, en met TSR en FSR 2.0 zijn er geen GPU limitaties meer zoals bij DLSS wat developers enkel meer kan aanmoedigen om het te implementeren. FSR 2.0 is alsnog goed nieuws voor de Steam Deck dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Finraziel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Dan moet ik er toch nog eens naar kijken... Heb ook niet heel lang geprobeerd omdat ik al wat schuine blikken kreeg van het steeds volume omhoog zetten om te testen of geluid nou uit de speakers of de dopjes zou komen. En ik was moe van het feest en wou gamen, niet tweaken :+ (op de heenweg de dopjes niet gebruikt omdat we met een heleboel collega's bij elkaar zaten en ik me niet helemaal af wou sluiten).

Herstart had ik overigens wel geprobeerd maar hielp niet.

De collega's vonden het trouwens ook wel een interessant ding. Niet dat het zulke gamers zijn die er gelijk een gaan reserveren, maar trok wel wat bekijks.
Ik merk wel dat soms de kanalen gek zijn (stemmen niet centraal bv) en dat volume niet reageert (altijd ongeveer 40%). Even standby by en terug en het werkt goed. De software van Sony is ook niet feilloos, doet soms ook gek op de PC of telefoon.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
FSR 2.0 is inderdaad per game, vergelijkbaar met DLSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:43
Bestaat er een manier om legaal aan EmuDeck games te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kadir76 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:40:
Legaal is helaas niet 100% definieerbaar. Als je een medium hebt en zonder de kopieer beveiligingen te omzeilen daar een dump van kan maken dan ben je volgens mij altijd legaal bezig. Moet je beveiligingen omzeilen dan is het volgends de wet niet meer zo. ROM's ergens downloaden is per definitie illegaal ook al bezit je het spel fysiek. Je mag ook geen DVD iso downloaden om te kijken ook al heb je de DVD zelf in bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
kadir76 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:40:
Ja, uiteraard.
Zelf digitale kopieën trekken van je eigen (oude) games. Probleem alleen dan wel is dat je daar vaak óók weer gemodde consoles voor nodig hebt wat dus lastig is.

Zo kan ik al m'n oude Nintendo (3)DS games spelen. Heb een New 2DSXL custom firmware op geduwd waardoor ik elke cartridge kan 'rippen' en zodoende kopieren naar de Steamdeck.

Maar in hoeverre definieer je 'legaal'... Want er zijn andere manieren, die niet besproken mogen worden en dus ook geen advies over ga geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
rauthelegendary schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Ja, FSR 2.0 zal per game moeten (zover ik weet, ben geen expert) en kan dus waarschijnlijk niet als algemene upscale optie gebruikt worden. Net als DLSS heeft het niet alleen de data van de vorige frame nodig maar ook de motion vectors. FSR 1.0 is breder toepasbaar maar kan qua kwaliteit totaal niet opwegen tegen 2.0, DLSS of TSR door de simpliciteit van de techniek. Gelukkig worden upscalers steeds meer een standaard optie in games, en met TSR en FSR 2.0 zijn er geen GPU limitaties meer zoals bij DLSS wat developers enkel meer kan aanmoedigen om het te implementeren. FSR 2.0 is alsnog goed nieuws voor de Steam Deck dus
Bedankt voor het antwoord! (ook aan @XanderDrake )

Je merkt inderdaad dat FSR 1.0 geen wondermiddel is. Sommige games worden er zelfs aantoonbaar slechter van. Ik zie trouwens ook staan dat élke Unreal Engine (4 en 5) game dit in theorie kan implementeren, dus dat is wel erg goed nieuws. Hopelijk ook nog "achteraf" haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
LongTimeAgo schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:46:
Je merkt inderdaad dat FSR 1.0 geen wondermiddel is. Sommige games worden er zelfs aantoonbaar slechter van. Ik zie trouwens ook staan dat élke Unreal Engine (4 en 5) game dit in theorie kan implementeren, dus dat is wel erg goed nieuws. Hopelijk ook nog "achteraf" haha.
Yeah, dat viel mij ook al op. Cyberpunk 2077 is redelijk onscherp op FSR 1.0 Balanced.
Het punt is wel dat je meer opties krijgt om een balans te maken tussen performance, effecten/image quality en energie verbruik. Een mooi voorbeeld is weer Cyberpunk; zonder bepaalde effecten (volgens mij was dat o.a Ambient Occulution) mist de game zijn typische esthetische vibe en kleuren. Dan kan je beter FSR 1.0 aanzetten én de grafische opties aanhouden ipv een scherpere maar saaiere game spelen.

Er waren een paar bugs in de laatste stable update. Mensen klaagde over het verplaatsen van de rumble opties naar een ander menu en ze klaagde ook over dat profile based TDP settings niet werkte voor non-Steam games. Valve heeft die dingen opgelost in werkelijk één dag. Ik denk dat ze iets te bewijzen hebben ofzo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
XanderDrake schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:56:
[...]

Yeah, dat viel mij ook al op. Cyberpunk 2077 is redelijk onscherp op FSR 1.0 Balanced.
Het punt is wel dat je meer opties krijgt om een balans te maken tussen performance, effecten/image quality en energie verbruik. Een mooi voorbeeld is weer Cyberpunk; zonder bepaalde effecten (volgens mij was dat o.a Ambient Occulution) mist de game zijn typische esthetische vibe en kleuren. Dan kan je beter FSR 1.0 aanzetten én de grafische opties aanhouden ipv een scherpere maar saaiere game spelen.

Er waren een paar bugs in de laatste stable update. Mensen klaagde over het verplaatsen van de rumble opties naar een ander menu en ze klaagde ook over dat profile based TDP settings niet werkte voor non-Steam games. Valve heeft die dingen opgelost in werkelijk één dag. Ik denk dat ze iets te bewijzen hebben ofzo :+
Als je het spel hebt moet je voor de grap eens FSR 1.0 proberen met GTA IV (Complete edition).
Indoor plekken en cutscenes met karakters dichtbij zien er werkelijk waar fantastisch uit, amper te onderscheiden van native. Maar dingen op afstand gaan soms compleet fout. Zelfs in cutscenes als de characters nét te ver worden weergeven. Dan krijgen ze een soort dubbel pixel-lijn effect om zich heen.
Maar het spel verder is prima te spelen qua uiterlijk met FSR. En tsja, als je op allerhoogste details gewoon GTA IV in je handen kan spelen met een apparaat dat zo'n 4,5 uur dat spel draaiende kan houden, want performance te over, dan is dat best indrukwekkend als je bedenkt dat de beste PCs ten tijde van dat het spel uit kwam er verschrikkelijk veel moeite mee hadden haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
XanderDrake schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:56:
[...]

Volgens mij is Valve een soort van paradijs voor ontwikkelaars. :+ Uiteraard niet altijd, maar met dit soort dingen zijn ze echt heel snel in oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

offtopic:
Naar Veenendaal toevallig? :9B

Ik heb hetzelfde een aantal keer gehad op o.a. linux mint en ubuntu, toen was het een probleem met de codecs, ook bij bv de SteelSeries Arctis Pro Wireless kan ik kiezen tussen "geluid wat goed klinkt" of "een werkende microfoon" op m'n laptop. Hopelijk maandag het mailtje om te kunnen bestellen, kijken of het bij de SD beter werkt.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Audio drivers zijn er inmiddels voor Windows.
Hi all, we're happy to share that audio drivers are now available for Windows 10 and Windows 11 on Steam Deck! For instructions and more details, please visit the following link: https://t.co/zjU2Ubr8l0
https://twitter.com/OnDeck/status/1525194875406127105

[ Voor 57% gewijzigd door Evernote op 13-05-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evernote schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:24:
Audio drivers zijn er inmiddels voor Windows.
Directe link. Er is ook een nieuwe APU driver. Die is ook nodig om intern geluid te laten werken.

[edit]
Er is ook een nieuw recovery image uit. Revisie 3.

[ Voor 31% gewijzigd door The Zep Man op 13-05-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Mm, hopen dat dualboot ook werkt over een maandje ofzo (gok dat ik over een maand mag bestellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxious
SunnieNL schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:09:
Mm, hopen dat dualboot ook werkt over een maandje ofzo (gok dat ik over een maand mag bestellen)
In feite werkt dat prima, echter niet met SteamOS als OS.

Alternatief kun je Windows installeren op een SD-kaart, en op die manier dual-boot hebben (volume down + power tijdens booten; dan kun je de boot device kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20:57
Noxious schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:10:
[...]

In feite werkt dat prima, echter niet met SteamOS als OS.

Alternatief kun je Windows installeren op een SD-kaart, en op die manier dual-boot hebben (volume down + power tijdens booten; dan kun je de boot device kiezen).
Alleen heb ik zojuist ontdekt dat het installeren van Windows op een SD kaart niet echt goed is voor die SD kaart. Ik merkt het aan Windows die steeds bijna volledig vastloopt. En na het checken van de SD kaart krijg ik redelijk wat fouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:52
SD kaarten zijn dan ook niet gemaakt voor veelvuldig schrijven. Meestal kakt de performance ook behoorlijk in als er tegelijkertijd gelezen en geschreven moet worden, beetje als de ouderwetse mechanische harde schijf van vroeger. Een SSD heeft daar veel minder last van.
Pagina: 1 ... 39 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.