Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tadango wat zijn hal sticks? Probeerde te googlen maar zie voornamelijk drum gerelateerde zaken :+
Is dat een betere kwaliteit stick waarvan verwacht wordt dat die in de deck kan?
Overigens heb ik nul problemen met mijn sticks, eigenlijk heb ik nergens problemen mee, maar ben gewoon benieuwd.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Finraziel schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:30:
@Tadango wat zijn hal sticks? Probeerde te googlen maar zie voornamelijk drum gerelateerde zaken :+
Is dat een betere kwaliteit stick waarvan verwacht wordt dat die in de deck kan?
Overigens heb ik nul problemen met mijn sticks, eigenlijk heb ik nergens problemen mee, maar ben gewoon benieuwd.
Sticks met hal sensoren ipv potmeters. Halsensoren werken met een magnetisch veld en hebben geen mechanische onderdelen die slijten. De magneet beweegt met de stick en een sensor registreert het veranderende magnetische veld. Dit kost nauwelijks meer en is ook niet groter, maar slijt ook niet. Ik gebruik dergelijke sticks in de besturing van mijn modelvliegtuigen en dat werk perfect, al vele jaren. Ik hoorde dat een bedrijf bezig was met sticks voor de steam deck (in een YT video, bron weet ik zo niet meer), deze zullen vast dit jaar ergens te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 14:30
Tadango schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:38:
Ik hoorde dat een bedrijf bezig was met sticks voor de steam deck (in een YT video, bron weet ik zo niet meer), deze zullen vast dit jaar ergens te vinden zijn.
Wat de sticks bijzonder maakt is dat ze aanraking kunnen herkennen (volgens mij in het midden en op de rand). Ik ben benieuwd of die functionaliteit behouden kan blijven met third-party sticks.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Zep Man schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:46:
[...]

Wat de sticks bijzonder maakt is dat ze aanraking kunnen herkennen (volgens mij in het midden en op de rand). Ik ben benieuwd of die functionaliteit behouden kan blijven met third-party sticks.
Uiteraard blijft dat bestaan want het ontwerp is speciaal voor de steam deck. En zo bijzonder is dat niet, een capacitive touch deel op de bovenkant :) Meer dan een electrische verbinding is het niet eigenlijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Tadango schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:48:
Uiteraard blijft dat bestaan want het ontwerp is speciaal voor de steam deck. En zo bijzonder is dat niet, een capacitive touch deel op de bovenkant :) Meer dan een electrische verbinding is het niet eigenlijk.....
Het betreft twee elektrische verbindingen voor twee aanraakoppervlakken. Daarvoor moet wel een draadje of drie lopen tussen een statisch deel en een bewegend deel. Stelt niet veel voor, maar zaken als slijtage moet men ook omheen ontwikkelen. ;)

[edit]
@BM heeft de gevraagde wijzigingen doorgevoerd. Bedankt daarvoor! Vanaf nu graag alle reacties over reserveren, bestellen en leveren in het daarvoor bestemde topic (ook zoals aangegeven door de topicwaarschuwing):

Steam Deck - reservering, bestelling & levering

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 29-04-2022 10:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Ik heb gisteren Rust getest op de Deck, op de laatste experimentele Proton.

Dat werkte redelijk, met de volgende kanttekeningen:
- Je kan geen EAC-enabled servers joinen (99.9%)
- Zo nu en dan een scherm vol errors over dat hij de muiscursor niet kan uitlezen
- Zo'n 40-50 fps met low/medium settings

Het werkte eigenlijk beter dan verwacht. Er wordt blijkbaar toch nog wel aan gewerkt bij Facepunch. Laatst was er een Proton commit (in 7.0-2) die de achtergrondvideo's in het menu fixed en op de Rust Staging branch hebben ze al wat experimenten gehad met een nieuwere EAC-versie die ook onder Linux zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Tadango schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:07:
[...]

Bij alles wat je koopt kan je pech hebben. Het enige punt wat bij iedereen beter kan is de fan. Deze is niet storend wat mij betreft zolang je de deck gemiddeld belast. Bij maximale belasting heb je nu eenmaal koeling nodig. Tot ongeveer 17W is de koeling erg stil nu, daar boven begin je deze snel te horen. Ik heb met spellen nu regelmatig de irritatie dat ik lawaai hoor omdat ik me er erg op focus, maar elke keer is het achtergrond lawaai vanuit het spel zelf :) Backlight is bij mij juist opvallend goed. Mijn monitoren / TV hebben VEEEL meer bleed, mijn deck helemaal niet. Drift is wellicht een loterij maar ik zet er toch hal sticks in zodra deze beschikbaar zijn. Knoppen horen gewoon te werken uiteraard maar die meldingen zijn er nog maar weinig. Haptics verwachten mensen wellicht teveel van. Haptics zijn simpel uitgevoerd naar werken wel.
Heb hem toch maar besteld :p want anders moet ik wel heel lang wachten op de volgende kans.

Heb vanmorgen nog heel wat filmpjes gekeken en de Deck heeft gewoon heel veel potentie. De nieuwe beta software waar je de frametiming van het scherm kunt aanpassen is hier wel een mooi voorbeeld van.

Nu hopen op een goed exemplaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen prijzen meer op de steam deck reservering site?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67jOTXA70OTJtZQm6IyhGzXTcQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1AiidiTsGtcMsJWFhDLkTnHJ.png?f=fotoalbum_large

Zouden de prijzen gaan veranderen? Niet ingelogd staan er ook geen prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 21:35
Tadango schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:53:
Geen prijzen meer op de steam deck reservering site?

[Afbeelding]

Zouden de prijzen gaan veranderen? Niet ingelogd staan er ook geen prijzen.
Ik heb nog wel de prijzen staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VeJ692hX7FrgrkYpGiI6amuEx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CFrzIYUVX1AYmpEJEvGK1kfI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blijkbaar is de SteamOS 3.2 Beta update een home run! De combinatie van de VRR settings van het scherm, SteamOS en GameScope gecombineerd met de nieuwe fan-curve zorgt er voor dat je veel stiller kan gamen én volgens langer met de accu kan doen.
Het is natuurlijk een "compound effect": Als je spellen op 40 ipv 60 FPS speelt en daardoor je APU minder belast plus je scherm minder vaak ververst, heb je het voordeel van lager energie verbruik, maar ook de onderliggende circuits worden minder belast en verlies je daar minder energie aan warmte. Als kers op de taart draait je fan minder hard en wordt je Deck stiller, maar ook de fan verbruikt dan weinig tot geen energie :)

Met als effect dat je in dit voorbeeld geen lawaai hoort en 40%+ meer accutijd hebt _/-\o_

Wie heeft deze beta al geïnstalleerd?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:21:
Blijkbaar is de SteamOS 3.2 Beta update een home run! De combinatie van de VRR settings van het scherm, SteamOS en GameScope gecombineerd met de nieuwe fan-curve zorgt er voor dat je veel stiller kan gamen én volgens langer met de accu kan doen.
Het is natuurlijk een "compound effect": Als je spellen op 40 ipv 60 FPS speelt en daardoor je APU minder belast plus je scherm minder vaak ververst, heb je het voordeel van lager energie verbruik, maar ook de onderliggende circuits worden minder belast en verlies je daar minder energie aan warmte. Als kers op de taart draait je fan minder hard en wordt je Deck stiller, maar ook de fan verbruikt dan weinig tot geen energie :)

Met als effect dat je in dit voorbeeld geen lawaai hoort en 40%+ meer accutijd hebt _/-\o_

Wie heeft deze beta al geïnstalleerd?
Het is voor mij andersom ;) Ik moest eerst op 30Fps spelen maar kan nu op 40Fps spelen, dus ik verbruik nu een hoop meer (23W ipv 17W zeg maar). Maar het is geweldig om mogelijkheden te hebben nu. 25Fps kan nu bv ook en speelt vaak ook nog goed. 20Fps wordt te hakkerig voor mij. Dit is echt revolutionair op een hand held. Wil je stil en zuinig dan kan dat echt super goed nu, maar maximale prestaties haal je er ook goed uit. Alle opties zijn nog wat ruw, maar updates zullen het nog verbeteren. Probleem wat ik nu heb is dat de spellen nog steeds een 60Hz scherm zien, en sommigen dus langzamer draaien op 40Fps. Dat zal vast opgelost worden nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-08 17:13

lithiumangel

Tuurlijk !

XanderDrake schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:21:
Ja, Valve is echt goed hard bezig met support v.d Steamdeck kwa software. Ik sta versteld op de snelheid v.d implementaties van features, hotfixes (update vanaf desktop modus was potentiele bootloop) en fixes.
Kan zelfs Google wat van leren (zie Pixel/Android 12 fiasco als ik het zo mag nalezen v.d ervaringen van Tweakers)

Enfin. Ook een andere belangerijke wijziging is de OS level fan curve. De SD had niet in elke situatie dat de fancurve juist was vooral in idle niet, bleek met name na verschillende stand-by on/off te gebeuren.
Wat dus betekende dat je een super luide unit had terwijl je steam deck in weze niks deed (gewoon in library view/main menu hangen) Dit is nu ook opgelost met deze beta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
lithiumangel schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:07:
Ja, Valve is echt goed hard bezig met support v.d Steamdeck kwa software. Ik sta versteld op de snelheid v.d implementaties van features, hotfixes (update vanaf desktop modus was potentiele bootloop) en fixes.
Kan zelfs Google wat van leren (zie Pixel/Android 12 fiasco als ik het zo mag nalezen v.d ervaringen van Tweakers)
Daarom is het ook een beetje jammer dat veel sites (waaronder T.net) bij het uitkomen van de Steam Deck op 25 februari een review uitbrachten, en er daarna nooit meer naar omkijken. In twee maanden tijd is er al zoveel verbeterd, zowel qua software zelf als compatibiliteit van spellen. Zonder te tweaken kan ik nu al zoveel spelen. Met tweaken gaat er nog een hele wereld open (spellen uit andere stores, multimedia, emulatie, ...).

Als T.net nog een reviewronde eraan zou wijden, dan adviseer ik om te wachten totdat de Windows AMD audio drivers uit zijn. Dan kan opnieuw gekeken worden naar de Deck software zelf, en het draaien van Windows erop (inclusief Windows 11). Ook kan een overzicht gemaakt worden van anti-cheat spellen die ondertussen werken. :)

Zelfs het gebruiken als gewone PC (onder Linux of Windows) zou interessant zijn. Kan iemand er bijvoorbeeld een maand mee werken? :)

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 29-04-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een probleem waar ik niet uit kom: Ik draai Cemu via Steam icm proton, maar mijn HDD is vol zegt Cemu als ik een spel wil toevoegen. Zit er een limiet op de virtuele proton HDD? Beide opslagen hebben veel meer vrij dat wat Cemu ziet. Ik kan nergens een dergelijke limiet vinden om te verhogen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauthelegendary
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-08 17:16
Heb zojuist mijn vervangende Steam Deck ontvangen. Alles lijkt dit keer gelukkig in orde. De rechter analog stick kraakt een beetje, maar ach. Helaas is de fan nog luider dan mijn vorige. De beta software helpt iets, maar ik zal absoluut een andere oplossing hiervoor nodig hebben. Misschien dat ik die tape oplossing probeer of een fan replacement afwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:34
Tadango schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:29:
Even een probleem waar ik niet uit kom: Ik draai Cemu via Steam icm proton, maar mijn HDD is vol zegt Cemu als ik een spel wil toevoegen. Zit er een limiet op de virtuele proton HDD? Beide opslagen hebben veel meer vrij dat wat Cemu ziet. Ik kan nergens een dergelijke limiet vinden om te verhogen :(
https://www.reddit.com/r/...x_on_steam_deck_error_no/
Als ik het zo lees, is het een whine/proton probleem (ofwel, proton op de Deck) waarbij er een folder is met die maximum grootte. Blijkbaar kun je die wel vergroten, maar vraag me niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 16:46
Heb dit ook geprobeerd: https://teddit.net/r/Stea...amsung_pm991a_cut_to_fit/
Lijkt allemaal te werken, ben alleen bang voor dit: https://teddit.net/r/Stea...o_fit/i6bk4v3/?context=10
Dat het Deck er opeens mee ophoud!

Edit: plaatjes toegevoegd

verbonden via nomachine, weergave sensors/df -h, steam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sd-bumjT-3w-P-jtrsaKeE8k48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5nKlZgBzD4ja2GKOZBA5Y18l.png?f=fotoalbum_large

originele deck ssd en geknipte voor tape/alu folie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CH7EtEqjdyJS4ydByn7xNMvy9O4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q8VvgDaxmxnNuwpDNrRCBOsC.png?f=user_large

voordat geknipte ssd in deck ging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNiElz0XKFPa52KIJW2_POFO9AM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bGGZBNIZxTUEboadbn8IRKzA.png?f=user_large

edit2: tijdens verifying van grote game (Doom 2016) haalt de SSD 75C

[ Voor 63% gewijzigd door Zaggy op 29-04-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zaggy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:37:
Lijkt allemaal te werken, ben alleen bang voor dit: https://teddit.net/r/Stea...o_fit/i6bk4v3/?context=10
Ik meen te herinneren dat Valve daar ook iets over gezegd had en het inmiddels opgelost zou moeten zijn.
Gelieve niet mij quoten als er toch nog een SD stuk gaat :>

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik zie hoe bol die metalen afdekking zit, die ook als koel lichaam functioneert, dan zou ik daar zeker afblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iterothpa
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-04-2022
Omdat ik toch wat horror stories heb gelezen op reddit en ook hier over RMA post ik mijn ervaring ook even om het wat the balancen.
Heb op 20 April mijn support ticket aangemaakt en op 22 April opgestuurd naar Valve, en vandaag de replacement binnen gekregen, dus maar 5 werkdagen.
Was aangegeven dat het 7-13 werkdagen (3-5 processing 4-8 verzending) zou duren na Valve hem ontvangt, dus had het langer verwacht zeker met koningsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
originele deck ssd en geknipte voor tape/alu folie
[Afbeelding]
Wordt met aluminiumfolie de SSD niet 1 grote geleider? Je kan er dan maar beter voor zorgen dat die nergens kortsluiting kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:33
iterothpa schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:52:
Omdat ik toch wat horror stories heb gelezen op reddit en ook hier over RMA post ik mijn ervaring ook even om het wat the balancen.
Heb op 20 April mijn support ticket aangemaakt en op 22 April opgestuurd naar Valve, en vandaag de replacement binnen gekregen, dus maar 5 werkdagen.
Was aangegeven dat het 7-13 werkdagen (3-5 processing 4-8 verzending) zou duren na Valve hem ontvangt, dus had het langer verwacht zeker met koningsdag.
En je nieuwe Deck is helemaal in orde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 16:46
The Zep Man schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:00:
[...]
Wordt met aluminiumfolie de SSD niet 1 grote geleider? Je kan er dan maar beter voor zorgen dat die nergens kortsluiting kan maken.
Daarom ook eerst tape over alles en dan folie.

Edit: enkel laagje tape, plakkant aan bovenkant voor de folie

[ Voor 9% gewijzigd door Zaggy op 29-04-2022 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Zaggy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:05:
Daarom ook eerst tape over alles en dan folie.
Hou er rekening mee dat tape weer isoleert. Plak het dus niet over dingen die warm kunnen worden. De charging chip zit niet onder de meegeleverde SSD, dus dat is in ieder geval goed.

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 29-04-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackal85
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-06 07:53
Hier ook een positieve ervaring wat RMA betreft. Op 21 april teruggestuurd met DHL, vandaag via GLS (die gewoon op tijd was) al een nieuwe in huis zonder sticky B-button. Wat dat betreft hebben we geluk hier in Nederland, het hele proces duurt natuurlijk een stuk langer als je vanuit een andere uithoek van Europa moet RMA'en.

Overigens merk ik nu dat er wel wat meer mis was met m'n eerste Deck. De haptics van de trackpads waren snoeihard tijdens het typen, dat heeft deze ook niet. Ook is de fan een stuk stiller, maar dat kan ook door de recente update zijn I guess.

Wat een verschil zeg als je een game als Monster Hunter Rise op 60fps met relatief hoge settings speelt. Even flink doorknallen tot Sunbreak uitkomt. M'n Switch-versie kan op Marktplaats haha.

[ Voor 17% gewijzigd door Jackal85 op 29-04-2022 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iterothpa
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-04-2022
Evernote schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:01:
[...]

En je nieuwe Deck is helemaal in orde?
Yep, geen problemen met deze, althans zover ik kan zien. Buttons werken prima, geen drift en geen probleem in games. Volgensmij heb ik wel de "luide" fan, maar die had ik op de vorige ook en heb er niet echt last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 00:05
Vandaag mijn Steam Deck ontvangen, en ik ben er super blij mee. Ja de fan is duidelijk hoorbaar, maar ik erger me er eigenlijk niet aan.

Gelijk (na updates) maar geprobeerd om er Windows 11 op te draaien. En ik moet zeggen dat dat absoluut prima gaat. Heb Windows To Go via Rufus op een MicroSD kaart gezet. En ja, dat is wat langzaam met het installeren van updates, maar het draait verder gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Williams123
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01 22:37
The Zep Man schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:16:
[...]

Daarom is het ook een beetje jammer dat veel sites (waaronder T.net) bij het uitkomen van de Steam Deck op 25 februari een review uitbrachten, en er daarna nooit meer naar omkijken. In twee maanden tijd is er al zoveel verbeterd, zowel qua software zelf als compatibiliteit van spellen. Zonder te tweaken kan ik nu al zoveel spelen. Met tweaken gaat er nog een hele wereld open (spellen uit andere stores, multimedia, emulatie, ...).

Als T.net nog een reviewronde eraan zou wijden, dan adviseer ik om te wachten totdat de Windows AMD audio drivers uit zijn. Dan kan opnieuw gekeken worden naar de Deck software zelf, en het draaien van Windows erop (inclusief Windows 11). Ook kan een overzicht gemaakt worden van anti-cheat spellen die ondertussen werken. :)

Zelfs het gebruiken als gewone PC (onder Linux of Windows) zou interessant zijn. Kan iemand er bijvoorbeeld een maand mee werken? :)
Ben ik wel mee eens maar dat doen heel veel sites met veel dingen. of soms pas na 1-2 jaar oh laten we hier nog eens naar kijken.

Maar petje af voor valve voor de updates. Draai zelf al nu 3-4 jaar linux only voor mijn dagelijke spul en games.

Enige wat ik nog heb ik een windows VM op mijn server met gpu passthrough voor 2 spelen die niet echt op mijn linux draaien. Waarvan 1 wel op mijn linux laptop 8)7 |:( .
Ben zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:58
ShadLink schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:04:

Gelijk (na updates) maar geprobeerd om er Windows 11 op te draaien. En ik moet zeggen dat dat absoluut prima gaat. Heb Windows To Go via Rufus op een MicroSD kaart gezet. En ja, dat is wat langzaam met het installeren van updates, maar het draait verder gewoon goed.
Werkt het dual boot nu wel? Ik dacht dat Valve had aangegeven dat dual boot nog niet werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
kadir76 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:33:
[...]

Werkt het dual boot nu wel? Ik dacht dat Valve had aangegeven dat dual boot nog niet werkt
Multi-boot heeft altijd gewerkt. Het wordt officieel niet ondersteund en er is geen standaard procedure. Dat maakt niet uit. Het is een PC, en een PC kan je multi-booten.

Een OS op een SD kaart is de simpelste vorm van multi-boot. Tijdens het opstarten hou je volume down ingedrukt en kies je in het UEFI boot menu om te starten vanaf de SD kaart (als daar een besturingssysteem op staat). Done, voor die ene boot. Het heeft geen invloed op wat op de Deck's interne M.2 drive gebeurd, tenzij je in het besturingssysteem dat je start gekke dingen doet. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 30-04-2022 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 00:05
The Zep Man schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 06:32:
[...]

Multi-boot heeft altijd gewerkt. Het wordt officieel niet ondersteund en er is geen standaard procedure. Dat maakt niet uit. Het is een PC, en een PC kan je multi-booten.

Een OS op een SD kaart is de simpelste vorm van multi-boot. Tijdens het opstarten hou je volume down ingedrukt en kies je in het UEFI boot menu om te starten vanaf de SD kaart (als daar een besturingssysteem op staat). Done, voor die ene boot. Het heeft geen invloed op wat op de Deck's interne M.2 drive gebeurd, tenzij je in het besturingssysteem dat je start gekke dingen doet. ;)
De Steam Deck onthoud ook de laatste UEFI bootoptie die je geselecteerd hebt, dus als je de SD kaart selecteert dan blijft hij daarvan opnieuw opstarten. Totdat je iets anders selecteerd of de SD kaart verwijderd voor het opstarten.

Verder heb ik in Windows de interne SSD uitgeschakeld, dus daar gebeurt verder niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Zep Man schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:16:
[...]

T.net maakte duidelijk dat ze alleen maar de destijds huidige staat kunnen reviewen, dat is simpel en wel zo eerlijk. Ze gaven ook aan dat er heel veel potentie zit in het apparaat.

Er zijn een paar reviews gemaakt na een maand gebruik, zoals IGN en the Verge, en die waren iets positiever. Maar nog steeds niet echt lyrisch vanwege de staat van het geheel. Ach ja. Als ik zie dat een 512gb Deck voor 950€ op de v&a te koop is, geloof ik dat het wel goed komt met de populariteit van de Deck ;)

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Wat ik me kan herinneren is dat T.net ook een nogal gekke vergelijking deed met consoles terwijl dit gewoon een handheld PC is volgens alle feitelijke criteria en hij wordt door Valve ook verkocht als PC zijnde.
Vond de T.net review sowieso erg magertjes.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
NosferatuX schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:28:
Wat ik me kan herinneren is dat T.net ook een nogal gekke vergelijking deed met consoles terwijl dit gewoon een handheld PC is volgens alle feitelijke criteria en hij wordt door Valve ook verkocht als PC zijnde.
Vond de T.net review sowieso erg magertjes.
Denk dat we met z’n alle er wel mee eens kunnen zijn dat toen de steam deck net gereleased was deze niet geschikt was voor het grote publiek dus in dat opzicht snap ik de review van tweakers wel.

De reviews waar tweakers snel bij is zijn vrijwel altijd vrij matig en de uitgebreide reviews verschijnen zo laat dat het eigenlijk al geen nut meer heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 22:33
Kan iemand mij helpen? net de laatste update binnengehaald en bij herstart krijg ik een boot error. Iemand anders ervaring mee hoe te fixen?

Update—
*KNIP*

[ Voor 113% gewijzigd door karstnl op 30-04-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
karstnl schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:32:
Kan iemand mij helpen? net de laatste update binnengehaald en bij herstart krijg ik een boot error. Iemand anders ervaring mee hoe te fixen?

Update—
[Afbeelding]
Voer een recovery uit. Je kan SteamOS opnieuw installeren, en alles op je home partitie blijft opgeslagen.

Voer volgende keer SteamOS updates alleen uit vanuit Gaming Mode. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 30-04-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
The Zep Man schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:46:
[...]

Voer een recovery uit. Je kan SteamOS opnieuw installeren, en alles op je home partitie blijft opgeslagen.

Voer volgende keer SteamOS updates alleen uit vanuit Gaming Mode. ;)
De update had ik ook uitgevoerd via de gaming mode, ik zit nooit in de desktop mode. Dus ik snap hier niets van hoe dit kan gebeuren.

Maar is er geen rollback feature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Ik ben zo aan het onderzoeken wat handige apps zijn op de Deck.
Heb nu Anydesk en kwam ook een link tegen naar github met uitleg voor verschillende applicaties om te draaien en om zo ook andere stores beschikbaar te krijgen.
Echter staat daar bar weinig goed uitgelegd. Dus dat mis ik dan nog wel.
Uitleg voor Yuzu heb ik wel gevonden (enige met Yuzu is, dat ik automatisch bij opstarten iedere keer krijg dat hij 2 updates heeft, maar op de pc staat hij ook iedere keer een update uit te voeren bij starten van Yuzu zelf) en Anydesk kun je bijvoorbeeld gewoon vanuit "Discover" installeren en ja, dat is echt wel handig zodat je van alles in desktop mode kan regelen zonder op de Deck zelf te kijken.

Proton staat standaard aan, maar heb ik aangepast via de settings naar de beta reeks. Geen idee of dat verstandig is.

Ik probeer een beetje langzaamaan alles uit te vogelen en linkjes op te slaan zodat ik bij een reset meteen al die dingen kan regelen.
Mocht er interesse zijn, kan ik ze uiteindelijk wel delen en wellicht is het dan handig om het ook in de TS te zetten. Op dat gebied staat er nog weinig in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
karstnl schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:53:
[...]

De update had ik ook uitgevoerd via de gaming mode, ik zit nooit in de desktop mode. Dus ik snap hier niets van hoe dit kan gebeuren.

Maar is er geen rollback feature?
Een rollback is niet nodig. Kies bij recovery voor SteamOS alleen installeren, en je data zou klaar moeten staan na installatie.

Zoals genoemd zijn belangrijke partities dubbel uitgevoerd. Ik weet niet waarom dat voor jouw Deck niet werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 30-04-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
The Zep Man schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:07:
[...]

Een rollback is niet nodig. Kies bij recovery voor SteamOS alleen installeren, en je data zou klaar moeten staan na installatie.

Zoals genoemd zijn belangrijke partities dubbel uitgevoerd. Ik weet niet waarom dat voor jouw Deck niet werkt.
Nu aan het binnen halen, thnks. Maar toch wel bizar (zeker voor leek is dit niet te begrijpen wat er gebeurt) zal wel een bug zijn 8)7 }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithiumangel

lithiumangel

Tuurlijk !

schumi1986 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:34:
[...]

Denk dat we met z’n alle er wel mee eens kunnen zijn dat toen de steam deck net gereleased was deze niet geschikt was voor het grote publiek dus in dat opzicht snap ik de review van tweakers wel.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Simpelweg omdat als je de steamdeck gebruikt "as is" de bedoeling.
Lees: Games via steam instaleert en speelt - er gewoon eigenlijk niks aan de hand is.

Er is een duidelijke aparte tab waar je in de library view per default inkomt wat de "deck compatible" games van je library zijn. Dat is gewoon klik op download en play.

Ik heb heel veel verschillende games geprobeerd, inclusief wat zwaardere zoals Doom Eternal, God Of War etc. etc. en elke game had z`n autoconfig gewoon goed op orde met de 720P (of soms 800P) res met bijpassende settings. Ik hoefde eigenlijk niks te tweaken.Het werkte gewoon out of the box.

En "handheld console" zaken zoals power off drukken voor auto-suspend, en auto-resume later werkt gewoon prima. Terwijl dat nooit in de originele scope zat van die PC games. Dus petje af voor Valve.

Pas als je echt voor maximum batterij leven gaat tweaken, moet je mischien iets meer weten wat voor settings impact heeft op wat zoals de nu in de beta vork 40hz screen mode - en FSR kunnen gebruiken etc. maar FSR is vrij common knowledge voor mensen met een AMD GPU, net zoals DLSS dat is voor Nvidia gebruikers. Dus hoe ver dat echt "advanced" is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithiumangel

lithiumangel

Tuurlijk !

Arunia schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:06:
Ik ben zo aan het onderzoeken wat handige apps zijn op de Deck.
Heb nu Anydesk en kwam ook een link tegen naar github met uitleg voor verschillende applicaties om te draaien en om zo ook andere stores beschikbaar te krijgen.
Echter staat daar bar weinig goed uitgelegd. Dus dat mis ik dan nog wel.
Uitleg voor Yuzu heb ik wel gevonden (enige met Yuzu is, dat ik automatisch bij opstarten iedere keer krijg dat hij 2 updates heeft, maar op de pc staat hij ook iedere keer een update uit te voeren bij starten van Yuzu zelf) en Anydesk kun je bijvoorbeeld gewoon vanuit "Discover" installeren en ja, dat is echt wel handig zodat je van alles in desktop mode kan regelen zonder op de Deck zelf te kijken.
Kwa emulatie is het voor mij gewoon Emudeck.
Je download dat in desktop mode en installeert het. Enige wat je moet doen is kiezen wil je het instaleren op internal storage of SD. En dan kan je een lijstje kiezen met welke emu's je geinstalleerd wilt (paar weken daarvoor instaleerde hij gewoon alles) elke emu word gedownload, geinstalleerd en geconfigureerd voor de Steamdeck. Alles heeft gestandardiseerde key configs over de emulators heen, met een mooie front-end die ook nog eens alles kan scrapen kwa media voor je roms.

Je moet nog een paar kleine dingetjes zelf configgen maar daar krijg je pop-ups voor , dit is om RCPS3 en CEMU nog bepaalde rechten te geven in Desktop mode. Maar het is vrij dummy-proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dat was inderdaad het lijstje, maar het is niet altijd even duidelijk omdat je één van die opties (lucris) al tegen een error aan loopt en het niet duidelijk is wat je moet doen.
Kwam daar wel weer een ander topic op Reddit over tegen, maar nog geen zin gehad om dat uit te zoeken.

@lithiumangel Dat is ook wel een goede. Heb nu yuzu los geinstalleerd staan, maar als dat via emudeck ook kan en goed werkt, dan is dat handiger. Kan het zo voor me zien dat er wel meer emu software op gaat draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door Arunia op 30-04-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel

lithiumangel

Tuurlijk !

Arunia schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:35:
[...]

@lithiumangel Dat is ook wel een goede. Heb nu yuzu los geinstalleerd staan, maar als dat via emudeck ook kan en goed werkt, dan is dat handiger. Kan het zo voor me zien dat er wel meer emu software op gaat draaien.
Ik heb een 256GB steamdeck. De interne storage is puur voor steam games, en vervolgens een 512GB SD kaartje en die is puur voor emulatie. Was er een paar dagen mee bezig maar heb die hele kaart vol met een curated selectie van games voor elke systeem van arcade/2600 t/m Switch, met uitzondering van PS4 en X360 en Vita.

Voor de Vita (die ik overigens nog heb liggen, was m`n voorgaande go-to portable emulator, en zal hem nog steeds wel gebruiken voor bepaalde tripjes waarbij de steamdeck te groot en lomp voor is) is er geen emulator, en de PS4 is te zwaar om te emuleren, maar gelukkig hebben we nu PS4 PC ports ala HZD/GOW etc. X360 is ook een beetje lastig met emuleren kwa performance, maar niet nodig gezien genoeg games van dat tijdperk ook op steam staan. Denk aan Shadow of Morder etc. Heb wel PS3 emulatie erop voor enkele cherry-picked games. Persona 5 draait er goed op bijvoorbeeld :-D

[ Voor 31% gewijzigd door lithiumangel op 30-04-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@lithiumangel Haha, zo ongeveer inderdaad. Kan eerlijkheidshalve zeggen dat ik de roms heb van alle gameconsole spellen tot een bepaald niveau. :+
Daar gaan een aantal spellen die ik ontzettend tof vind ook zeker wel op de Deck van komen.

Zelf heb ik de 512GB versie en gooi alles op de Deck zelf. Denk dat dat wel goed komt. Gewoon emu map onder Documents en daar scheiden op alle verschillende consoles.

[ Voor 26% gewijzigd door Arunia op 30-04-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karstnl
The Zep Man schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:07:
[...]

Echt top, werkte perfect en mega snel 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:29

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Vraagje over de emulator roms. Is dat legaal? Ik had namelijk EmuDock geinstalleerd omdat ik wel geinteresseerd ben in oude games, maar volgens mij is het gewoon een tool om roms in te laden en bevat het zelf geen roms. Hoe kan ik hier aan komen (als het legaal is natuurlijk)?

Heb me nog nooit in dat wereldje begeeft, dus mijn excuses als de vraag ongepast is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Yzord schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:59:
Vraagje over de emulator roms. Is dat legaal? Ik had namelijk EmuDock geinstalleerd omdat ik wel geinteresseerd ben in oude games, maar volgens mij is het gewoon een tool om roms in te laden en bevat het zelf geen roms. Hoe kan ik hier aan komen (als het legaal is natuurlijk)?

Heb me nog nooit in dat wereldje begeeft, dus mijn excuses als de vraag ongepast is.
De tools zijn legaal, de roms niet .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Yzord schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:59:
EmuDeck is volledig legaal. Het configureert alleen een sliert emulators en helpt met integratie in Steam. Het regelt geen ROMs, en gebruikers moeten ook de BIOS bestanden verzorgen die sommige emulators vereisen.

ROMs zijn volgens enkel de letter van de wet in bijvoorbeeld de VS net zo legaal als dat je ze van je eigen mediadragers in jouw bezit hebt geript zonder beveiligingen te doorbreken. In Nederland wordt bijvoorbeeld getoetst naar de gedachte achter de wet. Daar hou ik het bij, want ik ben geen advocaat. :+

Vraag niet op T.net waar je BIOS of ROM bestanden kan krijgen. Niet dat je dit deed, maar ik waarschuw even voor het geval dat. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 30-04-2022 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:29

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

The Zep Man schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:11:
[...]

Vraag niet op T.net waar je BIOS of ROM bestanden kan krijgen. Niet dat je dit deed, maar ik waarschuw even voor het geval dat. ;)
Ik wil er ook niet om vragen. Ik wilde gewoon weten wat nu de gehele situatie rondom ROMS enzo is namelijk. Ik had al zo'n gevoel dat het niet direct legaal zou zijn.

Bedankt voor je antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
Gisteren een probleem gehad met het booten. Na het werken in de desktop modus wilde ik een reboot doen, bootloop waarbij de cursor even zichtbaar was.

Mocht je ook dit probleem ooit hebben, recovery stick maken volgens de instructies. In mijn geval was het booten naar recovery al genoeg, daarna kon ik weer verder.

Vreemd probleem, maar goed, de desktop modus is iets wat de meeste gebruikers waarschijnlijk niet gebruiken en aangezien ik hier niets over kon vinden lijkt dit een incident te zijn.

Voor het fout ging was ik bezig met Bottles (een emulatielaag software), Symbolic Links en bij het aanmaken van een bottle ging het fout. Niet echt een gebruikelijke usecase, dus waarschijnlijk de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
MoonRaven schreef op zondag 1 mei 2022 @ 02:40:
Gisteren een probleem gehad met het booten. Na het werken in de desktop modus wilde ik een reboot doen, bootloop waarbij de cursor even zichtbaar was.
Dit komt waarschijnlijk door een bug waarbij SteamOS geactualiseerd worst in Desktop Mode. Het is een bekend probleem en Valve waarschuwt ervoor. Het beste dat je voorlopig kan doen is in Gaming Mode controleren of er updates zijn voordat je overschakelt naar Desktop Mode.
Voor het fout ging was ik bezig met Bottles (een emulatielaag software), Symbolic Links en bij het aanmaken van een bottle ging het fout. Niet echt een gebruikelijke usecase, dus waarschijnlijk de oorzaak.
Ah, dit kan ook de oorzaak zijn. Ja, je hebt zelf de vrijheid om het systeem onbruikbaar te maken. Gelukkig is de reparatie simpel en niet destructief. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dacht gisteren even een netwerk link te maken in desktop mode, maar wachtwoorden invullen voor smb shares lukt dus niet.
Vandaag maar eens via anydesk kijken of ik ergens een optie mis of niet. Dan heb ik met even wat meer mogelijkheden middels toetsenbord en muis.
Had wel iets gevonden op Reddit, maar die optie kreeg ik niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:47

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Arunia schreef op zondag 1 mei 2022 @ 07:47:
Dacht gisteren even een netwerk link te maken in desktop mode, maar wachtwoorden invullen voor smb shares lukt dus niet.
Vandaag maar eens via anydesk kijken of ik ergens een optie mis of niet. Dan heb ik met even wat meer mogelijkheden middels toetsenbord en muis.
Had wel iets gevonden op Reddit, maar die optie kreeg ik niet verder.
Dit zou moeten werken, dit heb ik gisteren nog gedaan. Je moet wel voor de Windows Shares optie kiezen voor SMB niet Samba.
En met Anydesk werkt dit wel het fijnste, de on-screen keyboard lijkt bij mij wel eens karakters over te slaan. Niet erg handig bij een wachwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Arunia schreef op zondag 1 mei 2022 @ 07:47:
Waarom zou dat niet werken? :?

In een terminal (vereist een account wachtwoord voor deck om sudo te kunnen gebruiken):
code:
1
sudo mount -o username=user //host/share /mnt

In Dolphin (geeft een venster voor een gebruikersnaam en wachtwoord):
code:
1
smb://host/share

Beiden getest. Bij beiden kon ik een wachtwoord invoeren met het virtuele toetsenbord. Uiteraard moet Steam wel gestart zijn om het virtuele toetsenbord bruikbaar te maken (via Steam+Ⓧ).

Sinds de laatste update werkt het virtuele toetsenbord een stuk beter in Desktop Mode. Het is nog niet perfect (functietoetsen lijken nog niet te werken), maar voor simpele invoer werkt het nu fatsoenlijk.
Psycho_Mantis schreef op zondag 1 mei 2022 @ 07:51:
En met Anydesk werkt dit wel het fijnste, de on-screen keyboard lijkt bij mij wel eens karakters over te slaan. Niet erg handig bij een wachwoord.
Gebruik niet het touch screen voor het virtuele toetsenbord in Desktop Mode. Gebruik de trackpads. Dat is even wennen, maar het werkt best wel goed.

[edit]
Om een beschrijfbare share te hebben met de eerste opdracht kan je iets als dit gebruiken:
sudo mount -o username=user,gid=1000,uid=1000 //host/share /mnt
Uiteraard moet je ook schrijfrechten hebben op de share op de server.

[ Voor 58% gewijzigd door The Zep Man op 01-05-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Psycho_Mantis @The Zep Man dat is het vreemde, ik krijg geen wachtwoord optie.
Maar ga er vanmiddag nog eens aan zitten. Denk dat het ook geen shares zijn omdat ik een server op basis van Windows 10 pro gebruik. Misschien ben ik met een "/" wel gewoon klaar.

Ga er vanmiddag nog eens mee aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Arunia schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:05:
Denk dat het ook geen shares zijn omdat ik een server op basis van Windows 10 pro gebruik. Misschien ben ik met een "/" wel gewoon klaar.
Zonder share kan je geen gebruik maken van shares. SMB kent geen /. / wordt enkel gebruikt door tools om door de server geadverteerde shares te tonen, wat niet gaat werken met een mount opdracht. In Dolphin werkt / daarvoor wel (dus smb://host/ of smb://host). Je krijgt dan een lijst met shares als de server deze adverteert, maar authenticatie kan vereist zijn.

Het klinkt alsof je server niet benaderbaar is voor je Steam Deck. Heb je eerst wel eens alle complexe variabelen weggenomen en een andere Windows computer exact hetzelfde netwerkpad laten bewandelen om je SMB share te benaderen? Als dat niet werkt, dan gaat het ook niet werken op de Steam Deck.

Oh, en dankzij het eerdere testen weet ik nu dat SMB ondersteuning native aanwezig is op de Steam Deck op laag en hoog niveau. Dat is best wel fijn. :P

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 01-05-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:57
Hebben anderen hier ook soms dat als je in desktop mode (inclusief extern scherm) je de SD uit standby haalt, dat het scherm dan zwart blijft? Workaround voor nu is de SD weer terug in standby zetten, usb c hub kabel er uit, aanzetten en kabel weer aansluiten.

Hopelijk wordt daar nog een keer naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
dhrto schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:31:
[...]

Die zijn er wel hoor, maar vaak wel een stuk duurder ;)
Dit is een van de goedkopere:
https://www.amazon.de/dp/B081YGDBG7?ref_=ast_sto_dp

EDIT wil je meer functionaliteit, kun je altijd kijken naar een usb-c dock van een van de laptop merken, zoals https://www.coolblue.nl/p...tion-usb-c-3-1-gen-2.html
heb nu een paar dagen dieUNI hub, en werkt perfect! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
sderooij schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:35:
Hebben anderen hier ook soms dat als je in desktop mode (inclusief extern scherm) je de SD uit standby haalt, dat het scherm dan zwart blijft?
Het interne scherm, het externe scherm, of beiden? Toont je externe scherm een zwart beeld, of blijft die in standby mode?

Multi-monitor ondersteuning onder Linux is soms... dodgy. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
The Zep Man schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Het interne scherm, het externe scherm, of beiden? Toont je externe scherm een zwart beeld, of blijft die in standby mode?

Multi-monitor ondersteuning onder Linux is soms... dodgy. :P
beiden blijven zwart :) hehe dat dacht ik dus al...we hebben een goede workaround :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rauthelegendary
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-08 17:16
Heeft iemand hier ervaring met Origin games toevoegen als non-Steam game? Ik heb deze guide gevolgd om Origin en daarna de Mass Effect Legendary Edition te installeren. De game werkt prima als ik eerst Origin start via een Steam shortcut en dan handmatig Mass Effect start in Origin. Het gaat fout als ik rechtstreeks Mass Effect wil starten via een Steam shortcut. Het start dan namelijk wel Origin op, maar geeft een melding dat Mass Effect niet geinstalleerd is. De compat data path is correct (als ik het weghaal krijg ik meteen een melding dat Origin niet geinstalleerd is), beide staan op de interne drive en ik heb ook al geprobeerd om system links toe te voegen in beide richtingen, maar ik blijf dezelfde melding krijgen. Het is niet het eind van de wereld aangezien het dus wel werkt als ik eerst zelf Origin start. Ziet er alleen leuker uit als ik Mass Effect in mijn Steam library heb staan in plaats van Origin.

Ik heb Lutris nog niet geprobeerd, zou dat het eenvoudiger maken om dit te bereiken?

Celeste lijkt helemaal niet op te starten via Heroic dus tot nu toe weinig succes met non Steam games 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 14:58
Zo, wat een ervaring met GLS en wat fijn om het systeem eindelijk in handen te hebben! Met een hoop eigenaardigheden en 'werk' dat je moet verrichten om bepaalde spellen aan de praat te krijgen...
Toch ben ik nog steeds uiterst verrast over het kunnen spelen van Triple-A spellen... Overal, zonder draden!

Mijn eerste impressies zijn als volgt, kort samengevat:
- Systeem voelt zwaar, totdat je hem stevig in beide handen vasthoudt, dan voelt die gewoon goed en handelbaar.
- Desktop mode blijft een beetje raar. Dat je Steam + X moet drukken om toetsenbord te openen en dat je het rechtertouchpad als muis pas volledig kan gebruiken wanneer steam draait (en als Steam niet draait, je R (bumper) moet gebruiken als linkermuisknop) voelt telkens vreemd. Tevens stond desktop mode bij mij standaard in 'light mode' terwijl alle text óók wit was. Duurde even om die dark mode te vinden, maar daarna kon ik alles keurig zien.
- Rechterkant trilling/feedback was EXTREEM hoog. Zo hoog zelfs dat ik het idee had dat deze 'los' gemonteerd zat binnen in ofzoiets. Bij instellingen hem lager gezet (beide trouwens) en hoewel ze nog steeds niet helemaal gelijk zijn, wel een heel stuk fijner zo.
- Ik heb waarschijnlijk een 'fluitende fan' versie, maar met 1 van de updates lijken ze dit DEELS gefixed te hebben. Tevens klopt het inderdaad dat het fluiten stopt als je 2 fans met je vinger afsluit en/of op bepaalde plekken op de achterkant drukt.

- "Steamdeck verified" werken echt als een zonnetje en vrijwel meteen na installatie. Het is gaaf én bizar tegelijk.
- "Playable - with limitations" variëren nog enorm, maar over het algemeen werken ze wel met alleen maar wat eigenaardigheden met controller instellingen of grafische instellingen die raar kunnen doen.
- "Unknown" - erg interessant om deze spellen te proberen. Soms werken ze fantastisch en weet je niet waar het probleem zit, soms starten ze niet eens.

De volgende spellen/software geprobeerd:
- Mafia: Definitive Edition: Wat een lust voor het oog op de Deck! Je moet helaas wel eerst wat dingen doen voordat het werkt, maar als je hem forceert op Proton 6.3-8, het spel limiteert op 30fps en 1280x720p, dan kan je het spel vrijwel volledig stabiel op medium settings draaien. Je batterij draineert wel in anderhalf uur leeg bij het spelen van dit spel, omdat die een constante 20+W blijft gebruiken.
- Elite Dangerous: Odyssey: Ik heb meerdere dingen geprobeerd om dit spel stabiel 30fps te laten draaien op 1280x800, maar het is extreem instabiel, voor nu. Zelfs op "low" settings. Het spel forceren naar 540p en dan FSR draaien helpt totaal niet en maakt de beeldkwaliteit zelfs erger.
- Emudeck: Al mijn oude gebackupte Nintendo (3)DS roms weer kunnen spelen. Te gaaf, niets meer aan toe te voegen. Installatie was gewoon onwijs makkelijk!
- Wreckfest: Hoge instellingen, werkt vrijwel direct, 60fps, beuken met auto's zonder dips, keurig.
- Psychonauts: Een spel dat LANG op mijn lijstje stond om te doen en wilde deze héél graag spelen op de SteamDeck. Probleem is alleen dat er iets niet helemaal goed loopt met de controller instellingen want het spel blijft "muis en toetsenbord" zien ipv een controller. Beeld blijft draaien, menu toetsen doen het niet en het frustreert enorm om het te troubleshooten als je nergens bij kan op een redelijk normale manier. Hier moet ik nog maar later eens op terugkomen. (Spel, want oud, draait wel super soepel verder).
Spellen die ik binnenkort ga proberen, zonder verified: Day of the Tentacle remastered, GTA IV: Complete collection, Mafia II definitive edition, Mafia III, Project Wingman. (Niet persé in die volgorde)

Al bij al echt een top systeem. Ik kan spellen spelen op de bank en wanneer m'n dochter (10 maanden) mij nodig heeft, zet ik dat ding op standby/pauze en pak hem weer op wanneer ik verder kan spelen. Kost geen/amper batterij en geeft geen gedoe!

Extra tip:
Wanneer je trouwens met je SteamDeck NAS share folders in wilt kunnen gaan (bijv mijn WD MyCloud EX2 Ultra) moet je het volgende intypen op Dolphin: "smb://user@nas-naamofIP/"
user: Als er gebruikers op je NAS staan, vul dan een gebruikersnaam in.
nas-naamofIP: De naam van je NAS of het IP adres van je NAS.
Ik heb zitten zoeken naar dit en stuitte toen op deze oplossing op Reddit. Ik kan dus mijn NAS niet op zonder die "user@".

De vragen die bij mij wel open blijven staan waar ik nog meer naar moet zoeken zijn:
- FSR: Hoe werkt dit als meeste spellen niet lager dan 1280x720 gaan? Bij de spellen die wel 960x540 (bijv.) gaan, lijkt FSR meer kwaad te doen dan goed.
- GPU, wattage en andere limitaties aanzetten en toevoegen om batterij levensduur te verlengen. Dit is best lastig want verschilt ook nog enorm per spel en er is nog weinig per spel over te vinden.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
rauthelegendary schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:29:
Heeft iemand hier ervaring met Origin games toevoegen als non-Steam game? Ik heb deze guide gevolgd om Origin en daarna de Mass Effect Legendary Edition te installeren. De game werkt prima als ik eerst Origin start via een Steam shortcut en dan handmatig Mass Effect start in Origin. Het gaat fout als ik rechtstreeks Mass Effect wil starten via een Steam shortcut. Het start dan namelijk wel Origin op, maar geeft een melding dat Mass Effect niet geinstalleerd is. De compat data path is correct (als ik het weghaal krijg ik meteen een melding dat Origin niet geinstalleerd is), beide staan op de interne drive en ik heb ook al geprobeerd om system links toe te voegen in beide richtingen, maar ik blijf dezelfde melding krijgen. Het is niet het eind van de wereld aangezien het dus wel werkt als ik eerst zelf Origin start. Ziet er alleen leuker uit als ik Mass Effect in mijn Steam library heb staan in plaats van Origin.

Ik heb Lutris nog niet geprobeerd, zou dat het eenvoudiger maken om dit te bereiken?

Celeste lijkt helemaal niet op te starten via Heroic dus tot nu toe weinig succes met non Steam games 😅
Ik moet ook eerst de origin launcher aanzwengelen voordat ik een spel kan spelen, andere manieren hebben ook niet mogen helpen om direct spelen te starten (zoals met Steam spellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoonRaven
The Zep Man schreef op zondag 1 mei 2022 @ 06:34:
[...]

Dit komt waarschijnlijk door een bug waarbij SteamOS geactualiseerd worst in Desktop Mode. Het is een bekend probleem en Valve waarschuwt ervoor. Het beste dat je voorlopig kan doen is in Gaming Mode controleren of er updates zijn voordat je overschakelt naar Desktop Mode.
In gaming mode had ik geen updates klaar staan, sterker nog, ik zat in desktop mode en toen deed ik een reboot. Gelukkig is Valve snel met updates.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
Die smb://user@ip-adres/ werkt perfect. Wordt meteen gevraagd naar wachtwoord. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Arunia schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:10:
Die smb://user@ip-adres/ werkt perfect. Wordt meteen gevraagd naar wachtwoord. Thanks!
smb://user:password@ip-adres kan je ook doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Qunix schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:22:
[...]

smb://user:password@ip-adres kan je ook doen.
Dat is inderdaad een goeie. Scheelt ook weer. Denk dat ik daar wel een shortcut van maak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb een post gevonden op de Deck reddit waar ze oplaad voltages nader bespreken. Een paar punten om samen te vatten, ik ga daar vervolgens later verder op in:
  1. Als je oplaadt terwijl je je Deck aan hebt staan en je accu is bijna vol, wordt de batterij bijna altijd niet meer opgeladen. Dit heet passthrough en dat is goed voor je batterij, want die wordt dan niet onder druk gezet en wordt minder warm.
  2. De Deck laadt op 15v USB PD terwijl hij aanstaat, dat is ook wat ik zie met mijn powerbank. De theorie is vervolgens dat een 18 watt PD lader, zoals van een smartphone, geen 15v kan leveren en daardoor de Deck niet oplaad tijdens het gebruik! De lader zal vervolgens rebooten zonder de Deck op te laden. Als hij op standby staat is het geen probleem.
  3. De Deck probeert altijd 38+ watt te krijgen van zijn oplader als hij aanstaat, waardoor 30 watt PD laders herstarten als je ze koppelt aan de Deck, zoals bij 18 watt laders. Dit is bevestigt in een Duitse review.
Ik was sceptisch rondom 2 en 3, en ben daarom gaan testen. Conclusie: Het Klopt! De Deck zegt dat hij (traag) aan het opladen is, als ik hem in-game in het menu aan laat staan terwijl ik hem aan een smartphone lader heb hangen. Maar als ik vervolgens kijk naar de staat van de accu loopt deze wel gewoon leeg!
Dit blijft ook zo als ik de Deck op de meest efficiente manier laat draaien, dus met 15FPS en het SoC power limiet op 3 watt, nog steeds loopt de accu leeg... Punt 3 zal dan ook wel kloppen.
Conclusie
Koop minstens een 40 watt USB PD oplader als je je Deck wilt opladen. De meeste Smartphone laders zullen niet goed werken, tenzij je de Deck op standby laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:26:
Ik heb een post gevonden op de Deck reddit waar ze oplaad voltages nader bespreken. Een paar punten om samen te vatten, ik ga daar vervolgens later verder op in:
  1. Als je oplaadt terwijl je je Deck aan hebt staan, wordt de batterij bijna altijd niet opgeladen. Dit heet passthrough en dat is goed voor je batterij, want die wordt dan niet onder druk gezet en wordt minder warm.
  2. De Deck laadt op 15v USB PD terwijl hij aanstaat, dat is ook wat ik zie met mijn powerbank. De theorie is vervolgens dat een 18 watt PD lader, zoals van een smartphone, geen 15v kan leveren en daardoor de Deck niet oplaad tijdens het gebruik! De lader zal vervolgens rebooten zonder de Deck op te laden. Als hij op standby staat is het geen probleem.
  3. De Deck probeert altijd 38+ watt te krijgen van zijn oplader als hij aanstaat, waardoor 30 watt PD laders herstarten als je ze koppelt aan de Deck, zoals bij 18 watt laders. Dit is bevestigt in een Duitse review.
Ik was sceptisch rondom 2 en 3, en ben daarom gaan testen. Conclusie: Het Klopt! De Deck zegt dat hij (traag) aan het opladen is, als ik hem in-game in het menu aan laat staan terwijl ik hem aan een smartphone lader heb hangen. Maar als ik vervolgens kijk naar de staat van de accu loopt deze wel gewoon leeg!
Dit blijft ook zo als ik de Deck op de meest efficiente manier laat draaien, dus met 15FPS en het SoC power limiet op 3 watt, nog steeds loopt de accu leeg... Punt 3 zal dan ook wel kloppen.
Conclusie
Koop minstens een 40 watt USB PD oplader als je je Deck wilt opladen. De meeste Smartphone laders zullen niet goed werken, tenzij je de Deck op standby laat staan.
Met punt 1 bedoel je dan denk ik 'als de accu al bijna vol is'? Want ik laad mijn deck eigenlijk altijd op terwijl hij aan staat en dat gaat prima. Als hij uit gaat stop ik hem in zijn case en dus niet aan de lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Finraziel schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:34:
[...]

Met punt 1 bedoel je dan denk ik 'als de accu al bijna vol is'? Want ik laad mijn deck eigenlijk altijd op terwijl hij aan staat en dat gaat prima. Als hij uit gaat stop ik hem in zijn case en dus niet aan de lader.
Klopt, ik pas het aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Echt.
GTA IV complete collection werkt ongelofelijk goed.
Op de 30 fps stand gaat dat op hoogste details en zelfs dan hoeft de fan amper te draaien. Kan gewoon 60fps draaien maar dan slurpt die wel de accu leeg.

En daar had de 9800GT en GTX260 (of was het 280?) Best wel enorme moeite mee.

[ Voor 12% gewijzigd door LongTimeAgo op 01-05-2022 18:12 ]

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Als dat ding uitstaat, en je de stekker erin doet, gaat hij dan aan? Of laad hij alleen op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Qunix schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:13:
Als dat ding uitstaat, en je de stekker erin doet, gaat hij dan aan? Of laad hij alleen op?
Laad alleen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Kleine kanttekening:
Bij mij ging hij uit de doos meteen aan op het moment dat de oplader werd aangesloten. Daarna is dit niet meer voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
The Zep Man schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Kleine kanttekening:
Bij mij ging hij uit de doos meteen aan op het moment dat de oplader werd aangesloten. Daarna is dit niet meer voorgekomen.
Ah dus ik had niet perongeluk die aanknop ingedrukt, het hoorde zo te gaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel

lithiumangel

Tuurlijk !

LongTimeAgo schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:56:

Spellen die ik binnenkort ga proberen, zonder verified: Day of the Tentacle remastered, GTA IV: Complete collection, Mafia II definitive edition, Mafia III, Project Wingman. (Niet persé in die volgorde)

- GPU, wattage en andere limitaties aanzetten en toevoegen om batterij levensduur te verlengen. Dit is best lastig want verschilt ook nog enorm per spel en er is nog weinig per spel over te vinden.
Ik kan je al wat tijd besparen door te zeggen dat Project wingman gewoon keihard op de "non supported" status staat. En hij doet het idd ook niet.

Ace combat 7 daarintegen werkt als een trein (60fps out of the box) - en is nu te koop voor 9,99 bij cdkeys.com

Tsjah. Dat is de aard van het beestje. De SD is een handheld PC met beperkte hardware. Je moet het zelf optimizen naar wil je meer performance en grafishe praal, of wil je meer batterij leven. Dit moet je dus gewoon zelf uitvogelen want zowieso is voor iedereen de tolerantie ook anders. Ik zou het prima vinden als ik een game kon spelen met maar 2,5 uur batterij want ik commute alleen maar (max 40 mins) en dan zit m`n steamdeck aan een dock op kantoor voor prik. Dus ga ik voor max gfx/fps

Wat ED:odyssey betreft;dat was altijd de brakste big update geweest, zelfs computers met 2070's hadden moeite ermee. De performance is na een jaar +/- wel iets verbeterd. Maar ED:Odyssy is en blijft enorm zwaar vanwege het feit dat de engine niet erg goed met de ground stuff overweg kan. Dus dat verbaasd me niks dat de SD er weining mee kan. Tevens niet echt een goede match voor de SD als je het aan mij vraagt aangezien je een flink aantal controls nodig heb in ED wat je gewoon niet hebt op feitelijk een X360 controller layout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Phawx heeft een video uitgebracht over SteamOS 3.2:

Mijn take:
De 3.1 en 3.2 updates hebben meer opties die we nog niet besproken hebben, zoals Variable Rate Shading (VRS). Dit is een globale optie waarbij veel stukken in je game simpeler worden gerendered, om zo minder rekenkracht te verbruiken. Hij raadt het niet aan om deze versie van VRS (2x2) te gebruiken omdat het er vaak niet zo mooi uit ziet, blokkig. Volgende versies van VRS kunnen bijvoorbeeld "kennis" bezitten over welke gebieden van je view op de game minder belangrijk zijn dan andere om zo efficienter in te zetten op de de gebieden waar je wel vaak naar kijkt. Hier heeft Intel het uitgelegd.

Hij is natuurlijk wel een groot fan van 40Hz gamen. Deze feature is namelijk bij elkaar genomen nog voordeliger dan je zou denken. Ik had eerder over het "compound effect" van je Deck minder te belasten bij minder frames. Phawx zegt dat dit met name door de Zen 2 CPU komt. Deze blijft vaak omhoog clocken ondanks dat het niet nodig is voor het spel soepel te spelen, terwijl de GPU exact gebruik wat het nodig heeft voor de frames te renderen. Hij ziet dus dat je bij 40Hz makkelijker de Zen 2 cores lager kan laten clocken, terwijl de RDNA 2.0 GPU al perfect doet wat het zou moeten doen.
Goed voor de accu en de fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:02:
The Phawx heeft een video uitgebracht over SteamOS 3.2:
[YouTube: Steam Deck MASSIVE UPDATE! - 40Hz IS LIFE / Why I Don't Recommend 2x2 VRS atm]
Mijn take:
De 3.1 en 3.2 updates hebben meer opties die we nog niet besproken hebben, zoals Variable Rate Shading (VRS). Dit is een globale optie waarbij veel stukken in je game simpeler worden gerendered, om zo minder rekenkracht te verbruiken. Hij raadt het niet aan om deze versie van VRS (2x2) te gebruiken omdat het er vaak niet zo mooi uit ziet, blokkig. Volgende versies van VRS kunnen bijvoorbeeld "kennis" bezitten over welke gebieden van je view op de game minder belangrijk zijn dan andere om zo efficienter in te zetten op de de gebieden waar je wel vaak naar kijkt. Hier heeft Intel het uitgelegd.

Hij is natuurlijk wel een groot fan van 40Hz gamen. Deze feature is namelijk bij elkaar genomen nog voordeliger dan je zou denken. Ik had eerder over het "compound effect" van je Deck minder te belasten bij minder frames. Phawx zegt dat dit met name door de Zen 2 CPU komt. Deze blijft vaak omhoog clocken ondanks dat het niet nodig is voor het spel soepel te spelen, terwijl de GPU exact gebruik wat het nodig heeft voor de frames te renderen. Hij ziet dus dat je bij 40Hz makkelijker de Zen 2 cores lager kan laten clocken, terwijl de RDNA 2.0 GPU al perfect doet wat het zou moeten doen.
Goed voor de accu en de fan!
Interessant wat hij zegt ook over vrs en dat de cpu al je power op kan eten. Had het zelf ook in Sekiro aangezet, maar het leek helemaal niks te doen voor fps of powerdraw, zag er alleen maar beduidend slechter uit. Interessant om nog eens te kijken wat de cpu dan eigenlijk aan het doen is.

Verder ook wel benieuwd naar die 40 Hz, maar ik zit vooralsnog niet op beta en weet niet of ik er zo'n haast mee heb... Wellicht dat ik het eens ga proberen. Ben wel benieuwd hoe het aanvoelt. De stap in frametime van 30 naar 40 fps is in ieder geval even groot als van 40 naar 60 fps, dus zou zomaar kunnen dat het inderdaad genoeg is. 30 fps vind ik namelijk echt te schokkerig nog eigenlijk. Met gsync op de desktop pc heb ik in ieder geval ook wel gemerkt dat ik er helemaal geen last van had als een game een beetje tussen de 40 en 50 fps zwabberde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
lithiumangel schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:46:
[...]

Ik kan je al wat tijd besparen door te zeggen dat Project wingman gewoon keihard op de "non supported" status staat. En hij doet het idd ook niet.

Ace combat 7 daarintegen werkt als een trein (60fps out of the box) - en is nu te koop voor 9,99 bij cdkeys.com

Tsjah. Dat is de aard van het beestje. De SD is een handheld PC met beperkte hardware. Je moet het zelf optimizen naar wil je meer performance en grafishe praal, of wil je meer batterij leven. Dit moet je dus gewoon zelf uitvogelen want zowieso is voor iedereen de tolerantie ook anders. Ik zou het prima vinden als ik een game kon spelen met maar 2,5 uur batterij want ik commute alleen maar (max 40 mins) en dan zit m`n steamdeck aan een dock op kantoor voor prik. Dus ga ik voor max gfx/fps

Wat ED:odyssey betreft;dat was altijd de brakste big update geweest, zelfs computers met 2070's hadden moeite ermee. De performance is na een jaar +/- wel iets verbeterd. Maar ED:Odyssy is en blijft enorm zwaar vanwege het feit dat de engine niet erg goed met de ground stuff overweg kan. Dus dat verbaasd me niks dat de SD er weining mee kan. Tevens niet echt een goede match voor de SD als je het aan mij vraagt aangezien je een flink aantal controls nodig heb in ED wat je gewoon niet hebt op feitelijk een X360 controller layout.
Project Wingman getest en die werkt. Echter komt het aantal FPS niet boven de 35 uit en is die heel 'choppy', dus zelfs een stabiele 30 fps haal je niet. Maar besturingswijs doet die het helemaal prima. Beetje lekker speelbaar is een ander verhaal helaas.
En Ace Combat 7 heb ik al compleet grijs gespeeld haha, kan er niets meer in unlocken. (PW eigenlijk ook al grijs gespeeld, maar die Conquest mode wilde ik toch een keer goed doorpakken)

Elite Dangerous Odyssey issues ben ik mee bekend. Had met mijn 2070 op de desktop eigenlijk weinig problemen, in tegenstelling tot wat ik online veel las. Maar zelfs in je schip draait het gewoon niet lekker op de SD.
En over de controls, tsja, ik kan er mee leven. Speel ED op PC al sinds t begin en met X360 controller en kwam nooit knoppen tekort. Alles was wel onder een sub categorie toe te wijzen (bijv A, B, X of Y ingedrukt houden en dan 1 van de pijltjes toetsen gebruiken.), zo kom je al een heel eind. Dus ik weet zeker dat t ook moet lukken op de SD qua controls. Nu maar hopen dat een Proton versie of update vanuit Frontier Developments (reken er niet op...) de performance kan fixen...

Day of the Tentacle remastered: Heeft een "Native linux versie", maar die heeft geen audio. Dus gewoon t spel forceren Proton 7.0 gebruiken en t spel draait als de tierelier!
Tevens GTA IV draait zo onwijs goed, dat je t spel op best wel hoge details met minimale wattage kan spelen. Sterker nog, zet je t spel op 540p en FSR aan, dan lijkt die op sommige fronten beter/scherper dan native resolutie (maar op veel fronten, zoals langere afstanden, is het beduidend slechter). Echt bizar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel

lithiumangel

Tuurlijk !

LongTimeAgo schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:25:
[...]

Project Wingman getest en die werkt. Echter komt het aantal FPS niet boven de 35 uit en is die heel 'choppy', dus zelfs een stabiele 30 fps haal je niet. Maar besturingswijs doet die het helemaal prima. Beetje lekker speelbaar is een ander verhaal helaas.
oh nice, w.s. is Proton ondertussen ook ge-update voor meer compatibility (Valve is iig super rap met updates uitbrengen, elke week weer wat nieuws) Day 1 op m`n steamdeck had ik o.a Project Wingman gedownload en die werkte niet, crash terug naar de library view. Wel jammer om te horen dat de performance nog niet is waar het hoort te zijn. Ik zou verwachten dat het ongeveer gelijk zou draaien als Ace 7. Arcade vlieg games zijn meestal niet zo zwaar.

Ik zelf had altijd issues met Odyssey vorig jaar desodanks 3080 dus had ik die update maar voor lief gelaten.
Maar wel jammer om te horen dat zelfs in space het niet opschiet.

[ Voor 9% gewijzigd door lithiumangel op 01-05-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik ben gisteren bezig geweest om Playstation Remote Play aan de gang te krijgen met Chiaki, maar krijg het net niet goed genoeg werkend dat het speelbaar is. Te veel happeringen ondanks ik de settings nog wat heb gefinetuned.
Jammer, want leek mij wel lekker om vanaf de bank nog een beetje te trophy hunten terwijl mijn vrouw gewoon TV kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Psycho_Mantis schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:17:
Ik ben gisteren bezig geweest om Playstation Remote Play aan de gang te krijgen met Chiaki, maar krijg het net niet goed genoeg werkend dat het speelbaar is. Te veel happeringen ondanks ik de settings nog wat heb gefinetuned.
Dat hoeft niet aan je Deck te liggen. Heb je het bijvoorbeeld bedraad getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

The Zep Man schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:47:
[...]

Dat hoeft niet aan je Deck te liggen. Heb je het bijvoorbeeld bedraad getest?
Bedoel je de steamdeck aan de UTP kabel? Ik heb daar helaas niet de juiste kabels voor.
De PS5 is al reeds bedraad.

edit:
https://community.ui.com/...29-4621-a693-24536017cd95

Misschien eens de PS5 op wifi zetten. Misschien heb je wel ergens een punt :+

[ Voor 25% gewijzigd door Psycho_Mantis op 02-05-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Psycho_Mantis schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:22:
Bedoel je de steamdeck aan de UTP kabel?
Precies dat. :)

Een USB-C hub met een ethernet adapter ingebouwd hoeft niet zo duur te zijn. Of een USB-C hub zonder ethernet adapter, met een losse USB ethernet adapter.

Ik vermoed dat het wel eens aan het draadloze netwerk kan liggen. Niet alleen is bandbreedte een punt, maar ook latency en onderbrekingen. Bij het streamen van media zal je dat niet snel merken doordat een buffer opgebouwd wordt. Bij iets 'realtime' merk je het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 02-05-2022 09:38 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2GUwfySa9RZFVZXeB8E6RDiVks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYNcsPOjv3jWCqJYmIOHJsBC.jpg?f=fotoalbum_large

Het leven is zo zwaar.... Camping wifi testen op de steam deck :) Is een betaald netwerk maar ping is goed en stabiel. Online rocket League speelde prima (server ping van 18). Helaas niet snel dus de updates heb ik uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Williams123
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01 22:37
Tadango schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:54:
[Afbeelding]

Het leven is zo zwaar.... Camping wifi testen op de steam deck :) Is een betaald netwerk maar ping is goed en stabiel. Online rocket League speelde prima (server ping van 18). Helaas niet snel dus de updates heb ik uitgezet.
Echt zwaar afzien dit. Niet normaal _/-\o_ _/-\o_ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 19:29

ap3nr0ts

hoi

Vandaag ga ik wel van het beste uit uiteraard. Mei is begonnen. Kom maar op. :+

(Nee. Eind mei ga ik stiekem van uit.)

Heeft iemand die nieuwe beta al geprobeerd en geconcludeerd of het wat voor fan-geluid betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ap3nr0ts schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:53:
Vandaag ga ik wel van het beste uit uiteraard. Mei is begonnen. Kom maar op. :+

(Nee. Eind mei ga ik stiekem van uit.)

Heeft iemand die nieuwe beta al geprobeerd en geconcludeerd of het wat voor fan-geluid betekent?
Een stuk rustiger bij lage belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 19:29

ap3nr0ts

hoi

Tadango schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:08:
[...]

Een stuk rustiger bij lage belasting.
Nice. Ik hoop dat dat veel uitmaakt bij hoe ik hem wil gebruiken (emuleren, games zoals Trails of Cold Steel zodra ik Trails to Azure uit heb, oudere klassiekers zoals Portal opnieuw spelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Tadango schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:54:
[Afbeelding]

Is dat de 512 met anti reflectie? Ziet er goed uit zo op de foto met de zon erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Mijn behuizing is niet helemaal okay. Wil 'm daarvoor terug sturen. RMA label gister ontvangen, maar moet over 2.5 weken naar het buitenland. Aan de ene kant lees ik positieve verhalen zoals hierboven dat de looptijden best okay zijn maar aan de andere kant ook hele slechte verhalen.

Is het recent wat beter qua RMA afhandeling?

[ Voor 7% gewijzigd door Sn0wblind op 02-05-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Qunix schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Is dat de 512 met anti reflectie? Ziet er goed uit zo op de foto met de zon erop.
Nee, 256 zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Sn0wblind schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:37:
Mijn behuizing is niet helemaal okay. Wil 'm daarvoor terug sturen. RMA label gister ontvangen, maar moet over 2.5 weken naar het buitenland. Aan de ene kant lees ik positieve verhalen zoals hierboven dat de looptijden best okay zijn maar aan de andere kant ook hele slechte verhalen.

Is het recent wat beter qua RMA afhandeling?
Mijn Steam Deck is afgelopen donderdag bij Valve aangekomen en er staat nog steeds als status: ‘wacht op retourzending’.

Dit proces zou 24 tot 48 uur moeten duren volgens Steam Support maar in de praktijk lijkt het hier toch eerder om 5 tot 10 werkdagen te gaan. (En in extreme gevallen 15+ dagen)

In theorie zou er nog genoeg tijd moeten zijn tussen nu en je vakantie maar houdt er rekening mee dat het niet snel gaat en er een kans bestaat dat ie niet op tijd terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Evernote schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:50:
[...]

Mijn Steam Deck is afgelopen donderdag bij Valve aangekomen en er staat nog steeds als status: ‘wacht op retourzending’.

Dit proces zou 24 tot 48 uur moeten duren volgens Steam Support maar in de praktijk lijkt het hier toch eerder om 5 tot 10 werkdagen te gaan. (En in extreme gevallen 15+ dagen)

In theorie zou er nog genoeg tijd moeten zijn tussen nu en je vakantie maar houdt er rekening mee dat het niet snel gaat en er een kans bestaat dat ie niet op tijd terug is.
Heb je geprobeerd het process te versnellen door contact op te nemen met Valve?

Dacht oorspronkelijk om het na mijn trip anders af te handelen, alleen kort daarna ben ik voor 3 maanden zelfs weg. Was al zo blij dat ik voor dit alles de Steamdeck in ontvangst mocht nemen.

Als ze gewoon los backplates verkochten had ik dat gedaan maar ik vrees omdat het serie nummer op de backplate staat dat deze part niet los verkocht gaat worden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Sn0wblind schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Heb je geprobeerd het process te versnellen door contact op te nemen met Valve?

Dacht oorspronkelijk om het na mijn trip anders af te handelen, alleen kort daarna ben ik voor 3 maanden zelfs weg. Was al zo blij dat ik voor dit alles de Steamdeck in ontvangst mocht nemen.

Als ze gewoon los backplates verkochten had ik dat gedaan maar ik vrees omdat het serie nummer op de backplate staat dat deze part niet los verkocht gaat worden in de toekomst.
Ik heb afgelopen vrijdag wel aangeven dat de track & trace code aangaf dat het pakketje was aangekomen.
Daar werd toen ook op gereageerd dat het tot 48 uur kan duren voordat er iets veranderd, morgen ga ik Steam Support weer een berichtje doen om te kijken waar het staat maar op Reddit lees ik voornamelijk dat Steam Support gewoon niet meer reageert als je om een opvolging vraagt.

Het lijkt mij inderdaad ook dat die backplates mogelijk niet los verkocht gaan worden maar daar komen we als het goed is relatief snel achter als iFixit straks onderdelen gaat aanbieden.

[ Voor 4% gewijzigd door Evernote op 02-05-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithiumangel

lithiumangel

Tuurlijk !

Psycho_Mantis schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:17:
Jammer, want leek mij wel lekker om vanaf de bank nog een beetje te trophy hunten terwijl mijn vrouw gewoon TV kan kijken.
Smartphone bracket voor je dualshock controler kopen bij amazon en op die manier met de officiele remote play app ? Doe ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

The Zep Man schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:34:
[...]

Precies dat. :)

Een USB-C hub met een ethernet adapter ingebouwd hoeft niet zo duur te zijn. Of een USB-C hub zonder ethernet adapter, met een losse USB ethernet adapter.

Ik vermoed dat het wel eens aan het draadloze netwerk kan liggen. Niet alleen is bandbreedte een punt, maar ook latency en onderbrekingen. Bij het streamen van media zal je dat niet snel merken doordat een buffer opgebouwd wordt. Bij iets 'realtime' merk je het wel.
Je hebt gelijk, het is een wifi probleem. Even remoteplay geprobeerd met de officiele app op mijn imac. Op kabel werkt het top, wanneer ik op wifi zit is de ervaring even beroerd als op de steamdeck.
Zal vast wel weer 1 af andere vage setting zijn op m'n netwerkspul.

Maar de steamdeck is dus het probleem gelukkig niet.
lithiumangel schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:14:
[...]

Smartphone bracket voor je dualshock controler kopen bij amazon en op die manier met de officiele remote play app ? Doe ik ook.
Nee, telefoon is te klein en iPad is te groot. Steamdeck is perfect qua formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Psycho_Mantis schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:22:
Op kabel werkt het top, wanneer ik op wifi zit is de ervaring even beroerd als op de steamdeck.
Zal vast wel weer 1 af andere vage setting zijn op m'n netwerkspul.
Het ligt ook aan hoe 'vrij' het luchtruim is van andere signalen op hetzelfde kanaal. Test eens met 5 GHz op een vrij kanaal waar niets anders op zit, in dezelfde ruimte als waar het access point staat (als dat lukt).

Pagina: 1 ... 36 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.