Zo, wat een ervaring met GLS en wat fijn om het systeem eindelijk in handen te hebben! Met een hoop eigenaardigheden en 'werk' dat je moet verrichten om bepaalde spellen aan de praat te krijgen...
Toch ben ik nog steeds uiterst verrast over het kunnen spelen van Triple-A spellen... Overal, zonder draden!
Mijn eerste impressies zijn als volgt, kort samengevat:
- Systeem voelt zwaar, totdat je hem stevig in beide handen vasthoudt, dan voelt die gewoon goed en handelbaar.
- Desktop mode blijft een beetje raar. Dat je Steam + X moet drukken om toetsenbord te openen en dat je het rechtertouchpad als muis pas volledig kan gebruiken wanneer steam draait (en als Steam niet draait, je R (bumper) moet gebruiken als linkermuisknop) voelt telkens vreemd. Tevens stond desktop mode bij mij standaard in 'light mode' terwijl alle text óók wit was. Duurde even om die dark mode te vinden, maar daarna kon ik alles keurig zien.
- Rechterkant trilling/feedback was EXTREEM hoog. Zo hoog zelfs dat ik het idee had dat deze 'los' gemonteerd zat binnen in ofzoiets. Bij instellingen hem lager gezet (beide trouwens) en hoewel ze nog steeds niet helemaal gelijk zijn, wel een heel stuk fijner zo.
- Ik heb waarschijnlijk een 'fluitende fan' versie, maar met 1 van de updates lijken ze dit DEELS gefixed te hebben. Tevens klopt het inderdaad dat het fluiten stopt als je 2 fans met je vinger afsluit en/of op bepaalde plekken op de achterkant drukt.
- "Steamdeck verified" werken echt als een zonnetje en vrijwel meteen na installatie. Het is gaaf én bizar tegelijk.
- "Playable - with limitations" variëren nog enorm, maar over het algemeen werken ze wel met alleen maar wat eigenaardigheden met controller instellingen of grafische instellingen die raar kunnen doen.
- "Unknown" - erg interessant om deze spellen te proberen. Soms werken ze fantastisch en weet je niet waar het probleem zit, soms starten ze niet eens.
De volgende spellen/software geprobeerd:
- Mafia: Definitive Edition: Wat een lust voor het oog op de Deck! Je moet helaas wel eerst wat dingen doen voordat het werkt, maar als je hem forceert op Proton 6.3-8, het spel limiteert op 30fps en 1280x720p, dan kan je het spel vrijwel volledig stabiel op medium settings draaien. Je batterij draineert wel in anderhalf uur leeg bij het spelen van dit spel, omdat die een constante 20+W blijft gebruiken.
- Elite Dangerous: Odyssey: Ik heb meerdere dingen geprobeerd om dit spel stabiel 30fps te laten draaien op 1280x800, maar het is extreem instabiel, voor nu. Zelfs op "low" settings. Het spel forceren naar 540p en dan FSR draaien helpt totaal niet en maakt de beeldkwaliteit zelfs erger.
- Emudeck: Al mijn oude gebackupte Nintendo (3)DS roms weer kunnen spelen. Te gaaf, niets meer aan toe te voegen. Installatie was gewoon onwijs makkelijk!
- Wreckfest: Hoge instellingen, werkt vrijwel direct, 60fps, beuken met auto's zonder dips, keurig.
- Psychonauts: Een spel dat LANG op mijn lijstje stond om te doen en wilde deze héél graag spelen op de SteamDeck. Probleem is alleen dat er iets niet helemaal goed loopt met de controller instellingen want het spel blijft "muis en toetsenbord" zien ipv een controller. Beeld blijft draaien, menu toetsen doen het niet en het frustreert enorm om het te troubleshooten als je nergens bij kan op een redelijk normale manier. Hier moet ik nog maar later eens op terugkomen. (Spel, want oud, draait wel super soepel verder).
Spellen die ik binnenkort ga proberen, zonder verified: Day of the Tentacle remastered, GTA IV: Complete collection, Mafia II definitive edition, Mafia III, Project Wingman. (Niet persé in die volgorde)
Al bij al echt een top systeem. Ik kan spellen spelen op de bank en wanneer m'n dochter (10 maanden) mij nodig heeft, zet ik dat ding op standby/pauze en pak hem weer op wanneer ik verder kan spelen. Kost geen/amper batterij en geeft geen gedoe!
Extra tip:
Wanneer je trouwens met je SteamDeck NAS share folders in wilt kunnen gaan (bijv mijn WD MyCloud EX2 Ultra) moet je het volgende intypen op Dolphin: "smb://user@nas-naamofIP/"
user: Als er gebruikers op je NAS staan, vul dan een gebruikersnaam in.
nas-naamofIP: De naam van je NAS of het IP adres van je NAS.
Ik heb zitten zoeken naar dit en stuitte toen op deze oplossing op Reddit. Ik kan dus mijn NAS niet op zonder die "user@".
De vragen die bij mij wel open blijven staan waar ik nog meer naar moet zoeken zijn:
- FSR: Hoe werkt dit als meeste spellen niet lager dan 1280x720 gaan? Bij de spellen die wel 960x540 (bijv.) gaan, lijkt FSR meer kwaad te doen dan goed.
- GPU, wattage en andere limitaties aanzetten en toevoegen om batterij levensduur te verlengen. Dit is best lastig want verschilt ook nog enorm per spel en er is nog weinig per spel over te vinden.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |