Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:12

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Heeft me wel 2 uur in totaal gekost, maar ik kan nu ook zonder problemen Xbox Cloud Gaming en PlayStation Cloud gebruiken op de Steam Deck. Ja ik had gewoon de browser kunnen gebruiken en daar heen gaan, maar nu heb ik het gewoon direct bij de hand via 1 knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-e_U6OmmhY_x99UK92sXEOm2iI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOTiAjpRXGvRQjUftWFzVW6z.jpg?f=fotoalbum_large

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:25

PinusRigida

I put the p in pool.

HTT-Thalan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Ok, dus ik moet echt rekenen - games handheld, docked mode puur desktopgebruik?
Zoals anderen zeggen, hangt af van game.

Bij veel games werkt het docken naadloos en is het meteen mooi. Bij anderen "zie" je de lage resolutie op je grote scherm en heb je dus idd. het effect als je resolutie verhoogt, je performance daalt, logisch natuurlijk, maar vermits de SD toch al geen high performance-beest is, loop je bij zware games wel snel tegen de limiet aan.

Ik speel meestal docked bij games die veel button-mashing nodig hebben, gewoon omdat ik dan toch veel liever één van m'n controllers gebruik en omdat m'n X en A buttons op m'n SD beginnen te piepen. :D
En sommige niet te performante story-mode games voor de immersie.

Ideale games bvb om docked te spelen i.m.o. : Roguelit(k)es zoals Hades 1 & 2, niet te performance-heavy en lekker vanuit de bank met een DualSense/Shock controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberw00d
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:27
PinusRigida schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Zoals anderen zeggen, hangt af van game.

Bij veel games werkt het docken naadloos en is het meteen mooi. Bij anderen "zie" je de lage resolutie op je grote scherm en heb je dus idd. het effect als je resolutie verhoogt, je performance daalt, logisch natuurlijk, maar vermits de SD toch al geen high performance-beest is, loop je bij zware games wel snel tegen de limiet aan.

Ik speel meestal docked bij games die veel button-mashing nodig hebben, gewoon omdat ik dan toch veel liever één van m'n controllers gebruik en omdat m'n X en A buttons op m'n SD beginnen te piepen. :D
En sommige niet te performante story-mode games voor de immersie.

Ideale games bvb om docked te spelen i.m.o. : Roguelit(k)es zoals Hades 1 & 2, niet te performance-heavy en lekker vanuit de bank met een DualSense/Shock controller.
Ik heb eigenlijk bij alle games die ik speel altijd het gedoe dat ik weer de settings moet aanpassen als ik naar docked ga en andersom . Dit maakt het snel even op tv verder spelen zoals hij switch 1/2 niet echt een lekker ervaring . Ik speel eigenlijk alleen handheld daardoor op de Steam deck . Ik merk nu ik de switch 2 heb ik juist zodra het kan ik docked speel en als het niet mogelijk is omdat de tv in gebruik is dan pas handheld speel. En nee de settings aanpassen is geen wereld werk maar niet iets wat ik wil als ik lekker in een game bezig ben. Hades 2 bv daardoor voor de Switch 2 gekocht want ook daar
Moet je de resolutie aanpassen als je docked speelt op de deck

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberw00d op 13-10-2025 16:16 ]

Nintendo Switch 2 | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberw00d
Cyberw00d schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:14:
[...]

Ik heb eigenlijk bij alle games die ik speel altijd het gedoe dat ik weer de settings moet aanpassen als ik naar docked ga en andersom . Dit maakt het snel even op tv verder spelen zoals hij switch 1/2 niet echt een lekker ervaring . Ik speel eigenlijk alleen handheld daardoor op de Steam deck . Ik merk nu ik de switch 2 heb ik juist zodra het kan ik docked speel en als het niet mogelijk is omdat de tv in gebruik is dan pas handheld speel. En nee de settings aanpassen is geen wereld werk maar niet iets wat ik wil als ik lekker in een game bezig ben.
Hades 2 bv daarom juist ook op de Switch 2 gekocht want ook daar moet je resolutie bv aanpassen zodra docked op de deck

Nintendo Switch 2 | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb eigenlijk bij alle games die ik speel altijd het gedoe dat ik weer de settings moet aanpassen als ik naar docked ga en andersom . Dit maakt het snel even op tv verder spelen zoals hij switch 1/2 niet echt een lekker ervaring . Ik speel eigenlijk alleen handheld daardoor op de Steam deck . Ik merk nu ik de switch 2 heb ik juist zodra het kan ik docked speel en als het niet mogelijk is omdat de tv in gebruik is dan pas handheld speel. En nee de settings aanpassen is geen wereld werk maar niet iets wat ik wil als ik lekker in een game bezig ben. Hades 2 bv daardoor voor de Switch 2 gekocht want ook daar
Als de game goed genoeg draait op de hogere resolutie, kun je dat dan niet gewoon zo laten staan als je handheld speelt? Ik meen dat je dan ook gewoon een superresolutie kunt gebruiken en dan downsamplet hij automatisch naar het 800p scherm.
Of zoals gezegd gewoon de lagere resolutie accepteren op de tv...
Niet dat je geen voorkeur voor de switch mag hebben natuurlijk hoor, dat staat ieder vrij, maar het klinkt als een probleem met een relatief makkelijke oplossing voor mij :)

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberw00d
Finraziel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:10:
[...]

Als de game goed genoeg draait op de hogere resolutie, kun je dat dan niet gewoon zo laten staan als je handheld speelt? Ik meen dat je dan ook gewoon een superresolutie kunt gebruiken en dan downsamplet hij automatisch naar het 800p scherm.
Of zoals gezegd gewoon de lagere resolutie accepteren op de tv...
Niet dat je geen voorkeur voor de switch mag hebben natuurlijk hoor, dat staat ieder vrij, maar het klinkt als een probleem met een relatief makkelijke oplossing voor mij :)
Als ik 800p op mijn 4K tv draai is het gewoon niet scherp . Dus nee dat is geen oplossing 😮‍💨 ik heb voorheen wel veel games op de tv gespeeld dus ik zeg niet dat het niet kan alleen je bent wel altijd bezig met iets in de settings aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyberw00d schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:40:
[...]

Als ik 800p op mijn 4K tv draai is het gewoon niet scherp . Dus nee dat is geen oplossing 😮‍💨 ik heb voorheen wel veel games op de tv gespeeld dus ik zeg niet dat het niet kan alleen je bent wel altijd bezig met iets in de settings aanpassen.
Mijn eerste voorstel was dan ook andersom, op fhd laten staan als je handheld speelt.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberw00d
Finraziel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:31:
[...]

Mijn eerste voorstel was dan ook andersom, op fhd laten staan als je handheld speelt.
Ja zoals ik al zei het is geen enorme ramp en het is prima te doen alleen vind ik het zelf net altijd niet naadloos werken maar het is ook niet het concept van de Steam deck natuurlijk . Ik gebruik hem zelf handheld alleen daardoor .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Max
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-10 19:39
HTT-Thalan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Ok, dus ik moet echt rekenen - games handheld, docked mode puur desktopgebruik?
Voor AAA titles niet geschikt inderdaad, platform games etc. werkt prima. Speel bijv. met veel plezier dan Hades. Rocket League gaat ook nog net op 1080p. Iemand ga al aan dat als je de resolutie niet verhoogd dat het wel te doen is maar voor mij persoonlijk is dat te lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-10 13:48
Ik speel momenteel Kingdom Come: Deliverance (1), soms handheld maar meestal docked. Dat wisselt dan tussen een beamer (volgens mij 1080p) en een 4K tv maar die schaalt flink terug denk ik. Performed in alle gevallen prima rond de 40-50fps, soms drops naar 30 als je galoppeert in wat drukkere gebieden. Voor mij staat het spelplezier voorop, ik heb dan ook geen zin om tijd te steken in FSR etc, dat gaat van mn toch al schaarse gametijd af. Er zijn volgens mij zat AAA titels die je prima doked kunt spelen, maar niet iedereen is zo snel tevreden als ik misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:25

PinusRigida

I put the p in pool.

[...]

Vreemd dat je dat bij Hades 2 ook hebt want ik moet niks aanpassen als ik Hades 2 docked speel. Nu, de tv waarop ik m'n dock aansluit is dan ook maar een 1080p, en eigenlijk kijk ik bij Hades en Hades 2 nooit naar de resolutie omdat de games toch native vlot draaien.
Wellicht is er een verschil hoor, maar dan valt het me toch helemaal niet op, als me bij Hades en Hades 2 iets opvalt is het wel de kleur dat op m'n tv toch niet zo "popt" als op het OLED scherm van m'n SD.

Bij andere games heb ik het ook al gehad idd. sommige games lijken echt nergens op in native SD resolutie op een groot scherm én zijn te zwaar om speelbaar te zijn op hogere resolutie. Bvb. Dead Space (Remaster)

Dat gezegd, zo'n 85% van de tijd speel ik ook gewoon handheld op m'n SD.

[ Voor 7% gewijzigd door PinusRigida op 14-10-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberw00d
PinusRigida schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:54:
[...]

Vreemd dat je dat bij Hades 2 ook hebt want ik moet niks aanpassen als ik Hades 2 docked speel. Nu, de tv waarop ik m'n dock aansluit is dan ook maar een 1080p, en eigenlijk kijk ik bij Hades en Hades 2 nooit naar de resolutie omdat de games toch native vlot draaien.
Wellicht is er een verschil hoor, maar dan valt het me toch helemaal niet op, als me bij Hades en Hades 2 iets opvalt is het wel de kleur dat op m'n tv toch niet zo "popt" als op het OLED scherm van m'n SD.

Bij andere games heb ik het ook al gehad idd. sommige games lijken echt nergens op in native SD resolutie op een groot scherm én zijn te zwaar om speelbaar te zijn op hogere resolutie. Bvb. Dead Space (Remaster)

Dat gezegd, zo'n 85% van de tijd speel ik ook gewoon handheld op m'n SD.
Ik heb hades 2 gelijk op de switch 2 gekocht ipv Steam store . Ik ga ervanuit dat ik net als bij de spellen die ik op de deck docked speel de resolutie “moet” aanpassen . Het scherm van de Steam deck oled is idd zo mooi! Daar kan de switch 2 niet tegenop . Probeer voor de grap eens beide consoles buiten te spelen …. Switch 2 is buiten bijna niet zichtbaar vooral niet met een beetje zon. De Steam deck is heer en meester daar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:44

marapuru

db.

Ik heb de steamdeck lcd 256gb nu een week of twee in huis. En het bevalt erg goed.

Hoewel de storage snel vol is (zoals verwacht), is dat voor mij helemaal geen groot probleem. Dan speel ik tenminste een game volledig uit voordat ik naar de volgende overstap.

Momenteel speel ik: Diablo 4, Super Mega Baseball 3, Spelunky en soms Bomber Squad. En het draait allemaal prima.

Apparaat ligt lekker in de hand. En bij langere spel sessies tank ik even bij naast het stopcontact.

Ook de desktop mode al even gebruikt om te proberen oude encyclopedieën van DK multimedia aan de praat te krijgen. Maar dat vergt wel veel getinker. Het toetsenbord is dan wat clunky als je dingen in moet voeren. Zou ergens fijn zijn als heftigere en complexere configuratie remote vanaf een pc is uit te voeren.

Maar al met al top apparaat! Zeer blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-10 14:11
marapuru schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:49:
Ik heb de steamdeck lcd 256gb nu een week of twee in huis. En het bevalt erg goed.

Hoewel de storage snel vol is (zoals verwacht), is dat voor mij helemaal geen groot probleem. Dan speel ik tenminste een game volledig uit voordat ik naar de volgende overstap.

Momenteel speel ik: Diablo 4, Super Mega Baseball 3, Spelunky en soms Bomber Squad. En het draait allemaal prima.

Apparaat ligt lekker in de hand. En bij langere spel sessies tank ik even bij naast het stopcontact.

Ook de desktop mode al even gebruikt om te proberen oude encyclopedieën van DK multimedia aan de praat te krijgen. Maar dat vergt wel veel getinker. Het toetsenbord is dan wat clunky als je dingen in moet voeren. Zou ergens fijn zijn als heftigere en complexere configuratie remote vanaf een pc is uit te voeren.

Maar al met al top apparaat! Zeer blij mee.
ik koppel de steam deck tegenwoordig via usb-C aan mijn KVM switch. Muis en toetsenbord werken dan meteen. Als je een dock aanschaft kan je dus makkelijk de monitor en kb+m aansluiten. Geen gedoe meer met het on-screen toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:44

marapuru

db.

Dat is een goed idee. Dan heb je 'm ook meteen op je grote scherm neem ik aan?

Heb je dan Steamdeck -> Dock -> KVM Switch op je bureau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
marapuru schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:03:
Dat is een goed idee. Dan heb je 'm ook meteen op je grote scherm neem ik aan?

Heb je dan Steamdeck -> Dock -> KVM Switch op je bureau?
Ik heb een dock, maar die ligt in de kast. De dock had ik gekocht voordat ik een kvm switch had aangeschaft. Maar heb nu dus een KVM switch met usb-c en HDMI/USB-A voor de PC. Dus plug de steamdeck direct aan de USB-C van de KVM. Maar je kan ook dus een dock nemen, voor die paar keer dat je dan toetensbord en muis nodig hebt kan je makkelijk ompluggen.
Voor mij was de grootste uitdaging een KVM switch vinden met usb-c voor de laptop en HDMI of DP voor de PC. Het is vaak of het een of het ander. Of je hebt rotzooi. Heb er in het verleden al 1 moeten terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:57
cold_as_ijs schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Ik heb een dock, maar die ligt in de kast. De dock had ik gekocht voordat ik een kvm switch had aangeschaft. Maar heb nu dus een KVM switch met usb-c en HDMI/USB-A voor de PC. Dus plug de steamdeck direct aan de USB-C van de KVM. Maar je kan ook dus een dock nemen, voor die paar keer dat je dan toetensbord en muis nodig hebt kan je makkelijk ompluggen.
Voor mij was de grootste uitdaging een KVM switch vinden met usb-c voor de laptop en HDMI of DP voor de PC. Het is vaak of het een of het ander. Of je hebt rotzooi. Heb er in het verleden al 1 moeten terugsturen.
En welke kvm is het geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Ik heb deze maar dan via amazon. Redelijk tevreden. 1 of 2 keer een issue gehad met het beeld. Maar dat was opgelost met het ding een keer aan en uit te zetten. Verder tevreden met de KVM switch.
https://bigshopper.nl/pro...sbediening-1263636620.htm
Pagina: 1 ... 118 119 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.