Acties:
  • +1 Henk 'm!
sigmundfreund schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:15:
Je kan iso alcohol er in drukken in de hoop dat het wat gunk of iets weghaalt als dat de oorzaak is,
Voordat je met alcohol aan de slag gaat zou ik eerst kijken of de knop op het moederbord gewoon werkt of niet. Het kan zijn dat het plastic geen contact meer maakt. Ik had zoiets met de linker schouderknop van een Deck lang geleden. Het plastic dat contact moest maken was afgesleten (nooit een bijtend goedje op gebruikt). Met wat creativiteit en ik geloof een tandenstoker of paperclip was dat opgelost.

Of als die onder garantie valt natuurlijk gewoon laten vervangen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 29-05-2025 23:25 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:42
The Zep Man schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:50:
[...]

Voordat je met alcohol aan de slag gaat zou ik eerst kijken of de knop op het moederbord gewoon werkt of niet. Het kan zijn dat het plastic geen contact meer maakt. Ik had zoiets met de linker schouderknop van een dek lang geleden. Het plastic dat contact moest maken was afgesleten (nooit een bijtend goedje op gebruikt). Met wat creativiteit en ik geloof een tandenstoker of paperclip was dat opgelost.

Of als die onder garantie valt natuurlijk gewoon laten vervangen. :)
Mwah, alcohol er in om potentieel troep los te maken is minder moeite dan de schroevendraaier pakken (denk aan de microsd!). Ik volg altijd het pad van minste inspanning -> meeste inspanning bij troubleshooten.

Toegegeven, had ik jouw advies gevolgd had ik gezien dat mijn LB knop los zat van de PCB en maar soms contact maakte. Voor alles een manier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:20
GeForce Now is beschikbaar, maar kost het nou echt bijna een tientje per maand om het te kunnen gebruiken? Dan blijf ik Moonlight gebruiken, werkt ook prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Orangelights23 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:17:
GeForce Now is beschikbaar, maar kost het nou echt bijna een tientje per maand om het te kunnen gebruiken? Dan blijf ik Moonlight gebruiken, werkt ook prima
Je kunt natuurlijk de gratis variant gebruiken maar de wachttijden schijnen wel pittig te zijn en je kunt maximaal een uur spelen voor je weer in de wachtrij moet geloof ik (zelf niet geprobeerd).
Maar als je veel speelt kan het zelfs aan stroomkosten al de moeite waard zijn. Stel je betaalt 30 cent per kwh, je game pc verbruikt 400 watt gemiddeld en speelt gemiddeld 3 uur per dag dan heb je het al er uit. Dat is 0,4 kW x 0,3 euro per kWh x 3 uur per dag x 30 dagen in de maand is €10,80.
En dat is als je al een flinke machine hebt staan. Voor mensen die geen dikke game pc hebben is het helemaal een mooie deal natuurlijk.
Grootste nadeel wat mij betreft is nog dat niet alle games beschikbaar zijn op GeForce now, hoewel ik daar ook niet meer recent naar gekeken heb.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Finraziel schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:21:
[...]

Je kunt natuurlijk de gratis variant gebruiken maar de wachttijden schijnen wel pittig te zijn en je kunt maximaal een uur spelen voor je weer in de wachtrij moet geloof ik (zelf niet geprobeerd).
Maar als je veel speelt kan het zelfs aan stroomkosten al de moeite waard zijn. Stel je betaalt 30 cent per kwh, je game pc verbruikt 400 watt gemiddeld en speelt gemiddeld 3 uur per dag dan heb je het al er uit. Dat is 0,4 kW x 0,3 euro per kWh x 3 uur per dag x 30 dagen in de maand is €10,80.
En dat is als je al een flinke machine hebt staan. Voor mensen die geen dikke game pc hebben is het helemaal een mooie deal natuurlijk.
Grootste nadeel wat mij betreft is nog dat niet alle games beschikbaar zijn op GeForce now, hoewel ik daar ook niet meer recent naar gekeken heb.
Is GFN ook niet zonder games? Je krijgt van hun de machine, maar dacht dat je games nog altijd zelf moet aanschaffen of huren.

Game Pass heeft dat wel, maar wat was dat langzaam de laatste keer dat ik het probeerde.

Moonlight heb ik geprobeerd, het nadeel vond ik toch echt de installatie ervan. Toen zat ik wel meer op de Flatpaks, misschien werkt dat op Arch fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HollowGamer schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:32:
Moonlight heb ik geprobeerd, het nadeel vond ik toch echt de installatie ervan. Toen zat ik wel meer op de Flatpaks, misschien werkt dat op Arch fijner.
Ik heb Moonlight als Flatpak geïnstalleerd en gebruik dat op de Deck in gaming mode om met een Sunshine server te verbinden, soms via een VPN. Werkt prima.

De server schakelt over naar 1280x800@60 of 90 Hz met HDR aan of uit (gebaseerd op wat Moonlight vraagt). Heb zo al veel spellen gespeeld.

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 30-05-2025 08:37 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HollowGamer schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:32:
[...]

Is GFN ook niet zonder games? Je krijgt van hun de machine, maar dacht dat je games nog altijd zelf moet aanschaffen of huren.

Game Pass heeft dat wel, maar wat was dat langzaam de laatste keer dat ik het probeerde.

Klopt, bij GeForce now gebruik je gewoon je bestaande library van verschillende stores. Maar dat is hetzelfde als wanneer je met sun/moonlight het van je eigen pc streamt dus geen differentiërende factor. Ten opzichte van gamepass wel maar de kwaliteit van gamepass streaming is wel een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 21:20
Finraziel schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:21:
[...]

Interessant. Ik speel zelf helaas minder dan ik zou willen door te weinig vrije tijd, dus de betaalde versie biedt weinig toegevoegde waarde. Ik woon zelf in Zweden en ik betaal slechts een paar cent per KwH, maar met de huidige prijzen in Nederland kan ik me voorstellen dat het wel redelijk snel interessant kan worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• el1989
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:43
Zelf maanden lang de ultimate abbo gehad. Geforce now werkt al veeeeeel langer op de Steam deck alleen was er de native app nog niet maar je speelde in een browser . Ik speelde alleen call of duty online en Fortnite door de anti-cheat gezeur . Speelde echt top ik merkte geen input lag en kon gewoon prima mee komen die native speelde op pc/console . Let op ik gebruikte de duurste abbo , heb die nu afgezegd omdat ik niet meer die spellen speelde en de rest prima gewoon op de deck kan spelen. Ik probeerde vorige week de gratis variant uit van geforce met call of duty ; 10 min in wachtrij en onspeelbaar kwa input lag en schokkerige beelden . Zit dus wel verschil in

Nintendo | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-05 16:20

PinusRigida

I put the p in pool.

hostje schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:14:
[...]

Hier ook een zeer tevreden Stadia controller gebruiker icm de Steam Deck. Vind dat ding zelfs fijner in de hand liggen dan de PS5 controller. Wel even de bluetooth firmware flashen op dat ding. En hij is niet meer officieel te kopen dus je zult hem 2de hands moeten zoeken.
Hier ook een Stadia en een PS5 dual shock controller-gebruiker op de Steam Deck... Moet zeggen dat ik het wat dubbel vind:

Stadia-controller ligt idd. lekkerder in de handen, ietsjes meer 'oempf' om vol te kunnen vasthouden, heb de indruk dat de PS5 controller steeds wat losser in de hand ligt.

Anderzijds vind ik de hardware op de PS5 toch echt wel lekkerder werken en aanvoelen: thumbsticks hebben leuk gevoel, triggers zijn toch wel véél beter dan op de Stadia controller en dan heb ik persoonlijk op m'n Stadia controller ook wel al wat last van piepende knoppen en een Dpad waarvan 'up' bijna niet meer werkt (moet hard doorduwen eer hij reageert)...

Wat me bij Stadia contoller dan weer wel verbaast is de batterijduur, die gaat lekker lang mee én verliest ook heel weinig capaciteit bij lang niet gebruiken. m'n PS5 controller ligt makkelijk dubbel zo snel aan de laadkabel.

Is wel fijn om 2 controllers te hebben i.v.m. als de éne oplaadt, de andere kunnen gebruiken. Compatibiliteit op SD is ook wel top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Causs
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:48
Ik gebruik GeForce NOW ook al een tijdje (op mijn TV, laptop en Steam Deck) maar die nieuwe native app voor de Steam Deck is top! Nu 90fps en HDR beschikbaar. Batterijduur ook meer dan prima. Ik blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Laatst online: 20:30

JanAd

Wind’s howling

Ik ben mij wat aan het inlezen rond de Steam Deck en ik zit met wat vraagjes.
Als voormalig pc-gamer (nu Xbox-speler) heb ik 36 games in m'n oude Steam bib zitten, waarvan de meeste 'speelbaar' zijn, een paar volledig compatibel en een paar niet ondersteund. Dus ik heb al zeker wat games om mee te (her)starten. Ik heb daarnaast nog een hoopje games gekocht via andere kanalen/launchers (bv. Epic)

Nu heb ik wat keuze stress, de 512GB versie met glossy scherm of direct 1TB met mat scherm.
Wat zijn jullie meningen over het verschil van scherm?
Qua opslag heb ik al gezien dat een Micro SD van 512GB ongeveer evenveel kost al de meerprijs voor de 1TB versie. Dus m'n keuze zal puur van het scherm afhangen.

Ik zou vooral in onze living spelen, in de zetel naast een groot raam. Dus er is altijd vrij veel licht.

Wat zijn de ervaringen met de Total War-games op de SD? Ik zag dat er een aantal speelbaar waren, sommige ook niet.

Zijn er zo nog andere zaken waar je als 'starter' eventueel aan moet denken? Hoe meer ik erover lees, hoe meer mogelijkheden er blijken te zijn.

Ahja, de reden hier om een SD aan te schaffen is, zoals bij vele, een partner en zoontje waarmee de tv gedeeld moet worden en graag lekker relax in de zetel, tuin, bed of op verplaatsing, snel een spelletje spelen...

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JanAd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:59:
Nu heb ik wat keuze stress, de 512GB versie met glossy scherm of direct 1TB met mat scherm.
Wat zijn jullie meningen over het verschil van scherm?
Ik heb nooit de 1TB-variant in het echt gezien. Maar de meeste eigenaren van een Steam Deck plakken er een screenprotector op verwacht ik en dan is het die screenprotector die bepaalt of je scherm glanst of mat is. Ik heb zelf een matte protector op mijn 512GB Steam Deck OLED geplakt.
Qua opslag heb ik al gezien dat een Micro SD van 512GB ongeveer evenveel kost al de meerprijs voor de 1TB versie.
De opslag in de Steam Deck is wel veel sneller dan een SD-kaartje. Dat kun je merken bij laadtijden in games. Maar ook een game van tientallen GB's updaten op de SD-kaart duurt langer dan op de interne storage.
Wat zijn de ervaringen met de Total War-games op de SD? Ik zag dat er een aantal speelbaar waren, sommige ook niet.
Ga niet alleen af op het labeltje 'Speelbaar' (of het ontbreken daarvan) in Steam. Check, zoals ook in de topicwarning staat, de ervaringen van andere Steam Deck gebruikers op ProtonDB:
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 31-05-2025 11:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:35
Causs schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:22:
Ik gebruik GeForce NOW ook al een tijdje (op mijn TV, laptop en Steam Deck) maar die nieuwe native app voor de Steam Deck is top! Nu 90fps en HDR beschikbaar. Batterijduur ook meer dan prima. Ik blij!
Hier ook een fan. Blijft toch bijzonder om een spel als Cyberpunk 2077 met de maximale grafische instellingen te spelen op je SD, en zonder dat de ventilator aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Laatst online: 20:30

JanAd

Wind’s howling

Gizz schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Ik heb nooit de 1TB-variant in het echt gezien. Maar de meeste eigenaren van een Steam Deck plakken er een screenprotector op verwacht ik en dan is het die screenprotector die bepaalt of je scherm glanst of mat is. Ik heb zelf een matte protector op mijn 512GB Steam Deck OLED geplakt.

[...]

De opslag in de Steam Deck is wel veel sneller dan een SD-kaartje. Dat kun je merken bij laadtijden in games. Maar ook een game van tientallen GB's updaten op de SD-kaart duurt langer dan op de interne storage.

[...]

Ga niet alleen af op het labeltje 'Speelbaar' (of het ontbreken daarvan) in Steam. Check, zoals ook in de topicwarning staat, de ervaringen van andere Steam Deck gebruikers op ProtonDB:

[...]
Tnx!

Ik gebruik nu zelf zowat nooit screen protectors, maar ik zag dat veel YouTubers ook de glossy variant verkiezen of de 1TB versie met een glossy protector. Mss toch eens overwegen dan.
Als er effectief veel snelheid verschil zit tussen de lokale opslag en de MicroSD, dan zou ik precies al eerder voor 1TB gaan. Bij m’n Xbox vind ik die 1TB echt wel nodig.
Of zijn er hier veel die zelf een 2TB kaartje plaatsen in de 512GB versie, die prijzen heb ik nog niet opgezocht. Maar het plaatsen zag er heel eenvoudig uit (en ik heb meer dan genoeg ervaring met hardware/laptops/pc’s)

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanAd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Tnx!

Ik gebruik nu zelf zowat nooit screen protectors, maar ik zag dat veel YouTubers ook de glossy variant verkiezen of de 1TB versie met een glossy protector. Mss toch eens overwegen dan.
Als er effectief veel snelheid verschil zit tussen de lokale opslag en de MicroSD, dan zou ik precies al eerder voor 1TB gaan. Bij m’n Xbox vind ik die 1TB echt wel nodig.
Of zijn er hier veel die zelf een 2TB kaartje plaatsen in de 512GB versie, die prijzen heb ik nog niet opgezocht. Maar het plaatsen zag er heel eenvoudig uit (en ik heb meer dan genoeg ervaring met hardware/laptops/pc’s)
Voor YouTubers speelt wellicht ook mee dat ze opnames maken van de steam deck en dan ook nog eens onder fel studio licht. Dat klinkt misschien alsof het etched glass dan een voordeel zou zijn maar dat is het niet want dat licht kunnen ze zo plaatsen dat er geen reflecties te zien zijn maar omdat het zo fel is geeft het wel het effect waar ze soms over klagen dat het zwart minder zwart maakt. Dat etched glass werkt immers door de reflecties meer te verstrooien dus met meer licht is zwart niet zo zwart dan bij glossy wat zo gepositioneerd is dat je geen last van reflecties hebt.

Ik heb zelf de 1 TB oled, dus met etched glass, en ben er heel blij mee. Hiervoor had ik een glossy lcd model en heb die naast elkaar vergeleken voordat ik de lcd verkocht. Het etched glass is echt veel beter tegen reflecties. Je kunt nog wel reflecties zien maar omdat ze wazig zijn focust je oog er niet zo op. Het glossy scherm is meer als een spiegel en als er dus genoeg licht is dat je je eigen gezicht ziet vind ik dat heel afleidend.

Zelf speel ik vaak op de bank met het raam achter me. Alsnog trek ik dan het gordijn een stukje dicht want het helpt nog steeds, maar het is minder nodig dan bij de glossy. Wel is mijn appartement op het noorden gericht dus ik heb niet echt invallende zon. Een screen protector gebruik ik ook niet, zie ik niet zo het nut van in.

En de 1 TB is ook fijn. Ik zou zeker niet een 512 GB SD naast 512 GB SSD als equivalent zien. Voor veel games maakt het misschien niet uit, maar voor sommige echt wel. Zo heb ik, lang geleden ondertussen maar denk niet dat het veranderd is, getest met Fallout 4 die duidelijk tragere laadtijden had van SD (inclusief al die area wissels) en Borderlands 3 had last van stutters die weg waren op de SSD. Bovendien zit je bij één grote drive niet steeds te kijken op welke drive je iets moet installeren en heb je effectief iets meer ruimte omdat je ze allebei niet helemaal vol wil hebben.

Edit: oh als toevoeging... Ik heb ook een lg b1 77" oled tv aan de muur hangen en een c4 42" in gebruik als monitor bij mijn game pc, dus ik ben oled gewend... Maar het oled scherm met etched glass ziet er nog steeds prachtig uit. Misschien een klein verschil dat het met glossy net iets mooier kan zijn maar het verschil is dan erg klein tenzij je onder studio verlichting zit zoals die YouTubers die dramatische verschillen lieten zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Finraziel op 31-05-2025 12:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17
Ik ben steamdeck gebruiker van ongeveer het eerste uur. En heb er al heel wat uurtjes opgespeeld, maar merkte de laatste tijd dat ik weer spellen speel die niet op de sd spelen of niet krachtig genoeg is. Nu heb via kpn een ps5 gekregen, en blijkbaar is remote play een ding. Werkt erg prima, kan nu gewoon mijn ps5 games streamen naar de sd. Werkt best wel prima, en idd hoge grafische settings en sd kan weer lekker lang op de accu. Leuke toevoeging weer.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:48
ymoona schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:02:
Ik ben steamdeck gebruiker van ongeveer het eerste uur. En heb er al heel wat uurtjes opgespeeld, maar merkte de laatste tijd dat ik weer spellen speel die niet op de sd spelen of niet krachtig genoeg is. Nu heb via kpn een ps5 gekregen, en blijkbaar is remote play een ding. Werkt erg prima, kan nu gewoon mijn ps5 games streamen naar de sd. Werkt best wel prima, en idd hoge grafische settings en sd kan weer lekker lang op de accu. Leuke toevoeging weer.
Gebruik je dan een specifieke app voor het stream en, of hoe doe je het dan? Heb boven een dikke game pc staan, maar nog nooit echt in verdiept merk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:50

lasharor

7 december 2004

AceAceAce schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:48:
[...]

Gebruik je dan een specifieke app voor het stream en, of hoe doe je het dan? Heb boven een dikke game pc staan, maar nog nooit echt in verdiept merk ik
Moonlight/Sunshine (of in mijn ogen beter de fork; Apollo) https://github.com/ClassicOldSong/Apollo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17
@AceAceAce ik gebruik Chiaki, maar die ps5 specifiek.

https://f1nerd.nl

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.