Het is alweer lang geleden, dus tijd voor Nieuwtjes 
We zien tegenwoordig steeds meer
N64 native ports voor PCs, zoals @
cold_as_ijs hierboven Zelda vermeldt. Omdat we over steeds betere decompilation tools beschikken neemt deze ontwikkeling zo'n vaart. Ondanks dat Emulation van N64 op PC al tientallen jaren goed werkt, hebben Native ports wel een paar voordelen over emulation. Ze draaien efficienter op de hardware, hebben meer instel mogelijkheden en grafische settings, ondersteunen vaak Texture packs en Mods, en er worden bugs opgelost die zo oud zijn dat men er nostalgisch van wordt

De port die ik graag aandraag is de
Mario Kart 64 native port, speciaal uitgebracht voor de Steam Deck

Hier is
de Github waar je de nieuwste versies kan volgen. Het is een beta, maar we zijn al bij versie 0.9.9.1! Er is ook een Starfox 64 native port, maar daar moet je wat harder aan werken eer deze werkt.
Hier kan je de guide vinden.
De bekende overclocking tool
OCCT is
uitgekomen op Steam voor PCs, Linux en werkt op de Steam Deck! Het is een goede combi met de tweaking opties die zijn uitgekomen in de Deck BIOS een aantal maanden geleden. De tool houdt temperaturen bij, kan benchmarks draaien en geeft 'stability certifications' als je apparaat goed door de tests komt. Hij draait in de Desktop mode en is
hier te halen.

Ik ga hem zeker gebruiken als ik overstap de de nieuwste versie van SteamOS, na de zomer. Het is momenteel te heet om te overclocken
Afgelopen weekend zijn er weer nieuwe versies uitgekomen van
Steam Client en SteamOS. Er zitten een aantal bug en QoL fixes tussen, welke niet zo bijzonder zijn. Wat wel boeiend is, is dat er een nieuwe
Performance Monitor overlay bij de nieuwe Beta versie zit voor Windows. Je kan meer aanpassen qua uiterlijk en er zitten meer Metrics tussen. Even wachten dus!
Bij Proton zijn er ook grote vernieuwingen te vinden. We naderen de finale release candidate voor versie 10.0, en
zitten nu bij RC 2. Veel grote games zoals GTA V, Skyrim en NMS zien bug fixes, maar de grote nieuwe feature is de default uitrol van
Xalia voor games die het ondersteunen.
Deze tool maakt het mogelijk om je controller per default te gebruiken als input voor legacy games interfaces en launchers, zonder onhandig gedoe met het touch screen. Heerlijk voor op de bank ook!
En om altijd af te sluiten, wil ik jullie wijzen op en nieuwe en populaire game die als Steam Deck Verified uitkomt. Deze keer gaat het om
Gears of War Reloaded. De ontwikkelaars hebben specifiek gefocused op handhelds en dus ook de Steam Deck. Ze hebben al
Valve's stempel weten te halen voor de game uit komt! Ik heb het origineel nog nooit gespeeld dus ik ben benieuwd!