JanAd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:25:
[...]
Tnx!
Ik gebruik nu zelf zowat nooit screen protectors, maar ik zag dat veel YouTubers ook de glossy variant verkiezen of de 1TB versie met een glossy protector. Mss toch eens overwegen dan.
Als er effectief veel snelheid verschil zit tussen de lokale opslag en de MicroSD, dan zou ik precies al eerder voor 1TB gaan. Bij m’n Xbox vind ik die 1TB echt wel nodig.
Of zijn er hier veel die zelf een 2TB kaartje plaatsen in de 512GB versie, die prijzen heb ik nog niet opgezocht. Maar het plaatsen zag er heel eenvoudig uit
(en ik heb meer dan genoeg ervaring met hardware/laptops/pc’s)
Voor YouTubers speelt wellicht ook mee dat ze opnames maken van de steam deck en dan ook nog eens onder fel studio licht. Dat klinkt misschien alsof het etched glass dan een voordeel zou zijn maar dat is het niet want dat licht kunnen ze zo plaatsen dat er geen reflecties te zien zijn maar omdat het zo fel is geeft het wel het effect waar ze soms over klagen dat het zwart minder zwart maakt. Dat etched glass werkt immers door de reflecties meer te verstrooien dus met meer licht is zwart niet zo zwart dan bij glossy wat zo gepositioneerd is dat je geen last van reflecties hebt.
Ik heb zelf de 1 TB oled, dus met etched glass, en ben er heel blij mee. Hiervoor had ik een glossy lcd model en heb die naast elkaar vergeleken voordat ik de lcd verkocht. Het etched glass is echt veel beter tegen reflecties. Je kunt nog wel reflecties zien maar omdat ze wazig zijn focust je oog er niet zo op. Het glossy scherm is meer als een spiegel en als er dus genoeg licht is dat je je eigen gezicht ziet vind ik dat heel afleidend.
Zelf speel ik vaak op de bank met het raam achter me. Alsnog trek ik dan het gordijn een stukje dicht want het helpt nog steeds, maar het is minder nodig dan bij de glossy. Wel is mijn appartement op het noorden gericht dus ik heb niet echt invallende zon. Een screen protector gebruik ik ook niet, zie ik niet zo het nut van in.
En de 1 TB is ook fijn. Ik zou zeker niet een 512 GB SD naast 512 GB SSD als equivalent zien. Voor veel games maakt het misschien niet uit, maar voor sommige echt wel. Zo heb ik, lang geleden ondertussen maar denk niet dat het veranderd is, getest met Fallout 4 die duidelijk tragere laadtijden had van SD (inclusief al die area wissels) en Borderlands 3 had last van stutters die weg waren op de SSD. Bovendien zit je bij één grote drive niet steeds te kijken op welke drive je iets moet installeren en heb je effectief iets meer ruimte omdat je ze allebei niet helemaal vol wil hebben.
Edit: oh als toevoeging... Ik heb ook een lg b1 77" oled tv aan de muur hangen en een c4 42" in gebruik als monitor bij mijn game pc, dus ik ben oled gewend... Maar het oled scherm met etched glass ziet er nog steeds prachtig uit. Misschien een klein verschil dat het met glossy net iets mooier kan zijn maar het verschil is dan erg klein tenzij je onder studio verlichting zit zoals die YouTubers die dramatische verschillen lieten zien.
[
Voor 7% gewijzigd door
Finraziel op 31-05-2025 12:11
]