@spartacusNLD Een deel van die landbouwgrond die je noemt is wel ook al ingezet voor dit soort situaties. Niet alleen nu in Limburg maar ook in de polder. Als het mis dreigt te gaan worden die meteen onderwater gezet.
Dat is dus wat ik met de vrieskist heb gedaan 😉Robertdj schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:21:
[...]
https://www.1limburg.nl/l...truimd?context=mostread-1
Bierbrouwerij Hertog Jan deelt gratis bierkratten uit
Om meubels en andere spullen hoog neer te zetten in woningen die dreigen te overstromen, deelt de bierbrouwerij Hertog Jan in Arcen gratis bierkratten uit.
[Afbeelding]
Niet dat je dit gelijk kan/moet doen. Heb je toevallig nog bouwzeil? Je zou misschien het meubilair erop kunnen zetten en het bouwzeil op kunnen knopen. Alles beter dan niets.
Sterkte!
De rest vd meubels zien we wel. Niks hoogwaardigs, goed te vervangen. Gaat het stuk, jammer dan. /ikea tijdperk.
De bank heeft zelfs kunststof poten. Alleen tafel even inpaKken
De kostenpost zal eerder in de keuken en de houtenvloer zitten..
[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 16-07-2021 16:44 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Het verval van de Maas is niet zo groot natuurlijk. Dus het gaat allemaal wat langzamer dan in de Eifel ofzo.lifeguard schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:22:
[...]
Ik vind dat ook lastig te begrijpen. Als je ziet hoe hard het door straten gaat, complete woningen (DE) mee kan zeulen e.d. dat ze dan spreken over uren wanneer het volgende bereikt gaat worden.. lastig te snappen.
Bensimpel
Positieve meneer
Ah, de Telegraaf heeft ‘m gevonden: de meest lompe verslaggever ooit. Mijn hemel. pic.twitter.com/6mv1Ree8Mx
— Maarten Hopman (@maartenhopman94) 16 juli 2021
Dan spoor je toch ook niet als "verslaggever"

Die limburger op de achtergrond trouwens wel geniaal.
😆 - Denk ook eens om ;)
Dit is de B9 over de Ahr bij Sinzig.

Signatures zijn voor boomers.
Ik heb ook nooit begrepen dat ze dat ding daar gebouwd hebben.Tincahunter schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:02:
Mijn vriendin had vanmorgen of vroeg in de middag een enkele foto's van de maas gemaakt in Venlo. Dit is onder aan de maas boulevard.
Winkel of restaurant bijna tot het plafond onder water
[Afbeelding]
Mijn oma woonde in Blerick, aan de overkant van de Maas in Venlo, en in 1993 en 1995 zijn we toen gaan kijken naar het hoogwater op de oude Maasbrug. Toen al vond ik het indrukwekkend dat alles bij de Maaskade onder water stond.
Vind het wel opvallend dat ze het VieCurie ziekenhuis evacueren. Ik kan me niet herinneren dat dat in 1993/95 ook is gebeurd. In een van die jaren is mijn oma onwel geworden toen we aan het kijken waren, en ze is toen wel naar het VieCurie gebracht met de ambulance.
De evacuatie nu verbaast me omdat de prognose/waterstand nu lager is dan in 93/95.
Zojuist ging er hier in Noord limburg (gemeente peel en maas) een noodoproep naar alle telefoons met de mededeling dat ze delen van baarlo en kessel voor 18:00 willen ontruimen.
Was net op weg van Nijmegen richting Venlo en heb toch wel aardig veel leger en brandweer materieel gezien.
Shoutout naar die brandweerman die met auto/boot combinatie 100 km/h en zwaailichten aan op de linkerstrook bleef hangen trouwens. Snap wel dat het urgent is maar als je dan toch niet harder kan dan het overige verkeer....
Was net op weg van Nijmegen richting Venlo en heb toch wel aardig veel leger en brandweer materieel gezien.
Shoutout naar die brandweerman die met auto/boot combinatie 100 km/h en zwaailichten aan op de linkerstrook bleef hangen trouwens. Snap wel dat het urgent is maar als je dan toch niet harder kan dan het overige verkeer....
Ik ben toe aan weekend, toen ik de foto zag dacht ik eerst 'jah dus, hoog water bij een of andere design brug' , is gewoon de pilaar gebroken.

Wat een kracht van het water.
Verzekeringskwestie, is en blijft een prio 1 rit.lasharor schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:46:
[ Voor 33% gewijzigd door FabianGTI op 16-07-2021 16:48 ]
In 93 of 95 waren ze te laat met evacueren en stond alles rondom het ziekenhuis blank waardoor het ziekenhuis niet (droog) bereikbaar was. Dat scenario willen ze nu voorkomen.boxlessness schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:44:
[...]
Ik heb ook nooit begrepen dat ze dat ding daar gebouwd hebben.
Mijn oma woonde in Blerick, aan de overkant van de Maas in Venlo, en in 1993 en 1995 zijn we toen gaan kijken naar het hoogwater op de oude Maasbrug. Toen al vond ik het indrukwekkend dat alles bij de Maaskade onder water stond.
Vind het wel opvallend dat ze het VieCurie ziekenhuis evacueren. Ik kan me niet herinneren dat dat in 1993/95 ook is gebeurd. In een van die jaren is mijn oma onwel geworden toen we aan het kijken waren, en ze is toen wel naar het VieCurie gebracht met de ambulance.
De evacuatie nu verbaast me omdat de prognose/waterstand nu lager is dan in 93/95.
Waarschijnlijk niet gebroken, maar de fundering is weggespoeld. Waardoor de boel simpelweg ingestort is.FabianGTI schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:47:
[...]
Ik ben toe aan weekend, toen ik de foto zag dacht ik eerst 'jah dus, hoog water bij een of andere design brug' , is gewoon de pilaar gebroken.![]()
Wat een kracht van het water.
[...]
Verzekeringskwestie, is en blijft een prio 1 rit.
Maar de kracht van natuurgeweld blijft indrukwekkend.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
De ondernemers daar weten dit risico, elke winter overstroomt het daar.boxlessness schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:44:
[...]
Ik heb ook nooit begrepen dat ze dat ding daar gebouwd hebben.
Het is nu alleen wel erg hoog in het centrum.
Wellicht iets te maken met de ruwheid... weerstand, verlies van energie. In uiterwaarden staan veel bomen en is niet alles mooi vlak zoals asfalt. Horizontaal gezien in de rivier: vernauwingen binnen het stroomprofiel, rondom bruggen, kades, etc. Verticaal gezien: bomen staan in bloei en vele kribvakken, etc. Zorgt voor minder erosie, beperkt sedimenttransport, maar ook opstuwing. Zeker met die bomen nu. Verder rivieren natuurlijk ook veel meer wateraanvoer dan lokale overloop... grote stroomgebieden van vele km2.lifeguard schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:22:
[...]
Ik vind dat ook lastig te begrijpen. Als je ziet hoe hard het door straten gaat, complete woningen (DE) mee kan zeulen e.d. dat ze dan spreken over uren wanneer het volgende bereikt gaat worden.. lastig te snappen.
In DE leek het overigens veel dat de beekjes daar wel ondercapaciteit hadden, veel drijfvuil (opstuwing + extra verwoestend) en ook veel obstakels/vernauwingen. Water zoekt weg en stroomt met veel kracht door. Heb gisteren filmpjes gezien dat het water uit funderingsstenen, trapjes en trottoirs spoot, maar ook dwars door huizen heen stroomde. Enorme kracht wanneer het met veel druk erdoorheen wordt geperst.

De gemeente bergen roept het oude gedeelte van Well en het dorp Wellerlooi ook op om te evacueren. Ook het gebied van het gehucht Heukelom ten westen van de rijksweg wordt opgeroepen te evacueren.
[ Voor 33% gewijzigd door daanb14 op 16-07-2021 17:12 ]
Dronebeelden van de Maas bij Venlo:
https://omroepvenlo.b-cdn...c65-3670ddcacfd4_1080.mp4
De hippe tentjes aan het water daar hebben inmiddels wel *blub* gezegd.Maasluip schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:12:
Dronebeelden van de Maas bij Venlo:
Hier in Roermond stijgen we nog even door. De Roer stijgt ook nog, zelfs nog in Vlodrop. Ik verwacht hier dan ook nog gewoon 1,5e dag hoogwater rond het huidige peil of iets daarboven. Een test voor de dijken.
Dat er zoveel verschil in berichtgeving is. Bij ons zeggen ze dat de piek in Roermond om 15:00 uur is en 3:00 in Venlo. Delen van Baarlo en Kessel worden ook geëvacueerd. Kessel zijn maar een paar woningen, Baarlo zijn een paar straten.tuinïnen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:16:
[...]
Hier in Roermond stijgen we nog even door. De Roer stijgt ook nog, zelfs nog in Vlodrop. Ik verwacht hier dan ook nog gewoon 1,5e dag hoogwater rond het huidige peil of iets daarboven. Een test voor de dijken.
De kaart van RWS doet het weer:
https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/waterafvoer/
Als je de prognoses ziet, zit er nog wel een stijging in, qua waterafvoer, de komenden uren/dagen. Maar het waterpeil op zich schijnt z'n maximum al gehad te hebben.
Het lijkt wel een rampenfilm:

Het is helaas de werkelijkheid.
Als je de prognoses ziet, zit er nog wel een stijging in, qua waterafvoer, de komenden uren/dagen. Maar het waterpeil op zich schijnt z'n maximum al gehad te hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 16-07-2021 17:26 ]
Punt is dat niemand echt een idee heeft. Maar de grafieken via RWS geven een aardig beeld.Maasluip schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:20:
[...]
Dat er zoveel verschil in berichtgeving is. Bij ons zeggen ze dat de piek in Roermond om 15:00 uur is en 3:00 in Venlo. Delen van Baarlo en Kessel worden ook geëvacueerd. Kessel zijn maar een paar woningen, Baarlo zijn een paar straten.
Het is ook niet zo dat als het in Maastricht om xx uur is en vervolgens in Stein om xx uur dat het dan in Roermond ook met een zelfde verval gaat. Hier stroomt nog even een bak water erbij en op een veel groter oppervlak (wat vervolgens weer door een trechter moet verder noordelijk) wat ook zorgt voor extra opstuwing en een trage uitstroom.
Voor hier houd ik Linne beneden aan als meetpunt:
:strip_exif()/f/image/6Pwe8aE7ny2Y6j5mw9Ck0lZZ.jpg?f=fotoalbum_large)
https://waterinfo.rws.nl/...ms___20Peil___20in___20cm
Daar begint het in Maaseik te dalen, Linne moet de piek nog krijgen.ehtweak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:25:
En dan beland je auto letterlijk (en figuurlijk) op het kerkhof:
Hier beelden hoe het is verlopen nadat de mensen bij Bunde hun huizen moesten verlaten door een gat in de dijk.
https://nos.nl/collectie/...kenhuis-venlo-geevacueerd
In diverse plaatsen in Limburg zijn noodverordeningen van kracht, omdat honderden toeristen naar de gevolgen van de watersnood zijn komen kijken. De 60-jarige Taco Willems, trouwambtenaar van beroep, moest gisteren tijdens zijn evacuatie in Maastricht slalommend naar zijn auto lopen, omdat diverse filmende mensen zijn doorgang blokkeerden. ,,Het is bizar en pijnlijk om te ervaren hoe mensen het leuk vinden om ons verdriet en paniek te zien.”
Volgens de trouwambtenaar waren tientallen mensen met een lach op hun gezicht foto’s en filmpjes van de kolkende Maas te maken. Sommigen stonden zelfs gezellig een frietje of ijsje te eten. ,,Ik hoorde een van hen zeggen dat hij het raar vond dat er geen cateraar in de buurt was. Hoe losgetrokken van de realiteit ben je dan?!”
https://www.ad.nl/dossier...ing-te-verlaten~a01fd4dc/
https://nos.nl/collectie/...kenhuis-venlo-geevacueerd
In diverse plaatsen in Limburg zijn noodverordeningen van kracht, omdat honderden toeristen naar de gevolgen van de watersnood zijn komen kijken. De 60-jarige Taco Willems, trouwambtenaar van beroep, moest gisteren tijdens zijn evacuatie in Maastricht slalommend naar zijn auto lopen, omdat diverse filmende mensen zijn doorgang blokkeerden. ,,Het is bizar en pijnlijk om te ervaren hoe mensen het leuk vinden om ons verdriet en paniek te zien.”
Volgens de trouwambtenaar waren tientallen mensen met een lach op hun gezicht foto’s en filmpjes van de kolkende Maas te maken. Sommigen stonden zelfs gezellig een frietje of ijsje te eten. ,,Ik hoorde een van hen zeggen dat hij het raar vond dat er geen cateraar in de buurt was. Hoe losgetrokken van de realiteit ben je dan?!”

[ Voor 65% gewijzigd door RobinNL op 16-07-2021 17:36 ]
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Die zullen nu ook wel compleet onder water staan. Wel erg moeilijk voor die ondernemers daarzo, ben je net een aantal jaar bezig krijg je gelijk corona voor je kiezen en daarna ook nog eens je hele zaak onderwater.tuinïnen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:16:
[...]
De hippe tentjes aan het water daar hebben inmiddels wel *blub* gezegd.
Dat zo'n interviewer van rtl vraagt aan een vrouw die dr moeder niet kon helpen, hoe ze dat vindt?man man
Die kan dan worden toegevoegd aan die van de Telegraaf die begon over "op vakantie"...Jeroentjuh82 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:06:
Dat zo'n interviewer van rtl vraagt aan een vrouw die dr moeder niet kon helpen, hoe ze dat vindt?man man
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Die hebben volgens mij allemaal geleerd door sport te kijken. Iemand heeft verloren "en hoe voel je je nu?".Jeroentjuh82 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:06:

En toch zijn dit excessen. Velen zullen ook buurtbewoners zijn die (lachend) kijken. Of gewoon ergens plezier hebben om te kijken naar natuurkrachten.RobinNL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:35:
Sommigen stonden zelfs gezellig een frietje of ijsje te eten. ,,Ik hoorde een van hen zeggen dat hij het raar vond dat er geen cateraar in de buurt was. Hoe losgetrokken van de realiteit ben je dan?!”
![]()
Ik heb hier eigenlijk maar 1 idioot gezien die met z'n golf gti om de wegversperring reed. Verder een en al buurtbewoners lopend/fietsend ..
Volgens mijn gemeente (maasgouw) is het hoogste waterpeil nu nog later verwacht..
Dus Roermond en Venlo ook weer laterDe hoogste waterstand wordt in Maasgouw in de loop van de avond/nacht verwacht.
[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 16-07-2021 18:13 ]
Zeg dan sterkte of ietsDaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:08:
[...]
Die kan dan worden toegevoegd aan die van de Telegraaf die begon over "op vakantie"...
Net speelgoedauto's die op een stel bakstenen naast een zandhoop van een bouwterrein liggen...ehtweak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:25:
[Afbeelding]
Als je de (nieuwe) beelden ziet van de reporters in België en Duitsland komt maar één term bij mij naar voren. Catastrofaal, van wat je kon zien.
Het is echt niet normaal wat daar aan schade is aangericht.
Als je dat vergelijkt met Nederland kan je alleen maar concluderen dat wij er nog behoorlijk goed vanaf komen (tot nu toe...). Voor een zeer groot deel bij ons pure waterschade, maar weinig structurele schade. Maar wat bv in Duitsland aan infrastructuur is weggeslagen, jeetje zeg. Daar word ik wel stil van.
Funderingen die zijn weggespoeld, huizen die compleet zijn verdwenen, straten die totaal maar dan ook totaal zijn weggespoeld. Rioolbuizen die los liggen over honderden meters. Dorpen die niet meer bereikbaar zijn. Elektriciteit die voor grote delen is uitgevallen.
Het is echt niet normaal wat daar aan schade is aangericht.
Als je dat vergelijkt met Nederland kan je alleen maar concluderen dat wij er nog behoorlijk goed vanaf komen (tot nu toe...). Voor een zeer groot deel bij ons pure waterschade, maar weinig structurele schade. Maar wat bv in Duitsland aan infrastructuur is weggeslagen, jeetje zeg. Daar word ik wel stil van.
Funderingen die zijn weggespoeld, huizen die compleet zijn verdwenen, straten die totaal maar dan ook totaal zijn weggespoeld. Rioolbuizen die los liggen over honderden meters. Dorpen die niet meer bereikbaar zijn. Elektriciteit die voor grote delen is uitgevallen.
[ Voor 21% gewijzigd door psy op 16-07-2021 18:37 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Wow! Wat is daar gebeurt joh?! Enig idee waar dat is?ehtweak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:25:
[Afbeelding]
[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 16-07-2021 18:37 ]
wat daar is gebeurd? Water.. dat is er gebeurdFastFred schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:36:
[...]
Wow! Wat is daar gebeurt joh?! Enig idee waar dat is?
Overstromingen. Dit is simpelweg de kracht van zo'n watermassa. Niet meer, niet minder.FastFred schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:36:
[...]
Virussen? Scan ze hier!
Hier een Belgisch artikel met wat voor/na foto's:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/16/noodweer-voor-na/
Sommige beelden doen nogal post-apocalyptisch...
vanuit de evacuatie gebieden hoor je veel mensen praten over de lucht sirenes. Ik hoop that wel dat nederland dat als signaal ziet om die dingen in stand te houden.
het woord "Dijkdoorbraak" niet iets dat je wilt zien in nederland
als het letterlijk gerefereerd word.
i
het woord "Dijkdoorbraak" niet iets dat je wilt zien in nederland
i
Heppeneert, Maaseik foto zet je wel aan het denken. Bizar zoveel water.Amphiebietje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:44:
Hier een Belgisch artikel met wat voor/na foto's:
Ondanks de totaal nutteloze reacties op mijn vraag ben ik er nu wel achter waar dat was: dorpsstraatje aan de rand van Blessem (gemeente Erfstadt) in Duitsland.FastFred schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:36:
[...]
Foto vanuit een andere hoek

Betreft het zelfde plaatsje van deze foto, heb even omcirkeld de locatie waar die auto's liggen

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 16-07-2021 19:05 ]
Ja, daar is een grote hoeveelheid H2O langsgekomen. Dat is een uiterst gevaarlijke chemische stof zoals je kan zien.
spoiler:
H2O is ook wel bekend als water 
Als je dan ziet hoeveel aarde er overal weggespoeld is, dat zand blijft achter op plekken waar je het niet hebben wilt, niet alleen in weilanden en straten en slootjes, maar ook de kanalen. Dat wordt flink baggeren de komende jaren.
Jammer als dat een auto van je is of je bedrijf is, maar gelukkig zijn auto's vrij makkelijk te vervangen (geen idee of het voor een deel verzekerd wordt etc).
Er was een oude vrouw uit België op tv die het volgende zei: "Wat hebben mijn ouders verloren in de oorlog? Alles. Ik ben maar vier meubels kwijt. Dat is niet zo erg. Ik leef nog."
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Oh wat enorm erg, wat kapotte auto's bij een dealer.

is allemaal verzekerd. Komt wel weer. Erger voor de mensen zonder verzekering..
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Alles gaat om perspectief. Oorlog kennen wij niet dus dan is het ook gewoon kut als je je wagen kwijt raakt (om maar wat te noemen).RobinNL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:05:
[...]
Jammer als dat een auto van je is of je bedrijf is, maar gelukkig zijn auto's vrij makkelijk te vervangen (geen idee of het voor een deel verzekerd wordt etc).
Er was een oude vrouw uit België op tv die het volgende zei: "Wat hebben mijn ouders verloren in de oorlog? Alles. Ik ben maar vier meubels kwijt. Dat is niet zo erg. Ik leef nog."
Laten we het hopen. Verzekeraars zullen dit zien als een natuurramp, en dat is meestal uitgesloten.spartacusNLD schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:16:
[...]
is allemaal verzekerd. Komt wel weer. Erger voor de mensen zonder verzekering..
https://weblog.independer...urramp-niet-verzekerd-is/
[ Voor 15% gewijzigd door Slasher op 16-07-2021 19:37 ]
Elect a clown, expect a circus.
Hier in Nederland hebben we tot heden alleen maar materiële schade, mag daar niks over gezegd worden omdat in onze buurlanden slachtoffers zijn gevallen? Dit is toch ook een onderdeel van het geheel en als autoliefhebber doet dit wel pijn ja! Iemand anders zal dit met andere dingen hebben...Albinoraptor schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:07:
[...]
Oh wat enorm erg, wat kapotte auto's bij een dealer.
Daarnaast woon ik aan de rand van het 'rampgebied' en ben vandaag wezen helpen met zakken slepen en heb ik dus met eigen ogen gezien wat er aan de hand is. Het is verschrikkelijk, dus ook wat kapotte autos bij een dealer ja..
When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..
Niet het onderscheid kunnen maken tussen werkelijk verlies en materialistisch verlies vind ik nogal treurig.SomerenV schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:27:
[...]
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. Alles gaat om perspectief. Oorlog kennen wij niet dus dan is het ook gewoon kut als je je wagen kwijt raakt (om maar wat te noemen).
Wat boeien materialistische zaken nu werkelijk? Geen drol. Is vaak wel verzekerd en prima vervangbaar.
In Nederland zullen ook genoeg mensen onvervangbare foto's verloren hebben.BTFD schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:36:
[...]
Hier in Nederland hebben we tot heden alleen maar materiële schade, mag daar niks over gezegd worden omdat in onze buurlanden slachtoffers zijn gevallen? Dit is toch ook een onderdeel van het geheel en als autoliefhebber doet dit wel pijn ja! Iemand anders zal dit met andere dingen hebben...
Daarnaast woon ik aan de rand van het 'rampgebied' en ben vandaag wezen helpen met zakken slepen en heb ik dus met eigen ogen gezien wat er aan de hand is. Het is verschrikkelijk, dus ook wat kapotte autos bij een dealer ja..
Nogmaals wat boeien een stel vervangbare auto's bij een dealer, en dat zeg ik als autoliefhebber.
Had je het nu over classics gehad wordt het toch een ander verhaal.
Overheid heeft het als ramp bestempeld dus ook deel vergoeden wat door je verzekering uitgesloten is :Slasher schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:35:
[...]
Laten we het hopen. Verzekeraars zullen dit zien als een natuurramp, en dat is meestal uitgesloten.
https://weblog.independer...urramp-niet-verzekerd-is/
https://www.rtlnieuws.nl/...hade-limburg-zo-werkt-dat
Vroeg me een beetje af hoe dat water op de manier van de foto die Duitse bruinkool mijn had bereikt, maar als je naar de satteliet beelden kijkt op google maps dan zie je dat de "Inde" z'n oude rivier bedding weer is gaan volgen die kennelijk over die bruinkoolmijn heen liep ipv de aangelegde omleiding.
Dat is fijn voor de gedupeerden!DDX schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:43:
[...]
Overheid heeft het als ramp bestempeld dus ook deel vergoeden wat door je verzekering uitgesloten is :
https://www.rtlnieuws.nl/...hade-limburg-zo-werkt-dat
Elect a clown, expect a circus.
Ook dat riool wat open en bloot ligt, heel raar om te zien.ehtweak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:25:
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/YbM30rSMbZXKms1ctaIf2yoR.png?f=user_large)
Ik kan prima dat onderscheid maken hoor, maar iedereen heeft andere referentiekaders. "Oh het is elders erger? Niet miepen dan, is toch alleen maar materialistische schade". Zo werkt het niet. Natuurlijk is het op te lossen en vaak wel verzekerd, maar het kan evengoed gewoon enorm kut zijn en pijn doen.GAIAjohan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:42:
[...]
Niet het onderscheid kunnen maken tussen werkelijk verlies en materialistisch verlies vind ik nogal treurig.
Wat boeien materialistische zaken nu werkelijk? Geen drol. Is vaak wel verzekerd en prima vervangbaar.
Overigens ben ik zelf totaal niet materialistisch, maar na de hagelbui van een paar jaar geleden en de schade die daarmee gepaard ging weet ik dat schade ondanks dat gewoon klote is, en ondanks verzekeringen het nog steeds een hoop geld én tijd kost.
Ik had al verwacht dat er een topic zou komen, daar is die dan eindelijk. Vanmiddag te horen gekregen dat een derde van ons dorp geevacueerd ging worden voor 21:00 uur. Vrienden die op vakantie in zuid-duitsland waren kwamen vlug terug naar huis, dus daar hebben we vanmiddag met wat vrienden de gehele huisraad naar de eerste en tweede verdieping verplaatst. De hektiek was goed merkbaar in de delen die geevacueerd worden. Veel mensen met busjes, aanhangwagens en tractoren in de weer om hun inboedel te verplaatsen.
De piek wordt hier, in Baarlo, om en nabij 3 uur 's nachts verwacht. Voor de dijken hier loopt al een paar jaar een project om ze compleet te renoveren en deels verleggen. De dijken dateren nog uit de jaren 90 en zijn toen als "tijdelijke dijk" aangelegd. Tijdens een inloopavond voor bewoners waar het waterschap de plannen van het nieuwe dijktracé presenteerde sprak ik een medewerker van het waterschap. Hij wist me te vertellen dat in deze dijk nog zandzakken liggen die toendertijd geplaatst zijn.
Het wordt hier absoluut billenknijpen vannacht en hoop dat we het water buiten de dijken kunnen houden. Als ze breken wordt het desastreus.
:strip_exif()/f/image/oUcHSWJSyJFebm1zaWGbHBaT.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto hierboven is van circa 3 uur smiddags.
:strip_exif()/f/image/Cw9Zk1cVDIHGXiQle8x1vLpm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ambulances uit heel Nederland helpen met het evacueren van patienten uit het perifere ziekenhuis in Venlo.
De piek wordt hier, in Baarlo, om en nabij 3 uur 's nachts verwacht. Voor de dijken hier loopt al een paar jaar een project om ze compleet te renoveren en deels verleggen. De dijken dateren nog uit de jaren 90 en zijn toen als "tijdelijke dijk" aangelegd. Tijdens een inloopavond voor bewoners waar het waterschap de plannen van het nieuwe dijktracé presenteerde sprak ik een medewerker van het waterschap. Hij wist me te vertellen dat in deze dijk nog zandzakken liggen die toendertijd geplaatst zijn.
Het wordt hier absoluut billenknijpen vannacht en hoop dat we het water buiten de dijken kunnen houden. Als ze breken wordt het desastreus.
:strip_exif()/f/image/oUcHSWJSyJFebm1zaWGbHBaT.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto hierboven is van circa 3 uur smiddags.
:strip_exif()/f/image/Cw9Zk1cVDIHGXiQle8x1vLpm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ambulances uit heel Nederland helpen met het evacueren van patienten uit het perifere ziekenhuis in Venlo.
[ Voor 3% gewijzigd door Nieknikey op 16-07-2021 20:23 ]
Nog meer sneu nieuws uit Duitsland:
Vloedgolf verrast bewoners Duits verzorgingshuisDe watersnoodramp in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts heeft op sommige plaatsen een wel heel bittere tol geëist. In de zwaar getroffen regio Ahrweiler blijken twaalf bewoners van een verzorgingshuis voor mensen met een beperking te zijn verdronken. Ze werden in hun slaap verrast door het wassende water.
De begane grond van de instelling in Sinzig liep in de nacht van woensdag op donderdag zo snel en met zo'n kracht vol water dat de twaalf bewoners geen enkele kans hadden, verklaarde een woordvoerder tegenover Duitse media. Een nachtwaker die in een naburig gebouw van het verzorgingshuis verbleef, wilde juist naar de bewuste afdeling gaan om de twaalf te evacueren na een verzoek daartoe van de brandweer maar werd eveneens verrast door de vloedgolf. Hij kon niet meer wegkomen en kon geen hulp bieden. ,,Het personeel is geschokt, verbijsterd en oneindig verdrietig’’, aldus de zegsman.
Damn, ik moet ineens denken aan die zwartkijkers die zeiden niet te vroeg te zeggen: "blij dat 2020 voorbij is..."
Het is echt: "hold my beer" de laatste paar weken.
Het is echt: "hold my beer" de laatste paar weken.
Less alienation, more cooperation.
Updatetje van de "dijkdoorbraak" in Meerssen.
Vermoedelijk een wel die uitgegroeid is tot volwaardige zandmeevoerende wel (=piping). Was tot voor een aantal jaar geleden een wat onderschat faalmechanisme, maar komt vaker voor, zeker in het rivierengebied (Rijn).
Filmpjes van de vermoedelijke situatie ter plekke:
https://twitter.com/schlijper/status/1416054599924998148
https://twitter.com/Defensie/status/1416091969403621376 (let op: wellicht beetje harde audio)

Bron plaatje: Ministerie van Defensie
Wat je ziet is dat ze de wel aan het "opkisten" zijn met de zandzakken. De bedoeling is om waterdruk (tegendruk) op te bouwen zodat de stroming geleidelijk stopt. Waarschijnlijk ligt eronder een geotextiel (waterdoorlatend maar niet zanddoorlatend) om de erosie van zand uit de dijk te stoppen. Een groot gat met veel turbulente stroming betekent dan ook een "tunnel" onder de dijk door met kans op verzakkingen en dus mogelijk instabiliteit. Gevaar dus nog niet volledig geweken, maar voorlopig even rustig. Goed gedaan van ze.
Een schematisch principe van zo'n opkisting:
Vermoedelijk een wel die uitgegroeid is tot volwaardige zandmeevoerende wel (=piping). Was tot voor een aantal jaar geleden een wat onderschat faalmechanisme, maar komt vaker voor, zeker in het rivierengebied (Rijn).
Filmpjes van de vermoedelijke situatie ter plekke:
https://twitter.com/schlijper/status/1416054599924998148
https://twitter.com/Defensie/status/1416091969403621376 (let op: wellicht beetje harde audio)

Bron plaatje: Ministerie van Defensie
Wat je ziet is dat ze de wel aan het "opkisten" zijn met de zandzakken. De bedoeling is om waterdruk (tegendruk) op te bouwen zodat de stroming geleidelijk stopt. Waarschijnlijk ligt eronder een geotextiel (waterdoorlatend maar niet zanddoorlatend) om de erosie van zand uit de dijk te stoppen. Een groot gat met veel turbulente stroming betekent dan ook een "tunnel" onder de dijk door met kans op verzakkingen en dus mogelijk instabiliteit. Gevaar dus nog niet volledig geweken, maar voorlopig even rustig. Goed gedaan van ze.
Een schematisch principe van zo'n opkisting:

@Aardwolf ik dacht, dat las bekend, klopt want staat ook op weerwoord :-)
Verwijderd
Er wordt ook gewoon geplunderd. Voor ramptoeristen heb je geen noodverordening nodig.PatrickPR schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:14:
Ook in Cuijk en Mook worden maatregelen genomen (sluiten van kademuren etc.). De burgemeester van Mook heeft bijv. een noodverordening afgegeven in een poging om ramptoeristen te weren.
Heb zelf het idee dat de beek in mijn dorp alweer aan het zakken is.
Een afvoerpomp bleek defect en is nu blijkbaar vervangen volgens de gemeente.
Verder viel me op dat het gehucht Pol is afgesloten, terwijl dit nergens in de documentatie van de gemeente staat.
Een afvoerpomp bleek defect en is nu blijkbaar vervangen volgens de gemeente.
Verder viel me op dat het gehucht Pol is afgesloten, terwijl dit nergens in de documentatie van de gemeente staat.
Vanmiddag de brief gevonden toen ik rond 17.00 uur thuis kwam van mijn werk dat ik om 18.00 uur mijn woning uit moest zijn.
Ik woon in een appartement op de begane grond. Dus ben hem maar gepeerd naar mijn ouders nadat ik alles afgesloten had en mijn stoelen en dure apparatuur op tafel had gezet. Een buurvrouw vertelde me dat ze bleef en niet geloofde dat het water ons zou bereiken aangezien wij aan het uiteinde van het paarse gebied op de kaart wonen. Bewoners boven mij zijn ook niet allemaal vertrokken maar dat snap ik ergens wel die zitten lekker hoog.
Ik woon in een appartement op de begane grond. Dus ben hem maar gepeerd naar mijn ouders nadat ik alles afgesloten had en mijn stoelen en dure apparatuur op tafel had gezet. Een buurvrouw vertelde me dat ze bleef en niet geloofde dat het water ons zou bereiken aangezien wij aan het uiteinde van het paarse gebied op de kaart wonen. Bewoners boven mij zijn ook niet allemaal vertrokken maar dat snap ik ergens wel die zitten lekker hoog.
[ Voor 5% gewijzigd door Ruffzz op 16-07-2021 21:47 ]
Klink alsof jij de enige slimme persoon was in deze situatie, goed gedaan en hopelijk is je huis straks om!Ruffzz schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:40:
Vanmiddag de brief gekregen dat ik om 18:00 mijn woning uit moest zijn.
Ik woon in een appartement op de begane grond. Dus ben hem maar gepeerd naar mijn ouders nadat ik alles afgesloten had en mijn stoelen op tafel had gezet. Een buurvrouw vertelde me dat ze bleef en niet geloofde dat het water ons zou bereiken aangezien wij aan het uiteinde van het paarse gebied op de kaart wonen. Bewoners boven mij zijn ook niet allemaal vertrokken maar dat snap ik ergens wel die zitten lekker hoog.
Hoog zitten is ook niet alles.Ruffzz schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:40:
Vanmiddag de brief gevonden toen ik rond 17.00 uur thuis kwam van mijn werk dat ik om 18.00 uur mijn woning uit moest zijn.
Overstroming betekent vaak dat je stroom en water uitvallen. En het riool zit ook vol, dus de WC doorspoelen zit er ook niet bij.
En dan zit je op je balkon, 112 te bellen dat je gered moet worden.
Als ik in die situatie zou zitten en ik kan de wc niet doorspoelen, dan ga ik niet naar het balkon om 112 te bellen.RocketKoen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:52:
[...]
Hoog zitten is ook niet alles.
Overstroming betekent vaak dat je stroom en water uitvallen. En het riool zit ook vol, dus de WC doorspoelen zit er ook niet bij.
En dan zit je op je balkon, 112 te bellen dat je gered moet worden.

Every magical journey begins with a single step
Dat water is toch al drek dan. Kan vast nog wel wat bij.Bowen_HAFX schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:57:
[...]
Als ik in die situatie zou zitten en ik kan de wc niet doorspoelen, dan ga ik niet naar het balkon om 112 te bellen.
Schoon drinkwater gaat alleen wel een beetje een uitdaging worden...
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Van te voren je badkuip vol laten lopen hoorde ik vanmiddag. Maar het is ook geen slecht idee om behoorlijk wat liter mineraalwater op voorraad in huis te hebben.Stoney3K schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:58:
[...]
Dat water is toch al drek dan. Kan vast nog wel wat bij.
Every magical journey begins with a single step
In dat soort situaties je bad vullen met water. Kan je redelijk lang mee doen.Stoney3K schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:58:
[...]
Dat water is toch al drek dan. Kan vast nog wel wat bij.
Ik zou sowieso niet thuis blijven. Ik woon dan wel 4 hoog. Maar mijn auto niet. En die kan ook niet zwemmen.
Als ik de keuze had tussen mijn auto opofferen om hoog en droog te zitten (en anderen te helpen als het kan) en in paniek in de auto te springen om de onzekerheid in te rijden, dan wist ik het wel.RocketKoen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:05:
Ik zou sowieso niet thuis blijven. Ik woon dan wel 4 hoog. Maar mijn auto niet. En die kan ook niet zwemmen.
Want dan sta je hutjemutje in de file om de stad uit te komen, op begane-grond niveau, en dan ben je machteloos tegen het water...
Op zo'n moment is een auto niks anders dan een stuk staal van anderhalve ton. Is me dan weinig meer waard.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Precies hierom is de evacuatie ruim van te voren. Het is puur de keuze om met de auto rustig weg te gaan of toch te blijven. Dat is dus niet halsoverkop weg moeten omdat er een dijk doorgebroken is.Stoney3K schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:08:
[...]
Als ik de keuze had tussen mijn auto opofferen om hoog en droog te zitten (en anderen te helpen als het kan) en in paniek in de auto te springen om de onzekerheid in te rijden, dan wist ik het wel.
Want dan sta je hutjemutje in de file om de stad uit te komen, op begane-grond niveau, en dan ben je machteloos tegen het water...
Op zo'n moment is een auto niks anders dan een stuk staal van anderhalve ton. Is me dan weinig meer waard.
[removed]
Precies, die evacuaties doen ze nu zodat het niet midden in de nacht hoeft, op het laatste moment of zelfs daarna.redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:13:
[...]
Precies hierom is de evacuatie ruim van te voren. Het is puur de keuze om met de auto rustig weg te gaan of toch te blijven. Dat is dus niet halsoverkop weg moeten omdat er een dijk doorgebroken is.
Vanmorgen bij Grave en Ravenstein wezen kijken. De eerste stukjes uiterwaarden binnen vol te lopen. Het water is bruin, kolkt al woest en er drijft veel hout en rommel in.
Boeren zijn zenuwachtig bezig met het vee, halen nog snel wat grasland leeg. Een drukte van belang in de jachthavens. Brabant maakt zich geen zorgen zegt men, maar zo vanaf de dijk was de spanning voelbaar.
We hebben nog wel wat meters ruimte, maar verschil met de winter is wel dat de uiterwaarden nu vol in het groen staan. Ook vele hectares mais etc.
Ravenstein;
:fill(white):strip_exif()/f/image/UQhqWJNLLubItQiNxTeC7u5T.png?f=user_large)
Grave:
Boeren zijn zenuwachtig bezig met het vee, halen nog snel wat grasland leeg. Een drukte van belang in de jachthavens. Brabant maakt zich geen zorgen zegt men, maar zo vanaf de dijk was de spanning voelbaar.
We hebben nog wel wat meters ruimte, maar verschil met de winter is wel dat de uiterwaarden nu vol in het groen staan. Ook vele hectares mais etc.
Ravenstein;
:fill(white):strip_exif()/f/image/UQhqWJNLLubItQiNxTeC7u5T.png?f=user_large)
Grave:
/f/image/fD9qbAsoct6mwN0EaAGxF2nl.png?f=fotoalbum_large)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
De situatie hier in Noord-Limburg ziet er niet fijn uit. Het water staat bij Wellerlooi al aan de N271. De brandweer was daar de weg al aan het versterken met zandzakken. Ik woon iets verder van de maas gelukkig, maar wat verschrikkelijk voor de mensen die daar wonen.
Verschrikkelijk, mensen in Bunde en Meerssen zouden rond middernacht horen of ze terug naar huis mochten. Is zojuist bekend geworden dat ze vannacht niet naar huis mogen en morgen rond 6:00 een update krijgen.
De ‘wel’ bij het kanaal lijkt dan toch iets gevaarlijker te zijn dan na het ‘dichten’ gedacht werd.
De ‘wel’ bij het kanaal lijkt dan toch iets gevaarlijker te zijn dan na het ‘dichten’ gedacht werd.
vanmiddag even geweest kijken of ik op mn favoriete visstekken kon komen.... zat er helaas niet in
:strip_exif()/f/image/IPmDAmrXdCFgw1e8J1sUbCvf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 69% gewijzigd door Mr. Detonator op 17-07-2021 02:42 ]
Is de verwachting dat het uiteindelijk in Nijmegen aankomt?
De Maas en de Rijn komen daar samen, lijkt me ook geen fijne combinatie.
(Nu ziet het er bij de Maas wel uit alsof alles overstroomd is, maar dit zijn juist een soort buffers?)
Je zou je huis maar eens achter moeten laten, 't lijkt wel oorlog :x
De Maas en de Rijn komen daar samen, lijkt me ook geen fijne combinatie.
(Nu ziet het er bij de Maas wel uit alsof alles overstroomd is, maar dit zijn juist een soort buffers?)
Je zou je huis maar eens achter moeten laten, 't lijkt wel oorlog :x
Aan de ene kant klopt het wel, het is natuurlijk veel erger als je dingen kwijtraakt die gewoon onmogelijk te vervangen zijn, zoals familieleden of foto albums.GAIAjohan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:42:
[...]
Niet het onderscheid kunnen maken tussen werkelijk verlies en materialistisch verlies vind ik nogal treurig.
Maar aan de andere kant denk je wel een beetje te simpel nu. Ik heb bijvoorbeeld een auto die voor mij veel meer waard is dan de dagwaarde, en als ik een ongeluk zou krijgen zou ik nooit een vergelijkbare auto terug kunnen kopen van het bedrag dat ik uitbetaald krijg. Gezien de afstand tot m'n werk heb ik wel een betrouwbare auto nodig, dus dan zou ik in theorie mijn baan kwijt kunnen raken omdat mijn auto kapot is gegaan.
In de praktijk zal het allemaal uiteindelijk wel goedkomen, maar het is echt niet zo dat verzekerd betekent dat er niks aan de hand is, en het is hoe dan ook gewoon ook heel vervelend als je spullen kwijtraakt. Er zijn altijd wel ergere dingen, maar dat het ene erger is wil niet zeggen dat het ander ineens niet meer erg mag zijn.
Classics zijn toch ook materialistisch.GAIAjohan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:42:
[...]
[...]
In Nederland zullen ook genoeg mensen onvervangbare foto's verloren hebben.
Nogmaals wat boeien een stel vervangbare auto's bij een dealer, en dat zeg ik als autoliefhebber.
Had je het nu over classics gehad wordt het toch een ander verhaal.
Verzekering keert ook niet zomaar uit, zeker niet als jij de oproep voor evacuatie aan je laars lapt.
Onvervangbare foto's ga je toch ook niet achter laten bij een evacuatie?
Bizar om te zien, denk dat er veel mensen maandag niet naar hun werk hoevenMr. Detonator schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 02:37:
vanmiddag even geweest kijken of ik op mn favoriete visstekken kon komen.... zat er helaas niet in
[YouTube: hoogwater zomer 2021 brug Ohe en Laak]
[YouTube: hoogwater zomer 2021 dijk maasbracht]
[YouTube: hoogwater zomer 2021 de slaag in Pol]
[Afbeelding]
Damdoorbraak in Duitsland:
Dodental in Duitsland is weer flink gestegen:
(NOS Liveblog)Bij de Duitse stad Wassenberg, net over de grens ter hoogte van Roermond, is een dam doorgebroken in de Roer. Reddingswerkers zijn begonnen met de evacuatie van zo'n 700 inwoners die direct gevaar lopen, melden de Duitse autoriteiten.
Volgens burgemeester Marcel Maurer ligt de oorzaak van de doorbraak aan de Nederlandse kant van de grens. Omdat daar de stuwen in de Roer zijn gesloten, wordt het waterpeil stroomopwaarts in Duitsland opgestuwd, stelt de burgemeester. Zender WDR schrijft dat de burgemeester contact opneemt met de lokale Nederlandse autoriteiten om het probleem op te lossen.
Dodental in Duitsland is weer flink gestegen:
In België staat het nog op 20 of 22 (bronnen varieren).In de deelstaten Rijnland-Palts en Noordrijn-Westfalen is het dodental opgelopen tot in totaal minstens 133 doden. In Rijnland-Palts zijn zeker 90 mensen om het leven gekomen en in Noordrijn-Westfalen ten minste 43.
[ Voor 20% gewijzigd door wildhagen op 17-07-2021 07:35 ]
Virussen? Scan ze hier!
Die zich niet aangesproken voelen:
Het Waterschap Limburg reageert echter verbaasd op de uitspraken van de burgemeester van Wassenberg. Volgens hen kan het sluiten van de sluizen geen invloed gehad hebben op wat er bij Wassenberg is gebeurd. "Het is niet mogelijk dat er een verband is tussen het sluiten van de sluisdeuren en de breuk in de hoogwatermaatregel 15 kilometer verderop", zei bestuurder Arnold Jansen aan de NOS.
Classics zijn materialistisch ja, maar ook minder vervangbaar dan de gemiddelde dealervoorraad.Accretion schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 03:00:
[...]
Classics zijn toch ook materialistisch.
Verzekering keert ook niet zomaar uit, zeker niet als jij de oproep voor evacuatie aan je laars lapt.
Onvervangbare foto's ga je toch ook niet achter laten bij een evacuatie?
Verder weet je niet hoeveel tijd je hebt bij een evacuatie. De mensen in Duitsland, België, maar ook bv Valkenburg hebben geen keuze en hebben gewoon hun foto's weg zien spoelen.
Maar dat je in een topic als dit waar complete dorpen zijn weggevaagd een 'ouch' plaatst omdat een dealer z'n Audi's kan afschrijven, ik kan er met m'n kop niet bij.
[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 17-07-2021 07:53 ]
Heb je ook gezien dat Pol is afgesloten? Ik zag gisteren dat dat het geval was, maar niks in documentatie gevonden van de gemeente. Kwam vanuit Wessem ri Heel fietsen, en op de kruising in Pol kon je niet naar links.. Dus kon weer via de bruggen over terug en via Panheel rijden. Afsluiting hadden ze eerder kunnen aangeven.Mr. Detonator schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 02:37:
[YouTube: hoogwater zomer 2021 brug Ohe en Laak]
[YouTube: hoogwater zomer 2021 dijk maasbracht]
[YouTube: hoogwater zomer 2021 de slaag in Pol]
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 17-07-2021 08:15 ]
De dijk hier in Baarlo heeft het gehouden vannacht. De uiterwaarden zijn volledig gevuld; op dit punt is de maas dus zo'n 1000 meter breed (normaal 110 meter).
:strip_exif()/f/image/ccPyRGnUlpET3S6hV5B5IF9b.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze foto is van vanmorgen, circa 7 uur. Niet zelf de ramptoerist uitgehangen maar via bewoners aan de dijk verkregen. Er is nog een meter aan ruimte over, daarna gaat het "er over". De voorspellingen van rijkswaterstaat lateb zien dat de piek over enkele uren bereikt is, maar die prognoses zijn al vaak bijgesteld en dus niet erg betrouwbaar. Ik denk dat de veiligheidsregio daarom ook besloten heeft om lagere gebieden binnendijks te evacueren.
:strip_exif()/f/image/VTks7BzlSZ9bh0OCUtQQNMMR.jpg?f=fotoalbum_large)
Screenshot met waterhoogte. De rode stippellijn geeft de scheiding tussen "hoogwater" en "extreem hoogwater" aan.
:strip_exif()/f/image/ccPyRGnUlpET3S6hV5B5IF9b.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze foto is van vanmorgen, circa 7 uur. Niet zelf de ramptoerist uitgehangen maar via bewoners aan de dijk verkregen. Er is nog een meter aan ruimte over, daarna gaat het "er over". De voorspellingen van rijkswaterstaat lateb zien dat de piek over enkele uren bereikt is, maar die prognoses zijn al vaak bijgesteld en dus niet erg betrouwbaar. Ik denk dat de veiligheidsregio daarom ook besloten heeft om lagere gebieden binnendijks te evacueren.
:strip_exif()/f/image/VTks7BzlSZ9bh0OCUtQQNMMR.jpg?f=fotoalbum_large)
Screenshot met waterhoogte. De rode stippellijn geeft de scheiding tussen "hoogwater" en "extreem hoogwater" aan.
Zal er de mogelijkheid zijn geweest om toen de voorspelde regen in zicht kwam, het water dat zich toen in de rivieren bevond versneld af te voeren, en is dat ook gedaan? Waar ik woon laat het waterschap juist sloten vullen om kanalen tegen hoogwater te beschermen of leegpompen om lokaal verwachte neerslag beter op te kunnen vangen.
Toevoeging: het lijkt er niet op dat er eerder extra water door is gelaten. Zie ook de pagina hierover en verzet het filter naar "9 dagen terug, twee dagen vooruit". Het lijkt er trouwens ook op dat dit weinig invloed had kunnen hebben, zelfs als de Maas was drooggelegd was deze piek nog boven "hoge afvoer" uit gekomen.
https://waterinfo.rws.nl/...rvlaktewater___20m3___2Fs
Ik vraag me ook af wat voor problemen dit water gaat geven als het naar zee stroomt. Het is dezelfde hoeveelheid water dus je verwacht dezelfde problemen tot en met regio Rotterdam?Zo stroomt al het water de komende dagen door ons land - https://nos.nl/l/2389667
Toevoeging: het lijkt er niet op dat er eerder extra water door is gelaten. Zie ook de pagina hierover en verzet het filter naar "9 dagen terug, twee dagen vooruit". Het lijkt er trouwens ook op dat dit weinig invloed had kunnen hebben, zelfs als de Maas was drooggelegd was deze piek nog boven "hoge afvoer" uit gekomen.
[ Voor 26% gewijzigd door Skit3000 op 17-07-2021 09:10 ]
Op je foto staan er ook een paar woningen of andere panden onder water zo te zien?Nieknikey schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:47:
De dijk hier in Baarlo heeft het gehouden vannacht. De uiterwaarden zijn volledig gevuld; op dit punt is de maas dus zo'n 1000 meter breed (normaal 110 meter).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
We mogen in NL van geluk spreken dat het meer een “test” is van de aangelegde infrastructuur. Het relatief vlakke land maakt het relatief gezien makkelijk om de maas de ruimte te geven. Ben benieuwd of er in het Heuvelland ook meer aandacht komt voor de Geul en de Gulp, geografisch gezien is het daar toch meer een uitdaging hoewel het wel een stuk minder volume betreft dan de Maas.
In principe wordt de golf langerekt en minder hoog. Bij Rotterdam zullen ook geen grote problemen te verwachten zijn. Rivierenland is meer afhankelijk van hoe langerekt hij is, maar zo erg als nu Limburg zal hier ook niet worden. Zeker omdat na 95 hier maatregelen genomen zijn, oa. Met ruimtes die kunnen vollopen.Skit3000 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:59:
Zal er de mogelijkheid zijn geweest om toen de voorspelde regen in zicht kwam, het water dat zich toen in de rivieren bevond versneld af te voeren, en is dat ook gedaan? Waar ik woon laat het waterschap juist sloten vullen om kanalen tegen hoogwater te beschermen of leegpompen om lokaal verwachte neerslag beter op te kunnen vangen.
[...]
Ik vraag me ook af wat voor problemen dit water gaat geven als het naar zee stroomt. Het is dezelfde hoeveelheid water dus je verwacht dezelfde problemen tot en met regio Rotterdam?
Echt, ik zit weer wat reacties te lezen op Nu.nl over Giro 777 enzo.
"Ze krijgen geen cent, Rutte moet dit maar betalen, die heeft dit laten gebeutren!"
"Waaroim heeft Rutte dit niet voorkomen!"
"Een beetje water, hoop drukte om niks, dit gebeurt bijna elk jaar wel!"
"Ik geef geen cent, stop de ontwikkelingshulp maar. Eigen volk eerst!"
"De overheid moet dit maar betalen, ik wil ook gratis geld!"
"Waarom krijgen de mensen in Groningen niks en krijgen Limburgers alles!!!":
Echt, de empathie straalt er weer vanaf hoor
Als het ze zelf overkomt schreeuwen ze zeker wél het hardst om hulp
"Ze krijgen geen cent, Rutte moet dit maar betalen, die heeft dit laten gebeutren!"
"Waaroim heeft Rutte dit niet voorkomen!"
"Een beetje water, hoop drukte om niks, dit gebeurt bijna elk jaar wel!"
"Ik geef geen cent, stop de ontwikkelingshulp maar. Eigen volk eerst!"
"De overheid moet dit maar betalen, ik wil ook gratis geld!"
"Waarom krijgen de mensen in Groningen niks en krijgen Limburgers alles!!!":
Echt, de empathie straalt er weer vanaf hoor

Als het ze zelf overkomt schreeuwen ze zeker wél het hardst om hulp

Virussen? Scan ze hier!
Dat klopt, dat zijn woningen die buitendijks gelegen zijn. Er ligt ook een horecazaak letterlijk aan de maas zelf, die zal nu ook wel tot aan de nok onder water staan.Nox schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:34:
[...]
Op je foto staan er ook een paar woningen of andere panden onder water zo te zien?
Ondertussen is de golf aan water inderdaad meer een test van waterbeheersende infrastructuur. Kijken of de ruimte die de rivieren extra hebben gekregen inderdaad voldoende is en of de dijken hoog en sterk genoeg zijn.n0pe schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:46:
We mogen in NL van geluk spreken dat het meer een “test” is van de aangelegde infrastructuur. Het relatief vlakke land maakt het relatief gezien makkelijk om de maas de ruimte te geven. Ben benieuwd of er in het Heuvelland ook meer aandacht komt voor de Geul en de Gulp, geografisch gezien is het daar toch meer een uitdaging hoewel het wel een stuk minder volume betreft dan de Maas.
Maar bedenk je wel dat de Geul dus blijkbaar genoeg volume had om de in 2 dagen ongeveer 180mm neerslag over het hele stroomgebied door Valkenburg te leiden waar er 1 brug is weggespoeld en de overige bruggen zijn ontzet en dus voorlopig niet veilig te gebruiken zijn. Dan hebben we het dus over 180mm neerslag in een gebied van 120 vierkante kilometer, wat ruim 21 miljard liter water is. Dat is ongeveer 10% van de inhoud van het IJsselmeer, of ongeveer de inhoud van het Eemmeer. Het zou het Woudagemaal in Lemmer bijna 4 dagen kosten om diezelfde hoeveelheid water weg te pompen.
Om even een idee te geven om hoeveel water het gaat, en dan heb ik nog niet eens gekeken naar de cijfers van België en Duitsland.
De vraag is vooral waar kun je het water überhaupt opslaan. Heuvels afgraven is niet echt een optie, er zijn door het hele heuvelland al waterbekkens die ofwel dienen als overstromingsgebied of als hemelwater opvang. De geul om Valkenburg heen leiden is ook een uitdaging maar de rivier heeft daar zo goed als geen ruimte om te verbreden.Wolfensteijn schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:23:
[...]
Ondertussen is de golf aan water inderdaad meer een test van waterbeheersende infrastructuur. Kijken of de ruimte die de rivieren extra hebben gekregen inderdaad voldoende is en of de dijken hoog en sterk genoeg zijn.
Maar bedenk je wel dat de Geul dus blijkbaar genoeg volume had om de in 2 dagen ongeveer 180mm neerslag over het hele stroomgebied door Valkenburg te leiden waar er 1 brug is weggespoeld en de overige bruggen zijn ontzet en dus voorlopig niet veilig te gebruiken zijn. Dan hebben we het dus over 180mm neerslag in een gebied van 120 vierkante kilometer, wat ruim 21 miljard liter water is. Dat is ongeveer 10% van de inhoud van het IJsselmeer, of ongeveer de inhoud van het Eemmeer. Het zou het Woudagemaal in Lemmer bijna 4 dagen kosten om diezelfde hoeveelheid water weg te pompen.
Om even een idee te geven om hoeveel water het gaat, en dan heb ik nog niet eens gekeken naar de cijfers van België en Duitsland.
Bron: Roermond dreigt met boetes voor groeiend aantal ramptoeristenDe gemeente Roermond dreigt met boetes als kijklustigen rampgebieden blijven opzoeken. Herhaalde oproepen van de gemeente en de veiligheidsregio aan mensen om weg te blijven uit gebieden waar ze niks te zoeken hebben, maken weinig indruk. Nu dreigt de gemeente met het uitschrijven van boetes.
Hoewel een noodverordening van kracht die is bedoeld om ramptoerisme tegen te gaan, was er op de Maasboulevard in de voorstad in Roermond vrijdag de hele dag een grote drukte.
Tot 's avonds laat waren daar talloze flanerende mensen die met auto's en elektrische fietsen naar de kademuur waren gekomen om met talloze mobieltjes de jachthaven en zichzelf op de gevoelige plaat te zetten.
Buurtbewoners ergeren zich groen en geel aan deze "aapjeskijkers", zoals ze worden genoemd. Ondanks klachten bij de gemeente werd daar tot nog toe niet tegen opgetreden. Maar zaterdagochtend waarschuwt de gemeente voor boetes.
Mooie actie. Gooi er maar een boete op van 4 cijfertjes.
Echt, mensen die zich komen vergapen aan andermans leed

Gisteren zelfs een ramptoerist in een of andere reportage die zich afvroeg waarom er geen catering (snacktent etc) was geregeld

Virussen? Scan ze hier!
Als je absoluut geen natte voeten wilt bij een rivier dan moet je er niet kort op bouwen.n0pe schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:36:
[...]
De vraag is vooral waar kun je het water überhaupt opslaan. Heuvels afgraven is niet echt een optie, er zijn door het hele heuvelland al waterbekkens die ofwel dienen als overstromingsgebied of als hemelwater opvang. De geul om Valkenburg heen leiden is ook een uitdaging maar de rivier heeft daar zo goed als geen ruimte om te verbreden.
In duitsland heb je gezien wat er gebeurd met een geul om een dorp heen. Bij grote hoeveelheden water kiest water toch de kortste/makkelijkste weg, dwars door het dorp…n0pe schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:36:
[...]
De geul om Valkenburg heen leiden is ook een uitdaging maar de rivier heeft daar zo goed als geen ruimte om te verbreden.
Als je geen natte voeten wil moet je niet onder zeeniveau bouwen, toch staat ons halve land onder zeeniveau. We leven al eeuwen met het water, als dit inderdaad vaker voor gaat komen zullen we toch iets moeten doen. Alle steden dorpen platgooien is geen optie.Rukapul schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:39:
[...]
Als je absoluut geen natte voeten wilt bij een rivier dan moet je er niet kort op bouwen.
[ Voor 26% gewijzigd door n0pe op 17-07-2021 10:45 ]
En toch, heel eerlijk denk ik dat 90% van de kijkers gewoon buurtbewoners zijn.wildhagen schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:37:
[...]
Bron: Roermond dreigt met boetes voor groeiend aantal ramptoeristen
Mooie actie. Gooi er maar een boete op van 4 cijfertjes.
Echt, mensen die zich komen vergapen aan andermans leed
Gisteren zelfs een ramptoerist in een of andere reportage die zich afvroeg waarom er geen catering (snacktent etc) was geregeld![]()
Het is net als met hardrijders in de wijk. 'De wijk' ergert zich, maar de schuldigen zijn inwoners van de wijk.
Moet zeggen dat mijn gemeente het toch heel goed op orde heeft.
Dichtstbijzijnde water is zakkende, en de beek zakte al eerder door inzet pomp. Op Google streetview is het hele waterbekken dat gebouwd is nog niet zichtbaar. Laat ook wel zien hoe relatief nieuw alle werken zijn

Verder slecht nieuws :
https://www.1limburg.nl/h...-en-horn?context=topstory
Inwoners van delen van delen van Haelen en Horn moeten per direct hun woningen verlaten.
De burgemeester heeft besloten om inwoners wonend aan de Broekweg in Haelen en de Kemp in Horn te evacueren vanaf 10.30 uur. Om 13:00u vandaag (17 juli) moet iedereen geëvacueerd zijn. De bewoners worden huis-aan-huis bezocht en geïnformeerd. Meer info 👉 https://t.co/sUR6JwbEh5 pic.twitter.com/fveCGK3akm
— Gemeente Leudal (@gemeenteleudal) 17 juli 2021
Het blijven surrealistische beelden:

Als je nog statiegeld flesjes zoekt...

En in dit soort puinhopen is men naar vermisten aan het zoeken:

De bruinkoolmijn Inden is ook volgestroomd:

"Braunkohletagebaus Inden bei Aachen"

Als je nog statiegeld flesjes zoekt...

En in dit soort puinhopen is men naar vermisten aan het zoeken:

De bruinkoolmijn Inden is ook volgestroomd:

"Braunkohletagebaus Inden bei Aachen"
Kunnen mensen Willem Engel even achter de tralies zetten?!
"Watersnoodramp Limburg is een hoax"
— Piet (@PietLeeuwtje) 17 juli 2021
Klopt het dat die Engel dat écht zegt? Ontkent hij hier de ramp?
Twijfel, want zo een uitspraak is voor elk weldenkend mens onvoorstelbaar. #klopthet?#stopwillemengel pic.twitter.com/5Ju6TfJm3g
Daar komt het wel op neer, zie dat filmpje van die Viruswaanzin-persconferentie in die tweet, vanaf 50 seconden ongeveer. Ze hebben heel erg veel vraagtekens bij deze watersnoodramp, omdat het gebied boven zeeniveau ligt.GAIAjohan schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:16:
Kunnen mensen Willem Engel even achter de tralies zetten?!
[Embed]
Op het eind zegt hij ook "ik denk dat we hier te maken hebben met een hoax".
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 17-07-2021 11:24 ]
Virussen? Scan ze hier!