Overstromingen in België, Duitsland, Limburg en Oostenrijk

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:38

Amphiebietje

In de blubber

Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:16:
[...]

Op de kaart zie ik geen rivier in de buurt van het station. Bij dergelijke regenval ontstaan er gewoon rivieren langs de hellingen.

[YouTube: Huge floods in Dinant, Belgium , inondations dramatiques Dinant en Belgique]
Mochten mensen willen weten wat de vent loopt te roepen in het eerste deel van de video, dan is dat een herhaald "Ah putain, nan, ah nan" oftwel letterlijk "Ah hoer, nee, oh nee" en in beter Nederlands "Oh klote, nee, oh nee". :D

En dan hadden ze daar de dans redelijk ontsprongen kwa schade bij de eerdere overstromingen... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 21:15
Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:16:
[...]
Op de kaart zie ik geen rivier in de buurt van het station. Bij dergelijke regenval ontstaan er gewoon rivieren langs de hellingen.

[YouTube: Huge floods in Dinant, Belgium , inondations dramatiques Dinant en Belgique]
Als ik met google streetview die straat eens "stroom opwaarts" rij, valt me wel op dat er bijna nog minder putten zijn dan hier in de straat. En ook alleen maar langs de kant. En als ik dan bedenk dat het met onze afvoercapaciteit hier ook al blank komt te staan, maar dat daar niet kan, want heuvels waar het dus ongestoord een paar kilometer aan straat af kan denderen, dan is het eigenlijk een wonder dat het zo exceptioneel schijnt te zijn.

Zie daar dan bij Foqueux bijvb ook allemaal pseudo stroompjes op maps, waarvan dan op streetview weinig te zien is en ze houden allemaal halverwege op. Kan me moeilijk voorstellen dat dat allemaal ondergronds zou lopen. Dus de aardigste weg voor het water om naar beneden te komen is om de hoofdweg vrolijk naar beneden te denderen richting uiteindelijk de maas.

Ahh kijk eens aan .. zo te zien aan de "Map of water supply: Namur" was er in 1916 bij die hoofdweg nog een stroompje ... en ook op de hydrografische kaart van 1937 staat er aan de westzijde van Dinant een stroompje dat uitmondt in de maas.
De heuvels in de omgeving wateren er natuurlijk nog steeds op af alleen is de bedding nu van asfalt en de rest vol gebouwd met huizen en wat dies meer zij.

[ Voor 32% gewijzigd door gekkie op 25-07-2021 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 22:31

spacer

SAP nerd

Bouke-p schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:53:
[...]

Ik zag ook een post voorbij komen dat een vrouw fake nieuws verspreid door oa te beweren dat t leger en de politie niksdoen en ook het rode kruis maar wat aan t lanterfanten is.
Dat is ook aan de orde van de dag in dat andere rampgebied in het Ahrtal in Duitsland. Veel zogenoemde 'Querdenker' die proberen van de situatie gebruik te maken door burgers en overheden tegen elkaar op te zetten. Sociale media is hier helaas de ellendige katalysator voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

gekkie schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:23:

Zie daar dan bij Foqueux bijvb ook allemaal pseudo stroompjes op maps, waarvan dan op streetview weinig te zien is en ze houden allemaal halverwege op. Kan me moeilijk voorstellen dat dat allemaal ondergronds zou lopen. Dus de aardigste weg voor het water om naar beneden te komen is om de hoofdweg vrolijk naar beneden te denderen richting uiteindelijk de maas.
Dat zijn beekjes die het grootste deel van het jaar waarschijnlijk droog staan, ofwel alleen bij regenbuien iets doen. Als die volgens de kaart "zomaar ophouden", dan ligt in het echt er vaak een PVC of ijzeren buis met een diameter van 20-40 cm die het beekje onder huizen/wegen/whatever doorvoert.
Ahh kijk eens aan .. zo te zien aan de "Map of water supply: Namur" was er in 1916 bij die hoofdweg nog een stroompje ... en ook op de hydrografische kaart van 1937 staat er aan de westzijde van Dinant een stroompje dat uitmondt in de maas.
De heuvels in de omgeving wateren er natuurlijk nog steeds op af alleen is de bedding nu van asfalt en de rest vol gebouwd met huizen en wat dies meer zij.
Onwaarschijnlijk. Vaak is bij dit soort situaties het riviertje in kwestie overkluisd en loopt het dus daar nog steeds, zij het onder het asfalt, al dan niet als deel van het riool. En als dat niet zo is, is dat omdat de goten aan weerszijde van de weg het gebruikelijke volume water gewoon aankunnen.

Overigens, de hoeveelheden waren dus wel uitzonderlijk:
Volgens professor hydrologie Patrick Willems (KU Leuven) viel in Dinant op 1 uur tijd 50 tot 70 mm neerslag (dat is 50 tot 70 liter per vierkante meter. Hij noemt dat "zeer uitzonderlijk": "Voorkomingskans van minder dan 1 keer op 100 jaar per locatie in centrum België volgens historisch klimaat."
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws...ien-veel-schade-in-regio/

[ Voor 20% gewijzigd door Amphiebietje op 25-07-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Amphiebietje schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:42:
[...]
Dat zijn beekjes die het grootste deel van het jaar waarschijnlijk droog staan, ofwel alleen bij regenbuien iets doen. Als die volgens de kaart "zomaar ophouden", dan ligt in het echt er vaak een PVC of ijzeren buis met een diameter van 20-40 cm die het beekje onder huizen/wegen/whatever doorvoert.
Maar je zou toch verwachten dat als je een heuvelachtig terrein hebt, je eigenlijk nog meer en betere waterinfrastructuur zou moeten hebben. Wij hebben een vrij fijnmazige en pompen het uiteindelijk ergens weg met maar weinig stroming. Waardoor we meestal maar een laagje water hebben als overlast en het vooral tunnels betreft.
Daar heb je ogenschijnlijk voor vrij grote gebieden iets wat niet eens een beekje benaderd, meer een niet onderhouden slootje (hier in NL onderhouden we onze water infrastructuur aardig, sloten worden regelmatig gemaaid en leeggehaald qua waterplanten etc.) dat dan bij grote steden meestal inderdaad ondergronds zal gaan, maar als ik naar de kade van de rivieren kijk zijn de uitlaten ook op 1 hand te tellen en kleine.

Kijk op Google maps met de terrein layer aan naar Namen een die straten die nu een rivier zijn, er zijn daar door die heuvelruggen twee gaten waar het van een aardig oppervlakte doorheen kan en dat is het dan.
Als het dan eenmaal gaat overlopen dan gaat het ook hard en zorgt de natuur er wel voor dat min of meer het oude natuurlijke verloop van oude waterlopen gewoon weer terug komt.

Op zich is het wel begrijpelijk hoe het waarschijnlijk allemaal ontstaan is en bij heuvelachtig terrein is het soms ook woekeren met de ruimte en afhankelijk van de tijd waarin het gebouwd is, was vervoer over afstanden ook lastiger dus de drang om dicht samen te klitten ook groter.
(ook al zou je kunnen zeggen dat wij deels weer dezelfde "fout" maken bij bijvb Roermond met het volbouwen van de monding van de roer).
Onwaarschijnlijk. Vaak is bij dit soort situaties het riviertje in kwestie overkluisd en loopt het dus daar nog steeds, zij het onder het asfalt, al dan niet als deel van het riool. En als dat niet zo is, is dat omdat de goten aan weerszijde van de weg het gebruikelijke volume water gewoon aankunnen.
Ik heb ze getracht te volgen en ik zie langs de oevers van de rivier geen grote uitlaten, dan zou alles via meerdere kleine uitlaten onder het waterniveau moeten eindigen, want ze zijn vrij onzichtbaar.

Mjah rekenen op het "gebruikelijke" is een risico en ik heb het gevoel dat er een hoop pas deze eeuw en waarschijnlijk ook na WOII verandert is. Dus niet rekening houdend met die buien die al eens in de 100 jaar voor zouden kunnen komen, nog onafhankelijk van klimaatverandering.
Overigens, de hoeveelheden waren dus wel uitzonderlijk:

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws...ien-veel-schade-in-regio/
Zeker, maar je hebt uitzonderlijk en uitzonderlijk, daarbij lijkt het er dus op dat alle natuurlijke stromingsgebieden volgebouwd zijn, dus qua mogelijke lange termijn oplossingen zal dat ook een interessante uitdaging worden.
Of niet en zal het toch neerkomen op acceptatie dat dit daar eens in de zoveel tijd blijft gebeuren, net als dat wij een laagje water op straat ook accepteren, al zijn de gevolgen duidelijk anders.

Je zou qua gevaarzetting en overlast toch eigenlijk wel moeten concluderen dat ze eigenlijk meer (zichtbare) water infrastructuur met overmaat zouden moeten hebben ipv minder ten opzichte van het vlakke land, zoals in een hoop echte berggebieden wel het geval is (ook al gaat het daar ook nog wel eens mis).

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 25-07-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 21:52
Niet zo erg als wat er in de afgelopen dagen/weken gebeurde, maar in Friesland staan enkele straten en kelders onderwater door stortbuien. Op sommige plaatsen is mogelijk zo'n 100mm aan neerslag gevallen. Normaal valt in heel juli zo'n 87mm aan regen.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

gekkie schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Maar je zou toch verwachten dat als je een heuvelachtig terrein hebt, je eigenlijk nog meer en betere waterinfrastructuur zou moeten hebben. Wij hebben een vrij fijnmazige en pompen het uiteindelijk ergens weg met maar weinig stroming. Waardoor we meestal maar een laagje water hebben als overlast en het vooral tunnels betreft.
Die is er, alleen zie je die niet op Google Maps. Er zijn tal van kleine riviertjes en beekjes in heuvel- en berggebieden, sommigen niet meer dan 30 cm breed. De meeste liggen droog behalve als het regent.
Daar heb je ogenschijnlijk voor vrij grote gebieden iets wat niet eens een beekje benaderd, meer een niet onderhouden slootje (hier in NL onderhouden we onze water infrastructuur aardig, sloten worden regelmatig gemaaid en leeggehaald qua waterplanten etc.) dat dan bij grote steden meestal inderdaad ondergronds zal gaan, maar als ik naar de kade van de rivieren kijk zijn de uitlaten ook op 1 hand te tellen en kleine.

Kijk op Google maps met de terrein layer aan naar Namen een die straten die nu een rivier zijn, er zijn daar door die heuvelruggen twee gaten waar het van een aardig oppervlakte doorheen kan en dat is het dan.
Als het dan eenmaal gaat overlopen dan gaat het ook hard en zorgt de natuur er wel voor dat min of meer het oude natuurlijke verloop van oude waterlopen gewoon weer terug komt.

Op zich is het wel begrijpelijk hoe het waarschijnlijk allemaal ontstaan is en bij heuvelachtig terrein is het soms ook woekeren met de ruimte en afhankelijk van de tijd waarin het gebouwd is, was vervoer over afstanden ook lastiger dus de drang om dicht samen te klitten ook groter.
(ook al zou je kunnen zeggen dat wij deels weer dezelfde "fout" maken bij bijvb Roermond met het volbouwen van de monding van de roer).
Het probleem is dat in heuvelachtig landschap historisch gezien er twee types locaties waren die handig waren om op te bouwen, afhankelijk van de functie (let op, dan hebben we het over de Middeleeuwen!):

- De toppen van de hoogste heuvels, want daarvandaan overzie je het omringende gebied en heb je dus een flink strategisch voordeel. Vaak zijn dit vestingsteden gebouwd rondom een belangrijk gebouw zoals een kasteel of een belangrijk religieus oord.

- Langs waterwegen, wegens de voordelen voor transport en natuurlijk waterwinning en afvoer van rotzooi. Vaak is het langs rivieren ook nog eens redelijk plat, wat niet iets is wat je kan zeggen over de meeste heuvels of bergen, hoogvlaktes daargelaten.

Soms heb je plekken die beide locaties combineren, zoals bij een rivier die zelf relatief vlak is en dus goed bevaarbaar is, en waar steile hellingen en hoge heuvels aan grenzen.
Dinant is overigens een mooi voorbeeld van zo'n plek, zie https://www.citadellededinant.be/fr/. Daarvandaan heb je dus echt een adembenemend uitzicht (en de klim is ook adembenemend, maar dan anders... :P ).

(Een dal is niets anders dan het resultaat van een rivier (al dan niet een rivier van ijs ;) ) die miljoenen jaren lang zijn baan heeft gegraven in een opgestuwd deel van een continent. In Europa is een groot deel van de huidige geografie tot stand gekomen in de laatste ijstijd, toen massieve gletsjers tot ver in de Noordzee reikten. Als je naar de bodem van de oceanen kijkt, kan je daar zien dat onder water er ook rivierdalen zijn, die nog steeds verder uitslijten in het verlengde van de huidige grote rivieren.)

Natuurlijk is het vervolgens te erg volgebouwd, en te ver verhard...
Ik heb ze getracht te volgen en ik zie langs de oevers van de rivier geen grote uitlaten, dan zou alles via meerdere kleine uitlaten onder het waterniveau moeten eindigen, want ze zijn vrij onzichtbaar.
Wat ook kan is dat ze in een al dan niet ondergronds parallel kanaal uitkomen dat uiteindelijk wel in de rivier uitkomt.
Mjah rekenen op het "gebruikelijke" is een risico en ik heb het gevoel dat er een hoop pas deze eeuw en waarschijnlijk ook na WOII verandert is. Dus niet rekening houdend met die buien die al eens in de 100 jaar voor zouden kunnen komen, nog onafhankelijk van klimaatverandering.
Als zo'n evenement eens per 100 jaar voorkomt, dan is dat een frequentie die kwa schade en kosten wel te overzien is voor de verzekeraars en overheid. Natuurlijk werkt dat niet met klimaatverandering, maar de schuld van niet anticiperen kunnen we direct leggen bij de menselijke neiging de kop in het zand te steken bij problemen die direct contact met het probleem overstijgen.
Zeker, maar je hebt uitzonderlijk en uitzonderlijk, daarbij lijkt het er dus op dat alle natuurlijke stromingsgebieden volgebouwd zijn, dus qua mogelijke lange termijn oplossingen zal dat ook een interessante uitdaging worden.
Of niet en zal het toch neerkomen op acceptatie dat dit daar eens in de zoveel tijd blijft gebeuren, net als dat wij een laagje water op straat ook accepteren, al zijn de gevolgen duidelijk anders.

Je zou qua gevaarzetting en overlast toch eigenlijk wel moeten concluderen dat ze eigenlijk meer (zichtbare) water infrastructuur met overmaat zouden moeten hebben ipv minder ten opzichte van het vlakke land, zoals in een hoop echte berggebieden wel het geval is (ook al gaat het daar ook nog wel eens mis).
Mijn verwachting is, indien de frequentie van dit soort dingen gaat toenemen, dat de enige mogelijk conclusie zal zijn dat de rivier veel meer ruimte zal moeten krijgen en er dus een volksverhuizing zal moeten plaatsvinden naar veiliger oorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

RobinNL schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:11:
Niet zo erg als wat er in de afgelopen dagen/weken gebeurde, maar in Friesland staan enkele straten en kelders onderwater door stortbuien. Op sommige plaatsen is mogelijk zo'n 100mm aan neerslag gevallen. Normaal valt in heel juli zo'n 87mm aan regen.

[Twitter]
Ja, ik moet eerlijk bekennen dat ik de mensen die schrijven dat zoiets niet kan in NL een beetje onrealistisch vind. NL mag (grotendeels) plat zijn, wat vernietigende water- en modderstromen onmogelijk maakt behalve in het uiterste zuidoosten, in duingebieden, en bij steile op- en afritten ( :D ), maar als hier zoveel regen valt, is het rioleringsstelsel er ook niet op berekend en zal het dus ook onderlopen. En aangezien NL plat is, moeten er pompen aan te pas komen om het water weer weg te krijgen, want naar beneden lopen doet het hier niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Amphiebietje schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:13:
Het probleem is dat in heuvelachtig landschap historisch gezien er twee types locaties waren die handig waren om op te bouwen, afhankelijk van de functie (let op, dan hebben we het over de Middeleeuwen!):
[..]
Natuurlijk is het vervolgens te erg volgebouwd, en te ver verhard...
Niet alleen in de middeleeuwen, ook daarna tot nu aan toe is een relatief vlak stukje aan een rivier een gewild iets.
En zeker tot de jaren 70 was het ook qua vervoer wel prettig niet steeds die heuvels op te moeten bij gebrek aan wijd verbreid gemechaniseerd vervoer. Dus dat uitbreidingen voornamelijk plaatsvinden op dat zelfde vlakke stukje waar je al een kern had liggen is inderdaad niet gek vanuit historisch oogpunt.
Wat ook kan is dat ze in een al dan niet ondergronds parallel kanaal uitkomen dat uiteindelijk wel in de rivier uitkomt.
Ik hoop voor ze dat ze die dan ook een beetje onderhouden, van wat ik zoal zie in dorpjes is dat er weinig blokkade lijkt te zijn met bijvb een rooster voordat het ondergronds gaat in een buis richting rivier. Gezien de onderhoudsstaat van de rest van de omgeving zou het mij niet verbazen dat de capaciteit van al die watervoorzieningen niet meer geheel is wat ze zou kunnen zijn.
Als zo'n evenement eens per 100 jaar voorkomt, dan is dat een frequentie die kwa schade en kosten wel te overzien is voor de verzekeraars en overheid. Natuurlijk werkt dat niet met klimaatverandering, maar de schuld van niet anticiperen kunnen we direct leggen bij de menselijke neiging de kop in het zand te steken bij problemen die direct contact met het probleem overstijgen.
Daar denken de verzekeraars en diegene met schade denk ik anders over als het eenmaal gebeurd is, maar dat zullen we nog wel horen, maar ik verwacht dat er wel een aardig gat gaat zitten tussen de vergoede waarde en de economische / technische waarde die het voor die mensen nog had, verzekeraars schrijven met alle liefde spullen vrij snel af.
Maar het is wel het lastige, korte ten opzichte van lange termijn geheugen en belangen.
Mijn verwachting is, indien de frequentie van dit soort dingen gaat toenemen, dat de enige mogelijk conclusie zal zijn dat de rivier veel meer ruimte zal moeten krijgen en er dus een volksverhuizing zal moeten plaatsvinden naar veiliger oorden.
Mjah meer ruimte lijkt me lastig worden in een hoop van die rivierdalen, het meeste zeker rond steden is nagenoeg volledig volgebouwd op dat enige beetje brede vlakke stukje.
Dan zou je overhouden dat te slopen en terug geven aan het water, of de heuvels voor en na de stad af te graven, of de toestand voor lief nemen en inderdaad dat mensen als ze het zat zijn uit zich zelf verhuizen en je halve spooksteden over gaat houden. Maar dan zou dat toch wel heel frequent moeten worden,

Maar nu heb ik het idee dat het niet zo zeer de wat grotere rivieren zelf zijn die het probleem zijn, maar meer de afvoer van een waterscheidingsvlak naar die rivier toe (al hoewel als je dat verandert je kans hebt dat je het probleem uiteindelijk weer verplaatst hebt naar de rivieren, die door de mogelijk versnelde afvoer van het omliggende land dan als nog weer in de problemen geraken.

En anders moeten we al die ventilatoren die we gebouwd hebben maar eens aanzetten als die buien uit zich zelf niet meer willen bewegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Amphiebietje schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:17:
[...]
Ja, ik moet eerlijk bekennen dat ik de mensen die schrijven dat zoiets niet kan in NL een beetje onrealistisch vind. NL mag (grotendeels) plat zijn, wat vernietigende water- en modderstromen onmogelijk maakt behalve in het uiterste zuidoosten, in duingebieden, en bij steile op- en afritten ( :D ), maar als hier zoveel regen valt, is het rioleringsstelsel er ook niet op berekend en zal het dus ook onderlopen. En aangezien NL plat is, moeten er pompen aan te pas komen om het water weer weg te krijgen, want naar beneden lopen doet het hier niet...
Het voordeel is dat dat pompen vanuit een groot oppervlak een relatief beheerst proces is, wel schade, maar veel kleinere kans op doden en gewonden. Wel wordt de waarde van het concept "kelder" en ondergronds bouwen misschien wat minder en zal de schadelast daar van wel aardig gaan stijgen (ondergelopen parkeerkelders bijvb). Op straatniveau lijkt het op de meeste plekken mee te vallen.

Hier in de buurt dreven de auto's ook de afgelopen weken, maar dan vooral van de mafkezen die na een bewuste keuze toch de ondergelopen tunnel in gereden waren.

Voor ons ziet het er naar uit dat buiten de rivieren vooral de lastige afweging speelt of we wel genoeg of niet te veel wegpompen en de afweging van alle verschillende belangen die daarmee gemoeid zijn.
Achja voorlopig hebben we het nog aardig goed in het lage en vlakke land, tijd voor een sentimenteel stukje Jacques Brel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 19:01
En Turkije
More than 400 people evacuated their homes after major flooding struck in Turkey‘s Black Sea Region late on 21 July 2021. https://floodlist.com/asi...ods-rize-artvin-july-2021

Rusland
One person has died and 3 are still missing after flash floods once again struck in Sochi on the Black Sea coast in Russia. https://floodlist.com/europe/russia-floods-sochi-july-2021

Yemen – Fatalities After Flash Floods in 5 Governorates https://floodlist.com/asia/yemen-floods-july-2021

Oman – Floods After 200mm of Rain Leave 4 Dead, Dozens Rescued https://floodlist.com/asia/oman-floods-july-2021

USA – Deadly Flash Floods in Colorado and New Mexico https://floodlist.com/ame...rado-new-mexico-july-2021

Colombia – Floods in Antioquia Leave 3 Dead, Thousands Affected https://floodlist.com/ame...loods-antioquia-july-2021

[ Voor 17% gewijzigd door BadRespawn op 25-07-2021 13:54 ]

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:39
Bouke-p schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:53:
[...]

Ik volg op FB een pagina van het Belgische leger(belgian military interests) en zie toch veel posts voorbij komen van drukke militairen. Druk met helpen evacueren en zelfs autos wegtakelen met NH90's.

Ik zag ook een post voorbij komen dat een vrouw fake nieuws verspreid door oa te beweren dat t leger en de politie niksdoen en ook het rode kruis maar wat aan t lanterfanten is.
Of mijn buren liegen glashard, of ze zijn onderdeel van een complot dat doet alsof ze mensen hun huizen opruimen, de Luikse vrijwilligersbus die liefst handdoeken en ondergoed komt halen hier in NL omdat ook dat niet voorhanden is en kennelijk niet aangeleverd wordt door hulpdiensten

Zou kunnen, maar een facebook-groep noem ik geen stevig bewijs. Welke vrouw is dit?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 21:52
Hier beelden van gisteren in Belgie, hoe snel een straat een rivier kan worden.

Tweede en derde video staan onder de tweet.

Next: Straten onderwater in Londen

[ Voor 32% gewijzigd door RobinNL op 25-07-2021 20:49 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:04
Brent schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:31:
[...]

Of mijn buren liegen glashard, of ze zijn onderdeel van een complot dat doet alsof ze mensen hun huizen opruimen, de Luikse vrijwilligersbus die liefst handdoeken en ondergoed komt halen hier in NL omdat ook dat niet voorhanden is en kennelijk niet aangeleverd wordt door hulpdiensten

Zou kunnen, maar een facebook-groep noem ik geen stevig bewijs. Welke vrouw is dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hm-_sIwEm3vfcwDJQ6Q7p2c_g9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfjD7jd4Kh7k4xjQduUyt0HZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aS3HQ2naRPsSZVVaCdKM22Eabw8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laQAuLVWXcm3uwyqDXC2NWrK.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb 2 screenshots gemaakt, wil je de hele discussie lezen dan moet je de groep ff opzoeken(belgian military interests).
Er staan daar zat fotos en verhalen van belgische militairen die druk zijn met het helpen in de getroffen gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Bouke-p schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb 2 screenshots gemaakt, wil je de hele discussie lezen dan moet je de groep ff opzoeken(belgian military interests).
Er staan daar zat fotos en verhalen van belgische militairen die druk zijn met het helpen in de getroffen gebieden.
Gelukkig heeft carinaknapen.info het niet lastig gemaakt wat over haar te weten te komen. Bio op de site zegt genoeg... Misschien is het een inzet-/capaciteitsprobleem: ik zie dat het leger in de post zegt nog weken nodig te hebben. Dat betekent dat er dus nog weken mensen zonder hulp zitten, en ik kan me heel goed voorstellen dat je daar niet tevreden mee bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Brent schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Gelukkig heeft carinaknapen.info het niet lastig gemaakt wat over haar te weten te komen. Bio op de site zegt genoeg... Misschien is het een inzet-/capaciteitsprobleem: ik zie dat het leger in de post zegt nog weken nodig te hebben. Dat betekent dat er dus nog weken mensen zonder hulp zitten, en ik kan me heel goed voorstellen dat je daar niet tevreden mee bent.
Misschien is er ook selectieve hulp: https://www.vrt.be/vrtnws...-wijken-het-zwaarst-getr/

Stel je voor: arme buurt in arme stad, gevolgen coronacrisis en binnenkort de hele ecologische transitie, met wat pech komt de sociale steun daarvan niet op de juiste plaatsen terecht.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 26-07-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:04
Brent schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Het Leger zal worden aangestuurd door lokale overheden, dus die bepalen waar de hulp naar toe gaat en dat zal ongetwijfeld op basis van de ergste nood eerst gaan. Dit is gewoon zoals het in Nederland, Duitsland en Luxemburg ook gaat en waar het ook nog weken/maanden gaat duren voordat echt alles weer is zoals het was.

Daarnaast is dit wat je krijgt als je je leger verwaarloost. Het Belgische leger is er vele malen slechter aan toe dan ons leger. Er is jaren bezuinigd dus om dan nu te verwachten dat het leger alles maar oplost lijkt me bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 78739 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:36:
[...]
Misschien is er ook selectieve hulp: https://www.vrt.be/vrtnws...-wijken-het-zwaarst-getr/

Stel je voor: arme buurt in arme stad, gevolgen coronacrisis en binnenkort de hele ecologische transitie, met wat pech komt de sociale steun daarvan niet op de juiste plaatsen terecht.
Dat hoor ik ook hier in Nederlands Limburg: ons dorp verdrinkt inmiddels in donaties van schoonmaakmiddelen, terwijl andere dorpen die nog wel nodig hebben. (DM als je schoonmaakmiddelen/spullen nodig hebt in ZL.) Het Rode Kruis zegt dat er meer aanbod dan vraag is, en er lijken heel wat hulp-groepen over elkaar te buitelen bij het organiseren van hulp. Ik kan me goed voorstellen dat dat in België zeker een zo groot 'probleem' is.
Bouke-p schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Het Leger zal worden aangestuurd door lokale overheden, dus die bepalen waar de hulp naar toe gaat en dat zal ongetwijfeld op basis van de ergste nood eerst gaan. Dit is gewoon zoals het in Nederland, Duitsland en Luxemburg ook gaat en waar het ook nog weken/maanden gaat duren voordat echt alles weer is zoals het was.
Zoals @Anoniem: 78739 boven je post: dat lijkt niet de werkelijkheid in België, althans voor een deel niet. Wat ik hoor strookt met die clip. Kennelijk is de hulp niet gelijk verdeeld. En het is heel Belgisch dat overheden naar elkaar wijzen. Misschien dat het geen toeval is dat het in Verviers (Duitstalig deel) het ergst lijkt, waar er heel wat overheden zijn om naar te verwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brent schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:24:

[...]

Zoals @Anoniem: 78739 boven je post: dat lijkt niet de werkelijkheid in België, althans voor een deel niet. Wat ik hoor strookt met die clip. Kennelijk is de hulp niet gelijk verdeeld. En het is heel Belgisch dat overheden naar elkaar wijzen. Misschien dat het geen toeval is dat het in Verviers (Duitstalig deel) het ergst lijkt, waar er heel wat overheden zijn om naar te verwijzen?
Verviers ligt in het Waalse gewest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 78739 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:29:
[...]
Verviers ligt in het Waalse gewest.
Het gehele Duitstalige gebied van België ligt in Wallonië.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Brent schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:24:
[...]

Dat hoor ik ook hier in Nederlands Limburg: ons dorp verdrinkt inmiddels in donaties van schoonmaakmiddelen, terwijl andere dorpen die nog wel nodig hebben. (DM als je schoonmaakmiddelen/spullen nodig hebt in ZL.) Het Rode Kruis zegt dat er meer aanbod dan vraag is, en er lijken heel wat hulp-groepen over elkaar te buitelen bij het organiseren van hulp. Ik kan me goed voorstellen dat dat in België zeker een zo groot 'probleem' is.

[...]

Je bent misschien wat in de war tussen de Duitstalige Gemeenschap en het Waalse Gewest. De Gemeenschap gaat vooral over onderwijszaken en dingen die cultuur gerelateerd zijn terwijl het Gewest veel andere bevoegdheden heeft die niet federaal zijn. In Vlaanderen zijn de Nederlandstalige Gemeenschap en het Vlaams Gewest gefuseerd tot één apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Admiral Freebee schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:40:
[...]

Je bent misschien wat in de war tussen de Duitstalige Gemeenschap en het Waalse Gewest.
Nee hoor, ben ik helemaal niet in de war over ;) De precieze bevoegdheden ken ik idd niet goed, maar mensen op straat zouden zeggen dat Belgische overheden daar (soms) handig gebruik van maken, zo het uitkomt. Het andere wat ik hoor is dat de taalgroepen zich selectief doof houden, ook zo het uitkomt.

[ Voor 31% gewijzigd door Brent op 26-07-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Brent schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:55:
[...]

Nee hoor, ben ik helemaal niet in de war over ;) De precieze bevoegdheden ken ik idd niet goed, maar mensen op straat zouden zeggen dat Belgische overheden daar handig gebruik van maken zo het uitkomt.
Ja, het is wel zo dat overheden in België graag naar elkaar wijzen. Het is vaak ook onduidelijk of bevoegdheden van het end-to-end proces zitten bij verschillende overheden.

In ieder geval maakt Duitstalig deel versus Franstalig deel weinig uit omdat de Gemeenschappen in waterbeheer geen zeg hebben. Je zit dus enkel nog met de Gewesten, de federale overheid, provincie en gemeentes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freee!! schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:33:
[...]

Het gehele Duitstalige gebied van België ligt in Wallonië.
Ik had Franstalige gemeenschap moeten zeggen ipv Waals gewest ;) Maar Brent zei dat Verviers in het Duitstalige deel ligt, wat niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 78739 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:35:
[...]
Ik had Franstalige gemeenschap moeten zeggen ipv Waals gewest ;) Maar Brent zei dat Verviers in het Duitstalige deel ligt, wat niet klopt.
Ah zo, ik dacht dat het er net in lag, maar ben wss in de war met Eupen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is het al tijd voor een mop over Belgen?

Bij waterramp België ging de stuwdam precies op het verkeerde moment open
Wallonië laat onderzoeken of het voorafgaand aan de watersnood van anderhalve week geleden adequater had kunnen reageren. Toen kwamen verschillende dorpen en steden in het gebied onder water te staan. Vooral over het openzetten van de dam bij Eupen rijzen vragen.
Het regende op dat moment extreem hard. Het stuwmeer van Eupen raakte vol en het overtollige water moest worden afgevoerd om te voorkomen dat de dam zou bezwijken. Maar dammen in andere rivieren in het gebied waren al eerder, op dinsdag, gecontroleerd opengezet. Zo werd daar ruimte gemaakt voor het water dat nog moest vallen. Bij de dam van Eupen echter werkte men met een ander weerbericht, dat minder regen voorspelde. Het bleek een vergissing van formaat.

Zodoende gebeurde het dat de dorpen rond de Vesder op woensdagnacht niet alleen die enorme hoeveelheid regen moesten verstouwen, maar ook het overtollige water uit het stuwmeer stroomopwaarts. Die combinatie was verwoestend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:27
De vraag is natuurlijk had de dam het gehouden als ze die hadden dicht gelaten? Want er was natuurlijk een reden dat ze die open zette

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Webgnome schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:07:
De vraag is natuurlijk had de dam het gehouden als ze die hadden dicht gelaten? Want er was natuurlijk een reden dat ze die open zette
Als ze de dam hadden dichtgelaten was de boel misschien overstroomd, dan had je alsnog ellende.

Daarom hadden ze het eerder moeten laten leeglopen wat ze hebben nagelaten op basis van een ander weerbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Overigens, inmiddels ook in De Lier en Den Haag natte voetjes:

Straten in Den Haag en De Lier onder water door regenval: 'Het leek wel een zondvloed'

En het water weg krijgen bleek redelijk moeilijk, want ook de sloten liepen over:
'Het regende zo hard dat we de sloten in de polder omhoog zagen komen, dan weet je al hoe laat het is', voegt de tomatenkweker eraan toe. Een deel van zijn erf staat helemaal onder water. Ook de schuur, kantines en een deel van de kas staan blank. 'Gelukkig is mijn woning droog gebleven', zegt Zwinkels.

De brandweer heeft de hele middag gepompt, er zijn zelfs extra waterpompen ingezet om al het water zo snel mogelijk naar de sloten te vervoeren. 'Dan moeten we hopen dat de sloten niet buiten hun oevers treden, dus we hebben ook het hoogheemraadschap gebeld zodat ze hun gemalen het werk laten doen', vertelt Zwinkels.
Ofwel, ook in NL hebben we wat problemen met preventief het waterniveau verlagen...

En er was ook nog een dijkdoorbraak bij Reeuwijk, maar daar is de oorzaak nog onduidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die dam zal invloed gehad hebben, maar in Duitsland was de schade nog groter, met een dam los je dus niet alles op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gisteravond zond de WDR een indrukwekkende documentaire uit over de dagen na de Hochwasserkatastrophe.

Retten, helfen, aufräumen: Drei Orte nach der Flut

Über mehrere Tage hat der WDR für diese aktuelle Doku Menschen in drei Orten im Westen bei der Bewältigung der Hochwasserkatastrophe begleitet.

In Erftstadt-Blessem verschluckte ein Krater mehrere Häuser, auch das von Sylvia und Christian Schauff. Die Gemeinde Dernau im Ahrtal ist berühmt für ihre Weine. Jetzt sieht es hier teilweise aus wie in einem Kriegsgebiet. Als die Wassermengen den Hof von Christin Vongerichten und ihrem Mann in Bad Münstereifel fluteten, standen ihre 40 Pferde im Wasser. Unter Einsatz ihres Lebens brachten sie sie in Sicherheit. | Dieser Film wurde im Jahr 2021 produziert. Alle Aussagen und Fakten entsprechen dem damaligen Stand und wurden seitdem nicht aktualisiert.

https://www.ardmediathek....05NGQ2LWMxMjUzYWNhMGQ3YQ/

Bijzonder om te zien hoe veel spontane helpers zijn gekomen, soms van ver. d:)b
Ook wel weer frappant voor de slachtoffers om geconfronteerd te worden met de bureaucratie.

Zo belde een man uit Erftstadt-Blessem (waarvan de foto's van het enorme gat de hele wereld over gingen) z'n autoverzekering om uit te leggen dat z'n auto in dat gat verdwenen was. En dat die auto gewoon 'verschwunden' was.
"we sturen even een expert om naar uw auto te kijken of 'ie echt wel total-loss is" Ja, duh; die auto is gewoon weg! |:(
Triest zoiets, heel triest, alsof de medewerker bij de verzekeraar het nieuws niet heeft gezien... :-(

En wat nog jarenlange consequenties gaat hebben; de enorme afvalbergen die her en der ontstaan. Er zijn zelfs voormalige vuilstorts heropend, waar nu ongesorteerd al het afval heengaat. Vervuild met allerlei materialen, giftige stoffen, oliesoorten, etc. :-( Er is nu al sprake van vervuild grond/drinkwater.
Ze moeten de zooi ergens kwijt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Laat ons dit bericht ook even nuanceren. Het stuwmeer van Eupen heeft als primaire doel drinkwatervoorziening en niet het bufferen van neerslag of controleren van de watertoevoer. Als men het peil preventief had laten zakken en er had niet zo absurd veel neerslag gevallen dan waren er achteraf problemen met de drinkwatervoer voor een heleboel gezinnen. En dan gaat men daar weer over klagen, zeker als er een droge periode zou aankomen.

Dit is gewoon een gevalletje van: achteraf gezien is het makkelijk praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:26:
[...]

Laat ons dit bericht ook even nuanceren. Het stuwmeer van Eupen heeft als primaire doel drinkwatervoorziening en niet het bufferen van neerslag of controleren van de watertoevoer. Als men het peil preventief had laten zakken en er had niet zo absurd veel neerslag gevallen dan waren er achteraf problemen met de drinkwatervoer voor een heleboel gezinnen. En dan gaat men daar weer over klagen, zeker als er een droge periode zou aankomen.

Het legt toch wel iets bloot, namelijk dat de verschillende dambeheerders in dezelfde rivier niet goed aangestuurd worden.
Willems kaart nog aan dat er een gebrek is aan coördinatie wat beslissingen over overstromingsgevaar betreft. "Net omdat de stuwmeren voor iets anders dan overstromingsbeheersing worden gebruikt, worden ze beheerd door eigen beheerders. Voor beslissingen over overstromingsgevaar heb je waterloopbeheerders en dat is een andere instantie. Er is nood aan veel meer afstemming tussen de verschillende partijen.
Overlast had er alsnog geweest, echter wel stukken minder.
Patrick Willems, professor hydrologie en rivierkunde aan de KU Leuven, beaamt dat de ramp kleiner had kunnen zijn. "Als je berekent wat er gevallen is en kijkt naar de concrete impact, had men met iets efficiëntere sturing van het meer heel wat schade kunnen voorkomen", stelt hij in "Terzake". "Zeker in de strook van Eupen tot Verviers had men lokaal overstroming kunnen vermijden."
https://www.vrt.be/vrtnws...22/stuwdam-eupen-terzake/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:31:
[...]

Het legt toch wel iets bloot, namelijk dat de verschillende dambeheerders in dezelfde rivier niet goed aangestuurd worden.

[...]

Overlast had er alsnog geweest, echter wel stukken minder.

[...]

https://www.vrt.be/vrtnws...22/stuwdam-eupen-terzake/
Dat het wellicht beter kan in de toekomst en dat het stuwmeer van Eupen een rol had kunnen spelen is wel duidelijk ja. Maar je blijft zitten met conflicterende belangen en het voorspellen van waar zo'n grote hoeveelheden regen gaan vallen is erg onzeker. En je wil ook niet zonder drinkwater zitten als minder neerslag valt dan voorspelt of dat de regenslag gewoon 100km verder valt.

Als je een dam beheert die enkel dient om het waterpeil te controleren dan kan je die al laten leeglopen ja. Als jouw water een stad moet voorzien van drinkwater dan ga je daar 2x over nadenken.

Ongetwijfeld zal men hier nog wel lessen uit trekken maar het stuwmeer laten leeglopen gaat men niet zomaar doen en al zeker niet in de zomerperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Admiral Freebee schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:26:
[...]
Deskundigen zijn dat niet met je eens: https://nos.nl/artikel/23...olgen-de-kritische-vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:16:
Die dam zal invloed gehad hebben, maar in Duitsland was de schade nog groter, met een dam los je dus niet alles op.
Belgen zouden beter naar hun eigen experts luisteren, ipv altijd maar weer te wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Brent schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:03:
[...]

Belgen zouden beter naar hun eigen experts luisteren, ipv altijd maar weer te wijzen.
De experts zeggen zelf dat de dam niet alles ging oplossen, dat de voorspellingen onzeker waren, dat het achteraf altijd makkelijk praten is,... (Patrick Willems in Ter Zake). Maar er zullen sowieso lessen getrokken worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 27-07-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:06
ehtweak schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:22:
Gisteravond zond de WDR een indrukwekkende documentaire uit over de dagen na de Hochwasserkatastrophe.

Retten, helfen, aufräumen: Drei Orte nach der Flut

Über mehrere Tage hat der WDR für diese aktuelle Doku Menschen in drei Orten im Westen bei der Bewältigung der Hochwasserkatastrophe begleitet.

In Erftstadt-Blessem verschluckte ein Krater mehrere Häuser, auch das von Sylvia und Christian Schauff. Die Gemeinde Dernau im Ahrtal ist berühmt für ihre Weine. Jetzt sieht es hier teilweise aus wie in einem Kriegsgebiet. Als die Wassermengen den Hof von Christin Vongerichten und ihrem Mann in Bad Münstereifel fluteten, standen ihre 40 Pferde im Wasser. Unter Einsatz ihres Lebens brachten sie sie in Sicherheit. | Dieser Film wurde im Jahr 2021 produziert. Alle Aussagen und Fakten entsprechen dem damaligen Stand und wurden seitdem nicht aktualisiert.

https://www.ardmediathek....05NGQ2LWMxMjUzYWNhMGQ3YQ/

Bijzonder om te zien hoe veel spontane helpers zijn gekomen, soms van ver. d:)b
Ook wel weer frappant voor de slachtoffers om geconfronteerd te worden met de bureaucratie.

Zo belde een man uit Erftstadt-Blessem (waarvan de foto's van het enorme gat de hele wereld over gingen) z'n autoverzekering om uit te leggen dat z'n auto in dat gat verdwenen was. En dat die auto gewoon 'verschwunden' was.
"we sturen even een expert om naar uw auto te kijken of 'ie echt wel total-loss is" Ja, duh; die auto is gewoon weg! |:(
Triest zoiets, heel triest, alsof de medewerker bij de verzekeraar het nieuws niet heeft gezien... :-(

En wat nog jarenlange consequenties gaat hebben; de enorme afvalbergen die her en der ontstaan. Er zijn zelfs voormalige vuilstorts heropend, waar nu ongesorteerd al het afval heengaat. Vervuild met allerlei materialen, giftige stoffen, oliesoorten, etc. :-( Er is nu al sprake van vervuild grond/drinkwater.
Ze moeten de zooi ergens kwijt...
Jammer (maar uiteraard begrijpelijk) dat het alleen in het Duits is. Mijn Duits is niet zo goed dat ik zo'n docu normaal kan volgen.

Misha Charoudin, normaal een Nurburgring Youtube vlogger. Heeft ook een hele reeks aan video's op zijn kanaal staan. Erg indrukwekkend om te zien op welke schaal de destructie heeft toegeslagen, en mooi om te zien wat er 'omheen' allemaal op gang is gekomen van vrijwilligers en donatie's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Deskundigen die niet bij naam genoemd worden? Ik zie in het artikel regelmatig het woord "deskundigen" vallen zonder aan te duiden wie dat zijn. Een deskundige waterbeheer zal wellicht zeggen dat het beter kan. Maar de praktijk is vaak complexer en achteraf praten is altijd makkelijker. Nu hebben we de kennis dat er zoveel neerslag gevallen is in dat gebied. Op voorhand hadden we die kennis niet want de voorspellingen gaven minder neerslag aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
Aangrijpend artikel op de washington post over Altenahr. Echt bizar om die verhalen te lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Admiral Freebee schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:48:
[...]

Deskundigen die niet bij naam genoemd worden? Ik zie in het artikel regelmatig het woord "deskundigen" vallen zonder aan te duiden wie dat zijn.
Je kunt de publicatie mailen voor namen, zo gaat dat meestal in zulke nieuwsbronnen.
Een deskundige waterbeheer zal wellicht zeggen dat het beter kan. Maar de praktijk is vaak complexer en achteraf praten is altijd makkelijker.
En dat is een dooddoener. Het gaat erom dat waterschappen maximale verantwoordelijkheid behoren te nemen, en dat is aantoonbaar niet gebeurd.
Nu hebben we de kennis dat er zoveel neerslag gevallen is in dat gebied. Op voorhand hadden we die kennis niet want de voorspellingen gaven minder neerslag aan.
Voor de Weser dam werd een ander weerbericht gebruikt, een die minder neerslag aangaf, dan bij de Gileppe dam. Dat lijkt me een duidelijk een voorbeeld van falen, dat had gemakkelijk overlegd kunnen en moeten worden binnen een waterschap (het gaat om dezelfde rivier tenslotte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Pyr0_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:06:
Aangrijpend artikel op de washington post over Altenahr. Echt bizar om die verhalen te lezen..
https://archive.is/zgrGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Rode draad is dat er vanaf 1950 huizen zijn gebouwd op een plek, waar dat achteraf gezien misschien niet zo verstandig was.

Zou het oudere gedeelte van Altenahr minder schade hebben gehad, als de Ahr de ruimte had gehad in het nieuwere deel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Joris748 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:46:
[...]

Rode draad is dat er vanaf 1950 huizen zijn gebouwd op een plek, waar dat achteraf gezien misschien niet zo verstandig was.

Zou het oudere gedeelte van Altenahr minder schade hebben gehad, als de Ahr de ruimte had gehad in het nieuwere deel?
Dat is helaas ook in NL zo. Ik woon in een wijkje in het Geuldal dat er eigenlijk ook niet zou moeten staan (dat ontdekte ik natuurlijk later pas, een oudere buur heeft het gebied voor de bouw regelmatig onder zien staan). Het geef-water-ruimte idee geld natuurlijk ook voor beken en andere zijtakken: de Geul verwerkte bijna dubbel het volume dat de Maas in de zomer verwerkt. Zoveel ruimte is er gewoon niet, in Altenahr niet, maar in feite in geen enkel daldorp niet. Nieuwbouw in de dalen verbieden zou een mooi begin zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Brent schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Dat is helaas ook in NL zo. Ik woon in een wijkje in het Geuldal dat er eigenlijk ook niet zou moeten staan (dat ontdekte ik natuurlijk later pas, een oudere buur heeft het gebied voor de bouw regelmatig onder zien staan). Het geef-water-ruimte idee geld natuurlijk ook voor beken en andere zijtakken: de Geul verwerkte bijna dubbel het volume dat de Maas in de zomer verwerkt. Zoveel ruimte is er gewoon niet, in Altenahr niet, maar in feite in geen enkel daldorp niet. Nieuwbouw in de dalen verbieden zou een mooi begin zijn.
Nieuwbouw verbieden zou inderdaad een goede stap zijn en daarnaast ook heel kritisch kijken naar herbouw/renovatie van getroffen woningen. In Ahrweiler zou het heel logisch zijn om de zwaarst getroffen woningen niet te herbouwen. Daarmee geef je de rivier al heel veel ruimte. Het gaat daar maar om een relatief smalle strook die heel zwaar getroffen is.

Afbeeldingslocatie: https://archive.is/zgrGB/d6c3ecce36f98a79d5bb4e7d9a7b8ffeb9594d9d.web

Mijn zwager heeft toevallig vorige week geologisch onderzoek gedaan in de Geul stroomopwaarts van Valkenburg. Hij vertelde mij dat op het stuk waar ze onderzoek gedaan hebben, de Geul normaal meandert. Maar tijdens het hoog water veranderde in een rechte stroom van 30 meter breed en 2 meter diep. Al dat water pastte natuurlijk nooit door de geul met gemetselde kades wat door Valkenburg stroomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Het blijkt dat het stuwmeer van Eupen voor de regen slechts half vol stond:
"Op maandag stond de stuwdam van Eupen ‘nog maar halfvol’, dat leek als ­buffer te volstaan. Er móést geloosd worden, er was een reëel risico dat de dam zou breken. In dat geval heb je geen hoog­water tot tegen het plafond, maar een totale verwoesting. Dan zou die hele vallei van de Vesder met álle huizen verdwenen zijn, níks zou nog rechtstaan in die gemeentes.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:10
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:16:

[...]
Eigenlijk is dit best wel eng. Stel er wordt een inschattingsfout gemaakt en de dam houdt het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:16:

[...]
De kritiek was en is dat Gileppe al aan het lozen was (vlak voor de neerslag), terwijl men in Eupen, o.a. doordat men een ander weerbericht zou volgen, en misschien omdat men er een andere taal spreekt, geen communicatie was tussen beide beheerders. M.a.w., het bassin bij Eupen had leger kunnen en moeten zijn. Het stond niet slechts halfvol, het stond maar liefst halfvol.

Ik kan overigens niet door de betaalmuur van De Morgen heen.

[ Voor 7% gewijzigd door Brent op 03-08-2021 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Brent schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:00:
[...]

De kritiek was en is dat Gileppe al aan het lozen was (vlak voor de neerslag), terwijl men in Eupen, o.a. doordat men een ander weerbericht zou volgen, en misschien omdat men er een andere taal spreekt, geen communicatie was tussen beide beheerders. M.a.w., het bassin bij Eupen had leger kunnen en moeten zijn. Het stond niet slechts halfvol, het stond maar liefst halfvol.

Er is veel meer regen gevallen dan voorspeld en het was drinkwater. Als men het hele meer geloosd had (kan dat?) en er was minder gevallen dan voorspeld, gevolgd door een lange droogte, dan waren er problemen met de drinkwatervoorziening. Hoe vaak is het al gebeurd dat een half stuwmeer in 2 dagen gevuld is? In De Eifel stond er trouwens ook een dam op springen, de gründliche Duitsers hebben zich dus ook laten verrassen (zonder taalverschil). Maar de beste stuurlui staan aan wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:45:
[...]
Er is veel meer regen gevallen dan voorspeld en het was drinkwater. Als men het hele meer geloosd had (kan dat?) en er was minder gevallen dan voorspeld, gevolgd door een lange droogte, dan waren er problemen met de drinkwatervoorziening. Hoe vaak is het al gebeurd dat een half stuwmeer in 2 dagen gevuld is?
Waarom deed men dat dan in Gileppe wel dan? Jij denkt niet dat wat overleg op zijn plaats geweest was?
In De Eifel stond er trouwens ook een dam op springen, de gründliche Duitsers hebben zich dus ook laten verrassen (zonder taalverschil).
Dat is niet dezelfde waterkering dus is niet heel logisch. Bovendien is een landsgrens iets anders dan een taalgrens, zou je zeggen. Ook zul je Nederlanders niet onder de indruk zien van Duits waterbeheer, maar da's een ander hoofdstuk.
Maar de beste stuurlui staan aan wal.
De wal van Gileppe om precies te zijn, maar om een of andere reden verkiest men daar niet naar te luisteren, en zijn oproepen daartoe niet al te welkom. Het ging zoals het ging en acheraf praten is zinloos. Jaja... Succes met de volgende overstroming! Ik heb iig deze week weer gas en eten gedoneerd aan de Chaudfontaine bus, kennelijk zijn er nog steeds mensen daar die niet op een overheid kunnen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brent schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:56:
[...]

Waarom deed men dat dan in Gileppe wel dan? Jij denkt niet dat wat overleg op zijn plaats geweest was?
Misschien omdat die wel vol was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:18
Brent schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:00:
[...]

https://archive.is/9lAjh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:07:
[...]

Misschien omdat die wel vol was?
Zou kunnen. Toch blijft het vreemd dat twee dammen, zo dicht bij elkaar en in hetzelfde stroomgebied, daarover niet communiceerden. Dat lijkt me hoe dan ook een onbegrijpelijke, grove fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Een Vlaams artikel over de puinhoop die het Weserdal nog steeds is: geen eten, burgemeester die net als ik in dit topic van overheid naar overheid gestuurd worden en vooral niet worden geholpen.
Drie weken na de watersnood is er nog altijd geen centrale coördinatie voor hulpverlening aan slachtoffers.
Burgemeesters en het Franstalige Rode Kruis smeken om één contactpersoon voor de noodhulp.
Maar omdat de bevoegdheden verdeeld zijn over verschillende niveaus, neemt niemand het commando.
Olne is weliswaar minder ernstig getroffen dan de buurgemeenten, maar ook in 'het mooiste dorp van Luik' wachten ondergelopen huizen en kapotte wegen op wederopbouw. 'Ik stuit op trage administratie hogerop', zegt Halin. 'Ik wil bepaalde straten herstellen, zodat mensen met de auto naar hun huizen kunnen. Maar daar heb ik soms het gewest en de provincie voor nodig. Telkens als ik contact opneem, gaat mijn vraag naar de chef, naar de chef van de chef en ga zo maar verder. Het duurt dagen voor er eindelijk iets gebeurt. Zo loopt alles vertraging op.'

De eerste twee weken waren er alleen vrijwilligers, die op eigen initiatief kwamen helpen. Halin: 'De overheid hebben we in de eerste fase na de ramp niet gezien. Ik vind het choquerend dat het twee weken geduurd heeft voordat vanuit instanties als het Croix Rouge vrijwilligers op het terrein kwamen.'
Gouverneur of commissaris?
'Mij lijkt het logisch dat de gouverneur het commando heeft', zegt Halin. De gouverneur van Luik was gisteren niet bereikbaar voor commentaar, maar Halin merkt dat hij niet met al zijn vragen bij de provinciale overheid terechtkan. 'Soms is het gewest bevoegd voor een weg die ik wil herstellen. Daar kan ik bij de gouverneur niet voor aankloppen.'

Bij het commissariaat voor de heropbouw, dat de Waalse minister-president Elio Di Rupo (PS) opgericht heeft na de ramp, zien ze het ook niet als kerntaak om de dringende noodhulp te cöordineren. Catherine Delcourt, die samen met Sylvie Marique aan het hoofd van het commissariaat staat, bezoekt deze week de zwaarst getroffen gemeenten om de noden te inventariseren.

'Als ergens dringende hulp wordt gevraagd, zullen we dat zeker signaleren bij de juiste dienst', zegt woordvoerder Nicolas Yernaux. 'Dat geldt ook voor eventuele problemen met de hulpverlening van het Croix Rouge. Wij beslissen niet wat zij doen op het terrein, maar als er iets is, kunnen we dat melden en vragen bij te sturen. Maar we coördineren geen crisishulp. Wij zijn vanuit het gewest bevoegd voor de hulp op de lange termijn. We bekijken bijvoorbeeld of we verwoeste huizen weer op dezelfde plaats moeten bouwen.'

Binnenlandse Zaken, de provincie, het gewest en het heropbouwcommissariaat schuiven zo de verantwoordelijkheid door naar elkaar. Hugo Marynissen, specialist in crisismanagement, zei eerder in De Tijd dat ons land niet voorbereid is op humanitaire crises omdat niet duidelijk is wie de leiding moet nemen. De burgemeester van Olne ondervindt daar vandaag de gevolgen van. 'Soms wou ik dat het allemaal zelf kon regelen. Dan zou het sneller gaan.'
Het is gewoon een karikatuur. Men staat erbij en kijkt ernaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Brent op 04-08-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:39
Vandaag een fietspad door de uiterwaarden bij Grave. Gatver wat stinkt het daar. Alles is aan het rotten.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-06 22:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Interessant kanaal om de opruimwerkzaamheden in het Ahrtal te volgen: YouTube: Anni und Martin

Ik zat gisteren deze te bekijken en dan hoor je de filmer redelijk domme vragen aan een militair stellen over hoe het hier nu is en dan denk ik "film het in zwart-wit en zeg dat het augustus 1945 is en niemand zal je tegenspreken".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Intussen stapelt het afval in Luik zich op (video): https://www.vrt.be/vrtnws...rsnood-we-zien-ijskasten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:49
Brent schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Mwah.. Men bouwde natuurlijk altijd al in het dal. In elk land heb je de dorpjes in het dal, want daar was een continue stroom water.
Overigens woon ik ook waar familieleden nog bootje hebben gevaren, en het water is dichtbij gekomen de afgelopen overstromingen , dat zeker. Maar het waterschap en mijn gemeente lijken het hier uitzonderlijk goed voor elkaar te hebben, dankzij een project (waterbekken) dat op Google Streetview nog niet zichtbaar is. Zonder dat project had ik zeker natte voeten gehad van de Maas.

Terug naar het verbieden van woningbouw, in principe is het binnendijks al verboden. Echter we hebben ook een gigantisch woningtekort, en sommige mensen kiezen bewust voor de locatie /risico. Dus waarom meteen verbieden?!
Er zijn fantastische (horeca) locaties die in de huidige tijd niet meer gebouwd zouden mogen worden, maar die normaliter in het voorjaar en de zomer extreem aantrekkelijk zijn door hun locatie aan de Maas.
Net als bv de uitbaters daar in Venlo die compleet onder water stonden. Het is een risico die je neemt. En in geval alles fout gaat hoef je dan m.i. ook niet te rekenen op compensatie. Het was immers een keuze.

En als we niet meer bouwen waar het water te hoog kan komen, heeft bv Flevoland wel een gigantisch probleem :+ eigenlijk heel Nederland.. Zeker gezien de al hoge woningnood.

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 05-08-2021 15:50 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Beter dan dat het in de rivieren blijft liggen. In elk geval lijkt het puin ruimen wel goed georganiseerd te zijn, getuige de lange trein aan vrachtwagens.

In de Standaard staat het verhaal van een koppel wat de ramp maar net overleefd heeft:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210804_97604847
Een koppel woont nu al drie weken in drie tentjes op de spoorwegberm in Pepinster. ‘Elke dag opnieuw huil ik me de dag door, maar ik mag blij zijn dat ik nog leef’, zegt Cynthia Haidamara. Twee jaar geleden verloor ze een been bij een motorongeval.

Toen het water in haar straat begon te stijgen, op 14 juli, wou Cynthia haar hondje Tibis met de scooter in veiligheid brengen. Marcel haalde ondertussen nog wat spullen bijeen. ‘Maar plots schoof Tibis van mijn schoot het water in. Vier seconden zag ik hem nog, toen verdween hij in een draaikolk.’
Cynthia probeerde haar hondje te redden, maar werd zelf verrast door het water. ‘Ik ben meters meegesleurd. Ik dacht dat ik zou sterven. Het water schoof vlak onder de brug door, dus ik was bang dat ik onthoofd zou worden. Ik dook helemaal ­onder, en kreeg daarbij enkele geuten ­mazout binnen. Voorbij de brug kwam ik opnieuw boven en kon ik me uiteindelijk vastgrijpen aan een tak. Twee uur later heeft een veiligheidsagent van de Carrefour me gevonden. Ik kon één nacht in zijn huis verblijven.’

Cynthia werd ’s anderendaags naar een hulpcentrum gebracht, waar ze nog een dag later haar vriend Marcel Weiss terugzag. ‘Ik heb haar twee dagen lang gezocht. Mijn voeten waren kapot’, vertelt hij. Zijn zus Dalilla (52) overleefde de ramp niet. ‘Ze is verdronken, ja. Zelf heb ik een dag lang op het dak van de Carrefour gezeten. Toen het water een beetje gezakt was, ben ik Cynthia gaan zoeken.’
Het koppel staat bovenaan de lijst voor noodopvang maar toch leven ze al drie weken in tentjes.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XWB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Beter dan dat het in de rivieren blijft liggen. In elk geval lijkt het puin ruimen wel goed georganiseerd te zijn, getuige de lange trein aan vrachtwagens.

In de Standaard staat het verhaal van een koppel wat de ramp maar net overleefd heeft:

[...]

[...]

Het koppel staat bovenaan de lijst voor noodopvang maar toch leven ze al drie weken in tentjes.
Als je er over nadenkt: zo'n wilde stroom water is niet hetzelfde als een wildwaterbaan, je kan zomaar gespiesd worden op een tak of ander afval dat blijft steken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
Wij maken natuurlijk altijd wel grappen over hoe het in België er aan toe gaat. Maar het is toch schandalig als je ziet hoe slecht er vanuit de overheid mee om wordt gegaan. Wat mij betreft worden ze als E.U. land eens flink op de vingers getikt, dit is een Europees land onwaardig gewoon. Dat ze eens goed kijken naar Duitsland, zal ook lang niet allemaal perfect verlopen, maar die 'schafte' dat ondertussen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:22
GAIAjohan schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:32:
[...]

Mwah.. Men bouwde natuurlijk altijd al in het dal. In elk land heb je de dorpjes in het dal, want daar was een continue stroom water.
Overigens woon ik ook waar familieleden nog bootje hebben gevaren, en het water is dichtbij gekomen de afgelopen overstromingen , dat zeker. Maar het waterschap en mijn gemeente lijken het hier uitzonderlijk goed voor elkaar te hebben, dankzij een project (waterbekken) dat op Google Streetview nog niet zichtbaar is. Zonder dat project had ik zeker natte voeten gehad van de Maas.

Terug naar het verbieden van woningbouw, in principe is het binnendijks al verboden. Echter we hebben ook een gigantisch woningtekort, en sommige mensen kiezen bewust voor de locatie /risico. Dus waarom meteen verbieden?!
Er zijn fantastische (horeca) locaties die in de huidige tijd niet meer gebouwd zouden mogen worden, maar die normaliter in het voorjaar en de zomer extreem aantrekkelijk zijn door hun locatie aan de Maas.
Net als bv de uitbaters daar in Venlo die compleet onder water stonden. Het is een risico die je neemt. En in geval alles fout gaat hoef je dan m.i. ook niet te rekenen op compensatie. Het was immers een keuze.

En als we niet meer bouwen waar het water te hoog kan komen, heeft bv Flevoland wel een gigantisch probleem :+ eigenlijk heel Nederland.. Zeker gezien de al hoge woningnood.
Als je veel tijd en energie gaat steken in het opstapelen van heel veel stenen, mooi behangetje er tegen, leuk vloertje... hoe ver kijk je dan voor uit? En houd je dan rekening met veranderende omstandigheden, zoals je behangetje vervangen iedere paar jaar? Of erger, weggespoelde stenen...
De levensduur van een woning is 50+ jaar, en in die zin zou ik redelijk safe/conservatief kijken naar dit soort risico's. Dus inderdaad niet bouwen in mogelijke overstromingsgebieden.

Met een nog langere horizon zou je ook kunnen denken om het oosten en hoger gelegen deel van Nederland meer te gaan ontwikkelen, en dus woningbouw in het oosten te concentreren. If the shit hits the fan binnen 100 jaar en de dijken houden het niet, dan heb je in ieder geval je risico gespreid.

Dat "mensen er voor kiezen" om in een dergelijk risicogebied te gaan wonen, dat geloof ik niet. Dat komt misschien nog wel als dit soort incidenten vaker voor gaan komen zoals dat ook met de aardbevingen in Groningen is gebeurt. Maar ik denk dat de meeste mensen nu alleen oog hebben voor de indeling van het huis, de buurt en bereikbaarheid. De geologie en indeling van het algehele gebied is iets wat aan veel mensen voorbij gaat. Anders, welke malloot gaat er nu dan nog een huis bouwen in het westen van het land, een paar meter onder (de huidige) zeespiegel, totaal afhankelijk van een complex systeem van pompen en dijken?

Wij moeten het ALTIJD goed hebben/doen voor onze veiligheid, en de natuur hoeft ons maar EEN KEER af te troeven om al onze energie te niet te doen. In game theory is dit een infinite game: de winnaar is die het het langste uit houdt. En ik zet mijn geld in op de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
[...]

Terug naar het verbieden van woningbouw, in principe is het binnendijks al verboden.
Het punt is dat dit beleid (net als overstromingsrisico tot slechts enkele maanden terug) beperkt werd tot de grote rivieren. Er zijn geen dijken in de beekdalen, want de heuvels zelf zijn de dijken. De gehele dalbodem is dus equivalent aan binnendijks. Maar omdat het een beek is en geen rivier, is dat verbod er nog niet (in Nederland gaat het om een beperkte hoeveelheid land). Als je het dus wat breder (pun niet intended) ziet, dan moet je binnendijks herformuleren naar het beek-equivalent: dalbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Pyr0_ schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:56:
Wij maken natuurlijk altijd wel grappen over hoe het in België er aan toe gaat. Maar het is toch schandalig als je ziet hoe slecht er vanuit de overheid mee om wordt gegaan. Wat mij betreft worden ze als E.U. land eens flink op de vingers getikt, dit is een Europees land onwaardig gewoon. Dat ze eens goed kijken naar Duitsland, zal ook lang niet allemaal perfect verlopen, maar die 'schafte' dat ondertussen wel.
Toch denk ik dat je in België niet moet vergeten hoe het land is opgebouwd qua politieke structuur. Federale regering, gewesten, etc.
Met zoveel laagjes krijg je gewoon heel veel kastje-muur situaties, of juist dat sommige organisaties wellicht te klein zijn.
Bv het rode kruis heeft in België ook twee afdelingen..
boxlessness schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:20:
[...]

Als je veel tijd en energie gaat steken in het opstapelen van heel veel stenen, mooi behangetje er tegen, leuk vloertje... hoe ver kijk je dan voor uit? En houd je dan rekening met veranderende omstandigheden, zoals je behangetje vervangen iedere paar jaar? Of erger, weggespoelde stenen...
De levensduur van een woning is 50+ jaar, en in die zin zou ik redelijk safe/conservatief kijken naar dit soort risico's. Dus inderdaad niet bouwen in mogelijke overstromingsgebieden.

Met een nog langere horizon zou je ook kunnen denken om het oosten en hoger gelegen deel van Nederland meer te gaan ontwikkelen, en dus woningbouw in het oosten te concentreren. If the shit hits the fan binnen 100 jaar en de dijken houden het niet, dan heb je in ieder geval je risico gespreid.

Dat "mensen er voor kiezen" om in een dergelijk risicogebied te gaan wonen, dat geloof ik niet. Dat komt misschien nog wel als dit soort incidenten vaker voor gaan komen zoals dat ook met de aardbevingen in Groningen is gebeurt. Maar ik denk dat de meeste mensen nu alleen oog hebben voor de indeling van het huis, de buurt en bereikbaarheid. De geologie en indeling van het algehele gebied is iets wat aan veel mensen voorbij gaat. Anders, welke malloot gaat er nu dan nog een huis bouwen in het westen van het land, een paar meter onder (de huidige) zeespiegel, totaal afhankelijk van een complex systeem van pompen en dijken?

Wij moeten het ALTIJD goed hebben/doen voor onze veiligheid, en de natuur hoeft ons maar EEN KEER af te troeven om al onze energie te niet te doen. In game theory is dit een infinite game: de winnaar is die het het langste uit houdt. En ik zet mijn geld in op de natuur.
Er zijn mensen in het noorden van Limburg die hebben geprotesteerd dat de dijken werden verhoogd, want dan ging het uitzicht weg.
Die mensen kiezen er gewoon zelf voor. Hoef jij niet te geloven.
Bv https://www.businessinsider.nl/aijen-dijk-te-hoog/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
XWB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

[...]

[...]

Ik heb vandaag weer gehoord van een groep (Nederlandse) vrijwilligers, over hoeveel mensen er nog steeds op geen structurele hulp hebben kunnen rekenen. Zoals de berg doet vermoeden, gasstellen, koelkasten en kookplaten (de stroom is bijna overal nu weer terug) zijn in trek, want alle gedoneerde voedsel moet zonder direct opgegeten worden en velen hebben geen andere voedselvoorziening dan deze donaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
GAIAjohan schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Toch denk ik dat je in België niet moet vergeten hoe het land is opgebouwd qua politieke structuur. Federale regering, gewesten, etc.
Met zoveel laagjes krijg je gewoon heel veel kastje-muur situaties, of juist dat sommige organisaties wellicht te klein zijn.
Lees dit maar eens even, burgemeester die overal bot vangen. Belgie heeft geen noodtoestand uitgeroepen, waardoor naar ik begrijp heel veel hulp niet ingeschakeld kan/mag worden.
[...]

Er zijn mensen in het noorden van Limburg die hebben geprotesteerd dat de dijken werden verhoogd, want dan ging het uitzicht weg.
Die mensen kiezen er gewoon zelf voor. Hoef jij niet te geloven.
Bv https://www.businessinsider.nl/aijen-dijk-te-hoog/
Hier moet bepaalde wetgeving voor komen, want de kosten van rampenbestrijding is niet voor hun rekening. Het kan niet zo zijn dat uitzicht voldoende argument is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Brent schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:34:
[...]

Ik heb vandaag weer gehoord van een groep (Nederlandse) vrijwilligers, over hoeveel mensen er nog steeds op geen structurele hulp hebben kunnen rekenen. Zoals de berg doet vermoeden, gasstellen, koelkasten en kookplaten (de stroom is bijna overal nu weer terug) zijn in trek, want alle gedoneerde voedsel moet zonder direct opgegeten worden en velen hebben geen andere voedselvoorziening dan deze donaties.
De politiek probeert eerst uit te vissen wie de aanpak moet regelen.

Het Waalse Gewest?
De Vlaamse overheid?
De federale overheid?
Gouverneurs?
Burgemeesters?
‘Om de coördinatie op het terrein te bevorderen en de noden en het aanbod beter op elkaar af te stemmen’, installeert Annelies Verlinden (CD&V), minister van Binnenlandse Zaken een federale ondersteuningscel. Zo laat ze vanmorgen weten in een persbericht. Die cel zal onder supervisie komen van het Commissariaat voor de Heropbouw. Mensen van politie, brandweer, civiele bescherming en volksgezondheid zullen de gouverneurs en burgemeesters bijstaan in het crisisbeheer.

...Ondanks de grote bereidheid geraakte de hulp vaak niet op de juiste plaats. Na de beëindiging van de federale fase viel de acute noodhulp tussen twee stoelen. Het Waals Gewest richtte het ‘Commissariaat voor de Heropbouw’ op, maar dat is vooral gericht op de langere termijn. Het directe crisisbeheer kwam bij de gouverneurs en burgemeesters terecht, financieel ondersteund door het Gewest. ...

Het beeld van een ‘falende overheid’ is in eerste instantie erg vervelend voor het Waalse Gewest, maar begon ook meer en meer af te stralen op Verlinden en premier Alexander De Croo (Open VLD). Verlinden mocht de voorbije weken al verschillende keren opdraven om te zeggen dat de verantwoordelijkheid nu bij het gewest ligt, maar federaal altijd bereid is om te helpen. De Croo flankeerde Waals minister-president Elio Di Rupo op 20 juli nog op de persconferentie over de watersnood en beloofde het Waalse Gewest niet in de steek te laten. Het haperende crisisbeleid dreigde ook de Waalse regeringspartijen PS, MR en Ecolo zuur op te breken. Dezelfde drie partijen zitten ook in de federale regering. Met PTB/PVDA staat een grote partij klaar om al het Waalse ongenoegen te absorberen. De mensen willen oplossingen, of die nu exclusief van het Waalse Gewest komen of met steun van de federale overheid. Het zal hen worst wezen. ‘Iedereen beseft goed dat die coördinatiecel in het belang van de bevolking is, maar ook in dat van onze drie politieke partijen’, luidt het dan ook bij een Waalse toppoliticus.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
XWB schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

De politiek probeert eerst uit te vissen wie de aanpak moet regelen.

Het Waalse Gewest?
De Vlaamse overheid?
De federale overheid?
Gouverneurs?
Burgemeesters?
Can't tell if sarcasm or... Ik mag hopen dat we het eens zijn dat hier 3 weken na dato nog mee bezig zijn een flinke aanklacht tegen het functioneren van een staat is. Heel langzaamaan lijkt de hoogte van de nood ook in Brussel door te dringen: https://www.tijd.be/polit...en-tot-ingrijpen/10324064
[...]
Heel leuk, maar spreek eens met mensen op de grond. Zoals het andere artikel beschrijft, dat gebeurd niet. Men verschanst zich achter hun nauwe mandaat en wijst vrolijk ergens anders heen.

[ Voor 13% gewijzigd door Brent op 05-08-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Brent schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:37:
[...]

Lees dit maar eens even, burgemeester die overal bot vangen. Belgie heeft geen noodtoestand uitgeroepen, waardoor naar ik begrijp heel veel hulp niet ingeschakeld kan/mag worden.

[...]

Hier moet bepaalde wetgeving voor komen, want de kosten van rampenbestrijding is niet voor hun rekening. Het kan niet zo zijn dat uitzicht voldoende argument is natuurlijk.
Yep België is een vreemd land in sommige zaken. Deels heel klein ingericht op extreem gemeentelijk niveau.. Maar met zoveel laagjes krijg je dit geneuzel dat niemand zich verantwoordelijk voelt en er niks op gang wordt gezet.

Wetgeving mbt niet meewerken met dijken e.d., of wonen binnendijks is simpel lijkt me : Bij aankoop een clausule tekenen dat je bij overstroming door rivierwater niet gedekt bent, ook niet vanuit rampenfonds. En dat dit dus een volledig eigen keuze is. Alle kosten die voortvloeien uit jouw situatie worden op jou verhaald.

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 05-08-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
GAIAjohan schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:55:
[...]

Wetgeving mbt niet meewerken met dijken e.d., of wonen binnendijks is simpel lijkt me : Bij aankoop een clausule tekenen dat je bij overstroming door rivierwater niet gedekt bent, ook niet vanuit rampenfonds. En dat dit dus een volledig eigen keuze is. Alle kosten die voortvloeien uit jouw situatie worden op jou verhaald.
Puntje bij paaltje ga je mensen niet dakloos laten worden, dit lijkt mij dus geen betere oplossing dan het bouwverbod uitbreiden naar beekdalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Brent schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:05:
[...]

Puntje bij paaltje ga je mensen niet dakloos laten worden, dit lijkt mij dus geen betere oplossing dan het bouwverbod uitbreiden naar beekdalen.
Van oudsher zijn er altijd woningen in beekdalen geweest. Niet alleen in Europa, ook in de VS. Ben bang dat dan een bepaald dorpsgezicht compleet gaat verdwijnen. Tevens zijn dergelijke rampen wel vaker gebeurd natuurlijk. Toch gingen er altijd weer mensen wonen, en zij die dakloos werden zullen op gegeven moment ook verder gaan. Geen idee hoe dat vroeger ging..
Maar tevens dat verbod, stel je gaat alle plekken die onder kunnen lopen verbieden. Dan mag je in Nederland eigenlijk nergens meer wonen behalve Achterhoek, Twente en Limburg, behalve in Beekdaelen, kuch beekdalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
GAIAjohan schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:19:
[...]

Van oudsher zijn er altijd woningen in beekdalen geweest. Niet alleen in Europa, ook in de VS. Ben bang dat dan een bepaald dorpsgezicht compleet gaat verdwijnen. Tevens zijn dergelijke rampen wel vaker gebeurd natuurlijk. Toch gingen er altijd weer mensen wonen, en zij die dakloos werden zullen op gegeven moment ook verder gaan. Geen idee hoe dat vroeger ging..
Maar tevens dat verbod, stel je gaat alle plekken die onder kunnen lopen verbieden. Dan mag je in Nederland eigenlijk nergens meer wonen behalve Achterhoek, Twente en Limburg, behalve in Beekdaelen, kuch beekdalen..
Ik stel ook niet voor bestaande bebouwing af te breken, maar simpelweg om niet meer in het beek-equivalent van uiterwaarden (de dalbodem) niets nieuws meer neer te zetten. Het staat met de toename van mensen nu voller dan ooit tevoren. Wat nu Valkenburg a/d Geul (niet de gemeente) heet was vroeger drie of vier dorpen als ik me goed herinner. Ook toen was er meer ruimte.

Voor bestaande bebouwing kun je evt aan een uitsterfregeling denken voor bepaalde gebouwen/stroken die het meest risico lopen. En/of enkel toeristische bestemmingen toestaan die snel ontruimd kunnen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 05-08-2021 17:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

GAIAjohan schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Bv het rode kruis heeft in België ook twee afdelingen..
Dit zijn geen kastje-muur situaties, dit zijn wegkijk situaties. Als ik het vergelijk met Duitsland, daar in het Ahrtal, ja, de burgers en de overheden zijn in eerste instantie verantwoordelijk om het op te ruimen. Maar als zij overweldigd zijn (en dat zijn ze) dan komt de brandweer, het THW en als die het niet meer aankunnen komt het leger.
Hoe kan dat in België anders zijn. Hoe kan het zijn dat als in Pepinster de gemeente het niet aan kan, en de brandweer het niet aankan, het gewest niets doet en de federale regering niets doet? Je moet toch gewoon je verantwoordelijkheid nemen en zeggen "daar is geen coordinatie en ze krijgen het niet voor elkaar, ik regel dat"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar Flevoland is niet eens het diepste punt van NL. :N
Wikipedia: Laagste punt van Nederland

Flevoland is wel extreem strak georganiseerd qua waterhuishouding! Compartimenten, hoge en lage afvoerkanalen, uitgebreid en modern dijkenstelsel, volop gemalen (zowel elektrisch als diesel, en ruime overcapaciteit).
M.a.w. ik voel me hier in de Flevopolder veiliger dan in de beek- of rivierdalen.

Notabene het Watermanagementcentrum Nederland van RWS is gevestigd in Lelystad! :)

Interessant document, waarin de Nederlandse expertise op het gebied van waterhuishouding tot uiting komt:
https://www.helpdeskwater...watermanagement_nl_dv.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 06-08-2021 10:27 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Maasluip schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:33:
[...]

Dit zijn geen kastje-muur situaties, dit zijn wegkijk situaties. Als ik het vergelijk met Duitsland, daar in het Ahrtal, ja, de burgers en de overheden zijn in eerste instantie verantwoordelijk om het op te ruimen. Maar als zij overweldigd zijn (en dat zijn ze) dan komt de brandweer, het THW en als die het niet meer aankunnen komt het leger.
Hoe kan dat in België anders zijn. Hoe kan het zijn dat als in Pepinster de gemeente het niet aan kan, en de brandweer het niet aankan, het gewest niets doet en de federale regering niets doet? Je moet toch gewoon je verantwoordelijkheid nemen en zeggen "daar is geen coordinatie en ze krijgen het niet voor elkaar, ik regel dat"?
Ik heb geen eigen directe ervaring met Belgische overheden, wel met de Franse. Die administratieve mille-feuille waarbij elk laagje het als de primaire taak ziet waar enigszins mogelijk zaken over de schutting te gooien herken ik direct. Ik vond in die tijd weinig Fransen die dit alles verdedigden, maar in dit topic schort het helaas niet aan Belgen die dat wel doen. Dat geeft toch te denken over de effecten van de houdgreep waarin de communes zich daar nu decennia houden. Zo'n cultuur sijpelt overal door (zoals in Nederland een andere rotte cultuur doorsijpelt) en heeft overal onverwachte consequenties waar gewone burgers de zure vruchten van plukken, zoals we hier nu zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ehtweak in "Overstromingen in België, Duitsland, Limburg en Oostenrijk"
als aanvulling:

Weet iemand eigenlijk of er iets soortgelijks bestaat in landen als België, Duitsland, Oostenrijk?
Dus een landelijk (niet lokaal) overkoepelend orgaan (zoals hier RWS) die dit soort plannen uitwerkt en concretiseert?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Kwa waterbeheer zit Nederland in een vrij unieke situatie denk ik. Maar de expertise is gericht op polders, niet beekdalen. Idd, Flevoland is wss een stuk veiliger (totdat de zeespiegel voldoende stijgt ;)) dan de beekdalen.

Rampenbestrijding is weer een heel ander soort competentie, waarbij Nederland minder uniek is, en minder het soort risico loopt als in de Ardennen (Geul/Gulp/Geleenbeek zijn kort, en de dalen veel minder nauw). De respons na was in NL denk ik prima, maar ervoor niet goed genoeg. Wat een goede oplossing is weet ik niet, maar de KNMI waarschuwing kwam slechts enkele uren voor de regen, m.a.w. onvoldoende tijd maatregelen te treffen. Als we een dag hadden gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
ehtweak schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:15:
[...]

Maar Flevoland is niet eens het diepste punt van NL. :N
Wikipedia: Laagste punt van Nederland

Flevoland is wel extreem strak georganiseerd qua waterhuishouding! Compartimenten, hoge en lage afvoerkanalen, uitgebreid en modern dijkenstelsel, volop gemalen (zowel elektrisch als diesel, en ruime overcapaciteit).
M.a.w. ik voel me hier in de Flevopolder veiliger dan in de beek- of rivierdalen.
Nou ja, grote stukken Flevoland zitten toch ook op -4,5 meter.
Check deze: https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
mekkieboek schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

Nou ja, grote stukken Flevoland zitten toch ook op -4,5 meter.
Check deze: https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/
Het grote verschil is, is dat er geen aanvoer via rivieren en beken is, enkel lokale neerslag. Er is geen chokepoint zoals in de beekdalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De rampzalige overstromingen midden juli in het westen van Duitsland hebben een schade van mogelijk 30 miljard euro veroorzaakt. Alleen al in de aan Nederland grenzende deelstaat Noordrijn-Westfalen gaat het om ruim 13 miljard, blijkt uit de nieuwste schatting.

Regionaal premier Armin Laschet maakte het bedrag bekend tijdens een speciale zitting van het deelstaatparlement in Düsseldorf. De schade in de zuidelijkere deelstaat Rijnland-Palts is minstens zo groot, zodat het geplande wederopbouwfonds 20 tot 30 miljard euro zou moeten omvatten, aldus Laschet. Dat is ruim het dubbele van een eerdere schatting.

Alle zestien Duitse deelstaten toonden zich al bereid dit bedrag op te brengen. "Daarom zijn we dankbaar voor deze landelijke solidariteit", zei Laschet. Voor de steun is een snelle procedure met speciale zittingen van het Duitse parlement noodzakelijk, mogelijk al deze maand.
Bron, en meer info: Ongeveer 30 miljard euro schade door overstromingen Duitsland

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Een Antwerpse crisismanagement-deskundige geeft zijn portie over de kritiek op de hulpverlening. In een notendop:
Wij zijn niet goed georganiseerd om grote crises het hoofd te bieden. Dat is het grote pijnpunt van deze ramp. Wij hebben in principe goede hulpdiensten. Als er ergens een brand in een fabriek ontstaat, of een huis zakt in elkaar, dan kunnen zij dat makkelijk aan. Maar nu ging het om een grote landelijke ramp waarbij vijf provincies betrokken waren. Dat vereist coördinatie. Die ontbreekt bij ons.
Zijn verdere observaties komen overeen met wat ik zelf hoor (chaos en weinig coördinatie, vrijliggers die dat zelf proberen maar natuurlijk totaal niet op toegerust zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En de overstromingsellende houdt maar niet op:

Süd-Tirol:
https://www.stol.it/artik...bleiben-und-baeche-meiden
https://www.stol.it/artik...vilschutzalarm-ausgeloest

https://www.stol.it/artik...lreiche-wehren-im-einsatz
[Video: https://www.stol.it/artikel/chronik/schwere-unwetter-ziehen-durchs-land-zahlreiche-wehren-im-einsatz?jwsource=cl]

Oostenrijk:
https://salzburg.orf.at/stories/3117218/
Afbeeldingslocatie: https://oekastatic.orf.at/mims/2021/34/40/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1050309_bigpicture_371540_stjohann12.jpg

Bayern:
https://www.br.de/nachric...r-moegliche-opfer,SgGEoAi

Flut in Höllentalklamm: Acht Menschen gerettet, weitere vermisst

Starker Regen hat in der Höllentalklamm im Zugspitz-Massiv eine Flutwelle ausgelöst. Mehrere Menschen wurden mitgerissen. Einsatzkräfte konnten acht Wanderer retten, zwei weitere werden noch vermisst.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-06 21:03
Vanwege vakantie Slovenië hield ik het weer in dit gebied al extra in de gaten. Maar het viel me inderdaad al op dat er een paar dagen achter elkaar zware buien in Oostenrijk waren.

Bedankt voor de links! @ehtweak

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Altijd leuk (NOT) om als je 's-ochtends naar je auto loopt in de parkeergarage je dit ziet: :-(

Afbeeldingslocatie: https://oekastatic.orf.at/mims/2021/34/55/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1050569_bigpicture_371655_20210817_095743_hdr.jpg

En knap dat je hier heelhuids uit komt:
Afbeeldingslocatie: https://oekastatic.orf.at/mims/2021/34/19/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1050484_bigpicture_371619_dienten3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://oekastatic.orf.at/mims/2021/34/21/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1050501_bigpicture_371621_unwetter_wasserrettung4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://oekastatic.orf.at/mims/2021/34/20/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1050495_bigpicture_371620_unwetter_wasserrettung3.jpg

bron:
https://salzburg.orf.at/stories/3117249/

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 17-08-2021 10:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik ben gisteren gaan wandelen in de buurt van Ternell (bij Eupen) en een stukje langs de Hill / Helle gelopen. Dat pad was officieel gesloten, maar ik ben niet zo bang aangelegd.
De Hill ontspringt op het plateau bij de Baraque Michel en daar ben ik ook al eens langs gelopen en het is opvallend hoe dat beekje in een paar kilometer tijd van niets naar "niet passeerbaar" groeit. Het stukje waar ik liep was overal schoongespoeld, er waren lege stroombeddingen van de bergwanden en de versperring was omdat het pad ergens half over de rotswand liep en die rotswand was grotendeels weg.
Bizar gewoon dat zelfs zo dicht bij de bron (10 km) al zo'n verwoesting was.

De Hill wordt tussen Ternell en Eupen ondergronds naar de Wesertalsperre geleid die dus voor problemen in Eupen heeft gezorgd. Het restant van de Hill mondt in Eupen in de Weser uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En deze trein gaat ook voorlopig nergens meer heen: :-(

https://salzburg.orf.at/stories/3117287/

Afbeeldingslocatie: https://oekastatic.orf.at/mims/2021/34/23/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1050916_bigpicture_371823_krimml7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://oekastatic.orf.at/mims/2021/34/49/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1050772_bigpicture_371749_krimml1708202102.jpg

Afbeeldingslocatie: https://oekastatic.orf.at/mims/2021/34/21/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1050948_bigpicture_371821_krimml3.jpg

Net nu het toeristenseizoen weer een beetje op gang kwam...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Zijdelings gerelateerd: de (Nederlandse) provincie Limburg geeft zelf geen geld uit aan natuur, en dus niet aan beheer van natuurgebieden die dienst moeten doen als buffer. Hierin schittert deze provincie als meest karige, en uiteraard komen daar oude bekenden om de hoek kijken: Henk Bleker en Ger Koopmans. Gek genoeg doet het CDA het in Brabant juist heel goed. Interessant omdat het volgens mij best wel een diep kijkje in dit deel van de provinciale politiek geeft, en de provincie die nu het hardst getroffen was dat misschien nog het meest aan zichzelf te danken heeft.
De eerste manier is heel simpel: voor het hele natuurbeleid is in Limburg te weinig geld en dat komt deels door de bezuinigingen van voormalig staatssecretaris Bleker, maar ook door de politieke keuzes van de provincie zelf.

Waar Noord-Brabant jaarlijks boven op de rijksbijdrage van 52 miljoen euro maar liefst 35 miljoen
investeert in het natuurbeleid, legt de provincie Limburg vrijwel niets bij. Van het Rijk krijgt Limburg jaarlijks 28 miljoen euro, maar het legde daar in eerste instantie zelf een schamele 300.000 euro bovenop, al is dat intussen gestegen tot iets meer dan een miljoen euro per jaar.

Hoewel in de begroting van 2019 staat dat er een miljoen euro per jaar extra beschikbaar komt voor ‘soortenbeleid’, steekt dat schril af bij de extra natuurinvesteringen die de colleges van Noord-Holland (29 miljoen euro), Overijssel (14 miljoen) en Utrecht (12 miljoen) hebben gedaan.

Torben Mulder, tot vorig jaar ambtenaar bij de provincie Limburg op de afdeling natuur, zag van dichtbij hoe de provincie Limburg tekortschiet: ‘Het is eigenlijk knotsgek’, vertelt hij, ‘dat Koopmans er als Kamerlid voor heeft gezorgd dat de provincie zelf ook moet bijdragen aan natuur, om een paar jaar later als gedeputeerde voor de provincie Limburg te besluiten om vrijwel niets bij te dragen!’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:11
@Brent Dan is het juist heel logisch. Het CDA is van oudsher een boerenpartij en hun belangen staan vaak regelrecht tegen over die van de natuur.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Koenoe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:55:
@Brent Dan is het juist heel logisch. Het CDA is van oudsher een boerenpartij en hun belangen staan vaak regelrecht tegen over die van de natuur.
Op langere termijn niet natuurlijk. Het opmerkelijke is dus dat het in Brabant, een nog groter CDA bolwerk, het juist wel goed gaat. Naast alle andere incompetenties van de provincie (Limburg), is deze, in dit specifieke voorbeeld bedoeld om overstromingen te verbeteren, in het oog springend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:11
Brent schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:58:
[...]

Op langere termijn niet natuurlijk. Het opmerkelijke is dus dat het in Brabant, een nog groter CDA bolwerk, het juist wel goed gaat. Naast alle andere incompetenties van de provincie (Limburg), is deze, in dit specifieke voorbeeld bedoeld om overstromingen te verbeteren, in het oog springend.
Dat heeft weer met de overstromingen van de jaren '90 te maken. Het kalf moet eerst verdinken. Kennelijk was (en is) die nog niet verzopen in Limburg.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Koenoe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:55:
Ik zou het scherper stellen. Het CDA is een bestuurspartij met een selectief belang.
Waar de VVD traditioneel sterker was in de steden en stedelijke elites hun belangen behartigde, was het CDA sterker in landelijke gebieden. Dat boeren dan een groep zijn, hoort bij de Nederlandse inrichting van het platteland in relatief grote en kapitaalintensieve bedrijven. Maar het CDA behartigt inmiddels meer de belangen van voedselverwerkers dan die boeren zelf. En daar zit ook de pijn nu met de stikstofcrisis, waar we weer een ander topic voor hebben. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Brent in NB heeft een groenlinkser de natuur in de portefeuille.
Net als in ZH maakt dat wel degelijk verschil :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
DaniëlWW2 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:10:
[...]

Ik zou het scherper stellen. Het CDA is een bestuurspartij met een selectief belang en dat belang is
Je laat hier ons wel hangen ;)

Maar zonder gekkigheid, die verklaring gaat in naastgelegen provincie dus niet op. Nu zit hem dat er waarschijnlijk in dat Limburg in veel opzichten helaas negatief opvalt in bestuurscultuur: ik denk dat het CDA belang er geheel losgeweken is van de rest van de samenleving en het er puur voor zichzelf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Proton_ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:16:
@Brent in NB heeft een groenlinkser de natuur in de portefeuille.
Net als in ZH maakt dat wel degelijk verschil :)
Ah, dan heb ik verkeerd gelezen (dacht dat dat NH was). Edit: ZH zelfs. Voor Brabant wordt de politieke kleur niet vermeld. Ook krijg ik niet de indruk dat er in 2019 een omslag was.

[ Voor 18% gewijzigd door Brent op 08-09-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Brent schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:17:
[...]

Je laat hier ons wel hangen ;)
Grrr. :> :P
Het viel een beetje weg ja.
Maar zonder gekkigheid, die verklaring gaat in naastgelegen provincie dus niet op. Nu zit hem dat er waarschijnlijk in dat Limburg in veel opzichten helaas negatief opvalt in bestuurscultuur: ik denk dat het CDA belang er geheel losgeweken is van de rest van de samenleving en het er puur voor zichzelf zit.
Limburg heeft alleen wel een uitzonderlijke bestuurscultuur ja. Komt bij dat Brabant haar ratio uiterwaarden tot landbouwgebied, een stuk beter is dan Limburg. Komt bij dat de Maas ook minder problematisch is als die eenmaal die paar heuveltjes in Limburg is gepasseerd in Brabant. Het is ook nog eens grotendeels de provinciegrens en ze kunnen altijd denken dat Limburg of Gelderland dan maar overstroomt. :z

Ik weet dus niet zeker of Brabant het nu echt zo goed doet qua waterbeleid. Dat Limburg het niet goed doet, moge duidelijk zijn. Want de Maas hield het net en dat zal waarschijnlijk Rijksoverheid zijn geweest gezien de navigatieroute. De Geul was bijvoorbeeld vrij hopeloos.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Brent
Voor de volledigheid (al ben ik te lui om alle provincies op te zoeken, in deze context is vooral Limburg van belang):

https://www.brabant.nl/bestuur/gedeputeerde-staten wijst naar https://groenlinks.nl/kandidatenlijst/hagar-roijackers

In ZH is het https://www.zuid-holland....r-zh/gedeputeerde-staten/ Berend Potjer (GroenLinks)

NH is https://www.noord-holland...Leden_Gedeputeerde_Staten Esther Rommel (VVD)

In Limburg is het nu, na het gerommel, https://www.limburg.nl/be...puteerden/geert-gabriels/ Geert Gabriëls (GroenLinks) (niet te verwarren met de andere Geert uit Limburg, ergens vind ik ze nog op elkaar lijken ook).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

als vervolg hierop:

Pas nu, een maand later, worden de in het puin begraven treinwagons, geborgen:

https://salzburg.orf.at/stories/3122295/

zo was het:
Afbeeldingslocatie: https://oekastatic.orf.at/mims/2021/34/49/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1050772_bigpicture_371749_krimml1708202102.jpg

en nu worden ze weggetakeld:
Afbeeldingslocatie: https://oekastatic.orf.at/mims/2021/39/55/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1087334_bigpicture_385555_bergungpinzgaubahn1.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:09
ehtweak schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:09:
als vervolg hierop:

Pas nu, een maand later, worden de in het puin begraven treinwagons, geborgen:

https://salzburg.orf.at/stories/3122295/

zo was het:
[Afbeelding]

en nu worden ze weggetakeld:
[Afbeelding]
"Grappig" om dit hier besproken te zien worden. Ik ben er eind september geweest en de schade is echt ongelofelijk. (familie woont daar in de buurt)

Ik heb ook nog wat foto's gemaakt van het spoor, wat een kilometer of 7 verwijderd is van de locatie van de bedolven trein:

Locatie 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAU8oT9HCDM4vASv4OoudtTpmRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thwh7wRkPey4gvGnpOsUv9Ta.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaQ5MEla0nc8ts_SD2QQiaJI37Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qu5lgKYRf3fX792MoDbRRBqG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6_Qbk1FK5aJrNNDEElhajKTM8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMfIcYZxbT1d99gZF1V77nJz.jpg?f=fotoalbum_large

Locatie 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gU984dgT2-PzEY0SoLBMl1RK6ZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVJLc6oGwQg654VmNZ1IEQUr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJq50Kke3Z_sB4nunyxJpOozOrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EelVm1aVwO8C2zSaqRiH9Uyk.jpg?f=fotoalbum_large

En zo zijn er nog minstens 8, maar ik denk zelfs wel meer dan 10 locaties die er ook zo uit zien. Dat treintje gaat een lange tijd niet rijden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Mijn gemeente heeft een mooie video online gezet van de werkzaamheden e.d. gedurende de overstromingsperiode. Kleine inleiding hoe het ontstond, daarna alles uit de gemeente: ~38 minuten

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste