Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 15-07-2021 20:33 ]
Zonder gekheid.. dit was helaas wel te verwachten met de klimaatproblematiek.. hele hete zomers gevolgd door heftige regen en storm. Met overstromingen tot gevolg.
Hopen dat men goed geholpen kan worden als het wat wat gezakt is..
*sowieso
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 12:17
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Dit melden ze net in het journaal. Het is in de VS/ Canada dit jaar extreem warm en hier extreem nat. Of ons waterverdediginsysteem hierop berekend is, is de vraag. Ik dit geval moet er ineens veel water verwerkt worden.
Normaal gesproken komt vooral in de winter het hoge water. Dan is het vaak neerslag en smeltwater wat het veroorzaakt en dat gaat veel geleidelijker. Niet zo midden in de zomer door extreme regenval.
Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?
Hier ben ik wel benieuwd naar inderdaad, voor hoeverre dit met de klimaatverandering te maken heeft. In principe zouden overstromingen zoals deze statistisch gezien maar één keer in de 50 / 100 jaar voor moeten komen. Overstromingen in Limburg zijn niet per se iets nieuws, al is het mogelijk wel iets nieuws dat het door zoveel neerslag in de zomer gebeurt.DonJunior schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:33:
Denk dat veel mensen er stil van zijn.
Zonder gekheid.. dit was helaas wel te verwachten met de klimaatproblematiek.. hele hete zomers gevolgd door heftige regen en storm. Met overstromingen tot gevolg.
Hopen dat men goed geholpen kan worden als het wat wat gezakt is..
Al met al is dit natuurlijk super triest voor alle mensen in de regio, zal een gigantische kostenpost / klus zijn om dingen te herstellen en vervangen.
Ons waterverdedigingssysteem is voornamelijk gericht op het voorkomen van rampen bij Zuidwesterstormen i.c.m. hoogwater, vanuit de zee. Deze komt van de andere kant, over land. Dan speelt verharding en bebouwing van uiterwaarden een veel belangrijkere rol. Daar heeft NL wel grote stappen in gemaakt, maar naarmate je verder stroomopwaarts komt is dat veel moeilijker omdat de riviervalleien daar steeds nauwer (maar relatief dieper) worden. Dat kan je nu goed zien bij die Duitse dorpen die bijna zijn weggevaagd door het water. Die liggen dicht op de oever, ingeklemd tussen de heuvels, en dan kan het water geen kant op.tweakduke schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:42:
Klopt de extremen nemen steeds meer toe. In Duitsland schijnt het water zo snel te zijn gestegen en mensen daardoor verrast werden. Vandaar ook de vele doden.
Dit melden ze net in het journaal. Het is in de VS/ Canada dit jaar extreem warm en hier extreem nat. Of ons waterverdediginsysteem hierop berekend is, is de vraag. Ik dit geval moet er ineens veel water verwerkt worden.
Dat valt heel erg mee. Er is heel veel extra afvoer capaciteit in de grote rivieren dankzij uiterwaarden en spaarbekkens. Alleen zijn die in de zomer normaal helemaal niet nodig.Amphiebietje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:50:
[...]
Ons waterverdedigingssysteem is voornamelijk gericht op het voorkomen van rampen bij Zuidwesterstormen i.c.m. hoogwater, vanuit de zee. Deze komt van de andere kant, over land. Dan speelt verharding en bebouwing van uiterwaarden een veel belangrijkere rol. Daar heeft NL wel grote stappen in gemaakt, maar naarmate je verder stroomopwaarts komt is dat veel moeilijker omdat de riviervalleien daar steeds nauwer (maar relatief dieper) worden. Dat kan je nu goed zien bij die Duitse dorpen die bijna zijn weggevaagd door het water. Die liggen dicht op de oever, ingeklemd tussen de heuvels, en dan kan het water geen kant op.
Dat laatste werd straks in Eenvandaag gemeld, dat eerste een aantal dagen geleden ook maar kan ik zo snel helaas niet meer terugvinden.
Maar past dit (=de oorzaak) niet beter in Klimaat: wetenschap en achtergronden ?
[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 15-07-2021 21:19 ]
Ja, maar uiterwaarden en spaarbekkens vind je voornamelijk op de plattere delen van het land (net zoals afgesneden oude rivierarmen). In heuvelachtiger gebied zijn uiterwaarden veel zeldzamer, terwijl spaarbekkens moeilijker aan te leggen zijn (beiden voornamelijk op plateaus). Bij kleine dorpjes zijn de spaarbekkens meestal ook klein. Een uitzondering is als er een stuw(dam) wordt aangelegd, waarbij gebied dat stroomopwaarts van de dam ligt onder water kan worden gezet (en meestal om die reden onbewoonbaar wordt verklaard).RocketKoen schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:08:
[...]
Dat valt heel erg mee. Er is heel veel extra afvoer capaciteit in de grote rivieren dankzij uiterwaarden en spaarbekkens. Alleen zijn die in de zomer normaal helemaal niet nodig.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
In Duitsland is dat dorp ook een kwestie van locatie. Het is de Eifel en in een kleine vallei direct naast de rivier en ook nog eens in een bocht in die rivier. Let op dat het bij de buitenbocht van die rivier helemaal misging. Dat is normaal want daar komt de druk op te staan.tweakduke schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:42:
Klopt de extremen nemen steeds meer toe. In Duitsland schijnt het water zo snel te zijn gestegen en mensen daardoor verrast werden. Vandaar ook de vele doden.
Normaal gesproken komt vooral in de winter het hoge water. Dan is het vaak neerslag en smeltwater wat het veroorzaakt en dat gaat veel geleidelijker. Niet zo midden in de zomer door extreme regenval.
Dat is ook het punt waar je bewust een dijk door zal steken als het echt nodig is. Want zo stroomt het namelijk makkelijk naar een gebied buiten de rivierloop. En ik vraag me af of het gaat gebeuren de komende dagen. Want ik denk dat de herhaling van de ronduit arrogante "jaren 1990 aanpak" niet meer zal gebeuren. Want daar was nog echt de houding dat al het water maar zo snel mogelijk naar zee moest, en dat werkt dus niet.
In de "Middeleeuwen" (verschrikkelijke term afijn) en latere eeuwen, was het normaal om gewoon de dijk door te steken voordat het water een stad kon bereiken. Dan stond er maar een of meerdere polders de hele zomer blank totdat het eruit gepompt kon worden. En toen hadden rivieren heel wat ruimte. Het mooie is ook dat ons eeuwenoude poldersysteem zich hier perfect voor leent. Want de meeste polders zijn namelijk aangelegd vanaf de rivier, dan circa 1250 of 2500m land met sloten ongeveer elke 100m en dan een afsluitende dijk en dan weer een polder. Ga maar eens kijken als je tijd of zin hebt. Het patroon is niet te missen.
De reden is dat je zo stukken land van 12,5 of 25ha krijgt en in de Middeleeuwen was stuk land van 12,5ha, perfect levensvatbaar voor een boerengezin om te bewerken en een deel af te staan aan de graaf of bisschop als betaling van de pacht. Die stukken land werden ook in pacht gegeven precies omdat er een teruggave te verwachten viel van het inpolderen. Bijkomend voordeel was dat als er hoogwater dreigde, je een sterk onderverdeeld gebied hebt waar je overstromingsschade ook kan beperken.
Maar dat was weer offtopic genoeg.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Handen uit de mouwen is misschien de manier
Maar wat een schade en al die autos ook allemaal afgeschreven. Verschrikkelijk kloten allemaal, kheb het erg met de mensen te doen
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
We hebben toch behoorlijk gedetailleerde weersimulaties. En we hebben bodemkaarten.
En, in dit geval, komt het toch ook niet op een mm water of de heel exacte lokatie aan, om te voorspellen waar je in elk geval problemen kunt verwachten.
Het moet met de huidige computers dan toch goed te doen zijn om effecten te simuleren om op zijn minst enkele uren vooraf te waarschuwen (en langer is denkbaar).
Dan had je bijvoorbeeld het luchtalarm kunnen laten afgaan.
Achteraf makkelijk praten, maar ik hoop dus wel dat zoiets bij de volgende ronde op zijn minst in werking is.
Dorpen gewoon compleet verwoest, dam staat op knappen met 1miljoen kuub water, wtf.
Na de laatste overstromingen hebben ze in NL wel echt verbeteringen doorgevoerd aan dijken en uiterwaarden maar nu komt er zo bizar veel water, pff
[ Voor 22% gewijzigd door De_Bastaard op 15-07-2021 22:50 ]
Ik denk dat je er toch te vaak naast zit om het effectief te laten zijn.Wilke schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:47:
Het gebrek aan waarschuwingssystemen, toch tenminste enkele uren vooraf, verbaast me momenteel nog het meest.
We hebben toch behoorlijk gedetailleerde weersimulaties. En we hebben bodemkaarten.
En, in dit geval, komt het toch ook niet op een mm water of de heel exacte lokatie aan, om te voorspellen waar je in elk geval problemen kunt verwachten.
Het moet met de huidige computers dan toch goed te doen zijn om effecten te simuleren om op zijn minst enkele uren vooraf te waarschuwen (en langer is denkbaar).
Achteraf makkelijk praten, maar ik hoop dus wel dat zoiets bij de volgende ronde op zijn minst in werking is.
Je ziet het met de code geel/oranje/rood al, dat het voorspeelde toch niet echt uitkomt in de voorspelde extremiteit.
En in dit geval was het ook wel uitzonderlijk, de hoeveelheid regen behorende bij een lage druk gebied met slechts langzame rotatie en dat verder ook niet echt van z'n plek kwam en het grootste deel van de neerslag langdurig op dezelfde locatie bleef droppen in precies een beperkt stromingsgebied.
Meestal verplaatsen dat soort bui fronten zich een stuk sneller en heb je met dezelfde neerslag intensiteit een stuk minder problemen. Dat het dan ook nog een heuvelachtig gebied is waarbij een hoop stromen ook vrij snel bij elkaar komen maakt het allemaal nog eens dubbel ongelukkig.
Ik denk dat we in Nederland (in dit geval) veel geluk hebben met het ontbreken van heuvelachtig gebied. Bij veel rampachtige overstromingen zie je dat dit altijd meespeelt. Daarnaast hebben wij Nederlanders geprobeerd om rivieren zo recht mogelijk te maken en is alles erop gericht om water zo snel mogelijk af te voeren (iets wat ons in drogere perioden nekt). Ook kunnen we best een beetje trots zijn op onze Nederlandse infrastructuur en het waterbeheer, waar alles tot in de puntjes is geregeld tot aan het slootje langs het weiland van boer Harms.
Neemt niet weg dat het verschrikkelijk moet zijn als het water door je huis stroomt. Vanuit de Achterhoek dan ook veel sterkte voor de Limburgse Tweakers. Hopelijk wordt het een kalme nacht voor jullie en gaat het vanaf morgen weer de goede kant…
Hier in Venlo wordt verwacht dat zaterdag middag het water rond 18.35m boven nap komt te staan, dat zou betekenen dat als de tijdelijke schotten rondom de maas het begeven/overstromen hier ook de hele binnenstad onder water komt te staan. Nu veel ondernemers net terug aan het krabbelen zijn van corona, krijg je dit er ook nog bij. Verschrikkelijk wat er allemaal gebeurt nu in het zuiden des lands
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Het kost vele malen meer aan maatregelen om deze situatie die, statistisch gezien, eens in de 50 jaar zich voordoet, te voorkomen, dan eens in de zoveel jaar de schade te vergoeden. Daarom komt de overheid nu ook gelijk al met een rampenplan en beloftes van schadevergoeding.
En het is niet alleen een kostenplaatje, maar het gebied langs de grote rivieren zou veel drastischer moeten worden aangepakt, dan nu al het geval is. Die schilderachtige dorpjes en steden aan de rivieren zal je allemaal moeten afbreken of afzichtelijke keermuren e.d. moeten aanleggen.
Soms ben ik bijna gelukkig
Ik mag toch hopen dat we het drooghouden. We zitten hier op Maasveld 1. Tja whats in the name… veel mensen buiten aan het kijken en toch hangt er al een klein beetje paniek in de lucht.Marco1994 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:34:
Bij de overstromingen in de jaren 90 kwam er rond de 2600 kuub water per seconde de maas instromen. Nu zit dat rond de 3700 kuub. Afgelopen jaren is er veel aan gedaan om hier beter tegen bestand te zijn, denk aan het verbreden van de maas en zijwegen aanleggen. Echter zijn is dat project nog niet helemaal af.
Hier in Venlo wordt verwacht dat zaterdag middag het water rond 18.35m boven nap komt te staan, dat zou betekenen dat als de tijdelijke schotten rondom de maas het begeven/overstromen hier ook de hele binnenstad onder water komt te staan. Nu veel ondernemers net terug aan het krabbelen zijn van corona, krijg je dit er ook nog bij. Verschrikkelijk wat er allemaal gebeurt nu in het zuiden des lands
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Zojuist Brennpunkt gekeken op ARD, en daar werd ook gezegd dat daar inderdaad een inhaalslag gemaakt kan worden. Een bijkomend probleem was dat de pegels om de waterstand te meten gewoon zijn weggeslagen op meerdere plekken en ze daardoor niet exact weten hoeveel water stroomafwaards nog gaat komen.Wilke schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:47:
Het gebrek aan waarschuwingssystemen, toch tenminste enkele uren vooraf, verbaast me momenteel nog het meest.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Met name regenwater.Outerspace schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:06:
Waar komen deze grote hoeveelheden eigenlijk vandaan? Is het smeltwater of puur regenwater?
Hoewel de Rijn deels wordt gevoed door smeltwater zijn de problemen uitsluitend ontstaan door regen.Outerspace schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:06:
Waar komen deze grote hoeveelheden eigenlijk vandaan? Is het smeltwater of puur regenwater?
Puur regenwater. Er is een hogedrukgebied (warme lucht kan meer water bevatten) boven Duitsland dat ervoor zorgt dat er veel neerslagwolken vormen. Omdat er een jetstream zich bevindt ter hoogte van scandinavië blijft dit hogedrukgebied op zijn plek en valt de neerslag heel lang op dezelfde plek. Is een zelfde soort situatie als in Canada/ NW US trouwens, en ook statistisch gelinked aan klimaatverandering.Outerspace schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:06:
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
Plaatje om dat te verduidelijken:Zeus schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:12:
Omdat er een jetstream zich bevindt ter hoogte van scandinavië blijft dit hogedrukgebied op zijn plek en valt de neerslag heel lang op dezelfde plek. Is een zelfde soort situatie als in Canada/ NW US trouwens, en ook statistisch gelinked aan klimaatverandering.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pPBAeRcZ5RG3mkPDpAnIV5lS.jpg?f=user_large)
Opvallend is dat in Duitse media ook te lezen is dat dit item van invloed kan zijn op de verkiezingen aldaar, dat laat zien dat men zich daar toch wel (imho) meer bewust is van de problematiek, hoewel het daar ook ernstiger is verlopen natuurlijk.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Mijn collega woont pal achter een dijk bij de Waal. In Tuil, dat ligt bij Zaltbommel. Die dijk waren ze de afgelopen maand aan het verzwaren, maar sinds gisteren zijn de bouwvakkers alle materieel in allerijl aan het weghalen. Het water stond enorm veel hoger in elk geval zei hij.Simbob schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:43:
Ben heel benieuwd wat de Waal gaat doen? Ik lees daar niets van.
De Maas is hier 15km vandaan, ik ga morgen een ronde maken met de fiets (regio Oss). Men zegt dat Brabant zich geen zorgen maakt, maar ik vind het toch allemaal maar niks.
Als het op een vlak gebied zo extreem gaat regenen heb je net zo goed een probleem ben ik bang, en dat de buien over het oosten kwamen was slechts een gelukje voor de rest van het land.
Ik heb vandaag serieus nagedacht wat ik zou doen als het hier zou overstromen. Er staan zoveel waardevolle spulletjes beneden dat ik niet eens zou weten waar te beginnen. Alles opgeteld zit je volgens mij makkelijk aan een ton schade (uitgaande van een halve meter water), mits je huis geen infrastructurele schade overhoudt, en dan hou je nog een hoeveelheid onvervangbare eigendommen over.
Ik vond het ook raar dat ze, hoe erg ook, toch het nieuws openden met Peter.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Als je op een van de meetlocaties klikt krijg je meer info en kan je ook het verloop zien van de afgelopen dagen.
https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/waterhoogte/
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
3.132 m³ /s
187.920 m³ /min
11.275.200 m³ /hr
Wat een allejesus grote hoeveelheid water

[ Voor 30% gewijzigd door Toet3r op 16-07-2021 01:34 ]
1300 man vermist 😬
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Bizar, ze lieten er al een tijdje gecontroleerd 50000 liter per seconde uitlopen maar het water bleef toch stijgen. Opgehoogd naar 80000 liter per seconde maar zelfs dat mag niet baten. Het overstroomt nu ongecontroleerd.psy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 01:06:
Inmiddels is de zgn Rurtalsperre zelfs aan het overstromen. Heeft veel invloed op de Roer. Niet goed dit.
Bizar groot gebied ook dat nu als gevarenzone is aangeduid.
https://www.tag24.de/amp/...liert-ueberlaufen-2045403
Kanalisering is juist niet zo heel erg positief voor de gecontroleerde afvoer van water, omdat het hoge stroomsnelheden in de hand werkt, die als het fout gaat voor veel schade kunnen zorgen (zeer snelle erosie). Bij een bochtig traject neemt het water meer ruimte in, en wordt het in de bochten afgeremd. De reden dat hier in NL zoveel is gekanaliseerd is dat transport over het water en onderhoud van de waterwegen veel makkelijker is als alles recht is.wolly_a schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:31:
Ik heb het gevoel dat we er hier in Nederland net even beter vanaf komen dan landen als België en Duitsland. Natuurlijk is het ook verschrikkelijk wat er in Limburg gebeurd, maar beelden uit Duitsland zien er nog meer catastrofaal uit.
Ik denk dat we in Nederland (in dit geval) veel geluk hebben met het ontbreken van heuvelachtig gebied. Bij veel rampachtige overstromingen zie je dat dit altijd meespeelt. Daarnaast hebben wij Nederlanders geprobeerd om rivieren zo recht mogelijk te maken en is alles erop gericht om water zo snel mogelijk af te voeren (iets wat ons in drogere perioden nekt). Ook kunnen we best een beetje trots zijn op onze Nederlandse infrastructuur en het waterbeheer, waar alles tot in de puntjes is geregeld tot aan het slootje langs het weiland van boer Harms.
Neemt niet weg dat het verschrikkelijk moet zijn als het water door je huis stroomt. Vanuit de Achterhoek dan ook veel sterkte voor de Limburgse Tweakers. Hopelijk wordt het een kalme nacht voor jullie en gaat het vanaf morgen weer de goede kant…
Het probleem is dat die "eens in de 50 jaar" met de klimaatverandering de prullenbak in kan. Reken er maar op dat dit veel vaker en heftiger gaat optreden.JukeboxBill schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:54:
Het is erg voor de mensen, die getroffen zijn, maar In Nederland is dit een ingecalculeerd risico.
Het kost vele malen meer aan maatregelen om deze situatie die, statistisch gezien, eens in de 50 jaar zich voordoet, te voorkomen, dan eens in de zoveel jaar de schade te vergoeden. Daarom komt de overheid nu ook gelijk al met een rampenplan en beloftes van schadevergoeding.
De jetstream is altijd aanwezig. Zonder de jetstream zou landbouw in Europa onmogelijk zijn omdat die er voor zorgt dat koude lucht niet verder naar het zuiden reikt. Nu is er een soort bubbel van koude lucht ontstaan, een inham in de jetstream, die min of meer afgesnoerd en redelijk stationair is, en waarin zeer veel regenwolken ontstaan, die vervolgens lokaal voor heel veel neerslag zorgen.Zeus schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:12:
[...]
Puur regenwater. Er is een hogedrukgebied (warme lucht kan meer water bevatten) boven Duitsland dat ervoor zorgt dat er veel neerslagwolken vormen. Omdat er een jetstream zich bevindt ter hoogte van scandinavië blijft dit hogedrukgebied op zijn plek en valt de neerslag heel lang op dezelfde plek. Is een zelfde soort situatie als in Canada/ NW US trouwens, en ook statistisch gelinked aan klimaatverandering.
Inmiddels dus in Duitsland al 81 doden, en in één dorp alleen al 1300 vermisten danwel mensen met wie geen contact gelegd kan worden.
België staat nog steeds op 11 doden.
Virussen? Scan ze hier!
Eerlijk gezegd begrijp ik ook absoluut niet dat Nederland zich geen zorgen lijkt te maken over de Rijn. Al dat water moet op een gegeven moment toch echt hier langs komen...Mistraller schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:27:
De Maas is hier 15km vandaan, ik ga morgen een ronde maken met de fiets (regio Oss). Men zegt dat Brabant zich geen zorgen maakt, maar ik vind het toch allemaal maar niks.
Als het op een vlak gebied zo extreem gaat regenen heb je net zo goed een probleem ben ik bang, en dat de buien over het oosten kwamen was slechts een gelukje voor de rest van het land.
Het lijkt allemaal weer erg kortzichtig en naief. Wordt dat ramp nummer twee waar Rutte zich straks voor mag gaan excuseren?

NL heeft wel heel veel gedaan en heel veel ruimte gemaakt voor waterberging (Uiterwaarden, polders enz enz.). Zorgen maken is niet echt nodig.Amphiebietje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:05:
[...]
Eerlijk gezegd begrijp ik ook absoluut niet dat Nederland zich geen zorgen lijkt te maken over de Rijn. Al dat water moet op een gegeven moment toch echt hier langs komen...
Het lijkt allemaal weer erg kortzichtig en naief. Wordt dat ramp nummer twee waar Rutte zich straks voor mag gaan excuseren?
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Zoals we nu in Limburg kunnen zien?warhamstr schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:10:
[...]
NL heeft wel heel veel gedaan en heel veel ruimte gemaakt voor waterberging (Uiterwaarden, polders enz enz.). Zorgen maken is niet echt nodig.
Amphiebietje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:12:
[...]
Zoals we nu in Limburg kunnen zien?Of geldt dat niet meer als Nederland?
Beetje onvriendelijke reactie. De situatie in Limburg is (heel) anders dan in de rest van NL (de rivierendelta) daar heb je te maken met hoogteverschillen en ingeklemde rivieren.
Verder stroomafwaarts is dat anders.
De Rijn loopt natuurlijk ook door een exact dezelfde soort landschap als de Maas...Amphiebietje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:12:
[...]
Smeltwater is meestal begin van de lente.Outerspace schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:06:

Er is al een hele hoop materiaal die kant op, maar ik woon in het oosten, moet je nagaan hoe ver het gaat.
[ Voor 82% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-07-2021 12:40 ]
Ik zou voornamelijk letten op de dingen die je niet met een paar centen van de verzekering kan vervangen.Mistraller schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:27:
[...]
Ik heb vandaag serieus nagedacht wat ik zou doen als het hier zou overstromen. Er staan zoveel waardevolle spulletjes beneden dat ik niet eens zou weten waar te beginnen. Alles opgeteld zit je volgens mij makkelijk aan een ton schade (uitgaande van een halve meter water), mits je huis geen infrastructurele schade overhoudt, en dan hou je nog een hoeveelheid onvervangbare eigendommen over.
Documenten, foto’s, computer met belangrijke data etc.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hetzelfde hier in 's-Hertogenbosch. Ik woon zelf in het lagere stuk van de stad vlak langs de Maas.Marco1994 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:34:
Als de dijken het niet houden..............
Dit soort stemmingsmakerij helpt uberhaupt niet. Zowel is het feitelijk onjuist als is de link tussen de koning die gaat kijken en defensie inzetten afwezig.
16 jul. 2021 07:58
Defensie verstevigt de dijkring tussen Thorn en Wessem
Om wateroverlast te voorkomen, verstevigt Defensie met behulp van zandzakken de dijkring tussen Thorn en Wessem. Het gaat hier om een lengte van 1,1 kilometer tussen Waage Naak en de Maasboulevard.
15 jul. 2021 20:51
Militairen van Defensie komen ondersteunen
Vanaf nu helpen militairen van Defensie ons met de gevolgen van het hoge water. Ze zijn momenteel bezig met het vullen van zandzakken om de dijken te verstevigen. Die verspreiden ze in de regio. Waar nodig bieden ze ook andere hulp.
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-07-2021 12:42 ]
Dag buur, hehe. Volgens het waterschap zou het allemaal makkelijk moeten passen in de Maas waar wij wonen: https://www.aaenmaas.nl/a...-piek-maaswater-controle/hackerhater schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:36:
Hetzelfde hier in 's-Hertogenbosch. Ik woon zelf in het lagere stuk van de stad vlak langs de Maas.
Als de dijken het niet houden..............
En hier de waterstand in Lith, een net iets stroomopwaarts gelegen meetstation (enkele kilometers).
Wat een onzin, lees je eerst eens in.
Nederland heeft ook gewoon militairen gestuurd naar Limburg.
[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-07-2021 12:42 ]
We kunnen niks anders doen dan wachten, he buurWilke schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:42:
[...]
Dag buur, hehe. Volgens het waterschap zou het allemaal makkelijk moeten passen in de Maas waar wij wonen: https://www.aaenmaas.nl/a...-piek-maaswater-controle/
En hier de waterstand in Lith, een net iets stroomopwaarts gelegen meetstation (enkele kilometers).
En duimen dat het waterschap gelijk heeft.
Zo werd het beeld gisterochtend door den nos geprojecteerd, mijn beste. Uit jouw link begrijp ik dat pas gisteravond 20:50 defensie stappen maakt.Napo schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:39:
[...]
Dit soort stemmingsmakerij helpt uberhaupt niet. Zowel is het feitelijk onjuist als is de link tussen de koning die gaat kijken en defensie inzetten afwezig.
[...]
[...]
En dan nu moord en brand schreeuwen dat Defensie niet ingezet wordt - terwijl dat dus wel wordt gedaan - is nogal mosterd na de maaltijd en eigenlijk alleen selectieve verontwaardigheid. Zeker in deze situaties kan nogal wat veranderen in 24h.Rene44 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:45:
[...]
Zo werd het beeld gisterochtend door den nos geprojecteerd, mijn beste. Uit jouw link begrijp ik dat pas gisteravond 20:50 defensie stappen maakt.
Overdrijf niet zo. Filmpje 1 bij de nos was over 500 Duitse militairen die met veel voertuigen zijn aangekomen, filmpje 2 was wimlex die op een brug in limburg stond. Dit is de nederlandse staatstelevisie. Sorry dat ik daar een conclusie uit trok. Oprechte excuses, ik zal het nooit meer doen.Napo schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:47:
[...]
En dan nu moord en brand schreeuwen dat Defensie niet ingezet wordt - terwijl dat dus wel wordt gedaan - is nogal mosterd na de maaltijd en eigenlijk alleen selectieve verontwaardigheid. Zeker in deze situaties kan nogal wat veranderen in 24h.
https://omroepvenlo.nl/ni...ogwater-verwacht-in-venlo
Maar gerust zijn we nog niet.
Wat ze nu aan water krijgen hadden ze pas verwacht tegen 2050.warhamstr schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:19:
[...]
![]()
Beetje onvriendelijke reactie. De situatie in Limburg is (heel) anders dan in de rest van NL (de rivierendelta) daar heb je te maken met hoogteverschillen en ingeklemde rivieren.
Verder stroomafwaarts is dat anders.
Daar zijn de maatregelen die zijn genomen tot nu (na de overstromingen van '93 en '95) ook voor bedoeld. Er is hier in Limburg heel veel gedaan om met name de Maas meer ruimte te geven.
Echter we zitten pas in 2021. De maatregelen met betrekking tot de Maas lijken op het eerste zicht nét afdoende te zijn maar er is totaal geen marge meer. De problemen in Valkenburg zijn zodanig, dat is daar nooit eerder gebeurd.
Waarom zouden de maatregelen mbt de Rijn dan wél ruim afdoende zijn? Ik zou me ook op zijn minst zorgen maken hoor.
Maar ook hier is de situatie in Duitsland niet hetzelfde als in Nederland en dus ook zal de noodzaak voor de inzet van Defensie anders zijn. Hoewel ik niet volledig bekend ben met de procedures zal de veiligheidsregio waarschijnlijk een verzoek moeten doen om extra hulp vanuit Defensie. Zolang ze dat niet doen kan je de centrale overheid weinig kwalijk nemen, niets werkt zo verstorend als veel hulpverleners die elkaar in de weg gaan lopen.Rene44 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:51:
[...]
Overdrijf niet zo. Filmpje 1 bij de nos was over 500 Duitse militairen die met veel voertuigen zijn aangekomen, filmpje 2 was wimlex die op een brug in limburg stond. Dit is de nederlandse staatstelevisie. Sorry dat ik daar een conclusie uit trok. Oprechte excuses, ik zal het nooit meer doen.
Meende ergens gelezen te hebben dat het water binnen enkele minuten boven een aantal meter was. De mensen werden echt overvallen in hun eigen huis. Als ze niet snel naar een hoger gelegen verdieping waren gegaan zaten ze waarschijnlijk gevangen in het water tot aan het plafond.psy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:01:
Ik blijf het trouwens bizar vinden hoe het zo vreselijk uit de hand heeft kunnen lopen in Duitsland. Materiële schade is één ding, maar dat er zoveel doden al zijn geteld is toch intens triest. Hoe kan dat in hemelsnaam? Van een land als Duitsland verwacht ik dat eigenlijk niet.
Omdat er in een paar etmalen ongekende hoeveelheden regen zijn gevallen. Die hoeveelheden werden voor de komende 30 jaar nog niet verwacht.psy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:01:
Ik blijf het trouwens bizar vinden hoe het zo vreselijk uit de hand heeft kunnen lopen in Duitsland. Materiële schade is één ding, maar dat er zoveel doden al zijn geteld is toch intens triest. Hoe kan dat in hemelsnaam? Van een land als Duitsland verwacht ik dat eigenlijk niet.
Ik begreep gisteren dat het water ontzettend snel gestegen is. Binnen enkele minuten stond het water 3 meter hoog in de straten van Schuld. Bewoners zaten als ratten in de val
Als je het nieuws gevolgd had, had je geweten dat Nederland allang het leger had ingezet voor hulpverlening, nog ver vóór Duitsland dat deed.
Daarnaast was de situatie in Zuid-Limburg aanzienlijk minder ernstig dan in Duitsland. Zo zijn hier geen doden gevallen, in Duitsland nu al 81 met nog ruim 1300 vermisten.
[ Voor 31% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-07-2021 13:01 ]
Virussen? Scan ze hier!
Als je het topic gevolgd had, had je geweten dat @Rene44 allang z'n excuses heeft aangebodenwildhagen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:11:
[...]
Als je het nieuws gevolgd had, had je geweten dat Nederland allang het leger had ingezet voor hulpverlening, nog ver vóór Duitsland dat deed.
Daarnaast was de situatie in Zuid-Limburg aanzienlijk minder ernstig dan in Duitsland. Zo zijn hier geen doden gevallen, in Duitsland nu al 81 met nog ruim 1300 vermisten.
Lol, dat was een sarcastische reactie.Tinusvolkel schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:14:
[...]
Als je het topic gevolgd had, had je geweten dat @Rene44 allang z'n excuses heeft aangeboden
En sowieso, ik wist niet dat het uberhaupt een wedstrijd was wie het eerste het leger zou inzetten.
Bij zo'n overmacht je er echt weinig aan kan doen. Je kan niet alle rivieren en kanalen enorm breed maken voor eens in de 25 jaar. En als het tussen de huizen valt en heuvels en bergjes dan gaat het gewoon stromen, daar kun je weinig aan doen.
Ik zat wel gisteren met een Oekraïense vriend er over te praten en die vroeg of we flood training kregen. Ik vond dat wel een goeie, nooit gehad/gedaan? Is dat bijvoorbeeld in Zeeland wel of in Limburg? Dat je dan leert om niet te kijken, huh waar komt dat water vandaan in mn kelder, en dat ie dan 5 sec later vol zit met water en je er niet meer uitkomt.

Something something
Pak er eens een kaart bij, en kijk dan waar het probleem speelt met regen, en welke rivieren daar lopen. Zoek daarna de Rijn even op.Amphiebietje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:05:
[...]
Eerlijk gezegd begrijp ik ook absoluut niet dat Nederland zich geen zorgen lijkt te maken over de Rijn. Al dat water moet op een gegeven moment toch echt hier langs komen...
Alle regen die in België valt zal niet door de Rijn worden afgevoerd.... en er ligt een behoorlijke natuurlijke drempel tussen het stroomdal van de Maas en dat van de Rijn.
Het is buiten het seizoen voor overstromingen, het is meer water dan 25 jaar geleden...Amphiebietje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:12:
[...]
Ik ben redelijk onder de indruk van wat er gebeurt in Limburg. Niet alleen inzake wat het water doet, maar ook als je Limburg vergelijkt met de situatie in Duitsland en België.
[ Voor 24% gewijzigd door Jester-NL op 16-07-2021 09:42 ]
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Wat je eraan kunt doen is het water zo lang mogelijk vasthouden op de plek waar het valt. Dan wordt de piek uitgesmeerd over een langere periode.SeenD schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:26:
Het is echt verschrikkelijk. Ik ben benieuwd wat de lessen gaan zijn hier uit. Het lijkt eens in de 100 jaar, maar een weer-persoon had het over dat het misschien eens in de 25 jaar aan het worden is.
Bij zo'n overmacht je er echt weinig aan kan doen. Je kan niet alle rivieren en kanalen enorm breed maken voor eens in de 25 jaar. En als het tussen de huizen valt en heuvels en bergjes dan gaat het gewoon stromen, daar kun je weinig aan doen.
Ik zat wel gisteren met een Oekraïense vriend er over te praten en die vroeg of we flood training kregen. Ik vond dat wel een goeie, nooit gehad/gedaan? Is dat bijvoorbeeld in Zeeland wel of in Limburg? Dat je dan leert om niet te kijken, huh waar komt dat water vandaan in mn kelder, en dat ie dan 5 sec later vol zit met water en je er niet meer uitkomt.
Maar goed, ik vraag me af of dat mogelijk is in bijvoorbeeld in de Ardennen of in de Eifel.
Bijna 30 jaar (als dubbellucht) al in gebruik en still going strong. Binnenkort gaan ze verdwijnen maar het blijft mooi om te zien hoe nuttig ze kunnen zijn in vredestijd. Het enige verschil met vroeger is dat ze de keiharde bankjes aan weerszijden hebben vervangen door een soort kuipstoeltjes in het midden.
1993
:strip_exif()/f/image/NxUI1AazkCEgvD085MRDingr.jpg?f=fotoalbum_medium)
2011
:strip_exif()/f/image/0fsfyefnDpYTXjp0DiWmfDEh.jpg?f=fotoalbum_medium)
2021
:strip_exif()/f/image/ZSZswooAyWHaCZa3yiUr4Pfm.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dat is België. Wat er in Duitsland valt, dat gaat wel allemaal via de Rijn. De Ahr (de rivier die door over Schuld heen stroomde) mondt bijvoorbeeld uit in de Rijn. Ook de Moezel (waar het op veel plekken ook misgaat, mondt daarin uit.Jester-NL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:39:
[...]
Pak er eens een kaart bij, en kijk dan waar het probleem speelt met regen, en welke rivieren daar lopen. Zoek daarna de Rijn even op.
Alle regen die in België valt zal niet door de Rijn worden afgevoerd.... en er ligt een behoorlijke natuurlijke drempel tussen het stroomdal van de Maas en dat van de Rijn.
Volgens mij is het best verstandig als we ons in Nederland een beetje zorgen gaan maken over de Rijn en de Waal.
Punctuality is the politeness of kings
Ach, elke excuus om de regering aan te vallen.Sissors schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:21:
[...]
Lol, dat was een sarcastische reactie.
En sowieso, ik wist niet dat het uberhaupt een wedstrijd was wie het eerste het leger zou inzetten.
blup
De vele doden zijn vooral in het gebied rondom Ahrweiler gevallen en zijn gekomen doordat de Ahr in de nacht van woensdag op donderdag sterk overstroomde...psy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:01:
De tijdsframe was daarrbij enorm kort, de sterkste regens waren op dinsdag, tegen de middag van woendsdag kwamen er uit enige hoger gelegen Eifel-gebieden waarschuwingen uit de kleinere gemeenten dat de beekjes aan het overstromen waren en werden vrijwilligers opgeroepen zandzakken te komen vullen.
doordat het al ruim twee weken redelijk voortdurend veel geregend had was de bodem zeer verzadigt en veel 'Regenrückhaltebecken' in de regio al volgelopen
Waar het mis ging was dus in dorpjes die relatief onderin het dal lagen: dus bij de Ahr dat dorpje Schuld, bij de Kyll was het Kordel en later Ehrang die volledig ondergelopen zijn in zeer korte tijd, deels ook door een 'vloedgolf' die ook veel modder meenam...
Overigens heb ik vooral kennis van de situatie in Ehrang (ik woon er drie kilometer vandaan).. de organisatie is daar fantastisch geweest, de brandweren hebben enorme inzet getoond en de evacuatie binnen 3 uur volbracht (volgens mij werd het bevel tot evacueren ergens rond 11 uur gegeven, en liep om 1400 de dorpskern onder waarrbij het water tot een meter hoog stond).
Probleem is vooral de tijd die je dan hebt... in Ehrang had men wl een geluk dat de evacuatie gedurende de dag plaats kon vinden (en ze bv ook helicopters konden inzetten)..
in Ahrweiler was vermoedelijk het grootste probleem dat de grootste noodsituatie in de nacht ontstond en de tijd te kort was om snel en effectief in te grijpen.
Een van de treurigste verhalen is bv dat een huis voor begeleid wonen van zwaar gehandicapten van de Lebenshilfe overstroomd werd en daar 12 gehandicapten niet tijdig gered klonden worden en kwamen te overlijden.
de tijd om te reageren is bij dit soort overstromingen door zware stortregens in berggebieden gewoon heel kort ... tussen de tijd dat er vastgesteld wordt dat er een bedreiging is en de tijd die je hebt om te evacueren is zeer weinig ruimte. (volgens mij werd woensdagavond tegen 1800 de hoogste risico-schaal uitgeroepen)
[ Voor 4% gewijzigd door RM-rf op 16-07-2021 17:27 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Zulke trainingen... Tja. Je moet zorgen dat je niet in de buurt bent op zo'n moment. Maar dat is door het onvoorspelbare karakter van dit soort dingen soms onmogelijk. Het is triest, maar je bent niet altijd alles voor.SeenD schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:26:
Het is echt verschrikkelijk. Ik ben benieuwd wat de lessen gaan zijn hier uit. Het lijkt eens in de 100 jaar, maar een weer-persoon had het over dat het misschien eens in de 25 jaar aan het worden is.
Bensimpel
Positieve meneer
/u/322701/crop6152f078d4887_cropped.png?f=community)
😆 - Denk ook eens om ;)
Eigenlijk een opeenstapeling van problemen dus. Een beetje zoals ook wel eens bij een vliegramp wordt gezegd. Het is niet één ding wat fout gaat, maar vaak een combinatie van omstandigheden.RM-rf schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:44:
[...]
De vele doden zijn vooral in het gebied rondom Ahrweiler gevallen en zijn gekomen doordat de Ahr in de nacht vanb woensdag op donderdag sterk overstroomde...
De tijdsframe was daarrbij enorm kort, de etserkste regens waren op dinsdag, tegen de middag van woendsdag kwamen er uit enige hoger gelegen Eifel-gebieden warschuwingen uit de kleinere gemeenten dat de beekjes aan het overstromen waren en werden vrijwilligers opgeroepen zandzakken te komen vullen.
Waar het mis ging was dus in dorpjes die relatief onderin het dal lagen... dus bij de Ahr dat dorpje Schuld ... bij de Kyll was het Kordel en later Ehrang die volledig ondergelopen zijn in zeer korte tijd...
Overigens heb ik vooral kennis van de situatie in Ehrang (ik woon er drie kliometer vandaan).. de organisatie is daar fantastisch geweest, de brandweren hebben enorme inzet getoond en de evacuatie binnen 3 uur volbracht (volgens mij werd het bevel tot evacueren ergens rond 11 uur gegeven, en liep om 1400 de dorpskern onder waarrbij het water tot een meter hoog stond).
Probleem is vooral de tijd die je dan hebt... in Ehrang had men wl een geluk dat de evacuatie gedurende de dag plaats kon vinden (en ze bv ook helicopters konden inzetten)..
in Ahrweiler was vermoedelijk het grootste probleem dat de grootste noodsituatie in de nacht ontstond en de tijd te kort was om snel en effectief in te grijpen.
Een van de treurigste verhalen is bv dat een huis voor begeleid wonen van zwaar gehandicapten van de Lebenshilfe overstroomd werd en daar 9 gehandicapten niet tijdig gered klonden worden.
de tijd om te reageren is bij dit soort overstromingen door zware stortregens in berggebieden gewoon heel kort ... tussen de tijd dat er vastgesteld wordt dat er een bedreiging is en de tijd die je hebt om te evacueren is zeer weinig ruimte. (volgens mij werd woensdagavond tegen 1800 de hoogste risico-schaal uitgeroepen)
[ Voor 101% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-07-2021 14:28 ]
De Rijn in Keulen staat al 4 meter boven peil. Daar komt water uit de Sieg, Wupper en Ruhr bij, allemaal uit gebieden waar ook overstromingen zijn. De Bevertalsperre overstroomt (komt in de Wupper terecht), in Essen aan de Ruhr zijn ook al mensen geëvakueerd.dreamscape schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:44:
[...]
Dat is België. Wat er in Duitsland valt, dat gaat wel allemaal via de Rijn. De Ahr (de rivier die door over Schuld heen stroomde) mondt bijvoorbeeld uit in de Rijn. Ook de Moezel (waar het op veel plekken ook misgaat, mondt daarin uit.
Volgens mij is het best verstandig als we ons in Nederland een beetje zorgen gaan maken over de Rijn en de Waal.
De Waal zal zeker stijgen.
Signatures zijn voor boomers.
Precies, en die maaregelen hebben geholpen ook.psy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:56:
[...]
Daar zijn de maatregelen die zijn genomen tot nu (na de overstromingen van '93 en '95) ook voor bedoeld. Er is hier in Limburg heel veel gedaan om met name de Maas meer ruimte te geven.
Er is meer water door de maas gegaan met een hogere waterstand dan in '93 en '95. Toch is de schade bij de maas veeeel minder (de kleine riviertjes is een ander verhaal). Het was kantje boord maar de dijken bij Eijsden en Maastricht hebben het gehouden en het grensmaas project met meer ruimte voor de maas heeft Itteren en Borgharen droog gehouden. Die dorpen stonden in '93 met minder water nog geheel blank.

Dit is een fotootje vanuit het huis van een oom van mij,van gisteren voor dat hij moest evacueren en dus ook voor het hoogste punt bereikt was. De dijk die er in '95 nog niet lag (en waar flink tegen geprotesteerd werd want je kon de maas niet meer zien vanuit je woonkamer) zie je duidelijk. Zonder die dijk was zijn huis nu nat geweest...
Ik hoop dat de andere maatregelingen stroomafwaarts ook zo helpen tov. ' 95.
[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 16-07-2021 10:42 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
[ Voor 78% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-07-2021 14:21 ]
Ben benieuwd hoe het bij ons in Nijmegen gaat verlopen. De Waal, die kunnen ze redelijk in bedwang houden met de nieuwe nevengeul. En de Waalkade afsluiten, dat is bij ons in de stad ook een jaarlijkse routineklus aan het worden.Maasluip schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:03:
[...]
De Rijn in Keulen staat al 4 meter boven peil. Daar komt water uit de Sieg, Wupper en Ruhr bij, allemaal uit gebieden waar ook overstromingen zijn. De Bevertalsperre overstroomt (komt in de Wupper terecht), in Essen aan de Ruhr zijn ook al mensen geëvakueerd.
De Waal zal zeker stijgen.
Maar dan heb je aan de andere kant ook de Maas. En vanuit de Maas stroomt het (zonder ook maar iets van sluis) zo het Maas-Waalkanaal in. Er liggen best wat woonwijken dicht naast het Maas-Waalkanaal, waar men echt wel problemen gaat krijgen als dat waterpeil een flink stuk omhoog komt...
(edit: ik was de sluis bij Heumen even vergeten...

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 16-07-2021 11:33 ]
De sluis bij Heumen wordt echt wel gesloten bij hoog water, ben maar niet bang.dreamscape schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:27:
[...]
Maar dan heb je aan de andere kant ook de Maas. En vanuit de Maas stroomt het (zonder ook maar iets van sluis) zo het Maas-Waalkanaal in. Er liggen best wat woonwijken dicht naast het Maas-Waalkanaal, waar men echt wel problemen gaat krijgen als dat waterpeil een flink stuk omhoog komt...
Signatures zijn voor boomers.
Wat dat betreft heb ik het veel meer te doen met bijv. de hongersnoden in Magadaskar, veroorzaakt door klimaatverandering terwijl de uitstoot van de getroffenden zelf daar nihil is.
[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 16-07-2021 10:44 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Bensimpel
Positieve meneer
En daar woon ik precies, het staat hier al behoorlijk hoog trouwens. Nog een 1,5 meter erbij en de boten passen niet meer onder de brug door. Gaat zeker spannend wordendreamscape schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:27:
[...]
Ben benieuwd hoe het bij ons in Nijmegen gaat verlopen. De Waal, die kunnen ze redelijk in bedwang houden met de nieuwe nevengeul. En de Waalkade afsluiten, dat is bij ons in de stad ook een jaarlijkse routineklus aan het worden.

😆 - Denk ook eens om ;)
De laatste keer dat ik vanaf de Maas naar Nijmegen voer, kwam ik aan het begin van maas-waal kanaal dit ding tegen, precies bedoelt voor dit soort situaties:dreamscape schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:27:
[...]
Maar dan heb je aan de andere kant ook de Maas. En vanuit de Maas stroomt het (zonder ook maar iets van sluis) zo het Maas-Waalkanaal in.

Bensimpel
Positieve meneer
Ah top, dan moet het wel goedkomen.Wuursj schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:31:
[...]
De laatste keer dat ik vanaf de Maas naar Nijmegen voer, kwam ik aan het begin van maas-waal kanaal dit ding tegen, precies bedoelt voor dit soort situaties:
[Afbeelding]
😆 - Denk ook eens om ;)
Dat is waar, daar is wel een sluis. Ik herinnerde me de situatie van een tijd geleden toen een schip tegen de brug voer bij Grave en de waterstand te laag werd. Maar dat had waarschijnlijk te maken met het te laat sluiten van die sluis en niet met het ontbreken van een sluis...Maasluip schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:28:
[...]
De sluis bij Heumen wordt echt wel gesloten bij hoog water, ben maar niet bang.
* dreamscape moet de waterwerken in zijn eigen omgeving eens wat beter in de gaten houden.
Nee dat bedoel ik niet. De generaties die vooral gaan lijden zijn de komende. Niet de veroorzakers. Correcte rechtvaardigheid zou zijn als de grootste veroorzakers ook de zwaarste gevolgen zouden ontvangen.dr.lowtune schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:25:
[...]
Wow, je wenst miljarden mensen lijden toe zodat de mensen in jouw straatje (correcte generatie?)rechtvaardigheid hebben? Dat Is best eng en fucked up…
Blijkbaar zijn we niet allemaal hetzelfde. De meeste mensen hebben meer emotie met een voetbalwedstrijd. Bij mij zit de pijn van het verbeelden heel diep.
Als ik zie hoe daadkrachtig de 'samen'leving ineens kan zijn als er een direct gevaar als een Corona of een overstroming is. Dan zijn er meer korte termijn klimaatrampen nodig. En helaas komen die er ook.
Lekker kort door de bocht en populistisch, en weinig steekhoudend. En volgens mij is er een specifiek topic over klimaatverandering dus lijkt me beter om dit soort dingen daar te melden en hier gewoon met de actualiteit bezig te zijnBasekid schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:39:
Beetje hetzelfde hier, ik wens het niemand actief toe, maar al deze ellende is toch echt onze eigen schuld.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Jij wilt censuur van de pijnlijke waarheid met een glimlach en een knipoog.LankHoar schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:46:
[...]
Lekker kort door de bocht en populistisch, en weinig steekhoudend. En volgens mij is er een specifiek topic over klimaatverandering dus lijkt me beter om dit soort dingen daar te melden en hier gewoon met de actualiteit bezig te zijn
Emoties horen ook bij de actualiteit. En hoe we dit soort rampen in de toekomst kunnen voorkomen al helemaal!
[ Voor 4% gewijzigd door Harm_H op 16-07-2021 10:53 ]
Rws site doet moeilijk…
Toch blijf ik dit altijd een beetje kortzichtig/hypocriet vinden. We hebben eerst voorop gelegen met onze industrie en hebben daarmee het huidige klimaat-probleem veroorzaakt. Nu China dezelfde ontwikkeling doormaakt gaan we plotseling klagen dat ze zoveel vervuilen, ondanks dat ze veel sneller door de stappen gaan en dus ook, relatief gezien, veel sneller werken aan klimaatneutrale oplossingen.Bensimpel schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:21:
[...]
De urgentie is er zeker hoor, maar waar een minderheid zijn best doet om de impact zo klein te houden lopen de grootvervuilers ermee weg. We kunnen morgen nog klimaatneutraal zijn als Europa zijnde (en dat is ook super goed). Maar als China of een andere groot land lekker kolencentrales blijft bijbouwen schieten we er alsnog niks mee op.
Je kunt niet iedereen neerzetten als een nietsdoener of klimaatontkenner trouwens.
Maar ontopic, alles wat wij hier kunnen doen heeft al een heel grote impact welke los staat van wat welk ander land ook doet. Zolang het om daadwerkelijk klimaatneutrale oplossingen gaat en het niet puur een verplaatsing is van industrie naar andere landen zijn alle stappen een stap de goede kant op.
En bovenal blijft de grote vraag natuurlijk of dit wel met het klimaat te maken heeft. Het is een stand die voorpseld werd voor eens in de honderd jaar, oftewel dat is gewoon een reëele kans.
[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 16-07-2021 10:59 ]
[removed]
Hamvraag is natuurlijk wel: hebben we in NL geluk gehad? En zo ja, welke gebieden zijn dan nu ook in risico en wat kunnen we doen om dat af te wentelen?psy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:52:
[...]
Eigenlijk een opeenstapeling van problemen dus. Een beetje zoals ook wel eens bij een vliegramp wordt gezegd. Het is niet één ding wat fout gaat, maar vaak een combinatie van omstandigheden.
Andere vraag: Maastricht ging 'langs het gaatje' (dixit burgemeester). Wat zijn dan maatregelen daar wat aan te doen? Stel we verhogen de muur bij de kade met een halve meter, zou dat enig zin hebben?
Dat denk ik niet en dat is nou ook waar het probleem zit. We zijn met zijn allen maar met 17 miljoen. Als we allemaal vandaag nog naar de 0 gram Co2 gaan, dan vraag ik me af of dat uberhaupt meetbaar is op mondiale schaal. Betekent niet dat we niet volle bak in moeten zetten daar op, maar we moeten wel realistisch zijn. Daarom is het denk ik ook goed dat we nu Europees dit aan pakken. De maatregelen gaan denk ik pijn doen, maar omdat we het collectief met 600 miljoen man doen en er ook een soort bonus/malus systeem aan lijkt te komen denk ik dat daarmee veel meer slagkracht hebben.redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:58:
[...]
Maar ontopic, alles wat wij hier kunnen doen heeft al een heel grote impact welke los staat van wat welk ander land ook doet. Zolang het om daadwerkelijk klimaatneutrale oplossingen gaat en het niet puur een verplaatsing is van industrie naar andere landen zijn alle stappen een stap de goede kant op.
[ Voor 43% gewijzigd door Michael_OsGroot op 16-07-2021 11:01 ]
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen