Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En vergeet niet al het water wat in Zwitserland naar beneden komt:

https://www.srf.ch/news/s...-erreicht-kritische-marke

dat gaat voor het grootste deel ook het stroomgebied van de Rijn in. Richting Duitsland/Nederland...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:49
Het leger is allang aanwezig in Limburg, net als branweer teams uit heel Nederland. Ga ergens anders trollen.
Rene44 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:35:
Duitsland stuurt het leger, mark rutte stuurt wimlex. Het kwartje lijkt maar niet te vallen bij onze autoriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

warhamstr schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:19:
[...]

;(
Beetje onvriendelijke reactie. De situatie in Limburg is (heel) anders dan in de rest van NL (de rivierendelta) daar heb je te maken met hoogteverschillen en ingeklemde rivieren.
Verder stroomafwaarts is dat anders.
En dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De Duitsers hebben (hadden?) ook nog eens een communicatieprobleem:

https://www.swp.de/panora...ld-probleme-58187457.html

En zeker tijdens dit soort situaties word je daar niet vrolijk van. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:56:
[...]

Wat ze nu aan water krijgen hadden ze pas verwacht tegen 2050.

Daar zijn de maatregelen die zijn genomen tot nu (na de overstromingen van '93 en '95) ook voor bedoeld. Er is hier in Limburg heel veel gedaan om met name de Maas meer ruimte te geven.

Echter we zitten pas in 2021. De maatregelen met betrekking tot de Maas lijken op het eerste zicht nét afdoende te zijn maar er is totaal geen marge meer. De problemen in Valkenburg zijn zodanig, dat is daar nooit eerder gebeurd.

Waarom zouden de maatregelen mbt de Rijn dan wél ruim afdoende zijn? Ik zou me ook op zijn minst zorgen maken hoor.
Zal wel weer worden weggemodereerd maar de aanpassingen aan de Maas hier hadden veel meer te maken met de GL agenda (natuurrbehoud) als met het veiligstellen van de inwoners in deze mooie provincie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
dreamscape schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:27:
Maar dan heb je aan de andere kant ook de Maas. En vanuit de Maas stroomt het (zonder ook maar iets van sluis) zo het Maas-Waalkanaal in. Er liggen best wat woonwijken dicht naast het Maas-Waalkanaal, waar men echt wel problemen gaat krijgen als dat waterpeil een flink stuk omhoog komt...
Joh, er ligt een sluis bij Weurt.... Als je bij de oude electriciteitscentrale het kanaal oversteekt, kom je er overheen :Y)

Dat wil trouwens niet zeggen dat het geen goed idee is een deel van het Maaswater wel via de Waal te laten afvoeren - gecontroleerd zeg maar. Die schuif die @Wuursj net deelde is daar natuurlijk uiterst geschikt voor. Sluizen open, en gaan met die banaan.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:19

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Zal wel weer worden weggemodereerd maar de aanpassingen aan de Maas hier hadden veel meer te maken met de GL agenda (natuurrbehoud) als met het veiligstellen van de inwoners in deze mooie provincie.
je weet dat beide elkaar niet uitsluiten? Er is nu meer water 'verwerkt' succesvol dan de watersnoodramp in de jaren 90, dus misschien mag je wat kritischer kijken naar je eigen mening.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:00
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:08:
[...]

De enige reden waarom er geld naar toe is gegaan is uiteindelijk door de eerdere overstromingen. Dat er daarbij door GL goed gebruik is gemaakt om gelijk aan natuurbehoud te doen klopt. Alleen het gaat wat ver om te stellen dat dit primair om natuurbehoud ging, daarvoor hoef je nl. niet de dijken te verhogen en kun je dus met hetzelfde geld veel meer voor de natuur doen. Het is dus een combinatie van 2 (wat natuurlijk prima is, beide zijn prima doelen)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
En dus? Dat de rivieren verderop in NL ri. zee beter bestand zijn tegen de plons water die er nu nog doorheen moet. Dus dat we ons daarover niet zo'n zorgen hoeven maken. En dus dat het ook niet vreemd is dat er verder stroomafwaarts geen grote maatregelen getroffen worden. Dat was de vraag in eerste instantie.

(er zijn trouwens wél maatregelen getroffen, de gemalen hebben al veel belangrijke afvoerkanalen op een laag niveau gepompt en veel werkzaamheden aan dijken zijn opgeschort.)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:12:
[...]

je weet dat beide elkaar niet uitsluiten? Er is nu meer water 'verwerkt' succesvol dan de watersnoodramp in de jaren 90, dus misschien mag je wat kritischer kijken naar je eigen mening.
Ik stel ijskoud vast dat in een geval als dit de prioriteit moet liggen bij het drooghouden van de bewoners en niet het in standhouden van de groengerande liflaf salamender. Wellicht dat er dan nog minder overlast was geweest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

De waterschappen doen best wel goed werk, zal de komende jaren nog genoeg te doen zijn, maar dit had veel erger af kunnen lopen. Stel je voor dat ze niks hadden gedaan na de jaren 90?

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heftige beelden uit Duitsland:

https://www.bild.de/news/...chland-77083926.bild.html

Toch wel schrikken, als de oprit naar de Autobahn er zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://images.bild.de/60f10fbbd341df0001cc41ee/6d5db1a117b0c787b633564868c0c8d3/17/3?w=1984

[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 16-07-2021 11:17 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

warhamstr schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:15:
[...]

En dus? Dat de rivieren verderop in NL ri. zee beter bestand zijn tegen de plons water die er nu nog doorheen moet. Dus dat we ons daarover niet zo'n zorgen hoeven maken. En dus dat het ook niet vreemd is dat er verder stroomafwaarts geen grote maatregelen getroffen worden. Dat was de vraag in eerste instantie.

(er zijn trouwens wél maatregelen getroffen, de gemalen hebben al veel belangrijke afvoerkanalen op een laag niveau gepompt en veel werkzaamheden aan dijken zijn opgeschort.)
De opmerking neigde ernaar dat het 'belangrijk' was dat 'de rest ' van NL er geen last van zal gaan hebben en dat DAT relevant(er) was. Dat stuitte mij behoorlijk tegen de borst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:17:
[...]

De opmerking neigde ernaar dat het 'belangrijk' was dat 'de rest ' van NL er geen last van zal gaan hebben en dat DAT relevant(er) was. Dat stuitte mij behoorlijk tegen de borst.
:?

Waar haal je dát vandaan??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:52

KipCurreh

Nightcrawler

Hier een update blog van de VRT over de toestand in België

https://www.vrt.be/vrtnws...iveblog-noodweer-vrijdag/

Momenteel is het vooral de Maas die overal dreigt door te breken, en lijkt het water in de Ardennen traag te zakken

Niet normaal die beeden.
Gisteren nog een zodiac van de brandweer zien vechten tegen de stroming op het nieuws, evacuatie was heel moeilijk.
Er is gisteren ook 1 gekapseist met 5 brandweermannen en 3 geevacueerden aan boord. Die 5 waren vrij snel veilig, maar die 3 zijn momenteel vermist

Gisteren konden reddingshelikopters niet ingezet worden door hangende mist in de valleien, waarop het gevaar om tegen bv bouwkranen te vliegen te groot geacht werd.
Vandaag kunnen ze gelukkig wel uitvliegen

[ Voor 16% gewijzigd door KipCurreh op 16-07-2021 11:23 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Ik stel ijskoud vast dat in een geval als dit de prioriteit moet liggen bij het drooghouden van de bewoners en niet het in standhouden van de groengerande liflaf salamender. Wellicht dat er dan nog minder overlast was geweest.
Dan is je ijskoude vaststelling heel erg fout. Er is heel veel uitleg geweest in die jaren waarom het niet zo slim was om de uiterwaarden van de Maas te bebouwen of waarom we meer overlopen ed. nodig hadden in plaats van beken en riviertjes in te dammen. De noodzaak van minder asfalt/betegeling en meer 'blote grond'.

Dat zijn allemaal zaken die EN impact hebben op natuur EN impact hebben op wat je kunt doen met grote hoeveelheden water in 1 keer.

Dus 'in een geval als dit' en 'prioriteit': zo werkt het niet, tenzij je vorostelt dat we een immens betonnen bassin bouwen om de Maas heen bv. Wat doen we trouwens met alle dorpen in het heuvelland? Takelen we die uit de dalen omhoog? Pilaartjes eronder mikken misschien?

Wat minder geleuter misschien over 'stompzinnig natuurbeleid', we kunnen het zien als een voorproefje wat we krijgen door bijna een eeuw geen bal te geven mo natuur en milieu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bensimpel schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:15:
De waterschappen doen best wel goed werk
Idd. Daarom ben ik blij dat ik in zo'n strak gereguleerde polder woon (Flevoland).
Goed uitgedacht waterbeheersingssysteem. En talloze gemalen die zorgen dat ik droge voeten blijf houden.

Hier om de hoek staat zo'n degelijk dieselgemaal. Die pompt alleen al 2 miljoen liter (!) water per minuut, 6 meter omhoog, de polder uit, het Markermeer in. 8) En dat al sinds 1956. :)
Het peil in Markermeer is de laatste dagen trouwens ook al gestegen. De normaal droog staande randen aan de oevers met basaltblokken, staan nu onder water. Blijkbaar is RWS de bufferfunctie al aan het inzetten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

warhamstr schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:19:
[...]

:?

Waar haal je dát vandaan??
Lees de posts in het betreffende draadje nog maar eens goed na.
Wordt als Limburger (die overigens op een plak woont waar dit soort overlast not likely is) behoorlijk pissig van een behoorlijk deel van de reacties hier, waar vooral de angst voor de rest van NL duidelijk naar boven komt en hetgeen in Limburg gebeurt behoorlijk weg gebagataliseerd wordt. Zum kotsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 21:42

Coach4All

I'm a Coach 4 All

ehtweak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:21:
[...]

Idd. Daarom ben ik blij dat ik in zo'n strak gereguleerde polder woon (Flevoland).
Goed uitgedacht waterbeheersingssysteem. En talloze gemalen die zorgen dat ik droge voeten blijf houden.

Hier om de hoek staat zo'n degelijk dieselgemaal. Die pompt alleen al 2 miljoen liter (!) water per minuut, 6 meter omhoog, de polder uit, het Markermeer in. 8) En dat al sinds 1956. :)
Het peil in Markermeer is de laatste dagen trouwens ook al gestegen. De normaal droog staande randen aan de oevers met basaltblokken, staan nu onder water. Blijkbaar is RWS de bufferfunctie al aan het inzetten.
Op het moment stroomt er zo'n 3 miljoen liter water per seconde door de Maas...

:X

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:20:
[...]

Dan is je ijskoude vaststelling heel erg fout. Er is heel veel uitleg geweest in die jaren waarom het niet zo slim was om de uiterwaarden van de Maas te bebouwen of waarom we meer overlopen ed. nodig hadden in plaats van beken en riviertjes in te dammen. De noodzaak van minder asfalt/betegeling en meer 'blote grond'.

Dat zijn allemaal zaken die EN impact hebben op natuur EN impact hebben op wat je kunt doen met grote hoeveelheden water in 1 keer.

Dus 'in een geval als dit' en 'prioriteit': zo werkt het niet, tenzij je vorostelt dat we een immens betonnen bassin bouwen om de Maas heen bv. Wat doen we trouwens met alle dorpen in het heuvelland? Takelen we die uit de dalen omhoog? Pilaartjes eronder mikken misschien?

Wat minder geleuter misschien over 'stompzinnig natuurbeleid', we kunnen het zien als een voorproefje wat we krijgen door bijna een eeuw geen bal te geven mo natuur en milieu.
Hetgeen wat je bovenin typt klopt. Wat er nu in Limburg gedaan is is EN het beschikbaar stellen van grond voor niet betreedbare en ontoegangkelijke oeros projecten (Weesem/Thorn, Maasbracht, Limbricht, Stevensweerd/Oh en Laak en nog veel andere plekken), en het inrichten op zo'n manier dat de 'grote golf'uitgesmeerd wordt over Limburg zodat de rest van NL droge voeten kan houden. Dat er hier dan een paar mensen natte voeten krijgen, ach, dat moet dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:25:
[...]

Wordt als Limburger (die overigens op een plak woont waar dit soort overlast not likely is) behoorlijk pissig van een behoorlijk deel van de reacties hier, waar vooral de angst voor de rest van NL duidelijk naar boven komt en hetgeen in Limburg gebeurt behoorlijk weg gebagataliseerd wordt. Zum kotsen.
Je leest er dingen in die er niet staan. Het begint met een onbegrip waarom er geen zorgen gemaakt worden over de situatie van de Rijn. Daarop wordt gesteld dat er afdoende gehandeld is om potentiele problemen te voorkomen. Gemakshalve wordt ook het verschil van landschap rond de Rijn en de Maas vergeten.

Dan wordt gesteld door iemand alsof er wordt gedaan dat Limburg geen onderdeel van NL is en/of minder belangrijk is. Dat is nogal een bocht maken van de Rijn naar een ander uiterste.

[ Voor 4% gewijzigd door Napo op 16-07-2021 11:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• warhamstr
[...]

Raar. Gewoon raar vind ik je opmerkingen...
Bizar wat voor verhaal jij maakt van een stukje uitleg.

De vraag was waarom 'men niet naar de Rijn keek een de daarbij naderde gevolgen' en hoe demissionair premier Rutte zich hiervoor zou gaan verontschuldigen over een aantal dagen' ( 8)7 )

Mijn reactie daarop was, dat er dus wel degelijk gewerkt is aan waterberging ed. en dat er verder stroomafwaarts geen grote problemen worden verwacht.

Hoe jij dat als aantijging tegen een rampgebied zoals nu Zuid-Limburg ziet ontgaat mij even helemaal.
Totaal misplaats ook eigenlijk.

Als je betrokken/getroffen bent, alle sterkte en wijsheid gewenst. Als ik kon helpen zou ik dat direct doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Coach4All schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Op het moment stroomt er zo'n 3 miljoen liter water per seconde door de Maas...

:X
Ik had het maar over 1 gemaal hè. :)

En, niet alles hoeft weggepompt te worden... (gelukkig niet).

Ik probeer trouwens de waterstanden, via waterinfo.rws.nl te bekijken, maar dat is geen sinecure. Die site is blijkbaar zwaar overbelast (of half verdronken).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Hetgeen wat je bovenin typt klopt. Wat er nu in Limburg gedaan is is EN het beschikbaar stellen van grond voor niet betreedbare en ontoegangkelijke oeros projecten (Weesem/Thorn, Maasbracht, Limbricht, Stevensweerd/Oh en Laak en nog veel andere plekken), en het inrichten op zo'n manier dat de 'grote golf'uitgesmeerd wordt over Limburg zodat de rest van NL droge voeten kan houden. Dat er hier dan een paar mensen natte voeten krijgen, ach, dat moet dan maar.
Goed dus:

wat stel je voor, want je leutert nu maar wat. Ik woon zelf in Heerlen en kan je prima uitleggen dat ik 0 last heb gehad van de regen. Echter: 500 meter verderop was het echtpaar wat op tv kwam omdat ze watertrappelend zichzelf moesten redden. Waar kwam dat water vandaan? Van oa. de wijk waar ik woon en die hoger ligt. Dat is hoe het werkt met heuvels en de dallen ertussen.

Die grote golf zul je dus moeten uitsmeren. De andere optie is dat we Maastricht opdoeken en/of op palen zetten.

Dus ja, dat er, bij deze enorme bakken water, mensen wat natte voeten krijgen, dat moet dan inderdaad maar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:15:
[...]

geeft wel aan hoeveel verstand je van de materie hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

ehtweak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:15:
Heftige beelden uit Duitsland:

https://www.bild.de/news/...chland-77083926.bild.html

Toch wel schrikken, als de oprit naar de Autobahn er zo uit ziet:
[Afbeelding]
Het feit dat ze met de auto niet weg hebben kunnen komen vind ik nog het engste ergens. Dat ze kennelijk zo zijn overvallen en niets konden doen. Ben je zo even 15k aan schade verder omdat je auto total loss is.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

polthemol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Goed dus:

wat stel je voor, want je leutert nu maar wat. Ik woon zelf in Heerlen en kan je prima uitleggen dat ik 0 last heb gehad van de regen. Echter: 500 meter verderop was het echtpaar wat op tv kwam omdat ze watertrappelend zichzelf moesten redden. Waar kwam dat water vandaan? Van oa. de wijk waar ik woon en die hoger ligt. Dat is hoe het werkt met heuvels en de dallen ertussen.

Die grote golf zul je dus moeten uitsmeren. De andere optie is dat we Maastricht opdoeken en/of op palen zetten.

Dus ja, dat er, bij deze enorme bakken water, mensen wat natte voeten krijgen, dat moet dan inderdaad maar.
Nee, ik leuter niet maar wat...
Als Limburger betaal ik net zoveel belasting als de rest van NL en wat krijg ik er voor terug?
Een snelweg die kunstmatig gelimiteerd wordt zodat de rondweg in Eindhoven ontlast wordt;
Geen openbaar vervoer van enige kwaliteit als je dat afzet tegen hetgeen boven de rivieren wordt/is gerealiseerd;
Een deltaplan (grensmaas) waar de nadruk duidelijk ligt op het beschermen van verder gelegen stroomgebieden en beestjes;
Totaal niet bestaande infra mbt veiligheid (wellich is dat in Heerlan anders, maar wat wij hier 'wijkagent' noemen is een anonieme 'bot'die 40 km verderop woont.

klaar mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Bewoners die dichtbij de maas in Venray wonen worden nu geëvacueerd.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:17
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Je doet geloven dat er ergens anders stroomafwaarts een flessenhals is gecreëerd, waardoor Limburg onderloopt. Het grote probleem is veroorzaakt doordat het in het stroomgebied van de Roer en de Geul ontzettend veel en lang geregend heeft (in één etmaal net zoveel als normaal in de hele maand juli). Daar blijken die riviertjes niet op berekend.
De hoge waterstand van de Maas, door de vele regen in Luxemburg en de Ardennen, maakt het probleem alleen maar groter omdat de Roer en de Geul hun water niet kwijt kunnen.
Het is een samenloop van omstandigheden, waarvan we dachten dat die pas rond 2050 kon gebeuren.

Die grote golf is dus niet uitgesmeerd over Limburg. Die is nu Maastricht gepaseerd en verplaatst zich langzaam stroomafwaarts.

Eigenlijk vind ik je reactie getuigen van een ontzettend groot wij/zij denken. Wij Limburgers, tegen de rest van Nederland. Dit wekt bijzonder weinig sympathie op. Bijna iedereen hier in de topic is begaan met het lot van de getroffen mensen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:42:
[...]

Als Limburger betaal ik net zoveel belasting als de rest van NL en wat krijg ik er voor terug?
Een snelweg die kunstmatig gelimiteerd wordt zodat de rondweg in Eindhoven ontlast wordt;
Geen openbaar vervoer van enige kwaliteit als je dat afzet tegen hetgeen boven de rivieren wordt/is gerealiseerd;
Een deltaplan (grensmaas) waar de nadruk duidelijk ligt op het beschermen van verder gelegen stroomgebieden en beestjes;
Totaal niet bestaande infra mbt veiligheid (wellich is dat in Heerlan anders, maar wat wij hier 'wijkagent' noemen is een anonieme 'bot'die 40 km verderop woont.

klaar mee
Schud je minderwaardigheidscomplex af en stop met je rant. Je bent jezelf belachelijk aan het maken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
[...]

klaar mee
Dat een project 2 pijlers heeft, namelijk het voorkomen van overstroming EN natuur wil niet zeggen dat er geld naar natuurbehoud is gegaan ten koste van preventie van overstromingen.
Doelstellingen van het project zijn:

het voorkomen van overstromingen.
het veilig stellen van bronnen voor drinkwater.
meer veiligheid voor de inwoners van de Maasdorpen.
ecologisch herstel van de Maas en zijn uiterwaarden door de komst van duizend hectare nieuwe natuur.
de winning van 53 miljoen ton grind.
nieuwe bestemmingen voor de Maasplassen.

[ Voor 28% gewijzigd door n0pe op 16-07-2021 11:47 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 17:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

warhamstr schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:25:
Dit heeft niets met klimaatsverandering te maken. Gewoon botte pech en een gigantische regenbui die lang blijft hangen.
inderdaad toevallig een enorme stortregenbuitje dat ergens optreed :Y

Aantal toevalllig optredende stortbuiten per jaar in duitsland over de loop der tijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajwYDpF1dFsZ298NdOE2REWKSwo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/unvgNbnHoEsUcGUf6hp4DuW0.jpg?f=user_large

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Alle kleine beetjes helpen:

https://www.omroepflevola...-vulmachines-naar-limburg

Het Waterschap Zuiderzeeland heeft donderdagavond 30.000 zandzakken naar Limburg gestuurd. Ook drie vulmachines en vier medewerkers van het waterschap zijn richting het zuiden gegaan. Het gebied is getroffen door overstromingen.

De zandzakken lagen in Flevoland opgeslagen in een loods en komen nu in Zuid-Limburg goed van pas. Waterschappen in ons land hebben onderling de afspraak dat ze elkaar helpen, mocht daar behoefte aan zijn.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:33
Joris748 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Schud je minderwaardigheidscomplex af en stop met je rant. Je bent jezelf belachelijk aan het maken.
Nu heeft ie wel gelijk over dat Limburg op veel gebieden achtergesteld wordt.
Echter deze ramp is er niet een van. Deze hoeveel regen is zo bizar veel dat het (hopelijk) een ones-in-a-lifetime event is. De gevallen van 1 keer in de 100 jaar.

Een deel van mijn geboortestad (Kerkrade) is ondergelopen en een deel van mijn familie heeft water in de kelder staan. Die brug in Valkenburg heb ik zo vaak op gestaan om naar het water te kijken en nu is ie ineens weg. Niemand wat hier wat aan kon doen, dit is gewoon de kracht van de natuur.

Een paar van mijn collega's hebben al moeten evacueren en anderen en ik zitten af te wachten of wij ook weg moeten zodra het water bij onze woonplaatsen komt in Noord-Limburg en Brabant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
RM-rf schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Aantal toevalllig optredende stortbuiten per jaar in duitsland over de loop der tijd:
[Afbeelding]
Vreemd, rijmt totaal niet met de extreme droogte van de afgelopen jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat opmerkelijke plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://assets.orf.at/mims/2021/29/36/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1011755_bigpicture_356936_ticker_ueberflutungen_d_altena_p.jpg
Hier kun je goed zien waarom ze kastelen op hoge punten bouwden...

Afbeeldingslocatie: https://assets.orf.at/mims/2021/29/31/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1011911_bigpicture_357031_unwetter_deutschland_tote_body_hagen_d.jpg
't Zal je auto maar wezen...

Afbeeldingslocatie: https://assets.orf.at/mims/2021/29/10/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1012686_bigpicture_357310_unwetter_deutschland_doab_slide_03_ap.jpg
Insul a.d. Ahr.

Afbeeldingslocatie: https://assets.orf.at/mims/2021/29/45/crops/w=1280,q=60,r=1.5/1012099_bigpicture_357045_unwetter_deutschland_tote_body_schuld_strasse_r.jpg
De weg is weg. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij Erftstadt heeft de rivier een nieuw pad gezocht en uitgekerfd. De Erft watert af in de Rijn.
Het riviertje ligt in de achtergrond, rechtsboven is een bomenrij waar hij doorheen komt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p4DYxP8.jpg

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:44

WhySoSerious

Be the change.

warhamstr schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:56:
[...]

Daarom staat elk puntje ook voor een station die in het betreffende jaar minimaal 1 keer 15 mm of meer per uur gemeten heeft. Dit koppelen aan droogte is onmogelijk, omdat het theoretisch 364 dagen per jaar droog is, en op dag 365 een bui met meer dan 15 mm valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Maasluip schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:59:
Bij Erftstadt heeft de rivier een nieuw pad gezocht en uitgekerfd. De Erft watert af in de Rijn.
Het riviertje ligt in de achtergrond, rechtsboven is een bomenrij waar hij doorheen komt.

[Afbeelding]
Schrijnend voorbeeld hoe erosie door het kappen van bomen uitziet...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Dat is juist het gevolg van de klimaatveranderingen. De extremen nemen toe. Zie ook de afbeelding die defiant had geplaatst in defiant in "Overstromingen in België, Duitsland en Limburg"

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hier bijvoorbeeld de waterstand van de Ahr:

http://luadb.it.nrw.de/LU...slinie&meifocus=&neuname=

Die piekte zo hoog, dat de waarde boven de grafiek uitsteeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeQw6JSAwkQSJariG7kvWQKXi6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IsUhYkJHo2Nu2Z7jRuIEykb9.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:00
[...]

Je leest wat je er zelf in wil lezen. Dat mensen kijken wat er in de rest van het land gebeurt/kan gebeuren heeft totaal niets te maken met dat wat er in Limburg gebeurt gebagataliseerd wordt. Of vind je nu echt dat we het op dit moment alleen over Limburg mogen hebben? (en wat dan over Duitsland waar het nog erger is ?)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ondertussen is de NOS weer een lang journaal begonnen. Nou een wijk in Roermond staat ook al helemaal onderwater. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
De informatievoorziening is wel weer helemaal NOS waardig traag he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
[...]

klaar mee
ja goed, Calimerogevoelens dus. Ik ga je in simpele termen uitleggen hoe water stroomt: het gaat van hoog naar laag. Het gaat niet berg-op, hoeveel belasting je ook betaald en hoe hard je ook klaagt.

Er zijn wat mensen met natte voeten, prima, lossen we wel op, maar dit gejank van 'de arme limburger die zich aan de kant gezet voelt door die hollander', ik ga bijna die Hollanders nog gelijk geven ook als ze wat fronsend naar die provinciale boertjes kijken... Zet je calimero-eitje even af en zie dat het relatief prima is gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Modbreak:Kan het hier weer inhoudelijk verder zonder de verwijten, ranten of het onnodig persoonlijk maken?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maasluip schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:59:
Die situatie is idd wel bijzonder. (vooral die files van LKWs op de A1, op de achtergrond)
Maar op zich, dat grote gat in de grond, zat er al (groeve; Kieswerk Blessem).

Hier een beeld vanuit Google Earth:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrnQcdcWTh3N1dbtTua4nhGzXj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZtUUzbVDaR3lmtx9wFvqMZn.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 17:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

dan begrijp je schijnbaar niet dat er over langere periode een droogte kan optreden én tijdens die droogteperiodes ook vermeerd stortregens kunnen optreden.

ik zou je aanraden eens meer onderzoek te doen naar 'weersextremen'.

de betreffende kaart die ik postte was een kaart van weerstations die 'starkregens' registreerden, waarbij er binnen een uur meer dan 15mm regen viel.
Dat kan zelfs gewoon samenvallen met droogteperiodes... het kan bv een hele amaand enorm droog zijn en gedurende die maand hooguit een paar tiental millimeter regen vallen, maar het is mogelijk dat juist de weinige neerval in een extreem korte periode valt en daardoor kort erna alsnog rioleringen overlopen of kelders en straten onder water komen te staan

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Alsof mensen het willen begrijpen …

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
[...]

Juist wel. Door de klimaatverandering treden er meer extremen op. Zowel droogtes als stortbuien worden extremer en komen vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Laat dat

[ Voor 96% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-07-2021 12:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 13:37
ehtweak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:17:
[...]

Die situatie is idd wel bijzonder. (vooral die files van LKWs op de A1, op de achtergrond)
Maar op zich, dat grote gat in de grond, zat er al (groeve; Kieswerk Blessem).

Hier een beeld vanuit Google Earth:
[Afbeelding]
Dat grote gat lag anders toch 100 tot 200 meter van het dorp af, en ligt er nu opeens direct naast. Daar heeft de overstroomde rivier best wel huisgehouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRUyth-66MjNRREmct-imr-Ycvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GVZB6XSvdFiu9VAvKGyBFVVy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

reageer er dan ook niet op.

[ Voor 74% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-07-2021 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Joep schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:28:
[...]

Juist wel. Door de klimaatverandering treden er meer extremen op. Zowel droogtes als stortbuien worden extremer en komen vaker voor.
en nog een bijkomstigheid: door grote droogtes wordt het oppervlakte van de grond keihard en zal het een hele tijd duren voor de grond eronder het regenwater kan opnemen. Dus de gevolgen van die stortbuien gaan ook nog eens groter worden, want je bodem neemt pas na een fikse tijd het water op, waardoor je afwatering nog meer onder druk komt te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
polthemol schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:44:
[...]

en nog een bijkomstigheid: door grote droogtes wordt het oppervlakte van de grond keihard en zal het een hele tijd duren voor de grond eronder het regenwater kan opnemen. Dus de gevolgen van die stortbuien gaan ook nog eens groter worden, want je bodem neemt pas na een fikse tijd het water op, waardoor je afwatering nog meer onder druk komt te staan.
Daarom kan je beter een gezapig regenbuitje hebben dan een wolkbreuk. Het spoelt zo over de harde bovenlaag het stroompje / riool in en met zo'n rustig buitje niet.

Datzelfde gezapige regenbuitje moet dan weer niet te lang duren, want dan krijg je weer verschuivingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ben wel benieuwd hoe dit in het Ruhrgebied de discussie aan gaat zwengelen over de mijnen. Door de mijnbouw (zeker de bruinkooldagbouw) zakt de bodem enorm waardoor tot in het oneindige op sommige plekken gepompt moet worden alsof het een polder is. Dat betalen de mijnbouwbedrijven maar hoe lang bestaan die überhaupt nog? Wat als we er toch achter komen dat de huidige capaciteit niet meer voldoende is en de kas leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Vorkie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:46:
[...]

Daarom kan je beter een gezapig regenbuitje hebben dan een wolkbreuk. Het spoelt zo over de harde bovenlaag het stroompje / riool in en met zo'n rustig buitje niet.

Datzelfde gezapige regenbuitje moet dan weer niet te lang duren, want dan krijg je weer verschuivingen.
Tja, helaas is onze infrastructuur ontworpen voor geleidelijke, uitgestrekte, neerslag. Niet voor de wolkbreuk.

Zoals een kennis bij een van de waterschappen het omschreef, "het zal allebei moeten, en heel snel".

Waarbij ik me dan wel afvraag hoe dat op beleidsniveau (het Rijk) opgepakt kan worden bij huidige doctrines, zelfs binnen het Nederlandse is er in toenemende mate groot onderscheid van lokale en regionale condities (aanwezig, blootgesteld). Wordt een omslag in denken gevraagd.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:47:
Ben wel benieuwd hoe dit in het Ruhrgebied de discussie aan gaat zwengelen over de mijnen. Door de mijnbouw (zeker de bruinkooldagbouw) zakt de bodem enorm waardoor tot in het oneindige op sommige plekken gepompt moet worden alsof het een polder is. Dat betalen de mijnbouwbedrijven maar hoe lang bestaan die überhaupt nog? Wat als we er toch achter komen dat de huidige capaciteit niet meer voldoende is en de kas leeg?
Als analoog van het principe dat de vervuiler betaalt? Dat wordt een hevige discussie. Niet enkel in Duitsland. Enfin, dat is al een politiek mijnenveld, juridisch ook best steeds meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 19:53
ehtweak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:06:
Hier bijvoorbeeld de waterstand van de Ahr:

http://luadb.it.nrw.de/LU...slinie&meifocus=&neuname=

Die piekte zo hoog, dat de waarde boven de grafiek uitsteeg:
[Afbeelding]
Dit zie je ook terug bij de waterstanden in Limburg, hier eentje van bijvoorbeeld Valkenburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RM-rf schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:47:
[...]

[Afbeelding]
Hmm, zijn dergelijke overzichten er ook voor specifiek het Nederlandse?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

GoldenSample schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:47:
Een interessante video over die pompen die altijd moeten draaien:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Als terzijde, België heeft inmiddels een assistentieverzoek uitgezet via het EU Civil Protection Mechanism.

Bij Maaseik, Belgisch Limburg, maar ook op andere plekken zijn de eerste teams vanuit Frankrijk, Italië en Oostenrijk inmiddels aangekomen.

Ik zie dat in Duitsland er inmiddels ook Franse militairen aan de slag zijn.

Straks een briefing van een beheermaatschappij, eerste verslag van wat objecten in verhuur in Valkenburg. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Vorkie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:46:
[...]

normaal gesproken kun je beter regelmatig buien hebben: de grond blijft dan wat vochtiger en neemt het nieuwe water ook vrij rap op.

Je kunt dit effect op kleine schaal zien als je de tuin water geeft wanneer het echt heul erg droog is: als je alles in 1 keer even met de tuinslang besproeit, loopt het gros van hte water weg. Als je het in 2 of 3 keer besproeit (dus 3 keer kort ipv 1 keer lang) zul je zien dat het gros van het water de grond in gaat omdat de bovenlaag wat losser is. Dat is normaal wat je ook op grote schaal graag wil zien, anders heb je bovenaan de berg/heuvel veel te min water en 500meter verderop veel te veel water.

Als ik me niet vergis is dat voor een stuk ook het issue in een notendopje met ons grondwaterpeil wat de laatste jaren tanende was, maar daar zijn ongetwijfeld tweakers die daar veel meer van weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Zie nu beelden van Roermond. Een bungalowpark (Resort Marina?) wat al onder water ljkt te staan. Een camping die totaal is ondergelopen. Wat ik maar niet begrijp, waarom mensen hun caravan gewoon laten staan. Daar kan ik toch weinig van begrijpen.

https://nos.nl/video/2389...nd-opgeslokt-door-de-maas

[ Voor 15% gewijzigd door psy op 16-07-2021 13:09 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wolfensteijn schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Dat grote gat lag anders toch 100 tot 200 meter van het dorp af, en ligt er nu opeens direct naast. Daar heeft de overstroomde rivier best wel huisgehouden.
[Afbeelding]
Ja, die groeve geeft wel een plek om heen te gaan en de Erft komt er ook vlak langs, maar het is dat veld rechtsboven dat half weggespoeld is. De Erft kon het water niet aan en is door het dorp gegaan en heeft zo de laagste plek gevonden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

psy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:06:
Zie nu beelden van Roermond. Een bungalowpark (Resort Marina?) wat al onder water ljkt te staan. Een camping die totaal is ondergelopen. Wat ik maar niet begrijp, waarom mensen hun caravan gewoon laten staan. Daar kan ik toch weinig van begrijpen.
Mensen hebben geen tijd/alternatieve stalling/zijn op vakantie/onderschatten het/hebben andere zorgen aan hun hoofd (zoals een ondergelopen huis of evacuatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ik lees nu dat dat vakantiepark drijvende huisjes heeft. Dat is dan wel zeer goed doordacht :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 19:53
Virtuozzo schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:56:
[...]

Hmm, zijn dergelijke overzichten er ook voor specifiek het Nederlandse?
Hier is een uitgebreid rapport te vinden mbt neerslagstatistiek.

De trend is wel dat het aantal dagen met zware neerslag (> 50 mm) toeneemt:

Afbeeldingslocatie: https://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/0590_003g_clo_01_nl.png?itok=Ewl59-yp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:46

Ik denk dat de meeste mensen niet de kans kregen om hun caravan mee te nemen, die kregen gewoon het bevel om persoonlijke dingen te pakken en van de camping te verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Sjurm schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:12:
[...]

[Afbeelding]
Schokkend hoe keihard die trend opeens lijkt te ontstaan in 1990. Het is hoe lang hoe meer geen verre toekomstmuziek meer, maar realiteit
FabianGTI schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen niet de kans kregen om hun caravan mee te nemen, die kregen gewoon het bevel om persoonlijke dingen te pakken en van de camping te verdwijnen.
Ja, die caravan met tentje en al die voorbij kwam in de Maas. Dat toont wel aan hoeveel haast er was en hoe snel het water op kwam.

[ Voor 23% gewijzigd door Michael_OsGroot op 16-07-2021 13:18 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:02

DDX

Zelfde waarom je auto's ziet drijven.
Water kwam redelijk onverwachts/mensen hadden geen tijd meer om zaken in veiligheid te brengen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy

psy

Ja, en dan heb je ook nog zulke mensen. Even kijken! :>
Hint. Iemand die denkt dat hij wel door het water kan rijden, met een dashcam.

[ Voor 9% gewijzigd door psy op 16-07-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hmm, is deze meetpaal omgevallen?
(bovenstroom Geleenbeek)
https://www.waterstandlimburg.nl/Home/Waterstanden/438

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
psy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:19:

[Twitter]
Het moment dat fahren, varen wordt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

[Twitter]
Ach, hij realiseert zich nog dat het z'n eigen schuld is.

Mensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

[Twitter]
Hij ziet z'n voorganger nota bene wegdrijven. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Over het te verwachten debiet bij Den Bosch:
,,Zaterdagavond en -nacht wordt de watergolf verwacht op de Maas bij Den Bosch en benedenstrooms bij Heusden op de Bergsche Maas. Dat geeft ons de tijd om onze watersystemen te legen waar nodig. Dan kunnen we de bulk in de Maas opvangen. Dan komt er namelijk 3000 kuub per seconde door de Maas. Dat gebeurt echt zelden in de zomer. Voor het laatst in de zomer van 1980. Normaal is de waterafvoer rond de 300 kuub en in de droge zomers van de laatste jaren zelfs maar dertig kuub per seconde.”
https://www.bd.nl/meierij...ij-en-den-bosch~a3e23b4d/

Die getallen zijn zo absurd dat je bijna zou zeggen dat het een typefout is: 10x zoveel dan normaal, 100x zoveel dan tijdens de extreme droogte van de afgelopen zomers.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb zo'n ongelooflijk geluk gehad...de onderkant van mijn dorp (in Gulpen-Wittem) met zandzakken e.d.,maar ik woon 2 straten "hoger" en gelukkig droge voetjes gehouden.
Maar het was met name eergisteravond om 19:30 echt vreselijk. Ik ben zo blij dat ik de dans ontsprongen ben.
We hebben een paar meter verderop 2 extreem grote regenwaterbuffers, en als je die "leeg" ziet, dan kun je je helemaal niet voorstellen dat moeder natuur dat in 2 dagen kan laten overstromen.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51314886841_480e705691_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51315891510_34d59ea007_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51314149092_747158131a_c.jpg

Hier zie je dat de grootste regenwaterbuffer overstroomde aan de rechterkant:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51314149067_5d6bac7565_c.jpg

Hier filmpje ervan:
https://www.flickr.com/photos/deathchant/51315093528/

Idyllisch als je aan een beekje woont ja, maar zo'n beekje verandert in anderhalve dag tijd echt in een kolkende rivier ;(

Wat ben ik blij dat ik niet in Valkenburg woon...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Sjurm schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:12:
[...]

[Afbeelding]
De trend, dat is inderdaad het afgelopen jaar wel een punt van aandacht geworden, interessant om onderzoek daarbij te zien - dank je.

Dat lokale / regionale van neerslag is van interesse. Reden waarom er bij mij een belletje bij rinkelde zit hem in wat discussies van een aantal projectontwikkelaars binnen kennissenkring en dat onderwerp. Ruimtelijk beeld neerslaghoeveelheid in relatie tot aanwezige publieke infrastructuur, overlap perspectief financiering, verzekering en ontwikkeling.

Wat mij daarbij opviel is dat men opmerkte niet of nauwelijks aan data te kunnen komen, met - als ik het mij goed herinner - iets over netwerken van regenmeters die - in tegenstelling tot Duitsland - beperkt zijn waardoor - als ik het goed heb - men moest bankieren op schatting en projectie. Waar men voor toekomstperspectieven niet happy mee was.

Ik zal dit van het weekend eens doorkauwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Wow

Een dijk in Meerssen is doorgebroken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:52

KipCurreh

Nightcrawler

Voor -en na foto's, die je met behulp van een slider kunt slepen;

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/16/noodweer-voor-na/

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Inmiddels begrepen dat er een dijk ergens is doorgebroken?
Bron: 3 man van onze brw post gaan nu richting Limburg met de boot op de trailer (regio Zwolle).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:22

Wuursj

want worst is al bezet

psy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:11:
Ik lees nu dat dat vakantiepark drijvende huisjes heeft. Dat is dan wel zeer goed doordacht :)
Yep. Alleen bleken in '95 de verticale buizen waar de steigers/huisjes aan vast zitten te kort waren waardoor de huisjes alsnog nat werden :/
Ik hoop dat die inmiddels verlengd zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Virtuozzo ik denk dat hier wel ruwe data te halen is, dat moet nog wel in plaatjes omgetoverd worden.
https://dataplatform.knmi.nl/dataset/neerslaggegevens-1-0

Ik weet niet hoe ver het terug gaat, lijkt in ieder geval 2003.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
FabianGTI schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:54:
Bron: 3 man van onze brw post gaan nu richting Limburg met de boot op de trailer (regio Zwolle).
Meerssen, julianakanaal. Vlak in de buurt in Maaseik staat een dijkmuur op springen - als ik het goed begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FabianGTI schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:54:
Voor een buitenstaander toch wel vreemd om te lezen dat er nu hulpverleners met boten vanuit Zwolle gaan terwijl ik vanmorgen berichten las dat boten weer teruggingen naar de basis.

Helaas niet terug te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Er is een groot gat ontstaan in een dijk in het Julianakanaal. Inwoners van Bunde, Voulwames, Brommelen en Geulle (beneden) moeten zo snel mogelijk ramen en deuren sluiten en naar een veilige verdieping gaan in huis. Er is geen tijd meer om de woning te verlaten.

Bron: https://www.vrzl.nl/calamiteit/

Geen tijd meer om de woning te verlaten....

[ Voor 14% gewijzigd door groggy op 16-07-2021 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Evacueren kan niet meer, bewoners Meerssen naar hogere verdieping
Vanwege de dijkdoorbraak bij het Julianakanaal moeten bewoners van Bunde, Voulwames, Brommelen en Geulle in de gemeente Meerssen naar hogere verdiepingen vertrekken. Voor evacueren is het nu te laat, meldt de veiligheidsregio. Ook moeten ze ramen en deuren sluiten.

De sirenes in het gebied gaan nu ook af. Het gebied zal onder water komen te staan.

Bron : NOS
Wolly schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:05:
[...]

Voor een buitenstaander toch wel vreemd om te lezen dat er nu hulpverleners met boten vanuit Zwolle gaan terwijl ik vanmorgen berichten las dat boten weer teruggingen naar de basis.

Helaas niet terug te vinden.
Ik heb ook geen idee, kan ook aflossing zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door FabianGTI op 16-07-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:27
Domme vraag maar weet iemand waarom er geen informatie op crisis.nl staat terwijl de sirenes af gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
groggy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:10:
Er is een groot gat ontstaan in een dijk in het Julianakanaal. Inwoners van Bunde, Voulwames, Brommelen en Geulle (beneden) moeten zo snel mogelijk ramen en deuren sluiten en naar een veilige verdieping gaan in huis. Er is geen tijd meer om de woning te verlaten.
Ik las het net op Twitter idd... Mijn god wat een bizarre situatie zitten ze daar zeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:20

[Twitter]
Tsja, met dit soort mensen kun je dan ook gewoon geen medelijden hebben. Ik zag de video ook voorbij komen en heb smakelijk moeten lachen. Hopelijk ziet zijn verzekeraar het filmpje ook. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Echt horror beelden. Kan me erg geen voorstelling bij maken... Heel veel sterkte daar en ik heb zojuist een riante bijdrage gedaan aan het nationaal rampenfonds.

Zelf woonachtig in het Rivierenland en moet zeggen dat ik gisteravond toch wel een beetje zenuwachtig ben gaan slapen na het zien van de uitzending van Nieuwsuur... Volgens de directeur (dacht ik) van Arcadis wordt er verwacht dat de maximale ontwerpeisen van de rivieren Delta projecten beproeft gaan worden.

Het hoogste punt wordt zondag verwacht bij Nijmegen, maar afgezien van wat gemeentelijke tweets kan ik geen goede info vinden. Is er iemand die iets meer weet of een bron kan geven die ik kan checken? Ik heb toch alvast wat voormaatregelen getroffen (zeeeeeer kleine kans dat ze nodig zijn, maar toch...), maar lees het liever van te voren dan dat er iemand op de deur staat te bonken.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 13:37
Virtuozzo schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:43:
[...]

De trend, dat is inderdaad het afgelopen jaar wel een punt van aandacht geworden, interessant om onderzoek daarbij te zien - dank je.

Dat lokale / regionale van neerslag is van interesse. Reden waarom er bij mij een belletje bij rinkelde zit hem in wat discussies van een aantal projectontwikkelaars binnen kennissenkring en dat onderwerp. Ruimtelijk beeld neerslaghoeveelheid in relatie tot aanwezige publieke infrastructuur, overlap perspectief financiering, verzekering en ontwikkeling.

Wat mij daarbij opviel is dat men opmerkte niet of nauwelijks aan data te kunnen komen, met - als ik het mij goed herinner - iets over netwerken van regenmeters die - in tegenstelling tot Duitsland - beperkt zijn waardoor - als ik het goed heb - men moest bankieren op schatting en projectie. Waar men voor toekomstperspectieven niet happy mee was.

Ik zal dit van het weekend eens doorkauwen.
Gecorrigeerde 5 minuten neerslag data is gewoon beschikbaar vanuit het KNMI: https://data.overheid.nl/...99-48bb-bb52-f34e14af2f0e

Nu is de resolutie van deze data met 1 kilometer per cel wel vrij grof. Helaas is dit een beperking van de momenteel in gebruikte zijn radars. Ze hebben een paar jaar geleden wel een proef gehad met een hogere resolutie radar in Rotterdam, maar ik weet zo niet wat de uitkomst is geweest van die proef.

Verder zijn er een paar partijen in Nederland (waaronder mijn werkgever) die naast de semi live 5 minuten radarbeelden binnen 2 uur de beelden gecorrigeerd kunnen hebben met data van neerslagmetingen. En er staan echt wel veel neerslagmeters in de gebieden van de waterschappen.

Dus ik vraag mij af waar die discussie eigenlijk vandaan komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 20:01
Over die dijkdoorbraak, de grote vraag is: verlaat je het gebied of ga je naar zolder? De veiligheidsregio weet het ook niet helemaal ( https://vrzl.nl/calamiteit/ )

(Eerste plaatje voor refresh, tweede na refresh...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2C_j6rnZlzTFNSN6Hm9iAg9xlDw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7ve8lcg4QWEpRegTzLPmpWke.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eP2K6fGRVC2Ci7kcs_mOx60oeMo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QzTDGRtSVti5zDBxDSYGcZJ1.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 23:07
psy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:54:
Wow

Een dijk in Meerssen is doorgebroken
Plaatje van het risicogebied:

Afbeeldingslocatie: https://www.vrzl.nl/application/files/4716/2643/7191/gebied-julianakanaal.png

[ Voor 3% gewijzigd door Sharkware op 16-07-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FabianGTI schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:10:
Evacueren kan niet meer, bewoners Meerssen naar hogere verdieping
Vanwege de dijkdoorbraak bij het Julianakanaal moeten bewoners van Bunde, Voulwames, Brommelen en Geulle in de gemeente Meerssen naar hogere verdiepingen vertrekken. Voor evacueren is het nu te laat, meldt de veiligheidsregio. Ook moeten ze ramen en deuren sluiten.

De sirenes in het gebied gaan nu ook af. Het gebied zal onder water komen te staan.

Bron : NOS
De veiligheidsregio meldt op de website juist dat je je huis moet verlaten 8)7
Groot gat in dijk Julianakanaal, inwoners Bunde, Voulwames, Brommelen en Geulle (beneden) moeten het gebied verlaten
Er is een gat in de dijk van het Julianakanaal. Verlaat direct je woning en breng jezelf in veiligheid. Hierdoor komen Bunde, Voulwames, Brommelen en Geulle (beneden) op zéér korte termijn onder water te staan.

Dit is ook de reden dat de sirenes momenteel afgaan.

Sluit gas en elektriciteit af. Het water kan zorgen voor brand of kortsluiting. Door het gas en elektriciteit alvast af te sluiten, voorkom je dat.
Draai de hoofdkraan van het water dicht.
Verlaat zo snel mogelijk uw woning
https://www.vrzl.nl/calamiteit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:18:
[...]

De veiligheidsregio meldt op de website juist dat je je huis moet verlaten 8)7

[...]

https://www.vrzl.nl/calamiteit/
Volgens mij volgen de verschillende situaties zich te snel op en zijn er veel verschillende kanalen waar men info vandaan haalt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik krijg echt de rillingen van het idee dat de luchtsirenes afgaan met de mededeling "Vlucht naar zolder, het is te laat om te evacueren. Dit gebied zal op korte termijn overstromen". Vooral het gevoel van machteloosheid, dat zelfs in Nederland dat al eeuwen succesvol tegen het water vecht, nog steeds kwetsbaar is anno 2021 ondanks alle maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Intercity schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:18:
Over die dijkdoorbraak, de grote vraag is: verlaat je het gebied of ga je naar zolder? De veiligheidsregio weet het ook niet helemaal ( https://vrzl.nl/calamiteit/ )

(Eerste plaatje voor refresh, tweede na refresh...)

[Afbeelding][Afbeelding]
De paniek zal nu wel toeslaan denk ik. Maar ik ken het gebied totaal niet en geen idee hoe de wegen lopen. Want als er een verhoogde weg is op een binnendijk, dan kan je nog vertrekken. Maar als die er niet is, dan wil je absoluut niet met je auto vast komen te staan. :/

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste