Nox schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:20:
[...]
No offense maar wie de f*ck gaat er buitendijks wonen? Bij hoog water sta je gegarandeerd blank? Of accepteert men het gewoon als er water komt? Pakken ze alles in en zijn ze pleite en hebben ze geen hout en ijzer verwerkt in de woning? Ik snap ff niet hoe je daar kunt wonen wetende dat eens in de zoveel tijd je onder water staat

lees dat er 150k mensen zo wonen, een gemeente geeft daar toch nooit vergunning voor? Dacht dat het voor plantjes en vee was, dat gebied.
Dat zijn veelal woningen en agrarische bedrijven die daar al lagen voordat het begrip binnen-/buitendijks bestond. Nieuwbouw wordt volgens mij niet toegestaan omdat dat ook de capaciteit van de uiterwaarden negatief beinvloedt. No offense taken, ik zou er zelf ook niet kunnen wonen, maar als je hier mee opgegroeid bent van kinds af aan kan ik me voorstellen dat mensen er gewoon gewend aan zijn. De hele inboedel eruit, in een binnendijkse schuur, en als het water weg is alles afspuiten, schoonmaken, her en der wat herstelwerk en weer terug erin.
Deze horecazaak ligt er al zolang ik mij kan herinneren (meer dan 25 jaar in ieder geval). Enkele malen van eigenaren verwisseld, prachtige zaak, prachtige locatie aan het veerpont over de Maas. (denk de grote witte tenten even weg, het gaat om het witte pand links):
:strip_exif()/f/image/UYtmAUjndWzioYCcaNvyVilb.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja, mooie locatie, maar dus wel aan de Maas. Dan ben je dus ook gauw de lul als het water een keer écht hoog komt. En zie hier:
Overigens werd zojuist in de persco van de veiligheidsregio nog expliciet benoemd dat de dijken hier slecht zijn en succesvol zijn verstevigd. Gelukkig maar. Eigenlijk komt het water een paar jaar te vroeg, want dan was het nieuwe dijktracé klaar geweest.